Review

• Big Little Lies (2017) **** DVD recensie

Pin it!

Over de miniserie Big Little Lies (2017) is al heel wat gezegd en geschreven. De reeks wordt de hemel in geprezen door critici en kreeg tien Primetime Emmy Award-nominaties. Toen de vraag kwam om deze serie te recenseren, twijfelde ik dan ook niet want mijn nieuwsgierigheid was ondertussen genoeg geprikkeld. En het moet gezegd, "Big Little Lies" is écht een steengoede serie, met weinig andere series vergelijkbaar en misschien daarom wel zo verfrissend anders.

Korte inhoud: Jane Chapman (Shailene Woodley) verhuist samen met haar zoontje Ziggy (Iain Armitage) naar het dorpje Monterey in California waar ze een nieuwe start wil maken. Op de eerste schooldag ontmoet Jane Madeline Mackenzie (Reese Witherspoon) die de jonge moeder meteen onder haar hoede neemt en introduceert bij de andere moeders aan de schoolpoort.

Madelines beste vriendin is Celeste Wright (Nicole Kidman), een advocate die getrouwd is met Perry Wright (Alexander Skarsgård) en haar carrière even on hold heeft gezet om hun tweeling Max (Nicholas Crovetti) en Josh (Cameron Crovetti) op te voeden. De enige moeder met een voltijdse baan is CEO Renata Klein (Laura Dern) wiens dochter Amabella (Ivy George) op de introductiedag van het nieuwe schooljaar wordt gepest door een ander kindje.

Amabella wijst Ziggy aan als de dader, waarop de hele school meteen verdeeld wordt in een kamp ‘Jane en Ziggy’ versus ‘Renata en Amabella’. De gemoederen lopen soms hoog op en ondertussen probeert Madeline het omstreden schooltheaterstuk in goede banen te leiden, komt de jaarlijkse Trivial-benefietavond eraan en verbergen de muren van de huizen in Monterey dingen die de buitenwereld niet mag zien.

Naar verluidt zette het gelijknamige boek ‘Big Little Lies’ van auteur Liane Moriarty een heuse bidding war in gang. De rechten van het boek werden al snel opgekocht door de productiehuizen Pacific Standard en Blossom Films, in handen van respectievelijk Nicole Kidman en Reese Witherspoon. HBO en Netflix gingen de strijd aan voor de uitzendrechten van dit prestigieuze project. Uiteindelijk won HBO het pleit en besloten Kidman en Witherspoon niet enkel de hoofdrollen te spelen maar ook als producenten op te treden.

Met gelauwerde namen als Nicole Kidman en Reese Witherspoon in de cast kan er al moeilijk veel fout lopen, maar het samenspel met Shailene Woodley, Laura Dern en Zoë Kravitz maakt van deze serie op acteervlak een enorme topper. Voeg daarbij mannelijke collega’s als Alexander Skarsgård, Adam Scott, James Tupper en Jeffrey Nordling en wat betreft cast vind je moeilijk een beter gecaste serie. Alle acteurs krikken elkaar bovendien op naar een erg hoog niveau.

De regie is in handen van Jean-Marc Vallée die in 2013 scoorde met The Dallas Buyers Club en twee jaar geleden het ondergewaarde Demolition met Jake Gyllenhaal draaide. Aanvankelijk zou Vallée slechts twee afleveringen van "Big Little Lies" regisseren, maar uiteindelijk besloot hij alle zeven afleveringen zelf te regisseren gedurende een vijf maanden durende shoot van 88 opnamedagen. Vallée weet zijn eigen stempel op de serie te drukken zonder dat dit ten koste gaat van de acteurs en het verhaal. Vallées ietwat trage stijl met veel wijde shots van de Stille Oceaan past perfect binnen het kalme tempo van de serie.

De roman van Liane Moriarty werd voor televisie bewerkt door David E. Kelley die in een ver verleden verantwoordelijk was voor de luchtige advocatenserie "Ally McBeal" en ook meeschreef aan o.a. "Chicago Hope", "The Practice", "Boston Public" en de nieuwe Stephen King-serie "Mr. Mercedes". Kelley heeft uitstekend werk geleverd om het boek te transformeren naar het kleine scherm. Het scenario zit clever in elkaar, is bijwijlen scherp en grappig en uiteindelijk vallen alle losse eindjes netjes in elkaar.

