Clash

  • De Link Tax en andere absurde EU copyright regels klaar om gestemd te worden

    Pin it!

    Het is niet onze gewoonte om via De FilmBlog aan politiek te doen, maar binnenkort wordt er in het Europees Parlement een wet gestemd die misschien wel het einde kan inluiden van heel wat onafhankelijke internetsites, en mogelijks ook heel wat filmblogs. Het is een wet die misschien met goede bedoelingen werd opgesteld maar compleet de link mist met wat er on-line leeft. Het Europees Parlement behandelt de ontwerp-wet voor het ogenblik en mikt op een stemming ergens deze zomer. Nadien moet er ook nog onderhandeld worden tussen het EP en de lidstaten.

    copyright_sign.jpg

    De Commissie heeft zitten werken op een 'Copyright in the Digital Single Market Directive' (lees hier de tekst), een nobele bedoeling om auteurs een grotere bescherming te geven. En daar is op zich niets verkeerd mee. Maar het zijn vaak regels die meer schade zullen toebrengen aan de vrije nieuwsverspreiding, dan dat het "de auteurs" op lange termijn ten goede zal komen. Het zal tevens desastreuze economische gevolgen met zich meebrengen, en dit terwijl Europa snakt naar een heropleving van de economie. Lees er alles over op SaveTheLink.org.

    In de States bestaat er een Fair Use wet, die het mogelijk maakt om werken - waarop beperkt auteursrecht geclaimd wordt - toch onder bepaalde voorwaarden te mogen gebruiken. Voor bloggers, en met name filmbloggers, is dit wel een manier om te kunnen functioneren. Wij hebben geen budgetten om een image-databank samen te stellen of nog om reporters naar de States te sturen om foto's te maken van acteurs en actrices. Anderzijds is het vaak onmogelijk om de auteur van een foto te achterhalen, en mochten we deze al weten te vinden, moeten we alsnog zijn contactgegevens opsporen en hopen dat hij op een redelijke termijn ons van antwoord kan dienen of we al dan niet zijn foto mogen gebruiken. Het huidige Citaatrecht is een grijze zone waar advocaten met minder goede bedoelingen momenteel munt uit slaan. Een 'Fair Use' wetgeving zou het voortbestaan van heel wat onafhankelijke sites in stand kunnen houden en dus zijn we voorstander voor een dergelijke wetgeving op Europees vlak.

    copyright,wetgeving

    Maar Europa gaat zelfs nog meer de andere richting in, met absurde nieuwe regels zoals een soort LINK TAX, waarbij het linken naar een andere site met een snippet van wat tekst al reden kan zijn voor een auteursrechten schending, los van de aard van het artikel. Nog meer absurd en zelfs op het randje van de inperking van de vrije meningsuiting, is artikel 13 die internet providers zal aanzetten op trackers te gebruiken om zo materiaal te gaan blokkeren waarop een auteursclaim aan verbonden is. Dit staat opnieuw los van de context waarin de text/afbeelding/video werd gebruikt. Het gevolg is dat bijvoorbeeld meer Nederlandse sites zullen verdwijnen en corporate sites meer macht zullen krijgen. En wat betreft filmbloggers ... wel, de Amerikaanse versies zullen Europa wel veroveren. En gewone gebruikers die niet beschikken over een internetsite zullen vroeg of laat ook geviseerd kunnen worden, met claims voor het gebruik van fotomateriaal op hun Facebook bijvoorbeeld. Ja, er is nood aan een Fair Use wetgeving, in plaats van nog meer beperkingen op de vrije meningsuiting en vrije berichtgeving op internet.

    Deel dit bericht met zoveel mogelijk mensen (u heeft hiervoor van ons de toelating ;) ... ) want weinig mensen zijn vaak op de hoogte van wat er zich allemaal afspeelt op Europees niveau, ook al kan de impact dramatisch zijn.

    Categories: Clash, News 3 comments
  • Filmproductiehuis Corsan sleept 1200 kmo's mee in nakend faillissement

    Pin it!

    Er zijn goede productiehuizen en er zijn minder goede productiehuizen. Ik ben zelf een filmmaker en soms is het wel wat uitkijken met wie je in zee wil gaan voor een filmproject. Maar één naam bleef opkomen in tal van gesprekken op filmsets, en deze was van Corsan, het productiehuis van Paul Breuls. De verhalen van onbetaalde prestaties en gesjoemel was niet meer bij te houden. Anderzijds kon je niet omheen het doorzettingsvermogen van de Antwerpse filmproducent / regisseur, die er toch in geslaagd is om met heel wat bekende koppen te werken en voor een Vlaamse producent toch kon uitpakken met "grootse" films.

