Review

• Infinitely Polar Bear (2014) *** Blu-ray recensie

Pin it!

De dramady Infinitely Polar Bear (2014) ging in première op het Sundance Festival in 2014 en kreeg in 2015 in enkele landen (waaronder Nederland en Frankrijk) een bioscooprelease. In België werd deze sympathieke film niet vertoond op het grote scherm maar nu is hij wel te verkrijgen op dvd. En dit is een medium dat Infinitely Polar Bear veel beter zal liggen. Deze film moet het immers vooral hebben van zijn charme, warmte en sympathie. Dingen die je niet meteen gaat zoeken in een bioscoopzaal, maar wel thuis in de zetel onder een knus dekentje.

Korte inhoud: Cam Stuart (Mark Ruffalo) is al eeuwen samen met zijn vrouw Maggie Stuart (Zoe Saldana). Ze zijn samen volwassen geworden in de jaren ’60 en hebben nu (eind jaren ’70) twee dochters Amelia (Imogene Wolodarsky) en Faith (Ashley Aufderheide). Het leven zou perfect kunnen zijn voor het gezin ware het niet dat Cam manisch-depressief is en met zijn gedrag het gezin constant ongewild onder druk zet.

Zo durven zijn dochters hun vrienden niet mee naar huis nemen omdat het hele huis vol onafgewerkte projecten van Cam staat of schrikt Cam de buren af met zijn te sociale gedrag. Cam heeft het heel lastig met de grenzen van het sociaal aanvaardbare wanneer hij manisch is. En wanneer hij in een depressieve periode heeft, ziet hij niks meer zitten. Soms lijkt het erop of Amelia en Faith Cam opvoeden in plaats van andersom. Door Cams ziekte is Maggie de kostwinner in huis en ze wil haar toekomstperspectieven vergroten door te gaan studeren in New York. Dat betekent dat Cam samen met hun dochters thuisblijft om voor hen te zorgen en Maggie alleen in de weekends naar huis komt. Het hele huishouden komt op Cams schouders terecht en ook al doet hij zijn razende best, hij leert al snel dat een gezin runnen niet zo eenvoudig is.

Regisseur Maya Forbes maakt met Infinitely Polar Bear haar regiedebuut en schreef ook het scenario. Ze tapt daarbij uit een autobiografisch vaatje want haar vader was zelf ook manisch-depressief en ook haar moeder trok naar New York om verder te studeren. Daardoor weet Forbes natuurlijk als geen ander hoe het leven met een manisch-depressieve vader is en kan ze haar eigen ervaringen in de film verwerken. Forbes’ dochter is overigens Imogene Wolodarsky die Amelia speelt.

Wat mij betreft focust Forbes echter iets té hard op het ‘kijk-eens-het-komt-allemaal-wel-goed’-optimisme. Niet alles is rozengeur en maneschijn, en echt niet alles wat Cam in de film uitspookt blijft in het echte leven zonder gevolgen. De periode waarin Cam depressief in een instelling zit, krijgen we wel te zien in de film maar er wordt vrij snel overheen gegaan. Moest Forbes zowel de positieve als de negatieve periodes van Cam evenwaardig belicht hebben, had je een veel evenwichtigere en meer realistische film gekregen.

Het grootste pluspunt van de film is de vertolking van Mark Ruffalo, die Cam op een heel overtuigende manier weergeeft en de juiste sympathie aan zijn personage meegeeft. Je voelt zijn strijd, je leeft mee met zijn moeilijkheden en frustraties, maar je kan weinig voor hem doen. Ruffalo maakt van Cam een personage van vlees en bloed en werd terecht genomineerd voor een Golden Globe voor beste acteur in een drama of komische film. Ruffalo heeft ook al drie oscarnominaties op zak en ooit blijft het voor deze veelzijdige acteur niet bij nominaties en gaat hij ook eens een grote award winnen.

Ook de jonge actrices die de rol van de kinderen van Cam en Maggie spelen, kwijten zich uitstekend van hun taak. Het samenspel met hen en Ruffalo is echt geloofwaardig en soms waan je je deel van het gezin. Jammer dat het personage van Saldana hier een beetje buiten valt – ook letterlijk, ze zit immers in New York – en dat Ruffalo en Saldana weinig uitdagende scènes samen hebben.

