Review

  • The Great Wall (2016) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het gebeurt niet vaak dat een film bij ons een maand vroeger uitkomt dan in de States, waar dat was het geval met The Great Wall (2016), iets wat bij ons niet echt in de smaak viel en wij hier ook niet echt veel tijd aan gespendeerd hebben. Maar ook nadien in de States was het een zware teleurstelling. Groot budget + Hollywood ster, staat meestal gelijk aan een box-office hit ... los van het feit of de film in kwestie een zwakke bedoening is. Tegenwoordig is dat geen garantie meer, kijk naar King Arthur: Legend of the Sword (2017).

    The Great Wall,Matt Damon,Pedro Pascal,47 Ronin,Yimou Zhang,The Flowers of War

    Korte inhoud: William (Matt Damon), een Europese huursoldaat, is samen met zijn kameraad Tovar (Pedro Pascal) op zoek naar een krachtig wapen als ze plots gevangen genomen worden door het Chinese leger. Niet veel later raken ze verzeild in een oorlog tegen monsters die het bestaan van China bedreigen. William moet kiezen tussen zich in de strijd mengen, of zijn oorspronkelijke zoektocht voort te zetten.

    Het probleem met de film is dat het overloopt van de visuele effecten en bij momenten deed het me wat denken aan die andere draak van een film, met name 47 Ronin (2014). Het is gelukkig met iets beter acteerwerk en niet onaardige choreografieën, wat dan weer te danken is aan regisseur Yimou Zhang (Hero, House of Flying Daggers). Dankzij de regisseur én acteur Matt Damon is het ook meteen de duurste Chinese film ooit geworden met een budget van 150 miljoen dollar.

    Vijf jaar gelden had Zhang The Flowers of War (2011) geregisseerd met Christian Bale in de hoofdrol (poster), en deze film had ook al 95 miljoen dollar gekost. De regisseur heeft dus de smaak te pakken gekregen, ook al worden de films nauwelijks bekeken buiten China. Anderzijds kan de box-office in China al kunnen oplopen tot een half miljard dollar, dus kunnen ze wel rendabel zijn. Het is niet eenvoudig cijfers te pakken krijgen, maar naar verluidt zou The Great Wall al 170 miljoen dollar opgebracht in China, en dit weekend is Amerika aan de beurt.

    Er was wel wat kritiek op de film. Actrice Constance Wu, die geregeld eens haar ongezouten mening geeft, was niet te spreken over een film met Chinees monument die werd gespeeld door een Amerikaan. Dat Wu niet gecast was in de film zal ook wel iets te maken hebben met haar uitval. Anderzijds kwamen de Chinese acteurs die wél waren gecast in de verdediging, door te zeggen dat van de 5 helden in de film, 4 van Chinese afkomst waren. Er kwam ook veel kritiek van Amerikaanse journalisten op twitter die de term "whitewashing" weer noodgedwongen in de mond moesten nemen, ook al had geen enkele van hen reeds de film gezien.

    Ikzelf was er ook niet helemaal weg van. Het verhaal is ook zo onnozel. Een oud Chinees elite leger wordt afgeslacht en een Amerikaanse rebel met een occasioneel Iers accent, komt hen helpen en leert hen gebruik te maken van de pijl en boog. Gewapend met gigantische zwaarden en vuurpijl-granaten of gewoon met vrouwen met puntige stokken die ze over de muur smijten. En als vrouwen niet gebruikt worden als wegwerp-producten, moeten ze dienst doen als een potentieel liefdesbelang. Er is ook nog een 'einde van de wereld' concept met stoute wezens die doorheen de muur willen breken, en daar slagen ze in omdat niemand het nodig vond om de muur te checken voor tunnels en dergelijke. Gelukkig is er ook nog een koningin met een magneet die gedood kan worden om zo alle aanvallen te stoppen.

    Volgende week komt de DVD en Blu-ray van The Great Wall uit, op 31 mei 2017. Daarop vinden jullie deleted en extended scenes en een hele zooi making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 25 mei 2017

     

    *** The Great Wall trailer ***

  • xXx: Return of Xander Cage (2017) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    De eerste xXx (2002) film stelde niet zo heel veel voor. De sequel xXx: State of the Union (2005), zonder Vin Diesel, stelde nog minder voor. Maar den Diesel is terug met xXx: Return of Xander Cage (2017) en gezien hij zowat de meest succesvolle acteur is geworden met zijn Fast & Furious films, is het productiebudget serieus opgetrokken (tot 85 miljoen dollar), en bijgevolg ook de visuele effecten en actie-sequenties. De film was geen succes in de States maar in de rest van de wereld deed het een behoorlijke recette.

