• Opgesloten in een politiecombi resulteert in ware Clash

    Pin it!

    We hebben al heel wat films gehad die zich afspelen op één locatie, in een kamer, in een auto, in de koffer van een auto, in een kist onder de grond, je kunt het zo zot niet bedenken. De Egyptische regisseur Mohamed Diab liet zijn verhaal afspelen in de politiecombi twee jaar na de Egyptische Revolutie. Eshtebak/Clash (2016) werd ingestuurd door Egypte voor de Oscar voor Beste Buitenlandse film, maar werd uiteindelijk niet genomineerd.

    eshtebak_clash_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Caïro, zomer 2013, 2 jaar na de Egyptische revolutie. Tijdens de afzetting van de islamitische president Morsi baant een politietruck vol gedetineerde demonstranten zich een weg door de gewelddadige protesten. Kunnen de gedetineerden hun uiteenlopende politieke en religieuze achtergronden overbruggen, en een kans maken om te overleven?

    Het is bij toeval dat ik te weten ben gekomen van deze prent, en het ziet er allemaal bijzonder actueel uit. In tegenstelling tot films als Buried (2010) en Locke (2013) hebben we hier een drama in één gesloten ruimte met meerdere personen en is de inhoud toch voor een groot stuk politiek geladen. Maar voor de rest voelt het al even claustrofobisch aan als de andere films en is het wederom een staaltje van sterke regie om alles meer dan 90 minuten boeiend te houden.

    Acteur Tom Hanks had in een reactie de regisseur bedankt met een berichtje dat hij deze film een belangrijke prent vond en die hopelijk de blik van het Westen op het Midden Oosten zou veranderen. De populariteit van deze film is wel dermate klein dat ik niet meteen een grote impact verwacht, maar misschien krijgt deze film meer succes op de DVD/Blu-ray en VOD markt.

    Het is nog maar af te wachten of het ook de blik zal veranderen van Midden Oosten op hun interne conflicten, want daar is uiteraard ook veel op te zeggen. Het is in ieder geval een inhoudelijk explosieve film en niet te verwonderen was het ook geen eenvoudige taak om op locatie te shooten in Egypte. Zo werd de productie belaagd op één van de grote verkeersassen in Caïro en één lid van de crew raakte zelfs gewond. Van zodra er nieuws is van een Blu-ray release zullen we hierover zeker iets schrijven.

    *** Eshtebak/Clash trailer ***

    Categories: Trailer 0 comments
  • Miss Sloane (2016) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het drama Miss Sloane (2016) wil een kijkje bieden in de keiharde wereld van het Amerikaanse lobbyleven. Hoewel de film in Amerika redelijk lauw ontvangen werd, is dit toch een sterke film. En daar zorgen drie dingen voor: de vertolking van Jessica Chastain die een bitter harde tante neerzet, de soepele regie van veteraan John Madden en het slimme scenario van debutant Jonathan Perera. De mix van deze elementen maakt van Miss Sloane een erg genietbare dramafilm die je kan doen vergeten dat je eigenlijk meer dan twee uur naar pratende hoofden aan het kijken bent.

    miss_sloane_2017_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Elizabeth Sloane (Jessica Chastain) is een genadeloze lobbyiste. Als een van de weinige vrouwen in een mannenwereld valt ze niet alleen op door haar geslacht maar ook door haar over-mijn-lijk-mentaliteit en talent om haar tegenstanders steeds net een stap voor te zijn. Ze rijgt de successen aan elkaar tot ze op een dag door de wapenlobby wordt benaderd om hen te vertegenwoordigen en te lobbyen tegen een wet die het bezit van wapens aan banden probeert te leggen.

    Sloane ziet dit helemaal niet zitten en in haar kenmerkende impulsieve stijl trekt ze met een aantal van haar jonge medewerkers naar de tegenstander en gaat werken bij een klein lobbykantoor met jonge idealisten. Ze begint een campagne tegen wapenbezit waarvoor ze de stem van een aantal senatoren moet zien te ronselen en komt daarmee lijnrecht tegenover haar voormalige baas George Dupont (Sam Waterston) te staan.

