• The Force is een geladen politie-documentaire

    Pin it!

    Een documentaire om naar uit te kijken is deze The Force (2017) van Peter Nicks. De film won de award voor Beste Documentaire op het Sundance Film Festival.

    the_force_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Documentaire over politieagenten in Oakland, een regio die sinds 2002 onder toezicht staat van de regering. Regisseur Nicks volgt hen vanaf 2014 (toen de nieuwe politiechef begon), tot 2016. In die tijd legt hij meerdere zaken vast op camera. Van kleine protestacties tot een groot schandaal waarbij corrupte politieagenten betrokken zijn.

    Er is tevens nog een andere documentaire die min of meer over hetzelfde onderwerp, genaamd Whose Streets? (2017). Deze docu lijkt zich meer toe te spitsen op de geboorte van 'Black Lives Matter'. Op Imdb krijgt de film wel een bijzonder slechte score, maar trek je hiervan niet veel aan, het is een interessante prent. Deze The Force lijkt in ieder geval niet gefilmd in de smartphone guerilla style mode, maar daarom niet minder intens. Het brengt ons diep in de organisatie van het politiecorps, hoofdzakelijk bestaande uit blanke mannen.

    Wat meteen opvalt is dat het geen documentaire is met flikken die hunkeren naar de goede oude tijd waar de "boefjes" in elkaar konden worden geklopt. Het zijn in de meeste gevallen plichtsgetrouwe mannen die het beste willen voor hun gemeenschap. Anderzijds zien we ook dat heel wat van die mannen met hun 12 uren shift zelf niet in staat zijn om alle criminaliteit aan te pakken. Meestal worden de armste buurten dan links gelaten, iets wat bij ons ook wel eens dreigt voor te vallen. In ieder geval is het klimaat wat veranderd met de introductie van de smartphones met camera, iedereen heeft nu een camera en iedereen kan zijn eigen versie van de feiten laten zien - al dan niet met een beetje knip en plakwerk. Ook agenten dragen steeds meer camera's, het nieuwe wapen van de 21ste eeuw.

    In de docu volgen we ook een jonge officier Joe Cairo die op een vaak briljante manier explosieve situaties kan ontmijnen. Het werpt allemaal wel een andere blik op het werk van een politieagent in gespannen buurten. Uiteindelijk wordt het politiedepartement van Oakland getroffen door een seks en prostitutie schandaal en snel zien we de cohesie binnenin het corps ontbinden. Spijtig genoeg breek de docu iets te snel af naar het einde toe, juist op het moment dat het echt interessant begon te worden.

     

    *** The Force trailer ***

    Categories: Docu 1 comment
  • Get Out (2017) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Een low budget horrorfilm die indruk maakte tijdens zijn bioscooprelease- was deze Get Out (2017), het regiedebuut van de comedy acteur Jordan Peele, die deze film ook heeft geschreven. Vandaag komt de film uit op DVD en Blu-ray.

    get_out_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Get Out' volgt een koppel, Chris (Daniel Kaluuya) en Rose (Allison Williams), dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders Dean (Bradley Whitford) en Missy Armitage (Catherine Keener). In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

    Het is één van die zeldzame films die 99% op Rotten Tomatoes heeft. Zoiets is ongezien voor een horrorfilm. De film mengt komedie met gruwel en mengt alles in een maatschappij kritisch en satirisch sausje en het resultaat werkt bijzonder goed. De regisseur is bekend voor zijn populaire show "Key and Peele", waarmee hij vorig jaar een Emmy won. Ook won de horrorfilm vorige week op festival Imagine de publiekprijs Silver Scream Award en de film maakt misschien zelfs een kans voor een nominatie bij de Oscars.

