Review

• Joy (2015) *** Blu-ray recensie

Pin it!

Wanneer je de trailer van Joy (2015) bekeek, had je meteen een idee waarover de film ging en hoe het zo ongeveer zou aflopen. Wat meteen opviel was dat regisseur David O. Russell opnieuw zijn lievelingsacteurs had ingezet voor zijn nieuwe drama. Deze keer draait het rond Joy, het personage vertolkt door Jennifer Lawrence (pics), die we zien opgroeien als een machtige vrouw gedurende vier generaties.

Korte inhoud: JOY is het tumultueuze verhaal van een gezin doorheen vier generaties en richt zich op het meisje dat vrouw wordt die een gigantisch bedrijf uit de grond stampt en op haar manier matriarch wordt. De weg wordt geplaveid met verraad, bedrog, het verlies van onschuld en de littekens van de liefde. Het is een intense emotionele en menselijke komedie over hoe een echte baas te worden van een familie en het bedrijfsleven, geconfronteerd met een wereld van meedogenloze commercie. Bondgenoten worden tegenstanders en tegenstanders veranderen in bondgenoten, zowel binnen als buiten het gezin, terwijl het emotionele leven van Joy en haar felle verbeelding haar door de storm leidt.

Het valt me op dat The Fighter en Silver Linings Playbook veel betere films waren dan deze Joy, nochtans zijn het grotendeels dezelfde formules die gehanteerd worden. Ik denk dat de oorzaak misschien wel te vinden is aan de kwaliteit van het script, want neem de vertolking van Jennifer Lawrence weg, en met wat blijf je over? En dan heb ik het nog niet over de schoonheidsfoutjes; zoals die vreselijke lip-sync van Edgar Ramirez. Maar ik heb het hoofdzakelijk problemen met het verhaal die nergens naar toe lijkt te gaan. En dan heb je nog een hele reeks zinloze subplots, die enkel het luchtledige in het hoofdverhaal in de verf zetten. Maar af en toe zijn er ook geslaagde scènes, en dan voornamelijk de rustige scènes die iets meer diepgang bezorgen.

Deze biopic is gebaseerd op het leven van Joy Mangano (pic), president van resident of Ingenious Designs, LLC. en uitvinder van de 'Miracle Mop', alsook een alleenstaande moeder van drie kinderen. En we hebben opnieuw een ensemble cast! Naast Jennifer Lawrence zien we rollen voor Robert De Niro, Bradley Cooper, Edgar Ramirez, Isabella Rossellini, Diane Ladd en Virginia Madsen. Net als de vorige films van David O. Russell, gaat deze film over familie, loyaliteit en liefde. Het verschil met de vorige films is dat deze iets grootschaliger lijkt, ook al blijft de filmstijl heel herkenbaar. Het lijkt wel een soort duet van de vorige 2 films: American Hustle (2013) en Silver Linings Playbook (2012).

Joy Jennifer Lawrence animated pictureJoy Jennifer Lawrence animated pictureJoy Jennifer Lawrence animated picture

Ik hou wel van het werk van David O. Russell, maar waarom werkt hij niet eens met een andere cast. Hij moet één van de betere acteur-regisseurs zijn in Hollywood dus zou hij in principe geen risico's nemen met een voltallige nieuwe cast. Ik snap dat een regisseur graag met dezelfde acteurs werkt wanneer het 'klikt' - ook al komt het op de set soms tot zware schreeuwdiscussies - maar ik had zo nu en dan een déjà-vu gevoel.

Joy is uitgekomen op DVD, Blu-ray en er is zelfs een 4k versie voor diegene die het beste van het beste willen. Er is geen audio-commentaar van de regisseur, wat toch wel een spijtige zaak is. Maar er is wel een interview beschikbaar met de regisseur en zijn hoofdactrice, naast een making of over de film. Niet voor niets won Jennifer dan ook de Golden Globe in de categorie Beste Actrice, en kreeg ze ook nog een nominatie voor een Oscar die ze uiteindelijk niet won.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 29 mei 2016

*** Joy trailer ***

• Broer (2016) ** Blu-ray recensie

Pin it!

