Review

• Inferno (2016) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

Na The Da Vinci Code (2006) en Angels & Demons (2009) was de vraag niet of maar wanneer de volgende film rond professor kunstgeschiedenis Robert Langdon in de bioscoopzalen zou verschijnen. Bleek het vierde boek ‘The Lost Symbol’ een te moeilijke productiegeschiedenis te hebben, dan schreef Dan Brown met Inferno weer een ouderwetse Langdon die na het tegenvallende Angels & Demons weer wat meer pit krijgt waardoor Inferno (2016) een actiefilm wordt die brengt wat hij belooft.

Korte inhoud: Robert Langdon (Tom Hanks) wordt wakker in een Italiaans ziekenhuis in Firenze. Hij weet niet wie hij is, laat staan waar hij is of wat er is gebeurd. Feit is wel dat Langdon iets moet weten aangezien hij verschillende keren ondervraagd wordt over wat er gebeurd is. Verpleegster Sienna Brooks (Felicity Jones) kan alleen vertellen dat Langdon beschoten is. Nadat een schietgrage Italiaanse agente bij Langdon op bezoek komt, neemt hij samen met Brooks de benen.

De twee ontdekken dat de excentrieke miljardair Bernard Zobrist (Ben Foster) een gevaarlijk virus wil loslaten op de mensheid om het probleem van overbevolking op te lossen. Zobrist heeft een ondergrondse firma ingehuurd die zijn plan in werking zet wanneer hem iets overkomt. Langdon en Brooks zijn de enigen die het krankzinnige idee van Zobrist kunnen stoppen. Daarbij worden ze achterna gezeten door allerhande instanties en ongure types. Een race tegen de tijd begint.

Waarom een succesformule veranderen als het werkt? Dat moet ook Columbia Pictures gedacht hebben voor dit derde deel in de filmreeks rond Robert Langdon. Naast Tom Hanks staat ook regisseur Ron Howard weer aan het roer. Langdon krijgt ook in Inferno het gezelschap van een bevallige jonge dame die hem bij staat om allerhande puzzels en codes in beroemde (kunst)geschiedenis te kraken. Deze keer staat het gelijknamige boek van de bekende kunstenaar Dante Alighieri centraal.

En bleek Angels & Demons na het succes van The Da Vinci Code een tegenvaller, dan knoopt Inferno terug aan met het spannend speurwerk uit de eerste film. Inferno biedt een boeiende zoektocht om het plan van een meestercrimineel tijdig te stoppen. Hier en daar vervalt het scenario van ervaren rot David Koepp (Indiana Jones) in onwaarschijnlijkheden en toevalligheden maar als je hier niet te veel bij stil staat, zal je je niet vervelen.

Tom Hanks kruipt weer in de rol van de geleerde professor Langdon, een autoriteit in het vakgebied van de symboliek. De ervaren professional Hanks kwijt zich uitstekend van zijn taak, maar soms overvalt je wel de vraag of Hanks niet te oud aan het worden is voor dergelijke actierollen. Jeugdig tegengewicht krijgt hij van de Britse Felicity Jones die na haar rol in Rogue One definitief aan het doorbreken lijkt.

Zoals gezegd mag je je niet al te veel focussen op het verhaal dat bol staat van de onwaarschijnlijkheden, toevalligheden en losse eindjes. Zo vraagt de figuur van Bertrand Zobrist alleen al één grote suspension of disbelief van de kijker. Jammer is ook dat hoewel het verhaal zich afspeelt in Firenze we weinig meekrijgen over de boeiende geschiedenis van deze stad. Hier had iets meer mee gedaan kunnen worden.

Wat mij nog bijblijft na het lezen van het boek is de slotscène in de catacomben van een cultureel centrum. Ik heb me altijd afgevraagd hoe deze scène zich naar het witte doek zou vertalen en ik moet zeggen dat deze scène visueel helemaal is geworden hoe ik het me had voorgesteld. Op dat vlak stelt Inferno niet teleur en visueel is deze scène me zeker bijgebleven.

