De FilmBlog - Page 4

  • Rogue One: A Star Wars Story (2016) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    De film waar menig Star Wars fan op zat te wachten is uit op DVD en Blu-ray, en diegene die in Brussel resideerden konden de epische prent zelfs bewonderen in de gloednieuwe Kinepolis Imax zaal met zowaar hét meest performante beeld- en geluidssysteem op de markt. Deze Rogue One: A Star Wars Story (2016) is dan ook een film die jullie moeten ervaren op een 'gigantisch' scherm. In de review zitten wel een aantal spoilers, dus u weze gewaarschuwd mochten jullie de film nog niet hebben gezien.

    Rogue One,Gareth Edwards,Felicity Jones,Star Wars The Force Awakens,Greig Fraser,James Earl Jones,Daisy Ridley,Mads Mikkelsen,Ben Mendelsohn,Forest Whitaker,Riz Ahmed,Donnie Yen,Carrie Fisher,Peter Cushing

    Korte inhoud: De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Het Galactische Keizerrijk is bezig met de ontwikkeling van een Ster des Doods. Een groep rebellen zijn hiervan op de hoogte gekomen en besluiten om Jyn Erso (Felicity Jones), een beruchte criminele, in te schakelen om de plannen te stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

    Laat ik meteen met de deur in huis vallen, de film 'ziet' er geweldig uit. Het heeft de look and feel van een echte Star Wars film, een beetje in de lijn van Star Wars: The Force Awakens (2015). Meer nog, ik vond de fotografie van Greig Fraser zelfs stukken beter in deze Star Wars. Het heeft een hogere graad van realisme, ook al zijn er momenten waar je de CGI pijnlijk voelt. De film leunt als geen ander dichter bij de originele trilogie dan alle andere recente Star Wars films. Ook de muziekscore is wat we verwachten van een Star Wars film.

    ***spoiler*** Een ander pluspunt van de film is dat we Darth Vader in actie zien (met de stem van James Earl Jones). En niet alleen in dialoog maar ook met zijn lightsaber (tevens het enige personage in de film met dergelijk wapen). Spijtig genoeg is zijn totale screentijd misschien 10 minuten van het 133 durende epos. Hoe dan ook, het is om van te smullen. Ook R2D2 en C3PO zijn te zien in een kleine cameorol ***end spoiler***,Mads Mikkelsen als de ingenieur van de Death Star en vader van Jyn Erso, de nieuwe hoofdfiguur die toch maar wat verbleekt in vergelijking met de smakelijke vertolking van Rey (Daisy Ridley). En dat brengt me dan tot het grootste pijnpunt van deze Rogue One ...

    Iedereen lijkt deze film te omschrijven als een soort 'spin-off', maar dat is het eigenlijk niet. Deze Rogue One is gewoon een prequel op de eerste Star Wars: A New Hope. Dus in principe zou deze film 'episode IV' moeten zijn. Maar dit even terzijde. Er zijn heel wat nieuwe personages en het in een film van 133 minuten kan niet elk personage even uitgediept worden. En dat is misschien het enige minpuntje. In de tweede helft van het verhaal missen we een beetje een emotionele band met de personages. Mochten er minder karakters zijn ben ik er zeker van dat we misschien net iets meer betrokken zouden zijn met hen.

    Ik had een hekel aan de prequels maar vond de originele trilogie van meesterwerk niveau (met uitzondering van The Return of the Jedi) Meer nog, ik was zelfs een fan van de nieuwe episode The Force Awakens met al zijn gebreken en nostalgische copy-paste verwijzingen uit de oudere films. Maar in The Force Awakens zat ik tenminste nog op het puntje van mijn stoel. In deze Rogue One vlieg je soms van de ene locatie naar de andere en het maakt je niet veel uit wat er gebeurt, want de personages hebben (1) niks te doen en (2) elkaar weinig te vertellen. De plot vat zich samen in één zin. De Empire heeft een Death Star ontwikkelt die planeten kan wegblazen en de Rebels proberen de plannen van deze ster te vinden met mogelijks een manier om het schip te vernietigen. Om die 133 minuten te vullen krijg je een resem scènes met ontmoetingen links en rechts waarvan je je eigenlijk afvraagt wat de uiteindelijke bedoeling was - hopelijk niet om nog meer Star Wars merchandise te verkopen. En dat is uiteraard de moeilijkheid om een spannend verhaal te vertellen wanneer het begin en het einde al vast liggen en je binnen de lijntjes moet gaan kleuren.