In de eerste scènes van "Big Little Lies" ontdekken we dat er een moord werd gepleegd in het o zo rustige Monterey. Wie het slachtoffer is en wie de dader is, komt pas in de allerlaatste minuten van de laatste aflevering aan het licht. Naast de zoektocht naar de moordenaar is de serie immers in de eerste plaats een voyeuristische blik achter de schermen van de schijnbaar perfecte levens in het rustige kuststadje.

© 2017 Warner Home Video

Celeste wordt immers door haar man Perry geslagen en heeft het steeds moeilijker om de blauwe plekken te verstoppen. Jane is naar Monterey verhuisd omdat Ziggy het resultaat is van een verkrachting door een onbekende dader. Madeline heeft het moeilijk om haar hormonen in bedwang te houden in het bijzijn van de regisseur van het schoolstuk en dit terwijl haar ex haar op de zenuwen werkt. En Renata worstelt met de harmonie tussen haar carrière en de opvoeding van haar dochter. Achter elke voordeur van Monterey schuilen er geheimen waarvan de bewoners liever niet willen dat de buitenwereld ze te weten komt.

En zo vormt "Big Little Lies" een soms pijnlijke blik achter de schermen van schijnbaar perfecte huishoudens. De sympathie van de kijkers voor de personages wisselt meermaals gedurende de zeven afleveringen. Rode draad is misschien niet eens de opheldering van de moord maar de vriendschap tussen vrouwen. Vrouwen die allemaal anders zijn maar elkaar toch vinden en door dik en dun steunen.

Tenslotte wil ik nog even de aandacht vestigen op de schitterende soundtrack van de serie. Het stemmige openingsnummer ‘Cold Little Heart’ van Michael Kiwanuka (waarvan de lyrics perfect passen bij deze serie) wordt aangevuld met muziek van o.a. Agnes Obel, Elvis Presley, Jefferson Airplane, Fleetwood Mac, Frank Ocean of The Temptations. Ook Zoë Kravitz (dochter van) neemt een nummer voor haar rekening. De (soulvolle) muziek wordt vaak opvallend gebruikt in de serie wanneer de personages in beeld meezingen met de muziek.

De dvd van "Big Little Lies" is sinds kort verkrijgbaar. Daarop slechts enkele extra’s, namelijk bij elke aflevering de feature ‘Inside the episodes’ waarin cast en crew in iets meer dan een minuut de belangrijkste zaken van de aflevering uitleggen. Topserie!

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 12 augustus 2017

*** Big Little Lies trailer ***

• The Fate of the Furious (2017) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Volgende week komt de DVD en Blu-ray van The Fate of the Furious / Fast & Furious 8 (2017) uit, de 8ste Fast & Furious prent die zoals verwacht opnieuw de box-office heeft kunnen domineren. Deze keer zonder Paul Walker, maar wel met de rest van de crew. De film was wel gemaakt in respect met de wensen van de overleden acteur.

Toen we de film zagen in persvisie was er toen een lang embargo die ons verbood om iets te schrijven over de film tot een paar dagen voor de effectieve bioscooprelease. En na het zien van de film had ik meteen ook begrepen waarom er een embargo was. De film valt toch wat tegen en deze prent moet gigantisch veel geld opbrengen om nog maar break-even te zijn. Deze grens heeft deze prent wel ruimschoots overschrijden met een recette van 1,2 miljard dollar en daarmee de tweede beste F&F film uit de reeks. Enkel de vorige film deed beter met een wereldwijde box-office van 1,5 miljard dollar.

Korte inhoud: Nu Dom (Vin Diesel) en Letty (Michelle Rodriguez) op huwelijksreis zijn, Brian (Paul Walker) en Mia (Jordana Brewster) met vervroegd pensioen zijn gegaan en de rest van de crew vrijgesproken is, lijken de leden van het team normale levens te leiden. Maar als een mysterieuze vrouw (Charlize Theron) Dom verleidt om terug te keren naar het misdaadleven en hij degenen om zich heen bedriegt, wordt de hechte vriendschap van de groep op de proef gesteld. Van de kust van Cuba, langs de straten van New York City, en de ijsvlaktes van de Arctische Barentszee, moet onze elite-eenheid wederom plankgas de wereld rond om een anarchist te belemmeren in het ontketenen van wereldwijde chaos... En om de man die hen tot een familie maakte thuis te brengen.

