De FilmBlog - Page 2

  • Justice League (2017) ** recensie

    Pin it!

    Ik ga altijd wat mijn wenkbrauwen fronsen wanneer we een review-embargo opgelegd krijgen tot enkele dagen voor de bioscooprelease. Dit was het geval voor deze Justice League (2017), de 300 miljoen dollar film van Zack Snyder. En na het zien was me meteen duidelijk waarom die embargo er is gekomen. Niet zozeer omwille van de spoilers - het verhaal is daarvoor te mager - het resultaat is echter één gigantische puinhoop.

    justice_league_2017_poster08.jpg

    In verdediging van Snyder, de man heeft de productie verlaten na de zelfmoord van zijn dochter en werd vervangen door Joss Whedon, ook al zou al heel wat gedraaid zijn geweest en heeft Joss op de voet de aanwijzingen van Zack gevolg. Er zitten geweldige scènes in – en dan vooral de scènes met Wonder Woman (Gal Gadot), alsook het opstootje tussen Superman (Henry Cavill) tegenover Batman (Ben Affleck), Aquaman (Jason Momoa), Wonder Woman, The Flash (Ezra Miller) en Cyborg (Ray Fisher). Voor de rest weet je niet precies wat de bedoeling moet zijn en kan het contrast van deze DC ensemble film met Marvel nauwelijks groter zijn.

    Korte inhoud: Geholpen door zijn hernieuwde geloof in de mensheid en geïnspireerd door de onzelfzuchtige Superman, werft Bruce Wayne (Ben Affleck) zijn nieuwe kompaan Diana Prince (Gal Gadot) om een nog grotere vijand onder ogen te komen. Batman en Wonder Woman werken snel samen om meer rekruten te krijgen voor deze strijd. Maar ondanks deze helden - Batman, Wonder Woman, Aquaman, Cyborg en The Flash- is het misschien al te laat om de aarde te redden van een grootse aanval.

    Laat ik een poging ondernemen om toch iets positiefs te zeggen van deze prent. Wel, Wonder Woman is niet alleen een streling voor het oog, haar personage speelt gewoon al de rest van de kaart. Zelfs kleine scènes waarin Aquaman per ongeluk op haar zweep zit en dan plots het diepste van zijn ziel onthult zijn, zijn scènes waar je spontaan van moet glimlachen en het doet ons de onzin van die andere scènes een beetje vergeten. De film begint met een kleine introductie van alle helden, maar echt memorabele momenten zijn het niet echt. In plaats van meteen met de villain te beginnen krijgen we vervelende en spuuglelijke scènes tussen Lois Lane (Amy Adams) en Martha Kent (Diane Lane) in een klein bureautje van 4 op 4.

    De villain waar alles om draait is Steppenwolf (Ciarán Hinds) die bij momenten oppermachtig lijkt, maar dan eigenlijk geen kans maakt tegen Superman. *** spoiler *** Het is zo erg dat ze een scène hebben geschreven waarin Superman als een redder in nood binnen komt vliegen en Steppenwolf een dreun geeft en hem onschadelijk maakt. Dan bedenkt hij zich even en hoort dat mensen in nood zijn (the squirrel effect) en vliegt hij hen te hulp, wat er voor zorgt dat de andere teamleden weer alles in hetr werk moeten zetten om Steppenwolf af te houden *** end spoiler *** Superman is superkrachtig en je vraagt je soms af waarom de rest van de Justice League eigenlijk gewoon niet vraagt aan Superman om de klus te klaren. Superman is niet alleen supersterk, maar ook nog eens superslim en supersnel. In vergelijking heb je ook zo een supersterk karakter bij de Avengers, met name The Hulk, ook al heeft dit karakter zijn beperkingen. Zelfs Wonder Woman staat haar mannetje binnen de groep, maar je merkt dat zij net iets teveel wordt ingezet als eye Candy in plaats van een figuur die weegt op het verhaal. De film schrikt er dan ook niet voor terug om haar figuur met haar lange benen, mooie boezem en strak kontje in beeld te brengen, zelfs in close-up. Ja, de Zack Snyder stempel is bij deze gezet. Ook voor de vrouwen is er voldoende lichamelijk naakt met Jason Momoa en Henry Cavill die nodeloos hun biceps moeten laten zien.