Inferno is een film die aflevert wat hij belooft en waarvoor hij gemaakt is: spectaculaire actiescènes afgewisseld met boeiend denk- en speurwerk met een historische inslag. Niet meer maar ook niet minder. De dvd en blu ray van Inferno zijn inmiddels beschikbaar. Daarop verwijderde scènes en extra over o.a. regisseur Ron Howard en personages Robert Langdon, Sienna Brooks en Bertrand Zobrist.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 28 maart 2017

***Related Posts***
    28/12/2016: Top 10 Beste en Slechtste Films van 2016
    10/05/2016: Tom Hanks in Inferno
    06/01/2010: Top 10 Best & Worst Movies of 2009
    14/05/2009: Angels & Demons filmbespreking
    22/04/2009: Na Angels & Demons komt The Lost Symbol
    02/11/2008: Eerste beelden Angels & Demons
    18/01/2007: Na Angels & Demons komt The Lost Symbol
    22/04/2007: Top 10 box-office succes van 2006
    30/11/2006: Angels & Demons, The Da Vinci Code sequel
    18/05/2006: The Da Vinci Code filmbespreking
    17/12/2005: Eerste beelden The Da Vinci Code
    18/03/2005: Een promotiestunt van The Da Vinci Code?

*** Inferno trailer ***

• The Girl on the Train (2016) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben geen al te grote fan van Het meisje op de trein, het boek van Paula Hawkins waarop The Girl on the Train (2016) is gebaseerd. Het is zeker geen slecht boek, maar wat mij betreft iets te veel opgehemeld als dé beste thriller van het jaar 2015, terwijl er thrillers zijn die veel beter geschreven zijn en met een veel spannendere plot. Toch wou ik graag de filmversie zien, en helaas lijdt de film een beetje aan hetzelfde manco als het boek.

Korte inhoud: Rachel Watson (Emily Blunt) spoort elke dag naar haar werk in Manhattan. Op een dag ziet ze hoe in een van de huizen langs haar route een misdaad wordt gepleegd. Rachel is geschokt want ze beschouwde het echtpaar Megan (Haley Bennett) en Scott (Luke Evans) dat er woont als het perfecte paar. Het is immers niet de eerste keer dat Rachel het koppel ziet. Door werken aan het spoor mindert haar trein elke dag vaart ter hoogte van hun huis.

Het dagelijkse fantaseren over dit schijnbaar perfecte paar houdt Rachel op de been na haar scheiding van Tom (Justin Theroux). Tom woont nu samen met zijn nieuwe vriendin Anna (Rebecca Ferguson) enkele huizen verder van het perfecte paar. Na de scheiding heeft Rachel zich in de drank gestort wat haar haar baan kostte. Toch blijft ze elke dag naar New York sporen waar ze rondhangt in de bibliotheek en in parkjes gin tonic binnen giet.

Wanneer Megan verdwijnt en bovendien Toms babysit blijkt te zijn is Rachels nieuwsgierigheid gewekt en trekt ze op onderzoek naar wat er precies aan de hand is in het huis en bij uitbreiding de straat. Met een paar leugentjes om bestwil dringt ze het leven van de bewoners binnen en begint ze zich met vanalles en nog wat te bemoeien. Met alle gevolgen vandien.

Het meisje op de trein werd in 2015 dus een bestseller in de boekenlijsten. De filmrechten werden al snel verkocht en met Emily Blunt in de hoofdrol hoopten de makers het succes van het boek te evenaren. Dat lukte aardig want met 70 miljoen dollar opbrengst wist de film zijn budget van 45 miljoen terug te verdienen en ook bij ons liep de film meerdere weken in de bioscoopzalen.

© 2016 eOne Benelux

Maar dat alles maakt nog geen goede film en de bedenkingen die ik had na het lezen van Het meisje in de trein gelden helaas ook voor de film. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van drie vrouwen (Rachel, Megan en Anna) waardoor het verhaal constant switcht van vertelperspectief en je je aandacht bij het verhaal moet houden. Dit schept onnodige verwarring.

De hoofdpersonages komen niet bijster sympathiek over waardoor het moeilijk is om met hen mee te leven. Rachel is verslaafd aan alcohol en vertelt niet altijd de waarheid waardoor ze een onbetrouwbare verteller is en constant in het midden gelaten wordt wat de waarheid is. Een cruciale scène in het verhaal is Rachel door haar drankgebruik grotendeels vergeten wat haar geloofwaardigheid niet bevordert.

Emily Blunt is wel uitstekend gecast als Rachel Watson. Blunt is een actrice die niet vaak gecast wordt als vrolijke spring in’t veld en haar ietwat serieuzere uitstraling maken dat ze een geschikte Rachel Watson is. Op overtuigende wijze weet Blunt de wanhoop en depressiviteit van Rachel weer te geven. De actrice weet ook Rachels alcoholprobleem overtuigend te brengen waardoor haar oprechtheid als verteller en observator meermaals in twijfel wordt getrokken.

