• Opgesloten in een politiecombi resulteert in ware Clash

    Pin it!

    We hebben al heel wat films gehad die zich afspelen op één locatie, in een kamer, in een auto, in de koffer van een auto, in een kist onder de grond, je kunt het zo zot niet bedenken. De Egyptische regisseur Mohamed Diab liet zijn verhaal afspelen in de politiecombi twee jaar na de Egyptische Revolutie. Eshtebak/Clash (2016) werd ingestuurd door Egypte voor de Oscar voor Beste Buitenlandse film, maar werd uiteindelijk niet genomineerd.

    eshtebak_clash_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Caïro, zomer 2013, 2 jaar na de Egyptische revolutie. Tijdens de afzetting van de islamitische president Morsi baant een politietruck vol gedetineerde demonstranten zich een weg door de gewelddadige protesten. Kunnen de gedetineerden hun uiteenlopende politieke en religieuze achtergronden overbruggen, en een kans maken om te overleven?

    Het is bij toeval dat ik te weten ben gekomen van deze prent, en het ziet er allemaal bijzonder actueel uit. In tegenstelling tot films als Buried (2010) en Locke (2013) hebben we hier een drama in één gesloten ruimte met meerdere personen en is de inhoud toch voor een groot stuk politiek geladen. Maar voor de rest voelt het al even claustrofobisch aan als de andere films en is het wederom een staaltje van sterke regie om alles meer dan 90 minuten boeiend te houden.

    Acteur Tom Hanks had in een reactie de regisseur bedankt met een berichtje dat hij deze film een belangrijke prent vond en die hopelijk de blik van het Westen op het Midden Oosten zou veranderen. De populariteit van deze film is wel dermate klein dat ik niet meteen een grote impact verwacht, maar misschien krijgt deze film meer succes op de DVD/Blu-ray en VOD markt.

    Het is nog maar af te wachten of het ook de blik zal veranderen van Midden Oosten op hun interne conflicten, want daar is uiteraard ook veel op te zeggen. Het is in ieder geval een inhoudelijk explosieve film en niet te verwonderen was het ook geen eenvoudige taak om op locatie te shooten in Egypte. Zo werd de productie belaagd op één van de grote verkeersassen in Caïro en één lid van de crew raakte zelfs gewond. Van zodra er nieuws is van een Blu-ray release zullen we hierover zeker iets schrijven.

    *** Eshtebak/Clash trailer ***

    Categories: Trailer 0 comments
  • Miss Sloane (2016) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het drama Miss Sloane (2016) wil een kijkje bieden in de keiharde wereld van het Amerikaanse lobbyleven. Hoewel de film in Amerika redelijk lauw ontvangen werd, is dit toch een sterke film. En daar zorgen drie dingen voor: de vertolking van Jessica Chastain die een bitter harde tante neerzet, de soepele regie van veteraan John Madden en het slimme scenario van debutant Jonathan Perera. De mix van deze elementen maakt van Miss Sloane een erg genietbare dramafilm die je kan doen vergeten dat je eigenlijk meer dan twee uur naar pratende hoofden aan het kijken bent.

    miss_sloane_2017_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Elizabeth Sloane (Jessica Chastain) is een genadeloze lobbyiste. Als een van de weinige vrouwen in een mannenwereld valt ze niet alleen op door haar geslacht maar ook door haar over-mijn-lijk-mentaliteit en talent om haar tegenstanders steeds net een stap voor te zijn. Ze rijgt de successen aan elkaar tot ze op een dag door de wapenlobby wordt benaderd om hen te vertegenwoordigen en te lobbyen tegen een wet die het bezit van wapens aan banden probeert te leggen.

    Sloane ziet dit helemaal niet zitten en in haar kenmerkende impulsieve stijl trekt ze met een aantal van haar jonge medewerkers naar de tegenstander en gaat werken bij een klein lobbykantoor met jonge idealisten. Ze begint een campagne tegen wapenbezit waarvoor ze de stem van een aantal senatoren moet zien te ronselen en komt daarmee lijnrecht tegenover haar voormalige baas George Dupont (Sam Waterston) te staan.