De film speelt zich af eind jaren '70 toen men over manisch-depressieve mensen nog niet wist wat men nu weet en de behandeling voor de aandoening nog in de kinderschoenen stond en men bipolaire mensen wegstak in een inrichting. We zien ook Cam na een inzinking in een instelling, helemaal verdoofd en tien kilo dikker door de medicatie. Momenteel staat het medisch onderzoek al een pak verder dan veertig jaar geleden en kunnen mensen als Cam veel beter geholpen worden. In die zin toont Infinitely Polar Bear een interessante blik in het verleden.

Kortom, Infinitely Polar Bear schept een beetje een enigszins eenzijdig beeld van een manisch depressie. Het is vooral de sterke vertolking van Mark Ruffalo die laat zien hoe het is om te leven met een bipolaire stoornis. Al bij al een warme ode van Maya Forbes aan haar bipolaire vader. De DVD en Blu-ray ligt inmiddels in de winkelrekken.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 20 juni 2016

*** Infinitely Polar Bear trailer ***

• Anomalisa (2015) **** Blu-ray recensie

Pin it!

Als we spreken van stop-motion animatie, denken we vaak aan de grappige Aardman producties (Shaun the Sheep, Wallace & Gromit, Chicken Run), maar deze Anomalisa (2015) is zoals zijn titel doet vermoeden ook wel iets van een buitenbeentje. Het is een animatie voor een volwassen publiek en tevens de eerste R-rated animatiefilm die genomineerd werd voor de Oscars.

Korte inhoud: Michael Stone (David Thewlis) is een goeroe op het gebied van klantvriendelijkheid, maar weet in zijn eigen leven ironisch genoeg geen contact te leggen met de mensen om hem heen. Het sociale isolement waarin Michael zich bevindt wordt steeds merkbaarder. Dan ontmoet hij de ietwat verlegen Lisa (Jennifer Jason Leigh) die zijn aandacht trekt. Hij weet niet waarom, maar ze fascineert hem mateloos.

Er zijn twee hoofdacteurs maar tientallen bijrollen, en het meest opvallende van deze productie is dat de meeste stemmen worden vertolkt door één man, Tom Noonan, die een beetje de 'everyman/woman' vertolkt. Wanneer ons hoofdpersonage dan een larakter ontmoet met een andere stem, is hij dan compleet van de kaart. Tom probeert zijn stem ook niet al te fel aan te passen voor de verschillende personages, maar behoud een zelfde tembre. We voelen wat het hoofdpersonage voelt, iedereen lijkt wel dezelfde persoon te zijn. Zelfs hun gezicht lijkt wel een kloon te zijn, met slechts een paar verschillende accentjes. De twee hoofdpersonages zijn geen perfecte wezens, Michael Stone is op leeftijd, grijs en heeft een buikje, en Lisa heeft een wonde in haar gezicht die ze probeert te verbergen met haar haren.

Het is een verhaal over een ontmoeting tussen de twee mensen, maar tevens een wandeling in de kronkels van de psyche van een personage. Een existentialistisch vraagstuk van een man die voor een conference de nacht doorbrengt in het Fregoli Hotel, een verwijzing naar het 'syndroom van Frégoli' , een identificatiesyndroom, verwant aan agnosie en wanen. Wie aan het syndroom lijdt, heeft de bizarre opvatting dat verschillende mensen in werkelijkheid manifestaties van één persoon zijn. Dit kan de patiënt het paranoïde gevoel geven constant achtervolgd te worden. De aandoening werd genoemd naar de Italiaanse acteur Leopoldo Fregoli, die aan het begin van de twintigste eeuw bekendstond om de grote snelheid waarmee hij van kostuum kon wisselen en de grote hoeveelheid personages die hij per voorstelling op het toneel wist te brengen.

