Games

  • Assassin's Creed: Origins keert terug naar het oude Egypte

    Pin it!

    We kunnen er niet omheen om ook even Assassin's Creed: Origins (2017) te bespreken, nadat we hier toch wat waren teleurgesteld met de Assassin's Creed (2016) film. Maar de games zijn altijd wel een plezierrit in de oudheid, en in deze editie gaan we naar het prille begin van de beschaving. En het voelt ook wel een beetje als dat Ubisoft met dit game de franchise nieuw leven wil inblazen.

    assassins_creed_origins_2017_ps4.jpg

    Korte inhoud: Het verhaal speelt zich af in 49 voor Christus in het Oude Egypte, een wereld met 3000 jaar aan geschiedenis, tijdens een doorslaggevende periode voor zowel Egypte als de mensheid. Egypte heeft zijn hoogtepunt bereikt, maar ook het begin van het einde. Het land strompelt, verdeeld door een machtsstrijd die het koninkrijk een onzekere toekomst biedt. Binnenkort houden farao’s op te bestaan, gaan Goden sterven en verandert de Egyptische manier van leven voor altijd. De nieuwe wereldorde komt eraan. Een wereld waar de broederschap van Assassins ontstaat.

    Er zit zelfs een leuke toevalligheid in dit spel. Onlangs is er in de piramide van Cheops, één van de befaamde piramides van Gizeh en tevens één van de zeven wereldwonderen, een geheime kamer ontdekt. Wetenschappers twijfelen nog over de inhoud en de intenties van deze geheime kamer, maar in de onlangs verschenen videogame Assassin’s Creed Origins kunnen spelers deze kamer nu al - digitaal - ontdekken. Het ontwikkelteam heeft het onderzoek naar onder andere de piramides van Gizeh op de voet gevolgd en op basis daarvan besloten om de kamer, waar toen nog geen bewijs van was, reeds te implementeren, en ze hadden het bij het rechte eind.

    Eén van de grote pluspunten van dit game is zijn setting. In Assassin’s Creed Origins verkennen je de immens grote en levendige open wereld van het Oude Egypte op naadloze wijze, van woestijnen tot oases, van de Middellandse Zee tot de piramides van Gizeh. In de grootste wereld die de serie ooit gekend heeft, spring je op een kameel om de woestijn te trotseren, op een feloek om over de Nijl te varen of roep je de hulp in van jouw adelaar Senu om zo de vele verschillende landschappen van deze wereld vanuit een heel ander perspectief te bekijken.

    Als Bayek (Abubakar Salim), een beschermer van Egypte, zijn spelers getuige van verscheidene gebeurtenissen die leiden tot de formatie van de broederschap van Assassins, hun regels, rituelen en manier van werken. Spelers krijgen volledige vrijheid als het gaat om het kiezen en voltooien van missies die ieder een uniek en memorabel verhaal vertellen waardoor de relaties tussen karakters dieper verkend worden.

    assassins_creed_origins_2017_pic06.jpgassassins_creed_origins_2017_pic02.jpgassassins_creed_origins_2017_pic05.jpg
    assassins_creed_origins_2017_pic03.jpgassassins_creed_origins_2017_pic04.jpgassassins_creed_origins_2017_pic01.jpg
    © 2017 Ubisoft Entertainment. All Rights Reserved.

    Tijdens deze unieke reis krijgen spelers een compleet vernieuwd vechtsysteem voorgeschoteld dat het mogelijk maakt om onmiddellijk te wisselen tussen vechten op korte en lange afstand. Spelers moeten nu rekening houden met ieder aspect van het gevecht, van wapenattributen en -levels tot de positionering van hun karakter, klasse en de aanvallen van vijanden. Aangedreven door deze nieuwe filosofie, is progressie belangrijker dan ooit. Het is aan de speler om een hoger level te bereiken, nieuwe uitrusting te vinden en aanvallen te kiezen om zo hun eigen vaardige Assassin te vormen terwijl ze groeien in kracht en expertise.

