- Page 2

  • Kong: Skull Island (2017) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    In een vorige review had ik nog mijn lof uitgesproken over de campy maar o zo leuke Dino De Laurentiis versie van King Kong (1976), die wat mij betreft beter was dan de Peter Jackson versie van King Kong (2005). Deze maand is de Blu-ray van Kong: Skull Island (2017) uitgekomen. Het is een Industrial Light and Magic show! Een visueel verbluffende prent die jullie 'moeten' zien in Kinepolis Brussel op het Imax scherm, ook al rammelt de film inhoudelijk aan alle kanten. Maar dit is King Kong prent, geen Shakespeare drama.

    kong_skull_island_2017_poster04.jpg

    Korte inhoud: We bevinden ons in 1973, aan het einde van de Vietnam oorlog. Een geheime organisatie die bekend staat als Monarch vindt een eiland dat is gehuld in mysterie en geïdentificeerd als een gebied voor nieuwe soorten, gezien zijn uniek eco-systeem. Bij de resulterende expeditie naar het eiland blijkt dat er een gigantische monsterlijke aap genaamd Kong een strijd levert voor de heerschappij van het eiland, tegen de "Skullcrawlers", die verantwoordelijk zijn voor de uitroeiing van zijn soort. Als de expeditie crew, onder begeleiding van een militair squadron, oog in oog komen te staan met de gorilla, krijgen ze een voorsmaakje van zijn immense kracht. Het team moet het noorden van het eiland bereiken willen ze opgevangen worden door een rescue-team, maar er is allesbehalve eensgezindheid binnen de groep. Moet Kong beschermd worden of uitgeroeid.

    De regie van de film is in handen van Jordan Vogt-Roberts, die zowat 190 miljoen dollar heeft gekregen om deze prent tot een goed einde te brengen. En hoe je het ook draait of keert, deze film zal wel voldoende geld in het laatje brengen. De marketing is alomtegenwoordig en dergelijke blockbuster films trekken horden teenagers aan, los van de kwaliteit ervan (cf. Transformers, Jurassic World). De verdienste van de regisseur is dat zijn visuele aanpak werkt tot op een zeker niveau, ook al lijkt deze stijl wel enorm op deze van Michael Bay (met heel wat slow motions en hero-shots). Het grootste verschil is dat hij vaak gebruik maakt van kleurenfilters (groen, rood, blauw, ... ).

    Het beste van het verhaal zit hem in de eerste 45 minuten. De film heeft tevens een geweldige WWO II intro met een Amerikaanse soldaat die crasht met zijn vliegtuig op Skull Island en oog in oog komt te staan met een Japanner wiens vliegtuig ook is gecrasht. Er ontstaat een gevecht met vuurwapens en zwaarden en enkel al deze scène verdient één ster. Een andere ster gaat naar de fotografie van Larry Fong, naast de knappe production design van Stefan Dechant. Alles zat hem tevens in de kleine details; zoals het Nixon poppetje in de helikopter die heftig met zijn hoofdje begon te schudden wanneer ze in gevaar verkeerden. Of nog de scène in het bamboe-bos, waar sommige benen geen bamboe-stronken waren, maar wel degelijk de poten van een gigantische spin. Ook de 30 meter grote ILM gorilla (100 feet) is indrukwekkend, of wat had je gedacht. In sommige artikels (en op IMDB) maken ze er zelfs 100 meter van, maar hier hebben ze volgens mij het metrisch systeem door elkaar gehaspeld. In één scène zien we Mason Weaver (Brie) in de handpalm passen van Kong en gezien zij pakweg 170 cm is, kan je aannemen dat Kong tussen de 30 en 40 meter groot moet zijn. Mocht het 100 meter zijn, dan had hij wel een héél klein kopje, zie poster.

    kong_skull_island_pic01.jpgkong_skull_island_pic02.jpgkong_skull_island_pic03.jpg
    kong_skull_island_pic04.jpgkong_skull_island_pic05.jpgkong_skull_island_pic06.jpg
    © Warner Bros.

