Sequel

  • It verbreekt records aan de box-office

    Pin it!

    Wie had ooit kunnen denken dat de R-rated It (2017) zo’n gigantisch succes had kunnen worden aan de box-office. Warner Bros had al een klein vermoeden nadat hun trailer massaal werd bekeken en gedeeld. Na hun openingsweekend staat de film op 117,2 miljoen dollar, en dat met een productiebudget van 35 miljoen dollar. Wie weet had deze prent zelfs nog meer kunnen opbrengen mocht er geen idioot review-embargo zijn geweest. Maar Warner Bros was nerveus nadat ze heel was negatieve buzz kregen bij de aanloop van de Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) film, en dat moeten ze blijkbaar nog verteren.

    De film is nog geen week in de zalen en is nu al de tweede meest succesvolle Stephen King verfilming en laat The Dark Tower (2017) met zijn 107 miljoen na 5 weken in de bioscoop ver achter zich. Het is in ieder geval een kwestie van een paar dagen alvorens deze prent de recette van The Green Mile (1999) zal overstijgen en zo de meest sucvcesvolle Stephen King verfilming zal worden van de in totaal 42 adaptaties.

    it_2017_box-office.jpg

    Meer nog, door het stormweer in Florida en de sluiting van zowat alle complexen in de staat, heeft de film net niet Deadpool (2016) kunnen onttronen als beste openingsweekend voor een R-rated film. Wereldwijd heeft de film ondertussen een recette van 180 miljoen opgehaald, en het ziet er naar uit dat het een grote contender zal worden voor de Top 10 Beste R-rated films ooit. Wat ook opviel is dat 65% van het publiek ouder was dan 25 en evenredig verdeeld tussen mannen en vrouwen. Het ziet er dus allesbehalve goed uit voor die andere R-rated film Mother! (2016) die komend weekend in de bioscoop komt wereldwijd en veel potentiële klanten zal verliezen aan Pennywise.

    Een naam die we dit weekend niet meer zullen vergeten is deze van scenarist Gary Dauberman die ondertussen twee films heeftstaan in de Box-Office Top 10! Naast It heeft hij ook het script geschreven van Annabelle: Creation (2017). Met zijn 15 miljoen dollar haalde deze Warner Bros prent 280 miljoen dollar op na 4 weken.

    En wees maar zeker dat Warner Bros met het volgende weekend in zicht deze komende dagen van zich zal laten horen, met castingsnieuws voor het tweede deel. En Jessica Chastain lijkt zowat de enige naam te zijn die heel waarschijnlijk gecast zal worden als de oudere versie van Beverly Marsh die gespeeld was door Sophia Lillis. Het leek wel of regisseur Andy Muschietti zijn actrice Jessica in gedachten had toen hij Sophia had gecast. Jessica had tevens de hoofdrol in Muschietti’s vorige film Mama (2013). Toch had Warner Bros eerder laten weten dat ze het productiebudget niet nodeloos zouden gaan optrekken voor de sequel en dus was een Hollywood-casting geen optie … maar met deze box-office cijfers zou dit uiteraard wel herzien kunnen worden.

    jason_bateman_ozark_netflix.jpgjessica_chastain_interstellar.jpgjames_corden_cbs.jpgbill_hader_superbad.jpg
    Jason Bateman (© Netflix) - Jessica Chastain (© Warner Bros) - James Corden (© CBS) - Bill Hader (© Columbia Pictures)

    Warner Bros heeft in ieder geval bewezen dat ze een box-office succes kunnen hebben zonder bekende koppen, maar indien de eerste film 400 miljoen zou opbrengen kan je je afvragen of een paar bekende koppen deze franchise niet kan optillen naar +600 miljoen. Aan welke namen denk ik? Wel, voor de rol van Bill Denbrough lijkt Jason Bateman de beste keuze, zeker na de buzz rond de serie "Ozark". Voor de rol van Beverly Marsh lijkt Jessica Chastain de uitverkorene, maar ik zou de kansen van Golden Globe winnares Sarah Paulson niet onderschatten (voor Warner Bros zou ze ook wat goedkoper zijn). Voor de rol van de iets dikkere jongetje Ben Hanscom lijkt het niet zo eenvoudig want het personage zou in het boek vermagerd zijn en dus een iets dikkere acteur casten zou geen noodzaak zijn. Anderzijds is het meteen karakteristiek die zou wegvallen. James Corden lijkt toch de beste keuze keuze voor de rol (en ook hij zal niet te duur zijn voor Warner).

