Review

• Life (2017) *** recensie

Pin it!

Vandaag komt de science-fiction thriller Life (2017) uit in de States, het Belgische publiek moet spijtig genoeg wachten tot 19 april. Wij konden echter niet wachten om deze al in de aandacht te brengen. De film werd geregisseerd door de Zweedse regisseur Daniel Espinosa (Child 44, Safe House).

Korte inhoud: LIFE is een angstaanjagende sci-fi thriller over 6 wetenschappers aan boord van het Internationaal Ruimtestation. Nadat ze een succesvolle poging hebben ondernomen om een defecte space probe afkomstig van Mars te vangen, ontdekken ze een ééncellig organisme die in een een soort winterslaap verkeert. Hugh Derry (Ariyon Bakare) besluit om de experimenten te starten en door toevoer van zuurtof lijkt het organisme enorm snel te evolueren tot een inktvis-achtig wezentje die de naam van Calvin krijgt. Maar na een ongeval in het lab draait alles verkeerd uit en vecht het organisme, die waarschijnlijk verantwoordelijk is voor de extinctie op Mars, voor zijn voortbestaan. Wanneer Sho Murakami (Hiroyuki Sanada), Rory Adams (Ryan Reynolds), Miranda North (Rebecca Ferguson), David Jordan (Jake Gyllenhaal) en Ekaterina Golovkina (Olga Dihovichnaya) zien wat het organisme doet met Hugh, besluiten ze er alles aan te doen om het buitenaardse wezen te doden, en zo voorkomen dat de alien aarde bereikt.

Het is een vlot gemaakte sci-fi thriller die spijtig genoeg al zo voorspelbaar is als een misviering. Scenaristen Rhett Reese en Paul Wernick, het duo achter films als Deadpool en Zombieland, leken met hun vorige werk wel iets meer creativiteit aan de dag te leggen. Niets in deze film zie je niet mijlenver aankomen. Het lijkt bij momenten op een soort opwarmertje voor Ridley Scott's Alien: Covenant (2017), die hopelijk iets slimmer in mekaar steekt en geen dialogen bevat die exact beschrijven wat we zien.

De casting was veelbelovend, ook al zijn in deze prent geen rollen die op één of andere manier onze aandacht of onze sympathie kunnen opwekken. Enkel Ariyon Bakare lijkt het meest interessante personage te zijn. Voor de rest hebben ze Hiroyuki Sanada geplukt uit Sunshine (2007) en Ryan Reynolds lijkt nog in zijn personage van Deadpool te zitten. Geen enkel karakter kennen we echt op het einde van de film en het maakt ons in wezen zelfs niet zo heel veel uit of ze al dan niet ten prooi vallen aan de alien.

© 2017 Sony Pictures Releasing Belgium

***spoiler*** In tegenstelling tot het parasitair buitenaards wezen uit Alien (1979) ziet deze alien, die een soort spier-oog-brain organisme blijkt te zijn - er eigenlijk niet zo dreigend uit. Het lijkt echt wel op een doorzichtige inktvis met bovennatuurlijke krachten, dat tevens heel intelligent is. Toch zou je verwachten dat het niet meteen voor de aanval zou kiezen in een nieuwe biotoop alvorens eerst op ontdekking te gaan. Op het einde van de film krijgen we wel iets meer dreiging van het wezen die ook een akelig gezicht krijgt. De regisseur probeert dan weer op zijn beurt het cliché te doorbreken door geen voorspelbare opvolging van slachtoffers te ensceneren. *** end spoiler***

De astronauten blinken niet meteen uit in scherpzinnigheid en het leidt nooit echt tot een intelligent kan-en-muis spel. Het wezen heeft ook alleen maar interesse te hebben om zich vast te klampen aan benen. De crew is ook onderling vervangbaar, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een B-film als Sphere (1998) waar elk personage een duidelijk omschreven taak en competentie had.

Al bij al gaat de film aan een razendsnel tempo. Nu en dan wil de regisseur ietwat geforceerd wat backstory door onze strot jagen, ook al is dat buitenaards wezen het enige wat blijft steken (letterlijk dan). Er zitten wel wat knappe scènes in met zero gravity stuff, maar niets wat we al niet 100 keer hebben gezien in andere sci-fi films. Hier zat veel meer in, ook al is Life ideaal voor een verstand op nul weekend ervaring.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 24 maart 2017

*** Life trailer #2 ***

• Pete's Dragon (2016) *** Blu-ray recensie

Pin it!

