De FilmBlog - Page 6

  • Top 10 van de meest flagrante product placement in films

    Pin it!

    De film van het moment is zonder twijfel Blade Runner 2049 (2017), en voor zij die de film hebben gezien zullen weten dat op bepaalde momenten de product placement soms echt wel decadente vormen aanneemt (ook al is het in de meeste gevallen wel zo bedoeld) met reclame voor Peugeot, Atari, ... Soms is het storend, op andere momenten (zoals bij Blade Runner of Superman II) hoort de reclame volledig bij het universum die gecreëerd is.

    Soms is ‘product placement’ ook iets wat je niet kan ontwijken. Neem nu een automerk. Ik kan me niet inbeelden dat elke film een speciaal voertuig gaat ontwerpen om zo al te evidente reclame te vermijden. In de meeste gevallen worden heel wat films wel gesponsord door automerken. In GoldenEye (1995) werd bijvoorbeeld de gloednieuwe BMW Z3 Roadster voorgesteld (pic), iets waarvoor de automaker 3 miljoen dollar voor over had, en iets wat hen 240 miljoen in voorverkoop had opgebracht. Maar ook ALLE Fast and Furious films steken vol van product placement van voertuigen (Ford, Bentley, Mercedes-Benz, Dodge, Chevrolet, …) elk goed voor een sponsoring van een bedrag tussen de 1,7 en 16 miljoen dollar naargelang het gebruik. Hier is een Top 10 van de meest flagrante product placement in films (dit had evengoed een Top 100 kinderen zijn, maar we hebben er 10 leuke uitgepikt).

    Top 10 Movies with Blatant Product Placement

    10. E.T. the Extra-Terrestrial (1982) [Hershey]

    We zullen dit lijstje beginnen met een klassieker, met name E.T. the Extra-Terrestrial van Steven Spielberg. Hierin zien we Elliott die de alien lokt met snoepjes van Hershey. Eigenlijk hadden dit M&M snoepjes moeten zijn, maar een stel idioten binnen het marketing departement van het bedrijf wou het script eerst lezen, iets wat de studio niet wou. De deal sprong af en de Hershey Foods Corporation kwam op de proppen met zijn Reese’s Pieces, wat uiteindelijk ook in de film werd gebruikt. En met succes want het bedrijf noteerde een omzetstijging van maar liefst 65%.

    e_t_the_extra_terrestrial_product_placement.jpg
    © Universal Pictures Benelux

    9. Transformers (2007-2017) [Victoria Secret, Bud Light...]

    Michael Bay is in staat om gigantische budgetten voor zijn films te vergaren dankzij product placement. Zijn films zijn in vele gevallen simpelweg commercials voor Budweiser, Burger King, Pepsi en bovenal Victoria Secret. De filmmaker is bezeten met knappe modellen, en hij weet als geen ander om een stripclub in beeld te brengen. Lingerie is daarin een essentieel onderdeel. Ook al schrikt Bay er niet voor terug om een bus met Victoria Secret in zijn film te steken. En het is trouwens niet alleen in de Transformers films. Er is zelfs een leuke video met de 555 momenten van product placement in zijn films. Geen enkele Hollywood regisseur doet beter.

    transformers_product_placement.jpg
    © Paramount Home Entertainment

    8. Terminator 1 & 2 (2016) [Pepsi]

    Er is heel wat product placement in de Terminator films, maar één merk valt toch behoorlijk op, en dat is Pepsi. In de eerste film zagen we Pepsi in neon in een bar waar de Terminator op zoek was naar een gepaste klederdracht. In Terminator 2: Judgment Day passeerde hij naast een Pepsi automaat. Een beeld dat de helft van het scherm invulde en waar je niet naast kon kijken.

    terminator_two_judgement_day_product_placement.jpg
    © Universal Pictures Benelux

    7. Doctor Strange (2016) [Huawei]

    Product placement die uit de toon valt is deze die in geen geval klopt met de karakters. Neem nu Dr. Stephen Strange die in het begin van Doctor Strange rondreed in een Lamborghini Huracán Coupé van een slordige 240’000 dollar, maar dan belde met een Chinese smartphone van 399 dollar, inclusief het Huawei Y7 hoesje. Normaal heb je meestal Samsung of Apple phones, maar het Chinese bedrijf wou zijn visibiliteit vergroten in het Westren en ging een partnerschap aan met Marvel. Wees dus maar zeker dat we in de toekomst nog meer Huawei phones, al dan niet met hoesje in comic adaptaties zullen zien.

    doctor_strange_product_placement.jpg
    © Walt Disney Studios Home Entertainment

    6. Skyfall (2012) [Heineken]

    Bier lijkt nog steeds een top artikel voor product placement en hoezeer je een James Bond zou verwachten met een martini, was de verrassing groot om 007 te zien met een Heineken flesje. Wat mij betreft toch één van de betere product placement momenten, want dit was net een moment waarin Bond zowat aan de grond zat. Het Nederlandse biermerk moet hier tevens gouden zaken hebben gedaan want Skyfall was een schot in de roos, zowel inhoudelijk als aan de box-office met meer dan 1,1 miljard dollar omzet.

    skyfall_product_placement.jpg
    © Twentieth Century Fox Home Entertainment

    5. The Amazing Spider-Man 2 (2014) [Heineken]

    Dat The Amazing Spider-Man 2 een Sony product is, zal je meteen geweten hebben na het zien van de film. De Sony product placement is omni-present, gaande van laptops, tot fototoestellen en geheugenkaarten. En wanneer de marketing de focus weg haalt van het drama, dan gaat het de verkeerde kant uit. Tevens is het behoorlijk om overall Sony te zien opduiken, alsof de wereld nog nooit heft gehoord van Samsung of Apple.

    amazing_spiderman_2_product_placement.jpg
    © Sony Pictures Home Entertainment

    4. Cast Away (2000) [Fed Ex]

    In het geval van Cast Away hebben ze een gehele film gebouwd rond twee producten. Enerzijds Fed Ex en anderzijds Wilson Sporting Goods. Het is tevens ook een voorbeeld van flagrante product placement die helemaal niet stoort, omdat het deel uitmlaakt van het verhaal. Meer nog, het product wordt een karakter op zich. De twee desbetreffende firma’s hebben een paar miljoenen op tafel gelegd maar de return was van onschatbare waarde.

    cast_away_product_placement.jpg
    © Universal Pictures Benelux

    3. I Robot (2000) [All Stars]

    Regisseur Alex Proyas was ooit een beloftevolle filmmaker, maar na I Robot ging het wat de verkeerde kant uit en na de catastrofe Gods of Egypt (2016) . Misschien heeft hij zich iets teveel laten leiden door de commercie in Hollywood, want welke regisseur zou een gehele scene in zijn film volledig toewijden aan een schoenenmerk? In I, Robot kregen we dit echter te zien toen Will Smith zijn All Stars aantrok. Bekijk de hier, het lijkt wel een commercial.

    i_robot_product_placement.jpg
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    2. Blade Runner 2049 (2000) [Atari]

    De beste product placement is deze die teruggrijpt naar oudere merken en deze op één of andere manier weer trendy maakt. Blade Runner 2049 is hiervan een mooi voorbeeld met Atari die op een gigantisch gebouw staat te blinken. Maar Blade Runner 2049 heeft ook momenten waar de product placement net iets te flagrant is, zoals deze waarin het merk Peugeot op het scherm wordt uitgesmeerd.

    blade_runner_2049_product_placement.jpg
    © Sony Pictures Home Entertainment

    1. Superman II (1980) [Malboro & Coca-Cola]

    Maar de best product placement blijft toch deze in Spiderman II waarin Superman het gevecht aangaat met Zod en zijn twee handlangers. Daarmee wordt Supêrman in een Malboro truck gesmeten en eindigt één van de handlangers in een Coca-Cola neon reclamepaneel. Tegenwoordig zou zoiets waarschijnlijk niet meer werken, maar toen was het wel een bijzonder gewaagde zet van de regisseur. Superman II heeft bijzonder veel zwaktes, maar dit gevecht blijft nog steeds nazinderen.

    superman_ii_product_placement.jpg
    © Warner Home Video

  • Wonder Woman (2017) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het is lange tijd geleden dat ik nog zo onder de indruk was van een DC film als bij deze Wonder Woman (2017), briljant in beeld gezet door Patty Jenkins (Monster), die meteen Kathryn Bigelow zal vervangen als mijn favoriete actie-regisseuse.

    wonder_woman_2017_poster03.jpg

    Korte inhoud: De Amazoneprinses Diana (Gal Gadot), dochter van Hippolyta (Connie Nielsen), is opgegroeid in het weelderige tropische eiland Themyscira, thuisbasis van de Amazonen en opgeleid door Antiope (Robin Wright). Een ras van vrouwelijke krijgers die door Zeus op de berg Olympus geschapen werden ter verdediging van het rijk nadat Ares, de God van de oorlog, nijd en jaloezie in de harten van de mensen had gestoken. Zeus liet een geheim wapen achter, de Godkiller, in wat iedereen denkt een zwaard te zijn. Diana gelooft dat Ares is teruggekeerd, wanneer Duitse soldaten verzeilt geraken op het eiland. Een Amerikaanse spion die ze uit het water heeft kunnen redden vertelt haar over de tweede Wereldoorlog die terreur en vernieling zaait. Diana beslist om met hem mee te gaan naar het front.

    De geruchtenmolen die wees op een puinhoop, konden niet verder van de waarheid zijn. Er was in het begin veel kritiek op het personage van Wonder Woman die in vorige adaptaties voor televisie er eigenlijk maar lullig uitzag, en toen was er nog kritiek op Gal Gadot, die misschien niet de meest geschikte actrice was voor de rol. Wel Gadot zet wat mij betreft een schitterende rol neer als Amazone krijger. Ze is van Israëlische afkomst en heeft dus een dik accent, maar dat is helemaal niet erg, integendeel. Daarnaast is ze een vrouw van wie je gelooft dat ze een vent zou kunnen uitschakelen in een handgevecht. Komt daar nog bij dat ze er geweldig uitziet, en het zeker niet moet hebben van haar boobs of billen. Na deze film zal ze niet meer weg te branden zijn van het witte doek. Wonder Woman zou wel verbannen zijn in Libanon, omdat Gadot nog een legerdienst achter de rug heeft gehad in het Israëlisch leger, maar niemand ligt hier echt van wakker. De film heeft ondertussen al een recette van 460 miljoen dollar opgehaald met een productiebudget van 149 miljoen.

    Maar uiteraard is veel te danken aan regisseuse Patty Jenkins, die dit Wereldoorlog I drama heeft kunnen omzetten tot een leuke rollercoaster met een personage waar je als toeschouwer snel verzot op wordt. Het zijn niet alleen de wapens van Wonder Woman, maar tevens ook de zalig outfit, maar bovenal de uitstraling van Gadot die bijzonder aanstekelijk was. Jenkins wist perfect welke wereld zou passen bij haar personage, en hoe je haar superkrachten geloofwaardig kon maken. De wereld heeft iets steampunk achtig en de fans van games als Dishonored zullen hier plezier aan beleven, ook al is de stijl niet volledig doorgetrokken en is er voldoende ruimte voor een Justice League crossover, ... iets wat uiteindelijk de bedoeling was. Wonder Woman begint immers met een bericht die Diana ontvangt van Bruce Wayne met een foto.

    De vertolking van Gadot had misschien niet zoveel vonken gegeven zonder een goede tegenspeler, en Chris Pine levert voortreffelijk werk als de Amerikaanse welgemanierde en heldhaftige spion. Hij is de perfecte romantic interest en wat bijzonder goed werkt is dat de film op geen enkel moment een 'damsel in distress' moment heeft. Integendeel, Diana is de superheldin. Zij heeft in essentie de hulp van niemand nodig, maar zij is niet ongevoelig voor de charmes van Steve Trevor. En tussen beide voel je meteen de chemie werken. Daarnaast hebben we een multiculturele cast met een Brit, Charlie (Ewen Bremner), de Arabische Sameer (Saïd Taghmaoui) en een Indiaan (Eugene Brave Rock).

    wonder_woman_2017_banner02.jpgwonder_woman_2017_banner01.jpg

    Er zijn niet zo heel veel minpunten. Het is een schitterende comic adaptatie die volledig doet wat het hoort te doen. Mocht ik al een puntje van kritiek hebben, dan zou ik opmerken dat ik de villain Ludendorff (Danny Huston) misschien iets meer diepgang mocht hebben. De acteur is gekend voor zijn villain rollen, maar wordt spijtig genoeg teveel getypecast. En hier speelt hij iets teveel de cliché Duitse-officier. Een tweede puntje van kritiek is dat de gevechten niet altijd een even doeltreffende choreografie hebben, ook al zijn er wel kippenvel momenten in deze prent met Wonder Woman die ten strijde trekt tegen de Duitsers om zo een dorp te bevrijden. Toch mocht de film het wel doen met iets minder cgi wat mij betreft.

    Kortom, ik heb met deze film weer hoop gekregen in de DC Comics. Veel lof aan scenarist Allan Heinberg die een goede balans wist te vinden tussen actie en lichte humor, zonder het verhaal te verzwakken. Een dikke pluim aan het adres van actrice Gal Gadot die zwanger was tijdens bepaalde shots (dit te wijten aan de reshoots die de planning wat in het honderd bracht). Maar alle eer gaat toch naar Patty Jenkins, die de film eigenlijk al had moeten maken in 2005. Zij was de perfecte vrouw om dit verhaal naar het witte doek te brengen. Het is tevens 12 jaar geleden dat we nog een superhero film hadden met een vrouw, en dat was het oerslechte Elektra (2004).

    Volgende week op 11 oktober 2017 komt Wonder Woman uit op Blu-ray, Blu-ray 3D, 4K UHD, DVD en Video on Demand! En dat met heel wat extraatjes! Zoals een epiloog, making of filmpjes, gag reel en deteled scenes. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur, maar anderzijds krijgen we wel heel wat inzichten via de 'directors Vision' filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 6 oktober 2017

     

    *** Wonder Woman trailer#2 ***

  • Bekijk de nieuwe Haim clip in regie van Paul Thomas Anderson

    Pin it!

    Er is niet zo zot veel filmnieuws dat we al op één of andere manier niet in de aandacht hebben gebracht. En dan duikt een videoclip op van regisseur Paul Thomas Anderson (Inherent Vice,There Will Be Blood, Punch-Drunk Love) op. Op zijn filmproject met Daniel Day-Lewis moeten we nog even wachten. In tussentijd kunnen we genieten van de nieuwe clip van Haim.

    haim.jpg
    © Bella Lieberberg / Courtesy of the artist

    Haim, de pop rock band met drie zussen, heeft onlangs hun tweede studio album uitgebracht, genaamd ‘Something to Tell You’. Vlak voor het album werd vrijgelaten, bracht de band de kortfilm Haim: Right Now (2017) uit, die door niemand anders dan Magnolia-regisseur werd gemaakt. Een kortfilm die meer een soort achter-the-scenes film was van hoe de album tot stand kwam.

    In de videoclip krijgen we een aantal sequentieshots met onze drie zangeressen (Este Haim, Danielle Haim, and Alana Haim) die een poging ondernemen om te dansen. De clip is op zijn manier verfrissend omdat het in tegenstelling tot de Taylor Swift videoclips, allesbehalve afgelikt. De drie meiden zijn eenvoudige vrouwen die ook gekleed zijn in heel bescheiden outfits, want zelfs doet vermoeden dat deze clip werd gemaakt met een kleine filmploeg. Toch voel je wel de stempel van de regisseur die alles desondanks een heel natuurlijke cinemalook geeft.

     

    *** HAIM - Little of Your Love ***

    Categories: Clip 0 comments
  • Blade Runner 2049 (2017) ****½ recensie

    Pin it!

    Gisteren kon de Belgische pers eindelijk de persvisie bijwonen (in de Imax-zaal van Kinepolis Brussel) van Blade Runner 2049 (2017), de sequel 35 jaar na datum. En deze neo-noir science-fiction vervolgfilm - geregisseerd door niemand minder dan de geniale Denis Villeneuve - moet niet onderdoen voor het origineel, gebaseerd op het boek ‘Do Androids Dream of Electric Sheep?’ van Philip K. Dick.

    blade_runner_2049_2017_poster06.jpg

    Korte inhoud: Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

    Tijdens de persvisie kregen we een bericht die afkomstig zou zijn van de regisseur, met het verzoek spoilers te vermijden in de reviews. Of dit bericht werkelijk van hem kwam, of van Warner, laat ik in het midden, maar veel spoilers waren er voor mij eigenlijk niet. Er zijn eigenlijk geen immense dramatische twists die je niet op voorhand had zien aankomen. En toch is het grandioze cinema, en misschien wel één van de betere science-fiction films sinds Ex Machina (2015). Je kunt haast niet anders dat de twee films met elkaar vergelijken en er zijn ook heel wat links met mekaar, maar uiteindelijk zijn het ook twee verschillende films.

    Het meest indrukwekkende aan deze prent is zijn visuele stijl. Ridley Scott had een duidelijke richting aangegeven met zijn eerste film, maar Denis heeft dat naar een ander niveau gebracht. Het contrast met de kleine hokjes waar de mensen in leven en de Egyptische tempels van de grote corporaties kon nauwelijks groter. Ook de regen en de rook zijn van de partij in deze post apocalyptische and desolate plek. Een plek waar androids het recht opeisen om hun leven te leiden en de replicant-makers die hun macht niet uit handen willen geven. De fotografie van Roger Deakins is buitengewoon en hij zal hiermee zijn nominatie voor de Oscars wel op zak hebben. Zoals we van de regisseur ook gewend zijn is de indrukwekkende klankband, niet alleen de synthesizer muziek die echo’s oproept van Vangelis, maar tevens de geluids-effecten die op een bijzonder doeltreffende manier inspelen op ons gemoed. Hans Zimmer werkte hiervoor samen met Benjamin Wallfisch (It, Dunkirk). In het begin van de film zien we K afdalen in de stad en we horen op repetitieve wijze het voorbij zoeven van trams gemengd met het geluid van reclameboodschappen van hologram strippers die potentiële klanten aansporen om een hologram meisje in huis te halen. Op geen enkel moment voel je dat we op een filmset staan, maar worden meegezogen in deze kille wereld van androids en mensen, tussen datgene wat bestaat en het imaginaire.

    Wat Villeneuve brengt is 180° verwijderd van een doorsnee Michael Bay film. Deze regisseur is niet uit op effecten of coole camera-bewegingen, het is bij momenten zelfs een artistieke prent die het vuur te laten smeulen in plaats van de boel op te blazen. Er zijn heel wat momenten waar de camera zich traag door een ijzig stille ruimte begeeft, en waar de spanning nauwelijks te houden te houden is. Het is tevens een terugkeer naar het noir genre en het mysterie rond een verdwenen kind en de existentiële rollercoaster die het hoofdpersonage meemaakt.

    blade_runner_2049_pic04.jpgblade_runner_2049_pic05.jpgblade_runner_2049_pic06.jpg
    © 2017 Sony Pictures Releasing

    Wat ik nog kan zeggen over de film zonder te spoilen is dat de vertolkingen over de gehele lijn fantastisch zijn. Gaande uiteraard van Gosling die hier één van zijn betere vertolkingen neerzet, tot Harrison Ford die een charsmatische aantrekking blijft. Ook de kleinere rollen zijn stuk voor stuk noemenswaardig te noemen, gaande van een Dave Bautista als replicant, tot het hoofd van het politiedepartelment Lieutenant Joshi (Robin Wright), de hoertjes Mariette (Mackenzie Davis), Doxie #2 (Krista Kosonen) en Doxie #3 (Elarica Johnson), of de mysterieuze megalomane industrialist Niander Wallace (Jared Leto) met zijn gevaarlijke replicant rechterhand Luv, briljant vertolkt door de Nederlandse Sylvia Hoeks. Zelfs het hologram meisje gespeeld door Ana de Armas, zorgt er voor dat we werkelijk geloven dat liefde tussen een replicant en een A.I. hologram niet noodzakelijk steriel en emotieloos moet zijn. Meer nog, het laat ons inzien dat datgene wat ons mens maakt misschien niet zo ver verwijderd is van een aantal geprogrammeerde algoritmes.

    Zijn er minpuntjes aan Blade Runner 2049? Het script van Hampton Fancher, die de eerste Blade Runner schreef, en Michael Green steekt verdomd goed in mekaar voor een film waarvan iedereen dacht dat het één van de meest waanzinnige ideeën was. Het brengt niet alleen datgene wat je verwacht van een Blade Runner sequel, maar graaft ook meer in de psyche van androids en laat ons onderduiken in een fascinerende wereld van holograms, desolatie plekken en enorme tempels. Er zijn een aantal verhaallijnen in de film die nauwelijks worden uitgewerkt (zoals de replicants die een rebellie opzetten), ook al had ik het vermoeden dat het zaadjes waren voor een eventuele trilogie, ook al kan je einde ook zien als waardige afsluiter. Hoef ik nog te vermelden dat Blade Runner 2049 een aanrader is? Vanaf morgen 4 oktober 2017 bij ons in de bioscoop, en indien jullie de mogelijkheid hebben de film te zien op een Imax scherm, gewoon doen! Dit is één van de weinige films waar Imax een toegevoegde waarde met zich meebrengt.

    rating

    Beoordeling: 4,5 / 5
    Recensie door op 3 oktober 2017

     

    *** Blade Runner 2049 trailer ***

  • Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het was geen eenvoudige klus om één van de grote verrassingen van Marvel, met name Guardians of the Galaxy (2014), te overtreffen met een sequel. Het was een film waar de verwachtingen bij aanvang niet al te groot waren en de studio eigenlijk wel torenhoge risico's mee nam, en dat gebeurt niet vaak met 170 miljoen dollar producties. De film bracht maar liefst 773 miljoen dollar op en bijgevolg hebben we nu Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017).

    guardians_of_the_galaxy_vol_two_2017_poster02.jpg

    Korte inhoud: Guardians of the Galaxy Vol. 2 zet de avonturen van het team voort terwijl ze reizen door de buitenste regionen van de kosmos. De Guardians moeten vechten om hun familie bij elkaar te houden, terwijl ze de mysteries over Peter Quills vader ontrafelen. Oude vijanden worden nieuwe vrienden en schieten hen gedurende de reis te hulp.

    Neen, het is niet zo goed als de eerste film, maar de humor is wederom van de partij. En zoals we van deze nieuwe franchise gewend zijn, nemen de makers zichzelf niet al teveel 'au serieux', en datzelfde kan gezegd worden voor die twee andere succesvolle Marvel films, Ant-Man (2015) en Deadpool (2016). We duiken met deze film een beetje in het Flash Gordon tijdperk met een schitterende vertolking van Kurt Russell die een zalige verjongingskuur heeft gekregen tijdens de proloog en snijden het vader-zoon thema aan met Peter die er geconfronteerd wordt met het feit dat David Hasselhoff misschien toch niet zijn vader is.

    De eerste film bracht niet alleen veel geld op, het werd op handen gedragen door pers en publiek. Een schril contrast met Suicide Squad (2016). En veel had te maken met de keuzes van de regisseur, en cineast/scenarist James Gunn die zowat alle juiste knoppen had ingedrukt, en eigenlijk drukt hij zowat dezelfde knoppen in voor deze prent en dus voelt alles niet zo nieuw meer aan. Het heeft hem 3 jaar gekost deze film op de rails te zetten. En ik ga er wel vanuit dat de pers ook deze sequel goed zal vinden, ook al ben ik zelf iets meer verdeeld. Het is in ieder geval geen film die ik een tweede keer wil zien. Het duurde wat mij betreft allemaal net iets te lang en veel van de grappen zie je toch wat aankomen.

    De sequel heeft opnieuw een 70-80'ties vibe en is wederom opgebouwd op nummers van de Peter Quill’s mix tapes, 'Fox on the Run' en ' Hooked on a Feeling'. Voor de rest is het een nieuwe explosie van kleurrijke beelden, amusante mopjes, een paar grote geweren ... en Baby Groot in actie, zonder twijfel de nieuwe highlight van deze prent. Maar dat is nu eenmaal de kracht van deze franchise. Zij hebben net zoals Deadpool gigantische risico's genomen en nu lijkt het erop dat ze mogen doen wat ze willen. En in alle eerlijkheid, het publiek werd niet verliefd op Guardians omwille van zijn verhaal of de plannen van de villain. Guardians heeft vooral gescoord op vlak van sfeer, humor en de leuke vertolkingen van de aanwezige cast. En meer hoeft dat soms ook niet te zijn.

    Iedereen was meteen verliefd op de cocky Star-Lord (Chris Pratt), de sexy exotische Gamora (Zoe Saldana), de bombastische Drax (Dave Bautista), de bittere en cynische Rocket (Bradley Cooper) en uiteraard de bizarre Groot (Vin Diesel).

    guardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic01.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic02.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic03.jpg
    guardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic05.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic04.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic06.jpg
    © 2017 Walt Disney Studios Motion Pictures

    De rol van Gamora is in deze editie zo goed als onbestaand en overgenomen door haar zus Nebula (Karen Gillan). Ook de villain Ayesha, gespeeld door Elizabeth Debicki (pic) trekt meer aandacht, ook al is haar rol ook ondergeschikt aan de rest. Anderzijds is er toch iets van een onderkoelde romantic interest tussen Drax en Mantis (Pom Klementieff), ook al is het vooral komisch dan romantisch. Drax heeft buiten de begin-scène hier zelfs niet echt veel te doen. Er is zelfs een klein onbenullig rolletje voor Sylvester Stallone, maar de rol van Yondu (Michael Rooker) komt dan wel meer op de voorgrond en wordt toch één van de betere karakters uit deze sequel.

    Er wordt veel aangereikt, ook al wordt geen enkele verhaallijn echt interessant. Visueel allemaal indrukwekkend, maar waar gaat deze film eigenlijk over? In de eerste film had je meteen een duidelijke narratieve structuur. Na 45 minuten weet je nog altijd niet waarover deze film gaat. Het voelt ook heel onsamenhangend en het ritme in deze prent zit niet goed. Ook de cgi in bepaalde segmenten is zelfs ronduit cartoony (bv. het moment waarin karakter in het bos in de lucht worden geslingerd). Veel grappen voelen ook wat getelefoneerd, zeker naar het einde toe.

    Het is vreemd om te zeggen maar ondanks alles kijk ik wel uit naar een 3de deel. De eerste film was hilarisch op zich maar deze editie voelt net iets te machinaal aan, alsof je de formule voor een succesvolle film zomaar kunt herhalen. Hoewel, een slechte film kan nog steeds een hit worden, of nog, een uitstekende prent een gigantische flop. Deze film is noch slecht noch super goed. Ik heb bij momenten zwaar moeten lachen (vooral met zowat alle scenes met Little Groot) en bij andere momenten heb ik naar mijn iphone zitten staren, toch ben ik met een tevreden gevoel uit de zaal gestapt. En blijf vooral kijken tot na de credits want er zijn 4 post-credit scenes.

    De film is ondertussen beschikbaar op DVD, Blu-ray en 3D Blu-ray en zoals je had kunnen verwachten staat het vol extraatjes, gaande van deleted scenes, gag-reel, making of filmpjes en uiteraard de audio-commentaar van James Gunn.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 2 oktober 2017

     

    *** Guardians of the Galaxy Vol. 2 trailer ***

  • Geen Beverly Hills Cop 4, wel Coming to America 2?

    Pin it!

    Het zal je waarschijnlijk ook al zijn opgevallen dat er GEEN Beverly Hills Cop 4 - die al vele malen met veel poeha werd aangekondigd – zal komen. Wie weet, komt er misschien wel een Coming to America 2 met Eddie Murphy, ook al heeft dit nieuws al eens in april aan het oppervlak gekomen.

    coming_to_america_1988_poster.jpg

    Het is ondertussen al bijna 30 jaar geleden sinds Coming to America (1988) de box-office in de States veroverde en tevens 2 Oscar-nominaties in de wacht sleepte (weliswaar voor make-up en kostuumdesign). De twee hoofdacteurs zijn ouder maar zijn nog beiden bereid om terug te keren naar een film die hen veel faam had opgeleverd. De oorspronkelijke schrijvers Barry Blaustein en David Sheffield hadden eerder een nieuw script geschreven, ook al kon dit de studio niet meteen overtuigen. Nadien werd de Black-ish schrijver Kenya Barris aangetrokken en hij zou wel iets op papier hebben gezegd waar een studio geld wil in pompen.

    Het regiewerk zou overgelaten worden aan Jonathan Levine (Warm Bodies, 50/50, All the Boys Love Mandy Lane), een regisseur die van alle markten thuis is maar op dit ogenblik nog niet echt is doorgebroken. Zijn laatste film Snatched (2017), met Amy Schumer en Goldie Hawn, was tevens niet om aan te zien. Maar hij heeft een excuus want de film was geschreven door Katie Dippold (Ghostbuster remake, The Heat) die zowat de meest waardeloze scenariste is in Hollywood.

    De oorspronkelijke film was geregisseerd door John Landis en gebaseerd op een verhaal van Eddie Murphy waarvoor hij jarenlang last kreeg van een gekke Afrikaanse man die beweerde dat het verhaal op zijn leven was gebaseerd en hij hiervoor rechten claimde. Anderzijds was er ook een meer legitieme claim van scenarist Art Buchwald die het idee voor de film zou hebben gepitched aan Paramount. De studio heeft met de scenarist gesettled voor een bedrag van 900’000 dollar. De scenarist zelf heeft nooit meer gewerkt in Hollywood en stierf in 2007 met zo goed als geen enkele noemenswaardige auteurscredit. Al die rechtszaken hebben er toch voor gezorgd dat de sequel er niet snel is gekomen.

    Of Coming 2 America (zoals hij ook zou kunnen heten) er effectief zal komen moeten we nog afwachten. Eddie Murphy had eerder al in een Tweet duidelijk gemaakt dat hij de film zou doen, om nadien de Tweet te verwijderen en claimen dat zijn account was gehackt om dan uiteindelijk ook zijn account te verwijderen. Er is dus heel wat verwarring en ik vermoed dat Eddie zich realiseert dat hij moet stoppen met ballonnetjes op te laten alvorens hij een concrete deal op zak heeft.