News

  • The Punisher bindt de strijd aan met Justice League

    Pin it!

    Damn! Marvel heeft zonet zijn "The Punisher" (2017-) piloot-aflevering gezet op 17 november 2017, de dag dat DC zijn Justice League (2017) in de bioscoop brengt. Uiteraard is dit een statement, maar na het zien van de trailer van deze serie, denk ik dat Justice League een zucht van opluchting had geslaakt. It looks lame!

    the_punisher_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Frank Castle (Jon Bernthal), bekend als 'de Punisher' in New York nadat hij wraak nam op degenen die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn familie, verzeilt in een nog grotere samenzwering waar hij mee af te rekenen zal hebben.

    Kijk, in de comic ging The Punisher over een man die wraak nam tegen de maffia, wiens familie werd vermoord omdat ze getuige waren van een moord. Frank overleefde de aanslag en ondanks dat hij alle schutters kon identificeren, was de politie niet in staat te helpen. De flikken waren ook te sterk verbonden met de machtige Costa familie. Hij stond met de rug tegen de muur en verteerd door woede en verdriet besloot Frank dat de enige straf die criminelen verdienden fysieke vernietiging was. Hij hees zich in zijn beroemde kostuum, en begon zijn wraakactie. Een eenmansoorlog onder de naam "The Punisher". Hierbij maakte hij gretig gebruik van zijn ervaringen in de jaren bij de marine en het leger. Hij gebruikte ook de Maffia’s eigen tactieken tegen hen, zoals marteling, ontvoering en gruwelijke moordtechnieken.

    In deze serie lijkt hij vooral een nieuwe Jason Bourne kloon te worden die op de hielen wordt gezeten door de overheid én het leger. Dat lijkt misschien een detail maar dat verandert enorm veel aan het verhaal en het personage. Je zou tevens denken dat het potentieel doelpubliek van deze serie toch eerder 'pro-militair' is, dus heb ik zo mijn bedenkingen over de nieuwe strategie om militairen als slechteriken af te schilderen. Daarnaast heb je een zwaar déjà vu gevoel bij het zien van de beelden en alles heeft zo een B-film niveau, iets wat je totaal niet verwacht van Marvel of Netflix. Het vreemde is dat we op dit ogenblik ook niet weten wie de regisseur was van de meeste van de episodes. De naam van Andy Goddard duikt wel op, veel weten we er verder niet over. De serie werd geschreven door Steve Lightfoot, een naam die mij ook niet meteen bekend in de oren klonk was het niet dat hij een aantal afleveringen van Hannibal heeft geschreven – een serie die het maar 3 seizoenen heeft volgehouden.

    Hoofdacteur Jon Bernthal is geen slecht acteur, en eigenlijk vind ik hem wel geschikt voor de rol, ook al is hij niet meteen een acteur die meteen sympathie bij een publiek zal kunnen opwekken. Meestal speelt hij ook van die slechte rollen (Sicario, Baby Driver, The Walking Dead, … ). In de andere rollen zien we "24" acteur Paul Schulze, alsook "True Blood" actrice Deborah Ann Woll. Netflix hoopt in ieder geval dat deze serie evenveel volk zal trekken als hun "Daredevil" serie. De toekomst zal het uitwijzen.

     

    *** The Punisher season 1 trailer ***

  • Flatliners krijgt 0% op Rotten Tomatoes

    Pin it!

    Niemand houdt van Flatliners (2017), de remake van de Deense regisseur Niels Arden Oplev. Van de ondertussen 30 reviews op Rotten Tomatoes is er NIEMAND van de journalisten die deze film goed vond.

    Korte inhoud: Vijf studenten geneeskunde - Courtney (Ellen Page), Marlo (Nina Dobrev), Ray (Diego Luna), Sophia (Kiersey Clemons) en Jamie (James Norton) - zijn geobsedeerd door het mysterie van wat er na de dood gebeurt. Ze starten dan ook met een gewaagd en gevaarlijk experiment: door hun hart voor een korte periode te stoppen, veroorzaken ze een bijna-doodervaring. Hierdoor krijgen ze inzicht in het leven na de dood. Maar hun experimenten worden steeds gevaarlijker en uiteindelijk worden ze achtervolgd door de zonden uit hun verleden, die opgeroepen worden door de paranormale gevolgen van hun bezoekjes naar "de andere kant".

    flatliners_2017_poster01.jpgflatliners_2017_poster02.jpgflatliners_2017_poster03.jpgflatliners_2017_poster04.jpgflatliners_2017_poster05.jpg

    Normaal krijgen we in het najaar meestal wel Oscar-waardige filmproducties, toch lijkt deze remake een heuse stinker te zijn. Sony heeft gelukkig niet al teveel betaald voor deze productie, maar deze prent zal toch een slordige 60 miljoen moeten opbrengen voor een break-even. En ondanks de negatieve reviews denk ik wel dat het op het einde van de rit deze som zal halen. Dit weekend zal cruciaal zijn.

    Het is niet echt een remake van Flatliners (1990), maar eerder een sequel met zelfs een kleine cameo rol voor Kiefer Sutherland. Toch vonden de meeste van de journalisten dit maar niets. Blijkbaar zou deze prent een pijnlijk vervelende prent zijn die misschien beter niet gereanimeerd had moeten worden. Los van de charismatische casting zou de film al zo dom zijn als een achterdeur en nauwelijks het bekijken waard.

    En zo voegt Flatliners zich toe aan het lijstje van de films die door de pers met de grond gelijk werden gemaakt, zoals Rings, Transfomers: The Last Knight, Fifty Shades Darker, The Mummy, en The House. Nu hebben we in het verleden al vele malen een dwaling gezien bij RT, en niet alle films die een slechte quotering krijgen zijn ook daadwerkelijk slecht. Toch is 0% een wel heel slechte score. Flatliners komt bij ons pas uit op 29 november 2017.

     

    *** Flatliners trailer ***

  • Geen Beverly Hills Cop 4, wel Coming to America 2?

    Pin it!

    Het zal je waarschijnlijk ook al zijn opgevallen dat er GEEN Beverly Hills Cop 4 - die al vele malen met veel poeha werd aangekondigd – zal komen. Wie weet, komt er misschien wel een Coming to America 2 met Eddie Murphy, ook al heeft dit nieuws al eens in april aan het oppervlak gekomen.

    coming_to_america_1988_poster.jpg

    Het is ondertussen al bijna 30 jaar geleden sinds Coming to America (1988) de box-office in de States veroverde en tevens 2 Oscar-nominaties in de wacht sleepte (weliswaar voor make-up en kostuumdesign). De twee hoofdacteurs zijn ouder maar zijn nog beiden bereid om terug te keren naar een film die hen veel faam had opgeleverd. De oorspronkelijke schrijvers Barry Blaustein en David Sheffield hadden eerder een nieuw script geschreven, ook al kon dit de studio niet meteen overtuigen. Nadien werd de Black-ish schrijver Kenya Barris aangetrokken en hij zou wel iets op papier hebben gezegd waar een studio geld wil in pompen.

    Het regiewerk zou overgelaten worden aan Jonathan Levine (Warm Bodies, 50/50, All the Boys Love Mandy Lane), een regisseur die van alle markten thuis is maar op dit ogenblik nog niet echt is doorgebroken. Zijn laatste film Snatched (2017), met Amy Schumer en Goldie Hawn, was tevens niet om aan te zien. Maar hij heeft een excuus want de film was geschreven door Katie Dippold (Ghostbuster remake, The Heat) die zowat de meest waardeloze scenariste is in Hollywood.

    De oorspronkelijke film was geregisseerd door John Landis en gebaseerd op een verhaal van Eddie Murphy waarvoor hij jarenlang last kreeg van een gekke Afrikaanse man die beweerde dat het verhaal op zijn leven was gebaseerd en hij hiervoor rechten claimde. Anderzijds was er ook een meer legitieme claim van scenarist Art Buchwald die het idee voor de film zou hebben gepitched aan Paramount. De studio heeft met de scenarist gesettled voor een bedrag van 900’000 dollar. De scenarist zelf heeft nooit meer gewerkt in Hollywood en stierf in 2007 met zo goed als geen enkele noemenswaardige auteurscredit. Al die rechtszaken hebben er toch voor gezorgd dat de sequel er niet snel is gekomen.

    Of Coming 2 America (zoals hij ook zou kunnen heten) er effectief zal komen moeten we nog afwachten. Eddie Murphy had eerder al in een Tweet duidelijk gemaakt dat hij de film zou doen, om nadien de Tweet te verwijderen en claimen dat zijn account was gehackt om dan uiteindelijk ook zijn account te verwijderen. Er is dus heel wat verwarring en ik vermoed dat Eddie zich realiseert dat hij moet stoppen met ballonnetjes op te laten alvorens hij een concrete deal op zak heeft.

  • James Cameron is deze week begonnen aan Avatar 2

    Pin it!

    Geloof het of niet, maar na 7 (!) valse starten heeft James Cameron dan uiteindelijk beginnen shooten deze week in Californië en later in Nieuw-Zeeland aan zijn Avatar 2 (2020), de eerste sequel in een superproductie van zowaar 4 films back-to-back met een productiekost die ver boven het miljard ligt! Big-Bigger-Biggest is het motto van de Titanic regisseur.

    avatar_2_2020_poster.jpg

    Cameron is ook van plan om te draaien in de Marianentrog, die naar verluidt met zijn 11km diepte de diepste plek is in de Oceaan. De regisseur heeft na Titanic (1997) heel veel energie en middelen gestoken in het diepzeewater-onderzoek, en deze kennis wil hij nu aanwenden voor zijn spektakel film. Hij zou ook de frame-rate aanzienlijk willen verhogen naar 48 beelden per seconde, tot zelfs 60 beelden. Dit kan leiden tot 2 dingen: ofwel komt er een revolutie in de bioscoopzalen en de home cinema-apparatuur die momenteel draaien op 24-25 beelden per seconde, ofwel zal de film zelf gedowngraded worden en dan is het toch allemaal wel wat verloren moeite.

    De scenario voor de verschillende films werden geschreven door Cameron zelf, met de medewerking van Rick Jaffa, Amanda Silver, Josh Friedman en Shane Salerno. In de casting zien we ondermeer Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Oona Chaplin, Sam Worthington, Stephen Lang, Cliff Curtis en Joel David Moore.

    Fox die dit waanzinnige project financiert zal angstzweet hebben op het moment van de release, want ik weet op dit ogenblik niet of ze uit de deal kunnen komen indien duidelijk wordt dat niemand eigenlijk interesse had in Avatar 2, gezien de films na elkaar worden geshoot. En laat me duidelijk zijn: NIEMAND zit te wachten op een nieuwe Avatar film, laat staan 4 nieuwe Avatar films. Cameron is een succesvol filmmaker met films die heel wat box-office records aan diggelen heeft geslaan, ook al heeft hij niet meteen indruk kunnen maken met een filmfranchise zoals zijn collega George Lucas en Peter Jackson dat wel hebben klaargespeeld. De 63-jarige regisseur wil niet vlak voor zijn pensioen duidelijk maken aan iedereen dat hij de grootste der groten is.

    avatar_pandora.jpg
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    En hij heeft op papier de beste kaarten in handen, zeker als je weet dat de eerste Avatar (2009) bijna 2,8 miljard dollar heeft opgebracht. Maar laten we dit even in perspectief zetten. Avatar was een event film. Het was dé film bij uitstek waar je kon "genieten" van 3D cinema. Ondertussen is er al heel wat slijt op de 3D machine gekomen, en blijkbaar staan de bioscoopbezoekers ook niet echt te trappen om 2 euro meer uit te geven voor hun filmticket, om dan een 3D-brilletje op hun neus te zetten. Tevens zijn niet alle 3D films even overtuigend, en er is een fel verschil tussen ‘echte 3D films’ en ‘post-productie 3D effecten’. Wij hebben hier op De Filmblog ad nauseum al kritiek geuit op die opgeblazen 3D rage. Het is allesbehalve een meerwaarde. Volgens een artikel in GZ is de box-office van 3D films met 8% gedaald in 2016 in vergelijking met 2015, en dat ondanks de release van 12 nieuwe 3D films. En deze dalende trend

    Maar als het aan Cameron lag wou hij een techniek in de zalen brengen die het dragen van een bril achterwege zou laten. Daarvoor werkt zijn Lightstorm Entertainment nauw samen met Christie Digital die volop bezig is met een nieuwe laser projectie voor 2020. Het slagen van dit 3D projectiesysteem zal bepalend zijn of Avatar een gigantisch succes zal worden … of de grootste flop in de geschiedenis van de cinema. We zullen het allemaal te weten komen op 18 december 2020.

  • Margot Robbie als een gevallen schaatster in I, Tonya

    Pin it!

    En we hebben misschien hier onze eerste Oscar-kandidaat van het najaar. I, Tonya (2017) is een biografische film rond de competitieve Amerikaanse kunstschaatsster Tonya Harding. De film werd geregisseerd door Craig Gillespie die we nog kennen van de Fright Night (2011), een tegenvallende remake van de gelijknamige horrorfilm uit 1985.

    Korte inhoud: 'I, Tonya' vertelt het waargebeurde verhaal van Olympisch schaatsster Tonya Harding (Margot Robbie). Tijdens de Amerikaanse kampioenschappen ijsschaatsen in 1994 weet Tonya zich op te werken tot een van de favorieten. Door een incident tijdens een oefensessie van de Amerikaanse kampioenschappen van 1994, waarbij haar rivale Nancy Kerrigan (Caitlin Carver) aangevallen wordt door een crimineel die was ingehuurd door haar man Jeff Gillooly (Sebastian Stan), is ze haar toekomst in de sport niet meer zeker.

    i_tonya_margot_robbie.jpg
    © 2017 The Searchers

    In I, Tonya, krijgen we een blik op de beschadigde carrière van figuurschaatser Tonya Harding. De scenarist Steven Rogers (Hope Floats, Stepmom) vertelt het verhaal van de beproevingen en verdrukkingen van Harding in haar persoonlijke en professionele leven, geheel in een zwarte-komedie-vertelstijl in dezelfde lijn als films van Scorsese en de Coen Brothers. Toch probeert de prent ook een zekere dramatische serieux te brengen. Benieuwd of het zal werken. Het script stond in ieder geval op de 2016 Black List, een lijst van veelbelovende scenario's die nog niet verfilmd werden.

    Het is tevens de eerste belangrijke dramatische rol voor Margot Robbie na The Wolf of Wall Street (2013), die hier al haar acteertalenten bloot kan leggen en wie weet zelfs een paar nominaties verzilveren voor prestigieuze filmprijzen. De actrice had in ieder geval geen ervaring met schaatsen en heeft gedurende maanden intensief zitten trainen. De regisseur zelf is niet meteen een ronkende naam maar het verhaal op zich is zeker Oscar-materiaal. De film werd deze maand vertoond op het Toronto International Film Festival (TIFF) en naar verluidt zou de vertolking van Margot toch één van de sterke punten zijn. Toch verbaast het me dat we nog geen trailer hebben zien passeren, laat staan een filmposter of een Belgische releasedatum. Van zodra deze ter beschikking zijn, zullen we deze post updaten.

  • It verbreekt records aan de box-office

    Pin it!

    Wie had ooit kunnen denken dat de R-rated It (2017) zo’n gigantisch succes had kunnen worden aan de box-office. Warner Bros had al een klein vermoeden nadat hun trailer massaal werd bekeken en gedeeld. Na hun openingsweekend staat de film op 117,2 miljoen dollar, en dat met een productiebudget van 35 miljoen dollar. Wie weet had deze prent zelfs nog meer kunnen opbrengen mocht er geen idioot review-embargo zijn geweest. Maar Warner Bros was nerveus nadat ze heel was negatieve buzz kregen bij de aanloop van de Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) film, en dat moeten ze blijkbaar nog verteren.

    De film is nog geen week in de zalen en is nu al de tweede meest succesvolle Stephen King verfilming en laat The Dark Tower (2017) met zijn 107 miljoen na 5 weken in de bioscoop ver achter zich. Het is in ieder geval een kwestie van een paar dagen alvorens deze prent de recette van The Green Mile (1999) zal overstijgen en zo de meest sucvcesvolle Stephen King verfilming zal worden van de in totaal 42 adaptaties.

    it_2017_box-office.jpg

    Meer nog, door het stormweer in Florida en de sluiting van zowat alle complexen in de staat, heeft de film net niet Deadpool (2016) kunnen onttronen als beste openingsweekend voor een R-rated film. Wereldwijd heeft de film ondertussen een recette van 180 miljoen opgehaald, en het ziet er naar uit dat het een grote contender zal worden voor de Top 10 Beste R-rated films ooit. Wat ook opviel is dat 65% van het publiek ouder was dan 25 en evenredig verdeeld tussen mannen en vrouwen. Het ziet er dus allesbehalve goed uit voor die andere R-rated film Mother! (2016) die komend weekend in de bioscoop komt wereldwijd en veel potentiële klanten zal verliezen aan Pennywise.

    Een naam die we dit weekend niet meer zullen vergeten is deze van scenarist Gary Dauberman die ondertussen twee films heeftstaan in de Box-Office Top 10! Naast It heeft hij ook het script geschreven van Annabelle: Creation (2017). Met zijn 15 miljoen dollar haalde deze Warner Bros prent 280 miljoen dollar op na 4 weken.

    En wees maar zeker dat Warner Bros met het volgende weekend in zicht deze komende dagen van zich zal laten horen, met castingsnieuws voor het tweede deel. En Jessica Chastain lijkt zowat de enige naam te zijn die heel waarschijnlijk gecast zal worden als de oudere versie van Beverly Marsh die gespeeld was door Sophia Lillis. Het leek wel of regisseur Andy Muschietti zijn actrice Jessica in gedachten had toen hij Sophia had gecast. Jessica had tevens de hoofdrol in Muschietti’s vorige film Mama (2013). Toch had Warner Bros eerder laten weten dat ze het productiebudget niet nodeloos zouden gaan optrekken voor de sequel en dus was een Hollywood-casting geen optie … maar met deze box-office cijfers zou dit uiteraard wel herzien kunnen worden.

    jason_bateman_ozark_netflix.jpgjessica_chastain_interstellar.jpgjames_corden_cbs.jpgbill_hader_superbad.jpg
    Jason Bateman (© Netflix) - Jessica Chastain (© Warner Bros) - James Corden (© CBS) - Bill Hader (© Columbia Pictures)

    Warner Bros heeft in ieder geval bewezen dat ze een box-office succes kunnen hebben zonder bekende koppen, maar indien de eerste film 400 miljoen zou opbrengen kan je je afvragen of een paar bekende koppen deze franchise niet kan optillen naar +600 miljoen. Aan welke namen denk ik? Wel, voor de rol van Bill Denbrough lijkt Jason Bateman de beste keuze, zeker na de buzz rond de serie "Ozark". Voor de rol van Beverly Marsh lijkt Jessica Chastain de uitverkorene, maar ik zou de kansen van Golden Globe winnares Sarah Paulson niet onderschatten (voor Warner Bros zou ze ook wat goedkoper zijn). Voor de rol van de iets dikkere jongetje Ben Hanscom lijkt het niet zo eenvoudig want het personage zou in het boek vermagerd zijn en dus een iets dikkere acteur casten zou geen noodzaak zijn. Anderzijds is het meteen karakteristiek die zou wegvallen. James Corden lijkt toch de beste keuze keuze voor de rol (en ook hij zal niet te duur zijn voor Warner).

    ray_fisher_justice_league.jpgben_whishaw_london_spy.jpgcasey_affleck_a_ghost_story.jpgbill_skarsgard_it.jpg
    Ray Fisher (© Warner Bros) - Ben Whishaw (© BBC) - Casey Affleck (© A24) - Bill Skarsgård (© Warner Bros)

    Voor de rol van Mike Hanlon denk ik aan Ray Fisher wiens prijs momenteel laag ligt en met de opkomende Justice League film misschien ook nog eens bijzonder populair kan worden. De grappige Richie Tozier zou vertolkt kunnen worden door SNL-acteur Bill Hader, de slimme Eddie Kaspbrak zou dan weer goed vertolkt kunnen worden door de nieuwe Q uit de Bond-films Ben Whishaw en de rol van de joodse Stanley Uris zou gespeeld kunnen worden door Casey Affleck. Hij lijkt geknipt voor de rol. Last but not least, Pennywise moet vertolkt worden door niemand anders dan Bill Skarsgård. Binnenkort zullen we het wel weten wie uiteindelijk gekozen zal worden en hoever ik van de uiteindelijke keuze zat.