• Destructieve, epische en grappige Thor: Ragnarök trailer

    Pin it!

    We hebben het hier nog niet gehad over de opkomende Marvel film Thor: Ragnarök (2017), en wat beter om er nu iets over te schrijven met de release van de gloednieuwe kick-ass trailer die gisteren werd vrijgegeven op Comic-Con. Ik was al enthousiast na de eerste trailer, maar hier pakken ze uit met een geflipte trip. Hopelijk hebben ze niet teveel gespoiled, maar ik ben in ieder geval verkocht voor deze prent.

    thor,thor ragnarok,chris hemsworth,cate blanchett,taika waititi

    Korte inhoud: Thor (Chris Hemsworth) zit gevangen aan de andere kant van het universum. Hij moet in een race tegen te klok proberen om naar Asgard terug te keren om Ragnarok te stoppen. De vernietiging van zijn thuiswereld en het einde van de beschaving van Asgardian liggen nu in handen van een almachtige nieuwe bedreiging, de meedogenloze Hela (Cate Blanchett). Thor zal de hulp kunnen gebruiken van zijn stiefbroer Loki (Tom Hiddleston), Valkyrie (Tessa Thompson) en uiteraard Hulk (Mark Ruffalo).

    De film werd geregisseerd door Taika Waititi, een Nieuw-Zeelandse regisseur die vooral bekend stond voor zijn low budget independent komedies (Hunt for the Wilderpeople, Boy, What We Do in the Shadows) en die hier nu uitpakt met een multi-miljoen dollar comic adaptatie. Een gok, maar na het zien van de trailer denk ik dat de man zich goed weten te omringen. Taika speelt zelfs de rol van Korg in de film, om niet te zeggen dat hij er zich helemaal thuis voelde en niet zo heel veel stress had voor deze monster-job. In ieder geval heeft Marvel ervoor gekozen om de Thor franchise iedere keer te laten regisseren door een andere regisseur. Kenneth Branagh regisseerde Thor (2011) en Alan Taylor regisseerde Thor: The Dark World (2013).

    Andere acteurs die we zullen zien opduiken zijn Odin (Anthony Hopkins), Sif (Jaimie Alexander), Dr. Stephen Strange (Benedict Cumberbatch), Skurge (Karl Urban) en de Grandmaster (Jeff Goldblum). Er zou ook sprake zijn van Sam Neill in een nog onbekende rol.

    Ragnarök betekent 'Twilight of the Gods', een mythe die het verhaal verteld van de destructie van het universum en de mensheid. Er staat dus heel wat op het spel, eat your heart out James Bond villains, en deze film zou de aanloop geven voor Avengers: Infinity War (2018). En bij het bekijken van de trailer is opnieuw duidelijk dat Hemsworth weer dagen en weken heeft versleten in de gym, want hij heeft zijn Thor lichaam opnieuw voorzien van de nodige spiermassa. Als de geruchten kloppen zou dit ook de laatste Thor film zijn. Geniet van de trailer !

     

    *** Thor: Ragnarök trailer ***

  • Atomic Blonde (2017) **** recensie

    Pin it!

    De box-office krijgt rake klappen in 2017! Toch is de kwaliteit van heel wat films zelden zo hoog geweest. Op het einde van het jaar zal ik mij een dartboard moeten kopen voor het samenstellen van mijn Top 10 Beste Films. Atomic Blonde (2017) van David Leitch, de regisseur van de opkomende Deadpool 2 (2018) film, is een keiharde - Jason Bourne meet John Wick achtige - actie thriller met een fenomenale Charlize Theron in de hoofdrol.

    atomic_blonde_2017_poster02.jpg

    Op het eerste gezicht lijkt het een B-film met Charlize Theron die in het verleden al eens verkeerde keuzes heeft gemaakt. Anderzijds kan ze ook sterk uit de hoek komen. Maar in deze film brengt ze iets wat we niet gewoon van haar zijn.