De Vlaamse thriller Broer (2016) was helaas al uit de bioscoopzalen verdwenen voor ik de kans had om hem gaan te bekijken. Gelukkig kreeg ik een recensie-exemplaar zodat ik de film alsnog kon zien want hij stond wel op mijn ‘to see’-lijstje. Helaas was de korte levensduur in de bioscoop een indicatie en levert regisseur Geoffrey Enthoven een minder evenwichtige film af dan o.a. Hasta La Vista. Broer zit vol goede bedoelingen, maar de uitwerking mist pit en coherentie.

broer,geoffrey nethoven,koen de bouw,koen de graeve,udo kier,alison doody,titus de voogdt

Korte inhoud: Nadat zijn vrouw een relatie kreeg met zijn broer Michel (Koen De Graeve) en beiden omkwamen in een auto-ongeluk en in de nasleep hiervan zijn hotel De Postiljon op de fles ging, blijft er voor Mark (Koen De Bouw) niet veel levensvreugde over. Hij verschanst zich in zijn door deurwaarders leeggeplukte hotel en is dan ook verrast wanneer hij plots bezoek krijgt van een advocaat die eens niet met gerechtelijke bevelen omtrent wanbetalingen komt zwaaien.

Mark krijgt een dvd in handen gestopt met een videoboodschap van ene Grace (Alison Doody) die hem uitnodigt in haar riante villa in Ierland. Enig probleem is dat Grace denkt dat Mark zijn broer Michel is. Grace en Michel hebben een twintigtal jaar geleden een passioneel avontuurtje beleeft en nadat Graces man Ian is gestorven wil ze haar relatie met Michel weer oppikken.

Onder druk van zijn nieuwsgierige buurman Ronnie (Titus De Voogdt) doet Mark zich voor als Michel en trekt hij naar Ierland. Het plan is om wraak te nemen op Michel en het geld te cashen dat hem toekomt. In Ierland aangekomen weet Mark zijn dekmantel schijnbaar makkelijk op te houden, maar wat Mark en Ronnie niet weten is dat ook Grace een verborgen agenda heeft.

Broer lijkt niet goed te kunnen beslissen in welk genre de film wil horen. Er zitten komische elementen in, hier en daar zelfs zwarte komedie. Als Mark en Ronnie onderweg zijn in Ierland lijkt Broer soms een roadmovie, dan weer zitten we in een wraakfilm die uitmondt in een familiedrama met thrillerkantjes. Al deze genres maken dat de film nooit echt verveelt omdat er altijd wel iets gebeurt, maar het maakt de film ook vrij onevenwichtig omdat constant wordt geswitcht tussen stijlen.

Komt daar bij dat het scenario van Pierre De Clercq niet helemaal kan overtuigen. Er zitten net iets te veel bochten en wendingen in het verhaal om geloofwaardig te blijven. Maar anderzijds is het wel knap dat men tegenwoordig toch iets meer risico durft te nemen in Vlaanderen en het kan er natuurlijk niet altijd boenk op zijn. Leerprocessen moeten er zijn en we geven de makers dus het voordeel van de twijfel.

De Vlaamse cast kwijt zich uitstekend van zijn taak. Koen De Bouw kan als geen ander wereldvreemde brompotten spelen, terwijl Titus De Voogdt vooral voor de comic relief moet zorgen. Zijn schabouwelijk Engels is makkelijk scoren, maar gelukkig weet De Voogdt zijn loserpersonage Ronnie ook sympathie mee te geven.

Minder overtuigend vergaat het de buitenlandse cast. Alison Doody, in de jaren ’80 bekend als Jenny Flex in de Bondfilm A View to a Kill en als Elsa in Indiana Jones and the Last Crusade, speelt Grace en haar kille, afstandelijke vertolking past misschien bij haar steenrijke, verwende personage maar laat je volstrekt koud wat er met haar gebeurt. Daarnaast is er Lars Von Triers cultacteur Udo Kier die Graces manusje-van-alles Frank Solek speelt en ook al niet al te veel zin lijkt te hebben in dit Vlaamse klusje.

Koen De Graeve speelt Michel en draaft op in flashbacks waarin Mark hem de schuld geeft van het faillissement van De Postiljon en de dood van zijn vrouw. Hoewel de wisselwerking tussen De Bouw en De Graeve goed werkt (met als apotheose een samenzang van een Franse klassieker) werken de flashbacks minder goed in het verhaal en vertragen ze het tempo.

Pluspunt is het Ierse landschap dat Enthoven met fraaie lange shots in beeld brengt en zo bijdraagt tot het verhaal. Broer is zeker geen slechte film en vervelen zal de kijker zich niet maar door te veel te willen vertellen mist de film wat evenwicht om een topper te zijn. De Blu-ray en DVD van Broer is sinds 20 mei te koop. Op het schijfje vind je ook een making of.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 27 mei 2016

*** Broer trailer ***

• The Big Short (2015) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

Vandaag is The Big Short (2015) van regisseur Adam McKay (Step Bothers, The Other Guys) uitgekomen op DVD en Blu-ray. De film kreeg 5 Oscar-nominaties (montage, regisseur, acteur in een bijrol, beste film en beste script) maar won uiteindelijk enkel deze voor Beste Script van Charles Randolph en Adam McKay, gebaseerd op het boek van Michael Lewis, die we nog kennen van Moneyball (2011) en The Blind Side (2009).