    Alle middelen zijn toegestaan om het duel te winnen: het privéleven van werknemers te grabbel gooien, elkaar met modder bekladden of inside geheimen op tafel gooien. Diegene met de minste scrupules heeft de meeste macht en dat beseft Sloane heel goed. Ze zet dan ook alles op alles om te overwinnen en dat brengt haar zelfs voor het Amerikaanse Congres waar ze zich moet verantwoorden voor haar praktijken.

    Miss Sloane begint wanneer het hoofdpersonage voor de heren van het Amerikaanse Congres zit en moet uitleggen wat ze allemaal op haar kerfstok heeft. Daarna springen we enkele maanden terug in de tijd waardoor we te weten komen hoe het zover is kunnen komen. Sloane die benaderd wordt door de wapenlobby maar de andere kant verkiest waarna een bitter harde strijd begint waarin alle scrupules overboord worden gegooid. Of zoals Sloane het zelf verwoordt: "Lobbying is about foresight. About anticipating your opponent's moves and devising counter measures. The winner plots one step ahead of the opposition. And plays her trump card just after they play theirs. It's about making sure you surprise them. And they don't surprise you."

    Het moet een droom zijn voor een actrice om een rol aangeboden te krijgen waarin je zo ongegeneerd de bitch kan uithangen als in Miss Sloane. Jessica Chastain trekt dan ook alle registers open en maakt van het hoofdpersonage een kille, koude carrièrevrouw die je liever niet op je pad tegenkomt. Hier en daar wordt er echter verwezen naar een fataal moment in het verleden van Sloane, waardoor ze waarschijnlijk zo hard is geworden.

    miss_sloane_jessica_chastain_mark_strong.jpgmiss_sloane_john_lithgow.jpgmiss_sloane_michael_stuhlbarg_alison_pill_sam_waterston_raoul_bhaneja.jpg
    © Belga Films

    Chastain speelt met overgave en hoewel je Sloane niet echt sympathiek kan noemen, voel je ook haar pijn en eenzaamheid. Haar vertolking leverde Chastain terecht een Golden Globe nominatie op (het beeldje ging uiteindelijk naar Isabelle Huppert voor Elle). In de bijrollen zien we ervaren acteurs als Mark Strong, John Lithgow of Christine Baranski aangevuld met jonge wolven als Gugu Mbatha-Raw, Meghan Fahy en Jake Lacy.

    Door de aanwezigheid van Sam Waterston en Alison Piil in de cast doet de film ook denken aan de serie “The Newsroom" waarin beide acteurs meespeelden. Net als “The Newsroom" werkt Miss Sloane met rake en scherpe dialogen in plaats van grote actie. Er wordt dan ook heel veel gepraat in deze film maar nergens heb je het gevoel dat je je verveelt.

    Daar zorgt ook het uitgekiende scenario van debutant Jonathan Perera voor die de verwachtingen van de kijker telkens weer op zijn kop zet met plotwendingen en onvoorziene situaties. Knap hoe Perera dit al voor elkaar krijgt in zijn eerste script en daarbij geen hulp kreeg van andere scenaristen, wat een rariteit is in het hedendaagse Hollywood. De regie is handen van John Madden, die van vele markten thuis is (o.a. "Prime Suspect", Shakespeare in Love, The Debt of The Best Exotic Marigold Hotel), en hier de regieteugels stevig in de hand heeft en een strakke regie aflevert die met vaart het verhaal vertelt.

    Miss Sloane is een onderhoudend drama dat een boeiende blik biedt in de onbekende wereld van lobbyisten. Want hoewel de film zich afspeelt tegen het decor van de Amerikaanse wapenlobby had hij zich evengoed in de rangen van de Europese politiek kunnen afspelen. De DVD en Blu-ray van Miss Sloane is sinds kort verkrijgbaar, daarop geen extra’s.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 28 juli 2017

    ***Related Post***
    17/09/2016: Jessica Chastain wil strengere wapenwet in Miss Sloane

     

    *** Miss Sloane trailer ***

  • 5 redenen waarom Valerian flopt aan de box-office

    Pin it!

