Clash

  • Over and out voor Woody Allen na aanslepend #MeToo schandaal

    Pin it!

    Het is allemaal begonnen met Harvey Weinstein en nu lijkt de #MeToo train nauwelijks nog te stoppen. Maar ook al zien we dat Kevin Spacey’s vand eze tijd de laan worden ingestuurd, toch blijven heel wat heel wat filmmakers buiten schot. Toch lijkt er nu ook een einde te komen aan de carrière van Woody Allen waarvover al jaren geruchten waren over seksueel misbruik, en dan nog van de meest verderfelijke soort.

    De man is er ondertussen 82, dus in wezen al fin de carrière. Dus wat maakt het uit? Wel, eigenlijk maakt het heel veel uit want het toont hoe hypocriet Hollywood wel kan zijn. Het verhaal doet tevens een beetje denken aan dat van Roman Polanski (84), ook al is het seksueel vergrijp bij Woody Allen - mochten alle beweren kloppen - nog wel een stukje erger. Deze week gaf Dylan Farrow - de dochter van Woody’s ex Mia Farrow - nog eens te kennen dat haar vader onterecht ontzien wordt in het hele #MeToo debacle. Ze beweerde bovendien dat ook heel wat collega acteurs en regisseurs bewust de andere kant opkijken. "Hij liegt en hij is al zo lang aan het liegen", voegde een geëmotioneerde Farrow er aan toe.

    woody_allen_to_rome_with_love.jpg
    Woody Allen in To Rome with Love © 2012 Paradiso Home Entertainment

    In 2014 had Dylan nogmaals het misbruik aangekaart nadat haar adoptievader op de Golden Globes de Cecil B. DeMille Achievement Award in ontvangst mocht nemen op luid applaus van de aanwezige filmsterren, ook al stuurde de regisseur zijn kat en mocht Diane Keaton de award in ontvangst nemen. Iedereen wist ondertussen wel van de beschuldigingen van seksueel misbruik van zijn 7 jaar oude dochter Dylan en zijn toch wel bizarre relatie met de adoptiedochter van Mia Farrow, Soon-Yi Previn. In een open brief naar The New York Times beschreef Dylan expliciet hoe haar vader haar aanrandde toen ze zeven jaar oud was: "Ik werd naar een kleine zolderruimte gebracht in het huis van mijn moeder in Connecticut. Hij liet me op mijn buik op de grond liggen om met de treintjes van mijn broer te spelen. Daarna ging hij achter mij in het deurgat zitten en toen heeft hij mij seksueel misbruikt. Op 7-jarige leeftijd zou ik gezegd hebben dat hij mijn intieme delen heeft aangeraakt, nu als 32-jarige vrouw kan ik zeggen dat hij mijn schaamlippen en mijn vagina met zijn vingers heeft aangeraakt. "

    De zaak werd verschillende keren weggewimpeld en heel wat individuen deden het seksueel misbruik af als roddels die aangewakkerd waren door Mia Farrow zelf (een bewering die ondermeer kwam van de andere adoptiezoon, Moses Farrow). Maar nu lijkt het tij zich te keren met acteurs die openlijk zeggen niets meer met Woody Allen te maken willen hebben. (uiteraard allemaal heel laat nu de regisseur zoals gezegd aan het einde van zijn carrière zit). Gisteren liet Colin Firth, die in 2013 met Allen samenwerkte in Magic in the Moonlight (2014), in The Guardian weten niet meer met Allen te willen werken. Eerder had ook acteur Timothée Chalamet laten weten dat hij zijn loon uit zijn Woody Allen-film zou storten aan Time's Up, de beweging die opkomt voor gelijke rechten en lonen in Hollywood. Ook Mira Sorvino, Ellen Page en Greta Gerwig deden dat al.

    De entourage van Woody Allen doet er intussen alles aan om hem buiten de #MeToo sfeer te houden, al komt hij steeds in nauwere schoentjes. Dylan noemt haar vader in een adem met Weinstein. "Het systeem heeft decennia lang voor Weinstein gewerkt en het werkt nog steeds voor Woody Allen. Wat ik niet begrijp is hoe dit geflipte verhaal over ik die gebrainwasht ben door mijn moeder geloofwaardiger zou zijn, dan Woody Allen die mij heeft aangerand". Kevin Spacey werd voor veel minder de laan ingestuurd na één getuigenis, benieuwd hoe dit verhaal zal lopen.

