Review

• 99 Homes (2014) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Ongeveer tegelijkertijd als The Big Short werd deze 99 Homes (2014) uitgebracht. Deze twee films gaan allebei over de ineenstorting van de huizenmarkt in de Verenigde Staten sinds 2008. In The Big Short zien we hoe vier speculanten rijk worden door het voorspellen van het ineenstorten van de huizenmarkt, in 99 Homes bekijken we het van de andere kant en volgen we een vader die uit zijn huis wordt gezet. Dat levert een interessante, soms rauwe, dramafilm op die toch een beetje te veel op veilig speelt.

Korte inhoud: Dennis Nash (Andrew Garfield) woont samen met zijn zoontje Connor (Noah Lomax) en zijn moeder Lynn (Laura Dern) in hun familiewoonst. Door de wereldwijde economische crisis heeft bouwvakker Dennis geen vaste inkomsten en krijgt hij het lastig om de hypotheek op de woning af te betalen. De zaak komt voor de rechtbank waar Dennis te horen krijgt dat zijn familie uit het huis moet.

Dennis hoopt nog in beroep te kunnen gaan maar de volgende dag staan de politie en vastgoedmakelaar Rick Carver (Michael Shannon) voor de deur. Dennis, Connor en Lynn moeten onmiddellijk het huis ontruimen. Daarna wordt het verzegeld en eigendom van de bank. Omdat ze nergens anders terecht kunnen, trekken ze naar een groezelig motel waar reeds enkele families verblijven die hetzelfde hebben meegemaakt.

Vastbesloten om zijn huis terug te krijgen, neemt Dennis ondertussen elk baantje aan dat hij kan krijgen. Hij weet van aanpakken en dat valt ook Rick Carver op. Carver stelt voor dat Dennis hem assisteert en zijn manusje-van-alles wordt. Zo gebeurt het dat Dennis aan de andere kant van de wet beland en niet veel later meegaat met Carver om mensen uit hun huis te zetten.

De bankencrisis en de daaraan gekoppelde financiële crisis trof de Verenigde Staten vooral op de immobiliënmarkt. Door het politieke en economische klimaat overzee waren het vooral mensen met woonleningen die werden getroffen, wat tot schrijnende toestanden leidde. Bij ons liep het gelukkig allemaal zo’n vaart niet, maar het doet je wel nog even even stilstaan bij deze gebeurtenissen.

Misschien net omdat de woonmarkt in Europa heel anders in elkaar zit dan in de Verenigde Staten, is deze 99 Homes hier vrij geruisloos gepasseerd. De film uit 2014 werd in april 2016 in België nog wel in de bioscoop gelanceerd maar lang heeft zijn verblijf niet geduurd. Jammer want regisseur en scenarist Ramin Bahrani toont een beklijvend portret van een man die alles kwijtraakt door het falen van het systeem.

Het verhaal van 99 Homes draait niet zozeer rond de ineenstortende huizenmarkt op zich als wel de uitbuiters die voordeel halen uit de achterpoortjes van het reeds corrupte systeem. Terwijl families uit hun huis worden gezet, verdienen mensen als Rick Carver hier grof geld aan en worden zij steeds rijker en hun huizen steeds groter.

Carver wordt ijskoud neergezet door Michael Shannon die geen greintje medelijden met de wanbetalers heeft en hen zonder enige emotie uit hun huis zet. Het is een rol die Shannon met verve speelt en hij doet geen enkele manier om zijn personage sympathiek te maken. Aan de andere kant staat Andrew Garfield wiens jongensachtige uiterlijk dan weer perfect is om de tweestrijd van zijn personage te tonen.

Aan de ene kant is Dennis Nash het slachtoffer van Carver en het systeem, maar door daarna op Carvers jobvoorstel in te gaan komt hij aan de andere kant te staan en moet hij zelf mensen, soms zelfs vrienden, uit hun huis zetten. Garfield weet de tweestrijd en radeloosheid in zijn personage goed weer te geven en je leeft met zijn personage en familie mee.

Een beetje jammer is dat 99 Homes nogal op veilig speelt. De makers spelen gretig in op de (terechte) verontwaardiging en emotie van de kijker, bv. in een scène waarin verschillende mensen uit hun huis worden gezet. Naarmate de film vordert voel je ook waar naartoe wordt gewerkt. Het einde komt dan ook niet als een grote verrassing.

