- Page 3

  • David O. Russell neemt afstand van zijn Accidental Love

    Pin it!

    Met deze film duiken we even in de tijd, meer precies in 2008 wanneer de prent nog de titel van Nailed had. We weten ondertussen allemaal wel dat regisseur David O. Russell niet de beste reputatie heeft wanneer het over ‘werken met acteurs’ gaat. De man ging op de vuist met George Clooney op de set van Three Kings (1999) en ging compleet door het lint op de set van I Love Huckabees (2004). Het laatste slachtoffer van Russell’s charme-offensief zou gevallen zijn op de set van de politieke-komedie Accidental Love (2015), waar acteur James Caan de set zou hebben verlaten.

    accidental_love_2015_poster.jpg

    De reden van het dispuut draaide rond een koekje. Volgens de Hollywood Reporter speelde Caan een man die zich verslikte op een koekje. Nu wou Russell dat hij enerzijds zich verslikte maar anderzijds ook nog eens aan het hoesten was om alles waarschijnlijk veel dramatischer te maken. Caan repliceerde dat dit niet kon. Als iemand stikt op een koekje gaat deze niet staan hoesten. Russell wilde niet toegeven en zei de twee versies op te nemen, met als gevolg dat Caan de set verliet, overtuigd dat de regisseur zijn eigen versie zou kiezen en niet de interpretatie van de acteur.

    De filmproducer zou nog getracht hebben om de meningsverschillen te verhelpen, maar zonder succes. Blijkbaar zou er een onderliggend conflict zijn tussen de twee mannen. Volgens de producer zou Russell zich wel professioneel hebben gedragen en is de toestand niet ontaard in irrationele uitspattingen. Caan had echter maar een klein rolletje van twee dagen shoot en de schade van de her-casting zou minimaal zijn.

    Accidental Love is het verhaal van een naïeve serveerster Alice Eckle (gespeeld door Jessica Biel) die per ongeluk in het hoofd wordt geschoten door een onhandige klusjesman en zijn spijkerpistool. Door het incident lijkt ze emotioneel onstabiel te zijn en constant hunkerend naar seks. De niet verzekerde Alice besluit vervolgens voor haar rechten op te komen en vertrekt naar Washington. Daar ontmoet ze het immorele congreslid Howard Ryder (Jake Gyllenhaal), met wie ze al snel in bed belandt, maar die haar toch helpt om haar eigen politieke carrière van de grond te krijgen.

    In de film is ook een rol weggelegd voor James Marsden, Catherine Keener, Olivia Crocicchia en Tracy Morgan.

    Jessica Biel met een overdreven seksuele appetijt, lijkt mij al een voltreffer te zijn. Hoewel, net als Black Snake Moan (2006) - een film met een oversekste Christina Ricci – flopte ook deze prent aan de box-office.

    Maar de grootste reden waarom deze film uiteindelijk een flop was - en stilaan komen alle tongen los en krijgen we steeds meer te weten over deze gefaalde productie - is dat de producers niet "solvabel" waren. Acteurs zoals Jake Gyllenhaal en Jessica Biel zijn op een gegeven moment opgestapt omdat ze niet zeker waren ooit betaald te worden voor hun prestaties. Meer nog, de vakbonden hadden iedereen opgeroepen om deze film te boycotten omdat de makers geen geld hadden om de ploeg te betalen. Producer David Bergstein heeft dan een poging ondernomen om de film alsnog af te werken en nam een monteur onder de arm. Er werden zelfs reshoots gepland met Jessica Biel and Tracy Morgan (die contractuele verplichtingen hadden) zonder de aanwezigheid van de regisseur.

    De uiteindelijke final cut werd gepresenteerd aan David, maar hij wou er niks mee te maken hebben. Op de affiche van de film staat dan maar een pseudoniem als naam, "Stephen Greene" ipv. David O. Russell. Logisch ook want de film werd gedraaid in 2008, nog vóór er iets wat over ObamaCare, maar ondertussen is de film eigenlijk niet meer relevant. Mocht iemand deze film ooit hebben gezien, laat ons iets weten in de commentaren wat jullie ervan vonden.

    ***Related Post***
    04/02/2009: Christian Bale werpt F-bommen op Terminator Salvation set
    03/04/2007: David O. Russell flipt op de set van I Love Huckabees

     

    *** Accidental Love trailer ***

  • Tomb Raider met Alicia Vikander als Lara Croft

    Pin it!

