Review

• American Ultra (2015) ** Blu-ray recensie

Pin it!

2015 leek wel het jaar van de parodieën. Eerder moest James Bond er al aan geloven in Kingsman: The Secret Service (2014) en deze keer is het in American Ultra (2015) de beurt aan de sleeper agent zoals we die het best kennen onder de naam Jason Bourne. Maar waar Kingsmen een boeiende en entertainende prent was, verlies je in deze hyperkinetische American Ultra gaandeweg je aandacht en blijf je met een onvoldaan gevoel achter.

Korte inhoud: Mike Howell (Jesse Eisenberg) is een stoner die samen met zijn vriendin Phoebe Larson (Kristen Stewart) in het klein stadje Liman in West-Virginia woont. Samen zijn ze het perfecte koppel dat hun dagen doorbrengt met blowen, op de bank hangen en nog meer blowen. Om hun bestaan te bekostigen heeft Howell een baantje in een lokale supermarkt en verder gaat alles zijn gangetje. Howell doet ook geen moeite om te ontsnappen aan dit bestaan want hij heeft een panische angst om de stad te verlaten. Tot Larsons grote teleurstelling zit een reisje naar Hawaii er niet in, Howell panikeert in de toiletten van de luchthaven en ze moeten naar huis terugkeren.

Op een avond wordt Howell tijdens zijn shift in de supermarkt aangevallen door twee gewapende mannen. Tot zijn grote verbazing doodt hij de twee met militaire precisie met als enige wapen een lepel. Blijkt dat hij onderdeel is van een geheim CIA-experiment en dat hij getraind is als moordenaar. De CIA wil de afdeling echter opdoeken en dus heeft Adrian Yates (Topher Grace) zijn beste mannen op Howell afgestuurd om hem uit te schakelen. En als dat nog niet genoeg was, blijkt dat Larson Howells contactpersoon bij de CIA was.

De sterkte van American Ultra ligt in de prima vertolkingen van Jesse Eisenberg en Kristen Stewart, die eerder al een koppel speelden in Adventureland (2009). Beiden nemen hun rol en deze film niet al te serieus en hebben zichtbaar plezier in hun vertolkingen. Eisenberg is perfect gecast als de hopeloze stoner die compleet uit de lucht komt vallen als hij over bijzondere talenten blijkt te beschikken. Stewart weet dan weer de overgang van al even hopeloos stonerliefje tot harde geheim agent geloofwaardig te maken. Het plezier van de acteurs straalt af op de kijker.

In de bijrollen zien we Topher Grace als de jonge ambitieuze CIA-agent Adrian Yates. Yates is heel snel opgeklommen tot de top van de CIA en doet er alles aan om zijn postje te beschermen en nog hoger te geraken. Hij wordt gedwarsboomd door Victoria Lasseter (een strenge Connie Britton), de bezielster van het American Ultra-programma, die niet zomaar van zin is haar baby af te staan aan een jong broekje. John Leguizame mag zich dan weer volledig uitleven als Rose, de geflipte dealer van Howell.

Het grote minpunt van deze film is het scenario dat nogal onnozel en ongeloofwaardig overkomt en bovendien barst van de clichés. Natuurlijk is het niet de bedoeling van deze film om hoogstaande cinema te maken, maar de kijker mag ook niet de indruk hebben dat hij behandeld wordt als een alles slikkende consument. Een beetje meer aandacht aan het script en iedereen was gelukkig. Misschien veelbetekenend is dat het scenario werd geschreven door Max Landis, een man die naar eigen zeggen 70 panklare scenario’s in zijn schuif heeft liggen, maar er ook om bekend staat zijn scripts niet meer te herschrijven. Tot dusver haalde van zijn stapel scenario’s enkel Chronicle (2012) de schermen.