    ray_fisher_justice_league.jpgben_whishaw_london_spy.jpgcasey_affleck_a_ghost_story.jpgbill_skarsgard_it.jpg
    Ray Fisher (© Warner Bros) - Ben Whishaw (© BBC) - Casey Affleck (© A24) - Bill Skarsgård (© Warner Bros)

    Voor de rol van Mike Hanlon denk ik aan Ray Fisher wiens prijs momenteel laag ligt en met de opkomende Justice League film misschien ook nog eens bijzonder populair kan worden. De grappige Richie Tozier zou vertolkt kunnen worden door SNL-acteur Bill Hader, de slimme Eddie Kaspbrak zou dan weer goed vertolkt kunnen worden door de nieuwe Q uit de Bond-films Ben Whishaw en de rol van de joodse Stanley Uris zou gespeeld kunnen worden door Casey Affleck. Hij lijkt geknipt voor de rol. Last but not least, Pennywise moet vertolkt worden door niemand anders dan Bill Skarsgård. Binnenkort zullen we het wel weten wie uiteindelijk gekozen zal worden en hoever ik van de uiteindelijke keuze zat.

  • Alien: Covenant (2017) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik zal het wel uit mijn bek wringen: "het is iets beter dan Prometheus (2017)". Toch had ik hier meer van verwacht. Dit zal geen eenvoudige review zijn, omdat ik van de franchise hou en het knaagt wat aan mij dat ik niet kan zeggen dat alle problemen van de vorige film van de baan zijn en we hier een geweldige Alien: Covenant (2017) hebben. Geen verkeerd woord over de nobele intenties en de diepe filosofie, toch blijf je wat op je honger zitten. Laten we hopen dat deze prequels de originele twee Alien films niet teveel gaan overschaduwen in negatieve zin. Op een gegeven moment zegt één van de karakters in de film: Dit houdt hier allemaal geen steek. Op dat ogenblik had je zoiets van: inderdaad!

    alien_covenant_2017_poster03.jpg

    Korte inhoud: We zijn in het jaar 2104. De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar Origae-6 , een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Onderweg komt het schip terecht in een neutrino shockwave en ontstaat er brand in één van de hybernation capsules. Tijdens de reparatiewerken aan het zonnescherm onderschept Tennessee (Danny McBride) een menselijk signaal, wat afkomstig is van een nabij gelegen planeet. Wonder boven wonder lijkt deze planeet op het eerste gezicht ideaal voor kolonisatie en de crew besluit om een omweg te maken en de planeet te gaan verkennen. Daar komen ze terecht in een onbekend paradijs, wat de woonplaats van de ingenieurs blijkt te zijn. Toch is er geen leven te bespeuren. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

    Ik kan van deze film geen review schrijven zonder te spoilen dus ga Covenant eerst gaan zien. Hoewel, veel spoilers zijn er niet want alles was nogal voorspelbaar gezien de auteurs vaak teruggrijpen naar de vorige edities. De opdracht van Ridley Scott leek wel om de franchise te koppelen aan de originele Alien (1979) film. En hiervoor was duidelijk wat 'suspension of disbelief' voor nodig; want toevallig was er een defect na een jarenlange reis, toevallig waren ze op een boogscheut van een andere planeet met atmosfeer en water die zowaar beter lijkt te koloniseren als de véél verdere planeet die ze hebben geanalyseerd, toevallig viel de gravitatie mee, toevallig was er zelfs zuurstof aanwezig en toevallig was deze planeet de thuisbasis van de ingenieurs waarop Elizabeth Shaw met David was geland ... en eenmaal je dàt allemaal weet te slikken kan de rest er ook nog wel bij, want de nonsens stopt hier niet.

