• Baby Driver (2017) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    De beste films komen niet met toeters en bellen, of een sequel cijfer achter hun titel. Dat kan zeker gezegd worden van deze Baby Driver (2017). Het is wat mij betreft dé beste film (tot nu toe) van Edgar Wright, die ons eerder al pareltjes bracht als The World's End (2013) of Shaun of the Dead (2004).

    baby_driver_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Baby Driver' volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto's (Ansel Elgort) die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.

    Een paar jaar geleden werd hij de laan ingestuurd door Marvel tijdens de productie van Ant-Man (2015), en vervangen door Peyton Reed. Maar het was wel zijn script die verfilmd werd. Deze keer lijkt hij weer volledig de touwtjes in handen hebben, ook al heeft het marketing departement misschien niet voldoende de film kunnen verkopen, want in de States blijft deze hangen op 35 miljoen (evenveel als het productiebudget). Dat cijfer zal zeker nog wel de lucht ingaan eenmaal het de Europese en Aziatische markten zal aandoen. Het is in ieder geval

    Net zoals Spider-Man: Homecoming (2017) is de casting 'spot-on', te beginnen met hoofdacteur Ansel Elgort. Samen met Tom Holland zijn ze revelaties geworden in 2017. Ik had trouwens al een jaar geleden gepost dat ze Elgort moesten casten in de rol van Han Solo. Hij werd het uiteindelijk niet en Lucasfilms zal het zich nog lang beklagen. Hij straalt meteen sympathie uit en hij overtuigt niet alleen als chauffeur maar ook als romanticus.

    Zijn love interest wordt gespeeld door Lily James, die we eerder hebben zien schitteren in Cinderella (2015). Daarnaast wordt de show gestolen door een bende schurken, te beginnen bij Baby's opdrachtgever Doc, gespeeld door Kevin Spacey - die tegenwoordig een beetje de kop van Jut is geworden rond grensoverschrijdend gedrag in Hollywood. Daarnaast zien we een hedendaags Bonny & Clyde koppel , Buddy & Darling, gespeeld door een overheerlijke Jon Hamm en een al even aanstekelijke Eiza González. Het meest leuke personage is toch wel Bats, vertolkt door Jamie Foxx.

    baby_driver_2017_poster01.jpgbaby_driver_2017_poster02.jpgbaby_driver_2017_poster03.jpgbaby_driver_2017_poster04.jpg
    baby_driver_2017_poster05.jpgbaby_driver_2017_poster06.jpgbaby_driver_2017_poster07.jpgbaby_driver_2017_poster08.jpg

    De film heeft heel veel weg van Drive (2011), ook al zit er heel wat meer humor in Baby Driver. Auto-achtervolgingen zijn een gegeven in actiefilms die meestal wel op bijval van het publiek kan rekenen, denk maar aan de Fast & Furious films of nog Jason Bourne. Car chases kosten wel véél geld, maar desondanks het beperkt budget zijn de sequenties bijzonder geslaagd én dat zonder cgi. Er zit een zekere logica in de achtervolgingen. De sensatie, de snelheid, de urgentie, de opwinding, de escalerende edits en de grotere dramatische inzet, het werkt tot een bangelijke climax. En feit dat het hoofdpersonage constant naar muziek luistert, en deze muziek gebruikt als een soort metronoom voor zijn acties, is een geniale vondst. Je zou het kunnen omschrijven als een soort car chase musical, met driftende auto's en geweerschot-percussies die knallen op het ritme van de muziek. En in deze prent, een scène met Baby die koffie gaat halen kan saai lijken, maar krijgt hier een compleet nieuwe classic musical vibe uit de periode van Gene Kelly maar dan in een hedendaags jasje

