28-01-15

Enemy (2013) **** Blu-ray recensie

Het was één van de Beste Films van 2013, die uiteindelijk niet in onze Top 10 Beste Films van 2013 belandde. De simpele reden hiervoor was deze geen bioscooprelease heeft gekregen. Het heeft geduurd tot 27 augustus 2014 alvorens Enemy (2013) van de Canadese regisseur Denis Villeneuve (Incendies, Prisoners), bij ons op het witte doek verscheen. Maar sinds 20 januari 2015 is de film nu overal te verkrijgen op DVD en Blu-ray!

enemy_2013_blu-ray.jpg

Korte inhoud: Adam Bell (Jake Gyllenhaal) is een gescheiden leraar die een ongestoord leventje leidt met zijn vriendin Mary (Mélanie Laurent). Op een dag ontdekt hij zijn identieke dubbelganger in een film. Een acteur genaamd Anthony, woont samen met zijn vrouw Helen (Sarah Gadon), niet ver van waar Adam woont. Adam beslist op deze persoon te stalken, met de bedoeling hem van op een zekere afstand te observeren. Maar al snel raken de levens van deze koppels met elkaar verstrengeld en dit leidt tot een dodelijke conflict waarbij slechts één duo kan overleven.

Mocht je niet beter weten zou je denken dat we hier te maken hebben met een geflipte Charlie Kaufman prent, maar de toon is in ieder geval veel serieuzer, en heeft meer weg van een David Lynch meets David Cronenberg vehikel. De morele en sociale dilemma's uit zijn vorige films hebben plaats moeten ruimen voor abstracte en absurde zwarte humor, maar het blijft uiteindelijk een thriller, het genre die de cineast goed ligt.

De film is gebaseerd op de Portugese roman van Nobelprijs winnaar José Saramago en bewerkt door scenarist Javier Gullón. Het unieke van het verhaal is dat het de levens van beide koppels gaat benaderen in plaats van enkel vanuit het perspectief van één koppel te praten. Ik had het boek niet gelezen op voorhand en probeerde zo weinig mogelijk te grasduinen in het reilen en zeilen van de film, al was het maar om het verhaal niet al teveel te spoilen voor mezelf. De sfeer is in ieder geval heel gespannen en beklemmend.

Jake Gyllenhaal is een geweldig acteur en hier krijgen we er zelfs twee te zien. En hij wordt ook nog eens bijgestaan door twee knappe actrices. Sarah Gadon kennen we nog van Dracula Untold (2014) en Mélanie Laurent heeft indruk gemaakt met haar rol in Inglourious Basterds (2009). De personages voeren ons mee in een surrealistische reis doorheen de psyche van een man die de ondraaglijke drukte van zijn werkelijkheid ervaart en vreest voor zijn bestaan.

enemy_2013_blu-ray_pic01.jpgenemy_2013_blu-ray_pic02.jpgenemy_2013_blu-ray_pic03.jpg

En aan deze onthutsende sfeer, de pakkende muziekscore van Danny Bensi en Saunder Jurriaans en de warm-gele fotografie van Nicolas Bolduc is er nog de aanwezigheid van een enorme spin die dreigend schuilt in de periferie van de metropool. Het lijkt er wel op dat de spin symbool staat voor de vrouwen in zijn leven, met de grote spin als de moeder figuur die een blijvende impact heeft op zijn leven. Maar het staat ook symbool voor bindingsangst en angst voor het vaderschap. Het ligt in ieder geval open tot interpretatie.

Enemy poster Jake GyllenhaalEnemy poster Jake Gyllenhaal Enemy poster Jake Gyllenhaal

Op de Blu-ray staan spijtig genoeg geen extraatjes, geen audio-commentaar, geen behind-the-scenes, geen deleted scenes. Noppes. Het is maar dat jullie het weten.

rating

Beoordeling: 4 / 5
Recensie door op 28 januari 2015

 

*** Enemey trailer #2 ***

27-01-15

American Sniper (2014) ***½ recensie

Gaandeweg de film begon ik mij af te vragen waarom American Sniper (2014) was genomineerd voor een Oscar voor Beste Film - dit is meestal geen goed teken wanneer je aandacht in het midden van een film begint weg te deemsteren - , maar toen schoot het me te binnen met de impact van een sniperkogel: Dit is een Clint Eastwood prent, die zowat de Meryl Streep van de regisseurs is geworden.

american_sniper_2015_poster2.jpg

En ook al is dit geen Flags of Our Fathers (2006), hij weet ons toch steeds te boeien met zijn patriottisch heroïsme. Enkel spijtig dat de scenarist Jason Hall zo'n flauw script heeft afgeleverd, gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van misschien wel de meest beruchte sniper uit de SEAL geschiedenis. American Sniper zal de Oscar niet winnen voor Beste Film, maar het is verre van een slechte biopic.

Korte inhoud: Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Bradley Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme in Irak, die na 9/11 van start ging. En bij zijn terugkeer naar zijn vrouw (Sienna Miller) en kinderen zou hij de oorlog nog moeilijk achter zich kunnen laten.

Clint is nog steeds verzot op wapens en scherpschutters, en de scènes waarin we Bradley in het oorlogsgebied zien zijn echt wel adembenemend. Voornamelijk omdat alles heel realistisch en allesbehalve over-the-top in beeld werd gezet. Daar waar een Ridley Scott (Black Hawk Down) zijn Amerikaanse helden in een vagevuur van kogels zet met rondvliegende helikopters in een afgelikte fotografie, benadert Clint Eastwood zijn Amerikaanse held met enige terughoudendheid in een documentair-achtig setting. Maar beide regisseur brengen wel degelijk fictie, waarin de Amerikaanse helden het moeten opnemen tegen een duivels volk. Het lijkt wel of elke Irakees een handlanger is van Abu Musab al-Zarqawi en elke Amerikaanse soldaat een blanke, volwassen koorknaap wiens benen zijn afgeschoten.

