- Page 2

  • De sci-fi western serie Westworld uit op DVD en Blu-ray

    Pin it!

    We leven in de Gouden Jaren van de TV-series! En elke serie waar Jonathan Nolan en J.J. Abrams hun schouders onder zetten, is een serie wat op z’n minst de moeite is om te ontdekken. En dat kan zeker gezegd worden van "Westworld", een Amerikaanse serie die wordt uitgezonden door HBO. De serie is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1973 van Michael Crichton (schrijver van Jurassic Park).

    westworld_season_1_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: De serie speelt zich af in het fictieve Westworld, een technologisch geavanceerd Western-themapark, gecreëerd door Dr. Robert Ford (Anthony Hopkins) en Bernard Lowe (Jeffrey Wright), dat volledig wordt bevolkt door synthetische androïds die "Hosts" worden genoemd. Deze komen tegemoet aan de wensen van de zwaar betalende bezoekers die "Nieuwkomers" (of ook "Gasten") worden genoemd. De Nieuwkomers kunnen doen wat ze willen in het park, zonder angst voor vergelding van de Hosts. Het park kent ongeveer tweeduizend verschillende hosts, die elk hun eigen verhaallijnen uitspelen.

    In de serie volgen we het verhaal van Dolores Abernathy (Evan Rachel Wood), die samen met haar android man Teddy Flood (James Marsden) aangevallen wordt door the Man in Black (Ed Harris), een mysterieuze nieuwkomer in het park. Wanneer bepaalde hosts zich vreemd gaan gedragen beslist Bernard Lowe om de aangetaste hosts te verwijderen.

    Los van de nauwgezette wereld waarin we ons bevinden, de adembenemende cinematografie en het betoverend mysterie, is de serie een onderzoek naar het raadsel van ons bewustzijn. Toch is deze serie niet perfect. De karakters zijn soms te strak gebonden aan het ingewikkelde plot en een gevoel van herhaling sluipt wel in het verhaal wat alles soms een tikkeltje monotoon maakt. Nochtans bereiken Nolan en Lisa Joy een diepte met Westworld die blijft hangen in de geest en ons cognitieve evenwicht verstoort met verontrustende vragen. Hoe resoluut is de grens tussen de verankering van de menselijke geest en de besmetting van alles wat niet ‘homo sapien’ is? Betekent het mens-zijn een entiteit die radicaal verschilt van al het andere dat we kennen of slechts een machine geperfectioneerd door het meedogenloze knutselwerk van de natuur? Natuurlijk zijn al deze vragen een bijkomstigheid naast de meest verbijsterende en onoverkomelijke vraag: wat is bewustzijn?

    Westworld heeft een sterke JJ Abrams-stempel en fans van "Lost" zullen in deze serie heel wat thema’s herkennen. Als kijker zit je ook constant met de vraag of datgene wat je ziet echt is of droom. Dolores zegt tevens herhaaldelijk dat ze aan het dromen is. Los van het onderzoek van ons onderbewustzijn wil de serie ook onze werkelijkheid in vraag stellen, de aard van identiteit en het gevoel dat er iets meer moet zijn aan het bestaan, iets dat boven ons staat en groter is dan ons.

    westworld_season_1_blu-ray_pic01.jpgwestworld_season_1_blu-ray_pic02.jpgwestworld_season_1_blu-ray_pic03.jpg
    © Warner Bros Home Entertainment / HBO

    In de originele roman en cult-hitfilm, met in de hoofdrol Yul Brynner, verkende Michael Crichton de technologie als iets wat vreselijk verkeerd geworden was. Net als Jurassic Park was het gevestigd in een themapark, maar in dit geval een themapark bevolkt door robots waar de rijken en bevoorrechten zouden kunnen spelen als cowboys en revolverhelden. In de originele roman en film speelt een van de androids, de Man in the Black Hat, die menselijke wezens begint te doden. De film was leuk en campy genoeg om een cult-hit te worden, en werd zelfs gevolgd door een vervolg: Future World (1976). Maar deze serie neemt het oorspronkelijke idee naar een veel diepere en donkerdere plaats. Hier zijn ze niet langer robots, maar Hosts en de Man in the Black Hat, gespeeld door Ed Harris, is een mens. Er is een Kubrick-achtige ondervraging van het bewustzijn en de moraliteit van wat we doen met de dingen die we creëren voor ons amusement. We worden plotseling geconfronteerd met de vraag hoe het zou zijn om een machine door duizenden moorden, verkrachtingen en martelingen te leiden alleen maar voor ons amusement.