Regisseur Ramin Bahrani is nog niet zo’n bekende naam maar toont hier dat hij weet hoe hij een verhaal moet vertellen en dat hij grondige research heeft gedaan voor deze film. 99 Homes is inmiddels verkrijgbaar op dvd en blu ray.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 26 september 2016

*** 99 Homes trailer ***

• Warcraft (2016) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Warcraft (2016), de eerste van de twee langverwachte game-adaptaties - naast Assassin's Creed (2016) - komt volgende week woensdag op DVD en Blu-ray. De film hadden we gezien in persvisie en er was toen een embargo tot een paar uur voor de release, en embargo's juist voor de openingsdag wijzen meestal op twee dingen: Ofwel wil de studio kost wat kost spoilers vermijden, ofwel vrezen ze voor heel wat negatieve recensies en een slechte word-of-mouth. Spijtig genoeg was er NIETS te spoilen in deze prent, want het ganse verhaal stak al in de trailer.

Korte inhoud: De rustige sfeer van Azeroth staat op de rand van oorlog wanneer de beschaving wordt geconfronteerd met een geduchte race van indringers: Orc krijgers, die zelf op de vlucht zijn geslaan nadat hun thuiswereld uitgeput raakte en ze bereid zijn om andere gebieden te koloniseren. Als een portal wordt geopend tussen de twee werelden, staan de twee rassen oog in oog en begint een overlevingsstrijd. Van de tegenover elkaar staande partijen zien we twee helden op ramkoers, en die hiermee hun lot van hun familie, hun mensen en hun huis in hun handen hebben. Het begin van een spectaculaire saga van macht en opoffering, een oorlog met vele gezichten, en iedereen vecht voor iets.

Laat ik beginnen met het positieve nieuws. Ik vind de production design best wel ok. De atmosfeer zit goed en ook al zit er teveel cgi in de film valt het eigenlijk nog wel mee. Ook de karakters zijn minder slecht dan wat ik had verwacht. Het verhaal begint in Draenor, het thuisland van de Orcs. Het land is uitgeput en de Orcs moeten opzoek naar een nieuw gebied. Gul'dan (Daniel Wu) wil een horde/leger vormen met alle aanwezige clans, en iedereen aanvoeren voor een strijd tegen Azeroth, het Koninkrijk van Stomwind. Hiervoor willen ze gebruik maken van een portal naar de mensenwereld, en om deze gateway open te krijgen moeten ze offers brengen, met name de draenei, wiens levensenergie wordt opgezogen door Gul´dan. Een obscure kracht die niet meteen op instemming kan rekenen van clanleider Durotan (Toby Kebbell) en zijn vrouw Draka (Anna Galvin).

Ook de mensenwereld heeft een aantal knappe figuren. Het meest in het oog springend is Ben Foster in de rol van de wizard Medivh. Maar ook de half mens half orc Garona (Paula Patton). Daarnaast hadden we nog de koning Llane Wrynn Dominic Cooper en de ridder Anduin Lothar (Travis Fimmel), maar deze twee personages hebben me wat teleurgesteld.

Visueel sluit de film wel goed aan bij het universum van Warcraft, ook al heeft deze prent eigenlijk nog maar weinig te maken met World of Warcraft, maar wel met de eerder Warcraft games. De film is geen Lord of the Rings, maar deze film neemt ons wel mee in een compleet nieuw universum. Maar is dat de film die de vloek van de game-adaptaties heeft doorbroken? Wel neen. Maar het is wat mij betreft tot nu toe de beste game adaptatie die ik al heb gezien. Ik heb er van genoten maar deze film heeft een truck vol met mankementen.

Er was veel potentieel en met een betere regisseur aan het roer had deze wel een veel betere game-adaptatie geweest. Duncan Jones is geen slechte regisseur, maar hij is geen Peter Jackson. Ik was niet op zoek naar een LotR duplicaat maar een goede Fantasy film, maar veel acteurs waren gewoon verkeerd gecast. En dan kom ik terug naar wat ik een paar regels eerder schreef, Dominic Cooper en Travis Fimmel passen gewoon niet in het plaatje. Cooper is veel te jong voor de rol van koning en Fimmel kan niet acteren. Die gast straalt NUL emotie uit! Ook die jonge wizard die van Ben Foster leert, gespeeld door Ben Schnetzer, is nog zo een miscast. Hij lijkt wel te komen uit zo' MTV popcorn film, en dat was nu net wat deze film niet wou zijn. Ook de zoon van Lothar, Callan (Burkely Duffield) is een verkeerde cast. En laten we eerlijk zijn, de jongen stond ook bijzonder slecht te acteren.

