De FilmBlog - Page 2

  • Three Billboards en Lady Bird winnen op de 75e Golden Globes

    Pin it!

    Het was een grote verrassing dat niet The Shape of Water (2017) van Guillermo del Toro (genomineerd voor 7 Globes!) ging lopen met de Golden Globe voor Beste film, maar wel de Brits-Amerikaanse Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) van Martin McDonagh die uiteindelijk met 4 beeldjes hing lopen (Beste Drama, Beste Actrice, Beste Mannelijke Bijrol, Beste Script). Anderzijds zet dit misschien wel de deur open om dan toch de Oscar te winnen voor Beste Film, want ik vermoed dat heel wat mensen toch een andere winnaar hadden verwacht.

    three_billboards_outside_ebbing_missouri_2017_poster.jpg

    Three Billboards Outside Ebbing, Missouri gaat over een alleenstaande moeder die uit woede over de moord op haar tienerdochter drie grote aanplakborden huurt en daarop confronterende teksten zet. Frances McDormand die de hoofdrol speelde, Sam Rockwell in de bijrol en regisseur/scenarist Martin McDonagh, vielen alle drie in de prijzen.

    Maar er waren nog heel wat verrassingen in een ceremonie die zwart gekleurd was in het teken van de #MeToo beweging. Een avond waarin Seth Meyers' monoloog deed glimlachen met zijn voorspelbare #MeToo mopjes, ook al werd de toon gezet door Oprah Winfrey’s speech tijdens haar ontvangst van de Cecil B. de Mille Award. Een echt kippenvel moment waarbij ze haar prijs opdroeg aan elke vrouw die durfde te spreken en elke man die durfde te luisteren. Een speech die nog lang zal blijven nazinderen.

    De Golden Globe voor Beste Buitenlandse film ging naar de Duitse Aus dem Nichts (2017) van regisseur Fatih Akin. Een film die gaat over een vrouw die haar leven op orde probeert te brengen nadat haar Koerdische man en zoontje sterven bij een aanslag van neonazi's.

    Lady Bird (2017) won de Golden Globe voor Beste Komedie/Musical (wat uiteindelijk bullshit is, want het is een drama) en ook actrice Saoirse Ronan won de Beste Actrice Globe in deze categorie. James Franco ging dan weer lopen met de Golden Globe voor Beste Acteur voor The Disaster Artist (2017), alsook Gary Oldman voor Darkest Hour (2017).

    Alexandre Desplat won de Golden Globe voor Beste Muziek voor The Shape of Water en Big Little Lies won 4 Golden Globes (Beste Miniserie, Laura Dern, Alexander Skarsgård en Nicole Kidman. De grootste verliezers van de avond zijn Get Out (2017), The Post (2017) en Dunkirk (2017). De Globe-winnaar worden gekozen door een select clubje van buitenlandse journalisten in Hollywood, de Oscar-wannaars worden dan weer gekozen door een breed scala van filmmakers en acteurs, dus ja, er zal zeker anders gekozen worden en films die nu misschien over het hoofd werden gezien (Wonder Woman, Logan) krijgen misschien alsnog een kans. De Oscar-nominaties vallen op 23 januari.

    ***Related Post***
    13/12/2017: De Golden Globes zitten er toch wat naast met hun nominaties

  • Meisjes worden geviseerd in de eerste trailer van Slender Man

    Pin it!

    Er is heel wat te doen rond de horrorfilm Slender Man (2018), een personage die eigenlijk is ontstaan op internet, en was een lange slanke gedaante die in verband werd gebracht met stalken, ontvoeren en traumatiseren van mensen, met name kinderen. Hij heeft een witte tot lichtgrijze huid zonder ogen, oren, neus, mond en haar. Zijn armen en benen zijn in verhouding veel langer dan die van de gemiddelde man. Slender Man heeft tentakels die uit zijn rug komen en handen waaraan lange vingers zitten. In sommige gevallen kan hij zelfs teleporteren. Dat net dit personage de inspiratiebron was voor de moord van twee 12-jarige meisjes (Morgan Geyser en Anissa Weier) in Waukesha, Wisconsin op een 12-jarige klasgenote in mei van 2014, zet heel wat kwaad bloed.

    slender_man_2018_poster.jpg

    En dit was niet het enige incident. In juni van 2014 had een 13 jarig meisje haar moeder aangevallen met een mes nadat zij ook onder invloed was van deze macabere figuur. En dan was er nog het incident in september van 2014 waarin een 14-jarig meisje het huis in brand stak waarin haar moeder en 9-jarige broer lagen te slapen. De tiener had ook verhalen gelezen van de Slender Man op internet. En daarnaast waren er nog een pak zelfmoorden van tieners tussen de 12 en 14, die in verband zijn gebracht met deze figuur. De film op zich lijkt wel een gewone horrorfilm te zijn over een spookachtige Slender Man, ook al zijn de slachtoffers allemaal meisjes. Uiteraard kan je er niet omheen dat de makers wel de geschiedenis kennen en daar ook wel gebruik van maken, ook al lijkt het er in de trailer niet op dat ze de gruwel uit Wisconsin hebben willen uitmelken.