    Kortom, Westworld worstelt met zeer complexe thema's en het idee om in de val te lopen, gevangen in een droomachtige universum, maar het is tevens een behoorlijk amusante serie. Er is geweld, seks en heel wat meer volwassen thema's dan de originele film. Er steekt ook een soort Shyamalan Sixth Sense laag in. Ik heb er van genoten en kijk nu al uit naar het vervolg. Op de DVD- en Blu-ray-versies kun je meer dan 40 minuten aan bonusmateriaal vinden. De Blu-ray-versie bevat bovendien een exclusief 24-pagina Collector's Book!

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 22 november 2017

     

    *** Westworld season 1 trailer ***

  • 5 redenen waarom Justice League flopt aan de box-office

    Pin it!

    Wie had ooit kunnen denken dat deze 300 miljoen dollar DC ensemble comic adaptatie Justice League (2017), waarop bijna 10 jaar is gewerkt, zou floppen aan de box-office? Na de resem flops van potentiële blockbusters is alles mogelijk. Meer dan een decennia geleden had je in de zomer periode een 3 tot 5 tal toppers, tegenwoordig heb je iedere maand wel een paar kleppers. Het moet dus ook geen enorme verrassing zijn dan nu en dan zo’n film ondermaats presteert. De boog kan immers niet het ganse jaar door gespannen staan.

    justice_league_flop.jpg
    © 2017 Warner Bros.

    Toch hebben we ons een keertje gebogen over de mogelijke redenen van deze flop, want met een openingsweekend van 93 miljoen dollar (zowat 30 miljoen onder de verwachtingen) kan je niet tevreden zijn. Er wordt hoopvol gewacht op de buitenlandse cijfers, ook al zal de break-even grens van een kleine 500-600 miljoen dollar nooit gehaald worden. Suicide Squad deed 133 miljoen in zijn openingsweekend en deze film had belange niet zoveel mainstream superhelden.

     

    5 redenen waarom Justice League flopt

     

    1. Het is een slechte film

    We kunnen de olifant in de kamer niet negeren, Justice League is een puinhoop van een film met een flutverhaal en kartonnen borden van personages. Toen ik de film voor het eerst zag had ik er nog wel plezier mee, ook al was dat omwille van de klungelige manier hoe de visuele effecten in mekaar staken of nog de flauwe grappen. Je moet weten, DC had een meer serieuze toon, maar met de teleurstelling van Suicide Squad (2016), het succes van Wonder Woman (2017) en het vertrek van Zack Snyder wou Warner Bros precies wat reshoots met comic relief. Hoeveel er dat uiteindelijk waren is niet duidelijk, maar het resultaat is dat het plak en knipwerk een behoorlijk onsamenhangende pudding heeft gemaakt. Los van de toon kan je eigenlijk weinig goeds over het verhaal vertellen. De eerste helft van Man of Steel (2013) was uitstekend omdat je een karakter had die je wou volgen, met zijn tekortkomingen en frustraties. De tweede helft steunde op visuele effecten en het imago van de superheld. Wel, deze Justice League was uiteindelijk 2 uur lang deze tweede helft - maar dan met één van de zwakste villains sinds Nuclear Man uit Superman IV: The Quest for Peace (1987).

    2. De marketing was niet overtuigend genoeg

    Soms kan je van een slechte film nog een goede trailer maken (en omgekeerd) maar in het geval van Justice League bleef je over met gemengde gevoelens. De toon van de film was niet helemaal duidelijk. En dat had uiteraard ook wat te maken met de inmenging van Warner. Bij dergelijke films schep je best niet al teveel verwarring. Ak heb je een slechte film, probeer hem te verkopen als iets 'bad-ass', zoals dat was gebeurd bij Suicide Squad. Komt daar nog bij dat de visuele effecten in de trailer ronduit slecht waren, en zoiets helpt een film uiteraard ook niet. Wat ook tegenviel was de geruchtenmolen alsof Ben Affleck geen Batman meer wou zijn, of er zich dan toch van wilde terugtrekken. Had hij het script gelezen en was hij niet overtuigd? En uiteindelijk waren er die inspiratieloze-posters, die ook hun effect (in negatieve zin) niet hebben gemist. Ze hadden Superman meten uitspelen als de Iron Man van Justice League!

