Review

• Event Horizon (1997) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Horror in space, het is een gekende formule, en deze Event Horizon (1997) is misschien wel de enige film van Paul W.S. Anderson die ik nog de moeite vond.

Korte inhoud: In het jaar 2047 wordt een groep astronauten eropuit gestuurd om het verloren gewaande schip Event Horizon te gaan onderzoeken. Dit schip verdween 7 jaar eerder onder mysterieuze omstandigheden, maar het is nu weer verschenen in ons zonnestelsel. De Event Horizon is ooit uitgerust met een experimenteel voortstuwingsmechanisme (de zogenaamde gravity drive ofwel "zwaartekracht-motor") dat snelheden groter dan het licht zou kunnen bereiken. Bij de eerste test van de aandrijving verdween het schip van de radar en was sindsdien spoorloos.

Het ruimteschip "Lewis and Clark" met aan boord de astronauten bereikt de Event Horizon die zich nu in een baan rond de planeet Neptunus bevindt. Als de astronauten aan boord komen van het verlaten schip wordt duidelijk dat de bemanning op gruwelijke wijze om het leven is gekomen. Langzaam maar zeker wordt de afgrijselijke waarheid onthuld: het experiment zeven jaar geleden is niet mislukt, het is juist gelukt. Beter dan ooit kon worden gehoopt. De Event Horizon heeft zover in de ruimte gereisd dat het is teruggekomen met iets kwaadaardigs aan boord. Een van de astronauten is de ontwerper van de gravity-drive: Dr. William Weir (Sam Neill), een hoogbegaafde geleerde en tevens de enige persoon ter wereld die exact weet hoe de mysterieuze motor werkt. Astronaut Justin (Jack Noseworthy) onderzoekt de motor wanneer ze aan boord zijn. Ineens schakelt de motor zichzelf in en Justin wordt erin "gezogen". Later wordt hij teruggevonden, in catatone toestand.

Vervolgens worden de astronauten één voor één geconfronteerd met hun diepste innerlijke angsten en een aantal komen daarbij op afschuwelijke wijze om het leven. De kwaadaardige entiteit die deze psychosen veroorzaakt lijkt zich achter in het schip te bevinden, waar ook de gravity-drive is. Kapitein Miller (Laurence Fishburne) weigert aanvankelijk het gevaar in te zien, maar wanneer ook hij "gekweld" wordt door een diepliggend verdrongen angstbeeld dat hem bijna zijn eigen leven doet benemen, besluit hij de Event Horizon te vernietigen. De wetenschapper Dr. Weir verzet zich hiertegen, in diens ogen worden de gebeurtenissen veroorzaakt door een fenomeen dat zo uniek is dat ze de gelegenheid niet voorbij mogen laten gaan om het nader te onderzoeken.

Sam Neill is een geweldig acteur en hij is ook perfect gecast voor dergelijke films. De massa zal hem wel kennen uit Jurassic Park (1993), maar een horrorfilm waar hij echt in uitblonk was toch In the Mouth of Madness (1994) van John Carpenter. In deze film speelt hij de rol van een lichtjes krankzinnige geleerde die erin geslaagd is om aan de begrenzing van tijd en ruimte te ontsnappen en zo een ruimteschip in een nieuwe dimensie te slingeren. Het eerste uur van Event Horizon is een beproeving voor vele hartklep patiënten, maar nadien valt het script van Philip Eisner, die zich klaarblijkelijk liet inspireren door Clive Barker, een beetje in mekaar. Het werd één gore-fest die Paramount na het zien van de eerste cut drastisch liet inkorten. Aan het einde van de rit blijken clichés en voorspelbaarheid de enige resterende ingrediënten van deze horror.

Anderson wou achteraf nog een director's cut uitbrengen maar blijkbaar waren de rushes op slordige manier bewaard en is deze cut er nooit echt van gekomen, maar er kwam wel een DVD en Blu-ray op de markt met als bonus wat deleted scenes is mindere kwaliteit.

