- Page 3

  • The Void (2016) *** recensie

    Pin it!

    Het BIFFF is sterk van start gegaan met een paar kleppers, maar we zien de eindmeet in zicht en de teleurstellingen stapelen zich op. Het zijn geen slechte films, maar ik verveel me soms rot bij bepaalde filmproducties (zoals gisteren met The White King en The Limehouse Golem). Ik had echter veel verwacht van de horrorprent The Void (2016) van Jeremy Gillespie en Steven Kostanski, wat iets van een terugkeer moest zijn naar de 70-80'ties exploitation tv-horrorfilm. En na de vele teleurstellingen was deze toch weer net iets leuker om te zien.

    Korte inhoud: Politieagent Daniel Carter (Aaron Poole) komt op een verlaten weg in een woestijn een mysterieus persoon tegen. Het blijkt te gaan om een jongeman die nat is van het bloed. Daarnaast loopt hij mank. Daniel brengt hem naar een afgelegen ziekenhuis in de omgeving. Na een tijdje doet Daniel de ontdekking dat de patiënten en het personeel van het ziekenhuis langzaam transformeren in iets onmenselijks. Daniel neemt de taak op zich enkele andere overlevenden veilig het ziekenhuis uit te gidsen en de nachtmerrie te beëindigen voordat het te laat is, maar buiten wacht een misschien nog grotere dreiging.

    the_void_2016_poster01.jpgthe_void_2016_poster06.jpgthe_void_2016_poster02.jpgthe_void_2016_poster03.jpg

    In deze film zijn het niet zozeer de serial killers of de monsters die ons de stuipen op het lijf jagen, wel de beeltenis van een occulte triangel, en ik heb het niet over het muziekinstrument ook al bespeelt het ons gemoed met brio. De triangel staat op de Ku Klux Klan gewaden van de 'invaders' en op de deur die leidt naar de hell. En de marketing-campagne heeft zich volledig uitgeleefd in het ontwerpen van geniale filmposters met deze fameuze driehoek. Het moet gezegd worden, de posters (van Gary Pullin, Graham Humphreys, Phantom City Creative, Gravillis Inc. en Akiko Stehrenberger) zijn geweldig! Spijtig genoeg was ik minder onder de indruk van de film. Maar laten we mild zijn in ons oordeel wat deze 90 minuten durende horrorprent werd gemaakt met het strikte minimum aan middelen, integraal samen gesprokkeld via crowdfunding! Het zal dus geen evidente klus worden om distributeurs te vinden voor bioscoop-releases.

    In The Void zien we een bont gezelschap, gaande van een junkie, twee misantropische burgerwachten, een een stagiaire, een verpleegster, een flik, een grijze dierenarts, een zwanger meisje, haar grootvader en een gestoorde oude dokter, die zich verschansen in een hospitaal. De vraag die iedereen zich stelt is wie de avond zal overleven. Maar we blijven niet alleen in het hospitaal, maar nemen ook een hallucinatoire trip in de ruimte. Het ziet er bij momenten zo hemeltergend fake uit, maar net dit is de grootste charme van deze Void. Het zet met succes in op onze nostalgie, een beetje zoals It Follows (2014) dat eerder deed, maar deze prent is iets meer gory en heeft vreemd genoeg iets meer stijl in zijn aanpak en berust minder op horror-clichés.

    the_void_2016_poster05.jpgthe_void_2016_poster04.jpgthe_void_2016_poster07.jpgthe_void_2016_poster08.jpg

    Eigenlijk is The Void het soort film waarvan je eigenlijk niet zo heel veel over moet lezen, maar gewoon gaan beleven. Het is niet dat er grote Shyamalan-plottwisten zijn, gezien het verhaal op zich niet zo heel veel voorstelt en volledig aansluit bij het principe van zijn titel (The Void ~ de leegte), maar het is werkelijk het soort film dat je moet meemaken. En ofwel zal je er verzot op zijn (~ voornamelijk mensen die ouder zijn dan 35) ofwel vind je het maar niets (~ teenagers). De grootste inspiratiebron van deze filmmakers is de cult-regisseur John Carpenter en zijn invloed is voelbaar. Het concept van de film doet tevens wat denken aan Assault on Precinct 13 (1976) en The Thing (1982), maar dan met een vleugje H.P. Lovecraft. Kostanski is ook een veteraan in het departement van de visuele effecten, en het is eraan te zien.