    3. De recensenten houden er niet van

    Is het zo dat journalisten niets moeten weten van comic adaptaties, laat staan DC comic adaptaties? Nope. De critici waren altijd al laaiend enthousiast over de Batman films, zelfs deze van Tim Burton. Ze waren zelfs fan van de Wonder Woman film met Gal Gadot. Maar blijkbaar waren ze niet tevreden met Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) of Suicide Squad en deze films waren verre van goed. Dus ook al heeft Rotten Tomatoes geen doorslaggevende impact op de box-office, soms kan het een twijfelend publiek van antwoord dienen. Review embargo’s invoeren helpt tevens ook niet want recensenten – en ik betrap mezelf er soms ook op – worden dan misschien net dat tikkeltje meer kritisch.

    4. De villain is crap

    Een held kan maar zo goed zijn als dat een villain slecht is, en met deze Justice League is Steppenwolf misschien de meest teleurstellende villain sinds Ivan Vanko in Iron Man 2 (2010). Het personage stelt niks voor en is het feit dat het voornamelijk een cgi-karakter is helpt ook al niet. En het DC universum heeft tientallen interessante villains. Misschien is de tijd aangebroken voor de verantwoordelijken bij Warner om collectief ontslag te nemen en Nolan 20 miljoen te geven om de Justice League een reboot te geven.

    5. De concurrentie nam een beet in de recette

    Het is duidelijk dat Thor: Ragnarök (2017), maar ook de emo-film Wonder (2017) de show wat hebben gestolen. En ja, er was ook de première van The Punisher tv-serie. In een overgesatureerde markt moet je hiermee rekening houden.

  • Het 6de seizoen van American Horror Story: Roanoke

    Pin it!

    Je kan Brad Falchuk en Ryan Murphy, de bedenkers van de populaire serie "American Horror Story: Roanoke" (2011), alvast geen gebrek aan fantasie verwijten. Elk seizoen beginnen ze met een schone lei en creëren ze een totaal andere huiveringwekkende setting waarin ze hun cast in loslaten. In het zesde seizoen draait alles rond de (echt bestane) Roanoke-kolonie en een afgelegen huis in een bos. Heel sterke scènes worden afgewisseld met zwakkere elementen waardoor het zesde seizoen erg wisselvallig is.

    review,televisie,serie,american horror story,roanoke,brad falchuk,ryan murphy,sarah paulson,kathy bates,evan peters,denis ohare,lily rabe,wes bentley,angela bassett,frances conroy,cheyenne jackson,cuba gooding jr,adina porter,lady gaga

    Korte inhoud: Matt en Shelby Miller zijn een schijnbaar perfect koppel. Hun vrienden zijn jaloers omdat hun relatie zo goed werkt en de twee zijn dolgelukkig met elkaar. Tot ze op een avondje uit in hun woonplaats Los Angeles worden aangevallen op straat. Matt belandt een tijdje in het ziekenhuis en Shelby heeft vooral mentale problemen om het voorval te plaatsen.

    Wanneer Matt een werkaanbieding krijgt, besluit het koppel dan ook de stad te verlaten. Tijdens hun zoektocht naar de perfecte woning botsen ze in North-Carolina op een oud vrijstaand huis te midden van een bos. Ze worden meteen verliefd op het huis en met al hun spaarcenten kunnen ze het net kopen. Bij de openbare verkoop ontmoeten ze de Polks, een moeder met drie zonen die ook hun zinnen hebben gezet op het huis.

    De eigenaardige Polks kunnen echter niet over het bod van de Millers en druipen af. Maar Matt en Shelby zullen al snel ondervinden dat het huis vele geheimen heeft en dat de Polks hier meer over weten. Wanneer de bloedmaan aan de hemel verschijnt, beginnen de geesten van de oude Roanoke-kolonie rond het huis te spoken en zij willen maar een ding: bloed.