Het is een testament voor doorzettingsvermogen van een filmcrew, onder leiding van schrijver Charlie Kaufman, regisseur Duke Johnson en producer Roasa Tran, die jarenlang met een beperkt budget van 8 miljoen dollar (volledig gefinancierd via een kickstarter programma), deze animatiefilm uiteindelijk naar het witte doek hebben gebracht. Spijtig genoeg werd het geen publiekstrekker en verzamelde deze prent maar een slordige 3 miljoen dollar. Toch raad ik jullie aan om deze film te bekijken, want het is een prachtig staaltje van volwassen stop-motion animatie.

Vanaf 6 juli 2016 is de DVD en Blu-ray van Anomalisa beschikbaar, zonder audio-commentaar met wel een drietal making of filmpjes die ons echt wel een idee geven van hoe langzaam het productieproces van deze film was en de talloze complicaties ze hadden met hun miniatuur sets of poppetjes. Een echte aanrader!

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 19 juni 2016

*** Anomalisa trailer ***

• Belgica (2016) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

Gisteren is de DVD en Blu-ray uitgekomen van Belgica (2016) van Felix van Groeningen, een film waarvan je waarschijnlijk van zal houden indien je van Gent bent, maar ik had zelf niet zo heel veel interesse in een los verhaaltje van kerels die het varken uithangen. Het gaat trouwens niet echt om het feest, dan wel de kater achteraf, en met alle respect voor het werk van Felix, vind ik deze toch wel zijn meest teleurstellende prent.

Korte inhoud: Jo (Stef Aerts) is een niet erg grote en magere twintiger. Als jonge gast had hij artistieke ambities, maar hij is uiteindelijk - uit liefde voor de muziek - café Belgica begonnen. Frank (Tom Vermeir) is zeven jaar ouder en op alle vlakken de grote broer. Hij is de man van vele plannen die er steeds 100% voor gaat. Hij wordt binnenkort voor de tweede keer vader, heeft een autohandel en wil zijn eigen huis bouwen. Maar toch is Frank ongelukkig met zijn iets te voorspelbare leven. Bij een bezoek aan Jo’s café vinden de broers mekaar weer. Al snel draait het erop uit dat Frank in het café komt helpen. Jo apprecieert de hulp, want cafébaas zijn is zwaar. Frank, van zijn kant, herleeft door de rock 'n roll van het nachtleven. Samen bouwen ze bruine kroeg Belgica in no time uit tot dé hotspot van het uitgaansleven. Jo en Frank zijn het gouden duo, het feest is compleet. Maar elk succesverhaal heeft ook een keerzijde en hoe beter de zaken lopen, hoe meer de broers elkaar verliezen…

In tegenstelling tot The Broken Circle Breakdown (2012) met zijn troosteloos verhaaltje, ga je na deze film niet echt in een depressie vallen. Bij deze prent voelen we zelfs niets, we leven niet echt mee met de personages. Ook het verhaal is allesbehalve grappig of tragisch. Het lijkt bij momenten wel de Felix van Groeningen versie van Tom Barman's Any Way the Wind Blows (2003). Het is vooral sfeerschepping ingepakt met muziek van Soulwax, maar inhoudelijk slaat het nergens op.

En als het je al niet in slaap wiegt, zal het op je zenuwen werken, tenzij je (misschien) van Gent bent. Er zitten wel een paar verhaallijnen in, maar deze worden nauwelijks uitgewerkt. De vader van de broers sterft, maar je vraagt zich als kijker af waarom je deze scène te zien kreeg gezien het verder geen impact heeft op de karakters of het verhaal. Een brandweerman merkt op dat er te weinig nooduitgangen zijn, 'ok' bedankt voor de input, maar de bedoeling van deze scène ontgaat me compleet. En zo zijn er nog tal van kleine scènes in die tot nergens toe leiden. En dan vraag je je af of dit te wijten is aan het luie script Arne Sierens of gewoon de inspiratieloze regie van Felix.

