Games

  • Final Fantasy XV grijpt terug naar de Amerikaanse roadmovies

    Pin it!

    Er is een nieuwe Final Fantasy game uit van Square Enix, met name Final Fantasy XV (2016) uit. Ja, inderdaad, we zitten ondertussen aan het 15de game uit de reeks. Indien je al niet vertrouwd bent met Final Fantasy lijkt dit dus niet meteen een game voor u, maar de makers zijn duidelijk: Dit game is zowel voor de fans als voor de nieuwkomers.

    final_fantasy_xv_2016_ps4.jpg

    Sinds 1987 verscheen er om de twee à drie jaar een nieuwe genummerde aflevering uit de Final Fantasy-videogamereeks. Vreemd genoeg hebben de fans hier zowat 10 jaar op zitten wachten, en dat na een chaotische ontwikkelingsgeschiedenis. Is het eindeloze wachten dan uiteindelijk de moeite gebleken? Wel, ik vind van wel. Ik heb de game nog niet helemaal kunnen uitspelen, want je bent gemakkelijk voor honderden uren zoet, maar het is een geslaagd en modern Roll Playing Game. We nemen dus meteen ook afstand van het turn-based gevechtssysteem, een spel-methode waarbij de acties in beurten uitgevoerd worden. Het is een actie-RPG geworden met dynamische battles in een open wereld, vol van knipogen naar de vorige games. Ik had nog maar een paar FF games gespeeld, maar deze editie is zeker wel een game die ook nieuwkomers zal aantrekken.

    Alle voorgaande afleveringen van de Final Fantasy-reeks speelden zich af in uiteenlopende werelden. Bepaalde games speelden zich af in een sprookjesachtige middeleeuwse wereld, terwijl andere games het gingen zoeken in een cyberpunk-universum van staal en elektronica. Final Fantasy XV speelt zich af in de fictionele wereld van Eos. Alle landen liggen onder het voogdij van Niflheim rijk. Noctis Lucis Caelum, erfgenaam van de Lucian troon, gaat op een queeste om zijn homeland en de magische crystal terug te veroveren van Niflheim. Niet meteen de meest boeiende plot. In het begin speel je dus prins Noctis, die samen met drie goede vrienden naar een trouwfeest rijdt in de cabrio van zijn vader. En ook al hebben we te maken met prinsen zien deze kerels er uit als typische Japanse teenagers met rechtopstaand haar en zwarte kleren, ook al bevinden we ons in het Amerika van de roadmovies van Easy Rider tot Thelma & Louise, met kitscherige wegrestaurants en eindeloze autowegen.

    Het game begint ons onder te dompelen is een ontspannende, paradijselijke wereld zonder veel gevaren, waarbij je met de dochter van de garagist leert vissen en jagen. Je krijgt ook meteen een taal zijmissies te spelen. Maar de volgende dag lijkt de game echt te beginnen, na de van van Insomnia en de dood van de koning. Nadien krijgen we moeilijke gevechten te verduren en worden jou skills iets meer op de proef gesteld.

    final_fantasy_xv_2016_ps4_pic01.jpgfinal_fantasy_xv_2016_ps4_pic02.jpgfinal_fantasy_xv_2016_ps4_pic03.jpg

    Na een paar uur gamen unlock je heel wat nieuwe mogelijkheden, zoals het zelf besturen van je voertuig, al is rijden in FF verre van leuk. Vergeet tevens de wagen niet te vullen met benzine, of hij zal stil vallen. En wanneer het volgende tankstation ver weg ligt, kan het spel echt wel uren gaan duren. Gelukkig kan je een paar uur later een Chocobo huren - een gigantisch struisvogel-achtig beest waarop je kan rijden - voor je verplaatsingen, wat al stukken beter is. De verplaatsingen zijn alsvolgt ook een stuk dynamischer en levendiger.

