- Page 2

  • Troy: Fall of a City tv-serie met een zwarte Achilles

    Pin it!

    Een tijd geleden was er ooit eens een gerucht dat Idris Elba in de running zou zijn om Pierce Brosnan op te volgen als James Bond. En toen had ik zoiets van “waarom niet, die kerel is een geweldige acteur en qua uitstraling beantwoordt hij perfect aan de vereisten van het personage. Tegenwoordig zijn we in een tijdperk beland waar niet zozeer zou gekozen worden voor Idris omdat hij een goed acteur is, dan wel omdat hij aan de kar van de diversiteit kan trekken.

    De filmindustrie is min of meer altijd wel voor een stuk gepolitiseerd geweest. Toch merk je dat er de laatste jaren een duidelijk politieke agenda is om tegemoet te komen aan de 'social justice warriors' en aan het linkse gedachtegoed van gelijkheid en diversiteit. Op zich werd deze boodschap van tolerantie al in geuren en kleuren vertaald in de animatiewereld, maar tegenwoordig zie je steeds meer live-action projecten opduiken met een duidelijke politieke agenda. Of dit goed of slecht is laat ik nog open voor discussie, maar het voorbeeld van Ocean's 8 (2018) waar de kaart werd getrokken van het feminisme, zorgt er voor dat met de film een zekere vorm van militantisme de kop opsteekt. Vrouwen die geen fluit afweten van de film (over Ocean’s 8 is er nog niet zoveel bekend) roepen op tot een boycot van Matt Damon die een kleine gastrol speelt, omdat hij in een reeks interviews een beetje tegen de #MeToo stroom is ingegaan.

    troy_fall_of_a_city_2017_pic01.jpgtroy_brad_pitt.jpg
    David Gyasi in Troy: Fall of a City © BBC - Brad Pitt in Troy © 2004 Warner Bros. Ent. All Rights Reserved

    Ondertussen heeft Amazon zijn schouders gezet onder de film Black America, die letterlijk een all-black Amerika laat zien, en AMC is ook op de kar gesprongen met de ontwikkeling van een Black Lives Matter tv-serie gebaseerd op het boek They Can’t Kill Us All. Het omschrijft zich als een diepgaand gerapporteerd boek dat de zoektocht naar rechtvaardigheid in de dood van Michael Brown, Tamir Rice en Freddie Gray tot leven brengt en een ongeëvenaard inzicht biedt in de realiteit van politiegeweld in Amerika als een intiem, ontroerend portret van degenen die eraan werken. Of deze serie de geesten zal verruimen of het geweld tegen ordediensten zal laten toenemen, valt nog te bezien.

    Nu is er een project van Netflix en BBC die hun politiek correcte agenda zullen exploiteren in de Griekse mythologie, waarin de Griekse held Achilles gespeeld moet worden door een zwarte acteur. De opnames van het eerste seizoen van "Troy: Fall of a City" (2017-) zouden al in een ver gevorderd stadia zitten met David Gyasi als de Griekse held. De makers winden er ook geen doekjes om en noemen de serie: "een kans om hun kijkers opnieuw te onderwijzen over hoe de oude Griekse wereld er echt uitzag." Eigenlijk hadden ze moeten zeggen, een Griekse wereld die volledig beantwoordt aan de diversiteit standaard van 2018. Is dit slecht? Wel, ik vond de vorige Troy (2004) met Brad Pitt iets om te mijden en misschien zullen we na deze show dergelijke toestanden niet meer te zien krijgen, dus het kan niet allemaal verkeerd zijn.

