De FilmBlog - Page 2

  • 5 redenen waarom War for the Planet of the Apes sputtert aan de box-office

    Pin it!

    2017 lijkt wel het jaar van de grote ontgoochelingen en verrassingen. Enerzijds zijn er de onverwachte box-office succes, zoals Wonder Woman (2017) en Get Out (2017), maar er zijn ook al heel wat financiële rampen geweest. Meest opvallende flops waren King Arthur: Legend of the Sword (2017), Alien: Covenant (2017) en The Mummy (2017).

    war_for_the_planet_of_the_apes_2017_box-office.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    En het ziet er nu naar uit dat ook War for the Planet of the Apes (2017) onderpresteert met een flauw openingsweekend van 56 miljoen dollar in de States en slechts 100 miljoen wereldwijd. En nu komt Dunkirk (2017) in de zalen en deze prent zal ongetwijfeld alle andere films van de kaart vegen. Regisseur Matthew Reeves was nog maar pas zo in de wolken van de positieve reviews, dat hij in een moment van drieste hoogmoed het Batman script van Ben Affleck naar de prullenmand verwees. Het zou wel eens kunnen dat Warner Bros na de teleurstellende Apes cijfers dan toch het script van Affleck uit de prullenmand zal opvissen.

    Wij hadden War for the Planet of the Apes een 3,5/5 gegeven, wat een uitstekende score is en dat is de film ook. Waarom bleef het publiek dan weg? We zullen een poging ondernemen om dit te analyseren.

     

    5 redenen waarom War for the Planet of the Apes sputtert aan de box-office

     

    1. Aap moeheid

    Dit is de derde Planet of the Apes film en de nieuwigheid is er wel wat van af. De film zet wel in op de vertolkingen en de subtiele interacties tussen de wezens, maar dat is niet meteen iets waar je mee kan uitpakken. In mijn review had ik tevens ook geschreven dat ik vond dat er eigenlijk meer 'War' zat in Dawn dan in de deze derde prent. En franchise moeheid treed overal wel eens op. Denk maar aan de Alien franchise, maar tevens ook bij de comic book adaptaties zie je dat na verloop van tijd de massa afhaakt. Kijk maar naar Spider-Man: Homecoming (2017), op zich een voortreffelijke Spiderman adaptatie, toch blijft deze prent slechts de 5de best scorende Spiderman film in de States op 6. Enkel The Amazing Spider-Man 2 (2014) deed slechter.

    2. Depressieve film in blockbuster seizoen

    Zomerblockbusters en 'fun' gaan hand in hand. Het is dan ook niet te verwonderen dat dramatische films vaak kiezen voor de winter periode. Tenzij je allergisch bent aan de zon ga je niet meteen de blauwe hemel inruilen voor regen en winterweer met 'holocaust' achtige toestanden waar je niet meteen vrolijk van wordt. Misschien had een release in de winter een betere strategie geweest.

    3. Sterke concurrentie

    Niemand had verwacht dat Baby Driver (2017) zo goed ging scoren. De film kwam een week voor Apes uit en bleef heel wat volk trekken ten gevolge van een goede mond-aan-mond-reclame. En uiteraard was er ook de Spider-Man die desondanks de wat lage uitkomst toch behoorlijk veel bezoekers kon aantrekken.

    4. Zwakke marketing

    Tot op heden heb ik de titels van deze films nooit begrepen. Eerst was er Rise of the Planet of the Apes, daarna Dawn of the Planet of the Apes, en uiteindelijk War FOR the Planet of the Apes. Los van het feit dat ik heel weinig mensen de titel niet eens correct uitspreken (meestal hebben ze het over Planets of the Apes 3 of iets wat klinkt op War OF the Planet of the Apes), was mond-aan-mond reclame eigenlijk ook niet zo bijzonder goed. Op vlak van marketing heb je tevens iets spectaculairs nodig of beroemdheden om je film te kunnen verkopen, hier had je apen. En tenzij je King Kong zullen apen op een affiche niet meteen acteurs vervangen. De enige twee menselijke karakters waren Woody Harrelson en Amiah Miller, maar Woody had slechts een screentijd van 10 à 15 minuten en niemand kende Amiah.