    Maar ook de karakters krijgen steeds meer skills naargelang het spel vordert. Op grafisch vlak bengelt de game tussen prachtige visuals met open landschappen en de vaak ietwat slordige texturen, naast de gewoonlijke bugs. De soundtrack van het game is dan weer betoverend goed. Zoals bij vele games boek je vooruitgang door het op te nemen tegen gevaarlijke tegenstanders. Enkel spijtig dat de visuals wel wat ontsporen wanneer je een strijd moet leveren met verschillende tegenstanders. Het ziet er allemaal behoorlijk verwarrend en rommelig uit. Je moet er dus wel even aan wennen. Maar al bij al toch een leuk eindejaarsgame. Final Fantasy XV verscheen op PlayStation 4 en Xbox One.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 27 december 2016

     

    *** Final Fantasy XV trailer ***

    Categories: Games 1 comment
  • Assassin's Creed (2016) *½ recensie

    Pin it!

    Ik had hoge verwachtingen bij Assassin's Creed (2016) die met zijn Oscar cast misschien wel de eerste game adaptatie kon zijn die de vloek kon verbreken. En ik moet toegeven, visueel blaast deze prent alle andere game-adaptaties weg (inclusief de Resident Evil films). Maar daarmee is ook alles gezegd, want verder valt hier niks te rapen, en deze prent viel nog meer tegen dan Warcraft (2016). Warcraft is Oscar-materiaal naast deze prent.

    assassins_creed_2016_poster_02.jpg

    Korte inhoud: Dankzij een revolutionaire technologie die de sleutel vormt tot het oprakelen van iemands genetische herinneringen weet Callum Lynch (Michael Fassbender) de avonturen van zijn voorvader Aguilar in het 15e eeuwse Spanje te beleven. Callum ontdekt dat hij afstamt van een mysterieus geheim genootschap, de Sluipmoordenaars, en bouwt een enorme hoeveelheid eeuwenoude kennis en vaardigheden waarmee hij het in het heden opneemt tegen de machtige en oppressieve Orde van de Tempeliers.

    Ik ben een fan van de games en het deed pijn om te zien hoe ze met alle middelen die ze voorhanden hadden, er gewoon een zooitje van hebben gemaakt. De film is zo slecht dat de mensen van de mislukte Passengers (2016) nu opgelucht kunnen ademhalen dat er deze week nog slechtere films in de aanbieding zijn. De game had nochtans veel potentieel voor een geslaagde adaptatie gezien er heel wat verhaal in de games zit en de karakters zijn tevens interessant genoeg voor een actiefilm. Hoe ze deze film hebben kunnen verneuken met een dergelijke cast en een productiebudget van zomaar eventjes 125 miljoen dollar, is mij een mysterie.

    Ik had de indruk dat regisseur Justin Kurzel niet echt goed wist hoe hij deze adaptatie moest aanpakken, en zijn grootste fout was om deze film voor een flink deel te laten afspelen in het heden ipv het verleden. Het heden was saai en deprimerend, de korte scènes uit het verleden zagen er verrassend goed uit. Ja, films maken in de 15e eeuw kosten geld. Er moeten heel wat sets worden gebouwd en de kostuums moeten gemaakt worden, maar met 125 miljoen heb je toch niet zo heel veel excuses. Komt daar bij dat ze bijna al hun geld gepompt hebben in Spaanse inquisitie scènes met honderden figuranten. Misschien mochten deze scènes wat ingekort worden ten voordele van andere scènes in het verleden, of op z'n minst iets meer verteld OVER de Spaanse inquisitie; gezien we als kijker zo goed als NIETS hebben bijgeleerd. Maar dat constant geswitch naar het heden maakt de film behoorlijk onsamenhangend en voor een publiek die de game niet kent zal het ook behoorlijk verwarrend overkomen. De film begint zelfs met Fassbender als een kleine jongen, in een bijzonder vreemde scène waarin zijn ouders beslissen om er een eind aan te maken omdat ze zijn ontdekt, maar wanneer de jonge Cal bij het huis aankomt zijn de wagens van de vijanden nog mijlenver weg en je vraagt je af waarom zijn ouders die ook assassins zijn niet voor de vlucht hadden gekozen.

