- Page 4

  • Blair Witch flop luidt misschien wel het einde van de found footage in

    Pin it!

    Wie had dit ooit kunnen voorspellen na het zien van de veelbelovende trailer van Blair Witch (2016), dat deze film zwaar zou floppen. Volgens de "officiële cijfers" zou de film een productiebudget hebben van 5 miljoen dollar, maar ik vermoed dat de promotie wel een pak hoger lag gezien de vele trailers zelfs bij ons op televisie.

    De film werd ook uitgebracht in maar liefst 3121 zalen in de States en Lionsgate had 23 miljoen dollar verwacht tijdens zijn openingsweekend. Wel de reviews vielen zwaar tegen (inclusief de onze) en de film haalde nauwelijks 9,5 miljoen op tijdens zijn openingsweekend. Meer nog, na bijna 3 weken staat de recette in de States op slechts 19 miljoen dollar. En dit is zelfs een pak minder dan de oerslechte vorige sequel Blair Witch film Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000), laat staan de originele Blair Witch die met zijn budget van 60'000 dollar zomaar eventjes 140 miljoen dollar ophaalde in de States, met een openingsweekend van bijna 30 miljoen in 3 keer minder zalen.

    the_blair_witch_project_1999_poster.jpgbook_of_shadows_blair_witch_2_2000_poster.jpgblair_witch_2016_poster001.jpgparanormal_activity_the_ghost_dimension_2015_poster.jpg

    Ik zei in mijn review dat deze film misschien wel eens het einde zou kunnen inluiden van de 'found footage' film (er zullen er nog wel zijn, maar steeds minder en groots) en wanneer we de cijfers leggen naast heel wat andere found footage films dan duikt deze Blair Witch aan de staart van de box-office tabel. Zelfs minder goede found footage deden het stukken beter dan de film van Adam Wingard. En bijgevolg kan je je afvragen of dit misschien het einde is van deze irritante rage. Ik mag het hopen, want naast The Blair Witch Project en de eerste [Rec] (2007) was ik allesbehalve een fan van het genre, ooit begonnen met Cannibal Holocaust (1980) van Ruggero Deodato.

    De film had behoorlijk wat zwaktes en was uiteindelijk een remake van het origineel met iets meer middelen. Maar anderzijds haalde het wel alles uit de kast wat betreft found footage met drones en headset cameras. Maar het mocht niet baten. Een mogelijke reden voor het falen van de film kan ook wel voor een stuk te danken zijn aan de gebrekkige promotie en het feit dat deze film veel te lang (6 jaar!) in productie was, onder de titel The Woods. Toch kan je niet ontkennen dat de Paranormal Activity films ook steeds minder potten breken aan de kassa en het publiek stilaan genoeg heeft van de schuddende camera's en de cliché verhaallijnen waarbij het publiek zich altijd maar weer de vraag stelt waarom ze in godsnaam nog steeds aan het filmen zijn.

    rec_2007_poster.jpgthe_visit_2015_poster001.jpgcloverfield_2008_poster001.jpgchronicle_2012_poster.jpg

    En mocht dit het einde zijn van het genre, ga ik er niet om huilen. Het is al enige tijd een goedkope manier geweest voor studio's om grof geld te maken, en de films waren nooit echt vernieuwend, behalve dan dat de makers steeds op zoek waren naar nieuwe manieren om alles in beeld te brengen: handheld, security camera's, laptop camera's en nu zelfs drones. Het knappe van de eerste Blair Witch film was dat je nog een zekere authenticiteit had. Nu weet iedereen dat het fake is en bijgevolg is de cinematografie best wel geforceerd. Niets tegen het gebruik van de found footage stijl, maar enkel indien het in functie is van het narratieve en niet als stijl waaraan alles is ondergeschikt. Het is goedkoop en de nieuwigheid is er al een tijdje van af.

  • The Handmaiden (2016) **** recensie

    Pin it!

    Nog een film die veel kans maakt om in mijn TOP 10 Beste Films van 2016 te belanden is deze The Handmaiden (2016) van van Chan-wook Park (originele titel: Ah-ga-ssi). Het is een heerlijk geflipte en sexy prent over vrouwen die voortdurend worden onderschat door de mannen om hen heen, en die zullen leren hoe ze hiervan misbruik kunnen maken.

    The Handmaiden,Chan-wook Park,Kim Tae-Ri,Jung-woo Ha,Min-hee Kim,Jin-woong Jo,Oldboy,Stoker,Chung-hoon Chung,Sarah Waters

    Korte inhoud: We bevinden ons in de jaren '30, in het door Japan bezette Korea, waarin we Sookee (Kim Tae-Ri) zien, een Koreaanse zakkenroller die leeft met een bende oplichters, en wordt aangeworven door The Count (Jung-woo Ha), een getalenteerde vervalser die nood heeft aan een meisje om dienstmeisje te spelen bij de Japanse erfgename Lady Hideko (Min-hee Kim) met de bedoeling aan haar fortuin te zitten. Maar wanneer Sookee aankomt in het herenhuis, begint ze beetje per beetje te vallen voor haar mooie werkgever. Hideko leeft in de schaduw van haar perverse oom Kouzouki (Jin-woong Jo) die een enorme passie heeft voor bepaalde boeken. Hij lijkt ook meer interesse te ontwikkelen voor het nieuwe dienstmeisje. Ondertussen groeien de vrouwen naar elkaar toe, en wanneer we naar het slot komen van het eerste deel, verschuift het vertelperspectief naar Hideko.

    The Handmaiden wordt geleidelijk meer verhit en grover, met meerdere plotwendingen, scènes die we al eerder hadden gezien maar verteld vanuit een ander perspectief en Oldboy escapades waarin we wat bruut geweld tezien krijgen. De film is verteld in drie stukken en komt echt van de grond vanaf het tweede gedeelte. Het derde deel is het kortste en dat mocht wel want de film duurde wel 144 minuten en de regisseur heeft zelfs nog een 167 minuten lange extended cut. Maar het beste in de film is toch het spel tussen de vrouwen en de expliciet lesbische seksscènes (inclusief een overhead 69 shot) die bijzonder hypnotiserend in beeld zijn gebracht.

    Park staat bekend voor zijn stijlvolle mise-en-scène en zijn aandacht voor kostuums, vrouwelijke hoofdpersonages en setdesign. Uiteraard werk hij opnieuw samen met Director of Photography Chung-hoon Chung en dus is de fotografie wederom briljant, iets wat geen evidentie was gezien een zelfde scène uit verschillende perspectieven verfilmd moest worden zonder dat het vervelend werd. Maar alles in deze film is erotisch, van de gebeurtenissen tot en met de kadrages, met zijn fetisch shots van oorringen, inktpotten, vingerhoedjes, het gekletter van schoenen op het parket, of het openen van een korset. Om nog maar te zwijgen over het gebruik van zilveren ballen en zilveren klokjes die luiden op de maat van de orgasmes.

    the_handmaiden_ah-ga-ssi_pic01.jpgthe_handmaiden_ah-ga-ssi_pic02.jpgthe_handmaiden_ah-ga-ssi_pic03.jpg

    De film is gebaseerd op de roman 'Fingersmith' van Sarah Waters, en speelde zich af in het 19de eeuwse Londen. Dit werd door de BBC verfilmd in een miniserie van 3 episodes. De film werd gemaakt met een bescheiden budget van 9 miljoen dollar, en zou dat bedrag wel moeten terugwinnen indien de film in voldoende laten uitgebracht wordt. Park's vorige film Stoker (2013) werd in de States slechts in 275 zalen uitgebracht en bracht maar een kleine 2 miljoen op (wereldwijd 12 miljoen). Hopelijk kan deze film op een beetje meer bijval rekenen, ook al hebben we hier geen ronkende naam als Nicole Kidman. De film was te zien op het filmfestival van Oostende en komt hopelijk later nog uit in het reguliere circuit.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 2 oktober 2016

     

    *** The Handmaiden trailer ***