  • All the Money in the World alleen niet voor actrices

    Pin it!

    Voor regisseur Ridley Scott was het belangrijk om Kevin Spacey uit de film te werken en te vervangen door Charlie Plummer, omdat zijn All the Money in the World (2017) wel eens kan zou maken op een Oscar.

    all_the_money_in_the_world_controversie.jpg
    © 2017 The Searchers

    Maar het zit niet mee voor Ridley want nu blijk dat er een nieuw schandaal de kop opsteekt en ook dit schandaal heeft onrechtstreeks te maken met de #MeToo beweging, met name de ongelijkheid tussen man en vrouw. Naar verluidt verdiende Michelle Williams voor haar reshoots een schamele 1.000 dollar, wat een pak minder is dan haar mannelijke tegenspeler (die een veel kleinere rol had). Mark Wahlberg zou een slordige 1,5 miljoen dollar hebben opgestreken. En deze bom is MOORDEND op de vooravond van de stemming van The Academy voor de opkomende Oscars.

    Misschien hadden ze maar beter de kop van Kevin Spacey behouden want de film een flop is aan de box-office. De film moet 100 miljoen dollar opbrengen om nog maar break-even te zijn. Na twee weken haalt de film slechts 28 miljoen dollar wereldwijd. En wanneer men de resultaten van de Golden Globes bekijkt ziet het er ook award-gewijs niet al te rooskleurig uit voor de film.

    Update 14/01/2018: Mark Wahlberg zal dan toch zijn vergoeding van 1,5 miljoen dollar voor de reshoots doneren aan Time's Up, het fonds dat vrouwen juridisch steunt die het slachtoffer werden van seksuele intimidatie. Blijkbaar voelde hij de wind vanvoren na het uitlekken dat zijn tegenspeelster eigenlijk op een schandalige manier berooid werd. Op Twitter zei de acteur het volgende: "De voorbije dagen is mijn vergoeding voor de nieuwe opnames van 'All the Money in the World' een belangrijk gespreksonderwerp geworden. Ik steun de strijd voor een eerlijke verloning 100 procent en ik doneer bijgevolg de 1,5 miljoen dollar aan het Time's Up-fonds voor juridische steun, in naam van Michelle Williams." Beide acteurs worden vertegenwoordigd door het agentschap William Morris Endeavor (WME), dat ook nog eens 500.000 dollar zal storten in het fonds. Williams zelf was tevreden met de beslissing van Wahlberg en WME en sprak van "een van de meest onvergetelijke" dagen uit haar leven. "Maar dit gaat niet over mij. Mijn mede-actrices stonden aan mijn zijde en kwamen voor me op, mijn activistische vrienden leerden om mijn stem te gebruiken, en de machtigste mannen die de touwtjes in handen hebben, luisterden en handelden". Case closed voor de film? Eigenlijk niet, want het kwaad is al geschied. Het is een ultieme poging de kansen voor een Oscar nog uit de brand te slepen, ook al is die vogel reeds gaan vliegen.

  • Troy: Fall of a City tv-serie met een zwarte Achilles

    Pin it!

    Een tijd geleden was er ooit eens een gerucht dat Idris Elba in de running zou zijn om Pierce Brosnan op te volgen als James Bond. En toen had ik zoiets van “waarom niet, die kerel is een geweldige acteur en qua uitstraling beantwoordt hij perfect aan de vereisten van het personage. Tegenwoordig zijn we in een tijdperk beland waar niet zozeer zou gekozen worden voor Idris omdat hij een goed acteur is, dan wel omdat hij aan de kar van de diversiteit kan trekken.

