News

  • Valerian and the City of a Thousand Planets van Luc Besson

    Pin it!

    Een film die bijzonder veel risico's neemt en waarschijnlijk binnenkort met rode cijfers zal eindigen is deze Valerian and the City of a Thousand Planets (2017) van niemand minder dan Luc Besson. De super-producent en regisseur maakt hiermee zijn terugkeer naar het science-fiction genre na Lucy (2014) en The Fifth Element (1997).

    valerian_and_the_city_of_a_thousand_planets_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Valerian (Dane DeHaan) en Laureline (Cara Delevingne) vormen een speciale eenheid van de regering van menselijke gebieden. Ze zijn belast met het handhaven van de orde in het heelal. Valerian heeft echter meer in gedachten dan alleen een professionele relatie met zijn partner en probeert haar telkens voor zich te winnen. Laura weet echter van zijn uitgebreide verleden met vrouwen en heeft daarnaast haar eigen traditionele waarden, waardoor ze hem telkens blijft afwijzen.

    De reden waarom deze prent mij niet meteen kon overtuigen was die bizarre eerste trailer die op een rip-off leek van Avatar en Star Wars, gelukkig is de tweede trailer iets beter. Luc Besson is ook een hit-and-miss regisseur dus dit kan alle kanten uitgaan. En ik heb tevens ook mijn twijfels over actrice en model Cara Delevingne. De film is gebaseerd op de Franse comic 'Valerian and Laureline' van Pierre Christin en Jean-Claude Mézières (een comic die ook de inspiratiebron was voor The Fifth Element en Star Wars). Het belooft in ieder geval heel wat wilde actie en visueel vertier met een karrenvracht aan acteurs, gaande van Ethan Hawke, Clive Owen, Rutger Hauer, Mathieu Kassovitz tot zelfs Rihanna. En na het zien van hun laatste poster lijken ze zelfs ook een link te maken met The Fifth Element. Bovenaan rechts zie je een naambord van een bar. Je kan het woord niet helemaal lezen maar het lijkt wel 'Korben's' te noemen, iets wat zou kunnen verwijzen naar het karakter van Bruce Willis, met name Korben Dallas. Maar tot op heden hebben we nog niets gehoord van een eventuele cameo van Bruce Willis.

    Deze prent was een dure aangelegenheid voor Besson en zijn EuropaCorp. De film zou 197 miljoen euro hebben gekost (210 miljoen dollar) wat een gigantisch bedrag is voor een Europese film, en naar verluidt zou het ook gefinancierd zijn zonder tussenkomst van de Franse filmsubsidie; gezien de prent niet in het Frans was opgenomen. Maar Besson heeft zijn contacten en wist het geld bijeen te brengen en kon zo werken met de beste visuele effectenhuizen ter wereld, Weta Digital, Rodeo FX en ILM (Industrial Light & Magic).

    valerian_and_the_city_of_a_thousand_planets_2017_pic01.jpgvalerian_and_the_city_of_a_thousand_planets_2017_pic02.jpgvalerian_and_the_city_of_a_thousand_planets_2017_pic03.jpg
    © Belga Films / EuropaCorp

    Hij zou ook wat druk uitgeoefend hebben op de Franse regering door te stellen dat hij de film evengoed in Hongarije kon opnemen en hiermee een paar miljoen zou kunnen uitsparen, gezien de hogere loonkost in Frankrijk. Bijgevolg werd een wetswijziging doorgevoerd voor Engelstalige Franse films. Deze kunnen nu onder een Franse subsidieregeling vallen tot 30% van het budget, met een maximum van 30 miljoen Euro. Maar gezien een groot deel toch in het buitenland werd gemaakt zou hij toch naast de honingpot hebben gegrepen. Toekomst zal uitwijzen of de Franse regering een wijze beslissing heeft gemaakt.

    Het is meteen ook de duurste Franse film ooit en springt over de 82 miljoen dollar van Astérix aux Jeux Olympiques (2008). De film zal wereldwijd rond de 400 miljoen dollar moeten ophalen voor een break-even en ik betwijfel sterk of ze dit zullen halen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

     

    *** Valerian and the City of a Thousand Planets trailer ***

  • Pers laaiend enthousiast over de horror-komedie Get Out

    Pin it!