De nieuwste live-action Disneyfilm Pete's Dragon (2016) is uit op DVD en Blu-ray. De film werd geregisseerd door David Lowery die een paar jaar geleden het drama Ain't Them Bodies Saints (2013) had gemaakt en hier eigenlijk een compleet ander soort film heeft gemaakt. De film is een adaptatie van de musicalfilm, Pete's Dragon (1977).

Korte inhoud: Al jaren maakt houtsnijder meneer Meacham (Robert Redford) kinderen gelukkig met zijn verhaaltjes over een grimmige draak die diep in de donkere bossen van de Pacific Northwest woont. Zijn dochter Grace (Bryce Dallas Howard), die werkt als boswachter, vindt die verhalen maar fabelachtig. Totdat zij Pete (Oakes Fegley) ontmoet. Pete is een geheimzinnige knaap zonder huis en familie die samen beweert te leven met een gigantische, groene draak genaamd Elliott. De beschrijvingen die Pete over de draak vertelt, lijken verdacht veel op de draak uit de verhalen van meneer Meacham. Daarom gaat Grace samen met haar vriendin Natalie op zoek naar de waarheid. Een zoektocht die resulteert in gekke vriendschappen.

De film heeft tijdens zijn bioscooprelease niet zo heel veel potten gebroken. Met een productiebudget van 65 miljoen dollar heeft deze prent maar 143 miljoen dollar opgebracht wereldwijd. De vergelijkbare How to Train Your Dragon (2010) bracht bijna een half miljard dollar op. Het is in ieder geval een minder grote flop dan Disney's The BFG (2016) van Steven Spielberg, die met zijn productiebudget van 140 miljoen dollar in bloedrode cijfers belandde wereldwijd met amper 183 miljoen dollar wereldwijd (en er was +/-280 miljoen nodig voor een break-even).

Pete's Dragon is een sentimentele Disney prent zoals er nog wel zijn. En het helpt dat de jonge acteur Oakes Fegley een zeer natuurlijk vertolking neerzet en de CGI bijzonder realistisch is. Elliot is tevens niet uw typische draak: in plaats van schubben heeft hij bont. Hij kan zelfs verdwijnen als hij het nodig acht zich te verbergen voor gevaar. Hij is ook buitengewoon liefdevol en beschermend. Hun relatie is niet anders dan dat van een jongen en zijn hond. Het is deze band die de basis van het drama vormt. De twee hebben ongetwijfeld een warme verstandhouding, maar het is een wankel uitgangspunt om een gehele productie op te bouwen. Maar uiteraard zijn er ook andere mensen die Elliot ontdekken en zijn bestaan bedreigen, maar dat kon je al raden bij aanvang van het verhaal. Voor de rest ontvouwt alles zich op een voorspelbare manier. Over het algemeen wordt er goed geacteerd, ook bij de nevenrollen, zoals de rollen van Wes Bentley, Karl Urban en Oona Laurence.

De film werd op handen gedragen door de pers en kreeg tevens een 'certified fresh', ook al had ik er zelf net iets meer van verwacht. Ik verwachtte een saga met een veel hoger niveau van creativiteit, ook al is het véél beter dan de oorspronkelijke versie. Anderzijds zijn er heel wat extraatjes te vinden op de Blu-ray met making of materiaal, bloopers en een muziekvideo van Lindsey Stirling.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 19 maart 2017

*** Pete's Dragon trailer #2 ***

• Doctor Strange (2016) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

Het was ons vorig jaar opgevallen dat Doctor Strange (2016) van Scott Derrickson voor een Marvel productie toch wat onder de radar vloog. Gelukkig overtuigende de film wél eenmaal in de bioscoopzalen en bracht deze prent wereldwijd 677 miljoen dollar op met een productiebudget van 165 miljoen dollar.

Korte inhoud: Dr. Stephen Vincent Strange (Benedict Cumberbatch) is een briljante maar egocentrische neurochirurg wiens carrière om zeep is na een zwaar auto-ongeval. Gezien niemand hem kan helpen met zijn schuddende handen gaat hij op onderzoek naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One (Tilda Swinton), die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies. Mordo (Chiwetel Ejiofor) en Wong (Benedict Wong) worden zijn vrienden en sidekicks die hem zal helpen in zijn strijd tegen Kaecilius (Mads Mikkelsen).

