Games

  • WRC 7 brengt een levensechte rally wereld

    Pin it!

    Een paar dagen geleden konden de race fans zich verheugen met de release van WRC 7, de officiële game van het 2017 FIA World Rally Championship (WRC). Het game werd ontwikkeld door de Franse studio Kylotonn, die misschien niet meteen de meest sexy games uitbrengen. Ik had een tijd geleden WRC 5 gespeeld en vond dit één van de slechtste racegames die er op de markt was. Maar gelukkig hebben ze in tussentijd veel updates uitgevoerd en de filosofie lijkt een zo realistisch mogelijk resultaat uit te werken.

    wrc_ps4.jpg

    En het resultaat mag er zijn. De graphics zijn stukken beter en we krijgen 13 natuurgetrouwe parcours verspreid over vijftien landen en vier continenten, waaronder Monte-Carlo, Zweden, Mexico, Corsica, Argentinië, Portugal, Italië, Polen, Finland, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië en Australië. Ook het besturingssysteem heeft een facelift gekregen. Als je eens wil meemaken hoe het voelt om eens aan een dergelijke rally race mee te nemen, dat in dit game voor u bedoelt. Het ziet er in ieder geval naar uit dat de makers hebben geleerd uit de ervaringen van vorige edities en de game elke keer meer fine tunen. De voertuigen zijn krachtiger en meer aerodynamisch en verbeterde handling, met een agressieve look die zowel de competitie als de game nóg aangrijpender maakt.

    De meest opvallende updates is de design van de parcours die er buitengewoon realistisch uitzien. Ook een split-screen multiplayer, voor een intense, head-to-head race-ervaring met vrienden werd mogelijk gemaakt. Ik ben zelf geen autokenner, maar de manier hoe de wagen beweegt over asfalt, aardewegen, of natte, besneeuwde of modder wegen is een stuk meer waarheidsgetrouw dan wanneer je een voertuig gebruikt in games als Just Cause of GTA. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze werden ontwikkeld in samenwerking met WRC-coureurs en autofabrikanten. En voor deze editie hebben we de officiële wagens van Citroën, Fors, Hyundai en Toyota – krachtiger en agressiever dan ooit, met een totaal van 55 crews. Er zijn ook wekelijkse uitdagingen die parallel lopen aan de eSports mode, om de community actief te houden en steeds meer spelers te trekken.

    Bij een game als FIFA ken je al snel de voetballers en weet je ook meteen waar hun sterktes liggen. In dit game heb je ook bestaande rally piloten, maar zelf ken ik er geen enkele van. Toch voel je dat de makers een game hebben ontworpen die dicht bij de wereld aanleunt van de liefhebbers van deze sport. Je kunt in carreer-mode je weg gaan opbouwen als rally piloot, en zo ook betere contracten kunnen verzilveren. Voor een leek zal het in het begin wel wat wennen zijn, want bij een bocht moet je soms volledig op de rem gaan staan wil je niet ergens in een gracht eindigen. Het is tevens ook geen Need For Speed waar je met je wagen in downtown Las Vages kunt racen. Nope, dit zijn echte parcours, meestal op landelijke wegen, met af en toe een meute fans.

    wrc_ps4_pic02.jpgwrc_ps4_pic01.jpgwrc_ps4_pic03.jpg
    © Bigben en Kylotonn

    Kortom, tippen aan de DiRT games kan het nog niet, ook al zijn ze niet veraf. De visuele- en geluidseffecten zijn bijzonder knap, ook al zal je niet veel tijd hebben tijdens het racen om ervan te genieten, want om een goede tijd te halen moet je snel zijn en de vele bochten goed inschatten, want voor je het weet ga je het veld in en verlies je kostbare tijd. Het aanbod van auto's is echter beperkt tot Junior WRC, WRC 2 en de koningsklasse WRC waarin je rijdt in een Toyota Yaris WRC, Hyundai i20 Coupé WRC, Ford Fiesta WRC en de Citroën C3 WRC. Heel veel keuze is er daarom spijtig genoeg niet. Ben je fan van het World Rally Championship? Dan mag deze game absoluut niet in je collectie ontbreken.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 21 september 2017

     

    *** WRC 7 trailer ***

    Categories: Games 1 comment
  • Trek ten strijde met samurai en gladiatoren in For Honor

    Pin it!

