Murder on the Orient Express (2017) ** recensie

Pin it!

Ik was onder de indruk na het zien van de eerste trailer van Murder on the Orient Express (2017), de laatste film van Kenneth Branagh, met een karrenvracht aan bekende koppen. De film had al maanden gelden moeten uitkomen maar Fox heeft de releasedatum voor haar eigen film een stamp gegeven tot in november. We hadden toen vreemd genoeg vergeten om hierover een review te schrijven...inderdaad, de film was ons niet echt bijgebleven.

murder_on_the_orient_express_2017_poster.jpg

Korte inhoud: Wat begint als een extravagante treinreis door Europa mondt uit in één van de meest stijlvolle, spannende en aangrijpende mysteries ooit verteld. Dit is het verhaal van dertien reizigers op een trein, waar iedereen een verdachte is. In een race tegen de klok moet één man de puzzel zien op te lossen vooraleer de moordenaar opnieuw toeslaat.

Waarom in hemelsnaam een releasedatum in november? Ik heb geen idee. Het lijkt er wel op dat Fox bezig is met een zelfmoordmissie want het zal in directe concurrentie staan met films als Thor Ragnarok, Bad Moms Christmas, Justice League en zal gereleased worden op de zelfde dag als Daddy’s Home 2 (2017), een film die bijzonder veel kans maakt om de box-office te veroveren. Het zal denk ik 'Murder OF the Orient Express' gaan worden. Begin december zag er verlaten uit qua films! Waarom ze deze prent niet hebben verschoven tot die periode blijft voor mij één groot mysterie.

De trailer - op muziek in de trailer is deze van Imagine Dragons, Believer - vond ik één van de betere trailer van 2017, maar zo zie je maar dat je niet altijd kan afgaan op het marketing-departement. Iedereen kende het verhaal dus ik vermoed dat Kenneth zoiets had van, laten we vooral teasen, en een paar climax scènes tonen. Het probleem met de film is dat het visueel wel heel stijlvol in mekaar steekt, maar dat je halverwege in slaap waggelt. Blijkbaar was de trailer de ideale duurtijd. Ondanks de verbluffende cast loopt bijna iedereen hier verloren. Zelfs Kenneth Branagh ziet er zielig uit als een cartoonachtige Hercule Poirot. De film is een verwaterde adaptatie van Agatha Christie's roman met de bedoeling er een Hollywood ogende spektakel-film van te maken, vol met speciale effecten, maar berooid van elke vorm van vernuft en op het randje van de kamp.

Branagh heeft niet meteen het verhaal een facelift gegeven, maar laat het in 1935, ruim voordat deze misdaad gemakkelijk had kunnen worden opgelost via Facebook of Google. En dit werkt meestal goed, omdat de beschikbare informatie beperkt is tot wat de passagiers willen bekennen of (onbewust) verklappen. Sommige zijn in staat om meer anonimiteit te behouden dan anderen, behalve de vermaarde Poirot die onverwachts een beetje van een party crasher blijkt te zijn. Het luxueuze production design van Jim Clay en de knappe sets van Rebecca Alleway weerspiegelen de aandacht van Branagh voor detail, terwijl de camera van Haris Zambarloukos ondanks de beperkte ruimte toch knappe fotografie weet te brengen met close-ups en top-shots. En ik zou nog de strakke periode-kostuums van Alexandra Byrne. Het zou me niet verbazen mocht één van hen binnenkort een Oscar-nominatie in de wacht slepen.

murder_on_the_orient_express_2017_pic01.jpgmurder_on_the_orient_express_2017_pic02.jpgmurder_on_the_orient_express_2017_pic03.jpg
© 2017 Twentieth Century Fox Film Corporation. All Rights Reserved.

We krijgen een mengeling van een oudere generatie en een aantal nieuwkomers, zoals Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Marwan Kenzari, Josh Gad en Lucy Boynton. De enige acteur die ik eigenlijk niet wou zien is de regisseur van de film Kenneth Branagh. Ik hou enorm van zijn films, maar als acteur heb ik er meestal wel moeite mee. En wat is er met die Russische moustache die zelfs niet dezelfde kleurtint heeft als zijn haar?! Murder on the Orient Express is bij ons uitgekomen op 8 november 2017.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 14 december 2017

 

*** Murder on the Orient Express trailer ***

Commentaren

  • Ik vond de muziek echt niet passen bij de beelden. Voor de rest wel knap gemonteerd.

  • Een whodunit is geslaagd als je aan het einde een 'jullie hadden me!'-gevoel overhoudt. Fans van het genre hebben toch wel de versie met Albert Finney gezien? Of het verhaal in de Poirot TV-serie gezien? Het is nu éénmaal een van Agatha Christie's bekendste verhalen. Dus wat gaat Branagh brengen? Hoe kan hij de kijker een verrassende prent brengen als velen al weten hoe dit afloopt? Een topcast is voor mij niet voldoende en net als de schrijver van dit artikel ben ik vooral fan van Branagh achter de camera dan ervoor. Ik zal de film een eerlijke kans geven maar heb zware twijfels over de slaagkansen van dit project. Hopelijk ben ik mis.

  • Misschien heeft de film een twist op het einde met een andere moordenaar?

Post een commentaar

Optional