    Het verhaal kwam van Chris Terrio, de scenarist van Batman v Superman: Dawn of Justice, en dat verklaar uiteindelijk heel veel. De villain probeert 3 Hellraiser-achtige blokjes te bemachtigen die verdeeld liggen bij de Amazones, verborgen in de stad Atlantis en begraven door de mensen. Wanneer hij deze drie legoblokjes bij elkaar kan brengen dat kan hij stoute dingen doen met de aarde. Ik heb geen idee wie dergelijke onzin eigenlijk bedenkt, maar daar heeft DC en Warner Bros dus 300 miljoen voor betaald. Of deze prent 600 miljoen dollar zal kunnen ophalen om nog maar break-even te zijn valt nog te bezien.

    justice_league_2017_poster03.jpgjustice_league_2017_poster04.jpgjustice_league_2017_poster05.jpgjustice_league_2017_poster06.jpgjustice_league_2017_poster07.jpg

    De toon van de film gaat van drama – we krijgen een scène te zien waarin een vrouw met hoofddoek die een winkel heeft, wordt aangevallen door een skinhead, het cliché kon nauwelijks groter - naar flauwe grappen van ondermeer Ezra Miller. Ik denk dat Ezra misschien 2 goede grappen had, van de 15 pogingen. Er is ook een moment van verwarring wanneer we J.K. Simmons zien opduiken als Commissioner Gordon, een rol die hem toch niet meteen ligt. Wat betreft Aquaman, wel, haal hem uit de film en je zal niets gemist hebben. Cyborg daarentegen was op zich wel interessant. Die kerel kan wel goed acteren ook al is de helft van zijn gezicht gerobotiseerd.

    Ik moet wel toegeven, ik heb me niet verveeld en heb ik voornamelijk zitten lachen met de film (behalve bij momenten waarin het de bedoeling was om te lachen). Superman heeft iets meer screentijd en ik had wel zin om meer van hem te zien. De Justice League wereld lijkt wel anders te zijn dan de Marvel films, wat op zich beloftevol is voor de toekomst. Het grootste probleem met de film is dat alles tot in het belachelijke wordt getrokken. Aquaman begint sterk maar eindigt als een soort Ghost Rider from hell die zijn 5 tand naar de vijanden werpt en deze dan telkenmale uit hun lichaam moet trekken. Het deed me wat denken aan dat waardeloze karakter Hawkeye in The Avengers. Maar het verschil tussen die twee is dat het Marvel personage geen pijlen uit lichamen moet trekken. Het verhaal is wel zo simpel dat je nauwelijks plotgaten kan vinden, … er is zo goed als geen plot.

    Toch zal DC eens grondig moeten nadenken hoe ze hun actie-scenes in beeld moeten zetten, met betrekking tot de specifieke krachten van de superhelden. Justice Leagie kan je moeilijk beter noemen dan Batman vs Superman of nog Suicide Squad (2016), maar deze karakters lijken me niet geschikt om samen te werken – of toch niet op deze manier. Justice League is vandaag op 15 november 2017 in de bioscoop. Blijf vooral zitten bij de end-credits want er zijn 2 end-credit scenes. Hoewel, ... de eerste is nog wel leuk, de tweede is een scène met de Jar Jar Binks van DC, ik zeg niets meer.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 15 november 2017

     

    *** Justice League trailer ***

  • Assassin's Creed: Origins keert terug naar het oude Egypte

    Pin it!

