01-02-15

A Most Wanted Man (2014) **½ Blu-ray recensie

Er zijn drie soorten van spionagefilms. Aan de ene kant heb je de (ont)spannende James Bond films, de slimme Tom Clancy-achtige films en compleet aan de andere kant van het spectrum heb je deze slaapverwekkende A Most Wanted Man (2014), misschien wel het ideale middel voor een goede nachtrust.

a_most_wanted_man_2014_blu-ray.jpg

Korte inhoud: A Most Wanted Man speelt zich af in Hamburg, waar een bijna dode man, half Tsjetsjeens-half Russisch (Grigoriy Dobrygin), op de vlucht is en terecht komt in de Islamitische gemeenschap van de stad. Hier zoekt de man naar hulp en probeert hij het fortuin van zijn overleden vader te bemachtigen. Hij komt in contact met een jonge vrouwelijke advocate (Rachel McAdams) en een Britse privé-bankier (Willem Dafoe). Ze worden ondertussen de hele tijd in de gaten gehouden door een Duitse spionneneenheid.

A Most Wanted Man werd geregisseerd door de Hollandse cineast Anton Corbijn (The American, Control), gebaseerd op de roman van John le Carré (The Tailor of Panama, The Constant Gardener, Tinker Tailor Soldier Spy). Gezien de vorige adaptaties van het werk van Carré toch wel geslaagde films had opgeleverd, waren mijn verwachtingen hoog gespannen. Maar bijna alles in deze prent stelt teleur. Het script van Andrew Bovell (Edge of Madness) is gewoon niet goed genoeg om de aandacht 2 uur lang vast te houden. Na een half uur heb je al zin om de film door te spoelen. Er zijn fans van het werk van Anton Corbijn, spijtig genoeg kan ik dat voor mezelf niet zeggen.

Maar ook de personages zijn allesbehalve interessant. Het hoofdpersonage gespeeld door de talentvolle Philip Seymour Hoffman - tevens één van zijn laatste films alvorens hij stierf aan een drug-overdosis - is een banaal figuur die ons de meest saaie kant van spionage laat zien. Vergeet de exotische locaties, de mooie femmes fatales, de martini's of de Jason Bourne tactics; hier duiken we onder bij de bezwete bureaucraten die met hun stinkende sigaretten en naar alcohol ruikende adem in een veel te klein camionette de luistervink uithangen. Tevens, mocht Hoffman overleden zijn door een longontsteking, dan hadden ze de regisseur kunnen aanklagen, want in zo goed als elk shot zien we de acteur een sigaret opsteken. Het is tot in het belachelijke toe.

In het genre was er 9 jaar geleden de superieure spionage-thriller Das Leben Der Anderen (2006), maar hier had je op z'n minst boeiende personages. De film speelde zich ook af in Duitsland mét Duitse acteurs die Duits spraken. Hier heb je Hollywood acteurs die Engels praten met een bizar accent. De fake druipt er gewoon van af. Zelfs de talentvolle en Duitsprekende acteur Daniel Brühl moet Engels praten met een Duits accent, en dat voor een veredelde figurantenrol. Zelfs Rachel McAdams (pics) die hier iets van een tweede hoofdrol speelt, lijkt ook compleet verkeerd gecast voor de rol. Deze film is gewoon beneden het niveau van veel acteurs.

a_most_wanted_man_2014_blu-ray_pic01.jpga_most_wanted_man_2014_blu-ray_pic02.jpga_most_wanted_man_2014_blu-ray_pic03.jpg

Ook al is het personage van Philip Seymour Hoffman ietwat slaapverwekkend, zijn er momenten waar je toch kan genieten van zijn geweldig acteerwerk. Met een beter scenario en een regisseur die meer intrige en spanning kon brengen in het verhaal, had dit misschien wel een knappe afsluiter geweest van zijn carrière. Hij is in ieder geval het enige wat overeind blijft en het enige memorabele.

De DVD en Blu-ray van A Most Wanted Man is vanaf 28 januari 2015 beschikbaar. Geen audio-commentaar van de regisseur te bespeuren, maar wel een uitgebreide making of over de film en de auteur. Maar ook heel wat interviews met cast en crew.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
Recensie door op 1 februari 2015

 

*** A Most Wanted Man trailer ***

30-01-15

Life of Crime (2013) ** Blu-ray recensie

De 46-jarige actrice Jennifer Aniston (pics) wil blijkbaar haar stoeipoes imago een beetje gaan bijsturen en kiest tegenwoordig voor iets meer dramatische rollen. Met Cake (2014) heeft ze zelfs een Golden Globe nominatie gekregen, maar spijtig genoeg voor haar vond The Academy haar vertolking niet meteen de moeite voor een Oscar-nominatie. Vandaag komt Life of Crime (2013) uit op DVD en Blu-ray.

life_of_crime_2013_blu-ray.jpg

Korte inhoud: De stoïcijnse socialite Mickey Dawson (Jennifer Aniston) wordt het doelwit van een slecht gepland ontvoeringsplot door een paar onhandige ex-gevangenen, Ordell Robbie (Mos Def) en Louis Gara (John Hawkes), op zoek naar een snel middel om rijk te worden. Maar de zaken lopen niet zoals gepland en het duo komt al snel te weten dat de man, Frank (Tim Robbins), eigenlijk niet zo veel geeft om zijn gekidnapte vrouw en hij zelfs al met een zijn maîtresse Melanie (Isla Fisher) te doen heeft. Hij was zelfs van plan de echtscheiding aan te vragen. De twee vragen zich dan ook af hoe ze de situatie in hun voorkeur kunnen draaien alvorens het te laat is.

De regie van de film is in handen van Daniel Schechter die ook al het scenario schreef, net zoals bij zijn twee voorgaande films. Het verhaal is wel gebaseerd op de roman The Switch van Elmore Leonard. Niet te verwarren met The Switch (2010), ook al met Jennifer Aniston. Maar deze Life of Crime is toch verre van het niveau van Cake of de andere Elmore Leonard adaptaties. Het resultaat is een half-grappige komedie waarbij je de personages nauwelijks serieus kan nemen. Ook de gehele opzet mist slagkracht.

