Review

• Avengers: Infinity War (2018) ***½ recensie

Pin it!

Eén van de grootste verschillen tussen Justice League (2017) en deze Avengers: Infinity War (2018) zijn de villains. Marvel weet als geen ander dat je pas goede helden krijgt indien je daartegenover een al even sterke en charismatische villain zet, en dat is Thanos met zijn Black Order volledig, ook al zijn ze allen motion capture entiteiten.

Korte inhoud: Vier jaar na de gebeurtenissen uit Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017) slaan Peter Quill (Chris Pratt) en consorten de handen in elkaar om samen met de Avengers een nieuw gevaar tegen te gaan. Een gevaar in de gedaante van de gestoorde titaan Thanos (Josh Brolin) die alle zes Infinity Stones, artefacten met onvoorstelbare krachten, wil verzamelen voor een gauntlet. Deze zullen hem toestaan overal zijn wil op te leggen. Het lot van de aarde en van het bestaan zelf is nog nooit zo onzeker geweest.

Het embargo was tot en met vandaag, de dag van de release, en dat was niet omdat Disney bedenkingen had over de kwaliteit, maar omdat er wel degelijk VEEL SPOILERS in de film zitten. En deze review schrijven zonder bepaalde plotwendingen aan te halen zal ook moeilijk zijn en veel zal ik niet kunnen zeggen. Misschien is het dan ook beter eerst de film te gaan zien, want ja het is zijn filmticket waard.

Visueel is het een verbluffende rollercoaster – dat krijg je met een film die 300 miljoen dollar heeft gekost - doorspekt met (soms wat domme) humor en heftige combats. Spijtig genoeg had ik op geen enkel moment echt een 'kippenvel-moment', met misschien als uitzondering de scene waarin we Captain America Steve Rogers (Chris Evans) voor het eerst zien. Is het een goede film? Laat het me zo verwoorden: het is een prestatie om al deze helden samen te brengen zonder dat we voelen dat er iets niet compatibel is met mekaar, ook al is het verhaal nauwelijks de moeite om na te vertellen.

Er komt volgend jaar een Avengers: Infinity War 2 (2019), ook al voelt deze film eigenlijk zo goed als afgesloten. Toch hou ik wel van de manier hoe alles is opgebouwd in de laatste act. Is er ruimte voor verbetering? Wel, het zag er naar uit dat de Russo broers, Anthony Russo en Joe Russo, niet enorm veel ruimte hadden om te improviseren. Het script van Christopher Markus en Stephen McFeely is verre van slecht maar je kunt geen mirakels verwachten van een script met 20+ superhelden.

Niet Iron Man (Robert Downey Jr.) maar wel Gomora (Zoe Saldana) heeft de meeste sceentijd na Thanos, we zien niet alleen haar relatie tot hem, maar ook haar relatie met haar adoptie-zus Nebula (Karen Gillan) en uiteraard haar relatie met Peter Quill (Chris Pratt). Daarnaast heeft Thor (Chris Hemsworth) ook wel wat leuke scènes en Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) en Doctor Strange (Benedict Cumberbatch), voor de rest is het eigenlijk "edelfiguratie" voor karakters als Black Panther (Chadwick Boseman) en Spider-Man (Tom Holland). Of zelfs rollen zoals deze van Peter Dinklage die compleet onnozel zijn. Op een geven moment zien we hem zelfs Thor imiteren, iets wat we een uur geleden al hadden gezien met Star Lord. Een grap kan je één keer doen, de tweede keer begint het wat lame te worden.

Fijnzinnig is het allemaal wel niet en de mood swings zijn soms op het randje van het lachwekkende, maar over het einde van de film zal nog veel gepraat worden. En nu ben ik benieuwd hoe ze verder zullen gaan. Black Panther was een veel betere film, ook al zal iedereen na Avengers: Infinity War wel uitkijken naar het vervolg. De film is in de bioscoop vanaf 25 april 2018.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 25 april 2018

*** Avengers: Infinity War trailer ***

• Paddington 2 (2017) **** Blu-ray recensie

Pin it!

