Review

• Into the Grizzly Maze (2015) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

Het gebeurt niet vaak dat je bij een B-horrorfilm zoveel bekende koppen ziet opduiken? Anderzijds vind ik low budget horrorfilms vaak véél beter werken dan hun dure Hollywood versies met hun afgelikte belichting en hun Beverly Hills cast. Deze Into the Grizzly Maze (2015) heet een kleine 10 miljoen dollar gekost en had eigenlijk al in 2013 moeten uitkomen onder de naam Red Machine. Ondertussen is de film uit op DVD en Blu-ray.

Wanneer ik aan Red Machine en beren denk, komt Grizzly Man van Werner Herzog met Timothy Treadwell bij me op. Een film over een man die verzot was op beren en angst koesterde voor één beer die hij 'The Big Red Machine' noemde. Diezelfde beer zou uiteindelijk de oorzaak zijn van zijn dood en die van zijn vriendin. Adrien Brody en Gerard Butler hadden eigenlijk de hoofdrollen moeten spelen in deze prent, maar dit project ging niet door. Ook Hayden Christensen en Paul Walker kwamen in aanmerking.

Korte inhoud: Twee broers, Rowan (James Marsden) en Beckett (Thomas Jane), proberen de band met hun vriendinnen, Michelle (Piper Perabo) en Kaley (Michaela McManus), terug op te pikken met een trektocht van 2 dagen in de wildernis van Alaska. Maar plots worden ze opgeschrikt door een achtervolgende Grizzly beer die op een wel heel gruwelijke manier tekeer gaat, en de mensheid blijkbaar een lesje wil leren.

De regie is in handen van David Hackl die 6 jaar geleden zijn debuut maakte met Saw V (2008) - misschien wel dé slechtste Saw film van de franchise. Spijtig genoeg heeft de lan in tussentijd geen regie-lessen gevolg, want spannend kan je deze film nooit noemen. Het verhaal werd geschreven door J.R. Reher en het script komt van Guy Moshe, en tussen de regels zat er wel een spannende film in. Naast de hoofdacteurs zien we ook nog Billy Bob Thornton in een getypecaste rol van een zonderling en Scott Glenn. De beer in de film is tevens geen cgi-beest, maar een mix van een Animatronic-berenpak (pic01, pic02, pic03) en een echte beer, met name Bart the Bear, die we al zagen opduiken in films als An Unfinished Life, Into the Wild, Zookeeper alsook de top-serie Game of Thrones.

Het had een tweede Jaws (1975) kunnen worden, zeker met de anekdote in het begin van de film die moet verwijzen naar de komende gruwel, maar het resultaat is toch teleurstellend. Naast Grizzly Man van Werner Herzog zijn er nog heel wat films geweest waarin beren een belangrijke rol speelden. Zo denk ik aan de 70'ties film Grizzly (1976), de exploitation prent Grizzly Rage (2007), The Edge (1997) van Lee Tamahori naar een script van David Mamet en recentelijk nog Backcountry (2014), een film die bij ons nog niet is uitgekomen.

In tegenstelling tot het karakterdrama in The Edge of de slimme stealth-horror prent Backcountry hebben we hier een meer lijnrechte en conventionele horrorfilm met behoorlijk voorspelbare scenes en personages die onderling uitwisselbaar zijn. En toch verveelt deze prent voor geen seconde, en dat is dan weer te danken de aanwezige acteurs die we hier aan het werk zien. Maar ook de climax mag er best wezen, ook al zit er iets belachelijks in met cirkel van vuur, maar ik ga verder niet spoilen. Een ander positief punt is dat de film zichzelf niet al teveel 'au serieus' neemt, en je je als volgt een stuk toleranter gaat opstellen.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 26 augustus 2015

*** Piper Perabo high quality picture gallery ***
    Piper Perabo picturePiper Perabo picturePiper Perabo picturePiper Perabo picturePiper Perabo picture

*** Into the Grizzly Maze trailer ***

• Insurgent (2015) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

Vorige week hebben we de Blu-ray besproken van Divergent (2014), vandaag is de sequel Insurgent (2015) aan de beurt. De film is vorige week uitgekomen op DVD, Blu-ray en Video On Demand. De film werd niet opgenomen met 3D technologie maar er is een 3D versie van de film beschikbaar.