    Kortom, er is voldoende spanning en dreiging in The Void, die horror-fans wel zal kunnen bekoren en dan in het bijzonder de filmgeeks. Het verhaal mocht een beetje meer uitgewerkt zijn wat mij betreft. De grote vraag van 'het waarom van alles' wordt hier niet beantwoord, en gezien de zichtbare kwaliteiten had dit toch wel een plus geweest. Gelukkig is het acteerwerk dan weer van een degelijk niveau. Al bij al heb ik er nog wel van genoten, ook al zal het mij allemaal niet lang bijblijven.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 14 april 2017

     

    *** The Void trailer ***

  • The Fate of the Furious (2017) *** recensie

    Pin it!

    En hier is dan uiteindelijk de review van The Fate of the Furious (2017), de 8ste Fast & Furious prent die zoals verwacht opnieuw de box-office zal domineren. Deze keer zonder Paul Walker, maar wel met de rest van de crew. De film zou wel gemaakt worden in respect met de wensen van de overleden acteur.

    the_fate_of_the_furious_2018_poster.jpg

    De reden van deze late review is te wijten aan het feit dat er een embargo was tot net voor de première van de film. En na het zien van de film had ik meteen ook begrepen waarom er een embargo was. De film valt toch wat tegen en deze prent moet gigantisch veel geld opbrengen om nog maar break-even te zijn. Deze grens zal deze prent wel ruimschoots overschrijden, maar de filmmakers wilden het zekere voor het onzekere nemen.

    Korte inhoud: Nu Dom (Vin Diesel) en Letty (Michelle Rodriguez) op huwelijksreis zijn, Brian (Paul Walker) en Mia (Jordana Brewster) met vervroegd pensioen zijn gegaan en de rest van de crew vrijgesproken is, lijken de leden van het team normale levens te leiden. Maar als een mysterieuze vrouw (Charlize Theron) Dom verleidt om terug te keren naar het misdaadleven en hij degenen om zich heen bedriegt, wordt de hechte vriendschap van de groep op de proef gesteld. Van de kust van Cuba, langs de straten van New York City, en de ijsvlaktes van de Arctische Barentszee, moet onze elite-eenheid wederom plankgas de wereld rond om een anarchist te belemmeren in het ontketenen van wereldwijde chaos... En om de man die hen tot een familie maakte thuis te brengen.

    De film is geregisseerd door F. Gary Gray (A Man Apart, The Italian Job, Law Abiding Citizen, Straight Outta Compton) die toch al wat ervaring heeft opgebouwd en zeker wel een interessante kandidaat was voor deze franchise. Ook al is dit eigenlijk een Vin Diesel film en wijkt deze niet zo zot af van de vorige edities. De vervanger voor Paul Walker leek de zoon van Clint te worden maar niet dus. Scott Eastwood speelde een man in een pak die de crew al snel op de zenuwen begon te werken. Naast de bovenvermelde acteurs krijgen we ook een terugkeer van de moordmachine Deckard Shaw (Jason Statham) die *** spoiler*** voor deze aflevering aan de kant staat van Hobbs (Dwayne Johnson) en zijn handlangers *** end spoiler ***. We krijgen ook een terugkeer van Mr. Nobody (Kurt Russell) en Elena (Elsa Pataky). Zelfs Helen Mirren en Game of Thrones acteurs Nathalie Emmanuel en Kristofer Hivju zijn van de partij.

