Review

  • Beauty and the Beast (2017) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Wie had ooit gedacht dat Beauty and the Beast (2017) zomaar eventjes heel wat records zou breken aan de box-office. Met zijn openingsweekend haalde deze Disney prent 174,7 miljoen dollar op! Dit katapulteert de film naar de 6de plaats van de Beste Openingsweekenden in de States, onder Star Wars: The Force Awakens (2015) (248M), Jurassic World (2015) (209M), The Avengers (2012) (207M), Avengers: Age of Ultron (2015) (191M) en Captain America: Civil War (2016) (179M).

    beauty_and_the_beast_2017_blu-ray.jpg

    De film met een productiebudget van 160 miljoen haalde uiteindelijk 1,26 miljard op! Zo staat het op nummer 1 van de live-action sprookjes verfilmingen , alsook de nummer 1 van de musicals en nummer 1 grootste omzet wereldwijd in 2017. Dit zijn hallucinante cijfers! De film is momenteel de 10 best verkochte film wereldwijd, net na Disney's Frozen (2013). Disney blijft domineren aan de box-office. Met uitzondering van Jurassic World (Universal) waren alle top films Disney films.

    Korte inhoud: Een prins (Dan Stevens) wordt door een heks door zijn ondeugdelijk gedrag in een beest veranderd. Om weer een mens te worden moet hij zorgen dat er iemand op hem verliefd wordt. Belle (Emma Watson) komt in de handen van het Beest en hij houdt haar gevangen, ook al bloeit er iets tussen hen.

    Emma Watson had de rol in La La Land laten liggen voor de vertolking van Belle in deze Beauty and the Beast en dit mega-succes zal misschien wel een grote troost zijn voor de actrice die een Oscar-beeldje aan haar neus zag voorbij gaan. Het meest bizarre is dat Emma eigenlijk de zwakste schakel is. Ik heb veel liefde voor de actrice maar zij kan dus echt niet zingen, zelfs met digitale stem-correcties. Als kijker ben je wel snel onder de indruk van het visuele plaatje, en let je misschien niet altijd op de kwaliteit van de zangstem. Luke Evans daarentegen steelt voor mij de show. Josh Gad is dan weer behoorlijk irritant.

    De regisseur van de film is Bill Condon (Chicago, Dreamgirls) heeft met deze film toch wel een homerun gescoord. Ook al heeft de man een wisselvallig parcours met films als The Fifth Estate en Mr. Holmes, kan hij nu waarschijnlijk om het even welk project beginnen. Zijn eerstvolgende film die hij zou maken is Bride of Frankenstein (2019), een film waar nu een schadow over ligt na de teleurstellende The Mummy flop. Condon had een duidelijke visie van hoe hij deze film wou maken terwijl Disney in het begin niet zeker was om er een musical van te maken. Maar de regisseur kon iedereen overtuigen en nu zullen ze bij Disney wel heel tevreden zijn met het resultaat. Het is wat mij betreft de derde, naast The Jungle Book (2016) en Cinderella (2015). En laten we duidelijk zijn, Beauty and the Beast was niet meteen de meest eenvoudige film om te verfilmen. Hoe maak je een beest in een broek met een enorme staart realistisch zonder in een lachbui te schieten?

    beauty_and_the_beast_2017_blu-ray01.jpgbeauty_and_the_beast_2017_blu-ray03.jpgbeauty_and_the_beast_2017_blu-ray02.JPG
    © 2017 Walt Disney Studios Motion Pictures

    Ik heb zelf wat gemengde gevoelens bij Beauty and the Beast. Ik hield enorm van de Disney animatie en de production design van Sarah Greenwood is toch wel indrukwekkend. Anderzijds heb ik een hekel om talentvolle acteurs te zien in wegsmijtrollen, en ik denk dan aan Stanley Tucci, ook al is Luke Evans geweldig in deze prent, alsook Kevin Kline. The Beast lijkt dan weer op de baby van Bigfoot en een buffel. Met een animatiefilm kom je hier mee weg, in live action kan je niet anders dan denken aan bestialiteit role playing en kan je je ook afvragen hoe The Beast 's ochtends zijn broek aantrekt of nog naar het toilet gaat.