Ook het verhaal stelt teleur. Veel dialogen trekken op niks en de chronologie van het verhaal lijkt heel bizar. En dat is heel bizar voor deze regisseur die toch heeft bewezen dat hij een verhaal kan vertellen (cf. Moon). Je gaat van één setting naar de andere en als kijker is het niet altijd duidelijk hoe we daar terecht zijn gekomen. Ook het einde voelde echt langdradig aan en bij de battle scene op het einde voel je gewoon de geforceerde mise-en-scène. ***spoiler *** Plots zien we dat de koning de half orc Garona wil overtuigen om hem te doden, en dan staat even de tijd blijkbaar stil met personages die op de achtergrond quasi in slow motion lopen. Maar de actie op de voorgrond is in normale snelheid, en neen, dit zijn geen X-Men. Ook was er geen enkele orc die een aanval wou inzetten op de koning, wat toch wel heel bizar leek. Ook deze scène werkte voor mij niet. *** einde spoiler ***

Kortom, de makers hebben geprobeerd het onmogelijke mogelijk te maken. Wel, de makers waren niet ver van een geslaagde film. En laten we misschien hopen dat er een vervolg komt en dat ze leren uit de fouten van deze film. Deze film bewijst ook dat game-adaptaties goede films kunnen opleveren, en deze film was daar niet heel ver van. Ik ken het game en mijn score ligt dan misschien ook een tikkeltje hoger, maar meer dan 3 sterren kon ik deze prent toch niet geven.

Warcraft komt op 28 september 2016 uit op DVD en Blu-ray met Deleted/extended scenes, Gag reel, making of filmpjes zoals The World of Warcraft on Film, The Fandom of Warcraft, Warcraft: Bonds of Brotherhood Motion Comic, Warcraft: The Madame Tussauds Experience, ILM: Behind The Magic of Warcraft en een Warcraft Teaser. Spijtig genoeg geen audiocommentaar van de regisseur over de gehele film.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 22 september 2016

*** Warcraft trailer ***

• Sisters (2015) ** Blu-ray recensie

Pin it!

Okee, ik beken, ik heb een zwak voor Tina Fey en Amy Poehler. "30 Rock" en "Parks and Recreation" zijn heerlijke staaltjes televisie en je weet dat er altijd gelachen wordt met deze twee. Hun vorige gezamenlijke filmprojecten vond ik heel (Mean Girls) tot gewoon goed (Baby Mama). Het valt me dan ook redelijk zwaar om te melden dat Sisters (2015) niet helemaal bracht wat ik ervan verwachtte. Meer zelfs, ondanks enkele sterke scènes is deze film behoorlijk flauw en weinig verrassend.

Korte inhoud: Maura en Kate Ellis zijn twee zussen die erg goed overeenkomen maar toch elk een heel ander leven leiden. Kate (Tina Fey) is de oudste en meest rebelse van de twee. Ze heeft een tienerdochter Haley (Madison Davenport), is uit haar huis gezet en sukkelt van het ene waardeloze baantje van schoonheidsspecialiste of nagelstyliste in het andere. Maura daarentegen is verpleegster, verantwoordelijk en gescheiden.

Wanneer hun ouders Bucky (James Brolin) en Deana (Dianne Wiesr) Maura via Skype vertellen dat ze hun huis in Florida gaan verkopen en inruilen voor een kleiner appartement, vragen ze Maura het nieuws te vertellen aan de temperamentvolle Kate. Uiteindelijk belanden de twee zussen zelf in Florida waar ze van hun ouders hun oude kamer moeten opruimen.

Tijdens het opruimen komen de twee echter op het geweldige idee om nog een laatste keer een beruchte Ellis Island-party te organiseren. Deze feestjes waren twintig jaar eerder dé place to be voor hun vrienden. Ze nodigen al hun oude schoolvrienden uit in het lege ouderlijke huis in de hoop nog één keer hun jeugd te mogen meemaken. Onnodig te zeggen dat het feestje niet helemaal zoals gepland verloopt.