    xxx,state of the union,xXx Return of Xander Cage,Vin Diesel,Donnie Yen,Ruby Rose,Deepika Padukone,Tony Jaa,Toni Collette,Samuel L Jackson,Ice Cube,Rory McCann,Rory McCann,DJ Caruso,F Scott Frazier

    Korte inhoud: De beruchte extreme sporter Xander Cage (Vin Diesel) werkt nu samen met de regering, en raakt in conflict met de dodelijke Xiang (Donnie Yen) en zijn team. Om het duistere en onverwoestbare wapen, Pandora's Box, te vinden vormt Xander een geheel nieuw team van thrill-seekers. Hij raakt verstrikt in een internationaal complot en het lijkt erop dat diverse regeringen op het hoogste niveau hierbij betrokken zijn.

    Voor Diesel is het 15 jaar geleden dat hij nog in de huid van dit personage heeft gekropen. Hij moest zelfs niets weten van de sequel en trok zijn neus op voor een paycheck van 20 miljoen dollar en 10% op de omzet. Achteraf gezien een wijze keuze. Nu heeft hij nog maar deze film ingeblikt of hij spreekt al over een xXx 4, ook al denk ik dat deze 4de film er niet snel zal komen. Vin Diesel was ook niet te zien in de sequel 2 Fast 2 Furious (2003), maar was dan na de derde film niet meer weg te denken van de franchise.

    In de casting zien we opnieuw Ruby Rose opduiken, een actrice die eigenlijk niet echt kan acteren maar er altijd wel geweldig uitziet. Ook het Indiaanse model Deepika Padukone is van de partij, naast Tony Jaa, Toni Collette, Samuel L. Jackson, Ice Cube en Rory McCann. De regie van de film is in handen van D.J. Caruso (Disturbia, I Am Number Four, Eagle Eye) en het script komt van F. Scott Frazier (Collide, The Number Station).

    Wanneer je deze film bekijkt zonder kennis te hebben van de voorgaande delen, houdt deze actieprent geen steek. Met kennis van zaken weet je precies wat je van deze film kan verwachten: brainless rollercoaster actie. Toch begint er serieus wat slijt op de franchise te komen. Toch zijn ze in staat om nog 5 delen uit het concept te melken, de ene al dommer dan de andere. Daar waar F&F draait rond auto's, heeft xXx alles te maken met waterski's en moto's. Vin Diesel is een box-office kannon, maar ook hij heeft al heel wat flops op zijn naam en laten we eerlijk zijn: de man is geen briljant acteur. Of toch niet van het niveau van een Daniel Craig, Tom Cruise, zelfs een Jason Statham. Maar voor wat hij moet doen in deze films is hij uitermate geschikt. De lat ligt laag maar hij speelt het toch telkens voor mekaar om voldoende adrenaline in deze vehikels te pompen dat het publiek er voldoende plezier aan beleeft.

    xxx_return_of_xander_cage_2017_blu-ray_pic01.jpgxxx_return_of_xander_cage_2017_blu-ray_pic02.jpgxxx_return_of_xander_cage_2017_blu-ray_pic03.jpg
    © Paramount Pictures & Revolution Studios

    Volgende week op 31 mei 2017 komt xXx: Return of Xander Cage uit op DVD, Blu-ray en Blu-ray 3D. De Blu-ray tely 2 schijven waaronder een bonus-disc met een pak extraatjes over de shooting en post-productie. Maar ook met stunt video's en gag reels. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van regisseur D.J. Caruso, maar wat had hij kunnen vertellen over deze prent. De beelden spreken voor zich.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 23 mei 2017

     

    *** xXx: Return of Xander Cage trailer ***

  • Event Horizon (1997) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Horror in space, het is een gekende formule, en deze Event Horizon (1997) is misschien wel de enige film van Paul W.S. Anderson die ik nog de moeite vond.

    event_horizon_1997_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: In het jaar 2047 wordt een groep astronauten eropuit gestuurd om het verloren gewaande schip Event Horizon te gaan onderzoeken. Dit schip verdween 7 jaar eerder onder mysterieuze omstandigheden, maar het is nu weer verschenen in ons zonnestelsel. De Event Horizon is ooit uitgerust met een experimenteel voortstuwingsmechanisme (de zogenaamde gravity drive ofwel "zwaartekracht-motor") dat snelheden groter dan het licht zou kunnen bereiken. Bij de eerste test van de aandrijving verdween het schip van de radar en was sindsdien spoorloos.