Korte inhoud: Vier buitenstaanders - Ben Hockett (Brad Pitt) Michael Burry (Christian Bale) Greg Lippmann (Ryan Gosling) Steve Eisman (Steve Carell) - zien waar de grote banken, media en overheid geen aandacht voor hebben; de potentiële ineenstorting van de wereld economie ten gevolge van de huizenbubbel waarbij banken (vaak onder druk van de overheid) onnoemelijk veel leningen hebben uitgeschreven aan mensen die deze onmogelijk kunnen terug betalen. Ze komen dan ook op het idee van 'The Big Short'. Hun gedurfde investering leidt hen in de donkere onderbuik van het moderne bankwezen, waar ze alles en iedereen in vraag moeten stellen.

Wie kan weerstaan aan een met sterren bezaaide ensemblecast in een waar gebeurd drama? Volgens de regisseur zou hij het project van Paramount hebben gekregen, nadat hij had ingestemd om Anchorman 2: The Legend Continues (2013) te regisseren. Dit was in ieder geval zijn eerste 'drama' film, en zijn eerste film zonder Will Ferrell.

Toch was ik niet meteen verkocht na het zien van de trailer en zijn overvloed aan pruiken die voor deze prent werden gebruikt. Christian Bale had deze prent verkozen boven de hoofdrol in de Steve Jobs (2015) film, een film die binnenkort ook uit is op Blu-ray en die ik hier zal bespreken. Maar ik heb de twee films gezien en ik mag zeggen dat de acteur wel de juiste beslissing heeft genomen. De Steve Jobs film is allesbehalve een echt geslaagde film en blijft wat dobberen tussen drama en biografie die nooit echt van de grond komt. The Big Short daarentegen is een echt drama die van begin tot einde beklijvend is.

Toch is het geen cinematografisch meesterwerk. De regisseur is vooral bekend voor komediefilms, en hij is nu niet meteen de meest geschikte figuur om een drama te ensceneren. Ik ga niet zeggen dat het leek op verfilmd toneel, maar het zijn vooral de acteurs die het niveau omhoog krijgen en niet de verhaalstijl van de regisseur. Meer nog, had dit geregisseerd geweest door een echte drama-regisseur, dan had deze prent wel eens kans kunnen maken op de Oscar voor Beste Film. Anderzijds kwam deze film op het goede moment, wanneer we even kunnen terugkrijgen op die bankencrisis vanop een zekere afstand.

De productie van de film is in handen van Plan B, het productiehuis van Brad Pitt, die binnenkort zal uitpakken met World War Z 2 (2017). Bij de actrices zien we de Schotse Karen Gillan, pop-idool Selena Gomez en de Amerikaanse actrices Marisa Tomei en Melissa Leo.

Op de DVD en Blu-ray van The Big Short staan een pak extraatjes; met deleted scenes, een interview met de regisseur en een resem making of filmpjes. De film had een productiebudget van 28 miljoen dollar, maar bracht zomaar eventjes 133 miljoen op tijdens zijn bioscoop-release wereldwijd.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 25 mei 2016

*** The Big Short trailer ***

• The Revenant (2015) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

Regisseur Alejandro González Iñárritu pakte vorig jaar al uit met de Oscar winnende Birdman (2014). Deze The Revenant (2015), gebaseerd op de roman van Michael Punke, is in ieder geval een compleet andere film. De film vergaarde maar liefst 12 Oscar-nominaties, en Leonardo DiCaprio won met deze film zijn eerste Oscar voor Beste Acteur ... ook al was het misschien niet noodzakelijk dé beste vertolking van het jaar.

Korte inhoud: 1823. Pelsjager Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) moet na een bloedige confrontatie met indianen de aftocht blazen met zijn collega's. Op de terugweg naar hun handelspost wordt Glass vervolgens te grazen genomen door een grizzly. De zwaar toegetakelde man lijkt te wegen op de groep en er wordt besloten om hem achter te laten in afwachting van hulp. Maar John Fitzgerald (Tom Hardy) ziet dit anders en vindt dat zijn leven nu ook in gevaar is doordat hij om een bijna dode man moet waken. Hij besluit dan maar via een list om Hugh te begraven. Maar Hugh is niet dood en besluit om wraak te nemen en gaat op zoek naar John door honderden mijlen woest landschap.

