Review

  • Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Begin dit jaar hebben we één van de beste en meest leuke comic adaptaties gehad met Deadpool (2016), met Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) hebben we een dieptepunt bereikt van saaiheid en onzin. Maar gelukkig is er nu de Blu-ray met een extended cut, en eigenlijk is deze cut eigenlijk wel beter dan de bioscoopversie.

    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_imax_poster.jpg

    Korte inhoud: Uit angst voor het handelen van een god-achtige superheld die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen, neemt Gotham City’s eigen formidabele en krachtige burgerwacht het tegen Metropolis' meest vereerde redder op. Tegelijk worstelt de wereld met de vraag wat voor held het nodig heeft. En met een oorlog die tussen Batman (Ben Affleck) en Superman (Henry Cavill) woedt, komt snel een nieuwe dreiging op, die de mens in groter gevaar dan ooit tevoren brengt.

    Ik had zo'n hoge verwachtingen bij deze film, gezien de visuele stijl van Zack Snyder opnieuw de steun kreeg van Christopher Nolan. Ik was zelfs geen al te grote fan van Man of Steel (2013) en zijn onverklaarbaar terraforming plot, maar het had effectief momenten van genialiteit. Ja zelfs de meer "science-fiction/fantasy" approach vond ik heel goed werken en bijzonder interessant. Maar halverwege viel de film in mekaar en werd het een cgi-fest. Deze Batman v Superman is meer Snyder dan Nolan, en het beetje karakterontwikkeling werd ingeruild voor visueel vertier. Ja, de fotografie ziet er geweldig uit, de visuele effecten waren uitmuntend en de acteurs deden hun best met wat ze kregen. Ik snap niet waarom zoveel mensen van deze film houden, want we zitten niet heel ver van de leeghoofdige wereld van Michael Bay.

    Hoe iemand zo'n beroerde film aflevert met ZOVEEL talent voor en achter de camera, én met zo'n coole franchise als Batman, is mij een raadsel. Ik weet zelfs niet goed waar ik deze review moet beginnen want ik heb na het zien van deze prent niet gezwegen over wat er allemaal fout was. Bij momenten had ik de indruk dat Warner Brothers en Dc Comics een soort introductiefilm aan het maken waren voor hun Justice League (2017) prent, in plaats van een goed verhaal te vertellen met twee comic iconen. Indien je Batman v Superman nog niet hebt gezien, stop dan hier met lezen, want ik kan deze film niet reviewen zonder te spoilen. En gezien deze prent beneden zijn niveau presteert, voel ik mij groepen om een aantal van mijn vingers op de verschillende etterende wonden te leggen.

    Laat ik beginnen met het beste van de film, en dat vind je in de eerste 40 minuten. Ben Affleck is een interessante acteur voor de rol van Batman, ook al vond ik Christian Bale een véél betere Wayne/Batman. Deze Batman is meer muscles over brains, en ik had gehoopt op iets meer vernuft. Anderzijds heeft Ben Affleck heel wat onnozele scènes die het voor hem niet gemakkelijk maakt om zijn personage te ontwikkelen. Ja, ik wil een stand alone Batman film zien met Ben Affleck, maar dan NIET in regie van Zack Snyder. De man heeft twee kansen gehad, laten we iemand anders achter de camera zetten. Superman doet feitelijk niks in deze film. In Man of Steel wil weten wat een held zijn betekent, in deze film zien we Mr. Destruction die Lois Lane redt en boel zoekt met Batman. That's it!

    Snyder kan een film goed inpakken, maar hij is een beroerd verhalen-verteller. Hij probeert de gravitas van Nolan te imiteren, maar met een Michael Bay script en intentie. Het gevolg is dat je een film hebt voor volwassenen met de inhoud voor kleuters. En dat zal volgens mij wel pijn doen aan de box-office, want véél jongeren én volwassenen zullen deze film saai vinden - om compleet verschillende redenen. Bepaalde scènes met Batman zagen er wel bad-ass uit, maar op een gegeven moment werden we getrakteerd op een Robocop-Batman die zijn brains met zijn cape thuis had gelaten en zich transformeerde in een onnozele koelbloedige killer. Er zit tevens geen build-up in de relatie tussen Superman/Clark Kent en Batman/Bruce Wayne. Er zit één conversatie in de film tussen die twee die hooguit 2 minuten duurt en waar ze eigenlijk naast elkaar praten. Hetzelfde kan gezegd worden van Doomsday. Plots is hij er en voelt aan als Sandman in Spider-Man 3 (2007), een film met een clash tussen Spider-Man en Venom, maar dan komt Sandman in actie. Visueel fascinerend personage maar het voelde als een nevenplot van geen enkel belang. Waarom ze geen kleine set-up introductie hebben gemaakt van Doomsday in het begin, is mij een mysterie. Ik dacht dat ze Doomsday gingen teasen! Nope, ze brengen hem erin én ***spoiler*** the death of Superman, hebben ze ook in deze film gestoken. This is so stupid. Waarom moest dit er ook nog bij. Wou Zack Snyder een einde à la Inception? Uiteraard is hij niet dood, maar op dat punt maakte het voor mij niet veel meer uit.