    We kunnen er niet omheen om ook even Assassin's Creed: Origins (2017) te bespreken, nadat we hier toch wat waren teleurgesteld met de Assassin's Creed (2016) film. Maar de games zijn altijd wel een plezierrit in de oudheid, en in deze editie gaan we naar het prille begin van de beschaving. En het voelt ook wel een beetje als dat Ubisoft met dit game de franchise nieuw leven wil inblazen.

    assassins_creed_origins_2017_ps4.jpg

    Korte inhoud: Het verhaal speelt zich af in 49 voor Christus in het Oude Egypte, een wereld met 3000 jaar aan geschiedenis, tijdens een doorslaggevende periode voor zowel Egypte als de mensheid. Egypte heeft zijn hoogtepunt bereikt, maar ook het begin van het einde. Het land strompelt, verdeeld door een machtsstrijd die het koninkrijk een onzekere toekomst biedt. Binnenkort houden farao’s op te bestaan, gaan Goden sterven en verandert de Egyptische manier van leven voor altijd. De nieuwe wereldorde komt eraan. Een wereld waar de broederschap van Assassins ontstaat.

    Er zit zelfs een leuke toevalligheid in dit spel. Onlangs is er in de piramide van Cheops, één van de befaamde piramides van Gizeh en tevens één van de zeven wereldwonderen, een geheime kamer ontdekt. Wetenschappers twijfelen nog over de inhoud en de intenties van deze geheime kamer, maar in de onlangs verschenen videogame Assassin’s Creed Origins kunnen spelers deze kamer nu al - digitaal - ontdekken. Het ontwikkelteam heeft het onderzoek naar onder andere de piramides van Gizeh op de voet gevolgd en op basis daarvan besloten om de kamer, waar toen nog geen bewijs van was, reeds te implementeren, en ze hadden het bij het rechte eind.

    Eén van de grote pluspunten van dit game is zijn setting. In Assassin’s Creed Origins verkennen je de immens grote en levendige open wereld van het Oude Egypte op naadloze wijze, van woestijnen tot oases, van de Middellandse Zee tot de piramides van Gizeh. In de grootste wereld die de serie ooit gekend heeft, spring je op een kameel om de woestijn te trotseren, op een feloek om over de Nijl te varen of roep je de hulp in van jouw adelaar Senu om zo de vele verschillende landschappen van deze wereld vanuit een heel ander perspectief te bekijken.

    Als Bayek (Abubakar Salim), een beschermer van Egypte, zijn spelers getuige van verscheidene gebeurtenissen die leiden tot de formatie van de broederschap van Assassins, hun regels, rituelen en manier van werken. Spelers krijgen volledige vrijheid als het gaat om het kiezen en voltooien van missies die ieder een uniek en memorabel verhaal vertellen waardoor de relaties tussen karakters dieper verkend worden.

    assassins_creed_origins_2017_pic06.jpgassassins_creed_origins_2017_pic02.jpgassassins_creed_origins_2017_pic05.jpg
    assassins_creed_origins_2017_pic03.jpgassassins_creed_origins_2017_pic04.jpgassassins_creed_origins_2017_pic01.jpg
    © 2017 Ubisoft Entertainment. All Rights Reserved.

    Tijdens deze unieke reis krijgen spelers een compleet vernieuwd vechtsysteem voorgeschoteld dat het mogelijk maakt om onmiddellijk te wisselen tussen vechten op korte en lange afstand. Spelers moeten nu rekening houden met ieder aspect van het gevecht, van wapenattributen en -levels tot de positionering van hun karakter, klasse en de aanvallen van vijanden. Aangedreven door deze nieuwe filosofie, is progressie belangrijker dan ooit. Het is aan de speler om een hoger level te bereiken, nieuwe uitrusting te vinden en aanvallen te kiezen om zo hun eigen vaardige Assassin te vormen terwijl ze groeien in kracht en expertise.

    Kortom, Assassin’s Creed Origins is een fantastisch game, ook al is het niet echt zo vernieuwend als de makers ons willen doen geloven. Net zoals in de filmindustrie zien we dat games ook vaal hun inspiratie opdoen bij andere games. Je zal dus nu en dan wel een gevoel hebben of je even terecht bent gekomen in een andere bekende spelomgeving. Een nieuwigheid die wel opviel was de bende huurmoordenaars, de Phylakes, die je tijdens jouw quest op willekeurige momenten kunnen aanvallen. Ook al kan deze toevoeging niet meteen de game naar een hoger niveau tillen.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 14 november 2017

     