Wat tevens meteen opvalt is dat Jennifer Aniston eigenlijk beperkt is in haar acteerwerk. We zien dat haar personage in het begin bijzonder geschokt en gekwetst is, maar gaandeweg verandert haar karakter en zien we haar als een licht geïrriteerde en cynische vrouw. Op het acteerwerk van de overige castleden valt niets op aan te merken. Het is een indie-film, maar het eindresultaat heeft niet diezelfde authenticiteit en eerlijkheid als een independent film. Het lijkt meer op een B-Hollywood komedie gemaakt met iets te weinig middelen (met name 12 miljoen dollar). Life of Crime was ook een gigantische flop in de bioscoop met nauwelijks een recette van 265 duizend dollar.

life_of_crime_2013_blu-ray_pic01.jpglife_of_crime_2013_blu-ray_pic02.jpglife_of_crime_2013_blu-ray_pic03.jpg

Het scenario steekt slordig in mekaar, de beelden uit de jaren 70 zien er bij momenten helemaal niet 70'ties uit en de actie komt wat houterig over. Maar anderzijds kan je het geen slechte film noemen, maar Life of Crime weet wel nooit te overtuigen. Het is Ruthless People (1986), maar dan een pak minder grappig. En ook de Blu-ray wil geen inhaalmanoeuvre forceren, want hierop staan zo goed als geen extraatjes.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 30 januari 2015

 

*** Life of Crime trailer ***

28-01-15

Enemy (2013) **** Blu-ray recensie

Het was één van de Beste Films van 2013, die uiteindelijk niet in onze Top 10 Beste Films van 2013 belandde. De simpele reden hiervoor was deze geen bioscooprelease heeft gekregen. Het heeft geduurd tot 27 augustus 2014 alvorens Enemy (2013) van de Canadese regisseur Denis Villeneuve (Incendies, Prisoners), bij ons op het witte doek verscheen. Maar sinds 20 januari 2015 is de film nu overal te verkrijgen op DVD en Blu-ray!

enemy_2013_blu-ray.jpg

Korte inhoud: Adam Bell (Jake Gyllenhaal) is een gescheiden leraar die een ongestoord leventje leidt met zijn vriendin Mary (Mélanie Laurent). Op een dag ontdekt hij zijn identieke dubbelganger in een film. Een acteur genaamd Anthony, woont samen met zijn vrouw Helen (Sarah Gadon), niet ver van waar Adam woont. Adam beslist op deze persoon te stalken, met de bedoeling hem van op een zekere afstand te observeren. Maar al snel raken de levens van deze koppels met elkaar verstrengeld en dit leidt tot een dodelijke conflict waarbij slechts één duo kan overleven.

Mocht je niet beter weten zou je denken dat we hier te maken hebben met een geflipte Charlie Kaufman prent, maar de toon is in ieder geval veel serieuzer, en heeft meer weg van een David Lynch meets David Cronenberg vehikel. De morele en sociale dilemma's uit zijn vorige films hebben plaats moeten ruimen voor abstracte en absurde zwarte humor, maar het blijft uiteindelijk een thriller, het genre die de cineast goed ligt.

De film is gebaseerd op de Portugese roman van Nobelprijs winnaar José Saramago en bewerkt door scenarist Javier Gullón. Het unieke van het verhaal is dat het de levens van beide koppels gaat benaderen in plaats van enkel vanuit het perspectief van één koppel te praten. Ik had het boek niet gelezen op voorhand en probeerde zo weinig mogelijk te grasduinen in het reilen en zeilen van de film, al was het maar om het verhaal niet al teveel te spoilen voor mezelf. De sfeer is in ieder geval heel gespannen en beklemmend.

Jake Gyllenhaal is een geweldig acteur en hier krijgen we er zelfs twee te zien. En hij wordt ook nog eens bijgestaan door twee knappe actrices. Sarah Gadon kennen we nog van Dracula Untold (2014) en Mélanie Laurent heeft indruk gemaakt met haar rol in Inglourious Basterds (2009). De personages voeren ons mee in een surrealistische reis doorheen de psyche van een man die de ondraaglijke drukte van zijn werkelijkheid ervaart en vreest voor zijn bestaan.

enemy_2013_blu-ray_pic01.jpgenemy_2013_blu-ray_pic02.jpgenemy_2013_blu-ray_pic03.jpg

En aan deze onthutsende sfeer, de pakkende muziekscore van Danny Bensi en Saunder Jurriaans en de warm-gele fotografie van Nicolas Bolduc is er nog de aanwezigheid van een enorme spin die dreigend schuilt in de periferie van de metropool. Het lijkt er wel op dat de spin symbool staat voor de vrouwen in zijn leven, met de grote spin als de moeder figuur die een blijvende impact heeft op zijn leven. Maar het staat ook symbool voor bindingsangst en angst voor het vaderschap. Het ligt in ieder geval open tot interpretatie.

Enemy poster Jake GyllenhaalEnemy poster Jake Gyllenhaal Enemy poster Jake Gyllenhaal

Op de Blu-ray staan spijtig genoeg geen extraatjes, geen audio-commentaar, geen behind-the-scenes, geen deleted scenes. Noppes. Het is maar dat jullie het weten.

rating

Beoordeling: 4 / 5
Recensie door op 28 januari 2015

 

*** Enemey trailer #2 ***

27-01-15

American Sniper (2014) ***½ recensie

Gaandeweg de film begon ik mij af te vragen waarom American Sniper (2014) was genomineerd voor een Oscar voor Beste Film - dit is meestal geen goed teken wanneer je aandacht in het midden van een film begint weg te deemsteren - , maar toen schoot het me te binnen met de impact van een sniperkogel: Dit is een Clint Eastwood prent, die zowat de Meryl Streep van de regisseurs is geworden.

american_sniper_2015_poster2.jpg

En ook al is dit geen Flags of Our Fathers (2006), hij weet ons toch steeds te boeien met zijn patriottisch heroïsme. Enkel spijtig dat de scenarist Jason Hall zo'n flauw script heeft afgeleverd, gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van misschien wel de meest beruchte sniper uit de SEAL geschiedenis. American Sniper zal de Oscar niet winnen voor Beste Film, maar het is verre van een slechte biopic.

Korte inhoud: Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Bradley Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme in Irak, die na 9/11 van start ging. En bij zijn terugkeer naar zijn vrouw (Sienna Miller) en kinderen zou hij de oorlog nog moeilijk achter zich kunnen laten.