    De filmindustrie is min of meer altijd wel voor een stuk gepolitiseerd geweest. Toch merk je dat er de laatste jaren een duidelijk politieke agenda is om tegemoet te komen aan de 'social justice warriors' en aan het linkse gedachtegoed van gelijkheid en diversiteit. Op zich werd deze boodschap van tolerantie al in geuren en kleuren vertaald in de animatiewereld, maar tegenwoordig zie je steeds meer live-action projecten opduiken met een duidelijke politieke agenda. Of dit goed of slecht is laat ik nog open voor discussie, maar het voorbeeld van Ocean's 8 (2018) waar de kaart werd getrokken van het feminisme, zorgt er voor dat met de film een zekere vorm van militantisme de kop opsteekt. Vrouwen die geen fluit afweten van de film (over Ocean’s 8 is er nog niet zoveel bekend) roepen op tot een boycot van Matt Damon die een kleine gastrol speelt, omdat hij in een reeks interviews een beetje tegen de #MeToo stroom is ingegaan.

    troy_fall_of_a_city_2017_pic01.jpgtroy_brad_pitt.jpg
    David Gyasi in Troy: Fall of a City © BBC - Brad Pitt in Troy © 2004 Warner Bros. Ent. All Rights Reserved

    Ondertussen heeft Amazon zijn schouders gezet onder de film Black America, die letterlijk een all-black Amerika laat zien, en AMC is ook op de kar gesprongen met de ontwikkeling van een Black Lives Matter tv-serie gebaseerd op het boek They Can’t Kill Us All. Het omschrijft zich als een diepgaand gerapporteerd boek dat de zoektocht naar rechtvaardigheid in de dood van Michael Brown, Tamir Rice en Freddie Gray tot leven brengt en een ongeëvenaard inzicht biedt in de realiteit van politiegeweld in Amerika als een intiem, ontroerend portret van degenen die eraan werken. Of deze serie de geesten zal verruimen of het geweld tegen ordediensten zal laten toenemen, valt nog te bezien.

    Nu is er een project van Netflix en BBC die hun politiek correcte agenda zullen exploiteren in de Griekse mythologie, waarin de Griekse held Achilles gespeeld moet worden door een zwarte acteur. De opnames van het eerste seizoen van "Troy: Fall of a City" (2017-) zouden al in een ver gevorderd stadia zitten met David Gyasi als de Griekse held. De makers winden er ook geen doekjes om en noemen de serie: "een kans om hun kijkers opnieuw te onderwijzen over hoe de oude Griekse wereld er echt uitzag." Eigenlijk hadden ze moeten zeggen, een Griekse wereld die volledig beantwoordt aan de diversiteit standaard van 2018. Is dit slecht? Wel, ik vond de vorige Troy (2004) met Brad Pitt iets om te mijden en misschien zullen we na deze show dergelijke toestanden niet meer te zien krijgen, dus het kan niet allemaal verkeerd zijn.

    Misschien moet er wel eens een nieuwe diversiteits-wind waaien, en hebben we een inhaal-beweging te maken na een lange periode van white washing in Hollywood. Of misschien waren sommige van die keuzes van vroeger al even fout als de politieke keuzes die men vandaag maakt. Ik heb mijn tv-series en films liever niet vermomd als propaganda-tool, en geef nog altijd de voorkeur aan ‘de beste acteur voor de rol’ in plaats van diegene die de juiste huidskleur en origine heeft. Er zijn tegenwoordig heel wat talentvolle zwarte acteurs naast de Denzels en de Samuel L. Jacksons, en ja, Black Panther (2018) staat al een tijdje op mijn 'to see-lijstje'. Maar deze nieuwe trend om alles in een diversiteitskleedje te willen steken begin ik toch wat belachelijk te vinden. Wat denken jullie?

    Categories: Clash 3 comments
  • Matt Damon in het oog van de storm voor zijn mansplaining

    Pin it!