    Alle middelen zijn toegestaan om het duel te winnen: het privéleven van werknemers te grabbel gooien, elkaar met modder bekladden of inside geheimen op tafel gooien. Diegene met de minste scrupules heeft de meeste macht en dat beseft Sloane heel goed. Ze zet dan ook alles op alles om te overwinnen en dat brengt haar zelfs voor het Amerikaanse Congres waar ze zich moet verantwoorden voor haar praktijken.

    Miss Sloane begint wanneer het hoofdpersonage voor de heren van het Amerikaanse Congres zit en moet uitleggen wat ze allemaal op haar kerfstok heeft. Daarna springen we enkele maanden terug in de tijd waardoor we te weten komen hoe het zover is kunnen komen. Sloane die benaderd wordt door de wapenlobby maar de andere kant verkiest waarna een bitter harde strijd begint waarin alle scrupules overboord worden gegooid. Of zoals Sloane het zelf verwoordt: "Lobbying is about foresight. About anticipating your opponent's moves and devising counter measures. The winner plots one step ahead of the opposition. And plays her trump card just after they play theirs. It's about making sure you surprise them. And they don't surprise you."

    Het moet een droom zijn voor een actrice om een rol aangeboden te krijgen waarin je zo ongegeneerd de bitch kan uithangen als in Miss Sloane. Jessica Chastain trekt dan ook alle registers open en maakt van het hoofdpersonage een kille, koude carrièrevrouw die je liever niet op je pad tegenkomt. Hier en daar wordt er echter verwezen naar een fataal moment in het verleden van Sloane, waardoor ze waarschijnlijk zo hard is geworden.

    miss_sloane_jessica_chastain_mark_strong.jpgmiss_sloane_john_lithgow.jpgmiss_sloane_michael_stuhlbarg_alison_pill_sam_waterston_raoul_bhaneja.jpg
    © Belga Films

    Chastain speelt met overgave en hoewel je Sloane niet echt sympathiek kan noemen, voel je ook haar pijn en eenzaamheid. Haar vertolking leverde Chastain terecht een Golden Globe nominatie op (het beeldje ging uiteindelijk naar Isabelle Huppert voor Elle). In de bijrollen zien we ervaren acteurs als Mark Strong, John Lithgow of Christine Baranski aangevuld met jonge wolven als Gugu Mbatha-Raw, Meghan Fahy en Jake Lacy.

    Door de aanwezigheid van Sam Waterston en Alison Piil in de cast doet de film ook denken aan de serie “The Newsroom" waarin beide acteurs meespeelden. Net als “The Newsroom" werkt Miss Sloane met rake en scherpe dialogen in plaats van grote actie. Er wordt dan ook heel veel gepraat in deze film maar nergens heb je het gevoel dat je je verveelt.

    Daar zorgt ook het uitgekiende scenario van debutant Jonathan Perera voor die de verwachtingen van de kijker telkens weer op zijn kop zet met plotwendingen en onvoorziene situaties. Knap hoe Perera dit al voor elkaar krijgt in zijn eerste script en daarbij geen hulp kreeg van andere scenaristen, wat een rariteit is in het hedendaagse Hollywood. De regie is handen van John Madden, die van vele markten thuis is (o.a. "Prime Suspect", Shakespeare in Love, The Debt of The Best Exotic Marigold Hotel), en hier de regieteugels stevig in de hand heeft en een strakke regie aflevert die met vaart het verhaal vertelt.