Politiek gezien is het duidelijk een film die vooral in de smaak zal vallen voor Amerikaanse Republikeinen en de National Rifle Association. Eastwood, zelf een Republikein, heeft in 2012 nog opgekomen voor de republikeinen tegen Barack Obama met een wel heel mislukte speech die grandioos werd neergesabeld door Jon Stewart. Nochtans was hij zelf tegen de oorlog in Irak en tegen de politiek van George W. Bush. Maar Eastwood draagt wel de militairen in zijn hart en het is eraan te zien. Het lijken allemaal doodeerlijke mensen die elke dag de baarlijke duivel trotseren. Hij is zo verzot op zijn militairen, dat de vijand zelfs nauwelijks aan bod komt in deze prent. En een beetje zoals een scherpschutter de wereld ziet door de loop van een McMillan TAC-338A sniperpistool, bekijkt Eastwood het levensverhaal van de scherpschutter met tunnelvisie en worden er nauwelijks vragen geopperd over het 'waarom' van hun aanwezigheid. We krijgen de beelden te zien van 9/11 en zien hen strijden in Irak, maar op geen enkel moment is er een twijfel waarom ze nog maar eens een deur instampen om de inwoners met hun wapens op de grond te dwingen.

american_sniper_2014_pic01.jpgamerican_sniper_2014_pic02.jpgamerican_sniper_2014_pic03.jpg

Bradley Cooper zet een sterke vertolking neer, ook al komt zijn personage nooit echt van de grond. Maar de acteur doet wat hij kan met datgene wat hij aangereikt krijgt. Hij is zelfs 18 kilo bijgekomen voor de rol. Het enige interessante aan zijn personage is het feit dat hij een talentvolle scherpschutter is. Voor de rest is hij niet meteen een figuur die je wil volgen of waarvan je een afschuw hebt. Hij laat ons allemaal koud. Aan de andere kant is er Sienna Miller (pics) die de ondankbare rol heeft om thuis te blijven en te zitten snotteren aan de telefoon.

Al bij al heb ik me toch niet verveeld, al had ik hier heel wat meer van verwacht. Het is een iets te braaf eerbetoon aan de militairen. Er zitten momenten in van efficiënte cinema en de acteurs maken dit hele verhaal bijna tastbaar met hun kwetsbaarheid. Is American Sniper een pro-oorlogsfilm à la Scott of een anti-oorlogsfilm à la Stone? Neen, de film heeft zelfs geen mening wat dat betreft. En dat is misschien wel de grootste teleurstelling. American Sniper is vanaf 25 februari 2015 bij ons in de bioscoop.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
Recensie door op 27 januari 2015

***Related Post***
13/11/2014: Clint Eastwood brengt ode aan de American Sniper

 

*** American Sniper trailer #2 ***

24-01-15

Grand Piano (2013) ** Blu-ray recensie

Vanaf de openingstitels is al duidelijk waar Grand Piano / Blackmail (2013) zijn mosterd haalt. Na deze smaakvolle opening zou het geen verrassing zijn om 'main title sequence by Saul Bass' en 'directed by Alfred Hitchcock' te zien staan. En ook bij het verder kijken van de film wordt duidelijk waar de makers hun inspiratie gehaald hebben: ook de muziek en de verhaallijn zijn duidelijk schatplichtig aan Hitchcock. Helaas kan Blackmail qua kijkplezier zelden tippen aan de thrillers van de master of suspense. blackmail

Korte inhoud: Tom Selznick (Elijah Wood) is één van de beste pianisten van zijn generatie en de enige die het befaamde stuk La Cinquette ('The Impossible Piece') kan spelen. Vijf jaar geleden kreeg hij tijdens een optreden echter een black-out en daardoor podiumvrees waardoor hij sindsdien niet meer heeft opgetreden. Nu staat zijn comebackconcert ter ere van zijn overleden mentor voor de deur en de verwachtingen zijn hooggespannen. Kan Tom nog steeds spelen als de beste?

Wanneer Tom op zijn pianokrukje plaatsneemt en de eerste pagina van zijn bladmuziek omdraait, ziet hij de boodschap dat hij wordt doodgeschoten als hij ook maar één verkeerde noot speelt. Aanvankelijk denkt Tom dat het een ‘grapje’ is van zijn vrienden maar snel wordt duidelijk dat zijn vriendin Emma, een beroemde actrice die in de zaal zit, ook in gevaar is en hij maar beter kan doen wat de onbekende man hem opdraagt.

Het verhaal van Blackmail doet een beetje denken aan thrillers als Phone Booth of Buried (2010) waar eveneens het grootste deel van de film in real time verloopt en alles draait rond een personage dat vrijwel de hele film in beeld is. En ook al heeft hij Midden-Aarde gered, Elijah Wood is niet meteen de eerste naam die in je opkomt als actieheld. Maar Wood is uitstekend gecast als de wat zonderlinge geniale pianist Tom Selznick. De acteur kwijt zich uitstekend van zijn taak en speelt op zijn kenmerkende wijze met de ogen vaak wijd opengesperd.

Naast Wood is er ook John Cusack die de slechterik speelt. Cusack komt alleen op het einde van de film in beeld en acteert verder alleen met zijn stem. Met zijn hese stem roept de acteur telkens een zekere dreiging uit, zodat het zelfs bijna een anti-climax wordt wanneer Cusack op het einde eindelijk in beeld komt. Selznicks vriendin Emma wordt gespeeld door Kerry Bishé, die echter een weinig dankbare rol heeft en alleen maar in beeld komt om mooi te wezen.

Wat er vooral schort aan Blackmail is de geloofwaardigheid. Tom Selznick kan één van de moeilijkste pianostukken ter wereld spelen en tegelijk een sms versturen. Of de pianist kan tijdens zijn optreden een paar keer de coulissen induiken om opdrachten te vervullen. Zonder dat hij overigens iemand tegenkomt die dit in vraag stelt… Ook de motieven van de slechterik zijn redelijk idioot en zijn manier van aanpak nog meer. Je mag niet al te kritisch naar Blackmail kijken en je te veel vragen stellen over het verhaal want het scenario van Damien Chazelle hangt hier en daar wel met grote haken en ogen aaneen.

blackmail_grand_piano_2013_blu-ray_pic02.jpgblackmail_grand_piano_2013_blu-ray_pic01.jpg

Regisseur is de Spanjaard Eugenio Mira die eerder enkele thrillers in zijn thuisland draaide. Ook Blackmail is trouwens gefinancierd met Spaanse centen en o.a. gedraaid in Barcelona en Gran Canaria. Mira is dus duidelijk een liefhebber van Alfred Hitchcock, maar ook van Brian de Palma (die natuurlijk zelf ook goed naar de films van Hitchcock heeft gekeken). Er zitten enkele shots in Blackmail die zo uit de koker van De Palma zouden kunnen komen, zoals de beginscène waarin we in één beweging vanuit een piano een verhuiswagen induiken. Ook een opvallend splitscreen verwijst naar de regisseur van o.a. The Intouchables en Scarface.