    Korte inhoud: We bevinden ons in Berlijn in 1989. Vlak voor de val van de Berlijnse muur, wordt een MI6-agent dood aangetroffen. Op zak had hij belangrijke informatie; met name een lijst met namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen. De lijst lijkt echter verdwenen. Lorraine Broughton (Charlize Theron), een geoefende spionne zonder banden met Berlijn, wordt door de MI6 erop uit gestuurd om de lijst te vinden om zowel haar zelf als de wereldwijde geheime diensten te beschermen. Haar contact is de Engelse agent David Percival (James McAvoy) die haar moet helpen in haar onderzoek.

    De film is gebaseerd op de comic van Antony Johnston en in script gegoten door Kurt Johnstad, die de twee 300 films heeft geschreven. De andere leden van de cast zijn de onweerstaanbare Sofia Boutella (pic 1, pic 2), de overheerlijke John Goodman, de altijd verfijnde Toby Jones en de talentvolle Eddie Marsan. De regisseur heeft ook gewerkt op John Wick (2014), dus hij kent het genre goed, en we zien dat een beetje van de stijl (vooal de kleurrijke fotografie en de harde in your face actie) is blijven steken in deze prent.

    Hitchcock zei ooit: "Het leven is drama met alle saaie stukjes eruit geknipt", soms geldt dit ook voor film trailers, en ik stapte met niet zo'n hoge verwachtingen in de bioscoopzaal. Maar wat heb ik mij kostelijk geamuseerd, want het is dus niet gewoon maar een vrouwelijke versie van John Wick geworden. Het is veel meer een spy-thriller die een beetje de anti-pool is geworden van James Bond, een 'James Blond' if you will. Bond leek nooit een schrammetje op te lopen (of toch niet de versie pre-'Daniel Craig'), hier krijgt Charlize het hard te verduren en haar gezicht staat vaak op springen. Maar haar remedie is een ijskoud bad (letterlijk). Net zoals Bond zien we haar ook flirten met potentiële bronnen van informatie, ook al zijn deze van hetzelfde geslacht. Charlize is in ieder geval geknipt voor de rol en overtuigt volledig met een foutloze Britse tongval zonder te vervallen in belachelijke dialecten. Ze is al zo duivels egoïstisch, sensueel en gewiekst als Bond, als fysiek dynamisch, medogenloos en stoïcijns als Wick.

    atomic_blonde_2017_pic01.jpgatomic_blonde_2017_pic02.jpgatomic_blonde_2017_pic03.jpg
    atomic_blonde_2017_pic04.jpgatomic_blonde_2017_pic05.jpgatomic_blonde_2017_pic06.jpg
    © 2017 Sony Pictures Releasing Belgium

    Dit is misschien geen film voor kinderen, gezien er bijzonder veel geweld in zit en ook een hete girl-on-girl seksscène, ook al wordt alles heel smaakvol in beeld gebracht en voelt het geweld niet aan als iets gratuit. Toch had deze film pakken beter kunnen zijn dan John Wick (2014), in die zin dat bepaalde intriges in de film net iets beter uitgewerkt konden worden, want al bij aanvang wist ik meteen waar dit plot naar toe zou gaan. Ook de dialogen zijn niet altijd even goed geschreven, maar zo waren bepaalde dialogen uit Dunkirk (2017) ook niet altijd even knap. Qua muziek zitten in de film wel een aantal leuke nummers, met uiteraard de Duitse klassieker '99 Luftballons' en 80'ties nummers als 'After the Fire' van Der Commissar. De jaren '80 lijken voor veel mensen 'LAME' en compleet smaakloos, maar deze retro-prenten (zoals een Drive) maken de 80's net weer hip.

    Na Wonder Woman (2017) is dit de tweede girl power film dit jaar en we hebben binnenkort nog Lara Croft (2017). Eén ding is zeker, studio's zullen steeds meer vrouwen gaan casten als actie (anti-)heldinnen. Nu is het nog wachten op de eerste oudere actrice in een kick-ass hoofdrol, in dezelfde lijn als Liam Neeson in de Taken films. Normaal is er geen sequel gepland voor Atomic Blonde, maar als de release meevalt denk ik dat er nog een (paar) episodes zullen volgen, en ik verheug me er al op.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 22 juli 2017

     

    *** Atomic Blonde trailer ***

  • Nieuwe serial killer thriller The Snowman met Michael Fassbender

    Pin it!