    Korte inhoud: 'Slender Man' vertelt het verhaal over een mysterieus, lang figuur dat zich in de bossen schuilhoudt. Het figuur zou onnatuurlijke lange armen hebben zonder aangezicht. Deze 'Slender Man' wordt verantwoordelijk gehouden voor de verdwijningen van talloze kinderen en tieners.

    De trailer lijkt wel gemaakt door een debuutregisseur die alles uit de kast wil halen om ons te overtuigen, inclusief suggestieve zwart wit gruwelbeelden, zoals Un Chien Andalou (1929) van Luis Buñuel daarmee al uitpakte een kleine 100 jaar geleden. Maar de Fransman Sylvain White (The Loders, Stomp The Yard) is al een tijdje aan het werk, vooral als regisseur van tv-series. Dit zou ondertussen zijn 4de langspeelfilm zijn. De trailer is wel scary, ook al zou je net iets meer verwachten dan goedkope 'scare tactics' in een trailer.

    Anderzijds werd de film geschreven door David Birke die ook Elle (2016) heeft geschreven, en Victor Surge - de bedenker van Slender Man - die 2 jaar geleden Victor Always Watching: A Marble Hornets Story (2015) heeft geschreven, een film gebaseerd op de internet serie Marble Hornets, wat dan weer geïnspireerd was op de Slender Man, een figuur die hij had gecreëerd met photoshop.

    In de cast zien we ondermeer Joey King, Annalise Basso, Javier Botet, Julia Goldani Telles, Jaz Sinclair en Kevin Chapman. Er is nog geen releasedatum bekend voor België, maar deze film zou in mei toch te zien moeten zijn.

     

    *** Slender Man trailer ***

  • The Post (2017) ***½ recensie

    Pin it!

    Een andere Oscar-film die binnenkort bij ons in de bioscoop uitkomt is de nieuwe film van Steven Spielberg, die voor de verandering nog eens een film maakt voor volwassenen. Spijtig genoeg was The Post (2017) geen slechte film, maar wel één van de saaiste die we in 2017 te zien kregen. Het was geen eenvoudige taak om 115 minuten lang wakker te blijven, en dit ondanks de 87% Fresh rating op Rotten Tomatoes.

    the_post_2017_poster001.jpg

    Korte inhoud: Begin jaren 70 komt de Washington Post in het bezit van geheime documenten van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Deze documenten, beter bekend als de 'Pentagon-Papers', geven een beeld over de achtergrond op de gebeurtenissen tijdens de oorlog in Vietnam. Journalist Ben Bradlee (Tom Hanks) en uitgever Kay Graham (Meryl Streep) proberen vervolgens de documenten te analyseren, en overwegen om het al dan niet te publiceren met alle gevolgen vandien.

    Dit is de zoveelste film van 2017 waar de vrouw op de voorgrond treedt (Molly’s Game, Wonder Woman, Atomic Blonde, Lady Bird, …). Het draait hoofdzakelijk rond een vrouw die een bedrijf in de schoot kreeg geworpen na het overlijden van haar man, en dan belangrijke beslissingen moet nemen die het voortbestaan van een krant kunnen bedreigen. En de mannen rondom Kay Graham onderschatten haar en zouden liever de touwtjes zelf in handen nemen. De reden waarom we het wat saai vonden was omdat de film meer weg heeft van een documentaire die de feiten weergeeft, dan een echte emotionele rollercoaster van wat die vrouw meemaakt. Op geen enkel moment kruip je in haar huid of voel je wat ze moet gevoeld hebben.