    Zoals ik al reeds zei in mijn Atomic Blonde review, in 2017 krijgen heel wat films rake klappen aan de box-office. Vorig weekend was het de beurt aan Valerian and the City of a Thousand Planets (2017), de super-productie van Luc Besson die zomaar eventjes 210 miljoen dollar had geïnvesteerd en zowat 420 miljoen zal moeten ophalen om nog maar break-even te zijn. Indien deze film flopt zou dit wel eens voor grondverzakkingen kunnen leiden bij EuropaCorp, want een verlies van +200 miljoen overleef je niet zomaar zonder ontslagen en herstructureringen.

    valerian_and_the_city_of_a_thousand_planets.jpg
    © 2017 Belga Films

    De film startte in ieder geval in mineur met een openingsweekend in de States op de 5de plaats achter een B-comedie genaamd Girls Trip (2017), met een miserabele 17 miljoen dollar in 3'553 bioscoopzalen. Besson had eerder ook al schamper gereageerd tijdens de voorstelling van zijn film op ComicCon, nadat er gevraagd werd wat zijn reactie was dat zijn film zou openen tegenover Dunkirk (2017). Hei zei toen: "I was surprised they put it in the summer. I’m a big fan of his, to be sure, but Dunkirk to me is a November, going-for-Oscar release." Wel, Dunkirk bracht 50 miljoen op in zijn openingsweek en zit ondertussen aan 121 miljoen wereldwijd mét een uitstekende mond-aan-mond reclame. Dunkirk was ook gemaakt met de helft minder middelen. Maar wat is nu aan de oorzaak van deze Valerian monster flop?

     

    5 redenen waarom Valerian flopt

     

    1. Dane DeHaan & Cara Delevigne

    In april toen ik voor het eerst de trailer zag had ik toen al laten vallen dat ze met deze casting een wel héél groot risico hebben genomen. Cara en Dane kunnen best wel (een beetje) acteren, maar het zijn geen blockbuster magneten. Niemand zal naar de bioscopp gaan om hen aan het werk te zien. Komt daar nog bij dat heel veel potentiële bioscoopbezoekers eigenlijk geen grote fan zijn van beide acteurs. Dane's Green Goblin / Harry Osborn vertolking in The Amazing Spider-Man 2 (2014) was bespottelijk, om nog maar te zwijgen van Cara's versie van Enchantress in Suicide Squad (2016). En de laatste jaren is het ook gebleken dat een film met "diverse (lees: gekleurde) cast" vaak beter scoort dan 'all white'.

    2. Onbekend is onbemind

    Het zag eruit als een soort melting pot van Star Wars meets Star Trek meets Avatar meets Mass Effect, met mooie kleurtjes en indrukwekkende decors. Als kijker werd je er wel niet veel wijzer van. Het is een FRanse comics dus in eigen land zal deze wel scoren, maar deze film lijkt niet bestemd voor het grote publiek van niet-ingewijden. En dus was een productiebudget van +200 miljoen gewoon een verspilling van middelen . Zelfs de titel - 'Valerian and the City of a Thousand Planets' - is nu niet meteen iets uitnodigend.

    3. Luc Besson moet dringend op pensioen

    Er is ooit een periode geweest waarin de regisseur indruk kon maken met zijn films, maar dat is ondertussen al héél lang geleden. Besson is een uitstekende producent, maar als regisseur is hij duidelijk geen Clint Eastwood of Ridley Scott en moet hij misschien maar het artistieke werk overlaten aan anderen.

    4. Slechte mond-aan-mond reclame

    De internationale pers vindt Valerian eigenlijk geen goede film. Visueel ziet alles er wel indrukwekkend uit - iets wat geen verdienste is met een productiebudget van 200 miljoen dollar - maar inhoudelijk laat het verhaal ons koud. Als showreel voor een FX-huis is het leuk, maar niet als een speelfilm bestemd voor een kritisch publiek die hunkert naar meer intelligente producties (cf. Christopher Nolan). Journalisten hadden de indruk dat Besson zoveel mogelijk nonsens wou steken in een film van 2 uur, en zo ziet de trailer er ook wel uit.

    5. Zwakke marketing

    De eerste trailer uitgebracht door EuropaCorps vertelde NIKS over de film, maar was een montage van mooie beeldjes op crappy muziek. Nadien besloot Besson wijselijk om een Amerikaanse distributeur te vinden voor de Amerikaanse markt, en ging hij samenwerken met STX Entertainment, een nog jonge Amerikaanse distributeur. Zij brachten een twee trailer op de markt met meer meer verhaal en minder crappy muziek. Het resultaat was beter, maar ik bleef zelf wat op mijn honger zitten. Daarnaast pakten de makers ook veel uit met Rihanna, ook al zit ze nauwelijks een paar minuten in de film. En van zodra dat nieuws uitlekte was het hek al helemaal van de dam.

  • Destructieve, epische en grappige Thor: Ragnarök trailer

    Pin it!

    We hebben het hier nog niet gehad over de opkomende Marvel film Thor: Ragnarök (2017), en wat beter om er nu iets over te schrijven met de release van de gloednieuwe kick-ass trailer die gisteren werd vrijgegeven op Comic-Con. Ik was al enthousiast na de eerste trailer, maar hier pakken ze uit met een geflipte trip. Hopelijk hebben ze niet teveel gespoiled, maar ik ben in ieder geval verkocht voor deze prent.

    thor,thor ragnarok,chris hemsworth,cate blanchett,taika waititi

    Korte inhoud: Thor (Chris Hemsworth) zit gevangen aan de andere kant van het universum. Hij moet in een race tegen te klok proberen om naar Asgard terug te keren om Ragnarok te stoppen. De vernietiging van zijn thuiswereld en het einde van de beschaving van Asgardian liggen nu in handen van een almachtige nieuwe bedreiging, de meedogenloze Hela (Cate Blanchett). Thor zal de hulp kunnen gebruiken van zijn stiefbroer Loki (Tom Hiddleston), Valkyrie (Tessa Thompson) en uiteraard Hulk (Mark Ruffalo).

    De film werd geregisseerd door Taika Waititi, een Nieuw-Zeelandse regisseur die vooral bekend stond voor zijn low budget independent komedies (Hunt for the Wilderpeople, Boy, What We Do in the Shadows) en die hier nu uitpakt met een multi-miljoen dollar comic adaptatie. Een gok, maar na het zien van de trailer denk ik dat de man zich goed weten te omringen. Taika speelt zelfs de rol van Korg in de film, om niet te zeggen dat hij er zich helemaal thuis voelde en niet zo heel veel stress had voor deze monster-job. In ieder geval heeft Marvel ervoor gekozen om de Thor franchise iedere keer te laten regisseren door een andere regisseur. Kenneth Branagh regisseerde Thor (2011) en Alan Taylor regisseerde Thor: The Dark World (2013).

    Andere acteurs die we zullen zien opduiken zijn Odin (Anthony Hopkins), Sif (Jaimie Alexander), Dr. Stephen Strange (Benedict Cumberbatch), Skurge (Karl Urban) en de Grandmaster (Jeff Goldblum). Er zou ook sprake zijn van Sam Neill in een nog onbekende rol.

    Ragnarök betekent 'Twilight of the Gods', een mythe die het verhaal verteld van de destructie van het universum en de mensheid. Er staat dus heel wat op het spel, eat your heart out James Bond villains, en deze film zou de aanloop geven voor Avengers: Infinity War (2018). En bij het bekijken van de trailer is opnieuw duidelijk dat Hemsworth weer dagen en weken heeft versleten in de gym, want hij heeft zijn Thor lichaam opnieuw voorzien van de nodige spiermassa. Als de geruchten kloppen zou dit ook de laatste Thor film zijn. Geniet van de trailer !

     

    *** Thor: Ragnarök trailer ***

  • Nieuwe serial killer thriller The Snowman met Michael Fassbender

    Pin it!

    Het is al een tijdje geleden dat we nog eens een film te zien krijgen van de Zweedse regisseur Tomas Alfredson. Zijn laatste film was Tinker Tailor Soldier Spy (2011). Nu is hij terug met The Snowman (2017), een adaptatie van de populaire roman door auteur Jo Nesbø.

    the_snowman_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Harry Hole (Michael Fassbender) is een losbandige rechercheur, werkzaam in Oslo. Hole wordt op een zaak gezet om op zoek te gaan naar een verdwenen vrouw. Eén van de weinige aanwijzingen die Hole heeft richting de dader is een roze sjaal, gewikkeld om de nek van een sneeuwpop.

    Je zou denken dat met een dergelijke talentvolle cast - Rebecca Ferguson, Val Kilmer, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, James D'Arcy en Toby Jones - we echt wel een serieuze thriller voorgeschoteld krijgen. Het script is ook afkomstig van de Oscar-genomineerde Iraanse scenarist Hossein Amini. Daarnaast hebben nog twee andere scenaristen, Matthew Michael Carnahan (World War Z, The Kingdom) en Oscar-genomineerde Peter Straughan aan het script gewerkt. En of al dat talent nog niet voldoende was, hebben ze ook nog de Oscar winnende Director of Photography Dion Beebe kunnen strikken.

    Ook al lijkt het concept niet meteen origineel en kunnen we de films waarin 'een serial killer een kat en muis spel speelt met een flik' niet meer bijhouden, ben ik toch benieuwd naar deze film. Laat me duidelijk zijn, bijna alles is al verteld geweest. Er worden nu eenmaal teveel films gemaakt.Maar het is niet zozeer de plot die van belang is, dan wel de manier waarop het verteld wordt. De film lijkt ook veel weg te hebben van Insomnia (2002). Eigenlijk had Martin Scorsese deze film moeten regisseren, maar om onduidelijke redenen liet hij Tomas regisseren en bleef aan als uitvoerend producent. The Snowman zou ergens in oktober van 2017 moeten uitkomen.

     

    *** The Snowman trailer ***

  • Kong: Skull Island (2017) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    In een vorige review had ik nog mijn lof uitgesproken over de campy maar o zo leuke Dino De Laurentiis versie van King Kong (1976), die wat mij betreft beter was dan de Peter Jackson versie van King Kong (2005). Deze maand is de Blu-ray van Kong: Skull Island (2017) uitgekomen. Het is een Industrial Light and Magic show! Een visueel verbluffende prent die jullie 'moeten' zien in Kinepolis Brussel op het Imax scherm, ook al rammelt de film inhoudelijk aan alle kanten. Maar dit is King Kong prent, geen Shakespeare drama.

    kong_skull_island_2017_poster04.jpg

    Korte inhoud: We bevinden ons in 1973, aan het einde van de Vietnam oorlog. Een geheime organisatie die bekend staat als Monarch vindt een eiland dat is gehuld in mysterie en geïdentificeerd als een gebied voor nieuwe soorten, gezien zijn uniek eco-systeem. Bij de resulterende expeditie naar het eiland blijkt dat er een gigantische monsterlijke aap genaamd Kong een strijd levert voor de heerschappij van het eiland, tegen de "Skullcrawlers", die verantwoordelijk zijn voor de uitroeiing van zijn soort. Als de expeditie crew, onder begeleiding van een militair squadron, oog in oog komen te staan met de gorilla, krijgen ze een voorsmaakje van zijn immense kracht. Het team moet het noorden van het eiland bereiken willen ze opgevangen worden door een rescue-team, maar er is allesbehalve eensgezindheid binnen de groep. Moet Kong beschermd worden of uitgeroeid.

    De regie van de film is in handen van Jordan Vogt-Roberts, die zowat 190 miljoen dollar heeft gekregen om deze prent tot een goed einde te brengen. En hoe je het ook draait of keert, deze film zal wel voldoende geld in het laatje brengen. De marketing is alomtegenwoordig en dergelijke blockbuster films trekken horden teenagers aan, los van de kwaliteit ervan (cf. Transformers, Jurassic World). De verdienste van de regisseur is dat zijn visuele aanpak werkt tot op een zeker niveau, ook al lijkt deze stijl wel enorm op deze van Michael Bay (met heel wat slow motions en hero-shots). Het grootste verschil is dat hij vaak gebruik maakt van kleurenfilters (groen, rood, blauw, ... ).

    Het beste van het verhaal zit hem in de eerste 45 minuten. De film heeft tevens een geweldige WWO II intro met een Amerikaanse soldaat die crasht met zijn vliegtuig op Skull Island en oog in oog komt te staan met een Japanner wiens vliegtuig ook is gecrasht. Er ontstaat een gevecht met vuurwapens en zwaarden en enkel al deze scène verdient één ster. Een andere ster gaat naar de fotografie van Larry Fong, naast de knappe production design van Stefan Dechant. Alles zat hem tevens in de kleine details; zoals het Nixon poppetje in de helikopter die heftig met zijn hoofdje begon te schudden wanneer ze in gevaar verkeerden. Of nog de scène in het bamboe-bos, waar sommige benen geen bamboe-stronken waren, maar wel degelijk de poten van een gigantische spin. Ook de 30 meter grote ILM gorilla (100 feet) is indrukwekkend, of wat had je gedacht. In sommige artikels (en op IMDB) maken ze er zelfs 100 meter van, maar hier hebben ze volgens mij het metrisch systeem door elkaar gehaspeld. In één scène zien we Mason Weaver (Brie) in de handpalm passen van Kong en gezien zij pakweg 170 cm is, kan je aannemen dat Kong tussen de 30 en 40 meter groot moet zijn. Mocht het 100 meter zijn, dan had hij wel een héél klein kopje, zie poster.

    kong_skull_island_pic01.jpgkong_skull_island_pic02.jpgkong_skull_island_pic03.jpg
    kong_skull_island_pic04.jpgkong_skull_island_pic05.jpgkong_skull_island_pic06.jpg
    © Warner Bros.

    Bij de tweede helft van de film begon ik toch af en toe naar mijn klok op mijn iphone te staren. In tegenstelling tot de wat campy Dino De Laurentiis met Jeff Bridges en Jessica Lange, heb je hier weinig voeling met de karakters. Meer nog, er is zelfs geen romantic interest of nog maar een poging tot. En op zich is daar niets verkeerd mee, was het niet dat je hierdoor iets minder emotie bij jouw personages legt. Tom Hiddleston en Brie Larson zijn twee degelijke acteurs die goed in hun rol zitten, maar die twee samen brengen geen vonken en alles draait een beetje tussen de strijd die nevenpersonage Samuel L. Jackson voert tegen King Kong. Bij de bijrollen is het immers 'karikaturen' troef: de geflipte Vietnam-colonel Samuel L. Jackson die naar goede gewoonte graag een preek afsteekt op Tarantino's wijze, John C. Reilly die dan weer een oorlogsveteraan is met een gekke baard waarvan je nooit zou verwachten dat uitgerekend die man een week op dit onbewoond eiland zou overleven - laat staan 29 jaar - en uiteindelijk John Goodman, wiens motivatie niet helemaal doordacht is of gewoon compleet idioot.

    Een ander minpuntje vond ik de muziek van Henry Jackman, die niet echt blijft hangen. Bijna als compensatie pompen ze heel wat 70'ties nummers die allemaal van de 'Goodmorning Vietnam' soundtrack komen, want ja ... deze film wil op een licht geforceerde wijze een parallel trekken tussen de onoverwinnelijke Vietnam oorlog en de onoverwinnelijke strijd tegen King Kong. Ook al wringt deze vergelijking aan alle kanten. Dit zal echter geen zorg wezen voor de gemiddelde Amerikaanse bioscoopbezoeker. Al bij al toch een zeer genietbare King Kong film.

    Kong: Skull Island is uitgekomen op 3D Blu-ray, Blu-ray, 4K UHD, DVD en Video on Demand. De film heeft ook een pak extraatjes, gaande van audio-commentraar van Jordan Vogt-Roberts, deleted scenes en een pak making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 7 maart 2017

     

    *** Kong: Skull Island trailer ***