Korte inhoud: Insurgent gaat verder waar Divergent was gestopt, in de trein op weg naar de Amity-factie, die aan de rand van de stad gelegen is. Tris (Shailene Woodley), Four (Theo James) en een paar 'goede' Dauntless-leden zoals Tori (Maggie Q) zijn op de vlucht voor de Erudite en de Dauntless-verraders. Bij de Amity hopen ze te kunnen schuilen en een plan van aanpak te maken om de leider van de Erudite, Jeanine (Kate Winslet), te stoppen. De voelbare spanning tussen Four en zijn vader Marcus (Ray Stevenson) en de tussenkomst van de Factionless onder leiding van Evelyn (Naomi Watts), maken de operatie knap lastig – iedereen wil een ander plan. En dan zijn er ook nog de geruchten over een mysterieuze koffer met alle antwoorden. Informatie waarvoor de ouders van Tris hun leven lieten en nu in handen is gekomen van Erudite.

Vreemd genoeg heb ik van de sequel, die is gemaakt met meer middelen en met iets meer actie-sequenties, veel minder genoten. Gezien er nog een derde deel volgt, verknipt in Allegiant: Part 1 (2016) en Allegiant: Part 2 (2017), vreesde ik al voor een soort tussenfilm met een open einde, maar hier hebben we zelfs - min of meer - een gesloten einde. Misschien lag de teleurstelling aan het trendy korte kapsel van Shailene Woodley, waaraan je wel even moet wennen? In ieder geval was er iets wat niet werkte in deze prent. Nochtans wordt de 'young adult dystopia' checklist nauwkeurig opgevolgd. Maar het probleem bij deze films is dat de makers niet alleen gebonden zijn aan datgene wat werd geschreven in het boek, in dit geval de bestsellers van Veronica Roth, maar ook de ballen missen op het verhaal echt aan te passen om een betere film te maken. Want laten we eerlijk zijn, de boeken van Roth zullen geen prestigieuze literatuurprijs winnen.

Eén van de mogelijke oorzaken is de regisseurs-wissel. Neil Burger zou bezig geweest zijn met de voorbereidingen van de sequel terwijl hij nog aan te wroeten was aan de montage van Divergent, inclusief een aantal extra scènes die hij nog aan de film wou toevoegen. En blijkbaar zou de druk te groot geweest zijn, gezien de Summit Entertainment en Lionsgate de sequel het jaar erop al in de bioscoop wou. Toch blijft dit voor mij iets wat ik niet begrijp. Het is in principe dezelfde film die je maakt, met een stuk minder expositie, en er zijn zelfs bekwame scenaristen aan boord, zoals Brian Duffield, Akiva Goldsman en Mark Bomback, die het boek vertalen naar scenario-vorm.

Wat moet Peter Jackson gezegd hebben toen hij The Lord of the Rings of The Hobbit trilogie back-to-back heeft geregisseerd en zelfs meegeschreven? Neil Burger had zelfs geen andere projecten lopen en zit momenteel zelfs te klooien met pietluttige tv-series! Hoe krankzinnig is het om dit project aan een andere regisseur over te laten?! De nieuwe regisseur Robert Schwentke, heeft niet alleen meer budget gekregen (van 85 naar 110 miljoen dollar), maar kreeg zelfs de twee vervolgfilms op een dienblad gepresenteerd. En jawel!! Back-to-back!! Insurgent kwam dit jaar uit, Allegiant: Part 1 komt uit in 2016 en Allegiant: Part 2 in 2017. Is Schwentke dan Superman of Neil Burger dan toch niet zo slim? Of heeft de studio hem toch in de richting van de deur geduwd nadat Divergent met zijn 50 miljoen dollar openingsweekend het een stuk minder goed deed dan The Hunger Games met een openingsweekend die 3 keer zo hoog lag? Om de goede vrede te bewaren en de schijn hoog te houden laat de studio naar goede gewoonte wel de eer aan de regisseur om te zeggen dat de beslissing van hem kwam. In ieder geval presteerde Insurgent het box-office-gewijs niet beter of slechter dan Divergent. Het was voor mij wél een minder goeie film.

Geen enkel personage blijft echt nazinderen. Ik heb geen voeling met Tris of Four. Het enige personage die nog een beetje humor kon brengen was Peter gespeeld door Miles Teller. Het personage van Kate Winslet wordt steeds meer een karikatuur (ook al met een strakker kapsel) en de nieuwe personages worden zo slordig benaderd dat het bijna veredelde cameo-rollen zijn. Ook oscar-winnares Octavia Spencer wordt hier compleet onderbenut als matriarch van de Amity fractie. Zelfs de gemene Eric (Jai Courtney) komt wat flauwtjes in beeld, met uitzondering van één knap shot waar hij in het bos met volle vaart naar de camera toe rent. Daarnaast is er ook nog de broer van Tris, Caleb (Ansel Elgort) wiens motivatie je nauwelijks kan vatten. Enerzijds is hij een echte broer, dan weer een lafaard, dan weer een villain. Ik krijg maar geen hoogte van dit karakter. En als de personages niet goed zitten, is het dan ook moeilijk om te kunnen ontspannen van dit - toch wat - post-apocalyptisch flutverhaaltje.