    Miss Sloane is een onderhoudend drama dat een boeiende blik biedt in de onbekende wereld van lobbyisten. Want hoewel de film zich afspeelt tegen het decor van de Amerikaanse wapenlobby had hij zich evengoed in de rangen van de Europese politiek kunnen afspelen. De DVD en Blu-ray van Miss Sloane is sinds kort verkrijgbaar, daarop geen extra’s.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 28 juli 2017

    ***Related Post***
    17/09/2016: Jessica Chastain wil strengere wapenwet in Miss Sloane

     

    *** Miss Sloane trailer ***

  • 5 redenen waarom Valerian flopt aan de box-office

    Pin it!

    Zoals ik al reeds zei in mijn Atomic Blonde review, in 2017 krijgen heel wat films rake klappen aan de box-office. Vorig weekend was het de beurt aan Valerian and the City of a Thousand Planets (2017), de super-productie van Luc Besson die zomaar eventjes 210 miljoen dollar had geïnvesteerd en zowat 420 miljoen zal moeten ophalen om nog maar break-even te zijn. Indien deze film flopt zou dit wel eens voor grondverzakkingen kunnen leiden bij EuropaCorp, want een verlies van +200 miljoen overleef je niet zomaar zonder ontslagen en herstructureringen.

    valerian_and_the_city_of_a_thousand_planets.jpg
    © 2017 Belga Films

    De film startte in ieder geval in mineur met een openingsweekend in de States op de 5de plaats achter een B-comedie genaamd Girls Trip (2017), met een miserabele 17 miljoen dollar in 3'553 bioscoopzalen. Besson had eerder ook al schamper gereageerd tijdens de voorstelling van zijn film op ComicCon, nadat er gevraagd werd wat zijn reactie was dat zijn film zou openen tegenover Dunkirk (2017). Hei zei toen: "I was surprised they put it in the summer. I’m a big fan of his, to be sure, but Dunkirk to me is a November, going-for-Oscar release." Wel, Dunkirk bracht 50 miljoen op in zijn openingsweek en zit ondertussen aan 121 miljoen wereldwijd mét een uitstekende mond-aan-mond reclame. Dunkirk was ook gemaakt met de helft minder middelen. Maar wat is nu aan de oorzaak van deze Valerian monster flop?

     

    5 redenen waarom Valerian flopt

     

    1. Dane DeHaan & Cara Delevigne

    In april toen ik voor het eerst de trailer zag had ik toen al laten vallen dat ze met deze casting een wel héél groot risico hebben genomen. Cara en Dane kunnen best wel (een beetje) acteren, maar het zijn geen blockbuster magneten. Niemand zal naar de bioscopp gaan om hen aan het werk te zien. Komt daar nog bij dat heel veel potentiële bioscoopbezoekers eigenlijk geen grote fan zijn van beide acteurs. Dane's Green Goblin / Harry Osborn vertolking in The Amazing Spider-Man 2 (2014) was bespottelijk, om nog maar te zwijgen van Cara's versie van Enchantress in Suicide Squad (2016). En de laatste jaren is het ook gebleken dat een film met "diverse (lees: gekleurde) cast" vaak beter scoort dan 'all white'.

    2. Onbekend is onbemind

    Het zag eruit als een soort melting pot van Star Wars meets Star Trek meets Avatar meets Mass Effect, met mooie kleurtjes en indrukwekkende decors. Als kijker werd je er wel niet veel wijzer van. Het is een FRanse comics dus in eigen land zal deze wel scoren, maar deze film lijkt niet bestemd voor het grote publiek van niet-ingewijden. En dus was een productiebudget van +200 miljoen gewoon een verspilling van middelen . Zelfs de titel - 'Valerian and the City of a Thousand Planets' - is nu niet meteen iets uitnodigend.

    3. Luc Besson moet dringend op pensioen

    Er is ooit een periode geweest waarin de regisseur indruk kon maken met zijn films, maar dat is ondertussen al héél lang geleden. Besson is een uitstekende producent, maar als regisseur is hij duidelijk geen Clint Eastwood of Ridley Scott en moet hij misschien maar het artistieke werk overlaten aan anderen.