© 2016 eOne Benelux

Verder in de cast zien we bekende namen als Justin Theroux, Allison Janney, Lisa Kudrow, Laura Prepon en Luke Evans. Helaas zijn hun personages veel te eendimensionaal waardoor hun talent er nooit echt uitkomt. Scenariste Erin Cressida Wilson (Secretary, Chloe) geeft de film dezelfde vaart als het boek wat maakt dat het verhaal langzaam op gang komt en pas in het laatste deel snelheid krijgt. Doorwinterde thrillerfans zullen ook niet verrast zijn van de grote plottwist.

Regisseur van dienst is Tate Taylor die in 2012 een nominatie voor de Oscar voor beste film kreeg voor The Help. Op Taylors regie valt weinig af te dingen en met zijn donkere beelden weet de Amerikaan het geheimzinnige sfeertje in The Girl on the Train goed vast te leggen. Dit alles maakt van The Girl on the Train geen slechte film, maar al bij al kan het verhaal toch niet overtuigen om van deze film een echte topper te maken.

The Girl on the Train is inmiddels verkrijgbaar op Blu-ray. Daarop een audiocommentaar van regisseur Tate Taylor, gewiste en enkele extra scènes en twee specials achter de schermen.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 27 maart 2017

***Related Post***
    12/10/2016: The Girl on the Train filmbespreking (Dave)

*** The Girl on the Train trailer ***

• Life (2017) *** recensie

Pin it!

Vandaag komt de science-fiction thriller Life (2017) uit in de States, het Belgische publiek moet spijtig genoeg wachten tot 19 april. Wij konden echter niet wachten om deze al in de aandacht te brengen. De film werd geregisseerd door de Zweedse regisseur Daniel Espinosa (Child 44, Safe House).

Korte inhoud: LIFE is een angstaanjagende sci-fi thriller over 6 wetenschappers aan boord van het Internationaal Ruimtestation. Nadat ze een succesvolle poging hebben ondernomen om een defecte space probe afkomstig van Mars te vangen, ontdekken ze een ééncellig organisme die in een een soort winterslaap verkeert. Hugh Derry (Ariyon Bakare) besluit om de experimenten te starten en door toevoer van zuurtof lijkt het organisme enorm snel te evolueren tot een inktvis-achtig wezentje die de naam van Calvin krijgt. Maar na een ongeval in het lab draait alles verkeerd uit en vecht het organisme, die waarschijnlijk verantwoordelijk is voor de extinctie op Mars, voor zijn voortbestaan. Wanneer Sho Murakami (Hiroyuki Sanada), Rory Adams (Ryan Reynolds), Miranda North (Rebecca Ferguson), David Jordan (Jake Gyllenhaal) en Ekaterina Golovkina (Olga Dihovichnaya) zien wat het organisme doet met Hugh, besluiten ze er alles aan te doen om het buitenaardse wezen te doden, en zo voorkomen dat de alien aarde bereikt.

Het is een vlot gemaakte sci-fi thriller die spijtig genoeg al zo voorspelbaar is als een misviering. Scenaristen Rhett Reese en Paul Wernick, het duo achter films als Deadpool en Zombieland, leken met hun vorige werk wel iets meer creativiteit aan de dag te leggen. Niets in deze film zie je niet mijlenver aankomen. Het lijkt bij momenten op een soort opwarmertje voor Ridley Scott's Alien: Covenant (2017), die hopelijk iets slimmer in mekaar steekt en geen dialogen bevat die exact beschrijven wat we zien.

De casting was veelbelovend, ook al zijn in deze prent geen rollen die op één of andere manier onze aandacht of onze sympathie kunnen opwekken. Enkel Ariyon Bakare lijkt het meest interessante personage te zijn. Voor de rest hebben ze Hiroyuki Sanada geplukt uit Sunshine (2007) en Ryan Reynolds lijkt nog in zijn personage van Deadpool te zitten. Geen enkel karakter kennen we echt op het einde van de film en het maakt ons in wezen zelfs niet zo heel veel uit of ze al dan niet ten prooi vallen aan de alien.