Verder valt ook de mooie klassieke muziek van Victor Reyes op die een grote meerwaarde geeft aan deze film. Tenslotte valt nog op te merken dat de film vreemd genoeg alleen in het Nederlands taalgebied wordt uitgebracht onder de titel Blackmail, in de rest van de wereld heet deze prent Grand Piano, een titel die overigens veel beter bij de inhoud van de film past.

Kortom, Blackmail is een visueel knappe film, met mooie klassieke muziek, maar met een rammelend scenario. De DVD en Blu-ray van de film liggen reeds in de winkelrekken.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 23 januari 2015

*** Blackmail trailer ***

18-01-15

Dracula Untold (2014) *** Blu-ray recensie

Ik ben onder de indruk van Dracula Untold (2014), ook al wordt de film door de pers in de States met de grond gelijk gemaakt. Mijn verwachtingen waren dan ook niet bijzonder groot en voorspelde uiteindelijk een tweede I Frankenstein (2013). Enerzijds was het project eerst in handen van regisseur Alex Proyas die er op een gegeven moment geen zin meer in had (wat op zich al een slecht teken is). Anderzijds werd dit vampierenverhaal gemaakt door mensen met NUL-ervaring is langspeelfilms, gaande van regisseur Gary Shore, tot scenaristen Matt Sazama en Burk Sharpless. Zelfs hoofdacteur Luke Evans was uiteindelijk maar bekend vanwege zijn bijrollen. De release van Dracula Untold werd ook 4 keer opschoven, wat ook al geen bijster goed voorteken was.

dracula_untold_2014_review_poster.jpg

Korte inhoud: We bevinden ons in het jaar 1462. Transylvania kent onder het bewind van de beruchte oorlogskrijger Vlad III (Luke Evans), Prins van Wallachia, en zijn vrouw Mirena (Sarah Gadon) een tijd van vrede en rust. Samen hebben ze vrede bemiddeld voor hun land en gezorgd dat hun inwoners goed beschermd werden van het oprukkende en overheersende Ottomaanse Rijk. Maar de prins ruikt onraad wanneer hij vermoorde Turkse scouts aantreft op zijn land, iets wat enkel maar kan wijzen op de voorbode van een invasie. Ook al werden de Turkse soldaten niet vermoord door het kleine leger van Vlad, steekt sultan Mehmed II (Dominic Cooper) op hem en zijn volk en eist 1000 Wallachia's jongens op om te vechten als kindsoldaten in zijn leger, inclusief zijn eigen zoon Ingeras (Art Parkinson). Weigering zou resulteren in een oorlogsverklaring. Vlad staat voor een hartverscheurende keuze: zijn zoon naar het Ottomaanse leger sturen (zoals zijn vader met hem deed) of een Faustiaans pact te sluiten met de demoon Caligula (Charles Dance), die hem demonische krachten kan geven om een oorlog met een grootmacht te weerstaan. De keerzijde is dat Vlad gedoemd zal worden voor de rest van zijn bestaan te leven in duisternis in dienst van de duivel.

De figuur van Dracula is sinds het uitbrengen van Bram Stoker's boek al vele malen verfilmd en het verhaal van vampieren is zelfs een apart filmgenre geworden met honderden films en tv-series. Maar vreemd genoeg werd de origin story van Dracula nooit echt verteld, enkel maar gesuggereerd. De reden hiervoor is dat Bram Stoker zijn hoofdpersonage niet meteen had gelikt aan de historische figuur van Vlad en ook geen zin had om een historisch accuraat verhaal te brengen, maar wel een griezelroman gebaseerd op een oud vampierenverhaal. Later is die link er wel gekomen omdat de bijnaam van Vlad eigenlijk Dracula was, zoon van de Draak. Een andere reden waarom dit niet eerder werd uitgespit was dat deze historische figuur van Vlad niet meteen een heldhaftig personage was - of toch niet voor zij die niet afkomstig zijn uit Roemenië. Hij staat wel bekend als de krijger die zijn vijanden de stuipen op het lijf joeg door zijn rivalen op lange spiesen te steken. De scenaristen hebben dan ook datgene gebruikt wat ze dramatisch interessant vonden uit het leven van Vlad, en dit geknoopt aan de bloedzuiger die Bram Stoker heeft geschapen. En het resultaat vond ik al even smakelijk als de Sneeuwwitje reboot Snow White and the Huntsman (2012) (heel wat crewleden uit de art department zijn tevens overgekomen van deze productie). Veel diepgang en levenswijsheden moet je hier niet zoeken, maar het is verdomd goed gemaakt en verveelt voor geen seconde.

 Dracula Untold animated picture Dracula Untold animated picture

Je voelt wel af en toe, zeker in het begin van de film, dat de regisseur nog op zoek is naar een eigen filmstijl. Daar waar een meer ervaren regisseur een dramatische scène zou uitwerken om zijn personage te introduceren (denk maar aan leermeester Steven Spielberg en zijn introductie van Indiana Jones in Raiders of the Lost Ark met zijn close-up fotografie en geslaagde muziek) wordt Vlad wel wat simpel gepresenteerd zonder veel poespas. Je verwacht een imponerende stem een dramatisch beeld, maar toch niet. Zoals vele beginnende regisseurs wil hij ook net iets teveel imponeren met visueel vertier in plaats van zijn talentvolle cast iets meer ruimte te geven. De karakters blijven wat mager uitgewerkt, zo zien we Dracula meer als een soort superhero, dan als een getormenteerde ziel. Ook de mythologie rond de historische figuur van Vlad komt maar heel sporadisch aan bod, maar met een film van iets meer dan 90 minuten moet je keuzes maken. Misschien een film maken van 110 minuten was een betere keuze geweest. Maar voor een debuutfilm ben ik hoe dan ook onder de indruk en zou er eigenlijk niets op tegen hebben om hiervan een sequel te zien (iets waar de makers duidelijk op doelen). Maar daarvoor zal deze prent wel minstens meer dan 200 miljoen dollar aan de box-office moeten ophalen, en dat is verre van een zekerheid. Daarvoor is Luke Evans net iets te onbekend en vampieren zijn niet tegenwoordig niet meer zo hip. De nieuwe serie "Dracula" (2013) met Jonathan Rhys Meyers is tevens al na één seizoen afgevoerd. Universal Pictures zit dus met de geknepen billen, zeker na die teleurstellende zomer van 2014 met een resem onverwachte flops (Expendables 3, Hercules, Edge of Tomorrow, Sin City 2,...).