    4. Slechte mond-aan-mond reclame

    De internationale pers vindt Valerian eigenlijk geen goede film. Visueel ziet alles er wel indrukwekkend uit - iets wat geen verdienste is met een productiebudget van 200 miljoen dollar - maar inhoudelijk laat het verhaal ons koud. Als showreel voor een FX-huis is het leuk, maar niet als een speelfilm bestemd voor een kritisch publiek die hunkert naar meer intelligente producties (cf. Christopher Nolan). Journalisten hadden de indruk dat Besson zoveel mogelijk nonsens wou steken in een film van 2 uur, en zo ziet de trailer er ook wel uit.

    5. Zwakke marketing

    De eerste trailer uitgebracht door EuropaCorps vertelde NIKS over de film, maar was een montage van mooie beeldjes op crappy muziek. Nadien besloot Besson wijselijk om een Amerikaanse distributeur te vinden voor de Amerikaanse markt, en ging hij samenwerken met STX Entertainment, een nog jonge Amerikaanse distributeur. Zij brachten een twee trailer op de markt met meer meer verhaal en minder crappy muziek. Het resultaat was beter, maar ik bleef zelf wat op mijn honger zitten. Daarnaast pakten de makers ook veel uit met Rihanna, ook al zit ze nauwelijks een paar minuten in de film. En van zodra dat nieuws uitlekte was het hek al helemaal van de dam.

  • Destructieve, epische en grappige Thor: Ragnarök trailer

    Pin it!

    We hebben het hier nog niet gehad over de opkomende Marvel film Thor: Ragnarök (2017), en wat beter om er nu iets over te schrijven met de release van de gloednieuwe kick-ass trailer die gisteren werd vrijgegeven op Comic-Con. Ik was al enthousiast na de eerste trailer, maar hier pakken ze uit met een geflipte trip. Hopelijk hebben ze niet teveel gespoiled, maar ik ben in ieder geval verkocht voor deze prent.

    thor,thor ragnarok,chris hemsworth,cate blanchett,taika waititi

    Korte inhoud: Thor (Chris Hemsworth) zit gevangen aan de andere kant van het universum. Hij moet in een race tegen te klok proberen om naar Asgard terug te keren om Ragnarok te stoppen. De vernietiging van zijn thuiswereld en het einde van de beschaving van Asgardian liggen nu in handen van een almachtige nieuwe bedreiging, de meedogenloze Hela (Cate Blanchett). Thor zal de hulp kunnen gebruiken van zijn stiefbroer Loki (Tom Hiddleston), Valkyrie (Tessa Thompson) en uiteraard Hulk (Mark Ruffalo).

    De film werd geregisseerd door Taika Waititi, een Nieuw-Zeelandse regisseur die vooral bekend stond voor zijn low budget independent komedies (Hunt for the Wilderpeople, Boy, What We Do in the Shadows) en die hier nu uitpakt met een multi-miljoen dollar comic adaptatie. Een gok, maar na het zien van de trailer denk ik dat de man zich goed weten te omringen. Taika speelt zelfs de rol van Korg in de film, om niet te zeggen dat hij er zich helemaal thuis voelde en niet zo heel veel stress had voor deze monster-job. In ieder geval heeft Marvel ervoor gekozen om de Thor franchise iedere keer te laten regisseren door een andere regisseur. Kenneth Branagh regisseerde Thor (2011) en Alan Taylor regisseerde Thor: The Dark World (2013).

    Andere acteurs die we zullen zien opduiken zijn Odin (Anthony Hopkins), Sif (Jaimie Alexander), Dr. Stephen Strange (Benedict Cumberbatch), Skurge (Karl Urban) en de Grandmaster (Jeff Goldblum). Er zou ook sprake zijn van Sam Neill in een nog onbekende rol.