Insurgent animated pictureInsurgent animated picture

Halverwege de film valt de actie ook wat op zijn gat wanneer het verhaal in een virtuele actiewereld verzeilt. Iets wat in de eerste film aan bod kwam met een soort test-programma om de natuur van het individu te doorgronden. Maar hier is er meer van dit, en op een zeker moment verlies je datgene wat cruciaal is voor een actie-scène, met name 'het gevaar'. Om dit tegen te gaan brengen ze iets wat in The Matrix (1999) werd uitgebuit, en dat is: "The body cannot live without the mind". Maar de uitwerking is hier allesbehalve Matrix-like, en zelfs een beetje lachwekkend in een stijl die meer lijkt op een Paul W.S. Anderson vehikel - maar dan zonder de zelfrealisatie dat ze een popcorn-videogame-sci-fi-fimpje aan het maken zijn. Nochtans kan je tussen de regels van de roman van Roth heel wat maatschappij kritiek ontwarren, die vandaag nog steeds bijzonder actueel kan zijn. Spijtig genoeg ruikt de premisse meer als: "Wij hebben vrijheidsstrijders nodig om oorlog te voeren tegen de oppressie van de peace-keepers," en krijgt deze premisse een wel heel ranzig en fascistisch kantje.

Ik hoop dat we in de toekomst meer films zullen hebben met vrouwen in wat tot een paar jaar gelden enkel aan mannen werden toevertrouwd, en misschien worden deze films ook eens gedragen door een grote studio in plaats van het kleine broertje Lionsgate. Insurgent is spijtig genoeg geen goede film. Het is een incoherente en onevenwichtige sci-fi sequel waarbij de nieuwe haarkapsels absoluut geen meerwaarde zijn. Gelukkig staan er op de Blu-ray een pak extraatjes om de teleurstelling toch wat in te perken, met verschillende making of features. Vreemd genoeg geen audio-commentaar van de regisseur, dan wel van de producers Doug Wick & Lucy Fisher.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 26 augustus 2015

***Related Posts***
    21/08/2015: Divergent review
    01/11/2014: Shailene Woodley HQ picture gallery

*** Insurgent trailer ***

• Divergent (2014) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Deze week krijgen we de bespreking van de Blu-ray van Insurgent (2015), de segel op Divergent (2014) van de man met de smakelijke naam, Neil Burger, de regisseur van films als The Illusionist (2006) en Limitless (2011). Een filmbespreking van deze niet onaardige young adult dystopia mocht hier niet ontbreken.

Korte inhoud: Het verhaal speelt zich af in een dystopische toekomst van Chicago, waarin de maatschappij verdeeld is in vijf facties, die elk een deugd vertegenwoordigen: Abnegation (onbaatzuchtig), Amity (vriendelijk), Candor (eerlijk), Erudite (intelligent) and Dauntless (dapper). Tieners moeten beslissen of ze willen blijven in hun fractie of overstappen naar een andere voor de rest van hun leven. Tris Prior (Shailene Woodley) maakt een keuze die iedereen verrast en moet met haar collega factie-leden een zeer moeilijk initiatieproces ondergaan. Zij moeten extreme fysieke en intense psychologische tests doorstaan, waarbij ze allemaal gaan beginnen veranderen. Maar Tris heeft een geheim, ze is namelijk Divergent, wat betekent dat ze niet past in een bepaalde groep. Als iemand dat te weten zou komen, zou dit een zekere dood betekenen.Maar terwijl ze een groeiend conflict ontrafelt binnen haar schijnbaar perfecte samenleving, kan dit geheim er misschien voor zorgen dat mensenlevens gered kunnen worden ... of het zou haar kunnen vernietigen.

En toch zitten er wel heel veel bekende gezichten in Divergent; en dan vooral bij de dames: de villain van dienst wordt gespeeld door Kate Winslet, Maggie Q heeft een kleinere rol als analiste, Ashley Judd speelt de rol van de moeder en Zoë Kravitz speelt de rol van de vriendin van Tris. Bij de mannen hebben we Theo James, Jai Courtney en Ray Stevenson.

Deze science-fiction actieprent, gebaseerd op de bestseller van Veronica Roth, schets net zoals The Maze Runner (2014-15) en The Hunger Games (2012-13-14) een dystopische wereld met teenagers die het moeten zien te redden in penibele situaties. En ook al waren mijn verwachtingen niet al te hoog, heb ik er eigenlijk nog wel van genoten, ook al mocht het allemaal wel een stuk origineler zijn.

Het lijkt allemaal heel nodeloos ingewikkeld en gezien het verhaal ook in trilogie-vorm is geschreven, krijg je heel heel wat expositie op ja bord - zeker met een speelduur van 139 minuten! Ik heb het boek niet gelezen, maar Veronica Roth was in ieder geval onder de indruk van het script van Evan Daugherty en Vanessa Taylor en hoe alles heel dicht stond bij wat ze in haar roman had geschreven. Toch kan je niet zeggen dat het een domme film is. Het is nu en dan wel wat eentonig, maar het verhaal heeft effectief heel wat potentieel om een geslaagde trilogie te worden, ook al gaan ze Allegiant (2016), in twee stukken opdelen. Uiteraard gaat het verhaal over de gevaren van fascisme, ook al komt dat woord nooit in de mond genomen. Maar de troepen van Dauntless, met hun zwarte pakken, lijken fel op de 'zwarthemden' van Benito Mussolini, die alsmaar gewelddadiger werden met methodes als intimidatie en moord tegenover politieke tegenstanders. De Fracties lijken op het eerste gezicht als een goed geöliede machine werkt voor een samenleving, maar alles wat niet in het vakje past moet verstoten of uitgeschakeld worden.

Ook al zit er kwaad in de organisatie van Dauntless, toch is het duidelijk dat de grootste dreiging komt van de leidster van Erudite, Jeanine (Kate Winslet), die op het punt slaat de Dauntless fractie in te zetten tegen de leidinggevende Abnegation fractie. Niet zozeer omdat het systeem in elkaar dreigt te zakken, maar wel omdat zij vindt dat haar fractie beter bestuur zou kunnen leveren om de vrede binnen het systeem beter te waarborgen. En gezien er niet meteen een aanleiding was voor deze zet, komt het personage van de blonde Hilary Clinton kloon heel karikaturaal over, en wordt je nooit echt emotioneel betrokken in die onderliggende socio-politieke laag van het verhaal, iets wat dan weer beter werd uitgewerkt in The Hunger Games.

Divergent heeft 85 miljoen dollar gekost (iets meer dan de eerste Hunger Games film), en heeft een solide indruk gemaakt op de box-office met een kleine 290 miljoen dollar. Toch kwam de film nog niet aan de hielen van Hunger Games met een box-office recette van 691 miljoen dollar. Maar Shailene Woodley is duidelijk geen Jennifer Lawrence (zowel qua uitstraling als vertolking) en er was ook een pak minder buzz rond de film en de promotiecampagne is uiteindelijk behoorlijk braaf gebleven.

divergent,Neil Burger,The Maze Runner,the hunger games,Shailene Woodley,Evan Daugherty,Vanessa Taylor,Jennifer Lawrence,Young Adult Dystopia,Kate Winslet,Maggie Q,zoe kravitz,Ashley Judd,Theo James,Jai Courtney,Ray Stevensondivergent_2014_pic02.jpgdivergent_2014_pic03.jpg

Wat mij betreft mogen ze die Young Adult Dystopia films toch voor een paar jaartjes opdoeken, want er begint slijt op te komen. Ik heb ook steeds meer de indruk dat de boodschap van de onderdrukte jongeren die de strijd moeten aanbinden met machtige organisaties die hun vrijheid aan banden wil leggen en hun manier van denken willen controleren, een weerspiegeling wordt van machtige filmstudios die dergelijke "producten" inzetten om diezelfde teenagers te paaien. Kritisch denken wordt ingeruild voor onnozel entertainment en het voorgekauwde plot richt voornamelijk zijn pijlen op een publiek van 14-jarigen.

Divergent, The Hunger Games, The Maze Runner zijn geen maatschappij kritische films, laat staan intelligente mainstream prenten met een coherente ideologische of filosofische logica. Het zijn producten die gemaakt zijn om tickets en popcorn te verkopen. En in die zin een handhaving van datgene wat ze in hun film willen omver werpen. "Jongeren mag je niet onderverdelen in vakjes, maar zijn individuen met eigen verlangens en behoeftes", luidt het. Spijtig dat dergelijke diversiteit nergens terug te vinden is in hun filmproject.

Misschien moet ik maar eens de boeken gaan lezen in plaats van de film te gaan zien, want na de trailer had ik meteen het gevoel alles al een keertje gezien te hebben. Als er mensen zijn die de boeken al hebben gelezen, laat een berichtje achter in de commentaren. Op de Blu-ray vinden jullie niet alleen de altijd interessante audio-commentaar van de regisseur, in dit geval Neil Burger, alsook een pak making-of filmpjes en een uiteenzetting van het verhaal, alsook deleted scenes.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 21 augustus 2015