    Het is al een tijdje geleden dat we nog eens een film te zien krijgen van de Zweedse regisseur Tomas Alfredson. Zijn laatste film was Tinker Tailor Soldier Spy (2011). Nu is hij terug met The Snowman (2017), een adaptatie van de populaire roman door auteur Jo Nesbø.

    the_snowman_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Harry Hole (Michael Fassbender) is een losbandige rechercheur, werkzaam in Oslo. Hole wordt op een zaak gezet om op zoek te gaan naar een verdwenen vrouw. Eén van de weinige aanwijzingen die Hole heeft richting de dader is een roze sjaal, gewikkeld om de nek van een sneeuwpop.

    Je zou denken dat met een dergelijke talentvolle cast - Rebecca Ferguson, Val Kilmer, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, James D'Arcy en Toby Jones - we echt wel een serieuze thriller voorgeschoteld krijgen. Het script is ook afkomstig van de Oscar-genomineerde Iraanse scenarist Hossein Amini. Daarnaast hebben nog twee andere scenaristen, Matthew Michael Carnahan (World War Z, The Kingdom) en Oscar-genomineerde Peter Straughan aan het script gewerkt. En of al dat talent nog niet voldoende was, hebben ze ook nog de Oscar winnende Director of Photography Dion Beebe kunnen strikken.

    Ook al lijkt het concept niet meteen origineel en kunnen we de films waarin 'een serial killer een kat en muis spel speelt met een flik' niet meer bijhouden, ben ik toch benieuwd naar deze film. Laat me duidelijk zijn, bijna alles is al verteld geweest. Er worden nu eenmaal teveel films gemaakt.Maar het is niet zozeer de plot die van belang is, dan wel de manier waarop het verteld wordt. De film lijkt ook veel weg te hebben van Insomnia (2002). Eigenlijk had Martin Scorsese deze film moeten regisseren, maar om onduidelijke redenen liet hij Tomas regisseren en bleef aan als uitvoerend producent. The Snowman zou ergens in oktober van 2017 moeten uitkomen.

     

    *** The Snowman trailer ***

  • Kong: Skull Island (2017) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    In een vorige review had ik nog mijn lof uitgesproken over de campy maar o zo leuke Dino De Laurentiis versie van King Kong (1976), die wat mij betreft beter was dan de Peter Jackson versie van King Kong (2005). Deze maand is de Blu-ray van Kong: Skull Island (2017) uitgekomen. Het is een Industrial Light and Magic show! Een visueel verbluffende prent die jullie 'moeten' zien in Kinepolis Brussel op het Imax scherm, ook al rammelt de film inhoudelijk aan alle kanten. Maar dit is King Kong prent, geen Shakespeare drama.

    kong_skull_island_2017_poster04.jpg

    Korte inhoud: We bevinden ons in 1973, aan het einde van de Vietnam oorlog. Een geheime organisatie die bekend staat als Monarch vindt een eiland dat is gehuld in mysterie en geïdentificeerd als een gebied voor nieuwe soorten, gezien zijn uniek eco-systeem. Bij de resulterende expeditie naar het eiland blijkt dat er een gigantische monsterlijke aap genaamd Kong een strijd levert voor de heerschappij van het eiland, tegen de "Skullcrawlers", die verantwoordelijk zijn voor de uitroeiing van zijn soort. Als de expeditie crew, onder begeleiding van een militair squadron, oog in oog komen te staan met de gorilla, krijgen ze een voorsmaakje van zijn immense kracht. Het team moet het noorden van het eiland bereiken willen ze opgevangen worden door een rescue-team, maar er is allesbehalve eensgezindheid binnen de groep. Moet Kong beschermd worden of uitgeroeid.

    De regie van de film is in handen van Jordan Vogt-Roberts, die zowat 190 miljoen dollar heeft gekregen om deze prent tot een goed einde te brengen. En hoe je het ook draait of keert, deze film zal wel voldoende geld in het laatje brengen. De marketing is alomtegenwoordig en dergelijke blockbuster films trekken horden teenagers aan, los van de kwaliteit ervan (cf. Transformers, Jurassic World). De verdienste van de regisseur is dat zijn visuele aanpak werkt tot op een zeker niveau, ook al lijkt deze stijl wel enorm op deze van Michael Bay (met heel wat slow motions en hero-shots). Het grootste verschil is dat hij vaak gebruik maakt van kleurenfilters (groen, rood, blauw, ... ).