    Ragnarök betekent 'Twilight of the Gods', een mythe die het verhaal verteld van de destructie van het universum en de mensheid. Er staat dus heel wat op het spel, eat your heart out James Bond villains, en deze film zou de aanloop geven voor Avengers: Infinity War (2018). En bij het bekijken van de trailer is opnieuw duidelijk dat Hemsworth weer dagen en weken heeft versleten in de gym, want hij heeft zijn Thor lichaam opnieuw voorzien van de nodige spiermassa. Als de geruchten kloppen zou dit ook de laatste Thor film zijn. Geniet van de trailer !

     

    *** Thor: Ragnarök trailer ***

  • Atomic Blonde (2017) **** recensie

    Pin it!

    De box-office krijgt rake klappen in 2017! Toch is de kwaliteit van heel wat films zelden zo hoog geweest. Op het einde van het jaar zal ik mij een dartboard moeten kopen voor het samenstellen van mijn Top 10 Beste Films. Atomic Blonde (2017) van David Leitch, de regisseur van de opkomende Deadpool 2 (2018) film, is een keiharde - Jason Bourne meet John Wick achtige - actie thriller met een fenomenale Charlize Theron in de hoofdrol.

    atomic_blonde_2017_poster02.jpg

    Op het eerste gezicht lijkt het een B-film met Charlize Theron die in het verleden al eens verkeerde keuzes heeft gemaakt. Anderzijds kan ze ook sterk uit de hoek komen. Maar in deze film brengt ze iets wat we niet gewoon van haar zijn.

    Korte inhoud: We bevinden ons in Berlijn in 1989. Vlak voor de val van de Berlijnse muur, wordt een MI6-agent dood aangetroffen. Op zak had hij belangrijke informatie; met name een lijst met namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen. De lijst lijkt echter verdwenen. Lorraine Broughton (Charlize Theron), een geoefende spionne zonder banden met Berlijn, wordt door de MI6 erop uit gestuurd om de lijst te vinden om zowel haar zelf als de wereldwijde geheime diensten te beschermen. Haar contact is de Engelse agent David Percival (James McAvoy) die haar moet helpen in haar onderzoek.

    De film is gebaseerd op de comic van Antony Johnston en in script gegoten door Kurt Johnstad, die de twee 300 films heeft geschreven. De andere leden van de cast zijn de onweerstaanbare Sofia Boutella (pic 1, pic 2), de overheerlijke John Goodman, de altijd verfijnde Toby Jones en de talentvolle Eddie Marsan. De regisseur heeft ook gewerkt op John Wick (2014), dus hij kent het genre goed, en we zien dat een beetje van de stijl (vooal de kleurrijke fotografie en de harde in your face actie) is blijven steken in deze prent.

    Hitchcock zei ooit: "Het leven is drama met alle saaie stukjes eruit geknipt", soms geldt dit ook voor film trailers, en ik stapte met niet zo'n hoge verwachtingen in de bioscoopzaal. Maar wat heb ik mij kostelijk geamuseerd, want het is dus niet gewoon maar een vrouwelijke versie van John Wick geworden. Het is veel meer een spy-thriller die een beetje de anti-pool is geworden van James Bond, een 'James Blond' if you will. Bond leek nooit een schrammetje op te lopen (of toch niet de versie pre-'Daniel Craig'), hier krijgt Charlize het hard te verduren en haar gezicht staat vaak op springen. Maar haar remedie is een ijskoud bad (letterlijk). Net zoals Bond zien we haar ook flirten met potentiële bronnen van informatie, ook al zijn deze van hetzelfde geslacht. Charlize is in ieder geval geknipt voor de rol en overtuigt volledig met een foutloze Britse tongval zonder te vervallen in belachelijke dialecten. Ze is al zo duivels egoïstisch, sensueel en gewiekst als Bond, als fysiek dynamisch, medogenloos en stoïcijns als Wick.

    atomic_blonde_2017_pic01.jpgatomic_blonde_2017_pic02.jpgatomic_blonde_2017_pic03.jpg
    atomic_blonde_2017_pic04.jpgatomic_blonde_2017_pic05.jpgatomic_blonde_2017_pic06.jpg
    © 2017 Sony Pictures Releasing Belgium

