Review

• War Dogs (2016) *** recensie

Pin it!

Wanneer je de poster bekijkt van War Dogs (2016) van Todd Phillips zou je denken dat het gaat om een spoof Scarface (1983), maar dat is het helemaal niet. Eén van de twee hoofdpersonages is wel een grote Tony Montana fan en de verwijzingen naar de film van Brian De Palma zijn wel degelijk aanwezig in quotes, rekwisieten en zelfs een beetje in de plot. Maar de film waar het me meer deed aan denken was Pain & Gain (2013).

War Dogs,Todd Phillips,Pain and Gain,Jonah Hill,Miles Teller,Bradley Cooper,Ana de Armas,Stephen Chin,Jason Smilovic,Goodfellas,scarface,The Wolf of Wall Street

Korte inhoud: War Dogs is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en volgt twee bevriende twintigers, David Packouz (Miles Teller) en Efraim Diveroli (Jonah Hill), die in Miami wonen tijdens de oorlog in Irak. Ze proberen winst te maken met een onbekend initiatief van de Amerikaanse overheid waarbij kleine ondernemingen zich kunnen inschrijven op aanbestedingen van het Amerikaanse leger. Ze beginnen klein, maar al snel lopen de bedragen op en krijgt het duo het heet onder de voeten wanneer ze op het punt staan een deal van 300 miljoen dollar te sluiten om het Afghaanse leger te bewapenen. Een deal die ze in contact brengt met een paar zeer verdachte Albanese partijen en de wat obscure figuur Henry Girard (Bradley Cooper).

Waarom Pain & Gain? Wel het zijn beide biopics die een poging ondernemen om met sarcasme de film grappig te maken, geregisseerd door filmmakers die een beetje uit hun comfortzone treden met een biopic met hoofdpersonages waar je niet meteen sympathie voor gaat voelen. De ene is een gefrustreerde schurk die zichzelf veel te belangrijk vindt en de andere is een volger die zijn bloedmooie vrouw, gespeeld door de Knock Knock (2015) actrice Ana de Armas. De twee films spelen zich ook af in Miami, wisselen beide geweld af met shots van strippers en humor met drama. Het enige grote verschil is dat de regisseur van War Dogs Todd Phillips, net iets meer talent heeft in het vertellen van een verhaal dan de Pain & Gain regisseur Michael Bay.

De echt geslaagde biopics kan je op één hand tellen, en dat heeft meestal te maken met het feit dat het echte leven niet altijd even dramatisch is als de filmwereld, de nevenpersonages even interessant of het einde even pakkend. Scenaristen en regisseurs willen dan vaak de gebeurtenissen dramatiseren - soms teveel, soms te weinig of soms niet goed genoeg - en daar ligt vaak het probleem. Bij War Dogs hebben Todd Phillips en scenaristen Stephen Chin en Jason Smilovic wel een loopje genomen met de feiten. De echte Diveroli is een gymrat en trekt nog maar weinig om de gezette figuur van Jonah Hill die moet betalen als hij aan een vrouw wil geraken en een Scarface-geek is.

Todd zet dan ook al zijn energie in het zorgen dat we als kijker alle Scarface hints begrijpen, inclusief tot tweemaal toe Diveroli laten zien met een AK-47. Misschien had Todd meer tijd kunnen investeren in wat het verhaal boeiender zou maken in plaats van cooler voor een jonge generatie. Persoonlijk heb ik het zowat gehad met die Hollywood-formule van films die uitblinken in zelfspot met karakters die grof geld verdienen op obscure manieren, gladgestreken met voice-over commentaren zoals Scorsese ons dat had aangeleerd met zijn Goodfellas (1990) en sedert dan ontelbare keren gekopieerd.

Maar het verschil met een film als bijvoorbeeld The Wolf of Wall Street (2013) is dat in War Dogs doden vallen, ook al proberen de makers dat zoveel mogelijk te verdoezelen. En bijgevolg heeft het geheel wel wat een wrange smaak - net zoals bij Pain & Gain. Todd begint de film met de kostprijs van de 'war on terror' (generaal David Petraeus spendeerde 20 miljard dollar enkel en alleen aan airco op één jaar tijd), en lijkt op dit pad verder te willen gaan, maar gaandeweg verliest hij focus en blijft het bij "war is the economy" grapjes in een stripclub waar in de achtergrond de kijker wordt afgeleid door twee strippers. Diepgaand is de film nooit voor een volwaardig drama te zijn, en er zijn te weinig grappen om er een geslaagde zwarte komedie van te maken. Maar War Dogs heeft ook zijn goede momenten. Teller en Hill geweldige acteurs en het is een plezier om ze bezig te zien, ondanks de filterdunne personages die ze vertolken. De rest van de nevenpersonages zijn zo onderontwikkeld dat ze nauwelijks memorabel zijn. Het beste van de film zijn die kleine onthutsende feiten over de prijs van oorlog, maar misschien zou dit beter uitgewerkt kunnen worden in een documentaire in plaats van een actie-komedie-drama. Deze geflipte American Dream komt bij ons uit op 28 augustus 2016.

rating

Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 22 augustus 2016

*** War Dogs trailer ***

• Youth (2015) *½ Blu-ray recensie

Pin it!

Op internet las ik over Youth (2015) -- de laatste film van Italiaan Paolo Sorrentino die met La grande bellezza een Oscar voor beste buitenlandse film won in 2014 -- “Either you love it or you get nothing from it." Helaas moet ik mij aansluiten bij de laatste groep. Youth is visueel en muzikaal een heel sterke film, maar het verhaal en de personages konden mij niet overtuigen waardoor deze film voor mij langdradig en eclectisch verwarrend overkwam. Ik kan begrijpen dat sommigen dit een prachtige film vonden maar mij deed het dus weinig.

youth,paolo sorrentino,michael caine,harvey keitel,rachel weisz,paul dano,jane fonda,ed stoppard,madalina ghenea,roly serrano

Korte inhoud: Componist Fred Ballinger (Michael Caine) trekt zoals elk jaar op vakantie naar een kuuroord in de Zwitserse Alpen waar hij in het gezelschap vertoeft van zijn dochter Lena (Rachel Weisz), filmregisseur Mick Boyle (Harvey Keitel), jonge acteur Jimmy Tree (Paul Dano) en zelfs Diego Maradonna (Roly Serrano) en Miss Universe (Madalina Ghenea).

Het is een clubje erg diverse personages die elk om hun eigen redenen in Zwitserland zijn en allemaal kampen met hun eigen besognes. Zo krijgt Ballinger bezoek van een gezant van de Britse koningin die hem vraagt of hij zijn beroemdste stuk ‘Simple Songs’ wil komen spelen voor de verjaardag van prins Philip. Ballinger weigert, maar ondanks aandringen van zijn omgeving wil hij niet zeggen waarom.

Boyle heeft zich met een paar jonge, hip bebaarde scenaristen teruggetrokken om zijn nieuwste film voor te bereiden. Het moet zijn ultieme meesterwerk worden waarvoor hij topactrice Brenda Morel (Jane Fonda) heeft kunnen strikken. Lena wordt dan weer opzij geschoven door haar man Julian (Ed Stoppard), tevens de zoon van Boyle, die verliefd is geworden op zangeres Paloma Faith (die in dit meta-universum zichzelf speelt).

Trees laatste filmrol was in een blockbuster, maar hij wil herinnerd worden als serieuze acteur en niet als mainstreamacteur waardoor hij zich in de Zwitserse Alpen heeft teruggetrokken om zich te bezinnen over zijn verdere carrière. En dan zijn er nog Diego Maradonna die zo dik is geworden dat hij al aan de zuurstof moet wanneer hij nog maar uit het zwembad komt maar nog wel ellenlang een tennisbal in de lucht kan houden en Miss Universe die vooral het hoofd van de oudere mannen op hol brengt als ze in hun dagelijkse kuurbadje zitten maar ook over een degelijk stel hersenen blijkt te beschikken.

Dat zijn de voornaamste protagonisten die zich voornamelijk bezighouden met zonnebaden, zwemmen, kuren, eten en heel veel praten. Youth is een trage film, met veel gebabbel en veel tijd om mooie plaatjes te schieten. Dat doet Paolo Sorrentino erg knap. Visueel valt er dan ook niks af te dingen aan Youth. Vooral de scène waarin Caine in een Zwitserse wei zit en in zijn hoofd een compositie maakt met Zwitserse hoorns, koeienbellen en koeiengeloei is mij bijgebleven omwille van de prachtige look en de schitterende muziek.

Helaas is het voor mij niet helemaal duidelijk wat Sorrentino met deze film wil zeggen. Wil hij doen nadenken over de rest van zijn/ons leven, of over ons voorbij leven? Dat kan kloppen als we vooral kijken naar de personages van Caine en Keitel die zich vooral bezighouden met hun nalatenschap. Ballinger is allang op pensioen en wil zelfs voor de koningin niet meer optreden, Boyle wil nog één keer schitteren met een laatste film. In die optiek is Youth een film over vergankelijkheid, vriendschap en het leven.

De uitwerking is echter niet volledig mijn ding. Het gefilosofeer van de personages gaat soms te ver en de humor van Sorrentino (bv. een koppel dat dagenlang zwijgend hun avondmaal eet en de vrouw plots op een avond in woede uitbarst en vertrekt) is niet echt aan mij besteed. De film is soms ook zo langzaam dat het moeite kost om je focus bij de film te houden.

Sorrentino is een regisseur die graag zijn eigen universum schept, en ook voor Youth is dat zeker gelukt. Onnodig te zeggen dat ik een beetje verloren loop in Sorrentino’s wereld en meer had verwacht van Youth, maar ik kan absoluut begrijpen dat mensen deze film vier of zelfs vijf sterren geven. Youth is een film waarover de meningen sterk verschillen, maar zijn dat niet net de interessantste films?

rating

Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 21 augustus 2016

*** Youth trailer ***

• A Walk in the Woods (2015) **½ Blu-ray recensie

Pin it!

A Walk in the Woods (2015) is een soort roadmovie tussen twee opa’s die beseffen dat ze niet het eeuwige leven hebben en nog snel een jongensdroom willen realiseren. Dit zou een boeiende en originele film kunnen opleveren, denken we maar aan The Straight Story waarin David Lynch Richard Farnsworth liet rondtrekken op een oude grasmaaier. Helaas haalt A Walk in the Woods niet het niveau van The Straight Story en is deze film minder charmant en oppervlakkiger dan die van Lynch.

Korte inhoud: De Amerikaanse schrijver Bill Bryson (Robert Redford) keert terug naar zijn vaderland na twee decennia in Groot-Brittannië te hebben gewoond met zijn vrouw Catherine (Emma Thompson). Daar wordt hij meteen met de sterfelijkheid van het leven geconfronteerd wanneer hij naar een begrafenis moet. Omdat Bryson zelf ook niet meer van de jongsten is, begint hij na te denken over de rest van zijn leven.

Hoewel hij gelukkig getrouwd is en ondertussen ook al een paar kleinkinderen heeft, mist Bryson toch nog iets in zijn leven. Per toeval stuit hij op de Appalachian Trail, een trektocht van 2180 mijl door 14 Amerikaanse staten van Georgia tot Maine. Zeer tegen de zin van zijn vrouw besluit Bryson het avontuur aan te gaan. Catherine doet hem wel beloven dat hij de meer dan zes maanden durende tocht niet alleen zal afleggen.

Maar de meeste van Brysons vrienden verkeren niet meer in optimale gezondheid of verklaren hem doodleuk voor gek. Dan krijgt Bryson een telefoontje van Stephen Katz (Nick Nolte), een oude jeugdvriend die hij al veertig jaar niet meer gezien heeft. Ondanks een titanium linkerknie en een krakkemikkelige rechterknie wil Katz heel graag mee. Maar dat het geen eenvoudige opgave wordt, ervaren de twee avonturiers al na amper een paar kilometers.

Reeds in 1998 kocht Robert Redford de filmrechten van het boek ‘A Walk in the Woods’ van Bill Bryson. Redford zag het als een uitstekende mogelijkheid om nog eens het scherm te delen met Paul Newman, maar helaas stak Newmans wankele gezondheid daar een stokje voor en Newman overleed in 2008. Enfant terrible Nick Nolte werd uiteindelijk Newmans vervanger.

Groot verschil met het boek is dat de echte Bryson en Katz de trektocht ondernamen toen ze beiden 44 waren en Redford en Nolte al stevige zeventigers zijn. Het levert soms eigenaardige beelden op wanneer Redford en Nolte in de film zonder een druppel zweet als jonge berggeiten door het landschap huppelen. Overigens hebben beide heren in de loop van hun trektocht ook geen last van baardgroei, gewichtsverlies, slaapgebrek, een kleurtje van de zon of andere uiterlijke kenmerken die hun zware tocht eisen.

Integendeel het lijkt er wel op of de fysieke ongemakken volledig worden genegeerd en vooral het gekibbel tussen Bryson en Katz op de voorgrond treden. Het is aardig om te volgen en hun gekissebis zorgt hier en daar wel eens voor een glimlach, zoals wanneer de twee heren in pure slapstickstijl moeten vluchten uit een hotel. Maar het blijft verder heel erg braaf en risicoloos.

Dat geldt ook voor de regie die in handen is van Ken Kwapis die eerder met About a Boy, The Sisterhood of the Traveling Pants en He’s Just Not That Into You gelijkaardige brave, voorspelbare zaterdagavond-onder-een-dekentje-films maakte en ook A Walk in the Woods weinig persoonlijke inbreng meegeeft. Een iets meer gedurfde regie had misschien wat meer pit in de film kunnen steken, maar zelfs de prachtige landschappen van de Appalachian Trail komen niet altijd goed uit de verf.

Het boek van Bryson is tot filmscenario bewerkt door debutant Bill Holderman en Michael Arndt. Maar het valt af te vragen hoeveel Arndt werkelijk heeft meegeschreven als je ziet dat hij eerder meeschreef aan o.a. Toy Story 3, Inside Out of Star Wars: Episode VII - The Force Awakens, films die toch een fris en sprankelender scenario hadden. Nu beperkt het scenario zich een rechttoe rechtaan-relaas van de gebeurtenissen.

Op de acteerprestaties valt niets aan te merken. De cast bestaat uit ervaren rotten die het klappen van de zweep kennen. En hoewel Redford en Nolte soms duidelijk op een filmset voor een groen scherm staan dan in de woeste natuur, lijken ze beiden wel plezier te beleven aan deze film. Nolte is trouwens bijna biografisch gecast als oude ex-alcoholist die graag achter de vrouwen aanzit. De rol van Emma Thompson is niet zo groot, maar ook zij slaat geen mal figuur.

A Walk in the Woods is een brave feelgood-komedie die grote risico’s schuwt en daardoor een beetje voorspelbaar is. Enkele leuke momenten tussen Redford en Nolte zorgen voor een komische toets, maar al bij al springt deze film er niet echt bovenuit. De film wil ons in de eerste plaats leren dat je nooit te oud bent om je dromen te verwezenlijken. Laten we vooral dat onthouden van deze film.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 16 augustus 2016

*** A Walk in the Woods trailer ***

• The Huntsman: Winter's War (2016) ** Blu-ray recensie

Pin it!

