De FilmBlog - Page 4

  • Fox bedenkt zich en reshoot de helft van The New Mutants

    Pin it!

    Normaal had de comic-adaptatie The New Mutants (2018) volgende maand moeten uitkomen, maar de film zal nog een jaartje op zich laten wachten gezien Twentieth Century Fox heeft beslist om 50% (!) van de film te reshooten. En dit niet omdat ze niet tevreden zijn met het werk van regisseur Josh Boone, maar wel omdat ze het over een andere boeg willen gooien.

    the_new_mutants_2019_poster.jpg

    Korte inhoud: Vijf jonge mutanten ontdekken hun speciale gaven terwijl zij tegen hun wil zitten opgesloten op een geheime basis. Ze moeten hun gevaarlijke krachten controleren. Ze zijn er niet op uit om de wereld te redden, de enigen die ze willen redden zijn zichzelf; zij vechten om te ontsnappen aan hun zonden uit het verleden.

    Back in the days ging Boone aankloppen bij de X-Men producer Simon Kinberg met een horrorscript die hij had geschreven samen met Knate Lee gebaseerd op hun comic-versie die ze hadden gemaakt met de karakters uit de New Mutants. Kinsberg was meteen verkocht maar voor Fox ging dit echter allemaal een stap te ver en besloot om zelf scenaristen aan te trekken die van het script een soort PG-13 film konden maken die zich bevond tussen een John Hughes en een Stephen King film.

    Dit was het eerste grote wapenfeit voor Boone, dus hij ging niet clashen met de studio en besloot dan maar in te gaan op de wens. De productie ging in de zomer van 2017 van start met een zo goed als nieuw script. In september van 2017 – wanneer de productie bijna zo goed als afgerond was, kwam het R-rated megasucces It (2017) in de zalen. En de maand erop was er een trailer voor The New Mutants die eigenlijk de schijn hoog hield dat het om een horrorfilm zou gaan…wat het dus niet was. De fans waren wel behoorlijk enthousiast om de eerste horror comic adaptatie te zien.

    Na heel wat screenings heeft Twentieth Century Fox nu misschien ingezien dat ze beter de regisseur hadden laten doen, want blijkbaar hebben ze hun doelpubliek compleet verkeerd ingeschat. Er is op heden nog geen productiebudget bekend voor de film maar dat zal in ieder geval een stuk in de lucht schieten, vermoedelijk ergens rond de 100 miljoen dollar. Boone en Lee hadden initieel het idee om hiervan een trilogie te maken, het zal afwachten worden of deze prent de 250 miljoen dollar grens zal kunnen overschrijden om nog maar break-even te zijn. De release wordt nu vooruitgeschoven naar augustus 2019.

     

    *** X-Men: The New Mutants trailer ***

    Categories: Clash, Comics 2 comments
  • Ready Player One (2018) **** recensie

    Pin it!

    Er zijn twee Steven Spielberg’s; de ene is gekend voor zijn aangrijpende drama's (Shindler’s List, Bridge of Spies, Munich, Lincoln, Amistad, …) de andere is gekend voor zijn ontspannende Hollywood popcorn (Jaws, Indiana Jones, E.T., Minority Report, … ). Deze Ready Player One (2018) behoort tot de tweede categorie, en het is een dolle rollercoasterrit geworden die elke generatie probeert aan te spreken en daar verdomd goed in slaagt.

    ready_player_one_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: In het jaar 2045 ontsnapt de geïsoleerde tiener Wade Watts (Tye Sheridan) van zijn saaie bestaan wanneer hij inlogt op OASIS, een wereldwijd gebruikte virtuele utopie waar gebruikers idyllische alternatieve levens kunnen leiden. Als Halliday (Mark Rylance), de excentrieke miljardair die OASIS heeft verzonnen komt te overlijden, stelt hij zijn enorme fortuin beschikbaar aan de winnaar van een grote virtuele schattenjacht. Wade gaat als een van miljoenen gamers op jacht naar de schat en moet het al snel opnemen tegen grote bedrijven en andere tegenstanders die er alles aan doen om de schat het eerst te vinden. Wade weet zich al snel te omringen door een groepje vrienden, Art3mis (Olivia Cooke), Aech (Lena Waithe), Sho (Philip Zhao) en Daito (Win Morisaki). Zij worden op de hielen gezeten door IOI, een bedrijf onder leiding van Sorrento (Ben Mendelsohn), die over lijken zal gaan om deze drie sleutels te bemachtigen.