Clint is nog steeds verzot op wapens en scherpschutters, en de scènes waarin we Bradley in het oorlogsgebied zien zijn echt wel adembenemend. Voornamelijk omdat alles heel realistisch en allesbehalve over-the-top in beeld werd gezet. Daar waar een Ridley Scott (Black Hawk Down) zijn Amerikaanse helden in een vagevuur van kogels zet met rondvliegende helikopters in een afgelikte fotografie, benadert Clint Eastwood zijn Amerikaanse held met enige terughoudendheid in een documentair-achtig setting. Maar beide regisseur brengen wel degelijk fictie, waarin de Amerikaanse helden het moeten opnemen tegen een duivels volk. Het lijkt wel of elke Irakees een handlanger is van Abu Musab al-Zarqawi en elke Amerikaanse soldaat een blanke, volwassen koorknaap wiens benen zijn afgeschoten.

Politiek gezien is het duidelijk een film die vooral in de smaak zal vallen voor Amerikaanse Republikeinen en de National Rifle Association. Eastwood, zelf een Republikein, heeft in 2012 nog opgekomen voor de republikeinen tegen Barack Obama met een wel heel mislukte speech die grandioos werd neergesabeld door Jon Stewart. Nochtans was hij zelf tegen de oorlog in Irak en tegen de politiek van George W. Bush. Maar Eastwood draagt wel de militairen in zijn hart en het is eraan te zien. Het lijken allemaal doodeerlijke mensen die elke dag de baarlijke duivel trotseren. Hij is zo verzot op zijn militairen, dat de vijand zelfs nauwelijks aan bod komt in deze prent. En een beetje zoals een scherpschutter de wereld ziet door de loop van een McMillan TAC-338A sniperpistool, bekijkt Eastwood het levensverhaal van de scherpschutter met tunnelvisie en worden er nauwelijks vragen geopperd over het 'waarom' van hun aanwezigheid. We krijgen de beelden te zien van 9/11 en zien hen strijden in Irak, maar op geen enkel moment is er een twijfel waarom ze nog maar eens een deur instampen om de inwoners met hun wapens op de grond te dwingen.

american_sniper_2014_pic01.jpgamerican_sniper_2014_pic02.jpgamerican_sniper_2014_pic03.jpg

Bradley Cooper zet een sterke vertolking neer, ook al komt zijn personage nooit echt van de grond. Maar de acteur doet wat hij kan met datgene wat hij aangereikt krijgt. Hij is zelfs 18 kilo bijgekomen voor de rol. Het enige interessante aan zijn personage is het feit dat hij een talentvolle scherpschutter is. Voor de rest is hij niet meteen een figuur die je wil volgen of waarvan je een afschuw hebt. Hij laat ons allemaal koud. Aan de andere kant is er Sienna Miller (pics) die de ondankbare rol heeft om thuis te blijven en te zitten snotteren aan de telefoon.

Al bij al heb ik me toch niet verveeld, al had ik hier heel wat meer van verwacht. Het is een iets te braaf eerbetoon aan de militairen. Er zitten momenten in van efficiënte cinema en de acteurs maken dit hele verhaal bijna tastbaar met hun kwetsbaarheid. Is American Sniper een pro-oorlogsfilm à la Scott of een anti-oorlogsfilm à la Stone? Neen, de film heeft zelfs geen mening wat dat betreft. En dat is misschien wel de grootste teleurstelling. American Sniper is vanaf 25 februari 2015 bij ons in de bioscoop.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
Recensie door op 27 januari 2015

***Related Post***
13/11/2014: Clint Eastwood brengt ode aan de American Sniper

 

*** American Sniper trailer #2 ***

24-01-15

Grand Piano (2013) ** Blu-ray recensie

Vanaf de openingstitels is al duidelijk waar Grand Piano / Blackmail (2013) zijn mosterd haalt. Na deze smaakvolle opening zou het geen verrassing zijn om 'main title sequence by Saul Bass' en 'directed by Alfred Hitchcock' te zien staan. En ook bij het verder kijken van de film wordt duidelijk waar de makers hun inspiratie gehaald hebben: ook de muziek en de verhaallijn zijn duidelijk schatplichtig aan Hitchcock. Helaas kan Blackmail qua kijkplezier zelden tippen aan de thrillers van de master of suspense. blackmail

Korte inhoud: Tom Selznick (Elijah Wood) is één van de beste pianisten van zijn generatie en de enige die het befaamde stuk La Cinquette ('The Impossible Piece') kan spelen. Vijf jaar geleden kreeg hij tijdens een optreden echter een black-out en daardoor podiumvrees waardoor hij sindsdien niet meer heeft opgetreden. Nu staat zijn comebackconcert ter ere van zijn overleden mentor voor de deur en de verwachtingen zijn hooggespannen. Kan Tom nog steeds spelen als de beste?

Wanneer Tom op zijn pianokrukje plaatsneemt en de eerste pagina van zijn bladmuziek omdraait, ziet hij de boodschap dat hij wordt doodgeschoten als hij ook maar één verkeerde noot speelt. Aanvankelijk denkt Tom dat het een ‘grapje’ is van zijn vrienden maar snel wordt duidelijk dat zijn vriendin Emma, een beroemde actrice die in de zaal zit, ook in gevaar is en hij maar beter kan doen wat de onbekende man hem opdraagt.

Het verhaal van Blackmail doet een beetje denken aan thrillers als Phone Booth of Buried (2010) waar eveneens het grootste deel van de film in real time verloopt en alles draait rond een personage dat vrijwel de hele film in beeld is. En ook al heeft hij Midden-Aarde gered, Elijah Wood is niet meteen de eerste naam die in je opkomt als actieheld. Maar Wood is uitstekend gecast als de wat zonderlinge geniale pianist Tom Selznick. De acteur kwijt zich uitstekend van zijn taak en speelt op zijn kenmerkende wijze met de ogen vaak wijd opengesperd.

Naast Wood is er ook John Cusack die de slechterik speelt. Cusack komt alleen op het einde van de film in beeld en acteert verder alleen met zijn stem. Met zijn hese stem roept de acteur telkens een zekere dreiging uit, zodat het zelfs bijna een anti-climax wordt wanneer Cusack op het einde eindelijk in beeld komt. Selznicks vriendin Emma wordt gespeeld door Kerry Bishé, die echter een weinig dankbare rol heeft en alleen maar in beeld komt om mooi te wezen.