    De hoofdpersonages zijn Walter en David, beiden zijn synthetische producten van de Weyland-Yutani Corporation, en beiden gespeeld door Michael Fassbender. David is het meer menselijke model, daar waar Walter het nieuwe prototype is, toch verschillen ze heel wat van mekaar in die zin dat de ene een ware duivel is geworden. Je weet van bij het begin dat ze elk hun agenda hebben en de plotwendingen komen niet meteen als een verrassing. Dat heb je nu eenmaal met prequels. Toch steekt er een interessante levensfilosofie achter de androids, een evidente knipoog naar Blade Runner (en ja, er zijn heel wat inhoudelijke overlappingen). De androids zijn niet in staat iets "artistiek" te creëren, wat ze echter wel kunnen is iets "wetenschappelijk" vorm geven. Dit is een eerste stap in de richting van hun "creator", wiens plaats ze willen innemen. En wat beter via de creatie van een Xenomorph die op zijn beurt de mensen kunnen uitroeien. Het is een sluimerende competitiestrijd tussen mens en android, wat al in de proloog van de film in het lang en breed wordt uitgesmeerd. Weyland was zich bewust van deze drang van David om zijn plaats in de nemen en om deze reden werd Walter geschapen, meer plichtbewust en gespaard van menselijke ambities.

    De rest van de personages zijn banale bijrollen, en dat is misschien wel het grootste pijnpunt. Je kent op het einde van de rit geen enkel van de karakters. Daniels (Katherine Waterston) is de nieuwe versie van Ripley, en het enige wat blijft hangen is dat ze bijna continu zit te janken om het verlies van haar partner en teammates. Daarnaast is er Oram (Billy Crudup) die de leiding van het schip op een onverwacht moment moet overnemen en hiervoor nog niet klaar is. Uiteraard doet het allemaal wel wat denken aan Aliens (1986) met Lieutenant Gorman (William Hope) die ook niet in staat was de missie te leiden. Je hebt dan ook nog Demián Bichir , Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez en Amy Seimetz, maar geen enkele van deze personages blijft hangen. Meer nog, ze zijn onderling uitwisselbaar. Het contrast met de eerste twee Alien films kon nauwelijks groter zijn. Daar wist je meteen wie ze waren. Misschien waren de karakters uit 1979 stereotypen, maar narratief werkte het en wanneer ze gegrepen worden door een alien was je meer emotioneel betrokken. Bij aanvang van de film sterven twee crew-leden, geen idee wie ze waren of wat ze deden. Het kon ons uiteindelijk geen fluit schelen. En herinneren jullie nog de discussie over het dragen van een helm op een vreemde planeet? Het zijn per slot van rekening hoog opgeleide ruimtereizigers die het zekere voor het onzekere nemen. Wel hier hebben ze deze discussie achterwege gelaten en de helmen vervangen door onnozele petjes met oorwarmers. Ter bescherming dan van de oren? Brute pech dat net daar alien-dna zich een weg kan banen. En ik zwijg nog over het feit dat deze hoog-opgeleide kerels ook graag hun hoofd steken in alien vegetatie of alien-eieren.

    alien_covenant_2017_pic001.jpgalien_covenant_2017_pic002.jpgalien_covenant_2017_pic005.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    Ridley staat garant voor zijn sterke acteurs-regie en zijn uitgekiende sets en dramatische fotografie. Tevens knap in beeld gezet door Dariusz Wolski, en het verhaal moet af en toe wel eens bezwijken voor het visueel vertier. De scène waar ze "bestuift" worden door het alien virus is geniaal en tevens ook de scène waarin een Neomorph deze keer voor de rug heeft gekozen om uit zijn host-lichaam te spatten, is het beste van wat deze prent te bieden heeft. De visuele effecten - van ondermeer de mannen en vrouwen van Framestore (King Arthur, Fantastic Beast, Doctor Strange) - zijn van een uitmuntend niveau. En dat mag wel met een productiebudget van 111 miljoen dollar. Ook de scènes waarin David zijn experimenten uit de doeken doet en zijn creatie van het perfecte organisme kon verwezenlijken met de zwarte vloeistof en de biologie van wespen en bijen, is de "science" waar menig SF-fan naar hunkert. Uiteindelijk krijgen we dan naast de Neomorph ook de alombekende Xenomorph te zien (die een instant-volwassen update heeft gekregen van David), en dat is op zich zijn filmticket waard. Ook de muziekscore van Jed Kurzel deed zijn werk. Was het script van John Logan en Dante Harper ook maar van hetzelfde niveau, dan had dit een uitstekende alien-film kunnen zijn. De leuke horror twist op het einde zet uiteraard de deur open voor een nieuwe reeks alien-films.