    assassins_creed_2016_pic01.jpgassassins_creed_2016_pic02.jpgassassins_creed_2016_pic03.jpg
    assassins_creed_2016_pic04.jpgassassins_creed_2016_pic05.jpgassassins_creed_2016_pic06.jpg

    Na het zien van de film wist ik meteen hoe ze dit verhaal veel beter hadden kunnen benaderen en ik begrijp niet dat het script van Michael Lesslie, Adam Cooper en Bill Collage ooit groen licht heeft gekregen. Het script hing met haken en ogen aan elkaar en op geen enkel moment had je echt voeling met de karakters of met de reis die ze doormaken. Alle personages (met misschien Maria als uitzondering) mocht sterven, we zouden er geen traan om laten. Ik snap zelfs niet de relatie tussen Sofia (Marion Cotillard) en Cal Lynch (Fassbender). Waarom is zij zo bezorgd in hem en niet in al die andere "test objecten" die ze heeft gebruikt? Is het omdat hij er goed uitziet? En wat is het nut val al die shots van die vogel? En wat was het nut van het afsnijden van de vinger? En hoe komt het dat al zijn "jedi-buddy-assassins" plots in actie schoten nadat de Animus gebroken was? Hadden ze iets gevoeld in 'The Force'?

    De assassins design viel nog wel goed mee. Het ganse Animus toestel zag er behoorlijk overtuigend uit, de kostuum design was uitmuntend en Fassbender is perfect gecast. Het begint al met een executie waar hij een perfecte vertolking neerzet. De schrik van de nakende dood is te lezen in zijn ogen. Zelfs de villains in de film 'zien' er bad ass uit, en dan in het bijzonder het karakter van Ojeda, gespeeld door de Libanese acteur Hovik Keuchkerian. Ook de tussenkomst van Jeremy Irons kan nooit verkeerd zijn, maar deze prent was een verspilling van zijn tijd. Zelfs de relatie tussen Aguilar en Maria (Ariane Labed) viel eigenlijk nog wel mee, en ik begrijp niet dat ze deze relatie niet meer hadden uitgewerkt in 1492 in plaats van constant naar het heden te reizen.

    Ze hadden fantastische sets en ik wou dat ze in dat tijdperk hadden gebleven. Zelfs de actie-scenes uit het verleden worden verknipt met Animus acrobatieën. What were they thinking?!? Ik was constant uit het verhaal gekatapulteerd. Alle momentum was meteen verneukt. Hier en daar wel een leuke actie-scène, maar daar hou je geen 2u en 20 minuten een publiek mee aan het lijntje. Op het einde van de film hadden ze tevens gebruik gemaakt van een muzieknummer met de lyrics 'That ain't right, that ain't right' en dat had geen betere omschrijving kunnen zijn van dit treinongeluk. Assassin's Creed loopt ondertussen in de bioscoop. Komt er een vervolg? Ik zit er niet op te wachten, maar ik zou denken van wel indien deze film 300 miljoen overschrijdt (wat niet gemakkelijk zal zijn). Ik speel de games wel.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 23 december 2016

     

    *** Assassin's Creed trailer ***

  • Dishonored 2 een indrukwekkende stealth sequel

    Pin it!

    Twee indrukwekkende games komen deze periode uit, en één daarvan is Dishonored 2 (VG 2016), het nieuwe game van Bethesda, de makers van The Elder Scrolls: Skyrim (VG 2011), en de Franse Arkane Studios.

    dishonored_2_2016_ps4.jpg

    Met Dishonored 2 worden we opnieuw ondergedompeld in de steampunkwereld van een Engelse industriestad aan het einde van de 19de eeuw. En deze keer krijgen we zelfs de keuze om te kiezen met welk hoofdpersonage het avontuur wil maken in de legendarische straten van Dunwall tot Karnaca; ofwel met de verbannen keizerin Emily Kaldwin, ofwel het personage uit het eerste game, Corvo Attano. Emily legt iets meer finesse aan de dag, terwijl Corvo de klassieke sluipmethodes hanteert. De levels mogen dan wel identiek hetzelfde zijn, de aparte skill-sets en stemmen van de helden - beide zijn fully voiced - zullen twee aparte spelervaringen brengen. Opgelet, het is niet mogelijk om tussen beide personages te switchen tijdens het spelen. Je keuze is dus meteen bepalend voor het verdere spelverloop.