    Eén van de games van het moment is zonder twijfel For Honor (2017), de eeuwige strijd tussen de Ridders, de Vikingen en de Samoerai. Het game werd begin dit jaar uitgebracht op Playstation 4, Xbox One en Windows PC. Hier is de officiële site.

    for honor,ubisoft

    Spelers treden in de voetsporen van drie machtige facties – de dappere Ridders, brute Vikingen en raadselachtige Samoerai – vechtend tot de dood op intense en realistische slagvelden. For Honor maakt gebruik van Art of Battle, een innovatief vechtsysteem dat spelers volledige controle over hun krijgers geeft. Met unieke vaardigheden en gevechtsstijlen van elke Held, kunnen zij elke vijand die hun pad kruist op de knieën dwingen.

    Voor de lancering van For Honor hadden al meer dan 6 miljoen spelers de game in bètafases gespeeld. In totaal zijn er daardoor al voor release 2 miljard minuten gespeeld. De For Honor Open Beta was bovendien de grootste PC bèta ooit voor Ubisoft, met maar liefst 1,8 miljoen spelers.

    In For Honor symboliseert de Faction War het aanhoudende conflict tussen de Ridders, Vikingen en Samoerai. Spelers strijden voor hun favoriete factie. Elk multiplayer-gevecht in For Honor heeft invloed op de wereld. Spelers verdienen War Assets op basis van hun persoonlijke prestaties tijdens de gevechten. Deze War Assets gebruiken spelers dan om gebieden te veroveren of te verdedigen. Spelers strijden voor hun factie tijdens het competitieve multiplayerseizoen, dat 10 weken duurt. Alle For Honor spelers ontvangen beloningen gebaseerd op de prestaties van hun factie. Aan het einde van ieder seizoen start de Faction War opnieuw.

    Extra content, inclusief nieuwe helden, maps en wapens werden na de lancering over de drie seizoenen verspreid. Zo hebben we de Shinobi gehad, de stille krijgers. Ze gaan geruisloos op de vijand af en doden met precisie dankzij een leven lang gedisciplineerde training. Ze maken gebruik van de traditionele Japanse Kusarigama. Ook de Centurions hebben hun intrede gemaakt. Deze krijgers zien het slagveld als een schaakbord. Door gebruik te maken van de Gladius geraken ze gemakkelijk langs de verdediging van de vijand, dit door middel van strategische korte-afstandsgevechten.

    Daarnaast zijn er nog Highlanders, geduldige Helden die gebruikmaken van twee verschillende vechtmodi. Hun verdedigende houding laat toe dat ze de tegenaanval inzetten en terugslaan. Met hun aanvallende houding ontketenen Highlanders ten koste van hun verdediging hun dodelijkste aanvallen. Het wapen van de Highlanders, de gigantische claymore, is het grootste zwaard van de game en voorziet de gebruiker van een dodelijke combinatie van kracht en reikwijdte. Alsook Gladiatoren die hun dagelijkse kost verdienen door, zwaaiend met hun drietand en schild, hun vijanden te doden. Ze dragen weinig uitrusting, waardoor ze hun tegenstanders kunnen slaan en de perfecte gelegenheid creëren om hen verder aan te vallen. Door hun grotere uithoudingsvermogen en gereduceerde cooldowns, zijn Gladiatoren behendige en gevaarlijke vijanden. De Middeleeuwen zijn een gedroomde periode voor filmmakers alsook game-ontwikkelaars, want het bezit niet alleen het heroïsche aspect van ridders en kastelen, maar het gaat er tevens heel bruut aan toe en dit is meteen ook een stuk leuker om als toeschouwer te beleven vanop een veilige afstand.

    for honor,ubisoftfor_honor_2017_pic02.jpgfor_honor_2017_pic03.jpg
    © 2017 Ubisoft Entertainment. All Rights Reserved.