    Speciaal aan "American Horror Story" is dat elk seizoen op zichzelf staat. Het is dus perfect mogelijk om de inmiddels zeven seizoenen (in de V.S. zitten ze al aan seizoen zeven: ‘Cult’) in niet-chronologische volgorde te bekijken. Het is dus ook geen ramp als je eens een seizoen overslaat. De makers recycleren wel hun cast, maar deze spelen in een nieuw seizoen andere personages. Dat maakt een van de sterke punten van de reeks. De acteurs krijgen elk seizoen een nieuwe rol en kunnen zich telkens weer vastbijten in een nieuw karakter. Dat houdt de serie verfrissend en origineel.

    De serie kan ook rekenen op een topcast. Sarah Paulson, Kathy Bates, Lily Rabe, Denis O’Hare, Wes Bentley, Evan Peters, Angela Bassett, Frances Conroy en Cheyenne Jackson keren allemaal terug naar de franchise. Cuba Gooding Jr. en Adina Porter duiken dan weer voor de eerste keer op in de serie. En ook Lady Gaga duikt na haar hoofdrol in het vijfde seizoen weer even op.

    In dit zesde seizoen hebben Falchuk en Murphy gekozen om te experimenteren met de vertel- en verhaalstructuur en wordt het verhaal van "Roanoke" verteld als de realityserie ‘My Roanoke Nightmare’. De eerste helft van het seizoen zien we hoe het interraciale koppel Matt (Gooding Jr.) en Shelby Miller (Sarah Paulsen) hun intrek nemen in het oude huis. Tussendoor krijgen we interviews met de ‘echte’ Matt (André Holland) en Shelby (Lily Rabe) die de gebeurtenissen vertellen en becommentariëren.

    Leuk om zien is hoe de acteurs de intructies hebben gekregen om in de interviews zo slecht mogelijk te acteren zodat er duidelijk verwezen wordt naar die slechte ‘re-enactement’ programma’s waarin gewone stervelingen hun ongewone daden komen vertellen. De gesprekken verlopen haast op een amateuristische wijze en staan daarmee in contrast met de opnames in het huis die tussen de interviews worden gemonteerd.

    american_horror_story_roanoke_blu-ray_pic01.jpgamerican_horror_story_roanoke_blu-ray_pic02.jpgamerican_horror_story_roanoke_blu-ray_pic03.jpg
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Nadeel van deze keuze voor een seizoen dat opgevat is als realityserie is dat er heel veel wordt gewerkt met bodycams, filmbeelden gemaakt door telefoons, schokkende beelden van lopende acteurs in het huis en in het omringende bos en heel veel wazige beelden. Wie een hekel heeft aan The Blair Witch Project kan dit zesde seizoen van "American Horror Story" beter links laten liggen, want Roanoke zijn eigenlijk 10 afleveringen van The Blair Witch Project na elkaar. Zelfs de makers beseffen dit goed en de poppetjes die de geesten in Roanoke in de bomen hangen, lijken wel erg veel op die van de Blair Witch.

    Na een sterke start begint het niveau van het zesde seizoen na een paar afleveringen een beetje in elkaar te zakken en begint het realityconcept te vermoeien. Dat lijken de makers ook te beseffen want halverwege geven ze een draai aan de serie en wordt de realityserie overboord gekieperd (ik ga hier niet te veel over uitweiden om niet te veel te verklappen, maar verwacht alvast niet dat het geschok met de camera gedaan is).

    Hoewel deze twist nieuwe perspectieven biedt en de acteurs weer in een nieuwe context zet, werkt dit voor mij toch niet helemaal. Soms is het gewoon zo over the top dat het niet meer boeit en de makers trekken te veel de kaart van de ‘torture porn’. Toch blijft "American Horror Story" een van de meest frisse en originele series die er vandaag op de televisie te zien zijn en het grote voordeel van deze serie is dat het volgende seizoen gewoon met een schone lei begint.