    Ik geef geen moer om de nieuwe Tomb Raider (2018). Laten we eerlijk zijn, de game-adaptaties falen keer op keer. Zelfs de meest hoopvolle films zoals Assassin's Creed (2016) kunnen niet overtuigen bij het publiek. Tot nu toe lijkt Warcraft (2016) de enige film die nog de moeite was.

    En opnieuw krijgen we een sprenkeltje hoop nadat bekend werd dat niemand minder dan de Zweedse Oscar-winnares Alicia Vikander de rol zou spelen van Lara Croft. Een talentvolle acteur is uiteraard geen garantie op een geslaagde film (cf. Michael Fassbender in Assassin's Creed). Maar toch, Alicia is eigenlijk wel een zeer interessante keuze, en ik ben zeer benieuwd om haar bezig te zien in haar eerste echte actierol.

    tomb_raider_2018_pic01.jpg
    © 2017 Warner Bros. Entertainment Inc. & MGM Pictures Inc. All Rights Reserved.

    Korte inhoud: Het is inmiddels zeven jaar geleden dat de vader en excentrieke avonturier van de 21-jarige Lara (Alicia Vikander) verdwenen is. In plaats van het bedrijf van haar vader over te nemen, werkt ze als fietskoerier in de chaotische straten van Londen terwijl ze collegelessen volgt. Gezet om haar eigen pad te smeden en tegen de wil van haar vader, wordt ze uiteindelijk geïnspireerd om de verdwijning te onderzoeken en reist ze naar zijn laatst bekende locatie: een fabelachtig graf op een mythisch eiland ergens voor de kust van Japan. Maar haar missie zal niet makkelijk zijn en het bereiken van het eiland zal zeer verraderlijk zijn. En de inzet lijkt alleen maar hoger te worden.

    De film wordt momenteel geshoot door de Noorse regisseur Roar Uthaug, die indruk maakte met zijn actie drama The Wave (2015), maar dit zal ook zijn eerste Hollywood film zijn. Het scenario werd geschreven door Geneva Robertson-Dworet, die een beetje ervaring heeft en ondertussen het script aan het schrijven is van Sherlock Holmes 3 (2018) en de game-adaptatie Dungeons & Dragons (2018). En oh ja, ook Gotham City Sirens van David Ayer zou met haar steun vorm krijgen.

    Hoe deze dame zo populair is geworden heeft alles te danken met het feit dat ze twee filmscenario's heeft geschreven (Ares en Hibernation) die werden opgenomen in de Black List (lijst van sterke scenario's die nog een verfilming moet krijgen). Geneva heeft een grote interesse in wetenschap en science-fiction, dus benieuwd hoe ze haar passie zal kunnen verwerken in deze Tomb Raider prent.

    Naast Vikander zien we ook nog Walton Goggins, Hannah John-Kamen, Daniel Wu en Dominic West. We moeten nog minstens 9 maanden wachten alvorens Tomb Raider in de bioscoop komt. Nu is het afwachten naar die eerste trailer.

    Alicia Vikander HQ pics: 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14 & 15

  • Rough Night met Scarlett Johansson

    Pin it!

    De premisse van deze Rough Night (2017) lijkt een soort gekke cocktail van Weekend at Bernie's (1989) en Very Bad Things (1998). Zeer origineel is het niet, maar dit kan best een leuke guilty pleasure prent worden.

    Rough Night,Scarlett Johansson,zoe kravitz,Kate McKinnon,Jillian Bell,Ilana Glazer,Demi Moore,The Hangover,Weekend at Bernies,Very Bad Things

    Korte inhoud: Het verhaal volgt vijf beste vriendinnen - Jess (Scarlett Johansson), Blair (Zoë Kravitz), Pippa (Kate McKinnon), Alice (Jillian Bell) en Frankie (Ilana Glazer) - van de middelbare school die zich jaren later herenigen voor een wild vrijgezellenfeest in Miami. Het feest neemt een donkere wending wanneer ze per ongeluk een mannelijke stripper doden. De vriendinnen worden gedwongen de koppen bij elkaar te steken om het ongeval te verbloemen.

    Toch denk ik dat deze female Hangover film niet meteen zal blijven nazinderen. En Scarlett zal toch moeten oppassen want de laatste cijfert ze zichzelf weg als acteertalent. Misschien is de tijd aangebroken voor iets minder actie en comic en iets meer drama. Scarlett bewees met films als Match Point en Girl with a Pearl Earring dat ze heel wat potentieel heeft, maar Match Point is ondertussen meer dan 10 jaar geleden. Wat heeft ze in tussentijd van sterke rollen vertolkt? Under the Skin (2013) vond ik een bijzondere film, maar qua acteerwerk was het voor haar niet meteen een uitdaging.

    Origineel was deze film Move That Body genoemd, later Rock That Body en nadien Girls Night Out. Uiteindelijk hebben ze gekozen voor Rough Night, misschien wel de beste titel van de vier. Toch zijn er nog wat posters in omloop met de oude titels en zoiets is nooit gezond voor de marketing. Toch denk ik niet dat Sony zich veel zorgen hoeft te maken, deze prent zal zich zo terugverdienen. In de film lijkt er ook een rol weggelegd voor Demi Moore en Enrique Murciano. Rough Night zou deze zomer bij ons moeten uitkomen.

     

    *** Rough Night trailer ***

  • Assassin's Creed (2016) *½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik had hoge verwachtingen bij Assassin's Creed (2016) die met zijn Oscar cast misschien wel de eerste game adaptatie kon zijn die de vloek kon verbreken. En ik moet toegeven, visueel blaast deze prent alle andere game-adaptaties weg (inclusief de Resident Evil films). Maar daarmee is ook alles gezegd, want verder valt hier niks te rapen, en deze prent viel nog meer tegen dan Warcraft (2016). Warcraft is Oscar-materiaal naast deze prent.

    assassins_creed_2016_poster_02.jpg

    Korte inhoud: Dankzij een revolutionaire technologie die de sleutel vormt tot het oprakelen van iemands genetische herinneringen weet Callum Lynch (Michael Fassbender) de avonturen van zijn voorvader Aguilar in het 15e eeuwse Spanje te beleven. Callum ontdekt dat hij afstamt van een mysterieus geheim genootschap, de Sluipmoordenaars, en bouwt een enorme hoeveelheid eeuwenoude kennis en vaardigheden waarmee hij het in het heden opneemt tegen de machtige en oppressieve Orde van de Tempeliers.

    Ik ben een fan van de games en het deed pijn om te zien hoe ze met alle middelen die ze voorhanden hadden, er gewoon een zooitje van hebben gemaakt. De film is zo slecht dat de mensen van de mislukte Passengers (2016) nu opgelucht kunnen ademhalen dat er deze week nog slechtere films in de aanbieding zijn. De game had nochtans veel potentieel voor een geslaagde adaptatie gezien er heel wat verhaal in de games zit en de karakters zijn tevens interessant genoeg voor een actiefilm. Hoe ze deze film hebben kunnen verneuken met een dergelijke cast en een productiebudget van zomaar eventjes 125 miljoen dollar, is mij een mysterie.

    Ik had de indruk dat regisseur Justin Kurzel niet echt goed wist hoe hij deze adaptatie moest aanpakken, en zijn grootste fout was om deze film voor een flink deel te laten afspelen in het heden ipv het verleden. Het heden was saai en deprimerend, de korte scènes uit het verleden zagen er verrassend goed uit. Ja, films maken in de 15e eeuw kosten geld. Er moeten heel wat sets worden gebouwd en de kostuums moeten gemaakt worden, maar met 125 miljoen heb je toch niet zo heel veel excuses. Komt daar bij dat ze bijna al hun geld gepompt hebben in Spaanse inquisitie scènes met honderden figuranten. Misschien mochten deze scènes wat ingekort worden ten voordele van andere scènes in het verleden, of op z'n minst iets meer verteld OVER de Spaanse inquisitie; gezien we als kijker zo goed als NIETS hebben bijgeleerd. Maar dat constant geswitch naar het heden maakt de film behoorlijk onsamenhangend en voor een publiek die de game niet kent zal het ook behoorlijk verwarrend overkomen. De film begint zelfs met Fassbender als een kleine jongen, in een bijzonder vreemde scène waarin zijn ouders beslissen om er een eind aan te maken omdat ze zijn ontdekt, maar wanneer de jonge Cal bij het huis aankomt zijn de wagens van de vijanden nog mijlenver weg en je vraagt je af waarom zijn ouders die ook assassins zijn niet voor de vlucht hadden gekozen.