De film is geregisseerd door F. Gary Gray (A Man Apart, The Italian Job, Law Abiding Citizen, Straight Outta Compton) die toch al wat ervaring heeft opgebouwd en zeker wel een interessante kandidaat was voor deze franchise. Ook al is dit eigenlijk een Vin Diesel film en wijkt deze niet zo zot af van de vorige edities. De vervanger voor Paul Walker leek de zoon van Clint te worden maar niet dus. Scott Eastwood speelde een man in een pak die de crew al snel op de zenuwen begon te werken. Naast de bovenvermelde acteurs krijgen we ook een terugkeer van de moordmachine Deckard Shaw (Jason Statham) die *** spoiler*** voor deze aflevering aan de kant staat van Hobbs (Dwayne Johnson) en zijn handlangers *** end spoiler ***. We krijgen ook een terugkeer van Mr. Nobody (Kurt Russell) en Elena (Elsa Pataky). Zelfs Helen Mirren en Game of Thrones acteurs Nathalie Emmanuel en Kristofer Hivju zijn van de partij.

Ik was ook benieuwd of we iets van de animositeit zullen zien tussen Vin Diesel en Dwayne Johnson, nadat deze twee heren op de set toch een opstootje hadden. Naar verluidt zou Diesel een aantal scènes geschrapt hebben met Dwayne Johnson en dat vond deze laatste niet zo leuk. Hij schreef dan maar een uitbundige Instagram tekst die niemand is ontgaan:

"This is my final week of shooting #FastAndFurious8. There's no other franchise that gets my blood boiling more than this one. An incredible hard working crew. Universal has been great partners as well. My female co-stars are always amazing and I love 'em. My male co-stars however are a different story. Some conduct themselves as stand up men and true professionals, while others don't. The ones that don't are too chicken shit to do anything about it anyway. Candy asses. When you watch this movie next April and it seems like I'm not acting in some of these scenes and my blood is legit boiling - you're right. Bottom line is it'll play great for the movie and fits this Hobbs character that's embedded in my DNA extremely well. The producer in me is happy about this part. Final week on Fast 8 and I'll finish strong. ;/ #IcemanCometh #F8 #ZeroToleranceForCandyAsses"

© Universal Pictures International

En blijkbaar zouden de twee spierbundels elkaar hebben ontmoet een week voor het einde van de shoot voor een babbel. Naar verluidt werden de plooien niet gladgestreken, maar Diesel zei recent nog dat daar niks van aan was en dat hij nog steeds Dwayne beschouwd als een goede vriend. Hij voegde er nog aan toe dat slechte publiciteit ook publiciteit is. En dat moeten we hem toch gunnen, hij weet een film te verkopen als geen ander.

Qua pluspunten hebben we een film met Charlize Theron als vrouwelijke villain en zij is geknipt voor dergelijke rollen (ook al ligt er geen beetje diepgang in haar vertolking). Daarnaast zijn er ook een paar leuke actie-sequenties in de straten van Cuba en op een Russische ijsvlakte met een duikpoot. De beste scène speelt zich af in New York waarbij hackers auto's van op afstand gaan bedienen om een gouvernementele escorte klem te rijden.

De negatieve punten is dat er slijt begint te komen op de franchise en draait alles iets te nadrukkelijk op platvloers volksvertier dat geld in het laatje moet brengen. Het verhaal is al zo doorzichtig als iets en de plot is eigenlijk te krankzinnig om na te vertellen. De villains zijn zelfs zo vernuftig in hun werkmethodes dat je je eigenlijk afvraagt wat het masterplan is. Ze kunnen alles bekomen wat ze willen, waarom moeten ze dan al die moeite doen *** spoiler *** om een nucleaire duikboot te stelen. *** end spoiler *** De franchise leek in het begin nog iets te zijn voor carfreaks, maar met deze laatste editie lijkt het steeds meer op een franchise voor teenagers die zich niet afvragen of een Lamborghini wel het meest geschikte voertuig is op een ijs-landschap of nog dat het voertuig voldoende tractie zou hebben. En ik heb het dan nog niet over de scene waarin Vin Diesel met een wagen rijdt waarvan de motor in brand staat. Er zit ook een actie-scène in met een baby die meer zou passen in een komedie dan in een Fast & Furious film. En mijn laatste puntje van kritiek ... ik mis de bro-mance uit de vorige films en er blijkt geen vervanger voor Paul Walker. En toch zitter er nog een paar Furious films aan te komen, hopelijk beter dan deze versie.