Toen ik de eerste trailers zag had ik het gevoel dat het een cgi-fest ging worden met beelden die gepikt waren uit Inception (2010), maar het had zowaar personages van vlees en bloed. Ja, het was bijna een karakterfilm geworden, ook al is het verre van een Logan (2017) film. In ieder geval staat buiten kijf dat Benedict Cumberbatch de ideale acteur was om dit personage te vertolken. Sinds de jaren 80 hebben ze al gespeeld met het idee van een Doctor Strange film, maar geen enkele acteur die in aanmerking kwam, komt nog maar aan de knieën van deze acteur. Hij weet ook perfect de humor te doseren, ook al hebben we hier heel wat dramatische gebeurtenissen.

Joaquin Phoenix kwam ook even in the picture nadat Cumberbatch zich een tijdlang niet kon vrijmaken, maar de acteur had geen zin om een contract te tekenen waarin deelnemen aan meerdere MCU films een verplichting was. Ook bij de nevenpersonages was er heel wat acteertalent aanwezig en met Mads Mikkelsen als villain kan je gewoon niets verkeerd doen. Rachel McAdams, die de vriendin speelt van Strange, loopt wel wat verloren in deze prent en had misschien iets meer screentijd mogen krijgen.

De Oscar voor Beste Visuele Effecten ging dit jaar naar The Jungle Book (2016), maar deze Oscar had eigenlijk evengoed naar deze film kunnen gaan met zijn 1450 effecten shots. Het zal tevens niemand verbazen dat de visuele effecten verzorgd werden door Industrial Light & Magic. Zij hadden in hun machines tevens nog een digitale versie van Manhattan die ze hadden gebruikt voor een Avengers film. De film had over een man van de wetenschap die zich ontpopt als een geloofsman, en om deze transitie kracht bij te zetten heb je een visuele indrukwekkende wereld nodig die ons kan overtuigen dat Strange volledig ingenomen was door zijn omgeving. En er zaten ook een aantal scènes in de comic die niet zo eenvoudig waren om te vertalen in een live action film zonder er te fake uit te zien. In tegenstelling tot de wereld van de andere Marvel films, zet deze film eigenlijk wel de deur open naar de bovennatuurlijke wereld. En ja, de twee werelden (The Avengers en Doctor Strange) zouden wel in mekaar kunnen passen. Er zitten in de film trouwens heel wat verwijzingen naar The Avengers wereld. Om maar een voorbeeld te geven, in de skyline van New York zien we het gebouw van Tony Stark.

Vorige week is Doctor Strange uitgekomen op DVD en Blu-ray en er staan echt wel een pak extraatjes op. In het bijzondere de audio-commentaar van een trotse regisseur, maar ook making of filmpjes van de shooting en de visuele effecten, naast een gag reel en deleted en extended scenes.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 15 maart 2017

***Related Post***
    27/09/2016: Weinig buzz rond Doctor Strange

*** Doctor Strange trailer ***

• The Accountant (2016) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

Iedereen heeft de mond vol van Ben Affleck in de opkomende Batman film, we zouden The Accountant (2016) nog vergeten, een misdaad thriller geschreven door Bill Dubuque (The Judge).

Korte inhoud: Christian Wolff (Ben Affleck) is een genie. Van kleins af aan goochelt hij met cijfers, een job als boekhouder was een logische keuze. Wie denkt dat daarmee de kous af is, is eraan voor de moeite. Wolff beheert namelijk de boeken van 's werelds grootste criminele organisaties. Wanneer de regering hem op de hielen zit, besluit hij een nieuwe job aan te nemen bij een roboticabedrijf. Maar ook daar lijken de cijfers het een en ander te verhullen. Ook Raymond 'Ray' King (J.K. Simmons) van het Department van Financiën wil 'The Accountant' klissen en chanteert hiervoor een jonge data-analist Medina (Cynthia Addai-Robinson) om de klus te klaren en het verleden van Wolff te ontrafelen.

De regie van de film lag in handen van Gavin O'Connor (Pride and Glory, Warrior) die zeker wel een degelijke thriller heeft ingeblikt, maar inhoudelijk heeft deze prent weinig te bieden. Ik had een snuggere thriller verwacht, maar we gaan een beetje alle kanten uit. En dan moet je nog overheen de premisse dat autisten per definitie gemaakt zijn om perfecte assassins te worden. Met een acteur als Ben Affleck kreeg dit script toch voldoende middelen (44 miljoen dollar) om er toch nog iets behoorlijk van te maken, maar neem Ben Affleck weg en deze prent komt niet in de bioscoop en belandt het in het televisie-circuit. Dit neemt niet weg dat er wel voldoende spannende momenten zijn om ons toch 128 minuten lang te ontspannen.