    De film is al een tijdje uit op DVD en Blu-ray, maar de film hebben we maar recent in de bus verkregen met heel wat extraatjes, deleted scenes, muziekvideo's, making of filmpjes maar spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 13 oktober 2017

     

    *** Beauty and the Beast trailer ***

  • Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (2017) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Deze Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017) heft een kleine 800 miljoen dollar opgehaald, ook al was dit de minst succesvolle Pirates films uit de franchise. De film had ook een productiebudget van 230 miljoen, en in de States haalde deze prent "slechts” 172 miljoen op, ook al is het vooral de Aziatische markt die deze release toch voldoende vleugels gaf om uit de kosten te komen en profijt te maken.

    pirates_of_the_carabbean_salazars_revenge_2017_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: De onfortuinlijke Jack Sparrow (Johnny Depp) ziet het somber in wanneer de spook-piraten onder leiding van zijn oude aartsvijand, de angstaanjagende Kapitein Salazar (Javier Bardem), ontsnappen aan de Devil's Triangle. Salazar en zijn crew is vastbesloten om elke piraat op zee met inbegrip van Jack te doden. Jack's enige hoop op overleving ligt in het zoeken naar de legendarische Trident of Poseidon, een krachtig artefact dat zijn bezitter de totale controle over de zee geeft.

    De film werd geregisseerd door de Noorse regisseurs Joachim Rønning en Espen Sandberg (Kon-Tiki, Bandidas). Zelf had ik misschien net iets meer originaliteit verwacht van deze twee talentvolle filmmakers. Misschien hebben ze zelf wel tot de conclusie gekomen dat de franchise op het einde van zijn Latijn is, en deze Johnny Depp show enkel nog maar een piepjong publiek kan aanspreken, ook al is het einde van deze prent toch het bekijken waard.

    We zijn in ieder geval ver verwijderd van de eerste Pirates films verwijderd en Depp probeert zijn typetje nog wel wat grappig te maken. Uiteindelijk zonder veel succes. Zijn personage stelt niet zo heel veel voor. Erger nog, Sparrow is gedegradeerd tot slapstick karakter die je net zo goed uit de film kan knippen zonder dat je hiermee het verhaal aantast. Op een gegeven moment STOPT het verhaal omdat er een scène moest zijn waarin Sparrow een praatje kan maken met zijn oom, om zo ruimte te geven voor een Paul McCartney cameo.Maar ook de andere personages zijn nauwelijks de moeite waard om erover te spreken. Toch kan ik niet zeggen dat ik de film barslecht vond, gewoon pijnlijk zwak en allesbehalve memorabel. Er zaten scènes in die goed hadden kunnen werken mits een betere aanpak. Grappig detail, deze film heet in Europa Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge, daar waar het in de States Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales. Ik heb geen idee welk kieken op het idee is gekomen om te zorgen voor wat verwarring, en eigenlijk lig ik er zelf niet echt van wakker. Mijn passie voor deze franchise is met de derde film zowat vervlogen. We zitten ondertussen aan de 5de film en alles voelt bijzonder geformatteerd en steriel. En toch wil je de films zien om te weten hoe het allemaal afloopt – iets wat ik bijvoorbeeld nooit heb gehad met de Transformers-franchise.

    Deze film is in grote lijnen een soft remake van de eerste film. De spookachtige bemanning van de Silent Mary, onder leiding van kapitein Salazar, zitten op de hielen van Captain Jack Sparrow vanwege het feit dat hij Salazar en zijn bemanning in de Duivels-driehoek heeft geleid, die hen allen (vele jaren geleden) heeft vervloekt. Dus hebben we opnieuw Sparrow die door ondode piraten achterna wordt gezeten. Tegelijkertijd is een jonge Henry Turner (Brenton Thwaites), de zoon van Will Turner, die zijn vader probeert te bevrijden van de Flying Dutchman en moet hiervoor de Poseidon Drietand weten te vinden om de vloek te breken. Geheel toevallig botst Henry tegen een astronome, de jonge en mooie Carina (Kaya Scodelario), die hem kan helpen in het vinden van de Trident … alsook de ware liefde.

    pirates_of_the_carabbean_salazars_revenge_2017_blu-ray_06.jpgpirates_of_the_carabbean_salazars_revenge_2017_blu-ray_05.jpgpirates_of_the_carabbean_salazars_revenge_2017_blu-ray_04.jpg
    pirates_of_the_carabbean_salazars_revenge_2017_blu-ray_01.jpgpirates_of_the_carabbean_salazars_revenge_2017_blu-ray_02.jpgpirates_of_the_carabbean_salazars_revenge_2017_blu-ray_03.jpg
    © Disney Enterprises, Inc. All Rights Reserved