    In de VS brak Get Out alle records. De film heeft 4,5 miljoen dollar gekost om te maken en heeft zowat 252 miljoen dollar opgebracht. Naast het mega-succes van The Fate of the Furious (2017) en Split (2016) zijn het echt wel gouden jaren voor Universal. Peele zou zelfs de eerste Afro-Amerikaanse filmmaker zijn die met een debuutfilm dat bedrag binnensleept. Forbes schreef dat het ook de meest succesvolle bioscooptitel ooit was die niet is gebaseerd is op eerder gepubliceerd materiaal zoals, een bekend boek of een televisieserie, maar deze bewering klopt niet (cf. Split).

    get_out_allison_williams_daniel-kaluuya_pic01.jpgget_out_daniel-kaluuya_pic02.jpgget_out_catherine_keener_bradley_whitford_pic03.jpg
    © 2017 Universal Pictures

    De film werd opgenomen in een recordtijd van 28 dagen. Peele kwam op het idee voor de film na een stand up van Eddie Murphy over een zwarte man die de ouders ontmoet van een blanke vriendin. De eerste poster was een beetje geïnspireerd op La Haine (1995), twee compleet verschillende films maar met gelijkaardige standpunten over culturele verschillen, marginalisering en racisme.

    Het is ook eens verfrissend om een horror film te zien *** spoiler*** waarin de zwarte acteur overleefd. *** end spoiler ***. Ik had wel iets van een The Skeleton Key (2005) gevoel bij het zien van Get Out. Die film met een verpleegster, gespeeld door Kate Hudson, die voor een oude vrouw en haar zeer zieke man moet zorgen in een Lousiana herenhuis, maar terecht kwam in een voodoo-huis waarin het koppel een vloek op bezoekers legden en hun lichaam overnamen. In de film is er tevens ook iets speciaal met mannen van een zwarte huidskleur. Dit had zowaar iets van de prequel kunnen zijn op deze prent. Ik denk dat de regisseur (Iain Softley) en scenarist (Ehren Kruger) van Skeleton Key toch wel wat vragen moeten gesteld hebben na het zien van Get Out.

    Maar desondanks de toch wel frappante gelijkenissen met die andere horrorprent, vond ik Get Out uitstekend gemaakt met pakkende vertolkingen van Daniel Kaluuya en Allison Williams (pic 01, pic 02, pic 03, pic 04, pic 05). De film heeft ook een aantal verrassende twist en je zit bij momenten echt wel Hitchcock-gewijs op het puntje van je stoel door de suspense. En het feit dat het een geslaagde mix is van horror, komedie met een sociaal relevant hekelpunt (met name huidskleur) heb ik hier echt wel met volle teugen van genoten.

    Get Out komt vandaag 30 augustus 2017 uit op DVD en Blu-ray. Daarop vinden jullie niet alleen een alternatief einde, maar ook heel wat deleted scenes, making of filmpjes en de interessante audio-commentaar van de regisseur Jordan Peele.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 30 augustus 2017

     

    *** Get Out trailer ***

  • Power Rangers (2017) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik zal bekennen dat ik nooit echt een Power Ranger fan ben geweest, maar toch was ik benieuwd naar deze Power Rangers (2017). Spijtig genoeg bleef ik wel met een zekere teleurstelling achter. De film is gebaseerd op de Japanse Super Sentai-series, die in Japan sinds 1975 worden uitgezonden. Het woord Sentai komt van het Japanse woord voor een (militaire) strijdkracht en Super Sentai betekent dan ook 'Super strijdkracht'. Hier is dan de Hollywood versie van deze franchise en ik denk dat de generatie die het ooit bekeek niet echt het doelpubliek meer is voor deze prent.

    power_rangers_2017_poster01.jpg

    Korte inhoud: Vijf banale middelbare scholieren moeten iets buitengewoons worden nadat ze ontdekken dat hun kleine thuisstadje Angel Grove en de rest van de wereld op het punt staat vernietigd te worden door een buitenaardse bedreiging. Uitgekozen door het lot komen onze helden er al snel achter dat zij de enigen zijn die de planeet kunnen redden. Maar om dat te doen, moeten ze hun eigen problemen zien te overkomen en hun krachten bundelen als Power Rangers, voordat het te laat is.

    Fans van nostalgie en spandexpakjes zullen hier vast wel van kunnen genieten, en ik moet toegeven dat de trailer heel wat indrukwekkender is wat ik eerder had verwacht van deze adaptatie. Hoewel, de spandex lijkt dan toch vervangen door een meer gewapende outfit en qua nostalgie lijken ze niet veel te hebben behouden van de originele serie. Men moet toegeven dat de vorige film-adaptatie, Mighty Morphin Power Rangers: The Movie (1995), niet meteen een schot in de roos was. Nu dacht de studio dat de franchise wel succes kan hebben als men er maar voldoende geld tegenaan gooit. De regie van de film lag in handen van Dean Israelite (Project Almanac), die hiermee zijn tweede langspeelfilm maakt.

    Het meest opvallende van deze prent is dat het werd geschreven door John Gatins (Hard Ball, Flight) die ook het verhaal heeft geschreven voor de nieuwe King Kong film, Kong: Skull Island (2017). Max Landis had ook een script geschreven maar blijkbaar zou deze versie niet naar de prullenmand verwezen.

    Bij de acteurs hebben we een aantal bekende koppen, zoals Bryan Cranston en Elizabeth Banks. Maar de rangers zijn dan weer minder bekend: Trini / The Yellow Ranger (Becky G.), Kimberly Hart / The Pink Ranger (Naomi Scott), Jason Lee Scott / The Red Ranger (Dacre Montgomery), Zack Taylor / The Black Ranger (Ludi Lin) en Billy Cranston / The Blue Ranger (RJ Cyler).

    power_rangers_2017_pic01.jpgpower_rangers_2017_pic02.jpgpower_rangers_2017_pic03.jpg

    Het resultaat is een weinig inspirerende formulefilm geworden. Er is wel een poging ondernomen om alles net iets scherper te maken en meer gericht op teenagers, met een soort The Breakfast Club (1985) vibe, waarbij elk personage zijn beperkingen of speciale gaven hebben (de rebel, de autist, de nerd, de bitchy cheerleader en de outsider) en tot grote verrassing van hun ouders in de huid kruipen van de ‘Power Rangers’. Maar de plot is te dom om na te vertellen. Het is beter dan om het even welke Transformers film. Het mocht ook wel iets korter zijn en ik vond dat bepaalde humor in de film niet echt goed aankwam.

    Qua structuur deed het me wat denken aan Man of Steel (2013), in die zin dat het begon met een origin story en slecht in de laatste act alles een hogere versnelling kreeg met veel actie en cgi. Het verschil is wel dat Man of Steel meer interessante karakters had. Niet noodzakelijk de superhelden as such, maar gewoon het feit dat Clark Kent een toch wel complexe figuur had neergezet – ook al was de film niet meteen een schot in de roos. De karakters in Power Rangers zijn nogal cliché en compleet oninteressant.

    De film is ondertussen uit op DVD en Blu-ray met een pak extraatjes op de schijf. Het was niet meteen ‘my cup of thee’ ook al zullen er misschien wel fans zijn van dergelijke films.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 28 augustus 2017

     

    *** Power Rangers trailer ***

  • Gloednieuwe Blade Runner 2049 posters

    Pin it!

    Het was een indrukwekkende trailer van de sequel op Blade Runner (1982), genaamd Blade Runner 2049 (2017), geregisseerd door niemand minder dan de geniale Denis Villeneuve die onlangs nog Arrival (2016) had gemaakt, een meesterlijke science-fiction film die jullie moeten gezien hebben.

    blade_runner_2049_2017_poster04.jpgblade_runner_2049_2017_poster05.jpgblade_runner_2049_2017_poster03.jpg

    Korte inhoud: Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

    Hoe schrijf je een sequel op een meesterwerk als Blade Runner van Ridley Scott. Hampton Fancher (Blade Runner) en Michael Green (Green Lantern) hebben er in ieder geval hun tanden in gezet, een mengeling tussen een oude scenarist die nog heeft geschreven aan de originele film, en een jongere scenarist die vooral bekend is voor zijn series Heroes en Smallville. En na het zien van de beelden denk ik dat ze de vibe van het origineel wel begrepen hebben.

    blade_runner_2049_2017_poster01.jpgblade_runner_2049_2017_poster02.jpg
    blade_runner_2049_pic01.jpgblade_runner_2049_pic02.jpgblade_runner_2049_pic03.jpg
    © Sony Pictures Releasing

    Maar met een dergelijke regisseur als Villeneuve aan het roer, en een Ridley Scott als uitvoerend producer, kan dit haast enkel maar een succesverhaal zijn. Ik ben in ieder geval tevreden dat ze een sequel hebben gemaakt in plaats van een prequel, of God spare ons, een remake. De toon van de film is ook meteen gezet en ik ben nu echt wel benieuwd om meer te zien, hoewel ik vanaf nu geen trailer meer ga bekijken. Naast de twee hoofdacteurs zien we ook nog Jared Leto met creepy ogen, Robin Wright, Dave Bautista die overal blijkt op te duiken, Lennie James, Sylvia Hoeks en Mackenzie Davis. Ook Ana de Armas (01, 02, 03, 04, 05, 06 & 07) is van de partij. Een actrice die er niet alleen goed uitziet, maar ook nog eens goed kan acteren. Ze was onlangs nog te zien in War Dogs (2016).

    Mijn enigste zorg bij de nieuwe Blade runner film is het feit dat het misschien wel de mysteries uit de eerste film noodgedwongen zal moeten ontrafelen, met deze de ware identiteit van Deckard. De discussies rond het einde van de film zou op deze manier wel snel kunnen opdrogen. Toch blijf ik de hoop koesteren dat hij het enigma in stand zal houden en misschien een nieuwe zal creëren: "speelt Ryan Gosling een replica?" . We zullen er wel nog lang moeten op wachten want de film komt pas uit op 18 oktober 2017.

     

    *** Blade Runner 2049 trailer ***

  • 68 Kill is een trashy heistfilm met cult allures

    Pin it!

    B-films mogen hier ook aan bod komen en wat beter dan deze 68 Kill (2017) , geschreven en geregisseerd door Trent Haaga, die hiermee zijn tweede film maakt. Trent heeft wel al een heuse carrière achter de rug als acteur in zowat 57 producties.

    68_kill_ver3_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Chip Taylors (Matthew Gray Gubler) vriendin Liza (AnnaLynne McCord) heeft het perfecte plan om haar rijke suikeroom op te lichten. Het zou een makkelijke deal moeten zijn. Niemand zou gewond raken en ze zouden genoeg buit maken om hun problemen op te lossen. Maar het gaat al fout vanaf het moment dat ze een voet zetten in het huis van de rijke man. Voor Chip is het slechts het begin van de langste en meest angstaanjagende gebeurtenis in zijn leven.

    De trailer belooft een verkwikkende actieprent vol humor en uitzinnige karakters, en in deze film draagt de vrouw de broek en wijken we 180° af van het 'damsel in distress' concept. Het thema van de film is ook duidelijk: aan geld kleeft bloed. Wanneer je de trailer bekijkt lijkt het wel een huwelijk te zijn van Rob Zombie en Quentin Tarantino. Ik vermoed dat het productiebudget niet hoger is dan 1 miljoen dollar, ook al ziet de cinematografie er niet slecht uit. Zelf de vertolkingen in de film lijken te overtuigen, en in het bijzonder deze van AnnaLynne McCord. Alsook de aanwezigheid van Sheila Vand (A Girl Walks Home Alone at Night) maakt deze prent zeker het bekijken waard.

    Het zal in ieder geval een trashy film worden met heel wat zwaktes maar zeker ook voldoende momenten die deze prent memorabel kunnen maken. Of het ooit een cultklassieker zal worden zoals bij de films van Tarantino betwijfel ik, maar deze morbide heistfilm zal wel een plezier zijn om naar te kijken. Op dit ogenblik is er wel nog geen releasedatum belend, maar hopelijk komt daar verandering in.

     

    *** 68 Kill trailer ***

  • De Bruce Lee film Birth of the Dragon opent in de States

    Pin it!

    Toch vreemd dat de nieuwe Bruce Lee biopic Birth of the Dragon (2016) geen releasedatum krijgt bij ons, ook al ging de film in september van 2016 in premiere op het Toronto International Film Festival. Is de film dan zo slecht?! Op Imdb haalt hij nauwelijks 3.8/10, ook al zijn deze scores nooit echt een referentie en dat is een score van slechts 900 mensen.

    birth_of_the_dragon_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: De film draait rond het beruchte gevecht tussen de jonge Bruce Lee (Philip Ng) en de legendarische kungfu-meester Wong Jack Man (Yu Xia) in Noord California in de jaren 60. Het wordt verteld vanuit het oogpunt van een jonge student wiens trouw aan beide vechters op de proef wordt gesteld. Tot op de dag van vandaag voeren mensen de discussie over wie het privé gehouden gevecht heeft gewonnen. Een ding is zeker: na dit gevecht met Wong heeft Bruce Lee zich herontdekt.

    De regisseur van dienst was George Nolfi die hiermee zijn tweede film maakte na de niet onaardige The Adjustment Bureau (2011). Spijtig genoeg was het script van het schrijversduo Stephen J. Rivele en Christopher Wilkinson - bekend voor hun script van Ali en Nixon dan toch niet zo overtuigend, want na de eerste screenings werd de film opnieuw naar de montagetafel gestuurd voor een grondige re-edit met minder scenes met het verzonnen personage van Steve McKee (Billy Magnussen) en meer scènes met Wong. In de eerste cut was Steve McKee zelfs een beetje het hoofdpersonage terwijl op de affiche toch wordt uitgepakt met "a 'true' Bruce Lee movie". Dit is toch wel een foute inschatting van zowel de scenaristen, de regisseur als de producer.

    De dochter van Bruce Lee, Shannon Lee, heeft zich in ieder geval gedistantieerd van deze prent. Ze vond dat de film, zoals anderen over haar vader zoals Dragon: The Bruce Lee Story (1993), 'geen volledig begrip vertoonden van zijn filosofieën en kunstenaarschap. Ze zouden de essentie van zijn overtuigingen in de vechtsporten niet hebben kunnen ontrafelen.' Ze beweerde tevens dat Bruce Lee niet in straatvechten was betrokken toen hij aankwam in Amerika. Zij verklaarde verder dat om een "echte" Bruce Lee film te maken, de film een drama moet zijn en niet een typische vechtsportfilm.

    Het budget van de film blijft wel een mysterie. Deze prent werd niet gesteund door grote filmstudio's. Het werd gemaakt door WWE Studios, die eigenlijk een filmstudio is verbonden aan de Professional Wrestling Corporation, WWE, en hoofdzakelijk films maken waarin WWE vechters hun plaats hebben (The Rock, John Cena, Steve Austin, Triple H,...), ook al maakt deze film hier toch een uitzondering op. Daarnaast was er Blumhouse Productions, de Amerikaanse studio die voornamelijk films maken tussen de 5 en 10 miljoen dollar. Ik vermoed dat deze prent dus rond de 10 miljoen dollar moet hebben gekost. Reken daar nog een marketing en distributiekost bij en deze prent zou toch een kleine 30 miljoen moeten opbrengen om nog maar break-even te zijn. Maar daarvoor moet de film eerst in de zalen komen. Vandaag zou de film in de States moeten uitkomen. Benieuwd hoe de weekend box-office zal zijn - zeker nu iedereen in een "fighting spirit" is met de opkomende boksmatch tussen Conor McGregor vs Floyd Mayweather.

     

    *** Birth of the Dragon trailer ***