Natuurlijk kan je geen verhaal uitschrijven met iemand die een expert assassin, zonder een verklaring te geven van waar hij zijn training heeft gehad. En dat krijgen we voorgeschoteld met flashbacks waarin we zien dat hij training kreeg van zijn vader die in het leger actief was als een deskundig officier in psychologische oorlogsvoering en dat de man bijzonder veel geheimen heeft en heel wat boekhouding doet voor 's werelds meest gevaarlijke klanten. Ben Affleck zien als een Jason Bourne achtige killer moet toch wat wennen - laat staan zijn portrettering van een autist - , maar de kerel is hoe dan ook een talentvol acteur. En ook het acteerwerk van de nevenpersonages (Jeffrey Tambor, John Lithgow) tilt deze B-film naar een hoger niveau. Het is geen slechte film, ook al kan je dit ook geen goede film noemen. Ik moet tevens nog de eerste film met Anna Kendrick zien die ik de moeite vond. Ik vind haar een one-trick-pony en snap niet waarom zij zoveel gecast wordt. En van one-trick-pony gesproken, Jon Bernthal is in dat opzicht niet veel beter. Ook al liggen deze nevenpersonages niet aan de basis voor de wat matige film.

© Warner Bros.

De film had beter geweest mocht het korter zijn. De film is bijzonder onevenwichtig en voelt wat bizar aan, ook al valt het bij momenten mee. De premisse klinkt heel interessant, maar stilistisch en narratief werkt het niet altijd even goed. Het is het verhaal over een man met autisme en een verhaal over een man die een assassin is. Een beetje zoals Batman en Bruce Wayne, met dit verschil dat de twee werelden in The Accountant niet echt samen gaat. Het verhaal klopt niet qua toon. Het is ontspannend en tezelfdertijd incoherent. Op het einde blijf je over met heel veel vragen in de stijl van: "Waarom heeft hij dat moeten doen? Waarom heeft hij dat niet gezegd? Waarom heeft hij dat niet gedaan? ..."

Deze week in The Accountant uitgekomen op DVD, Blu-ray, 4K UHD, en Video on Demand. Er is geen audio-commentaar van de regisseur maar wel heel wat making-of filmpjes.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 10 maart 2017

*** The Accountant trailer ***

• Kong: Skull Island (2017) *** recensie

Pin it!

In een vorige review had ik nog mijn lof uitgesproken over de campy maar o zo leuke Dino De Laurentiis versie van King Kong (1976), die wat mij betreft beter was dan de Peter Jackson versie van King Kong (2005). Morgen 8 maart komt Kong: Skull Island (2017) in de bioscoop. Het is een Industrial Light and Magic show! Een visueel verbluffende prent die jullie 'moeten' zien in Kinepolis Brussel op het Imax scherm, ook al rammelt de film inhoudelijk aan alle kanten. Maar dit is King Kong prent, geen Shakespeare drama.

Korte inhoud: We bevinden ons in 1973, aan het einde van de Vietnam oorlog. Een geheime organisatie die bekend staat als Monarch vindt een eiland dat is gehuld in mysterie en geïdentificeerd als een gebied voor nieuwe soorten, gezien zijn uniek eco-systeem. Bij de resulterende expeditie naar het eiland blijkt dat er een gigantische monsterlijke aap genaamd Kong een strijd levert voor de heerschappij van het eiland, tegen de "Skullcrawlers", die verantwoordelijk zijn voor de uitroeiing van zijn soort. Als de expeditie crew, onder begeleiding van een militair squadron, oog in oog komen te staan met de gorilla, krijgen ze een voorsmaakje van zijn immense kracht. Het team moet het noorden van het eiland bereiken willen ze opgevangen worden door een rescue-team, maar er is allesbehalve eensgezindheid binnen de groep. Moet Kong beschermd worden of uitgeroeid.