    Bij de tweede helft van de film begon ik toch af en toe naar mijn klok op mijn iphone te staren. In tegenstelling tot de wat campy Dino De Laurentiis met Jeff Bridges en Jessica Lange, heb je hier weinig voeling met de karakters. Meer nog, er is zelfs geen romantic interest of nog maar een poging tot. En op zich is daar niets verkeerd mee, was het niet dat je hierdoor iets minder emotie bij jouw personages legt. Tom Hiddleston en Brie Larson zijn twee degelijke acteurs die goed in hun rol zitten, maar die twee samen brengen geen vonken en alles draait een beetje tussen de strijd die nevenpersonage Samuel L. Jackson voert tegen King Kong. Bij de bijrollen is het immers 'karikaturen' troef: de geflipte Vietnam-colonel Samuel L. Jackson die naar goede gewoonte graag een preek afsteekt op Tarantino's wijze, John C. Reilly die dan weer een oorlogsveteraan is met een gekke baard waarvan je nooit zou verwachten dat uitgerekend die man een week op dit onbewoond eiland zou overleven - laat staan 29 jaar - en uiteindelijk John Goodman, wiens motivatie niet helemaal doordacht is of gewoon compleet idioot.

    Een ander minpuntje vond ik de muziek van Henry Jackman, die niet echt blijft hangen. Bijna als compensatie pompen ze heel wat 70'ties nummers die allemaal van de 'Goodmorning Vietnam' soundtrack komen, want ja ... deze film wil op een licht geforceerde wijze een parallel trekken tussen de onoverwinnelijke Vietnam oorlog en de onoverwinnelijke strijd tegen King Kong. Ook al wringt deze vergelijking aan alle kanten. Dit zal echter geen zorg wezen voor de gemiddelde Amerikaanse bioscoopbezoeker. Al bij al toch een zeer genietbare King Kong film.

    Kong: Skull Island is uitgekomen op 3D Blu-ray, Blu-ray, 4K UHD, DVD en Video on Demand. De film heeft ook een pak extraatjes, gaande van audio-commentraar van Jordan Vogt-Roberts, deleted scenes en een pak making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 7 maart 2017

     

    *** Kong: Skull Island trailer ***

  • Dunkirk (2017) ****½ recensie

    Pin it!

    En tussen al het aanstormend comic book geweld deze zomer hebben we ook nog een oorlogsdrama, in regie van Christopher Nolan, één van de meest boeiende regisseurs uit Hollywood van de 21e eeuw. De film heet Dunkirk (2017) en gaat dus over de evacuatie van de geallieerde troepen uit Frankrijk in de zomer van 1940, nadat Nazi-troepen met een Blitzkrieg zowat 400'000 Engelse, Belgische en Franse soldaten hadden omcirkeld. Vier jaar later zou de terugstoot zijn in Normandië, maar daar gaat deze film niet over.

    dunkirk_2017_poster.jpg

    Het nieuwe oorlogsdrama gaat over Operatie Dynamo, volgens Wikipedia een actie tijdens de Tweede Wereldoorlog aangaande de evacuatie van geallieerden uit Groot-Brittannië, Canada, België en Frankrijk op het strand te Duinkerke. Operatie Dynamo vond plaats tussen 26 mei en 4 juni 1940, het beginstadium van Wereldoorlog Twee. En wij Belgen spelen hierin een cruciale rol, gezien Koning Leopold III op 27 mei besloot om te capituleren nadat de toestand behoorlijk uitzichtloos was en de Belgische Koning was niet van plan verdere Belgische levens op te offeren ten bate van de bondgenoten, en al zeker niet als een snelle capitulatie een middel was om tot een betere politieke verstandhouding te komen met de Duitse overheerser. Ondanks de uiteindelijke capitulatie op 31 mei trokken tienduizenden soldaten, vechtend of vluchtend, richting Duinkerken.