    5. Woody Harrelson lag er niet van wakker

    Ik respecteer het werk van Woody Harrelson, maar de man heeft hoegenaamd geen enkele tweet gepost op zijn account (16'000 volgers) over de productie of tijdens de première week, zelfs niet op zijn instagram (70'000 volgers). Films maken kosten veel geld en acteurs worden hiervoor rijkelijk vergoed. Ik vind het dus niet krankzinnig wanneer een acteur zijn medewerking verleend aan een productie, dat hij dit dan ook een heel klein beetje" kan ondersteunen. Ja hij had een kleine rol, maar zoals ik zei in punt 4, was hij één van de weinige mensen in de film.

  • Leatherface trailer van de nieuwe Texas Chainsaw Massacre prequel

    Pin it!

    Oh ja, er is alweer een Leatherface prequel. Gelukkig is het deze keer niet opnieuw een product van Platinum Dunes, maar wel van Lionsgate en Millennium Films. Toch blijf ik me afvragen wie interesse heeft in een film over de jeugdjaren van Leatherface (2017). Dit is ondertussen de 8ste TCM film.

    leatherface_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: De film volgt een gewelddadige tiener die op een dag Leatherface zal worden. Hij ontsnapt uit een psychiatrisch ziekenhuis met drie andere gevangenen. Hij ontvoert tevens een jonge verpleegster (Vanessa Grasse) die hij meeneemt op een helse reis. Onderweg worden ze achtervolgd door een eveneens gestoorde agent (Stephen Dorff) die uit is op wraak.

    De film werd geregisseerd door het Franse horror regisseurs-duo Alexandre Bustillo en Julien Maury, die eerder hun strepen hadden verdiend met À l'intérieur (2007) en Aux yeux des vivants (2014). Niet meteen kaskrakers of zelfs nog maar echt goede horrorfilms, maar hier hebben ze nu iets meer budget gekregen en de trailer ziet er wel 'Texas Chainsaw'-achtig uit - ook al verteld de trailer niet echt veel van het verhaal. En de regisseur staan bekend voor hun gory brutaliteit en misschien is dat net wat nodig is om deze franchise enige zin van bestaan te geven. De trailer is eigenlijk wel 'ok', ook al moet je opletten met goed geknipte trailers.

    De productie is allesbehalve vlot verlopen (iets wat nogal vaak voorkomt met Franse regisseurs achter de camera - cf. Babylon A.D., Catwoman, ), en heeft heel wat reshoots opgelopen. De film had eind 2016 moeten uitkomen. Reshoot willen niet altijd zeggen dat de film slecht zal zijn - ik kan honderden films opsommen met reshoots die uiteindelijk nog goed waren (E.T., Apocalypse Now, Blade Runner,...) - ook al had ik misschien wel liever gehad dat ze meer voorbereidingswerk hadden genomen in pre-productie in plaats van achteraf het boeltje te redden of verbeteren. Ik hecht voor mezelf als filmmaker enorm veel geloof aan een goede voorbereiding. Als regisseur kan je op de set nog 20 à 30% verbeteringen aanbrengen doordat je interessante zaken krijgt aangereikt van acteurs of ingevingen krijgt op het moment zelf. Toch moet je een duidelijk beeld hebben naar waar alles naar toe moet gaan. En een reshoot waar de toon van een film compleet wordt gewijzigd - zal dat het geval is bij de Han Solo film film - is toch wel pijnlijk. Laten we hopen dat het niet deze soort van reshoots zijn, maar eerder pogingen om wat goed is nog beter te maken.