    alien_covenant_2017_pic004.jpgalien_covenant_2017_pic003.jpgalien_covenant_2017_pic006.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    De film is humorloos, en ik begrijp dat we hier te maken hebben met een horror-SF en humor vaak ongepast en destructief werkt op de angst, maar laat ons eerlijk zijn: zo angstaanjagend is de film nu echt niet. Herinner je nog de scène in Alien waarin Dallas in het ventilatiesysteem zat en we via zijn detectie-apparaat de alien hoorden naderen. Dit zijn scènes die angst genereren. Hier heb je veel expositie, een beetje alien, terug expositie, nog wat alien, nog meer expositie en een finale shoot-out waarin we dankzij de trailers eigenlijk alles vrij snel inschatten wat er gaat gebeuren. Dus ja, misschien hadden ze er dan wat meer humor moeten insteken - al was het maar om de karakters sympathieker te maken. En dat lag binnen de mogelijkheden, was het niet dat ze het meest ideale personage die comic-relief kon bieden uit de film hebben geschreven tijdens de eerste 15 minuten, met name het personage van James Franco. Hij kon als geen ander een beetje meer relaxatie brengen binnen deze geconstipeerde groep ruimtevaarders.

    Kortom, een film die op technisch vlak de stempel draagt van Ridley Scott, die dit jaar 80 zal worden. Inhoudelijk houdt de eerste helft van Covenant ons in de tang, maar nadien verdwalen we in expositie en voelen we ons in een museum met een overijverige gids die alles wil gaan uitleggen. Het script overtuigt niet en je moet vaak vrede nemen met dialogen die wel geschreven lijken te zijn door een synthetisch wezen (wat niemand spreekt zo) en tot overmaat van ramp nog eens letterlijk verwoorden wat de acties zijn alsof we met de paplepel alles uitgelegd moeten krijgen. Ridley wil de nieuwe Alien-films laten gaan over "creatie" (de creatie van muziek tot de creatie van een nieuw wezen - u weet wel, het Frankenstein principe) en begint ook met een proloog waarin David zijn vader Peter Weyland (Guy Pearce) ontmoet. Een zaadje in het hoofd van deze android die zware gevolgen zal hebben. Spijtig genoeg zijn de andere personages ondergeschikt aan deze synthetische wezens en geen enkel van de karakters is echt memorabel. Er zit echter meer actie in deze film dan in Prometheus, ook al zijn bepaalde scènes echt wel slaapverwekkend en allesbehalve intrigerend en voelt het bij momenten ook aan als recyclage van Alien en Aliens. Gelukkig zijn er ook leuke momenten en kan je maar blijven hopen dat deze prequels eindelijk zullen slagen in hun opzet.

    Toch zijn er redenen genoeg om vanaf vandaag Alien: Covenant in huis te halen op DVD of Blu-ray, want het heeft de audio-commentaar van meester Ridley Scott die jullie toch willen horen. Als zijn intenties worden er bloot gelegd en je krijgt een beter begrip van de keuzes die hij heeft gemaakt, ook al zou je in principe geen handleiding moeten nodig hebben om ervan te kunnen genieten. We hebben ook nog een aantal verwijderende en extended scenes, alsook wat making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 17 mei 2017

    ***Related Posts***
    02/03/2017: Hier de tweede Alien: Covenant trailer
    28/11/2015: Fox schrapt De Blomkamp Alien 5 en Fantastic Four 2
    22/02/2015: Komt de nieuwe Alien film na de gebeurtenissen uit Prometheus 2?
    20/07/2012: Prometheus filmbespreking
    14/05/2012: Prometheus verklapt misschien iets teveel
    11/11/2011: Aliens filmbespreking
    17/01/2011: Alien prequels dood en begraven?
    07/09/2010: Ridley Scott vertelt over Alien 1 & 2
    25/04/2010: Ridley Scott wil 2 Alien prequels

     

    *** Alien: Covenant trailer #2 ***

  • Jigsaw is al 10 jaar dood maar hier is Saw 8

    Pin it!

    Ik moet toegeven dat ik nooit echt een grote fan ben geweest van 'torture porn'. De Hostel (2005) films lieten me koud en ook de Saw (2004) franchise was niet echt aan mij besteed. Maar horror is de beste investering voor filmstudio’s, dus blijven ze deze producties uit de grond stampen.

    jigsaw_2017_poster.jpg

    En geloof het of niet, maar na tal van films die het einde hebben aangekondigd van de Saw vehikels, is er dan uiteindelijk een nieuwe Saw film. Jigsaw (2017) is ondertussen de 8ste film in het rijtje, en werd geregisseerd door de Duitse broers Spiering, Michael Spierig en Peter Spierig, die verantwoordelijk zijn voor de niet-onaardige horror Daybreakers (2009) en de geslaagde science-fiction Predestination (2014).