Wat er vooral schort aan Blackmail is de geloofwaardigheid. Tom Selznick kan één van de moeilijkste pianostukken ter wereld spelen en tegelijk een sms versturen. Of de pianist kan tijdens zijn optreden een paar keer de coulissen induiken om opdrachten te vervullen. Zonder dat hij overigens iemand tegenkomt die dit in vraag stelt… Ook de motieven van de slechterik zijn redelijk idioot en zijn manier van aanpak nog meer. Je mag niet al te kritisch naar Blackmail kijken en je te veel vragen stellen over het verhaal want het scenario van Damien Chazelle hangt hier en daar wel met grote haken en ogen aaneen.

blackmail_grand_piano_2013_blu-ray_pic02.jpgblackmail_grand_piano_2013_blu-ray_pic01.jpg

Regisseur is de Spanjaard Eugenio Mira die eerder enkele thrillers in zijn thuisland draaide. Ook Blackmail is trouwens gefinancierd met Spaanse centen en o.a. gedraaid in Barcelona en Gran Canaria. Mira is dus duidelijk een liefhebber van Alfred Hitchcock, maar ook van Brian de Palma (die natuurlijk zelf ook goed naar de films van Hitchcock heeft gekeken). Er zitten enkele shots in Blackmail die zo uit de koker van De Palma zouden kunnen komen, zoals de beginscène waarin we in één beweging vanuit een piano een verhuiswagen induiken. Ook een opvallend splitscreen verwijst naar de regisseur van o.a. The Intouchables en Scarface.

Verder valt ook de mooie klassieke muziek van Victor Reyes op die een grote meerwaarde geeft aan deze film. Tenslotte valt nog op te merken dat de film vreemd genoeg alleen in het Nederlands taalgebied wordt uitgebracht onder de titel Blackmail, in de rest van de wereld heet deze prent Grand Piano, een titel die overigens veel beter bij de inhoud van de film past.

Kortom, Blackmail is een visueel knappe film, met mooie klassieke muziek, maar met een rammelend scenario. De DVD en Blu-ray van de film liggen reeds in de winkelrekken.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 23 januari 2015

*** Blackmail trailer ***

18-01-15

Dracula Untold (2014) *** Blu-ray recensie

Ik ben onder de indruk van Dracula Untold (2014), ook al wordt de film door de pers in de States met de grond gelijk gemaakt. Mijn verwachtingen waren dan ook niet bijzonder groot en voorspelde uiteindelijk een tweede I Frankenstein (2013). Enerzijds was het project eerst in handen van regisseur Alex Proyas die er op een gegeven moment geen zin meer in had (wat op zich al een slecht teken is). Anderzijds werd dit vampierenverhaal gemaakt door mensen met NUL-ervaring is langspeelfilms, gaande van regisseur Gary Shore, tot scenaristen Matt Sazama en Burk Sharpless. Zelfs hoofdacteur Luke Evans was uiteindelijk maar bekend vanwege zijn bijrollen. De release van Dracula Untold werd ook 4 keer opschoven, wat ook al geen bijster goed voorteken was.

dracula_untold_2014_review_poster.jpg

Korte inhoud: We bevinden ons in het jaar 1462. Transylvania kent onder het bewind van de beruchte oorlogskrijger Vlad III (Luke Evans), Prins van Wallachia, en zijn vrouw Mirena (Sarah Gadon) een tijd van vrede en rust. Samen hebben ze vrede bemiddeld voor hun land en gezorgd dat hun inwoners goed beschermd werden van het oprukkende en overheersende Ottomaanse Rijk. Maar de prins ruikt onraad wanneer hij vermoorde Turkse scouts aantreft op zijn land, iets wat enkel maar kan wijzen op de voorbode van een invasie. Ook al werden de Turkse soldaten niet vermoord door het kleine leger van Vlad, steekt sultan Mehmed II (Dominic Cooper) op hem en zijn volk en eist 1000 Wallachia's jongens op om te vechten als kindsoldaten in zijn leger, inclusief zijn eigen zoon Ingeras (Art Parkinson). Weigering zou resulteren in een oorlogsverklaring. Vlad staat voor een hartverscheurende keuze: zijn zoon naar het Ottomaanse leger sturen (zoals zijn vader met hem deed) of een Faustiaans pact te sluiten met de demoon Caligula (Charles Dance), die hem demonische krachten kan geven om een oorlog met een grootmacht te weerstaan. De keerzijde is dat Vlad gedoemd zal worden voor de rest van zijn bestaan te leven in duisternis in dienst van de duivel.

De figuur van Dracula is sinds het uitbrengen van Bram Stoker's boek al vele malen verfilmd en het verhaal van vampieren is zelfs een apart filmgenre geworden met honderden films en tv-series. Maar vreemd genoeg werd de origin story van Dracula nooit echt verteld, enkel maar gesuggereerd. De reden hiervoor is dat Bram Stoker zijn hoofdpersonage niet meteen had gelikt aan de historische figuur van Vlad en ook geen zin had om een historisch accuraat verhaal te brengen, maar wel een griezelroman gebaseerd op een oud vampierenverhaal. Later is die link er wel gekomen omdat de bijnaam van Vlad eigenlijk Dracula was, zoon van de Draak. Een andere reden waarom dit niet eerder werd uitgespit was dat deze historische figuur van Vlad niet meteen een heldhaftig personage was - of toch niet voor zij die niet afkomstig zijn uit Roemenië. Hij staat wel bekend als de krijger die zijn vijanden de stuipen op het lijf joeg door zijn rivalen op lange spiesen te steken. De scenaristen hebben dan ook datgene gebruikt wat ze dramatisch interessant vonden uit het leven van Vlad, en dit geknoopt aan de bloedzuiger die Bram Stoker heeft geschapen. En het resultaat vond ik al even smakelijk als de Sneeuwwitje reboot Snow White and the Huntsman (2012) (heel wat crewleden uit de art department zijn tevens overgekomen van deze productie). Veel diepgang en levenswijsheden moet je hier niet zoeken, maar het is verdomd goed gemaakt en verveelt voor geen seconde.

 Dracula Untold animated picture Dracula Untold animated picture

Je voelt wel af en toe, zeker in het begin van de film, dat de regisseur nog op zoek is naar een eigen filmstijl. Daar waar een meer ervaren regisseur een dramatische scène zou uitwerken om zijn personage te introduceren (denk maar aan leermeester Steven Spielberg en zijn introductie van Indiana Jones in Raiders of the Lost Ark met zijn close-up fotografie en geslaagde muziek) wordt Vlad wel wat simpel gepresenteerd zonder veel poespas. Je verwacht een imponerende stem een dramatisch beeld, maar toch niet. Zoals vele beginnende regisseurs wil hij ook net iets teveel imponeren met visueel vertier in plaats van zijn talentvolle cast iets meer ruimte te geven. De karakters blijven wat mager uitgewerkt, zo zien we Dracula meer als een soort superhero, dan als een getormenteerde ziel. Ook de mythologie rond de historische figuur van Vlad komt maar heel sporadisch aan bod, maar met een film van iets meer dan 90 minuten moet je keuzes maken. Misschien een film maken van 110 minuten was een betere keuze geweest. Maar voor een debuutfilm ben ik hoe dan ook onder de indruk en zou er eigenlijk niets op tegen hebben om hiervan een sequel te zien (iets waar de makers duidelijk op doelen). Maar daarvoor zal deze prent wel minstens meer dan 200 miljoen dollar aan de box-office moeten ophalen, en dat is verre van een zekerheid. Daarvoor is Luke Evans net iets te onbekend en vampieren zijn niet tegenwoordig niet meer zo hip. De nieuwe serie "Dracula" (2013) met Jonathan Rhys Meyers is tevens al na één seizoen afgevoerd. Universal Pictures zit dus met de geknepen billen, zeker na die teleurstellende zomer van 2014 met een resem onverwachte flops (Expendables 3, Hercules, Edge of Tomorrow, Sin City 2,...).

dracula_untold_2014_luke_evans.jpgdracula_untold_2014_sarah_gadon.jpg

Het is een opluchting dat het verhaal, in tegenstelling tot die onnozele I, Frankenstein meer character-driven is. Het is ook een pak emotioneler, wat je bij een dergelijke prent niet meteen zou verwachten. Vampieren-verhalen gaan meestal over geschiedenis en legacy's, en met de introductie van zijn zoon smijden ze dit aspect perfect aan. Het verhaal wordt ook een stuk menselijker en is niet alleen een visuele effectenprent met monsters en bloedtransfusies. En toch blijft het ook een spannend avontuur. Vlad is ook een complex figuur, bengelend tussen een goede huisvader en een meedogenloze krijger. De casting van Luke Evans is tevens geen slechte keuze gezien je best voor een dergelijk bekend figuur een nog vrij onbekend gezicht neemt. Komt daar nog bij dat Evans eigenlijk wel een talentvol acteur. Hij ziet er gevaarlijk uit en bezit tevens een magnetische aantrekkingskracht. Een anti-held die je kan respecteren en waar het publiek zich volledig achter kan scharen.

Maar wees er zeker van dat ze hier nog een vervolg kunnen aan breien. In het hart van deze ontstaansgeschiedenis van één van de meest iconische filmmonsters zit een interessante zoon-vader relatie, alsook een tedere romance. Net deze balans tussen het monster en de gevoelswereld van Vlad, maakt van hem een aantrekkelijk figuur. De casting, bestaande uit Game of Thrones en The Hobbit acteurs, is wat mij betreft spot-on. Ook de bijrollen mogen er zijn. Ik denk dan aan Paul Kaye als de pater Lucian en Zach McGowan die Vlad's dienaar zal worden. Maar uiteraard ook de verschijning van Charles Dance, die de nieuwe Christopher Lee aan het worden is. Het zijn stuk voor stuk personages die ik zeker nog wel wil terug zien.

Het enige minpunt is de eind-scène wat zowat de domste manier is om een geslaagd en duister origin verhaal mee af te sluiten. Ik kan er eigenlijk weinig over vertellen zonder te spoilen, maar de makers hebben hier duidelijk de pedalen verloren en iets teveel willen inzetten op een mogelijke sequel. Ze hadden moeten kiezen voor een duister einde in plaats van een goedkope feelgood knip-oog-scène die ook nog eens werd opgenomen in 'daylight'. Het idee dat ze wilden meegeven kon veel beter uitgewerkt worden, maar ik heb zo de indruk dat de debuut-regisseur is geplooid voor de druk van de studio, die met een niet zo grimmige noot wou afsluiten. Maar los van dit onnozel Hollywood einde heb ik van Dracula Untold genoten en hoop dat ze net zoals bij de Batman franchise hier nog een tijdje mee verder gaan. Eén ding staat vast, deze iconische bloedzuiger is met Dracula Untold een stukje epischer geworden!

De DVD en Blu-ray van Dracula Untold is te verkrijgen vanaf 28 januari 2015 en daarop staan alle noodzakelijke extraatjes, van een alternatieve openingsscène tot deleted scenes, een pak making of filmpjes en uiteraard de audio-commentaar over de gehele film.

rating

Beoordeling: 3 / 5
Recensie door op 18 januari 2015

***Related Posts***
03/10/2014: Dracula Untold legt een Monster Crossover film weer op tafel
06/09/2014: Dracula Untold is een mix van fictie en historie

 

*** Dracula Untold trailer ***

17-01-15

The Equalizer (2014) *** Blu-ray recensie

Regisseur Antoine Fuqua lijkt een alternatieve spin te hebben uitgewerkt op zijn Training Day (2001). Op het einde van deze film kreeg de corrupte detective Alonzo Harris het aan de stok met een Russische misdaadorganisatie, wat uiteindelijk niet goed afliep. Met The Equalizer (2014) zien we opnieuw Denzel Washington, maar deze keer als een ex-black ops commando die het opnieuw aan de stok krijgt met de russen, maar deze keer draait het wel iets anders uit.

the_equalizer_2014_poster.jpg

Korte inhoud: Robert McCall (Denzel Washington) is een ex-black ops commando die zijn dood in scene heeft gezet om zo een rustig leven te kunnen hebben in Boston. Wanneer hij uit zijn zelfopgelegde pensioen komt om een jong meisje, Teri (Chloë Grace Moretz) te redden, komt hij oog in oog te staan met ultra-gewelddadige Russische gangsters, onder leiding van Teddy (Marton Csokas). Terwijl hij zijn wraak uitoefent tegenover zij die hulpelozen brutaliseert, wordt McCall's verlangen naar rechtvaardigheid weer aangewakkerd. Als iemand een probleem heeft, wanneer ze nergens anders terecht kunnen, zal McCall te hulp komen. Hij is dan ook The Equalizer.

Sony lijkt met deze film een beetje op de kar te willen springen van de EuropaCorp producties van Luc Besson die met beperkte middelen zijn gemaakt, maar toch behoorlijk veel geld opbrengen. De film is gebaseerd op de tv-serie "The Equalizer". Tijdens de eerste test-screenings was het publiek laaiend enthousiast, maar er is uiteindelijk niet zo'n stormloop geweest naar deze prent zoals dat het geval is bij de Taken films. De film heeft wereldwijd een kleine 200 miljoen dollar opgebracht - toch iets onder de verwachtingen voor deze 55 miljoen dollar productie - en dus is The Equalizer 2 (20??) nog verre van een feit.

Van een moreel standpunt kan je heel wat bedenkingen hebben bij dit soort koelbloedige revenge-films, maar het is een filmgenre die al vanaf de jaren '70 al heel prominent aanwezig is en dat zal nog wel een tijdje blijven. Zeker nu terrorisme weer zal oplaaien en het volk nood heeft aan dergelijke 'uitlaatklep-films'. Wanneer is het gerechtvaardigd om het recht in eigen handen te nemen? Wanneer geldt 'oog om oog, tand om tand'? Welke schurken kan je niet zomaar berechten met conventionele middelen? The Equalizer is de moderne wraak-engel, die leeft in een wereld waar dergelijke vraagstukken nauwelijks gesteld worden.

Naast de bovenvermelde acteurs zien we ook nog Melissa Leo, Bill Pullman en Haley Bennett. De casting van de Russische villains zit wel goed, de casting van Chloë Grace Moretz als hoertje daarentegen wringt aan alle kanten. Chloë lijkt voor dergelijke rollen ook niet meteen de best keuze te zijn.

the_equalizer_2014_blu-ray_pic01.jpgthe_equalizer_2014_blu-ray_pic02.jpgthe_equalizer_2014_blu-ray_pic03.jpg

Qua film lijkt het ook wel een beetje op Man on Fire (2004) van Tony Scott waarin Denzel een ex-marine soldaat speelt die zich ook ontfermt over een jong meisje. Niet echt veel nieuws onder de zon dus. Ook al is deze prent net iets frivoler in zijn opzet. Denzel werkt in een soort ijzerwaren warenhuis, en dus moest het hoofdpersonage zich dus wapenen met boormachines, hamers, nagelpistolen en kurkentrekkers. Een tweede element die er een beetje is bij gesleurd is het feit dat het personage een obsessie heeft met timing, en al zijn acties bij voorbaat in seconden mentaal voorbereid. Een leuke gimmick, maar meer is het niet.

De DVD en Blu-ray van The Equalizer komt volgende week uit op 23 januari 2015. Er zal ook een 2-disc steelbox beschikbaar zijn met heel wat bonusmateriaal, met voornamelijk een blik op de vechtscènes. Spijtig genoeg was er geen audio-commentaar te bespeuren over de gehele film, maar over sommige films kan je blijkbaar nu ook niet veel vertellen.

rating

Beoordeling: 3 / 5
Recensie door op 17 januari 2015

 

*** The Equalizer trailer ***

16-01-15

Deliver Us from Evil (2013) * Blu-ray recensie

Tegenwoordig zie je het vaak gebeuren dat filmmakers genres met elkaar gaan mixen. Dit soort hybride cinema heeft soms knappe resultaten voortgebracht, zoals de zombie komedie Shaun of the Dead (2004) of de western martial arts film Kill Bill (2003). Maar de voorbeelden van gefaalde experimenten zijn spijtig genoeg legio (Cowboys vs. Aliens, Pathfinder, Season Of The Witch, Dead Snow, ...). En met de exorcist politie thriller Deliver Us from Evil (2014) mogen ze een nieuw fiasco aan de lijst toevoegen.

deliver_us_from_evil_2013_poster.jpg

Korte inhoud: De film is gebaseerd op de waargebeurde "feiten" in het leven van Ralph Sarchie (Eric Bana), een New Yorkse politieagent wiens routine bestaat uit het vinden van dode baby-lijkjes en helpen van vrouwen die door hun man worden geslaan. Op een dag ontmoet hij een Castiliaans priester die interesse heeft in het onderzoek die hij voert. Volgens de priester heeft de zaak een demonisch karakter, iets wat tegenin de religieuze overtuiging is van de nuchtere flik. Maar stilaan raakt hij zelf onder de invloed van de duivelse invloeden. De twee bundelen dan maar hun krachten en komen te weten dat de drie betrokken hoofdverdachten allemaal iets hebben ontdekt in een grot in Irak die hun leven heeft veranderd. Wanneer de familie van Sarchie plots ook een doelwit worden van de demon, beginnen de stoppen door te slaan en is de enige uitweg een exorcisme uit te voeren op de nog enige overlevende veteraan Santino (Sean Harris).

Dit moet één van de slechtste films zijn van 2014, en nochtans waren alle ingrediënten aanwezig voor een spannende thriller. Het productiebudget van 30 miljoen dollar was evenveel als dat van die andere politie-thriller Se7en (1995) (een film die duidelijk als inspiratiebron heeft gediend), maar het verschil tussen beide films - op vlak van verhaal, karakter-uitwerking, sfeer, regie, fotografie, montage, spanning - kunnen haast niet verder uit mekaar liggen. Meer nog, de productie van Deliver Us from Evil was in handen van mega-producer Jerry Bruckheimer die ALLE wensen van een regisseur kan inwilligen met een vingerknip. Regisseur Scott Derrickson heeft dus geen enkel excuus voor zijn B-film creatie met een A-List cast.

Een monsterfilm is pas goed wanneer je als kijker gelooft in het monster, net zoals exorcisme werkt wanneer je als kijker begint te geloven in wat je voorgeschoteld krijgt - hoe absurd het op papier ook moge klinken. Neem nu The Exorcist (1973), nog steeds dé beste duiveluitdrijvings-prent tot op heden. Wat deze film zo sterk maakt is dat je als kijker gelooft in de personages en in de wereld die werd neergezet. Bijgevolg zit je te huiveren wanneer Linda Blair ook maar een beetje met haar hoofd begint te draaien. In deze prent is er NUL angst of spanning, en dat heeft dan weer te maken met het feit dat het verhaal nergens op slaat en je ook geen voeling hebt met de karakters. De cast, bestaande uit bekende koppen, hangt ook nauwelijks samen. Daar waar de ene getypecast is, zien we dat de andere gewoon niet in het plaatje past.

Neem nu de keuze om de bloedmooie Olivia Munn (pics) te kiezen als vrouw van de grijs-wordende 46-jarige Eric Bana. Munn is 34 jaar maar ze ziet er eerder 28 uit, en het koppel Bane-Munn is op geen enkel ogenblik geloofwaardig. Je bent op een geven moment zelfs wat afgeleid door de aanwezigheid van Munn. Ze is net iets teveel van een zonnestraal in en prent waar je iets meer grimmigheid verwacht. Aan de andere kant is de casting van Olivia Horton als geflipte bezetene echt wel spot-on.

 Deliver Us from Evil 2013 animated picture Deliver Us from Evil 2013 animated picture Deliver Us from Evil 2013 animated picture

Het is allemaal 'overkill' wat de klok slaat. De film is luidruchtig en om de haverklap is er een effect: als het regent is het gietende regen, bij de eerste aanblik van een leeuw krijg je er meteen twee te zien, in elke scène moeten er flashlights aan te pas komen, als er al een lijk gevonden moet worden dat moet het in een ver stadium van ontbinding zijn met een nest vliegen die uit rotte buikholte komen gevlogen,... Maar geen enkel effect was vernieuwend of efficiënt. Daarnaast zaten er heel wat continuïteitsfouten in de prent (let bijvoorbeeld maar op de wonde aan de arm die Bana oploopt in het begin van het verhaal). Ook het centrale geluidselement van lachende kinderen is een sample die op alle stock-sound cd's te vinden is. Iets wat je zelfs hoort in allerhande commercials en die je meteen herkent. Hoe LAME kan een regisseur zijn om het cruciale geluidje, die om de 15 minuten wordt gehoord, van een stock-cd te rippen voor 50 dollar (all rights included), in plaats van een originele klank op te nemen van lachende kinderen. Maar zo waren er nog beslissingen die genomen werden uit gemakzucht in plaats vanuit een creatieve overweging, alsof het publiek toch te dom is om te helpen donderen.

deliver_us_from_evil_2013_pic01.jpgdeliver_us_from_evil_2013_pic02.jpgdeliver_us_from_evil_2013_pic03.jpg

Deliver Us from Evil bestaat hoofdzakelijk uit een samenraapsels van clichés en getelefoneerde schrik-momenten. Op de koop toe worden we opgezadeld met goedkope Jesus Christ propaganda, die je gezien de context nauwelijks serieus kan nemen. Zelfs de nummers van The Doors worden er bij de haren bijgetrokken in een poging alles nog wat diepte te geven. Gelukkig zal Jim Morrison nooit te weten komen dat zijn muziek werd misbruikt als een gateway-muziek voor demonen. En ik zal hier nog zwijgen over die climax eindscène, die er al zo schokkend uitzag als lachwekkend. Misschien moeten ze maar de tagline 'gebaseerd op een waar gebeurd verhaal' wijzigen door 'gebaseerd op een goed idee'. Spijtig genoeg is de uitwerking ervan allesbehalve geslaagd.

Deliver Us from Evil komt bij ons uit op DVD en Blu-ray op 23 januari 2015. En hierop vinden jullie een pak extraatjes, beginnend bij het audio-commentaar van de regisseur over de gehele film, naast een resem making-off filmpjes.

rating

Beoordeling: 1 / 5
Recensie door op 16 januari 2015

***Related Post***
09/03/2014: Deliver Us from Evil lijkt veelbelovend

 

*** Deliver Us from Evil trailer ***

15-01-15

Sin City 2: A Dame to Kill For (2014) ** Blu-ray recensie

Toen ik de trailer van Sin City 2: A Dame to Kill For (2014) zag was ik niet bepaald onder de indruk. En ja, ik had met volle teugen genoten van de eerste film, Sin City (2005). Maar het resultaat is uiteindelijk nog meer teleurstellend dan de trailer.

sin_city_a_dame_to_kill_for_jessica_alba_poster.jpg

Korte inhoud: We hebben 3 verhaallijnen die een klein beetje door mekaar mekaar lopen. Enerzijds is er het verhaal van Ava Lord (Eva Green) die haar man Dwight (Josh Brolin) heeft verraden en een punt achter hun relatie heeft gezet en hem verlaten voor een rijkere man, Damian Lord (Marton Csokas). Jaren later keert Ava terug naar Dwight en beweert dat ze misbruikt wordt in haar huwelijk en vraagt hem te helpen. Wanneer Ava echter Dwight op laat draaien voor de moord op haar man probeert Dwight samen met Marv (Mickey Rourke), Gail (Rosario Dawson) en Miho (Jamie Chung), zijn naam te zuiveren. Daarnaast volgens we het verhaal van Johnny (Joseph Gordon-Levitt) die het opneemt in een high stake poker game tegen villain Senator Roark (Powers Boothe) met de mooie Marcie (Julia Garner) aan zijn zij. Het kaartenspel heeft een bloederige uitkomst, maar Johnny laat zich niet kennen, en met de hulp van een clandestiene dokter Kroenig (Christopher Lloyd) en de serveerster Bertha (Lady Gaga) keert hij terug naar de pokertafel. Uiteindelijk is er ook het verhaal van Nancy (Jessica Alba) die belust op wraak tegenover Roark, die Hartigan (Bruce Willis) de dood heeft ingestuurd.

Los van deze 3 verhaallijnen en de hoofdpersonages is er nog een karrenvracht aan nevenpersonages, zoals het hoertje Sally (Juno Temple) die in het bed duikt met de overspelige Joey (Ray Liotta). En Ava heeft ook een opmerkelijke escorte genaamd Manute (Dennis Haysbert) en of dat allemaal nog niet genoeg is zien we ook de regisseurs Frank Miller en Robert Rodriguez de tijd nemen voor een cameo. Ik had het met de helft minder personages willen zien en met één aangrijpend verhaal. Het probleem met heel wat films tegenwoordig is dat ze hun flauwe script willen gaan compenseren met een overkill aan effecten, personages en seks. De uitkomst is in de meeste gevallen al zo teleurstellend als een etterende wonde camoufleren met lippenstift en mascara.

De eerste Sin City was een geniale vernieuwende prent, maar de sequel komt in essentie met niets nieuws voor de dag. Het overstijgt op geen enkel moment het digitaal experiment met de groene ogen, de rode lippenstift, de sexy silhouetten van de femme fatales, badend in zwart/wit fotografie (pic). Het verhaal uit de eerste film is herkauwd in 3 kortverhalen met dialogen en monologen die iets minder scherp en geladen zijn. Sin City: A Dame to Kill For is ondanks de blote borsten van Eva Green (pics), de billen van Jessica Alba (pics) en het spattende geweld van Marv/Mickey Rourke tevens behoorlijk saai en het laat je compleet koud. Als kijker ga je dan ook beginnen letten op details, zoals het feit dat de acteurs waarschijnlijk werden gevraagd zo weinig mogelijk te bewegen (gezien de overladen visuele effecten) en dat ze bij momenten echt wel overkomen als houten planken. Ik begrijp dat ze zo dicht mogelijk bij de comics willen aanleunen, maar wanneer het verhaal nauwelijks de moeite is om op papier te zetten is het acteerwerk het enige wat mogelijks een film kan redden.