    Captain Barbossa (Geoffrey Rush) is ook van de partij en ook al stond hij eerst aan de zij van Salazar om zo te ontsnappen aan zijn toorn, zal hij gaandeweg de kant van Sparrow kiezen om zo zijn Black Pearl terug te winnen. Wat volgt is een aaneenschakeling van toevallige verwanten en voorspelbare verwikkelingen. En ja hoor, op de credits duiken de namen van de oudere cast op (Orlando Bloom, Keira Knightley,…), maar dit is van dezelfde cameo-orde als Paul McCartney. Scenarist Jeff Nathanson moet op een zeker ogenblik gezegd hebben; "fuck it, dit Fantasy-verhaaltje houdt toch geen steek, ik kan nu wel Disney tevreden stellen en deze figuren op miraculeuze wijze laten verschijnen".

    Alles draait rond de speciale effecten en de stunts, meer niet. En met een dergelijk gigantisch budget hebben de effectenhuizen zich wel geamuseerd. Mooi voor hun showreel, spijtig dat al hun werk hieraan verspild was. Toch zater er ook cgi scènes in die er allesbehalve overtuigend uitzagen (zoals de aanval van de vervloekte haaien om maar een voorbeeld te geven). En gezien het succes in de buitenlandse markt denk ik dat Pirates of the Caribbean 6 er snel zal komen – ook al had Pirates 5 de laatste film van de franchise moeten zijn.

    Ondertussen is Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales of Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge uit op DVD, Blu-Ray en Blu-Ray 3D, met bloopers en deleted scenes, alsook een making of filmpje. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van het regisseursduo.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 12 oktober 2017

     

    *** Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales trailer #2 ***

  • Wonder Woman (2017) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het is lange tijd geleden dat ik nog zo onder de indruk was van een DC film als bij deze Wonder Woman (2017), briljant in beeld gezet door Patty Jenkins (Monster), die meteen Kathryn Bigelow zal vervangen als mijn favoriete actie-regisseuse.

    wonder_woman_2017_poster03.jpg

    Korte inhoud: De Amazoneprinses Diana (Gal Gadot), dochter van Hippolyta (Connie Nielsen), is opgegroeid in het weelderige tropische eiland Themyscira, thuisbasis van de Amazonen en opgeleid door Antiope (Robin Wright). Een ras van vrouwelijke krijgers die door Zeus op de berg Olympus geschapen werden ter verdediging van het rijk nadat Ares, de God van de oorlog, nijd en jaloezie in de harten van de mensen had gestoken. Zeus liet een geheim wapen achter, de Godkiller, in wat iedereen denkt een zwaard te zijn. Diana gelooft dat Ares is teruggekeerd, wanneer Duitse soldaten verzeilt geraken op het eiland. Een Amerikaanse spion die ze uit het water heeft kunnen redden vertelt haar over de tweede Wereldoorlog die terreur en vernieling zaait. Diana beslist om met hem mee te gaan naar het front.

    De geruchtenmolen die wees op een puinhoop, konden niet verder van de waarheid zijn. Er was in het begin veel kritiek op het personage van Wonder Woman die in vorige adaptaties voor televisie er eigenlijk maar lullig uitzag, en toen was er nog kritiek op Gal Gadot, die misschien niet de meest geschikte actrice was voor de rol. Wel Gadot zet wat mij betreft een schitterende rol neer als Amazone krijger. Ze is van Israëlische afkomst en heeft dus een dik accent, maar dat is helemaal niet erg, integendeel. Daarnaast is ze een vrouw van wie je gelooft dat ze een vent zou kunnen uitschakelen in een handgevecht. Komt daar nog bij dat ze er geweldig uitziet, en het zeker niet moet hebben van haar boobs of billen. Na deze film zal ze niet meer weg te branden zijn van het witte doek. Wonder Woman zou wel verbannen zijn in Libanon, omdat Gadot nog een legerdienst achter de rug heeft gehad in het Israëlisch leger, maar niemand ligt hier echt van wakker. De film heeft ondertussen al een recette van 460 miljoen dollar opgehaald met een productiebudget van 149 miljoen.