dracula_untold_2014_luke_evans.jpgdracula_untold_2014_sarah_gadon.jpg

Het is een opluchting dat het verhaal, in tegenstelling tot die onnozele I, Frankenstein meer character-driven is. Het is ook een pak emotioneler, wat je bij een dergelijke prent niet meteen zou verwachten. Vampieren-verhalen gaan meestal over geschiedenis en legacy's, en met de introductie van zijn zoon smijden ze dit aspect perfect aan. Het verhaal wordt ook een stuk menselijker en is niet alleen een visuele effectenprent met monsters en bloedtransfusies. En toch blijft het ook een spannend avontuur. Vlad is ook een complex figuur, bengelend tussen een goede huisvader en een meedogenloze krijger. De casting van Luke Evans is tevens geen slechte keuze gezien je best voor een dergelijk bekend figuur een nog vrij onbekend gezicht neemt. Komt daar nog bij dat Evans eigenlijk wel een talentvol acteur. Hij ziet er gevaarlijk uit en bezit tevens een magnetische aantrekkingskracht. Een anti-held die je kan respecteren en waar het publiek zich volledig achter kan scharen.

Maar wees er zeker van dat ze hier nog een vervolg kunnen aan breien. In het hart van deze ontstaansgeschiedenis van één van de meest iconische filmmonsters zit een interessante zoon-vader relatie, alsook een tedere romance. Net deze balans tussen het monster en de gevoelswereld van Vlad, maakt van hem een aantrekkelijk figuur. De casting, bestaande uit Game of Thrones en The Hobbit acteurs, is wat mij betreft spot-on. Ook de bijrollen mogen er zijn. Ik denk dan aan Paul Kaye als de pater Lucian en Zach McGowan die Vlad's dienaar zal worden. Maar uiteraard ook de verschijning van Charles Dance, die de nieuwe Christopher Lee aan het worden is. Het zijn stuk voor stuk personages die ik zeker nog wel wil terug zien.

Het enige minpunt is de eind-scène wat zowat de domste manier is om een geslaagd en duister origin verhaal mee af te sluiten. Ik kan er eigenlijk weinig over vertellen zonder te spoilen, maar de makers hebben hier duidelijk de pedalen verloren en iets teveel willen inzetten op een mogelijke sequel. Ze hadden moeten kiezen voor een duister einde in plaats van een goedkope feelgood knip-oog-scène die ook nog eens werd opgenomen in 'daylight'. Het idee dat ze wilden meegeven kon veel beter uitgewerkt worden, maar ik heb zo de indruk dat de debuut-regisseur is geplooid voor de druk van de studio, die met een niet zo grimmige noot wou afsluiten. Maar los van dit onnozel Hollywood einde heb ik van Dracula Untold genoten en hoop dat ze net zoals bij de Batman franchise hier nog een tijdje mee verder gaan. Eén ding staat vast, deze iconische bloedzuiger is met Dracula Untold een stukje epischer geworden!

De DVD en Blu-ray van Dracula Untold is te verkrijgen vanaf 28 januari 2015 en daarop staan alle noodzakelijke extraatjes, van een alternatieve openingsscène tot deleted scenes, een pak making off filmpjes en uiteraard de audio-commentaar over de gehele film.

rating

Beoordeling: 3 / 5
Recensie door op 18 januari 2015

***Related Posts***
03/10/2014: Dracula Untold legt een Monster Crossover film weer op tafel
06/09/2014: Dracula Untold is een mix van fictie en historie

 

*** Dracula Untold trailer ***

17-01-15

The Equalizer (2014) *** Blu-ray recensie

Regisseur Antoine Fuqua lijkt een alternatieve spin te hebben uitgewerkt op zijn Training Day (2001). Op het einde van deze film kreeg de corrupte detective Alonzo Harris het aan de stok met een Russische misdaadorganisatie, wat uiteindelijk niet goed afliep. Met The Equalizer (2014) zien we opnieuw Denzel Washington, maar deze keer als een ex-black ops commando die het opnieuw aan de stok krijgt met de russen, maar deze keer draait het wel iets anders uit.

the_equalizer_2014_poster.jpg

Korte inhoud: Robert McCall (Denzel Washington) is een ex-black ops commando die zijn dood in scene heeft gezet om zo een rustig leven te kunnen hebben in Boston. Wanneer hij uit zijn zelfopgelegde pensioen komt om een jong meisje, Teri (Chloë Grace Moretz) te redden, komt hij oog in oog te staan met ultra-gewelddadige Russische gangsters, onder leiding van Teddy (Marton Csokas). Terwijl hij zijn wraak uitoefent tegenover zij die hulpelozen brutaliseert, wordt McCall's verlangen naar rechtvaardigheid weer aangewakkerd. Als iemand een probleem heeft, wanneer ze nergens anders terecht kunnen, zal McCall te hulp komen. Hij is dan ook The Equalizer.

Sony lijkt met deze film een beetje op de kar te willen springen van de EuropaCorp producties van Luc Besson die met beperkte middelen zijn gemaakt, maar toch behoorlijk veel geld opbrengen. De film is gebaseerd op de tv-serie "The Equalizer". Tijdens de eerste test-screenings was het publiek laaiend enthousiast, maar er is uiteindelijk niet zo'n stormloop geweest naar deze prent zoals dat het geval is bij de Taken films. De film heeft wereldwijd een kleine 200 miljoen dollar opgebracht - toch iets onder de verwachtingen voor deze 55 miljoen dollar productie - en dus is The Equalizer 2 (20??) nog verre van een feit.

Van een moreel standpunt kan je heel wat bedenkingen hebben bij dit soort koelbloedige revenge-films, maar het is een filmgenre die al vanaf de jaren '70 al heel prominent aanwezig is en dat zal nog wel een tijdje blijven. Zeker nu terrorisme weer zal oplaaien en het volk nood heeft aan dergelijke 'uitlaatklep-films'. Wanneer is het gerechtvaardigd om het recht in eigen handen te nemen? Wanneer geldt 'oog om oog, tand om tand'? Welke schurken kan je niet zomaar berechten met conventionele middelen? The Equalizer is de moderne wraak-engel, die leeft in een wereld waar dergelijke vraagstukken nauwelijks gesteld worden.