    Er komt binnenkort een vrouwelijke versie van Ocean’s Eleven met name Ocean's 8 (2018) in regie van Gary Ross (The Hunger Games, Free State of Jones, Pleasantville), een beetje in hetzelfde vaarwater als de vrouwelijke Ghostbusters (2016) film, maar hopelijk dan iets beter.

    oceans_8_2018_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Ocean's Eight' volgt het leven van Danny Ocean's criminele zuster Debbie Ocean (Sandra Bullock). Samen met de hulp van haar vrouwelijke rechterhand Lou (Cate Blanchett) probeert ze een team te rekruteren. Ze hebben het doel een diamant te stelen tijdens het jaarlijkse Met Gala om een kwaadaardige galeriehouder en ex-vriend van Debbie (Damian Lewis) erbij te lappen.

    De film steekt dus vol met vrouwen, zoals Olivia Munn, Dakota Fanning, Anne Hathaway , Sarah Paulson, Katie Holmes, Helena Bonham Carter, Rihanna, Adriana Lima, Awkwafina , Mindy Kaling, Kylie Jenner en Hailey Baldwin . En de mannen zijn in de minderheid. Naast Damian Lewis is er ook nog Richard Armitage en James Corden.

    Een acteur die de brug maakt tussen de twee films is Matt Damon, opnieuw in de rol van Linus Caldwell. En ook al zijn de opnames achter de rug krijgt hij nu de volle laag van een paar duizenden feministen en #MeToo sympathisanten die uitgerekend deze acteur uit de film willen. Ruim 18.000 mensen wereldwijd hebben ondertussen een petitie ondertekend om de gastrol Damon uit de film te laten schrappen. En de beschuldigingen swingen de pan uit alsof hij Weinstein zou hebben geholpen om seksueel misbruik verbergen, iets wat de acteur zelf ontkent. Zijn quote dat hij best samen wil werken met mensen die zijn beschuldigd van seksueel misbruik, is ook in het verkeerde keelgat geschoten. Hij zou de gevallen 'case-by-case' bekijken, en dat zint die vrouwen niet.

    Eerder kreeg Matt nog de volle laag nadat hij had gezegd dat de ene #metoo-zaak de andere niet is en ze niet allemaal op een hoop moeten worden gegooid. "Er is een verschil tussen iemand een tik op de kont geven en verkrachting of kindermishandeling, toch? Al deze gedragingen moeten zonder twijfel worden aangepakt en gestopt, maar ze moeten niet gelijkgesteld worden, toch?" Een misschien wel redelijke respons maar de uitlatingen van Matt werden al snel als #damonsplaining gedoopt. Die term verwijst naar het fenomeen mansplaining, waarbij mannen op een neerbuigende manier dingen aan vrouwen uitleggen die ze vaak al lang weten.

    Elke nuance in het debat is verdwenen, en het doet me wat denken aan het debacle die in de States gaade is rond de ‘vrije meningsuiting’ en de 'alt-right' beweging. De minste kritiek van "rechts" op het migratiebeleid, op het recht van spreken op universiteiten, op de nieuwe beeldenstorm, op het beleid van Trump, op de opgelegde diversiteitsnormen in boeken en films, … wordt zonder meer omschreven als racistisch en niet "politiek correct", en dus heb je geen recht op spreken en uw mening is van geen tel. En dan krijg je polarisatie, waarin mensen die verweten worden om racistisch te zijn, nog meer van leer trekken, en omgekeerd mensen die opkomen voor gelijke rechten eigenlijk al even racistische voorstellen willen doordrukken als een 'white-people-free-day' of nog mensen krijgt als Eminem die zich schamen om blank te zijn. Is er een probleem met ongewenst gedrag tegenover vrouwen? Ja! Meer nog, er is een probleem van ongewenst gedrag tegenover vrouwen, mannen en kinderen. Door echter alles op de spits te drijven heb ik het gevoel dat het doel wordt voorbijgeschoten en marginaliseert men toch één van de belangrijkste bewegingen van de jongste jaren. En dat geldt niet alleen voor de vrouwen die de petitie hebben getekend maar tevens voor Matt Damon die misschien geen olie op het vuur moet gieten.