    *** Assassin’s Creed Origins cinematic trailer ***

    Categories: Games 3 comments
  • Spider-Man: Homecoming (2017) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Een film valt of staat met je acteurs. En daar waar ze op de set van Han Solo (2018) moeten beroep doen op een acteurscoach, omdat het acteerwerk van Alden Ehrenreich te wensen overlaat, moet ik bekennen dat Marvel en Sony echt wel op rozen zit met de Brit Tom Holland, want hij zit perfect in zijn rol in Spider-Man: Homecoming (2017).

    spiderman_homecoming_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: De film speelt zich af na Captain America: Civil War (2016). Peter Parker (Tom Holland) keert terug naar zijn normale leven in Queens nadat hij zijn eerste superheldengevecht erop heeft zitten. Terwijl hij met de metro naar school gaat, heeft hij moeite met weer zijn dagelijkse leven op te pakken. Daarnaast krijgt hij te maken met een nieuwe aartsvijand; 'the Vulture' (Michael Keaton) en probeert hij het meisje van zijn dromen, Liz (Laura Harrier), voor zich te winnen zonder zijn identiteit van superheld te onthullen.

    Het eerste wat mij is opgevallen is dat deze nieuwe Spider-Man film in dezelfde lijn ligt als de Iron Man films of Ant-Man (2015), in die zin dat ze behoorlijk bewust blijven van het comic gehalte van de superhelden. Er wordt vaak de draak gestoken met de kostuums en de superhelden-cultus, zonder daarbij de actie te ontkrachten of de geloofwaardigheid aan te tasten. Dus enerzijds nemen de makers de personages wel ernstig, en is het niet allemaal om te lachen, maar er steken toch wel heel veel knipoogjes in. De Avengers hebben hun stempel gezet op de samenleving en iedereen lijkt er wel over te spreken, tot zelfs de criminelen die met maskers van The Hulk en Thor een bankfiliaal willen overvallen. En het werkt, en dat is iets waar Marvel in uitblinkt.

    Er steekt dus behoorlijk wat zelf relativerende comic-book humor in deze prent, en misschien wel de perfecte mix tussen een superhero film en een tienerkomedie. Niet alleen de onderonsjes tussen Peter Parker en Tony Stark (Robert Downey Jr.), maar ook de uitwisselingen met zijn vriend Ned (Jacob Batalon) zijn echt wel grappig. Dit is een Spider-Man film en in tegenstelling met de Batman-franchise mikt deze adaptatie toch wel op een jonger publiek, ook al zal de iets oudere generatie hier ook wel plezier aan beleven. Homecoming is echt een leuke prent, ook al komen niet altijd alle grappen aan. Iets wat je nu eenmaal hebt wanneer je met 8 mensen (Jonathan Goldstein, John Francis Daley, Christopher Ford, Chris McKenna, Erik Sommers en regisseur Jon Watts) aan één script werkt. In vergelijking met een film als Deadpool (2016) is de humor hier wel degelijk 'kinderen toegelaten'.

    Een andere zaak wat me is opgevallen is de 'diversiteit' in Spider-man: Comecoming. Het woord lijkt niet alleen aan de orde te zijn in de literatuur maar ook steeds meer in films. Of dit een goede of slechte zaak is, laat ik in het midden, er zijn in ieder geval voldoende argumenten voor een debat omtrent de kwestie. Peter Parker heeft een Zuid-Amerikaanse vriend, is verliefd op het Afro-Amerikaanse meisje Liz (Laura Harrier), de klasbully Flash (Tony Revolori) is van Italiaanse origine en heel wat zwarte acteurs zien we opduiken als bendelenden (Donald Glover en Bokeem Woodbine), als leraar (Hannibal Buress) of klasgenoten, en ik denk dan aan Abe Abraham Attah of de hilarische Michelle (Zendaya). Zelfs de principal van de school, gespeeld door Kenneth Choi, is van Aziatische origine. Ik had er persoonlijk geen problemen mee, want elk van hen zat perfect in zijn rol. De film is ook wel wat 'politiek correct'. In het begin zien we Michael Keaton die naar een tekening aan het kijken is van The Avengers en zich de bedenking maakt dat jongeren vroeger bezig waren met cowboys an indianen. Zijn collega merkt op dat de term nu is veranderd in 'native American' in plaats van indiaan.