Naast de bovenvermelde acteurs zien we ook nog Melissa Leo, Bill Pullman en Haley Bennett. De casting van de Russische villains zit wel goed, de casting van Chloë Grace Moretz als hoertje daarentegen wringt aan alle kanten. Chloë lijkt voor dergelijke rollen ook niet meteen de best keuze te zijn.

the_equalizer_2014_blu-ray_pic01.jpgthe_equalizer_2014_blu-ray_pic02.jpgthe_equalizer_2014_blu-ray_pic03.jpg

Qua film lijkt het ook wel een beetje op Man on Fire (2004) van Tony Scott waarin Denzel een ex-marine soldaat speelt die zich ook ontfermt over een jong meisje. Niet echt veel nieuws onder de zon dus. Ook al is deze prent net iets frivoler in zijn opzet. Denzel werkt in een soort ijzerwaren warenhuis, en dus moest het hoofdpersonage zich dus wapenen met boormachines, hamers, nagelpistolen en kurkentrekkers. Een tweede element die er een beetje is bij gesleurd is het feit dat het personage een obsessie heeft met timing, en al zijn acties bij voorbaat in seconden mentaal voorbereid. Een leuke gimmick, maar meer is het niet.

De DVD en Blu-ray van The Equalizer komt volgende week uit op 23 januari 2015. Er zal ook een 2-disc steelbox beschikbaar zijn met heel wat bonusmateriaal, met voornamelijk een blik op de vechtscènes. Spijtig genoeg was er geen audio-commentaar te bespeuren over de gehele film, maar over sommige films kan je blijkbaar nu ook niet veel vertellen.

rating

Beoordeling: 3 / 5
Recensie door op 17 januari 2015

 

*** The Equalizer trailer ***

16-01-15

Deliver Us from Evil (2013) * Blu-ray recensie

Tegenwoordig zie je het vaak gebeuren dat filmmakers genres met elkaar gaan mixen. Dit soort hybride cinema heeft soms knappe resultaten voortgebracht, zoals de zombie komedie Shaun of the Dead (2004) of de western martial arts film Kill Bill (2003). Maar de voorbeelden van gefaalde experimenten zijn spijtig genoeg legio (Cowboys vs. Aliens, Pathfinder, Season Of The Witch, Dead Snow, ...). En met de exorcist politie thriller Deliver Us from Evil (2014) mogen ze een nieuw fiasco aan de lijst toevoegen.

deliver_us_from_evil_2013_poster.jpg

Korte inhoud: De film is gebaseerd op de waargebeurde "feiten" in het leven van Ralph Sarchie (Eric Bana), een New Yorkse politieagent wiens routine bestaat uit het vinden van dode baby-lijkjes en helpen van vrouwen die door hun man worden geslaan. Op een dag ontmoet hij een Castiliaans priester die interesse heeft in het onderzoek die hij voert. Volgens de priester heeft de zaak een demonisch karakter, iets wat tegenin de religieuze overtuiging is van de nuchtere flik. Maar stilaan raakt hij zelf onder de invloed van de duivelse invloeden. De twee bundelen dan maar hun krachten en komen te weten dat de drie betrokken hoofdverdachten allemaal iets hebben ontdekt in een grot in Irak die hun leven heeft veranderd. Wanneer de familie van Sarchie plots ook een doelwit worden van de demon, beginnen de stoppen door te slaan en is de enige uitweg een exorcisme uit te voeren op de nog enige overlevende veteraan Santino (Sean Harris).

Dit moet één van de slechtste films zijn van 2014, en nochtans waren alle ingrediënten aanwezig voor een spannende thriller. Het productiebudget van 30 miljoen dollar was evenveel als dat van die andere politie-thriller Se7en (1995) (een film die duidelijk als inspiratiebron heeft gediend), maar het verschil tussen beide films - op vlak van verhaal, karakter-uitwerking, sfeer, regie, fotografie, montage, spanning - kunnen haast niet verder uit mekaar liggen. Meer nog, de productie van Deliver Us from Evil was in handen van mega-producer Jerry Bruckheimer die ALLE wensen van een regisseur kan inwilligen met een vingerknip. Regisseur Scott Derrickson heeft dus geen enkel excuus voor zijn B-film creatie met een A-List cast.

Een monsterfilm is pas goed wanneer je als kijker gelooft in het monster, net zoals exorcisme werkt wanneer je als kijker begint te geloven in wat je voorgeschoteld krijgt - hoe absurd het op papier ook moge klinken. Neem nu The Exorcist (1973), nog steeds dé beste duiveluitdrijvings-prent tot op heden. Wat deze film zo sterk maakt is dat je als kijker gelooft in de personages en in de wereld die werd neergezet. Bijgevolg zit je te huiveren wanneer Linda Blair ook maar een beetje met haar hoofd begint te draaien. In deze prent is er NUL angst of spanning, en dat heeft dan weer te maken met het feit dat het verhaal nergens op slaat en je ook geen voeling hebt met de karakters. De cast, bestaande uit bekende koppen, hangt ook nauwelijks samen. Daar waar de ene getypecast is, zien we dat de andere gewoon niet in het plaatje past.

Neem nu de keuze om de bloedmooie Olivia Munn (pics) te kiezen als vrouw van de grijs-wordende 46-jarige Eric Bana. Munn is 34 jaar maar ze ziet er eerder 28 uit, en het koppel Bane-Munn is op geen enkel ogenblik geloofwaardig. Je bent op een geven moment zelfs wat afgeleid door de aanwezigheid van Munn. Ze is net iets teveel van een zonnestraal in en prent waar je iets meer grimmigheid verwacht. Aan de andere kant is de casting van Olivia Horton als geflipte bezetene echt wel spot-on.