De film duurt 136 minuten lang , wat toch wel heel lang is voor een actiefilm. Er mocht heus wel een half uur vanaf. Het is uiteindelijk geen slechte film in die zin dat deze nooit echt verveelt, maar de kwaliteit zit met deze editie in reverse. Op de DVD en Blu-ray van The Fate of the Furious / Fast & Furious 8, die op 16 augustus 2017 te verkrijgen is, staan een boel making of filmpjes waaronder Extended Fight Scenes en interessante video's over hoe de car-stunts zijn gedaan. Spijtig genoeg staat er geen audio-commentaar op van Vin Diesel en/of regisseur over de gehele film.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 9 augustus 2017

*** The Fate of the Furious trailer ***

• Ghost in the Shell (2017) *** Blu-ray recensie

Pin it!

We hebben er lang op moeten wachten maar toen Ghost in the Shell (2017) van regisseur Rupert Sanders uiteindelijk in de zalen kwam was er niet meteen veel enthousiasme. En dit omwille van een toch wel heel bizarre reden: de verfilming van de anime van Mamoru Oshii en Masamune Shirow leek wel een shot-voor-shot remake van Ghost in the Shell (1995) ontdaan van zijn ziel.

Korte inhoud: 'Ghost in the Shell' volgt een unieke hybride cyborg, bekend als de Major (Scarlett Johansson), die leiding geeft aan de politie-eenheid Task Force Section 9. Deze eenheid heeft als doel de meest gevaarlijke criminelen en extremisten uit te schakelen. Ze worden vervolgens geconfronteerd met een vijand die het gemunt heeft op Hanka Robotic's cybertechnologie en deze probeert te vernietigen.

Het is het eerste wat opvalt bij het zien van deze prent. Alles leunt heel dicht aan bij de visuals van de anime. Het heeft zelfs iets weg van Blade Runner. Je kunt onmogelijk niet onder de indruk te zijn van de beelden en Rupert Sanders, de man achter Snow White and the Huntsman (2012), is het soort regisseur die alles inzet op zijn visuele stijl. Vraag hem echter niet om te vertrekken vanuit de karakters want dat is niet zijn sterkte. Het is een film die behoorlijk wat actie-scènes heeft en speciale effecten, in een visueel verbluffende omgeving. Alles van de production design tot de art direction lijkt te kloppen en de fans van de anime zullen in ieder geval tevreden zijn met de gelijkenissen. Ik ben in ieder geval behoorlijk onder de indruk van het resultaat, ook al kan je de teleurstelling niet wegmoffelen op het einde van de rit.

Tegenwoordig is het allemaal girl power wat de klok slaat met films als Wonder Woman (2017), Miss Sloane (2016) en Atomic Blonde (2017), maar deze is niet meteen van hetzelfde kaliber en leunt iets dichter aan bij Aeon Flux (2005).

De kritiek dat de film aan white washing deed met de casting van Scarlett vind ik zelf naast de kwestie. Je neemt de beste acteur voor een rol en welke huidskleur hij of zij heeft zou in principe geen doorslaggevende rol mogen zijn. Mijn probleem lag bij het script van Jamie Moss, William Wheeler en Ehren Kruger, die zich bij aanvang van het verhaal niet konden losmaken van de al te evidente cliché sci-fi dialogen en de overdaad aan expositie. Ook de montage stak te slordig in mekaar en de opvolging van bepaalde scènes voelde vaak heel stroef. Na verloop van tijd kwam er geleidelijk meer schwung in. Het leek wel dat ze de regisseur van de tweede helft van de film hadden vervangen met een meer bekwaam persoon.