    De film is gebaseerd op de succesvolle roman van Ernest Cline en in scenario gegoten door Zak Penn (Last Action Hero, The Avengers, X2, The Incredible Hulk). Het verhaal laat ons twee werelden zien; enerzijds een troosteloos bestaan van een grote arme bevolking tegenover een rijke en machtige corporate minderheid, en anderzijds een meer hoopvolle virtuele wereld genaamd de OASIS waarin iedereen zijn toevlucht kan vinden uit hun miezerig bestaan en in de huid van hun eigen creatie. In deze wereld kunnen ze zelfs geld verdienen en voor velen heeft deze wereld hun gehele bestaan overgenomen. Uiteindelijk is het verhaal geworden over vriendschap en het smeden van vriendschappen en hoe je iets kan bekomen door de krachten samen te bundelen. Misschien zou ik hier stoppen met lezen om ***spoilers*** te vermijden.

    De film is enerzijds live-action en anderzijds motion capture animatie in de stijl van de Avatar films. In tegenstelling tot Avatar is deze wereld toch net iets meer geflipt en doordrenkt van de pop-cultuur: van The Shining, Alien tot King Kong en Silent Running, of nog van Buckaroo Banzai en Akira tot Back to the Future met de Zemeckis-cube en de Delorian via Monty Python met de ‘holy hand grenade of antioch’, stuk voor stuk films die onze cultuur vorm hebben gegeven. Ook heel wat films die Spielberg zelf hebben geïnspireerd, zoals de scènes die zich afspelen in het Kubrickiaanse Overlook Hotel uit The Shining (1980). Dit moet voor de regisseur toch iets speciaals geweest zijn gezien hij in die periode goed bevriend was met Kubrick en hij deze productie wel goed kent. Voor de toeschouwers die zijn opgegroeid met The Shining zijn deze scènes veruit het beste van de film.

    Het is een Spielberg film en samen met zijn Director of Photography Janusz Kaminski hebben ze een verbluffende virtuele wereld gecreëerd die zijn inspiratie toch heeft gezocht in de game-wereld. Ongeacht of je al dan niet behoort tot de doelgroep voor dit type film, zal je ongetwijfeld verwijzingen herkennen en ervan genieten (en al zeker zij die geboren zijn in de jaren 60-70-80). Het is tevens een film die jullie gezien moeten hebben op een IMAX scherm in 3D! Inderdaad, jullie lezen het goed, dit moet zowat onze eerste review zijn waarin we de 3D als een toegevoegde waarde omschrijven.

    ready_player_one_2017_poster05.jpgready_player_one_2017_poster03.jpgready_player_one_2017_poster02.jpgready_player_one_2017_poster07.jpg
    ready_player_one_2017_poster01.jpgready_player_one_2017_poster06.jpgready_player_one_2017_poster04.jpgready_player_one_2017_poster08.jpg

    Dit is een popcorn film en wanneer je afdaalt in de utopische wereld van Oasis wil je deze sprong echt wel zelf beleven en bijgevolg versterkt de derde dimensie dit gevoel – net zoals dat het geval was bij Avatar. Spielberg beschouwt deze film als de derde moeilijkste productie uit zijn carrière na Jaws, en Saving Private Ryan. Hij zou er 3 jaar aan gewerkt hebben terwijl hij ook bezig was met BFG, Bridge of Spies en The Post. Voor de shooting zelf heeft hij wel anderhalf jaar genomen en ILM heeft nadien nog 1500 digitale effecten gecreëerd.

