• All the Money in the World (2017) *** recensie

    Pin it!

    Het zag er even niet goed uit voor All the Money in the World (2017), de film die regisseur Ridley Scott zijn EERSTE OSCAR moet opleveren … voor zolang Christopher Nolan er niet mee gaat lopen voor Dunkirk (2017) (ook een regisseur met heel wat nominaties en nog geen enkele keer gewonnen).

    all_the_money_in_the_world_2017_poster01.jpg

    Maar toen de Kevin Spacey bom ontplofte, had Ridley geen andere keus om al de scènes met Spacey te reshooten. De #MeToo orkaan van 2017 maakt geen onderscheid tussen flirterig gedrag, ongewenste intieme handelingen of pedofilie en brutale verkrachting. Elke acteur, producer, regisseur met een zekere aanzien, die ook maar een beetje werd verbonden aan ongewenst gedrag, werd postuum veroordeeld via sociale media. Hoezeer Spacey misschien wel een voortreffelijke rol had moest Ridley het zekere voor het onzekere nemen wou hij zijn kansen voor een Oscar niet om zeep helpen. Want daar was het om te doen, en niet zozeer "uit respect voor de slachtoffers van Spacey". Spacey is tot op heden nog niet veroordeeld.

    Korte inhoud: All the Money in the World vertelt het waargebeurde verhaal van de ontvoering van de rebelse tiener John Paul Getty lll (Charlie Plummer). In 1973 wordt John Paul Getty lll, de kleinzoon van de miljardair en oliemagnaat John Paul Getty (Christopher Plummer), in Rome ontvoerd. De rijke oliemagnaat weigert vervolgens de grote som losgeld die de kidnappers eisen te betalen, waardoor de moeder van de tiener Gail Harris (Michelle Williams) er alles aan moet doen om het geld op tijd bij elkaar te krijgen en doet beroep op Getty’s veiligheidsman Fletcher Chase (Mark Wahlberg).

    Ik had de eerste trailer van de film al gezien en ook al kwam Spacey pas op het einde in beeld, vond ik zijn vertolking wel interessant. De trailer sprak me ook een stuk meer aan dan de nieuwe trailer, die het klaarblijkelijk over een totaal andere boeg wil gooien in een meer actiefilm-achtige spirit, met snelle cuts en heel wat geluids-effecten. Zou wel een leuk extraatje zijn op de Blu-ray om de twee versies eens naast elkaar te zien, de ene met Spacey en de nieuwe met Christopher Plummer, ook al zal Sony dit nooit laten gebeuren.

    Dit is de tweede keer in de carrière van Scott dat hij een acteur heeft moeten vervangen tijdens een productie. De vorige keer was met Gladiator (2000) waar hij de overleden Oliver Reed heeft moeten vervangen. Ook al kwamen er geen visuele effecten aan te pas maar werd gewoon alles opnieuw opgenomen. Reshoots die 8 dagen duurden en zomaar eventjes 10 miljoen dollar hebben gekost op een productiebudget van 40 miljoen. Maar niemand twijfelt er aan dat deze film wel meer dan 100 miljoen zal opbrengen.

    all_the_money_in_the_world_2017_poster03.jpgall_the_money_in_the_world_2017_poster04.jpgall_the_money_in_the_world_2017_poster05.jpgall_the_money_in_the_world_2017_poster02.jpg

    Het is een Ridley Scott film dus over twee zaken moet je al niet meer twijfelen (1) de setdesign en fotografie zijn verfijnd tot in de kleinste details en (2) de vertolkingen zijn van een hoog niveau. En deze twee zaken zijn echt een rode draad doorheen het oeuvre van Scott. Het enige puntje van kritiek is dat Ridley niet altijd even kritisch is over het verhaal. De film is gebaseerd op het boek van John Pearson en in een scenario gegoten door David Scarpa, en ook al denk ik dat je geen betere film kunt maken gebaseerd op de waar gebeurde elementen, had ik misschien liever iets meer fictie willen zien. De film duurt 132 minuten en er gebeurt in feite bitter weinig.

    all_the_money_in_the_world_2017_pic03.jpgall_the_money_in_the_world_2017_pic04.jpgall_the_money_in_the_world_2017_pic05.jpg
    all_the_money_in_the_world_2017_pic02.jpgall_the_money_in_the_world_2017_pic06.jpgall_the_money_in_the_world_2017_pic01.jpg
    © 2017 The Searchers

    Tevens ben ik niet overtuigd door de Kevin Spacey wissel. De reshoots met Christopher Plummer voelen niet altijd even overtuigend aan, vooral de scène in Saoudi-Arabië. Weet je wie ze misschien beter hadden gewisseld in deze film? Marky Mark! Met alle respect voor Wahlberg die wat mij betreft nog steeds een sterke karakter-acteur kan zijn, maar hier speelt hij gewoon zichzelf en compleet afgesloten van de rest van de cast. Er is geen connectie met Michelle Williams en bij momenten heb je het gevoel dat hij zelf geen deel uitmaakt van het verhaal. De enige twee acteurs die deze film eigenlijk nog de moeite maken is Michelle Williams, die hier wederom een sterke rol neerzet als de moeder die alles over heeft voor haar zoon ook al is het een ettertje. En daarnaast is er de vertolking van de Franse acteur Romain Duris die hier feilloos een Italiaanse schurk neerzet. Een Fransman die een Italiaan speelt en Engels probeert te spreken. Russell Crowe kon zelfs nog geen overtuigend Engels accent nadoen in The Mummy (2017) en hij is Engelstalig!