    De film is wel nog bijzonder actueel. Toen was er een discussie of de redactie al dan niet staatsgeheime documenten mag publiceren nadat ze overtuigd zijn dat het publiek het recht heeft om dit te weten. Tegenwoordig heb je een overvloed aan artikels, tevens heel wat fake artikels. Je hoeft echter niet zo heel ver te reizen om landen te zien waar de pers aan banden wordt gelegd. In veel landen anno 2018 is vrije meningsuiting toegelaten voor zover ze politiek correct zijn (bvb Duitsland, Zweden, ...) of de lijn van de regering volgen (bvb Turkije, ...). De acties die we ondernemen als mensen kan bepalend zijn voor onze geschiedenis, en wat deze film duidelijk heeft gemaakt is dat de beslissing van deze vrouw ervoor gezorgd heeft dat er maanden nadien twee journalisten genaamd Bob Woodward en Carl Bernstein hun stempel hebben gezet op de Amerikaanse politiek. Anderzijds laat de film ook zien tot wat de politiek in staat is om het volk voor te liegen om hun politiek voort te zetten. Politici die meer wakker liggen van peilingen en imago, dan van pakweg de wereldvrede. The Post is misschien niet zo onthullend als All the President's Men (1976), maar roept toch heel wat vragen op.

    the_post_2017_pic01.jpgthe_post_2017_pic02.jpg
    © 2017 Entertainment One Benelux

    Het script van Liz Hannah en Josh Singer lijdt wel een beetje aan overdreven expositie-ijver waarbij karakters elkaar voortdurend dingen vertellen die ze al kennen ten behoeve van het publiek. De helft van de scènes met Streep begint met het vragen aan iemand: "Herinner je je die keer toen je zei ..." Eén of twee keer is geen probleem maar op een zeker ogenblik begon het toch wat op mijn zenuwen te werken. Hanks en Streep zijn wel twee zelfverzekerde en ouderwetse filmsterren die een telefoonboek kunnen aflezen en nog steeds entertainend zijn. Daarnaast zijn er nog heel wat bekende koppen zoals Sarah Paulson, Bob Odenkirk, Bruce Greenwood, Alison Brie en Jesse Plemons.

    Toch ben ik zelf niet echt overtuigd dat deze film een instant classic zal worden, ook al is het leuk om deze twee titanen in één film te zien, en ik kan haast niet geloven dat het nog nooit eerder is gebeurd. De film raakt wel alle gevoelige snaren in de discussie over de vrijheid van de pers, maar het blijft koud en afstandelijk. We zien de gebeurtenissen, maar hebben niet het gevoel dat we er deel van uitmaken. Het is een film die ik meer bewonder dan dat ik er echt van heb genoten. Toch zullen cinefielen The Post wel op handen dragen en ja, deze prent zal wel wat Oscar-metaal binnenhalen. Vanaf 24 januari 2018 is de film bij ons te zien.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 5 januari 2017

     

    *** The Post trailer ***

  • The Greatest Showman (2017) *** recensie

    Pin it!

    We hebben het nog niet gehad over The Greatest Showman (2017), de debuutfilm van Michael Gracey, geschreven door Jenny Bicks en Bill Condon. Condon is de regissur van Dreamgirls en één van de meest succesvolle films van 2007, Beauty and the Beast (2017).

    the_greatest_showman_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'The Greatest Showman' (Hugh Jackman) werpt een blik op het leven van P.T. Barnum. Een entertainer die vanuit het niets kwam om een fascinerend spektakel te creëren dat een wereldwijde sensatie werd. Zo zou hij uiteindelijk het beroemde Ringling Bros. & Barnum & Baily Circus oprichten.

    Waarom Condon de film niet heeft geregisseerd is heel bizar, gezien dit volledig binnen zijn bereik als filmmaker zit. Hij was echter bezig met Bride of Frankenstein (20??), een film die nu in de ijskast zit na de The Mummy flop. Spijtig genoeg kan deze The Greatest Showman niet helemaal overtuigen en zou het me niet verbazen dat de film ook in de flops van 2017 lijst zal opduiken. De film heeft zijn sterktes, maar ook enorm veel zwaktes. Mensen die verzot zijn op broadway producties of musicals zullen hier zeker van genieten, de rest zal deze film zelfs waarschijnlijk geen kans geven.