Het verhaal van Sisters is helemaal niet origineel en ook de uitwerking kan je verre van vernieuwend noemen. De makers betreden enkel platgetreden comedypaden en de film wordt nergens scherp. Hoewel cast en crew in de extra’s op het schijfje jubelt over het scenario van Paula Pell, ben ik hier toch minder enthousiast over. De film voelt als een langgerekte sketch en eigenlijk is dat niet verbazingwekkend aangezien Pell vooral als scenariste van het bekende "Saturday Night Live" werkte.

Sisters lijkt dan ook een beetje een uit de hand gelopen grap van enkele medewerkers van "SNL". Naast Pell zijn immers ook Fey en Poehler bekend geworden door het zaterdagse laatavondprogramma en ze hebben ook enkele van hun voormalige collega’s in bijrollen in de film gesmokkeld, zoals Maya Rudolph, Rachel Dratch of Chris Parnell. Ook scenariste Paula Pell speelt trouwens een excentrieke bijrol.

Ergens vind ik het jammer dat Tina Fey niet zelf het scenario schreef, dan had de film veel spitser en origineler geweest. Wat mij betreft is het scenario van Mean Girls dat Fey schreef, één van de meest verfrissende scenario’s uit het genre en zelfs nog maar een beetje van Feys inbreng zou deze Sisters naar een veel hoger niveau tillen.

Voor Sisters speelt Fey enkel de rol van producent en actrice. Dat het samenspel met Amy Poehler zeer natuurlijk oogt, is niet verrassend. De twee kennen elkaar al jaren, zijn ook in het echte leven goede vriendinnen en zijn perfect op elkaar ingespeeld (zo presenteerden ze al meermaals de Oscar ceremonie). In tegenstelling tot in Baby Mama zijn de rollen nu omgedraaid en speelt Fey de losbol en is Poehler het verantwoordelijke personage.

Regisseur van dienst is Jason Moore die eerder het genietbare Pitch Perfect draaide en daar een beter scenario had om mee te werken. Moores regie is vrij onopvallend en verdwijnt mee in het zinkgat dat het scenario creëert. De bijrollen zijn karikaturaal, bv. de klasgenoot die van zichzelf denkt dat hij ongelooflijk grappig is maar eigenlijk op iedereens zenuwen werkt, de bitch met te weinig zelfvertrouwen, de upper class people die na wat alcohol zwijnen blijken te zijn… Je hoeft niet veel films in het genre te hebben gezien om het rijtje aan te vullen.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel en zitten er toch enkele sterke scènes in de film, zoals Kate en Maura die in de supermarkt de niet uitgenodigde Brinda (Rudolph) tegenkomen wat een leuk verbaal steekspel oplevert, of de verantwoordelijke dochter die haar avontuurlijke moeder op het matje moet roepen. Maar al bij al kan je stellen dat de humor in deze film voorspelbaar en flauw is. Hier is zeker een publiek voor, maar van een film met Tina Fey en Amy Poehler verwacht ik veel meer spitsvondigheid. En dan moet je helaas concluderen dat deze Sisters gewoon een jammerlijke waste of talent is.

De blu ray van Sisters ligt inmiddels in de winkels. Op het schijfje staan een hoop extra’s waaronder een audiocommentaar, extended en deleted scenes en bloopers. Pijnlijk om te zien is hoe vrijwel alle acteurs een enorm improvisatievermogen hebben en dezelfde scene op verschillende manier uitvoeren. Waste of talent dus.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 19 september 2016

*** Sister trailer ***

• X-Men: Apocalypse (2016) ** Blu-ray recensie

Pin it!

Volgende week komt X-Men: Apocalypse (2016) uit op DVD en Blu-ray. Van alle Marvel Comics hecht ik het minste belang aan The X-Men saga. Het probleem met de films is dat ze samen over zoveel superkrachten beschikken dat elk conflict eigenlijk vrij simpel opgelost kan worden, en andere X-Men eigenlijk gewoon te beperkt zijn in hun kunnen dat je je afvraagt waarom we hen zoveel aandacht gunnen. Maar hoe dan ook kan je tot op een zekere hoogte genieten van het popcorn geweld, ook al zat er bijzonder veel emotie in deze X-Men: Apocalypse, misschien met een wel fel overladen pathos gehalte. X-Men: Apocalypse is spijtig genoeg geen bijzonder goeie film ondanks het astronomische prijskaartje en het aanwezige acteurstalent.