    Het beste van het verhaal zit hem in de eerste 45 minuten. De film heeft tevens een geweldige WWO II intro met een Amerikaanse soldaat die crasht met zijn vliegtuig op Skull Island en oog in oog komt te staan met een Japanner wiens vliegtuig ook is gecrasht. Er ontstaat een gevecht met vuurwapens en zwaarden en enkel al deze scène verdient één ster. Een andere ster gaat naar de fotografie van Larry Fong, naast de knappe production design van Stefan Dechant. Alles zat hem tevens in de kleine details; zoals het Nixon poppetje in de helikopter die heftig met zijn hoofdje begon te schudden wanneer ze in gevaar verkeerden. Of nog de scène in het bamboe-bos, waar sommige benen geen bamboe-stronken waren, maar wel degelijk de poten van een gigantische spin. Ook de 30 meter grote ILM gorilla (100 feet) is indrukwekkend, of wat had je gedacht. In sommige artikels (en op IMDB) maken ze er zelfs 100 meter van, maar hier hebben ze volgens mij het metrisch systeem door elkaar gehaspeld. In één scène zien we Mason Weaver (Brie) in de handpalm passen van Kong en gezien zij pakweg 170 cm is, kan je aannemen dat Kong tussen de 30 en 40 meter groot moet zijn. Mocht het 100 meter zijn, dan had hij wel een héél klein kopje, zie poster.

    kong_skull_island_pic01.jpgkong_skull_island_pic02.jpgkong_skull_island_pic03.jpg
    kong_skull_island_pic04.jpgkong_skull_island_pic05.jpgkong_skull_island_pic06.jpg
    © Warner Bros.

    Bij de tweede helft van de film begon ik toch af en toe naar mijn klok op mijn iphone te staren. In tegenstelling tot de wat campy Dino De Laurentiis met Jeff Bridges en Jessica Lange, heb je hier weinig voeling met de karakters. Meer nog, er is zelfs geen romantic interest of nog maar een poging tot. En op zich is daar niets verkeerd mee, was het niet dat je hierdoor iets minder emotie bij jouw personages legt. Tom Hiddleston en Brie Larson zijn twee degelijke acteurs die goed in hun rol zitten, maar die twee samen brengen geen vonken en alles draait een beetje tussen de strijd die nevenpersonage Samuel L. Jackson voert tegen King Kong. Bij de bijrollen is het immers 'karikaturen' troef: de geflipte Vietnam-colonel Samuel L. Jackson die naar goede gewoonte graag een preek afsteekt op Tarantino's wijze, John C. Reilly die dan weer een oorlogsveteraan is met een gekke baard waarvan je nooit zou verwachten dat uitgerekend die man een week op dit onbewoond eiland zou overleven - laat staan 29 jaar - en uiteindelijk John Goodman, wiens motivatie niet helemaal doordacht is of gewoon compleet idioot.

    Een ander minpuntje vond ik de muziek van Henry Jackman, die niet echt blijft hangen. Bijna als compensatie pompen ze heel wat 70'ties nummers die allemaal van de 'Goodmorning Vietnam' soundtrack komen, want ja ... deze film wil op een licht geforceerde wijze een parallel trekken tussen de onoverwinnelijke Vietnam oorlog en de onoverwinnelijke strijd tegen King Kong. Ook al wringt deze vergelijking aan alle kanten. Dit zal echter geen zorg wezen voor de gemiddelde Amerikaanse bioscoopbezoeker. Al bij al toch een zeer genietbare King Kong film.

    Kong: Skull Island is uitgekomen op 3D Blu-ray, Blu-ray, 4K UHD, DVD en Video on Demand. De film heeft ook een pak extraatjes, gaande van audio-commentraar van Jordan Vogt-Roberts, deleted scenes en een pak making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 7 maart 2017

     

    *** Kong: Skull Island trailer ***

  • Dunkirk (2017) ****½ recensie

    Pin it!