    assassins_creed_2016_pic01.jpgassassins_creed_2016_pic02.jpgassassins_creed_2016_pic03.jpg
    assassins_creed_2016_pic04.jpgassassins_creed_2016_pic05.jpgassassins_creed_2016_pic06.jpg
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Na het zien van de film wist ik meteen hoe ze dit verhaal veel beter hadden kunnen benaderen en ik begrijp niet dat het script van Michael Lesslie, Adam Cooper en Bill Collage ooit groen licht heeft gekregen. Het script hing met haken en ogen aan elkaar en op geen enkel moment had je echt voeling met de karakters of met de reis die ze doormaken. Alle personages (met misschien Maria als uitzondering) mocht sterven, we zouden er geen traan om laten. Ik snap zelfs niet de relatie tussen Sofia (Marion Cotillard) en Cal Lynch (Fassbender). Waarom is zij zo bezorgd in hem en niet in al die andere "test objecten" die ze heeft gebruikt? Is het omdat hij er goed uitziet? En wat is het nut val al die shots van die vogel? En wat was het nut van het afsnijden van de vinger? En hoe komt het dat al zijn "jedi-buddy-assassins" plots in actie schoten nadat de Animus gebroken was? Hadden ze iets gevoeld in 'The Force'?

    De assassins design viel nog wel goed mee. Het ganse Animus toestel zag er behoorlijk overtuigend uit, de kostuum design was uitmuntend en Fassbender is perfect gecast. Het begint al met een executie waar hij een perfecte vertolking neerzet. De schrik van de nakende dood is te lezen in zijn ogen. Zelfs de villains in de film 'zien' er bad ass uit, en dan in het bijzonder het karakter van Ojeda, gespeeld door de Libanese acteur Hovik Keuchkerian. Ook de tussenkomst van Jeremy Irons kan nooit verkeerd zijn, maar deze prent was een verspilling van zijn tijd. Zelfs de relatie tussen Aguilar en Maria (Ariane Labed) viel eigenlijk nog wel mee, en ik begrijp niet dat ze deze relatie niet meer hadden uitgewerkt in 1492 in plaats van constant naar het heden te reizen.

    Assassin's Creed animated pictureAssassin's Creed animated pictureAssassin's Creed animated picture
    © 20th Century Fox Home Entertainment

    Ze hadden fantastische sets en ik wou dat ze in dat tijdperk hadden gebleven. Zelfs de actie-scenes uit het verleden worden verknipt met Animus acrobatieën. What were they thinking?!? Ik was constant uit het verhaal gekatapulteerd. Alle momentum was meteen verneukt. Hier en daar wel een leuke actie-scène, maar daar hou je geen 2u en 20 minuten een publiek mee aan het lijntje. Op het einde van de film hadden ze tevens gebruik gemaakt van een muzieknummer met de lyrics 'That ain't right, that ain't right' en dat had geen betere omschrijving kunnen zijn van dit treinongeluk. Assassin's Creed loopt ondertussen in de bioscoop. Komt er een vervolg? Ik zit er niet op te wachten, maar ik zou denken van wel indien deze film 300 miljoen overschrijdt (wat niet gemakkelijk zal zijn). Ik speel de games wel.

    De DVD, Blu-ray en 4k Ultra HD van Assassin's Creed is vanaf 10 mei 2017 beschikbaar. Het bevat een kijkje achter de schermen op de set van Assassin’s Creed. Daarnaast bevat de Blu-ray allerlei leuke extra’s waaronder gesprekken met regisseur Justin Kurzel en een aantal verwijderde scenes met begeleidend commentaar van de regisseur en editor Christopher Tellefsen.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 11 mei 2017

     

    *** Assassin's Creed trailer ***

  • King Arthur: Legend of the Sword (2017) *** recensie

    Pin it!

    Een review-embargo tot de dag van de release doet altijd de wenkbrauwen fronsen. Het nut van een embargo kan handig zijn indien de film heel wat mogelijke spoilers bevat die de filmervaring voor het publiek kan verzuren. Dat was zeker niet het geval bij King Arthur: Legend of the Sword (2017), want uiteindelijk kent iedereen wel in grote lijnen het verhaal van excalibur. Anderzijds kan een embargo er ook voor zorgen dat een "slechte film" ietwat gespaard kan worden. En ook dit is niet het geval bij de nieuwe film van Guy Ritchie, ... hoewel, de Amerikaanse film heeft de film een 9% gegeven op Rotten Tomatoes (na 20 reviews). Vanwaar deze "haat" afkomstig is, is me een mysterie. King Arthur is één van de leukere verstand-op-nul films van het jaar! Ik ga met deze review dus tegenin de negatieve toon van de Amerikaanse filmpers.