    De dvd van het zesde seizoen van "American Horror Story" ligt inmiddels in de winkels. De tien afleveringen van gemiddeld 35 minuten staan op drie schijfjes. Op de laatste dvd vind je ook enkele teasers van het zesde seizoen en een panelgesprek van een half uur met de bedenkers en cast op het Paleyfest van 2017.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 20 november 2017

     

    *** American Horror Story: Roanoke trailer ***

  • X-Men: The New Mutants, de eerste horror comic adaptatie

    Pin it!

    Je zou denken dat Marvel en Fox zich hebben vergist bij The New Mutants (2018) en het script van The Conjuring 3 verfilmd in plaats van een X-Men film. Maar dit is wel degelijk een adaptatie van de bestaande comic die in tegenstelling tot de X-Men comic net iets meer de kaart trok van het fantastische en tevens het demonische. Toch ben ik zelf niet helemaal overwonnen met deze eerste trailer, en lijkt het net iets teveel op een doorsnee haunted house horrorfilm, ook al ben ik benieuwd naar de eerste horror comic adaptatie.

    Korte inhoud: Vijf jonge mutanten ontdekken hun speciale gaven terwijl zij tegen hun wil zitten opgesloten op een geheime basis. Ze moeten hun gevaarlijke krachten controleren. Ze zijn er niet op uit om de wereld te redden, de enigen die ze willen redden zijn zichzelf; zij vechten om te ontsnappen aan hun zonden uit het verleden.

    the_new_mutants_2018_pic01.jpg
    © Twentieth Century Fox

    De film had eigenlijk X-Men: The New Mutants moeten heten maar blijkbaar hebben ze onlangs de X-Men laten vallen, waarschijnlijk omdat dit het gevoel zou geven dat dit een X-Men sequel zou zijn, wat het dus niet is. De film werd geregisseerd en in script gegoten door Josh Boone, die eerder het zeemzoeterige The Fault in Our Stars (2014) heeft gemaakt. En gezien we met It (2017) en Stranger Things (2017) zowat in de teenage-hype zitten, zou deze film wel eens een goede beurt kunnen maken aan de box-office. De regisseur zocht zijn inspiratie in One Flew Over the Cuckoo's Nest, The Shining, The Breakfast Club en A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors, ook al zie ik dat niet meteen in de trailer.

    In de hoofdrollen zien we Charlie Heaton (Sam Guthrie / Cannonball), Anya Taylor-Joy (Illyana Rasputin / Magik), Maisie Williams (Rahne Sinclair / Wolfsbane), Alice Braga (Dr. Cecilia Reyes), Henry Zaga (Sunspot / Roberto da Costa) en Blu Hunt (Danielle Moonstar / Mirage). En ja er zou ook een rol in de film zijn weggelegd voor James McAvoy als Charles Xavier. In april 2018 zou de film bij ons moeten uitkomen.

     

    *** The New Mutants trailer ***

  • Assassin's Creed: Origins keert terug naar het oude Egypte

    Pin it!

    We kunnen er niet omheen om ook even Assassin's Creed: Origins (2017) te bespreken, nadat we hier toch wat waren teleurgesteld met de Assassin's Creed (2016) film. Maar de games zijn altijd wel een plezierrit in de oudheid, en in deze editie gaan we naar het prille begin van de beschaving. En het voelt ook wel een beetje als dat Ubisoft met dit game de franchise nieuw leven wil inblazen.

    assassins_creed_origins_2017_ps4.jpg

    Korte inhoud: Het verhaal speelt zich af in 49 voor Christus in het Oude Egypte, een wereld met 3000 jaar aan geschiedenis, tijdens een doorslaggevende periode voor zowel Egypte als de mensheid. Egypte heeft zijn hoogtepunt bereikt, maar ook het begin van het einde. Het land strompelt, verdeeld door een machtsstrijd die het koninkrijk een onzekere toekomst biedt. Binnenkort houden farao’s op te bestaan, gaan Goden sterven en verandert de Egyptische manier van leven voor altijd. De nieuwe wereldorde komt eraan. Een wereld waar de broederschap van Assassins ontstaat.