Korte inhoud: Nu de X-Men succesvol het verleden veranderd hebben en een veilige toekomst voor de mutanten hebben bereikt, keert uit de duisternis de eerste mutant terug: Apocalypse. Deze mutant, ook wel En Sabah Nur (Oscar Isaac) genaamd, ziet de hedendaagse mutanten als zwak. De 5000 jaar oude 'supermutant' Apocalypse begint aan zijn queeste de wereld met harde hand zijn wil op te leggen. Het recht van de sterkste is zijn lijfspreuk en geldt voor zowel mens als mutant. Om de dreigende genocide te weerstaan moet een nieuw team X-Men bijeen gebracht worden en moeten zowel professor Xavier (James McAvoy) als zijn vijand Magneto (Michael Fassbender) een kant kiezen. In het Tijdperk van Apocalypse zijn de gebruikelijke helden echter niet per se good guys en kunnen schurken verrassend goede kanten kennen.

Het is tevens een terugkeer van regisseur Bryan Singer (X-Men, X2, X-Men: Days of Future Past) naar zijn vertrouwde franchise. Singer schreef tevens het verhaal voor deze film met behulp van scenarist Simon Kinberg. En het grote verschil met pakweg The Avengers, is de serieus. Daar waar je geregeld moet lachen bij The Avengers is het hier vooral bittere ernst. Enkel het personage van Peter Maximoff / Quicksilver (Evan Peters) zorgt voor wat comic relief. Maar ook zonder humor is deze 144 minuten lange film wel ontspannend want je krijgt een waaier te zien van boeiende karakters met superkrachten die elk op hun manier een beetje kleur brengen aan dit wereldvernietigend spektakel. Persoonlijk heb ik het zowat gehad met in elkaar stortende gebouwen.

Deze X-Men mag misschien net iets beter zijn dan Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), maar het kon allemaal nog beter indien ze de villain beter hadden uitgewerkt. Oscar Isaac is een geweldige acteur maar hier is hij in zijn acteerwerk beperkt tot het strikte minimum van gelaatsexpressies. Hij speelt als het ware een emotieloze mummie wiens enige megalomane plan de destructie van de wereld is ... how original. Nu ja, het personage heet Apocalypse dus lag dit wel voor de hand. Net zoals bij vele andere X-Men figuren was ik voor geen bal geïnteresseerd in deze villain. Anderzijds kan je niet ontkennen dat er heel wat acteerwerk aanwezig is in deze prent en van bepaalde scènes krijg je echt wel rillingen, zoals wanneer Erik Lehnsherr wordt ontmaskerd in Magneto en hij hiervoor een dure prijs betaalt. Maar ook Game of Thrones actrice Sophie Turner in de rol van Jean Grey is een interessante aanwinst en haar duo met de jonge Scott Summers / Cyclops (Tye Sheridan) werkt wel tot op een zekere hoogte. Daarnaast zien we ook nog de jonge Ororo Munroe / Storm (Alexandra Shipp) en de opstandige en gevallen Angel (Ben Hardy). Ook Olivia Munn deed haar intrede als Psylocke, maar we komen niks te weten van haar personage en moeten het doen met haar sexy pakje en haat Zoolander blikken.

De rol van Raven / Mystique (Jennifer Lawrence) is in vergelijking met X-Men: First Class (2011) en X-Men: Days of Future Past (2014) een stuk teruggeschroefd en ik vond dat helemaal niet erg. Haar verhaal is wat mij betreft al voldoende verteld en ze biedt hier geen enkele meerwaarde. Er zit ook een beetje van een love interest in deze prent tussen Charles Xavier en Moira Mactaggert (Rose Byrne), maar niets om echt over naar huis te schrijven.