 Deliver Us from Evil 2013 animated picture Deliver Us from Evil 2013 animated picture Deliver Us from Evil 2013 animated picture

Het is allemaal 'overkill' wat de klok slaat. De film is luidruchtig en om de haverklap is er een effect: als het regent is het gietende regen, bij de eerste aanblik van een leeuw krijg je er meteen twee te zien, in elke scène moeten er flashlights aan te pas komen, als er al een lijk gevonden moet worden dat moet het in een ver stadium van ontbinding zijn met een nest vliegen die uit rotte buikholte komen gevlogen,... Maar geen enkel effect was vernieuwend of efficiënt. Daarnaast zaten er heel wat continuïteitsfouten in de prent (let bijvoorbeeld maar op de wonde aan de arm die Bana oploopt in het begin van het verhaal). Ook het centrale geluidselement van lachende kinderen is een sample die op alle stock-sound cd's te vinden is. Iets wat je zelfs hoort in allerhande commercials en die je meteen herkent. Hoe LAME kan een regisseur zijn om het cruciale geluidje, die om de 15 minuten wordt gehoord, van een stock-cd te rippen voor 50 dollar (all rights included), in plaats van een originele klank op te nemen van lachende kinderen. Maar zo waren er nog beslissingen die genomen werden uit gemakzucht in plaats vanuit een creatieve overweging, alsof het publiek toch te dom is om te helpen donderen.

deliver_us_from_evil_2013_pic01.jpgdeliver_us_from_evil_2013_pic02.jpgdeliver_us_from_evil_2013_pic03.jpg

Deliver Us from Evil bestaat hoofdzakelijk uit een samenraapsels van clichés en getelefoneerde schrik-momenten. Op de koop toe worden we opgezadeld met goedkope Jesus Christ propaganda, die je gezien de context nauwelijks serieus kan nemen. Zelfs de nummers van The Doors worden er bij de haren bijgetrokken in een poging alles nog wat diepte te geven. Gelukkig zal Jim Morrison nooit te weten komen dat zijn muziek werd misbruikt als een gateway-muziek voor demonen. En ik zal hier nog zwijgen over die climax eindscène, die er al zo schokkend uitzag als lachwekkend. Misschien moeten ze maar de tagline 'gebaseerd op een waar gebeurd verhaal' wijzigen door 'gebaseerd op een goed idee'. Spijtig genoeg is de uitwerking ervan allesbehalve geslaagd.

Deliver Us from Evil komt bij ons uit op DVD en Blu-ray op 23 januari 2015. En hierop vinden jullie een pak extraatjes, beginnend bij het audio-commentaar van de regisseur over de gehele film, naast een resem making-off filmpjes.

rating

Beoordeling: 1 / 5
Recensie door op 16 januari 2015

***Related Post***
09/03/2014: Deliver Us from Evil lijkt veelbelovend

 

*** Deliver Us from Evil trailer ***

15-01-15

Sin City 2: A Dame to Kill For (2014) ** Blu-ray recensie

Toen ik de trailer van Sin City 2: A Dame to Kill For (2014) zag was ik niet bepaald onder de indruk. En ja, ik had met volle teugen genoten van de eerste film, Sin City (2005). Maar het resultaat is uiteindelijk nog meer teleurstellend dan de trailer.

sin_city_a_dame_to_kill_for_jessica_alba_poster.jpg

Korte inhoud: We hebben 3 verhaallijnen die een klein beetje door mekaar mekaar lopen. Enerzijds is er het verhaal van Ava Lord (Eva Green) die haar man Dwight (Josh Brolin) heeft verraden en een punt achter hun relatie heeft gezet en hem verlaten voor een rijkere man, Damian Lord (Marton Csokas). Jaren later keert Ava terug naar Dwight en beweert dat ze misbruikt wordt in haar huwelijk en vraagt hem te helpen. Wanneer Ava echter Dwight op laat draaien voor de moord op haar man probeert Dwight samen met Marv (Mickey Rourke), Gail (Rosario Dawson) en Miho (Jamie Chung), zijn naam te zuiveren. Daarnaast volgens we het verhaal van Johnny (Joseph Gordon-Levitt) die het opneemt in een high stake poker game tegen villain Senator Roark (Powers Boothe) met de mooie Marcie (Julia Garner) aan zijn zij. Het kaartenspel heeft een bloederige uitkomst, maar Johnny laat zich niet kennen, en met de hulp van een clandestiene dokter Kroenig (Christopher Lloyd) en de serveerster Bertha (Lady Gaga) keert hij terug naar de pokertafel. Uiteindelijk is er ook het verhaal van Nancy (Jessica Alba) die belust op wraak tegenover Roark, die Hartigan (Bruce Willis) de dood heeft ingestuurd.

Los van deze 3 verhaallijnen en de hoofdpersonages is er nog een karrenvracht aan nevenpersonages, zoals het hoertje Sally (Juno Temple) die in het bed duikt met de overspelige Joey (Ray Liotta). En Ava heeft ook een opmerkelijke escorte genaamd Manute (Dennis Haysbert) en of dat allemaal nog niet genoeg is zien we ook de regisseurs Frank Miller en Robert Rodriguez de tijd nemen voor een cameo. Ik had het met de helft minder personages willen zien en met één aangrijpend verhaal. Het probleem met heel wat films tegenwoordig is dat ze hun flauwe script willen gaan compenseren met een overkill aan effecten, personages en seks. De uitkomst is in de meeste gevallen al zo teleurstellend als een etterende wonde camoufleren met lippenstift en mascara.

De eerste Sin City was een geniale vernieuwende prent, maar de sequel komt in essentie met niets nieuws voor de dag. Het overstijgt op geen enkel moment het digitaal experiment met de groene ogen, de rode lippenstift, de sexy silhouetten van de femme fatales, badend in zwart/wit fotografie (pic). Het verhaal uit de eerste film is herkauwd in 3 kortverhalen met dialogen en monologen die iets minder scherp en geladen zijn. Sin City: A Dame to Kill For is ondanks de blote borsten van Eva Green (pics), de billen van Jessica Alba (pics) en het spattende geweld van Marv/Mickey Rourke tevens behoorlijk saai en het laat je compleet koud. Als kijker ga je dan ook beginnen letten op details, zoals het feit dat de acteurs waarschijnlijk werden gevraagd zo weinig mogelijk te bewegen (gezien de overladen visuele effecten) en dat ze bij momenten echt wel overkomen als houten planken. Ik begrijp dat ze zo dicht mogelijk bij de comics willen aanleunen, maar wanneer het verhaal nauwelijks de moeite is om op papier te zetten is het acteerwerk het enige wat mogelijks een film kan redden.