    king_arthur_legend_of_the_sword_2017_poster02.jpg

    Korte inhoud: De jonge Arthur (Charlie Hunnam) heerst over de steegjes van Londonium (Londen uit de Romeinse periode), maar is zich niet bewust van het leven waarvoor hij is voorbestemd, tot op de dag wanneer hij het zwaard Excalibur in handen krijgt en direct uitgedaagd wordt, staat Arthur voor belangrijke keuzes. Hij sluit zich aan bij het verzet met de hulp van een mysterieuze jonge vrouw genaamd The Mage (Astrid Bergès-Frisbey) en Bedivere (Djimon Hounsou), moet hij de magische kantjes van het zwaard leren gebruiken. Wat Arthur te doen staat is zijn demonen confronteren en de mensen te verenigen om zich te wreken over de tiran Vortigern (Jude Law) die zijn kroon heeft gestolen heeft en zijn vader (Eric Bana) en moeder heeft vermoord.

    King Arthur is een geslaagde mix van Game of Thrones en Sons of Anarchy, geheel in Guy Ritchie mode, inclusief de slow motions, het heftig camera-geschud, de sarcastische boefjes en het scherpe montagewerk. Like it or hate it! Het is geen Lord of the Rings film en heeft daar op geen enkel moment de intentie voor. Toen ik de trailer zag had ik het gevoel dat de Guy Ritchie stijl misschien niet compatibel zou zijn met het 'medieval fantasy' genre, maar niet dus. Meer nog, het is verfrissend en het laat je nauwelijks op adem komen. De intro vertelt op 15 minuten tijd waar we zijn, wat het conflict is, wie de karakters zijn, en hoe Arthur de aanslag als peuter heeft overleefd en uiteindelijk is opgegroeid in de straten van Londinium van klein boefje tot een soort ringleider. Een andere regisseur had hier gemakkelijk 90 minuten voor nodig gehad. Guy Ritchie vertelt datgene wat essentieel is voor de kijker en doet het op een manier die bijzonder aanstekelijk is. Uiteraard, indien je naar de bioscoop gaat om een getrouwe weergave te zien van de legende, dan zal je van een koude reis terugkomen.

    Mijn tweede vrees bij het zien van de trailer dat er weinig 'magie' aan de film te pas zou komen. Helemaal niet. Meer nog, de film zit boordevol magie. Het is een loepzuivere 'fanatasy film' zoals ik ze wil zien met gigantische olifanten, magiërs, reuzenslangen, vuur-spells en duistere rituelen met offers aan octupus-achtige nymphen. Het is een spektakelfilm met een Charlie Hunnam die bijna een kwart van de film in blote gespierde torso rondloopt en de zintuigen van elke vrouw wel zal prikkelen. En qua spieren was het echt wel indrukwekkend. Kleine anekdote; Hunnam was zwaar afgevallen bij het laatste seizoen van SoA en hoewel Ritchie overtuigd was door zijn acterend vermogen had hij zijn twijfels over de fysiek van de acteur en deed tevens ook audities met Henry Cavill en Jai Courtney.

    Charlie wist dat zijn fysiek uiterst belangrijk was voor de rol en zei de regisseur: "Look, dude, you keep bringing this up, the physicality. Its obviously your primary concern. So if you want to do away with all this auditioning bollocks, I'll fucking fight those other two dudes. I know who they are. You can bring them both in here. I'll fight them both. The one who walks out the door gets the job." Na dit kreeg hij meteen de rol toebedeeld. Charlie begon nadien aan zijn 16u/dag workout met 500 tot 100 push-ups en liet zijn gewicht stijgen naar 86 kilo. Was dat noodzakelijk voor het verhaal? Wel, ja. Hij was een ringleider en moest in bepaalde scènes toch fysiek kunnen overtuigen. Daarnaast zijn de zwaarden waarmee ze vechten behoorlijk zwaar.

    king_arthur_legend_of_the_sword_2017_pic07.jpgking_arthur_legend_of_the_sword_2017_pic08.jpgking_arthur_legend_of_the_sword_2017_pic09.jpg
    king_arthur_legend_of_the_sword_2017_pic04.jpgking_arthur_legend_of_the_sword_2017_pic05.jpgking_arthur_legend_of_the_sword_2017_pic06.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    Het verschil met een film als King Arthur (2004), die het verhaal vertelt van de ridders van de ronde tafel, kon haast niet groter zijn. Dit was een levenloze prent. In Legend of the Sword ga je meevoelen met elk van de personages. Zelfs de kleinere bijrollen, gespeeld door Aidan Gillen, Freddie Fox, Craig McGinlay, Tom Wu, Kingsley Ben-Adir, Neil Maskell en Annabelle Wallis bieden misschien geen diepgang maar wel heel wat reliëf aan het verhaal. Maar één van de betere vertolkingen - ook al had de acteur een kleine rol - was deze van Eric Bana, die perfect gecast was als de koning.

    Ritchie is zijn carrière begonnen met verhalen over bendes (Lock Stock, Snatch, ...) en dit script van David Dobkin en Joby Harold, met de hulp van scenarist Lionel Wigram, volledig naar zijn hand gezet. Zelfs de vechtscènes zijn van een degelijk niveau. Maar wat had je verwacht van een regisseur met een zwarte band in Jiujitsu. De eerste act is het beste van de film, de tweede act steekt bijzonder slordig in mekaar, en ook de derde act had misschien nog een rewrite kunnen gebruiken. Hier voel je in ieder geval dat de vele reshoots deze productie niet hebben geholpen. Mits een beter script had Charlie Hunnam ook iets verder van Jackson 'Jax' Teller kunnen komen en iets dichter bij een persoonlijke vertolking van King Arthur. Vaak heb je de indruk dat "cool" zijn net iets belangrijker was dan "geloofwaardig" en "consistent".

    king_arthur_legend_of_the_sword_2017_poster03.jpgking_arthur_legend_of_the_sword_2017_poster04.jpgking_arthur_legend_of_the_sword_2017_poster06.jpgking_arthur_legend_of_the_sword_2017_poster05.jpgking_arthur_legend_of_the_sword_2017_poster07.jpg

    Net zoals in heel wat films is de muziek een belangrijke factor, en ook in King Arthur: Legend of the Sword is de muziek van Daniel Pemberton een geslaagd experiment geweest. En ook al waren de visuele effecten niet altijd van een even overtuigend niveau, de fotografie van John Mathieson is bijzonder knap. Toch waren er een aantal interieur-scènes die misschien net iets meer licht en sfeer konden gebruiken. Toch had deze film 175 miljoen gekost en weet dus niet waar al het geld naar toe is gegaan. Anderzijds voel je het enthousiasme van de cast en die kleine cameo-rollen, zoals deze van David Beckham, zijn gewoon te gek. Er zit veel humor in deze prent, maar dit is een Guy Ritchie film, en je voelt dat het menens is.

    Normaal duurt de productie van een langspeelfilm tussen de 6 en 9 maanden, Ritchie heeft 3 jaar aan deze prent gewerkt en dit voor een beperkt loon, ook al was het productiebudget gezet op 175 miljoen, voornamelijk ten koste van de cast, de sets, de kostuums en vooral de visuele effecten waar ze met honderden aan gewerkt hebben (spijtig genoeg niemand van ILM of Weta Digital). Mocht deze film een succes zijn, dan zouden er nog 5 sequels volgen! (ook al zal het niet eenvoudig zijn met de tegenvallende marketing en de zwakke reviews) Toch hoop ik op een vervolg, want ik heb echt genoten van deze rollercoaster en heb volledig de smaak te pakken. De pers heeft kritiek op het zwakke script, de onduidelijke accenten, het gebrek aan sterke vrouwen en de overheersende stijl van Ritchie. Volgens mij waren ze ook voor een stuk bevooroordeeld door de vele vertragingen, reshoots en de uiteindelijke review-embargo, maar ook door de verwachting van een serieuze R-rated Hollywood adaptatie (ipv. een keuke Britse actieprent). Wel, ik heb hier meer van genoten dan om het even welke Transformers film. Als je houdt van Guy Ritchie en video-games (Er zit bvb. een boss-fight in op het einde van de film!), dan zal je hier met volle teugen van genieten.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 10 mei 2017

    ***Related Posts***
    15/05/2017: 5 redenen waarom King Arthur flopte tijdens openingsweekend
    24/01/2017: King Arthur: Legend of the Sword draagt de Guy Ritchie stempel

     

    *** King Arthur: Legend of the Sword trailer ***

  • Allied met Brad Pitt en Marion Cotillard krijgt meteen veel media-aandacht

    Pin it!

    Deze week komt de Blu-ray uit van Allied (2016) van Robert Zemeckis. Een film waarmee Brad Pitt onverwacht veel publiciteit bij kreeg, maar dat was dan ook de enige buzz die deze film kreeg. Er werd met name gelekt dat Brad Pitt in een midlife crisis zat, en niet van de alcohol, drugs, actrice Marion Cotillard en Russische hoertjes kon blijven. Kwam daar bovenop dat Angelina Jolie de scheiding had aangevraagd, en heel wat mensen wisten meteen van deze opkomende oorlogsfilm.

    allied_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: 'Allied' volgt een Britse geheimagent, Max Vatan (Brad Pitt) genaamd, die in 1942 op een gevaarlijke missie wordt gestuurd in Noord-Afrika. Daar ontmoet hij vervolgens een Franse verzetsstrijdster Marianne Beausejour (Marion Cotillard) op vijandelijk gebied. Wanneer ze elkaar na een tijdje terug treffen in Londen, brengt de extreme druk van de oorlog hun relatie in gevaar.

    De korte inhoud lijkt wat boring, maar de film werd geschreven door Steven Knight (Eastern Promises, Locke, "Peaky Blinders") en hij is toch wel een talentvol scenarist. De film had ook wel iets weg van een Casablanca (1942), die ook al ging over een romance in Noord-Afrika tijdens de tweede wereldoorlog. Voor Brad Pitt is dit ondertussen zijn 4de oorlogsfilm na Inglourious Basterds, Beyond All Boundaries en Fury. Jennifer Aniston verloor Brad Pitt op de set van Mr. and Mrs. Smith (2005) aan Jolie, zoveel jaar later lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Niemand lag wakker de Smith film, maar met de breuk werd het een box-office hit, vreemd genoeg genoot deze film niet van de schandaal-sfeer. Meer nog, het werd een flop. De film had een productiebudget van 80 miljoen dollar en moest minstens 160 miljoen opbrengen voor een break-even. Wereldwijd bracht Allied maar 120 miljoen dollar op.

    Pitt en Jolie hadden vorig jaar nog een film samen, genaamd By the Sea (2015), geschreven en geregisseerd door Jolie, maar deze film was ook al iets van een flop. De prent werd slechts in 142 zalen uitgebracht in de States en bracht wereldwijd maar 3 miljoen dollar op met een productiebudget van 10 miljoen. Het verhaal had weliswaar een soort profetisch karakter, gezien het ging over een koppel wiens relatie niet goed zat en ze via een gaatje in de muur naar een ander koppel staarden. Dit had een soort Michelangelo Antonioni Blowup/Peeping Tom film kunnen worden, maar sloeg de bal toch verkeerd omdat we als kijker geen voeling hadden met de karakters. Het duurde ook allemaal véél te lang en even had je gevoel naar een Tom Cruise/Nicole Kidman scène te kijken uit Eyes Wide Shut (1999). En na deze prent liep ook deze relatie op de klippen.

    allied_2016_brad_pitt_marion_cotillard.jpgallied_2016_brad_pitt_marion_cotillard_pic2.jpg
    © 2016 Universal Pictures

    Allied is geen slechte film maar er zitten teveel zwakke momenten in en heeft op geen enkel moment het charisma of het epische karakter van een The English Patient (1996). Eigenlijk is het een vrij banaal verhaal die pretendeert meer te zijn maar geen enkele verrassing inhoudt. Het begin stak vrij goed in mekaar maar zak halverwege in mekaar als een pudding en het einde is echt wel teleurstellend. Allied bevat geen echte emoties en ik kan niet zeggen dat Zemeckis geen pogingen heeft ondernomen voor wat meer diepgang. We zien zelfs een schitterende liefdesscène in het midden van een zandstorm. Ondanks alle inspanningen geloofde ik toch niet echt in de emoties en gevoelens van de sterren-duet. De chemie werkte gewoon niet.

    Allied komt op 10 mei uit op DVD en Blu-ray en bevat een boel extraatjes van making of filmpjes en overzichten van de visuele effecten. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur over de gehele film. Allied is geen slechte film, maar gezien het aanwezige filmtalent voor en achter de camera, had ik er toch wel iets meer van verwacht.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 9 mei 2017

     

    *** Allied trailer ***