    Alle oorlogs- en vrachtschepen en boten die konden varen — particuliere plezierjachten inbegrepen — werden gemobiliseerd om de manschappen vanuit de haven, vanaf de (geïmproviseerde) pieren en zelfs van het strand te evacueren. De schepen bleven heen en weer varen, ondanks heftige bombardementen en een ruige zee, wat de schippers, vaak vrijwilligers, niet afschrikte. Overigens deed ook de Franse marine mee met tientallen oorlogsbodems, vrachtschepen en vissersboten. Zelfs een aantal Nederlandse en Belgische kotters was erbij betrokken.

    Nolan heeft ervoor gekozen om 3 plotlijnen uit te werken; The Mole (verwijzend naar de pier), The Sea en The Air. Hoofdstukken die uiteindelijk naar het einde toe zullen samenkomen. Het eerste verhaal draait rond Mr. Dawson (Mark Rylance), een Britse vader die met zijn twee zonen Peter (Tom Glynn-Carney) en George (Barry Keoghan), in zijn plezierboot richting Duinkerke trekt. Het is een woelige reis met heel wat zware offers. Op hun reis pikken ze ook een soldaat (Cillian Murphy) op die eigenlijk niet wil terugkeren naar deze hel. Een ander verhaallijn, misschien wel het hoofdverhaal, draait om de jonge soldaat Tommy (Fionn Whitehead) die eigenlijk een beetje het gezicht is van wat de jonge soldaten in die periode hebben doorgemaakt. We volgen hem in de straten van Duinkerke, waar hij nog maar net weet te ontkomen van een gewisse dood. Op het strand ontmoet hij Gibson (Aneurin Barnard) met wie hij samen de overtocht probeert te maken. Iets wat uiteraard geen eenvoudige taak is. Tijdens hun tocht ontmoeten ze ook Alex (Harry Styles). Een derde verhaallijn speelt zich af in de lucht, met spitfighter piloten Collins (Jack Lowden) en Farrier (Tom Hardy), die een onmogelijke beschermingsoperatie moeten uitvoeren terwijl hun kerosinetank leeg loopt.

    Net zoals in The Thin Red Line (1998) heeft Nolan ervoor gekozen om zijn focus te leggen op de geallieerden en de Duitsers bijna nooit in beeld te brengen. Als ze al in beeld komen, dan zijn ze onscherp. Maar we voelen wel hun aanwezigheid, we horen het gescheur van hun bommenwerpers en de zoevende kogels. De film heeft ook bijzonder weinig dialogen en zitten we dicht op de huid van de personages. We voelen hun angsten en hun wanhoop en zijn getuige van hun overlevingsstrijd of hun heldendaad. Het is een deel van de oorlogsgeschiedenis die nog niet veel filmadaptaties heeft gekend, om de eenvoudige reden dat het om een 'vlucht' ging. Vreemd genoeg voelt het verhaal ook aan als een soort overwinning tegenover de wanhoop, met behoorlijk veel epische en huiveringwekkende momenten.

    De muziek - of eerder de sounddesign - van Hans Zimmer speelt ook een belangrijke rol en is zo goed als constant aanwezig. Het is een soort experimentele score die echt op ons gemoed gaat werken. De fotografie werd verzorgt door de Zwitser Hoyte Van Hoytema, die ook al Interstellar (2014) had gefilmd. Een fotografie die naadloos springt van van 4/3 tot widescreen formaat, met als bedoeling om ons als kijker in deze hel mee te sleuren. We gaan van wijde shots in de lucht naar claustrofobische scènes in overstromende boten waar het licht uitvalt en soldaten gevangen zitten.

    dunkirk_2017_pic01.jpgdunkirk_2017_pic02.jpgdunkirk_2017_pic03.jpg
    dunkirk_2017_kenneth_branagh_pic04.jpgdunkirk_2017_fionn_whitehead_pic05.jpgdunkirk_2017_pic06.jpg
    © 2017 Warner Bros. Entertainment