    Er is een low budget horrorfilm die indruk maakt tijdens zijn bioscooprelease, en dat is Get Out (2017), het regiedebuut van de comedy acteur Jordan Peele, die deze film ook heeft geschreven.

    get_out_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Get Out' volgt een koppel, Chris (Daniel Kaluuya) en Rose (Allison Williams), dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

    Wij moeten de film nog zien maar want ons is opgevallen dat de film heel wat lovende kritieken krijgt. Met meer dan 230 review haalt de film 99% op Rotten Tomatoes. Zoiets is ongezien voor een horrorfilm. De film mengt komedie met gruwel en mengt alles in een maatschappij kritisch en satirisch sausje en het resultaat zou geweldig goed werken. De regisseur is bekend voor zijn populaire show "Key and Peele", waarmee hij vorig jaar een Emmy won. Ook won de horrorfilm vorige week op festival Imagine de publiekprijs Silver Scream Award.

    In de VS breekt Get Out ondertussen alle records. De film heeft 4,5 miljoen dollar gekost om te maken en heeft ondertussen een kleine190 miljoen dollar opgebracht. Naast het mega-succes van The Fate of the Furious (2017) en Split (2016) zijn het echt wel gouden jaren voor Universal. Peele zou zelfs de eerste Afro-Amerikaanse filmmaker zijn die met een debuutfilm dat bedrag binnensleept. Forbes schreef dat het ook de meest succesvolle bioscooptitel ooit was die niet is gebaseerd is op eerder gepubliceerd materiaal zoals, een bekend boek of een televisieserie, maar deze bewering klopt niet (cf. Split).

    get_out_allison_williams_daniel-kaluuya_pic01.jpgget_out_daniel-kaluuya_pic02.jpgget_out_catherine_keener_bradley_whitford_pic03.jpg
    © 2017 Universal Pictures

    De film werd opgenomen in een recordtijd van 28 dagen. Peele kwam op het idee voor de film na een stand up van Eddie Murphy over een zwarte man die de ouders ontmoet van een blanke vriendin. De eerste poster was een beetje geïnspireerd op La Haine (1995), twee compleet verschillende films maar met gelijkaardige standpunten over culturele verschillen, marginalisering en racisme. Get Out komt bij ons uit op 3 mei 2017.

     

    *** Get Out trailer ***

  • OMG, David Fincher wil World War Z 2 regisseren!

    Pin it!

    Acteur en producer Brad Pitt wil met zijn productiehuis Plan B Entertainment kost wat kost werk maken van de sequel van World War Z (2013), zowat de duurste zombiefilm ooit, die heel wat obstakels kende tijdens zijn productie.

    Het productiehuis Plan B is voornamelijk bekend voor zijn ondersteuning van independent producties, al dan niet met Hollywood acteurs (Moonlight, By the Sea, The Big Short, Selma, 12 Years A Slave, The Tree of Life), maar deze films brengen niet altijd voldoende fondsen binnen. Dus moet er af en toe ook wel eens een commerciële film worden gemaakt, om de machine draaiende te houden. EuropaCorp van Luc Besson functioneert op een gelijkaardige manier, ook al dat ze de laatste jaren voornamelijk hebben ingezet op actiefilms en komedies. Paramount had 190 miljoen dollar in de eerste film geïnvesteerd, maar kwam maar net uit de kosten met een wereldwijde box-office van 540 miljoen. Maar mits een betere budget-controle heeft deze franchise zeker voldoende potentieel om de 600 miljoen te overschrijden.

    world_war_z_2.jpg
    © Paramount Pictures

    De vraag aan ieders lippen is wie de film dan moet regisseren. Eerst kwam de naam van J.A. Bayona opduiken, maar hij kreeg Jurassic World 2 (2018) in zijn schoot geworpen. Als het van Brad Pitt afhangt, wil hij kost wat kost zijn maatje David Fincher (Se7en, Fight Club, The Social Network, Gone Girl) aan boord, een regisseur die normaal gezien GEEN sequels wil maken (na zijn frustratie tijdens de productie van Alien³) en voor de studio ook niet meteen iemand is die gigantisch veel bezoekers trekt met zijn films. Zijn meest succesvolle film blijven Se7en en Gone Girl, en deze twee films hebben wereldwijd slechts +/- 360 miljoen binnengehaald tijdens zijn bioscoop-release. Maar Fincher scoort dan wel weer beter op de Home Cinema markt dan veel andere blockbuster regisseurs, maar Paramount zal toch voorzichtig moeten zijn. Enerzijds willen de fans dat een sequel het origineel overtreft op visueel vlak, en daar hangt een prijskaartje aan vast. World War Z 2 (20??) zal mijn inziens gemakkelijk tussen de 200 en 250 miljoen dollar kosten. Dat betekent dat de film een kleine 500 miljoen zal moeten opbrengen om uit de kosten te komen, iets wat David Fincher tot op heden nog NOOIT heeft bereikt.