    Kortom, Assassin’s Creed Origins is een fantastisch game, ook al is het niet echt zo vernieuwend als de makers ons willen doen geloven. Net zoals in de filmindustrie zien we dat games ook vaal hun inspiratie opdoen bij andere games. Je zal dus nu en dan wel een gevoel hebben of je even terecht bent gekomen in een andere bekende spelomgeving. Een nieuwigheid die wel opviel was de bende huurmoordenaars, de Phylakes, die je tijdens jouw quest op willekeurige momenten kunnen aanvallen. Ook al kan deze toevoeging niet meteen de game naar een hoger niveau tillen.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 14 november 2017

     

    *** Assassin’s Creed Origins cinematic trailer ***

    Categories: Games 3 comments
  • Middle-earth: Shadow of War is een waardig vervolg

    Pin it!

    Neen, dit is nog steeds een filmsite, maar hoe kunnen we ook geen aandacht geven aan Middle-earth: Shadow of War (2017), die uiteraard is gebaseerd op het werk van Tolkien (The Lord of the Rings, The Hobbit). En de fans van deze wereld kunnen dit game gewoon niet links laten liggen.

    middle-earth_shadow_of_war_2017_ps4.jpg

    Korte inhoud: Middle-earth: Shadow of War is een vervolg op het originele verhaal van Middle-earth: Shadow of Mordor, dat meer dan 50 industrieprijzen heeft ontvangen. Talion en Celebrimbor, de Bright Lord, keren terug om een nieuwe krachtring te smeden en het op te nemen tegen hun dodelijkste vijanden, onder wie Sauron en de Nazgûl, in een kolossale strijd om Middle-earth.

    Het is een open wereld actie-Role-Playing Game dat wordt aangedreven door het Nemesis-systeem. De introductie van Orc-volgelingen zorgt voor compleet nieuwe verhalen over loyaliteit, verraad en wraak, en de toevoeging van indrukwekkende Nemesis-forten vereist verschillende strategieën om dynamische bolwerken te veroveren en persoonlijke werelden te creëren, met meer keuzes en mogelijkheden dan ooit tevoren.

    Monolith Productions heeft zijn innovatieve artificiële intelligentie-technologie, oftewel het Nemesis-systeem van Middle-earth: Shadow of Mordor, verder ontwikkeld en een ongeëvenaarde spelervaring gecreëerd,” aldus David Haddad, voorzitter, Warner Bros. Interactive Entertainment. "De spelers van Middle-earth: Shadow of War komen in een meeslepend verhaal en een geheel persoonlijke wereld terecht, die al hun bewegingen onthoudt, iets wat zowel fans als nieuwkomers zeer op prijs zullen stellen. "

    "We hebben heel hard gewerkt om elke dimensie binnen Middle-earth: Shadow of War compleet uit te breiden, inclusief de open wereld, het verhaal, de RPG-systemen, de kern van het spel en uiteraard de via het Nemesis-systeem gecreëerde persoonlijke spelerverhalen," aldus Michael de Plater, vicevoorzitter, Creative, Monolith Productions. "Als levenslange fans van Middle-earth zijn we uiterst dankbaar voor dit voorrecht om de meest indrukwekkende fantasiewereld ooit op een nieuwe manier tot leven te kunnen wekken voor fans én nieuwkomers. We zijn we erg benieuwd naar de verbluffende verhalen die spelers zullen maken en delen zodra ze ontdekken wat Middle-earth: Shadow of War allemaal te bieden heeft. "

    Spelers kunnen de uitgebreide open wereld op talloze manieren ervaren en unieke persoonlijke verhalen creëren. Met behulp van de nieuwe en verbeterde melee, stealth en afstands gevechtstechnieken, uitgebreide vaardigheden en de nieuwe krachtring, kunnen spelers de kracht van de Bright Lord gebruiken om Mordor van binnenuit te overheersen. Spelers komen nieuwe en bekende bondgenoten tegen tijdens hun missie, onder wie Eltariel, de beste Nazgûl-jager; Baranor, de kapitein van Minas Ithil; Carnán, de mysterieuze natuurgeest en iconische personages zoals Shelob en Gollum. Behalve deze bondgenoten zullen ze een grote verscheidenheid aan dodelijke vijanden tegenkomen, waaronder Orks, Olog-hai, monsterlijke beesten, de oude Balrog Tar Goroth, vuurspuwende draken, de Nazgûl en uiteindelijk de Dark Lord, Sauron zelf.

    middle-earth_shadow_of_war_2017_ps4_pic01.jpgmiddle-earth_shadow_of_war_2017_ps4_pic03.jpgmiddle-earth_shadow_of_war_2017_ps4_pic02.jpg
    © 2017 Warner Bros. Entertainment Inc. Developed by Monolith.