    Het ruimteschip "Lewis and Clark" met aan boord de astronauten bereikt de Event Horizon die zich nu in een baan rond de planeet Neptunus bevindt. Als de astronauten aan boord komen van het verlaten schip wordt duidelijk dat de bemanning op gruwelijke wijze om het leven is gekomen. Langzaam maar zeker wordt de afgrijselijke waarheid onthuld: het experiment zeven jaar geleden is niet mislukt, het is juist gelukt. Beter dan ooit kon worden gehoopt. De Event Horizon heeft zover in de ruimte gereisd dat het is teruggekomen met iets kwaadaardigs aan boord. Een van de astronauten is de ontwerper van de gravity-drive: Dr. William Weir (Sam Neill), een hoogbegaafde geleerde en tevens de enige persoon ter wereld die exact weet hoe de mysterieuze motor werkt. Astronaut Justin (Jack Noseworthy) onderzoekt de motor wanneer ze aan boord zijn. Ineens schakelt de motor zichzelf in en Justin wordt erin "gezogen". Later wordt hij teruggevonden, in catatone toestand.

    Vervolgens worden de astronauten één voor één geconfronteerd met hun diepste innerlijke angsten en een aantal komen daarbij op afschuwelijke wijze om het leven. De kwaadaardige entiteit die deze psychosen veroorzaakt lijkt zich achter in het schip te bevinden, waar ook de gravity-drive is. Kapitein Miller (Laurence Fishburne) weigert aanvankelijk het gevaar in te zien, maar wanneer ook hij "gekweld" wordt door een diepliggend verdrongen angstbeeld dat hem bijna zijn eigen leven doet benemen, besluit hij de Event Horizon te vernietigen. De wetenschapper Dr. Weir verzet zich hiertegen, in diens ogen worden de gebeurtenissen veroorzaakt door een fenomeen dat zo uniek is dat ze de gelegenheid niet voorbij mogen laten gaan om het nader te onderzoeken.

    event_horizon_1997_blu-ray_pic01.jpgevent_horizon_1997_blu-ray_pic02.jpg
    © Paramount Home Entertainment

    Sam Neill is een geweldig acteur en hij is ook perfect gecast voor dergelijke films. De massa zal hem wel kennen uit Jurassic Park (1993), maar een horrorfilm waar hij echt in uitblonk was toch In the Mouth of Madness (1994) van John Carpenter. In deze film speelt hij de rol van een lichtjes krankzinnige geleerde die erin geslaagd is om aan de begrenzing van tijd en ruimte te ontsnappen en zo een ruimteschip in een nieuwe dimensie te slingeren. Het eerste uur van Event Horizon is een beproeving voor vele hartklep patiënten, maar nadien valt het script van Philip Eisner, die zich klaarblijkelijk liet inspireren door Clive Barker, een beetje in mekaar. Het werd één gore-fest die Paramount na het zien van de eerste cut drastisch liet inkorten. Aan het einde van de rit blijken clichés en voorspelbaarheid de enige resterende ingrediënten van deze horror.

    Anderson wou achteraf nog een director's cut uitbrengen maar blijkbaar waren de rushes op slordige manier bewaard en is deze cut er nooit echt van gekomen, maar er kwam wel een DVD en Blu-ray op de markt met als bonus wat deleted scenes is mindere kwaliteit. Hoe dan ook kan ik niet geloven dat de director's cut er nog niet is gekomen, zeker met al die software tegenwoordig waar men een zwart-wit film kan omtoveren in een kleuren versie, of pellicule krassen en onscherptes kan verhelpen. Mijn vermoeden is dat de cut er nog niet is gekomen omdat ze waarschijnlijk nogal ver gaan in de gore - iets wat de echte horrorfans misschien wel eens willen zien. De gruwel in Event Horizon werd in eerste instantie getest op een testpubliek, en deze waren dermate geschokt door de verschrikkelijke grafische content dat Paramount de schaar in de montage heeft gezet, en dat is uiteindelijk de bioscoopversie geworden. Het werd geen box-office succes maar wel een culthit op op DVD, en bij gevolg speelde de studio met het idee om een nieuwe cut uit te brengen , maar tot op heden is het er niet van gekomen.

    Het is een B-film geworden met een toch wel knappe production design en een creepy verhaallijn, maar de executie valt soms wel te wensen over en het einde vervalt echt wel in de monster-clichés in plaats van het verder slim af te wikkelen. Hier zat veel meer in.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 18 januari 2017

     

    *** Event Horizon trailer ***

  • Sleepless (2017) * recensie

    Pin it!