De eerste Paddington (2014) was al een schot in de roos, maar deze Paddington 2 (2017) van Paul King is zowaar nog leuker. Meer nog, het is één van die weinige films die 100% haalt op RT met 193 reviews en geen enkele rotten review.

Korte inhoud: Paddington (Ben Whishaw) voelt zich gelukkig bij de familie Brown in Windsor Gardens, waar hij een populair lid van de gemeenschap is geworden. Tijdens een zoektocht naar het perfecte cadeau voor zijn geliefde tante Lucy's honderdste verjaardag ontdekt Paddington een uniek boek in Mr. Gruber's antiekwinkel. Om het boek te kunnen kopen neemt hij een reeks vreemde baantjes aan. Maar wanneer het boek wordt gestolen is het aan Paddington en de familie Brown om de dief te ontmaskeren.

Het is en blijft een schattige, slimme en visueel knappe film. Paddington 2 gaat verder met zijn verhaal waar de eerste was gestopt en brengt opnieuw een boodschap van vriendschap en familiebanden, met deze keer ook een heus avontuur vol opwinding. Dit met een Hugh Grant die waarschijnlijk is geboren om deze rol te spelen, aangezien hij bijna elke scène steelt waarin hij verschijnt. Wat Paddington zo aangenaam maakt is dat je er vrolijk van wordt. Er zit heel wat humor in voor jongeren, maar de oudere generatie zal hier zeker ook van genieten.

Qua familiefilm is Paddington 2 een zo goed als vlekkeloze film. De makers kennen hun publiek en weten hoe ze een verhaal moeten vertellen. Voor een kinderfilm levert de film veel verrassingen, zowel op het gebied van emotie als drama, en velen zullen het de laatste paar minuten toch niet droog houden. Naast de emotioneel en de spannende actie met een opwindende achtervolgingssequentie steekt de film vol van de boeiende karakters en de dialogen voelen behoorlijk authentiek aan. De relatie van Paddington met de Chef kok is gemakkelijk één van mijn favoriete delen van deze film. Uiteindelijk is alles wel geleend van misdaadfilms en familiefilms. Er gebeurt hier niet veel anders, dus de personages en de algehele uitvoering van het verhaal moeten absoluut perfect zijn om indruk te maken op een hedendaags publiek en dat doet het ooit.

Deze maand is de DVD en Blu-ray van Paddington 2 uitgekomen met maar liefst 45 minuten aan extraatjes.

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 19 april 2018

*** Paddington 2 trailer ***

Categories: Review 1 comment
  • Ferdinand (2017) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Ik vermoed dat Fox net iets meer had verwacht van de box-office inkomsten van Ferdinand (2014), de computer geanimeerde film van Carlos Saldanha, de regisseur van de Ice Age en Rio films, 5 films die dubbel tot meer dan dubbel hebben opgebracht. Was de film minder goed of is het onderwerp van stierengevechten net iets te delicaat voor een kinderfilm? Wij hebben de film gemist in de bioscoop, maar deze is ondertussen uit op VOD, DVD en Blu-ray.

Korte inhoud: De makers van Ice Age en Rio zijn terug met een beestachtig leuke komedie voor het hele gezin! Ferdinand (John Cena) is een reusachtige stier met een groot hart. Als hij voor een gevaarlijk beest wordt aangezien en van huis wordt weggevoerd, zet hij met een bont gezelschap vrienden alles op alles om zijn thuis terug te vinden. Ferdinand is gebaseerd op het klassieke kinderboek van Robert Lawson en laat op hilarische wijze zien hoe eenvoudig het is je stierlijk te vergissen!