    Baby Driver is een verademing om te zien tussen het huidige filmaanbod van sequels en remakes, een eclectische wilde actierit met heel veel stijl en lef, ook al steunt de gehele prent op een gimmick. In tegenstelling Cornetto Trilogy is dit een echte genre-prent, maar het brengt alles met een nieuwe, frisse benadering zonder te vervallen in het spoof genre. Er is geen enkele overbodige scène of moment van verveling. Het lijkt een eenvoudig verhaal maar er steken heel wat elementen in die allemaal in functie staan van de pay off. Het meest fascinerende aan deze prent is de emotionele impact, doorheen de liefde die hij uitstraalt voor zijn pleegvader, alsook de liefde die hij voelt voor de serveerster.

    baby_driver_2017_ansel_elgort.jpgbaby_driver_2017_jon_hamm_eiza_gonzalez.jpgbaby_driver_2017_jamie_foxx_jon_hamm_ansel_elgort_eiza_gonzalez.jpg
    baby_driver_2017_ansel_elgort_lily_james.jpgbaby_driver_2017_jon_hamm_ansel_elgort.jpgbaby_driver_2017_lily_james_ansel_elgort.jpg
    © 2017 TriStar Pictures, Inc. and MRC II Distribution Company L.P. All Rights Reserved.

    Normaal word ik snel nerveus van film die muziek gaan opdringen nadat Quentin Tarantino deze stijl had uitgebuit, maar hier komt het verhaal, de karakters en de vertolkingen op de eerste plaats, met nummers als Queen's "Brighton Rock" en "Bellbottoms". Wright kan duidelijk geen saaie film maken, zelfs mocht hij het proberen. Wanneer je ergens in het midden van het verhaal zou inpikken zou je denken dat je naar een collectie van videoclips aan het kijken bent. Had het verhaal misschien een tikkeltje dieper geweest, dan had dit echt wel een game changer kunnen zijn. Hoe dan ook, het is één van de betere zomerfilms van 2017.

    Baby Driver is gisteren 29 november 2017 uitgekomen op DVD en Blu-ray, alsook op 4k Ultra HD. Op de Blu-ray vinden jullie meer dan 20 minuten verlengde en verwijderde scènes, behind de scenes materiaal en een kijk op de muziek die in de film werd gebruikt. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 5 juli 2017

     

    *** Baby Driver trailer ***

  • The Disappointment’s Room (2016) * DVD recensie

    Pin it!

    Het is er natuurlijk een beetje om vragen als je het woord 'disappointment' in de filmtitel opneemt. Recensenten hoeven de bal maar binnen te koppen wanneer de film onder de verwachtingen blijft. Maar na het bekijken van The Disappointment’s Room (2016) kan je er gewoon niet omheen: deze film is een teleurstelling die niet echt veel te bieden heeft behalve een hoop clichés.

    the_disappointments_room_2016_dvd.jpg

    Korte inhoud: David (Mel Raido) en Dana Barrow (Kate Beckinsale) nemen samen met hun zoontje Lucas (Duncan Joiner) hun intrek in een oud, immens landhuis. Hoewel het huis aan de bouwvallige kant is, is Dana architecte en heeft ze van de renovatie haar nieuwe project gemaakt. Het wordt immers al snel duidelijk dat er iets traumatisch is gebeurd in het gezin Barrow en dat elk gezinslid dit op zijn of haar manier verwerkt.

    Zo stort Dana zich op de renovatie en spendeert ze vele dagen in het huis terwijl David en Lucas meer in de grote tuin te vinden zijn. Tijdens een van haar ontdekkingstochten op de zolder van het huis ontdekt Dana een deur achter een krakkemikkige kast. Wanneer ze even later ook de sleutel van de deur vindt, kan ze haar nieuwsgierigheid niet meer de baas en ontdekt ze een lege kamer die niet op de bouwplannen van het huis staat.

    Een bezoekje aan het lokale antiquariaat leert Dana dat de kamer een zogenaamde ‘disappointment’s room’ is waar men vroeger gehandicapte kinderen in opsloot om hen te verbergen voor de buitenwereld. De geest van een van deze kinderen zwerft echter nog rond in het huis en zal Dana en haar gezin niet met rust laten tot het kind zelf rust heeft gevonden.

    Ontelbare films zijn er al gemaakt met ingrediënten als een oude huis, een jong gezin met een recent trauma en vorige bewoners die niet zo opgezet zijn met de nieuwe bewoners. Je moet als filmmaker dus al behoorlijk origineel uit de hoek komen, wil je nog een frisse wind laten waaien doorheen dit haunted house-genre. Helaas is dit niet het geval voor The Disappointment’s Room die vooral aaneenhangt met clichés en saaie scènes.

    In de hoofdrol zien we de haast onherkenbaar gebotoxte Kate Beckinsale die ooit een cultstatus genoot door de Underworld-serie en onlangs nog haar mannetje stond in kostuumdrama Love & Friendship. Maar de Beckinsale die we hier te zien krijgen, staat gedesinteresseerd en apatisch te spelen. En dat geldt eigenlijk voor de hele cast, want geen enkel personage kan sympathie bij de kijker opwekken.

    Het helpt natuurlijk ook niet dat het scenario de personages neerzet als lege dozen. De soms irritant zeurderige Dana is een jonge moeder die iets meesleept uit het verleden. Er wordt gedurende de hele film gesuggereerd dat Dana wel eens zou kunnen dromen maar hier wordt verder niks mee gedaan. Ook haar man David wordt stereotiep neergezet als een altijd blije hipster die amper emoties toont en weinig rekening houdt met de gevoelens van anderen.

    the_disappointments_room_2016_dvd_pic01.jpgthe_disappointments_room_2016_dvd_pic02.jpgthe_disappointments_room_2016_dvd_pic03.jpg
    © 2017 Entertainment One Benelux

    Er zijn wel enkele verzachtende omstandigheden voor The Disappointment’s Room. Doordat filmstudio Relativity failliet ging, bleef het project twee jaar onafgewerkt liggen en werd het budget drastisch ingeperkt. Daardoor is er ook heel wat in de finale montage geknipt waardoor sommige scènes totaal geen zin meer hebben. Zo wordt het huisdier van de Barrows dood teruggevonden maar wordt er verder helemaal niks mee gedaan.

    Nochtans had je met een regisseur als D.J. Caruso (Disturbia, Eagle Eye) en een scenario van Wentworth Miller (Michael Scofield uit “Prison Break") toch enige ervaring achter de camera’s staan en met Beckinsale toch een zekere schermpresence in de cast. Maar de mayonnaise pakt niet, de chemistry tussen de acteurs is onbestaande, het verhaal hangt met haken en ogen aaneen en van enige spanning is nooit sprake.

    Met 85 minuten klokt The Disappointment’s Room relatief snel af en een paar extra minuten hadden meer verduidelijking kunnen geven aan enkele doodlopende verhaallijnen. Maar eigenlijk zijn de 85 minuten van deze film 85 minuten die je op een veel betere manier kan spenderen. De DVD van The Disappointment’s Room is inmiddels beschikbaar, daarop geen extra’s.

    rating

    Beoordeling: 1 / 5
    Recensie door op 28 november 2017

     

    ***Related Post***
    08/09/2016: Onzekere tijden voor The Disappointments Room na faillissement Relativity Media

     

    *** The Disappointment's Room trailer ***

  • The Commuter met Liam Neeson is Non-Stop maar dan in een trein

    Pin it!

    Hoeveel keer kan Liam Neeson exact dezelfde film maken? Zelfs de filmposter lijkt spreken op al zijn andere films. The Commuter (2018) is in grote lijnen Non-Stop (2014), maar dan in plaats van een vliegtuig, moet hij nu de held uithangen in een trein.

    the_commuter_2018_poster.jpg

    Korte inhoud: Michael (Liam Neeson) is een verzekeringsagent die zoals elke dag heen en weer reist tussen zijn woonplaats en de plaats waar hij werkt. De mysterieuze vreemdeling Joanna (Vera Farmiga) dwingt hem echter de identiteit te onthullen van een verborgen passagier in zijn trein, vóór deze de laatste halte bereikt. Michael probeert het mysterie zo snel mogelijk op te lossen, maar beseft dat een dodelijk plan wordt gesmeed en raakt verwikkeld in een criminele samenzwering, die het leven op het spel zet van Michael en de andere passagiers.

    De film is geregisseerd door Jaume Collet-Serra, die onlangs één van de betere shark-attack films heeft gemaakt met The Shallows (2016), maar ook al 3 Liam-Neeson-films heeft gemaakt, met name Non-Stop, Run All Night (2015) en Unknown (2011). En zolang de films geld in het laatje brengen, zal dit duo dezelfde films blijven maken. Het script werd geschreven door Byron Willinger en Philip de Blasi, twee debuut-scenaristen.

    Het verhaal heeft wel iets weg van Source Code (2011), ook al met Vera Farmiga. In deze film werd Jake Gyllenhaal wakker in een trein op weg naar Chicago. Het laatste wat hij zich herinnert is een helikoptermissie in Afghanistan. Nu zit hij in het lichaam van iemand anders, en moet hij een bommenlegger weten te vinden op een trein. Het grootste verschil met Non-Stop en Source Code is dat we hier te maken hebben met een man die NIET getraind is in vechtsport of vuurwapens. Dus misschien krijgen zal Liam deze keer meer zijn hersenen moeten gebruiken dan zijn vechtskills. Wat mij betreft vond ik de zwakke teaser trailer vrij zwak, want als kijker wisten we eigenlijk niks en bleven we achter met het gevoel dat we deze film al gezien hebben. In deze nieuwe trailer krijgen we al iets meer context maar wild word je er niet echt van. In januari 2018 zou The Commuter bij ons moeten uitkomen.

     

    *** The Commuter trailer ***

  • John Carpenter staat volledig achter nieuwe Halloween film

    Pin it!

    Er zit een nieuwe Halloween film aan te komen, en deze keer één Halloween waar regisseur John Carpenter zich volledig kan achter scharen. Want ja, hij heeft niet zo'n goede relatie met Rob Zombie, en in alle eerlijkheid, ondanks de filmmaker talent was zijn Halloween remakes toch vooral stijl boven al de rest en werken bepaalde scènes gewoon niet. Niemand had echt een boodschap aan de psychologische ontleding van Michael Myers, laat staan dat we sympathie tot zelfs medelijden hadden met de serial killer.

    halloween_returns_2018_poster.jpg

    De nieuwe remake had al in 2015 moeten uitkomen, maar nu lijkt de film toch te mikken op een release in 2018. Halloween (2018) zou geregisseerd worden door David Gordon Green, allesbehalve een B-regisseur maar iemand die al heel wat independent drama's op zijn naam heeft staan (George Washington, Prince Avalanche) en zal al prijzen in de wacht sleepte op het filmfestival van Berlijn, Atlanta en SXSW Film Festival. Ik ben persoonlijk blij dat de film geen Michael Bay touch moet ondergaan, gezien de Platinum Dunes horror remakes toch ook niet meteen bevredigend waren.

    Ook acteur Danny McBride, die vooral bekend is voor zijn komediefilms, zou ook meeschrijven aan de film. Misschien een wat vreemde keuze, maar komedie acteurs hebben vaak ook een donker kantje, dus laten we afwachten. De bedoeling zou echter wel zijn een soort reboot te maken in plaats van een remake. De film die in 2015 had moeten uitkomen droeg de naam van Halloween Returns en zou draaien rond één van de kinderen van het slachtoffer van Michael Myers die opnieuw geconfronteerd zou worden met de serial killer. Maar vertragingen hebben ervoor gezorgd dat Dimension Films de rechten van Halloween verloor en nu is de franchise opnieuw in handen van Miramax. Daarvoor was er zelfs nog sprake van een Halloween 3D film door The Weinstein Company, maar deze film kreeg nooit zijn financiering rond omwille van de wat magere ontvangst van de vorige Halloween remakes.

    Er zijn al twee namen bekend. Enerzijds zou Jamie Lee Curtis (nog eens) terugkeren naar de franchise, nadat ze dat eerder al deed voor Halloween H20: 20 Years Later (1998). Dit zal dan Halloween H30: 30 Years Later moeten heten. Een andere naam die circuleert is deze van Lucy Hale (pic 1, pic 2) als een mogelijke actrice. Capenter blijft ook betrokken bij het project als een uitvoerend producent, en dat is een goede zaak. Carpenter gaf eerder in een reactie: "WOW. They get it. I think you're gonna dig it. They blew me away." Laten we het hopen, ik ben al vast benieuwd, en vraag me nu alleen nog af waarom het allemaal zo lang hoeft te duren.

  • 12 Strong over de invasie in Afghanistan na 9/11 met Chris Hemsworth

    Pin it!

    Je weet nooit wat voor soort film je kunt verwachten van Chris Hemsworth. Hij zwalpt van comic-adaptaties, naar komedie, via avonturenfilms, thrillers en nu is hij te zien in 12 Strong (2018), de Amerikaanse debuutfilm van de Deense regisseur Nicolai Fuglsig, een nobele onbekende in Hollywood.

    12_strong_2018_poster.jpg

    Korte inhoud: '12 Strong' vertelt het waargebeurde verhaal van een Special Forces-team met een onbeproefde kapitein Mitch Nelson (Chris Hemsworth) in Afghanistan. Het team is vlak na de aanslagen op 11 september naar Afghanistan gestuurd om de Taliban te bestrijden. In samenwerking met een krijgsheer van de Noordelijke Alliantie proberen ze hun doel te bewerkstelligen.

    Het feit dat we van deze film horen, los van de casting van de hoofdrolspeler, is dat Jerry Bruckheimer de film heeft geproduceerd. Bruckheimer blijft één van de grootste producers in Hollywood, die alsnog de #MeToo orkaan heeft overleefd, en hij is tevens één van die weinige producers die zijn stempel kan zetten op zijn films. En ja hoor, het patriottisme druipt opnieuw uit de trailer. Toch lijkt deze film me nog wel interessant om te zien, gezien het niet alleen gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal, maar tevens over een invasie waar wij eigenlijk weinig van weten.

    In de film zitten heel wat bekende koppen, zoals Michael Shannon, de kaalgeschoren William Fichtner en Michael Peña. En gezien het vooral een mannenzaak is geworden zijn er heel weinig actrices. Toch zien we Elsa Pataky opduiken als de vrouw van Mitch (… en tevens de vrouw van Chris in het echte leven). De meest verrassende rol is misschien wel deze van Central Comedy acteur Rob Riggle, die zelf marinier was tijdens deze periode en eigenlijk de rol speelt van Colonel Max Bowers, een figuur waarvan hijzelf orders kreeg tijdens deze periode. Het script is afkomstig van Ted Tally (The Silence of the Lambs) and Peter Craig (The Hunger Games: Mockingjay). De film zou ergens begin 2018 moeten uitkomen, dus niet meteen Oscar-materiaal.

     

    *** 12 Strong trailer ***

  • Verliest Joss Whedon 'Batgirl' na Justice League flop?

    Pin it!

    Stel je voor, je springt in de bres voor een andere regisseur om Justice League af te werken en krijgt geen regisseurs-credit hiervoor op de affiche. Vandaag wordt je aan de deur gezet voor een andere film waarop je aan het werken was, omdat Justice League flopt. Dit was het gerucht die circuleerde rond Joss Whedon (The Avengers, Avengers: Age of Ultron) die aan de deur zou worden gezet van de opkomende Batgirl (20??).

    Joss Whedon,batgirl,justice league,zack snyder,wonder woman,buffy the vampire slayer,the avengers,avengers age of ultron,Patty Jenkins,batman vs superman
    Batman: Arkham Knight © Warner Bros.

    Tot op heden heeft DC/Warner Bros deze beslissing alsnog NIET genomen, maar de reden waarom dit gerucht zich zo snel ging verspreiden was net omdat heel wat comic book fans hier eigenlijk wel een beetje op staan te wachten. Whedon heeft zich de voorbij jaren een beetje een imago willen aanmeten als een zelf-geïdentificeerde feministische activist, en verwees daarbij naar zijn "vrouwvriendelijke" serie Buffy the Vampire Slayer. Hij leek na zijn succesvolle The Avengers dan ook de meest ideale regisseur te zijn voor een Batgirl film. Toen kwam echter Avengers: Age of Ultron (2015) en deze film was toch al een stuk minder overtuigend, zelfs de vrouwelijke rollen in deze film waren bijzonder teleurstellend na claims van Whedon dat er 4 belangrijke vrouwelijke rollen zouden zijn.

    En toen dit jaar Kai Cole naar buiten kwam met een open brief over de niet zo vrouwvriendelijke en hypocriete optreden van haar ex Whedon, begon stilaan duidelijk te worden dat het vooral een façade was voor de filmmaker en hij gewoon een opportuniteit zag als regisseur voor "vrouwvriendelijke films" in Hollywood. Anderzijds, als vrouwen echt begaan zijn met de positie van de vrouw in Hollywood, waarom zouden zij dan niet eerder de voorkeur geven aan vrouwen achter de camera. Wonder Woman (2017) zette in ieder geval Patty Jenkins op de kaart. Haar de Batgirl film geven zou misschien iets te getelefoneerd zijn, maar ik ben er zeker van dat er nog wel vrouwelijke kandidaten waren geweest. Eén regisseur die twee stand-alone comic helden regisseert is niet altijd een goed idee, kijk maar naar Zack Snyder en zijn wat tegenvallende benadering van Batman v Superman: Dawn of Justice (2016).

    En dan is er nog Justice League die Whedon heeft meegeschreven en waarbij een groot deel van de scenes heeft gemaakt. Deze film is eigenlijk een stap terug voor Wonder Woman, die in essentie eigenlijk opnieuw een seksobject is geworden. Naar verluidt zou Whedon heel wat foute grappen in de film hebben verwerkt geheel tegen de zin van de cast. Zo zit er een scène in waarin Flash valt op Wonder Woman en even onder de indruk is van haar borsten. Dat deze scène afkomstig was van Whedon en niet van Snyder was meteen duidelijk, gezien Whedon een soortgelijke scène had gemaakt in Age of Ultron. Gal Gadot zou in ieder geval niet tevreden zijn geweest met de scène en dat is misschien ook wel de reden waarom een body double werd gebruikt, al dan niet met haar medeweten. Het test-publiek vond de scène leuk en het bleef in de film (wat dan weer een kritiek is op het niveau van het testpubliek en haar te hoge verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke bioscoopversie). Los daarvan is de film een ware puinhoop met karakters die helemaal niet interessant genoeg zijn. Meer nog, Suicide Squad (2016) voelt aan als een betere film.

    Hoe zit het nu? Wel, DC/Warner zal in geen geval Whedon ontslaan terwijl Justice League nog in de bioscoop loopt en komend lange weekend in de States hopelijk slechts meer dan 70 miljoen dollar opbrengt na zijn teleurstellende start. Nu Whedon ontslaan zou als een soort bevestiging komen dat Justice League eigenlijk zijn ticketprijs niet waard is. Batgirl is echter nog in pre-productie en er is alsnog GEEN groen licht voor het project. Dus alles is mogelijk en mocht ik Whedon zijn zou ik al zorgen voor een plan B.