Er wordt in American Ultra niet gekeken op een emmertje meer of minder bloed en de actiescènes denderen in een razende vaart over het scherm. Regisseur Nima Nourizadeh kan actie mooi in beeld brengen en met je verstand op nul is dit geen verloren 1,5 uur van je leven. Maar American Ultra had een pak beter kunnen zijn met een degelijke scriptdokter. En dat smaakt toch vooral naar een gemiste kans. American Ultra is ondertussen uitgekomen op DVD en Blu-ray, zonder extraatjes.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 10 februari 2016

***Related Post***
    28/07/2015: Jesse Eisenberg is een grappige Jason Bourne in American Ultra

*** American Ultra trailer ***

• Deadpool (2016) ****½ recensie

Pin it!

Eén van de meest vuilgebekte mainstream comic adaptaties sinds Kick-Ass (2010) is toch wel deze Deadpool (2016), het filmdebuut van Tim Miller. Pakweg een vol jaar geleden had niemand echt grote verwachtingen. Maar na het onverwachte succes van Ant-Man (2015) begonnen veel fans te hopen op een gelijkaardig underdog succes.

Maar na de veelbelovende gelekte footage en de briljante promocampagne groeide deze film van een underdog positie tot één van de meest verwachtte comic-adaptaties van 2016. En ondanks zijn relatief bescheiden productiebudget van 50 miljoen dollar (en zijn vermoedelijk promobudget van 100 miljoen dollar) verwacht ik dat deze prent zijn +300 miljoen quota zal halen. Ik heb nog nooit zoveel gelachen bij een film in jaren mét bovenop een Ryan Reynolds die geknipt is voor de rol. En Reynolds heeft al meer in klote films gespeeld dan om het even welke Hollywood ster, inclusief zijn comic-vertolking in Green Lantern (2011), maar dit is voor hem een homerun!

Korte inhoud: Wade Wilson (Ryan Reynolds) is een beetje van een rare volgel. Als een ex-special forces soldaat gaat hij nu door het leven als een mussle for hire in het ondergronds circuit. Daar ontmoet hij Vanessa (Morena Baccarin), de vrouw van zijn leven. Maar wanneer hij ten prooi valt aan een agressieve kanker stuikt zijn wereld in mekaar en wordt hij aangetrokken door een mysterieuze man (Jed Reese) om deel te nemen aan een experiment om zo zijn kanker te overwinnen en mogelijk een superheld te worden. Maar het experiment draait anders uit en hij wordt onderworpen aan de grillen van een geschifte dokter genaamd Ajax (Ed Skrein). Wade slaagt er toch in om te ontsnappen, maar compleet gedefigureerd. Wat volgt is een onversneden vendetta verhaal met het Deadpool karakter, gewapend met zijn nieuwe vaardigheden en een verwrongen gevoel voor humor, die jaagt op de man die bijna zijn hele leven verwoest heeft, een beetje tegenin de wil van X-men leden Colossus (Stefan Kapicic) en Negasonic Teenage Warhead (Brianna Hildebrand) die Deadpool willen integreren bij de X-Men.

Het script van Rhett Reese en Paul Wernick, scenaristen van het grappige Zombieland (2009), is simpelweg geniaal! Het mengt knettergekke R-rated humor met actie, gemengd met thriller elementen met een geschifte en dead-evil villain. Het is een origin story en de makers springen op een geweldig efficiënte manier tussen heden en verleden en op geen enkel moment verslapt de spanningsboog.

De love story in de film tussen Wilson en Vanessa is misschien wel het beste romantische koppel uit alle comicfilms die ik al tot nu toe heb gezien. De chemie werkt bijzonder wel tussen deze twee karakters en je voelt echt met hen mee van begin tot einde, ook al krijgen we heel wat grappige onzin te verwerken. In regie van een minder goede regisseur en vertolkt door minder goede acteurs had dit de grootste flop kunnen worden uit de geschiedenis van de comic-adaptaties, maar hier werkt alles perfect. Het is geen dramatisch meesterwerk maar qua entertainment value is dit het beste wat jullie te zien zullen krijgen dit jaar. En ik denk dat de makers van Batman vs Superman nu even aan het slikken zijn.

