- Page 4

  • The Eyes of My Mother (2016) ***½ recensie

    Pin it!

    Hoeveel diepgang kan je steken in een film van 76 minuten lang? Deze vraag vroeg ik mezelf af bij aanvang van The Eyes of My Mother (2016), een creepy zwart wit horror prent die je toch even met een ongemakkelijk gevoel de zaal uitstuurt.

    the_eyes_of_my_mother_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Francisca (Olivia Bond) woont met haar ouders op een afgelegen boerderij. Wanneer de vader een namiddag afwezig is, worden moeder en dochter bezocht door een vreemde waardoor hun idyllisch leven helemaal verstoord wordt. Francisca geraakt diep getraumatiseerd, maar die namiddag doet tevens curiositeiten in haar ontwaken, en als jonge vrouw (Kika Magalhães) bekijk ze de wereld op een compleet andere manier.

    Het is de debuutfilm van Nicolas Pesce die hier toch wel een schrikwekkend portret maakt van een getraumatiseerd meisje die geen weg weet met het verlies van haar ouders. Het deed me wat denken aan Excision (2012) ook al is deze prent net dat tikkeltje meer geraffineerd in zijn benadering.

    Het is tevens een fascinerende psychologische benadering van een meisje die is afgezonderd van de buitenwereld en haar ouders op vrij jonge leeftijd verliest. Haar sociaal contact is uiterst beperkt tot bijna onbestaand en wanneer haar moeder vermoord wordt door een gek en haar vader de moordenaar opsluit in zijn schuur, weet de kleine Francisca niets beters om voor de man te zorgen alsof het een diertje was. Het beeldje van de maagd Marie duikt soms ook op in de achtergrond wat ook zou kunnen wijzen op een religieuze context. In het begin van de film vertelt de moeder het verhaal van de Heilige Franciscus van Assisi en hoe hij in de wildernis leefde en stigmata verkreeg. Maar voegt ze er aan toe, hij stierf aan de gevolgen van een oogziekte, wat ook de oorzaak was van zijn psychose. Haar conclusie luidt dan ook: "Eenzaamheid kan gekke dingen doen met de geest." Wanneer haar dochtertje, die de naam overigens draagt van de heilige, haar prikt aan de doornkroon van het beeld van Franciscus in de tuin, dan weet je genoeg.

    De enige leerschool die Francisca heeft gekregen is de dissectie van dieren en meer bepaald het verwijderen van ogen. En dit is een horrorfilm dus hoef ik er geen tekening bij te maken van wat er komen zal. Gezien de zwart-wit fotografie zien we geen bloed, maar net zoals Psycho (1960), heb je geen bloed nodig om gruwel in beeld te brengen. Komt daar nog bij dat alles heel esthetisch in beeld is gebracht. Het enige onlogische aan deze prent is dat het meisje over een wel heel verbazingwekkende fysieke kracht moet beschikken om zo met lichamen te zeulen. Daarnaast duurt de film ook veel te kort om echt het personage van Francisca te doorgronden of nog maar te weten waarom ze bepaalde acties doet. Is het een verwerkingsproces na een trauma of scheelt er echt iets met haar ... of beide. The Eyes of My Mother was te zien op het BIFFF en hopelijk binnenkort bij ons uitgebracht op Blu-ray.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 9 april 2017

     

    *** The Eyes of My Mother trailer ***

  • Het 5de en laatste seizoen van Person of Interest op Blu-ray

    Pin it!

    Je zal het niet kunnen geloven maar ze zullen eindelijk eens een punt zetten achter "Person of Interest", nadat ze er al 4 seizoenen uit hebben geperst. Het 5de en laatste seizoen is deze week ook uitgebracht op DVD en Blu-ray.

    the_person_of_interest_season_5_blu-ray.jpg

    Het was een mooie rit geweest voor bedenker Jonathan Nolan, en dit laatste seizoen serveert ons ook datgene wat we van deze serie gewend zijn. Elk seizoen telde steeds verschrikkelijk veel afleveringen en in tegenstelling tot de 23 afleveringen in seizoen 4 hebben ze het aantal nu teruggedrongen tot 13. Een dergelijke ingreep zie je wel vaker (cf. Game of Thrones), en zorgt er voor dat er meer budget vrijkomt voor elke aflevering, en dat was er ook wel een beetje aan te zien.

    Doorheen het seizoen krijgen we opnieuw de sterke band te zien tussen de teamgenoten, maar het is de relatie tussen Finch en de Machine die de meeste aandacht trekt. Een groot deel van de spanning van de eerste aflevering draait rond de inspanningen om een stervende Machine te doen herleven. Het dilemma blijft echter bestaan of het wel ethisch is om zo'n krachtig instrument in stand te houden, of nog dat het een risico vormt wanneer het in de verkeerde handen zou geraken.