    spiderman_homecoming_2017_tom_holland.jpgspiderman_homecoming_2017_tom_holland_laura_harrier.jpgspiderman_homecoming_2017_robert_downey_jr_jon_favreau_tom_holland.jpg
    spiderman_homecoming_2017_pic01.jpgspiderman_homecoming_2017_pic02.jpgspiderman_homecoming_2017_pic03.jpg
    spiderman_homecoming_2017_pic04.jpgspiderman_homecoming_2017_pic05.jpgspiderman_homecoming_2017_pic06.jpg
    © 2017 Columbia Pictures Industries, Inc. and LSC Film Corporation. All Rights Reserved

    Het is gelukkig geen origin story. Spider-Man heeft zich al bewezen in een vorig avontuur, ook al zijn alle klassieke Spidy recepten wel aanwezig, met name zijn relatie met zijn tante May Parker (Marisa Tomei) die geen weet heeft van zijn geheime identiteit en waarvoor hij letterlijk op de plafond moet kruipen om dat verborgen te houden. Ook het gehele high school-gebeuren is opnieuw een belangrijk gegeven. Wat nieuw is, is de relatie met de Avengers. Gelukkig wordt deze Spiderman wel niet naar de achtergrond gedrukt door Iron Man. Ook zijn zijn Spidy-suit heeft een Tony Stark upgrade gekregen, met bijzonder veel gadgets. Het lijkt bijna een soort Iron Man kostuum waar de Jarvis stem is vervangen door een vrouwelijk equivalent, genaamd Karen (Jennifer Connelly). Het pak heeft ook heel wat gadgets en detectiesystemen, maar het meest bijzondere zijn uiteraard de web-shooters, waar Tony Stark zomaar eventjes honderden variaties heeft ingebouwd tot spider-bombs en stun-webs. Ditalles wordt ook op een slimme en efficiënte manier ontplooid zonder het ritme van de film aan te tasten.

    De bijrollen in comic adaptaties zijn meestal heel bijzonder. Zo hebben we James Gordon en Alfred Pennyworth in de Batman films of Lois Lane in Superman. Hier had ik de indruk dat iedereen eigenlijk een bijrol had en elkeen aan de zijlijn van The Avengers opereerden. Een figuur waar ik altijd plezier mee heb is Happy Hogan, wederom briljant vertolkt door Jon Favreau. Daarnaast zien we ook heel even Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) opduiken en blijven we hopen dat haar rol ooit eens iets meer gravitas zal ontwikkelen. En bij de villain kan je gewoon niets verkeerd doen met Michael Keaton. Hij is wat mij betreft één van de beste villains van alle Spider-Man films. En damn zijn Vulture suit is gewoon bad-ass.

    Zijn er minpuntjes naast de humor die niet altijd even grappig is? Wel, de visuele effecten in deze prent zijn geweldig, ook al had ik bij bepaalde shots iets teveel het gevoel naar een cgi-Spiderman te kijken. Er zijn ook geen echt memorabele scènes zoals we dat bijvoorbeeld wel hadden met de trein-scène in Spider-Man 2 (2004), of de achtervolgingsscène van The Joker en Batman in The Dark Knight (2004). Er wordt wel een veerboot gesplit, maar ik had nooit echt een wow-momentje. Ik miste in deze scène de reacties van de mensen op het schip. Homecoming eindigt niet met een cliché, ook al had ik een iets beter einde verwacht. De regisseur Jon Watts heeft een mooie prestatie afgeleverd, ook al hebben we zijn stempel op geen enkel moment echt gevoeld. Deze Homecoming is het resultaat van een team, meer dan de verwezenlijking van een regisseur met een uitgewerkte visie of stijl, zoals dat wel het geval was bij Christopher Nolan of zelfs een Sam Raimi. Al bij al heb ik er echt van genoten en weet zeker dat Spider-Man: Homecoming 2 zelfs nog beter kan zijn.