De reden voor de wat teleurstellende box-office resultaten is grotendeels te maken aan het feit dat 20th Century Fox het goed idee vond om de film uit te brengen op hetzelfde moment als Star Wars: The Last Jedi (2017). Een grotere inschattingsfout kan je toch niet maken. Komt daar nog bij dat ze in de slipstream terecht kwamen van het gigantische en onverwachte succes van Disney’s Coco (2017) die een paar weken vroeger was uitgekomen.

Een beetje spijtig want Ferdinand is eigenlijk wel een verbetering op vlak van animatie voor Blue Sky Studios. Ze zijn erin geslaagd om hun gebruikelijke merk van hectische verhalen en hectische humor te laten samensmelten met een vrij trouwe adaptatie van het bronmateriaal. Het is een glimmend stukje animatie voor een hedendaags publiek, met een actueel thema dat culmineert in een ontroerende wedstrijd in de arena. Het is allemaal wel voorspelbaar, maar toch hilarisch (zeker die Duitse hengsten), en John Cena en Kate McKinnon deden geweldig vocaal werk.

© Twentieth Century Fox Home Entertainment Belgium

Daar waarin ze nog verschillen met zwaargewichten als Pixar/Disney is misschien de invulling van hun achtergronden en een meer unieke visuele stijl. De animatie is leuk, maar erg basic en wordt niet zoveel ingevuld als je zou verwachten. Toch is Ferdinand een te gek film, met een krachtige boodschap en tevens een aangename manier om een zondagnamiddag door te brengen. Het is niet memorabel of zelf bijzonder origineel en ook al is er een boodschap, het graaft niet meteen heel diep in de issue van de stierengevechten.

In de Vlaamse versie sprak Louis Talpe de stem in van Ferdinand, de grote stier met een klein hartje. Ini Massez leent haar stem aan de geit Lupe, een kalmeringscoach voor agressieve stieren. Una, van het trio Una, Dos en Cuatro wordt ingesproken door Tinne Oltmans, de zangeres van Ghost Rockers en finaliste bij Steracteur Sterartiest. El Primero, de slechterik in het verhaal, wordt vertolkt door Pieter Embrechts (Pieter Embrechts).

Op de Blu-ray en DVD staan meer dan 45 minuten aan leuke extra’s. Zo kunnen kijkers genieten van beelden van Spanje door Ferdinand’s ogen en de videoclip "Home">. Ook bevatten zowel de Blu-ray als DVD verschillende features zoals ‘Dansles van Ferdinand’ en ‘Een Geitengids voor het leven’.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 17 april 2018

*** Ferdinand trailer ***

• A Bad Moms Christmas (2017) ** Blu-ray recensie

Pin it!

Ik moet bekennen, ik was geen al te grote fan van Bad Moms (2016), gemaakt door de scenaristen van The Hangover films, Jon Lucas en Scott Moore. Maar deze R-rated komedie kon bijna zijn productiebudget van 20 miljoen dollar vertienvoudigen. Logisch gevolg is dat er nu A Bad Moms Christmas / Bad Moms 2 (2017) is, geschreven en geregisseerd door hetzelfde duo.

bad moms,jon lucas,scott moore,a bad moms christmas,mila kunis,kathryn hahn,kristen bell,christine baranski,cheryl hines,susan sarandon,justin hartley,jay hernandez

Korte inhoud: 'Bad Moms 2' volgt de drie ondergewaardeerde en overbelaste vrouwen – Amy Mitchell (Mila Kunis), Carla (Kathryn Hahn) en Kiki (Kristen Bell) - die zich opmaken voor de Super Bowl onder de moeders: Kerstmis. Alsof het creëren van de perfecte feestdag nog niet genoeg is, moeten ze ook nog hun eigen moeders tevreden zien te houden. Aan het einde van de rit krijgt het creëren van een speciale feestdag een geheel nieuwe betekenis.