    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_imax_poster03.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_imax_poster02.jpg

    Ik zeg niet dat er teveel karakters in deze prent zitten, maar geen enkele kon me echt overtuigen. Neem nu Wonder Woman. Wat komt dat personage doen in een film genaamd 'Batman v Superman'. Ik heb de indruk dat de makers geen keuze konden maken tussen een Batman v Superman film of een 'Dawn of Justice' introductie film op de Justice League franchise. Het resultaat is dat alles heel onevenwichtig aanvoelt en we van scene naar scene gaan zonder dat we een cohesie voelen. Gal Gadot - die fysiek geen slechte actrice is voor de rol - heeft pakweg 12 dioloogzinnetjes en een screentime van misschien 10 minuten en op geen enkel moment heeft ze een impact op het verhaal of begin je maar een beetje interesse te hebben in haar beweegredenen. Al haar scènes werden tevens zwaar gespoiled in de trailers en haar beste scenes waren deze waarin ze niet sprak - want wanneer ze spreekt komt alles bijzonder houterig over! En Christopher Nolan kon Snyder hiermee niet helpen want hij heeft zelfs een bedenkelijke trackrecord in het regisseren van vrouwen (cf. Rachel Dawes, Talia al Ghul). Er zit een halfbakken plotlijn in met een foto waarop ze poseerde uit WO I (in België nota bene) maar die ze nu uit het Lex Luthor archief wou verwijderen. Op het einde van de rit heb je geen enkel idee wat de bedoeling van haar introductie was, en tijdens het Doomsday gevecht wordt ze er met de haren bijgesleurd. Er zit dan ook zo'n lichtvoetige quote in tussen de twee superhero bro's: "I thought she was with you." Hahaha, mijn lachspieren deden pijn, maar zelfs deze quote is idioot want Batman had Wonder Woman gevraagd te komen helpen om te vechten tegen het monster. Toch waren er momenten tijdens dat gevecht die me een beetje gerust stellen in de toekomstige Wonder Woman, hopelijk mét een andere regisseur aan het roer.

    Een ander personage waar ik bedenkingen mee had was Lex Luthor. Ik vond de vertolking van Jesse Eisenberg niet slecht, maar ik snapte zijn motivaties op geen enkel moment. Ook het feit dat hij de identiteit kent van alle superhero's begrijp je niet waarom hij daar niet eerder mee naar buiten is gekomen. De motivaties van Bruce Wayne zijn daarentegen wel duidelijker, en dat mocht wel in een film van 2 uur en 40 minuten. Het script slaat nergens op. Leg mij eens uit waarom Lex Luthor van Superman af wil? Het wordt gewoon niet uitgelegd. Er is geen motivatie voor alle personages met uitzondering van Batman. Zelfs de motivaties van Superman zijn onduidelijk! De enige motivatie voor Lex die enige logica zou hebben (en die ik zonet uit mijn duim heb gezogen) is dat zijn plan is om Metropolis te vernietigen zodat zijn Lex Corps (waarvan ik niet weet wat ze doen) de stad kan herbouwen, en in een gevecht te creëren tussen Batman en Superman en Doomsday creëert hij vernieling. Maar dat zit NIET in de film. Ook Lois Lane loopt rond in verschillende pakjes maar heeft 0% impact op het verhaal. Waarom heeft zij dan zoveel screentijd? Het enige wat we zien is dat deze 'damsel in distress' ad nauseam gered wordt door Superman. Er waren veel visueel geweldige actiescènes, maar ze lieten me koud omdat ik voor geen bal geïnvesteerd was in de personages. Ben ik een Marvel-geek? Dat heeft er zelfs niets mee te maken. Ik hou van Batman, en in zekere zin ook wel van Superman. Ik geef geen f@#k om Thor, maar ik begrijp Thor zijn motivaties en snap zijn handelingen.