    Mijn vrees gaandeweg de film was dat het uiteindelijk een montage zou worden van pop-cultuur referenties, gezien de karakter-ontwikkeling toch niet meteen op de voorgrond kwam. Na de film wist ik eigenlijk bitter weinig van het hoofdpersonages of vele van de neven-personages. Ook het verhaal op zich was vrij lijnrecht. Hoe dan ook, het is een film voor geeks en ik was er wild van. Ik geloofde in de echte wereld en de virtuele wereld. Dit is zowat de ultieme popcorn film!

    ready_player_one_2017_pic01.jpgready_player_one_2017_pic02.jpgready_player_one_2017_pic03.jpg
    © 2018 Warner Bros.

    Het is inderdaad een overkill aan referenties, maar het werkte allemaal voor mij. Ja er is veel geknipt in het werk van Ernest Cline maar Spielberg heeft nu een film van 140 minuten en langer had misschien net iets teveel van het goede geweest. Met een geweldige score, solide vertolkingen, een leuk uitgangspunt met leuke neven-verhalen en een conclusie die je voelt als verdiend en bevredigend. Ready Player One is alles wat je zou willen van een kaskraker van Steven Spielberg. Ja, het heeft zijn problemen, maar ik daag je uit om een wereld te creëren waar een film als deze perfect zou kunnen zijn. Voor alles wat het wil bereiken, is Ready Player One een geweldige filmervaring.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 30 maart 2018

     

    *** Ready Player One trailer ***

  • Jigsaw (2017) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik moet toegeven dat ik nooit echt een grote fan ben geweest van 'torture porn'. De Hostel (2005) films lieten me koud en ook de Saw (2004) franchise was niet echt aan mij besteed. Maar horror is de beste investering voor filmstudio’s, dus blijven ze deze producties uit de grond stampen. Zeven jaar na Saw 3D (2010), wat de laatste Saw film had moeten worden. Maar kijk, mooie liedjes duren nooit lang en hier is alweer een Saw film die deze maand uit is op DVD, Blu-ray en 4k Ultra HD.

    jigsaw_2017_blu-ray.jpg

    Het einde van de Saw vehikels is dus nog niet meteen in zicht. Jigsaw (2017) is ondertussen de 8ste film in het rijtje, en werd geregisseerd door de Duitse broers Spiering, Michael Spierig en Peter Spierig, die verantwoordelijk zijn voor de niet-onaardige horror Daybreakers (2009) en de geslaagde science-fiction Predestination (2014).

    Korte inhoud: Overal in de stad worden lijken gevonden, elk op gruwelijke wijze overleden. Al het onderzoek wijst op slechts een mogelijke dader: John Kramer (Tobin Bell). De politie doet een klopjacht op een man die al meer dan 10 jaar overleden is. Meteen de start van een nieuw spel. Is John Kramer uit de dood opgestaan om iedereen eraan te herinneren dankbaar te zijn voor het leven? Of is het een valstrik van een moordenaar die andere ambities koestert?

    De gok van Lionsgate om na 7 jaar de franchise nog eens te reanimeren is in ieder geval geslaagd, want met een productiebudget van 10 miljoen is deze productie er toch in geslaagd een slordige 100 miljoen dollar op te brengen tijdens zijn bioscoop-release en ik verwacht dat deze prent ook wel goed zal boeren via streaming-diensten. Dit hebben gezegd, Jigsaw is de op één na zwakste film uit de Saw franchise, en deed het nog net iets beter dan Saw VI (2009).

    De film had eerst Saw: Legacy moeten heten, nadien Saw 8 maar uiteindelijk werd het toch Jigsaw. In ieder geval wil de marketing ons doen geloven dat het een soort "heruitvinding" is van de franchise – ook al is deze film wel degelijk een vervolg op Saw 3D en 10 jaar na de gebeurtenissen in Saw III waar Jigsaw aan zijn einde kwam. De studio hoopt natuurlijk dat de twee filmmakers nieuw leven kunnen inblazen in de franchise en er hopelijk voor kunnen zorgen dat er nog eens 8 films kunnen komen. De scenaristen Pete Goldfinger en Josh Stolberg geloven er in ieder geval in, en in plaats van terug te keren naar de roots hebben ze de crazy verhaallijn nog wat gekker gemaakt.