    Klein detail, de film is pas 2 maand later uitkomen in China (de tweede grootste filmmarkt van de wereld) wat de ietwat teleurstelde box-office kan verklaren! Het ziet er dus naar uit dat de liefde tussen China en het Japanse Sony nog steeds onder het vriespunt zit. Herinneren jullie zich nog Sony's Ghostbusters (2016) die geen bioscooprelease kreeg in China omdat de Chinezen zogezegd geen films met spoken zouden lusten? Iets wat toch wel vreemd is als je weet dat Chinezen massaal naar Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017) zijn gaan zien. Hopelijk kan de liefde zich toch snel herstellen tussen die twee landen, want dit is te zot voor woorden..

    Spider-Man: Homecoming komt volgende week woensdag uit op DVD en Blu-ray met meer dan 60 minuten aan extraatjes, gaande van verwijderde scenes, bloopers en making of filmpjes. Echter geen audio-commentaar van de regisseur te bespeuren.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 11 november 2017

     

    *** Spider-Man: Homecoming trailer ***

  • Homeland seizoen 6 op DVD en Blu-ray

    Pin it!

    Het zesde seizoen van "Homeland" is uit en ook al voel je dat de serie nog lang niet is uitgeteld, ook al is de nieuwigheid er een beetje vanaf. Toch zouden er nog twee nieuwe seizoenen op de planken liggen, dus de makers Howard Gordon en Alex Gansa zijn hoopvol voor de toekomst, ook al zou seizoen 8 het laatste seizoen worden.

    homeland_season_6_blu-ray.jpg

    De serie werd wellicht geschreven nog voor de verkiezingen tussen Hillary en Trump, want in dit seizoen is de president een vrouw gespeeld door Elizabeth Marvel. Desondanks haar autoritaire figuur wordt ze in de show afgebeeld als iemand die al even vervreemd is van de inlichtingendienst als Donald Trump. In Homeland wordt de inlichtingengemeenschap nog steeds vertegenwoordigd door Dar Adal (F. Murray Abraham) en Saul Berenson (Mandy Patinkin), en dat zijn eigenlijk de meest interessante figuren uit de reeks.

    We komen eigenlijk uit een sterk 5de seizoen en de lat lag eigenlijk wel hoog. Ook de rol van Miranda Otto als een spion met banden met Rusland was geniaal. En heel even waren we vergeten dat de show ons eerder wou doen geloven dat Carrie’s (Claire Danes) onthouding om haar pillen te slikken, haar super natuurlijke krachten kon geven die haar perceptie mogelijkheden naar een helderziendheidsniveau kon tillen. Ook de zweem van een Carrie-Quinn (Rupert Friend) romance bleef in de lucht hangen en een goede romance is nooit een slecht idee voor een serie (kijk maar naar Game of Thrones).

    Met seizoen 6 hebben we wederom een soft reboot met alle karakters die zich nu hebben genesteld in New York op een boogscheut van Washington. Ja ook Quinn is niet dood en opnieuw van de partij. Carrie probeert nog steeds het wespennest te vermijden in het begin van het seizoen en we zien haar als een soort van advocaat voor Amerikaanse moslims onder de hoede van Otto Düring (Sebastian Koch). Het is een fascinerende rol die ze hier krijgt toebedeeld en hopelijk zal het zijn vruchten afwerpen in de komende seizoenen.

    Uiteraard kan de serie niet omheen de Edward Snowden affaire en ook hier zien we sporen van. De geheime dienst kan niet zomaar gaan snuisteren in het leven van mensen, ook al wordt deze grens vaak verschoven. We zitten ook al een heel eind ver in de serie en dus merk je ook dat de scenaristen iets meer creatieve vrijheid hebben genomen met de karakters en niet meer zoveel willen gaan uitleggen. Iedereen kent ondertussen wel de mechaniek van Homeland.

    Is dit seizoen boeiend? Soms. Er zijn moenten waar je toch wel wat bedenken hebt of de verhaallijn niet iets meer intrigerend kon verteld worden. Alles draait om counterspionage en wat ooit een serie is geweest die kritiek gaf op het beleid van de Amerikaanse overheid, lijkt bij momenten wat te verwateren in een liberaal standpunt tegen islamofobie, een standpunt waar ondertussen misschien al een beetje van een vervaldatum op zit.