De originaliteit van deze films komt nog niet aan de knieën van een aflevering van een Vlaamse soapserie. Het plot bestaat erin die gekke vrouwen in beeld te zetten tijdens het vieren van kerst met hun moeders. We krijgen dus drie keer hetzelfde te zien. Amy's moeder, Ruth (Christine Baranski), is een verwaande perfectionist die nooit tevreden is, en Kiki's moeder, Sandy (Cheryl Hines), is zo geobsedeerd door haar dochter dat een straatverbod misschien wel een optie wordt. En dan is er nog Isis (Susan Sarandon), die uit de passagiersstoel van een 18-wheeler springt voor het huis van Carla en onmiddellijk een joint opsteekt. Ze heeft in drie jaar tijd niets van haar laten horen - de laatste keer was toen ze in geldnood zat - maar nu is ze terug.

De opstootjes tussen deze moeders en dochters is niet zo origineel en tevens ook niet zo grappig als het had kunnen zijn. Ik heb misschien welgeteld 2 keer moeten glimlachen en dat was toch wat magertjes voor een komedie. Ik had tevens het gevoel dat ze net dezelfde scènes wilden herdoen in deze sequel als in de eerste film. Ook al is deze film toch een stuk minder scherp. De enige echt leuke scene is deze met Carla, een professionele bikini waxer, die de meest tedere delen van een mannelijke stripper (Justin Hartley) moet behandelen - en uiteindelijk verliefd word. Wat hieruit volgt steekt wel goed in mekaar.

© 2017 Remain in Light

Voor de rest is de relatie tussen Amy en Jessie (Jay Hernandez) nog steeds even saai en gebeuren er verder geen wereldschokkende dingen. Toch ben ik er zeker van dat deze film zijn publiek zal vinden, en met publiek bedoel ik de jonge moeders die wel eens worden vergeten door Hollywood en hier eigenlijk een film op maat krijgen voorgeschoteld.

A Bad Moms Christmas / Bad Moms 2 is ondertussen uit op DVD en Blu-ray zonder noemenswaardige extraatjes.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 12 april 2018

*** Bad Moms 2 trailer ***

• Far Cry 5 misschien wel het meest verslavende spel van het moment

Pin it!

Het game van het moment is zonder twijfel Far Cry 5, ontwikkeld door Ubisoft Montreal. De game is een first-person shooter in een volledig open wereld en is de eerste game in de serie die plaatsvindt in Amerika. De game biedt spelers complete vrijheid om als nieuwe junior-sheriff van het fictieve Hope County in Montana de serene en tevens knotsgekke wereld te ontdekken.

Het rustgevende kader van Hope County is enigszins gewijzigd met de intrede van een fanatieke sekte die alles tot het nieuwe geloof wil gaan bekeren met hun at Eden’s Gate project. Hiervoor schrikken ze er niet voor terug om geweld te gebruiken. Belegerd en afgesloten van de rest van de wereld, vormen spelers samen met de inwoners van Hope County het Verzet, en net zoals bij elk Far Cry game ligt het aan ons om te ontsnappen. Toch is dit game anders dan de voorgaande edities in die zin dat de ontwikkelaars heel wat mogelijke begrenzingen hebben verwijderd en we hier niet meer te maken hebben met de klassieke Ubisoft open-world games waarin je telkens een toren moest beklimmen om zo een domein te verkennen en datzelfde proces bleef zich herhalen tot alles ontdekt was (cf. Assassin's Creed: Origins). Nu zijn de kaarten toch enigszins door mekaar geschud.

Spelers kiezen zelf hoe ze de game spelen, bijvoorbeeld door het rekruteren van Guns for Hire, Fangs for Hire en Friends for Hire, wat spelers de mogelijkheid geeft om de volledige game coöperatief te spelen. Het bevat zelfs een Far Cry Arcade optie, de grootste en meest veelzijdige map editor uit de Far Cry-franchise. In deze modus creëren spelers nieuwe scenario’s door middelen te gebruiken uit Far Cry 5 en eerdere Far Cry-delen, maar ook uit andere Ubisoft games, waaronder Assassin’s Creed: IV Black Flag, Assassin’s Creed Unity en Watch Dogs. Deze scenario’s zijn zowel speelbaar in solo, coöp of met maximaal 12 spelers in multiplayer.

