De Golden Globes zitten er toch wat naast met hun nominaties

Pin it!

Na het zien van de Golden Globes nominaties is het nu al duidelijk dat het een titanen strijd zal worden tussen Steven Spielberg’s The Post (2017), Christopher Nolan’s Dunkirk (2017) en Ridley Scott’s All the Money in the World (2017). Maar heeft de Hollywood Foreign Press Association geen kans gemist om eens niet voorspelbaar te zijn in hun keuzes?

Afgaand op het aantal Golden Globe nominaties heeft Ridley Scott de beste kaarten in handen om de Oscar voor Beste Regie te winnen, geholpen door zijn late december release (Oscar-periode) en het feit dat hij nog altijd geen Oscar heeft gewonnen en met zijn 80-jarige leeftijd denk ik dat The Academy het niet zal riskeren om hem dit jaar opnieuw te vergeten. Ik zeg niet dat het zijn laatste film zal worden – verre van – maar zijn Oscar voor Beste Regisseur had hij al langer moeten krijgen. Spijtig voor Nolan die ook nog altijd een Oscar voor Beste regisseur moet krijgen, maar hij is een pak jonger en zijn tijd komt wel. Beste film lijkt te gaan naar The Post, tenzij The Academy een andere koers vaart en de film van Ridley nomineert in de categorie Beste Film.

the_post_2017_poster.jpgdunkirk_2017_poster2.jpgall_the_money_in_the_world_2017_poster06.jpg

Toch lijkt de inhoud van de The Post net iets meer aan te leunen bij actuele thema’s, zoals de verhouding tussen de pers en de overheid, en de positie van de vrouw op de werkvloer. Dit hebben gezegd zou het me niet verbazen dat de Golden Globes kiest voor Call Me by Your Name (2017), een schitterende film die een stuk minder politiek gekleurd is, met als Beste Acteur Timothée Chalamet.

Wat me ook is opgevallen is dat de Golden Globes nog steeds een hekel hebben aan genre-films, en dan meer precies ‘comic-adaptaties’, want zowel Logan (2017) als Wonder Woman (2017) hebben mogen fluiten naar hun nominatie. Ik zeg niet dat deze twee films moeten winnen, maar een nominatie voor de acteurs of de film had toch wel een logische zaak geweest.

Minder logisch is de nominatie van Christopher Plummer als Best Supporting Actor. Hoe komen ze erbij? De acteur heeft moeten invallen voor Kevin Spacey en misschien amper één maand bezig geweest met het project. Vergelijk dat nu eens met de rol van Patrick Stewart in Logan. Het is buitengewoon krankzinnig. En van onnozele nominaties gesproken, hoe komen ze erbij om Steve Carell te casten in Battle of the Sexes (2017). Los van het feit dat de film eigenlijk niet zo goed was, speelde Steve eigenlijk slechts een bijrol.

lady_bird_2017_poster.jpgwonder_woman_2017_poster2.jpgget_out_2017_poster2.jpg

Het meest pijnlijke van de Golden Globes nominaties is dat de meest relevante regisseurs van het moment compleet zijn vergeten, ten voordele voor een all white all male lijst van oude getrouwen (Spielberg, Scott, Nolan). Waar is de nominatie voor Greta Gerwig die met Lady Bird (2017) misschien wel één van de beste coming-to-age films heeft gemaakt van de laatste jaren met als kers op de taart briljant acteerwerk. Waar is de nominatie voor Patty Jenkins, die met Wonder Woman het onmogelijke heeft gerealiseerd. Ik zou zelfs durven zeggen, waar is de nominatie voor Jordan Peele, die met zijn Get Out (2017) toch een verrassende horrorfilm heeft gemaakt. Laten we hopen dat het protest luid genoeg zal zijn zodat The Academy niet dezelfde fout maakt.

Commentaren

  • Get Out mocht ook wel een nominatie krijgen voor beste scenario. Toch denk ik niet dat de Oscars veel zullen afwijken van deze lijst.

  • foreign press en tge academy zijn twee totaal versvhillende organisaties en durven wel eens van mekaar af te wijken. Denk maar aan Ben Affleck met zijn Argo. De film won Critics’ Choice Awards, Bafta Awards en Golden Globes alsook 3 keer de award voor Beste Regisseur, maar Ben Affleck was zelf niet te bespeuren tussen de genomineerde regisseurs bij de Oscars.

  • 'Maar heeft de Hollywood Foreign Press Association geen kans gemist om eens niet voorspelbaar te zijn in hun keuzes?'
    Eeeeeh... dacht niet dat het daar om gaat.

  • @René: En waar draait het dan wel om? De Beste Film kiezen? Newsflash, dat is al zo subjectief als een schilderij van Van Gogh beter of slechter vinden als een schilderij van Jackson Pollock. Awards show zijn er (of zouden er moeten zijn) om uitstekend werk te belonen die het voorbije jaar toch iets hebben teweeggebracht. Dus ja, kiezen voor Spielber en Nolan is eigenlijk wel een vrij voor de hand liggende keuze en het verleden heeft bewezen dat die voor de hand liggende keuzes niet altijd de films waren die het jaar hadden gemarkeerd.

Post een commentaar

Optional