    Een remake gebaseerd op een slechte Franse film is meestal niet veelbelovend. Als voorbeeld, de The Tourist (2010) remake was zelfs zo slecht dat de veelbelovende regisseur van Das Leben Der Anderen, Florian Henckel von Donnersmarck, met zijn klikken en klakken uit Hollywood vloog en het is ondertussen 7 jaar geleden dat hij nog een film heeft gemaakt.

    sleepless_2017_poster.jpg

    Ditzelfde lot zou wel eens te beurt kunnen vallen bij de Zwitserse regisseur Baran bo Odar, die met zijn Sleepless (2017), een remake van de Franse actiefilm Nuit Blanche (2017), zowaar de meest idiote actiefilm heeft gemaakt van de laatste 2 jaar. Ik heb de eerste 40 minuten gezien van de originele Franse film, en heb deze afgezet want ik begon een migraine te ontwikkelen. Gezien de interessante casting was ik nog hoopvol dat de makers van de Amerikaanse versie slim genoeg waren om alles te herschrijven tot een meer coherente en spannende film, ... maar niet dus. Scenariste Andrea Berloff heeft zich beperkt tot het vertalen van het Franse script en de regisseur was dermate onbekwaam om van deze puinhoop iets beters te maken.

    Korte inhoud: Vincent (Jamie Foxx) lijkt een corrupte politieagent te zijn, die samen met zijn partner een lading cocaïne van een drugsbaron weet te stelen. Maar de zaken lopen uit de hand wanneer bekend wordt dat deze drugs toebehoren aan Rob Novak (Scoot McNairy), de zoon van een machtige maffia-baas. Zijn zoon wordt gekidnapt door Casino-baas Rubino (Dermot Mulroney) en zijn handlanger McFerrin (Tim Connolly), die onder het gezag staan van Novak, en vastgehouden in de Casino. De enige manier om zijn zoon te redden is om de drugs terug te brengen. Maar Vincent wordt op de hielen gezeten door Internal Affairs. Agent Bryant (Michelle Monaghan) en haar partner Dennison (David Harbour) hebben de zak met de drugs kunnen bemachtigen, en dat brengt Vincent in een behoorlijk lastig parket.

    De film begint met een wilde achtervolging in het hartje van Las Vegas ... in zowaar lege straten! Neen, het was geen aliens invasie waarbij alle mensen werden opgezogen. Toch een bizarre keuze van de regisseur. En vanaf dit punt ging alles nog meer bergaf, met een onbegrijpelijk plot en scènes die gewoon geen steek houden. Alles draait ook om een zak met drugs van 25 kilo! Ik daag jullie uit eens een zak te vullen van 25 kilo. Dat zijn 12 plastic 2 liter waterflessen. Dat zwier je niet zomaar in het rond alsof het niets is, zelfs voor een gespierde flik. Wel in deze film lijkt de drugs twee keer niks te wegen. Er is ook een goocheltrucje met twee zakken met drugs, één met suiker en één met de echte drugs. Wel plots verdwijnt er een zak en niemand lijkt zich erom te bekommeren. En ik daag jullie verder uit vier hand-to-hand gevechten aan te gaan met getrainde mannen en vrouwen, nadat je zonet een dolk in je ribben hebt gekregen. Voor Jamie Foxx is dat allemaal geen probleem. Zijn dat geen details? Tuurlijk, maar gezien dit flutverhaaltje nauwelijks mijn interesse kon wekken begin je te letten op details die de slordigheid van deze productie in de verf zetten. En oh ja, er is ook nog een vuurgevecht in een overvolle Casino - vandaar waarschijnlijk de lege straten - maar niemand raakt gewond en de security grijpt op geen enkel moment in. Het deed wat denken aan die andere scène met traangas waarbij niemand echt hinder ondervindt.

    sleepless_2017_jamie_foxx.jpgsleepless_2017_dermot_mulroney.jpgsleepless_2017_scoot_mcnairy.jpg
    © Kinepolis Film Distribution

    Wat betreft de vertolkingen is het moeilijk om te bepalen of het slecht acteerwerk te wijten was aan de idiote scènes en dialogen, de desinteresse van de acteur of de foute regie-aanwijzingen. Ik vermoed alle drie. Het meest idiote personage is Novak, de zoon van de maffia-baas, die rondloopt met een bakje met een tong van één van zijn slachtoffers, als afschrikmiddel. Hij vertelt er nog bij: "Dat gebeurt er als je denkt dat je slimmer bent dan ik". Die kerel neem je voor geen moment ernstig. Was deze film gemaakt in de jaren 80, had dit nog wel zijn publiek kunnen vinden. Het hedendaags publiek legt de lat toch iets hoger.