© 2017 Paramount Pictures & DreamWorks Pictures

Uiteindelijk krijgen we een verhaal van zelfontdekking verwoven in een misdaadverhaal, die rijkelijk gebruik maakt van heel wat sci-fi-elementen. Visueel is alles prachtig in beeld gezet, maar net als bij Kong: Skull Island (2017) kan mooie fotografie soms te veel gaan afleiden. Toch moeten we eerlijk toegeven dat de originele animatiefilm ook niet meteen een filosofische reflectie was van een existentieel debat. Iets meer diepzinnigheid had deze nieuwe adaptatie toch kunnen gebruiken.

Ghost in the Shell werd een gigantische financiële flop voor Paramount, die met een productiebudget van 110 miljoen dollar en een gelijkaardige marketing en distributiekost nog geen 170 miljoen kon ophalen wereldwijd. Ook hun Transformers: The Last Knight (2017) deed niet zoals verwacht, ook al heeft deze film wel voldoende winst geboekt om deze GITS-put toch enigszins te vullen. Laten we hopen dat deze flop geen schaduw zal werpen op de verfilming van Akira die keer op keer wordt uitgesteld.

Ghost in the Shell komt nu woensdag 9 augustus 2017 uit op DVD, Blu-ray en 4K Ultra HD. Het zal jullie waarschijnlijk niet verbazen dat er geen audio-commentaar te bespeuren was van de regisseur, maar er staan wel een aantal interessante making of filmpjes. Al bij al is het geen slechte film, ook al had het met een andere regisseur misschien wel een betere film had opgeleverd.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 8 augustus 2017

*** Ghost in the Shell trailer ***

• The Boss Baby (2017) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

De DreamWorks Animation film The Boss Baby (2017) van Tom McGrath mocht dan wel koeltjes onthaald zijn door de pers, toch heeft deze 125 miljoen dollar animatiefilm een kleine 500 miljoen dollar opgebracht, wat meteen zal resulteren in The Boss Baby 2 (2021). En gezien de baby wel veel weg heeft van een Donald Trump denk ik dat ze de komende jaren nog wat inspiratie kunnen opdoen.

Korte inhoud: Als de zevenjarige Tim Templeton (Tobey Maguire) een klein broertje krijgt, valt hij abrupt van zijn roze wolk. De aandacht van zijn ouders (Jimmy Kimmel en Lisa Kudrow) gaat vanaf dat moment namelijk volledig uit naar de bijzondere baby in pak met aktetas - vanaf nu is hij de baas. Tim komt erachter dat de Boss Baby op een geheime missie is. Met lichte tegenzin gaat hij samen met zijn broertje het avontuur aan dat de wereld wel eens voorgoed zou kunnen veranderen!

En gezien de gelijkenissen met Donald Trump is het wel grappig dat de baby vertolkt wordt door Alec Baldwin, die de laatste maanden toch vooral in de aandacht kwam door zijn voortreffelijke Trump vertolkingen in "Saturday Night Live". De baby heeft het oranje haar, het babyachtige gedrag en natuurlijk die kleine handjes van Trump. The Boss Baby is in eerste instantie bestemd voor de allerkleinsten en ik denk niet dat zijn alle referenties volledig zullen snappen en voor de iets oudere generatie ontbreekt het toch wel wat aan humor. Het script van Michael McCullers behandelt het bizarre gegeven van de 'boss baby' niet overtuigend genoeg en bij momenten heb je de indruk dat deze animatiefilm een verlengstuk is van Baldwin's parodie op Trump.

Over het algemeen zijn de vertolkingen wel goed, zeker ook deze van Jimmy Kimmel en Lisa Kudrow. Voor een animatiestudio die ons Shrek, How to Train Your Dragon en Kung Fu Panda bracht, verwacht je echter wel iets van een hoger niveau. Ook hun vorige Trolls (2016) was meer een promotoer voor de song van Justin Timberlake ('Can't Stop the Feeling'), dan wel een geslaagde animatiefilm, en ik denk dat er niemand ooit gehoord heeft van de animatiefilm daarvoor genaamd Home (2015). DreamWorks Animation heeft dringend nood aan een nieuwe wind.

The Boss Baby is geen slechte animatiefilm, maar ik had er gewoon net iets meer van verwacht. Voornamelijk het gebrek aan echt geslaagde humor is een immens pijnpunt. Anderzijds zullen de allerkleinsten dit best wel een grappige film vinden en heeft het alle gezonde waarden die Disney ons jarenlang met de paplepel ingegoten, met name het belang van broederschap, vriendschap, samenwerking en familie.