    En opnieuw krijgen we niet alleen de keuze om het spel op een bloederige manier te spelen of doorheen het game te gaan zonder dodelijke slachtoffers te maken. Het mag duidelijk zijn dat de tweede optie minder simpel zal zijn. Maar je kan er ook voor kiezen om volledig stealth (geruisloos) te gaan of gewoon de vijand met open vizier te trotseren. Maar uiteraard is dit game eigenlijk gemaakt om stealth te spelen, zeker met de coole manieren om uw slachtoffer gruisloos te neutraliseren en het lichaam zelfs op te bergen in een dumpster.

    De gebeurtenissen spelen zich af vijftien jaar na de verhalen uit Dishonored. Opgelet echter, het zal niet mogelijk zijn om tussen beide personages te switchen tijdens het spelen. Je keuze is dus meteen bepalend voor het verdere spelverloop. Nadat de Empress Emily Kaldwin werd afgezet door een 'otherworldly usurper', moet de speler zijn keuze bepalen tussen Emily of haar bodyguard en vader Corvo Attano, en met dit personage de troon proberen terug te winnen. Zowel Emily als Corvo beschikken over hun eigen arsenaal bovennatuurlijke vaardigheden.

    Het meest fascinerende aan dit game is toch wel de rijke wereld waarin gespeeld wordt. Het oog voor detail is krankzinnig maar tevens de creativiteit waarmee wordt omgesprongen in bepaalde scènes is indrukwekkend. Alles heeft tevens een aparte tekenstijl, met karakters die net iets grotere hoofden en handen hebben met karakteristieke tronies. Je kan met je karakter in verschillende huizen sluipen maar tevens een bezoek brengen aan ingenieuze panden van villains, die met verschillende beweegbare vloeren en wanden als een enorme puzzel in elkaar steken, of gigantisch grote musea met zelfs items die gestolen moeten worden achter beveiligde alarmsystemen.

    Net als in het eerste game heeft de speler toegang tot bovennatuurlijke krachten. De powers zijn optioneel en zijn niet essentieel voor het afwerken van de missies. Er bestaat tevens een 'trophy' om het game te spelen zonder het bebruik van powers. In tegenstelling tot de eerste game, is het opwaarderings-systeem veranderd in een vaardigheidsladder met meerdere paden en meer mogelijke upgrades. Een power kan bijvoorbeeld een dodelijke of niet-dodelijke upgrade hebben. Elk personage heeft unieke krachten met een paar overlappende powers, zoals 'Dark Vision'. Corvo heeft wel een paar leuke krachten zoals het oproepen van ratten die alle dode lichamen opeten alvorens bloedvliegen eieren beginnen te leggen in de rottende lijken. Met 'Possession' is hij zelf in staat om lijken op te wekken.

    dishonored_2_pic01.jpgdishonored_2_pic02.jpgdishonored_2_pic03.jpg

    Emily heeft een compleet nieuwe set van powers, waaronder de 'Far Reach' waarmee ze objecten naar haar toe kan trekken, tot zelfs vijanden. De coolste power is 'Domino' waarbij ze tot 4 enemies aan elkaar kan linken en wat er ook gebeurt bij één van de tegenstanders gebeurt ook bij de anderen. Met 'Shadow Walk' verandert ze in een mist waarbij ze ongezien door een ruimte kan lopen, of nog 'Doppelganger' waarbij ze een dubbel van haarzelf kan oproepen om zo de tegenstander te misleiden.

    Bij de stem-acteurs treffen we namen aan als Rosario Dawson, Vincent D'Onofrio en Sam Rockwell.