    Dit game is - in tegenstelling tot gelijkaardige historische vechtgames - vooral bedoeld voor multiplayer. Er is een single player modus, maar deze is echt wel kort. Je zou de single player zelfs kunnen beschouwen als een uit zijn voegen gebarsten tutorial van hoe je de multiplayer moet aanvangen. En het kan zeker handig zijn om het zwaardvechten onder de knie te krijgen. De combat-mode van For Honor is namelijk een stuk complexer dan je in eerste instantie zou denken. Alles draait hem rond het zoeken naar de juiste hoek om aan te vallen. Tijdens elk combat verschijnt er een schildje naast jouw karakter die laat zien welke hoek je aan het verdedigen bent. Het ligt dus voor de hand dat wanneer je aanvalt je zal slaan in de hoek waar de tegenstander niet verdedigt. Het is dus niet een kwestie om simpelweg de 'hit' knop herhaaldelijk in te duwen. Je moet je hoofd er toch wel bijhouden en timing en strategie zijn van enorm belang. Er zijn ook nog eens combo's en deze verschillen van karakter tot karakter.

    Wat ik een beetje als minpunt ervaar is dat de karakters nogal lomp en traag zijn. Anderzijds is de game voornamelijk toegespitst op de één-tegen-één combat, dus wanneer je 2 of 3 vijanden rond je staan maakt je niet zo heel veel kans om te overleven. Ook zijn er soms aanvallen die niet aankomen, terwijl dit wel had ingevoerd - maar dit zou ook een probleem met de server kunnen zijn. Verbindingen worden nu via spelers geregeld en hiermee heb je opnieuw te doen met de versleten host-migration.

    Kortom, For Honor is een solide game met sfeervolle decors en heftige karakters. De combat-mode is datgene waar alles om draait en deze is zeker de prijs van het spel waard. Ook het feit dat er nieuwe technieken zijn voor elk karakter, maakt het allemaal des te leuker. Aan technische kant zijn er wat mankementjes, maar niets wat echt op de zenuwen zal werken. En wie weet worden deze met alle updates wel opgevangen en hersteld.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 5 september 2017

     

    *** For Honor trailer ***

    Categories: Games 2 comments
  • Friday the 13th: The Game uit op PS4 en XBOX

    Pin it!

    Voor de fans van Friday the 13th (wie deze ook moge zijn) is er goed nieuws. De seriemoordenaar met de hockeymasker, heeft na de remake binnenkort ook zijn eigen game. Het zijn de mensen van Gun Media die geld hebben ingezameld via een kickstarter programma in 2015 en blijkbaar was het succes dermate groot dat het een volwaardig game is geworden rond het getormenteerde personage van Jason Voorhees. De studio had 700.000 dollar nodig en wist ruim 823.000 dollar op te halen.

    Vier maand geleden was er al een Beta versie online, maar op 26 mei 2017 komt het game eindelijk uit op Xbox One, PlayStation 4 en Windows. Vorig jaar nog werd de release nog uitgesteld omdat de makers nog extra functies wilden toevoegen. Zo werd besloten dat er naast de 1-vs-7-multiplayermodus ook een singleplayer-mode komt met missies die overeenkomen met scènes uit de films. Dit onderdeel van de game wordt echter pas in de zomer van dit jaar opgeleverd. Daarnaast zullen multiplayer-games ook met bots te spelen zijn. Een goede zaak want je wil natuurlijk ook nog steeds een platform hebben voor je game binnen x aantal jaren en als niemand meer on-line is kan het wel wat triestig gaan worden. De single-player missies zouden naar verluidt pas later aan het game worden toegevoegd via download.

    friday_the_13th_the_game.jpg

    Het missie is simpel: overleef zolang mogelijk. Een enkele speler neemt de rol van Jason Voorhees op zich en heeft als taak de zeven andere spelers is stukken te hakken of te te wurgen. Aan de zeven anderen is het de taak om te ontsnappen uit het gebied, te voet of met de auto. Of het er op wagen om te kamperen in een huis en Jason in een hinderlaag lokken. Jason is wel geen doetje en het zal geen gemakkelijke klus worden.