    Ik was ook benieuwd of we iets van de animositeit zullen zien tussen Vin Diesel en Dwayne Johnson, nadat deze twee heren op de set toch een opstootje hadden. Naar verluidt zou Diesel een aantal scènes geschrapt hebben met Dwayne Johnson en dat vond deze laatste niet zo leuk. Hij schreef dan maar een uitbundige Instagram tekst die niemand is ontgaan:

    "This is my final week of shooting #FastAndFurious8. There's no other franchise that gets my blood boiling more than this one. An incredible hard working crew. Universal has been great partners as well. My female co-stars are always amazing and I love 'em. My male co-stars however are a different story. Some conduct themselves as stand up men and true professionals, while others don't. The ones that don't are too chicken shit to do anything about it anyway. Candy asses. When you watch this movie next April and it seems like I'm not acting in some of these scenes and my blood is legit boiling - you're right. Bottom line is it'll play great for the movie and fits this Hobbs character that's embedded in my DNA extremely well. The producer in me is happy about this part. Final week on Fast 8 and I'll finish strong. ;/ #IcemanCometh #F8 #ZeroToleranceForCandyAsses"

    the_fate_of_the_furious_2018_pic01.jpgthe_fate_of_the_furious_2018_pic03.jpgthe_fate_of_the_furious_2018_pic02.jpg
    the_fate_of_the_furious_2018_pic04.jpgthe_fate_of_the_furious_2018_pic05.jpgthe_fate_of_the_furious_2018_pic06.jpg
    © Universal Pictures International

    En blijkbaar zouden de twee spierbundels elkaar hebben ontmoet een week voor het einde van de shoot voor een babbel. Naar verluidt werden de plooien niet gladgestreken, maar Diesel zei recent nog dat daar niks van aan was en dat hij nog steeds Dwayne beschouwd als een goede vriend. Hij voegde er nog aan toe dat slechte publiciteit ook publiciteit is. En dat moeten we hem toch gunnen, hij weet een film te verkopen als geen ander.

    Qua pluspunten hebben we een film met Charlize Theron als vrouwelijke villain en zij is geknipt voor dergelijke rollen (ook al ligt er geen beetje diepgang in haar vertolking). Daarnaast zijn er ook een paar leuke actie-sequenties in de straten van Cuba en op een Russische ijsvlakte met een duikpoot. De beste scène speelt zich af in New York waarbij hackers auto's van op afstand gaan bedienen om een gouvernementele escorte klem te rijden.

    De negatieve punten is dat er slijt begint te komen op de franchise en draait alles iets te nadrukkelijk op platvloers volksvertier dat geld in het laatje moet brengen. Het verhaal is al zo doorzichtig als iets en de plot is eigenlijk te krankzinnig om na te vertellen. De villains zijn zelfs zo vernuftig in hun werkmethodes dat je je eigenlijk afvraagt wat het masterplan is. Ze kunnen alles bekomen wat ze willen, waarom moeten ze dan al die moeite doen *** spoiler *** om een nucleaire duikboot te stelen. *** end spoiler *** De franchise leek in het begin nog iets te zijn voor carfreaks, maar met deze laatste editie lijkt het steeds meer op een franchise voor teenagers die zich niet afvragen of een Lamborghini wel het meest geschikte voertuig is op een ijslandschap of nog dat het voertuig voldoende tractie zou hebben. En ik heb het dan nog niet over de scene waarin Vin Diesel met een wagen rijdt waarvan de motor in brand staat. Er zit ook een actie-scène in met een baby die meer zou passen in een komedie dan in een Fast & Furious film. En mijn laatste puntje van kritiek ... ik mis de bro-mance uit de vorige films en er blijkt geen vervanger voor Paul Walker. En toch zitter er nog een paar Furious films aan te komen, hopelijk beter dan deze versie.

    De film duurt 136 minuten lang , wat toch wel heel lang is voor een actiefilm. Er mocht heus wel een half uur vanaf. Het is uiteindelijk geen slechte film in die zin dat deze nooit echt verveelt, maar de kwaliteit zit met deze editie in reverse.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 13 april 2017

     

    *** The Fate of the Furious trailer ***

  • Ouija: Origin of Evil (2016) ***½ Blu-ray

    Pin it!