    Er zit zelfs een leuke toevalligheid in dit spel. Onlangs is er in de piramide van Cheops, één van de befaamde piramides van Gizeh en tevens één van de zeven wereldwonderen, een geheime kamer ontdekt. Wetenschappers twijfelen nog over de inhoud en de intenties van deze geheime kamer, maar in de onlangs verschenen videogame Assassin’s Creed Origins kunnen spelers deze kamer nu al - digitaal - ontdekken. Het ontwikkelteam heeft het onderzoek naar onder andere de piramides van Gizeh op de voet gevolgd en op basis daarvan besloten om de kamer, waar toen nog geen bewijs van was, reeds te implementeren, en ze hadden het bij het rechte eind.

    Eén van de grote pluspunten van dit game is zijn setting. In Assassin’s Creed Origins verkennen je de immens grote en levendige open wereld van het Oude Egypte op naadloze wijze, van woestijnen tot oases, van de Middellandse Zee tot de piramides van Gizeh. In de grootste wereld die de serie ooit gekend heeft, spring je op een kameel om de woestijn te trotseren, op een feloek om over de Nijl te varen of roep je de hulp in van jouw adelaar Senu om zo de vele verschillende landschappen van deze wereld vanuit een heel ander perspectief te bekijken.

    Als Bayek (Abubakar Salim), een beschermer van Egypte, zijn spelers getuige van verscheidene gebeurtenissen die leiden tot de formatie van de broederschap van Assassins, hun regels, rituelen en manier van werken. Spelers krijgen volledige vrijheid als het gaat om het kiezen en voltooien van missies die ieder een uniek en memorabel verhaal vertellen waardoor de relaties tussen karakters dieper verkend worden.

    assassins_creed_origins_2017_pic06.jpgassassins_creed_origins_2017_pic02.jpgassassins_creed_origins_2017_pic05.jpg
    assassins_creed_origins_2017_pic03.jpgassassins_creed_origins_2017_pic04.jpgassassins_creed_origins_2017_pic01.jpg
    © 2017 Ubisoft Entertainment. All Rights Reserved.

    Tijdens deze unieke reis krijgen spelers een compleet vernieuwd vechtsysteem voorgeschoteld dat het mogelijk maakt om onmiddellijk te wisselen tussen vechten op korte en lange afstand. Spelers moeten nu rekening houden met ieder aspect van het gevecht, van wapenattributen en -levels tot de positionering van hun karakter, klasse en de aanvallen van vijanden. Aangedreven door deze nieuwe filosofie, is progressie belangrijker dan ooit. Het is aan de speler om een hoger level te bereiken, nieuwe uitrusting te vinden en aanvallen te kiezen om zo hun eigen vaardige Assassin te vormen terwijl ze groeien in kracht en expertise.

    Kortom, Assassin’s Creed Origins is een fantastisch game, ook al is het niet echt zo vernieuwend als de makers ons willen doen geloven. Net zoals in de filmindustrie zien we dat games ook vaal hun inspiratie opdoen bij andere games. Je zal dus nu en dan wel een gevoel hebben of je even terecht bent gekomen in een andere bekende spelomgeving. Een nieuwigheid die wel opviel was de bende huurmoordenaars, de Phylakes, die je tijdens jouw quest op willekeurige momenten kunnen aanvallen. Ook al kan deze toevoeging niet meteen de game naar een hoger niveau tillen.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 14 november 2017

     

    *** Assassin’s Creed Origins cinematic trailer ***

    Categories: Games 5 comments
  • Spider-Man: Homecoming (2017) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Een film valt of staat met je acteurs. En daar waar ze op de set van Han Solo (2018) moeten beroep doen op een acteurscoach, omdat het acteerwerk van Alden Ehrenreich te wensen overlaat, moet ik bekennen dat Marvel en Sony echt wel op rozen zit met de Brit Tom Holland, want hij zit perfect in zijn rol in Spider-Man: Homecoming (2017).

    spiderman_homecoming_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: De film speelt zich af na Captain America: Civil War (2016). Peter Parker (Tom Holland) keert terug naar zijn normale leven in Queens nadat hij zijn eerste superheldengevecht erop heeft zitten. Terwijl hij met de metro naar school gaat, heeft hij moeite met weer zijn dagelijkse leven op te pakken. Daarnaast krijgt hij te maken met een nieuwe aartsvijand; 'the Vulture' (Michael Keaton) en probeert hij het meisje van zijn dromen, Liz (Laura Harrier), voor zich te winnen zonder zijn identiteit van superheld te onthullen.