    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic01.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic02.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic03.jpg
    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic04.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic05.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic07.jpg

    En dat is misschien wel het grootste probleem, meer dan die talrijke scènes waar je niets van begreep zoals het moment waarin Batman het vrachtvervoer van de Kryptonite wil volgen met een tracking-bug die hij op de truck schiet. Ik vroeg me af, "ok, als hij wil weten waar dat voertuig naar toe rijdt, done! Go home! End of scene. Maar neen, dan besluit hij om nog wat voertuigen kapot te rijden. Why? Geen idee. Waarschijnlijk om er voor te zorgen dat we om de 15 minuten een actie-scène krijgen. En dan botst hij tegen Superman, die blijkbaar meer interesse heeft in een vigilante in een zwart pak, dan in het vervoer van de Kryptonite (in een houten kist en NIET in een loden kist). Ik begreep niet wat Superman daar kwam doen? En zo kan ik de gehele film uit elkaar beginnen raffelen want de logica was vaak zoek. En breek mijn mond niet open over die van de pot gerukte kidnapping van Supermans moeder, alsof ik een Superman wil zien die tegen Batman vecht omdat hij zijn moeder wil redden? WTF?! Welk kieken is met dat plotidee gekomen?! Your mom name is Martha! My mom's name is Martha! Let's be friends! Are you F'ing kidding me?! Dat is nog dommer dan "I got your mommy, now go and get the head of Batman!"

    Ik heb me zo zitten irriteren en vooral omdat ALLE elementen aanwezig waren voor een ijzersterke comic adaptatie. Het script van Chris Terrio en David S. Goyer (die in een niet zo ver verleden ooit beweerde nooit een Batman vs Superman film te maken omdat het een toegeving zou zijn dat de creativiteit op is) is een onsamenhangende puinhoop van losse ideeën en tenenkrullende dialogen. Het is een lui script die teveel beroept deed op de voorkennis van de comic fans in plaats van zorgvuldig de zaken te introduceren. Denken dat ze de motivatie van Lex kunnen onderbouwen met een kleine babbel met de senatrice over bloemen is simplistisch, contextloos en ronduit dwaas. Het einde is belachelijk gezien iedereen weet dat Superman moet terugkomen voor Justice League, maar op dat punt van de film maakte het voor mij geen jota meer uit. Zijn de mensen dan nu tevreden dat Superman het Doomsday monster heeft gedood? Geen idee. Ja, het visuele vertier in de film is knap, maar wat heb je eraan als je geen beetje emotie voelt voor ook maar één van die vele personages. Batman v Superman: Dawn of Justice loopt momenteel in de bioscoop. De twee sterren gaan naar de visuele effecten, en de casting van Jeremy Irons als Alfred en een beetje voor Ben Affleck als Batman en een heel klein beetje voor Gal Gadot als Wonder Woman, ook al wacht ik op de stand alone films.

    Vanaf 3 augustus is Batman v Superman: Dawn of Justice beschikbaar op 3D Blu-ray, Blu-ray, DVD en Video on Demand. De film verschijnt ook als 2 Disc 4K Ultra HD Extended Edition én in exclusieve ULT Digibook - versie. Alle Blu-ray - formaten van de Ultimate Edition bevatten een nog niet eerder vertoonde 30-minuten langere versie van de film. Een must voor elke fan gezien het extra beeldmateriaal eigenlijk voor heel wat verheldering zorgt op de oorspronkelijke versie! Op de Blu-ray versies is er tevens 2 uur bonusmateriaal, boordevol exclusieve video's en featurettes van DC's grootste superhelden.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 29 juli 2016

     

    *** Batman v Superman: Dawn of Justice trailer #2 ***

  • Ghostbusters (2016) ***½ recensie

    Pin it!

    Heel wat negatieve buzz rond de nieuwe Ghostbusters (2016). Er was zelfs een early review die de film met de grond had gelijk gemaakt. Wel, het is niet zo goed als het origineel, maar ik heb genoten van de nieuwe reboot film. En neen, het is niet slapstick zoals die afschuwelijk slechte Bad Moms (2016). En ja, ik heb een paar keer serieus moeten lachen.