Toen ik te horen kreeg dat Colossus een deel zou uitmaken van het universum van Deadpool in deze film had ik toch wat mijn bedenkingen, maar hem en Negasonic Teenage Warhead zijn perfect in het verhaal gewerkt en zorgen tevens voor wat comic relief. Er is tevens een veel te gek gevecht tussen Colossus en Angel Dust gespeeld door niemand minder dan ex MMA kampioene Gina Carano. Maar ook de villain werkt bijzonder wel en het zal een opluchting zijn voor Ed Skrein die met deze film zijn carrière nieuw leven heeft ingeblazen, nadat het er zuur uitzag na de The Transporter Refueled flop. Deadpool komt morgen in de onze zalen, aarzel niet om deze film te gaan zien!

rating

Beoordeling: 4,5 / 5
    Recensie door op 9 februari 2016

*** Deadpool trailer ***

• True Detective seizoen 2 op Blu-ray

Pin it!

Ja, True Detective season 2 (2015) is niet het meesterwerk die True Detective season 1 (2014) is geweest, maar het is hoe dan ook een degelijk seizoen. Regisseur Cary Joji Fukunaga, die het volledige eerste seizoen had geregisserd, heeft plaats gemaakt voor scenarist Nic Pizzolatto en een handvol regisseurs waaronder Justin Lin.

Korte inhoud: Het verhaal gaat ditmaal over drie agenten. In het eerste seizoen waren dat er nog twee, gespeeld door Woody Harrelson en Matthew McConaughey. In het tweede seizoen van True Detective volgen we Ray Velcoro (Colin Farrell), Ani Bezzerides (Rachel McAdams) en Paul Woodrough (Taylor Kitsch), drie agenten die een moord proberen op te lossen terwijl hun eigen leven in overhoop ligt. Zij zijn drie afwijkende figuren met persoonlijke issues en dat is precies waarom de ordediensten hen heeft gekozen voor deze zaak. Wanneer zij erachter komen dat zelfs de burgemeester corrupt is, is het al te laat.

Daarnaast zien we ook nog Frank Semyon (Vince Vaughn), een crimineel die Ray Velcoro in zijn zak heeft en hem klusjes laat doen. Hij worstelt de gehele serie tussen zijn liefde voor macht en zijn liefde voor zijn vrouw Jordan Semyon (Kelly Reilly), terwijl hij een zware financiële klap heeft gehad nadat iemand zijn geld heeft verkwanselt. Vaughn groeit als acteur gedurende de 8 afleveringen. De laatste afkevering is ook het beste van dit seizoen, dus blijf zeker zitten tot het einde, ook al valt het middenstuk nu en dan tegen.

Dankzij de fotografie, de complexe personages, de muziek en sound fx, zitten we niet zo heel ver van datgene wat het eerste seizoen zo opmerkelijk maakte. Maar het verhaal is niet altijd even boeiend. Enkel met de laatste twee afleveringen (voornamelijk de voorlaatste) maakt het seizoen veel goed. Het script van Pizzolatto is spijtig genoeg niet sterk genoeg en mist coherentie, maar ook de personages zijn niet altijd even logisch in hun motivaties en acties. Daarnaast proberen ze de sfeer wat op te kloppen met thema's die nooit echt van de grond komen: zoals mensenhandel, seks orgies, industriële pollutie en juwelen diefstal. Het wou zich aan hard imago aanmeten, maar het werd gewoon allemaal hard om te slikken.

Gelukkig maakt de Blu-ray heel veel goed en staan er heel veel extraatjes op, inclusief audio-commentaar van Nic Pizzolatto. Toch ruikt het bij momenten een beetje naar zelfverheerlijking van de maker van de serie. In A Look Inside True Detective vertellen de acteurs over hun personages en hoe zij over hen denken, en ook hier kunnen ze blijkbaar niet zwijgen over het grote genie van Nic. De man wordt werkelijk langs alle kanten bewierookt. In de serie zitten tevens immens veel luchtopnamen, en in tijden van drones zou je denken dat ze daar gretig van gebruik hebben gemaakt, maar neen, het zijn klassieke helikopter shots, en ook daarvan is een making of.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 6 februari 2016

*** trailer ***

• Sicario (2015) **** Blu-ray recensie

Pin it!