Maar voor de mensen die de Charlatan kennen, zal deze film wel zijn verdienste hebben om de rise and fall ervan te zien. Ook voor mensen die terug willen beginnen roken kan ik deze film enkel en alleen maar aanraden want bijna in elk shot wordt er gerookt, tussendoor het occasionele druggebruik en de gebruikelijke vechtpartijen. De vader van Felix was ooit nog verbonden met dat café en ik begrijp volledig waarom de regisseur zo aangetrokken was om hierover een film te maken. Ik heb hier zelf niks aan en had veel liever gehad dat we een echt dramatisch verhaal hadden, in plaats van 2 uur lang moeten kijken naar een vrij oninteressant en tergend saai hoofdpersonage en cliché nevenpersonages met simplistische motivaties. Toch is het een film die gemaakt is met veel liefde en passie, en dat druipt dan weer van het scherm in bepaalde scènes. Ze zijn spijtig genoeg veel te weinig dominant.

Op de Blu-ray vinden jullie trailers van de film en een making off met een paar interviews van de twee hoofdacteurs en de regisseur.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 16 juni 2016

*** Belgica trailer ***

• Now You See Me 2 (2016) ** recensie

Pin it!

Gezien wij geen weet hadden van een Belgische release en de film elders al vertoond werd, zijn we dan maar Now You See Me 2 (2016) in regie van Jon M. Chu gaan zien bij onze Noorderburen. Toegeven, ik heb zelden al zo'n idiote blockbuster film gezien die verondersteld was heel slim te zijn. De man achter de camera is ook verantwoordelijk voor die crappy Step Up films, dat hallucinante Justin Bieber portret of nog die oerdwaze G.I. Joe: Retaliation (2013). Hoe Lionsgate dan uiteindelijk bij die regisseur is terecht gekomen ontgaat mij compleet, en we hebben eigenlijk wel een beetje spijt dat we hiervoor hebben betaald.

Now You See Me 2,Now You See Me,Jon M Chu,Louis Leterrier,Lizzy Caplan,Jesse Eisenberg,Mark Ruffalo,Woody Harrelson,Dave Franco,Morgan Freeman,Daniel Radcliffe,

Korte inhoud: Het verhaal speelt zich precies een jaar later na Now You See Me af. 'The Four Horsemen' zijn erg succesvol, nadat ze de FBI destijds op een spectaculaire manier te slim af waren en hierdoor veel sympathie bij het publiek gewonnen hebben. Ze krijgen nu echter te maken met een nieuwe vijand, die hen uitdaagt om hun gevaarlijkste overval ooit te gaan plegen.

De sleutel tot magie is afleiding (~ misdirection). Maar hier worden we op 10 verschillende manieren misleid, zodat we compleet de draad met het verhaal verliezen en gewoon onwetend meegesleurd worden van de kooi tot in de tovenaarshoed, zonder zich ook maar gewaar te worden dat het om een fascinerende goocheltruc zou gaan. De eerste film van regisseur Louis Leterrier stak nog min of meer goed in mekaar en het verhaal werkte tot op een zeker niveau. Je had een premisse waarin 4 goochelaars hun kunsten konden inzetten in de echte wereld om zo een schurk zijn geld te stelen om dit vervolgens Robin-Hood-gewijs terug uit te delen. Hier heb je een studio die een sequel wou omwille van financiële overwegingen, maar niemand wist hoe ze dat moesten aanpakken. Alle acteurs zijn opnieuw van de partij met uitzondering van Isla Fisher die waarschijnlijk de enige was die het domme script van Ed Solomon had gelezen. Haar rol werd overgenomen door de niet onaardige Lizzy Caplan, die weliswaar een ander personage speelt, en er het beste van tracht te maken.

Naast Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Dave Franco en Morgan Freeman zien we ook nog Daniel Radcliffe opduiken, naast de Française Mélanie Laurent. Maar al dat acteertalent kan al die onzin niet naar een hoger niveau tillen. Soms kunnen sequel een meerwaarde zijn op een verhaal (The Godfather 2, Terminator 2, Spider-Man 2) maar soms hebben sequels geen enkele bestaansreden en teren ze gewoon op datgene wat succesvol bleek uit de eerste film (Bekijk The Hangover films of recent nog de Neighbors sequel, en je zal begrijpen wat ik bedoel).