    Ja de plot van Dishonored 2 is wel wat voorspelbaar, maar toch heb je minstens 15 tot 20 uur nodig om het spel uit te spelen en dan heb je nog niet eens alle hoeken van de map bezocht. De wereld blijft hoe dan ook bijzonder fascinerend. De dialogen zijn dan weer bijzonder geslaagd en dit zelfs voor de kleine nevenpersonages, tot zelfs de mensen in de straten waarmee je elk individueel kan praten. Als gamer wordt je niet alleen gezogen in het verhaal, maar tevens in de gehele wereld. Dishonored 2 is vanaf 11 november verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en PC.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 16 november 2016

     

    *** Dishonored 2 trailer ***

  • Warcraft (2016) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Warcraft (2016), de eerste van de twee langverwachte game-adaptaties - naast Assassin's Creed (2016) - komt volgende week woensdag op DVD en Blu-ray. De film hadden we gezien in persvisie en er was toen een embargo tot een paar uur voor de release, en embargo's juist voor de openingsdag wijzen meestal op twee dingen: Ofwel wil de studio kost wat kost spoilers vermijden, ofwel vrezen ze voor heel wat negatieve recensies en een slechte word-of-mouth. Spijtig genoeg was er NIETS te spoilen in deze prent, want het ganse verhaal stak al in de trailer.

    warcraft_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: De rustige sfeer van Azeroth staat op de rand van oorlog wanneer de beschaving wordt geconfronteerd met een geduchte race van indringers: Orc krijgers, die zelf op de vlucht zijn geslaan nadat hun thuiswereld uitgeput raakte en ze bereid zijn om andere gebieden te koloniseren. Als een portal wordt geopend tussen de twee werelden, staan de twee rassen oog in oog en begint een overlevingsstrijd. Van de tegenover elkaar staande partijen zien we twee helden op ramkoers, en die hiermee hun lot van hun familie, hun mensen en hun huis in hun handen hebben. Het begin van een spectaculaire saga van macht en opoffering, een oorlog met vele gezichten, en iedereen vecht voor iets.

    Laat ik beginnen met het positieve nieuws. Ik vind de production design best wel ok. De atmosfeer zit goed en ook al zit er teveel cgi in de film valt het eigenlijk nog wel mee. Ook de karakters zijn minder slecht dan wat ik had verwacht. Het verhaal begint in Draenor, het thuisland van de Orcs. Het land is uitgeput en de Orcs moeten opzoek naar een nieuw gebied. Gul'dan (Daniel Wu) wil een horde/leger vormen met alle aanwezige clans, en iedereen aanvoeren voor een strijd tegen Azeroth, het Koninkrijk van Stomwind. Hiervoor willen ze gebruik maken van een portal naar de mensenwereld, en om deze gateway open te krijgen moeten ze offers brengen, met name de draenei, wiens levensenergie wordt opgezogen door Gul´dan. Een obscure kracht die niet meteen op instemming kan rekenen van clanleider Durotan (Toby Kebbell) en zijn vrouw Draka (Anna Galvin).

    Ook de mensenwereld heeft een aantal knappe figuren. Het meest in het oog springend is Ben Foster in de rol van de wizard Medivh. Maar ook de half mens half orc Garona (Paula Patton). Daarnaast hadden we nog de koning Llane Wrynn Dominic Cooper en de ridder Anduin Lothar (Travis Fimmel), maar deze twee personages hebben me wat teleurgesteld.

    Visueel sluit de film wel goed aan bij het universum van Warcraft, ook al heeft deze prent eigenlijk nog maar weinig te maken met World of Warcraft, maar wel met de eerder Warcraft games. De film is geen Lord of the Rings, maar deze film neemt ons wel mee in een compleet nieuw universum. Maar is dat de film die de vloek van de game-adaptaties heeft doorbroken? Wel neen. Maar het is wat mij betreft tot nu toe de beste game adaptatie die ik al heb gezien. Ik heb er van genoten maar deze film heeft een truck vol met mankementen.

    warcraft_2016_pic01.jpgwarcraft_2016_pic02.jpg
    warcraft_2016_pic03.jpgwarcraft_2016_pic04.jpg