    jigsaw_2017_poster01.jpgjigsaw_2017_poster02.jpgjigsaw_2017_poster03.jpgjigsaw_2017_poster04.jpgjigsaw_2017_poster05.jpgjigsaw_2017_poster06.jpg

    Niet heel veel bekende koppen, maar heel wat nieuwe gezichten zoals de Canadese Smalville actrice Laura Vandervoort, Brittany Allen, Hannah Emily Anderson, Matt Passmore, Clé Bennett, Bonnie Siu en Keeya King.

    De film duurt 90 minuten en eigenlijk zo goed als niets te vertellen, wat maakt dat het allemaal heel traag aanvoelt. De heruitvinding is er niet en eigenlijk is het een beetje teren op de formules van de vorige films. Ik zal deze film niet aanbevelen aan iemand die nog geen enkele film uit de vorige franchise heeft gezien, en ik zal het ook niet aanraden aan degenen die het al vanaf het begin niet goed vonden. Het is duidelijk dat deze nieuwe editie geen nieuwe fans zal kunnen rekruteren. Het blijft echter wel popcorn horror entertainment die de hard core horrorfans probeert te plezieren - net zoals Leatherface (2017) daartoe een poging deed.

    De personages in deze prent krijgen iets van een achtergrondverhaal, maar in plaats dat we gaan meeleven met hen, beginnen we ze al snel te haten. Als kijker nemen we het voor geen enkel personage op, en op zich is dit wel iets van een aderlating. We zien een hele reeks personages die in het verleden allemaal vreselijke beslissingen hebben genomen, waardoor je gedwongen bent om enigszins te begrijpen waarom Jigsaw hen dit allemaal aandoet. Het personage van John Kramer is uiteraard het personage dat hier het meest is uitgewerkt en hij zorgt er wel voor dat we het verhaal blijven volgen, ook al draait alles in deze franchise rond de verschrikkelijke vallen die Jigsaw voor zijn slachtoffers heeft bedacht. En hier zijn ze best wel indrukwekkend. Datzelfde kan niet gezegd worden van de dialogen en de plot

    Jigsaw is ondertussen uit op DVD, Blu-ray en 4k Ultra HD, en er is tevens een steelbook versie (pic). Op de schrijven staan een pak making of filmpjes en tevens audio-commentaar, weliswaar niet van de regisseurs maar wel van de producers.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 29 maart 2018

     

    *** Jigsaw trailer ***

  • The Snowman (2017) * Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het is al een tijdje geleden dat we nog eens een film te zien krijgen van de Zweedse regisseur Tomas Alfredson. Zijn laatste film was Tinker Tailor Soldier Spy (2011). Nu is hij terug met The Snowman (2017), een adaptatie van de populaire roman door auteur Jo Nesbø, een prent die deze maand is uitgebracht op DVD en Blu-ray.

    the_snowman_2017_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Harry Hole (Michael Fassbender) is een losbandige rechercheur, werkzaam in Oslo. Hole wordt op een zaak gezet om op zoek te gaan naar een verdwenen vrouw. Eén van de weinige aanwijzingen die Hole heeft richting de dader is een roze sjaal, gewikkeld om de nek van een sneeuwpop.

    Je zou denken dat met een dergelijke talentvolle cast - Rebecca Ferguson, Val Kilmer, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, James D'Arcy en Toby Jones - we echt wel een serieuze thriller voorgeschoteld krijgen. Toch is het wel wat van een tegenvaller. Het script was nochtans afkomstig van de Oscar-genomineerde Iraanse scenarist Hossein Amini. Daarnaast hebben nog twee andere scenaristen, Matthew Michael Carnahan (World War Z, The Kingdom) en Oscar-genomineerde Peter Straughan aan het script gewerkt. En of al dat talent nog niet voldoende was, hebben ze ook nog de Oscar winnende Director of Photography Dion Beebe kunnen strikken.