    Niets in deze film houdt steek. Geen enkele karakter-motivatie klopt, en wanneer er sprake is van een rat binnen het politiecorps weet je meteen wie zonder veel moeite. Het meest krankzinnige is dat de film eindigt met een open einde alsof ze de deur willen open zetten voor een sequel. What were they thinking? Het productiebudget lag op 30 miljoen en de film heeft slechts 29,5 miljoen dollar opgebracht en moest minstens 60 miljoen ophalen voor een break-even, iets wat het niet meer zal halen en dus mogen we spreken van een flop. En ze mogen al blij zijn dat deze prent nog zoveel heeft kunnen vergaren. Ik begrijp dat niet elke film een meesterwerk kan zijn, maar de verantwoordelijken van deze prent verdienen een schop onder hun viool. Mensen die hiervoor 12 euro betalen verliezen 90 minuten van hun leven die ze nooit meer terug krijgen. De film loopt ondertussen in de Belgische bioscoopzalen.

    rating

    Beoordeling: 1 / 5
    Recensie door op 18 mei 2017

    ***Related Post***
    08/10/2016: Jamie Foxx slaat er op los in Sleepless

     

    *** Sleepless trailer ***

  • Alien: Covenant (2017) *** recensie

    Pin it!

    Ik zal het wel uit mijn bek wringen: "het is iets beter dan Prometheus (2017)". Toch had ik hier meer van verwacht. Dit zal geen eenvoudige review zijn, omdat ik van de franchise hou en het knaagt wat aan mij dat ik niet kan zeggen dat alle problemen van de vorige film van de baan zijn en we hier een geweldige Alien: Covenant (2017) hebben. Geen verkeerd woord over de nobele intenties en de diepe filosofie, toch blijf je wat op je honger zitten. Laten we hopen dat deze prequels de originele twee Alien films niet teveel gaan overschaduwen in negatieve zin. Op een gegeven moment zegt één van de karakters in de film: Dit houdt hier allemaal geen steek. Op dat ogenblik had je zoiets van: inderdaad!

    alien_covenant_2017_poster03.jpg

    Korte inhoud: We zijn in het jaar 2104. De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar Origae-6 , een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Onderweg komt het schip terecht in een neutrino shockwave en ontstaat er brand in één van de hybernation capsules. Tijdens de reparatiewerken aan het zonnescherm onderschept Tennessee (Danny McBride) een menselijk signaal, wat afkomstig is van een nabij gelegen planeet. Wonder boven wonder lijkt deze planeet op het eerste gezicht ideaal voor kolonisatie en de crew besluit om een omweg te maken en de planeet te gaan verkennen. Daar komen ze terecht in een onbekend paradijs, wat de woonplaats van de ingenieurs blijkt te zijn. Toch is er geen leven te bespeuren. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

    Ik kan van deze film geen review schrijven zonder te spoilen dus ga Covenant eerst gaan zien. Hoewel, veel spoilers zijn er niet want alles was nogal voorspelbaar gezien de auteurs vaak teruggrijpen naar de vorige edities. De opdracht van Ridley Scott leek wel om de franchise te koppelen aan de originele Alien (1979) film. En hiervoor was duidelijk wat 'suspension of disbelief' voor nodig; want toevallig was er een defect na een jarenlange reis, toevallig waren ze op een boogscheut van een andere planeet met atmosfeer en water die zowaar beter lijkt te koloniseren als de véél verdere planeet die ze hebben geanalyseerd, toevallig viel de gravitatie mee, toevallig was er zelfs zuurstof aanwezig en toevallig was deze planeet de thuisbasis van de ingenieurs ... en eenmaal je dàt allemaal weet te slikken kan de rest er ook nog wel bij, want de nonsens stopt hier niet.

    De hoofdpersonages zijn Walter en David, beiden zijn synthetische producten van de Weyland-Yutani Corporation, en beiden gespeeld door Michael Fassbender. David is het meer menselijke model, daar waar Walter het nieuwe prototype is. Je weet van bij het begin dat ze elk hun agenda hebben en de plotwendingen komen niet meteen als een verrassing. Dat heb je nu eenmaal met prequels. Toch steekt er een interessante levensfilosofie achter de androids, een evidente knipoog naar Blade Runner (en ja, er zijn heel wat inhoudelijke overlappingen). De androids zijn niet in staat iets "artistiek" te creëren, wat ze echter wel kunnen is iets "wetenschappelijk" vorm geven. Dit is een eerste stap in de richting van hun "creator", wiens plaats ze willen innemen. En wat beter via de creatie van een Xenomorph die op zijn beurt de mensen kunnen uitschakelen. Het is een sluimerende competitiestrijd tussen mens en android, wat al in de proloog van de film in het lang en breed wordt uitgesmeerd. Weyland was zich bewust van deze drang van David om zijn plaats in de nemen en om deze reden werd Walter geschapen, meer plichtbewust en gespaard van menselijke ambities.