    Er was veel potentieel en met een betere regisseur aan het roer had deze wel een veel betere game-adaptatie geweest. Duncan Jones is geen slechte regisseur, maar hij is geen Peter Jackson. Ik was niet op zoek naar een LotR duplicaat maar een goede Fantasy film, maar veel acteurs waren gewoon verkeerd gecast. En dan kom ik terug naar wat ik een paar regels eerder schreef, Dominic Cooper en Travis Fimmel passen gewoon niet in het plaatje. Cooper is veel te jong voor de rol van koning en Fimmel kan niet acteren. Die gast straalt NUL emotie uit! Ook die jonge wizard die van Ben Foster leert, gespeeld door Ben Schnetzer, is nog zo een miscast. Hij lijkt wel te komen uit zo' MTV popcorn film, en dat was nu net wat deze film niet wou zijn. Ook de zoon van Lothar, Callan (Burkely Duffield) is een verkeerde cast. En laten we eerlijk zijn, de jongen stond ook bijzonder slecht te acteren.

    Ook het verhaal stelt teleur. Veel dialogen trekken op niks en de chronologie van het verhaal lijkt heel bizar. En dat is heel bizar voor deze regisseur die toch heeft bewezen dat hij een verhaal kan vertellen (cf. Moon). Je gaat van één setting naar de andere en als kijker is het niet altijd duidelijk hoe we daar terecht zijn gekomen. Ook het einde voelde echt langdradig aan en bij de battle scene op het einde voel je gewoon de geforceerde mise-en-scène. ***spoiler *** Plots zien we dat de koning de half orc Garona wil overtuigen om hem te doden, en dan staat even de tijd blijkbaar stil met personages die op de achtergrond quasi in slow motion lopen. Maar de actie op de voorgrond is in normale snelheid, en neen, dit zijn geen X-Men. Ook was er geen enkele orc die een aanval wou inzetten op de koning, wat toch wel heel bizar leek. Ook deze scène werkte voor mij niet. *** einde spoiler ***

    Kortom, de makers hebben geprobeerd het onmogelijke mogelijk te maken. Wel, de makers waren niet ver van een geslaagde film. En laten we misschien hopen dat er een vervolg komt en dat ze leren uit de fouten van deze film. Deze film bewijst ook dat game-adaptaties goede films kunnen opleveren, en deze film was daar niet heel ver van. Ik ken het game en mijn score ligt dan misschien ook een tikkeltje hoger, maar meer dan 3 sterren kon ik deze prent toch niet geven.

    Warcraft komt op 28 september 2016 uit op DVD en Blu-ray met Deleted/extended scenes, Gag reel, making of filmpjes zoals The World of Warcraft on Film, The Fandom of Warcraft, Warcraft: Bonds of Brotherhood Motion Comic, Warcraft: The Madame Tussauds Experience, ILM: Behind The Magic of Warcraft en een Warcraft Teaser. Spijtig genoeg geen audiocommentaar van de regisseur over de gehele film.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 22 september 2016

     

    *** Warcraft trailer ***

  • Doom haalt opnieuw het grote geschut boven

    Pin it!

    Deze week zat Doom (2016) in de bus, de legandarische first person shooter game van Bethesda Softworks en ID Software die een behoorlijke facelift heeft gekregen. Het onnozele pistooltje - dat je vroeger had wanneer je jouw ammunitie van je betere wapens wou sparen - is nu ook ingeruild voor een hoog technologisch vuurwapen met geharde plasma gel kogels op basis van Argent energie. Een geslaagde mix tussen een Call of Duty en Dead Space, met uiteraard de nodige nostalgie van het oude Doom game waarmee alles echt is begonnen.