    Ghostbusters,Kristen Wiig,Melissa McCarthy,Kate McKinnon,Chris Hemsworth,Leslie Jones,Sigourney Weaver,Ernie Hudson,Dan Aykroyd,Bill Murray,Paul Feig,Bridesmaids,spy,Katie Dippold,andy garcia,Cecily Strong

    Korte inhoud: Erin Gilbert (Kristen Wiig), een wetenschapper aan de universiteit van Columbia, heeft samen met Abby Yates (Melissa McCarthy) een boek geschreven genaamd "Ghosts from our Past: Both Literally and Figuratively – The Study of Paranormal Knowing". De twee hebben elkaar jaren niet gesproken maar worden bij elkaar gebracht door een man die hulp zoekt bij de bestrijding van spoken. Samen met Jillian Holtzmann (Kate McKinnon), een collega van Abby, besluiten ze een bedrijf op te richten dat gespecialiseerd is in het vernietigen van paranormale verschijningen. Ze werven hiervoor ook nog een knappe receptionist (Chris Hemsworth) aan en nog een extra collega, Patty (Leslie Jones), die haar weg kent rond New York.

    In het begin was het niet zeker of de film een sequel/spin-off of een reboot zou worden, maar eigenlijk is het een overduidelijke reboot, met een paar overbodige knipoog rolletjes van de originele cast (Sigourney Weaver, Ernie Hudson, Dan Aykroyd en Bill Murray). Vreemd genoeg ben ik gaandeweg een beetje fan geworden van regisseur Paul Feig. De man is begonnen als acteur en weet perfect hoe hij acteurs moet benaderen. Zijn doorbraak forceerde hij met geslaagde Bridesmaids (2011) en vorig jaar konden we nog genieten van de anti-James Bond film Spy (2015). Hij is misschien nog niet van het caliber van een Todd Phillips, maar zijn komedies zijn van een degelijk niveau.

    Ik vreesde in het begin dat het allemaal slapstick en flauwe humor zou zijn, maar neen. Net zoals de eerste Ghostbusters (1984) komt de humor met een gezonde dosis griezel. De visuele effecten in deze film zijn behoorlijk knap, zowel de ghosts, de laser beams en die enorme Caspar ghost op het einde waren echt wel knap. En ik heb de film gezien in 3D en alles zag er behoorlijk indrukwekkend uit. Maar ook het script van Paul Feig en Katie Dippold ging goed van start met met een efficiënte karakter-ontwikkeling en opbouw van intrige, enkel naar het einde toe begon ik een beetje interesse te verliezen. De Ghostbusters kwamen helemaal niet goed uit de verf in de derde act, en ik had de indruk dat het script daar een beetje een momentum had verloren.

    Heeft de film problemen? Uiteraard, en deze liggen op het niveau van het script die nogal speels met bepaalde zaken omgaat. Toch is er voldoende humoristisch materiaal aanwezig, gaande van de voorzichtige burgemeester (Andy Garcia) met zijn ijverige sidekick Jennifer Lynch (Cecily Strong) en het geflipte personage van Jillian Holtzmann die een waar plezier is om bezig te zien. Ook de vertolking van Hemsworth - weliswaar slechts 10 minuten screentime - is om van te schaterlachen. Die kerel heeft komisch talent. Het sputtert wel wat aan de science kant, en we weten niet altijd even goed voor wat het materiaal die ze inzetten dient. Enerzijds gebruiken ze de beams om de spoken vast te houden, anderzijds om ze aan flarden te schieten. Maar het grootste probleem is dat het team eigenlijk nooit echt erkenning krijgt voor hun acties door de massa. Ook de toevoeging van de oude cast voelt wat verloren in het geheel.

    ghostbusters_2016_pic001.jpgghostbusters_2016_pic002.jpgghostbusters_2016_pic003.jpg
    ghostbusters_2016_pic004.jpgghostbusters_2016_pic005.jpgghostbusters_2016_pic006.jpg

    Het is een reboot dus heel wat van de eerste film van Ivan Reitman wordt gebruikt in de nieuwe film. Dat kan je zien als een negatief punt, maar anderzijds is het wel de aard van het beestje. De opening met de spook in de kelder van een oud huis doet wat denken aan de openingscène van het spook in de bibliotheek, de groene slimer in het hotel werd nu vervangen door een groene draak/duivel in een concert en zelfs het Michelin manneke werd gerecycleerd voor deze film door een Caspar reus. En toch zit er voldoende nieuw materiaal in om er toch van te kunnen genieten en de vrouwen zijn ook wel een plezier om in actie te zien. Ja, het is een film die heel veel kritiek zal krijgen, maar wat mij betreft is deze toch geslaagd in zijn omzet om de franchise nieuw leven in te blazen en is ook wel stukken beter dan Ghostbusters II (1989). De film heeft 144 miljoen dollar gekost en ik verwacht wel dat de film een slordige 400 miljoen zal opbrengen wereldwijd, ondanks dat China heeft beslist om de film zelf niet uit te brengen. Ghostbusters komt bij ons uit op 10 augustus 2016.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 28 juli 2016