Waar de vorige games meer exotische Zuidoost-Aziatische, Afrikaanse en Himalaya-landschappen verkenden, is dit een reis naar het landelijke Noord-Westen van Amerika - met een vleugje van het landelijke en sterk religieuze Amerika. Je moet nog steeds krapuultjes afschieten, maar deze keer zijn het doomsday-cultisten van een rare pseudo-christelijke religie geleid door vier charismatische broers en zussen (Joseph, Jacob, John en Faith Seed). Elk van die karakters hebben hun eigen manier om het geloof te verspreiden maar allen zijn ze al zo meedogenloos aan de zwarte beren die geregeld jouw pad zullen kruisen.

In het begin is Hope County ook verdeeld in 3 domeinen (dat van Jacob, John en Faith), en Joseph zal zijn intrede wel op een later tijdstip maken (maar zover zijn we nog niet bij het schrijven van deze review). Het zijn niet alleen 3 bosses om tegen te strijden, elk definieert een regio en de gebeurtenissen en krachten die je tegenkomt. Elk van hun thuislanden heeft zijn eigen persoonlijkheid, zijn eigen oriëntatiepunten en zijn eigen kenmerkende vijanden, en je gevecht tegen elk van hen loopt door verschillende interessante side-stories. Je bent vrij om te focussen of één storylijn of om te schakelen tussen twee of drie drama's - de keus ligt bij jou - waardoor Far Cry 5 een leuke upgrade krijgt in vergelijking met de vorige edities.

De game is een stuk meer organisch en meeslepend. Weg zijn die minikaarten met al die pictogrammen, hoewel je nog steeds indicatoren krijgt op het kompas bovenaan het scherm en je blijft ook wel een kaart overhouden van de gebieden waar je op kunt inzoomen. Ook weg zijn de klimtorens. Je zult missies en activiteiten ontdekken omdat je ze toevallig tegenkomt, of omdat een personage dat je tegenkomt je de juiste richting op stuurt, niet door naar een hoger gezichtspunt te klimmen. Er is dus iets van toewijding nodig om tot de verschillende acties te komen, waarbij je meer gedreven wordt door nieuwsgierigheid en niet door die eindeloze ‘to do’ lijstjes.

In tegenstelling tot de GTA games van Rockstar heeft net game net iets meer … hart. Het klinkt bizar maar de essentie van dit alles is op niet alles op te blazen en rijk te worden zodat je auto’s en huizen kunt aanschaffen. Het draait om het verschil tussen goed vs slecht, geloof vs de wet, en verschillen waar de grens bijna vervaagt. Hoewel de karakterisering niet altijd even subtiel is, voel je toch een diepere grondlaag. Daarnaast is het opnieuw een visueel verbluffend spektakel met een wereld die tot in de kleinste details is uitgewerkt, met zijn drukke ecosystemen en levendige karakters die zich voortbewegen op land, in water en in de lucht. Het is een ongelooflijke plek om te verkennen. Geniet van het adembenemende berglandschap, de weelderige vegetatie en de sfeervolle belichting die wijzigt naargelang het dag of nacht is.

Daarnaast zijn er ook de indrukwekkend en spectaculaire vuurgevechten wanneer de hel losbarst, en geloof me, deze hel barst geregeld los. De keuze om een missie met getrokken wapen aan te vatten of om deze in stealth mode te doen. Je kunt er zelfs voor kiezen om je te laten vergezellen door huurlingen. Gewone burgers kunnen worden aangeworven als bondgenoten en verdienen tevens nieuwe vaardigheden als ze een niveau hoger komen. Het voltooien van specifieke verhaalmissies zal ook gespecialiseerde krijgers ontgrendelen, waarvan sommigen sluipschuttersteun bieden met bogen of geweren, anderen luchtsteun met bommentapijten. Je kunt zelfs een hond krijgen genaamd Boomer, die vijanden ruikt en hen aanvalt, of de poema, Peaches, ideaal voor stealth-aanvallen. Elke specialist geeft je nieuwe tactische opties en kan je heroplappen wanneer je neergeschoten bent - en het loont de moeite om dat ook met hem te doen.