    Regisseur Gracey heeft 6 jaar gehad om aan de film te werken! Ja, hij heeft in 2011 het project aangeboden gekregen. Het meest bizarre is dus dat de man – die uit de wereld van de visuele effecten komt – niet meteen een visueel indrukwekkende film heeft afgeleverd. Het camera-werk is zelf heel basic. Zes jaar aan een film werken en dit afleveren als resultaat is toch behoorlijk teleurstellend te noemen. Jackman liet weten dat de film zo lang op zich liet wachten omdat 20th Century Fox twijfelde aan het project. Vandaag blijkt dat hun twijfel gegrond was. Misschien hadden dit verhaal maar beter op de planken gebracht in plaats van voor een camera. De toekomst zal het uitwijzen. Deze film voelt plattekes aan en je hebt het gevoel dat de regisseur geen flauw benul had hoe hij reliëf kon brengen in het verhaal en de karakters. Ook de production design en de choreografie waren allesbehalve overtuigend. Het is verfilmd theater.

    the_greatest_showman_2017_pic01.jpgthe_greatest_showman_2017_pic02.jpgthe_greatest_showman_2017_pic03.jpg
    2017 Twentieth Century Fox Film Belgium

    PT Barnum zelf was in het echte leven ook geen onbeschreven blad. Het feit dat hij de zwarte oudere vrouw Joice Heth meezeulde als slaaf en dan geld verdiende na haar dood met een publieke autopsie is om van te kotsen. Uiteraard krijgen we niks van dit te zien in de film. Het merendeel van de film is tevens niet historisch correct, en gezien de film niet moet rekenen op veel sympathie van het publiek, hadden ze misschien beter een fictiefilm gemaakt met een personage met andere naam. Nu zal je als kijker meteen de reflex hebben om je wenkbrauwen te fronsen op het feit dat de makers de historie van PT Barnum wat willen opsmukken en de ranzige kantjes achterwege laten.

    Wat maakt deze film toch nog de moeite? De acteurs! Niet alleen Hugh Jackman, maar ook Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya en Rebecca Ferguson. Ze brengen allemaal briljante vertolkingen, ook al zijn ze vaak heel lullig in beeld gebracht. Was deze film gemaakt door iemand als Bill Condon, dan had deze musical echt wel een contender kunnen zijn op de komende Oscars.

    Kortom, ik zit met wat gemengde gevoelens. Al bij al heb ik me best vermaakt met deze The Greatest Showman ook al zat er veel meer in. De film loopt vanaf vandaag in de bioscoop!

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 3 januari 2018

     

    *** The Greatest Showman trailer ***

  • Annabelle: Creation (2017) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik was zelf niet geheel overtuigd van Annabelle (2014), maar de film was een bijzonder goede investering. Met zijn productiebudget van 15 miljoen dollar, haalde het zowat 306 miljoen dollar op. Het was dus in de sterren geschreven dat er een vervolg zou komen, en hier is dan Annabelle: Creation (2017).

    annabelle_creation_2017_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Het is enkele jaren geleden dat de dochter van een poppenmaker en zijn vrouw op tragische wijze om het leven is gekomen. Inmiddels verwelkomen ze een non en enkele meisjes uit een gesloten weeshuis in hun huis. Al snel worden zij het doelwit van de bezeten creatie van de poppenmaker, Annabelle.

    Ik vond deze prequel spin-off van The Conjuring (2013) eigenlijk niet zo goed gemaakt door John R. Leonetti, een geniaal Direcor of Photography, maar een waardeloos regisseur met een compleet gebrek aan storytelling skills (cf. Mortal Kombat: Annihilation, The Butterfly Effect 2 ). Het zal jullie niet verbazen dat zijn laatste film, Wolves at the Door (2017), in mijn Top 10 Slechtste Films staat. En kijk, ze hebben een regisseurswissel doorgevoerd want de sequel werd gemaakt door David F. Sandberg, regisseur van de niet onaardige horror Lights Out (2016).

    Het is niet zo sterk als The Conjuring maar is qua tonaliteit al stukken beter dan de eerste film. In termen van straight-up terreur, levert deze film the goods op elk vlak. En het meest verrassende is dat je het nooit zal verwachten. Eerlijk gezegd had de eerste film al zo een onnozel simpel verhaal, en hoewel deze film niet veel dingen doet om zichzelf te onderscheiden in termen van verhaal, maakt het een grote verbetering op vlak van karakterontwikkeling. Je voelt jezelf betrokken met hen en elke dialoog lijkt een zeker gewicht te hebben. Als het op de Annabelle-pop aankomt, profiteert de film nooit van dat aspect. Het is triest om te zeggen, maar het object waar de film op gebaseerd is, is gewoon niet zo eng. Dit is ook de reden waarom de eerste film niet echt kon overtuigen. De film bood niets anders om het te ondersteunen. Deze keer is alles rondom de pop angstaanjagender, dus je weet dat je klaar moet zijn om bang te zijn wanneer de pop zich presenteert.

    annabelle_creation_2017_blu-ray_pic02_miranda_otto.jpgannabelle_creation_2017_blu-ray_pic01_talitha_bateman_lulu_wilson.jpgannabelle_creation_2017_blu-ray_pic03_talitha_bateman.jpg
    © 2017 Warner Home Video

    Ja, er zijn hier en daar wel voorspelbare plotwendingen, maar er zijn echt wel voldoende kippenvel-scènes. Uiteindelijk zal dit niet bekend staan als een van de beste horrorfilms aller tijden, of zelfs van dit decennium, maar het is absoluut één van de betere die je in 2017 kon zien. Sterke vertolkingen van Anthony LaPaglia, Samara Lee, Miranda Otto, Lulu Wilson, Talitha Eliana Bateman en Stephanie Sigman, worden afgewisseld met echt gruwelijke beelden die rillingen over je rug geven. De cinematografie van de Belgische Director of Photography Maxime Alexandre (The Hills Have Eyes, The Crazies) is tevens wederom geweldig. Annabelle: Creation is niets wat je nog niet hebt gezien in termen van jump scares en storytelling, maar de film legt de juiste accenten en stijgt bijgevolg boven zijn soortgenoten. Ondertussen is de Blu-ray en DVD uit met audio-commentaar van de regisseur alsook wat making off filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 2 januari 2018

     

    *** Annabelle: Creation trailer ***

  • Grote verdeeldheid rond het succesvolle Bright met Will Smith

    Pin it!

    En alweer hebben we een enorme kloof tussen datgene wat journalisten goed vinden en wat het publiek ervan vindt. De verdeeldheid rond de Netflix film Bright (2017) is gigantisch met een 28% critic rating (Metascore van 29%) en 88% audience rating op Rotten Tomatoes (pic). Maar wat de pers van de serie ook mogen denken, de kijkers bekijken het massaal.

    bright_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: In een alternatieve versie van ons hedendaagse bestaan leven mensen, orcs, elven en feeën samen. De routine werkavond van twee agenten van verschillende afkomst, de menselijke Ward (Will Smith) en orc Jakoby (Joel Edgerton), verloopt heel anders wanneer zij moeten samenwerken om een jonge vrouwelijke elf en een kostbaar relikwie te beschermen. Wanneer dit in verkeerde handen terecht komt zal de toekomst van elke leven wezen niet zeker zijn, en dus moeten Ward en Jakoby zowel hun persoonlijke verschillen als vele vijanden verslaan om de wereld van de ondergang te redden.

    Als we de cijfers van Variety mogen geloven, hebben naar schatting 11 miljoen kijkers deze fantasiethriller tijdens de eerste drie dagen gestreamd. De nummers komen van Nielsen, het bedrijf dat tv-kijkers meet, omdat Netflix weigert officiële kijkers-aantallen te onthullen. Hoewel Netflix in het verleden de schattingen van Nielsen heeft betwist, krijg je het gevoel dat ze geen probleem hebben met deze ramingen. Reken ongeveer 8,75 voor een gemiddeld filmticket prijs en je zou uitkomen op een virtuele bioscooprecette van 96 miljoen dollar. Ter vergelijking, 12 miljoen mensen hebben de eerste aflevering gezien van het 7de seizoen van "Game of Thrones" en Star Wars: The Last Jedi (2017) verkocht 11 miljoen filmtickets tijdens zijn openingsweekend.

    De film werd geregisseerd door David Ayer, die eerder al Smith regisseerde in het wat tegenvallende Suicide Squad (2016). En uiteraard is dit wel een opsteker voor de regisseur, men kijk, na deze cijfers heeft Netflix al besloten om een sequel te maken, waarschijnlijk opnieuw geschreven door Max Landis (American Ultra, Chronicle). In de andere rollen treffen we Noomi Rapace, Edgar Ramírez, Lucy Fry en Veronica Ngo aan.

    bright_2017_pic01.jpgbright_2017_pic02.jpgbright_2017_pic03.jpg
    © 2017 Netflix

    Critici omschrijven de film als een ware puinhoop. De wereld zou nooit echt geloofwaardig zijn en de buddy-filmclichés en lompe sociale commentaar gaan niet goed samen in een schizofrene, incoherente film die uiteindelijk gaandeweg uiteenvalt. De fans prijzen over het algemeen de originaliteit van de film en het lef van Netflix om eens iets anders te willen proberen, ook al was er karengeleden een gelijkaardige prent met Alien Nation (1988). Met al die Oscar films in december hebben we deze prent een beetje uit het oog verloren maar met zo’n uiteenlopende meningen over de film zijn we nu wel echt benieuwd. Geen bioscooprelease voor deze film, maar loopt sinds 22 december op Netflix.

     

    *** Bright trailer ***