    Middle-earth: Shadow of War speelt zich af tussen de gebeurtenissen van The Hobbit en The Lord of the Rings en bevat een veelzijdig ecosysteem van missies en verkenningstochten en een bruisende Orc-maatschappij met diverse Orc-culturen. Orc-vijanden behoren nu tot stammen. De invloed van deze stammen reikt van de overlords die de machtige forten beheren tot over de verschillende omgevingen. Door middel van de Orc-volgelingen en Nemesis-forten kunnen spelers nu op een geheel nieuwe manier de wereld beleven, dankzij de keuzes en mogelijkheden die het uitgebreide Nemesis-systeem biedt. Of de tegenstander nu wordt gespaard, bedrogen, geworven of verwond, alle confrontaties worden opgeslagen en dragen bij aan de dynamiek van de maatschappij en conflicten van Mordor, tot leven gebracht door het innovatieve Nemesis-systeem.

    Persoonlijk vond ik het een waardig vervolg en veel van de verwachtingen die ik had waren zeker ingelost. Je duikt zo in de wereld van Orcs en Overlords. Het Nemesis Systeem blijft overeind en zorgt opnieuw voor heel wat spelplezier. Narratief gezien graven we niet echt diep en voelt het was onsamenhangend, maar dat was ook al niet het geval bij Shadow of Mordor. Het begin motiveert je wel wanneer je je held zijn vrouw en zoon ziet afgeslacht worden, en hij verbonden geraakt met Calebrimbor. We hadden dus meteen een soort vendetta storyline. Shadow of War mist deze sterke proloog. De moord op zijn gezin wordt wel even aangehaald maar niet voldoende om erdoor beïnvloed te zijn tijdens het spel. De side-missions houden ook niet echt een link met mekaar. Er zijn slechts een handvol gevallen waar de eindevenementen van een missie u naar de volgende missie wijzen. Je hebt soms geen idee waarom je deelneemt aan een bepaalde missie, was het niet dat je uw quest-line op 100% wil krijgen. Tot op vandaag kan ik niet begrijpen dat ze met zo'n knappe achtergrond als de boeken van Tolkien, maar zo een mager verhaaltje kunnen distilleren. Op vlak van game-play heb ik mij anders wel goed kunnen vermaken.

    Ondertussen is de game uit op Xbox One, Windows 10-pc (Windows Store), Steam, PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro. De verbeteringen voor de Xbox One X zijn tegelijkertijd met de lancering van de console op 7 november beschikbaar.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 24 oktober 2017

     

    *** Middle-earth: Shadow of War trailer ***

    Categories: Games 2 comments
  • The Evil Within 2 is een degelijk survival horrorgame

    Pin it!

    Gameliefhebbers die verzot zijn op horror, kunnen maar beter The Evil Within 2 (2017) aanschaffen, want dit game is werkelijk één van de betere games van het moment. Het komt allemaal wel een beetje traag op gang, maar eenmaal je in de arena zit is het echt wel één scary bedoening.

    the_evil_within_2_2017_blu-ray.jpg

    Ik heb zelf de voorganger niet gespeeld en je mist wel wat verhaal bij aanvang, maar dit weerhoud je niet om toch snel te weten wat er gaande is. The Evil Within 2 is een third-person survival horror game uitgegeven door Bethesda op Microfoft Windows, Xbox One en PS4. Drie jaar na de gebeurtenissen in het Beacon Mental Hospital heeft Sebastian Castellanos (Marqus Bobesich) de politieafdeling van Krimson City verlaten. Hij blijft echter getraumatiseerd door zijn ervaringen in Beacon, de verdwijning van zijn vrouw Myra (Elizabeth Saydah) en de dood van zijn dochter Lily in een huisbrand.

