Review

• Black (2015) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

Zoveel lovende woorden in Vlaanderen met een publieksprijs op het Filmfestival van Gent voor Black (2015), de tweede film van Adil El Arbi en Bilall Fallah. Spijtig genoeg was de film ook 'zwart' / wit en niet echt pienter in zijn vertelling, zelfs op het randje van het racisme. Het verbaast me dan ook niet echt dat de film geen wijde bioscooprelease heeft gekregen, ondanks zijn knappe fotografie van Robrecht Heyvaert, die ook de fotografie verzorgde voor die andere Vlaamse prent D'Ardennen (2015). Misschien een tikkeltje té afgelikt gezien de inhoud van de film.

Korte inhoud: Black vertelt het verhaal van de vijftienjarige Mavela (Martha Canga Antonio) - zwart en lid van de gevreesde Brusselse jeugdbende lid van "Black Bronx" uit de Matongewijk. Ze wordt brutaal gedwongen om te kiezen tussen loyaliteit en liefde wanneer ze halsoverkop verliefd wordt op de Marokkaanse jongen Marwan (Aboubakr Bensaihi) uit de rivaliserende gang '1080'. Maar één ding leert Mavela snel: ‘Eens een bendelid, altijd een bendelid; bij de Black Bronx geraak je nooit meer weg.’

De verdiensten van beide regisseur, die hun visitekaartje hadden gegeven met hun wat tegenvallende debuutfilm Image (2014), is dat Brussel op een wel bijzonder knappe manier in beeld hebben gezet. Ook al ligt het accent misschien wel op de migrantenbuurten. Maar toch toont men niet de vuile en vervallen buurten, maar zoekt men het in de meer grafische wijken met hun grote appartementscomplexen. En op één of andere manier krijg je hierdoor het effect dat deze film niet alleen gaat over een specifieke groep in een specifieke buurt, maar krijg je wel een universeler gevoel.

Een tweede verdienste is dat de twee regisseurs er toch in slagen om deftige vertolkingen te bekomen van twee onervaren acteurs. Elke onbekwame regisseur kan een scene doen werken met pakweg een Meryl Streep of een Gary Oldman in de hoofdrol, maar het echte talent komt naar boven wanneer ze met een onbekende cast moeten werken.

Spijtig genoeg mist het script die werd mede-geschreven door Hans Herbots en Nele Meirhaeghe, diepgang en finesse. Alle ingrediënten zijn aanwezig maar de samenstelling levert een fletse en nasmaak achter. Ik had ook het gevoel dat de film wel op een behoorlijk eenzijdige manier werd verteld vanuit het standpunt van de Marokkanen, terwijl deze film wel 'Black' heet. Anderzijds wordt er heel weinig diepgang gegeven aan de zwarte Afrikanen en hebben de makers er een scene in gegooid waarin één van hen op tv naar de gruwel van Rwanda aan het kijken is, alsof dit ook maar iets te maken had met het psychopatisch gedrag.

De Marokkanen zijn de (anti-) helden. Zij zondigen wel wat aan kattenkwaad door het stelen van handtassen op een zonnige dag, van idiote Vlamingen (het is cool om een boefje te zijn en flikkenwagens in brand te steken met molotov cocktails). Worden bedreigt door fascistische Vlaamse flikken (nog een geluk is er een zwarte en Marokkaanse flik) en krijgen het aan de stok met door en door gemene, gestoorde en gewelddadige zwarten. Ja het is het eeuwenoude Shakespeare verhaal van Rome & Juliet, maar ik kan me niet herinneren dat één clan de slechte waren end e andere clan de goede. Alle zwarten, met uitzondering van Mavela, zijn karikaturale psychopaten en verkrachters. En wanneer er een Marokkaans meisje verkracht wordt krijgen we dit vreemd genoeg niet te zien, maar de makers hebben klaarblijkelijk wel plezier gehad in het verfilmen van de verkrachting van het halfnaakte zwarte meisje vanuit alle mogelijke hoeken.