    En tussen al het aanstormend comic book geweld deze zomer hebben we ook nog een oorlogsdrama, in regie van Christopher Nolan, één van de meest boeiende regisseurs uit Hollywood van de 21e eeuw. De film heet Dunkirk (2017) en gaat dus over de evacuatie van de geallieerde troepen uit Frankrijk in de zomer van 1940, nadat Nazi-troepen met een Blitzkrieg zowat 400'000 Engelse, Belgische en Franse soldaten hadden omcirkeld. Vier jaar later zou de terugstoot zijn in Normandië, maar daar gaat deze film niet over.

    dunkirk_2017_poster.jpg

    Het nieuwe oorlogsdrama gaat over Operatie Dynamo, volgens Wikipedia een actie tijdens de Tweede Wereldoorlog aangaande de evacuatie van geallieerden uit Groot-Brittannië, Canada, België en Frankrijk op het strand te Duinkerke. Operatie Dynamo vond plaats tussen 26 mei en 4 juni 1940, het beginstadium van Wereldoorlog Twee. En wij Belgen spelen hierin een cruciale rol, gezien Koning Leopold III op 27 mei besloot om te capituleren nadat de toestand behoorlijk uitzichtloos was en de Belgische Koning was niet van plan verdere Belgische levens op te offeren ten bate van de bondgenoten, en al zeker niet als een snelle capitulatie een middel was om tot een betere politieke verstandhouding te komen met de Duitse overheerser. Ondanks de uiteindelijke capitulatie op 31 mei trokken tienduizenden soldaten, vechtend of vluchtend, richting Duinkerken.

    Alle oorlogs- en vrachtschepen en boten die konden varen — particuliere plezierjachten inbegrepen — werden gemobiliseerd om de manschappen vanuit de haven, vanaf de (geïmproviseerde) pieren en zelfs van het strand te evacueren. De schepen bleven heen en weer varen, ondanks heftige bombardementen en een ruige zee, wat de schippers, vaak vrijwilligers, niet afschrikte. Overigens deed ook de Franse marine mee met tientallen oorlogsbodems, vrachtschepen en vissersboten. Zelfs een aantal Nederlandse en Belgische kotters was erbij betrokken.

    Nolan heeft ervoor gekozen om 3 plotlijnen uit te werken; The Mole (verwijzend naar de pier), The Sea en The Air. Hoofdstukken die uiteindelijk naar het einde toe zullen samenkomen. Het eerste verhaal draait rond Mr. Dawson (Mark Rylance), een Britse vader die met zijn twee zonen Peter (Tom Glynn-Carney) en George (Barry Keoghan), in zijn plezierboot richting Duinkerke trekt. Het is een woelige reis met heel wat zware offers. Op hun reis pikken ze ook een soldaat (Cillian Murphy) op die eigenlijk niet wil terugkeren naar deze hel. Een ander verhaallijn, misschien wel het hoofdverhaal, draait om de jonge soldaat Tommy (Fionn Whitehead) die eigenlijk een beetje het gezicht is van wat de jonge soldaten in die periode hebben doorgemaakt. We volgen hem in de straten van Duinkerke, waar hij nog maar net weet te ontkomen van een gewisse dood. Op het strand ontmoet hij Gibson (Aneurin Barnard) met wie hij samen de overtocht probeert te maken. Iets wat uiteraard geen eenvoudige taak is. Tijdens hun tocht ontmoeten ze ook Alex (Harry Styles). Een derde verhaallijn speelt zich af in de lucht, met spitfighter piloten Collins (Jack Lowden) en Farrier (Tom Hardy), die een onmogelijke beschermingsoperatie moeten uitvoeren terwijl hun kerosinetank leeg loopt.

    Net zoals in The Thin Red Line (1998) heeft Nolan ervoor gekozen om zijn focus te leggen op de geallieerden en de Duitsers bijna nooit in beeld te brengen. Als ze al in beeld komen, dan zijn ze onscherp. Maar we voelen wel hun aanwezigheid, we horen het gescheur van hun bommenwerpers en de zoevende kogels. De film heeft ook bijzonder weinig dialogen en zitten we dicht op de huid van de personages. We voelen hun angsten en hun wanhoop en zijn getuige van hun overlevingsstrijd of hun heldendaad. Het is een deel van de oorlogsgeschiedenis die nog niet veel filmadaptaties heeft gekend, om de eenvoudige reden dat het om een 'vlucht' ging. Vreemd genoeg voelt het verhaal ook aan als een soort overwinning tegenover de wanhoop, met behoorlijk veel epische en huiveringwekkende momenten.