    Misschien moet er wel eens een nieuwe diversiteits-wind waaien, en hebben we een inhaal-beweging te maken na een lange periode van white washing in Hollywood. Of misschien waren sommige van die keuzes van vroeger al even fout als de politieke keuzes die men vandaag maakt. Ik heb mijn tv-series en films liever niet vermomd als propaganda-tool, en geef nog altijd de voorkeur aan ‘de beste acteur voor de rol’ in plaats van diegene die de juiste huidskleur en origine heeft. Er zijn tegenwoordig heel wat talentvolle zwarte acteurs naast de Denzels en de Samuel L. Jacksons, en ja, Black Panther (2018) staat al een tijdje op mijn 'to see-lijstje'. Maar deze nieuwe trend om alles in een diversiteitskleedje te willen steken begin ik toch wat belachelijk te vinden. Wat denken jullie?

    Categories: Clash 3 comments
  • Matt Damon in het oog van de storm voor zijn mansplaining

    Pin it!

    Er komt binnenkort een vrouwelijke versie van Ocean’s Eleven met name Ocean's 8 (2018) in regie van Gary Ross (The Hunger Games, Free State of Jones, Pleasantville), een beetje in hetzelfde vaarwater als de vrouwelijke Ghostbusters (2016) film, maar hopelijk dan iets beter.

    oceans_8_2018_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Ocean's Eight' volgt het leven van Danny Ocean's criminele zuster Debbie Ocean (Sandra Bullock). Samen met de hulp van haar vrouwelijke rechterhand Lou (Cate Blanchett) probeert ze een team te rekruteren. Ze hebben het doel een diamant te stelen tijdens het jaarlijkse Met Gala om een kwaadaardige galeriehouder en ex-vriend van Debbie (Damian Lewis) erbij te lappen.

    De film steekt dus vol met vrouwen, zoals Olivia Munn, Dakota Fanning, Anne Hathaway , Sarah Paulson, Katie Holmes, Helena Bonham Carter, Rihanna, Adriana Lima, Awkwafina , Mindy Kaling, Kylie Jenner en Hailey Baldwin . En de mannen zijn in de minderheid. Naast Damian Lewis is er ook nog Richard Armitage en James Corden.

    Een acteur die de brug maakt tussen de twee films is Matt Damon, opnieuw in de rol van Linus Caldwell. En ook al zijn de opnames achter de rug krijgt hij nu de volle laag van een paar duizenden feministen en #MeToo sympathisanten die uitgerekend deze acteur uit de film willen. Ruim 18.000 mensen wereldwijd hebben ondertussen een petitie ondertekend om de gastrol Damon uit de film te laten schrappen. En de beschuldigingen swingen de pan uit alsof hij Weinstein zou hebben geholpen om seksueel misbruik verbergen, iets wat de acteur zelf ontkent. Zijn quote dat hij best samen wil werken met mensen die zijn beschuldigd van seksueel misbruik, is ook in het verkeerde keelgat geschoten. Hij zou de gevallen 'case-by-case' bekijken, en dat zint die vrouwen niet.

    Eerder kreeg Matt nog de volle laag nadat hij had gezegd dat de ene #metoo-zaak de andere niet is en ze niet allemaal op een hoop moeten worden gegooid. "Er is een verschil tussen iemand een tik op de kont geven en verkrachting of kindermishandeling, toch? Al deze gedragingen moeten zonder twijfel worden aangepakt en gestopt, maar ze moeten niet gelijkgesteld worden, toch?" Een misschien wel redelijke respons maar de uitlatingen van Matt werden al snel als #damonsplaining gedoopt. Die term verwijst naar het fenomeen mansplaining, waarbij mannen op een neerbuigende manier dingen aan vrouwen uitleggen die ze vaak al lang weten.