Sin City A Dame to Kill For animated pictureSin City A Dame to Kill For animated picture Sin City A Dame to Kill For animated picture
Sin City A Dame to Kill For animated picture Sin City A Dame to Kill For animated picture Sin City A Dame to Kill For animated picture

Net zoals die andere Rodriguez sequel Machete Kills (2013) is het uiteindelijk een verspilling van tijd en energie, zowel voor de makers als voor de toeschouwers. Het ritme is deze prent ligt met zijn verschillende verhaallijnen compleet overhoop, en voelt zelfs repetitief aan met iedereen die wraak wil nemen. Het enige wat deze film moest doen, was ons entertainen. Maar ik viel gewoon twee keer in slaap, iets wat me nog nooit is overkomen. Ik kijk af en toe wel eens naar mijn uurwerk, maar echt proberen om wakker te blijven is me nog maar zelden overkomen, en al zeker niet met een 70 miljoen dollar comic adaptatie vol met knappe dames in sexy bondage, lingerie of stripper outfits. How did they screw this up?! Het enige positieve aan deze prent is dat Jessica Alba iets meer screentijd had en je eigenlijk wel meer van haar wou zien (figuurlijk dan), maar ook Joseph Gordon-Levitt is wel een leuk personage.

Sin City 2: A Dame to Kill For is vanaf vandaag 15 januari 2015 te verkrijgen op DVD, Blu-ray en Blu-ray 3D. Op de extra's vinden jullie een behind the scenes docu, een reportage over de stunts, interviews en nog veel meer. Het enige wat je er niet op zal vinden is de audio-commentaar van de regisseur.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 15 januari 2015

***Related Post***
20/08/2014: Extended trailer en making-off voor Sin City: A Dame to Kill For
01/06/2014: Gecensureerde Eva Green poster van Sin City: A Dame to Kill For
16/03/2013: Sin City Blu-ray review

 

*** Sin City: A Dame to Kill For trailer #2 ***

14-01-15

Cuban Fury (2014) **½ Blu-ray recensie

Dansfilms. Het is een filmgenre dat al zeer lang meegaat, van Singin' in the Rain tot Step Up en van West Side Story tot Dirty Dancing. Het is dus helemaal niks nieuws wat deze Cuban Fury (2014) de kijker laat zien, maar het is toch een aangenaam kijkstuk geworden met een aanstekelijke charme en prima vertolkingen. Al had iets meer ritme en vuur best gemogen. cuban fury

Korte inhoud: Bruce Garrett (Nick Frost) was als 13-jarige knaap een groot salsatalent. Samen met zijn zus Sam (Olivia Colman) vormde hij een gevreesd dansduo. Op weg naar het Brits jeugdkampioenschap komt Bruce echter enkele pestkoppen tegen die hem toeschreeuwen dat salsa voor mietjes is. Totaal van de kaart geeft Bruce forfait voor het kampioenschap en trekt hij zijn salsaschoenen nooit meer aan.

Tweeëntwintig jaar later heeft Bruce zijn zelfvertrouwen nog steeds niet teruggevonden en wordt hij op zijn werk gepest door alfaman Drew (Chris O'Dowd) die Bruce elke dag zijn ervaringen met de vrouwtjes komt vertellen en daarbij Bruce steeds weet te vernederen. Wanneer op een dag de mooie, charmante Julia (Rashida Jones) hun nieuwe baas wordt, is Drew er rotsvast van overtuigd dat hij Julia in zijn bed kan krijgen. Maar Bruce ontdekt dat Julia een geheime passie heeft: salsa. Zal Julia de talentvolle Bruce weer op de dansvloer kunnen krijgen?

Natuurlijk doet ze dat, want Cuban Fury moet het niet hebben van zijn originele script. Het scenario verloopt volgens de klassieke boy-meets-girl-structuur, met de nodige complicaties. Zo moet Bruce afrekenen met zijn zelfverzekerde rivaal Drew en in één moeite met het salsaspook uit zijn verleden. Heel wat clichés passeren de revue (geen dansfilm zonder flamboyante homo), maar gelukkig is Cuban Fury meer dan alleen een middelmatig scenario.

Wat de film zo charmant maakt, zijn vooral de vertolkingen. Nick Frost is perfect gecast als twijfelaar Bruce die zich op zijn werk nog steeds op zijn kop laat zitten zoals vroeger, maar op een dag besluit dat het gedaan moet zijn met zijn zelfmedelijden en de trauma’s uit zijn verleden moet aanpakken wil hij het meisje krijgen. Je gelooft de innerlijke strijd in hem als hij als een wat dikkige dertiger na meer dan 20 jaar weer op salsa-les gaat.

Ook Chris O’Dowd leeft zich zichtbaar uit als Bruce’ collega Drew die geen mogelijkheid onbenut laat om Bruce op zijn volgzame, niet-assertieve karakter te pakken. Julia wordt gespeeld door de Amerikaanse Rachida Jones die we vooral kennen uit de Amerikaanse versie van "The Office" en het schitterende "Parks and Recreation". Natuurlijk worstelt ook Julia met haar eigen issues, maar in de ogen van Bruce en Drew is zij de perfecte vrouw. In de bijrollen zien we nog Ian McShane als de flamboyante dansleraar Ron Parfitt, Kayvan Novak als de homoseksuele danser Bejan en Olivia Colman als Sam, de excentrieke zus van Bruce die hem op tijd en stond de nodige peptalk geeft.

cuban_fury_2014_blu-ray_pic01.jpgcuban_fury_2014_blu-ray_pic02.jpg

Regisseur is James Griffiths, die voordien vooral actief was als televisieregisseur (Episodes, Up all Night) en voor wie Cuban Fury het bioscoopdebuut werd. Op zijn regie valt weinig af te dingen. Wat wel jammer is, is dat het scenario van Jon Brown (‘Mongrels’ en ‘Misfits’) zo weinig risico neemt en daardoor het komisch (improvisatie)talent van Frost grotendeels verloren gaat. Er is enkel een hilarische ‘dance-off’ tussen Bruce en Drew die laat zien wat Cuban Fury had kunnen worden mits wat meer peper.

Kortom, Cuban Fury biedt niets nieuws onder de zon, maar soms is het gewoon aangenaam om gewoon even lekker met een glaasje rum en een salsamuziekje in het zonnetje te liggen.