Veel vernieuwing zal je hier ook niet aantreffen. Het is een film gemaakt door mannen die zijn opgegroeid met Amerikaanse cinema en deze stijl met succes hebben overgeplaatst in de straten van Brussel. Had het een commercieel succes geweest dat ging ik hier hen veel felicitaties toewensen, maar dat was het niet. Ondanks de massale promotie-campagnes, de muziek van Oscar and the Wolf met Tsar B en het Slimste Mens kroontje van één van de regisseurs. Maar ik vermoed dat het allemaal net iets te onvolwassen is voor een hedendaagse generatie, die ook al die Amerikaanse films heeft gezien en die iets wat meer vernuft en intellect verwacht van een Vlaamse film. Hoe dan ook is het altijd wel leuk om nog eens een Belgische film te zien zonder Veerle Baetens of Koen de Bouw.

Op 22 april 2016 is de DVD en Blu-ray van Black beschikbaar met een documentaire over de stadsbendes en de muziekvideo 'Black to Black.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 27 april 2016

*** Black trailer ***

• Captain America: Civil War (2016) ***½ recensie

Pin it!

Na de wat tegenvallende Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) was het uitkijken naar Marvel's Captain America: Civil War (2016) van Anthony Russo en Joe Russo, om de boel wat te kunnen doorspoelen. Gelukkig zijn ze daar grotendeels in geslaagd, ook al heeft deze prent zijn tekortkomingen.

Korte inhoud: Captain America: Civil War pikt het verhaal na de gebeurtenissen in Avengers: Age of Ultron op. Steve Rogers (Chris Evans) geeft leiding aan een nieuw team van Avengers, in hun pogingen de mensheid te beschermen. Nadat een nieuw internationaal incident, waar de Avengers bij betrokken zijn, zorgt voor schade, groeit de politieke druk onder leiding van General Thaddeus 'Thunderbolt' Ross (William Hurt) om een systeem op te bouwen waarbij de helden verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun daden. Een regeringsorgaan wordt opgesteld met de zegen van Tony Stark (Robert Downey Jr.), om te bekijken wanneer gebruik gemaakt moet worden van de diensten van het team. De nieuwe status quo zorgt voor een breuk tussen de Avengers, terwijl ze de wereld ook moeten beschermen van een nieuwe dreiging.

Het is een geslaagde zomer blockbuster met een overdosis aan actiescènes om het toch wat lichte verhaaltje wat in te pakken, want laten we eerlijk zijn: niemand ligt wakker van de villain in deze film. Meer nog, de villain Daniel Brühl speelt eigenlijk een soort van een bijrol, en draait alles tussen de clash tussen de Iron Man clan en de Captain America aanhang, die aangewakkerd wordt nadat het vermoeden bestaat dat de Winter Soldier (Sebastian Stan) achter de aanslag zit van een staatshoofd in de UN. Captain America gelooft in de onschuld van Bucky Barnes en vergezeld zich van Scarlet Witch (Elizabeth Olsen), Falcon (Anthony Mackie), Ant-Man (Paul Rudd) en Hawkeye (Jeremy Renner) om de ware dader te traceren. Iron Man krijgt dan weer de steun van Black Panther (Chadwick Boseman), Black Widow (Scarlett Johansson), Vision (Paul Bettany), War Machine (Don Cheadle) en jawel, Spider-Man (Tom Holland). Een bont gezelschap van superhelden dus.