Mijn vrees dat The Huntsman: Winter's War (2016) zou tegenvallen doordat de onervaren Franse cineast Cedric Nicolas-Troyan het accent zou leggen op de visuele effecten is deels uitgekomen. Het verhaal sloeg nergens op en het aanwezige filmtalent is nog nooit zo onderbenut geweest als in deze prent.

the huntsman winters war,cedric nicolas-troyan,charlize theron,emily blunt,chris hemsworth,jessica chastain,kristen stewart,rupert sanders,frozen,snow white and the huntsman,nick frost,rob brydon,evan spiliotopoulos,craig mazin,frank darabont,sprookje

Korte inhoud: Lang voordat de boze koningin Ravenna (Charlize Theron) verslagen werd door het zwaard van Sneeuwwitje, keek ze stilaan toe hoe haar zus Freya (Emily Blunt) verraden werd en hun koninkrijk ontvluchtte. Met Freya's gave om elke vijand te bevriezen heeft de jonge ijskoningin tientallen jaren in een winters paleis een leger aan dodelijke jagers, waaronder de inmiddels tegen haar gekeerde jagers Eric (Chris Hemsworth) en Sara (Jessica Chastain), gecreëerd. Wanneer ze over de ondergang van haar zus hoort, roept ze haar resterende soldaten op om de magische spiegel op te halen. Ze komt er echter achter dat Ravenna terug tot leven gewekt kan worden, om vervolgens hun krachten te bundelen en het betoverde land te bedreigen.

Op geen enkel moment zit je op het puntje van je stoel, leef je mee met de personages of moet je ook nog maar glimlachen met een grappige quote of uithaal. is zowel een prequel als een sequel, maar vooral all over the place. Het had een gewone sequel moeten worden, maar Kristen Stewart viel uit (waarschijnlijk) na haar geflikflooi met regisseur Rupert Sanders. En nu lijkt het wel dat deze film er is gekomen nadat de studio de box-office cijfer bekeek van Snow White and the Huntsman (2012) en Frozen (2013) en vond dat er geld kon gemaakt worden met een mash up. De toekomst zal het uitwijzen of dit een financieel succesverhaal zal worden, maar mijn vermoeden vertelt me dat het wel eens zwaar zou kunnen tegenvallen.

Was er een vraag naar een sequel? Na het zien van deze prent ben ik geneigd te zeggen van niet, want ook al was The Huntsman nog een vrij interessant personage, lijkt hij hier wat verloren. Ik vond het vreemd dat ik op een gegeven naar Kristen Stewart verlangde. De chemie tussen Jessica Chastain en Chris Hemsworth, die elk een slecht Schots accent hadden, vond ik niet goed werken. Het voelde op geen enkel moment tastbaar. Anderzijds stal Emily Blunt een beetje de show, maar met een beter script en een betere regie had dit echt wel een glansrol kunnen zijn. Chastain doet dan weer een Katniss-vertolking maar slaagt er nooit in om indruk te maken. Hemsworth lijkt dan weer in een andere film te spelen in vergelijking met Snow White and the Huntsman in een vrij kleurloze vertolking. En gezien we met een fantasy film te maken hebben, krijgen we opnieuw lachwekkende dwergen voorgeschoteld, deze keer gespeeld door de Britten Nick Frost en Rob Brydon. Dat al het aanwezige talent deze film deden voor het geld was meteen duidelijk. Theron en Hemsworth streken elk 10 miljoen dollar op voor hun rol.

Het is geen slechte film maar deze double-diva prent van scenaristen Evan Spiliotopoulos en Craig Mazin verdiende een beter script. Eerder was Frank Darabont nog betrokken bij deze productie maar om één of andere reden verliet hij het project. Darabont is niet de meest geschikte persoon, maar hij kan op zijn minst een verhaal vertellen waar we als kijker om de karakters geven. Visueel ziet het er allemaal wel mooi uit. Een zwaar gemiste kans op een geslaagde sprookjes-adaptatie.

Op 24 augustus 2016 komt The Huntsman: Winter's War uit op DVD en Blu-ray (3D) met audio-commentaar van de regisseur, deleted scenes, gagreel en een hele resem making off filmpjes. Al bij al een zeer verzorgde Blu-ray editie, zoals we van Universal gewend zijn.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 12 augustus 2016

*** The Huntsman: Winter's War trailer ***

• Kung Fu Panda (2016) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

De nieuwe Kung Fu Panda 3 (2016) is deze week uit op DVD, Blu-ray en Blu-ray 3, ondertussen al 8 jaar geleden sinds de eerste Kung Fu Panda (2008).

Kung Fu Panda,kung fu panda 2,Kung Fu Panda 3,Jack Black,Bryan Cranston,JK Simmons,Dustin Hoffman,Angelina Jolie,Jackie Chan,Seth Rogen,Kate Hudson,Lucy Liu,DreamWorks,Alessandro Carloni,Jennifer Yuh Nelson,Roel Vanderstukken,Pieter Embrechts,Ann Ceurvels

Korte inhoud: Wanneer Po’s (Jack Black) lang verdwenen pandavader Li Shan (Bryan Cranston) plotseling opduikt, reist het herenigde duo af naar een geheim pandaparadijs om een heleboel hilarische nieuwe panda’s te ontmoeten. Maar wanneer de bovennatuurlijke slechterik Kai (J.K. Simmons) alle Kung Fu meesters begint uit te roeien, staat Po voor een schier onmogelijke taak – een heel dorp vol grappige maar onhandige broeders trainen om de ultieme bende van Kung Fu panda’s te worden.

De boodschap van de 3 films luidt "Wees Jezelf". Het enige verschil met deze film en de twee vorige edities is dat ik de indruk had dat het verhaal iets minder uitgewerkt was en deze versie iets meer steunt op het succes van de vorige films. Het is hoe dan ook wel geen slechte film. Zowel kinderen als volwassenen kunnen hiervan genieten. De film zit boordevol leuke momenten en kleurrijke visuals, en is wel een mooie voortzetting van de franchise, ondanks dat er geen echte evolutie is bij de karakters zijn er ook geen verrassingen in de premisse.

Er zit heel wat talent in deze prent, gaande van Dustin Hoffman tot Angelina Jolie, Jackie Chan, Seth Rogen, Kate Hudson en Lucy Liu. Ook al zijn de meeste van de figuren eigenlijk one-joke karakters, en krijg je het gevoel dat er teveel volk rondloopt en er geen tijd is om bepaalde figuren beter uit te werken. Het probleem die heel wat ensemble films hebben en dit is pas echt voelbaar wanneer de 'hoofdpersonages' teleurstellen. Maar DreamWorks zal wel tevreden zijn met de toevloed aan karakters, nu ze extra figuurtjes hebben om te verkopen.

Kung Fu Panda 3 animated pictureKung Fu Panda 3 animated pictureKung Fu Panda 3 animated picture

Net zoals zovele animatiefilms is ook deze in 3D, maar ik heb de 2D versie gezien en kan niet oordelen over de 3D. Toch, 3D is niet echt essentieel voor de filmervaring. Ik heb echter het gevoel dat de makers Alessandro Carloni en Jennifer Yuh Nelson niet verrassend genoeg uit de hoek zijn gekomen en ook box-office gewijs zijn de cijfers in dalende lijn. De eerste film bracht 632 miljoen dollar op, de sequel deed zelfs nog iets beter met 666 miljoen dollar, maar deze 3de film bleef stranden op 520 miljoen dollar. Het ziet er dus naar uit dat er waarschijnlijk geen 4de film zal komen, tenzij ze met een geniaal idee komen om deze franchise nieuw leven in te blazen.

Kung Fu Panda 3 is vanaf 3 augustus verkrijgbaar op Blu-ray en DVD en nu al beschikbaar via Digital HD. In de Vlaamse versie van de film wordt de stem van Po ingesproken door Roel Vanderstukken, zanger en acteur en onder andere bekend van zijn rol in Familie. Hij vertolkte ook in de eerste twee delen van de Kung Fu Panda-reeks de rol van Po. Acteur en zanger Pieter Embrechts en actrice Ann Ceurvels zijn ook weer te horen in de nieuwe film. De 3D Blu-ray, Blu-ray en DVD van de film bevatten allen meer dan een uur aan extra’s. Ontdek de oorsprong van "Skadoosh" en leer knutselen voor een groot pandafeest!

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 6 augustus 2016