    rogue_one_2016_banner01.jpgrogue_one_2016_banner02.jpg

    Een tweede pijnpunt vond ik het acteerwerk dat soms op het randje van de overacting was. Misschien niet meteen van het George Lucas/Darth Vader "Nooooooooooo"- gehalte, maar voor een film die 200 miljoen dollar heeft gekost, toch wat ondermaats. Neem nu het karakter van Orson Krennic (Ben Mendelsohn), een kartonnen bord die een Britse versie speelt van een wit geklede gestapo-ridder. Bij momenten zit hij echt sterk in zijn rol, bij andere momenten zit hij er los over, en dat bracht mij soms uit het verhaal. Idem voor het personage van Saw Gerrera (Forest Whitaker), die bij momenten echt wel de emo-toer opging en je nooit echt goed wist wat zijn motivatie was. En vreemd genoeg was het één van die karakters die echt indruk had kunnen maken mits meer screentijd. Ook het karakter van Bodhi Rook (Riz Ahmed) is een gemiste kans. Het was een karakter die wat comic-relief had moeten brengen, wel, ik heb welgeteld 3 keer moeten glimlachen. De meeste comic relief kwam nog van de Imperial robot die wel heel cynisch was. Ook de side-kick/rebel spy en Oscar Isaac stand-in, Cassian Andor (Diego Luna), mist overtuiging en flair. Met zijn baardje en lange haren zou je heb tevens op geen enkel moment kunnen verwarren met een Imperial officer, ook al draagt hij het kostuum. Maar daar ligt deze film niet echt wakker van.

    Het personages dat beter presteerde en misschien wat meer acties kon gebruiken was de blinde strijder Chirrut Îmwe (Donnie Yen). Anderzijds hebben ze ook twee CGI personages uit A New Hope gebruikt; ik spreek dan van Princess Leia Organa (Carrie Fisher) en Grand Moff Tarkin (Peter Cushing). Het resultaat is wel indrukwekkend, maar je vraagt je soms of het uiteindelijk wel opportuun was om menselijke CGI gezichten te mengen met echte. Je kan nog steeds het verschil merken. Ik ben geen Madame Tussaud fan en heb mijn acteurs toch liever van vlees en bloed, maar meningen kunnen in deze verschillen.

    rogue_one_2016_blu-ray_pic01.jpgrogue_one_2016_blu-ray_pic03.jpgrogue_one_2016_blu-ray_pic02.jpg
    rogue_one_2016_blu-ray_pic04.jpgrogue_one_2016_blu-ray_pic05.jpgrogue_one_2016_blu-ray_pic06.jpg
    © Lucasfilm Ltd. & The Walt Disney Company Benelux. All Rights Reserved

    Kortom, Rogue One is een bijzonder knappe prent maar regisseur Gareth Edwards is duidelijk geen J.J. Abrams. En toch kan ik niet anders dan deze film een 3,5 sterren op 5 te geven. Het was geen evidente zaak een film te maken die zich moest nestelen tussen twee andere films, waarvan één aanzien wordt als een meesterwerk. Visueel is Rogie One een verbluffend schouwspel! Zeker de aanval aan de rand van de zee tussenin de palmbomen is van het mooiste wat een Star Wars film heeft voortgebracht. Qua verhaal en karakters laat deze Star Wars film soms steken vallen om echt memorabel te zijn. Toch staat deze prent met kop en schouder boven de prequels.

    Alle fans van Star Wars zullen uiteraard deze Blu-ray Combo Pack moeten aanschaffen, al was het maar om te genieten van een volledige Blu-ray bonus-disc met making of filmpjes (K2SO: The Droid, Baze & Chirrut: Guardians of the Whills, Bodhi & Saw: The Pilot & the Revolutionary, The Empire Visions of Hope: The Look of ROGUE ONE, The Princess & the Governor, Epilogue: The Story Continues en Rogue Connections).

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 6 mei 2016

     

    *** Rogue One: A Star Wars Story trailer ***

  • Eerste trailer van Stephen King's The Dark Tower

    Pin it!