De regie van de film is in handen van Jordan Vogt-Roberts, die zowat 190 miljoen dollar heeft gekregen om deze prent tot een goed einde te brengen. En hoe je het ook draait of keert, deze film zal wel voldoende geld in het laatje brengen. De marketing is alomtegenwoordig en dergelijke blockbuster films trekken horden teenagers aan, los van de kwaliteit ervan (cf. Transformers, Jurassic World). De verdienste van de regisseur is dat zijn visuele aanpak werkt tot op een zeker niveau, ook al lijkt deze stijl wel enorm op deze van Michael Bay (met heel wat slow motions en hero-shots). Het grootste verschil is dat hij vaak gebruik maakt van kleurenfilters (groen, rood, blauw, ... ).

Het beste van het verhaal zit hem in de eerste 45 minuten. De film heeft tevens een geweldige WWO II intro met een Amerikaanse soldaat die crasht met zijn vliegtuig op Skull Island en oog in oog komt te staan met een Japanner wiens vliegtuig ook is gecrasht. Er ontstaat een gevecht met vuurwapens en zwaarden en enkel al deze scène verdient één ster. Een andere ster gaat naar de fotografie van Larry Fong, naast de knappe production design van Stefan Dechant. Alles zat hem tevens in de kleine details; zoals het Nixon poppetje in de helikopter die heftig met zijn hoofdje begon te schudden wanneer ze in gevaar verkeerden. Of nog de scène in het bamboe-bos, waar sommige benen geen bamboe-stronken waren, maar wel degelijk de poten van een gigantische spin. Ook de 30 meter grote ILM gorilla (100 feet) is indrukwekkend, of wat had je gedacht. In sommige artikels (en op IMDB) maken ze er zelfs 100 meter van, maar hier hebben ze volgens mij het metrisch systeem door elkaar gehaspeld. In één scène zien we Mason Weaver (Brie) in de handpalm passen van Kong en gezien zij pakweg 170 cm is, kan je aannemen dat Kong tussen de 30 en 40 meter groot moet zijn. Mocht het 100 meter zijn, dan had hij wel een héél klein kopje, zie poster.

© Warner Bros.

Bij de tweede helft van de film begon ik toch af en toe naar mijn klok op mijn iphone te staren. In tegenstelling tot de wat campy Dino De Laurentiis met Jeff Bridges en Jessica Lange, heb je hier weinig voeling met de karakters. Meer nog, er is zelfs geen romantic interest of nog maar een poging tot. En op zich is daar niets verkeerd mee, was het niet dat je hierdoor iets minder emotie bij jouw personages legt. Tom Hiddleston en Brie Larson zijn twee degelijke acteurs die goed in hun rol zitten, maar die twee samen brengen geen vonken en alles draait een beetje tussen de strijd die nevenpersonage Samuel L. Jackson voert tegen King Kong. Bij de bijrollen is het immers 'karikaturen' troef: de geflipte Vietnam-colonel Samuel L. Jackson die naar goede gewoonte graag een preek afsteekt op Tarantino's wijze, John C. Reilly die dan weer een oorlogsveteraan is met een gekke baard waarvan je nooit zou verwachten dat uitgerekend die man een week op dit onbewoond eiland zou overleven en uiteindelijk John Goodman, wiens motivatie niet helemaal doordacht is of gewoon compleet idioot.

Een ander minpuntje vond ik de muziek van Henry Jackman, die niet echt blijft hangen. Bijna als compensatie pompen ze heel wat 70'ties nummers die allemaal van de 'Goodmorning Vietnam' soundtrack komen, want ja ... deze film wil op een licht geforceerde wijze een parallel trekken tussen de onoverwinnelijke Vietnam oorlog en de onoverwinnelijke strijd tegen King Kong. Ook al wringt deze vergelijking aan alle kanten. Dit zal echter geen zorg wezen voor de gemiddelde Amerikaanse bioscoopbezoeker. Al bij al toch een zeer genietbare King Kong film.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 7 maart 2017

*** Kong: Skull Island trailer ***

• Hell or High Water (2016) **** Blu-ray recensie

Pin it!

Ik wist niet zo heel veel over Hell or High Water (2016), maar eindelijk hebben we hier nog eens een film met Jeff Bridges die de moeite is om te zien, na de wat tegenvallende verschijningen in films als Seventh Son (2014) of R.I.P.D. (2013). Jeff schittert als een Texas sheriff die op zijn laatste dagen van zijn ambt zijn tanden zet in een dossier van twee bankrovers.

Korte inhoud: Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt, samen met zijn partner Alberto Parker (Gil Birmingham).