    Elke nuance in het debat is verdwenen, en het doet me wat denken aan het debacle die in de States gaade is rond de ‘vrije meningsuiting’ en de 'alt-right' beweging. De minste kritiek van "rechts" op het migratiebeleid, op het recht van spreken op universiteiten, op de nieuwe beeldenstorm, op het beleid van Trump, op de opgelegde diversiteitsnormen in boeken en films, … wordt zonder meer omschreven als racistisch en niet "politiek correct", en dus heb je geen recht op spreken en uw mening is van geen tel. En dan krijg je polarisatie, waarin mensen die verweten worden om racistisch te zijn, nog meer van leer trekken, en omgekeerd mensen die opkomen voor gelijke rechten eigenlijk al even racistische voorstellen willen doordrukken als een 'white-people-free-day' of nog mensen krijgt als Eminem die zich schamen om blank te zijn. Is er een probleem met ongewenst gedrag tegenover vrouwen? Ja! Meer nog, er is een probleem van ongewenst gedrag tegenover vrouwen, mannen en kinderen. Door echter alles op de spits te drijven heb ik het gevoel dat het doel wordt voorbijgeschoten en marginaliseert men toch één van de belangrijkste bewegingen van de jongste jaren. En dat geldt niet alleen voor de vrouwen die de petitie hebben getekend maar tevens voor Matt Damon die misschien geen olie op het vuur moet gieten.

    De vraag is nu, hoe zal Warner Bros hierop reageren. Matt Damon is Kevin Spacey niet en heeft zich niet schuldig gemaakt aan seksueel ongepast gedrag. Anderzijds heeft hij nu heel wat vrouwen (klaarblijkelijk) op de tenen getrapt. Zijn aandeel in Ocean's 8 is minimaal. Hem verwijderen uit de film zou eigenlijk veel gemakkelijk zijn dan Kevin Spacey te verwijderen uit House of Cards en All the Money in the World (2017). Zelfs de regisseur is een lichtgewicht en hij zal zich niet kunnen verzetten tegen deze ingreep. Persoonlijk denk ik dat het de verkeerde beslissing zou zijn (los van het mogelijk financieel verlies voor een film die hoofdzakelijk bedoeld is voor vrouwen), want als je daarmee begint zet je de deur open voor nog meer boycots - want welke acteur (of actrice) heeft in zijn(/haar) leven eens iets niet verkeerd gedaan of gezegd wat niet "politiek correct" is? We leven in een periode waarin fans mondiger worden en studio's rekening moeten houden met hun verzuchtingen. Maar waar houdt het allemaal op?

  • Indrukwekkende Sicario 2: Soldado trailer

    Pin it!

    Eén van mijn Top 10 Beste Films van 2015, Sicario (2015), krijgt niet één maar drie vervolgfilms. En als de eerste geruchten kloppen zou het eigenlijk een soort stand-alone trilogie worden, die wel verband houdt met de eerste film, maar toch niet direct. Regisseur Denis Villeneuve zal de films niet regisseren, want hij had al zijn energie gestoken in Blade Runner 2049 (2017). Ondertussen is ook de trailer online verschenen van Sicario 2: Soldado (2018).

    Korte inhoud: 'Soldado' speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Sicario' en volgt infiltrant Alejandro Gillick (Benicio Del Toro) en CIA-agent Matt Graver (Josh Brolin). De Mexicaanse drugsoorlog heeft zich verder verspreid waarbij terroristen over de Amerikaans-Mexicaanse grens verplaatst worden. Matt krijgt van hogerop de taak om in te grijpen.

    sicario_2_soldado_2018_pic01.jpgsicario_2_soldado_2018_pic02.jpg
    © 2018 Sony Pictures

    Het is Stefano Sollima (Suburra) die de eerste film in goede banen heeft geleid. En na het zien van de trailer kan je er niet omheen om de gelijkenissen in beeld- en klankvoering te zien. Of dezelfde regisseur effectief de twee andere films zal maken blijft nog te bezien. Meer nog, ik zie nergens een spoor van de 2 andere films uit deze nieuwe trilogie op Imdb. De film had oorspronkelijk door Lionsgate moeten uitgebracht worden, maar een meningsverschil tussen Lionsgate en productiebedrijf Black Label Media bracht de distributierechten naar Sony Pictures, en alle plannen werden waarschijnlijk herbekeken. Emily Blunt kwam niet meer in aanmerking (haar rol was ook niet echt sterk in Sicario en de andere twee acteurs gingen in de spotlight staan) en de eerder aangestelde regisseur Jeremy Saulnier moest het project verlaten (wegens plannings-problemen zoals dat heet). De releasedatum van Soldado werd van 2016 naar 2018 verschoven, en Sony zal nu waarschijnlijk wel de kat uit de boom kijken hoe succesvol deze prent zal zijn. Ik vermoed na het zien van deze trailer, behoorlijk succesvol!