    Maar uiteraard is veel te danken aan regisseuse Patty Jenkins, die dit Wereldoorlog I drama heeft kunnen omzetten tot een leuke rollercoaster met een personage waar je als toeschouwer snel verzot op wordt. Het zijn niet alleen de wapens van Wonder Woman, maar tevens ook de zalig outfit, maar bovenal de uitstraling van Gadot die bijzonder aanstekelijk was. Jenkins wist perfect welke wereld zou passen bij haar personage, en hoe je haar superkrachten geloofwaardig kon maken. De wereld heeft iets steampunk achtig en de fans van games als Dishonored zullen hier plezier aan beleven, ook al is de stijl niet volledig doorgetrokken en is er voldoende ruimte voor een Justice League crossover, ... iets wat uiteindelijk de bedoeling was. Wonder Woman begint immers met een bericht die Diana ontvangt van Bruce Wayne met een foto.

    De vertolking van Gadot had misschien niet zoveel vonken gegeven zonder een goede tegenspeler, en Chris Pine levert voortreffelijk werk als de Amerikaanse welgemanierde en heldhaftige spion. Hij is de perfecte romantic interest en wat bijzonder goed werkt is dat de film op geen enkel moment een 'damsel in distress' moment heeft. Integendeel, Diana is de superheldin. Zij heeft in essentie de hulp van niemand nodig, maar zij is niet ongevoelig voor de charmes van Steve Trevor. En tussen beide voel je meteen de chemie werken. Daarnaast hebben we een multiculturele cast met een Brit, Charlie (Ewen Bremner), de Arabische Sameer (Saïd Taghmaoui) en een Indiaan (Eugene Brave Rock).

    wonder_woman_2017_banner02.jpgwonder_woman_2017_banner01.jpg

    Er zijn niet zo heel veel minpunten. Het is een schitterende comic adaptatie die volledig doet wat het hoort te doen. Mocht ik al een puntje van kritiek hebben, dan zou ik opmerken dat ik de villain Ludendorff (Danny Huston) misschien iets meer diepgang mocht hebben. De acteur is gekend voor zijn villain rollen, maar wordt spijtig genoeg teveel getypecast. En hier speelt hij iets teveel de cliché Duitse-officier. Een tweede puntje van kritiek is dat de gevechten niet altijd een even doeltreffende choreografie hebben, ook al zijn er wel kippenvel momenten in deze prent met Wonder Woman die ten strijde trekt tegen de Duitsers om zo een dorp te bevrijden. Toch mocht de film het wel doen met iets minder cgi wat mij betreft.

    Kortom, ik heb met deze film weer hoop gekregen in de DC Comics. Veel lof aan scenarist Allan Heinberg die een goede balans wist te vinden tussen actie en lichte humor, zonder het verhaal te verzwakken. Een dikke pluim aan het adres van actrice Gal Gadot die zwanger was tijdens bepaalde shots (dit te wijten aan de reshoots die de planning wat in het honderd bracht). Maar alle eer gaat toch naar Patty Jenkins, die de film eigenlijk al had moeten maken in 2005. Zij was de perfecte vrouw om dit verhaal naar het witte doek te brengen. Het is tevens 12 jaar geleden dat we nog een superhero film hadden met een vrouw, en dat was het oerslechte Elektra (2004).

    Volgende week op 11 oktober 2017 komt Wonder Woman uit op Blu-ray, Blu-ray 3D, 4K UHD, DVD en Video on Demand! En dat met heel wat extraatjes! Zoals een epiloog, making of filmpjes, gag reel en deteled scenes. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur, maar anderzijds krijgen we wel heel wat inzichten via de 'directors Vision' filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 6 oktober 2017

     

    *** Wonder Woman trailer#2 ***

  • Blade Runner 2049 (2017) ****½ recensie

    Pin it!

    Gisteren kon de Belgische pers eindelijk de persvisie bijwonen (in de Imax-zaal van Kinepolis Brussel) van Blade Runner 2049 (2017), de sequel 35 jaar na datum. En deze neo-noir science-fiction vervolgfilm - geregisseerd door niemand minder dan de geniale Denis Villeneuve - moet niet onderdoen voor het origineel, gebaseerd op het boek ‘Do Androids Dream of Electric Sheep?’ van Philip K. Dick.

    blade_runner_2049_2017_poster06.jpg

    Korte inhoud: Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

    Tijdens de persvisie kregen we een bericht die afkomstig zou zijn van de regisseur, met het verzoek spoilers te vermijden in de reviews. Of dit bericht werkelijk van hem kwam, of van Warner, laat ik in het midden, maar veel spoilers waren er voor mij eigenlijk niet. Er zijn eigenlijk geen immense dramatische twists die je niet op voorhand had zien aankomen. En toch is het grandioze cinema, en misschien wel één van de betere science-fiction films sinds Ex Machina (2015). Je kunt haast niet anders dat de twee films met elkaar vergelijken en er zijn ook heel wat links met mekaar, maar uiteindelijk zijn het ook twee verschillende films.