Kortom, het is een B-film geworden met een toch wel knappe production design en een creepy verhaallijn, maar de executie valt soms wel te wensen over en het einde vervalt echt wel in de monster-clichés in plaats van het verder slim af te wikkelen. Hier zat veel meer in.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 18 januari 2017

*** Event Horizon trailer ***

• Trainspotting (1996) **** 20th Anniversary Blu-ray recensie

Pin it!

Nog een film die Universal binnenkort op Blu-ray zal uitbrengen is Trainspotting (1996) van Danny Boyle gebaseerd op de roman van Irvine Welsh. En het is een 20th Anniversary editie, ook al zijn er niet echt veel extraatjes te rapen. Een ware cultklassieker die nog steeds de tand des tijds kan doorstaan. Het onderwerp van de film is drugs en de gevolgen ervan, maar in tegenstelling tot het gitzwarte Requiem for a Dream (2000) is deze prent buitengewoon grappig (Schotse humor wel te verstaan!) en zeer inventief.

Korte inhoud: Trainspotting vertelt het verhaal van de werkloze Mark Renton (Ewan McGregor) die samen met zijn zogenaamde vrienden het alledaagse leven in Edinburgh kleur probeert te geven. Hun leven bestaat voornamelijk uit bier drinken, uitgaan, drugs en voetballen. Dat is hun manier om de jaren '90 door te komen. Door verschillende gebeurtenissen besluit Mark te kiezen voor een nieuw leven dat hij los van zijn verleden op wil bouwen in Londen. Als één van zijn vroegere vrienden, Begbie (Robert Carlyle), in Edinburgh in moeilijkheden komt, zoekt hij onderdak bij Mark. Wanneer ook Spud (Ewen Bremner), Sick Boy (Jonny Lee Miller) en Tommy (Kevin McKidd) naar Londen komen, lijkt Mark onder de druk van zijn Schotse vriendenclub al snel zijn oude levensgewoontes weer op te pakken.

Drugs nemen is fout, maar deze film wil niet al te moralistisch uit de hoek komen. Het blijft een dolkomische prent over jonge mensen in de buitenwijken van Edinburgh (ook al werd veel van de film opgenomen in Glasgow). Het gaat niet alleen over druggebruik, maar ook over seks, relaties tussen vrienden, armoede, verantwoordelijkheidszin, escapisme en opgroeien met een uitzichtloze toekomst. Danny Boyle laat ons de vrijheid om zelf een oordeel te vormen over datgene wat we te zien krijgen. Ondertussen verwend de regisseur ons met visueel spektakel, zoals de scène waar McGregor in een wc-pot gaat zwemmen - een shot die achteraf werd geript door Guy Ritchie in Snatch. (2000) - of de scène waar hij wordt overgebracht naar het hospitaal met een zware overdosis.

Voor wie het boek van Welsh gelezen heeft zal meteen hebben opgemerkt dat het boek zo goed als onverfilmbaar was met zijn aparte point-of-view verhaaltjes geschreven in een aparte stijl. Scenarist John Hodge (Shallow Grave, The Beach) heeft zich zichtbaar uit de naad gewerkt om al die verhalen in een schitterende film te gieten met een logische structuur. Een mooie drugscocktail van humor, tragedie, realisme en fantasie.

Toen ik de film voor het eerst zag verstond ik maar half de dialogen ook al is mijn Engels vrij goed. Deze film zie je dus best met ondertitels want het lokale dialect is voor een buitenstaander niet altijd even verstaanbaar. De muziek die gebruikt wordt is dan weer universeel en net zoals een Pulp Fiction (1994), onvergetelijk. Met name de muziek van Iggy Pop blijft nog nazinderen na het zien van de film.

Het is een low budget film maar het is er niet aan te zien. Het productiebudget lag op iets meer dan 2,5 miljoen dollar maar bracht bijna 10 keer zoveel op met zijn bioscoop-release in de States en nog veel meer met zijn video-release.