    De twee namen die terugkomen zijn Alejandro (Benicio Del Toro) en Matt Graver (Josh Brolin) en ondanks dat regisseur Villeneuve niet terugkeert wordt het script van Soldado opnieuw geschreven door Taylor Sheridan (Taylor Sheridan). In de andere rollen zien we ondermeer Catherine Keener, Isabela Moner, Jeffrey Donovan, Matthew Modine en Christopher Heyerdahl.

     sicario 2 soldado animated picture sicario 2 soldado animated picture
    © 2018 Sony Pictures

    Maar een ander belangrijk onderdeel van Sicario was de muziek van Jóhann Jóhannsson, en hij heeft de score gemaakt voor de nieuwe Blade Runner film. Daarvoor had hij ook de schitterende score geschreven voor Arrival (2016), een soort nieuwe interpretatie van Close Encounters of the Third Kind (1977), waarbij alien ruimtetuigen crashen op aarde en een onderzoeksteam moet uitvissen of de bezoekers al dan niet in vrede komen. Maar de componist van Soldado is uiteindelijk Hildur Guðnadóttir geworden.

     

    *** Sicario 2: Soldado trailer ***

  • 5 punten van kritiek bij The Last Jedi

    Pin it!

    Tijden veranderen en filmstudio’s houden best rekening met de fans. Tot deze conclusie kwam DC Comics, nadat de achterban de Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) hadden ontspoord, onrust gezaaid met Suicide Squad (2016) en uiteindelijk het financieel plan van Justice League (2016) hebben onderuit gehaald. Deze film werd uiteindelijk een box-office tegenvaller die in de States nog niet de helft heeft opbracht van The Dark Knight (2012) of zelfs Wonder Woman (2017). Ditzelfde fenomeen zien we nu ook gebeuren bij Star Wars.

    star_wars_the_last_jedi_backlash.jpg

    Ik had deze week al een artikel geplaatst over het evidente box-offce succes van Star Wars: The Last Jedi (2017) waarin ik het tevens over de tegenvallende audience rating op RT had die op 53% bleef steken. Heel wat Star Wars fans zijn niet te spreken over de manier hoe Disney aan A-New-Hope -recyclage deed in The Force Awakens en nu zijn ze al evenmin tevreden met deze film. En indien Disney niet hetzelfde lot wil ondergaan als DC met een dalende box-office recette, dan zouden ze beter rekening houden met de volgende 5 pijnpunten voor hun komende film. Want vergis u niet, de fans zullen in de toekomst steeds meer inspraak hebben op wat uiteindelijk in de bioscoop komt, tot spijt van wie het benijdt. Indien jullie de film nog niet hebben gezien, zouden jullie best hier stoppen met lezen want hieronder staan heel wat ***spoilers***.

     

    5 punten van kritiek bij The Last Jedi

     

    1. Vragen bleven onbeantwoord

    Regisseur Rian Johnson was duidelijk; hij had The Last Jedi geschreven vertrekkende vanuit een wit blad. En dat was er aan te zien, want de film voelde aan als een soort stand alone prent. In principe zou dit eigenlijk geen probleem geweest zijn, was het niet dat de Star Wars fans wel elk personage op de voet willen volgen. Neem nu Kylo Ren. In Star Wars: The Force Awakens (2015) zagen we hem omringt door zijn 'knights of Ren', en elke fan wou uiteraard meer te weten komen over de origines van zijn villain. Wel, Johnson besliste om hier gewoon geen rekening mee te houden en die knights gewoon te laten vallen. Heeft de film een verplichting om te beantwoorden op de vragen van de fans? Wel ja, indien je de vragen aanreikt. Een serie als Lost roept heel wat vragen op en fans willen een antwoord op die vragen. Je kan als maker je er niet gewoon snel van afmaken met 2 lijnen dialoog. The Force Awakens riep heel wat vragen op en de fans waren vaak teleurgesteld op de manier hoe deze issues werden afgehandeld.