    Het meest indrukwekkende aan deze prent is zijn visuele stijl. Ridley Scott had een duidelijke richting aangegeven met zijn eerste film, maar Denis heeft dat naar een ander niveau gebracht. Het contrast met de kleine hokjes waar de mensen in leven en de Egyptische tempels van de grote corporaties kon nauwelijks groter. Ook de regen en de rook zijn van de partij in deze post apocalyptische and desolate plek. Een plek waar androids het recht opeisen om hun leven te leiden en de replicant-makers die hun macht niet uit handen willen geven. De fotografie van Roger Deakins is buitengewoon en hij zal hiermee zijn nominatie voor de Oscars wel op zak hebben. Zoals we van de regisseur ook gewend zijn is de indrukwekkende klankband, niet alleen de synthesizer muziek die echo’s oproept van Vangelis, maar tevens de geluids-effecten die op een bijzonder doeltreffende manier inspelen op ons gemoed. Hans Zimmer werkte hiervoor samen met Benjamin Wallfisch (It, Dunkirk). In het begin van de film zien we K afdalen in de stad en we horen op repetitieve wijze het voorbij zoeven van trams gemengd met het geluid van reclameboodschappen van hologram strippers die potentiële klanten aansporen om een hologram meisje in huis te halen. Op geen enkel moment voel je dat we op een filmset staan, maar worden meegezogen in deze kille wereld van androids en mensen, tussen datgene wat bestaat en het imaginaire.

    Wat Villeneuve brengt is 180° verwijderd van een doorsnee Michael Bay film. Deze regisseur is niet uit op effecten of coole camera-bewegingen, het is bij momenten zelfs een artistieke prent die het vuur te laten smeulen in plaats van de boel op te blazen. Er zijn heel wat momenten waar de camera zich traag door een ijzig stille ruimte begeeft, en waar de spanning nauwelijks te houden te houden is. Het is tevens een terugkeer naar het noir genre en het mysterie rond een verdwenen kind en de existentiële rollercoaster die het hoofdpersonage meemaakt.

    blade_runner_2049_pic04.jpgblade_runner_2049_pic05.jpgblade_runner_2049_pic06.jpg
    © 2017 Sony Pictures Releasing

    Wat ik nog kan zeggen over de film zonder te spoilen is dat de vertolkingen over de gehele lijn fantastisch zijn. Gaande uiteraard van Gosling die hier één van zijn betere vertolkingen neerzet, tot Harrison Ford die een charsmatische aantrekking blijft. Ook de kleinere rollen zijn stuk voor stuk noemenswaardig te noemen, gaande van een Dave Bautista als replicant, tot het hoofd van het politiedepartelment Lieutenant Joshi (Robin Wright), de hoertjes Mariette (Mackenzie Davis), Doxie #2 (Krista Kosonen) en Doxie #3 (Elarica Johnson), of de mysterieuze megalomane industrialist Niander Wallace (Jared Leto) met zijn gevaarlijke replicant rechterhand Luv, briljant vertolkt door de Nederlandse Sylvia Hoeks. Zelfs het hologram meisje gespeeld door Ana de Armas, zorgt er voor dat we werkelijk geloven dat liefde tussen een replicant en een A.I. hologram niet noodzakelijk steriel en emotieloos moet zijn. Meer nog, het laat ons inzien dat datgene wat ons mens maakt misschien niet zo ver verwijderd is van een aantal geprogrammeerde algoritmes.

