- Page 5

  • Beleggers in Corsan taxshelter krijgen nu ook rekening van de fiscus

    Pin it!

    Er zijn goede productiehuizen en er zijn minder goede productiehuizen. Ik ben zelf een filmmaker en soms is het wel wat uitkijken met wie je in zee wil gaan voor een filmproject. Maar één naam bleef opkomen in tal van gesprekken op filmsets, en deze was van Corsan, het productiehuis van Paul Breuls. De verhalen van onbetaalde prestaties en gesjoemel was niet meer bij te houden. Anderzijds kon je niet omheen het doorzettingsvermogen van de Antwerpse filmproducent / regisseur, die er toch in geslaagd is om met heel wat bekende koppen te werken en voor een Vlaamse producent toch kon uitpakken met "grootse" films.

    Nu lijkt het bedrijf op de rand van het faillissement te staan volgens Mediahuis. Het productiehuis, dat meewerkte aan films als Shades (1999) van Erik Van Looy en The Devil's Double (2011), dreigt ook 1.200 kmo's mee te sleuren in zijn val.

    killing_season_2013.jpgemperor_2016.jpg
    © Corsan

    Het bedrijf zou al even in slechte papieren, iets wat denk ik in het milieu al langer dan vandaag bekend was. Corsan kreeg al bescherming tegen zijn schuldeisers, maar diende nog een verzoek tot doorstart in bij de rechtbank van koophandel. Die heeft dat herstelplan nu echter afgeschoten, waardoor het bedrijf van Paul Breuls op een zucht van het faillissement staat. De producent zou nog zo'n 200 miljoen euro moeten uitbetalen aan gedupeerden en de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) claimt zelf ook 48 miljoen euro van Corsan. Een claim die het filmhuis betwist en waarvoor zijn advocaat een strafklacht indient tegen de fiscus.

    Niet alleen Corsan zit echter in de problemen, maar ook de 1.200 kmo's die mee geïnvesteerd hebben in het bedrijf. Corsan functioneerde immers ook als tax shelter, wat betekent dat bedrijven die mee investeren fikse belastingsvoordelen krijgen van de federale overheid. Nu blijkt echter dat het productiehuis dat geld niet volgens de regels heeft gebruikt, en dat de fiscus daardoor geen fiscale attesten wilde afleveren voor verschillende films die het bedrijf gemaakt heeft. De kmo's dreigen dan ook elk zo'n 50.000 tot maar liefst 4 miljoen euro te verliezen. Tussen de gedupeerden zitten zowel bakkers als tandartsen.

    the_killing_season_2013_poster.jpgemperor_2016_poster.jpgthird_person_2013_poster.jpgthe_lovers_2013_poster.jpg
    © Corsan

    Ik ken filmmakers en productiehuizen in Vlaanderen die met nog geen 100'000 euro een langspeelfilm maken en deze met winst kunnen verdelen. Hier heb je een producent die eigenlijk surft op de belastingvoordelen van de tax shelter om heel wat prestigieuze projecten op te zetten, maar geen enkele van die films lijkt echt winst te maken of nog maar een kritisch succes te zijn. De man werkt ook met de meest louche filmregisseurs zoals een Roland Joffé of een Roger Tucker. Daarnaast werkte hij ook met regisseurs als Lee Tamahori en Paul Haggis, maar geslaagde films kon hij er toch niet mee maken. Zo merk je dat de invloed van een producer op een filmproject toch niet te onderschatten is.

    De eerst volgende Corsan film is Emperor (2016) met Adrien Brody in de hoofdrol, waar momenteel nog aan gewerkt wordt. Er zou ook gewerkt worden aan All Quiet on the Western Front (2018),maar of deze prent ooit het daglicht zal zien valt nog af te wachten. Laten we in ieder geval hopen dat al dat geklooi de tax shelter voor filmproducties niet op de helling zet, want er zijn heus wel Europese filmprojecten die echt wel de moeite waard zijn en die nooit een financiering rond hadden kunnen krijgen ZONDER deze 150% fiscale aftrek.

    Update 02/05/2017: Je zal maar eens investeren in de verkeerde films via taxshelter en niet alleen uw inbreng verliezen maar ook nog eens een btw-verhoging krijgt opgediend. Dat mochten 500 tot 700 investeerders ervaren die geïnvesteerd hadden in het ondertussen failliete Antwerpse productiehuis Corsan, volgens De Tijd. In een brief presenteert de fiscus hen nu een extra factuur. Ze moeten ook een belastingverhoging van 10 procent betalen, plus 7 procent intrest voor elk jaar dat is verlopen sinds hun investering van vijf jaar of langer geleden. Het zou gaan over diegenen die een verwachte belastingvrijstelling al definitief hadden geboekt, hoewel ze nog geen fiscaal attest hadden gekregen voor hun taxshelterinvestering. De overige beleggers ontsnappen gelukkig aan een belastingverhoging. Eén lichtpuntje, de belastingdienst laat eveneens weten dat de gedupeerden de 'waardevermindering' die ze uiteindelijk overhielden aan de mislukte taxshelterinvestering, mogen aftrekken van hun belasting als 'beroepskosten'. Al kunnen ze in veel gevallen op die manier slechts minder dan de helft van hun verliezen recupereren

  • Keeping Up with the Joneses (2016) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Hoe vaak krijg je een trailer te zien van een film met alle beste stukjes. Wanneer je dan uiteindelijk de desbetreffende prent bekijkt valt de rest eigenlijk zwaar tegen, en dat kan zeker gezegd worden van Keeping Up with the Joneses (2016) van Greg Mottola (Superbad, Adventureland). Wat nog erger was, de trailer deed met moeite glimlachen.

    keeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Een doodnormaal koppel (Isla Fisher en Zach Galifianakis) heeft moeite om hoogte te krijgen van hun nieuwe, populaire buren. Ze beginnen verdacht gedrag te zien en besluiten het stel daarom te gaan bespioneren. Ze komen erachter dat meneer en mevrouw Jones (Jon Hamm en Gal Gadot) een dubbelleven leiden als geheime overheidsagenten.

    Zach Galifianakis is niet grappig. En dat is eigenlijk al een tijdje het geval na The Hangover films. Due Date (2010) was een saaie prent, The Campaign (2012) was niet grappig en Masterminds (2016) is gewoon slecht. Anderzijds kunnen we genieten van Gal 'Wonder Woman' Gadot in lingerie, maar de scène is niet zo bevredigend als je dacht dat het zou zijn. En als ze dan nog quotes moet debiteren in de stijl van "I could crack a walnut in my vagina", dan heb je echt wel een probleem.

    Het script van Michael LeSieur (You, Me and Dupree) had nochtans zijn verdiensten. Er zat ergens wel een leuke komedie verborgen achter het feit van een 'ideaal koppel' die zich komt nestelen in een cul-de-sac woonwijk en zowat alles op zijn kop zet. Maar daarvoor heb je net iets meer humor nodig, anders maak je een actiefilm in de lijn van Mr. and Mrs. Smith (2005). Keeping Up with the Joneses is gewoon niet grappig en een verspilling van tijd. Het script is ongelofelijk saai en voorspelbaar. Het is tevens het soort film dat je na een week compleet bent vergeten.

    keeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic01.jpgkeeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic02.jpgkeeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic03.jpg
    keeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic04.jpgkeeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic05.jpgkeeping_up_with_the_joneses_2016_blu-ray_pic06.jpg
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Het is ook niet verbazingwekkend dat deze prent in de Top 10 Flops van 2016 is komen te staan. Op Rotten Tomatoes haalt de film amper 19% en 38% bij het publiek. Een mogelijke verklaring voor de flop ligt misschien ook aan het feit dat de release 6 maand werd uitgesteld (van april 2016 tot oktober 2016). Zoiets is nooit gezond voor de box-office. Regisseur Greg Mottola zei in een interview het volgende: "De humor, actie en romantiek zijn altijd gegrond. Deze personages zijn bedoeld om herkenbaar te zijn, en ik denk dat het publiek dat ook leuk zal vind." Ik weet niet precies over welke herkenbaarheid Mottola het heeft - het spionnen-koppel of het koppel die bij de buren inbreekt of te zoeken naar bewijzen dat ze spionnen zijn.

    Keeping Up with the Joneses is vanaf 3 mei 2017 verkrijgbaar op DVD en Blu-ray. Er staat geen audio-commentaar op van de regisseur, wel heel wat deleted scenes en making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 2 mei 2017

    ***Related Post***
    5/01/2012: Mr. and Mrs. Smith filmbespreking

    HQ pics Gal Gadot: 01, 02, 03, 04, 05, 07, 07, 08 en 09

     

    *** Keeping Up with the Joneses trailer ***

  • Arrival (2016) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Eén van mijn favoriete regisseurs van de laatste 10 jaar is zonder twijfel Denis Villeneuve, en na het schitterende Sicario (2015) kwam hij vorig jaar met een alien science fiction film, genaamd Arrival (2016), een film die wel zijn plaats mocht krijgen op de Oscar-uitreiking, maar van de 8 nominaties won het enkel de Oscar voor Best Achievement in Sound Editing. Spijtig verklapte de trailer alweer iets teveel van de plot, maar het was toch genieten van begin tot eind van deze a-typische alien-film.

    arrival_2016_poster13.jpg

    Korte inhoud: Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt de taalkundige Louise Banks (Amy Adams) gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, krijgt ze te maken met een aantal flashbacks. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

    En deze film waren we van de regisseur bijna vergeten, en de reden hiertoe is omdat deze prent wat overschaduwd werd door zijn opkomende Blade Runner (2016) sequel met Ryan Gosling en Harrison Ford, maar deze sci-fi prent is het intelligente antwoord op de absurditeit van het idiote Independence Day. Het is uiteindelijk een soort kruising geworden van Close Encounters of the Third Kind (1977), met de gravitas van een Christopher Nolan. Maar de muziek en de lugubere sfeer maakt van deze film een zuivere Villeneuve prent. Personages die afdwalen in de duisternis komt hier ook aan bod, en opnieuw is het acteerwerk tussen de karakters van cruciaal belang.

    Het is allesbehalve een gewone sci-fi film. Het is een film die filosofeert over het leven en het nut van taal ontrafelt tussen verschillende entiteiten. De vraag die aan het begin van de film wordt gesteld is of taal of wetenschap de sleutel is van vooruitgang. Een discussie die in het begin niet wordt opgelost maar een samenwerking tussen een wetenschapper en een taalkundige zal zorgen voor een heuse doorbraak. Spijtig genoeg blijft de mens de grootste bedreiging en wanneer andere landen hun onderzoek beginnen af te schermen en zich klaar maken om de aliens aan te vallen, lijkt er meteen een hoogdringendheid.

    Qua visuele effecten hebben we hier geen explosies, maar wel indrukwekkende alien-schepen met een wel heel bijzonder binnenwerk waar de wetten van de zwaartekracht blijkbaar een eigen invulling hebben gekregen. Ja, er zijn ook aliens, maar hierover zal ik niks vertellen. Ik laat jullie er zelf van genieten.

    arrival_2016_poster01.jpgarrival_2016_poster02.jpgarrival_2016_poster03.jpgarrival_2016_poster04.jpgarrival_2016_poster05.jpgarrival_2016_poster06.jpg
    arrival_2016_poster07.jpgarrival_2016_poster08.jpgarrival_2016_poster09.jpgarrival_2016_poster10.jpgarrival_2016_poster11.jpgarrival_2016_poster12.jpg
    © 2016 Xenolinguistics, LLC. All Rights Reserved

    Het acteertalent aan boord van dit duister drama is indrukwekkend; naast de hoofdactrice zien we ook nog Jeremy Renner, Forest Whitaker en Michael Stuhlbarg (de acteur uit Boardwalk Empire). Eigenlijk zou ik aanraden de onderstaande trailer niet te bekijken, of bekijk hem maar voor de helft om de smaak te pakken te krijgen. Maar opnieuw willen ze teveel vertellen en hadden ze mij de film al verkocht na 40 seconden. Waarom zoveel plotwendingen in de trailer te steken? Ik zal het nooit begrijpen.

    arrival_2016_blu-ray_pic01.jpgarrival_2016_blu-ray_pic02.jpgarrival_2016_blu-ray_pic03.jpg
    © 2016 Xenolinguistics, LLC. All Rights Reserved

    Wat nog meer indrukwekkend is, is dat deze film werd gemaakt met een productiebudget van 50 miljoen dollar! Leg dat maar eens naast de 175 miljoen dollar van een Suicide Squad (2016). Maar wat mij nog het meeste boeit is dat we hier te maken hebben met een originele film. Arrival is gebaseerd op op een kort verhaal van Ted Chiang, en in scenario gegoten door Eric Heisserer (Lights Out).

    Deze week op 5 mei 2017 zal de film bij ons moeten uitkomen op DVD, Blu-ray, Ultra HD en er is zelfs een steelbox editie van de film. Er staat spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur op de film, maar anderzijds zijn er wel een aantal making of filmpjes die hun licht werpen op de muziekscore, het geluidsontwerp, de montage en het begrijpen van het verhaal.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 6 december 2016

     

    *** Arrival trailer ***