    Op de Blu-ray van het 6de seizoen van Homelandvinden jullie 12 afleveringen met wat ‘achter de schermen’ materiaal. Ondertussen wordt druk gewerkt aan seizoen 7.

     

    *** Homeland seizoen 6 trailer ***

  • Universal trekt stekker uit Monster franchise na Mummy flop

    Pin it!

    Het is over en uit voor de Dark Universe franchise. Wat begon met een ambitieus plan om zoals heel wat comic adaptaties (The Avengers, Justice League, X-Men) iets gelijkaardigs te proberen met de Universal Monsters (Frankenstein, Dracula, Wolfman, The Invisible Man, Mummy, Bride of Frankenstein en the Creature From the Black Lagoon), te beginnen met The Mummy (2017) die zowat het vlaggenschip had moeten worden.

    Maar toen kwam de film in de zalen en het publiek bleef weg en werd de film een pijnlijke flop. Erger nog, de film werd met de grond gelijk gemaakt door de voltallige internationale pers. En het grootste probleem was meteen duidelijk, ze hadden er een Indiana Jones actiefilm van willen maken in plaats van een horrorfilm, met een Tom Cruise die eigenlijk zelf niet goed wist welke toon hij moest aanhouden. Nog erger was dat de prent oeverloos saai was. De slechte mond-aan-mond reclame zorgde er tevens voor dat de opnames van de volgende Dark Universe film, met name Bride of Frankenstein van Bill Condon, in gevaar kwam.

    dark_universe.jpg
    Russell Crowe, Tom Cruise, Johnny Depp, Javier Bardem en Sofia Boutella © Universal Studios

    En wat blijkt nu, Universal heeft niet alleen het scenaristen-team (David Koepp, Christopher McQuarrie En Dylan Kussman) van The Mummy de laan ingestuurd, maar tevens de franchise stil gelegd voor een grondige evaluatie. Zelfs scenarist Chris Morgan heeft het zinkende schip verlaten. Regisseur Bill Condon moet op dit moment zot worden want eerder wou Universal gigantisch veel middelen inzetten op The Bride of Frankenstein. Condon’s vorige film Beauty and the Beast (2017) brak immers alle records aan de box-office. Vandaag is de studio niet meer zeker van hun product.

    Zoals ik het zie zijn er twee mogelijkheden. Ofwel vernieuwen ze hun volledige team, inclusief cast. Ofwel laten ze de ‘dark universe’ vallen en zorgen ze gewoon voor een goede stand alone monster film. En als deze sterk genoeg is, kunnen ze hiervan altijd nog een andere film bij laten aansluiten. Momenteel is het project besmeurd door verkeerde beslissingen van zowel Tom Cruise als regisseur Alex Kurtzman en lijkt het er op dat Kurtzman niet alleen Bride of Frankenstein, maar ook Van Helsing, Phantom of the Opera, Hunchback of Notre-Dame, Frankenstein, Dracula en The Invisible Man op zijn buik mag schrijven.

  • War for the Planet of the Apes (2017) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ondanks dat de teleurstellende box-office cijfers is en blijft dit een schitterende prequel trilogie op Planet of the Apes. Regisseur Rupert Wyatt had de toon gezet met Rise of the Planet of the Apes (2011), maar om onverklaarbare reden haakte hij af van de sequel omdat hij vond dat 20th Century Fox iets te vroeg de film wou, ook al lag er een script klaar die goedgekeurd was. Momenteel heeft Wyatt zelfs problemen om interessante filmprojecten te vinden.

    war_for_the_planet_of_the_apes_2017_poster01.jpg

    De gelukzak die het project in zijn schoot geworden kreeg was regisseur Matthew Reeves. De sequel Dawn of the Planet of the Apes (2014) was een box-office succes en werd op handen gedragen door pers en publiek en Reeves kreeg meteen ook de sleutels van de The Batman franchise. Zo zie je maar dat één keuze in je leven wel determinerend kan zijn voor de rest van je carrière.