    Maar dat is het financieel plaatje. Persoonlijk WIL IK David Fincher achter de camera. Hij kan als geen ander het lugubere accentueren en ons laten afdalen in een ware zombie hel. Een eerste draft van het script zou geschreven zijn door Steven Knight (Allied, Locke, Eastern Promises) gebaseerd op de karakters van Max Brooks, maar ondertussen zou er al een rewrite aan de gang zijn met Dennis Kelly. Een beetje een vreemde keuze gezien deze scenarist eigenlijk niet echt kon overtuigen met zijn Black Sea (2014) script.

    Maar het project moet nog groen licht krijgen dus moeten we nog afwachten hoe dit project vorm zal krijgen. David Fincher is een geniaal regisseur maar ik ben bij deze bijzonder benieuwd of hij ook een blockbuster film kan maken en of Brad hem over de streep kan halen om een sequel te maken. De toekomst zal het uitwijzen en Variety liet nog uitschijnen dat we dicht bij een deal zitten.

  • Niet Rounders 2 maar Molly's Game wordt de volgende pokerfilm

    Pin it!

    Zowat drie jaar geleden dook een bericht op dat er een Rounders (1998) sequel in ontwikkeling was, maar tot op heden lijkt het project niet van de grond te komen. Nochtans was Rounders één van de betere poker-films en zowel acteur Matt Damon als scenaristen Brian Koppelman en David Levien waren klaar voor een nieuw partijtje high-stake-poker aan de tafel van Teddy KGB (John Malkovich).

    © 1998 Miramax
    rounders_1998_poster.jpg

    Rounders 2 is echter nog niet dood en begraven. Volgens Damon is er effectief al een script voor de film (zie onderstaande You Tube clip) en zou het zich afspelen in de online-pokerwereld. Iets waar de twee scenaristen al een beetje ervaring mee hadden met de film Runner Runner (2013), ook al ging deze prent niet echt over het poker-spel. Runner Runner met Justin Timberlake was tevens ook geen culthit zoals Rounders.

    Rounders werd gemaakt voor 12 miljoen euro en bracht enkel al in de VS zo'n 23 miljoen dollar op, en werd een gigantisch succes op de home-cinema markt. Er bestaan spijtig genoeg geen cijfers over de financiële prestaties in de rest van de wereld, maar we gaan er vanuit dat de film toch zijn productiebudget een paar keer heeft kunnen verdubbelen. En de reden waarom de film er nog niet is gekomen heeft deels te maken met de verkoop van Miramax in 2015 voor 1 miljard dollar, door een mediagroup uit Quatar ganaamd beIN Media Group. Bijgevolg is het nu een rechten-dispuut en lijkt er maar geen schot in de zaak te komen ondanks de roep van menig fans om er werk van te maken. Bob en Harvey Weinstein, die Miramax hebben opgericht en in 2005 het huis hebben verlaten om The Weinstein Company op te richten, hebben nog steeds interesse in de titels van Miramax.

    Dus moeten we nog even geduld hebben en ons geluk zelf maar op de proef stellen in één van de Brusselse casino's, en aan een pokertafel met een doos Oreo-koekjes en een zwaar Russisch accent de alom bekende quotes citeren: "In my club, I will splash the pot whenever the fuck I please." of nog bij een eventueel verlies "Pay that man his money".