    ***Related Posts***
    02/05/2016: Ghostbusters reboot verwart ook Melissa McCarthy
    23/08/2015: Chris Hemsworth als Ghostbuster gaat viraal
    10/03/2015: Tweede Ghostbusters reboot met Channing Tatum
    29/01/2015: Ghostbusters reboot met een vrouwelijke cast
    25/02/2014: Harold Ramis overleden
    08/12/2012: Ghostbusters III script goedgekeurd
    09/04/2009: Sony maakt Ghostbusters 3 én Men in Black 3
    09/09/2008: Ghostbusters 3 met oorspronkelijke cast
    07/11/2005: Ghostbuster 3 in de maak

     

    *** Ghostbusters trailer ***

  • Bad Moms (2016) *½ recensie

    Pin it!

    Mijn enige motivatie om Bad Moms (2016) uiteindelijk nog een kans te geven, was omwille van het feit dat de film was gemaakt door de scenaristen van The Hangover films, Jon Lucas en Scott Moore. Maar na 10 minuten was het meteen duidelijk, deze film was alleen bestemd voor moeders...en dan nog betwijfel ik of hier veel vrouwen zich aangesproken zullen voelen, want het werd duidelijk geschreven door mannen.

    bad_moms_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Amy Mitchell (Mila Kunis) zet haar gezin altijd op de eerste, tweede en derde plaats, maar haar man Mike (David Walton), veeleisende kinderen en idiote baas Dale (Clark Duke) eisen zijn tol. Ze blijft maar geven en geven, maar nooit is het genoeg. Wanneer de alfa moeders op de school van haar kinderen een brug te ver gaan, knapt er iets bij Amy. Samen met Carla (Kathryn Hahn) en Kiki (Kristen Bell), eveneens uitgeputte, moeders besluit ze even helemaal los te gaan, met het doel zich los te maken van conventionele verantwoordelijkheden.

    De eerste Hangoverfilm, The Hangover (2009), was leuk omdat deze nog wel een grappig concept had om een film op te bouwen na een knettergekke nacht in Las Vegas. De vervolgfilms, The Hangover part II (2011) en The Hangover part III (2013) waren nauwelijks het bekijken waard. Het ziet er dus steeds meer naar uit dat de twee scenaristen eigenlijk one-hit-wonders zijn. Zelfs The Change-Up (2011) kon niet overtuigen en hun Project X copy-paste regiedebuut 21 & Over (2013) was eigenlijk allesbehalve een goede film. En nu krijgen deze twee nog maar eens een kans en wederom is het een zware teleurstelling. De tegenhanger van The Hangover blijft nog steeds Bridesmaids (2011) en hiermee kon je op z'n minst nog lachen.

    Deze Bad Moms heeft geen concept, geen geslaagde grappen en compleet onherkenbare karakters waarmee je absoluut niet geassocieerd mee wil zijn. De enige vrouw die nog een beetje normaal is, is het personage van Mila Kunis, maar ook haar reacties zijn compleet van de pot gerukt. De makers zetten dan voornamelijk in op slapstick humor en laten Kathryn Hahn volledig los en over-the-top gaan. Laten we hopen dat ze er goed voor betaald werd, want dit zal haar carrière geen boost geven.

    Er zit ook een laagje Mean Girls in met Christina Applegate, Jada Pinkett Smith en nog een derde, Annie Mumolo, die niemand zich zal herinneren. Maar deze drie vrouwen zijn eigenlijk niet zo mean en buiten ervoor te zorgen dat het dochtertje van Amy op de bank mag blijven zitten in het voetbalteam of het plaatsen van een weet-sigaret in haar kastje, laten ze Amy eigenlijk vrij ongemoeid. De film kabbelt dan maar verder met een geforceerde love story met een latino hunk genaamd Jessie (Jay Hernandez), maar op dit punt heb je alle hoop al lang opgegeven.