    Het eerste wat mij is opgevallen is dat deze nieuwe Spider-Man film in dezelfde lijn ligt als de Iron Man films of Ant-Man (2015), in die zin dat ze behoorlijk bewust blijven van het comic gehalte van de superhelden. Er wordt vaak de draak gestoken met de kostuums en de superhelden-cultus, zonder daarbij de actie te ontkrachten of de geloofwaardigheid aan te tasten. Dus enerzijds nemen de makers de personages wel ernstig, en is het niet allemaal om te lachen, maar er steken toch wel heel veel knipoogjes in. De Avengers hebben hun stempel gezet op de samenleving en iedereen lijkt er wel over te spreken, tot zelfs de criminelen die met maskers van The Hulk en Thor een bankfiliaal willen overvallen. En het werkt, en dat is iets waar Marvel in uitblinkt.

    Er steekt dus behoorlijk wat zelf relativerende comic-book humor in deze prent, en misschien wel de perfecte mix tussen een superhero film en een tienerkomedie. Niet alleen de onderonsjes tussen Peter Parker en Tony Stark (Robert Downey Jr.), maar ook de uitwisselingen met zijn vriend Ned (Jacob Batalon) zijn echt wel grappig. Dit is een Spider-Man film en in tegenstelling met de Batman-franchise mikt deze adaptatie toch wel op een jonger publiek, ook al zal de iets oudere generatie hier ook wel plezier aan beleven. Homecoming is echt een leuke prent, ook al komen niet altijd alle grappen aan. Iets wat je nu eenmaal hebt wanneer je met 8 mensen (Jonathan Goldstein, John Francis Daley, Christopher Ford, Chris McKenna, Erik Sommers en regisseur Jon Watts) aan één script werkt. In vergelijking met een film als Deadpool (2016) is de humor hier wel degelijk 'kinderen toegelaten'.

    Een andere zaak wat me is opgevallen is de 'diversiteit' in Spider-man: Comecoming. Het woord lijkt niet alleen aan de orde te zijn in de literatuur maar ook steeds meer in films. Of dit een goede of slechte zaak is, laat ik in het midden, er zijn in ieder geval voldoende argumenten voor een debat omtrent de kwestie. Peter Parker heeft een Zuid-Amerikaanse vriend, is verliefd op het Afro-Amerikaanse meisje Liz (Laura Harrier), de klasbully Flash (Tony Revolori) is van Italiaanse origine en heel wat zwarte acteurs zien we opduiken als bendelenden (Donald Glover en Bokeem Woodbine), als leraar (Hannibal Buress) of klasgenoten, en ik denk dan aan Abe Abraham Attah of de hilarische Michelle (Zendaya). Zelfs de principal van de school, gespeeld door Kenneth Choi, is van Aziatische origine. Ik had er persoonlijk geen problemen mee, want elk van hen zat perfect in zijn rol. De film is ook wel wat 'politiek correct'. In het begin zien we Michael Keaton die naar een tekening aan het kijken is van The Avengers en zich de bedenking maakt dat jongeren vroeger bezig waren met cowboys an indianen. Zijn collega merkt op dat de term nu is veranderd in 'native American' in plaats van indiaan.

    spiderman_homecoming_2017_tom_holland.jpgspiderman_homecoming_2017_tom_holland_laura_harrier.jpgspiderman_homecoming_2017_robert_downey_jr_jon_favreau_tom_holland.jpg
    spiderman_homecoming_2017_pic01.jpgspiderman_homecoming_2017_pic02.jpgspiderman_homecoming_2017_pic03.jpg
    spiderman_homecoming_2017_pic04.jpgspiderman_homecoming_2017_pic05.jpgspiderman_homecoming_2017_pic06.jpg
    © 2017 Columbia Pictures Industries, Inc. and LSC Film Corporation. All Rights Reserved