In de film gaan een aantal X-Men Star Wars gaan zien in de bioscoop (de film speelt zich af in de jaren '80), en dan discussiëren ze kort tussen wat nu de beste film is: A New Hope of deze film. Ze komen niet tot een consensus, maar over één ding zijn ze het wel roerend eens, de derde film is altijd de slechtste. En ik ben niet zeker of dit bedoelde humor was naar de film van Brett Ratner (X-Men: The Last Stand) of zelfspot; maar deze derde X-Men prequel is ook daadwerkelijk de slechtste van de drie, zelfs de slechtste van de 6. Het probleem met veel van die comic adaptaties-sequels is dat ze altijd het mantra van bigger-louder-better willen nastreven, ook al is het resultaat vaak allesbehalve 'better'. Het eindigt meestal in een cgi-fest van geen belang, met een onbegrijpelijke inhoud. Maar tevens ook een prent die voor de studio 'too big to fail' is, en bijgevolg lijkt soms of het scenario van geen belang is. Deadpool (2016) is hierop een uitzondering, maar wat was dat ook een véél betere adaptatie.

De grootste verdienste van deze film is zijn cast en dit is eigenlijk op rekening van de First Class regisseur Matthew Vaughn. Veel diepgang zal je niet vinden bij deze personages. Zelfs Wolverine duikt op in een soort van een overbetaalde cameo-rol om een deel van het publiek tevreden te stellen, maar het is hoofdzakelijk huilen met de pet op. Dat de Holocaust dan ook nog eens wordt bijgehaald op een bijzonder goedkope manier, laat zelfs een wrang smaakje achter. Christopher Nolan heeft het niveau van de comic adaptaties naar een hoger niveau getrokken, deze X-Men: Apocalypse zit daar spijtig genoeg een stuk onder.

Op 21 september 2016 verschijnt X-Men: Apocalypse op DVD en Blu-ray (3D), weliswaar zonder audio commentaar van de regisseur, maar wel met making of filmpjes, extended en deleted scenes, bloopers en nog heel wat meer. Voor de fans van de X-Men zijn er zelfs verschillende boxsets verschenen. X-Men Collection laat je het epische spektakel van de X-Men volledig opnieuw ervaren met alle 6 blockbusters in één box. Fan van de laatste X-Men films, maar het begin gemist? Ontdek dan nu de eerste trilogie met supersterren als Hugh Jackman, Halle Berry, Patrick Stewart en Ian McKellen. Toch meer honger naar de echte oorsprong van je favoriete X-Men? Dan is de X-Men Prequel Trilogy misschien uw ding. Blijft Hugh Jackman je all time favoriet? Zet dan zeker de Wolverine Collection op je verlanglijstje.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 17 mei 2016

*** X-Men: Apocalypse trailer #2 ***

• Blair Witch (2016) **½ recensie

Pin it!

Found footage films zijn dood voor mij. En dat toch al een tijdje. Toch was ik hoopvol naar de opkomende Blair Witch (2016) van Adam Wingard (The Guest), naar een script van Simon Barrett (The Guest), en dat na de vrij geslaagde trailer. Maar het script is een copy-paste van de eerste film, met iets meer digitaal geschud en drone shots, maar echt scary vond ik het niet ... zelfs bij momenten wat irritant.

Korte inhoud: Het verhaal volgt een groep studenten die besluit te gaan kamperen in de bossen. James (James Allen McCune) denkt dat zijn vermiste zuster Heather nog steeds in leven is en hij kan zijn vrieden - Peter (Brandon Scott), Ashley (Corbin Reid) en Lisa (Callie Hernandez) overtuigen om de trip te maken naar Burkitsville. Ze passeren eerst nog langs het huis van Lane (Wes Robinson) en Talia (Valorie Curry) die alles weten over de legende van The Blair Witch en vervoegen uiteindelijk de crew. Wanneer ze zich in het bos bevinden, realiseren ze zich dat ze niet alleen zijn. Er zit namelijk een duister gevaar verscholen in de bossen...