    Ik heb een hekel aan 'origin stories', dus mijn verwachtingen liggen niet al te hoog? Noem me tevens één origin story film van een iconische figuur dat echt werkt? Je zal heel ver moeten zoeken en waarschijnlijk nooit vinden. De origin story van Halloween was crap, de vorige Texas Chainsaw Massacre prequels waren ook ontgoochelend. De synopsis voor de film spreekt me ook niet aan. In de casting zien we ook dat Lili Taylor de rol heeft gekregen van Verna Sawyer, de grootmoeder van Leatherface, en ik vraag me nu af of ze daar nu ook veel tijd aan gaan spenderen. Lili is één van de weinige bekende koppen in deze prequel, dus vermoed ik dat ze wel wat screentijd zal hebben. Ik begin zenuwen te krijgen wanneer ze noodgedwongen alle karakters uit de originele film willen gaan linken met deze prequel, cf. Ted Hardesty (Julian Kostov), de vader van Sally en Franklin. De tagline: "Witness the beginning of your end", klinkt ook zo lame én de film werd geschreven door Seth M. Sherwood, die we nog kennen van London Has Fallen (2016). Allemaal zaken waarmee ik niet hoopvol van word. De film zou uitkomen in oktober van dit jaar.

     

    *** Leatherface trailer ***

  • Darkest Hour, de tweede Winston Churchill film van 2017

    Pin it!

    Er zijn maar weinig rollen van Gary Oldman niet aan kan, maar tot op heden waren het vooral bijrollen waarin hij uitblonk. Deze keer heeft hij een dramatische hoofdrol te pakken met de vertolking van Winston Churchill in Darkest Hour (2017).

    darkest_hour_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Darkest Hour' werpt een blik op het leven van Winston Churchill (Gary Oldman). Binnen enkele dagen dat hij de premier van Groot-Brittannië is geworden staat hij voor een lastige opgave: een vredesverdrag afsluiten met Nazi-Duitsland of vechten voor de idealen en vrijheid van een natie. Wanneer de Duitsers bezig zijn West-Europa te bezetten doet Churchill, ondanks weerstand van zijn eigen partij, een poging de loop van de wereldgeschiedenis te veranderen.

    Iedereen zou vermoeden dat Oldman al een paar Oscars heeft gewonnen, maar niet dus. De enige film waarvoor hij genomineerd was, is de thriller Tinker Tailor Soldier Spy (2011). Toch wel opmerkelijk. Maar dit zou met deze film wel eens kunnen veranderen. Hij is wel een beetje verborgen achter een dikke laag make-up en prostetics.

    Churchill is één van de belangrijkste personen van de 20ste eeuw, een figuur gebouwd op een pak tegenstrijdigheden die al heel wat vurige discussies heeft opgeleverd. De voormalige legerofficier was geen model politicus. Hij hield er een ongezonde levensstijl op na en gaf veel van zijn orders uit vanuit de slaapkamer. Toch is hij uitgegroeid tot een van de 'grote mannen' van de geschiedenis, een figuur die groter is dan het leven en waarvan veel gebreken vaak onder de mat worden geveegd om een meer inspirerend beeld te behouden.

    Darkest Hour is geregisseerd door Joe Wright, een filmmaker wiens oeuvre toch wel heel wat uiteenlopende films heeft (Atomement, Pride & Prejudice, Hanna, Anna Karenina). Maar het waren lang niet allemaal kaskrakers, denk maar aan de Pan flop. Ik blijf echter erg nieuwsgierig hoe hij het verhaal van Winston Churchill zal aanpakken, vooral omdat Darkest Hour zich richt op een momentopname uit zijn leven en dus de typische biopische formule uit de weg gaat. Het script is afkomstig van Anthony McCarten, die een schitterend script had geschreven voor The Theory of Everything (2014).

    Dit is tevens de laatste film van John Hurt, die dit jaar stierf op 77-jarige leeftijd aan de gevolgen van pancreaskanker, ook al speelt hij in geen enkele scène. De acteur was veel te zien om naar de set te komen, maar de film wordt toch opgedragen in zijn naam.

    En ja hoor, er is nog een andere Churchill film die dit jaar is uitgekomen, met name Churchill (2017) met Brian Cox in de hoofdrol. Deze film concentreert zich op de 96 uren voor de invasie van Normandië. Darkest Hour zou begin volgend jaar bij ons moeten uitkomen.

     

    *** Darkest Hour trailer ***

  • De nieuwe Blomkamp kortfilm Zygote is on-line

    Pin it!

    Het is al een tijdje geleden dat we nog iets van Neill Blomkamp hebben gehoord nadat zijn Alien 5 film naar de prullenmand werd verwezen nadat Ridley Scott het toch maar zelf wou doen. Zijn laatste film, Chappie: Robot Rebel (2015), was ook niet meteen een schot in de roos.