Er komen dus een pak karakters aan bod, maar de makers verliezen wel hun hoofdpersonages niet uit het oog. Toch moet ik toegeven dat 146 minuten echt wel iets van het goede teveel is. Het begint met een beetje intrige, nadien krijgen we 85 minuten lang build-up's en set-up's voorgeschoteld, doorspekt met de obligatoire actie-scènes, en uiteindelijk begint de film echt op dreef te komen in de 100e minuut met de komst van Spider-Man en de echte clash tussen de Avengers. En het feit dat dit toch een geslaagde blockbusterfilm is, heeft alles te maken met de liefde die we hebben voor de karakters en de steengoede casting. Van elk van die personages heb je een standalone film gezien of wil je deze zien. Tijdens de actiescènes halen ze dan ook al hun gadgets en vechttechnieken boven om ons telkens weer te verrassen. En ja, de humor is ook aanwezig, vooral in de tweede helft van de film. Het is geen perfecte comic adaptatie, maar deze Avengers films tonen wél hoe je verschillende helden in één verhaal in evenwicht kan brengen; iets waar Batman v Superman moeite mee had met zelfs 3/4 minder karakters.

"With great power comes great responsibility." We hebben het al vaker gehoord en ook in deze comic-adaptatie is het zo een beetje het grote dilemma. Door actie te ondernemen in een gebeurtenis, draag je meteen ook de verantwoordelijkheid voor de mogelijke collateral damage/slachtoffers, ook al waren de bedoelingen goed. De sympathie en het hart zit bij Captain America, die een beetje de rebel wordt tegenover het gouvernementele apparaat. De rationaliteit zit dan weer bij Tony Stark. Het conflict is dus niet zo zwart/wit als je zou denken. Op het einde snap je als kijker wel niet goed waarom die vriendschap tussen Winter Soldier en Steve Rogers dermate groot is, indien je verder niets afweet van die personages. ***spoiler*** Ook het einde voelt wat bizar aan wanneer Bucky zichzelf laat invriezen, en Captain zoiets heeft van, 'ok, dan'. *** end spoiler ***. Daar hebben de scenaristen Christopher Markus en Joe Russo zich er toch wat gemakkelijk van afgemaakt.

Er zit een geweldige scène in de film tussen Stark en Peter Parker, ook al voelt deze scène er een beetje bij de haren getrokken als introductie op de nieuwe Spider-Man film. Ik snap de reden waarom, maar dit komt het verhaal en bijgevolg de film niet ten goede. Ik had liever wat meer screentime gezien van Black Panther die toch een meer belangrijke rol had. Ik vond heb tevens één van de meest interessante nieuwkomers, met een gezonde mengeling tussen actie en smarts. Hij zou alles doen voor zijn volk maar heeft ook zijn zwaktes. Zijn personage maakt een echte dramatische evolutie mee en ik ben benieuwd om hem verder te zien evolueren in komende films.

Het finale gevecht tussen Iron Man en Captain is niet zo groots opgezet als de eerste gevechten en dat was doelbewust zo. De regisseurs begrepen wat nodig was om de kijker te boeien. Qua fotografie had ik de indruk dat ze de gevechtsscènes met een hoge frame rate hadden opgenomen om die nadien met reële snelheid af te spelen, wat alles een stuk meer scherp en schokkerig maakt. Ooit had Steven Spielberg deze trend begonnen met de beginscène uit Saving Private Ryan, ook al is het hier wel een pak minder indrukwekkend. Hier vond ik het eigenlijk wat storend.

Kortom, ik heb genoten van deze film al was dat misschien deels te maken met mijn liefde voor de personages die ik al in heel wat voorgaande films aan het werk zag. Anderzijds hebben de makers de verschillende personages wel goed in evenwicht gebracht en het oog niet verloren op het centrale thema van de film. De motivaties van elkeen zijn - hoe complex deze ook moge zijn - toch duidelijk. Ja, de film duurt wat mij betreft te lang, het begin is wat rommelig en nooit wordt je echt emotioneel geraakt. Toch is het een plezier om naar te kijken hoe deze makers van iets quasi onverfilmbaar een geslaagde comic adaptatie hebben kunnen boetseren. Captain America: Civil War draait vanaf 27 april bij ons in de zalen.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 19 april 2016

*** Captain America: Civil War trailer ***

• Krampus (2015) ** Blu-ray recensie

Pin it!

De home-invasion films zijn weer in opmars, en deze Krampus (2016) van Michael Dougherty (Trick 'r Treat) is wel een specialleke, een soort mengeling tussen een kerstfilm en een horrorprent. Het monster van dienst is een beestachtige demon uit de folklore van de Alpen-regio's. Het woord komt van het Oudhoogduitse woord voor klauw: Krampen. De Krampus is in de Alpen-regio de metgezel van Sinterklaas.

Korte inhoud: Wanneer zijn ouders (Adam Scott, Toni Collette) met hun disfunctionele familie (Allison Tolman, David Koechner, Conchata Ferrell) ruziënd de feestdagen doorbrengen, is de jonge Max (Emjay Anthony) ontgoocheld en besluit hij kerst de rug toe te keren. Wat hij echter niet weet is dat hij hiermee de oude entiteit Krampus heeft weten op te roepen, een demonisch wezen dat rondom kerst de ongelovigen afstraft. De hel breekt los als deze het op de familie voorzien heeft en het verscheurde gezin gedwongen wordt de handen ineen te slaan om te kunnen overleven.

De film heeft ook wel iets weg van Christmas Vacation (1989) van John Hughes met Chevy Chase, met een vleugje van Gremlins (1984). Maar al van bij de eerste minuut pakt de film indrukwekkend uit, met een openingsscène van een uit de hand gelopen Christmas-shopping in slo-mo waarin mensen elkaar vertrappelen. Maar het is dan ook weer geen echte satire prent. Krampus bestraft al wie het kerstfeest oneer aandoet. Na de beloftevolle openingsscène was het voor mij toch vooral een gigantische teleurstelling, met een duister, sinister en humorloos verhaaltje van een monster die het gezin teistert .

Het script van Zach Shields en Todd Casey slaagt er niet in de spanning op te bouwen of het verhaal ook maar een beetje interessant te maken. Het probleem was misschien ook dat het script werd meegeschreven door Dougherty zelf. In ieder geval slaagt de getalenteerde cast er niet in om te overtuigen. Er zitten ook heel bizarre scènes in met een grootmoeder die in het Duits begint te praten tegen Max, waarschijnlijk met de bedoeling een koppeling te maken met het Duitse sprookje. En voor de rest lijdt deze prent aan een overkill van bizarre familieleden, creepy critters die over de muren kruipen en zwakke humor op de rug van dikke jongetjes en oude vrouwen, waar je niet van moet (glim)lachen.

Anderzijds hebben we wel een verzorgde DVD en Blu-ray edities met heel wat bonus-materiaal, gaande van een alternatief einde, gag reel, deleted en extended scenes, behind the scenes materiaal en audio-commentaar van de regisseur met zijn scenaristen. Wat me ook is opgevallen met deze Blu-ray release is dat de cgi van de 'gingerbread men' er echt niet goed uitziet. Maar deze film heeft toch meer problemen dan enkel de effecten. De schijven zijn vanaf 27 april 2016 beschikbaar.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 17 april 2016

*** Krampus trailer ***

• Star Wars: The Force Awakens (2015) **** Blu-ray recensie

Pin it!

De film brak heel wat box-office records toen de film in de zalen kwam en werd zo het cinematografische evenement voor een hele generatie, met meer dan 2 miljard box-office wereldwijd en meer dan 1,1 miljoen bioscoopbezoekers in België. Morgen verschijnt Star Wars: The Force Awakens (2015) op DVD en Blu-ray.

Was al deze opwinding en hype dan gerechtvaardigd? Wel ja, want Star Wars: The Force Awakens is dé Star Wars film waar de fans op zaten te wachten sinds 1983, en met pijn in het hart The Phantom Menace (1999), Attack of the Clones (2002) en Revenge of the Sith (2005) moesten aanzien. Ik had zelf geen zin meer om na de prequels nog over Star Wars te praten. Maar regisseur J.J. Abrams heeft Star Wars weer op de kaart gezet en ik kijk nu al uit naar episode 8 en episode 9.

Maar wees gerust het is niet alleen een film voor de Star Wars fans, want naast de oude cast krijgen we ook een pak nieuwe en jonge karakters te zien, die je meteen kunnen bekoren en waarvan je meer wil te weten komen. Het grootste verschil tussen een J.J. Abrams en een George Lucas is dat die eerste met acteurs kan werken. Alle rollen, van de kleinste tot de grootste, is perfect gecast en de vertolkingen komen bijzonder vlot over. Ja, zelfs de Britse Keira Knightley look-alike Daisy Ridley, waarvan geruchten opdoken dat ze tijdens de repetities nogal houterig stond te acteren, is door J.J. voldoende gekneed tot een innemend en karaktervol personage. Veel is uiteraard ook te danken aan het intelligente script van Lawrence Kasdan, Michael Arndt en Abrams dat het personage van Rey niet ging devalueren tot een typisch onderdanig vrouwenrolletje. Rey is effectief een soort spilfiguur die je gedurende de nieuwe trilogie wil blijven herontdekken.

Maar ook die andere Londenaar John Boyega zet een geweldige Finn neer. Finn en Rey zijn de twee hoofdpersonages en hun screentijd lijkt evenwicht verdeeld onder mekaar. Finn is ook het personage, naast dat van Han Solo, dat een beetje humor brengt, en op bepaalde momenten komt zoiets als geroepen. Als antipolen van Finn en Rey zien we General Hux (Domhnall Gleeson) en uiteraard de nieuwe aartsrivaal Kylo Ren (Adam Driver). De ene lijkt een reïncarnatie van Hitler zonder te vervallen in de al te evidente clichés van een nazi dictator - ook al zit er een scène in die doet denken aan de fameuze Hitler speech in Nuremberg uit 1935. De andere is een getormenteerde ziel die we hadden willen zien in de prequels in de rol van Anakin Skywalker, maar Adam Driver is op zoveel vlakken een betere acteur dan Hayden Christensen.

Korte inhoud: Star Wars: Episode VII - The Force Awakens speelt zich af 30 jaar na Return of the Jedi. The Galactic Empire is vervangen door de First Order en het verzet probeert er alles aan te doen om een antwoord te bieden aan het nieuwe geweld. Maar de leden zijn versnipperd en de locatie van Luke Skywalker (Mark Hamill) wordt meteen de inzet voor zowel de verzetsstrijders als de manschappen van General Hux en Kylo Ren, die onder het bevel handelen van Supreme Leader Snoke (Andy Serkis). Een fragment van de locatie van Luke wordt door piloot Poe Dameron (Oscar Isaac) in de droid BB8 gestoken, nog voor hij wordt opgepakt door de Orde. Uiteindelijk belandt het robotje in de handen van de schroothandelaar Rey die met de hulp van Leia Organa (Carrie Fisher), Finn en Han Solo (Harrison Ford) de strijd aanbinden met de donkere zijde van The Force.

Uiteraard zijn er heel wat familiebanden en schokkende plotwendingen, waarover ik in deze review wijselijk zal over zwijgen, maar alles wat gebeurt klopt volledig binnen de traditie en thematiek van de franchise. Mijn enige probleem met The Force Awakens is dat het bij momenten net iets teveel de hommage-toer wil opgaan. Mocht je van slechte wil zijn, zou je kunnen zeggen dat de film een soort samenvatting is van episode 4-5-6, inclusief met een aanval op een nieuwe en groter uitgevallen Death Star. Gelukkig is het meer dan alleen maar hommage en koester de hoop dat we met episode 8 en 9 de nostalgie een beetje achterwege kunnen laten en voluit kunnen gaan voor intrige en actie met de nieuwe karakters. De spanningsboog is ook niet altijd even gespannen en zo heb je in het begin van de tweede helft even een zwak moment, waarbij we de personages zien springen van de ene naar de andere locatie met extra veel expositie.

De visuele effecten zijn gelukkig genoeg niet in overvloed aanwezig en de makers hebben er goed aan gedaan om te draaien op echte sets in plaats van tegen een groen scherm. Dergelijke fake decors uit de prequels behoren tot het verre verleden. Ik hoop in ieder geval dat ze op hetzelfde pad zullen verder gaan en dat J.J. een oogje in het zeil blijft houden. Ook de lightsaber-fights zijn van een no nonsense niveau en we hebben dus geen Jedi's die majorette-gewijs hun zwaard zond hun middel zwaaien als in de prequels. De fotografie van Daniel Mindel is bijzonder knap, met kleine onopvallende kleur-accenten die verbonden zijn aan welbepaalde personages en ook de muziek van John Williams versterkt het episch karakter van de film, ook al zijn er een pak minder themaatjes dan in de vorige Star Wars films.

Ik kan verder niet zo veel over de film vertellen zonder te gaan spoilen, maar laat ik misschien dit nog zeggen voor de mensen die niet alle Star Wars films hebben gezien. Organiseer een kleine marathon alvorens naar de bioscoop te gaan. Het kijkplezier wordt er enkel maar beter van, ook al is het geen vereiste. Je kan gemakkelijk het verhaal volgen zonder voorkennis. Ik heb de film gezien in 3D, een spijtige zaak gezien de film niet werd opgenomen met 3D technologie. Er zit wel één opmerkelijk shot in met een Star Destroyer die letterlijk in de bioscoopzaal komt binnen zweven. Voor de rest is het een extra last op de neus voor mensen die een bril dragen. Persoonlijk had ik deze prent liever gezien in 2D. Star Wars: The Force Awakens komt vandaag 16 december 2015 uit in de bioscoop.

Ik wil dit nog even kwijt. Ik ben zelden zo nerveus geweest voor een voorstelling als bij deze van Star Wars: The Force Awakens. Niet alleen omdat de verwachtingen torenhoog zijn, maar ook omdat je hoopt dat de condities van de screening naar wens zullen verlopen. En bij een persvisie zijn de omstandigheden meestal optimaal gezien de kleine bezetting en we elkaars lijfgeur niet moeten ruiken, laat staan de stank van nacho's of andere brol die ze naar binnen zeulen bij een publieke voorstelling.

En alles leek naar wens te verlopen tot plots een dwaas met een perskaart voorin de zaal tijdens het afspelen van de begintitels ging recht staan uit zijn zetel om vervolgens als een stuntelde aap te zoeken naar een andere plaats, terwijl hij daartoe ruimschoots de tijd had vóór de film begon. Daar krijg ik het dus van. Drie collega journalisten hebben bijgevolg de inleidende tekst voor een stuk gemist omwille van een egocentrische weirdo die zich blijkbaar thuis waande. Als ik jullie dus een goede tip kan geven, kies uw moment uit om naar deze film te gaan. Ik verwacht dat deze prent alle kijkrecords zal breken in binnen- en buitenland en je wilt van elk frame kunnen genieten zonder stoorzenders. In een overvolle zaal kan het dus fout lopen. Anderzijds wil je ook niet al te lang wachten, want ja er steekt veel 'spoiler'-materiaal in de film, en voor je het weet kom je ongewild impactvolle wendingen in het verhaal te weten.

Conclusie: Star Wars: The Force Awakens is geen meesterwerk, zonder Michael Haneke dramatiek en de acteurs zullen waarschijnlijk naast een oscar-nominatie grijpen. Anderzijds is het een geweldige, nostalgische rollercoaster en een immense opluchting om te zien dat de makers begrepen hebben hoe een Star Wars film voor een hedendaags publiek er moet uitzien. Met plezier wil ik deze film nog een tweede keer gaan zien, al zal ik even wachten tot de massa is gepasseerd.

Ontdek op de Blu-ray het volledige verhaal achter het maken van Star Wars : The Force Awakens met een grondige documentaire en bonusmateriaal dat fans van alle leeftijden op een spannende reis achter de schermen meeneemt. Exclusief bonusmateriaal, verwijderde filmscènes die nog nooit werden getoond, exclusieve interviews met de acteurs en de filmmakers, … er valt heel wat te ontdekken!

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 16 december 2015

*** Star Wars: The Force Awakens trailer ***

• The Huntsman: Winter's War (2016) ** recensie

Pin it!

Mijn vrees dat The Huntsman: Winter's War (2016) zou tegenvallen doordat de onervaren Franse cineast Cedric Nicolas-Troyan het accent zou leggen op de visuele effecten is deels uitgekomen. Het verhaal sloeg nergens op het aanwezige filmtalent is nog nooit zo onderbenut geweest als in deze prent.

Korte inhoud: Lang voordat de boze koningin Ravenna (Charlize Theron) verslagen werd door het zwaard van Sneeuwwitje, keek ze stilaan toe hoe haar zus Freya (Emily Blunt) verraden werd en hun koninkrijk ontvluchtte. Met Freya's gave om elke vijand te bevriezen heeft de jonge ijskoningin tientallen jaren in een winters paleis een leger aan dodelijke jagers, waaronder de inmiddels tegen haar gekeerde jagers Eric (Chris Hemsworth) en Sara (Jessica Chastain), gecreëerd. Wanneer ze over de ondergang van haar zus hoort, roept ze haar resterende soldaten op om de magische spiegel op te halen. Ze komt er echter achter dat Ravenna terug tot leven gewekt kan worden, om vervolgens hun krachten te bundelen en het betoverde land te bedreigen.

Op geen enkel moment zit je op het puntje van je stoel, leef je mee met de personages of moet je ook nog maar glimlachen met een grappige quote of uithaal. is zowel een prequel als een sequel, maar vooral all over the place. Het had een gewone sequel moeten worden, maar Kristen Stewart viel uit (waarschijnlijk) na haar geflikflooi met regisseur Rupert Sanders. En nu lijkt het wel dat deze film er is gekomen nadat de studio de box-office cijfer bekeek van Snow White and the Huntsman (2012) en Frozen (2013) en vond dat er geld kon gemaakt worden met een mash up. De toekomst zal het uitwijzen of dit een financieel succesverhaal zal worden, maar mijn vermoeden vertelt me dat het wel eens zwaar zou kunnen tegenvallen.

Was er een vraag naar een sequel? Na het zien van deze prent ben ik geneigd te zeggen van niet, want ook al was The Huntsman nog een vrij interessant personage, lijkt hij hier wat verloren. Ik vond het vreemd dat ik op een gegeven naar Kristen Stewart verlangde. De chemie tussen Jessica Chastain en Chris Hemsworth, die elk een slecht Schots accent hadden, vond ik niet goed werken. Het voelde op geen enkel moment tastbaar. Anderzijds stal Emily Blunt een beetje de show, maar met een beter script en een betere regie had dit echt wel een glansrol kunnen zijn. Chastain doet dan weer een Katniss-vertolking maar slaagt er nooit in om indruk te maken. Hemsworth lijkt dan weer in een andere film te spelen in vergelijking met Snow White and the Huntsman in een vrij kleurloze vertolking. En gezien we met een fantasy film te maken hebben, krijgen we opnieuw lachwekkende dwergen voorgeschoteld, deze keer gespeeld door de Britten Nick Frost en Rob Brydon. Dat al het aanwezige talent deze film deden voor het geld was meteen duidelijk. Theron en Hemsworth streken elk 10 miljoen dollar op voor hun rol.

Het is geen slechte film maar deze double-diva prent van scenaristen Evan Spiliotopoulos en Craig Mazin verdiende een beter script. Eerder was Frank Darabont nog betrokken bij deze productie maar om één of andere reden verliet hij het project. Darabont is niet de meest geschikte persoon, maar hij kan op zijn minst een verhaal vertellen waar we als kijker om de karakters geven. Visueel ziet het er allemaal wel mooi uit. Een zwaar gemiste kans op een geslaagde sprookjes-adaptatie. Op 20 april 2016 komt The Huntsman: Winter's War in onze zalen.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 10 april 2016