    doom,ps4,dead space,call of duty,skyrim

    Korte inhoud: We hebben te maken met een reboot verhaal. Het speelt zich af op Mars, waar de Union Aerospace Corporation (UAC) bezig was met de exploiratie. Maar tijdens hun opgravingswerken zijn ze gestoten op een gateway naar een hel van monsters en demonen. Maar in plaats van het boeltje snel te verzegelen, hebben uit de hand gelopen UAC experimenten ervoor gezorgd dat de demonen pas echt greep gekregen hebben op het gigantische complex en zijn personeel. Ons hoofdpersonage ontwaakt vastgeketend op een altaar en kan nog net ontsnappen aan een aanval van een monster. Vervolgens trekt hij op onderzoek naar wat er allemaal is gebeurd en voorziet zich van een Praetor Suit en een adequaat wapenarsenaal. Door de satellieten beter af te stemmen hoopt hij de bron van de demonische invasie te ontdekken en hopelijk ook het portaal kan sluiten.

    Zoals ik al zei in mijn inleiding is het wapenarsenaal een belangrijk onderdeel in Doom, en het zijn stuk voor stuk technologisch hoogstaande vuurwapens, met heel wat uitbreidingsmogelijkheden. En het grote verschil met de andere games is dat er hier niet geschoten wordt met klassieke ammunitie maar met gespecialiseerde gel kogels waarbij het wapen niet herladen hoeft te worden. De wapens kunnen dus aan één stuk afgevuurd worden tot er geen kogels meer over zijn. In het arsenaal vinden we plasma guns, lightning guns, hellshots combat shotguns, burst rifles, rocket launchers, snipers en uiteraard de BFG9000 en de chainsaw. Er is zelfs een item die een decoy genereert om er vijanden mee af te leiden.

    Het spel heeft een razendsnel tempo, met een karakter die niet kan sprinten maar altijd snel wandelt en dubbele sprongen maakt. De Doomguy is gelukkig ook sneller dan bijna elke demon in het spel, en het is de bedoeling dat de beweging de sleutel is tot zowel aanval als verdediging. Uw levenslijn gaat ook niet regenereren, maar bij het vermoorden van monsters krijg je wel munitie of health packs. En ook al kun je switchen tussen twee wapens heb je altijd toegang tot je arsenaal. Bij het opvragen van deze menu vertraagt de tijd in het spel. Uiteraard is er ook een mogelijkheid voor een melee aanval en zelfs een 'glory kill', een speciale aanval waarmee je de tegenstander een fatale klap kan toebedelen. Er herinneren jullie nog de 'beserk' mode? Wel deze is er ook.

    doom,ps4,dead space,call of duty,skyrimdoom_2016_ps4_pic02.jpg

    Veel zaken om te ontdekken in Doom. Los van de gewone missies zijn er heel wat challenges die je kan doen en keycards of items die je kan vinden, al dan niet met bonuspunten voor je arsenaal en ruimtepak. Er zijn zelfs verborgen plaatsen waar je kunt terugkeren naar het oorspronkelijke 1993 Doom 16-bit spel met zijn gruwelijke muziek en sound effects. Voor navigatie kan je altijd terrecht op een 3D map die je op elk moment kan oproepen, inzoomen en bekijken waar je bent en waar je naar toe moet. Ook heel wat Easter Eggs, van Skyrim helmen tot Terminator 2 knipoogjes .

    Niet alleen Doom fans, maar eenieder die verzot is van shooters zal hier met volle teugen van genieten. Ikzelf ben een grote fan van Dead Space, en hou wel van deze demon-occultes. Toch ligt de klemtoon hier meer op het schieten dan op het verhaal. Naast de gewone Campaign is er ook nog een Multiplayer voorzien met een arena-style combat. Genadeloze demonen, gigantische wapens en snelle, vlotte bewegingen zijn de funderingen voor intense, first-person combat - of je nu hordes demonen tot moes slaat in de singleplayer campagne of het tegen vrienden opneemt in de vele multiplayer modi. En breid teven je gameplay-ervaring uit met de Doom SnapMap game editor om gemakkelijk eigen content aan te maken, te spelen en wereldwijd te delen. DOOM is ondertussen wereldwijd verkrijgbaar is voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 2 april 2016

     

    *** Doom trailer ***

    Categories: Games 2 comments