    Op 27 december 2017 is All the Money in the World bij ons uitgekomen. Het is zonder twijfel een kanshebber om een paar Oscar beelden in de wacht te sleepen, maar de concurrentie is groot en de film maakte zelf eigenlijk niet zo heel veel indruk bij het publiek. De film werd 5 dagen geleden uitgebracht in de States in meer dan 2000 zalen en bracht nog geen 9 miljoen dollar op, en dat is te weinig voor een film die 40 miljoen dollar + 10 miljoen in reshoots heeft gekost en zowat 100 miljoen moet opbrengen voor nog maar een break-even. Sony hoopt nu op wat Oscar-buzz.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 31 december 2017

     

    *** All the Money in the World trailer ***

  • The Hitman's Bodyguard (2017) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik had eigenlijk wel hoge verwachtingen bij The Hitman's Bodyguard (2017). Zeker met deze Bodyguard spoof poster leek het erop dat ze met hun humor iets meer de Deadpool toer waren opgegaan. We zitten echter mijlenver van Deadpool (2016), ook al zien we Ryan Reynolds toch een beetje zijn typetje oneer aan te doen.

    The Hitmans Bodyguard,samuel l. jackson,Gary Oldman,salma hayek,Ryan Reynolds,Patrick Hughes,Elodie Yung,Abbey Hoes,Joaquim de Almeida

    Korte inhoud: 's Werelds beste huurmoordenaar Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) besluit het roer om te gooien en te getuigen tegen zijn voormalige werkgever bij het Internationaal Strafhof in Den Haag. Zijn oud-werkgever is Vladislav Dukhovich (Gary Oldman), een corrupte, moordzuchtige ex-president van een Oost-Europees land, met een enorm arsenaal aan huurlingen tot zijn beschikking. Die zal er alles aan doen om de getuigenis tegen te houden. Dus wordt Michael Bryce (Ryan Reynolds) ingeschakeld, een top bodyguard, alsook Amelia Roussel (Elodie Yung), een nog onervaren agent bij Interpol (ook al is Interpol geen overkoepelend agentschap met agenten die arrestaties kunnen verrichten).

    De regisseur van deze buddy-komedie is Patrick Hughes. Een filmmaker wiens carrière niet meteen een toonbeeld is van originaliteit of vernuft, maar dat hoeft ook niet met twee klasbakken van acteurs. Hoewel, de laatste jaren is duidelijk geworden dat films ZELFS met talentvolle acteurs, niet altijd een garantie zijn op succes. Ik denk bijvoorbeeld aan Rough Night (2017), wat toch wel één van de meest teleurstellende komedies was van het jaar en net onze Top 10 Worst Movie List heeft gemist. Een goed script of originele scènes zijn een essentieel onderdeel wil je als filmmaker nog je stempel kunnen zitten in deze overgastureerde markt.

    Alle ingrediënten waren aanwezig voor een geslaagde prent, zelfs het gegeven van een lijfwacht die is aangesteld om een ​​huurmoordenaar naar een rechtszaal te sturen, lijkt interessant genoeg voor een spetterende prent. Spijtig genoeg verstikt het allemaal vaak in zijn subplots. Mijn grootste probleem was dat de ondermaatse humor, en de makers denken dat een vloekwoord (ass, shit, fuck of motherfucker, worden om de haverklap gebruikt) of een blik eigenlijk wel volstaat voor een komisch moment. En om dit alles te maskeren, verzeilen we van de ene onwaarschijnlijke actie-scène in de andere, ook al zijn we nooit echt betrokken bij het gebeuren. Veel van de personages waren tevens zwaar onderbenut (met name het karakter van Gary Oldman) en de chemie tussen Jackson en Reynolds bleef uit. Die twee speelden ook wat op automatische piloot en bijgevolg is er nooit echt een moment dat je de band tussen die twee mannen echt voelt. Komt daar nog bij dat de muziekscore van Atli Örvarsson echt wel teleurstellend en goedkoop in de oren klinkt en het camerawerk niet meteen uitblonk in stoere fotografie - laat staan dat de scherpte het af en toe liet afweten, en zoiets helpt natuurlijk ook niet.

    the_hitmans_bodyguard_2017_blu-ray_pic01.jpgthe_hitmans_bodyguard_2017_blu-ray_pic03.jpgthe_hitmans_bodyguard_2017_blu-ray_pic02.jpg
    © 2017 Dutch FilmWorks

    In de andere rollen zien we ook nog Salma Hayek opduiken die nog steeds een vreselijk zwaar Mexicaans accent meezeult en de 23-jarige Hollandse Abbey Hoes. Zelfs Joaquim de Almeida is er wederom bij, een acteur die ondertussen al 135 credits op zijn naam heeft staan, maar meestal opduikt als slechterik in een bijrol. Toch verbaast het me dat Reynolds en Oldman hebben toegezegd na het lezen van het script van Tom O'Connor, dat toch niet meteen geslaagd was.

    Er zit niet alleen een Hollandse actrice in de film, maar er is ook een deel opgenomen in Amsterdam, en dat verklaart meteen waarom De Volkskrant en het NRC handelsblad zo'n hoge score aan de film hadden gegeven en op de cover van de Blu-ray staan te blinken. Maar deze Nick Furry en Deadpool die samen de criminelen van hun afslaan werkt niet voldoende goed. Gisteren is The Hitman's Bodyguard bij ons verschenen op DVD en Blu-ray. Indien jullie grote fan zijn van deze twee acteurs of zoeken naar verstand-op-nul actiefilm, dan is dit misschien iets voor jullie.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 30 december 2017

     

    *** The Hitman's Bodyguard trailer ***

  • De Shining sequel Doctor Sleep van Stephen King wordt verfilmd

    Pin it!