    De eerste Ouija (2014) was een horrorfilm met een leuk idee maar een vreselijk zwakke uitwerking. Het was duidelijk dat niemand echt stond te wachten op een sequel van een slechte film - of in dit geval een prequel -, maar deze is er nu dan toch gekomen met Ouija 2: Origin of Evil (2016) en het is een schot in de roos. Horrorfilms, ook al zijn ze slecht, blijven een goede investering. Ze kosten weinig geld en brengen meestal wel voldoende op, en als deze films ook nog eens goed ontvangen worden door het publiek is het alleen maar een plus.

    ouija_2_origin_of_evil_2016_poster.jpg

    Alles zal opnieuw draaien rond het Ouija-bord, waarmee getracht wordt om contact te maken met de doden, en hierdoor ook de deur open zetten voor kwade geesten. De eerste film had een productiebudget van 5 miljoen dollar en bracht 103 miljoen op. De prequel heeft dubbel zoveel gekost, maar bracht slechts 83 miljoen dollar op. Het valt nu af te wachten of de franchise nog wordt verder gezet. De film heeft wel degelijk winst gemaakt, maar veel minder dan verwacht.

    Korte inhoud: De film keert terug naar 1960, waar we de weduwe Alice Zander (Elizabeth Reaser) zien met twee dochters, Lina (Annalise Basso) en Doris (Lulu Wilson), die zich voordoet als spiritualist om zo mensen op te lichten. Maar ze nodigt hierbij onbewust een authentieke kwaadaardige geest uit in haar huis. Wanneer de jongste dochter bezeten is door de genadeloze geest, moet het gezin hun angsten overwinnen om hun dochter te redden en het kwaad terug de andere kant op te sturen.

    Wat begon als een onschuldig spel van een gezin, draait uit tot een soort The Omen (2006) film waarbij het jongste meisje beheerst wordt door een kwaadaardige geest. De retro-look van de film heeft ook wel iets weg van The Conjuring (2013).

    Ouija: Origin of Evil is een verbetering op alle mogelijke manieren van zijn voorganger. Ik heb het zowat gehad met die goedkope en gerecycleerde 'jump-scares' in 90% van de gemaakte horrorfilms. Deze prent kon me hoe dan ook bekoren. Veel is in ieder geval te danken aan scenarist en regisseur Mike Flanagan, die de job overnam van visuele effectenmaker en wannabe-regisseur Stiles White die we na zijn wanprestatie waarschijnlijk nooit meer achter de camera zullen zien. En het gebeurt niet vaak dat een sequel uiteindelijk beter wordt dan het origineel. Deze film deed wat Fast Five (2011) klaar speelde voor de Fast & Furious franchise. De film verjongt de franchise en maakt het allemaal iets meer relevant.

    ouija_origin_of_evil_2016_blu-ray_pic01.jpgouija_origin_of_evil_2016_blu-ray_pic03.jpgouija_origin_of_evil_2016_blu-ray_pic02.jpg
    © 2016 Universal Pictures

    De eerste helft van de film baarde me toch wat zorgen, omdat veel stijlfiguren van zijn voorganger hergebruikt werden. Het voelde bij momenten bijna aan als een soort remake met veel betere cinematografie, een klassieke uitstraling, en significant betere acteerprestaties en beduidend meer emotioneel gewicht. Tot mijn grote verbazing werd alles alleen maar beter en de horror-sensatie is in de derde act echt wel om van te rillen. Ik zou niet willen spreken van een "vernieuwende prent", gezien we als publiek vertrouwd zijn met heel wat van de aanwezige 'scares' (kinderen of monstertjes die op de muren klauteren en dergelijke). Toch wordt het op een dermate efficiënte manier gebracht dat je er opnieuw van kunt genieten.