    Het is gelukkig geen origin story. Spider-Man heeft zich al bewezen in een vorig avontuur, ook al zijn alle klassieke Spidy recepten wel aanwezig, met name zijn relatie met zijn tante May Parker (Marisa Tomei) die geen weet heeft van zijn geheime identiteit en waarvoor hij letterlijk op de plafond moet kruipen om dat verborgen te houden. Ook het gehele high school-gebeuren is opnieuw een belangrijk gegeven. Wat nieuw is, is de relatie met de Avengers. Gelukkig wordt deze Spiderman wel niet naar de achtergrond gedrukt door Iron Man. Ook zijn zijn Spidy-suit heeft een Tony Stark upgrade gekregen, met bijzonder veel gadgets. Het lijkt bijna een soort Iron Man kostuum waar de Jarvis stem is vervangen door een vrouwelijk equivalent, genaamd Karen (Jennifer Connelly). Het pak heeft ook heel wat gadgets en detectiesystemen, maar het meest bijzondere zijn uiteraard de web-shooters, waar Tony Stark zomaar eventjes honderden variaties heeft ingebouwd tot spider-bombs en stun-webs. Ditalles wordt ook op een slimme en efficiënte manier ontplooid zonder het ritme van de film aan te tasten.

    De bijrollen in comic adaptaties zijn meestal heel bijzonder. Zo hebben we James Gordon en Alfred Pennyworth in de Batman films of Lois Lane in Superman. Hier had ik de indruk dat iedereen eigenlijk een bijrol had en elkeen aan de zijlijn van The Avengers opereerden. Een figuur waar ik altijd plezier mee heb is Happy Hogan, wederom briljant vertolkt door Jon Favreau. Daarnaast zien we ook heel even Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) opduiken en blijven we hopen dat haar rol ooit eens iets meer gravitas zal ontwikkelen. En bij de villain kan je gewoon niets verkeerd doen met Michael Keaton. Hij is wat mij betreft één van de beste villains van alle Spider-Man films. En damn zijn Vulture suit is gewoon bad-ass.

    Zijn er minpuntjes naast de humor die niet altijd even grappig is? Wel, de visuele effecten in deze prent zijn geweldig, ook al had ik bij bepaalde shots iets teveel het gevoel naar een cgi-Spiderman te kijken. Er zijn ook geen echt memorabele scènes zoals we dat bijvoorbeeld wel hadden met de trein-scène in Spider-Man 2 (2004), of de achtervolgingsscène van The Joker en Batman in The Dark Knight (2004). Er wordt wel een veerboot gesplit, maar ik had nooit echt een wow-momentje. Ik miste in deze scène de reacties van de mensen op het schip. Homecoming eindigt niet met een cliché, ook al had ik een iets beter einde verwacht. De regisseur Jon Watts heeft een mooie prestatie afgeleverd, ook al hebben we zijn stempel op geen enkel moment echt gevoeld. Deze Homecoming is het resultaat van een team, meer dan de verwezenlijking van een regisseur met een uitgewerkte visie of stijl, zoals dat wel het geval was bij Christopher Nolan of zelfs een Sam Raimi. Al bij al heb ik er echt van genoten en weet zeker dat Spider-Man: Homecoming 2 zelfs nog beter kan zijn.

    Klein detail, de film is pas 2 maand later uitkomen in China (de tweede grootste filmmarkt van de wereld) wat de ietwat teleurstelde box-office kan verklaren! Het ziet er dus naar uit dat de liefde tussen China en het Japanse Sony nog steeds onder het vriespunt zit. Herinneren jullie zich nog Sony's Ghostbusters (2016) die geen bioscooprelease kreeg in China omdat de Chinezen zogezegd geen films met spoken zouden lusten? Iets wat toch wel vreemd is als je weet dat Chinezen massaal naar Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017) zijn gaan zien. Hopelijk kan de liefde zich toch snel herstellen tussen die twee landen, want dit is te zot voor woorden..

    Spider-Man: Homecoming komt volgende week woensdag uit op DVD en Blu-ray met meer dan 60 minuten aan extraatjes, gaande van verwijderde scenes, bloopers en making of filmpjes. Echter geen audio-commentaar van de regisseur te bespeuren.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 11 november 2017

     

    *** Spider-Man: Homecoming trailer ***