    Warner Bros heeft regisseur Christopher Nolan een carte blanche gegeven. Hij kreeg voor deze film 20 miljoen dollar én 20% op de totale winst. Daarbovenop mocht hij nog steeds draaien op filmpellicule (een combinatie van 15/70mm IMAX film en Super Panavision 65mm film) daar waar de meeste producties shooten op goedkopere digitale camera's. Hij had ook 6000 extra's in gepaste outfit waarmee hij kon werken. Hij wou ook draaien met echte oorlogsschepen ipv cgi-versies. Het is dus een dure productie, en dat voor een film waarin Amerikanen er eigenlijk niet aan te pas kwamen. Dit is tevens Nolan's eerste film die gebaseerd is op waar gebeurde feiten.

    Het is niet zomaar een oorlogsfilm, het is een belangrijk portret geworden van menselijke waardigheid tijdens een militair falen. De soldaten zitten als het ware vastgekluisterd op het strand met hun thuisland in zicht, en in de onmogelijkheid het te bereiken. Opmerkelijk aan het verhaal is dat het thuisland naar hen toekomt. Op elk moment loert een gewisse dood en de overlevingsstrijd is meedogenloos en hierin verliezen we soms wat het betekent 'mens' te zijn. Deze film had misschien niet gemaakt kunnen worden zonder Saving Private Ryan ook al kan deze prent op hetzelfde niveau staat qua cinematografische waarde. Er zit een zekere a-synchroniteit in het verhaal - het handelsmerkt van Nolan - maar dit voelt niet aan als een gimmick. Vandaag, 19 juli 2017, komt Dunkirk in de bioscoop. Als ik één tip kan geven: GA DEZE FILM ZIEN in een IMAX zaal en probeer ergens op de 7de of 8ste rij voorin te zitten. De 2de WO zal nog nooit zo tastbaar geweest zijn.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 19 juli 2017

    *** Dunkirk trailer ***

  • 5 redenen waarom War for the Planet of the Apes sputtert aan de box-office

    Pin it!

    2017 lijkt wel het jaar van de grote ontgoochelingen en verrassingen. Enerzijds zijn er de onverwachte box-office succes, zoals Wonder Woman (2017) en Get Out (2017), maar er zijn ook al heel wat financiële rampen geweest. Meest opvallende flops waren King Arthur: Legend of the Sword (2017), Alien: Covenant (2017) en The Mummy (2017).

    war_for_the_planet_of_the_apes_2017_box-office.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    En het ziet er nu naar uit dat ook War for the Planet of the Apes (2017) onderpresteert met een flauw openingsweekend van 56 miljoen dollar in de States en slechts 100 miljoen wereldwijd. En nu komt Dunkirk (2017) in de zalen en deze prent zal ongetwijfeld alle andere films van de kaart vegen. Regisseur Matthew Reeves was nog maar pas zo in de wolken van de positieve reviews, dat hij in een moment van drieste hoogmoed het Batman script van Ben Affleck naar de prullenmand verwees. Het zou wel eens kunnen dat Warner Bros na de teleurstellende Apes cijfers dan toch het script van Affleck uit de prullenmand zal opvissen.

    Wij hadden War for the Planet of the Apes een 3,5/5 gegeven, wat een uitstekende score is en dat is de film ook. Waarom bleef het publiek dan weg? We zullen een poging ondernemen om dit te analyseren.

     

    5 redenen waarom War for the Planet of the Apes sputtert aan de box-office

     

    1. Aap moeheid

    Dit is de derde Planet of the Apes film en de nieuwigheid is er wel wat van af. De film zet wel in op de vertolkingen en de subtiele interacties tussen de wezens, maar dat is niet meteen iets waar je mee kan uitpakken. In mijn review had ik tevens ook geschreven dat ik vond dat er eigenlijk meer 'War' zat in Dawn dan in de deze derde prent. En franchise moeheid treed overal wel eens op. Denk maar aan de Alien franchise, maar tevens ook bij de comic book adaptaties zie je dat na verloop van tijd de massa afhaakt. Kijk maar naar Spider-Man: Homecoming (2017), op zich een voortreffelijke Spiderman adaptatie, toch blijft deze prent slechts de 5de best scorende Spiderman film in de States op 6. Enkel The Amazing Spider-Man 2 (2014) deed slechter.

    2. Depressieve film in blockbuster seizoen

    Zomerblockbusters en 'fun' gaan hand in hand. Het is dan ook niet te verwonderen dat dramatische films vaak kiezen voor de winter periode. Tenzij je allergisch bent aan de zon ga je niet meteen de blauwe hemel inruilen voor regen en winterweer met 'holocaust' achtige toestanden waar je niet meteen vrolijk van wordt. Misschien had een release in de winter een betere strategie geweest.

    3. Sterke concurrentie

    Niemand had verwacht dat Baby Driver (2017) zo goed ging scoren. De film kwam een week voor Apes uit en bleef heel wat volk trekken ten gevolge van een goede mond-aan-mond-reclame. En uiteraard was er ook de Spider-Man die desondanks de wat lage uitkomst toch behoorlijk veel bezoekers kon aantrekken.

    4. Zwakke marketing

    Tot op heden heb ik de titels van deze films nooit begrepen. Eerst was er Rise of the Planet of the Apes, daarna Dawn of the Planet of the Apes, en uiteindelijk War FOR the Planet of the Apes. Los van het feit dat ik heel weinig mensen de titel niet eens correct uitspreken (meestal hebben ze het over Planets of the Apes 3 of iets wat klinkt op War OF the Planet of the Apes), was mond-aan-mond reclame eigenlijk ook niet zo bijzonder goed. Op vlak van marketing heb je tevens iets spectaculairs nodig of beroemdheden om je film te kunnen verkopen, hier had je apen. En tenzij je King Kong zullen apen op een affiche niet meteen acteurs vervangen. De enige twee menselijke karakters waren Woody Harrelson en Amiah Miller, maar Woody had slechts een screentijd van 10 à 15 minuten en niemand kende Amiah.

    5. Woody Harrelson lag er niet van wakker

    Ik respecteer het werk van Woody Harrelson, maar de man heeft hoegenaamd geen enkele tweet gepost op zijn account (16'000 volgers) over de productie of tijdens de première week, zelfs niet op zijn instagram (70'000 volgers). Films maken kosten veel geld en acteurs worden hiervoor rijkelijk vergoed. Ik vind het dus niet krankzinnig wanneer een acteur zijn medewerking verleend aan een productie, dat hij dit dan ook een heel klein beetje" kan ondersteunen. Ja hij had een kleine rol, maar zoals ik zei in punt 4, was hij één van de weinige mensen in de film.

  • Leatherface trailer van de nieuwe Texas Chainsaw Massacre prequel

    Pin it!

    Oh ja, er is alweer een Leatherface prequel. Gelukkig is het deze keer niet opnieuw een product van Platinum Dunes, maar wel van Lionsgate en Millennium Films. Toch blijf ik me afvragen wie interesse heeft in een film over de jeugdjaren van Leatherface (2017). Dit is ondertussen de 8ste TCM film.

    leatherface_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: De film volgt een gewelddadige tiener die op een dag Leatherface zal worden. Hij ontsnapt uit een psychiatrisch ziekenhuis met drie andere gevangenen. Hij ontvoert tevens een jonge verpleegster (Vanessa Grasse) die hij meeneemt op een helse reis. Onderweg worden ze achtervolgd door een eveneens gestoorde agent (Stephen Dorff) die uit is op wraak.

    De film werd geregisseerd door het Franse horror regisseurs-duo Alexandre Bustillo en Julien Maury, die eerder hun strepen hadden verdiend met À l'intérieur (2007) en Aux yeux des vivants (2014). Niet meteen kaskrakers of zelfs nog maar echt goede horrorfilms, maar hier hebben ze nu iets meer budget gekregen en de trailer ziet er wel 'Texas Chainsaw'-achtig uit - ook al verteld de trailer niet echt veel van het verhaal. En de regisseur staan bekend voor hun gory brutaliteit en misschien is dat net wat nodig is om deze franchise enige zin van bestaan te geven. De trailer is eigenlijk wel 'ok', ook al moet je opletten met goed geknipte trailers.