    De rest van de personages zijn banale bijrollen, en dat is misschien wel het grootste pijnpunt. Je kent op het einde van de rit geen enkel van de karakters. Daniels (Katherine Waterston) is de nieuwe versie van Ripley, en het enige wat blijft hangen is dat ze bijna continu zit te janken om het verlies van haar partner en teammates. Daarnaast is er Oram (Billy Crudup) die de leiding van het schip op een onverwacht moment moet overnemen en hiervoor nog niet klaar is. Uiteraard doet het allemaal wel wat denken aan Aliens (1986) met Lieutenant Gorman (William Hope) die ook niet in staat was de missie te leiden. Je hebt dan ook nog Demián Bichir , Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez en Amy Seimetz, maar geen enkele van deze personages blijft hangen. Meer nog, ze zijn onderling uitwisselbaar. Het contrast met de eerste twee Alien films kon nauwelijks groter zijn. Daar wist je meteen wie ze waren. Misschien waren de karakters uit 1979 stereotypen, maar narratief werkte het en wanneer ze gegrepen worden door een alien was je meer emotioneel betrokken. Bij aanvang van de film sterven twee crew-leden, geen idee wie ze waren of wat ze deden. Het kon ons uiteindelijk geen fluit schelen.

    alien_covenant_2017_pic001.jpgalien_covenant_2017_pic002.jpgalien_covenant_2017_pic005.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    Ridley staat garant voor zijn sterke acteurs-regie en zijn uitgekiende sets en dramatische fotografie. Tevens knap in beeld gezet door Dariusz Wolski, en het verhaal moet af en toe wel eens bezwijken voor het visueel vertier. De scène waar ze "bestuift" worden door het alien virus is geniaal en tevens ook de scène waarin een Neomorph deze keer voor de rug heeft gekozen om uit zijn host-lichaam te spatten, is het beste van wat deze prent te bieden heeft. De visuele effecten - van ondermeer de mannen en vrouwen van Framestore (King Arthur, Fantastic Beast, Doctor Strange) - zijn van een uitmuntend niveau. En dat mag wel met een productiebudget van 111 miljoen dollar. Ook de scènes waarin David zijn experimenten uit de doeken doet en zijn creatie van het perfecte organisme kon verwezenlijken met de zwarte vloeistof en de biologie van wespen en bijen, is de "science" waar menig SF-fan naar hunkert. Uiteindelijk krijgen we dan naast de Neomorph ook de alombekende Xenomorph te zien (die een instant-volwassen update heeft gekregen van David), en dat is op zich zijn filmticket waard. Ook de muziekscore van Jed Kurzel deed zijn werk. Was het script van John Logan en Dante Harper ook maar van hetzelfde niveau, dan had dit een uitstekende alien-film kunnen zijn. De leuke horror twist op het einde zet uiteraard de deur open voor een nieuwe reeks alien-films.

    alien_covenant_2017_pic004.jpgalien_covenant_2017_pic003.jpgalien_covenant_2017_pic006.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    De film is humorloos, en ik begrijp dat we hier te maken hebben met een horror-SF en humor vaak ongepast en destructief werkt op de angst, maar laat ons eerlijk zijn: zo angstaanjagend is de film nu echt niet. Herinner je nog de scène in Alien waarin Dallas in het ventilatiesysteem zat en we via zijn detectie-apparaat de alien hoorden naderen. Dit zijn scènes die angst genereren. Hier heb je veel expositie, een beetje alien, terug expositie, nog wat alien, nog meer expositie en een finale shoot-out waarin we dankzij de trailers eigenlijk alles vrij snel inschatten wat er gaat gebeuren. Dus ja, misschien hadden ze er dan wat meer humor moeten insteken. En dat lag binnen de mogelijkheden, was het niet dat ze het meest ideale personage die comic-relief kon bieden uit de film hebben geschreven tijdens de eerste 15 minuten, met name het persponage van James Franco. Hij kon als geen ander een beetje meer relaxatie brengen binnen deze geconstipeerde groep ruimtevaarders.