    bad_moms_2016_pic01.jpgbad_moms_2016_pic02.jpgbad_moms_2016_pic03.jpg

    Geloof het of niet, maar we leven in een Trump tijdperk en deze films is daar het perfecte voorbeeld van. Het is de "we don't give a shit" maatschappij, ingezet met The Hangover en Bad Teacher (2011) films. Het is de ego-tripperij die zegeviert, de cultus van het eigen ik, de selfie-maatschappij, die dingen doet omdat het kan, los van hoe bad shit crazy het mag zijn. Deze moms rijden een auto aan en plegen nadien vluchtmisdrijf, want dat is cool; of nog seks hebben met een wildvreemde terwijl ze nog getrouwd zijn, of met de gsm zitten bellen in de cinema tijdens de filmvoorstelling. En ik heb hier niks op tegen wanneer de film helemaal over-the-top gaat en abnormaal gedrag beschouwt als normaal, maar hier krijgen we op het einde nog eens een boodschap dat moeders niet perfect moeten zijn en wel eens aan hun eigen mogen denken. Wacht? Moeten we deze film nu serieus gaan nemen ook nog?

    Een komedie regisseren is één van de moeilijkste zaken als filmregisseur, en je merkt meteen welke regisseurs gevoel voor timing hebben en welke niet. En dit duo heeft dat duidelijk niet. Ook hun acteursregie is niet altijd even overtuigend. Er is ook geen enkel origineel moment te bespeuren. De film begint met een fly-over shot boven de suburbs, waarvan de frame rate niet goed zit, en eindigt met eindcredits waar ze actrices met hun echte moeders in een soort dubbel-interview opvoeren. Ik dacht bij het zien van die interviews, laat ik maar even de boodschap van deze film in de praktijk zetten: "I didn't give a shit" en ben dan maar uit de zaal gelopen - iets wat ik al veel eerder had moeten doen. Op 3 augustus 2016 verschijnt Bad Moms bij ons in de bioscoop, jullie zijn bij deze gewaarschuwd.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 27 juli 2016

     

    *** Bad Moms trailer ***

  • Zootopia (2016) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Deze animatiefilm had niet zo'n enorme promo-machine achter zich dan pakweg Inside Out (2015), maar de Disney prent Zootopia (2016) moet zeker niet onderdoen voor zijn Pixar collega, want het is een voortreffelijke animatiefilm voor jong en oud.

    zootopia,disney,inside out,ginnifer goodwin,jk simmons,idris elba,Jason Bateman,Byron Howard,Rich Moore,Jared Bush,John Lasseter,Fantasia

    Korte inhoud: Judy Hopps (Ginnifer Goodwin) is een konijntje met ambities. Zij wel de eerste politieagent worden onder de konijnen en Mayor Lionheart (J.K. Simmons) heeft daarvoor de deur opengezet door jongere zoogdieren toe te laten tot de ordediensten. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot en Chief Bogo (Idris Elba) begrijpt niet meteen wat ze bij de politie komt zoeken en bant haar naar de parkingmeters. Maar daar krijgt Judy te horen van een vermist zoogdier en roept hiervoor de hulp in van het straatboefje, de vos Nick Wilde (Jason Bateman). De twee moeten een team vormen wanneer blijkt dat ze het doelwit zijn geworden van een samenzwering.

    Visueel ziet de film er puik uit met knappe texturen van dons tot haren, en leuk acteerwerk van de zoogdieren. Het meest aantrekkelijke van deze animatiefilm is echter het mysterieuze verhaaltje met een leuk antagonistisch duo; een onervaren, jonge, koppige flik en een sluwe streetsmart vos. Gaandeweg zien we dat er zowel respect als bewondering is voor mekaar. Het zijn niet meteen bijzonder originele wezens zoals in Inside Out maar het werkt. Het script heeft een dramatische wending genomen van een grappige Police Academy prent naar een neo noir thriller vol mysterie en intrige. De film werd geschreven en geregisseerd door Byron Howard, Rich Moore en Jared Bush. Ook al voelen we zeker ook wel de aanwezigheid van de uitvoerende producent John Lasseter. Want laten we niet vergeten dat deze bijna twee uur durende animatiefilm de tweede langste Disney animatiefilm is sinds Fantasia (1940).

    Thematisch gaan de animatiefilm opnieuw de moralistische toer op, maar deze keer wel iets verder dan de gemiddelde animatiefilm. In Zootopia worden maar al te drieste veralgemeningen op de korrel genomen en in het licht van het islam terrorisme en de groeiende haat tegenover moslims kan deze film wel voor de jongeren verhelderend werken. In de film zien we dat verschillende roofdieren zich agressief gaan opstellen, iets waar Judy dan onbezonnen aan koppelt dat roofdieren eigenlijk nog steeds in het bezit zijn van hun predatorische instincten. Eén stap verder en je krijgt dan ook de bewering dat roofdieren eigenlijk niet te betrouwen zijn, en hiermee worden meteen heel wat roofdieren met de vinger gewezen, alsook de vos Nick.

    Toch zit er een serieuze contradictie in de film, daar waar alle hoge functies eigenlijk worden bekleed door predatoren en je in dit geval niet echt kunt spreken van een onderdrukte minoriteit. De film probeert ook een argument te maken tegen biologische determinisme en haar betoog tegen sociaal geconstrueerde vooroordelen, terwijl heel wat dieren die worden opgevoerd exact handelen volgens hun biologische kenmerken: het konijn is snel, de luiaard is lui, ... Deze animatiefilm probeert een film te zijn waar de boodschap op de voorgrond komt, maar haalt uiteindelijk wel zijn kracht in de beschrijving van de stad Zootopia en zijn kleurrijke figuren. En toch zit er ook een boodschap in voor de vrouwen in een door mannen gedomineerde wereld.

    zootopia_2016_blu-ray_pic01.jpgzootopia_2016_blu-ray_pic02.jpgzootopia_2016_blu-ray_pic03.jpg
    zootopia_2016_blu-ray_pic04.jpgzootopia_2016_blu-ray_pic05.jpgzootopia_2016_blu-ray_pic06.jpg

    Zootopia heeft zijn zwaktes, en de Disney in-jokes of de al te evidente The Godfather referenties zijn niet altijd even geslaagd. Toch is de Zootopia wereld spannend en leuk om te verkennen; de personages zijn levendig, dynamisch, en hun onderlinge relatie is vaak bijzonder tederend en ontroerend. Het is een grappige, brave film, leuk om naar te kijken en gemakkelijk om te lachen. Zootopia is ondertussen uit op DVD, Blu-ray en Blu-ray 3D met een hele resem aan extraatjes, gaande van deleted scenes and characters, tot een blik achter de schermen tijdens de voorbereiding en de productie van deze animatiefilm. En van deleted scnes gesproken, wanneer je ze allemaal bekijkt was het duidelijk dat eigenlijk de vos en niet het konijn de hoofdrol had moeten spelen en dat we uiteindelijk een veel meer donkere film hadden gehad dan deze smilie versie. De film had ook een pop-idool aangetrokken voor deze prent, met name Shakira, en ook zij verschijnt als een wulps zingend zoogdier op het einde van de film. Let wel, de film heeft ook de alternatieve titel Zootropolis.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 25 juli 2016

     

    *** Zootopia trailer ***

  • The Divergent Series: Allegiant (2016) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ondertussen is ook het derde deel van de Divergent trilogie verschenen op DVD en Blu-ray. Allegiant (2016) werd net zoals Insurgent (2015) geregisseerd door de Duitser Robert Schwentke en spijtig genoeg heeft hij niet geleerd uit zijn vorige teleurstelling en is deze film misschien wel de slechtste van de drie.

    allegiant_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Beatrice (Shailene Woodley) en Four (Theo James) besluiten om naar de wereld buiten het hek te reizen. Daar worden ze al snel opgenomen door mysterieuze agenten in dienst van het 'The Bureau of Genetic Welfare'. Ze ontdekken vervolgens de voor hun nog onbekende waarheid over de wereld waarin ze leven.

    Evelyn (Naomi Watts) is het nieuwe hoofd van Chicago geworden en heeft alle volgelingen van Jeanine laten verhoren en executeren. Ze verbiedt iedereen om de stad te verlaten. Toch weten Tris, Four en een paar anderen langs de beveiliging te komen en de muur rondom de stad over te steken. Niet lang daarna merken ze dat de wereld buiten de muren een radioactieve vlakte is met hier en daar meren en vervallen gebouwen. Wanneer ze de overtocht wagen komen ze een onzichtbare muur tegen die hen doorlaat. Aan de andere kant wacht hen echter een leger op.