    Stephen King fans wachten angstvallig op de eerste trailer van The Dark Tower (2017) van de Deense Nikolaj Arcel. Ondertussen heeft Columbia Pictures al een trailer online-gezet.

    the_dark_tower_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: De wereld van Roland Deschain (Idris Elba) spat uit mekaar. Eens werd deze gekenmerkt door gevorderde magie en technologie, maar beiden zijn slechts relieken uit een ver verleden. Om de wereld te redden is hij op een queeste naar de The Dark Tower, een verbindingspunt van alle universa. Hij moet de Donkere Toren vinden voordat de villain Man in Black (Matthew McConaughey) dat doet en de toren vernietigt. Dit zou immers het einde van de mensheid betekenen.

    Ik ben meer onder de indruk van de poster dan van de eerste trailer. The Dark Tower poster lijkt op het eerste gezicht een vrij simpel stukje marketing, maar het is eigenlijk wel een bijzonder knappe affiche van Works ADV, die ondermeer verantwoordelijk zijn voor de Fantastic Beasts posters, alsook van de Man of Steel en Batman v Superman posters. En de fans van het boek zullen in de gecreëerde silhouet wel iets herkennen. De post-apocalyptische stad in de Midden-wereld heeft wel iets weg van The Big Apple. Deze locatie komt pas in het derde boek van King aan bod (van de in totaal 7 boeken), en dat laat vermoeden dat scenarist Akiva Goldsman (Cinderella Man, The Da Vinci Code) de verschillende boeken in één film heeft gegoten. Ook al zien de gebouwen er niet verpest genoeg uit om een post-apocalyptische versie van de stad te zijn. Maar misschien kloppen de geruchten wel en zou de film eigenlijk beginnen met het einde van de boeken. De vraag blijft dan nog hoeveel Stephen King in deze film zal zitten.

    Maar zoals ik al zei, wat belangrijk is in deze poster is het beeld dat wordt gemaakt door de gebouwen, omdat dit effectief een silhouet vormt van het krachtige maar ongrijpbare magische bouwwerk bekend als The Dark Tower. De toren waar Roland Deschain, de laatste gunslinger, op zoek naar is. Het is het hart van alle werelden, maar het wordt ook bedreigd door een wezen dat gebruik maakt van een kwaadaardige technologie van de Great Old Ones. Iets wat de toren kan vernietigen.

    Wat betreft de trailer, ik had hier veel meer van verwacht. De trailer duurt ook veel te lang en verklapt veel zonder de verwachtingen die we zouden kunnen hebben aan te scherpen. Het "gun slinging" werk van Idris Elba is gaaf en hij is nog steeds ongelooflijk charismatisch. Ja hij is niet blank zoals in het boek, 'who gives a shit?' I don't. Daarentegen zijn de beelden van Matthew McConaughey wel wat mager. Hij komt een paar keer in beeld maar lijkt een routine McConaughey vertolking te brengen. Het personage van de Man in Black is eigenlijk wel een sleutelfiguur in het werk van Stephen King. Hij is de ultieme villain, die zelfs in ander werk van King opduikt.

    the_dark_tower_2017_poster3.jpgthe_dark_tower_2017_poster2.jpg

    Daarnaast zijn visuele effecten niet altijd even overtuigend. Het lijkt bij momenten wat tv-kwaliteit-achtig ipv van cinema. En hebben ze Idris nu werkelijk twee keer zijn kogels in zijn pistool laten 'slingen'? Ik ken echter één organisatie die opgezet zal zijn met deze prent; en dat zijn de mensen van de National Rifle Association (NRA). Zelfs de posters laten zien hoe een tiener door de Gunslinger wordt geleerd hoe hij een pistool moet richten. Dit zal de verkoopt van 6-shooters in de States zeker een boost geven. Of het de filmfans zal kunnen bekoren is een andere zaak. Ik ben benieuwd naar de tweede trailer. Deze heeft me nog niet helemaal kunnen overtuigen.

    Wat meteen opvalt is het aanwezige acteertalent in deze prent. Naast bovenvermelde namen hebben we ook "Viking"-actrice Katheryn Winnick , The Neon Demon actrice Abbey Lee en Watchmen acteur Jackie Earle Haley. The Dark Tower komt op 2 augustus 2017 bij ons uit in de bioscoop.

     

    *** The Dark Tower trailer ***

  • Bleed For This (2016) ***½ recensie

    Pin it!

    Hebben jullie al gehoord van Vinny Pazienza? Mocht dat niet het geval zijn, dan is hier Bleed For This (2016) met het toch wel opmerkelijke verhaal van een bokster die na een nekbreuk te horen kreeg van de dokters dat het niet zeker was of hij ooit nog zou kunnen lopen. Vinny wou zelf zo snel mogelijk opnieuw in de ring.

    bleed_for_this_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Film over het leven van bokslegende Vinny Pazienza (Miles Teller). In 1991 wordt Pazienza in een klap beroemd als hij de ongeslagen kampioen Gilbert Dale verslaat. Wanneer hij vervolgens betrokken raakt bij een auto-ongeluk en mogelijk nooit meer zal kunnen lopen, lijkt zijn carrière van korte duur. Met behulp van een befaamde trainer, Kevin Rooney (Aaron Eckhart) genaamd, maakt de bokser zijn comeback.

    De vertolkingen in deze low budget film zorgen ervoor dat je nooit het gevoel hebt dat deze prent werd gemaakt met 6 miljoen dollar in een recordtijd van 24 dagen. De vader en moeder van Vinny worden vertolkt door Katey Sagal en Ciarán Hinds. De bokspromotor Lou Duva wordt dan weer gespeeld door Ted Levine. Aaron Eckhart zou 20 kilo hebben bijgekomen voor de rol en ook Miles Teller ging serieus gaan bodybuilden. Hij kreeg zelfs training van Darrell Foster, die aan de carrière heeft gewerkt van Sugar Ray Leonard en Muhammad Ali.

    De regie van de film werd verzorgd door Ben Younger die na 7 jaar terug is gekeerd achter de camera en met succes zou ik zeggen, want de film is een sterk drama. Het volgt uiteraard alle parameters van wat we van een boksfilm gewend zijn (verhouding tussen bokser en trainer, de onconventionele training, de drama naast de ring,..) alsook de structuur (het succes - de val - de training - de terugkeer). Wat deze film anders maakt dan de doorsnee boksfilm is dat het (1) gebaseerd is op waar gebeurde feiten (2) het toch wel een merkwaardig verhaal is. Bovenal is Miles Teller één van de beste acteurs van zijn generatie. En zeggen dat het voor hem allemaal is begonnen met een bijrol in die miserabele Footloose (2011) remake.

    bleed_for_this_2017_pic01.jpgbleed_for_this_2017_pic02.jpgbleed_for_this_2017_pic03.jpg
    © 2016 Sony Pictures Releasing Belgium

    Er is een wat vervelend middenstuk in het verhaal, iets wat typisch is voor dergelijke sportfilms, maar ik ben hoe dan ook tevreden dat de makers hebben vermeden om uit te pakken met goedkoop sentimentalisme. De film is minder deprimerend dan Southpaw (2015) en veel minder dan Rocky. Ja het is allemaal wat voorspelbaar, maar nog eens, dit is een film gebaseerd op waar gebeurde feiten. De film duurt 117 en vliegt voorbij en na de film had ik wel het gevoel niet alle facetten van zijn leven te hebben gezien, maar dat zou allemaal misschien net iets te lang duren. De bokser heeft wel 60 gevechten op zijn naam (met 50 overwinningen), en je zou denken dat er nog meer verhaal is dan datgene wat we hebben gezien. Bleed For This komt op 10 mei 2017 bij ons in de bioscoop.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 4 mei 2017

     

    *** Bleed for This trailer ***

  • Top 10 box-office flops van 2016

    Pin it!

    De meest succesvolle films worden breed uitgesmeerd in de media, en bijgevolg zijn de filmflops niet meteen iets waarmee men kan uitpakken. Gelukkig zijn er deze lijstjes die ons laten zien welke films er verdiend of onverdiend in het rood zijn beland. De kwaliteit van een film is wel niet altijd in verhouding met zijn box-office, maar vaak begrijp je volledig waarom een bepaalde prent flopt.

    2016 was net zoals 2015 was een schitterend filmjaar, ook al waren er iets minder filmtickets verkocht. De grootste omzet werd gecreëerd door vijf (!) Disney films: Captain America: Civil War (2016) met 1,15 miljard dollar wereldwijd, op de voet gevolg door Rogue One: A Star Wars Story (2016), Finding Dory (2016), Zootopia (2016) en The Jungle Book (2016). Deze films zijn goed voor 45% van de totale filmomzet in 2016.

    Er waren ook onvoorziene successen, zoals Deadpool (2016) die ging lopen met 783 miljoen omzet, en dit met een productiebudget van 58 miljoen dollar. Maar ook onvoorziene flops. Een film van Driving Miss Daisy regisseur Bruce Beresford met Eddie Murphy in de hoofdrol, haalde slechts 686'000 dollar op, en dit met een productiebudget van 8 miljoen dollar. Ook de nieuwe film van Rob Zombie, 31 (2016), haalde slechts 800'000 dollar op in de States en werd meteen verpatst naar de Home Cinema markt. De film werd wel gemaakt met 1,5 miljoen dollar dus bleef de schade beperkt.

    Films die ook in rode cijfers zijn geëindigd waren ondermeer Snowden (2016) van Olive Stone, The Nice Guys (2016) met Russell Crowe en Ryan Gosling. Ook Grimsby (2016) ging kopje onder, samen met Zoolander 2 (2016) van en met Ben Stiller. Maar hier zijn de grootste flops van 2016.

    Top 10 Box-Office Flop van 2016

    10. Keeping Up with the Joneses (2016) Greg Mottola
    Production cost: $40 million (Break-even: +/- $80 million) - Worldwide Gross: $29,9 million (Fox)

    flop_10_2016.jpg

    Onze review van Keeping Up with the Joneses kwam gisteren on-line. Wanneer een komedie niet grappig is, moet je niet hopen op veel mond-aan-mond reclame. Zach Galifianakis was ooit opgehemeld in de Hangover films, maar de kerel stapelt de ene flop na de andere op. Vorig jaar was hij tevens ook al te zien in Masterminds (2016), die voor 30 miljoen dollar in het rood ging. Zach probeert het ondertussen in het tv-circuit met "Baskets" (2016-2018), deels geschreven door de geniale Louis C.K., dus dat zou misschien een springplank kunnen zijn. Toch verwacht ik de acteur niet snel meer in een hoofdrol in een big budget film.

    9. Ghostbusters (2016) Paul Feig
    Production cost: $144 million (Break-even: +/- $288 million) - Worldwide Gross: $230 million (Sony)

    flop_10_2016.jpg

    Ghostbusters had zijn momenten maar al bij al was deze reboot toch maar een teleurstelling. De film zal wel uit de rode cijfers klimmen via de merchandising en de home cinema markt, maar in de bioscoop flopte dit avontuur, nadat China het besluit nam om deze film niet uit te brengen in hun land. Maar het was vooral de slechte mond-aan-mond reclame die het publiek weerhield om dit in de bioscoop te gaan zien.

    8. The Huntsman: Winter's War (2016) (2016) Cedric Nicolas-Troyan
    Production cost: $115 million (Break-even: +/- $230 million) - Worldwide Gross: $165 million (Universal)

    flop_10_2016.jpg

    Op geen enkel moment zit je op het puntje van je stoel in The Huntsman: Winter's War (2016), en dat omdat we absoluut geen voeling krijgen met de personages. Het is geen slechte film maar deze double-diva prent verdiende een beter script.

    7. Free State of Jones (2016) Gary Ross
    Production cost: $50 million (Break-even: +/- $100 million) - Worldwide Gross: $25 million (STX Entertainment)

    flop_10_2016.jpg

    De intenties voor Free State of Jones waren nobel maar de uitwerking was beneden alle peil. De vertolking van Matthew McConaughey was zowat het enige lovenswaardige van deze prent. Deze flop verwondert mij in ieder geval niet. Het leek bij momenten op een soort historische BBC documentaire in plaats van een verkwikkend avontuur.

    6. The Infiltrator (2015) Brad Furman
    Production cost: $47,5 million (Break-even: +/- $95 million) - Worldwide Gross: $15 million (Broad Green Pictures)

    flop_10_2016.jpg

    Nog een film die ondermaats scoorde in 2016 was The Infiltrator met Breaking Bad acteur Bryan Cranston. Nochtans was het verre van een slechte film, ook al mocht er iets minder expositie zijn en iets meer drama en actie. De reden waarom deze film flopte was het te hoge productiebudget. Deze prent had 10 miljoen moeten kosten, want geen enkele jongere zou naar deze film gaan en Cranston is nu ook niet meteen een box-office kanon.

    5. The BFG (2016) Steven Spielberg
    Production cost: $140 million (Break-even: +/- $280 million) - Worldwide Gross: $183 million (Disney)

    flop_10_2016.jpg

    Wie had ooit kunnen denken dat Steven Spielberg ooit zou belanden in een Top 10 Floplijst. Hij een beetje de reputatie van een hit-and-miss regisseur gekregen. Wel The BFG was een pijnlijke streep door de rekening van Disney, maar gelukkig konden ze het verliest gemakkelijk opvangen met hun andere successen. De film voelt behoorlijk onevenwichtig aan. De vertolkingen zijn goed en af en toe is er de Spielberg magie. Ook de visuele effecten zijn van hoog niveau, maar de magie van Roald Dahl is hier niet aanwezig. Dit zou wel eens de slechtste film uit zijn carrière kunnen zijn.

    4. Deepwater Horizon (2016) Peter Berg
    Production cost: $110 million (Break-even: +/- $220 million) - Worldwide Gross: $120 million (Lionsgate)

    flop_10_2016.jpg

    Mark Wahlberg en Peter Berg vormen een goed team. Na Lone Survivor, kwam deze Deepwater Horizon en later werd ook nog Patriots Day gemaakt. Stuk voor stuk films gebaseerd op waar gebeurde feiten, maar spijtig genoeg zijn het geen kassuccessen. Patriots Day ging 40 miljoen dollar in het rood, deze Deep Water Horizon deed nog een stukje slechter.

    3. Ben-Hur (2015) Timur Bekmambetov
    Production cost: $100 million (Break-even: +/- $200 million) - Worldwide Gross: $94 million (Paramount)

    flop_10_2016.jpg

    De film staat in onze Top 10 Slechtste Films en nu staat hij verdiend ook in de Floplijst van 2016. Actie-scènes hebben maar impact wanneer je meeleeft met de personages, en dat was bij Ben-Hur allesbehalve het geval. Alles ziet er zo fake uit dat je niets echt serieus kan nemen.

    2. Live By Night (2016) Ben Affleck
    Production cost: $65 million (Break-even: +/- $130 million) - Worldwide Gross: $22 million (Warner Bros)

    flop_10_2016.jpg

    Dat Ben Affleck ook slechte films kan maken bewees hij met Live By Night. Wie weet was deze film de doorslag om Ben Affleck niet de nieuwe Batman film te laten regisseren. Het is allemaal stijl boven inhoud en ondanks het talent voor de camera is er hier geen sprenkeltje creativiteit te bespeuren en hebben we alles al eerder gezien op een veel betere manier in tal van andere films.

    1. Gods of Egypt (2016) Alex Proyas
    Production cost: $140 million (Break-even: +/- $280 million) - Worldwide Gross: $150 million (Lionsgate)

    flop_10_2016.jpg

    Niet alleen nummer 1 in de Top 10 Slechtste Films van 2016, maar ook nog eens de grootste flop. Alex Proyas was lang geleden één van mijn favoriete regisseurs maar met Gods of Egypt maakt hij zich compleet belachelijk en het is zonde voor het aanwezige talent en het geld die naar deze troep werd gesmeten. Het is luidruchtige nonsens van de meest verderfelijke soort. Het gros is gegaan naar de speciale effecten en zelfs dat allemaal komt nog eens heel fake over. Het script is bespottelijk, ook al is het ergste van deze prent toch wel de vertolkingen, met misschien wel de meest vreselijke Engelse tongval uit de filmgeschiedenis. Je zou denken dat er geen enkel Engels sprekend individu op de set rondliep en de bemerking had gemaakt dat NIEMAND in Engeland zo spreekt.

    ***Related Posts***
    06/07/2016: Top Flop 2015
    18/02/2015: Top Flop 2014
    25/03/2014: Top Flop 2013
    05/07/2013: Top Flop 2012
    16/08/2012: Top Flop 2011
    17/08/2011: Top Flop 2010
    08/08/2011: Top Flop 2009
    21/04/2009: Top Flop 2008
    07/04/2009: Top Flop 2007
    27/12/2006: Top Flop 2006

  • Beleggers in Corsan taxshelter krijgen nu ook rekening van de fiscus

    Pin it!

    Er zijn goede productiehuizen en er zijn minder goede productiehuizen. Ik ben zelf een filmmaker en soms is het wel wat uitkijken met wie je in zee wil gaan voor een filmproject. Maar één naam bleef opkomen in tal van gesprekken op filmsets, en deze was van Corsan, het productiehuis van Paul Breuls. De verhalen van onbetaalde prestaties en gesjoemel was niet meer bij te houden. Anderzijds kon je niet omheen het doorzettingsvermogen van de Antwerpse filmproducent / regisseur, die er toch in geslaagd is om met heel wat bekende koppen te werken en voor een Vlaamse producent toch kon uitpakken met "grootse" films.

    Nu lijkt het bedrijf op de rand van het faillissement te staan volgens Mediahuis. Het productiehuis, dat meewerkte aan films als Shades (1999) van Erik Van Looy en The Devil's Double (2011), dreigt ook 1.200 kmo's mee te sleuren in zijn val.

    killing_season_2013.jpgemperor_2016.jpg
    © Corsan

    Het bedrijf zou al even in slechte papieren, iets wat denk ik in het milieu al langer dan vandaag bekend was. Corsan kreeg al bescherming tegen zijn schuldeisers, maar diende nog een verzoek tot doorstart in bij de rechtbank van koophandel. Die heeft dat herstelplan nu echter afgeschoten, waardoor het bedrijf van Paul Breuls op een zucht van het faillissement staat. De producent zou nog zo'n 200 miljoen euro moeten uitbetalen aan gedupeerden en de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) claimt zelf ook 48 miljoen euro van Corsan. Een claim die het filmhuis betwist en waarvoor zijn advocaat een strafklacht indient tegen de fiscus.

    Niet alleen Corsan zit echter in de problemen, maar ook de 1.200 kmo's die mee geïnvesteerd hebben in het bedrijf. Corsan functioneerde immers ook als tax shelter, wat betekent dat bedrijven die mee investeren fikse belastingsvoordelen krijgen van de federale overheid. Nu blijkt echter dat het productiehuis dat geld niet volgens de regels heeft gebruikt, en dat de fiscus daardoor geen fiscale attesten wilde afleveren voor verschillende films die het bedrijf gemaakt heeft. De kmo's dreigen dan ook elk zo'n 50.000 tot maar liefst 4 miljoen euro te verliezen. Tussen de gedupeerden zitten zowel bakkers als tandartsen.

    the_killing_season_2013_poster.jpgemperor_2016_poster.jpgthird_person_2013_poster.jpgthe_lovers_2013_poster.jpg
    © Corsan

    Ik ken filmmakers en productiehuizen in Vlaanderen die met nog geen 100'000 euro een langspeelfilm maken en deze met winst kunnen verdelen. Hier heb je een producent die eigenlijk surft op de belastingvoordelen van de tax shelter om heel wat prestigieuze projecten op te zetten, maar geen enkele van die films lijkt echt winst te maken of nog maar een kritisch succes te zijn. De man werkt ook met de meest louche filmregisseurs zoals een Roland Joffé of een Roger Tucker. Daarnaast werkte hij ook met regisseurs als Lee Tamahori en Paul Haggis, maar geslaagde films kon hij er toch niet mee maken. Zo merk je dat de invloed van een producer op een filmproject toch niet te onderschatten is.

    De eerst volgende Corsan film is Emperor (2016) met Adrien Brody in de hoofdrol, waar momenteel nog aan gewerkt wordt. Er zou ook gewerkt worden aan All Quiet on the Western Front (2018),maar of deze prent ooit het daglicht zal zien valt nog af te wachten. Laten we in ieder geval hopen dat al dat geklooi de tax shelter voor filmproducties niet op de helling zet, want er zijn heus wel Europese filmprojecten die echt wel de moeite waard zijn en die nooit een financiering rond hadden kunnen krijgen ZONDER deze 150% fiscale aftrek.

    Update 02/05/2017: Je zal maar eens investeren in de verkeerde films via taxshelter en niet alleen uw inbreng verliezen maar ook nog eens een btw-verhoging krijgt opgediend. Dat mochten 500 tot 700 investeerders ervaren die geïnvesteerd hadden in het ondertussen failliete Antwerpse productiehuis Corsan, volgens De Tijd. In een brief presenteert de fiscus hen nu een extra factuur. Ze moeten ook een belastingverhoging van 10 procent betalen, plus 7 procent intrest voor elk jaar dat is verlopen sinds hun investering van vijf jaar of langer geleden. Het zou gaan over diegenen die een verwachte belastingvrijstelling al definitief hadden geboekt, hoewel ze nog geen fiscaal attest hadden gekregen voor hun taxshelterinvestering. De overige beleggers ontsnappen gelukkig aan een belastingverhoging. Eén lichtpuntje, de belastingdienst laat eveneens weten dat de gedupeerden de 'waardevermindering' die ze uiteindelijk overhielden aan de mislukte taxshelterinvestering, mogen aftrekken van hun belasting als 'beroepskosten'. Al kunnen ze in veel gevallen op die manier slechts minder dan de helft van hun verliezen recupereren

  • Keeping Up with the Joneses (2016) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Hoe vaak krijg je een trailer te zien van een film met alle beste stukjes. Wanneer je dan uiteindelijk de desbetreffende prent bekijkt valt de rest eigenlijk zwaar tegen, en dat kan zeker gezegd worden van Keeping Up with the Joneses (2016) van Greg Mottola (Superbad, Adventureland). Wat nog erger was, de trailer deed met moeite glimlachen.

    keeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Een doodnormaal koppel (Isla Fisher en Zach Galifianakis) heeft moeite om hoogte te krijgen van hun nieuwe, populaire buren. Ze beginnen verdacht gedrag te zien en besluiten het stel daarom te gaan bespioneren. Ze komen erachter dat meneer en mevrouw Jones (Jon Hamm en Gal Gadot) een dubbelleven leiden als geheime overheidsagenten.

    Zach Galifianakis is niet grappig. En dat is eigenlijk al een tijdje het geval na The Hangover films. Due Date (2010) was een saaie prent, The Campaign (2012) was niet grappig en Masterminds (2016) is gewoon slecht. Anderzijds kunnen we genieten van Gal 'Wonder Woman' Gadot in lingerie, maar de scène is niet zo bevredigend als je dacht dat het zou zijn. En als ze dan nog quotes moet debiteren in de stijl van "I could crack a walnut in my vagina", dan heb je echt wel een probleem.

    Het script van Michael LeSieur (You, Me and Dupree) had nochtans zijn verdiensten. Er zat ergens wel een leuke komedie verborgen achter het feit van een 'ideaal koppel' die zich komt nestelen in een cul-de-sac woonwijk en zowat alles op zijn kop zet. Maar daarvoor heb je net iets meer humor nodig, anders maak je een actiefilm in de lijn van Mr. and Mrs. Smith (2005). Keeping Up with the Joneses is gewoon niet grappig en een verspilling van tijd. Het script is ongelofelijk saai en voorspelbaar. Het is tevens het soort film dat je na een week compleet bent vergeten.

    keeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic01.jpgkeeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic02.jpgkeeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic03.jpg
    keeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic04.jpgkeeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic05.jpgkeeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic06.jpg
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Het is ook niet verbazingwekkend dat deze prent in de Top 10 Flops van 2016 is komen te staan. Op Rotten Tomatoes haalt de film amper 19% en 38% bij het publiek. Een mogelijke verklaring voor de flop ligt misschien ook aan het feit dat de release 6 maand werd uitgesteld (van april 2016 tot oktober 2016). Zoiets is nooit gezond voor de box-office. Regisseur Greg Mottola zei in een interview het volgende: "De humor, actie en romantiek zijn altijd gegrond. Deze personages zijn bedoeld om herkenbaar te zijn, en ik denk dat het publiek dat ook leuk zal vind." Ik weet niet precies over welke herkenbaarheid Mottola het heeft - het spionnen-koppel of het koppel die bij de buren inbreekt of te zoeken naar bewijzen dat ze spionnen zijn.

    Keeping Up with the Joneses is vanaf 3 mei 2017 verkrijgbaar op DVD en Blu-ray. Er staat geen audio-commentaar op van de regisseur, wel heel wat deleted scenes en making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 2 mei 2017

    ***Related Post***
    5/01/2012: Mr. and Mrs. Smith filmbespreking

    HQ pics Gal Gadot: 01, 02, 03, 04, 05, 07, 07, 08 en 09

     

    *** Keeping Up with the Joneses trailer ***