Het meest opmerkelijke aan de film is wat mij betreft toch de fotografie van Emmanuel Lubezki, die los van een aantal kampvuur scènes de volledige film heeft gedraaid met natuurlijk licht - en dat in een onherbergzaam Canadees en besneeuwd landschap. Het resultaat is dat we de kilte gaan voelen en meteen ook de bare weescondities zien wegen op de karakters. Dat de acteurs hebben afgezien staat buiten kijf en dat zit tevens ook in hun vertolking. Tom Hardy is perfect gecast en bijna onherkenbaar gemaakt. En 'thank God' voor de ondertitels wat Hardy kan één van de meest onverstaanbare acteurs zijn in Hollywood. Het is leuk dat hij verschillende accenten meester is, maar misschien de volgende keer duidelijk spreken zou ook al heel dankbaar zijn.

Het script van Mark L. Smith vind ik het enige zwakke aan de film. Het script is niet geheel zonder clichés met indianen die letterlijk zeggen dat de blanke man hun land heeft gestolen, en banaliteiten zoals iemand die zegt over het personage van DiCaprio de enige reden is dat iedereen in leven is - terwijl we eigenlijk een compleet ander verhaal hadden gezien in het begin van de film. Het verhaal kan je ook gemakkelijk samenvatten op een bierviltje, tot zover de complexiteit van de film. Het is in essentie een soort western van een man die wraak wil nemen.

Het lijkt bij momenten op een soort Terrence Malick light. Maar het blijft een ervaring om deze film te zien en in het bijzonder op groot scherm. Ja, als er één film is naast The Hateful Eight (2015) die je best zo groot mogelijk bekijkt, is het toch wel deze prent. Uiteindelijk zijn er bijzonder weinig dialogen en wordt er behoorlijk veel met beelden verteld. Het is pure grootschalige cinema van de beste soort.

The Revenant is ondertussen uit op DVD, Blu-ray en er is zelfs een editie uit in 4K voor de mensen die echt hét beste van het beste willen. Op dit ogenblik kan je de 4K (pic) schijven nog niet afslepen met een PS4, maar Sony heeft al aangekondigd dat er binnenkort een nieuwe PS4 op de markt zou komen. Spijtig dat Sony daar niet eerder had op ingespeeld. Wat betreft de extra's, is er geen audio-commentaar te vinden maar wel een making of.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 19 mei 2016

*** The Revenant trailer ***

• X-Men: Apocalypse (2016) ** recensie

Pin it!

Van alle Marvel Comics hecht ik het minste belang aan The X-Men saga. Het probleem met de films is dat ze samen over zoveel superkrachten beschikken dat elk conflict eigenlijk vrij simpel opgelost kan worden, en andere X-Men eigenlijk gewoon te beperkt zijn in hun kunnen dat je je afvraagt waarom we hen zoveel aandacht gunnen. Maar hoe dan ook kan je tot op een zekere hoogte genieten van het popcorn geweld, ook al zat er bijzonder veel emotie in deze X-Men: Apocalypse (2016), misschien met een wel fel overladen pathos gehalte. X-Men: Apocalypse is spijtig genoeg geen bijzonder goeie film ondanks het astronomische prijskaartje en het aanwezige acteurstalent.

Korte inhoud: Nu de X-Men succesvol het verleden veranderd hebben en een veilige toekomst voor de mutanten hebben bereikt, keert uit de duisternis de eerste mutant terug: Apocalypse. Deze mutant, ook wel En Sabah Nur (Oscar Isaac) genaamd, ziet de hedendaagse mutanten als zwak. De 5000 jaar oude 'supermutant' Apocalypse begint aan zijn queeste de wereld met harde hand zijn wil op te leggen. Het recht van de sterkste is zijn lijfspreuk en geldt voor zowel mens als mutant. Om de dreigende genocide te weerstaan moet een nieuw team X-Men bijeen gebracht worden en moeten zowel professor Xavier (James McAvoy) als zijn vijand Magneto (Michael Fassbender) een kant kiezen. In het Tijdperk van Apocalypse zijn de gebruikelijke helden echter niet per se good guys en kunnen schurken verrassend goede kanten kennen.

