- Page 2

  • Logan (2017) **** recensie

    Pin it!

    Als dit de laatste Wolverine film is met Hugh Jackman, dan is het een waardige afsluiter van één van de meest charismatische figuren uit de comic wereld. Meer nog, deze Logan (2017) is niet alleen dé beste X-Men, tevens ook nog eens een zalige comic-adaptatie die gerust naast films als Deadpool (2016) en Batman Begins (2005) mag staan. Logan werd gemaakt door Marvel en is verdeeld door 20th Century Fox.

    logan_2017_poster03.jpg

    Korte inhoud: Het verhaal speelt zich af in 2024. Wolverine/Logan (Hugh Jackman) lijkt uitgeput en heeft nauwelijks genezende krachten meer over om zich te kunnen verweren. Zijn plan is om een uitweg te vinden voor de laatste mutanten, met name hemzelf, de mutant Caliban (Stephen Merchant) en Professor Xavier (Patrick Stewart). Daarvoor heeft hij geld nodig. Hij klust dan maar bij als een limousine-rijder. Op een dag wordt hij echter geconfronteerd met een verpleegster (Elizabeth Rodriguez) die hem vraagt om Laura Kinney (Dafne Keen), een jong meisje, naar Noord-Dakota te brengen. Al heel snel zal blijken dat Laura beschikt over speciale gaven en eigenlijk ook een mutant is, achterna gezeten door een leger Reavers onder leiding van Donald Pierce (Boyd Holbrook). Hij werkt voor dokter Rice (Richard E. Grant) die aan de wieg staat van de nieuwe lichting mutanten via zijn bedrijf Transigen.

    Regisseur van dienst is James Mangold, die tevens ook het verhaal had geschreven, zeer vaag gebaseerd op de Old Man Logan comic. De cineast staat bekend voor zijn drama films, zoals Walk the Line en 3:10 to Yuma (2007). Hij had spijtig genoeg ook de wat tegenvallende The Wolverine (2013) geregisseerd. In ieder geval heeft hij duidelijk geleerd uit zijn fouten en hier een film afgeleverd die zowel de comic book fans zal kunnen behagen alsook de liefhebbers van wat drama en/of stevige actie-scènes. Hij kreeg hiervoor wel de steun van scenarist Scott Frank (Minority Report) en Michael Green (Green Lantern).

    Logan is een film die thema's als leven en dood, de zin van het leven, de relatie tussen zoon/dochter en vader, afwisselt met gewelddadige actie-sequenties die weinig aan de verbeelding overlaten. Wolverine wordt van bij het begin afgebeeld als een gebroken man die aan de drank zit en wiens combat-skills te wensen overlaten. En Laura, die al even gewelddadig is als Logan, is de enige hoop die nog rest in deze troosteloze wereld. Logan heeft een adamantium kogel op zak die hij misschien wel voor zichzelf gaat gebruiken om er effectief een einde aan te maken. Zijn bekommernis voor Charles weerhoudt hem er echter toe een wanhoopsdaad te ondernemen. Ook Charles takelt af en hij moet medicatie slikken om niet in een soort paniek-toestand terecht te komen waarin iedereen in zijn directe omgeving in een staat van verlamming lijkt te komen met dodelijke gevolgen.

    logan_2017_pic01.jpglogan_2017_pic03.jpglogan_2017_pic02.jpg
    logan_2017_pic06.jpglogan_2017_pic04.jpglogan_2017_pic05.jpg
    © Marvel Entertainment & 20th Century Fox

    Ook al zijn er heel wat referenties naar de X-Men franchise, lijkt dit verhaal toch meer op een western. En dit gevoel wordt nog versterkt door Shane (1953), een western die op tv te zien is tijdens een scene met Laura en Charles. Het is een keiharde western met getrokken wapens en interessante antagonisten. Het soort film waar de fans op zaten te wachten. Het acteerwerk, en dan in het bijzondere van Hugh Jackman - tevens ook van de kleine Laura gespeeld door Dafne Keen - was van die aard dat we zin hadden om elk van die personages te willen volgen. Spijtig genoeg komt er een einde voor heel wat karakters en de emotionele impact kan zelfs voor een traan zorgen. Zo intens in deze prent.