    Anderzijds zien we ook dat Fusco (Kevin Chapman) gelinkt wordt aan de moord op Elias en Dominic, en moet de machine ook hier redding bieden. Maar de besluitvorming blijft moeilijk, vooral wanneer de toekomst op het spel staat. Er is geen manier om te weten wat de gevolgen zijn van de beslissingen van Finch. De speciale band tussen Root (Amy Acker) en Finch (Michael Emerson) wordt versterkt als ze zijn beslissing ondersteunt om de machine te doen herleven. De Samaritaan hardware is wel een stapje voor en is al even krachtig als de Machine. Het wordt tevens geïnstalleerd in persoonlijke apparaten van burgers (een knipoog naar het Europees programma van The Internet of Things).

    Uiteraard is er ook nog John Reese Jim Caviezel en Sameen Shaw (Sarah Shahi) die voor de nodige combat-situaties zorgen. Op de Blu-ray vinden jullie nog een aantal making of ilmpjes alsook het Comic-Con panel interview uit 2015.

     

    *** Person of Interest trailer ***

  • Speelt Tom Cruise Count Dracula of Van Helsing in The Mummy?

    Pin it!

    En we hebben ondertussen al een nieuwe trailer van The Mummy (2017) van Alex Kurtzman en geschreven door Christopher McQuarrie. Ik begin er stilaan meer en meer interesse in te krijgen. Het is enerzijds een reboot van The Mummy franchise maar tevens het begin van een Universal monster saga, met Dracula, The Wolf Man, Frankenstein en waarschijnlijk nog een pak meer lugubere figuren.

    the_mummy_2017_poster02.jpg

    Korte inhoud: Een eeuwenoude koningin (Sofie Boutella uit Kingsman: The Secret Service en Star Trek Beyond) ligt veilig begraven in een crypte diep onder de meedogenloze woestijn. Haar lot was ooit ten onrechte van haar afgenomen. In de huidige tijd ontwaakt ze. Doordat haar kwaadwilligheid eeuwenlang is gegroeid stort ze haar verschrikkingen, die het menselijke bevattingsvermogen overschrijden, over de wereld uit.

    En de vraag aan ieders lippen is welk personage Tom Cruise op het einde van deze film zal spelen. Want ja, Cruise maakt onderdeel uit van de nieuwe Universal Monsters franchise, dus zou het me wel verbazen dat hij GEEN monster zal vertolken. De naam van Nick Morton zal wel een schuilnaam zijn. Ik verwacht niet dat hij zal opduiken als weerwolf, maar het zou mij niet verbazen mocht hij terugkeren in de rol van vampier, na zijn geslaagde vertolking in Interview with the Vampire (1994). Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij zich ontpopt tot vampieren-verdelger en een nieuw soort Abraham van Helsing zal worden. Gezien 'de mummie' in deze film een vrouw is, denk ik dat de makers geen schrik hebben om wat af te wijken van de traditionele looks.

    In de andere rollen zien we nog Russell Crowe (zijn eerste samenwerking met Cruise overigens) in de rol van Dr. Henry Jekyll en Annabelle Wallis als de waarschijnlijke romantic interest van Cruise. Ik hoop alleen dat de regie op iets zal trekken, want Alex Kurtzman heeft eigenlijk niet zo zot veel ervaring achter de camera en met trailers moet je opletten. Het is niet de eerste keer dat het Rolling Stones nummer 'Tainted Black' gebruikt wordt voor een trailer of een filmscène, en we zien vooral heel veel cgi en bitter weinig dialogen. We zullen moeten afwachten. The Mummy komt in de bioscoop vanaf 7 juni 2017.

    ***Related Post***
    07/12/2016: De eerste trailer van The Mummy

     

    *** The Mummy trailer #2 ***

  • Free Fire (2016) **** recensie

    Pin it!

    Het Brussels International Fantastic Film Festival (BIFFF) kan niet meer stuk voor mij. Na de geslaagde zombie-prent The Girl with All the Gifts (2016) heb ik gisteren genoten van Free Fire (2016), de nieuwe film van Ben Wheatley (High Rise). Het is een overheerlijke Reservoir Dogs-achtig shootfest geworden om je vingers van af te likken.

    free_fire_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Boston, 1978. Justine (Brie Larson) heeft een bijeenkomst opgezet in een verlaten pakhuis tussen twee Ieren (Cillian Murphy, Michael Smiley) en een bende onder leiding van Vernon (Sharlto Copley) en Ord (Armie Hammer) die hen een voorraad wapens wil verkopen. Maar wanneer twee handlangers, Stevo (Sam Riley) en Harry (Jack Reynor), tot een handgemeen komen ontploft het kruidvat en probeert iedereen deze hel te overleven.