De film heeft wel iets weg qua toon van No Country For Old Men (2007) van de Coen Brothers, ook al legt deze iets meer sociaal maatschappelijke klemtonen. We rijden langs landwegen waar bedrijven verlaten zijn, huizen vervallen en iedereen uitgeput lijkt. Het zijn bijna spook dorpjes. Los van het thriller aspect is het eigenlijk een maatschappelijk drama geworden van een familie die is getroffen door de crisis en moet zien af te rekenen met sluwe bankiers en landeigenaars die hen van hun ranch willen verjagen. Maar in tegenstelling tot een film van de gebroeders Dardenne is het allesbehalve een film waar je depressief van gaat worden. Je gaat echt meeleven mat de karakters en het verhaal begint al van bij de eerste minuten met een bankoverval.

Regisseur van dienst is de Brit David Mackenzie (Starred Up, Perfect Sense), en het script komt van Taylor Sheridan, scenarist van het geslaagde Sicario (2015). Het duo Foster en Pine werkt perfect. Het zijn twee broers die verschillend zijn van mekaar en toch aan elkaar samenhangen. En zij brengen ook een groot stuk van de humor. Beide mannen zijn ook twee gevaarlijke individuen, en schrikken er niet voor terug om geweld te gebruiken wanneer ze bedreigd worden. Bij momenten had ik zelfs iets van een Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969) gevoel. En de film neemt zijn tijd om zijn verhaal te vertellen, met regelmatig scènes waarin de karakters niets zeggen maar gewoon rondrijden in het zonnige landschap. Maar ook de scènes met Bridges and Birmingham dompelen ons onder in die typische Texaanse sfeer met al zijn vooringenomenheid, of dat nu gaat over Latino's of Indianen.

Het personage van Bridges moet met pensioen maar lijkt nog niet klaar te zijn om zijn badge in te leveren. Hij heeft ook zijn eigen methodiek en neemt zijn tijd om met mensen te praten of om zelfs op een stoel te zitten op uitkijk van een bankfiliaal waar hij een vermoeden van heeft dat de bankrovers zullen toeslaan. Het contrast tussen de gejaagdheid van de twee broers die een som geld op een bepaalde datum moeten zien te vergaren, en de geduldigheid die de sheriff uitstraalt, kon niet groter zijn. Ook cinematografisch springt de camera van Giles Nuttgens van een vlammende vluchtauto naar een scene met twee agenten die op een motelkamer naar een uitzending met een preker zitten te kijken.

hell or high water,jeff bridges,ben foster,chris pine,gil birmingham,no country for old men,david mackenzie,taylor sheridan,sicario,butch cassidy and the sundance kid,giles nuttgens,dale dickey,nick cave,warren ellishell_or_high_water_2016_pic02.jpghell_or_high_water_2016_pic03.jpg
    © Lionsgate /Remain in Light

Het leuke aan deze prent is dat zelfs de kleine rolletjes worden gespeeld door ofwel goeie acteurs (Dale Dickey) of gewoon figuren die echt wel passen in het decor, zoals een oude serveerster in een bar die haar klanten zegt wat ze moeten eten en drinken en niet veel tegenspraak wil horen. Maar uiteindelijk ligt alle gewicht op de schouders van de 3 hoofdacteurs en deze zitten perfect in hun rol. Bridges zit op bekend terrein en zijn vertolking deed wat denken aan deze in True Grit en Crazy Heart. Hij is zowat de oude Tommy Lee Jones uit No Country For Old Men. Maar naar het einde van de film gaat de acteur diep en voel je de pijn die hij ondergaat. En ik hou wel van dat minimalistische acteerwerk. Chris Pine steelt hier echter wel een beetje de show en ik zou hem dan ook liever meer in dergelijke films zien in plaats van Star Trek vertolkingen.

Ik heb hier echt van genoten. Gevuld met geweldige vertolkingen, spannende actiescènes, karakter ontwikkeling die echt aanvoelt, en een muziekscore van Nick Cave en Warren Ellis die meer op het gevoel werkt dan op het gehoor, is deze Hell or High Water echt wel een aanrader. We zitten met deze karakterstudie dicht op de huid van die personages en lopen even mee in hun schoenen in een heist drama met diepgang.

Hell or High Water is ondertussen uitgekomen op DVD en Blu-ray. De film was genomineerd voor 4 Oscars, waaronder Beste Film, Beste script en Jeff Bridges werd genomineerd voor Beste acteur. Spijtig genoeg kon dit drama geen enkele nominatie verzilveren.

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 1 maart 2016