    Sean S. Cunningham, de licentiehouder en regisseur van de originele horrorklassieker uit 1980, heeft zijn goedkeuring gegeven voor de ontwikkeling. De gamemuziek wordt gemaakt door Harry Manfredini, die verantwoordelijk was voor de soundtrack van de film. Acteur Kane Hodder, die in de film Jason X uit 2001 de rol van moordenaar Jason Voorhees op zich nam, verzorgt de animaties in de game via motion capturing.

    Het zou me verbazen mocht "Friday the 13th: The Game" (2017) al evengoed zijn als Alien: Isolation (2014), die ook al gebaseerd was op een film-franchise, maar de Beta zag er al leuk uit. Vooral die 80'ties look en die typische VHS-beeldstoringen, sleurt je zo terug in de tijd toen die Friday the 13th films furore maakten. Het game komt nu wel uit op 26 mei, vreemd dat ze niet hebben gewacht op een vrijdag de 13de, maar dat zou de release verder geduwd hebben naar oktober.

     

    *** Friday the 13th: The Game trailer ***

  • Tomb Raider met Alicia Vikander als Lara Croft

    Pin it!

    Ik geef geen moer om de nieuwe Tomb Raider (2018). Laten we eerlijk zijn, de game-adaptaties falen keer op keer. Zelfs de meest hoopvolle films zoals Assassin's Creed (2016) kunnen niet overtuigen bij het publiek. Tot nu toe lijkt Warcraft (2016) de enige film die nog de moeite was.

    En opnieuw krijgen we een sprenkeltje hoop nadat bekend werd dat niemand minder dan de Zweedse Oscar-winnares Alicia Vikander de rol zou spelen van Lara Croft. Een talentvolle acteur is uiteraard geen garantie op een geslaagde film (cf. Michael Fassbender in Assassin's Creed). Maar toch, Alicia is eigenlijk wel een zeer interessante keuze, en ik ben zeer benieuwd om haar bezig te zien in haar eerste echte actierol.

    tomb_raider_2018_pic01.jpg
    © 2017 Warner Bros. Entertainment Inc. & MGM Pictures Inc. All Rights Reserved.

    Korte inhoud: Het is inmiddels zeven jaar geleden dat de vader en excentrieke avonturier van de 21-jarige Lara (Alicia Vikander) verdwenen is. In plaats van het bedrijf van haar vader over te nemen, werkt ze als fietskoerier in de chaotische straten van Londen terwijl ze collegelessen volgt. Gezet om haar eigen pad te smeden en tegen de wil van haar vader, wordt ze uiteindelijk geïnspireerd om de verdwijning te onderzoeken en reist ze naar zijn laatst bekende locatie: een fabelachtig graf op een mythisch eiland ergens voor de kust van Japan. Maar haar missie zal niet makkelijk zijn en het bereiken van het eiland zal zeer verraderlijk zijn. En de inzet lijkt alleen maar hoger te worden.

    De film wordt momenteel geshoot door de Noorse regisseur Roar Uthaug, die indruk maakte met zijn actie drama The Wave (2015), maar dit zal ook zijn eerste Hollywood film zijn. Het scenario werd geschreven door Geneva Robertson-Dworet, die een beetje ervaring heeft en ondertussen het script aan het schrijven is van Sherlock Holmes 3 (2018) en de game-adaptatie Dungeons & Dragons (2018). En oh ja, ook Gotham City Sirens van David Ayer zou met haar steun vorm krijgen.

    Hoe deze dame zo populair is geworden heeft alles te danken met het feit dat ze twee filmscenario's heeft geschreven (Ares en Hibernation) die werden opgenomen in de Black List (lijst van sterke scenario's die nog een verfilming moet krijgen). Geneva heeft een grote interesse in wetenschap en science-fiction, dus benieuwd hoe ze haar passie zal kunnen verwerken in deze Tomb Raider prent.

