Review

• The Water Diviner (2015) ** Blu-ray recensie

Pin it!

Het regiedebuut van Russell Crowe, met de wat lompe titel The Water Diviner (2014), is toch wel wat van een teleurstelling. Het is geen slechte film, en het acteerwerk is uiteraard wel van een goed niveau, maar het script van Andrew Knight en Andrew Anastasios komt nooit tot leven.

Korte inhoud: Op een dag vindt de Australische boer en wichelroedeloper Joshua Connor (Russell Crowe) water en begint een waterput te graven op zijn land in het jaar 1919. Vier jaar eerder dienden zijn drie zoons bij het Australian and New Zealand Army Corps en kwamen ze vermoedelijk om bij de slag om Gallipoli, hun lichamen werden nooit teruggevonden. Conor's vrouw Eliza (Jacqueline McKenzie) kan het verdriet niet meer aan en maakte een einde aan haar leven. Connor belooft zichzelf om de lichamen van zijn zonen te gaan zoeken in Turkije en te begraven naast hun moeder. Hij reist naar Istanbul waar hij van de Britse consul te horen krijgt dat Gallipoli verboden terrein is. De slachtoffers van de oorlog zijn begraven in een massagraf en het gebied is niet toegankelijk voor burgers. Hij ontdekt dat een van zijn zoons mogelijk nog in leven is en samen met sergeant Jemal (Cem Yilmaz) en majoor Hasan (Yilmaz Erdogan) gaat hij verder op zoek. Tijdens hun zoektocht zijn de Grieken Turkije binnengevallen en komen de drie in oorlogsgebied terecht. Niettemin zet Connor zijn zoektocht verder.

Wat heeft het wichelroedelen te maken met het verhaal? ... Geen idee. Ik had de indruk dat Russell zijn film wou beginnen met een boer op zijn land, net zoals Clint Eastwood dart deed alvorens hij zijn handen echt vuil ging maken in Unforgiven (1992). De gewone man die gedwongen werd het wapen ter hand te nemen om zijn familie te voorzien van een degelijk inkomen, of in dit geval zijn familie te herenigen. Ook al gaat die laatste vergelijking niet geheel op, gezien Connor eigenlijk pas op zoek gaat naar de lichamen van zijn zonen 4 jaar na hun vertrek en na de zelfmoord van zijn vrouw. Waarom dan nu plots die inkeer is compleet onduidelijk, alsof hij meer inzet met de dode lichamen (dat van zijn zonen en vrouw) dan met de gevoelens van de levenden.

De film is gebaseerd op waar gebeurde feiten, het is te zeggen: er was een slag bij Gallipoli waar Australische soldaten in betrokken waren, en er was een invasie van de Grieken in Turkije, maar zo goed als de rest van verhaal is verzonnen. Ons personage lijkt dan ook nog aan te pappen met een jonge vrouw, gespeeld door Olga Kurylenko (pics), een halfbakken romance die eigenlijk nooit echt tot iets zal leiden. De schrijver hadden beter alles ingezet op het leed van de vader die zijn zonen ging opsporen. Romantiek is nu niet meteen weggelegd voor Crowe, en ook het feit dat hij ook nog eens zichzelf ging regisseren, maakte alles er niet beter op. Was dit verhaal in beeld gezet door een Costa-Gavras of een Ken Loach, dan had het misschien nog wel een pakkend drama opgeleverd over de absurditeit van oorlog in plaats van dit silly snoozefest.

Acteurs die achter de camera kruipen, de voorbeelden zijn niet meer bij te houden. Maar Russell is duidelijk geen Clint Eastwood of Ben Affleck. Hij heeft geen slechte film gemaakt, maar het is inspiratie- en stijlloos. Op geen enkel moment voel je je betrokken bij de personages of het verhaal. Indien deze film gemaakt zou zijn door een minder bekende naam, dan was deze Water Diviner niet meer dan een tv-film vol clichés en idiote scènes die ons iet moeten vertellen over leven en dood (zoals een scène met een oude man die een levende kip wil pluimen). Toch kan je niet ontkennen dat de man zelfs een slechte scène met voldoende charisma kan spelen.

Op 19 augustus 2015 verschijnt The Water Diviner op DVD en Blu-ray. Spijtig genoeg zonder audio-commentaar, maar wel met een uitgebreide making of. De film heeft zo'n 22 miljoen dollar gekost, maar flopte hoe dan ook aan de box-office met een wereldrecette van slechts 15 miljoen dollar. Ik vermoed dat Crowe in de toekomst voor de camera zal blijven.

rating

Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 5 augustus 2015

*** The Water Diviner trailer ***

• Vacation (2015) *½ recensie

Pin it!

Een echte classic bij de komediefilms is zonder twijfel Vacation (1983) van Harold Ramis met Chevy Chase, geschreven door niemand minder dan John Hughes. Wel, het ogenblik is blijkbaar aangebroken voor een reboot met Vacation (2015)

Korte inhoud: Rusty Griswold (Ed Helms) besluit zijn vrouw Debbie (Christina Applegate) en twee kinderen, James (Skyler Gisondo) en Kevin (Steele Stebbins), mee te nemen op een road trip naar 'Walley World', het coolste pretpark in Amerika. Het doel van de reis is de familie dichter bij elkaar brengen en het herbeleven van een jeugdvakantie, maar dingen gaan niet zoals gepland.

Het is duidelijk dat de makers de waarde van originele film goed hebben ingeschat, maar ook gezocht hebben om er een nieuwe spin aan te geven. Spijtig genoeg hadden debuutregisseurs John Francis Daley en Jonathan M. Goldstein (de scenaristen van Horrible Bosses 1 &2) zo niet meteen een idee hoe ze dit konden klaarspelen. Na het succes van The Hangover films, zijn heel wat komediefilms een stuk vulgairder en meer grofgebekt geworden, en ook deze remake lijkt uit hetzelfde hout gesneden. En dat is zowat het enige wat deze prent te bieden heeft. Voor de rest is deze reboot/sequel een humorloze bedoening.

Eén ding was tevens ook zonneklaar met deze film - daar waar Christina Applegate eigenlijk nog wel het beste brengt in een prent die eigenlijk beneden haar niveau is - zien we dat Ed Helms toch moeite heeft om deze film te dragen, in tegenstelling tot en Chevy Chase. Deze prent zal zijn carrière in ieder geval niet vooruit helpen. De grote boosdoener is het domme script van de twee filmmakers die van de karakters van John Hughes levenloze wezens hebben gemaakt en als kijker tel je elk minuut af in de hoop deze prent niet al te lang zal duren. Hughes had ervoor gezorgd dat het gezin bijzonder herkenbaar is, maar dat kan je in geen geval zeggen van deze versie van de Griswold's.

Ondertussen krijgen we met Vacation wel een heleboel cameo's te zien, gaande van Chris Hemsworth, Leslie Mann, Charlie Day tot zelfs 'the man himself' Chevy Chase en Beverly D'Angelo. Maar het is allemaal verloren moeite. Mensen die op zoek zijn naar een beetje nostalgie zouden beter de film uit 1983 herbekijken, want deze film was net hetzelfde maar met betere humor. Op dit ogenblik is er nog geen releasedatum bekend en het zou wel eens kunnen dat deze prent zelfs geen bioscoop-release zal krijgen bij ons.

rating

Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 3 augustus 2015

*** Vacation trailer ***

• Fast & Furious 7 (2015) ***½ Blu-ray recensie

Pin it!

Ik geef toe, ik ben gaandeweg een fan geworden van de Fast & Furious franchise. Het begon allemaal 14 jaar geleden met gierende banden in de straten van L.A. in The Fast and the Furious (2001) en deze Fast & Furious 7 / Furious Seven (2015) maakt de kring rond en eindigt de saga in deze stad. Maar in tussentijd neemt het wel een adembenemend bochtje naar Tokyo en Abu Dhabi. Het verhaal op zich stelt niet zo heel veel voor en bepaalde scènes lijken aan mekaar geplakt met visuele effecten, maar als je weet waarvan ze komen en wat deze franchise te verduren had de laatste jaren, bedek je zoiets met de mantel der liefde.

Korte inhoud: Furious 7 pikt de draad op na de gebeurtenissen in Tokyo Drift, een verhaal die komt na de gebeurtenissen in Furious 6. Nadat Dominic Toretto (Vin Diesel) lucht krijgt van een aanval op Luke Hobbs (Dwayne Johnson) en Han's dood, beslist hij de aanval te beginnen op Deckard Shaw (Jason Statham), de oudere broer van Owen Shaw. En lang moeten ze niet zoeken naar deze ex-MI6 agent, want hij wil de crew uitschakelen. Gelukkige krijgen ze de hulp van Petty (Kurt Russell), een gouvernementele agent die weet heeft van een netwerk-systeem die Deckard zou kunnen traceren. Hiervoor heeft hij echter de hulp nodig van een hacker genaamd Ramsey (Nathalie Emmanuel) die ontvoerd werd. De crew zal haar eerst moeten bevrijden om nadien Deckard te kunnen stoppen.

Na de verwikkelingen in Furious 6 probeert Brian O'Conner (Paul Walker) zijn gezinsleven met Mia Toretto (Jordana Brewster) zin te geven, terwijl Dominic ook toenadering zoekt naar Letty Ortiz (Michelle Rodriguez) die nog steeds zit met geheugenverlies. Daarnaast is er opnieuw het komisch duo Tej Parker (Ludacris) en Roman Pearce (Tyrese Gibson) die zorgen voor de nodige comic-relief. Na de gebeurtenissen zullen ze allen tot het uiterste moeten gaan om datgene te beschermen waarvan ze houden: hun familie. Niet alleen hun relatie maar ook de mensen rondom hen, de crew. De tagline van de film luidt: Vengeance Hits Home, maar eigenlijk is dat maar een bijkomstigheid. Deze film gaat, naast de actie-scènes en de explosies, over familie en de vrees deze te verliezen.

Bij de slechteriken zien we - naast Jason Statham die hier echt wel bad-ass karakter speelt - de vechtmachine Tony Jaa. Er is een zalige vechtscène met Paul Walker in een gepantserde bus die op het punt staat van een klif te rijden. Daarnaast is er ook een gemene rol voor Djimon Hounsou, maar ook MMA vechtmachine Ronda Rousey laat Michelle Rodriguez alle hoeken van een penthouse zien, nadat MMA-vechter Gina Carano haar in de vorige film al liet kennismaken met hedendaagse vechttechnieken.

Regisseur Justin Lin (Fast and Furious 3, 4, 5 en 6) heeft in ieder geval de visuele code bepaald van de franchise, en in alle eerlijkheid heeft de nieuwe regisseur James Wan zijn stempel niet kunnen zetten. Anderzijds bewijst hij al even behendig te zijn met het horrorgenre (Saw, The Conjuring) als met de actiefilm, en is er nooit een moment waar de actie geforceerd overkomt - zoals dat soms wel het geval is met andere (drama-)regisseurs die een vechtscène moeten choreograferen. Maar hoe moet iemand zijn stempel zetten op een zoveelste sequel waar de hoofdacteur te midden van de productie sterft in een auto-ongeval. Komt daar nog bij dat iedereen eigenlijk het initiële gevoel had er de brui aan te geven. Uiteindelijk groeide het besef dat het waarschijnlijk ook de wens van Paul Walker zou geweest zijn om de film toch af te werken.

En het is uiteindelijk een echte rollercoaster geworden, met harde vechtscènes en gespierde achtervolgingen met helikopters, drones, vliegtuigen en bussen en uiteraard sportauto's. Het begin voelt wel wat onwennig aan en zelfs een tikkeltje cartoony, met een over-the-top Statham scène in een ziekenhuis en een race-scène met een geforceerde debuut cameo-rol van de Australische rapster Iggy Azalea. Maar na 20 minuten begint de film pas echt op snelheid te komen en voel je de dreiging en de spanning. De set-pieces zijn in ieder geval grootser, met een plezierige parachute-sprong met wagens uit een C-130 vrachtvliegtuig, een high speed heist op een gewapende bus, een vlucht van een drone met raketten in de straten van L.A., een heftig opstootje tussen Dwayne Johnson en Jason Statham, maar het wow-moment speelt zich af in Abu Dhabi. Daar moet de crew inbreken in een W Motors Lykan Hypersport wagen, die in een kluis is opgeborgen op de 80ste verdieping van een glazen wolkenkrabber.

Uiteraard zit er her en der wel wat product placement. Dure wagens crashen kost immers geld. Maar de beste product placement in deze prent komt van InBev, die zowel de Belgische Ale als de Corona schaamteloos gaat promoten. Wees maar zeker van dat zoiets wel zijn weerslag zal kennen om de verkoop van Belgisch bier.

Het is gelukkig genoeg geen zoutloze hutsepot van vuurgevechten, stunts en gierende banden geworden. Het wordt nu al uitkijken naar de Blu-ray vanFast & Furious 7 om die making of te zien, want dit moet zonder enige twijfel behoorlijk interessant zijn. Paul Walker is van begin tot einde aanwezig in de film, ook al wordt Vin Diesel iets meer uitgespeeld als hoofdacteur. Naar het einde toe merk je dat de close-up shots van het gezicht van Walker tot een minimum zijn beperkt en dat er ook een paar digitale gezichtsreconstructies bij zitten, maar het valt allemaal best wel mee. James Wan heeft wat mij betreft de juiste beslissingen genomen.

Op het einde zit je toch wat met een krop in de keel wanneer je de laatste beelden ziet van de acteur en nadien een kleine blik van hem in de voorgaande films, op de voice-over stem van Vin Diesel. De film krijgt ongewild een dieptragische resonantie. Op dit moment spreekt de film niet meer tot het publiek dan wel tot de overleden Paul Walker. Pakkende cinema heet zoiets. Het moet een helse karwei geweest zijn om al deze puzzelstukjes in elkaar te steken, en chapeau aan scenarist Chris Morgan om de klus te hebben geklaard. Het duurt met zijn 140 minuten zeker 20 minuten te lang, maar ik heb er toch met volle teugen van genoten. Op 1 april 2015 kwam de film in première en het werd zoals verwacht een mega succes met 1,5 miljard euro en is zo de 5de meest succesvolle film ooit (los van de inflatie van de munt). Neem daar nog de 1,5 miljard bij van de 3de meest succesvolle film, Jurassic World (2015), en Universal Pictures heeft zowat het beste box-office jaar gehad in jaren - en we zijn nog maar begin augustus.

Op 12 augustus 2015 is het zover en komt de DVD en Blu-ray op de markt. Op de Blu-ray staat tevens de 146 min durende extended cut van de film (met 9 minuten extra beeldmateriaal). Daarnaast is er nog een karrenvracht aan making of filmpjes en deleted scenes. En gezien het succes van deze laatste film, komen er nog minstens drie Fast & Furious films.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 19 maart 2015