    Nu lijkt het bedrijf op de rand van het faillissement te staan volgens Mediahuis. Het productiehuis, dat meewerkte aan films als Shades (1999) van Erik Van Looy en The Devil's Double (2011), dreigt ook 1.200 kmo's mee te sleuren in zijn val.

    killing_season_2013.jpgemperor_2016.jpg

    Het bedrijf zou al even in slechte papieren, iets wat denk ik in het milieu al langer dan vandaag bekend was. Corsan kreeg al bescherming tegen zijn schuldeisers, maar diende nog een verzoek tot doorstart in bij de rechtbank van koophandel. Die heeft dat herstelplan nu echter afgeschoten, waardoor het bedrijf van Paul Breuls op een zucht van het faillissement staat. De producent zou nog zo'n 200 miljoen euro moeten uitbetalen aan gedupeerden en de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) claimt zelf ook 48 miljoen euro van Corsan. Een claim die het filmhuis betwist en waarvoor zijn advocaat een strafklacht indient tegen de fiscus.

    Niet alleen Corsan zit echter in de problemen, maar ook de 1.200 kmo's die mee geïnvesteerd hebben in het bedrijf. Corsan functioneerde immers ook als tax shelter, wat betekent dat bedrijven die mee investeren fikse belastingsvoordelen krijgen van de federale overheid. Nu blijkt echter dat het productiehuis dat geld niet volgens de regels heeft gebruikt, en dat de fiscus daardoor geen fiscale attesten wilde afleveren voor verschillende films die het bedrijf gemaakt heeft. De kmo's dreigen dan ook elk zo'n 50.000 tot maar liefst 4 miljoen euro te verliezen. Tussen de gedupeerden zitten zowel bakkers als tandartsen.

    the_killing_season_2013_poster.jpgemperor_2016_poster.jpgthird_person_2013_poster.jpgthe_lovers_2013_poster.jpg

    Ik ken filmmakers en productiehuizen in Vlaanderen die met nog geen 100'000 euro een langspeelfilm maken en deze met winst kunnen verdelen. Hier heb je een producent die eigenlijk surft op de belastingvoordelen van de tax shelter om heel wat prestigieuze projecten op te zetten, maar geen enkele van die films lijkt echt winst te maken of nog maar een kritisch succes te zijn. De man werkt ook met de meest louche filmregisseurs zoals een Roland Joffé of een Roger Tucker. Daarnaast werkte hij ook met regisseurs als Lee Tamahori en Paul Haggis, maar geslaagde films kon hij er toch niet mee maken. Zo merk je dat de invloed van een producer op een filmproject toch niet te onderschatten is.

    De eerst volgende Corsan film is Emperor (2016) met Adrien Brody in de hoofdrol, waar momenteel nog aan gewerkt wordt. Er zou ook gewerkt worden aan All Quiet on the Western Front (2018),maar of deze prent ooit het daglicht zal zien valt nog af te wachten. Laten we in ieder geval hopen dat al dat geklooi de tax shelter voor filmproducties niet op de helling zet, want er zijn heus wel Europese filmprojecten die echt wel de moeite waard zijn en die nooit een financiering rond hadden kunnen krijgen ZONDER deze 150% fiscale aftrek.

  • Blair Witch flop luidt misschien wel het einde van de found footage in

    Pin it!

    Wie had dit ooit kunnen voorspellen na het zien van de veelbelovende trailer van Blair Witch (2016), dat deze film zwaar zou floppen. Volgens de "officiële cijfers" zou de film een productiebudget hebben van 5 miljoen dollar, maar ik vermoed dat de promotie wel een pak hoger lag gezien de vele trailers zelfs bij ons op televisie.