    Maar in tussentijd is het uitkijken naar een andere pokerfilm die dit jaar in de bioscoop komt. Molly's Game (2017) is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal van een jonge skiër en voormalig Olympisch atlete, die een succesvol onderneemster wordt wanneer ze een internationaal pokerspel opzet, waarmee ze al snel in het vizier terecht komt van de FBI. Het zou gaan over het regie-debuut van Aaron Sorkin, die tevens het script schreef gebaseerd op de biografie van Molly Bloom. Sorkin (The West Wing, The Newsroom) won een Oscar voor zijn script van The Social Network (2010) en won een Golden Globe voor Steve Jobs. De hoofdrol wordt vertolkt door Jessica Chastain, en zij speelt naast Idris Elba, Kevin Costner, Natalie Krill en Michael Cera. Een film dus om naar uit te kijken, ook al ben je geen poker-fan.

     

    *** Matt Damon over Rounders 2 ***

  • The Fate of the Furious breekt alle records

    Pin it!

    Het stond al een beetje in de sterren geschreven maar het is nu ook uitgekomen. The Fate of the Furious (2017) heeft dit weekend de box-office veroverd. Niet allen dit, maar ze hebben ook nog eens alle records verbroken met een wereldwijde recette van 532 miljoen dollar, waarmee het zowel Jurassic World (2015) als Star Wars: The Force Awakens (2015) voorbij steekt.

    the_fate_of_the_furious_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Nu Dom (Vin Diesel) en Letty (Michelle Rodriguez) op huwelijksreis zijn, Brian (Paul Walker) en Mia (Jordana Brewster) met vervroegd pensioen zijn gegaan en de rest van de crew vrijgesproken is, lijken de leden van het team normale levens te leiden. Maar als een mysterieuze vrouw (Charlize Theron) Dom verleidt om terug te keren naar het misdaadleven en hij degenen om zich heen bedriegt, wordt de hechte vriendschap van de groep op de proef gesteld. Van de kust van Cuba, langs de straten van New York City, en de ijsvlaktes van de Arctische Barentszee, moet onze elite-eenheid wederom plankgas de wereld rond om een anarchist te belemmeren in het ontketenen van wereldwijde chaos... En om de man die hen tot een familie maakte thuis te brengen.

    De film deed wereldwijd een kleine 140 miljoen meer dan de vorige editie Fast & Furious 7 (2015), en deze film is de 6de meest succesvolle film aller tijden. Dus dat belooft voor Furious 8. In de States deed had deel 8 weliswaar minder geld opgebracht in zijn openingsweekend. Furious 8 heeft 98,8 miljoen dollar opgebracht in de States, daar waar Furious 7 zomaar eventjes 174 miljoen heeft opgebracht en dit met een productiebudget van 190 miljoen dollar. Star Wars: The Force Awakens staat wel nog steeds op 1 met een recette van 248 miljoen dollar openingsweekend in de States.

    Ik laat ook even optekenen dat Furious 8 zijn grootste succes heeft geboekt in China, waar de film 192 miljoen heeft binnengehaald. Net zoals Transformers lijkt deze franchise een echte box-office magneet te zijn, los van de uiteindelijke kwaliteit van de film.

    the_fate_of_the_furious_2017_pic.jpg
    © Universal Pictures International

    Ook in België maakt Furious 8 brokken met een record-openingsweekend. De film opende woensdag 12 april en de teller stond gisteravond, amper 5 dagen later, al op 250.000 toeschouwers. Hiermee is de film alvast recordhouder voor 2017 en doet hij het dubbel zo goed als Beauty and the Beast (2017). Furious 8 komt hiermee in de top 5 van films met het beste openingsweekend aller tijden in België. We moeten tot december 2015 teruggaan om vergelijkbare cijfers te zien Star Wars: the Force Awakens.

    ***Related Posts***
    13/04/2017: The Fate of the Furious filmbespreking
    25/04/2015: Er komen nog 3 Fast & Furious films

     

    *** The Fate of the Furious trailer ***

  • Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    De zalen liepen vol voor Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016), een verhaal die zich 70 jaar voor de gebeurtenissen in Harry Potter afspeelt, opnieuw geschreven door J.K. Rowling (meteen ook haar debuut als scenariste) en in regie van Harry Potter regisseur David Yates (met 4 Harry Potter films op zijn cv). Toch is dit geen prequel op de Harry Potter films, dan wel een uitbreiding van de magische wereld. Rowling schreef het boek in 2001.

    fantastic_beasts_and_where_to_find_them_2016_poster01.jpg

    Korte inhoud: 1926. Het verhaal volgt een zogeheten magie-zoöloog, Newt Scamander (Eddie Redmayne) genaamd. Newt heeft net zijn wereldwijde excursie voor het vinden en vastleggen van een bijzondere collectie fabeldieren afgerond. Tijdens een tussenstop in New York loopt alles uit de hand wanneer een paar fabeldieren uit zijn magische koffer weten te ontsnappen, die wel eens problemen zouden kunnen veroorzaken voor zowel de tovenaars- als de Dreuzelwereld.