    De vraag is nu, hoe zal Warner Bros hierop reageren. Matt Damon is Kevin Spacey niet en heeft zich niet schuldig gemaakt aan seksueel ongepast gedrag. Anderzijds heeft hij nu heel wat vrouwen (klaarblijkelijk) op de tenen getrapt. Zijn aandeel in Ocean's 8 is minimaal. Hem verwijderen uit de film zou eigenlijk veel gemakkelijk zijn dan Kevin Spacey te verwijderen uit House of Cards en All the Money in the World (2017). Zelfs de regisseur is een lichtgewicht en hij zal zich niet kunnen verzetten tegen deze ingreep. Persoonlijk denk ik dat het de verkeerde beslissing zou zijn (los van het mogelijk financieel verlies voor een film die hoofdzakelijk bedoeld is voor vrouwen), want als je daarmee begint zet je de deur open voor nog meer boycots - want welke acteur (of actrice) heeft in zijn(/haar) leven eens iets niet verkeerd gedaan of gezegd wat niet "politiek correct" is? We leven in een periode waarin fans mondiger worden en studio's rekening moeten houden met hun verzuchtingen. Maar waar houdt het allemaal op?

  • De Golden Globes zitten er toch wat naast met hun nominaties

    Pin it!

    Na het zien van de Golden Globes nominaties is het nu al duidelijk dat het een titanen strijd zal worden tussen Steven Spielberg’s The Post (2017), Christopher Nolan’s Dunkirk (2017) en Ridley Scott’s All the Money in the World (2017). Maar heeft de Hollywood Foreign Press Association geen kans gemist om eens niet voorspelbaar te zijn in hun keuzes?

    Afgaand op het aantal Golden Globe nominaties heeft Ridley Scott de beste kaarten in handen om de Oscar voor Beste Regie te winnen, geholpen door zijn late december release (Oscar-periode) en het feit dat hij nog altijd geen Oscar heeft gewonnen en met zijn 80-jarige leeftijd denk ik dat The Academy het niet zal riskeren om hem dit jaar opnieuw te vergeten. Ik zeg niet dat het zijn laatste film zal worden – verre van – maar zijn Oscar voor Beste Regisseur had hij al langer moeten krijgen. Spijtig voor Nolan die ook nog altijd een Oscar voor Beste regisseur moet krijgen, maar hij is een pak jonger en zijn tijd komt wel. Beste film lijkt te gaan naar The Post, tenzij The Academy een andere koers vaart en de film van Ridley nomineert in de categorie Beste Film.

    the_post_2017_poster.jpgdunkirk_2017_poster2.jpgall_the_money_in_the_world_2017_poster06.jpg

    Toch lijkt de inhoud van de The Post net iets meer aan te leunen bij actuele thema’s, zoals de verhouding tussen de pers en de overheid, en de positie van de vrouw op de werkvloer. Dit hebben gezegd zou het me niet verbazen dat de Golden Globes kiest voor Call Me by Your Name (2017), een schitterende film die een stuk minder politiek gekleurd is, met als Beste Acteur Timothée Chalamet.

    Wat me ook is opgevallen is dat de Golden Globes nog steeds een hekel hebben aan genre-films, en dan meer precies ‘comic-adaptaties’, want zowel Logan (2017) als Wonder Woman (2017) hebben mogen fluiten naar hun nominatie. Ik zeg niet dat deze twee films moeten winnen, maar een nominatie voor de acteurs of de film had toch wel een logische zaak geweest.

    Minder logisch is de nominatie van Christopher Plummer als Best Supporting Actor. Hoe komen ze erbij? De acteur heeft moeten invallen voor Kevin Spacey en misschien amper één maand bezig geweest met het project. Vergelijk dat nu eens met de rol van Patrick Stewart in Logan. Het is buitengewoon krankzinnig. En van onnozele nominaties gesproken, hoe komen ze erbij om Steve Carell te casten in Battle of the Sexes (2017). Los van het feit dat de film eigenlijk niet zo goed was, speelde Steve eigenlijk slechts een bijrol.

    lady_bird_2017_poster.jpgwonder_woman_2017_poster2.jpgget_out_2017_poster2.jpg

    Het meest pijnlijke van de Golden Globes nominaties is dat de meest relevante regisseurs van het moment compleet zijn vergeten, ten voordele voor een all white all male lijst van oude getrouwen (Spielberg, Scott, Nolan). Waar is de nominatie voor Greta Gerwig die met Lady Bird (2017) misschien wel één van de beste coming-to-age films heeft gemaakt van de laatste jaren met als kers op de taart briljant acteerwerk. Waar is de nominatie voor Patty Jenkins, die met Wonder Woman het onmogelijke heeft gerealiseerd. Ik zou zelfs durven zeggen, waar is de nominatie voor Jordan Peele, die met zijn Get Out (2017) toch een verrassende horrorfilm heeft gemaakt. Laten we hopen dat het protest luid genoeg zal zijn zodat The Academy niet dezelfde fout maakt.