    De film werd ook uitgebracht in maar liefst 3121 zalen in de States en Lionsgate had 23 miljoen dollar verwacht tijdens zijn openingsweekend. Wel de reviews vielen zwaar tegen (inclusief de onze) en de film haalde nauwelijks 9,5 miljoen op tijdens zijn openingsweekend. Meer nog, na bijna 3 weken staat de recette in de States op slechts 19 miljoen dollar. En dit is zelfs een pak minder dan de oerslechte vorige sequel Blair Witch film Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000), laat staan de originele Blair Witch die met zijn budget van 60'000 dollar zomaar eventjes 140 miljoen dollar ophaalde in de States, met een openingsweekend van bijna 30 miljoen in 3 keer minder zalen.

    the_blair_witch_project_1999_poster.jpgbook_of_shadows_blair_witch_2_2000_poster.jpgblair_witch_2016_poster001.jpgparanormal_activity_the_ghost_dimension_2015_poster.jpg

    Ik zei in mijn review dat deze film misschien wel eens het einde zou kunnen inluiden van de 'found footage' film (er zullen er nog wel zijn, maar steeds minder en groots) en wanneer we de cijfers leggen naast heel wat andere found footage films dan duikt deze Blair Witch aan de staart van de box-office tabel. Zelfs minder goede found footage deden het stukken beter dan de film van Adam Wingard. En bijgevolg kan je je afvragen of dit misschien het einde is van deze irritante rage. Ik mag het hopen, want naast The Blair Witch Project en de eerste [Rec] (2007) was ik allesbehalve een fan van het genre, ooit begonnen met Cannibal Holocaust (1980) van Ruggero Deodato.

    De film had behoorlijk wat zwaktes en was uiteindelijk een remake van het origineel met iets meer middelen. Maar anderzijds haalde het wel alles uit de kast wat betreft found footage met drones en headset cameras. Maar het mocht niet baten. Een mogelijke reden voor het falen van de film kan ook wel voor een stuk te danken zijn aan de gebrekkige promotie en het feit dat deze film veel te lang (6 jaar!) in productie was, onder de titel The Woods. Toch kan je niet ontkennen dat de Paranormal Activity films ook steeds minder potten breken aan de kassa en het publiek stilaan genoeg heeft van de schuddende camera's en de cliché verhaallijnen waarbij het publiek zich altijd maar weer de vraag stelt waarom ze in godsnaam nog steeds aan het filmen zijn.

    rec_2007_poster.jpgthe_visit_2015_poster001.jpgcloverfield_2008_poster001.jpgchronicle_2012_poster.jpg

    En mocht dit het einde zijn van het genre, ga ik er niet om huilen. Het is al enige tijd een goedkope manier geweest voor studio's om grof geld te maken, en de films waren nooit echt vernieuwend, behalve dan dat de makers steeds op zoek waren naar nieuwe manieren om alles in beeld te brengen: handheld, security camera's, laptop camera's en nu zelfs drones. Het knappe van de eerste Blair Witch film was dat je nog een zekere authenticiteit had. Nu weet iedereen dat het fake is en bijgevolg is de cinematografie best wel geforceerd. Niets tegen het gebruik van de found footage stijl, maar enkel indien het in functie is van het narratieve en niet als stijl waaraan alles is ondergeschikt. Het is goedkoop en de nieuwigheid is er al een tijdje van af.

  • Wonder Woman een puinhoop? Patty Jenkins slaat terug

    Pin it!

    Zit er een volgende donderwolk aan te komen voor Warner Bros en DC? Na het teleurstellende Man of Steel (2013) , het zwakke Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) en de ronduit beschamende Suicide Squad (2016), duiken nu geruchten op dat de Wonder Woman (2017) productie een puinhoop is.

    wonder_woman_2017_poster.jpg

    Toch waren die kleine momentjes van Wonder Woman in Batman v Superman hoopvol, is er nu zoveel druk op de schouders van deze productie dat iedereen waarschijnlijk heel gespannen is en de studio iedereen op de hielen zit. Een nieuwe teleurstelling zou wel eens een doodsteek kunnen zijn op hun paradepaardje Justice League (2017). Wonder Woman wordt geregisseerd door Patty Jenkins, die net zoals David Ayer geen regie-ervaring heeft met cgi-films, maar wel haar status als drama-regisseuse heeft bevestigd met Monster (2003). Mijn enige bedenking bij Patty Jenkins is: dát was 13 jaar geleden! Wat heeft ze in tussentijd gedaan? Een handvol episodes in een paar tv-series, ... NUL langspeelfilms. Hoe DC en Warner Bros bij haar zijn gekomen blijft voor mij een mysterie. Was deze film niet beter toevertrouwd aan Kathryn Bigelow? De toekomst zal het uitwijzen.