    2. Teleurstellende afwikkelingen

    En halfbakken antwoorden geven op iets waar de fans lang op zaten te wachten was een andere pijnpunt. Denk maar aan de identiteit van de ouders van Rey (Daisy Ridley). Dit werd door Kylo (Adam Driver) eigenlijk heel vlakaf gezegd: "uw ouders waren dronkenlappen die jouw hadden doorverkocht voor geld". Rey antwoordde met een bevestiging en dat was het. Punt. Geen mysterie, geen intrige, geen Skywalkers of Kenobi’s, gewoon nobodies … next! En ook hier denk ik niet dat de fans iets tegen het feit hebben dat Rey’s ouders gewone mensen waren, maar het ligt hem vaak in de MANIER WAAROP je dingen verteld, zeker op issues waar fans al 2 jaar over speculeren. Hetzelfde kan gezegd worden over Snoke die hier op een vrij lullige manier stierf, zonder we eigenlijk meer te weten zijn gekomen over wie dat personage uiteindelijk was.

    3. Social Justice backlash

    Heel wat jongeren zijn al een tijdje spuugzat van al die 'social justice warriors' (SJW) die alles in de maatschappij willen bijstellen en manipuleren tot het beantwoordt aan de criteria van diversiteit en gender gelijkheid. En Hollywood is daar zeker de laatste jaren heel gevoelig aan. De vraag is niet meer "welke acteur is de beste voor de rol" dan wel, "heeft die acteur wel het juiste geslacht of huidskleur voor die rol". En soms is deze politiek zo in your face dat het eigenlijk belachelijk overkomt (zie pic). Het maakt blijkbaar niet uit dat Rose en Finn veruit de meest saaie karakters zijn...

    4. Canto Bight sidestory

    Ik ken niemand die iets goeds te vertellen had over deze sequentie. Het verhaal werd even 'on hold' gezet voor een trip naar een andere planeet, met een halfbakken verhaal over misbruikte dieren en gokkende wapenhandelaars. De scènes waren ook stuk voor stuk bespottelijk met BB8 die geld begon te schieten naar aanvallers (iets wat perfect in de prequels had kunnen zitten) of die kitscherige scene met Master Codebreaker (Justin Theroux). Maar ook de dialogen zijn om van te huilen. Op een gegeven moment verwijdert Rose een zadel van één van die rendieren en zegt dan iets in de aard van "Op z'n minst is deze trip nuttig geweest". No! Jullie missie was geen 'social justice' agenda, maar wel om een codebreaker te vinden! En wie zegt dat 5 minuten nadat jullie de planeet hebben verlaten die dieren niet opnieuw opgepakt zullen worden? Stel je voor dat ze deze sequentie naar de prullenmand hadden verwezen en vervangen door een echte expositie van DJ (Benicio Del Toro) die misschien Lando Calrissian (Billy Dee Williams) tegen het lijf liep en beslissen om zich te mengen met de First Order.