    Dit is misschien geen film voor kinderen, gezien er bijzonder veel geweld in zit en ook een hete girl-on-girl seksscène, ook al wordt alles heel smaakvol in beeld gebracht en voelt het geweld niet aan als iets gratuit. Toch had deze film pakken beter kunnen zijn dan John Wick (2014), in die zin dat bepaalde intriges in de film net iets beter uitgewerkt konden worden, want al bij aanvang wist ik meteen waar dit plot naar toe zou gaan. Ook de dialogen zijn niet altijd even goed geschreven, maar zo waren bepaalde dialogen uit Dunkirk (2017) ook niet altijd even knap. Qua muziek zitten in de film wel een aantal leuke nummers, met uiteraard de Duitse klassieker '99 Luftballons' en 80'ties nummers als 'After the Fire' van Der Commissar. De jaren '80 lijken voor veel mensen 'LAME' en compleet smaakloos, maar deze retro-prenten (zoals een Drive) maken de 80's net weer hip.

    Na Wonder Woman (2017) is dit de tweede girl power film dit jaar en we hebben binnenkort nog Lara Croft (2017). Eén ding is zeker, studio's zullen steeds meer vrouwen gaan casten als actie (anti-)heldinnen. Nu is het nog wachten op de eerste oudere actrice in een kick-ass hoofdrol, in dezelfde lijn als Liam Neeson in de Taken films. Normaal is er geen sequel gepland voor Atomic Blonde, maar als de release meevalt denk ik dat er nog een (paar) episodes zullen volgen, en ik verheug me er al op.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 22 juli 2017

     

    *** Atomic Blonde trailer ***

  • Nieuwe serial killer thriller The Snowman met Michael Fassbender

    Pin it!

    Het is al een tijdje geleden dat we nog eens een film te zien krijgen van de Zweedse regisseur Tomas Alfredson. Zijn laatste film was Tinker Tailor Soldier Spy (2011). Nu is hij terug met The Snowman (2017), een adaptatie van de populaire roman door auteur Jo Nesbø.

    the_snowman_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Harry Hole (Michael Fassbender) is een losbandige rechercheur, werkzaam in Oslo. Hole wordt op een zaak gezet om op zoek te gaan naar een verdwenen vrouw. Eén van de weinige aanwijzingen die Hole heeft richting de dader is een roze sjaal, gewikkeld om de nek van een sneeuwpop.

    Je zou denken dat met een dergelijke talentvolle cast - Rebecca Ferguson, Val Kilmer, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, James D'Arcy en Toby Jones - we echt wel een serieuze thriller voorgeschoteld krijgen. Het script is ook afkomstig van de Oscar-genomineerde Iraanse scenarist Hossein Amini. Daarnaast hebben nog twee andere scenaristen, Matthew Michael Carnahan (World War Z, The Kingdom) en Oscar-genomineerde Peter Straughan aan het script gewerkt. En of al dat talent nog niet voldoende was, hebben ze ook nog de Oscar winnende Director of Photography Dion Beebe kunnen strikken.

    Ook al lijkt het concept niet meteen origineel en kunnen we de films waarin 'een serial killer een kat en muis spel speelt met een flik' niet meer bijhouden, ben ik toch benieuwd naar deze film. Laat me duidelijk zijn, bijna alles is al verteld geweest. Er worden nu eenmaal teveel films gemaakt.Maar het is niet zozeer de plot die van belang is, dan wel de manier waarop het verteld wordt. De film lijkt ook veel weg te hebben van Insomnia (2002). Eigenlijk had Martin Scorsese deze film moeten regisseren, maar om onduidelijke redenen liet hij Tomas regisseren en bleef aan als uitvoerend producent. The Snowman zou ergens in oktober van 2017 moeten uitkomen.

     

    *** The Snowman trailer ***