    Sebastian wordt dan benaderd door de voormalige partner en Mobius-agent Juli Kidman (Meg Saricks), die hem laat zien dat Lily nog in leven is, aangezien Mobius haar dood heeft geënsceneerd. Mobius heeft nu Sebastian's hulp nodig om haar te redden. Sebastian wordt naar een geheime Mobius-faciliteit gebracht waar hij de Administrator ontmoet, die verder verklaart dat Lily als kern wordt gebruikt voor een nieuw STEM-systeem om een idyllische stad genaamd Union te simuleren. Een soort Matrix/Inception-achtige virtuele wereld. Echter, Mobius verloor een tijdje contact met Lily en hun agenten in Union, en ze hebben geen controle meer over de STEM. Sebastian accepteert met tegenzin het voorstel van Mobius, zodat hij de kans heeft om Lily te redden en de STEM binnen te dringen.

    Bij binnenkomst van Union vindt Sebastian snel dat de stad is veranderd in een nachtmerrie, waar alle bewoners zijn gedood of gemuteerd in bloeddorstige monsters. Daarnaast is Sebastian getuige van een moord door een mysterieuze fotograaf met bovennatuurlijke krachten die de Mobius-agenten achtervolgt en vermoordt. Hij slaagt erin om Liam O'Neal, een overblijvende Mobius-agent, te ontmoeten die Sebastian op weg helpt. Als Sebastian Lilly’s spoor volgt, realiseert hij dat Lily is ontvoerd door de fotograaf, die zich bekend maakt als Stefano Valentini (Rafael Goldstein), een seriemoordenaar die in staat was om in Union te infiltreren. Een andere overlevende Mobius-operateur, Yukiko Hoffman, legt uit dat Stefano's status als psychopaat hem een mate van controle geeft over de STEM, waardoor zijn krachten groeien.

    the_evil_within_2_2017_pic02.jpgthe_evil_within_2_2017_pic01.jpgthe_evil_within_2_2017_pic03.jpg
    the_evil_within_2_2017_pic05.jpgthe_evil_within_2_2017_pic04.jpgthe_evil_within_2_2017_pic06.jpg
    © 2017 Bethesda Softworks LLC. All Rights Reserved.

    Het resultaat is een horrorrollercoaster die bij momenten we iets trekt op Resident Evil 4 en The Last Of Us (2013), ook al heb je iets minder verhaal en de muziek kan ook niet tippen aan de game van 2013, maar qua horror moet Evil Within zeker niet onderdoen. Je leert ook snel dat stealth de enige goede manier is om doorheen deze wereld te komen. Uw vuurwapen kan je leegschieten en nog komen ze op je af. Voor het je weet ben je dood. Het enige wat helpt is een shotgun en deze ga je best ook upgraden. Je beschikt uiteraard ook over een arsenaal van andere coole wapen, en elk van hen heeft wel zijn nut op specifieke momenten.

    Net zoals in The Last of Us draait alles rond het conserveren van ammunitie en medische middelen die je gezondheid herstellen. Je hebt een open arena en kan wel kiezen om het hoofdverhaal te volgen, of de side-missions. Je kunt mensen redden of jagen op monsters voor supplies, maar vaak zal je meer kogels spenderen aan het vermoorden van een monster, dan wat je ervan terugkrijgt. Al bij al is dit geen Dark Souls game en is de game toegankelijk voor een breed publiek. Het verhaal is ook grotendeels standalone en veel voorkennis heb je uiteindelijk niet nodig. Maar meer ervaren spelers kunnen uiteraard de moeilijkheidsgraad in het menu gaan optrekken. Gevoelige kijkers spelen dit spel echter niet alleen rond middernacht.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 23 oktober 2017

     

    *** The Evil Within 2 trailer ***

  • WRC 7 brengt een levensechte rally wereld

    Pin it!