    Korte inhoud: Overal in de stad worden lijken gevonden, elk op gruwelijke wijze overleden. Al het onderzoek wijst op slechts een mogelijke dader: John Kramer (Tobin Bell). Dat terwijl die toch echt dood zou moeten zijn...

    Saw 3D (2010) had de laatste film moeten worden – ook gezien de box-office omzet aan het slinken was – maar na 7 jaar denkt Lionsgate nog eens te proberen met twee talentvolle filmmakers. De film had eerst Saw: Legacy moeten heten, nadien Saw 8 maar uiteindelijk werd het toch Jigsaw. In ieder geval wil de marketing ons doen geloven dat het een soort "heruitvinding" is van de franchise – ook al is deze film wel degelijk een vervolg op Saw 3D en 10 jaar na de gebeurtenissen in Saw III waar Jigsaw aan zijn einde kwam. De studio hoopt natuurlijk dat de twee filmmakers nieuw leven kunnen inblazen in de franchise en er hopelijk voor kunnen zorgen dat er nog eens 8 films kunnen komen. De scenaristen Pete Goldfinger en Josh Stolberg geloven er in ieder geval in, en blijkbaar zou de nieuwe film minder gory zijn dan de vorige film, maar iets leuker. Iets wat ik toch niet meteen weerspiegeld zie in de trailer.

    jigsaw_2017_poster01.jpgjigsaw_2017_poster02.jpgjigsaw_2017_poster03.jpgjigsaw_2017_poster04.jpgjigsaw_2017_poster05.jpgjigsaw_2017_poster06.jpg

    Niet heel veel bekende koppen, maar heel wat nieuwe gezichten zoals de Canadese Smalville actrice Laura Vandervoort (HQ pics), Brittany Allen, Hannah Emily Anderson, Matt Passmore, Clé Bennett, Bonnie Siu en Keeya King. Jigsaw zou moeten uitkomen in oktober van 2017.

     

    *** Jigsaw trailer ***

  • The Fate of the Furious (2017) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Volgende week komt de DVD en Blu-ray van The Fate of the Furious / Fast & Furious 8 (2017) uit, de 8ste Fast & Furious prent die zoals verwacht opnieuw de box-office heeft kunnen domineren. Deze keer zonder Paul Walker, maar wel met de rest van de crew. De film was wel gemaakt in respect met de wensen van de overleden acteur.

    the_fate_of_the_furious_2018_poster.jpg

    Toen we de film zagen in persvisie was er toen een lang embargo die ons verbood om iets te schrijven over de film tot een paar dagen voor de effectieve bioscooprelease. En na het zien van de film had ik meteen ook begrepen waarom er een embargo was. De film valt toch wat tegen en deze prent moet gigantisch veel geld opbrengen om nog maar break-even te zijn. Deze grens heeft deze prent wel ruimschoots overschrijden met een recette van 1,2 miljard dollar en daarmee de tweede beste F&F film uit de reeks. Enkel de vorige film deed beter met een wereldwijde box-office van 1,5 miljard dollar.

    Korte inhoud: Nu Dom (Vin Diesel) en Letty (Michelle Rodriguez) op huwelijksreis zijn, Brian (Paul Walker) en Mia (Jordana Brewster) met vervroegd pensioen zijn gegaan en de rest van de crew vrijgesproken is, lijken de leden van het team normale levens te leiden. Maar als een mysterieuze vrouw (Charlize Theron) Dom verleidt om terug te keren naar het misdaadleven en hij degenen om zich heen bedriegt, wordt de hechte vriendschap van de groep op de proef gesteld. Van de kust van Cuba, langs de straten van New York City, en de ijsvlaktes van de Arctische Barentszee, moet onze elite-eenheid wederom plankgas de wereld rond om een anarchist te belemmeren in het ontketenen van wereldwijde chaos... En om de man die hen tot een familie maakte thuis te brengen.