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 14 januari 2017

*** Trainspotting trailer ***

• The Edge (1997) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Een paar weken geleden hebben we The Spanish Prisoner (1997) besproken van David Mamet. In datzelfde jaar is ook The Edge (1997) uitgekomen, geschreven door Mamet, een bear-attack film met twee Hollywood acteurs in de hoofdrollen.

Korte inhoud: De rijke Charles Morse (Anthony Hopkins) vergezelt zijn mooie vrouw Mickey (Elle Macpherson) bij een photoshoot in Alaska. De shoot wordt gemaakt door Robert Green (Alec Baldwin). Om specifieke indianen te vinden voor de shoot vliegen Green, Morse en nog een fotograaf naar goede locaties toe. Onderweg worden ze door vogels bestormd en storten ze neer in een meer. Om te overleven in de bossen waar een moordlustige beer rondhangt, moeten ze op elkaar kunnen vertrouwen. Morse is de enige met de kennis die hen zou kunnen redden. Morse vermoedt dat Green een affaire heeft met zijn vrouw. Dit zorgt voor complicaties tijdens hun overlevingstocht, waarbij ze constant een gevaarlijke beer tegenkomen.

De regisseur van dienst is Lee Tamahori, die zowel in staat is van het meest verderfelijke (Die Another Die, Next, xXx: State of the Union) als het degelijke (Once Were Warriors). De man heeft ook The Devil's Double (2011) geregisseerd. Zelf vind ik deze The Edge nog één van zijn betere films, ook al mist de film net iets meer scherpte. Het script bood wel heel wat mogelijkheden; naast de beet-aanval is er ook een intrigerend conflict tussen twee mannen die van bij het begin van de film niet helemaal duidelijk is. Maar dat het personage van Baldwin een affaire had met de vrouw van het personage van Hopkins, was al meteen duidelijk.

Het leuke aan het verhaal is dat de stoere Baldwin gaandeweg afhankelijk zal worden van de wijzere oude man. Het wordt zelfs nog interessanter wanneer het personage van Hopkins door heeft dat Baldwin waarschijnlijk voor geen meter te vertrouwen is, maar toch nog altijd het meest humane wil doen. De spanning is vaak om te snijden, en al zeker de scènes met de beer, die gespeeld wordt door Bart the Bear, een gedresseerde beer die al in heel wat filmproducties heeft gespeeld, zoals Into the Grizzly Maze (2015) en Legends of the Fall (1994) (ook al met Anthony Hopkins). Wat moet je doen wanneer een beer in je buurt is? Lopen kan fataal zijn, klimmen is ook al een bedenkelijke optie, een beer kan je ook volgen in het water en heeft een scherpe neus dus je verbergen achter een struik zal ook niet helpen. En er zijn al heel wat films geweest die ons hebben laten zien dat je weinig kan doen; zoals Backcountry (2014) en Grizzly Man (2005).

Bart de Bear steelt misschien de show, maar de vertolkingen in deze film zijn best wel sterk en je voelt meteen wie deze karakters zijn. Het is misschien geen memorabele film maar er zijn toch wel een aantal knappe scènes in. Mamet zorgt ook voor een goede balans tussen een survival film en een psychologisch drama tussen twee mannen. Ik denk trouwens dat dit de eerste echte actie-film was voor Anthony Hopkins, en na deze film kwamen er nog meer.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 7 januari 2017

*** The Edge trailer ***

• Gattaca (1997) **** Blu-ray recensie

Pin it!

Heel wat science-fiction films uit de jaren 90 voelen bijzonder gedateerd aan, maar een handvol blijven goed; en daarbij reken ik deze Gattaca (1997), geschreven en geregisseerd door de Nieuw-Zeelander Andrew Niccol. Spijtig genoeg heeft Niccol nooit meer het niveau gehaald van deze debuutfilm, maar dit meesterwerkje pakken ze hem niet meer af.