De buzz was groot (zeker na ComCon met de vele lovende kritieken) en ik ging in de zaal met bepaalde verwachtingen. Niet noodzakelijk torenhoge verwachtingen, maar toch een hoop dat deze reboot/sequel de formule nieuw leven zou inblazen. Maar het enige vernieuwende element is dat ze een drone gebruiken. Voor de rest is het slechter gefilmd dan de eerste film. The Blair Witch Project (1999) had een mengeling tussen video (kleur beelden) en 16 mm pellicule (zwart wit beelden), in deze prent is alles digitaal. Het grootste probleem is dat alles artificieel hard werd geschud om spanning op te wekken, en soms zit je minuten lang naar een wazig beeld te staren en wordt je misselijk van de shaky cam. En dat is meteen het probleem van de found footage. Een ander probleem van het genre naast de vreselijke fotografie, is dat er een motivatie moet zijn om te filmen. En hier hebben de makers op het vernuftige idee gekomen om iedereen een kleine spy-camera te geven die boven hun oor hangt. Maar uiteraard moet je af en toe variatie brengen met camera's en dan heb je soms echt wel belachelijke scènes waar een personage door een tunnel moeten kruipen en toch nog de camera kunnen werpen zodat het nog een perfect beeld kan maken. Bepaalde shots voelen ook niet spontaan aan maar voelen echt wel in scène gezet. Is dit een fout van de acteurs of de regisseur? Volgens mij is het wel een beetje de fout van beiden. Maar de scenarist blijft ook niet buiten schot. Het script is lui, kopieert net iets teveel van de eerste film en er zitten ook rare toestanden in. Iedereen zou uitgerust zijn met gps, kwestie van alles hedendaags te maken, maar niemand lijkt de gps echt te gebruiken om vermiste leden terug te vinden.

De makers hebben de intentie om te vernieuwen, maar deze Blair Witch krijgt van mij een NUL voor originaliteit. Dus ik weet niet aan welke drug deze fans in ComicCon hadden gesnoven, maar dit was echt geen goede film. Je zou denken dat als deze jongeren zo voorbereid zijn, waarom ze dan dezelfde domme fouten maken, te beginnen om eventjes meters ver van het kamp alleen hout te gaan sprokkelen voor het kampvuur. Er zitten ook heel bizarre scènes in zoals deze met Ashley die haar voet bezeert terwijl ze een rivier oversteekt ***spoiler*** later blijkt dat haar voet ontstoken is en nadien dat er zelf een beest is ingekropen. Dat was even een belachelijke Blair Witch / Evil Dead cross over. Hoe dat beestje door de schoen is gekropen is mij een mysterie. Er zit ook een scene in waarin een houten pop wordt gebroken en dit uiteindelijk een uitwerking heeft op één van de karakters die letterijk in twee breekt. Hiermee zijn we terecht gekomen in een ander soort prent, en hiermee nemen ze dan afstand van de originele film, maar het komt behoorlijk gimmicky over en allesbehalve schrikwekkend ***end spoiler***.

Het meeste drama wordt gecreëerd door de toevoeging van Lane en Talia aan de groep. Er ontstaat zelfs iets van een klasse conflict en als kijker weet je niet meteen of zij te betrouwen zijn of ook net zoals hen slachtoffer zijn. Toch is er wat verwarring wanneer *** spoiler*** een van de groep een bol jute touw in de rugzak van Lane vindt, dezelfde touw dat gebruikt werd om de houten figuurtjes te maken die rond het kamp werd gevonden en waardoor ze uiteindelijk zijn gevlucht. Maar er is op geen enkel moment een logische verklaring of motivatie voor deze daad. En op het einde van de rit overleven de twee voorspelbare leden van de groep en zij ontdekken uiteindelijk het huis. En wat ze daar aantreffen is ... een muur. I am not even kidding. *** end spoiler***

Mijn grootste ergernis met deze horror is dat de Blair Witch helemaal niet scary is. In de eerste film zagen we niks van de heks, maar de sfeer, de geluiden was echt scary en je voelde haar aanwezigheid, hier doen ze net hetzelfde en de formule werkt niet meer. Het deed me wat denken aan Paranormal Activity 2 waarin ze de formule wilden herhalen maar er was niks meer scary aan omdat je wist wat er zou komen. The Thing (1982) is één van mijn favoriete horrorfilms, maar de reden waarom de reboot zo slecht was is omdat het eigenlijk niets nieuws aanbracht en ruste op effecten die werkten uit de originele prent. De film is wel beter dan die andere sequel Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000), maar ik had veel meer verwacht en vond dat ze dit project maar in het bos hadden moeten laten, tezamen met de found footage. Blair Witch komt volgende week 21 september 2016 in de bioscoop.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 14 september 2016