Sin City A Dame to Kill For animated pictureSin City A Dame to Kill For animated picture Sin City A Dame to Kill For animated picture
Sin City A Dame to Kill For animated picture Sin City A Dame to Kill For animated picture Sin City A Dame to Kill For animated picture

Net zoals die andere Rodriguez sequel Machete Kills (2013) is het uiteindelijk een verspilling van tijd en energie, zowel voor de makers als voor de toeschouwers. Het ritme is deze prent ligt met zijn verschillende verhaallijnen compleet overhoop, en voelt zelfs repetitief aan met iedereen die wraak wil nemen. Het enige wat deze film moest doen, was ons entertainen. Maar ik viel gewoon twee keer in slaap, iets wat me nog nooit is overkomen. Ik kijk af en toe wel eens naar mijn uurwerk, maar echt proberen om wakker te blijven is me nog maar zelden overkomen, en al zeker niet met een 70 miljoen dollar comic adaptatie vol met knappe dames in sexy bondage, lingerie of stripper outfits. How did they screw this up?! Het enige positieve aan deze prent is dat Jessica Alba iets meer screentijd had en je eigenlijk wel meer van haar wou zien (figuurlijk dan), maar ook Joseph Gordon-Levitt is wel een leuk personage.

Sin City 2: A Dame to Kill For is vanaf vandaag 15 januari 2015 te verkrijgen op DVD, Blu-ray en Blu-ray 3D. Op de extra's vinden jullie een behind the scenes docu, een reportage over de stunts, interviews en nog veel meer. Het enige wat je er niet op zal vinden is de audio-commentaar van de regisseur.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 15 januari 2015

***Related Post***
20/08/2014: Extended trailer en making-off voor Sin City: A Dame to Kill For
01/06/2014: Gecensureerde Eva Green poster van Sin City: A Dame to Kill For
16/03/2013: Sin City Blu-ray review

 

*** Sin City: A Dame to Kill For trailer #2 ***

14-01-15

Cuban Fury (2014) **½ Blu-ray recensie

Dansfilms. Het is een filmgenre dat al zeer lang meegaat, van Singin' in the Rain tot Step Up en van West Side Story tot Dirty Dancing. Het is dus helemaal niks nieuws wat deze Cuban Fury (2014) de kijker laat zien, maar het is toch een aangenaam kijkstuk geworden met een aanstekelijke charme en prima vertolkingen. Al had iets meer ritme en vuur best gemogen. cuban fury

Korte inhoud: Bruce Garrett (Nick Frost) was als 13-jarige knaap een groot salsatalent. Samen met zijn zus Sam (Olivia Colman) vormde hij een gevreesd dansduo. Op weg naar het Brits jeugdkampioenschap komt Bruce echter enkele pestkoppen tegen die hem toeschreeuwen dat salsa voor mietjes is. Totaal van de kaart geeft Bruce forfait voor het kampioenschap en trekt hij zijn salsaschoenen nooit meer aan.

Tweeëntwintig jaar later heeft Bruce zijn zelfvertrouwen nog steeds niet teruggevonden en wordt hij op zijn werk gepest door alfaman Drew (Chris O'Dowd) die Bruce elke dag zijn ervaringen met de vrouwtjes komt vertellen en daarbij Bruce steeds weet te vernederen. Wanneer op een dag de mooie, charmante Julia (Rashida Jones) hun nieuwe baas wordt, is Drew er rotsvast van overtuigd dat hij Julia in zijn bed kan krijgen. Maar Bruce ontdekt dat Julia een geheime passie heeft: salsa. Zal Julia de talentvolle Bruce weer op de dansvloer kunnen krijgen?

Natuurlijk doet ze dat, want Cuban Fury moet het niet hebben van zijn originele script. Het scenario verloopt volgens de klassieke boy-meets-girl-structuur, met de nodige complicaties. Zo moet Bruce afrekenen met zijn zelfverzekerde rivaal Drew en in één moeite met het salsaspook uit zijn verleden. Heel wat clichés passeren de revue (geen dansfilm zonder flamboyante homo), maar gelukkig is Cuban Fury meer dan alleen een middelmatig scenario.

Wat de film zo charmant maakt, zijn vooral de vertolkingen. Nick Frost is perfect gecast als twijfelaar Bruce die zich op zijn werk nog steeds op zijn kop laat zitten zoals vroeger, maar op een dag besluit dat het gedaan moet zijn met zijn zelfmedelijden en de trauma’s uit zijn verleden moet aanpakken wil hij het meisje krijgen. Je gelooft de innerlijke strijd in hem als hij als een wat dikkige dertiger na meer dan 20 jaar weer op salsa-les gaat.

Ook Chris O’Dowd leeft zich zichtbaar uit als Bruce’ collega Drew die geen mogelijkheid onbenut laat om Bruce op zijn volgzame, niet-assertieve karakter te pakken. Julia wordt gespeeld door de Amerikaanse Rachida Jones die we vooral kennen uit de Amerikaanse versie van "The Office" en het schitterende "Parks and Recreation". Natuurlijk worstelt ook Julia met haar eigen issues, maar in de ogen van Bruce en Drew is zij de perfecte vrouw. In de bijrollen zien we nog Ian McShane als de flamboyante dansleraar Ron Parfitt, Kayvan Novak als de homoseksuele danser Bejan en Olivia Colman als Sam, de excentrieke zus van Bruce die hem op tijd en stond de nodige peptalk geeft.

cuban_fury_2014_blu-ray_pic01.jpgcuban_fury_2014_blu-ray_pic02.jpg

Regisseur is James Griffiths, die voordien vooral actief was als televisieregisseur (Episodes, Up all Night) en voor wie Cuban Fury het bioscoopdebuut werd. Op zijn regie valt weinig af te dingen. Wat wel jammer is, is dat het scenario van Jon Brown (‘Mongrels’ en ‘Misfits’) zo weinig risico neemt en daardoor het komisch (improvisatie)talent van Frost grotendeels verloren gaat. Er is enkel een hilarische ‘dance-off’ tussen Bruce en Drew die laat zien wat Cuban Fury had kunnen worden mits wat meer peper.

Kortom, Cuban Fury biedt niets nieuws onder de zon, maar soms is het gewoon aangenaam om gewoon even lekker met een glaasje rum en een salsamuziekje in het zonnetje te liggen.

De DVD en Blu-ray van Cuban Fury liggen inmiddels in de winkels.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
Recensie door op 14 januari 2015

*** Cuban Fury trailer ***

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende