News

  • JCVD in de Ridley Scott serie Jean-Claude Van Johnson

    Pin it!

    Na al die tijd ben ik nu toch wel benieuwd naar de rest van Jean-Claude Van Johnson (2016-) met onze Belgische trots Jean-Claude Van Damme. De pilot van deze Amazon serie werd uitgebracht op 19 augustus 2016, maar ondertussen hebben ze dan toch de financiering rond gekregen en zouden de overgebleven 5 episodes van de serie volgende week vrijdag 15 december 2017 in première gaan.

    Jean-Claude Van Johnson,jean-claude van damme,jcvd,Moises Arias,Kat Foster,Winston James Francis,Bar Paly,Ridley Scott,Peter Atencio,Wonder Woman 2

    Korte inhoud: In 'Jean-Claude Van Johnson' zien we de wereldster, het martial arts fenomeen en de filmsensatie Jean-Claude Van Damme die zichzelf speelt, ook al opereert hij onder de eenvoudige naam 'Johnson' als 's werelds meest gevaarlijke undercover-agent. Helaas komt hij met pensioen en een toevallige ontmoeting lokt hem terug in het spel, waardoor hij wordt gedwongen de grootste vijand te confronteren die hij ooit te verduren heeft gehad.

    De nieuwe trailer voldoet perfect aan de belofte van wat van deze serie verwacht, ook al was ik bij aanvang heel sceptisch gezien de toch wat flauwe carrière van JCVD de laatste …euh 22 jaar. Met JCVD (2008) kregen we wel een compleet ander beeld te zien van de acteur en dat deed verlangen naar meer. En na al die jaren is dan hier de serie. Van Damme is knettergek, en dit imago heeft zich door de jaren immens populair gemaakt (vooral in Frankrijk), en op een gegeven moment speelde hij wel een beetje met dit imago (al dan niet gespeeld). En in deze film lijkt hij ook wat te lachen met zichzelf, iets wat ik andere oude actieveteranen nog niet snel zal zien doen.

    De beste verrassing in de pilot-aflevering was de verschijning van Moises Arias, die het equivalent lijkt te spelen van de "Q" uit de James Bond franchise. Die kerel was een paar jaar geleden te zien in een prachtige rol in The Kings of Summer (2013). Daarnaast zijn er heel wat minder bekende gezichten, zoals Kat Foster, Winston James Francis en de knappe verschijning Bar Paly.

    De tweede grote verrassing is dat Ridley Scott een uitvoerend producent is op deze serie, en deze werd gemaakt via zijn productiehuis Scott Free Productions. Het zijn dus ook niet om het even welke second-rate/beginnende regisseurs die werden aangeworven, zoals dat wel valer is bij tv-series. De serie werd geregisseerd door de Emmy-award winnende Peter Atencio (Keanu), een toch wel talentvolle filmmaker. Het verhaal werd grotendeels geschreven door Dave Callaham, de man die ondertussen bezig is met Wonder Woman 2 (2019).

     

    *** Jean-Claude Van Johnson trailer ***

  • The Commuter met Liam Neeson is Non-Stop maar dan in een trein

    Pin it!

    Hoeveel keer kan Liam Neeson exact dezelfde film maken? Zelfs de filmposter lijkt spreken op al zijn andere films. The Commuter (2018) is in grote lijnen Non-Stop (2014), maar dan in plaats van een vliegtuig, moet hij nu de held uithangen in een trein.

    the_commuter_2018_poster.jpg

    Korte inhoud: Michael (Liam Neeson) is een verzekeringsagent die zoals elke dag heen en weer reist tussen zijn woonplaats en de plaats waar hij werkt. De mysterieuze vreemdeling Joanna (Vera Farmiga) dwingt hem echter de identiteit te onthullen van een verborgen passagier in zijn trein, vóór deze de laatste halte bereikt. Michael probeert het mysterie zo snel mogelijk op te lossen, maar beseft dat een dodelijk plan wordt gesmeed en raakt verwikkeld in een criminele samenzwering, die het leven op het spel zet van Michael en de andere passagiers.

    De film is geregisseerd door Jaume Collet-Serra, die onlangs één van de betere shark-attack films heeft gemaakt met The Shallows (2016), maar ook al 3 Liam-Neeson-films heeft gemaakt, met name Non-Stop, Run All Night (2015) en Unknown (2011). En zolang de films geld in het laatje brengen, zal dit duo dezelfde films blijven maken. Het script werd geschreven door Byron Willinger en Philip de Blasi, twee debuut-scenaristen.

    Het verhaal heeft wel iets weg van Source Code (2011), ook al met Vera Farmiga. In deze film werd Jake Gyllenhaal wakker in een trein op weg naar Chicago. Het laatste wat hij zich herinnert is een helikoptermissie in Afghanistan. Nu zit hij in het lichaam van iemand anders, en moet hij een bommenlegger weten te vinden op een trein. Het grootste verschil met Non-Stop en Source Code is dat we hier te maken hebben met een man die NIET getraind is in vechtsport of vuurwapens. Dus misschien krijgen zal Liam deze keer meer zijn hersenen moeten gebruiken dan zijn vechtskills. Wat mij betreft vond ik de zwakke teaser trailer vrij zwak, want als kijker wisten we eigenlijk niks en bleven we achter met het gevoel dat we deze film al gezien hebben. In deze nieuwe trailer krijgen we al iets meer context maar wild word je er niet echt van. In januari 2018 zou The Commuter bij ons moeten uitkomen.

     

    *** The Commuter trailer ***

  • Verliest Joss Whedon 'Batgirl' na Justice League flop?

    Pin it!

    Stel je voor, je springt in de bres voor een andere regisseur om Justice League af te werken en krijgt geen regisseurs-credit hiervoor op de affiche. Vandaag wordt je aan de deur gezet voor een andere film waarop je aan het werken was, omdat Justice League flopt. Dit was het gerucht die circuleerde rond Joss Whedon (The Avengers, Avengers: Age of Ultron) die aan de deur zou worden gezet van de opkomende Batgirl (20??).

    Joss Whedon,batgirl,justice league,zack snyder,wonder woman,buffy the vampire slayer,the avengers,avengers age of ultron,Patty Jenkins,batman vs superman
    Batman: Arkham Knight © Warner Bros.

    Tot op heden heeft DC/Warner Bros deze beslissing alsnog NIET genomen, maar de reden waarom dit gerucht zich zo snel ging verspreiden was net omdat heel wat comic book fans hier eigenlijk wel een beetje op staan te wachten. Whedon heeft zich de voorbij jaren een beetje een imago willen aanmeten als een zelf-geïdentificeerde feministische activist, en verwees daarbij naar zijn "vrouwvriendelijke" serie Buffy the Vampire Slayer. Hij leek na zijn succesvolle The Avengers dan ook de meest ideale regisseur te zijn voor een Batgirl film. Toen kwam echter Avengers: Age of Ultron (2015) en deze film was toch al een stuk minder overtuigend, zelfs de vrouwelijke rollen in deze film waren bijzonder teleurstellend na claims van Whedon dat er 4 belangrijke vrouwelijke rollen zouden zijn.

    En toen dit jaar Kai Cole naar buiten kwam met een open brief over de niet zo vrouwvriendelijke en hypocriete optreden van haar ex Whedon, begon stilaan duidelijk te worden dat het vooral een façade was voor de filmmaker en hij gewoon een opportuniteit zag als regisseur voor "vrouwvriendelijke films" in Hollywood. Anderzijds, als vrouwen echt begaan zijn met de positie van de vrouw in Hollywood, waarom zouden zij dan niet eerder de voorkeur geven aan vrouwen achter de camera. Wonder Woman (2017) zette in ieder geval Patty Jenkins op de kaart. Haar de Batgirl film geven zou misschien iets te getelefoneerd zijn, maar ik ben er zeker van dat er nog wel vrouwelijke kandidaten waren geweest. Eén regisseur die twee stand-alone comic helden regisseert is niet altijd een goed idee, kijk maar naar Zack Snyder en zijn wat tegenvallende benadering van Batman v Superman: Dawn of Justice (2016).

    En dan is er nog Justice League die Whedon heeft meegeschreven en waarbij een groot deel van de scenes heeft gemaakt. Deze film is eigenlijk een stap terug voor Wonder Woman, die in essentie eigenlijk opnieuw een seksobject is geworden. Naar verluidt zou Whedon heel wat foute grappen in de film hebben verwerkt geheel tegen de zin van de cast. Zo zit er een scène in waarin Flash valt op Wonder Woman en even onder de indruk is van haar borsten. Dat deze scène afkomstig was van Whedon en niet van Snyder was meteen duidelijk, gezien Whedon een soortgelijke scène had gemaakt in Age of Ultron. Gal Gadot zou in ieder geval niet tevreden zijn geweest met de scène en dat is misschien ook wel de reden waarom een body double werd gebruikt, al dan niet met haar medeweten. Het test-publiek vond de scène leuk en het bleef in de film (wat dan weer een kritiek is op het niveau van het testpubliek en haar te hoge verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke bioscoopversie). Los daarvan is de film een ware puinhoop met karakters die helemaal niet interessant genoeg zijn. Meer nog, Suicide Squad (2016) voelt aan als een betere film.

    Hoe zit het nu? Wel, DC/Warner zal in geen geval Whedon ontslaan terwijl Justice League nog in de bioscoop loopt en komend lange weekend in de States hopelijk slechts meer dan 70 miljoen dollar opbrengt na zijn teleurstellende start. Nu Whedon ontslaan zou als een soort bevestiging komen dat Justice League eigenlijk zijn ticketprijs niet waard is. Batgirl is echter nog in pre-productie en er is alsnog GEEN groen licht voor het project. Dus alles is mogelijk en mocht ik Whedon zijn zou ik al zorgen voor een plan B.

  • Flatliners (2017) * recensie

    Pin it!

    Deze Flatliners (2017), de remake van de Deense regisseur Niels Arden Oplev, is voor mij toch wel de grootste teleurstelling van 2017. Ik had er bij de eerste trailer nog goede hoop in dat het iets zou worden, zeker omdat het concept op zich wel interessant is voor een "diepgravende thriller' over het leven na de dood en de boetedoening - al dan niet religieus geïnspireerd. Tevens omdat het origineel wel een makeover kon gebruiken. Gaandeweg had ik het gevoel dat noch de regisseur, noch de scenarist Ben Ripley, het concept van Peter Filardi hadden begrepen.

    flatliners_2017_poster06.jpg

    Korte inhoud: Vijf studenten geneeskunde - Courtney (Ellen Page), Marlo (Nina Dobrev), Ray (Diego Luna), Sophia (Kiersey Clemons) en Jamie (James Norton) - zijn geobsedeerd door het mysterie van wat er na de dood gebeurt. Ze starten dan ook met een gewaagd en gevaarlijk experiment: door hun hart voor een korte periode te stoppen, veroorzaken ze een bijna-doodervaring. Hierdoor krijgen ze inzicht in het leven na de dood. Maar hun experimenten worden steeds gevaarlijker en uiteindelijk worden ze achtervolgd door de zonden uit hun verleden, die opgeroepen worden door de paranormale gevolgen van hun bezoekjes naar "de andere kant".

    Je kunt er niet omheen deze prent te vergelijken met het origineel want zo goed als ALLE sterke ideeën komen uit de eerste film, en de enige afwijkingen zijn meestal vreselijk slechte keuzes. En ik ben heus niet de enige die deze film niet heeft kunnen smaken. De pers was unaniem vernietigend (slechts 5% op Rotten Tomatoes), maar ook het publiek vond het maar niets (37% audience rating) en bleef massaal weg. Flatliners (1990) had zoiets van een 60 miljoen dollar opgeleverd enkel en alleen in de States (met een verrekening van de inflatie zou dat vandaag zoiets van een 130 miljoen dollar zijn). Deze remake deed WERELDWIJD amper 28,3 miljoen dollar! Het productiehuis Cross Creek Pictures had het productiebudget wel enorm laag gezet voor deze prent (een kleine 20 miljoen dollar) en dat is op zich goed nieuws want ook al moet deze film 50 miljoen dollar ophalen om nog maar break-even te zijn, het verlies zal beperkt blijven. Maar kwatongen zullen beweren dat de ambities om er iets goed van te maken wel behoorlijk laag waren. Niels Arden Oplev (maker van de originele The Girl with the Dragon Tattoo - wat stukken beter werd gemaakt door David Fincher) lijkt niet alleen aan waardeloos regisseur te zijn, maar niemand werd ook echt warm van de cast.

    Ik kan deze film echter niet bespreken zonder een paar ***spoilers*** neer te pennen, dus jullie zijn gewaarschuwd. Waar gaat de originele film over. Wel, een groep laatstejaars-studenten geneeskunde waagt zich aan het experiment om zichzelf voor een beperkt aantal minuten hersendood te maken om zo te zien of er effectief leven is na de dood. Nadat ze het "hiernamaals" op een vrij "onwettige" manier hadden betreden, werden ze geconfronteerd met hun verleden in de vorm van hallucinaties tot zelfs levensbedreigende repercussies. Hoe groter de misstap, hoe groter de kwelling. Het personage van William Baldwin werd geplaagd door visioenen van zijn ex-vrouwen die hij had bedrogen en gefilmd, terwijl het personage van Kiefer Sutherland af te rekenen had met een jongetje die hij de dood had ingejaagd. Dit laatste was uiteindelijk ook het hoofdverhaal want er leek niet meteen een verzoening mogelijk voor deze daad, buiten het offeren van het eigen leven.

    In de remake trekt men volledig de kaart van de actie en is elk excuus van een "schuld/fout" voldoende voor achtervolgingen en griezelige visioenen. De rokkenjager van dienst werd hier gespeeld door James Norton, en hij werd met de dood bedreigt door een vrouw met wie hij een kind had en deze had verlaten. Deze vrouw was niet dood maar haar ziel leek zich te hebben omgevormd tot wraakengel. Los van het feit dat de jonge arts waarschijnlijk 18 moet zijn geweest (of jonger) toen hij dat meisje in verwachting had gebracht, had je op geen enkel moment het gevoel dat hij echt een vreselijke man was die de doodstraf verdiende. Zijn verzoening was dan om in de buurt te gaan wonen van die vrouw (alsof zij hierop na al die jaren zat te wachten). Ze had blijkbaar zijn alimentatiegeld ook niet nodig want hij bleek zelfs geen weet te hebben van de geboorte.

    flatliners_2017_pic01.jpgflatliners_2017_pic02.jpgflatliners_2017_pic03.jpg
    flatliners_2017_pic04.jpgflatliners_2017_pic05.jpgflatliners_2017_pic06.jpg
    © 2017 Sony Pictures Releasing

    Of nog, het personage van Ellen Page was haar zuster verloren na een auto-ongeval. Wel, om één of andere bizarre redenen wou de ziel van dat dode kind haar vermoorden. Hoe in hemelsnaam trek je een dergelijke kosmische redenering van een soort boetedoening voor iets wat geen schuld draagt? Het moest zelfs niet altijd een "schuld" zijn, maar op z'n minst moest er een logica zijn tussen datgene wat zich in het verleden had afgespeeld en de onvolmaakte daad waarvoor rekenschap moest geleverd worden. In de originele film speelde Julie Roberts een complex personage. Toen zij terugkwam van haar flatline kreeg ze visioenen van haar vader die zelfmoord had gepleegd. Zij heeft zich daarvoor schuldig gevoeld en dit gevoel van schuld had ze nog niet verwerkt. Deze flatline was voor haar in ieder geval een positieve zaak want zij kwam als het ware in contact met haar vader. Dat waren sterke momenten waarin je als kijker meteen ging nadenken over de zin van het leven en het leven na de dood. De originele film was R-rated, deze remake is PG-13 en zo was het meteen duidelijk wat de bedoeling was: popcorn verkopen aan de jeugd.

    Er waren nog 3 andere karakters. Een zwart meisje gespeeld door Kiersey Clemons moest zowat de rol van Kevin Bacon spelen, van diegene die iemand anders jaren geleden zwaar had gepest. Vergelijk de scenes met de originele film en je lijkt wel Se7en te vergelijken met dat Jan Verheyen derivaat Het Tweede Gelaat. Het is narratief en visueel van een compleet ander (lees: zwakker) niveau. Dan was er nog Nina Dobrev die halverwege de film de hoofdrol kreeg aangeboden nadat Ellen Page op onverklaarbare wijze uit de film verdween. En uiteindelijk was er Diego Luna die in tegenstelling tot de affiche geen 'flatline' heeft meegemaakt. ***end spoilers***.

    flatliners_2017_poster01.jpgflatliners_2017_poster02.jpgflatliners_2017_poster03.jpgflatliners_2017_poster04.jpgflatliners_2017_poster05.jpg

    In het begin dacht ik dat het niet echt een remake was van Flatliners maar een soort sequel, met een kleine cameo rol voor Kiefer Sutherland. Spijtig genoeg loopt Kiefer er bij voor spek en bonen met een compleet onbenullige rol en neen, zijn naam is niet Nelson (zoals in de versie van 1990) maar wel Dr. Barry Wolfson, de meest idiote naam voor een dokter die je maar kunt bedenken.

    Los van de karakters, en de onbegrijpelijke plotwendingen zoals deze waarin het hoofdpersonage halverwege de film verdwijnt, is het eigenlijk ook een behoorlijk saaie films met het ene cliché die het andere opvolgt. Als je echter een beetje wil genieten van deze remake moet je volgens mij alcohol nuttigen. Dan ga je je niet zo fel ergeren op kleine details zoals een setup als deze: Vier minuten hersendood brengt hersenschade met zich mee, maar bij de eerste flatline blijft het personage van Ellen Page minstens 10 minuten levenloos! Wanneer ze minuten lang haar lichaam proberen te reanimeren roepen ze de hulp in via sms van een collega, die in een compleet andere afdeling van het ziekenhuis zit, en dan nog een oude service lift moet nemen om zich uiteindelijk een weg te banen door verschillende ondergrondse gangen. Zoiets noem ik scenario-moeheid, en je verwacht gewoon dat de lat bij dergelijke producties toch net iets hoger ligt.

    Flatliners voegt zich ondertussen toe aan het lijstje van de films die door de pers met de grond gelijk werden gemaakt, zoals Rings, Transfomers: The Last Knight, Fifty Shades Darker, The Mummy, en The House. Nu hebben we in het verleden al vele malen een dwaling gezien bij RT, en niet alle films die een slechte quotering krijgen zijn ook daadwerkelijk slecht, ook al verdient deze prent zijn rotte tomaat. Flatliners komt bij ons pas uit op 29 november 2017.

    rating

    Beoordeling: 1 / 5
    Recensie door op 30 oktober 2017

     

    *** Flatliners trailer ***

  • The Punisher bindt de strijd aan met Justice League

    Pin it!

    Damn! Marvel heeft zonet zijn "The Punisher" (2017-) piloot-aflevering gezet op 17 november 2017, de dag dat DC zijn Justice League (2017) in de bioscoop brengt. Uiteraard is dit een statement, maar na het zien van de trailer van deze serie, denk ik dat Justice League een zucht van opluchting had geslaakt. It looks lame!

    the_punisher_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Frank Castle (Jon Bernthal), bekend als 'de Punisher' in New York nadat hij wraak nam op degenen die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn familie, verzeilt in een nog grotere samenzwering waar hij mee af te rekenen zal hebben.

    Kijk, in de comic ging The Punisher over een man die wraak nam tegen de maffia, wiens familie werd vermoord omdat ze getuige waren van een moord. Frank overleefde de aanslag en ondanks dat hij alle schutters kon identificeren, was de politie niet in staat te helpen. De flikken waren ook te sterk verbonden met de machtige Costa familie. Hij stond met de rug tegen de muur en verteerd door woede en verdriet besloot Frank dat de enige straf die criminelen verdienden fysieke vernietiging was. Hij hees zich in zijn beroemde kostuum, en begon zijn wraakactie. Een eenmansoorlog onder de naam "The Punisher". Hierbij maakte hij gretig gebruik van zijn ervaringen in de jaren bij de marine en het leger. Hij gebruikte ook de Maffia’s eigen tactieken tegen hen, zoals marteling, ontvoering en gruwelijke moordtechnieken.

    In deze serie lijkt hij vooral een nieuwe Jason Bourne kloon te worden die op de hielen wordt gezeten door de overheid én het leger. Dat lijkt misschien een detail maar dat verandert enorm veel aan het verhaal en het personage. Je zou tevens denken dat het potentieel doelpubliek van deze serie toch eerder 'pro-militair' is, dus heb ik zo mijn bedenkingen over de nieuwe strategie om militairen als slechteriken af te schilderen. Daarnaast heb je een zwaar déjà vu gevoel bij het zien van de beelden en alles heeft zo een B-film niveau, iets wat je totaal niet verwacht van Marvel of Netflix. Het vreemde is dat we op dit ogenblik ook niet weten wie de regisseur was van de meeste van de episodes. De naam van Andy Goddard duikt wel op, veel weten we er verder niet over. De serie werd geschreven door Steve Lightfoot, een naam die mij ook niet meteen bekend in de oren klonk was het niet dat hij een aantal afleveringen van Hannibal heeft geschreven – een serie die het maar 3 seizoenen heeft volgehouden.

    Hoofdacteur Jon Bernthal is geen slecht acteur, en eigenlijk vind ik hem wel geschikt voor de rol, ook al is hij niet meteen een acteur die meteen sympathie bij een publiek zal kunnen opwekken. Meestal speelt hij ook van die slechte rollen (Sicario, Baby Driver, The Walking Dead, … ). In de andere rollen zien we "24" acteur Paul Schulze, alsook "True Blood" actrice Deborah Ann Woll. Netflix hoopt in ieder geval dat deze serie evenveel volk zal trekken als hun "Daredevil" serie. De toekomst zal het uitwijzen.

     

    *** The Punisher season 1 trailer ***

  • Geen Beverly Hills Cop 4, wel Coming to America 2?

    Pin it!

    Het zal je waarschijnlijk ook al zijn opgevallen dat er GEEN Beverly Hills Cop 4 - die al vele malen met veel poeha werd aangekondigd – zal komen. Wie weet, komt er misschien wel een Coming to America 2 met Eddie Murphy, ook al heeft dit nieuws al eens in april aan het oppervlak gekomen.

    coming_to_america_1988_poster.jpg

    Het is ondertussen al bijna 30 jaar geleden sinds Coming to America (1988) de box-office in de States veroverde en tevens 2 Oscar-nominaties in de wacht sleepte (weliswaar voor make-up en kostuumdesign). De twee hoofdacteurs zijn ouder maar zijn nog beiden bereid om terug te keren naar een film die hen veel faam had opgeleverd. De oorspronkelijke schrijvers Barry Blaustein en David Sheffield hadden eerder een nieuw script geschreven, ook al kon dit de studio niet meteen overtuigen. Nadien werd de Black-ish schrijver Kenya Barris aangetrokken en hij zou wel iets op papier hebben gezegd waar een studio geld wil in pompen.

    Het regiewerk zou overgelaten worden aan Jonathan Levine (Warm Bodies, 50/50, All the Boys Love Mandy Lane), een regisseur die van alle markten thuis is maar op dit ogenblik nog niet echt is doorgebroken. Zijn laatste film Snatched (2017), met Amy Schumer en Goldie Hawn, was tevens niet om aan te zien. Maar hij heeft een excuus want de film was geschreven door Katie Dippold (Ghostbuster remake, The Heat) die zowat de meest waardeloze scenariste is in Hollywood.

    De oorspronkelijke film was geregisseerd door John Landis en gebaseerd op een verhaal van Eddie Murphy waarvoor hij jarenlang last kreeg van een gekke Afrikaanse man die beweerde dat het verhaal op zijn leven was gebaseerd en hij hiervoor rechten claimde. Anderzijds was er ook een meer legitieme claim van scenarist Art Buchwald die het idee voor de film zou hebben gepitched aan Paramount. De studio heeft met de scenarist gesettled voor een bedrag van 900’000 dollar. De scenarist zelf heeft nooit meer gewerkt in Hollywood en stierf in 2007 met zo goed als geen enkele noemenswaardige auteurscredit. Al die rechtszaken hebben er toch voor gezorgd dat de sequel er niet snel is gekomen.

    Of Coming 2 America (zoals hij ook zou kunnen heten) er effectief zal komen moeten we nog afwachten. Eddie Murphy had eerder al in een Tweet duidelijk gemaakt dat hij de film zou doen, om nadien de Tweet te verwijderen en claimen dat zijn account was gehackt om dan uiteindelijk ook zijn account te verwijderen. Er is dus heel wat verwarring en ik vermoed dat Eddie zich realiseert dat hij moet stoppen met ballonnetjes op te laten alvorens hij een concrete deal op zak heeft.