    De film is geregisseerd door F. Gary Gray (A Man Apart, The Italian Job, Law Abiding Citizen, Straight Outta Compton) die toch al wat ervaring heeft opgebouwd en zeker wel een interessante kandidaat was voor deze franchise. Ook al is dit eigenlijk een Vin Diesel film en wijkt deze niet zo zot af van de vorige edities. De vervanger voor Paul Walker leek de zoon van Clint te worden maar niet dus. Scott Eastwood speelde een man in een pak die de crew al snel op de zenuwen begon te werken. Naast de bovenvermelde acteurs krijgen we ook een terugkeer van de moordmachine Deckard Shaw (Jason Statham) die *** spoiler*** voor deze aflevering aan de kant staat van Hobbs (Dwayne Johnson) en zijn handlangers *** end spoiler ***. We krijgen ook een terugkeer van Mr. Nobody (Kurt Russell) en Elena (Elsa Pataky). Zelfs Helen Mirren en Game of Thrones acteurs Nathalie Emmanuel en Kristofer Hivju zijn van de partij.

    Ik was ook benieuwd of we iets van de animositeit zullen zien tussen Vin Diesel en Dwayne Johnson, nadat deze twee heren op de set toch een opstootje hadden. Naar verluidt zou Diesel een aantal scènes geschrapt hebben met Dwayne Johnson en dat vond deze laatste niet zo leuk. Hij schreef dan maar een uitbundige Instagram tekst die niemand is ontgaan:

    "This is my final week of shooting #FastAndFurious8. There's no other franchise that gets my blood boiling more than this one. An incredible hard working crew. Universal has been great partners as well. My female co-stars are always amazing and I love 'em. My male co-stars however are a different story. Some conduct themselves as stand up men and true professionals, while others don't. The ones that don't are too chicken shit to do anything about it anyway. Candy asses. When you watch this movie next April and it seems like I'm not acting in some of these scenes and my blood is legit boiling - you're right. Bottom line is it'll play great for the movie and fits this Hobbs character that's embedded in my DNA extremely well. The producer in me is happy about this part. Final week on Fast 8 and I'll finish strong. ;/ #IcemanCometh #F8 #ZeroToleranceForCandyAsses"

    the_fate_of_the_furious_2018_pic01.jpgthe_fate_of_the_furious_2018_pic03.jpgthe_fate_of_the_furious_2018_pic02.jpg
    the_fate_of_the_furious_2018_pic04.jpgthe_fate_of_the_furious_2018_pic05.jpgthe_fate_of_the_furious_2018_pic06.jpg
    © Universal Pictures International

    En blijkbaar zouden de twee spierbundels elkaar hebben ontmoet een week voor het einde van de shoot voor een babbel. Naar verluidt werden de plooien niet gladgestreken, maar Diesel zei recent nog dat daar niks van aan was en dat hij nog steeds Dwayne beschouwd als een goede vriend. Hij voegde er nog aan toe dat slechte publiciteit ook publiciteit is. En dat moeten we hem toch gunnen, hij weet een film te verkopen als geen ander.

    Qua pluspunten hebben we een film met Charlize Theron als vrouwelijke villain en zij is geknipt voor dergelijke rollen (ook al ligt er geen beetje diepgang in haar vertolking). Daarnaast zijn er ook een paar leuke actie-sequenties in de straten van Cuba en op een Russische ijsvlakte met een duikpoot. De beste scène speelt zich af in New York waarbij hackers auto's van op afstand gaan bedienen om een gouvernementele escorte klem te rijden.

    De negatieve punten is dat er slijt begint te komen op de franchise en draait alles iets te nadrukkelijk op platvloers volksvertier dat geld in het laatje moet brengen. Het verhaal is al zo doorzichtig als iets en de plot is eigenlijk te krankzinnig om na te vertellen. De villains zijn zelfs zo vernuftig in hun werkmethodes dat je je eigenlijk afvraagt wat het masterplan is. Ze kunnen alles bekomen wat ze willen, waarom moeten ze dan al die moeite doen *** spoiler *** om een nucleaire duikboot te stelen. *** end spoiler *** De franchise leek in het begin nog iets te zijn voor carfreaks, maar met deze laatste editie lijkt het steeds meer op een franchise voor teenagers die zich niet afvragen of een Lamborghini wel het meest geschikte voertuig is op een ijs-landschap of nog dat het voertuig voldoende tractie zou hebben. En ik heb het dan nog niet over de scene waarin Vin Diesel met een wagen rijdt waarvan de motor in brand staat. Er zit ook een actie-scène in met een baby die meer zou passen in een komedie dan in een Fast & Furious film. En mijn laatste puntje van kritiek ... ik mis de bro-mance uit de vorige films en er blijkt geen vervanger voor Paul Walker. En toch zitter er nog een paar Furious films aan te komen, hopelijk beter dan deze versie.