    De productie is allesbehalve vlot verlopen (iets wat nogal vaak voorkomt met Franse regisseurs achter de camera - cf. Babylon A.D., Catwoman, ), en heeft heel wat reshoots opgelopen. De film had eind 2016 moeten uitkomen. Reshoot willen niet altijd zeggen dat de film slecht zal zijn - ik kan honderden films opsommen met reshoots die uiteindelijk nog goed waren (E.T., Apocalypse Now, Blade Runner,...) - ook al had ik misschien wel liever gehad dat ze meer voorbereidingswerk hadden genomen in pre-productie in plaats van achteraf het boeltje te redden of verbeteren. Ik hecht voor mezelf als filmmaker enorm veel geloof aan een goede voorbereiding. Als regisseur kan je op de set nog 20 à 30% verbeteringen aanbrengen doordat je interessante zaken krijgt aangereikt van acteurs of ingevingen krijgt op het moment zelf. Toch moet je een duidelijk beeld hebben naar waar alles naar toe moet gaan. En een reshoot waar de toon van een film compleet wordt gewijzigd - zal dat het geval is bij de Han Solo film film - is toch wel pijnlijk. Laten we hopen dat het niet deze soort van reshoots zijn, maar eerder pogingen om wat goed is nog beter te maken.

    Ik heb een hekel aan 'origin stories', dus mijn verwachtingen liggen niet al te hoog? Noem me tevens één origin story film van een iconische figuur dat echt werkt? Je zal heel ver moeten zoeken en waarschijnlijk nooit vinden. De origin story van Halloween was crap, de vorige Texas Chainsaw Massacre prequels waren ook ontgoochelend. De synopsis voor de film spreekt me ook niet aan. In de casting zien we ook dat Lili Taylor de rol heeft gekregen van Verna Sawyer, de grootmoeder van Leatherface, en ik vraag me nu af of ze daar nu ook veel tijd aan gaan spenderen. Lili is één van de weinige bekende koppen in deze prequel, dus vermoed ik dat ze wel wat screentijd zal hebben. Ik begin zenuwen te krijgen wanneer ze noodgedwongen alle karakters uit de originele film willen gaan linken met deze prequel, cf. Ted Hardesty (Julian Kostov), de vader van Sally en Franklin. De tagline: "Witness the beginning of your end", klinkt ook zo lame én de film werd geschreven door Seth M. Sherwood, die we nog kennen van London Has Fallen (2016). Allemaal zaken waarmee ik niet hoopvol van word. De film zou uitkomen in oktober van dit jaar.

     

    *** Leatherface trailer ***

  • Darkest Hour, de tweede Winston Churchill film van 2017

    Pin it!

    Er zijn maar weinig rollen van Gary Oldman niet aan kan, maar tot op heden waren het vooral bijrollen waarin hij uitblonk. Deze keer heeft hij een dramatische hoofdrol te pakken met de vertolking van Winston Churchill in Darkest Hour (2017).

    darkest_hour_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Darkest Hour' werpt een blik op het leven van Winston Churchill (Gary Oldman). Binnen enkele dagen dat hij de premier van Groot-Brittannië is geworden staat hij voor een lastige opgave: een vredesverdrag afsluiten met Nazi-Duitsland of vechten voor de idealen en vrijheid van een natie. Wanneer de Duitsers bezig zijn West-Europa te bezetten doet Churchill, ondanks weerstand van zijn eigen partij, een poging de loop van de wereldgeschiedenis te veranderen.