  • Maffiafilm Gotti met John Travolta een paar weken voor release geschrapt

    Pin it!

    Vreemde toestanden in Hollywood, waar een film een paar weken voor zijn release wordt geschrapt. Het gaat om Gotti (2018) van Kevin Connolly, de nieuwe prent met John Travolta.

    gotti_2018_poster.jpg

    Korte inhoud: De film vertelt het waargebeurde verhaal van de familie Gotti. John Gotti (John Travolta) was hoofd van de maffiafamilie Gambino, die in zijn tijd de grootste en machtigste misdaadorganisatie van het land was. Bekend als de "Dapper Don" maakte John's flamboyante en uitgesproken persoonlijkheid hem tot een van de meeste bekende gangsters van de 20e eeuw. Hij overleed in 2002 aan de gevolgen van kanker terwijl hij een levenslange gevangenisstraf uitzat.

    Dit is niet de eerste film over de beruchte maffia familie, zo was er eerder al Gotti (1996) met Armand Assante. De reden waarom deze film nu is afgevoerd terwijl de trailer er eigenlijk wel goed uitziet, is op dit ogenblik nog een mysterie. Heeft de studio een dreigbrief gekregen of zijn ze niet overtuigd van de kwaliteit van het product? In ieder geval heeft Lionsgate de distributierechten voor de film, terugverkocht aan het productiehuis voor 4,5 miljoen dollar. De producers van de film wimpelen alle geruchten van de hand alsof dit te maken zou hebben met de delicate inhoud, maar dat de film nu kan gaan voor een bredere distributie.

    De film werd opgenomen in de zomer van 2016 en de productie werd afgerond in februari van 2017. En je zou denken dat een film met Travolta toch iets waard is, ook al heeft de film heel wat rotslechte films op zijn naam. Wat mij het meest verbaasde was dat er 37 (!) producers zijn. Het is krankzinnig. Keya Morgan, één van de producers liet weten dat de film een meesterwerkje is en één van de beste misdaadfilms van de laatste jaren. Volgens hem zou niet Lionsgate, maar wel het productiehuis, de stekker hebben uitgetrokken omdat ze dachten dat de film beter verdiende. Persoonlijk lijkt me zoiets weinig waarschijnlijk, want waarom zou je uw release in Oscar-nominatie periode willen laten vallen in de hoop dat Warner of Universal de film wil oppikken. Zoiets zou je doen mocht je al een deal hebben.

    Een ander gerucht die de kop opsteekt is dat één van de hoofdrolspelers misschien binnenkort zou aangeklaagd worden in de #MeToo orkaan, en hierbij zouden ze het zekere voor het onzekere hebben genomen. Maar Travolta is de enige echte ster in deze prent, daarnaast zijn er wel rollen voor Kelly Preston en Stacy Keach, maar voor de rest zijn er niet echt veel A-list acteurs. Travolta kwam recent wel in de aandacht nadat hij werd beschuldigd van seksueel ongepast gedrag op een masseur in een Palm Springs hotel in 2000. De zaak werd zonder gevolg gesloten. En nadien was er een nieuwe klacht, deze keer van twee masseurs. De advocaten van Travolta lieten weten dat het om een verzonnen verhaal gaat.

    Het scenario werd geschreven door Lem Dobbs en Leo Rossi. Hieronder is de trailer, laat weten wat jullie ervan denken. De toekomst zal uitwijzen of deze 10 miljoen dollar vinden uiteindelijk nog een distributeur zal vinden.

     

    *** Gotti trailer ***