    Naast Vikander zien we ook nog Walton Goggins, Hannah John-Kamen, Daniel Wu en Dominic West. We moeten nog minstens 9 maanden wachten alvorens Tomb Raider in de bioscoop komt. Nu is het afwachten naar die eerste trailer.

    Alicia Vikander HQ pics: 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14 & 15

  • Assassin's Creed (2016) *½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik had hoge verwachtingen bij Assassin's Creed (2016) die met zijn Oscar cast misschien wel de eerste game adaptatie kon zijn die de vloek kon verbreken. En ik moet toegeven, visueel blaast deze prent alle andere game-adaptaties weg (inclusief de Resident Evil films). Maar daarmee is ook alles gezegd, want verder valt hier niks te rapen, en deze prent viel nog meer tegen dan Warcraft (2016). Warcraft is Oscar-materiaal naast deze prent.

    assassins_creed_2016_poster_02.jpg

    Korte inhoud: Dankzij een revolutionaire technologie die de sleutel vormt tot het oprakelen van iemands genetische herinneringen weet Callum Lynch (Michael Fassbender) de avonturen van zijn voorvader Aguilar in het 15e eeuwse Spanje te beleven. Callum ontdekt dat hij afstamt van een mysterieus geheim genootschap, de Sluipmoordenaars, en bouwt een enorme hoeveelheid eeuwenoude kennis en vaardigheden waarmee hij het in het heden opneemt tegen de machtige en oppressieve Orde van de Tempeliers.

    Ik ben een fan van de games en het deed pijn om te zien hoe ze met alle middelen die ze voorhanden hadden, er gewoon een zooitje van hebben gemaakt. De film is zo slecht dat de mensen van de mislukte Passengers (2016) nu opgelucht kunnen ademhalen dat er deze week nog slechtere films in de aanbieding zijn. De game had nochtans veel potentieel voor een geslaagde adaptatie gezien er heel wat verhaal in de games zit en de karakters zijn tevens interessant genoeg voor een actiefilm. Hoe ze deze film hebben kunnen verneuken met een dergelijke cast en een productiebudget van zomaar eventjes 125 miljoen dollar, is mij een mysterie.

    Ik had de indruk dat regisseur Justin Kurzel niet echt goed wist hoe hij deze adaptatie moest aanpakken, en zijn grootste fout was om deze film voor een flink deel te laten afspelen in het heden ipv het verleden. Het heden was saai en deprimerend, de korte scènes uit het verleden zagen er verrassend goed uit. Ja, films maken in de 15e eeuw kosten geld. Er moeten heel wat sets worden gebouwd en de kostuums moeten gemaakt worden, maar met 125 miljoen heb je toch niet zo heel veel excuses. Komt daar bij dat ze bijna al hun geld gepompt hebben in Spaanse inquisitie scènes met honderden figuranten. Misschien mochten deze scènes wat ingekort worden ten voordele van andere scènes in het verleden, of op z'n minst iets meer verteld OVER de Spaanse inquisitie; gezien we als kijker zo goed als NIETS hebben bijgeleerd. Maar dat constant geswitch naar het heden maakt de film behoorlijk onsamenhangend en voor een publiek die de game niet kent zal het ook behoorlijk verwarrend overkomen. De film begint zelfs met Fassbender als een kleine jongen, in een bijzonder vreemde scène waarin zijn ouders beslissen om er een eind aan te maken omdat ze zijn ontdekt, maar wanneer de jonge Cal bij het huis aankomt zijn de wagens van de vijanden nog mijlenver weg en je vraagt je af waarom zijn ouders die ook assassins zijn niet voor de vlucht hadden gekozen.