    Ze worden vervoerd naar een bouwvallige luchthaven en ontsmet (wegens de giftige radioactieve stoffen). Daarna krijgen ze - expositie gewijs - een filmpje te zien dat uitlegt hoe vroeger een bedrijf genetische modificatie uitvoerde op mensen om hun volgende generatie iets beter te maken, maar daar kwamen ook nadelen van. De slimme en stoutmoedigen werden te arrogant en wreed. De zelfverloochenden te zelfverloochenend. De oprechten te eerlijk en ten slotte, de vriendelijken te timide en vergevingsgezind. Een grote kernoorlog of Zuiverheidsoorlog leek onvermijdelijk. Na de oorlog werd het Bureau van Genetisch Welzijn opgericht (de vereniging die hen opgenomen heeft). Daarna wordt Tris meteen gescheiden van de rest en naar het kantoor van David (Jeff Daniels) gebracht, de directeur. Hij gedraagt zich poeslief tegenover haar en vertelt alles over het experiment. Al gauw begint ze door te krijgen dat dit een apartheid is. De genetisch beschadigden (degenen die nog niet van de modificatie zijn genezen) worden door het bureau mishandelt. Ze krijgen ook te horen dat in hun stad een burgeroorlog aan het beginnen is. Een opstandelingengroep, genaamd de Loyalen willen het factiesysteem terug invoeren terwijl de factielozen het juist voor eeuwig en altijd willen stopzetten. David stuurt Peter (Miles Teller) terug naar Chicago om Evelyn over te halen om de loyalen te besmetten met het geheugenserum dat het volledige geheugen van iemand kan wissen. Wat hij haar echter niet vertelt, is dat ze daarmee niet alleen het geheugen van de Loyalen maar van de hele stad wist. Tris verzet zich volledig tegen de plannen van het bureau.

    Dit Hunger Games derivaat is eigenlijk nooit echt goed van de grond gekomen. En wat werkte in boekvorm lijkt helemaal niet te werken in filmversie. De wat onnozele dystopiaanse politiek moet wijken voor nog dwazer utopische politiek. Het lijkt of we met onafhankelijke vrijheidstrijders te maken hebben die zo snel mogelijk een revolutie willen beginnen, maar ze eindigen altijd op dezelfde plaats. The Hunger Games saga had nog een intelligente manier om autoritaire structuren in beeld te brengen en te laten evolueren, de Divergent saga herbezoekt dit thema maar weet er niets nieuws mee aan te vangen. Daarentegen is het herhaling troef van eenzelfde concept. De drie scenaristen (Noah Oppenheim, Adam Cooper en Bill Collage) slagen er maar niet in om de boeken van Veronica Roth dermate te herwerken om alles verrassend en fris te houden.

    allegiant_2016_blu-ray_pic01.jpgallegiant_2016_blu-ray_pic02.jpgallegiant_2016_blu-ray_pic03.jpg
    allegiant_2016_blu-ray_pic04.jpgallegiant_2016_blu-ray_pic05.jpgallegiant_2016_blu-ray_pic06.jpg

    Maar er schort niet alleen iets aan de plot, ook de visuele effecten zijn wat lullig en de dialogen helpen in geen geval het niveau op te krikken. En dat is allemaal wat spijtig voor het gezicht van deze franchise, Shailene Woodley. Op zich geen slechte actrice en zij heeft voor deze franchise waarschijnlijk heel wat projecten moeten afzeggen, en na 3 films is ze binnenkort (waarschijnlijk contractueel vastgelegd) nog te zien in een 4de film, Ascendant (2017), die nu al verbannen werd naar het tv-circuit in plaats van het witte doek. En dat is een beetje logisch gezien de box-office cijfers in vrije val zijn. Daar waar Divergent (2014) en de sequel beiden een kleine 300 miljoen opbrachten, werd deze Allegiant een pijnlijke flop met slechts 180 miljoen opbrengst wereldwijd, en dat met een productiebudget van 110 miljoen (+ een gelijkaardige som voor promotie en distributie). De 4de film zal dus een pak minder moeten kosten.

    The Divergent Series: Allegiant is beschikbaar op Blu-ray, DVD en Video on Demand. Bovendien is er ook een boxset, die de films Divergent, Insurgent én Allegiant bevat. De box bevat naast alle films ook pakken exclusief bonusmateriaal voor elke film en is een absolute must voor elke fan.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 22 juli 2016

    ***Related Posts***
    26/08/2015: Insurgent review
    21/08/2015: Divergent review
    01/11/2014: Shailene Woodley HQ picture gallery

     

    *** Allegiant trailer ***