    Zijn er minpuntjes aan Blade Runner 2049? Het script van Hampton Fancher, die de eerste Blade Runner schreef, en Michael Green steekt verdomd goed in mekaar voor een film waarvan iedereen dacht dat het één van de meest waanzinnige ideeën was. Het brengt niet alleen datgene wat je verwacht van een Blade Runner sequel, maar graaft ook meer in de psyche van androids en laat ons onderduiken in een fascinerende wereld van holograms, desolatie plekken en enorme tempels. Er zijn een aantal verhaallijnen in de film die nauwelijks worden uitgewerkt (zoals de replicants die een rebellie opzetten), ook al had ik het vermoeden dat het zaadjes waren voor een eventuele trilogie, ook al kan je einde ook zien als waardige afsluiter. Hoef ik nog te vermelden dat Blade Runner 2049 een aanrader is? Vanaf morgen 4 oktober 2017 bij ons in de bioscoop, en indien jullie de mogelijkheid hebben de film te zien op een Imax scherm, gewoon doen! Dit is één van de weinige films waar Imax een toegevoegde waarde met zich meebrengt.

    rating

    Beoordeling: 4,5 / 5
    Recensie door op 3 oktober 2017

     

    *** Blade Runner 2049 trailer ***

  • Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het was geen eenvoudige klus om één van de grote verrassingen van Marvel, met name Guardians of the Galaxy (2014), te overtreffen met een sequel. Het was een film waar de verwachtingen bij aanvang niet al te groot waren en de studio eigenlijk wel torenhoge risico's mee nam, en dat gebeurt niet vaak met 170 miljoen dollar producties. De film bracht maar liefst 773 miljoen dollar op en bijgevolg hebben we nu Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017).

    guardians_of_the_galaxy_vol_two_2017_poster02.jpg

    Korte inhoud: Guardians of the Galaxy Vol. 2 zet de avonturen van het team voort terwijl ze reizen door de buitenste regionen van de kosmos. De Guardians moeten vechten om hun familie bij elkaar te houden, terwijl ze de mysteries over Peter Quills vader ontrafelen. Oude vijanden worden nieuwe vrienden en schieten hen gedurende de reis te hulp.

    Neen, het is niet zo goed als de eerste film, maar de humor is wederom van de partij. En zoals we van deze nieuwe franchise gewend zijn, nemen de makers zichzelf niet al teveel 'au serieux', en datzelfde kan gezegd worden voor die twee andere succesvolle Marvel films, Ant-Man (2015) en Deadpool (2016). We duiken met deze film een beetje in het Flash Gordon tijdperk met een schitterende vertolking van Kurt Russell die een zalige verjongingskuur heeft gekregen tijdens de proloog en snijden het vader-zoon thema aan met Peter die er geconfronteerd wordt met het feit dat David Hasselhoff misschien toch niet zijn vader is.

    De eerste film bracht niet alleen veel geld op, het werd op handen gedragen door pers en publiek. Een schril contrast met Suicide Squad (2016). En veel had te maken met de keuzes van de regisseur, en cineast/scenarist James Gunn die zowat alle juiste knoppen had ingedrukt, en eigenlijk drukt hij zowat dezelfde knoppen in voor deze prent en dus voelt alles niet zo nieuw meer aan. Het heeft hem 3 jaar gekost deze film op de rails te zetten. En ik ga er wel vanuit dat de pers ook deze sequel goed zal vinden, ook al ben ik zelf iets meer verdeeld. Het is in ieder geval geen film die ik een tweede keer wil zien. Het duurde wat mij betreft allemaal net iets te lang en veel van de grappen zie je toch wat aankomen.

    De sequel heeft opnieuw een 70-80'ties vibe en is wederom opgebouwd op nummers van de Peter Quill’s mix tapes, 'Fox on the Run' en ' Hooked on a Feeling'. Voor de rest is het een nieuwe explosie van kleurrijke beelden, amusante mopjes, een paar grote geweren ... en Baby Groot in actie, zonder twijfel de nieuwe highlight van deze prent. Maar dat is nu eenmaal de kracht van deze franchise. Zij hebben net zoals Deadpool gigantische risico's genomen en nu lijkt het erop dat ze mogen doen wat ze willen. En in alle eerlijkheid, het publiek werd niet verliefd op Guardians omwille van zijn verhaal of de plannen van de villain. Guardians heeft vooral gescoord op vlak van sfeer, humor en de leuke vertolkingen van de aanwezige cast. En meer hoeft dat soms ook niet te zijn.