    Maar ondertussen is Blomkamp bezig geweest met kortfilms, en één van deze experimentele sci-fi horror shorts is nu te zien op YouTube. Zygote (2017) vertelt het verhaal van twee overleden – Quinn (Jose Pablo Cantillo) en Barkley (Dakota Fanning) - in een mijn op de Zuidpool, die een nieuwe vorm van terreur moeten zien te overleven.

    Een goede kortfilm kan altijd wel een goede locatie gebruiken, in hier heeft Neill zijn filmploeg naar een koude oorlog nuclaire bunker gebracht in Canada, een set die ook al werd gebruikt in The Sum of All Fears (2002). Dit is ondertussen de 4de kortfilm van de Oats Studio dit jaar. De film lijkt wel een soort kruising te zijn tussen Alien en The Thing (1982). Wat de kortfilm ontbreekt in originaliteit, maakt het alles goed in zijn intrigerende vormgeving en karakterontwikkeling – en het beeld van een pulserende, amorf monster zal zeker blijven nazinderen.

    Vergeet ook niet te kijken naar Firebase (2017) (hier de link), een film die zich afspeelt tijdens de Vietnamoorlog, alsook naar God: Serengeti (2017) (hier de link) en Rakka (2017) (hier de link). Vorig jaar was Blomkamp begonnen met zijn kortfilms-reeks, na een nieuwe BMW film met Clive Owen. The Escape (1016) (hier de link).

     

    *** Zygote trailer ***

  • Quentin Tarantino verfilmt de Charles Manson moorden

    Pin it!

    Als de geruchten kloppen zou Quentin Tarantino's volgende en 9de project gebaseerd zijn op een waar gebeurde tragedie, met name de gruwel van Charles Manson en zijn bende. Momenteel is er nog geen titel of casting, maar het script van het Manson project zou wel reeds geschreven zijn.

    helter_skelter_1976_poster.jpg

    Je zou denken dat een regisseur als Oliver Stone misschien beter geschikt is voor een dergelijke adaptatie, maar het ziet er naar uit dat Tarantino misschien aast op een Oscar voor beste regisseur. Hij won twee Oscars voor Beste Script, voor Pulp Fiction en Django Unchained (2012), maar kreeg nooit de Oscar voor Beste regie (wat eigenlijk wel krankzinnig is - en pijnlijk als je weet dat Robert Zemeckis de Oscar won voor het overroepen Forrest Gump). Dit project is in ieder geval iets totaal nieuws voor de regisseur, want hier kan je niet uitpakken met al teveel wisecracks en humor, tenzij je de Michael Bay toer wil opgaan (cf. Pain & Gain ).

    Er is ondertussen ook al een naam van een actrice gevallen, en dat is niemand minder dan Margot Robbie. In welke rol is nog niet duidelijk. Manson was de sekteleider van de 'Manson Family' en werd berucht vanwege de veroordeling tot een levenslange gevangenisstraf wegens moord, in wat bekend is geworden als de zaak Tate/La Bianca, die in 1969 veel aandacht trok. Manson was een beetje van een goeroe die heel wat vrouwen rond zich heen had, dus zou Margot één van hen kunnen zijn. Ofwel zou de gecast worden als één van de slachtoffers, en dan denk ik aan blondine en de acht maanden zwangere Sharon Tate, die gehuwd was met filmregisseur Roman Polanski.

    In de nacht van 8 op 9 augustus 1969 drongen op aansporing van Manson vier sekteleden het huis van actrice Sharon Tate binnen. In het huis werd Tate samen met vier aanwezige vrienden op brute wijze om het leven gebracht. Op de voordeur schreven de sekteleden het woord 'PIG' in bloed, een verwijzing naar 'Piggies' van The Beatles, een satirisch lied tegen de bourgeoisie. Tijdens het proces ontkende Charles Manson iemand te hebben vermoord en beweerde hij niet aanwezig te zijn geweest bij de moorden. Niettemin werd Manson in 1971 schuldig bevonden aan moord en ter dood veroordeeld. In 1972 werd zijn doodvonnis echter omgezet in levenslange gevangenisstraf, nadat het hooggerechtshof van Californië alle doodvonnissen ongeldig had verklaard. Manson is ondertussen 82 jaar en zou momenteel ernstig ziek zijn.