    Het is niet geheel verbazingwekkend dat Martin Scorsese actief was als uitvoerend producent. Maar het is vooral de slimme regie van Wheatley en zijn te gekke script die hij schreef met Amy Jump (tevens de monteuze van de film), die van deze R-rated prent een instant classic hebben gemaakt. Het lijkt op het eerste gezicht op een stijloefening, met een conflict op één locatie met een minimum aan middelen (10 miljoen dollar), maar het is uitgedraaid tot een heerlijk stukje cinema. De plot is zo simpel dat je het gemakkelijk in enkele woorden kan navertellen, maar de uitwerking ervan is briljant. We krijgen een tiental schutters te zien die proberen te overleven, en geregisseerd door een minder talentvolle regisseur had dit een wel heel verwarrende en vervelende prent geweest. Wheatley mag in ieder geval dankbaar zijn voor zijn talentvolle director of photography Laurie Rose die hier echt wel deze mexican standoff naar een hoger niveau tilt en het overzicht volledig bewaard.

    Maar naast de regie en het script zijn de vertolkingen overheerlijk. Vooral Sharlto Copley (Elysium, District 9) zet hier een uniek personage neer met een dik accent. Maar ook Armie Hammer en Brie Larson brengen enerzijds wat menselijkheid binnen deze geschifte boel, maar ook de stoner gespeeld door Sam Riley brengt een hilarisch personage en Michael Smiley zet ook een schitterende rol neer. In tegenstelling tot Quentin Tarantino's Reservoir Dogs voelen we dat deze prent van Britse makelij is, met iets meer 'in your face' vertolkingen en minder fake bloed.

    free_fire_2016_pic01.jpgfree_fire_2016_pic02.jpgfree_fire_2016_pic03.jpg
    free_fire_2016_pic04.jpgfree_fire_2016_pic05.jpgfree_fire_2016_pic06.jpg
    © A24 & Splendid Film

    Meestal zijn films van 90 minuten nauwelijks de moeite waard om te zien, maar deze zwarte komedie is hiervan een uitzondering. Had de film langer geduurd was er misschien verveling opgetreden, ook al had ik wel zin naar meer. De spetterende vuurgevechten en de onophoudelijke humor blijven komen. En ondertussen legt Weatley interessante klemtonen in dit schietschouwspel. Zo zijn er de kleine karaktertrekjes van de personages en het feit dat personages 'pijn' hebben; van splinters tot de psychologische pijn van een schampschot, en dit allemaal terwijl de kogels letterlijk in het rond vliegen. Free Fire heeft nog geen releasedatum bij ons, maar hopelijk komt hierin verandering.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 6 april 2017

     

    *** Free Fire trailer ***

  • From a House on Willow Street (2016) *½ recensie

    Pin it!

    Soms is de trailer beter dan de film en dat kan wel gezegd worden van deze From a House on Willow Street (2016). De film werd geregisseerd door de Zuid-Afrikaan Alastair Orr, die hiervoor zijn inspiratie heeft gezocht in The Thing (1982), The Exorcist (1973) en nog een hele boel andere haunted house films.

    from_a_house_on_willow_street_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Een groepje criminelen kidnapt in Kaapstad de dochter van een welgestelde diamanthandelaar. Ze sluiten haar op in hun schuilplaats en bedenken hoe ze de ontvoering gaan afhandelen. Al snel doen de ontvoerders de verschrikkelijke ontdekking dat de vrouw bezeten is door een zeer krachtige demon.

    De film kan je een beetje gaan vergelijken met Don't Breathe (2016). Hier gaan boeven ook inbreken in het verkeerde huis, ook al hebben we hier toch twee totaal verschillende kalibers van horrorfilms. From a House on Willow Street heeft geen eigen filmstijl of een interessante narratieve insteek. Het is een horror die werd geschreven door iemand die veel films en tv-series heeft gezien en er zowat een Jackson-Pollock-mengelmoes van heeft gemaakt, ook al blijft er niets steken. Tot overmaat van ramp zijn de dialogen van Catherine Blackman en Jonathan Jordaan ronduit lamentabel te noemen en heb je tevens geen enkele voeling met de karakters. Het zijn stuk voor stuk randdebielen en hun daden zijn verstandelijk niet te vatten.

    In de hoofdrol zien we de Home and Away actrice Sharni Vinson, die hier geen onaardige vertolking neerzet. Het meisje dat ontvoerd wordt, is dan weer gespeeld door Carlyn Burchell, die eerder al een kleine rol had in RoboCop (2014). Daarnaast zien we nog Zino Ventura en Steven John Ward met een toch wel heel bizar blond kapsel.

    Al bij al duurt deze prent maar 90 minuten en is de ellende snel voorbij. Vreemd genoeg vond ik het einde nog zo slecht niet, maar mijn verwachtingen lagen ondertussen wel heel laag na de overdosis aan clichés. Ik heb het zowat gehad met horrorfilms waar de lichten uitgaan om dan weer aan te springen en plots duikt er iets of iemand op in de achtergrond. Het is een beetje als de kast die met een ruk open gaat en wij als kijker weten dat er niets in de kast zit, wel achter de deur wanneer deze terug gesloten wordt. Ik mis daarom wel een beetje Wes Craven en zijn Scream films die het publiek altijd wel een stap voor waren.

    Willen jullie deze echter nog een kans geven, dan spelen ze From a House on Willow Street donderdag 6 april 2017 op het BIFFF om 14u in Cine 2 Bozar.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 5 april 2017

     

    *** From a House on Willow Street trailer ***

  • The Girl with All the Gifts (2016) **** recensie

    Pin it!

    zonet ging het BIFFF (Brussels International Fantastic Film Festival) van start in Bozar met als openingsfilm The Girl with All the Gifts (2016) van Colm McCarthy, een zombiefilm geschreven door Mike Carey. Het was meteen een schot in de roos en hopelijk zet deze film de toon voor alle films.

    the girl with all the gifts,colm mccarthy,gemma arterton,sennia nanua,the last of us,28 weeks later,glenn close,anamaria marinca,paddy considine,lobna futers

    Korte inhoud: In een zwaar bewaakt complex wordt een kleine groep kinderen bestudeerd om een remedie te vinden tegen een virus dat de hele wereld heeft verwoest. Ze zijn de laatste hoop voor de mensheid. De tienjarige Melanie (Sennia Nanua) gaat elke dag naar school. Zoals elk normaal meisje heeft ze een favoriete lerares, Helen Justineau (Gemma Arterton), en een favoriet vak. Ze wordt echter naar school gebracht in een soort dwangbuis met Hannibal-Lecter-maskertjes en wanneer ze haar komen halen is het steeds met getrokken wapens... en met een goede reden, want Melanie en haar klasgenootjes zijn zombies die bij mensengeur compleet beserk gaan.

    Op het eerste gezicht zag het eruit als een Brits postapocalyptisch drama, maar hier hebben we effectief te maken met zombies die in toom worden gehouden in hun rolstoel. De mensengeur wordt ook gecamoufleerd met een gel. Voor de wetenschappers die hen bestuderen, kunnen deze 'afwijkingen' (zombies die terug mens worden) de oplossing zijn om de wereld te redden. De film deed in ieder geval fel denken aan "The Last of Us" (2013) waarvan de filmversie maar op zich laat wachten. Intussentijd worden de scenes en locaties uit de game in allerhande zombie-films gebruikt.

    Ik dacht na het zien van de trailer dat deze prent iets minder character-based zou zijn maar niets is minder waar. Er zitten zelfs meer interessante karakters in dan pakweg 28 Weeks Later (2007). Het helpt ook dat de rollen vertolkt worden door allerhande acteertalenten zoals Glenn Close, die zowat de tweede surrogaatmoeder zal spelen van Melanie. Daarnaast zien ook nog Dominique Tipper, Anamaria Marinca, Paddy Considine en Lobna Futers. De film was gemaakt met het minuscuul budget van 4 miljoen pond en werd deels gedraaid in het afgelegen gebied van Chernobyl, alsook op de RAF base in Bedfordshire. Deze The Girl with All the Gifts voelt wel niet aan als een low budget film. Er steken zelfs indrukwekkende-cgi scènes in het verhaal! Gelukkig lag het accent wel op de karakters en in het bijzonder de kleine Melanie, de debuutrol van Sennia Nanua die hier echt wel indruk maakt.

    the_girl_with_all_the_gifts_2016_pic01.jpgthe_girl_with_all_the_gifts_2016_pic02.jpgthe_girl_with_all_the_gifts_2016_pic03.jpg
    the_girl_with_all_the_gifts_2016_pic04.jpgthe_girl_with_all_the_gifts_2016_pic05.jpgthe_girl_with_all_the_gifts_2016_pic06.jpg
    © 2016 Altitude Film Entertainment

    Wij hebben zelf het boek niet gelezen maar blijkbaar zouden er wat kleur-wijzigingen geweest en zo is Melanie niet meer het blonde meisje met blauwe ogen, maar wel een zwart meisje. Daarnaast is de lerares niet meer zwart in haar 40ste maar wel een blanke dertiger. Voor de rest zal het wachten worden op de Blu-ray release.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 4 april 2017

     

    *** The Girl with All the Gifts trailer ***