The Boss Baby is vanaf 6 september 2017 verkrijgbaar op 4K HD Blu-ray, (3D) Blu-ray en DVD en vanaf nu beschikbaar via Digital HD. Jullie vinden er ook veel leuke extra’s zoals ‘De Forever Puppy-infomercial’, ‘De Boss Baby en Tims schattenjacht door de tijd heen’ en nog veel meer.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 7 augustus 2017

*** The Boss Baby trailer ***

• Wolves at the Door (2016) * recensie

Pin it!

Een paar dagen geleden had ik het over Tarantino's versie van Charles Manson, en ik was in eerste instantie nog wel gewonnen voor het idee. Ook al zal dit de eerste Tarantino film zijn gebaseerd op waar gebeurde feiten. En toen zag ik Wolves at the Door (2016), misschien wel één van de meest verderfelijke films die jullie dit jaar zullen zien.

Korte inhoud: 1969. Vier vrienden komen bijeen in een prachtig huis. Wat zij op dat moment niet weten, is dat er buiten enkele personen op hen staan te wachten en dat zij slechte bedoelingen hebben. Wat begon als een onschuldig afscheidsfeestje verandert in een ware nachtmerrie, wanneer de personen het huis binnenvallen en de vier vrienden terroriseren. De vrienden zullen moeten vechten voor hun levens.

Wanneer je de trailer bekijkt zonder achtergrond kennis zou je denken dat het een typische home-invasion thriller is, en toch niet! Het is wel degelijk een film gebaseerd op de Tate moord uit 1969. Blijkbaar vonden de makers dat de gruwel niet sexy genoeg was, en gingen eigenlijk improviseren en bijgevolg werden enkel voornamen gebruikt en geen verwijzing naar de naam van Charles Manson. Maar op het einde van de rit gaan ze toch de link leggen met de waar gebeurde feiten. Dit is Hollywood op zijn meest platvloerse. De film duurt ook amper 73 minuten wat al een hint zou moeten zijn dat deze prent niet zo heel veel meer te vertellen heeft dat een waargebeurde gruwel te sensationaliseren.

De regisseur van dienst was John R. Leonetti, een cameraman die regisseur is geworden en met Annabelle (2014) het vertrouwen had gewonnen van de studio, ook al was deze spin-off horror eigenlijk ook al niets bijzonders. De beste zaken uit deze film waren gestolen uit het veel betere The Conjuring (2013), een film waar Leonetti het camerawerk voor heeft gedaan. Er zat in Annabelle zelfs al een kleine verwijzing naar de Charles Manson moorden, dus ik had meteen de indruk dat dit een project was die hij wou maken.

Voor de rest is er zo goed als geen interessante verhaallijn - ondanks de improvisatie - en ook de karakteruitwerking is zo goed als onbestaand. In de hoofdrollen zien we Katie Cassidy, Elizabeth Henstridge, Adam Campbell en Miles Fisher. Maar deze film zal hun carrière geen boost geven. Wolves at the Door komt bij ons uit op DVD en Blu-ray, en ik kan het niet meteen aanraden.

rating

Beoordeling: 1 / 5
    Recensie door op 2 augustus 2017

*** Wolves at the Door trailer ***

• Miss Sloane (2016) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

Het drama Miss Sloane (2016) wil een kijkje bieden in de keiharde wereld van het Amerikaanse lobbyleven. Hoewel de film in Amerika redelijk lauw ontvangen werd, is dit toch een sterke film. En daar zorgen drie dingen voor: de vertolking van Jessica Chastain die een bitter harde tante neerzet, de soepele regie van veteraan John Madden en het slimme scenario van debutant Jonathan Perera. De mix van deze elementen maakt van Miss Sloane een erg genietbare dramafilm die je kan doen vergeten dat je eigenlijk meer dan twee uur naar pratende hoofden aan het kijken bent.

Korte inhoud: Elizabeth Sloane (Jessica Chastain) is een genadeloze lobbyiste. Als een van de weinige vrouwen in een mannenwereld valt ze niet alleen op door haar geslacht maar ook door haar over-mijn-lijk-mentaliteit en talent om haar tegenstanders steeds net een stap voor te zijn. Ze rijgt de successen aan elkaar tot ze op een dag door de wapenlobby wordt benaderd om hen te vertegenwoordigen en te lobbyen tegen een wet die het bezit van wapens aan banden probeert te leggen.