Korte inhoud: Dankzij de vooruitgang van de wetenschap is het nu mogelijk om vooraf de eigenschappen van je kinderen te bepalen. Maar Vincent Freeman (Ethan Hawke) is op de ouderwetse manier geboren en hij moet zich staande houden tussen de perfecte mensen om hem heen. Om zijn droom, een ruimtemissie, te verwezenlijken neemt hij de identiteit aan van een genetisch perfect persoon, Jerome Eugene Morrow (Jude Law). Maar als de missieleider vermoord wordt, is hij de hoofdverdachte.

De futuristische films die het niet moeten hebben van buitensporig geweld en apocalyptische taferelen en daarentegen inzetten op een intelligente intrige, zijn dun gezaaid. Dat DNA en genetische dictatuur een grote rol zal spelen in de toekomst staat buiten kijf, maar dat er ook met DNA geprutst kan worden maakt deze film ook duidelijk. Er zijn quasi geen speciale effecten in deze science-fiction prent, en dat is hoogst ongewoon. Het lijkt bij momenten wel meer op een Hitchcock drama. Cruciale vraag die deze film stelt is wat de waarde is van een mens die in een labo is ontdaan van alle mogelijke "kwaaltjes, afwijkingen en zwakheden". En bijgevolg is het op zich ook een existentialistisch portret van de toekomstige mens. In Gattaca is de mensheid onderverdeeld in 'validen' of Übermenschen die zijn ontwikkeld in een reageerbuis en 'invaliden' die geboren zijn op natuurlijke wijze en als volgt onderaan de ladder van de menselijke evolutie eindigen.

Hawke is iemand van onderaan de maatschappij met ambities om via een ruimtevaartprogramma deze planeet te verlaten, maar dan moet hij zich wel voordoen als een 'valide' en bijgevolg moet hij het systeem belazeren. Hij legt zich niet bij zijn lot neer en gaat doorheen een verschrikkelijk proces om zijn doel te bereiken. En hij krijgt de hulp van Jerome, een uniek specimen die door een ongeval aan een rolstoel gekluisterd zit. Zo krijgt hij haar- en urinestalen om zo onder de radar te duiken, en toe te treden tot het heiligdom van de nieuwe aristocratie. Anderzijds moet Vincent zich regelmatig scrubben en er voor zorgen dat hij geen DNA achterlaat op de werkvloer. Maar het wordt allemaal moeilijker wanneer iemand vermoord wordt. Daarnaast heeft Vincent ook nog eens een romance met een kantoorcollega Irene Cassini (Uma Thurman).

De politie-intrige komt overigens wat anachronistisch over in een film die gaat over bio-ethische vraagstukken, lichamelijke paranoia en de morele gevolgen van het kloningsproces, maar Niccol goochelt met oud en nieuw en het resultaat werkt. De film handelt ook over 'ouderwetse waarden' als vriendschap en broederliefde. De film is niet zo ver verwijderd van die andere cerebrale sci-fi film THX 1138 (1971) van George Lucas. Ook deze film is hypergestileerd, met zijn setdesign, zijn kostuums en zijn ijle muziekscore. Een film om opnieuw te bekijken en zeker op Blu-ray met de vele outtakes en making of filmpjes.

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 6 januari 2017

*** Gattaca trailer ***

Categories: Review 1 comment
  • Beyond the Walls (2016) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

De Franse miniserie Beyond the Walls (2016) (originele titel Au-delà des Murs) lijkt op het eerste gezicht een zoveelste haunted house-variant waarin Veerle Baetens een bezeten huis erft. Niets is echter minder waar want Beyond the Walls is een verrassend frisse serie die een mix brengt van oude en nieuwe horrorelementen gesitueerd in prachtige sets, met prima vertolkingen, een boeiend mysterie en een bevredigende ontknoping.

-

Korte inhoud: Logopediste Lisa (Veerle Baetens) erft het huis van haar overbuurman André Bainville. Merkwaardig, aangezien Lisa Bainville helemaal niet kende en de man dertig jaar dood in zijn huis zat zonder dat zijn lijk ontdekt werd. Zonder een boodschap voor zijn notaris om het huis te betreden op een welbepaalde datum, zou de man zelfs nooit gevonden zijn. Merkwaardig ook omdat Lisa nog niet eens geboren was toen de man stierf.