    Regisseur Mike Flanagan, die onlangs de niet-onaardige Stephen King-adaptatie Gerald's Game (2017) voor Netflix maakte, heeft nog een King-project dat hij zou willen aanpakken: Doctor Sleep (wiki). Uitgebracht in 2013, is Doctor Sleep een quasi-sequel op The Shining (1980), dat het publiek kennis laat maken met een volwassen geworden Danny Torrance, de jongen die het Overlook Hotel heeft overleefd.

    the_shining_1980_pic002.jpg
    © Warner Home Video

    Korte inhoud: Het jongetje Danny Torrance is inmiddels Dan, een man die decennialang heeft rondgezworven in een poging te ontsnappen aan zijn vaders erfenis van angst, alcoholisme en geweld. Nu gebruikt hij zijn gave voor stervensbegeleiding... ze noemen hem Dr. Sleep. Hij ontmoet Abra Stone, een twaalfjarig meisje met de helderste Shining ooit. Maar haar gave trekt een bende paranormaal begaafden aan, de True Knot’s. Ze lijken onschuldig - oud en rondrijdend in hun campers - maar de leden voeden zich met de energie van kinderen met de shining door hen langzaam tot de dood te martelen.

    Is Flanagan de juiste filmmaker is voor een Shining vervolgfilm? Ik denk van wel, hij heeft een passie voor het genre en heeft bewezen dat hij ook wel weet hoe hij een King boek moet verfilmen, ook al moet je niet meer gaan verwachten tot een bekwame verfilming. De man heeft 9 films gemaakt en geen van deze was ooit een uitschieter. Anderzijds zijn het meestal wel degelijk gemaakte films en de filmmaker is zichtbaar aan het groeien in zijn craft. Een meer belangrijke vraag is of iemand hier op zit te wachten. Ik heb het boek ooit gelezen en vond het eigenlijk niet meteen één van zijn sterkste of zelfs angstaanjagende boeken en ik vermoed dat er toch grondig herwerkt zal moeten worden (net zoals The Shing ook grondig werd herwerkt door Stanley Kubrick – met grote ergernis van Stephen King die de film daardoor vreselijk vond en meteen een tv-serie wou uitbrengen).

    Een film waarin het hoofdpersonage een alcoholist is van middelbare leeftijd, en die volledig draait rond zijn paranormale gave, en eigenlijk nog maar weinig heeft te maken met de gruwel van de eerste film, kan je zoiets nog wel een Shining sequel noemen? Dit moet je gewoon zien als een stand alone film. Qua attractiviteit is dit zeker een pluspunt om The Shining hieraan te willen koppelen, want kijk, nu schrijven wij ook al over dit project. Een echte Shining sequel zou zich moeten afspelen in het Overlook Hotel. Al de rest is naast de kwestie. Maar dat hotel bestaat spijtig genoeg niet, en is eigenlijk in grote mate een enorme studio-shoot (zie video) met exterieur shots van de Timberline Lodge op Mount Hood in Oregon. Ik vermoed ondertussen dat de set is afgebroken, en om deze opnieuw te maken is véél geld voor nodig. Anderzijds begrijp ik niet waarom nog geen enkele studio de ballen heeft gehad om er werk van te maken.

    ***Related Post***
    13/10/2009: The Shining review

     

    *** The Shining trailer ***

  • Game of Thrones seizoen 7 op Blu-ray

    Pin it!

    Zoveel series en films te bespreken dat we soms het bos tussen de bomen niet meer zien, maar toch even wereldkundig maken dat de DVD en Blu-ray van het 7de seizoen van "Game of Thrones" is verschenen. En wat de serie ontbreekt aan episodes (slechts 7) compenseert het in opwindend vertier, hartverscheurende sequenties en verrassende onthullingen waar geen enkele andere serie aan kan tippen.

    game_of_thrones_season_7_blu-ray.jpg

    En het seizoen begint keihard met Arya (Maisie Williams) die de gedaante aanneemt van Walder Frey en de resterende heren van Huis Frey een vergiftigd geschenk geeft. En dat terwijl de White Walkers richting muur marcheren en zo het continent Westeros in één dodenrijk om te vormen. En in dit seizoen komt de familie Stark opnieuw bij mekaar, want ook Bran Stark (Isaac Hempstead Wright) heeft de poort bereikt in het noorden. Jon Snow (Kit Harington) voelt de koude lucht van de White Walkers in zijn nek en wil kost wat kost een leger op de been brengen als laatste hoop tegen de gruwel die hen mogelijks staat te wachten. In Winterfell vraagt hij dan ook steun van zijn manschappen om naar het Zuiden te trekken en een ontmoeting te hebben met Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) in de hoop zij haar draken kan inzetten tegen het dodenleger, maar Sansa (Sophie Turner) betreurt de beslissing. Via Samwell Tarly (John Bradley) komt Jon te weten dat er een grote voorraad drakenglas onder Dragonstone ligt, iets wat gebruikt kan worden in zijn strijd.

    Ondertussen zien we Cersei (Lena Headey) en Jaime (Nikolaj Coster-Waldau), die beseffen dat ze omringd zijn door vijanden, waardoor Cersei een bondgenootschap met Euron Greyjoy (Pilou Asbæk) in overweging neemt. Euron biedt haar een huwelijk aan in ruil voor zijn IJzeren Vloot en belooft terug te keren met een geschenk om zo haar hand te winnen. Daenerys en haar gevolg komen aan op Dragonstone en beginnen hun verovering van Westeros te plannen. Want oorlog is op komst en daar krijgen we in de seizoen al een voorsmaakje.

    En hoewel het 7de seizoen echt wel bij momenten een rollercoaster wordt van drama en opwinding, had ik toch ook soms wel eens het gevoel dat ze alles nodeloos aan het rekken zijn en op het einde van de rit zitten we uiteindelijk niet veel verder dan wat zich afspeelt in de eerste episode. Er zitten tevens een aantal plotwendingen in waarvan je je afvraagt wie in hemelsnaam deze heeft bedacht. David Benioff en D.B. Weiss hebben net zoals al die andere scenaristen op top-series die aan hun zoveelste seizoen zitten, ook hun moment van inspiratieloosheid.

    game_of_thrones_season_7_blu-ray_pic01.jpggame_of_thrones_season_7_blu-ray_pic02.jpggame_of_thrones_season_7_blu-ray_pic03.jpg
    © HBO & Warner Bros.

    ***spoiler*** De ganse sequentie waarbij Jon Snow op het idee komt om een White Walker te kidnappen als bewijs voor Cercei om haar zo toch te overtuigen samen met Daenerys de strijd aan te gaan, is krankzinnig. Maar ook praktisch gezien houden de scènes ook geen steek. Zo zien we Jon die van het Zuiden naar het Noorden reist, over de Muur en diep in het sneeuwlandschap, om er dan te stoten op een horde oprukkende White Walkers die hen omsingelen en waarbij ze iemand te paard terug sturen naar Castle Rock, om daar een raaf met een boodschap te sturen naar Daenerys (een slimme vogel overigens) die dan een draak stuurt om hen te helpen. Al dat kost minder tijd dan voor de White Walker om in episode 7 de Muur te bereiken. ***einde spoiler*** Karakters die we iets minder te zien krijgen maar nog steeds hun stempel kunnen zetten zijn Tyrion Lannister (Peter Dinklage), Petyr 'Littlefinger' Baelish (Aidan Gillen). Er is zelfs een terugkeer van Jorah Mormont (Iain Glen).

    Maar toch kan je niet anders dan van elk moment te genieten, want de karakters uit Game of Thrones zijn zo heerlijk uitgeschreven dat zelfs de meest platte scène er behoorlijk dramatisch uitziet. Op de Blu-ray vinden jullie trouwens ook heel wat making of filmpjes en het is bijzonder interessant om eens te zien hoe het speciale effectenteam met wat groene lakens en een handvol soldaten een gigantische battle-scène kan ensceneren. Het zijn tovenaars, niet meer of minder. Er is uiteraard ook een box uit met de 7 seizoenen waarvan hier een afbeelding is.

    ***Related Posts***
    11/11/2016: Game of Thrones season 6 op Blu-ray
    20/03/2016: Game of Thrones season 5 op Blu-ray
    12/02/2015: Game of Thrones season 4 op Blu-ray
    13/03/2014: Game of Thrones season 3 op Blu-ray
    05/03/2013: Game of Thrones season 2 op Blu-ray
    22/04/2012: Game of Thrones season 1 op Blu-ray

     

    *** Game of Thrones season 7 trailer ***

  • Top 10 Beste en Slechtste Films van 2017

    Pin it!

    Er zijn gewoon te veel goede film in 2017 dat we ze onmogelijk allemaal in één lijst van 10 konden stoppen. We hebben dan maar de voorkeur gegeven aan de film die de grootste impact op ons heeft gehad. Wat betreft de Vlaamse producties is het dan toch niet zo een jaar geweest waar we achterover zijn gevallen.

    Op vlak van de recettes was 2017 toch een tegenvaller voor de filmstudio’s, met een pak teleurstellende box-office cijfers van films waarvan heel wat meer was verwacht. Ik denk dan aan King Arthur: Legend of the Sword (2017), Mother! (2017), The Dark Tower (2017) en War for the Planet of the Apes (2017). Ondanks het feit dat de ticketprijs in de States ongeveer 30 cent duurder was tegenover vorig jaar, is er een verlies van bijna 3%. Ook wereldwijd was er een terugval van zowat 1 miljard dollar, en dat was allemaal te danken aan de teleurstellende zomerblockbusters, met een 14,7% verlies ten opzichte van 2016. Los van de cijfers, had 2017 op kwalitatief vlak bijzonder veel te bieden en hier is onze Top 10.

    The Best Movies of 2017

    10. Ma Vie de Courgette (2017) Claude Barras

    Sinds Pixar is overgenomen door Disney heb ik zowat gemerkt dat heel wat producties een beetje draaien op automatische piloot. Dat is iets wat je niet kan zeggen van deze Zwitsers-Franse animatiefilm Ma Vie de Courgette (My Life as a Zucchini), een bijzonder knappe, hartverwarmende en tevens donkere stop-motion animatiefilm over een jongetje van 10 die in een weeshuis geplaatst wordt na het overlijden van zijn moeder. Het is een sociaal drama à la gebroeders Dardenne, maar heeft wel iets opbeurend. Een pareltje die verwondering, hoop en vreugde weet te vinden in een wereld die gemeen en hard is.

    10_ma_vie_de_courgette_best_movie.jpg

    9. Get Out (2017) Jordan Peele

    Oh ja, Get Out is overroepen en is niet het meesterwerk die er sommigen van willen maken. En toch kan ik er niet omheen deze prent een plaats te geven in onze Top 10 omwille van zijn vermogen om het grappige te mengen met het angstaanjagende, zonder dat de film plat op zijn gat valt. Het is een horror-rollercoaster, en één met een dun laagje maatschappij kritiek. Het is tevens een verdomd goed gemaakte film, die voor een habbekrats is gemaakt (4,5 miljoen) en zowat 254 miljoen opbracht, met ijzersterke vertolkingen en een knap script.

    9_get_out_best_movie.jpg

    8. It (2017) Andy Muschietti

    En als je van een box-office succes spreekt dan kan je niet omheen It te vermelden. Deze Stephen King adaptatie is zowat de meest succesvolle horrorfilm ooit geworden. Een film valt op staat met je acteurs (iets wat Luc Besson nog moet leren maar ik kom hier later op terug), en dat is zeker het geval met deze prent. Stuk voor stuk briljante vertolkingen van een cast bestaande uit tieners, en als kers op de taart een angstaanjagende Bill Skarsgård als de gruwelijke clown. De film vergroot de gruwel in het klassieke verhaal van Stephen King zonder de ziel van het boek te verliezen. Het is tevens één van de weinige adaptaties die Stephen King goed vond.

    8_it_best_movie.jpg

    7. A Ghost Story (2017) David Lowery

    A Ghost Story is het soort film die me dagenlang heeft bezig gehouden, en niet zozeer omwille van zijn visueel vertier maar wel omwille van de betekenis van de film en de trip die de regisseur via deze film met ons maakt. Het is misschien niet voor iedereen, vooral niet diegenen die op zoek zijn naar snelle opwinding, maar het is wat ons betreft een wonderbaarlijk en poëtisch relaas over het leven na de dood en het menselijke verlangen met een filosofische grondlaag. Mochten jullie ook al eens gehoord hebben van de term ontologie of het werk van Jacques Derrida zal deze prent nog een extra dimensie geven. In tegenstelling tot een film als Mother! hebben we hier niet alleen maar een theoretische benadering, maar het is fantasierijk en onverwacht emotioneel in zijn weergave van de vergankelijkheid van het leven.

    7_a_ghost_story_best_movie.jpg

    6. Lady Bird (2017) Greta Gerwig

    Dat 2017 in het teken staat van de vrijgevochten vrouw die haar plaats in de maatschappij bevestigt en zich losrukt van de mannelijke dominantie kan niemand ontkennen, en een film als Lady Bird zet dat fenomeen enkel maar in de verf. De film is teven geschreven en geregisseerd door een vrouw, die wat ons betreft toch wel wat erkenning mag krijgen op de komende award ceremonies. Lady Bird is een opwindende en goed gemaakte coming-of-age-drama, met zowel emotioneel pakkende als grappige momenten, sterke dialogen en bijzonder knappe vertolkingen, zonder te vervallen in banale sentimentaliteit.

    6_lady_bird_best_movie.jpg

    5. Baby Driver (2017) Edgar Wright

    Ik heb een licht vermoeden dat Baby Driver een beetje aan de kant geschoven zal worden de komende maanden omwille van de aanwezigheid van Kevin Spacey, maar niet alleen is dit één van de beste musical/muziekfilms van de laatste jaren (sorry voor La La Land) maar ook Spacey zet hier wederom een fantastische rol neer. Deze prent is volgepropt met ongelofelijke achtervolgingen op een pulserende soundtrack met een vlijmscherpe montage en een uitzinnig knappe choreografie. Komt daar nog bij dat deze prent niet alleen bijzonder grappig is, buitengewoon leuke karakters heeft, maar tevens een hart op de juiste plaats. Dit is een popcorn film met een soort art house vibe.

    5_baby_driver_best_movie.jpg

    4. Wonder Woman (2017) Patty Jenkins

    Ik zei toch dat 2017 in het teken staat van de vrouw, en ook deze Wonder Woman is hiervan de bevestiging. Atomic Blonde had tevens ook in deze lijst kunnen staan, ook al is deze comic adaptatie toch net iets meer indrukwekkend, vooral omdat NIEMAND hier echt iets van had verwacht. Deze comic was net iets te bespottelijk om te vertalen naar een live action film en het personage net iets teveel van een sekssymbool. Toch maakte Jenkins hier één van de beste superhero films, om niet te zeggen dé beste met een vrouwelijke hoofdrol. Gal Gadot brengt een perfecte mix van moed in het slagveld en ongecompliceerde barmhartigheid, en belichaamt een heldin die we als kijker al lang op hebben zitten wachten.

    4_wonder_woman_best_movie.jpg

    3. Dunkirk (2017) Christopher Nolan

    De grote kanshebber om Beste Film van het jaar te worden bij de Oscars is toch wel deze Dunkirk, en voor een stuk terecht. Nolan is één van de beste regisseurs in Hollywood en hij weet perfect waar hij zijn camera moet zetten om ons onder te dompelen in deze WO2 film. En zelden waren films over een aftocht zo heroïsch als deze. De enige kritiek die er was kwam van muggenzifters die vonden dat de ene soldaat het verkeerde hoedje droeg, of dat er te weinig soldaten van Arabisch/Afrikaanse origine te bespeuren vielen. Toch werd de film op handen gedragen door pers en publiek, en bracht 526 miljoen op wereldwijd, de grootste recette voor een WO2 film ooit.

    3_dunkirk_best_movie.jpg

    2. Blade Runner 2049 (2017) Denis Villeneuve

    Een film die niet door iedereen is gesmaakt is deze Blade Runner 2049, die een toch wel een teleurstellende bioscoop-release had. De film brengt niet alleen datgene wat je verwacht van een Blade Runner sequel, maar graaft ook meer in de psyche van androids en laat ons onderduiken in een fascinerende wereld van levensechte holograms, desolatie en hypnotiserende plekken en goddelijke tempels. Het is een aanlokkelijke mix van artistieke en blockbuster gevoeligheden die de tand des tijds zullen weerstaan, net zoals zijn baanbrekende voorganger.

    2_blade_runner_2049_best_movie.jpg

    1. Logan (2017) James Mangold

    Maar de grootste verrassing van het jaar was toch wel deze Logan, misschien wel de eerste comic adaptatie die voelde als een echt volwassen western-drama. Het soort film waar de fans op zaten te wachten. Het acteerwerk, en dan in het bijzondere van Hugh Jackman - tevens ook van de kleine Laura gespeeld door Dafne Keen - was van die aard dat we zin hadden om elk van die personages te willen volgen. Spijtig genoeg komt er een einde voor heel wat karakters en de emotionele impact kan zelfs voor een traan zorgen. Zo intens in deze prent. Logan is een film die thema's als leven en dood, de zin van het leven, de relatie tussen zoon/dochter en vader, afwisselt met gewelddadige actie-sequenties die ons naar adem doen snakken.

    1_logan_best_movie.jpg

    The Worst Movies of 2017

    10. Alien: Covenant (2017) Ridley Scott

    Zoveel talent voor en achter de camera, zo veel middelen die voorhanden waren om deze franchise tot een goed einde te brengen, en op het einde van de rit hebben we een ‘meh’ gevoel bij Alien: Covenant. Prometheus was al een moeilijk te verkopen project, maar het had op z’n minst de potentie om uit te groeien tot iets beloftevol. Deze sequel is het bekijken nauwelijks waard. Wat ben je met mooie fotografie en diepgaande ideeën over creatie, als de karakters en het verhaal je nauwelijks kunnen boeien. Dit is een dure onderneming geweest om een backstory te creëren voor een classic sci-fi horrorfilm … die eigenlijk geen backstory nodig had. A waste of time, energy, money and talent. Ondertussen zit Ridley al op tram 8, misschien had hij maar beter zijn tijd gestoken in andere filmprojecten.

    10_alien_covenant_worst_movie.jpg

    9. The Dark Tower (2017) Nikolaj Arcel

    De film It van Stephen King zit in onze Top 10 Beste films, deze Stephen King verfilming waar zowat iedereen heel wat meer van had verwacht, zit in de Worst Movies lijst. Het is een ware pijnhoop. Niks werkt, het voelt hoogdravend aan met buitengewoon ongelooflijke karakters. De regisseur is nu bezig met het schrijven van een miniserie. Eigenlijk hadden ze daarmee moeten beginnen, maar na deze film vermoed ik dat er weinig fans staan te springen om dit te zien. Idris Elba was ooit een interessante acteur, maar hij stapelt de ene flop na de andere op. Zelfs de actie avonturenfilm The Mountain Between Us (2017) met niemand minder dan Kate Winslet, is nauwelijks het bekijken waard.

    9_the_dark_tower_worst_movie.jpg

    8. Rings (2017) F. Javier Gutiérrez

    Elk jaar krijgen we een karrenvracht aan afschuwelijk slechte horrorfilms te zien, en dit jaar was het niet anders (Leatherface, The Crucifixion, Dark Signal, Amityville: The Awakening, …). De film die er toch een beetje uitstak qua stink-gehalte, was deze Rings, de zoveelste uitmelk-poging van Ringu (1998). Het is een incoherent samenraapsel van al datgene wat al in de vorige films ad nauseum werd geëxploiteerd. Het doet ook een poging de franchise te rebooten voor de nieuwe generatie, maar slaagt daar wonderwel nooit in. Als je dan nog werkt met een actrice die niet kan acteren, dan is uw carrière in Hollywood bij deze afgeschreven.

    8_rings_worst_movie.jpg

    7. Flatliners (2017) Niels Arden Oplev

    De originele film had zijn zwaktes, maar deze Flatliners slaagt erin om al datgene wat goed was in de originele film, om zeep te helpen. De film is nog saaier dan een aflevering van "Stalker". En nochtans is het concept nog steeds bijzonder interessant voor een hedendaagse thriller/horror, maar dan is er wel wat werk nodig om alles coherent en logisch te maken. Ik had de indruk dat zelfs de makers niet in de film geloofden. Kiefer Sutherland werd in eerste instantie gebruikt om een link te maken met de originele film, maar de plannen voor een sequel werden naar de prullenmand verwezen en zijn naam gewijzigd, omdat ze dachten dat 1.) niemand het origineel kende of 2.) het origineel niet goed vonden. Dat is een mooie basis voor een remake van een film die niemand kent en niemand wil zien, niet?

    7_flatliners_worst_movie.jpg

    6. Valerian and the City of a Thousand Planets (2017) Luc Besson

    Dat Valerian and the City of a Thousand Planets een flop werd hadden we op De Filmblog al een tijdje zien aankomen. Toch hadden we nooit gedacht dat de film ook nog eens zo slecht zou zijn. Visueel ziet het er indrukwekkend uit. Had dit een spotje geweest van 1 minuut voor een parfum, dan kreeg het van mij een spontane staande ovatie. Twee uur en 17 minuten was echter wel wat lang om naar twee houten planken te kijken, met name Dane DeHaan en Cara Delevingne. Zoals ik eerder zei met 'It', valt of staat een film met zijn acteurs en in dit geval was het een crash. Dane DeHaan was dit jaar tevens te zien Tulip Fever, een andere miserabele slechte film. Ik hoop dat studio’s eindelijk eens wijzer zullen worden in het kiezen van hun hoofdrolspelers.

    6_valerian_worst_movie.jpg

    5. The Mummy (2017) Christopher McQuarrie

    Hoe iemand een dergelijke franchise om zeep kan helpen met zoveel talent voor de camera en een onbeperkt productiebudget, blijft voor mij een mysterie. Toch is Christopher McQuarrie er in geslaagd om van The Mummy een zooitje te maken waarbij zelf de hoofdacteur op een zeker ogenblik niet meer wist welke toon hij moest aanhouden. Het resultaat is een behoorlijk oninteressant, zinloze en emotieloze promofilm voor een toekomstige monster franchise…die er echter niet snel komen.

    5_the_mummy_worst_movie.jpg

    4. Fifty Shades Darker (2017) James Foley

    De eerste film was al niet bijster goed, Fifty Shades Darker is dat nog minder. In Fifty Shades of Grey (2015) had je nog een gevoel dat Sam Taylor-Johnson nog een poging ondernam om er iets goed van te maken, maar dat was niet naar de zin van E.L. James, en er ontstonden conflicten tijdens de productie. In de sequel heeft Foley zijn cheque ontvangen voor de regie, maar volledige creatieve controle gegeven aan E.L. James, en het resultaat is eraan te zien: tenenkrullende dialogen, ordinaire glossy scènes, popsongs die de plot uitleggen, een onwaarschijnlijke helikopter crash met uiteraard soft erotische intermezzo’s.

    4_fifty_shades_darker_worst_movie.jpg

    3. Wolves at the Door (2017) John R. Leonetti

    De beste zaken uit deze Wolves at the Door waren gestolen uit het veel betere The Conjuring (2013), een film waar Leonetti het camerawerk voor heeft gedaan. Voor de rest is het ordinaire exploitation van een waar gebeurd drama, die het nodig vond bepaalde scènes op te smukken omdat de moord op zich nog niet dramatisch genoeg was. En denken dat Tarantino's versie van Charles Manson er binnenkort zit aan te komen, ik zit hier echt niet op te wachten.

    3_wolves_at_the_door_worst_movie.jpg

    2. Transformers: The Last Knight (2017) Michael Bay

    Tegenwoordig kan je geen Top 10 Worst Movies meer maken zonder een Michael Bay film. Hij trekt zich echter niet al teveel aan van de kritiek, gezien zijn films toch behoorlijk veel geld opbrengen. Indien de mensen voorgekauwde pulp willen verpakt met mooie fotografie en cgi, dan zullen ze dat krijgen. Toch draaide het anders uit want Transformers: The Last Knight kreeg tijdens rijn bioscooprun een flinke knauw in de recette. Zou de Aziatische markt er ondertussen ook achter zijn gekomen dat deze films eigenlijk geen ballen waard zijn?

    2_transformers_the_last_knight_worst_movie.jpg

    1. Justice League (2017) Joss Whedon

    Maar de hoofdvogel werd deze keer afgeschoten door Justice League, de puinhoop van Whedon en Zack Snyder die The Avengers van hun voetstuk had moeten wegblazen, maar zowaar nog slechter was dan Batman v Superman: Dawn of Justice. Ook al was deze DCU-film een goed half uur korter dan BvS - wat meteen ook de enige verdienstelijke kwaliteit was - is deze Justice League om van te huilen. Los van de slechte cgi, de zwakke en inspiratieloze villain, de bovenlip van Henry Cavill, de miserabele vertolkingen van Mamoa en Affleck, de honderd flauwe grappen van The Flash, het verschil in dramatische tonaliteit, de shots van de kont van Gal Gadot, … is de plot van deze prent eigenlijk de moeite niet om na te vertellen.

    1_justice_league_worst_movie.jpg

  • Dunkirk (2017) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    En tussen al het aanstormend comic book geweld dit jaar hadden we ook nog een oorlogsdrama, in regie van Christopher Nolan, één van de meest boeiende regisseurs uit Hollywood van de 21e eeuw. De film heet Dunkirk (2017) en gaat dus over de evacuatie van de geallieerde troepen uit Frankrijk in de zomer van 1940, nadat Nazi-troepen met een Blitzkrieg zowat 400'000 Engelse, Belgische en Franse soldaten hadden omcirkeld. Vier jaar later zou de terugstoot zijn in Normandië, maar daar gaat deze film niet over. De film wordt nu al getipt voor Beste Film bij de Oscars en de Golden Globes.

    dunkirk_2017_poster.jpg

    Het nieuwe oorlogsdrama gaat over Operatie Dynamo, volgens Wikipedia een actie tijdens de Tweede Wereldoorlog aangaande de evacuatie van geallieerden uit Groot-Brittannië, Canada, België en Frankrijk op het strand te Duinkerke. Operatie Dynamo vond plaats tussen 26 mei en 4 juni 1940, het beginstadium van Wereldoorlog Twee. En wij Belgen spelen hierin een cruciale rol, gezien Koning Leopold III op 27 mei besloot om te capituleren nadat de toestand behoorlijk uitzichtloos was en de Belgische Koning was niet van plan verdere Belgische levens op te offeren ten bate van de bondgenoten, en al zeker niet als een snelle capitulatie een middel was om tot een betere politieke verstandhouding te komen met de Duitse overheerser. Ondanks de uiteindelijke capitulatie op 31 mei trokken tienduizenden soldaten, vechtend of vluchtend, richting Duinkerken.

    Alle oorlogs- en vrachtschepen en boten die konden varen — particuliere plezierjachten inbegrepen — werden gemobiliseerd om de manschappen vanuit de haven, vanaf de (geïmproviseerde) pieren en zelfs van het strand te evacueren. De schepen bleven heen en weer varen, ondanks heftige bombardementen en een ruige zee, wat de schippers, vaak vrijwilligers, niet afschrikte. Overigens deed ook de Franse marine mee met tientallen oorlogsbodems, vrachtschepen en vissersboten. Zelfs een aantal Nederlandse en Belgische kotters was erbij betrokken.

    Nolan heeft ervoor gekozen om 3 plotlijnen uit te werken; The Mole (verwijzend naar de pier), The Sea en The Air. Hoofdstukken die uiteindelijk naar het einde toe zullen samenkomen. Het eerste verhaal draait rond Mr. Dawson (Mark Rylance), een Britse vader die met zijn twee zonen Peter (Tom Glynn-Carney) en George (Barry Keoghan), in zijn plezierboot richting Duinkerke trekt. Het is een woelige reis met heel wat zware offers. Op hun reis pikken ze ook een soldaat (Cillian Murphy) op die eigenlijk niet wil terugkeren naar deze hel. Een ander verhaallijn, misschien wel het hoofdverhaal, draait om de jonge soldaat Tommy (Fionn Whitehead) die eigenlijk een beetje het gezicht is van wat de jonge soldaten in die periode hebben doorgemaakt. We volgen hem in de straten van Duinkerke, waar hij nog maar net weet te ontkomen van een gewisse dood. Op het strand ontmoet hij Gibson (Aneurin Barnard) met wie hij samen de overtocht probeert te maken. Iets wat uiteraard geen eenvoudige taak is. Tijdens hun tocht ontmoeten ze ook Alex (Harry Styles). Een derde verhaallijn speelt zich af in de lucht, met spitfighter piloten Collins (Jack Lowden) en Farrier (Tom Hardy), die een onmogelijke beschermingsoperatie moeten uitvoeren terwijl hun kerosinetank leeg loopt.

    Net zoals in The Thin Red Line (1998) heeft Nolan ervoor gekozen om zijn focus te leggen op de geallieerden en de Duitsers bijna nooit in beeld te brengen. Als ze al in beeld komen, dan zijn ze onscherp. Maar we voelen wel hun aanwezigheid, we horen het gescheur van hun bommenwerpers en de zoevende kogels. De film heeft ook bijzonder weinig dialogen en zitten we dicht op de huid van de personages. We voelen hun angsten en hun wanhoop en zijn getuige van hun overlevingsstrijd of hun heldendaad. Het is een deel van de oorlogsgeschiedenis die nog niet veel filmadaptaties heeft gekend, om de eenvoudige reden dat het om een 'vlucht' ging. Vreemd genoeg voelt het verhaal ook aan als een soort overwinning tegenover de wanhoop, met behoorlijk veel epische en huiveringwekkende momenten.

    De muziek - of eerder de sounddesign - van Hans Zimmer speelt ook een belangrijke rol en is zo goed als constant aanwezig. Het is een soort experimentele score die echt op ons gemoed gaat werken. De fotografie werd verzorgt door de Zwitser Hoyte Van Hoytema, die ook al Interstellar (2014) had gefilmd. Een fotografie die naadloos springt van van 4/3 tot widescreen formaat, met als bedoeling om ons als kijker in deze hel mee te sleuren. We gaan van wijde shots in de lucht naar claustrofobische scènes in overstromende boten waar het licht uitvalt en soldaten gevangen zitten.

    dunkirk_2017_pic01.jpgdunkirk_2017_pic02.jpgdunkirk_2017_pic03.jpg
    dunkirk_2017_kenneth_branagh_pic04.jpgdunkirk_2017_fionn_whitehead_pic05.jpgdunkirk_2017_pic06.jpg
    © 2017 Warner Bros. Entertainment

    Warner Bros heeft regisseur Christopher Nolan een carte blanche gegeven. Hij kreeg voor deze film 20 miljoen dollar én 20% op de totale winst. Daarbovenop mocht hij nog steeds draaien op filmpellicule (een combinatie van 15/70mm IMAX film en Super Panavision 65mm film) daar waar de meeste producties shooten op goedkopere digitale camera's. Hij had ook 6000 extra's in gepaste outfit waarmee hij kon werken. Hij wou ook draaien met echte oorlogsschepen ipv cgi-versies. Het is dus een dure productie, en dat voor een film waarin Amerikanen er eigenlijk niet aan te pas kwamen. Dit is tevens Nolan's eerste film die gebaseerd is op waar gebeurde feiten.

    Het is niet zomaar een oorlogsfilm, het is een belangrijk portret geworden van menselijke waardigheid tijdens een militair falen. De soldaten zitten als het ware vastgekluisterd op het strand met hun thuisland in zicht, en in de onmogelijkheid het te bereiken. Opmerkelijk aan het verhaal is dat het thuisland naar hen toekomt. Op elk moment loert een gewisse dood en de overlevingsstrijd is meedogenloos en hierin verliezen we soms wat het betekent 'mens' te zijn. Deze film had misschien niet gemaakt kunnen worden zonder Saving Private Ryan ook al kan deze prent op hetzelfde niveau staat qua cinematografische waarde. Er zit een zekere a-synchroniteit in het verhaal - het handelsmerkt van Nolan - maar dit voelt niet aan als een gimmick.

    Deze week is Dunkirk verschenen op DVD en Blu-ray met een karrenvracht aan bonusmateriaal; met een blik op Dunkerque, een analyse van de framing, hoe het strand werd herschapen, een blik hoe de lucht-aanvallen werden gefilmd, een making of van het geweld op zee, maar spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur over de gehele film.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 24 december 2017

    *** Dunkirk trailer ***