Trivia

  • Een blik achter de schermen van Disney

    Pin it!

    De laatste Disney Animation film die we hier hebben besproken was Vaiana (2016) en het zal nog even duren alvorens we een nieuwe loepzuivere Disney animatiefilm te zien krijgen. Ondertussen zijn er wel de Disney-Pixar films zoals Cars 3 (2017) en binnenkort Coco (2017), maar deze voelen toch net iets anders aan. Voor Disney's Frozen 2 (2019) moeten we spijtig genoeg nog 2 jaar wachten.


    © 1937 Walt Disney Pictures
    snow_white_and_the_seven_dwarfs_1937_poster.jpg

    Tegenwoordig is het allemaal Disney wat de klok slaat in Hollywood, gaande van de Marvel films (Avengers, Iron Man,...) tot Pirates of the Caribbean tot Star Wars sequels en spin-offs. Het is niet te verwonderen dat het de studio is die de grootste recettes maakt wereldwijd. Vroeger ging het er anders aan toe en was Disney voornamelijk bekend voor zijn romantische animatiefilms zoals Assepoester, Doornroosje en Dombo. En zo vond ik het wel eens leuk om op een druilerige zondag iets te schrijven over Disney.

    De eerste Disneyfilm die ooit gemaakt werd was Snow White and the Seven Dwarfs (1937), waarvan ondertussen al een live-action film werd gemaakt. Dit was tevens de eerste Amerikaanse animatiefilm die langer dan een uur duurde. Het sprookje zelf was afkomstig van de gebroeders Grimm. De makers van Disney zijn overigens echte romantici, want er is één groot verschil tussen het verhaal van de gebroeders Grimm en de Disney film: bij Disney wordt Sneeuwwitje uiterst romantisch wakker gekust door haar droomprins. In de originele versie van de gebroeders Grimm gaat dit echter minder romantisch, want daar schiet het stukje appel uit de keel van Sneeuwwitje bij het dragen van de kist. Ik had een paar maand geleden nog een Sneeuwwitje op de achterkant van mijn smartphone. Tegenwoordig pak ik uit met mijn Samsung Galaxy J5 2017 hoesje, wat me net iets minder commentaren oplevert op het werk.

    De bekende muis Mickey is natuurlijk hét symbool van Disney. Walt Disney had voor deze kleine vriend eigenlijk de naam Mortimer Mouse bedacht. Zijn vrouw vond dit echter veel te serieus klinken en bovendien niet representatief voor de minder bedeelden van de samenleving. Zij bedacht daarom de succesvolle naam Mickey Mouse. Overigens wordt deze naam niet in ieder land zo overgenomen. In het Deens heet hij bijvoorbeeld Mikkel Mus, in het Fins Mikki Hiiri en in het Italiaans hebben ze het veranderd naar Topolino. Het uiterlijk van de muis is door de jaren heen ook behoorlijk veranderd. Al relatief snel werd Mickey een vriendelijkere blik aangemeten en de rode broek met grote knopen die hij in het begin droeg werden na een tijdje vervangen door "normale" kleding. In Disneyland kreeg de muis onlangs nog een subtiele wijziging waarbij zijn ogen meer ovaal werden en dichter bij elkaar zijn geplaatst.

    Mickey werd bedacht in 1928 en was daarmee de eerste in het bekende rijtje van Disney figuren. De andere figuren volgden echter snel. Pluto is de trouwe viervoeter van Mickey sinds 1931 en zijn goede vriend Goofy leerde hij kennen in 1932. Donald Duck werd voor het eerst getekend in 1934 en sinds 1937 is zijn vriendinnetje Daisy (Katrien) erbij. De neefjes van Donald, Kwik, Kwek en Kwak, zitten sinds 1938 in de Disney films.

    Wereldwijd zijn er heel wat Disney parken, van Florida tot in Parijs. Die laatste is voor Belgen relatief dichtbij en daarom een echte must-go. Disneyland Resort in Parijs is maar liefst 1943 hectare groot, wat een vijfde van heel Parijs is! Overigens is er nog ruimte voor veel meer ontwikkeling, want er is kort geleden 900 hectare bij gebouwd. Zo’n megapark heeft natuurlijk ook een mega-organisatie. Er werken dan ook 15.000 mensen in het park, verschillend van acteurs tot naaisters en decorateurs tot verkoopmedewerkers. Want in Disneyland is alles verkrijgbaar in Disney versie: van oorwarmers, telefoonhoesjes, Frozen-jurken, oordopjes, sleutelhangers en nog veel meer. Voor alle acteurs worden jaarlijks bijna 5000 nieuwe kostuums gemaakt, een flink karwei dus! Zelf ambitie om Disney prinses te worden? Dan moet je in ieder geval tussen de 1.64 en 1.74 zijn, want anders kom je niet in aanmerking. Disney alleen voor kinderen? Eigenlijk hebben we allemaal een apart plekje in ons hart voor Disney.