    assassins_creed_2016_pic01.jpgassassins_creed_2016_pic02.jpgassassins_creed_2016_pic03.jpg
    assassins_creed_2016_pic04.jpgassassins_creed_2016_pic05.jpgassassins_creed_2016_pic06.jpg
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Na het zien van de film wist ik meteen hoe ze dit verhaal veel beter hadden kunnen benaderen en ik begrijp niet dat het script van Michael Lesslie, Adam Cooper en Bill Collage ooit groen licht heeft gekregen. Het script hing met haken en ogen aan elkaar en op geen enkel moment had je echt voeling met de karakters of met de reis die ze doormaken. Alle personages (met misschien Maria als uitzondering) mocht sterven, we zouden er geen traan om laten. Ik snap zelfs niet de relatie tussen Sofia (Marion Cotillard) en Cal Lynch (Fassbender). Waarom is zij zo bezorgd in hem en niet in al die andere "test objecten" die ze heeft gebruikt? Is het omdat hij er goed uitziet? En wat is het nut val al die shots van die vogel? En wat was het nut van het afsnijden van de vinger? En hoe komt het dat al zijn "jedi-buddy-assassins" plots in actie schoten nadat de Animus gebroken was? Hadden ze iets gevoeld in 'The Force'?

    De assassins design viel nog wel goed mee. Het ganse Animus toestel zag er behoorlijk overtuigend uit, de kostuum design was uitmuntend en Fassbender is perfect gecast. Het begint al met een executie waar hij een perfecte vertolking neerzet. De schrik van de nakende dood is te lezen in zijn ogen. Zelfs de villains in de film 'zien' er bad ass uit, en dan in het bijzonder het karakter van Ojeda, gespeeld door de Libanese acteur Hovik Keuchkerian. Ook de tussenkomst van Jeremy Irons kan nooit verkeerd zijn, maar deze prent was een verspilling van zijn tijd. Zelfs de relatie tussen Aguilar en Maria (Ariane Labed) viel eigenlijk nog wel mee, en ik begrijp niet dat ze deze relatie niet meer hadden uitgewerkt in 1492 in plaats van constant naar het heden te reizen.

    Assassin's Creed animated pictureAssassin's Creed animated pictureAssassin's Creed animated picture
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Ze hadden fantastische sets en ik wou dat ze in dat tijdperk hadden gebleven. Zelfs de actie-scenes uit het verleden worden verknipt met Animus acrobatieën. What were they thinking?!? Ik was constant uit het verhaal gekatapulteerd. Alle momentum was meteen verneukt. Hier en daar wel een leuke actie-scène, maar daar hou je geen 2u en 20 minuten een publiek mee aan het lijntje. Op het einde van de film hadden ze tevens gebruik gemaakt van een muzieknummer met de lyrics 'That ain't right, that ain't right' en dat had geen betere omschrijving kunnen zijn van dit treinongeluk. Assassin's Creed loopt ondertussen in de bioscoop. Komt er een vervolg? Ik zit er niet op te wachten, maar ik zou denken van wel indien deze film 300 miljoen overschrijdt (wat niet gemakkelijk zal zijn). Ik speel de games wel.

    De DVD, Blu-ray en 4k Ultra HD van Assassin's Creed is vanaf 10 mei 2017 beschikbaar. Het bevat een kijkje achter de schermen op de set van Assassin’s Creed. Daarnaast bevat de Blu-ray allerlei leuke extra’s waaronder gesprekken met regisseur Justin Kurzel en een aantal verwijderde scenes met begeleidend commentaar van de regisseur en editor Christopher Tellefsen.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 11 mei 2017

     

    *** Assassin's Creed trailer ***

  • Final Fantasy XV grijpt terug naar de Amerikaanse roadmovies

    Pin it!

    Er is een nieuwe Final Fantasy game uit van Square Enix, met name Final Fantasy XV (2016) uit. Ja, inderdaad, we zitten ondertussen aan het 15de game uit de reeks. Indien je al niet vertrouwd bent met Final Fantasy lijkt dit dus niet meteen een game voor u, maar de makers zijn duidelijk: Dit game is zowel voor de fans als voor de nieuwkomers.

    final_fantasy_xv_2016_ps4.jpg

    Sinds 1987 verscheen er om de twee à drie jaar een nieuwe genummerde aflevering uit de Final Fantasy-videogamereeks. Vreemd genoeg hebben de fans hier zowat 10 jaar op zitten wachten, en dat na een chaotische ontwikkelingsgeschiedenis. Is het eindeloze wachten dan uiteindelijk de moeite gebleken? Wel, ik vind van wel. Ik heb de game nog niet helemaal kunnen uitspelen, want je bent gemakkelijk voor honderden uren zoet, maar het is een geslaagd en modern Roll Playing Game. We nemen dus meteen ook afstand van het turn-based gevechtssysteem, een spel-methode waarbij de acties in beurten uitgevoerd worden. Het is een actie-RPG geworden met dynamische battles in een open wereld, vol van knipogen naar de vorige games. Ik had nog maar een paar FF games gespeeld, maar deze editie is zeker wel een game die ook nieuwkomers zal aantrekken.

    Alle voorgaande afleveringen van de Final Fantasy-reeks speelden zich af in uiteenlopende werelden. Bepaalde games speelden zich af in een sprookjesachtige middeleeuwse wereld, terwijl andere games het gingen zoeken in een cyberpunk-universum van staal en elektronica. Final Fantasy XV speelt zich af in de fictionele wereld van Eos. Alle landen liggen onder het voogdij van Niflheim rijk. Noctis Lucis Caelum, erfgenaam van de Lucian troon, gaat op een queeste om zijn homeland en de magische crystal terug te veroveren van Niflheim. Niet meteen de meest boeiende plot. In het begin speel je dus prins Noctis, die samen met drie goede vrienden naar een trouwfeest rijdt in de cabrio van zijn vader. En ook al hebben we te maken met prinsen zien deze kerels er uit als typische Japanse teenagers met rechtopstaand haar en zwarte kleren, ook al bevinden we ons in het Amerika van de roadmovies van Easy Rider tot Thelma & Louise, met kitscherige wegrestaurants en eindeloze autowegen.

    Het game begint ons onder te dompelen is een ontspannende, paradijselijke wereld zonder veel gevaren, waarbij je met de dochter van de garagist leert vissen en jagen. Je krijgt ook meteen een taal zijmissies te spelen. Maar de volgende dag lijkt de game echt te beginnen, na de van van Insomnia en de dood van de koning. Nadien krijgen we moeilijke gevechten te verduren en worden jou skills iets meer op de proef gesteld.

    final_fantasy_xv_2016_ps4_pic01.jpgfinal_fantasy_xv_2016_ps4_pic02.jpgfinal_fantasy_xv_2016_ps4_pic03.jpg

    Na een paar uur gamen unlock je heel wat nieuwe mogelijkheden, zoals het zelf besturen van je voertuig, al is rijden in FF verre van leuk. Vergeet tevens de wagen niet te vullen met benzine, of hij zal stil vallen. En wanneer het volgende tankstation ver weg ligt, kan het spel echt wel uren gaan duren. Gelukkig kan je een paar uur later een Chocobo huren - een gigantisch struisvogel-achtig beest waarop je kan rijden - voor je verplaatsingen, wat al stukken beter is. De verplaatsingen zijn alsvolgt ook een stuk dynamischer en levendiger.

    Maar ook de karakters krijgen steeds meer skills naargelang het spel vordert. Op grafisch vlak bengelt de game tussen prachtige visuals met open landschappen en de vaak ietwat slordige texturen, naast de gewoonlijke bugs. De soundtrack van het game is dan weer betoverend goed. Zoals bij vele games boek je vooruitgang door het op te nemen tegen gevaarlijke tegenstanders. Enkel spijtig dat de visuals wel wat ontsporen wanneer je een strijd moet leveren met verschillende tegenstanders. Het ziet er allemaal behoorlijk verwarrend en rommelig uit. Je moet er dus wel even aan wennen. Maar al bij al toch een leuk eindejaarsgame. Final Fantasy XV verscheen op PlayStation 4 en Xbox One.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 27 december 2016

     

    *** Final Fantasy XV trailer ***

    Categories: Games 1 comment