    Ouija 2: Origin of Evil komt volgende week uit op DVD en Blu-ray, alsook een 'double box' met de twee films. Op de Blu-ray vinden jullie deleted scenes (de film was oorspronkelijk 140 minuten maar werd ingekort tot 99 minuten), making of filmpjes én de audio-commentaar van de regisseur. Het is tevens nog één van die weinige films die op pellicule werd gedraaid met een antiek lenzen-pakket, in plaats van met de performante digitale camera's met steadycam's. De bedoeling was om het retro-effect te gaan versterken. Zelfs het oude Universal Pictures logo werd gebruikt om de film mee te openen.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 12 april 2017

     

    *** Ouija 2: Origin of Evil trailer ***

  • Jack Reacher: Never Go Back (2016) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    We hebben het hier nog niet gehad over Jack Reacher: Never Go Back (2016), die volgende week uitkomt op DVD en Blu-ray. De eerste Jack Reacher (2012) werd geregisseerd door Christopher McQuarrie, maar de sequel was nu in handen van Edward Zwick met wie Tom Cruise al heeft samengewerkt op The Last Samurai (2003). Spijtig genoeg is de magie een beetje weg, en er was al niet veel magie in de eerste film.

    jack_reacher_never_go_back_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Jack Reacher (Tom Cruise) vertrekt naar zijn vroegere militaire basis in Virginia, waar hij heeft afgesproken met Major Susan Turner (Cobie Smulders). De ontmoeting wordt uitgesteld wanneer blijkt dat Turner is gearresteerd. Er is wel een andere officier die Reacher beschuldigt van een misdaad waarvan hij zich niets kan herinneren. Reacher moet vervolgens op zoek naar Turner zodat hij zijn naam kan zuiveren voordat het leger, de FBI en een aantal criminelen hem weten te achterhalen.

    De film is gebaseerd op het 18de boek van Lee Child's Jack Reacher series. De eerste film was gebaseerd op het 9de boek, dus zou men kunnen afleiden dat het geen rechtstreekse sequel is. Zelf was ik niet helemaal in de wolken van de eerste film, zeker wanneer je al Tom Cruise hebt in een beetje van een gelijkaardige rol als Ethan Hunt in de veel betere Mission: Impossible films. Ook al is Jack Reacher eigenlijk een leuker personage dan Ethan Hunt; hij is gemener en zelfs meer bad-ass. Spijtig genoeg vertaalt datgene wat werkt in het boek niet zo goed op film, ondanks het hoge gehalte aan actie. De scenarist van Jack Reacher 2 is Richard Wenk, die onlangs nog het script van The Equalizer (2014) schreef, maar dit leek mij een in-between-script. Zijn manier om het hoofdpersonage meer "hart" te geven door de introductie van een tiener dochter, werkte in ieder geval voor geen meter.

    Eén van de grote verschillen met Mission: Impossible is dat we hier geen ingewikkelde stunts hebben of exotische buitenlandse locaties, slimme gadgets en vermommingen. In plaats daarvan brengen we het merendeel van de film door in grimmige motelkamers, afbrokkelende magazijnen, en op een volkomen onrealistische vliegtuigset. Ook de gehele scène met een vlucht van DC naar New Orleans is zo belachelijk.

    jack_reacher_never_go_back_blu-ray_pic01.jpgjack_reacher_never_go_back_blu-ray_pic02.jpgjack_reacher_never_go_back_blu-ray_pic03.jpg
    © 2016 Paramount Pictures and Skydance Productions

    Tom Cruise zelf komt altijd met veel bagage, maar als hij in een goede film zit merk je wel dat die kerel acteertalent heeft en begrijp je waarom hij een blockbuster ster is. Meestal is hij op zijn best wanneer hij is een combinatie zit van heroïsche momenten gepaard gaande met het occasionele gestuntel. Denk maar aan de onderwater-scene in Mission Impossible 5: Rogue Nation (2015), dit is vintage-Cruise. Hij is verwikkeld in een levensgevaarlijke missie in een watertank en dat gaat het nog mis omdat hij door gestuntel zijn kaart verliest en zelfs niet meer weet welke de juiste kaart is. Er zijn bijna geen vintage Cruise scènes in deze Jack Reacher 2. Hij is hier behoorlijk stoïcijns en had evengoed vervangen kunnen worden door een Terminator.

    Promotiegewijs kende deze prent wel een valse start nadat ze hun ziel hadden verkocht aan het entertainment magazine Entertainment Tonight, die de trailer in twee stukken hadden geknipt om zo even plaats te maken voor wat nodeloos commentaar op de beelden. Omwille van deze reden hebben we ook nagelaten de trailer te publiceren. De nieuwe trailer zag er in ieder geval veel beter uit. Jack Reacher: Never Go Back komt op 22 april 2017 uit op DVD, Blu-ray en 4k Ultra HD. Alsook een box met de twee films. Op de Blu-ray staat geen audio-commentaar maar er zijn wel heel wat making-of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 11 april 2017

    ***Related Post***
    08/05/2013: Jack Reacher filmbespreking

     

    *** Jack Reacher: Never Go Back trailer ***

  • Controverse rond de komedie A Bras Ouverts

    Pin it!

    Een Franse komedie die heel wat deining teweeg brengt is loopt momenteel bij ons in de zalen. Het gaat om A Bras Ouverts (2017) van Philippe de Chauveron, een film over een rijke links-denkende intellectueel die het woord bij de daad moet voegen na een tv-programma en de deur van zijn huis open zetten voor armen. Een wel heel actueel thema waarover bij mijn weten nog niet gelachen werd.

    a_bras_ouverts_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Jean-Etienne Fougerole (Christian Clavier) is een Franse mediafiguur uit de literaire scene. Hij is getrouwd met een rijke erfgename, die alle voeling met de realiteit verloren heeft. Tijdens een televisiedebat promoot hij z'n nieuwe roman “A bras ouverts”, waarin hij alle welgestelden oproept om armen op te vangen bij hun thuis’. Zijn tegenstander daagt hem uit om de daad bij het woord te voegen. De zwaar gepikeerde Fougerole voelt zich in het nauw gedreven en gaat in op diens uitdaging om geen gezichtsverlies te lijden, een beetje tot de verbazing van zijn vrouw Daphné (Elsa Zylberstein). Diezelfde avond gaat de bel in zijn poepchique villa te Marnes-la-Coquette. De overtuigingen van Fougerole zullen zwaar op proef gesteld worden…

    De reden van de commotie is dat de film aanzien wordt als stigmatiserend ten opzichte van de Roma, en een beetje in de kaart speelt van extreem rechts en dit op de vooravond van de verkiezingen. Toch heeft de regisseur van de film geen partijkaart van de FN, hij maakt publieksfilms. Meestal komedies met delicate thema. Zijn vorige film Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu? (2014) trok dan weer meer de linkse kaart met 4 dochters die respectievelijk wilden trouwen met een jood, moslim, een zwarte man en een Aziaat.

    Vanwaar komt de kritiek dan? Wel, enerzijds van de gemeenschap van de Roma die de film zien als een samenraapsel van clichés over deze bevolkingsgroep, maar anderzijds ook van een deel van de links-weldenkende-pers. En linkse intellectuelen zijn hier ironisch genoeg waarschijnlijk wel het mikpunt van de spot en niet zozeer de Roma zelf. En bij die links pers kunnen we ook heel wat filmcritici vinden en bijgevolg zijn de meeste Franse reviews ook barslecht. Dat de distributeur ervoor koos om geen persvisies te organiseren voor deze prent, heeft de zaak uiteraard ook niet geholpen.

    a_bras_ouverts_2017_pic03.jpga_bras_ouverts_2017_pic02.jpga_bras_ouverts_2017_pic04.jpg
    a_bras_ouverts_2017_pic01.jpga_bras_ouverts_2017_pic05.jpga_bras_ouverts_2017_pic06.jpg
    © 2017 Belga Films

    Wat het ook moge zijn, na het zien van de trailer heb ik meteen een idee naar waar deze film naar toe wil. Het is humor, die de draak steekt met 'iedereen'. Van de vrijpostige Roma tot de pseudo-intellectuele en wereldvreemde bourgeois. Iedereen gaat voor de bijl en zolang je kan lachen met de groteske humor, zie ik niet in waar het probleem ligt. Soms door een cliché in de verf te zetten in een dergelijke komedie, ga je net het cliché voor een stuk gaan ontkrachten. Wij hebben hier de film nog niet gezien maar zullen dat wel doen nadat het BIFFF achter de rug is.

     

    *** A Bras Ouverts trailer ***

  • The Eyes of My Mother (2016) ***½ recensie

    Pin it!

    Hoeveel diepgang kan je steken in een film van 76 minuten lang? Deze vraag vroeg ik mezelf af bij aanvang van The Eyes of My Mother (2016), een creepy zwart wit horror prent die je toch even met een ongemakkelijk gevoel de zaal uitstuurt.

    the_eyes_of_my_mother_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Francisca (Olivia Bond) woont met haar ouders op een afgelegen boerderij. Wanneer de vader een namiddag afwezig is, worden moeder en dochter bezocht door een vreemde waardoor hun idyllisch leven helemaal verstoord wordt. Francisca geraakt diep getraumatiseerd, maar die namiddag doet tevens curiositeiten in haar ontwaken, en als jonge vrouw (Kika Magalhães) bekijk ze de wereld op een compleet andere manier.

    Het is de debuutfilm van Nicolas Pesce die hier toch wel een schrikwekkend portret maakt van een getraumatiseerd meisje die geen weg weet met het verlies van haar ouders. Het deed me wat denken aan Excision (2012) ook al is deze prent net dat tikkeltje meer geraffineerd in zijn benadering.

    Het is tevens een fascinerende psychologische benadering van een meisje die is afgezonderd van de buitenwereld en haar ouders op vrij jonge leeftijd verliest. Haar sociaal contact is uiterst beperkt tot bijna onbestaand en wanneer haar moeder vermoord wordt door een gek en haar vader de moordenaar opsluit in zijn schuur, weet de kleine Francisca niets beters om voor de man te zorgen alsof het een diertje was. Het beeldje van de maagd Marie duikt soms ook op in de achtergrond wat ook zou kunnen wijzen op een religieuze context. In het begin van de film vertelt de moeder het verhaal van de Heilige Franciscus van Assisi en hoe hij in de wildernis leefde en stigmata verkreeg. Maar voegt ze er aan toe, hij stierf aan de gevolgen van een oogziekte, wat ook de oorzaak was van zijn psychose. Haar conclusie luidt dan ook: "Eenzaamheid kan gekke dingen doen met de geest." Wanneer haar dochtertje, die de naam overigens draagt van de heilige, haar prikt aan de doornkroon van het beeld van Franciscus in de tuin, dan weet je genoeg.

    De enige leerschool die Francisca heeft gekregen is de dissectie van dieren en meer bepaald het verwijderen van ogen. En dit is een horrorfilm dus hoef ik er geen tekening bij te maken van wat er komen zal. Gezien de zwart-wit fotografie zien we geen bloed, maar net zoals Psycho (1960), heb je geen bloed nodig om gruwel in beeld te brengen. Komt daar nog bij dat alles heel esthetisch in beeld is gebracht. Het enige onlogische aan deze prent is dat het meisje over een wel heel verbazingwekkende fysieke kracht moet beschikken om zo met lichamen te zeulen. Daarnaast duurt de film ook veel te kort om echt het personage van Francisca te doorgronden of nog maar te weten waarom ze bepaalde acties doet. Is het een verwerkingsproces na een trauma of scheelt er echt iets met haar ... of beide. The Eyes of My Mother was te zien op het BIFFF en hopelijk binnenkort bij ons uitgebracht op Blu-ray.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 9 april 2017

     

    *** The Eyes of My Mother trailer ***