    Categories: Trivia 1 comment
  • Alternatieve filmposters van Hitchcock tot Spider-Man

    Pin it!

    Deze posters zijn creaties uit eigen bodem. De professor aan de Brusselse school voor Reclame en Design, Laurent Durieux, heeft zijn versies gebracht van filmposters van bekende films. En er zitten echt wel een aantal pareltjes tussen. Van Hitchcock klassiekers tot popcorn films à la The Amazing Spider-Man. Het was voor ons in ieder geval de eerste keer dat we van deze designer hebben gehoord. Hopelijk kunnen we nog meer van zijn filmposters verwachten ... en wie weet ook voor films van bij ons.

    back_to_the_future_poster_laurent_durieux.jpgbuck_rogers_poster_laurent_durieux.jpgcharlie_brown_poster_laurent_durieux.jpgdie_hard_poster_laurent_durieux.jpg
    dracula_poster_laurent_durieux.jpgforbidden-planet_poster_laurent_durieux.jpgfrankenstein_poster_laurent_durieux.jpghellville_poster_laurent_durieux.jpg
    jacques_tati_francois_a_lamericaine_poster_laurent_durieux.jpgjaws_poster_laurent_durieux.jpgjourney_to_the_centre_of_the_eart_poster_laurent_durieux.jpgking_kong_2_poster_laurent_durieux.jpg
    king_kong_poster_laurent_durieux.jpgmetropolis_poster_laurent_durieux.jpgpeter_pan_poster_laurent_durieux.jpgpsycho_poster_laurent_durieux.jpg
    rear_window_poster_laurent_durieux.jpgthe_amazing_spider-man_poster_laurent_durieux.jpgthe_birds_poster_laurent_durieux.jpgthe_creature-of-the-black-lagoon_poster_laurent_durieux.jpg
    the_day_the_earth_stood_still_poster_laurent_durieux.jpgthe_iron_giant_poster_laurent_durieux.jpgthe_master_poster_laurent_durieux.jpgthe_mummy_poster_laurent_durieux.jpg
    the_wizard_of_oz_poster_laurent_durieux.jpgthe_wolfman_poster_laurent_durieux.jpgthings_to_come_poster_laurent_durieux.jpgvertigo_poster_laurent_durieux.jpg

  • Klaar voor een trip naar Mars met National Geographic?

    Pin it!

    Vandaag kreeg De Filmblog een wel heel bijzonder pakket in de bus. Geen Blu-ray of invitatie naar een press junket, maar wel een koffer met een boek over Mars en een issue van the National Geographic rond de toekomstige planeet die de mensheid zal ontdekken. En voor deze gelegenheid is er nu "Mars" (2016), een zesdelige documentaire over de kolonisatie van Mars met inzichten van vooraanstaande wetenschappers in een volledig vernieuwend format. De reeks is vanaf zondag 13 november te zien op National Geographic. Nu al benieuwd of op Mars wonen iets voor jou is? Doe dan snel de test op Makemarshome.be!

    mars_2016_poster.jpg

    Van alle planeten in ons zonnestelsel spreekt Mars veruit het meest tot de collectieve verbeelding. De queeste om mensen succesvol naar de rode planeet te sturen ontpopt zich niet enkel tot een hedendaagse space race tussen ’s werelds meest succesvolle wetenschappers, maar staat ook weer stevig op het voorfront in populaire cultuur en media. Zo speelt de planeet een van de hoofdrollen in Andy Weir’s The Martian (2015), kwam de mislukte landing van de ExoMars Schiaparelli-sonde recent breed aan bod in de pers en verklaarde Amerikaans president Barack Obama in oktober nog dat hij tegen 2030 mensen naar Mars wil kunnen sturen.

    Die datum zou wel eens kunnen kloppen, als we de makers van de miniserie Marsmogen geloven. In de reeks, geproduceerd door National Geographic, Imagine Entertainment en RadicalMedia, vindt de eerste bemande Marsmissie plaats in 2033. In de zesdelige reeks die geproduceerd werd door o.a. Oscarwinnaars Ron Howard en Brian Grazer wordt fictie over de kolonisatie van de rode planeet afgewisseld met interviews met vooraanstaande wetenschappers en sleutelfiguren die zich momenteel het hoofd breken over de vele obstakels die een maiden voyage nog in de weg staan.