    Mijn enige kritiek op de film is dat Mangold te weinig diepgang weet te steken en hoopt dat bepaalde 'neven-acties' meer gravitas aan het verhaal kunnen geven. Op een bepaald moment zien we Logan die de goede Samaritaan aan het spelen is en een man uit de nood helpt tegenover een bende rednecks. Op zich was er niets fout met de scènes, was het niet dat dit nevenverhaal niks te maken had met het hoofdverhaal en de film reeds meer dan 2 uur duurt. En dit was echt niet nodig en had gerust 15 minuten korter kunnen zijn. Anderzijds hoeft een film geen diepgang te brengen om geslaagd te zijn (cf. de John Wick films), mits de karakters interessant genoeg zijn en de vertolking van niveau, en deze twee verwachtingen werden met deze film ingevuld. Logan komt volgende week op 1 maart 2017 bij ons in de bioscoop. Mis dit in geen geval!

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 21 februari 2017

     

    *** Logan trailer ***

  • The Sleepwalker (2014) ** DVD recensie

    Pin it!

    "Een ingenieuze en angstaanjagende thriller" prijkt er op het dvd-hoesje van The Sleepwalker (2014). Nu is ingenieus een woord dat mij altijd aanspreekt in het thrillergenre want een beetje originaliteit en nieuwe wind kan dit genre best gebruiken. Platgetreden paden betreden verrast het publiek immers niet. Maar goed, terug naar The Sleepwalker. Waarom deze film die uitkwam in 2014 nu pas een dvd-release heeft gekregen, vermeldt het hoesje niet. Misschien dan toch niet echt zo ingenieus dan de persjongens ons willen doen geloven?

    the_sleepwalker_2015_poster.jpg

    Korte inhoud: Kaia (Gitte Witt) en Andrew (Christopher Abbott) zijn schijnbaar gelukkig getrouwd en zijn na de dood van Kaia’s vader bezig met het opknappen van haar ouderlijk huis in de bossen van Massachusetts. Kaia’s vader was architect en huurde nog voor zijn dood Andrew in om zijn huis te renoveren. Hoewel het werk met zijn tweeën niet snel vordert, brengt de zware arbeid het koppel wel dichter bij elkaar.

    Middenin de nacht wordt Kaia plots gebeld door haar zuster Christine (Stephanie Ellis) die gestrand is in het station van het dorp en vraagt of Kaia haar komt ophalen. Christine kondigt vol trots aan dat ze in blijde verwachting is en bovendien ook nog eens verloofd is. Tot grote verbazing van Kaia want Christine staat niet bekend voor haar stabiele relaties. De volgende morgen krijgen de drie het gezelschap van Ira (Brady Corbet), Christines verloofde, die zijn aanstaande komt ophalen.

    Christine besluit op eigen houtje om enkele dagen bij haar zus te blijven logeren. De andere drie zijn niet zo happig om dit nieuws te horen, maar omdat ze denken dat dit Christine goed zal doen, stemmen ze na enig aarzelen toch in met het plan. Na enkele vlekkeloze dagen ontstaan er toch spanningen en wanneer Christine in het midden van de nacht plots spoorloos verdwijnt, wordt het Ira en Andrew duidelijk dat de zussen niet helemaal eerlijk zijn geweest.

    The Sleepwalker is een film die het vooral moet hebben van de onderlinge relaties van de personages. De komst van Christine en Ira zet de relatie tussen Kaia en Andrew helemaal op zijn kop. Jammer is dat geen van de personages echt sympathiek overkomt waardoor het moeilijker wordt om met hen mee te leven. Kaia en Christine zijn gehavende personages die iets verbergen uit hun verleden en niet helemaal eerlijk zijn tegenover hun partners. Hoe heeft Kaia bijvoorbeeld haar brandwonden opgelopen? Maar ook Andrew en Ira zijn niet helemaal te vertrouwen. En de manier waarop Kaia en Ira met elkaar omgaan is ook niet helemaal koosjer.

    Wat mij echter het meeste tegenviel aan The Sleepwalker is dat regisseur Mona Fastvold de spanning gedurende de film zorgvuldig opbouwt om dan de film te laten eindigen met een weinigzeggend eind (om het woord sisser niet te gebruiken). Dat Christine niet helemaal stabiel is, heb je als kijker meteen door als ze in het holst van de nacht haar zus optrommelt om haar te komen halen aan het station, maar wat zit er echt achter haar plotse verdwijning?

    Vervolgens verzandt de film in lange conversaties die nergens lijken over te gaan of lijken naartoe te leiden. Er worden hier en daar wat ballonnetjes opgelaten over het verleden van de personages. Zo blijkt Andrew in de gevangenis te hebben gezeten voor het slaan van een vorige vriendin. Hier wordt later in de film nog wel iets mee gedaan, maar het lijkt er allemaal een beetje bij gesleurd omdat de makers het noorden kwijt lijken te zijn.

    the_sleepwalker_2015_pic01.jpgthe_sleepwalker_2015_pic02.jpgthe_sleepwalker_2015_pic03.jpg

    Toch zijn er ook wel enkele pluspunten aan The Sleepwalker, de film heeft tenslotte toch een nominatie voor de Grote Juryprijs op het Sundance Filmfestival gekregen. Met name de muziek werkt heel goed bij de sfeer van deze film. The Sleepwalker lijkt, zeker ook qua decor, geïnspireerd te zijn door 'Twin Peaks' en dan is het slotnummer ‘Take Everything Back’ van de Noorse Marit Larsen een mooi eerbetoon aan de stem van Julee Cruise.

    The Sleepwalker is een co-productie tussen de Verenigde Staten en Noorwegen en is het regiedebuut van de Noorse Mona Fastvold. Ze is getrouwd met Sondre Lerche die de muziek schreef voor deze film. Het scenario schreef Fastvold dan weer samen met Brady Corbet die Ira speelt. Een redelijk kleinschalig project dus en dat merk je ook aan het productiebudget van 1,1 miljoen dollar.

    Al bij al is The Sleepwalker een thriller met een vrij laag tempo die niet voor de verhoopte antwoorden zorgt op het einde. De film is echter mooi in beeld gebracht, de acteerprestaties zijn meer dan degelijk en vooral de muziek is uitstekend. Maar een "ingenieuze en angstaanjagende thriller" is een beetje teveel van het goede, 'intrigerend' zou een betere omschrijving zijn. De dvd van The Sleepwalker is reeds verkrijgbaar en bevat helaas geen extra’s.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 20 februari 2017

     

    *** The Sleepwalker trailer ***

  • Het visueel knappe A Cure for Wellness ontgoochelt inhoudelijk

    Pin it!

    Eén van de meest creepy films van de laatste 15 jaar is zonder twijfel The Ring (2002) van regisseur Gore Verbinski. Nadien heeft de regisseur 3 Pirates of the Caribbean films gemaakt, maar iedereen stond wel te wachten op zijn terugkeer naar het thriller/horror-genre, en dat is nu het geval met A Cure for Wellness (2016).

    gore verbinski,a cure for wellness,dane dehaan,harry groener,mia goth,jason isaacs,shutter island,justin haythe

    Korte inhoud: Lockhart (Dane DeHaan) is een jonge man die voor zijn bedrijf afreist naar de Zwitserse Alpen om zijn CEO Pembroke (Harry Groener) terug te halen uit een hydrotherapeutisch instituut. Daar aangekomen blijkt dat zijn baas verdwenen is en ontmoet hij de mysterieuze Hannah (Mia Goth). Gedwongen tot een langer verblijf na een auto-ongeval, wordt hij opgevangen door dokter Volmer (Jason Isaacs) die hem een speciale therapie voorstelt, maar al snel komt hij erachter dat deze therapie niet zo idyllisch is alsof wordt voorgeschoteld.

    De trailers van de film zien er fascinerend uit. Op internet circuleert zelfs een geniaal 'Take the Cure' spotje die begint als een tv-spot voor een parfum en steeds meer psychotisch en schrikwekkend wordt. De locaties en de fotografie van deze spot spreken me aan om deze film te gaan zien, desondanks de wat mindere kritieken. De film heeft wel iets weg van Shutter Island (2012) van Martin Scorsese, maar met iets meer afgelikte fotografie.

    Het idee van de film komt van Justin Haythe (Revolutionary Road, The Lone Ranger) en de voornaamste kritiek is dat het verhaal vooral platgetreden paden bewandelt en de originaliteit hoofdzakelijk bij de marketing-jongens en meisjes zit in plaats van in de film. De film lijkt ook veel te lang te duren en het einde lijkt nergens op te slaan. Nog meer, zowel pers en publiek lijken het over eens te zijn dat deze film gewoon niet goed is. Ik heb de film gemist in persvisie maar zal deze binnenkort wel gaan zien.

    A Cure for Wellness loopt in de bioscoop vanaf 15 februari 2017.

    ***Related Post***
    25/02/2017: A Cure for Wellness filmbespreking

     

    *** A Cure for Wellness trailer ***

  • Alternatieve filmposters van Hitchcock tot Spider-Man

    Pin it!

    Deze posters zijn creaties uit eigen bodem. De professor aan de Brusselse school voor Reclame en Design, Laurent Durieux, heeft zijn versies gebracht van filmposters van bekende films. En er zitten echt wel een aantal pareltjes tussen. Van Hitchcock klassiekers tot popcorn films à la The Amazing Spider-Man. Het was voor ons in ieder geval de eerste keer dat we van deze designer hebben gehoord. Hopelijk kunnen we nog meer van zijn filmposters verwachten ... en wie weet ook voor films van bij ons.

    back_to_the_future_poster_laurent_durieux.jpgbuck_rogers_poster_laurent_durieux.jpgcharlie_brown_poster_laurent_durieux.jpgdie_hard_poster_laurent_durieux.jpg
    dracula_poster_laurent_durieux.jpgforbidden-planet_poster_laurent_durieux.jpgfrankenstein_poster_laurent_durieux.jpghellville_poster_laurent_durieux.jpg
    jacques_tati_francois_a_lamericaine_poster_laurent_durieux.jpgjaws_poster_laurent_durieux.jpgjourney_to_the_centre_of_the_eart_poster_laurent_durieux.jpgking_kong_2_poster_laurent_durieux.jpg
    king_kong_poster_laurent_durieux.jpgmetropolis_poster_laurent_durieux.jpgpeter_pan_poster_laurent_durieux.jpgpsycho_poster_laurent_durieux.jpg
    rear_window_poster_laurent_durieux.jpgthe_amazing_spider-man_poster_laurent_durieux.jpgthe_birds_poster_laurent_durieux.jpgthe_creature-of-the-black-lagoon_poster_laurent_durieux.jpg
    the_day_the_earth_stood_still_poster_laurent_durieux.jpgthe_iron_giant_poster_laurent_durieux.jpgthe_master_poster_laurent_durieux.jpgthe_mummy_poster_laurent_durieux.jpg
    the_wizard_of_oz_poster_laurent_durieux.jpgthe_wolfman_poster_laurent_durieux.jpgthings_to_come_poster_laurent_durieux.jpgvertigo_poster_laurent_durieux.jpg

  • Zal de whitewashing kritiek The Great Wall box office aantasten?

    Pin it!

    Het gebeurt niet vaak dat een film bij ons een maand vroeger uitkomt dan in de States. The Great Wall (2016) is een film die bij ons niet echt in de smaak viel en dus ook niet echt tijd aan hebben gespendeerd. Nu zijn we echter benieuwd hoe de film zal varen in de States dit weekend. Groot budget + Hollywood ster, staat meestal gelijk aan een box-office hit ... los van het feit of de film in kwestie een zwakke bedoening is.

    The Great Wall,Matt Damon,Pedro Pascal,47 Ronin,Yimou Zhang,The Flowers of War

    Korte inhoud: William (Matt Damon), een Europese huursoldaat, is samen met zijn kameraad Tovar (Pedro Pascal) op zoek naar een krachtig wapen als ze plots gevangen genomen worden door het Chinese leger. Niet veel later raken ze verzeild in een oorlog tegen monsters die het bestaan van China bedreigen. William moet kiezen tussen zich in de strijd mengen, of zijn oorspronkelijke zoektocht voort te zetten.

    Het probleem met de film is dat het overloopt van de visuele effecten en bij momenten deed het me wat denken aan die andere draak van een film, met name 47 Ronin (2014). Het is gelukkig met iets beter acteerwerk en niet onaardige choreografieën, wat dan weer te danken is aan regisseur Yimou Zhang (Hero, House of Flying Daggers). Dankzij de regisseur én acteur Matt Damon is het ook meteen de duurste Chinese film ooit geworden met een budget van 150 miljoen dollar.

    Vijf jaar gelden had Zhang The Flowers of War (2011) geregisseerd met Christian Bale in de hoofdrol (poster), en deze film had ook al 95 miljoen dollar gekost. De regisseur heeft dus de smaak te pakken gekregen, ook al worden de films nauwelijks bekeken buiten China. Anderzijds kan de box-office in China al kunnen oplopen tot een half miljard dollar, dus kunnen ze wel rendabel zijn. Het is niet eenvoudig cijfers te pakken krijgen, maar naar verluidt zou The Great Wall al 170 miljoen dollar opgebracht in China, en dit weekend is Amerika aan de beurt.

    Er was wel wat kritiek op de film. Actrice Constance Wu, die geregeld eens haar ongezouten mening geeft, was niet te spreken over een film met Chinees monument die werd gespeeld door een Amerikaan. Dat Wu niet gecast was in de film zal ook wel iets te maken hebben met haar uitval. Anderzijds kwamen de Chinese acteurs die wél waren gecast in de verdediging, door te zeggen dat van de 5 helden in de film, 4 van Chinese afkomst waren. Er kwam ook veel kritiek van Amerikaanse journalisten op twitter die de term "whitewashing" weer noodgedwongen in de mond moesten nemen, ook al had geen enkele van hen reeds de film gezien.

     

    *** The Great Wall trailer ***

  • Regisseert Mel Gibson Suicide Squad 2?

    Pin it!

    Het nieuws van de dag komt opnieuw uit de comic wereld, en meer bepaald over het vervolg van de wat tegenvallende Suicide Squad (2016). Als we de Hollywood Reporter mogen geloven zou Mel Gibson misschien zijn comic-debuut gaan maken, niet als acteur maar wél als regisseur.

    Warner Bros. zou interesse hebben op de gevallen ster die indruk heeft gemaakt met zijn Hacksaw Ridge (2016), de job aan te bieden van regisseur voor de opkomende Suicide Squad 2 (2019). Eén ding stond voor de studio vast: de film had een behoorlijke box-office recette gerealiseerd ook al zijn de meningen over de film verdeeld (Metascore van 40% - Rotten Tomatoes 26%). Er moest dus uitgekeken worden naar een vervanger voor David Ayer, want het publiek lust de franchise wel. Of Mel Gibson de meest geschikte persoon is om deze bende comic helden te leiden is nog een andere vraag. Gibson maakte eerder ook al een kans om Iron Man 4 te regisseren nadat zijn vriend Robert Downey Jr. had laten opteken dat hij wel zou terugkeren indien Gibson zou regisseren, maar dat draaide tot niets uit. Gibson heeft ook wat andere projecten op stapel liggen, zoals een sequel van The Passion of Christ en een oorlogsfilm genaamd Berserker.

    blood_father_mel_gibson.jpg
    Mel Gibson in Blood Father (2016) © Wild Bunch / KFD

    Maar er is nog niets beslist. Warner Bros zal nog wel andere regisseurs aanspreken voor de job, maar ze zijn zich er wel van bewust dat de naam van Mel Gibson wel wat gewicht draagt nadat zijn laatste film op handen werd gedragen door publiek en critici en de film genomineerd is voor maar liefst 6 Oscars, waaronder Beste Film en Beste Regie. Neem nu dat hij eind deze maand effectief de Oscar zou winnen, dan zouden de rollen misschien wel eens omgekeerd kunnen zijn en zou Warner Bros. wel eens op de knieën gaan voor Mel. Maar zover zijn we nog niet en het is zo goed als een uitgemaakte zaak dat La La Land alles zal winnen. En er zijn nog andere kandidaat regisseurs, zoals Daniel Espinosa (Safe House), Jonathan Levine (50/50) en Ruben Fleischer (Zombieland). En Ayer zal zich ondertussen bezig houden met de spin-off film Gotham City Sirens (20??).

    Maar weet je welke regisseur ze hadden moeten contacteren voor deze sequel? Geen van bovenstaande namen, maar wel de John Wick regisseur Chad Stahelski. Die kerel zit momenteel op een wolk en niets wat hij doet is verkeerd en lijkt buitengewoon geniaal. Die gast kan een flutscript omtoveren tot een ontspannende en visueel knappe prent waar het publiek meer van wil zien. Het is stoer, sexy, betoverend en de adrenaline druipt van het scherm. Het zijn tevens films die je wil terug zien, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Fast & Furious film. Momenteel is hij aangesteld om de volgende Highlander (20??) film te maken, maar Suicide Squad 2 was eigenlijk wel bestemd voor hem.

    Anderzijds is de keuze van Mel Gibson nog zo slecht niet, indien hij volledige controle krijgt over het project. De eerste Suicide Squad was een echte nachtmerrie voor David Ayer. Hij had geen final cut, en de studio heeft zijn film afgewerkt zonder hem, en bekijk het resultaat. Wanneer ze iemand hebben van het kaliber van Mel Gibson denk ik niet dat ze veel controle zullen kunnen uitvoeren op de regisseur. Mel zal niet met zich laten sollen. En misschien heeft dit project wel een filmmaker nodig die het los kan trekken van de inbreng van de studio. Mel kent geen fluit van comic book's, maar hij is wel een talentvol filmmaker, die zich vast bijt in zijn onderwerp. Het zal misschien niet de Suicide Squad zijn die comic book fans verwachten, maar het zal hoogst waarschijnlijk wel meer succes hebben dan de eerste film, en hopelijk een betere film.