Geprikkeld door een Bijbelse referentie en een rode rechthoek op de erfenisdocumenten besluit Lisa in het huis in te trekken. Hoewel er reeds dertig jaar geen levende ziel in het huis is geweest, hoort ze ’s nachts een meisje lachen. Geïntrigeerd door een mysterieus patroon op het behangpapier begint Lisa in het midden van de nacht een oude schoorsteenmantel open te breken.

Daarachter ontdekt ze een heel gangenstelsel. Ze kruipt door de opening – die onmiddellijk weer verdwijnt – en verdwaalt in een geheime wereld waar niet is wat het lijkt. Al gauw ontmoet ze Julien (François Deblock), die naar eigen zeggen reeds drie jaar opgesloten zit in het doolhof. Samen trekken ze door het labyrint zoekende naar een uitweg en op de vlucht voor zijn bewoners met een zwarte olie-achtige huid.

Aan het begin van Beyond the Walls leren we Lisa kennen als een ietwat asociaal personage. Ze slaat het aanbod van haar collega’s af om iets te gaan drinken na het werk en draagt een trouwring zodat ze getrouwd lijkt en een gezin heeft. Haar appartement is op een tafel, stoel en matras leeg en Lisa lijkt vooral in zichzelf gekeerd.

Er wordt nooit expliciet vermeld dat Lisa een getraumatiseerd personage is, maar haar gedrag doet vermoeden dat er vroeger iets is gebeurd met Lisa waardoor ze een dergelijk leven leidt. De bijna dagelijkse nachtmerries waarin ze regelmatig haar bed onderplast doen hier nog een schepje bovenop. Hoewel de makers deze mogelijkheid nooit expliciet suggereren, zouden het labyrint dus wel eens een fantasie in Lisa’s hoofd kunnen zijn.

Beyond the Walls is een mysterieuze miniserie waarvan de opzet mij een beetje deed denken aan Pan’s Labyrinth van Guillermo Del Toro. Ook in deze Franse serie fungeren ontmoetingen met bijzondere figuren als metafoor voor dingen uit Lisa’s leven. Zo komt ze haar jongere zusje tegen die verdronken is toen Lisa even niet oplette, wat haar een levenslang schuldgevoel opleverde. Haar zusje redden uit het labyrint lijkt dan ook een metafoor voor het echte leven.

De decors en het uitzicht van de serie zijn knap gedaan. Vanaf het moment dat Veerle Baetens achter de muur kruipt, beland je in een mysterieuze wereld waar achter elk hoekje een nieuwe verrassing schuilt. De decorbouwers en setdressers hebben prima werk geleverd om de geheimzinnige sfeer achter de muren zo goed mogelijk over te brengen. De kamers in het huis springen van een Victoriaans interieur naar een gotische kerk of naar een in dikke mist gehuld bos. Erg knap gedaan.

Ook regisseur Hervé Hadmar (“Les Témoins") levert uitstekend werk af en weet de claustrofobische sfeer in het labyrint naar het kleine scherm over te brengen. Je weet niet wie of wat er schuilt achter elke nieuwe deur en Lisa en Julien zijn enkel op zichzelf aangewezen. Veerle Baetens en François Deblock spelen hun personages met overgave en vakmanschap.

In de derde aflevering belandt Lisa – nog steeds in het huis – op een weidse open vlakte waar aan een meer het huis staat van Rose (Geraldine Chaplin). Daar komt Lisa ook haar overleden zus Sophie (Lila-Rose Gilberti) tegen en zet ze een aantal gebeurtenissen in gang die zware consequenties zullen hebben en zullen leiden tot de ontknoping van de serie.

Beyond the Walls vormt een afgerond geheel en na drie aflevering (of 140 minuten) zit de reis van Lisa erop. Verwacht echter niet om een antwoord te krijgen op alle vragen die worden opgeworpen maar het einde sluit deze miniserie op een bevredigende manier af. De blu-ray is inmiddels verkrijgbaar, daarop helaas geen extra’s.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 6 januari 2017