    De eerste Wonder Woman trailer vond ik zelf nog wel veelbelovend, maar een anonieme insider zou hebben verklaard dat het een puinhoop is. Maar natuurlijk probeert Jenkins dat tegen te spreken. De "party pooper" zou een open brief hebben geschreven naar Warner Bros CEO Kevin Tsujihara, een hoge piet die nog steeds zijn job heeft (naast andere hoge pieten als regisseur Zack Snyder) na verschillende teleurstellingen. En als er ontslagen vallen is dat meestal onderaan de ladder, en de briefschrijver zou een ex-werknemer zijn van de studio. Lees hier de brief.

    Een passage leest als volgt: Waar ben je mee bezig? Ik wens dat jij in je auto moet leven tot je een nummer 1 film kan maken. Dan zou Wonder Woman misschien zo geen puinhoop zijn. Probeer je niet te verschuilen achter de goede trailer. Insiders bevestigen nu al dat het opnieuw rotzooi is. Het is bijna indrukwekkend hoe je dezelfde producenten en leidinggevenden figuren blijft belonen voor het maken van dezelfde fouten. De regisseuse van Wonder Woman is furieus en ging meteen in tegenaanval op Twitter. En ik kan haar geen ongelijk geven. Wat is de waarde van zo'n open brief indien de auteur ervan onbekend is?

    En ja, we hebben hier te maken met iemand die ontslagen werd, dus misschien niet meteen de meest ideale persoon die een oordeel kan vormen over een productie. Dus moeten we dit nieuws met een korrel zout nemen. Daarnaast moeten we ervan bewust zijn dat Wonder Woman nog 10 maanden voor de boeg heeft. Blade Runner had ook een woelige productie, maar uiteindelijk is het één van de beste films ooit geworden. Zelfs recent, over Ant-Man (2015) kwamen er ook geruchten dat na de regisseurswissel deze film zou zuigen als geen ander, wel het is uiteindelijk een schot in de roos geworden. Anderzijds heeft WB een slechte track record, en op dit ogenblik zou het me verbazen dat ze het nu aan het rechte eind hebben en ik heb ondertussen al alle hoop opgegeven voor Justice League. Toch geef ik WW nog het voordeel van de twijfel. En wie weet, met lage verwachtingen kan ik misschien nog aangenaam verrast zijn, cf. Deadpool (2016).

     

    *** Wonder Woman trailer ***
  • Aanklacht tegen Suicide Squad voor misleidende promotie

    Pin it!

    Hoe meer ik er over denk, hoe meer ik problemen lijkt te hebben met Suicide Squad (2016) van David Ayer, een film die alle comic-competitie had moeten wegblazen. Spijtig genoeg hebben de makers er een soepje van gemaakt dat ver over datum was. Deze adaptatie had veel weg van een opgezwollen lijk die leek weg te drijven op een vervuilde donker meer, met dode comic antihelden op de bodem. Een uitstorting van bloed en etter uit een diepe wonde die verschillende keren leek opengereten te zijn door manipulatieve geldwolven, en nooit boven het niveau kwam van lachen met mannen die een vrouw in het gezicht slaan. Een drol die verkeerdelijk werd verkocht als een rebelse en slimme comic adaptatie met Harley en The Joker in de hoofdrol, verdoezeld met een ongezonde damp van Axe deodorant en artificieel cool gemaakt met catchy rocknummers.

    suicide_squad_2016_poster2.jpgsuicide_squad_2016_poster3.jpgsuicide_squad_2016_poster4.jpgsuicide_squad_2016_poster5.jpg

    Het grappige is dat er vandaag een rechtszaak lijkt te zijn tegen Warner Bros en DC voor "valse publiciteit" door twee Britse fans. Eén van de grootste pijnpunten van deze film was het ontbreken van een "echte" villain in dit gezelschap van anti-helden, terwijl dé grootste villain uit de comic-wereld, volledig werd onbenut . Toch was The Joker, samen met Harley Quinn, uitgespeeld als de mascottes van de film terwijl The Joker misschien maar 10-15 minuten screentijd had en eigenlijk nooit woog op het verhaal. De aanklacht luidt: false advertising, misleading visual images and gaining a profit from us and millions others due to these acts. Maken ze een kans op een schadevergoeding? Het zou me verbazen, maar het zal wel voor wat aandacht zorgen en wie weet misschien iets veranderen op de manier waarom studio's hun marketing verzorgen.