    Toch had deze wel een beetje een omslachtige titel. De franchise-titel werd dan ook snel ingekort tot Fantastic Beasts, kwestie dat de sequels altijd wel van die magische titels zullen hebben en niet klinken als Fantastic Beasts and Where to Find Them: And the NeverEnding Story Behind the Two Towers. Zou niet ideaal geweest zijn voor de promotie ervan. Of misschien kiest Warner Bros om gewoon om de sequels een nummer te geven. Rowling werkt aan maar liefst 4 vervolgfilms! Hoe dan ook, de toon lijkt ingezet voor een nieuwe Harry Potter-achtige rage. Deze film was in ieder geval geslaagd.

    En er is veel om aan te bevelen. Yates brengt zijn eigenzinnige esthetiek aan en zijn persoonlijke touch werkt volledig binnenin dit universum en doet uiteraard terugdenken aan de Harry Potter films. Hij regisseerde de laatste vier afleveringen van de Harry Potter-reeks en Yates zou meteen ook de 4 vervolgfilms van Fantastic Beast gaan inblikken, een job die hem tot 2024 zal bezig houden. Vreemd genoeg verbaasde het me een beetje dat Rowling zelf niet achter de camera is gekropen gezien haar betrokkenheid tot de film. Maar haar invloed is in ieder geval onmiskenbaar. Het resultaat is een 2 uur durende magische rollercoaster, een escapistisch avontuur met fabelachtige wezens die naast het vrolijke ook een sinistere toon hebben weten te zetten. Uiteraard hebben we schitterende fotografie en prachtige visuele effecten die de magie nog meer tastbaar maken. Er is een 3D versie uit van de film ook al werd deze prent niet opgenomen met 3D-technologie. Ook de weelderige muziekscore van James Newton Howard is een troef voor deze film.

    De eerste film heeft zowat 180 miljoen dollar gekost en optimistische voorspellingen hadden een opbrengst van 1 miljard verwacht wereldwijd - gezien de producers verwacht hadden dat alle Harry Potter fans van de partij zullen zijn tijdens de bioscooprelease. Het werd uiteindelijk 812 miljoen dollar, wat uiteraard nog steeds 'betoverend' is. De film moest het opnemen tegen Disney's Doctor Strange (2016) die in zijn tweede week zat en Trolls (2016) van DreamWorks die uiteindelijk een pijnlijke flop werd.

    fantastic_beasts_and_where_to_find_them_2016_pic03.jpgfantastic_beasts_and_where_to_find_them_2016_pic02.jpgfantastic_beasts_and_where_to_find_them_2016_pic01.jpg
    © 2016 Warner Bros.

    Pittig detail, regisseur Chris Columbus had de mogelijkheid om Eddie Redmayne te casten in Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002), maar mocht al opkrassen na één zin. De compleet onbekende Christian Coulson werd dan gecast voor de rol van Tom Riddle. Van acteur Coulson en regisseur Chris Columbus horen we uiteindelijk niet zo heel veel meer, en nu heeft Redmayne zijn eigen franchise en de acteur heeft zelfs nooit een auditie moeten doen. Karma is a bitch. Bij de andere acteurs zien we ondermeer Colin Farrell, Dan Fogler, Katherine Waterston, Samantha Morton, Ezra Miller, Alison Sudol, Jenn Murray en Faith Wood-Blagrove die haar filmdebuut maakt.

    Volgende week woensdag 29 maart 2017 komt Fantastic Beasts and Where to Find Them uit op DVD, Blu-ray, 4K UHD, en Video on Demand. Er staat geen audio-commentaar van de regisseur, wel heel wat making-of filmpjes over de personages, de visuele effecten, de design van de film en nog een pak deleted scenes (11 stuks).

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 23 maart 2017

     

    *** Fantastic Beasts and Where to Find Them trailer ***