    Iedereen was meteen verliefd op de cocky Star-Lord (Chris Pratt), de sexy exotische Gamora (Zoe Saldana), de bombastische Drax (Dave Bautista), de bittere en cynische Rocket (Bradley Cooper) en uiteraard de bizarre Groot (Vin Diesel).

    guardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic01.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic02.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic03.jpg
    guardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic05.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic04.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic06.jpg
    © 2017 Walt Disney Studios Motion Pictures

    De rol van Gamora is in deze editie zo goed als onbestaand en overgenomen door haar zus Nebula (Karen Gillan). Ook de villain Ayesha, gespeeld door Elizabeth Debicki (pic) trekt meer aandacht, ook al is haar rol ook ondergeschikt aan de rest. Anderzijds is er toch iets van een onderkoelde romantic interest tussen Drax en Mantis (Pom Klementieff), ook al is het vooral komisch dan romantisch. Drax heeft buiten de begin-scène hier zelfs niet echt veel te doen. Er is zelfs een klein onbenullig rolletje voor Sylvester Stallone, maar de rol van Yondu (Michael Rooker) komt dan wel meer op de voorgrond en wordt toch één van de betere karakters uit deze sequel.

    Er wordt veel aangereikt, ook al wordt geen enkele verhaallijn echt interessant. Visueel allemaal indrukwekkend, maar waar gaat deze film eigenlijk over? In de eerste film had je meteen een duidelijke narratieve structuur. Na 45 minuten weet je nog altijd niet waarover deze film gaat. Het voelt ook heel onsamenhangend en het ritme in deze prent zit niet goed. Ook de cgi in bepaalde segmenten is zelfs ronduit cartoony (bv. het moment waarin karakter in het bos in de lucht worden geslingerd). Veel grappen voelen ook wat getelefoneerd, zeker naar het einde toe.

    Het is vreemd om te zeggen maar ondanks alles kijk ik wel uit naar een 3de deel. De eerste film was hilarisch op zich maar deze editie voelt net iets te machinaal aan, alsof je de formule voor een succesvolle film zomaar kunt herhalen. Hoewel, een slechte film kan nog steeds een hit worden, of nog, een uitstekende prent een gigantische flop. Deze film is noch slecht noch super goed. Ik heb bij momenten zwaar moeten lachen (vooral met zowat alle scenes met Little Groot) en bij andere momenten heb ik naar mijn iphone zitten staren, toch ben ik met een tevreden gevoel uit de zaal gestapt. En blijf vooral kijken tot na de credits want er zijn 4 post-credit scenes.

    De film is ondertussen beschikbaar op DVD, Blu-ray en 3D Blu-ray en zoals je had kunnen verwachten staat het vol extraatjes, gaande van deleted scenes, gag-reel, making of filmpjes en uiteraard de audio-commentaar van James Gunn.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 2 oktober 2017

     

    *** Guardians of the Galaxy Vol. 2 trailer ***

  • American Gods (2017-) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het succes van "Game of Thrones" heeft ervoor gezorgd dat film- en televisiemakers hun hand niet langer omdraaien om een onverfilmd geacht magnum opus van een auteur toch op het scherm te krijgen. Ook het exuberante "American Gods" (2017) is gebaseerd op zo’n literair meesterwerk waarvan het onmogelijk werd geacht om het op een coherente manier naar het scherm te transformeren. Maar in de handen van creatievelingen Bryan Fuller en Michael Green levert het fantastische bronmateriaal van Neil Gaiman een visueel pareltje op dat je niet snel zal vergeten.

    american_gods_season_1_blu-ray.png

    Korte inhoud: Shadow Moon (Ricky Whittle) wordt na drie jaar in de gevangenis vrij gelaten. Drie dagen eerder dan gepland, want zijn vrouw Laura (Emily Browning) is bij een verkeersongeluk om het leven gekomen en zo krijgt Shadow de kans om naar de begrafenis te gaan. Hij is nog maar pas uit de gevangenis of Shadow komt de enigmatische Mr. Wednesday (Ian McShane) tegen. Mr. Wednesday recruiteert Shadow Moon als zijn persoonlijke bodyguard en samen gaan ze op zoek naar Mr. Wednesdays oude vrienden die hij wil aanmanen om hem te helpen in zijn persoonlijke strijd.

    Veel meer verhaal heb je niet nodig want "American Gods" is een serie die je moet zíen, ondergaan en beleven. Het is een van de eerste paradepaardjes van streamingsdienst Prime Video dat in handen is van Amazon. Naar verluidt betaalden Amazon en partner Starz Network 60 miljoen dollar om het boek van Neil Gaiman uit 2001 te mogen verfilmen. Met de in totaal 8 afleveringen komt de kostprijs van 7,5 miljoen dollar per aflevering akelig dicht bij de 10 miljoen dollar van "Game of Thrones". Om maar te zeggen dat er veel geld is ingezet op de productie van "American Gods".