In deze film komt het goochelwerk zelfs op de tweede plaats en wordt er voornamelijk ingezet op de heist. En dat blijkt toch wel een verkeerde zet te zijn, want een 'echte heistfilm' is toch wel van een beter kaliber dan dit. De magie was dus letterlijk en figuurlijk weg. De enige goocheltruc was deze met het script die in alle richten werd geschud en waar je als kijker kop noch staart van krijgt. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dan de makers niet echt begrepen hadden wat de eerste film zo goed maakte. Kinepolis zou de film wel uitbrengen maar het zal niet heel lang duren alvorens deze film te verkrijgen zal zijn op DVD en Blu-ray - tenzij ze nog een magic trick forceren aan de box-office, maar dat lijkt me sterk. De tagline van de film had in ieder geval moeten zijn: "It’s good to be positive despite making zero progress in a year."

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 14 juni 2016

*** Now You See Me 2 trailer ***

• Hail, Caesar! (2016) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

Volgende week ligt de DVD en Blu-ray van Hail, Caesar! (2016) in de winkelrekken, een geflipte komediefilm van Ethan en Joel Coen over een Hollywood fixer uit de jaren '50.

Korte inhoud: We bevinden ons in het hartje van Hollywood in de jaren 50 waar Eddie Mannix (Josh Brolin) een manusje-van-alles blijkt te zijn die alle dagelijkse problemen oplost voor de Capitol Pictures filmstudio. Zelfs als zijn hoofdrolspeler Baird Whitlock (George Clooney) - die bezig is met de productie van de dure film Hail, Caesar! - ontvoerd wordt en er meteen twee sensatiezoekende journalistes Thora Thacker / Thessaly Thacker (Tilda Swinton) op zijn hielen zitten, blijft hij kalm.

Maar wanneer er nog zwaardere uitdagingen op hem afkomen moeten er buitengewone acties ondernomen worden, zoals zijn actrice DeeAnna Moran (Scarlett Johansson), die ongewenst zwanger werd - te overhalen haar baby ter adoptie op te geven en deze dan zelf te gaan adopteren, om zo haar imago als filmster niet te verdoezelen. En zo zijn er nog tal van zaken die hij moet zien te regelen. En zo lijkt de film verder te kabbelen met als het ware een montage van korte anekdotes uit die tijd. Het verhaal is 'du grand n'importe quoi' maar het is zoals we van de Coen Brothers gewend zijn, wel heerlijk geregisseerd. En ook al heb ik goed moeten lachen is het geen film die me zal bij blijven.

George Clooney zit volledig in zijn O Brother, Where Art Thou? (2000) mode en het is en blijft hilarisch. Ook Ralph Fiennes heeft een geweldige rol als een regisseur die moeite heeft om te werken met Hobie Doyle (Alden Ehrenreich), een acteur die de studio hem heeft opgelegd en die simpelweg niet kan acteren. Zelfs Channing Tatum duikt op in een musical scene en er is zelfs een klein rolletje weggelegd voor Christopher Lambert (Highlander), die ik al in een eeuwigheid niet heb gezien.

Het is een film die gemaakt is door twee mensen die verzot zijn op cinema en voor een keertje alle regels aan hun laars hebben gelapt en voluit gegaan voor goofy guilty pleasures, met heel veel toewijding en passie. De plot houdt geen steek, maar het is allemaal zo grappig dat je het hen niet kwalijk neemt. Het thema van de film draait ook simpelweg rond de 'liefde voor de film'. Het hoofdpersonage wordt benaderd door een groep genaamd The Lockheed Corporation. Zij willen hem rekruteren voor hun organisatie die te maken heeft met wapens van massa destructie. Zij willen dat hij dat frivole Hollywood leventje achter zich laat en zich bezig houdt met serieuze zaken. Maar Mannix heeft geen interesse. Hij heeft teveel liefde voor zijn job en voor de cinema, en dat is zowat de essentie van Hail, Caesar!. Hij zit wat in de knoop met zichzelf en gaat elke dag naar de biecht, maar keert ook elke keer terug naar datgene wat zijn hart doet bonken.

Er is spijtig genoeg geen audio-commentaar op de Blu-ray, die op 22 juni 2016 beschikbaar is, maar wel een aantal making of filmpjes.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5