    Die afwisseling tussen fictie en documentaire over de haalbaarheid van de fictie zorgt voor een fris en vernieuwend format. Aan het woord komen onder andere SpaceX CEO Elon Musk, auteur van het boek "How We'll Live on Mars" Stephen Petranek en astrofysicus Neil deGrasse Tyson. Zij geven de reeks de nodige sérieux en het wetenschappelijk aanzien om zich te kunnen verheffen van fictie tot 'documentaire vérité'.

    De producers van de reeks spaarden kosten noch moeite om het fictiegedeelte zoveel mogelijk te baseren op hedendaagse wetenschap. Daarvoor werkten de scriptschrijvers samen met een uitgebreide groep van experts, zowel uit de publieke als private sector. Zo werkten ze samen met NASA en SpaceX voor de vormgeving van het ruimteschip Daedelus en Olympus Town, de eerste menselijke kolonie op Mars. Om te verzekeren dat de reeks je ook visueel van je sokken blaast werd Framestore ingeschakeld, het team dat je al verraste met hun visual effects in "Gravity".

     

    *** Mars trailer ***

    Categories: Trivia 2 comments
  • De grappigste en gekste filmmerchandise

    Pin it!

    Blockbuster films kunnen niet zonder bijbehorende producten als t-shirts, theemokken, dekbedovertrekken, speelgoedpoppetjes en lunchtrommels. Daar kijkt niemand nog van op. Maar marketeers weten ook dat het soms een tikje gekker en opvallender moet. Soms krijgen wede merchandise ook aangeleverd aan het adres van De Filmblog. We presenteren een paar grappig en ronduit weirde voorbeelden van gekke filmmerchandise.

    Een van de meest succesvolle filmreeksen ooit is die van Star Wars. De originele trilogie verscheen rond 1980 en deze eeuw kregen we al de prequels over ons heen, alsook de eerste vervolgfilm Star Wars: The Force Awakens (2015) en binnenkort de spin-off Rogue One: A Star Wars Story (2016). Menig kind heeft op de grond gezeten, met poppetjes van Luke Skywalker, Darth Vader en Obi-Wan Kenobi in zijn hand. Maar zou je het wagen een zwart Star Wars broodje in de mond te nemen? In Disneyland Parijs werd vorig jaar naast de Jedi burger ook een zogeheten Darth Vader burger verkocht. Eerlijk gezegd oogt het als een broodje dat niet op tijd van de BBQ is geplukt. Hopelijk zien de Jedi-burger of Yoda-cupcake er wat meer appetijtelijk uit. Maar de merchandise gaat zelfs nog een stap verder met de Han Solo koelkast of de R2D2 aquarium.

    inflatable_jaws.jpgjaws_knuffel.jpgjaws_t-shirt.jpgjaws_beach_towel.jpg
    Merchandise © Universal Pictures / Amazon

    Star Wars staat onbedreigd bovenaan de lijst van film-reeksen met de hoogste omzet aan merchandise. Inmiddels is daar zo’n 30 miljard euro mee opgehaald. Ook hoog in die lijst staat Frozen (2013) van Disney. Deze prent was een van de grootste merchandise-successen ooit. Beste ouders, houd je dus maar vast zodra deel twee verschijnt en zorg dat je oogappeltjes niet alle reclamefolders zien. Frozen is vooral geliefd bij de wat kleinere kinderen, laten we zeggen kleuters. Dat zijn toch niet het soort mensen dat drogisterijen bezoekt om te zoeken naar lipgloss. Daar lijken ze een tikje te jong voor. En toch bestaat er Frozen-lipgloss. Sterker nog, in Engeland was er zelfs een fabrikant die het een goed idee vond om Frozen Elsa-beha's te maken, die van kleur veranderen zodra je ze aanraakt.

    Jaws (1975) is nog zo een film die tot op de dag van vandaag merchandising naar buiten brengt. De haai Jaws is bloeddorstig, vermoordt mensen, is eng, heeft scherpe tanden en verschuilt zich lafjes in de zee. Zo op het eerste gezicht is er niks knuffelbaar aan Jaws. Dus natuurlijk kwam de merchandise-afdeling van de filmmaatschappij op de proppen met Jaws knuffeldiertjes en de Jaws opblaaspop voor in het zwembad. Maar het best verkochten de Jaws en amity Island t-shirts en strand-handdoeken.