Sicario (2015) van Denis Villeneuve (Enemy, Prisoners, Incendies) is zonder twijfel één van de beste films van 2015. Sicario is het Mexicaans voor 'hitman' en zo weet je meteen dat er heel wat heen en weer geschoten zal worden. Maar Villeneuve is een regisseur die weet hoe hij spanning en intrige moet opbouwen, en één van de beste acteurs-regisseurs is in Hollywood. En deze film was opnieuw een schot in de roos, ook al is de zwartgalligheid en het brute geweld waarschijnlijk niet voor iedereen bestemd. Debuutscenarist Taylor Sheridan heeft in ieder geval een puike prestatie neergezet.

Korte inhoud: Kate Macy (Emily Blunt) is een idealistische FBI-agente die aan een geheime CIA-operatie meewerkt geleid door Matt (Josh Brolin) om het hoofd van een Mexicaans drugskartel uit te schakelen. Samen met twee huurlingen steekt ze in Tucson, Arizona de grens over naar Mexico om de drugsbaas te elimineren. Maar eenmaal over de grens treffen ze een heel gevaarlijke en verdorven wereld aan. Ze worden bijgestaan door de mysterieuze DEA-agent Alejandro (Benicio Del Toro).

Sicario werd vertoond op het filmfestival van Cannes. Ook al won het geen Gouden Palm, werd de film toch op handen gedragen door het publiek en de film critics. De film valt dan ook meteen met de deur in huis met een inval in een huis waar vermoedelijk een gijzeling aan de gang is, maar al snel stoten het SWAT team en de FBI op een gruwelijke vondst wanneer ze de wanden van het pand neerhalen. Het is meteen duidelijk ze te maken hebben met genadeloze wezens en het vaccin om deze ziekte te bestrijden blijkt een undercover operatie waar de letter van de wet niet altijd gerespecteerd wordt. En dat is niet meteen naar de zin van de nog jonge Kate Macy. Na het zien van de trailer had je de indruk een soort Traffic (2000) te zien, maar de film heeft hiermee eigenlijk bijzonder weinig te maken. Het is ook wel een film over Mexicaanse kartels, maar deze prent is toch wel een stuk grimmiger.

Het hoofdpersonage wordt gespeeld door Emily Blunt, die tevens de enige vrouwelijke rol van belang heeft in dit verhaal. Je zou niet zeggen dat ze een paar maanden geleden voor de shoot van deze film nog zwanger was. Mijn enige bezwaar is dat Blunts personage eigenlijk alles ondergaat en niet meteen een actieve Zero Dark Thirty achtige rol speelt. Ik had de indruk dat de makers de bedoeling hadden om een personage te schetsen waar de toeschouwer zich meteen mee kon vereenzelvigen. En het werkt wel. Als kijker heb je geen flauw idee in welke lugubere hel je meegesleurd wordt. Anderzijds is het ook wel een voor een groot stuk het verhaal van Alejandro, gespeeld door Benicio Del Toro, die in wezen eigenlijk de 'hitman' is van het verhaal.

Fotografisch is Sicario ook wel een pareltje, en de reden hiervoor heeft een naam, en deze is Roger Deakins, één van de meest talentvolle Directors of Photography in Hollywood. Ook de bevreemdende en lugubere muziekscore van Jóhann Jóhannsson werkt op ons gemoed en zorgt ervoor dat de dreiging des te groter wordt naarmate we afdalen in de hel van het Mexicaanse Juárez.

Sicario animated picture Sicario animated picture

Het lijkt er in ieder geval wel op dat Villeneuve met deze film zijn ietwat losse trilogie vervolledigd (na Prisoners en Incendies) over wraak en de waarde van een menselijk leven. Het grootste verschil is dat we dit verhaal meer zien door de ogen van één personage, met name Kate. We duiken met haar mee in de drugs-onderwereld. Net zoals bij films van Michael Mann of Clint Eastwood is het geweld hard en ruw, maar ruikt het nooit naar sensatiezucht? Elke kogel die wordt afgevuurd heeft zijn consequenties.

Op de DVD en Blu-ray staan heel wat extraatjes gaande va making of over de shoot, het verhaal, de acteurs en de origines van het gebeuren. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur. Maar dit is ook een film die niet mag ontbreken aan de collectie.

rating

Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 5 februari 2016