    Een paar dagen geleden konden de race fans zich verheugen met de release van WRC 7, de officiële game van het 2017 FIA World Rally Championship (WRC). Het game werd ontwikkeld door de Franse studio Kylotonn, die misschien niet meteen de meest sexy games uitbrengen. Ik had een tijd geleden WRC 5 gespeeld en vond dit één van de slechtste racegames die er op de markt was. Maar gelukkig hebben ze in tussentijd veel updates uitgevoerd en de filosofie lijkt een zo realistisch mogelijk resultaat uit te werken.

    wrc_ps4.jpg

    En het resultaat mag er zijn. De graphics zijn stukken beter en we krijgen 13 natuurgetrouwe parcours verspreid over vijftien landen en vier continenten, waaronder Monte-Carlo, Zweden, Mexico, Corsica, Argentinië, Portugal, Italië, Polen, Finland, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië en Australië. Ook het besturingssysteem heeft een facelift gekregen. Als je eens wil meemaken hoe het voelt om eens aan een dergelijke rally race mee te nemen, dat in dit game voor u bedoelt. Het ziet er in ieder geval naar uit dat de makers hebben geleerd uit de ervaringen van vorige edities en de game elke keer meer fine tunen. De voertuigen zijn krachtiger en meer aerodynamisch en verbeterde handling, met een agressieve look die zowel de competitie als de game nóg aangrijpender maakt.

    De meest opvallende updates is de design van de parcours die er buitengewoon realistisch uitzien. Ook een split-screen multiplayer, voor een intense, head-to-head race-ervaring met vrienden werd mogelijk gemaakt. Ik ben zelf geen autokenner, maar de manier hoe de wagen beweegt over asfalt, aardewegen, of natte, besneeuwde of modder wegen is een stuk meer waarheidsgetrouw dan wanneer je een voertuig gebruikt in games als Just Cause of GTA. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze werden ontwikkeld in samenwerking met WRC-coureurs en autofabrikanten. En voor deze editie hebben we de officiële wagens van Citroën, Fors, Hyundai en Toyota – krachtiger en agressiever dan ooit, met een totaal van 55 crews. Er zijn ook wekelijkse uitdagingen die parallel lopen aan de eSports mode, om de community actief te houden en steeds meer spelers te trekken.

    Bij een game als FIFA ken je al snel de voetballers en weet je ook meteen waar hun sterktes liggen. In dit game heb je ook bestaande rally piloten, maar zelf ken ik er geen enkele van. Toch voel je dat de makers een game hebben ontworpen die dicht bij de wereld aanleunt van de liefhebbers van deze sport. Je kunt in carreer-mode je weg gaan opbouwen als rally piloot, en zo ook betere contracten kunnen verzilveren. Voor een leek zal het in het begin wel wat wennen zijn, want bij een bocht moet je soms volledig op de rem gaan staan wil je niet ergens in een gracht eindigen. Het is tevens ook geen Need For Speed waar je met je wagen in downtown Las Vages kunt racen. Nope, dit zijn echte parcours, meestal op landelijke wegen, met af en toe een meute fans.

    wrc_ps4_pic02.jpgwrc_ps4_pic01.jpgwrc_ps4_pic03.jpg
    © Bigben en Kylotonn

    Kortom, tippen aan de DiRT games kan het nog niet, ook al zijn ze niet veraf. De visuele- en geluidseffecten zijn bijzonder knap, ook al zal je niet veel tijd hebben tijdens het racen om ervan te genieten, want om een goede tijd te halen moet je snel zijn en de vele bochten goed inschatten, want voor je het weet ga je het veld in en verlies je kostbare tijd. Het aanbod van auto's is echter beperkt tot Junior WRC, WRC 2 en de koningsklasse WRC waarin je rijdt in een Toyota Yaris WRC, Hyundai i20 Coupé WRC, Ford Fiesta WRC en de Citroën C3 WRC. Heel veel keuze is er daarom spijtig genoeg niet. Ben je fan van het World Rally Championship? Dan mag deze game absoluut niet in je collectie ontbreken.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 21 september 2017

     

    *** WRC 7 trailer ***

    Categories: Games 1 comment
  • Trek ten strijde met samurai en gladiatoren in For Honor

    Pin it!

    Eén van de games van het moment is zonder twijfel For Honor (2017), de eeuwige strijd tussen de Ridders, de Vikingen en de Samoerai. Het game werd begin dit jaar uitgebracht op Playstation 4, Xbox One en Windows PC. Hier is de officiële site.

    for honor,ubisoft

    Spelers treden in de voetsporen van drie machtige facties – de dappere Ridders, brute Vikingen en raadselachtige Samoerai – vechtend tot de dood op intense en realistische slagvelden. For Honor maakt gebruik van Art of Battle, een innovatief vechtsysteem dat spelers volledige controle over hun krijgers geeft. Met unieke vaardigheden en gevechtsstijlen van elke Held, kunnen zij elke vijand die hun pad kruist op de knieën dwingen.