© 2017 Sony Pictures Releasing Belgium

***spoiler*** In tegenstelling tot het parasitair buitenaards wezen uit Alien (1979) ziet deze alien, die een soort spier-oog-brain organisme blijkt te zijn - er eigenlijk niet zo dreigend uit. Het lijkt echt wel op een doorzichtige inktvis met bovennatuurlijke krachten, dat tevens heel intelligent is. Toch zou je verwachten dat het niet meteen voor de aanval zou kiezen in een nieuwe biotoop alvorens eerst op ontdekking te gaan. Op het einde van de film krijgen we wel iets meer dreiging van het wezen die ook een akelig gezicht krijgt. De regisseur probeert dan weer op zijn beurt het cliché te doorbreken door geen voorspelbare opvolging van slachtoffers te ensceneren. *** end spoiler***

De astronauten blinken niet meteen uit in scherpzinnigheid en het leidt nooit echt tot een intelligent kan-en-muis spel. Het wezen heeft ook alleen maar interesse te hebben om zich vast te klampen aan benen. De crew is ook onderling vervangbaar, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een B-film als Sphere (1998) waar elk personage een duidelijk omschreven taak en competentie had.

Al bij al gaat de film aan een razendsnel tempo. Nu en dan wil de regisseur ietwat geforceerd wat backstory door onze strot jagen, ook al is dat buitenaards wezen het enige wat blijft steken (letterlijk dan). Er zitten wel wat knappe scènes in met zero gravity stuff, maar niets wat we al niet 100 keer hebben gezien in andere sci-fi films. Hier zat veel meer in, ook al is Life ideaal voor een verstand op nul weekend ervaring.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 24 maart 2017

*** Life trailer #2 ***

• Pete's Dragon (2016) *** Blu-ray recensie

Pin it!

De nieuwste live-action Disneyfilm Pete's Dragon (2016) is uit op DVD en Blu-ray. De film werd geregisseerd door David Lowery die een paar jaar geleden het drama Ain't Them Bodies Saints (2013) had gemaakt en hier eigenlijk een compleet ander soort film heeft gemaakt. De film is een adaptatie van de musicalfilm, Pete's Dragon (1977).

Korte inhoud: Al jaren maakt houtsnijder meneer Meacham (Robert Redford) kinderen gelukkig met zijn verhaaltjes over een grimmige draak die diep in de donkere bossen van de Pacific Northwest woont. Zijn dochter Grace (Bryce Dallas Howard), die werkt als boswachter, vindt die verhalen maar fabelachtig. Totdat zij Pete (Oakes Fegley) ontmoet. Pete is een geheimzinnige knaap zonder huis en familie die samen beweert te leven met een gigantische, groene draak genaamd Elliott. De beschrijvingen die Pete over de draak vertelt, lijken verdacht veel op de draak uit de verhalen van meneer Meacham. Daarom gaat Grace samen met haar vriendin Natalie op zoek naar de waarheid. Een zoektocht die resulteert in gekke vriendschappen.

De film heeft tijdens zijn bioscooprelease niet zo heel veel potten gebroken. Met een productiebudget van 65 miljoen dollar heeft deze prent maar 143 miljoen dollar opgebracht wereldwijd. De vergelijkbare How to Train Your Dragon (2010) bracht bijna een half miljard dollar op. Het is in ieder geval een minder grote flop dan Disney's The BFG (2016) van Steven Spielberg, die met zijn productiebudget van 140 miljoen dollar in bloedrode cijfers belandde wereldwijd met amper 183 miljoen dollar wereldwijd (en er was +/-280 miljoen nodig voor een break-even).

Pete's Dragon is een sentimentele Disney prent zoals er nog wel zijn. En het helpt dat de jonge acteur Oakes Fegley een zeer natuurlijk vertolking neerzet en de CGI bijzonder realistisch is. Elliot is tevens niet uw typische draak: in plaats van schubben heeft hij bont. Hij kan zelfs verdwijnen als hij het nodig acht zich te verbergen voor gevaar. Hij is ook buitengewoon liefdevol en beschermend. Hun relatie is niet anders dan dat van een jongen en zijn hond. Het is deze band die de basis van het drama vormt. De twee hebben ongetwijfeld een warme verstandhouding, maar het is een wankel uitgangspunt om een gehele productie op te bouwen. Maar uiteraard zijn er ook andere mensen die Elliot ontdekken en zijn bestaan bedreigen, maar dat kon je al raden bij aanvang van het verhaal. Voor de rest ontvouwt alles zich op een voorspelbare manier. Over het algemeen wordt er goed geacteerd, ook bij de nevenrollen, zoals de rollen van Wes Bentley, Karl Urban en Oona Laurence.