Sloane ziet dit helemaal niet zitten en in haar kenmerkende impulsieve stijl trekt ze met een aantal van haar jonge medewerkers naar de tegenstander en gaat werken bij een klein lobbykantoor met jonge idealisten. Ze begint een campagne tegen wapenbezit waarvoor ze de stem van een aantal senatoren moet zien te ronselen en komt daarmee lijnrecht tegenover haar voormalige baas George Dupont (Sam Waterston) te staan.

Alle middelen zijn toegestaan om het duel te winnen: het privéleven van werknemers te grabbel gooien, elkaar met modder bekladden of inside geheimen op tafel gooien. Diegene met de minste scrupules heeft de meeste macht en dat beseft Sloane heel goed. Ze zet dan ook alles op alles om te overwinnen en dat brengt haar zelfs voor het Amerikaanse Congres waar ze zich moet verantwoorden voor haar praktijken.

Miss Sloane begint wanneer het hoofdpersonage voor de heren van het Amerikaanse Congres zit en moet uitleggen wat ze allemaal op haar kerfstok heeft. Daarna springen we enkele maanden terug in de tijd waardoor we te weten komen hoe het zover is kunnen komen. Sloane die benaderd wordt door de wapenlobby maar de andere kant verkiest waarna een bitter harde strijd begint waarin alle scrupules overboord worden gegooid. Of zoals Sloane het zelf verwoordt: "Lobbying is about foresight. About anticipating your opponent's moves and devising counter measures. The winner plots one step ahead of the opposition. And plays her trump card just after they play theirs. It's about making sure you surprise them. And they don't surprise you."

Het moet een droom zijn voor een actrice om een rol aangeboden te krijgen waarin je zo ongegeneerd de bitch kan uithangen als in Miss Sloane. Jessica Chastain trekt dan ook alle registers open en maakt van het hoofdpersonage een kille, koude carrièrevrouw die je liever niet op je pad tegenkomt. Hier en daar wordt er echter verwezen naar een fataal moment in het verleden van Sloane, waardoor ze waarschijnlijk zo hard is geworden.

© Belga Films

Chastain speelt met overgave en hoewel je Sloane niet echt sympathiek kan noemen, voel je ook haar pijn en eenzaamheid. Haar vertolking leverde Chastain terecht een Golden Globe nominatie op (het beeldje ging uiteindelijk naar Isabelle Huppert voor Elle). In de bijrollen zien we ervaren acteurs als Mark Strong, John Lithgow of Christine Baranski aangevuld met jonge wolven als Gugu Mbatha-Raw, Meghan Fahy en Jake Lacy.

Door de aanwezigheid van Sam Waterston en Alison Piil in de cast doet de film ook denken aan de serie “The Newsroom" waarin beide acteurs meespeelden. Net als “The Newsroom" werkt Miss Sloane met rake en scherpe dialogen in plaats van grote actie. Er wordt dan ook heel veel gepraat in deze film maar nergens heb je het gevoel dat je je verveelt.

Daar zorgt ook het uitgekiende scenario van debutant Jonathan Perera voor die de verwachtingen van de kijker telkens weer op zijn kop zet met plotwendingen en onvoorziene situaties. Knap hoe Perera dit al voor elkaar krijgt in zijn eerste script en daarbij geen hulp kreeg van andere scenaristen, wat een rariteit is in het hedendaagse Hollywood. De regie is handen van John Madden, die van vele markten thuis is (o.a. "Prime Suspect", Shakespeare in Love, The Debt of The Best Exotic Marigold Hotel), en hier de regieteugels stevig in de hand heeft en een strakke regie aflevert die met vaart het verhaal vertelt.

Miss Sloane is een onderhoudend drama dat een boeiende blik biedt in de onbekende wereld van lobbyisten. Want hoewel de film zich afspeelt tegen het decor van de Amerikaanse wapenlobby had hij zich evengoed in de rangen van de Europese politiek kunnen afspelen. De DVD en Blu-ray van Miss Sloane is sinds kort verkrijgbaar, daarop geen extra’s.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 28 juli 2017