    Voor de lancering van For Honor hadden al meer dan 6 miljoen spelers de game in bètafases gespeeld. In totaal zijn er daardoor al voor release 2 miljard minuten gespeeld. De For Honor Open Beta was bovendien de grootste PC bèta ooit voor Ubisoft, met maar liefst 1,8 miljoen spelers.

    In For Honor symboliseert de Faction War het aanhoudende conflict tussen de Ridders, Vikingen en Samoerai. Spelers strijden voor hun favoriete factie. Elk multiplayer-gevecht in For Honor heeft invloed op de wereld. Spelers verdienen War Assets op basis van hun persoonlijke prestaties tijdens de gevechten. Deze War Assets gebruiken spelers dan om gebieden te veroveren of te verdedigen. Spelers strijden voor hun factie tijdens het competitieve multiplayerseizoen, dat 10 weken duurt. Alle For Honor spelers ontvangen beloningen gebaseerd op de prestaties van hun factie. Aan het einde van ieder seizoen start de Faction War opnieuw.

    Extra content, inclusief nieuwe helden, maps en wapens werden na de lancering over de drie seizoenen verspreid. Zo hebben we de Shinobi gehad, de stille krijgers. Ze gaan geruisloos op de vijand af en doden met precisie dankzij een leven lang gedisciplineerde training. Ze maken gebruik van de traditionele Japanse Kusarigama. Ook de Centurions hebben hun intrede gemaakt. Deze krijgers zien het slagveld als een schaakbord. Door gebruik te maken van de Gladius geraken ze gemakkelijk langs de verdediging van de vijand, dit door middel van strategische korte-afstandsgevechten.

    Daarnaast zijn er nog Highlanders, geduldige Helden die gebruikmaken van twee verschillende vechtmodi. Hun verdedigende houding laat toe dat ze de tegenaanval inzetten en terugslaan. Met hun aanvallende houding ontketenen Highlanders ten koste van hun verdediging hun dodelijkste aanvallen. Het wapen van de Highlanders, de gigantische claymore, is het grootste zwaard van de game en voorziet de gebruiker van een dodelijke combinatie van kracht en reikwijdte. Alsook Gladiatoren die hun dagelijkse kost verdienen door, zwaaiend met hun drietand en schild, hun vijanden te doden. Ze dragen weinig uitrusting, waardoor ze hun tegenstanders kunnen slaan en de perfecte gelegenheid creëren om hen verder aan te vallen. Door hun grotere uithoudingsvermogen en gereduceerde cooldowns, zijn Gladiatoren behendige en gevaarlijke vijanden. De Middeleeuwen zijn een gedroomde periode voor filmmakers alsook game-ontwikkelaars, want het bezit niet alleen het heroïsche aspect van ridders en kastelen, maar het gaat er tevens heel bruut aan toe en dit is meteen ook een stuk leuker om als toeschouwer te beleven vanop een veilige afstand.

    for honor,ubisoftfor_honor_2017_pic02.jpgfor_honor_2017_pic03.jpg
    © 2017 Ubisoft Entertainment. All Rights Reserved.

    Dit game is - in tegenstelling tot gelijkaardige historische vechtgames - vooral bedoeld voor multiplayer. Er is een single player modus, maar deze is echt wel kort. Je zou de single player zelfs kunnen beschouwen als een uit zijn voegen gebarsten tutorial van hoe je de multiplayer moet aanvangen. En het kan zeker handig zijn om het zwaardvechten onder de knie te krijgen. De combat-mode van For Honor is namelijk een stuk complexer dan je in eerste instantie zou denken. Alles draait hem rond het zoeken naar de juiste hoek om aan te vallen. Tijdens elk combat verschijnt er een schildje naast jouw karakter die laat zien welke hoek je aan het verdedigen bent. Het ligt dus voor de hand dat wanneer je aanvalt je zal slaan in de hoek waar de tegenstander niet verdedigt. Het is dus niet een kwestie om simpelweg de 'hit' knop herhaaldelijk in te duwen. Je moet je hoofd er toch wel bijhouden en timing en strategie zijn van enorm belang. Er zijn ook nog eens combo's en deze verschillen van karakter tot karakter.