    De film duurt 136 minuten lang , wat toch wel heel lang is voor een actiefilm. Er mocht heus wel een half uur vanaf. Het is uiteindelijk geen slechte film in die zin dat deze nooit echt verveelt, maar de kwaliteit zit met deze editie in reverse. Op de DVD en Blu-ray van The Fate of the Furious / Fast & Furious 8, die op 16 augustus 2017 te verkrijgen is, staan een boel making of filmpjes waaronder Extended Fight Scenes en interessante video's over hoe de car-stunts zijn gedaan. Spijtig genoeg staat er geen audio-commentaar op van Vin Diesel en/of regisseur over de gehele film.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 9 augustus 2017

     

    *** The Fate of the Furious trailer ***

  • T2 Trainspotting (2017) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Begin dit jaar hebben we de 20th Anniversary Blu-ray van Trainspotting (1996) besproken, vandaag bespreken we de sequel, T2 Trainspotting (2017) Blu-ray, opnieuw in regie van Danny Boyle. Ook al leek de film wel veel bijval te kennen bij menig filmcriticus, bleef ik toch wat op mijn honger zitten.

    t2_trainspotting_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Er zijn 20 jaar verstreken. Er is veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven. Ex-verslaafde Mark Renton (Ewan McGregor) keert terug naar de enige plaats die hij thuis kan noemen. Zijn oude maten Spud (Ewen Bremner), Sick Boy (Jonny Lee Miller) en Begbie (Robert Carlyle) wachten op zijn komst, maar ook zijn 'oude vrienden' verdriet, verlies, vreugde, wraak, haat, vriendschap, liefde, verlangen, angst, spijt, diacetylmorfine, zelfvernietiging en gevaar, blijken hem op te wachten. Het duurt dan ook niet lang voordat hij in oude gewoontes dreigt te vervallen.

    Wat meteen opvalt is dat deze sequel zoveel mogelijk wil trekken op de originele film. Zelfs de muziek wordt half gerecycleerd, vertraagd of versneld. Zelfs bepaalde shots lijken wel te zijn gekopieerd. Het enige waar ze spijtig genoeg niet zijn in geslaagd is om de humor over te brengen, want in tegenstelling tot de vele lachbuien die ik had bij de eerste film heb ik hiermee nauwelijks moeten glimlachen. Het is ook leuk om het personage van Diane terug te zien, gespeeld door Kelly Macdonald, die ondertussen ook al een heuse tv-carrière heeft opgebouwd, maar haar tussenkomst duurt welgeteld 2 minuten.

    Het is geleden sinds 1997 dat Ewan McGregor en Danny Boyle nog met elkaar gewerkt hebben, want Ewan vond het niet leuk dat wanneer Danny een groot budget kreeg voor The Beach (2000) hij DiCaprio had gecast in de hoofdrol en niet hem. Maar de plooien lijken nu glad gestreken. Toch is het voor geen van beiden een film waarmee ze hebben kunnen scoren. De film bracht met zijn kleine 20 miljoen dollar productiebudget, nauwelijks 40 miljoen dollar op wereldwijd, en dat zonder marketing en distributiekosten afgetrokken. Ik denk zelfs dat deze film niet uit de kosten is kunnen komen, en ik verwacht ook geen stormloop op de DVD en Blu-ray markt, ondanks de Fresh Rating op Rotten Tomatoes (een site die gaandeweg zijn pedalen heeft verloren).

    Het is een tijd geleden dat ik het vervolgboek van Irvine Welsh, Porno, heb gelezen, maar dit is geen adaptatie van het boek. Er zijn wel een aantal verwijzingen in de film zitten, maar de scenarist John Hodge en Irvine hebben vooral getracht om de succesformule te herhalen met gelijkaardige scènes. De auteur liet zelf optekenen dat hij vond dat deze sequel beter was dan de eerste film, ... ik ben een andere mening toegedaan. Het had een film moeten zijn die de cult status van deze personages zou bevestigen, in een meer episch en grootser kader, het is vooral een mislukte kans om het origineel ongemoeid te laten.

    t2_trainspotting_2017_blu-ray_pic01.jpgt2_trainspotting_2017_blu-ray_pic02.jpgt2_trainspotting_2017_blu-ray_pic03.jpg
    © 2017 Sony Pictures Home Entertainment Belgium

    Voor de rest is er niet veel veranderd voor onze vier hoofdpersonen. Los van Mark die niet meer aan heroïne verslaafd is, zijn de andere leden van het kwartet niet bijzonder veel veranderd. Het enige karakter dat echt een leven voor zichzelf heeft gemaakt is Diane (Kelly Macdonald), zij was Mark's 15-jarige vriendin uit de eerste film. Diane werkt nu als advocaat en geeft juridisch advies aan Mark wanneer hij in een of ander probleem loopt.