De DVD en Blu-ray van Cuban Fury liggen inmiddels in de winkels.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
Recensie door op 14 januari 2015

*** Cuban Fury trailer ***

09-01-15

If I Stay (2014) **½ Blu-ray recensie

Volgende week komt de young-adult film If I Stay (2014) van R.J. Cutler uit op DVD en Blu-ray. Een film die we hier compleet hebben gemist tijdens zijn bioscoop release. Maar uiteindelijk zijn dit films die je nog best in de beslotenheid van je eigen huis bekijkt op een druilerige zondag.

chloe grace moretz,if i stay,shauna cross,rj cutler,mireille enos,liana liberato,jamie blackley,lauren lee smith

Korte inhoud: Het verhaal volgt de 17-jarige Mia (Chloë Grace Moretz) die in de nasleep van een catastrofisch auto-ongeval met haar familie in een coma is gevallen. Mia heeft een out-of-body ervaring en is getuige van vrienden en familie die zich verzamelen in het ziekenhuis rond het ziekenbed. Mia ziet haar herinneringen voor haar ogen flitsen als ze komt te beseffen dat ze een keuze moet maken tussen wakker te worden en een veel moeilijker leven te leiden dan dat ze ooit had verwacht, of om weg te glippen uit dit wereldse bestaan en vreedzaam te sterven.

De carrière van Chloë Grace Moretz ging toch niet meteen de goede kant uit met films als Carrie (2013), Kick-Ass 2 (2013) en Dark Shadows (2012). Stuk voor stuk films die niet echt goed zijn, maar ook aan de box-office niet hebben kunnen overtuigen. Nochtans heeft Chloë wel voldoende acteertalent, ook al wordt ze heel vaak verkeerd gecast, zoals bijvoorbeeld in het recente The Equalizer (2014) waar ze allesbehalve een geloofwaardig tiener-hoertje had neergezet.

If I Stay is gebaseerd op de young-adult roman van Gayle Forman. Naar verluidt geen slecht boek, maar heb het zelf nog niet gelezen. De film is in ieder geval geen hoogvlieger. De bedoeling was waarschijnlijk om een soort tearjerker te maken, maar dat is dan niet zo goed gelukt. Het feit dat een iemand in coma, op de rand van de dood, zomaar uit eigen wil kan beslissen uit haar eigen coma te komen is toch wel een beetje van een slag in het gezicht van alle kijkers die mensen hebben verloren in een coma. Maar dit even terzijde. Het is uiteindelijk een prent die waarschijnlijk nog het meest bestemd is voor 12 tot 14 jarige meisjes en is het allemaal vrij onschuldig.

In de casting zien we ondermeer Mireille Enos (World War Z), Liana Liberato, Jamie Blackley en Lauren Lee Smith. Chloë heeft de casting gewonnen van Dakota Fanning en Emily Browning, die ook in aanmerking kwamen voor de rol.

Het script komt van Shauna Cross (Whip It) en de regie is in handen van documentaire-maker R.J. Cutler die meteen zijn eerste belangrijke langspeelfilm mocht regisseren. Niet meteen twee namen waar je meteen wild van wordt. Catherine Hardwicke (Twilight, Thirteen) had de film moeten regisseren maar werd vervangen door de Braziliaanse cineast Heitor Dhalia omdat Hardwicke toen meer interesse had om de commerciële teen-horror Red Riding Hood (2011) te regisseren. Ook Heitor Dhalia verliet het project.

if_i_stay_2014_blu-ray_pic01.jpgif_i_stay_2014_blu-ray_pic02.jpgif_i_stay_2014_blu-ray_pic03.jpg

Op de Blu-ray staan wel een hele zooi extraatjes, van de audio-commentaar van de regisseur tot een aantal verwijderde scènes, een videoclip, een blik op de muziek van de film en nog wat trailers en stills. If I Stay is geen slechte film, maar het is het soort melodrama's die op geen enkel moment indruk kan maken.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
Recensie door op 9 januari 2015

 

*** If I Stay trailer ***

08-01-15

Junior (2012) ***½ recensie

De 23-jarige Jean-Pierre Bauwens bijgenaamd 'Junior'. Niemand die deze boksende levende legende niet kent. Een eenvoudige volksjongen die alles behalve uit een doorsnee gezin komt en in allesbehalve doorsnee omstandigheden is opgegroeid en leeft. En nu is er de documentaire Junior (2012) van Sien Versteyhe.

junior_2012_poster.jpg

Iemand die door zijn zwijgzame nuchterheid, zijn schitterende overwinningen ondanks persoonlijke tragedies, eindeloos respect afdwingt. Junior. Bokser, Bokser en nog eens Bokser. Een kampioen van weinig woorden, maar zeer krachtdadige mokerslagen. Geen vedette, geen showman. De jonge regisseuse Sien Versteyhe sloeg met deze reportage meteen een knock-out.

Vergeet het 'Man-Bijt-Hond' en 'Iedereen Beroemd' - kijken in de huiskamers van de gewone mens. De echte realiteit van Junior en zijn familie is bikkelhard. Het zijn weinig benijdenswaardige omstandigheden. Het dwingt respect af hoe de familie aan mekaar hangt. Hoe Junior strijdt voor zijn familie.

Als kijker voel je je geen voyeur, je voelt je bijna deel van de entourage. De camera stelt zich dan ook heel bescheiden op. Geen opdringerige beelden. Geen zoektocht naar sensatie of overdreven emotie. Stills. Veel stills. Want uiteindelijk in een gezin is er veel stilte. Ondanks de 7 kinderen, waarvan vooral de ernstig autistische Claude ons meteen duidelijk maakt dat dit absoluut niet evident is.

Wat een contrast toch ook met andere sporten. Wanneer de bokser de ring in gaat is hij een gladiator een ster, de held van de avond. Maar daarvoor en achteraf is hij de eenzame krijger alleen in zijn gedachten in troosteloze kleedkamers. Bont en blauw geslagen. Wat een verschil met glamoureuze tennis-vedettes en voetbalsterren. De openingsscene zet meteen de toon van hoe het leven als bokser is.

Ondanks het feit dat deze documentaire ongetwijfeld publicitair enorm heeft geholpen en misschien zelfs een deel was van de promotie van de Junoir Bauwens Stichting, is het geen "marketingverhaal". Gelukkig. Uiteraard winnen Junior en zijn familie onze sympathie en respect. De documentaire is ondertussen te verkrijgen op DVD.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
Recensie door op 8 januari 2015

 

*** Junior trailer ***

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende