News

  • De Link Tax en andere absurde EU copyright regels klaar om gestemd te worden

    Pin it!

    Het is niet onze gewoonte om via De FilmBlog aan politiek te doen, maar binnenkort wordt er in het Europees Parlement een wet gestemd die misschien wel het einde kan inluiden van heel wat onafhankelijke internetsites, en mogelijks ook heel wat filmblogs. Het is een wet die misschien met goede bedoelingen werd opgesteld maar compleet de band mist met wat er on-line leeft. Het Europees Parlement behandelt de ontwerp-wet voor het ogenblik en mikt op een stemming ergens deze zomer. Nadien moet er ook nog onderhandeld worden tussen het EP en de lidstaten.

    copyright_sign.jpg

    De Commissie heeft zitten werken op een 'Copyright in the Digital Single Market Directive' (lees hier de tekst), een nobele bedoeling om auteurs een grotere bescherming te geven. En daar is op zich niets verkeerd mee. Maar het zijn vaak regels die meer schade zullen toebrengen aan de vrije nieuwsverspreiding, dan dat het "de auteurs" op lange termijn ten goede zal komen. Het zal tevens desastreuze economische gevolgen met zich meebrengen, en dit terwijl Europa snakt naar een heropleving van de economie. Lees er alles over op SaveTheLink.org.

    In de States bestaat er een Fair Use wet, die het mogelijk maakt om werken - waarop beperkt auteursrecht geclaimd wordt - toch onder bepaalde voorwaarden te mogen gebruiken. Voor bloggers, en met name filmbloggers, is dit wel een manier om te kunnen functioneren. Wij hebben geen budgetten om een image-databank samen te stellen of nog om reporters naar de States te sturen om foto's te maken van acteurs en actrices. Anderzijds is het vaak onmogelijk om de auteur van een foto te achterhalen, en mochten we deze al weten te vinden, moeten we alsnog zijn contactgegevens opsporen en hopen dat hij op een redelijke termijn ons van antwoord kan dienen of we al dan niet zijn foto mogen gebruiken. Het huidige Citaatrecht is een grijze zone waar advocaten met minder goede bedoelingen momenteel munt uit slaan. Een 'Fair Use' wetgeving zou het voortbestaan van heel wat onafhankelijke sites in stand kunnen houden en dus zijn we voorstander voor een dergelijke wetgeving op Europees vlak.

    copyright,wetgeving

    Maar Europa gaat zelfs nog meer de andere richting in, met absurde nieuwe regels zoals een soort LINK TAX, waarbij het linken naar een andere site met een snippet van wat tekst al reden kan zijn voor een auteursrechten schending, los van de aard van het artikel. Nog meer absurd en zelfs op het randje van de inperking van de vrije meningsuiting, is artikel 13 die internet providers zal aanzetten op trackers te gebruiken om zo materiaal te gaan blokkeren waarop een auteursclaim aan verbonden is. Dit staat opnieuw los van de context waarin de text/afbeelding/video werd gebruikt. Het gevolg is dat bijvoorbeeld meer Nederlandse sites zullen verdwijnen en corporate sites meer macht zullen krijgen. En wat betreft filmbloggers ... wel, de Amerikaanse versies zullen Europa wel veroveren. En gewone gebruikers die niet beschikken over een internetsite zullen vroeg of laat ook geviseerd kunnen worden, met claims voor het gebruik van fotomateriaal op hun Facebook bijvoorbeeld. Ja, er is nood aan een Fair Use wetgeving, in plaats van nog meer beperkingen op de vrije meningsuiting en vrije berichtgeving op internet.

    Deel dit bericht met zoveel mogelijk mensen (u heeft hiervoor van ons de toelating ;) ... ) want weinig mensen zijn vaak op de hoogte van wat er zich allemaal afspeelt op Europees niveau, ook al kan de impact dramatisch zijn.

    Categories: Clash, News 3 comments
  • Zal de whitewashing kritiek The Great Wall box office aantasten?

    Pin it!

    Het gebeurt niet vaak dat een film bij ons een maand vroeger uitkomt dan in de States. The Great Wall (2016) is een film die bij ons niet echt in de smaak viel en dus ook niet echt tijd aan hebben gespendeerd. Nu zijn we echter benieuwd hoe de film zal varen in de States dit weekend. Groot budget + Hollywood ster, staat meestal gelijk aan een box-office hit ... los van het feit of de film in kwestie een zwakke bedoening is.

    The Great Wall,Matt Damon,Pedro Pascal,47 Ronin,Yimou Zhang,The Flowers of War

    Korte inhoud: William (Matt Damon), een Europese huursoldaat, is samen met zijn kameraad Tovar (Pedro Pascal) op zoek naar een krachtig wapen als ze plots gevangen genomen worden door het Chinese leger. Niet veel later raken ze verzeild in een oorlog tegen monsters die het bestaan van China bedreigen. William moet kiezen tussen zich in de strijd mengen, of zijn oorspronkelijke zoektocht voort te zetten.

    Het probleem met de film is dat het overloopt van de visuele effecten en bij momenten deed het me wat denken aan die andere draak van een film, met name 47 Ronin (2014). Het is gelukkig met iets beter acteerwerk en niet onaardige choreografieën, wat dan weer te danken is aan regisseur Yimou Zhang (Hero, House of Flying Daggers). Dankzij de regisseur én acteur Matt Damon is het ook meteen de duurste Chinese film ooit geworden met een budget van 150 miljoen dollar.

    Vijf jaar gelden had Zhang The Flowers of War (2011) geregisseerd met Christian Bale in de hoofdrol (poster), en deze film had ook al 95 miljoen dollar gekost. De regisseur heeft dus de smaak te pakken gekregen, ook al worden de films nauwelijks bekeken buiten China. Anderzijds kan de box-office in China al kunnen oplopen tot een half miljard dollar, dus kunnen ze wel rendabel zijn. Het is niet eenvoudig cijfers te pakken krijgen, maar naar verluidt zou The Great Wall al 170 miljoen dollar opgebracht in China, en dit weekend is Amerika aan de beurt.

    Er was wel wat kritiek op de film. Actrice Constance Wu, die geregeld eens haar ongezouten mening geeft, was niet te spreken over een film met Chinees monument die werd gespeeld door een Amerikaan. Dat Wu niet gecast was in de film zal ook wel iets te maken hebben met haar uitval. Anderzijds kwamen de Chinese acteurs die wél waren gecast in de verdediging, door te zeggen dat van de 5 helden in de film, 4 van Chinese afkomst waren. Er kwam ook veel kritiek van Amerikaanse journalisten op twitter die de term "whitewashing" weer noodgedwongen in de mond moesten nemen, ook al had geen enkele van hen reeds de film gezien.

     

    *** The Great Wall trailer ***

  • Regisseert Mel Gibson Suicide Squad 2?

    Pin it!

    Het nieuws van de dag komt opnieuw uit de comic wereld, en meer bepaald over het vervolg van de wat tegenvallende Suicide Squad (2016). Als we de Hollywood Reporter mogen geloven zou Mel Gibson misschien zijn comic-debuut gaan maken, niet als acteur maar wél als regisseur.

    Warner Bros. zou interesse hebben op de gevallen ster die indruk heeft gemaakt met zijn Hacksaw Ridge (2016), de job aan te bieden van regisseur voor de opkomende Suicide Squad 2 (2019). Eén ding stond voor de studio vast: de film had een behoorlijke box-office recette gerealiseerd ook al zijn de meningen over de film verdeeld (Metascore van 40% - Rotten Tomatoes 26%). Er moest dus uitgekeken worden naar een vervanger voor David Ayer, want het publiek lust de franchise wel. Of Mel Gibson de meest geschikte persoon is om deze bende comic helden te leiden is nog een andere vraag. Gibson maakte eerder ook al een kans om Iron Man 4 te regisseren nadat zijn vriend Robert Downey Jr. had laten opteken dat hij wel zou terugkeren indien Gibson zou regisseren, maar dat draaide tot niets uit. Gibson heeft ook wat andere projecten op stapel liggen, zoals een sequel van The Passion of Christ en een oorlogsfilm genaamd Berserker.

    blood_father_mel_gibson.jpg
    Mel Gibson in Blood Father (2016) © Wild Bunch / KFD

    Maar er is nog niets beslist. Warner Bros zal nog wel andere regisseurs aanspreken voor de job, maar ze zijn zich er wel van bewust dat de naam van Mel Gibson wel wat gewicht draagt nadat zijn laatste film op handen werd gedragen door publiek en critici en de film genomineerd is voor maar liefst 6 Oscars, waaronder Beste Film en Beste Regie. Neem nu dat hij eind deze maand effectief de Oscar zou winnen, dan zouden de rollen misschien wel eens omgekeerd kunnen zijn en zou Warner Bros. wel eens op de knieën gaan voor Mel. Maar zover zijn we nog niet en het is zo goed als een uitgemaakte zaak dat La La Land alles zal winnen. En er zijn nog andere kandidaat regisseurs, zoals Daniel Espinosa (Safe House), Jonathan Levine (50/50) en Ruben Fleischer (Zombieland). En Ayer zal zich ondertussen bezig houden met de spin-off film Gotham City Sirens (20??).

    Maar weet je welke regisseur ze hadden moeten contacteren voor deze sequel? Geen van bovenstaande namen, maar wel de John Wick regisseur Chad Stahelski. Die kerel zit momenteel op een wolk en niets wat hij doet is verkeerd en lijkt buitengewoon geniaal. Die gast kan een flutscript omtoveren tot een ontspannende en visueel knappe prent waar het publiek meer van wil zien. Het is stoer, sexy, betoverend en de adrenaline druipt van het scherm. Het zijn tevens films die je wil terug zien, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Fast & Furious film. Momenteel is hij aangesteld om de volgende Highlander (20??) film te maken, maar Suicide Squad 2 was eigenlijk wel bestemd voor hem.

    Anderzijds is de keuze van Mel Gibson nog zo slecht niet, indien hij volledige controle krijgt over het project. De eerste Suicide Squad was een echte nachtmerrie voor David Ayer. Hij had geen final cut, en de studio heeft zijn film afgewerkt zonder hem, en bekijk het resultaat. Wanneer ze iemand hebben van het kaliber van Mel Gibson denk ik niet dat ze veel controle zullen kunnen uitvoeren op de regisseur. Mel zal niet met zich laten sollen. En misschien heeft dit project wel een filmmaker nodig die het los kan trekken van de inbreng van de studio. Mel kent geen fluit van comic book's, maar hij is wel een talentvol filmmaker, die zich vast bijt in zijn onderwerp. Het zal misschien niet de Suicide Squad zijn die comic book fans verwachten, maar het zal hoogst waarschijnlijk wel meer succes hebben dan de eerste film, en hopelijk een betere film.

  • Split van M. Night Shyamalan pakt uit met grote twist

    Pin it!

    En hier hebben we de nieuwe M. Night Shyamalan thriller, dus verwacht jullie maar aan een heuse plottwist. Deze grote ommekeer werkt soms verrassend goed, zoals in The Sixth Sense (1999), maar in de meeste gevallen komt het wel plattekes over. Laten we hopen dat het in Split (2016) beter in mekaar zit.

    split_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Ook al heeft Kevin (James McAvoy) 23 persoonlijkheden, die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft kunnen aantonen, ontwikkelt er zich een nieuwe persoonlijkheid die op het punt staat alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes worden ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsook voor elkeen die zich in zijn buurt bevinden.

    En gezien deze film het vooral ook moet hebben van zijn plotwendingen, kan ik eigenlijk niet zo heel veel vertellen over het verhaal. Het is dan ook één van de gekste twist uit het repertoire van Shyamalan, en één die je echt wil ervaren in de bioscoop. Probeer dan ook niet al teveel te lezen over deze prent. Voor de regisseur was het naar verluidt ook één van zijn meest uitdagende projecten. Ook voor de acteur McAvoy was het een beproeving, die tevens zijn hand brak tijdens de shoot, en naar het hospitaal moest afgevoerd worden nadat hij het twee dagen verborgen kon houden van de ploeg. Joaquin Phoenix was eerst gecontacteerd voor de vertolking, maar deze deal ging uiteindelijk niet door.

    Verrassend is dat er ook dat de regisseur voor deze film niet heeft samengewerkt met James Newton Howard maar wel beroep deed op de muziek van West Dylan Thordson, ook al werden nog stukjes muziek gebruikt van zijn vertrouwde componist. Ook de fotografie lag in handen van iemand met wie hij nog nooit eerder mee had samengewerkt, met name de Director of Photography Mike Gioulakis (It Follows).

    split_2016_pic02.jpgsplit_2016_pic01.jpgsplit_2016_pic03.jpg

    In de casting zien we Anya Taylor-Joy opduiken die eerder al te zien was in Morgan (2016). Ook de tv-actrices Haley Lu Richardson en Jessica Sula zijn van de partij. Op 22 februari 2017 komt Split bij ons in de bioscoop.

     

    *** Split trailer ***

  • De terugkeer van Vin Diesel naar xXx: Return of Xander Cage

    Pin it!

    De eerste xXx (2002) film stelde niet zo heel veel voor. De sequel xXx: State of the Union (2005), zonder Vin Diesel, stelde nog minder voor. Maar den Diesel is terug met xXx: Return of Xander Cage (2017) en gezien hij zowat de meest succesvolle acteur is geworden met zijn Fast & Furious films, lijkt het productiebudget serieus opgetrokken (tot 85 miljoen dollar), en bijgevolg ook de visuele effecten en actie-sequenties.

    xxx,state of the union,xXx Return of Xander Cage,Vin Diesel,Donnie Yen,Ruby Rose,Deepika Padukone,Tony Jaa,Toni Collette,Samuel L Jackson,Ice Cube,Rory McCann,Rory McCann,DJ Caruso,F Scott Frazier

    Korte inhoud: De beruchte extreme sporter Xander Cage (Vin Diesel) werkt nu samen met de regering, en raakt in conflict met de dodelijke Xiang (Donnie Yen) en zijn team. Om het duistere en onverwoestbare wapen, Pandora's Box, te vinden vormt Xander een geheel nieuw team van thrill-seekers. Hij raakt verstrikt in een internationaal complot en het lijkt erop dat diverse regeringen op het hoogste niveau hierbij betrokken zijn.

    Voor Diesel is het 15 jaar geleden dat hij nog in de huid van dit personage heeft gekropen. Hij moest zelfs niets weten van de sequel en trok zijn neus op voor een paycheck van 20 miljoen dollar en 10% op de omzet. Achteraf gezien een wijze keuze. Nu heeft hij nog maar deze film ingeblikt of hij spreekt al over een xXx 4. Vin Diesel was ook niet te zien in de sequel 2 Fast 2 Furious (2003), maar was dan na de derde film niet meer weg te denken van de franchise.

    In de casting zien we opnieuw Ruby Rose opduiken, een actrice die eigenlijk niet echt kan acteren maar er altijd wel geweldig uitziet. Ook het Indiaanse model Deepika Padukone is van de partij, naast Tony Jaa, Toni Collette, Samuel L. Jackson, Ice Cube en Rory McCann. De regie van de film is in handen van D.J. Caruso (Disturbia, I Am Number Four, Eagle Eye) en het script komt van F. Scott Frazier (Collide, The Number Station). Morgen komt xXx: Return of Xander Cage bij ons uit in de bioscoop.

     

    *** xXx: Return of Xander Cage trailer ***