    Kortom, een film die op technisch vlak de stempel draagt van Ridley Scott, die dit jaar 80 zal worden. Inhoudelijk houdt de eerste helft van Covenant ons in de tang, maar nadien verdwalen we in expositie en voelen we ons in een museum met een overijverige gids die alles wil gaan uitleggen. Het script overtuigt niet en je moet vaak vrede nemen met dialogen die wel geschreven lijken te zijn door een synthetisch wezen (wat niemand spreekt zo) en tot overmaat van ramp nog eens letterlijk verwoorden wat de acties zijn alsof we met de paplepel alles uitgelegd moeten krijgen. Ridley wil de nieuwe Alien-films laten gaan over "creatie" (de creatie van muziek tot de creatie van een nieuw wezen - u weet wel, het Frankenstein principe) en begint ook met een proloog waarin David zijn vader Peter Weyland (Guy Pearce) ontmoet. Een zaadje in het hoofd van deze android die zware gevolgen zal hebben. Spijtig genoeg zijn de andere personages ondergeschikt aan deze synthetische wezens en geen enkel van de karakters is echt memorabel. Er zit echter meer actie in deze film dan in Prometheus, ook al zijn bepaalde scènes echt wel slaapverwekkend en allesbehalve intrigerend en voelt het bij momenten ook aan als recyclage van Alien en Aliens. Gelukkig zijn er ook leuke momenten en kan je maar blijven hopen dat deze prequels eindelijk zullen slagen in hun opzet. Toch zijn er redenen genoeg om Alien: Covenant te gaan zien, vanaf vandaag 17 mei 2017, ondermeer op het superieure Imax scherm in Brussel.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 17 mei 2017

    ***Related Posts***
    02/03/2017: Hier de tweede Alien: Covenant trailer
    28/11/2015: Fox schrapt De Blomkamp Alien 5 en Fantastic Four 2
    22/02/2015: Komt de nieuwe Alien film na de gebeurtenissen uit Prometheus 2?
    20/07/2012: Prometheus filmbespreking
    14/05/2012: Prometheus verklapt misschien iets teveel
    11/11/2011: Aliens filmbespreking
    17/01/2011: Alien prequels dood en begraven?
    07/09/2010: Ridley Scott vertelt over Alien 1 & 2
    25/04/2010: Ridley Scott wil 2 Alien prequels

     

    *** Alien: Covenant trailer #2 ***

  • Assassin's Creed (2016) *½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik had hoge verwachtingen bij Assassin's Creed (2016) die met zijn Oscar cast misschien wel de eerste game adaptatie kon zijn die de vloek kon verbreken. En ik moet toegeven, visueel blaast deze prent alle andere game-adaptaties weg (inclusief de Resident Evil films). Maar daarmee is ook alles gezegd, want verder valt hier niks te rapen, en deze prent viel nog meer tegen dan Warcraft (2016). Warcraft is Oscar-materiaal naast deze prent.

    assassins_creed_2016_poster_02.jpg

    Korte inhoud: Dankzij een revolutionaire technologie die de sleutel vormt tot het oprakelen van iemands genetische herinneringen weet Callum Lynch (Michael Fassbender) de avonturen van zijn voorvader Aguilar in het 15e eeuwse Spanje te beleven. Callum ontdekt dat hij afstamt van een mysterieus geheim genootschap, de Sluipmoordenaars, en bouwt een enorme hoeveelheid eeuwenoude kennis en vaardigheden waarmee hij het in het heden opneemt tegen de machtige en oppressieve Orde van de Tempeliers.

    Ik ben een fan van de games en het deed pijn om te zien hoe ze met alle middelen die ze voorhanden hadden, er gewoon een zooitje van hebben gemaakt. De film is zo slecht dat de mensen van de mislukte Passengers (2016) nu opgelucht kunnen ademhalen dat er deze week nog slechtere films in de aanbieding zijn. De game had nochtans veel potentieel voor een geslaagde adaptatie gezien er heel wat verhaal in de games zit en de karakters zijn tevens interessant genoeg voor een actiefilm. Hoe ze deze film hebben kunnen verneuken met een dergelijke cast en een productiebudget van zomaar eventjes 125 miljoen dollar, is mij een mysterie.