Het is tevens een terugkeer van regisseur Bryan Singer (X-Men, X2, X-Men: Days of Future Past) naar zijn vertrouwde franchise. Singer schreef tevens het verhaal voor deze film met behulp van scenarist Simon Kinberg. En het grote verschil met pakweg The Avengers, is de serieus. Daar waar je geregeld moet lachen bij The Avengers is het hier vooral bittere ernst. Enkel het personage van Peter Maximoff / Quicksilver (Evan Peters) zorgt voor wat comic relief. Maar ook zonder humor is deze 144 minuten lange film wel ontspannend want je krijgt een waaier te zien van boeiende karakters met superkrachten die elk op hun manier een beetje kleur brengen aan dit wereldvernietigend spektakel. Persoonlijk heb ik het zowat gehad met in elkaar stortende gebouwen.

Deze X-Men mag misschien net iets beter zijn dan Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), maar het kon allemaal nog beter indien ze de villain beter hadden uitgewerkt. Oscar Isaac is een geweldige acteur maar hier is hij in zijn acteerwerk beperkt tot het strikte minimum van gelaatsexpressies. Hij speelt als het ware een emotieloze mummie wiens enige megalomane plan de destructie van de wereld is ... how original. Nu ja, het personage heet Apocalypse dus lag dit wel voor de hand. Net zoals bij vele andere X-Men figuren was ik voor geen bal geïnteresseerd in deze villain. Anderzijds kan je niet ontkennen dat er heel wat acteerwerk aanwezig is in deze prent en van bepaalde scènes krijg je echt wel rillingen, zoals wanneer Erik Lehnsherr wordt ontmaskerd in Magneto en hij hiervoor een dure prijs betaalt. Maar ook Game of Thrones actrice Sophie Turner in de rol van Jean Grey is een interessante aanwinst en haar duo met de jonge Scott Summers / Cyclops (Tye Sheridan) werkt wel tot op een zekere hoogte. Daarnaast zien we ook nog de jonge Ororo Munroe / Storm (Alexandra Shipp) en de opstandige en gevallen Angel (Ben Hardy). Ook Olivia Munn deed haar intrede als Psylocke, maar we komen niks te weten van haar personage en moeten het doen met haar sexy pakje en haat Zoolander blikken.

De rol van Raven / Mystique (Jennifer Lawrence) is in vergelijking met X-Men: First Class (2011) en X-Men: Days of Future Past (2014) een stuk teruggeschroefd en ik vond dat helemaal niet erg. Haar verhaal is wat mij betreft al voldoende verteld en ze biedt hier geen enkele meerwaarde. Er zit ook een beetje van een love interest in deze prent tussen Charles Xavier en Moira Mactaggert (Rose Byrne), maar niets om echt over naar huis te schrijven.

In de film gaan een aantal X-Men Star Wars: Empire Strikes Back gaan zien in de bioscoop (de film speelt zich af in de jaren '80), en dan discussiëren ze kort tussen wat nu de beste film is: A New Hope of deze film. Ze komen niet tot een consensus, maar over één ding zijn ze het wel roerend eens, de derde film is altijd de slechtste. En ik ben niet zeker of dit bedoelde humor was naar de film van Brett Ratner (X-Men: The Last Stand) of zelfspot; maar deze derde X-Men prequel is ook daadwerkelijk de slechtste van de drie, zelfs de slechtste van de 6. Het probleem met veel van die comic adaptaties-sequels is dat ze altijd het mantra van bigger-louder-better willen nastreven, ook al is het resultaat vaak allesbehalve 'better'. Het eindigt meestal in een cgi-fest van geen belang, met een onbegrijpelijke inhoud. Maar tevens ook een prent die voor de studio 'too big to fail' is, en bijgevolg lijkt soms of het scenario van geen belang is. Deadpool (2016) is hierop een uitzondering, maar wat was dat ook een véél betere adaptatie.

De grootste verdienste van deze film is zijn cast en dit is eigenlijk op rekening van de First Class regisseur Matthew Vaughn. Veel diepgang zal je niet vinden bij deze personages. Zelfs Wolverine duikt op in een soort van een overbetaalde cameo-rol om een deel van het publiek tevreden te stellen, maar het is hoofdzakelijk huilen met de pet op. Dat de Holocaust dan ook nog eens wordt bijgehaald op een bijzonder goedkope manier, laat zelfs een wrang smaakje achter. Christopher Nolan heeft het niveau van de comic adaptaties naar een hoger niveau getrokken, deze X-Men: Apocalypse zit daar spijtig genoeg een stuk onder. Ontdekt het zelf vanaf morgen 17 mei 2016 bij ons in de bioscoop. En ja, de persvisie was vandaag 16 mei, kwestie dat de distributeur er ook niet al teveel vertrouwen in had.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 17 mei 2016