    Slotmachines, of fruitautomaten zoals ze ook wel bekend staan, grijpen dikwijls naar bekende filmhelden voor hun uiterlijk en gameplay. Stoere mannen als Batman, Superman of de wat minder sympathieke Scarface hebben allemaal slots geïnspireerd. Een vreemde eend in de bijt is de slot Monty Python’s Spamalot, vernoemd naar een musical die weer is gebaseerd op de film Monty Python and the Holy Grail. De surrealistische humor van de Britten manifesteert zich onder meer, doordat je in de bonusronde moet proberen om niet te worden geplet door een koe. Wil je zien wat voor op films gebaseerde slots er zoal tegenwoordig zijn of op die slots spelen, dan kan je terecht bij de vele online casino's.

    300_leather_pants.jpgr2d2_aquarium.jpghan_solo_star_wars_fridge.jpgstar_trek_coffin.jpg
    Merchandise © Warner Bros / 20th Century Fox / Disney / Paramount Pictures / Amazon

    De erotische thriller Fifty Shades of Grey (2015) werd in de markt gezet als een van de meest vunzige, wellustige, perverse films in jaren. De verfilming van het boek van EL James liet filmcritici echter niet sidderen op hun stoelen. De avonturen van miljonair Christian en simpele dame Anastasia waren wel erg populair bij huisvrouwen. Misschien dat daarom producten werden gemaakt als Fifty Shades thee, naast uiteraard de overvloed aan kinky stuff van zweepjes tot handboeien. En van kinky stuff gesproken, wisten jullie dat er ook een 300 (2006) lederen broek te verkrijgen was?

    En je moet wel een hele, hele, hele grote fan zijn van de filmreeks Twilight, om een onderbroek te kopen met daarop het hoofd van acteur Robert Pattinson. Tenzij je altijd al hebt gedroomd van een vampier tussen je benen. En om het in het dodenrijk te houden, wat dachten jullie van een Star Trek doodskist. Ja, ze bestaan.

  • Jamie Foxx slaat er op los in Sleepless

    Pin it!

    Niemand kent deze Zwitserse regisseur Baran bo Odar, maar wanneer je naar de trailer kijkt van Sleepless (2017) heb je de indruk dat de man zijn levenlang al actiefilms heeft gedraaid. Maar toch moeten we oppassen met trailer, want soms lijken ze echt wel beresterk en dan kan de film wel eens zwaar teleurstellen, cf. Triple 9 (2016).

    Baran bo Odar,sleepless,Triple 9,Jamie Foxx,Octavius J Johnson,Nuit Blanche,Michelle Monaghan,Dermot Mulroney,Scoot McNairy,Gabrielle Union,Andrea Berloff,Straight Outta Compton,Blood Father

    Korte inhoud: Vincent (Jamie Foxx) is een corrupte politieagent die samen met zijn partner Thomas (Octavius J. Johnson) een lading cocaïne van een drugsbaron weet te stelen. Het gevolg is dat deze zijn zoon kidnapt en hem vasthoudt in een nachtclub. De enige manier om zijn zoon te redden is om de drugs terug te brengen, maar hij krijgt gedurende de avond te maken met bedrog en verraad.

    De film is een remake van de Franse Nuit Blanche (2011), een film die niet meteen indruk had kunnen maken. Nu met Jamie Foxx, Michelle Monaghan, Dermot Mulroney, Scoot McNairy en Gabrielle Union in de hoofdrollen zou deze film wel iets meer indruk kunnen maken. Uiteraard kon de trailer het niet nalaten om duidelijk te maken dat het karakter van Jamie Foxx eigenlijk geen corrupte flik is, maar eigenlijk wel een goede kerel. De kijker zal dus niet met gemengde gevoelens naar het personage moeten kijken.

    Toch ben ik benieuwd naar deze film. Foxx is een goed acteur en hij is overtuigend als actieheld. Daarnaast is Scoot McNairy de perfecte villain. Ook de dialogen in de trailer lijken wel goed, en dat is hoofdzakelijk te danken aan het talent van scenarist Andrea Berloff die ook al Straight Outta Compton (2015) schreef en onlangs nog de Mel Gibson film Blood Father (2016). De film komt in februari 2017 uit in de States en nadien wel bij ons.

    ***Related Post***
    18/05/2017: Sleepless filmbespreking

     

    *** Sleepless trailer ***