    Michael Fassbender mag dan nog wel één van de meest talentvolle gezichten zijn in Hollywood, de filmkeuzes die hij de laatste jaren heeft gemaakt zijn niet altijd even geslaagd. Ik denk dan aan de game-adaptatie Assassin's Creed (2016) of zelfs Alien: Covenant (2017), X-Men: Apocalypse (2016), Steve Jobs (2015) of nog The Counselor (2013). En ook deze film is een zware teleurstelling.

    Oorspronkelijk was dit bedoeld als een Martin Scorsese en Leonardo DiCaprio project, met Ridley Scott die betrokken zou zijn met de productie. Maar wegens vertragingen stapte DiCaprio op, eindigde Scorsese als uitvoerend producent en ook Scott verliet het project. Of het effectief een plannings-probleem was of het feit dat ze twijfels hadden met het script zullen we nooit te weten komen. Toch hebben ze een verstandige keuze gemaakt. Er zijn heel wat problemen met deze prent, los van het feit dat het misschien wel één van de saaiste serial-killer films is die ooit is gemaakt. Een ideaal middel voor mensen met slaapstoornissen. Simpel gezegd, het is een belachelijk luie film met een krankzinnig onnozel script. De pure incoherentie ervan maakt niet uit dat je halverwege in slaap dommelt.

    the_snowman_2017_pic01.jpgthe_snowman_2017_pic03.jpgthe_snowman_2017_pic02.jpg
    © 2017 Universal Pictures

    Het probleem komt duidelijk voort uit het feit dat de productie op lossen schroeven stond, met een hoofdacteur die pas twee dagen na het verlaten van Assassin’s Creed is beginnen shooten voor deze prent. En dat voel je niet alleen, je merkt het ook op. Fassbender ziet er absoluut uitgeput uit. Lead guitarist van Radiohead, Jonny Greenwood, had zelfs muziek geschreven voor de film maar dit werd uiteindelijk niet gebruikt maar wel de muziek van Marco Beltrami. Naar verluidt zou tevens 15% van het script nooit zijn gefilmd! Dat zou in ieder geval de vele plot holes kunnen verklaren. Het verhaal is tevens zo pijnlijk traag dat sneeuwmannen in principe al lang zouden zijn ontdooid alvorens om het even welk onderzoek op gang zou komen.

    Nochtans waren alle ingrediënten aanwezig voor een geslaagde Insomnia (2002)-achtige thriller, met een serial killer die een kat en muis spel speelt met een flik. Misschien niet meteen het meest originele uitgangspunt, maar dergelijke films vinden altijd wel een publiek. In dit geval niet meteen. De film heeft 35 miljoen dollar gekost en had een slordige 70 miljoen moeten opbrengen om nog maar break-even te zijn. Het bleef steken op 43 miljoen dollar.

    rating

    Beoordeling: 1 / 5
    Recensie door op 28 maart 2018

     

    *** The Snowman trailer ***

  • Morgen komt Twin Peaks Event Series uit op Blu-ray

    Pin it!

    Hoe je het ook draait of keert, een regisseur veranderd met de jaren. Sommige regisseurs verliezen de pendalen (Brian De Palma, Francis Ford Coppola) anderen proberen zichzelf heruit te vinden (Ron Howard) en nog anderen groeien in hun kunst (Guillermo del Toro). Ook David Lynch is niet meer dezelfde. En dit nieuwe seizoen van "Twin Peaks" is eigenlijk ook iets anders dan wat we 25 jaar geleden hebben gezien.

    twin_peaks_event_series_2017_poster01.jpgtwin_peaks_event_series_2017_poster02.jpg

    Ook al schreeuwden een aantal die hard fans moord en brand omdat de eerste twee afleveringen mijlenver stonden van de oorspronkelijke serie, is de consensus toch dat Lynch een bevredigend seizoen heeft afgeleverd. De laatste film die Lynch heeft gemaakt was Inland Empire (2006) en dat was 5 jaar na Mulholland Dr. (2001). Hij neemt dus echt wel zijn tijd alvorens hij zich toewijdt aan een project. En dit nieuwe seizoen is dus niet zomaar gemaakt om de originele serie nog eens uit te melken.

    Het nieuwe seizoen pikt in van waar Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992) eindigde. Dale Cooper (Kyle MacLachlan) zit nog steeds vast in de Black Lodge, en zijn dubbelganger, bezeten door Bob, dwaalt door Amerika en begaat wreedheden voor plezier en winst. Spijtig genoeg is de acteur die Bob vertolkte, Frank Silva, overleden in 1995. Maar het verlies wordt meer dan voldoende gedekt door het sterke acteerwerk van McLachlan, die dubbel werk doet als de echte Cooper en de gemene Mr. C. Hij is zeker een van de speerpunten van de show, hoewel zijn brutaliteit nu net iets minder suggestief is in vergelijking met de oorspronkelijke serie.

    twin_peaks_event_series_2017_pic01.jpgtwin_peaks_event_series_2017_pic03.jpgtwin_peaks_event_series_2017_pic02.jpg
    © 2017 Universal Pictures

    Een andere verstandige beslissing was om de heldhaftige rol aan Michael Horse te geven als Deputy Chief Hawk. Hij gaat gewoon op zoek naar Cooper, nadat The Log Lady (Catherine E. Coulson) hem had gewaarschuwd dat het tijd was dat hij werd gevonden. Hawk was altijd een van de meest onderbenutte personages in de originele serie, hoewel zijn stoïcijnse karakter en bekwame vermogens van hem in vele gevallen een even grote held maakten als Cooper. Het is fijn om hem te zien evolueren van sidekick tot leider. Zijn pogingen om Cooper te bevrijden van de Black Lodge is tevens de belangrijkste plotlijn

    Deze show voelt niet aan als de Twin Peaks die we kennen en liefhebben. Het verhaal speelt zich trouwens nauwelijks af in Twin Peaks. En het is ook een andere benadering van de franchise. Dit is een creatie van een auteur wiens carrière zich kenmerkt door onsamenhangende, gewelddadige, psycho-analitische en seksueel getinte cinema, en dit ook kon blijven doen omdat hij niet alleen op handen werd gedragen door pers en publiek, maar iedereen wou ook met hem samenwerken. Ik zou denken dat co-schrijver Mark Frost de meester-regisseur niet echt heeft kunnen beteugelen. En misschien maar goed ook, want ik heb hier van genoten.

    Morgen komt dit seizoen uit op DVD en Blu-ray. En neen, geen extraatjes, daar gelooft David Lynch niet in. "When you talk about things, a big thing becomes smaller. "

    ***Related Post***
    06/10/2014: David Lynch verlaat de nieuwe Twin Peaks reeks

     

    *** Twin Peaks event series trailer ***

  • The Limehouse Golem (2016) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    The Limehouse Golem(2016) is een film die een beetje onder de radar is gebleven en in de meeste landen onmiddellijk op dvd is verschenen. De grootste reden daarvoor zal waarschijnlijk een commerciële zijn want deze film heeft geen publiekstrekker in de cast of de crew. Jammer want deze Britse film in de stijl van The Woman in Black is een aangename Victoriaanse horrorthriller met sterke vertolkingen.

    the_limehouse_golem_2017_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Londen anno 1880 wordt geteisterd door een seriemoordenaar die door de pers ‘The Limehouse Golem’ wordt genoemd omdat hij vooral actief is in de wijk Limehouse. Zijn nieuwste daad van terreur is de moord op een heel gezin. Met het bloed van de slachtoffers heeft de moordenaar een cryptische en uitdagende boodschap voor Scotland Yard achtergelaten.

    De leiding van het onderzoek komt in handen van inspecteur Kildare (Bill Nighy) die ondanks zijn rijpere leeftijd nog nooit een moordzaak heeft geleid. Zijn aanstelling leidt tot scepticisme bij pers en publiek maar Kildare duikt met frisse moed in het onderzoek. Al snel vindt hij in de bibliotheek een dagboek van de moordenaar, wat vier hoofdverdachten oplevert: filosoof Karl Marx (Henry Goodman), George Gissing (Morgan Watkins), acteur Dan Leno (Douglas Booth) en de inmiddels zelf vermoorde John Cree (Sam Reid). Een verglijking van de handschriften van de vier verdachten moet uitsluitsel brengen over de identiteit van de moordenaar.

    Crees vrouw Lizzie (Olivia Cooke) zit ondertussen in de gevangenis voor de beschuldiging van de moord op haar man. Ze zou gif hebben gemengd in Crees slaapmutsje en riskeert dood door verhanging. Als Kildare kan bewijzen dat Lizzie Cree haar man vermoordde omdat ze wist dat hij The Limehouse Golem was, is er kans op vrijspraak. Maar de tijd dringt.

    The Limehouse Golem is een film die bij verschillende publieken in de smaak zal vallen. Allereerst bij horrorfans door de lugubere en bloederige moordpartijen van het titelpersonage. Daarnaast zullen ook liefhebbers van een goede thriller op hun wenken bediend worden want deze kleinschalige prent biedt heel wat mysterie en de kijker wordt een paar keer netjes op het verkeerde been gezet.

    Regisseur Juan Carlos Medina brengt alles behoorlijk donker en sfeervol in beeld wat bijdraagt tot de unheimliche sfeer die in de film hangt. Alles doet natuurlijk onmiddellijk denken aan die andere bekende Victoriaanse seriemoordenaar Jack The Ripper maar The Limehouse Golem moet zeker niet onderdoen voor zijn bekendere broertje. De stijl van Medina doet zelfs een beetje denken aan de begindagen van Guillermo Del Toro, hopelijk weet de Amerikaan dezelfde lijn door te trekken in zijn volgende films.

    De film is gebaseerd op het boek ‘Dan Leno & The Lighthouse Golem’ van Peter Ackroyd en de literaire roots zijn zichtbaar tijdens de film. Het is immers snel duidelijk dat er meer zit achter de eerst schijnbaar eenvoudige zaak van de Lighthouse Golem. Scenariste Jane Goldman (Kick-Ass, Kingsmen), die in hetzelfde genre ook The Woman in Black van Susan Hill naar het scherm bracht, heeft een gelaagd script neergeschreven waarin niets is wat het lijkt en een paar interessante, maar geloofwaardige, plottwists zitten.

    the_limehouse_golem_olivia_cooke_douglas_booth.jpgthe_limehouse_golem_bill_nighy_daniel_mays.jpgthe_limehouse_golem_eddie_marsan_douglas_booth.jpg
    © 2017 Remain In Light

    Bill Nighy is zo’n Brits acteur die je vast en zeker al eens hebt zien voorbijkomen in een van zijn ontelbare bijrollen (Harry Potter, Pirates of the Caribbean, Love Actually…). In The Limehouse Golem krijgt Nighy de enige hoofdrol uit de film en de Britse veteraan kwijt zich uitstekend van zijn taak. Inspecteur Kildare heeft in het begin van de film nog een beetje moeite met zijn emoties, het is tenslotte zijn eerste moordzaak, maar gaandeweg komt zijn gedrevenheid en vastberadenheid meer naar de voorgrond. Een sterke rol van Bill Nighy die overnam van Alan Rickman na diens dood.

    Het personage van Kildare is het beste uitgewerkt en is duidelijk de centrale figuur waardoor de nevenpersonages iets minder ‘bijt’ hebben. Toch zijn ook Kildares hulpje agent Georges Flood (Daniel Mays), actrice Lizzie Cree, de mysterieuze John Cree, de flamboyante Dan Leno en zijn assistente Aveline Ortega (Maria Valverde) interessante personages die degelijk worden neergezet.

    De DVD en Blu-ray van The Limehouse Golem is ondertussen verkrijgbaar. Helaas staan er geen extra's op het schijfje. Een kijkje achter de schermen van een productie gesitueerd in het Victoriaanse Londen met zijn theaters, bordelen en donkere steegjes is immers altijd interessant.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 26 maart 2018

     

    *** The Limehouse Golem trailer ***