De FilmBlog - Page 3

  • Nicolas Cage in de in België gedraaide over-the-top horrorfilm Mandy

    Pin it!

    Het beste van Nicolas Cage zijn en blijven zijn gezichtsuitdrukkingen en zijn hyperkinetische en soms compleet losgeslagen reacties gemend met een zekere Cage-flair. Ja hij heeft de laatste jaren al heel wat B-films aan zijn palmares toegevoegd, maar hoe dan ook vind je in elkeen van zijn films toch dat Cage-moment waarvan je van gaat glimlachen. Regisseur Matthew Vaughn wist met Kick-Ass (2010) volledig hoe hij de acteur moest inzetten, en het is merkwaardig hoe de sequel ‘zonder’ hem complete in elkaar zakt als een pudding.

    mandy_2018_poster.jpg

    Cage is zowel in staat een over-the-top vertolking te geven zoals in Face-Off (1997) als een meer ingetogen en diep getormenteerde vertolking als in Leaving Las Vegas (1995). Binnenkort zullen we hem zien in de actie-vendetta-horror Mandy (2018) in regie van Panos Cosmatos, de zoon van George P. Cosmatos (Cobra, Rambo part 2, Tombstone). Dit is zijn tweede film nadat hij 8 jaar geleden Beyond the Black Rainbow (2010) had gemaakt. Een beetje een bizarre vogel, maar ook Cage is een eigenaardigheid.

    Korte inhoud: In de rimboe in 1983 vinden we Red Miller (Nicolas Cage) terug, een gebroken man sinds de moord op de liefde van zijn leven Mandy (Andrea Riseborough). Hij zint op wraak en hij jaagt op de daders verantwoordelijk voor haar dood. Deze krankzinnigen blijken lid te zijn van een religieuze bikers-sekte van Jeremiah Sand (Linus Roach), genaamd de Black Skulls. Al gauw kruisen duivelse bikers en strijdbijlen het pad van Red.

    Deze toch wel surrealistische 2 uur durende horrorprent - die nota bene in Belgie werd gedraaid (!) - is al vertoond op het Sundance filmfestival, maar tot op heden zijn er nog steeds geen trailers van de film online, dus weten we op dit ogenblik niet goed of het een ernstige horrorfilm is of eerder een over-the-top-heavy-metal-krankzinnigheid. Wat in ieder geval duidelijk is, het wordt een film die je misschien niet op je nuchtere maag moet zien en zelfs een beetje in beschoten of bedwelmde toestand. Mandy mengt de visuele en muzikale benadering van films als The Keep (1983) van Michael Mann met meer bloed en kwaadaardige sektes. Een tijdje geleden hadden we tevens een min-of-meer gelijkaardige prent met The Void (2016), ook al lijkt deze film net iets meer met opzet ontspoord.

    mandy_2018_pic01.jpg
    © 2018 XYZ Films

    Volgens de regisseur zou de film in essentie gaan over een man die zijn verlies probeert te verwerken, een manier van de regisseur om zijn verlies te verwerken van zijn moeder die stierf op 47 jarige leeftijd ten gevolge van kanker, alsook zijn vader die op zijn 64 stierf aan longkanker. Wanneer Mandy bij ons uitkomt is nog koffiedik kijken. Mandy is in ieder geval reeds voorbestemd om uit te groeien tot een cultklassieker.

  • Fifty Shades Freed gaat voor een laatste climax

    Pin it!

    Fifty Shades of Grey heeft zijn laatste en derde aflevering bereikt, waarin het kinky en pikante verhaaltje van liefde in een atmosfeer van BDSM in een gevarenzone terecht komt. Fifty Shades Freed (2018) moet het orgelpunt worden waarin alle frustraties met de vorige Fifty Shades Darker (2017) worden weggewerkt, want de box-office cijfers waren toch wat in vrije val.

    Fifty Shades Freed,fifty shades darker,fifty shades of grey,Dakota Johnson,Jamie Dornan,Eric Johnson,Kim Basinger,Arielle Kebbel,Niall Leonard,EL James

    Korte inhoud: Anastasia Steele (Dakota Johnson) en Christian Grey (Jamie Dornan) zijn net getrouwd en het leven lacht hen toe. Ana's leven wordt echter bedreigd wanneer haar voormalige baas Jack Hyde (Eric Johnson) wraak zweert. Hij werd immers ontslagen van zijn werk op SIP. Ook Elena (Kim Basinger) laat het echtpaar niet gerust en komt Christian teisteren.

    Dat de film geen Oscar-materiaal is was al duidelijk met de eerste Fifty Shades of Grey (2015) (en zelfs al een stuk vroeger met de boeken), vandaar dat ook gekozen is voor een release in de dumpingsmaand februari waar de competitie heel klein is. Februari is ook de Valentijn-maand en dat is uiteraard mooi meegenomen. De trailer pakt uit met de tagline Don’t Miss the Climax … heb je hem? Softcore-porno is hun brand en daarmee willen ze uiteraard gretig uitpakken. Dat de twee hoofdacteurs beiden genomineerd zijn voor een Golden Raspberry Award voor Slechtste acteur en Actrice in Fifty Shades Darker zal hen worst wezen. Fifty Shades Darker is zelfs genomineerd voor Slechtste Film van het Jaar, naast Baywatch, The Emoji Movie, The Mummy en Transformers XVII: The Last Knight, maar toch zullen er opnieuw horden mensen deze film willen zien.

    De trailer is eigenlijk een exacte weerspiegeling van wat we kunnen verwachten; het is hapklaar, mooie locaties, mooie mensen, dure kleren/wagen/huizen/vliegtuigen, met een koppel die plezier beleeft met BDSM en waar deze romance onder druk wordt gezet door externe bedreigingen - enerzijds van een sexy rivale (Arielle Kebbel) en anderzijds van de ex-baas van Ana. Regisseur James Foley voldoet in ieder geval zijn lastenboek en maakt mooie plaatjes. Toch opmerkelijk aan dit derde deel is dat schrijfster E.L. James PRODUCENTE AF is, nadat ze dat wel was op de eerste en tweede film! Zou het kunnen dat Universal het zowat gehad heeft met de bemoeizucht van de auteur en niet opgezet was met de bakken kritiek na Fifty Shades Darker en de teleurstellende recette. In ieder geval heeft haar man Niall Leonard nog altijd wel het script geschreven, die het boek eigenlijk op de letter volgt. Dus de tenenkrullende dialogen of de wat platte soapy scenes zullen nog wel aan de orde zijn.

    fifty shades freed,fifty shades darker,fifty shades of grey,dakota johnson,jamie dornan,eric johnson,kim basinger,arielle kebbel,niall leonard,el james

    De film komt bij ons pas uit op 7 februari 2018 en de persvisie zullen we waarschijnlijk een week voordien krijgen met een embargo tot net voor de release (zoals we dat van deze franchise gewend zijn). Dus jullie zullen nog even moeten wachten op een review (laat staan op de film zelf mochten jullie er een ticketprijs voor over hebben). In afwachting draait de marketing-machine op volle toeren en pakt mijn favoriete lingeriemerk Hunkemöller al uit met een Fifty Shades special. En misschien is dit voor ons vrouwen nog het meest leuke aan deze gehele franchise, want éénmaal in de bioscoopzaal verwacht ikzelf niet meteen een "climax".

     

    *** Fifty Shades Freed trailer ***

  • Gifted (2017) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Je ziet Chris Evans zo veel in superhelden films opduiken als Captain America dat je haast zou vergeten dat die kerel ook wel andere rollen aankan, en dat bewees hij hier met Gifted (2017), een drama van regisseur Marc Webb, geschreven door Tom Flynn.

    gifted_2017_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Frank Adler (Chris Evans) is een alleenstaande man die een wonderkind, de pittige jonge nicht Mary (Mckenna Grace), opvoedt in een kustplaats in Florida. Frank's plannen voor een normaal schoolleven voor Maria worden verijdeld wanneer de wiskundige vaardigheden van de zevenjarige onder de aandacht komen van Franks formidabele moeder Evelyn (Lindsay Duncan) wiens plannen voor haar kleindochter hun relatie dreigt uit elkaar te halen. Roberta (Octavia Spencer) is de hospita van Frank en Mary en een goede vriendin. Bonnie Stevenson (Jenny Slate) is Mary's leraar, wiens zorg voor haar student ook uitgroeit tot een connectie met haar oom.

    Chris zagen we eerder al in Snowpiercer waar hij een degelijke rol neerzette, deze Gifted zou wel eens zijn beste vertolking kunnen zijn, ondanks het feit dat hij er nergens nominaties voor kreeg. Marc Webb (The Amazing Spider-Man 1 & 2, 500 Days of Summer) is wel iets van een wisselvallige regisseur, maar independent films lijken toch wel meer zijn ding te zijn. Gifted is een goed verteld verhaal en visueel knap in beeld gebracht, ook al is het allemaal behoorlijk voorspelbaar en dat is denk ik de reden waarom de film zo weinig aandacht geeft en een gelijkaardige film als Wonder (2017) wel zoveel aandacht krijgt.

    Het is echter wel een acteursfilm geworden, en de vertolkingen komen bijzonder overtuigend over. Met een andere cast weet ik nog niet of je zo meegevoerd zou worden van begin tot eind. Niets voelde onecht aan. De film wijdt zich volledig toe aan het verhaal en verliest nooit uit het oog wat belangrijk is vanaf de eerste act. Uiteindelijk heb ik echt het gevoel dat het script niet veel beter had kunnen zijn dan het was. Het is op zich een heel eenvoudig verhaal, maar dat zorgt er ook wel voor dat er heel weinig obstakels zijn en alles heel natuurlijk overkomt.

    gifted_2017_blu-ray_pic02.jpggifted_2017_blu-ray_pic03.jpggifted_2017_blu-ray_pic01.jpg
    gifted_2017_blu-ray_pic04.jpggifted_2017_blu-ray_pic06.jpggifted_2017_blu-ray_pic05.jpg
    © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved.

    Ik hoop echt dat Marc Webb op dit elan verder gaat. Hij lijkt toch wel zijn sterkte te hebben gevonden in dit soort drama's. Gifted is van begin tot eind een zeer solide film. Afgezien van het wat lome tempo in het middenstuk was het toch een behoorlijk efficiënte prent met heel weinig tekortkomingen. Als je op zoek bent naar een degelijk menselijk verhaal of gewoon wilt genieten van een goed gemaakt drama, zal je geen spijt hebben met deze Gifted. Ik heb net zoveel genoten van deze film als ik had verwacht. Voorspelbaar, maar zeer doeltreffend.

    Gisteren is de Blu-ray en DVD uitgebracht en daar staan een aantal leuke extra’s, waaronder verwijderde scènes, featurettes die een kijkje achter de schermen bieden, en de special On location: Gifted.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 4 januari 2018

     

    *** Gifted trailer ***

  • Clint Eastwood filmt met de echte helden in The 15:17 to Paris

    Pin it!

    We hebben het nog niet gehad over de nieuwe film van Clint Eastwood, een relaas over de terroristische aanslag op een Thalys-trein. De trailer van The 15:17 to Paris (2018) heeft wel iets weg van zo een motivatievideo voor Adidas of Nike, maar ik heb een vermoeden dat deze prent wel eens een sterke beurt zou kunnen maken in de States als in Europa, ondanks het feit dat de hoofdacteurs geen Hollywoodsterren zijn.

    the_1517_to_paris_2018_poster.jpg

    Korte inhoud: 21 augustus 2015, drie Amerikaanse mannen, bestaande uit twee soldaten (Alek Skarlatos en Spencer Stone) en hun vriend (Anthony Sadler), zitten op een Thalys met 500 passagiers opweg naar Parijs. Net voorbij de grens met België slaat een Marokkaanse terrorist met een AK-47 toe die net in Brussel was opgestapt en zich in de toiletten had klaargemaakt voor een waar bloedbad. Maar hij had niet gerekend op de aanwezigheid van drie mannen die geen zin hadden om die dag te sterven.

    Het speciale aan deze verfilming is dat de drie helden vertolkt worden door de echte helden. Geen acteurs dus! Zij hadden tevens een boek geschreven over deze gebeurtenis en het script van Dorothy Blyskal is daarop gebaseerd. Maar Clint Eastwood is niet de eerste regisseur die een verfilming maakt van een tragedie met mensen die effectief een rol speelden in deze tragedie. United 93 (2006) van Paul Greengrass deed net hetzelfde en deed een film zonder Hollywood-sterren en eveneens de echte FAA manager Ben Sliney die zichzelf speelde in de film. Het creëert een zekere authenticiteit en komt het drama ten goede, ook al lijkt de film van Eastwood toch in de eerste plaats een patriottistisch pamflet in plaats van een echt waarheidsgetrouw relaas van de gebeurtenissen.

    Jenna Fischer (The Office) en Judy Greer zijn zowat de enige twee bekende koppen. Voor Eastwood was deze film eigenlijk een tussendoortje, want hij was bezig met werken aan de film The Ballad of Richard Jewell. Dit project had meer werk nodig en dus nam hij dit project aan. Wanneer de film bij ons uitkomt is nog niet duidelijk, maar hopelijk ergens rond 7 februari 2018.

     

    *** The 15:17 to Paris trailer ***

  • Kingsman: The Golden Circle (2017) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Er is iets verloren gegaan in de sequel op Kingsman: The Secret Service (2014). De film lijkt net iets teveel gladgestreken en Kingsman: The Golden Circle (2017) is nog maar een schim van het origineel ondanks het feit dat Matthew Vaughn de film opnieuw heeft geregisseerd.

    kingsman_the_golden_circle_2017_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Vervolg op 'Kingsman: The Secret Service'. Eggsy (Taron Egerton) en Merlin (Mark Strong) vertrekken naar de Verenigde Staten, wanneer bij een aanslag het hoofdkwartier van de 'Kingsman' wordt verwoest. Daar aangekomen ontdekken ze een Amerikaanse variant van hun organisatie, onder de naam 'Statesman'. Een organisatie die wordt geleid door een brute, succesvolle cowboy die Champ (Jeff Bridges) heet.

    De film heeft wel dezelfde subversieve humor en over-the-top-actie en tevens met een nog grotere cast, en toch lijkt het allemaal verloren moeite. Ik heb genoten van sommige actiescènes, vooral die met Agent Whiskey, gespeeld door Pedro Pascal, die iemand die hij tegenkomt met zijn elektrische lasso in stukken snijdt. Zoiets zie je niet elke dag. Je kunt echter alleen van deze film genieten met het verstand-op-nul gezien het script van Vaughn en Jane Goldman - gebaseerd op de comic van Mark Millar en Dave Gibbons toch veel te zwak is.

    De grootste fout van de makers *** spoiler *** was dat ze de ondersteunende personages uit de eerste film hebben vermoord en snel van tafel geveegd om plaats te ruimen voor bekende Hollywood-acteurs om zo het Amerikaanse publiek te paaien. *** end spoiler ***. De tweede fout was om het personage van Harry (Colin Firth) terug te brengen. Ik weet dat hij een charismatische badass was, maar hij was duidelijk dood in de eerste film. Beseffend dat het doden van hem een vergissing was (aangezien Matthew Vaughn waarschijnlijk niet van plan was een vervolg te maken), werd Harry gereanimeerd met een gel die de hersenen kan beschermen tegen een hoofdwond. Ja, zo dwaas is het! Er is wat mij betreft een groot onderscheid tussen subversieve humor en gewoon klinkklare nonsens. Als je een gel kunt maken die mensen uit de dood kan terugbrengen dan vallen er heel wat doden in deze prent die eigenlijk simpelweg gereanimeerd kunnen worden. Vergelijk het met Prinses Leia die in Star Wars: The Last Jedi (2017) plots begon te zweven in de ruimte. Indien je zo’n dingen mogelijk maakt, dan kloppen heel wat zaken niet meer uit de voorgaande films (inclusief de vermoedelijke dood van Emperor Palpatine). Een bijkomend probleem met het terughalen van karakters uit de dood is dat het alle inzet en emotionele impact van de film verwijdert.

    Als bewijs van de luiheid van het script was het onnozele geheugenverlies subplot van Harry. Het was even doorbijten tot het personage zich alles opnieuw herinnerde en dat Eggsy en Harry weer in actie konden schieten. En bij de ene werkt het geheugenverlies veel korter dan bij de andere, ik denk dan aan het personage van Agent Whiskey. Er zit in het script ook een scene waar me moeten lachen met het vingeren van een vrouw (Poppy Delevingne). Ik snapte niet meteen voor wie deze film bestemd was.

    kingsman_the_golden_circle_2017_blu-ray_pic01.jpgkingsman_the_golden_circle_2017_blu-ray_pic02.jpgkingsman_the_golden_circle_2017_blu-ray_pic03.jpg
    © 2017 20th Century Fox Home Entertainment Belgium

    En dan was er nog Elton John. Toen hij voor het eerst werd geïntroduceerd, zou je denken dat hij gewoon een cameo-rol had, maar hij kreeg eigenlijk een echte bijrol. Waarom zit hij in deze film? Wat is het doel van zijn personage anders dan comic relief? Elton John zegt tegen iedereen "fuck you". Dat is één keer grappig nadien echt niet meer. Hoe vaker hij verschijnt, hoe lastiger de grap wordt. Komt daar nog bij dat hij meer screentijd had dan pakweg Channing Tatum, Halle Berry en Jeff Bridges.

    Kortom, Kingsman: The Golden Circle was toch niet meteen een geslaagde film. Julianne Moore als de villain was vrij saai. Haar robothonden waren meer schrikwekkend. De motivaties van agent Whisey werden te laat in de film onthuld en dat klonk ook niet echt logisch. Ik ben erg teleurgesteld in Matthew Vaughn omdat ik al zijn vorige films leuk vond en ik dacht niet dat hij iets slecht kon maken. Was er dan niets goeds? Wel ik heb de film toch uitgekeken en de film had wel zijn momenten. Het geweld is wreed, hoewel het bloed in toom wordt gehouden en er is genoeg actie om rond te gaan, ondersteund met gestileerde choreografie en camerawerk. Kingsman: The Golden Circle zal door de ene wel meer gesmaakt worden dan de andere. Op de Blu-ray staat spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur, maar wel een aantal making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 24 januari 2018

     

    *** Kingsman: The Golden Circle trailer ***

  • En de Oscar gaat naar The Shape of Water

    Pin it!

    And the Oscar goes to … The Shape of Water (2017)! De film halt maar liefst 13 Oscar-nominaties! Grote concurrent Dunkirk (2017) haalt maar 8 nominaties, met op de voet gevolgd door Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017). Spielberg’s The Post (2017) krijgt er amper 2: Beste film – wat deze film in geen miljoen jaar gaat winnen en Beste Actrice voor Meryl Streep – die ondertussen aan haar 21e nominatie zit.

    the_shape_of_water_2017_oscars.jpg
    © 2017 Twentieth Century Fox Film Belgium

    De 90ste Academy Awards wordt dus op het eerste gezicht niet zo spannend want de kaarten liggen nogal geschud in het voordeel van de film van Guillermo del Toro, want te verwachten was na de zege van Billboards op de 75e Golden Globes. Op de vraag wie uiteindelijk de Oscar voor Beste Regie zal winnen is nog maar de vraag, want Christopher Nolan zit al lang te wachten op zijn erkenning. Dunkirk was hoe dan ook niet zijn beste film, dus schat ik de kansen van Guillermo hoger in, ook al zullen heel wat vrouwen uit solidariteit op Greta Gerwig stemmen voor Lady Bird (2017), nog maar eens een vrouw in deze categorie sinds 2009.

    Bij de acteurs lijkt het ook allemaal wel een uitgemaakte zaak. Gary Oldman wint zijn eerste Oscar met de film Darkest Hour (2017) en Sally Hawkins voor The Shape of Water. Willem Dafoe zou wel eens zijn eerste Oscar kunnen winnen voor zijn bijrol in The Florida Project (2017) en Laurie Metcalf voor Lady Bird.

    Er zijn HEEL WAT SNUBS!!! Weet dat The Academy eigenlijk 10 films voor Beste Film hadden kunnen nomineren begrijp ik niet waarom films als Blade Runner 2049 (2017) niet meer in de lijst voorkomen (met uitzondering van één nominatie voor de fotografie). EN niks voor Wonder Woman (2017)? Het mag duidelijk zijn dat de gemiddelde leeftijd van The Academy ondertussen op 65 jaar ligt. Veel van die mensen kijken niet naar comic adaptaties of hippe sci-fi films. En slechts 1 Oscar nominatie voor The Disaster Artist (2017)? En Franco geen nominatie?! WTF?! Ik ben toch blij dat ze Logan (2017) hebben genomineerd, al is het maar voor Beste Script.

    Talkshowpresentator Jimmy Kimmel zal de show voor de tweede keer op rij presenteren, nadat hij in de vorige editie een kemel van jewelste moest ontmijnen met Warren Beatty die het verkeerde kaartje had gekregen. Kans is echter klein dat ze hem opnieuw zullen vragen om enigszins de blamage die hij onterecht kreeg te herstellen. Niet veel Belgisch materiaal tussen de genomineerden, ook al is de Russische inzending Loveless (2017) een co-productie met België. We zullen wel nog even geduld moeten hebben want de Oscar-show is pas op zondag 4 maart 2018. Zorg dus al maar dat je op 5 maart niet naar de les moet of naar het werk, want het wordt alweer een lange nacht.