    5. De hit-and-miss humor

    Ik kan hier 20 artikels schrijven over de kritiek die je kunt lezen over de teleurstellende humor (zoals de Poe sequentie in het begin of Skywalker die melk dronk uit een uier van een vies beest), maar de scene waar de meesten moeite mee hadden was de lightsaber die achterover werd gesmeten. Fans begrijpen dat hij niks meer wilde te maken hebben met de Jedi, maar om de lightsaber die hij al in jaren niet meer had gezien en zo’n impact heeft gehad voor hem, zijn familie en vrienden, zomaar achterover te zwieren voelde net iets uit de toon. En dit is misschien het essentiële punt waarom filmrecensenten en Star Wars fans helemaal niet op dezelfde golflengte zitten: de ene ziet een goed gemaakte en bij momenten grappige Rian Johnson film, de andere heeft net iets meer geïnvesteerd in het verhaal en de karakters. Had hij de lightsaber langzaam laten vallen, dan hadden we hetzelfde bereikt maar dit had een totaal andere invulling geweest. De scène had minder grappig geweest maar misschien was de joke op dit ogenblik wel niet gepast. En deze nuances zijn nu eenmaal cruciaal als je de fans wil aanspreken. Of je de vliegscène van Leia in space ook als verkeerde humor kan beschouwen laat ik even in het midden, ook al heb ik zelf hier grondig mee moeten lachen. Trouwens, sinds wanneer kan je vliegen met The Force. Waarom heeft de almachtige Emperor Palpatine daar niet aan gedacht toen hij door Darth Vader in een schacht werd gesmeten in Return of the Jedi?

  • Mortal Engines laat steden letterlijk met elkaar vechten

    Pin it!

    Er is een eerste teaser trailer uit van de post-apocalyptische film Mortal Engines (2018), een Young Adult dystopian prent die de stempel draagt van Peter Jackson. Hij heeft de film geschreven, maar de regie overgelaten aan de nobele onbekende Christian Rivers , die de storyboards zou hebben gemaakt voor zowat alle Peter Jackson films! Yup, u hoort het goed, van Braindead, tot de Lord of the Rings saga en King Kong).

    mortal_engines_storyboard.jpg

    Korte inhoud: Vele eeuwen na de Zestig-Minutenoorlog is de aarde onvruchtbaar en zijn er geen natuurlijke brandstoffen meer. De steden zijn zelfstandige stadsstaten geworden en zwerven rond op zoek naar brandstoffen die ze van andere steden afnemen. De jonge Tom Natsworthy (Robert Sheehan) zal het pad kruisen van de mysterieuze vrouw Hester Shaw (Hera Hilmar) waarmee hij voorgoed de wereld zal veranderen.

    Peter Jackson leek na de LotR trilogie dé regisseur die boven iedereen stond. Na Return of the King in 2003 kon hij om het even welk project beginnen, van James Bond tot een Batman film, alles lag binnen zijn bereik. En toen maakte hij de meer dan 3 uur lange King Kong (2005), een toch wel teleurstellende adaptatie van de monsterfilm uit de jaren 30. Net zoals The Last Jedi (pic) was dit tevens één van die films waar de pers de film op handen droeg en het publiek het maar niks vond (zie pic). Het productiebudget lag op 207 miljoen, en moest 400 miljoen opbrengen om nog maar break-even te zijn. Wereldwijd bracht het 550 miljoen op. Niet meteen reden tot paniek maar toch wat van een onderkoeling.

    Vier jaar na deze inzinking gooide hij het over een andere boeg met het drama The Lovely Bones (2009), wat uiteindelijk een flop werd. En toen besliste hij om dan maar terug te keren naar het product wat hem op de kaart had gezet, Tolkien verfilmingen. Maar ook The Hobbit trilogie was niet meteen een schot in de roos, en leek maar een flauw afkooksel van LotR. Zijn volgende project wordt nu The Adventures of Tintin: Prisoners of the Sun (20??) waar niemand eigenlijk zit op te wachten. Het is dus wel wat vreemd dat hij deze film zelf niet heeft willen regisseren. Wie weet zal deze prent misschien duidelijk maken welk creatief genie achter de naam van Peter Jackson steekt.