    Ik had de indruk dat regisseur Justin Kurzel niet echt goed wist hoe hij deze adaptatie moest aanpakken, en zijn grootste fout was om deze film voor een flink deel te laten afspelen in het heden ipv het verleden. Het heden was saai en deprimerend, de korte scènes uit het verleden zagen er verrassend goed uit. Ja, films maken in de 15e eeuw kosten geld. Er moeten heel wat sets worden gebouwd en de kostuums moeten gemaakt worden, maar met 125 miljoen heb je toch niet zo heel veel excuses. Komt daar bij dat ze bijna al hun geld gepompt hebben in Spaanse inquisitie scènes met honderden figuranten. Misschien mochten deze scènes wat ingekort worden ten voordele van andere scènes in het verleden, of op z'n minst iets meer verteld OVER de Spaanse inquisitie; gezien we als kijker zo goed als NIETS hebben bijgeleerd. Maar dat constant geswitch naar het heden maakt de film behoorlijk onsamenhangend en voor een publiek die de game niet kent zal het ook behoorlijk verwarrend overkomen. De film begint zelfs met Fassbender als een kleine jongen, in een bijzonder vreemde scène waarin zijn ouders beslissen om er een eind aan te maken omdat ze zijn ontdekt, maar wanneer de jonge Cal bij het huis aankomt zijn de wagens van de vijanden nog mijlenver weg en je vraagt je af waarom zijn ouders die ook assassins zijn niet voor de vlucht hadden gekozen.

    assassins_creed_2016_pic01.jpgassassins_creed_2016_pic02.jpgassassins_creed_2016_pic03.jpg
    assassins_creed_2016_pic04.jpgassassins_creed_2016_pic05.jpgassassins_creed_2016_pic06.jpg
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Na het zien van de film wist ik meteen hoe ze dit verhaal veel beter hadden kunnen benaderen en ik begrijp niet dat het script van Michael Lesslie, Adam Cooper en Bill Collage ooit groen licht heeft gekregen. Het script hing met haken en ogen aan elkaar en op geen enkel moment had je echt voeling met de karakters of met de reis die ze doormaken. Alle personages (met misschien Maria als uitzondering) mocht sterven, we zouden er geen traan om laten. Ik snap zelfs niet de relatie tussen Sofia (Marion Cotillard) en Cal Lynch (Fassbender). Waarom is zij zo bezorgd in hem en niet in al die andere "test objecten" die ze heeft gebruikt? Is het omdat hij er goed uitziet? En wat is het nut val al die shots van die vogel? En wat was het nut van het afsnijden van de vinger? En hoe komt het dat al zijn "jedi-buddy-assassins" plots in actie schoten nadat de Animus gebroken was? Hadden ze iets gevoeld in 'The Force'?

    De assassins design viel nog wel goed mee. Het ganse Animus toestel zag er behoorlijk overtuigend uit, de kostuum design was uitmuntend en Fassbender is perfect gecast. Het begint al met een executie waar hij een perfecte vertolking neerzet. De schrik van de nakende dood is te lezen in zijn ogen. Zelfs de villains in de film 'zien' er bad ass uit, en dan in het bijzonder het karakter van Ojeda, gespeeld door de Libanese acteur Hovik Keuchkerian. Ook de tussenkomst van Jeremy Irons kan nooit verkeerd zijn, maar deze prent was een verspilling van zijn tijd. Zelfs de relatie tussen Aguilar en Maria (Ariane Labed) viel eigenlijk nog wel mee, en ik begrijp niet dat ze deze relatie niet meer hadden uitgewerkt in 1492 in plaats van constant naar het heden te reizen.

    Assassin's Creed animated pictureAssassin's Creed animated pictureAssassin's Creed animated picture
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Ze hadden fantastische sets en ik wou dat ze in dat tijdperk hadden gebleven. Zelfs de actie-scenes uit het verleden worden verknipt met Animus acrobatieën. What were they thinking?!? Ik was constant uit het verhaal gekatapulteerd. Alle momentum was meteen verneukt. Hier en daar wel een leuke actie-scène, maar daar hou je geen 2u en 20 minuten een publiek mee aan het lijntje. Op het einde van de film hadden ze tevens gebruik gemaakt van een muzieknummer met de lyrics 'That ain't right, that ain't right' en dat had geen betere omschrijving kunnen zijn van dit treinongeluk. Assassin's Creed loopt ondertussen in de bioscoop. Komt er een vervolg? Ik zit er niet op te wachten, maar ik zou denken van wel indien deze film 300 miljoen overschrijdt (wat niet gemakkelijk zal zijn). Ik speel de games wel.

    De DVD, Blu-ray en 4k Ultra HD van Assassin's Creed is vanaf 10 mei 2017 beschikbaar. Het bevat een kijkje achter de schermen op de set van Assassin’s Creed. Daarnaast bevat de Blu-ray allerlei leuke extra’s waaronder gesprekken met regisseur Justin Kurzel en een aantal verwijderde scenes met begeleidend commentaar van de regisseur en editor Christopher Tellefsen.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 11 mei 2017

     

    *** Assassin's Creed trailer ***