    Auteur Neil Gaiman, van wie eerder o.a. Coraline en Stardust verfilmd werden, schreef het boek dus in 2001, het idee rijpte toen hij op de luchthaven van Reykjavik wachtte op zijn vlucht. In "American Gods" stelt Gaiman dat goden en mythologische wezens bestaan omdat mensen in hen geloven. Mensen die vanuit alle hoeken van de wereld naar de Verenigde Staten emigreerden, brachten hun eigen goden en spiritualiteit mee naar het beloofde land. Gaiman combineert elementen uit de Noorse, Egyptische, Afrikaanse, Hindoeïstische of Germaanse geschiedenis en brengt hen allemaal tesamen in het hedendaagse Amerika.

    Daarnaast creëert Gaiman ook een paar nieuwe goden die model staan voor de veranderingen in de moderne maatschappij. Zo is Technical Boy (Bruce Langley) de god van computers en internet. Hij wordt voorgesteld als een eigenwijze puber, een snotneus die nog alles moet leren. Ook Media is een nieuwe god, en meer bepaald de god van televisie. Media wordt zalig neergezet door Gillian Anderson die zich met zichtbaar plezier mag verkleden als o.a. Lucy uit "I Love Lucy", David Bowie of Marilyn Monroe. Het is een memorabele bijrol van Gillian Anderson.

    De stoere Ricky Whittle is uitstekend gecast als protagonist Shadow Moon die 8 afleveringen lang niet lijkt te beseffen wat hem overkomt. Maar het is vooral Ian McShane die eruit springt als de oude god Mr. Wednesday. Wednesday komt Whittle tegen en sleurt hem mee op een avontuur die hen o.a. brengt bij Peter Stormare, Crispin Glover, Pablo Schreiber en Kristin Chenoweth.

    Het boek van Gaiman werd onder handen genomen door Bryan Fuller en Michael Green. Fuller is de bedenker van "Pushing Daisies" waarin doden weer levend worden en hij schreef ook de serie "Hannibal". Green was dan weer betrokken bij de series "Smalville" en "Heroes" waarin er kwistig met superkrachten wordt gezwaaid. Verwacht bij deze creatievelingen dus geen rechtlijnige of realistische serie, maar eerder een visueel prachtige trip die met geen ander vergelijkbaar is.

    american_gods_season_1_blu-ray_pic01.jpgamerican_gods_season_1_blu-ray_pic03.jpgamerican_gods_season_1_blu-ray_pic02.jpg
    © FreMantleMedia North America, Inc.All Rights Reserved.

    Elke aflevering van "American Gods" begint met een ongeveer tien minuten durende scène waarin we leren over de goden die naar Amerika komen. In deze scènes zien we o.a. hoe de oude god Bilquis (Yetide Badaki) haar sekspartners versmacht of hoe de Afrikaanse god Anansi (Orlando Jones) in een slavenschip de oversteek maakt naar de V.S. Grafisch ziet het er allemaal adembenemend uit, maar ik kan me voorstellen dat deze beelden – en eigenlijk deze serie in zijn totaliteit – niet voor iedereen weggelegd is.

    Wie houdt van rechtlijnige verhalen met een duidelijk einddoel, zal tijdens het kijken van "American Gods" meermaals de wenkbrauwen fronsen. Deze serie is als een rivier die zich vertakt in ontelbare kleinere riviertjes die steeds verder afleiden van de grote rivier. Soms weet je niet meer waar je je bevindt in het grote verhaal. En dat is een puntje waar "American Gods" voor moet oppassen in het tweede seizoen: dat stijl niet helemaal de overhand haalt op inhoud. Maar dit eerste seizoen is sowieso smullen!

    De blu-ray van "American Gods" ligt inmiddels in de winkelrekken. Op de vier schijfjes vind je o.m. interviews met de crew en cast, features over oude en nieuwe goden, het boek vs de serie en een interview met auteur Neil Gaiman. Interessant is ook het Comic-Con panel uit 2016 waarin schrijvers en cast discussiëren over de serie waarvan in San Diego de eerste beelden werden vertoond.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 22 september 2017

     

    *** American Gods trailer ***