Kortom, Far Cry 5 is het beste van de Far Cry games omdat het ons meer vrijheid verschaft in hoe we de wereld en de missies benaderen. De Seeds zijn ook geweldige villains en de omgeving is sfeervol en rustgevend. Een rust waar je snel onrustig bij wordt, want het gevaar zit overal. Zijn er nog iets teveel repetitieve missies, uiteraard, maar dit is een heuse stap vooruit voor deze game-franchise.

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 7 april 2018

*** Far Cry 5 trailer ***

Categories: Games, Review 4 comments
  • The Pledge (2001) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Eén van de betere ingetogen rollen van Jack Nicholson is toch wel deze uit The Pledge (2001), een film in regie van Sean Penn. Jack speelt een uitgeleefde rechercheur die op de valreep van zijn pensioen nog even een gruwelijke moord op een 8-jarig meisje wil ontrafelen. Penn kreeg hiervoor trouwens een nominatie voor de Gouden Palm in het filmfestival van Cannes maar verloor van het weinig opmerkelijke The Son's Room (2001).

Korte inhoud: De gepensioneerde agent Jerry Black (Jack Nicholson) belooft tijdens zijn laatste klus de moeder (Patricia Clarkson) van een vermoord meisje de moordenaar te zullen vinden. Jerry denkt dat de politie de verkeerde heeft opgepakt, en ontdekt dat dit het derde incident is in korte tijd waarbij een jong, klein meisje het slachtoffer was. Hij koopt een oud tankstation in de buurt van de misdaden om zo naar een man te kunnen zoeken die in een zwarte stationwagon rijdt en maakt contact met Lori (Robin Wright), de moeder van een jonge dochter.

De atmosfeer van deze grimmige thriller is geniaal in beeld gebracht door Chris Menges (The Mission, The Killing Fields) maar tevens ondersteund door een minimalistische score met sythesizergeluiden van Klaus Badelt, die toen nog onder de hoede stond van Hans Zimmer. Het script van Jerzy Kromolowski en Mary Olson-Kromolowski is gebaseerd op de roman van Friedrich Dürrenmatt.

Het resultaat lijkt op een film uit de jaren 70, die heel traag vooruit slentert en ons verrast met een contemplatief, diepgravende karakterstudie die enigszins afwijkt van wat we standaard te zien krijgen in dergelijke hapklare cop-vs-serial-killer-thrillers. Penn filmt niet met het oog een publieksfilm te maken, of uit puur effectbejag of sensatiezucht. Verwacht dus geen plakkerige sentimentaliteit, oorverdovende schietpartijen of wilde achtervolgingen. Net als met Penn’s vorige films (The Indian Runner, The Crossing Guard), draait deze prent rond een man die langzaam aan zijn innerlijke kwetsuren ten onder gaat. Het is een laatste wapenfeit van een man die een loodzwaar kruis meezeult en er alles wil aan doen om zijn belofte te eren, en daarvoor denkt hij dat het doel ook de middelen heiligt.

Kortom, The Pledge is een trage thriller met uitzonderlijk goede en genuanceerde vertolkingen en knap ingetogen camerawerk. Toch mist de film een degelijke 3de act met misschien net dat tikkeltje meer intrige en opwinding (***spoiler*** in plaats van een huilende en compleet ingestorte Jack Nicholson ***end spoiler***). Het einde van een Insomnia (2002), die zowat dezelfde toon aansnijdt met een detective die gebukt leeft onder schuldgevoelend, is zoveel efficiënter en meer aangrijpend. Anderzijds is het wel een einde die je niet verwacht en op zich is onvoorspelbaarheid ook een troef in het verzadigde cinema landschap.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 2 april 2018