    Wat ik een beetje als minpunt ervaar is dat de karakters nogal lomp en traag zijn. Anderzijds is de game voornamelijk toegespitst op de één-tegen-één combat, dus wanneer je 2 of 3 vijanden rond je staan maakt je niet zo heel veel kans om te overleven. Ook zijn er soms aanvallen die niet aankomen, terwijl dit wel had ingevoerd - maar dit zou ook een probleem met de server kunnen zijn. Verbindingen worden nu via spelers geregeld en hiermee heb je opnieuw te doen met de versleten host-migration.

    Kortom, For Honor is een solide game met sfeervolle decors en heftige karakters. De combat-mode is datgene waar alles om draait en deze is zeker de prijs van het spel waard. Ook het feit dat er nieuwe technieken zijn voor elk karakter, maakt het allemaal des te leuker. Aan technische kant zijn er wat mankementjes, maar niets wat echt op de zenuwen zal werken. En wie weet worden deze met alle updates wel opgevangen en hersteld.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 5 september 2017

     

    *** For Honor trailer ***

    Categories: Games 2 comments
  • Friday the 13th: The Game uit op PS4 en XBOX

    Pin it!

    Voor de fans van Friday the 13th (wie deze ook moge zijn) is er goed nieuws. De seriemoordenaar met de hockeymasker, heeft na de remake binnenkort ook zijn eigen game. Het zijn de mensen van Gun Media die geld hebben ingezameld via een kickstarter programma in 2015 en blijkbaar was het succes dermate groot dat het een volwaardig game is geworden rond het getormenteerde personage van Jason Voorhees. De studio had 700.000 dollar nodig en wist ruim 823.000 dollar op te halen.

    Vier maand geleden was er al een Beta versie online, maar op 26 mei 2017 komt het game eindelijk uit op Xbox One, PlayStation 4 en Windows. Vorig jaar nog werd de release nog uitgesteld omdat de makers nog extra functies wilden toevoegen. Zo werd besloten dat er naast de 1-vs-7-multiplayermodus ook een singleplayer-mode komt met missies die overeenkomen met scènes uit de films. Dit onderdeel van de game wordt echter pas in de zomer van dit jaar opgeleverd. Daarnaast zullen multiplayer-games ook met bots te spelen zijn. Een goede zaak want je wil natuurlijk ook nog steeds een platform hebben voor je game binnen x aantal jaren en als niemand meer on-line is kan het wel wat triestig gaan worden. De single-player missies zouden naar verluidt pas later aan het game worden toegevoegd via download.

    friday_the_13th_the_game.jpg

    Het missie is simpel: overleef zolang mogelijk. Een enkele speler neemt de rol van Jason Voorhees op zich en heeft als taak de zeven andere spelers is stukken te hakken of te te wurgen. Aan de zeven anderen is het de taak om te ontsnappen uit het gebied, te voet of met de auto. Of het er op wagen om te kamperen in een huis en Jason in een hinderlaag lokken. Jason is wel geen doetje en het zal geen gemakkelijke klus worden.

    Sean S. Cunningham, de licentiehouder en regisseur van de originele horrorklassieker uit 1980, heeft zijn goedkeuring gegeven voor de ontwikkeling. De gamemuziek wordt gemaakt door Harry Manfredini, die verantwoordelijk was voor de soundtrack van de film. Acteur Kane Hodder, die in de film Jason X uit 2001 de rol van moordenaar Jason Voorhees op zich nam, verzorgt de animaties in de game via motion capturing.

    Het zou me verbazen mocht "Friday the 13th: The Game" (2017) al evengoed zijn als Alien: Isolation (2014), die ook al gebaseerd was op een film-franchise, maar de Beta zag er al leuk uit. Vooral die 80'ties look en die typische VHS-beeldstoringen, sleurt je zo terug in de tijd toen die Friday the 13th films furore maakten. Het game komt nu wel uit op 26 mei, vreemd dat ze niet hebben gewacht op een vrijdag de 13de, maar dat zou de release verder geduwd hebben naar oktober.

     

    *** Friday the 13th: The Game trailer ***