    Met de teaser krijgen we in ieder geval een blik op de wereld waarin we zullen vertoeven en het ziet er bijzonder fascinerend uit, ook al vind ik de visuele effecten van het eerste shot niet bijzonder geslaagd. Maar misschien is het ‘work-in-progress’, gezien ik van Weta Digital toch iets meer verwacht. Het concept, dat gebaseerd is op de roman van Philip Reeve, is te gek en de makers hebben de bedoeling om er een saga van te maken in de stijl van LotR, ook al lijkt het meer op Pacific Rim (2013). Ik heb mijn twijfels of dit echt wel zo knap zal worden als we op het eerste gezicht zouden denken.

     

    *** Mortal Engines trailer ***

  • Star Wars: The Last Jedi verovert wereldwijd de box-office

    Pin it!

    De meningen mogen dan nog wel uiteen liggen, één ding is zeker, Star Wars: The Last Jedi (2017) heeft zijn opening niet gemist met een openingsweekend van 220 miljoen dollar, wat slechts 25 miljoen onder het openingsweekend van Star Wars: The Force Awakens (2015) ligt.

    Meer nog, de film heeft het 5de meest succesvolle openingsweekend achter de rug wereldwijd met een recette van 450 miljoen dollar, net achter na The Fate of the Furious (2017) (542 miljoen), Star Wars: The Force Awakens (529 miljoen), Jurassic World (2015) (526 miljoen) en Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011) (483 miljoen). Dit is een immense opluchting voor Disney en Kathleen Kennedy, want binnenkort komen nog eens twee Star Wars films uit. De franchise is nog steeds ‘alive and kicking’.

    star_wars_the_last_jedi_2017_poster001.jpgstar_wars_the_last_jedi_2017_poster002.jpgstar_wars_the_last_jedi_2017_poster003.jpg

    Was er dan reden tot twijfel? Eigenlijk niet echt, toch had de studio waarschijnlijk niet verwacht dat er zoveel onderkoelde reacties zouden komen op sociale media en YouTube. Op Rotten Tomatoes (pic) heeft de film slechts 56% public approval rating met zowat 100'000 votes, met daartegenover een artificieel hoge fresh rating van 93% van de journalisten. Ik zeg artificieel want de gemiddelde rating bedraagt 8.2/10. Wij hebben er in ieder geval van genoten met een 4/5 rating ook al was er minder enthousiasme over het verhaal.

    Een mogelijke reden voor de "rebellie" van een aantal fans heeft misschien ook te maken met de afkeer van het Disney Imperium die alleen maar groter wordt, of nog het aankomende Han Solo treinongeluk waarbij de oorspronkelijke regisseurs de laan werden ingestuurd en Ron Howard moest overnemen. Toch kan je er niet omheen dat de ‘money-making-machine’ financieel de juiste beslissingen maakt. Disney heeft zomaar eventjes 7 films in de Top 10 van Beste Openingsweekenden (Force Awakens,Last Jedi, The Avengers, Age of Ultron, Captain America Civil War, Beauty & The Beast en Iron Man 3).

    star_wars_the_last_jedi_box-office01.jpgstar_wars_the_last_jedi_box-office02.jpgstar_wars_the_last_jedi_box-office03.jpg
    © The Walt Disney Company Benelux. All Rights Reserved

    Ik denk dus dat Disney verder zal gaan op de ingeslagen weg en wat mij betreft is hier niks verkeerd mee. Ik was zo miserabel na het zien van de prequels dat deze nieuwe reeks werkelijk een verademing is. Zijn er werkpunten? Uiteraard, maar weet dat het verschrikkelijk moeilijk is geworden een film te maken die ALLE fans kan bekoren en soms is er ook wel zoiets dat succesvolle producten altijd wel met een scheef oog worden bekeken door sommige toeschouwers en films die slechte reviews krijgen op handen worden gedragen. Dit is wat mij betreft geen domme Jurassic World popcorn film, en ook al rammelt er narratief iets aan de The Last Jedi (bvb. die gehele casino-city sequentie) ben ik toch benieuwd naar de volgende film.