    En ondertussen is de Blu-ray uit van War for the Planet of the Apes (2017) uit, en het is een uitstekend slot op een knappe filmreeks. Het contrast met Tim Burton’s Planet of the Apes (2001) is kon nauwelijks groter zijn. Deze franchise slaagt er in het gegeven opnieuw relevant te maken voor een hedendaags publiek. Bijgevolg zijn ze dan ook afgestapt van die onnozele time-travel nonsense in Escape from the Planet of the Apes (1971) en hebben ze geopteerd voor genetische manipulatie.

    De karakters en de verhaallijn zijn zo sterk, dat je in de eerste film de beperkingen van de motion capture-apen nog wel door de vingers zag, heb je nu zo goed als perfecte cgi wezens, met wederom een fantastische vertolking van Andy Serkis waarvoor hij dringend eens een Oscar-nominatie mag voor krijgen, want motion capture verschilt eigenlijk niet zo heel veel van een acteur met making-up. De moeilijkste film was Rise, maar Dawn en War zijn rijk aan actie en zijn net iets boeiender, zowel inhoudelijk als visueel.

    Korte inhoud: Ondanks al zijn inspanningen om een oorlog te vermijden, is Caesar alsnog in een onvermijdelijke strijd geraakt met de mensen. Caesar moet tot het uiterste gaan terwijl hij geplaagd wordt door herinneringen aan zijn voormalige vriend en verrader Koba. Kan Caesar zijn volk leiden tijdens deze moeilijke tijden?

    De cgi is geweldig, en dat is voornamelijk te danken aan de wizards van de Weta Digital. In een bepaalde scène zien we dat honderden apen gevangen zijn genomen, en voor geen seconde denk ja aan cgi. Rise was een film die zich afspeelde in een huis en labo. In Dawn ontplooide het verhaal zich in een bos en een verlaten stad. In deze War worden de landschappen breder en krijgen we sneeuw en regen. En op een moment waar het publiek sympathie begint te krijgen voor de apen, en eigenlijk hoop dat de mensheid uitgestorven zal worden, heb je beter goede motion capture. En met deze prent zijn we mijlenver verwijderd van Beowulf (2007).

    war_for_the_planet_of_the_apes_2017_pic01.jpgwar_for_the_planet_of_the_apes_2017_pic02.jpgwar_for_the_planet_of_the_apes_2017_pic03.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    De verwachtingen waren hoog voor deze prent, en het resultaat is grotendeels donkere en eigenlijk ook wel wat deprimerend: en voor dit climax gedeelte van deze Apen-saga is het zeker wel een waardige afsluiter, maar misschien had ik toch iets meer van een crescendo verwacht. Het einde is ook een beetje verwarrend met één groep van mensen die aangevallen wordt door een andere groep mensen, en de apen worden dan wat opzij geschoven in een soort The Great Escape (1963) subplot. Ook de dialogen zijn behoorlijk droog. De film heeft ‘WAR’ in de titel, maar ik had de indruk dat er meer oorlog was in Dawn dan in deze prent. Hier heb je voornamelijk momenten van kwetsbare schoonheid en verdriet.

    Er zit ook een beetje humor in de prent, afkomstig van Bad Ape vertolkt door Steve Zahn. Het ruwe element in de film komt dan weer van The Colonel, vertolkt door een overheerlijke Woody Harrelson die zijn inspiratie heeft gevonden in Colonel Kurtz uit Apocalypse Now (1979). Om hem dan ook nog een keertje zijn hoofd te laten scheren en op de muur “APE-POCALYPSE NOW” te schrijven vond ik zelf net iets teveel van het goede. Het mocht allemaal wel iets subtieler. En om eerlijk te zijn, de dreiging komt eigenlijk niet echt van hem.

    War for the Planet of the Apes is ondertussen uit op DVD en Blu-ray mét het interessante audio-commentaar van Matt Reeves, alsook deleted scenes, een blik op de visuele effecten van Weta Digital en een pak making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 8 november 2017

     

    *** War for the Planet of the Apes trailer ***