    Maar anderzijds zou ik hun rechtszaak nog niet meteen afschrijven want waar ze effectief een punt hadden is dat de studio de film had gepromoot met beelden die niet in de film zaten. Zo zaten er specifieke Joker scènes in de trailers die niet in de film voorkwamen. Veel fans hebben dus een filmticket gekocht om deze specifieke beelden te zien in de film, maar uiteindelijk ging de film over iets anders en kwamen deze scènes zelfs nooit aan bod. Maar zo waren er ook scènes met Katana die ontbraken en eerder gebruikt werden als marketing tool. De aanklagers willen ook niet wachten op de 'deluxe premium special directors gold extended supreme cut Blu-ray editie’ om te krijgen waarvoor ze betaald hadden.

    suicide_squad_2016_poster6.jpgsuicide_squad_2016_poster7.jpgsuicide_squad_2016_poster8.jpgsuicide_squad_2016_poster9.jpg

    In de verdediging van de studio, het is en blijft marketing. Het is de aard van het beestje dat een dergelijke film gepromoot wordt nog terwijl de productie op volle toeren draait. Vaak worden er al beelden gebruikt uit de dailies, meestal onder supervisie van de regisseur. De Kong: Skull Island trailer heeft geen beelden van King Kong voor de simpele reden dat deze nog in post-productie zitten. Kan je de makers dan aanklagen omdat ze een film in de zalen brengen met een overvloed aan beelden van King Kong? Ik denk niet dat het de intentie was van Warner of DC om het publiek doelbewust te misleiden. Ik denk dus niet dat WB of DC zich zorgen moet maken, maar hopelijk trekken ze er wel lessen uit, want ik haat filmproducties die NA de release met de belofte komen dat alles duidelijker zal worden met de extended cut. En dat gebeurd de laatste tijd net iets teveel.

  • Ghostbusters sequel geschrapt na rampzalige box-office

    Pin it!

    Het ziet er niet rooskleurig aan de box-office voor Ghostbusters (2016) want het ziet er naar uit dat de film zwaar in het rood zal duiken. Het productiebudget lag op 144 miljoen dollar en daar kwam nog eens een gelijkaardige som bij voor de promotie en distributie van de film. Met andere woorden moet de film ongeveer 288 miljoen dollar binnen halen om nog maar break-even te zijn. Na 4 weken blijven de 'all female busters' steken op 180 miljoen dollar en het ziet er naar uit dat het niet veel hoger zal eindigen.

    De kwaliteit van een film is niet recht evenredig met de box-office cijfers, dat hebben Transformers ons geleerd, maar toch zullen er heel wat mensen zijn die "I told you so" zullen zeggen. Toch had ik de film véél slechter verwacht en heb er uiteindelijk zelf nog van genoten. Net voor de release was Sony nog hoopvol en kwamen ze meteen naar buiten met het nieuws dat er sowieso een sequel zou volgen op deze Paul Feig reboot. Maar na deze cijfers ligt de sequel zo goed als zeker in de prullenmand.

    ghostbusters_2016_flop.jpg

    En zoals we dat vaak horen nadat een franchise ondermaats presteert, wordt er uitgekeken om de franchise via een ander platform te lanceren, met name de animatie-sector. En zo zou er niet alleen gedacht worden aan een animatiefilm én een animatie-tv-serie genaamd Ghostbusters: Ecto Force (2018), beiden onder controle van Ivan Reitman, die ook de productie in handen had van de reboot. De female-cast (Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Kate McKinnon en Leslie Jones) waren contractueel verbonden aan de franchise voor 2 sequel films, maar nu deze plannen van de baan zijn is het nog niet zeker of de ladies zullen terugkeren in een geanimeerde versie. Ik verwacht dat ze misschien jongeren zullen gaan met een teenage cast.

    Maar de Ghostbusters franchise is zijn naam waardig en er is meer dan de film. Zo is er ook het Ghostbusters game, een thema-park in Dubai en de merchandising, want het is cool om een Ghostbusters t-shirt te hebben. En laten we niet vergeten dat de DVD en Blu-ray ook veel goed kan maken. Dus al bij al zal op het einde van de rit de studio wel winst boeken, ook al hadden ze het liever anders gezien. Een andere film die gespannen uitkijkt naar de cijfers van komend weekend is Suicide Squad (2016), want deze film moet zowaar nog meer ophalen voor een break-even en de film had toch wel wat probleempjes.

     

    *** Ghostbusters trailer ***