    Het centrale punt van de film is vooral de relaties tussen de leden van het kwartet en hoe ze na 20 jaar veranderd zijn, maar wat er in T2: Trainspotting ontbreekt, is de dynamische chemie die er ontstond in de eerste film. Er is wel een nieuw vrouwelijk personage, met name Veronika (Anjela Nedyalkova), maar ze heeft gewoon een weinig interessante bijrol als Bulgaarse vriendin van Sick Boy, die later een affaire zal beginnen met Mark.

    Ondertussen is de DVD en Blu-ray op de markt met verwijderde Scenes, audio-commentaar van Danny Boyle en scenarioschrijver John Hodge (wat ons betreft het beste van deze release) en nog een making of filmpje met de gehele cast.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 6 juli 2017

     

    *** T2 Trainspotting trailer ***

  • Nieuwe Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales posters

    Pin it!

    Op 24 mei 2017 komt Disney uit met zijn andere blockbuster-kannon Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017) van de Noorse regisseurs Joachim Rønning en Espen Sandberg (Kon-Tiki, Bandidas). Er is al een eerste screening geweest voor een select publiek maar er zijn nog geen reviews gepubliceerd, maar deze film zou beter zijn dan de vorige Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011) van Rob Marshall... ook al is dit op zich geen prestatie.

    Korte inhoud: De onfortuinlijke Jack Sparrow (Johnny Depp) ziet het somber in wanneer de spook-piraten onder leiding van zijn oude aartsvijand, de angstaanjagende Kapitein Salazar (Javier Bardem), ontsnappen aan de Devil's Triangle. Salazar en zijn crew is vastbesloten om elke piraat op zee met inbegrip van Jack te doden. Jack's enige hoop op overleving ligt in het zoeken naar de legendarische Trident of Poseidon, een krachtig artefact dat zijn bezitter de totale controle over de zee geeft.

    pirates_of_the_caribbean_dead_men_tell_no_tales_2017_poster01.jpgpirates_of_the_caribbean_dead_men_tell_no_tales_2017_poster02.jpgpirates_of_the_caribbean_dead_men_tell_no_tales_2017_poster03.jpgpirates_of_the_caribbean_dead_men_tell_no_tales_2017_poster04.jpgpirates_of_the_caribbean_dead_men_tell_no_tales_2017_poster05.jpg
    © created by wearebond.com

    Deze week zijn een reeks nieuwe posters verschenen en het is duidelijk dat ze niets aan het toeval willen overlaten. Mijn probleem met de franchise is dat ik sinds de derde film een beetje ben afgehaakt. Ik ben de herhaling beu. Maar deze 3de film lijkt iets meer naar de roots terug te gaan. Ik ga niet zeggen dat ik compleet verkocht ben door de trailer, maar toch wat opgelucht. De cgi-versie van Jack Sparrow waarop hij er uitziet als jonge twintiger, ziet er heel overtuigend uit. Ik ben wel geen fan van de over-the-top actie-sequenties, ook al is dat een beetje een onderdeel van de franchise geworden.

    Als de geruchten kloppen zou het productiebudget van deze film rond de 320 miljoen dollar liggen. Dat is een pak geld. Reken daarbij nog distributie en marketing kosten bij en deze film moet 600 miljoen opbrengen om nog maar break-even te zijn. Iets wat deze film wel zal bereiken ook al mocht de film op niet veel trekken. Zeker wanneer we weten dat Orlando Bloom terugkeert als William "Will" Turner, maar het wordt vooral ook uitkijken naar Kaya Scodelario, Brenton Thwaites, David Wenham en Geoffrey Rush.

    ***Related Posts***
    06/02/2017: Eerste Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales trailer
    31/05/2013: Pirates of the Caribbean 5 in handen van 2 Noorse regisseurs

     

    *** Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales trailer #2 ***