    Iedereen zou vermoeden dat Oldman al een paar Oscars heeft gewonnen, maar niet dus. De enige film waarvoor hij genomineerd was, is de thriller Tinker Tailor Soldier Spy (2011). Toch wel opmerkelijk. Maar dit zou met deze film wel eens kunnen veranderen. Hij is wel een beetje verborgen achter een dikke laag make-up en prostetics.

    Churchill is één van de belangrijkste personen van de 20ste eeuw, een figuur gebouwd op een pak tegenstrijdigheden die al heel wat vurige discussies heeft opgeleverd. De voormalige legerofficier was geen model politicus. Hij hield er een ongezonde levensstijl op na en gaf veel van zijn orders uit vanuit de slaapkamer. Toch is hij uitgegroeid tot een van de 'grote mannen' van de geschiedenis, een figuur die groter is dan het leven en waarvan veel gebreken vaak onder de mat worden geveegd om een meer inspirerend beeld te behouden.

    Darkest Hour is geregisseerd door Joe Wright, een filmmaker wiens oeuvre toch wel heel wat uiteenlopende films heeft (Atomement, Pride & Prejudice, Hanna, Anna Karenina). Maar het waren lang niet allemaal kaskrakers, denk maar aan de Pan flop. Ik blijf echter erg nieuwsgierig hoe hij het verhaal van Winston Churchill zal aanpakken, vooral omdat Darkest Hour zich richt op een momentopname uit zijn leven en dus de typische biopische formule uit de weg gaat. Het script is afkomstig van Anthony McCarten, die een schitterend script had geschreven voor The Theory of Everything (2014).

    Dit is tevens de laatste film van John Hurt, die dit jaar stierf op 77-jarige leeftijd aan de gevolgen van pancreaskanker, ook al speelt hij in geen enkele scène. De acteur was veel te zien om naar de set te komen, maar de film wordt toch opgedragen in zijn naam.

    En ja hoor, er is nog een andere Churchill film die dit jaar is uitgekomen, met name Churchill (2017) met Brian Cox in de hoofdrol. Deze film concentreert zich op de 96 uren voor de invasie van Normandië. Darkest Hour zou begin volgend jaar bij ons moeten uitkomen.

     

    *** Darkest Hour trailer ***

  • De nieuwe Blomkamp kortfilm Zygote is on-line

    Pin it!

    Het is al een tijdje geleden dat we nog iets van Neill Blomkamp hebben gehoord nadat zijn Alien 5 film naar de prullenmand werd verwezen nadat Ridley Scott het toch maar zelf wou doen. Zijn laatste film, Chappie: Robot Rebel (2015), was ook niet meteen een schot in de roos.

    Maar ondertussen is Blomkamp bezig geweest met kortfilms, en één van deze experimentele sci-fi horror shorts is nu te zien op YouTube. Zygote (2017) vertelt het verhaal van twee overleden – Quinn (Jose Pablo Cantillo) en Barkley (Dakota Fanning) - in een mijn op de Zuidpool, die een nieuwe vorm van terreur moeten zien te overleven.

    Een goede kortfilm kan altijd wel een goede locatie gebruiken, in hier heeft Neill zijn filmploeg naar een koude oorlog nuclaire bunker gebracht in Canada, een set die ook al werd gebruikt in The Sum of All Fears (2002). Dit is ondertussen de 4de kortfilm van de Oats Studio dit jaar. De film lijkt wel een soort kruising te zijn tussen Alien en The Thing (1982). Wat de kortfilm ontbreekt in originaliteit, maakt het alles goed in zijn intrigerende vormgeving en karakterontwikkeling – en het beeld van een pulserende, amorf monster zal zeker blijven nazinderen.

    Vergeet ook niet te kijken naar Firebase (2017) (hier de link), een film die zich afspeelt tijdens de Vietnamoorlog, alsook naar God: Serengeti (2017) (hier de link) en Rakka (2017) (hier de link). Vorig jaar was Blomkamp begonnen met zijn kortfilms-reeks, na een nieuwe BMW film met Clive Owen. The Escape (1016) (hier de link).

     

    *** Zygote trailer ***