    charles_manson_mugshot.jpgsharon_tate_roman_polanski.jpg
    © Charles Manson from Mugshots.org & Polanski and Tate from fakt.pl

    Dit is uiteraard niet de eerste film over de Manson moorden, zo was er Helter Skelter (1976) en nadien was er die andere tv-film Helter Skelter (2004). Dit zou wel de eerste "big budget" film zijn rond deze figuur, hopelijk wordt hij hiermee geen superster ... mocht hij dat al niet zijn.

  • Patriots Day (2016) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het lijken bijna formule films te gaan worden, maar het duo Peter Berg en Mark Wahlberg hebben er na Deepwater Horizon (2016) en Lone Survivor (2013) weer een nieuw waar gebeurd drama opzitten. Nu is de bomaanslag in Boston aan de beurt in Patriots Day (2016), een film die ondertussen is uitgekomen op DVD en Blu-ray.

    patriots_day_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Patriots Day' volgt de gebeurtenissen rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013. Na de aanslag werkte politiecommissaris Ed Davis (John Goodman) nauw samen met de FBI. Samen met zijn team deden ze onderzoek naar de aanslag en joegen ze de daders op.

    Peter Berg is geen slechte regisseur. Hij weet hoe hij dergelijke films moet gaan vertellen op een manier dat het publiek op het puntje van zijn stoel blijft zitten en ook nog eens emotioneel betrokken raakt bij het gebeuren. Daarvoor maakt hij ook steeds gebruik van heel wat bekende koppen, zoals Michelle Monaghan, J.K. Simmons, Melissa Benoist, Kevin Bacon en Rachel Brosnahan. Voor de rol van Dzhokhar Tsarnaev werd Alex Wolff gecast, die toch wel sprekend op de echte bommenlegger trekt. De muziek komt dan weer van Trent Reznor en Atticus Ross, die voor een keertje niet met David Fincher werken.

    Het was echt een gruwelijke en behoorlijk frustrerende terroristische aanslag, en het zal voor veel Amerikanen wel moeilijk zijn om dit allemaal terug te zien, waarschijnlijk nog meer dan de ecologische ramp in de Golf van Mexico op het BP-boorplatform. Maar zoals van van Berg gewend zijn is het opnieuw een ode aan de gewone man die uiteindelijke een Amerikaanse held wordt. En in Boston waren er heel wat helden, die alles op alles hadden gezet op de daders op te sporen, en speuren naar terroristen houdt altijd wel risico's in. De film wordt ook uitgebracht op het einde van het jaar - weliswaar limited - wat meteen de film boost voor het Award-seizoen. En Peter Berg verlangt naar niets liever om ooit eens een Oscar-nominatie op zak te steken. Patriots Day zal bij ons in januari 2017 uitkomen.

    patriots_day_2016_pic01.jpgpatriots_day_2016_pic02.jpgpatriots_day_2016_pic03.jpg
    © Belga Home Video

    De film krijgt in de States heel wat lovende kritieken, maar zelf vond ik het niets buitengewoon. Het is een goede film maar zonder meer. We weten waar het verhaal naar toe gaat en dus echt spannend wordt het nooit. Iedereen heeft de afloop gezien op (fake news) CNN, dus zijn er niet echt veel verrassingen meer. Ik denk dat deze prent ook op handen wordt gedragen door mensen die ijveren voor meer videobewaking. De wereld van "Person of Interest" zit er aan te komen. De beste acteurs in deze prent waren JK Simmons en John Goodman, voor de rest volgt de film een bekende formule. Misschien binnen 30 jaar wanneer slechts een handvol mensen nog weet hebben van deze tragische gebeurtenis, zal deze film misschien nog een spannende thriller kunnen zijn. Spijtig genoeg brengt de regisseur niet echt iets nieuws. Op 8 juli 2017 is Patriots Day uitgekomen op DVD en Blu-ray.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 11 juli 2017

     

    *** Patriots Day trailer ***