De film werd op handen gedragen door de pers en kreeg tevens een 'certified fresh', ook al had ik er zelf net iets meer van verwacht. Ik verwachtte een saga met een veel hoger niveau van creativiteit, ook al is het véél beter dan de oorspronkelijke versie. Anderzijds zijn er heel wat extraatjes te vinden op de Blu-ray met making of materiaal, bloopers en een muziekvideo van Lindsey Stirling.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 19 maart 2017

*** Pete's Dragon trailer #2 ***

• Doctor Strange (2016) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

Het was ons vorig jaar opgevallen dat Doctor Strange (2016) van Scott Derrickson voor een Marvel productie toch wat onder de radar vloog. Gelukkig overtuigende de film wél eenmaal in de bioscoopzalen en bracht deze prent wereldwijd 677 miljoen dollar op met een productiebudget van 165 miljoen dollar.

Korte inhoud: Dr. Stephen Vincent Strange (Benedict Cumberbatch) is een briljante maar egocentrische neurochirurg wiens carrière om zeep is na een zwaar auto-ongeval. Gezien niemand hem kan helpen met zijn schuddende handen gaat hij op onderzoek naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One (Tilda Swinton), die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies. Mordo (Chiwetel Ejiofor) en Wong (Benedict Wong) worden zijn vrienden en sidekicks die hem zal helpen in zijn strijd tegen Kaecilius (Mads Mikkelsen).

Toen ik de eerste trailers zag had ik het gevoel dat het een cgi-fest ging worden met beelden die gepikt waren uit Inception (2010), maar het had zowaar personages van vlees en bloed. Ja, het was bijna een karakterfilm geworden, ook al is het verre van een Logan (2017) film. In ieder geval staat buiten kijf dat Benedict Cumberbatch de ideale acteur was om dit personage te vertolken. Sinds de jaren 80 hebben ze al gespeeld met het idee van een Doctor Strange film, maar geen enkele acteur die in aanmerking kwam, komt nog maar aan de knieën van deze acteur. Hij weet ook perfect de humor te doseren, ook al hebben we hier heel wat dramatische gebeurtenissen.

Joaquin Phoenix kwam ook even in the picture nadat Cumberbatch zich een tijdlang niet kon vrijmaken, maar de acteur had geen zin om een contract te tekenen waarin deelnemen aan meerdere MCU films een verplichting was. Ook bij de nevenpersonages was er heel wat acteertalent aanwezig en met Mads Mikkelsen als villain kan je gewoon niets verkeerd doen. Rachel McAdams, die de vriendin speelt van Strange, loopt wel wat verloren in deze prent en had misschien iets meer screentijd mogen krijgen.

De Oscar voor Beste Visuele Effecten ging dit jaar naar The Jungle Book (2016), maar deze Oscar had eigenlijk evengoed naar deze film kunnen gaan met zijn 1450 effecten shots. Het zal tevens niemand verbazen dat de visuele effecten verzorgd werden door Industrial Light & Magic. Zij hadden in hun machines tevens nog een digitale versie van Manhattan die ze hadden gebruikt voor een Avengers film. De film had over een man van de wetenschap die zich ontpopt als een geloofsman, en om deze transitie kracht bij te zetten heb je een visuele indrukwekkende wereld nodig die ons kan overtuigen dat Strange volledig ingenomen was door zijn omgeving. En er zaten ook een aantal scènes in de comic die niet zo eenvoudig waren om te vertalen in een live action film zonder er te fake uit te zien. In tegenstelling tot de wereld van de andere Marvel films, zet deze film eigenlijk wel de deur open naar de bovennatuurlijke wereld. En ja, de twee werelden (The Avengers en Doctor Strange) zouden wel in mekaar kunnen passen. Er zitten in de film trouwens heel wat verwijzingen naar The Avengers wereld. Om maar een voorbeeld te geven, in de skyline van New York zien we het gebouw van Tony Stark.

Vorige week is Doctor Strange uitgekomen op DVD en Blu-ray en er staan echt wel een pak extraatjes op. In het bijzondere de audio-commentaar van een trotse regisseur, maar ook making of filmpjes van de shooting en de visuele effecten, naast een gag reel en deleted en extended scenes.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 15 maart 2017