    De muziek - of eerder de sounddesign - van Hans Zimmer speelt ook een belangrijke rol en is zo goed als constant aanwezig. Het is een soort experimentele score die echt op ons gemoed gaat werken. De fotografie werd verzorgt door de Zwitser Hoyte Van Hoytema, die ook al Interstellar (2014) had gefilmd. Een fotografie die naadloos springt van van 4/3 tot widescreen formaat, met als bedoeling om ons als kijker in deze hel mee te sleuren. We gaan van wijde shots in de lucht naar claustrofobische scènes in overstromende boten waar het licht uitvalt en soldaten gevangen zitten.

    dunkirk_2017_pic01.jpgdunkirk_2017_pic02.jpgdunkirk_2017_pic03.jpg
    dunkirk_2017_kenneth_branagh_pic04.jpgdunkirk_2017_fionn_whitehead_pic05.jpgdunkirk_2017_pic06.jpg
    © 2017 Warner Bros. Entertainment

    Warner Bros heeft regisseur Christopher Nolan een carte blanche gegeven. Hij kreeg voor deze film 20 miljoen dollar én 20% op de totale winst. Daarbovenop mocht hij nog steeds draaien op filmpellicule (een combinatie van 15/70mm IMAX film en Super Panavision 65mm film) daar waar de meeste producties shooten op goedkopere digitale camera's. Hij had ook 6000 extra's in gepaste outfit waarmee hij kon werken. Hij wou ook draaien met echte oorlogsschepen ipv cgi-versies. Het is dus een dure productie, en dat voor een film waarin Amerikanen er eigenlijk niet aan te pas kwamen. Dit is tevens Nolan's eerste film die gebaseerd is op waar gebeurde feiten.

    Het is niet zomaar een oorlogsfilm, het is een belangrijk portret geworden van menselijke waardigheid tijdens een militair falen. De soldaten zitten als het ware vastgekluisterd op het strand met hun thuisland in zicht, en in de onmogelijkheid het te bereiken. Opmerkelijk aan het verhaal is dat het thuisland naar hen toekomt. Op elk moment loert een gewisse dood en de overlevingsstrijd is meedogenloos en hierin verliezen we soms wat het betekent 'mens' te zijn. Deze film had misschien niet gemaakt kunnen worden zonder Saving Private Ryan ook al kan deze prent op hetzelfde niveau staat qua cinematografische waarde. Er zit een zekere a-synchroniteit in het verhaal - het handelsmerkt van Nolan - maar dit voelt niet aan als een gimmick. Vandaag, 19 juli 2017, komt Dunkirk in de bioscoop. Als ik één tip kan geven: GA DEZE FILM ZIEN in een IMAX zaal en probeer ergens op de 7de of 8ste rij voorin te zitten. De 2de WO zal nog nooit zo tastbaar geweest zijn.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 19 juli 2017

    *** Dunkirk trailer ***

  • 5 redenen waarom War for the Planet of the Apes sputtert aan de box-office

    Pin it!

    2017 lijkt wel het jaar van de grote ontgoochelingen en verrassingen. Enerzijds zijn er de onverwachte box-office succes, zoals Wonder Woman (2017) en Get Out (2017), maar er zijn ook al heel wat financiële rampen geweest. Meest opvallende flops waren King Arthur: Legend of the Sword (2017), Alien: Covenant (2017) en The Mummy (2017).

    war_for_the_planet_of_the_apes_2017_box-office.jpg
    © 2017 20th Century Fox, All rights reserved.

    En het ziet er nu naar uit dat ook War for the Planet of the Apes (2017) onderpresteert met een flauw openingsweekend van 56 miljoen dollar in de States en slechts 100 miljoen wereldwijd. En nu komt Dunkirk (2017) in de zalen en deze prent zal ongetwijfeld alle andere films van de kaart vegen. Regisseur Matthew Reeves was nog maar pas zo in de wolken van de positieve reviews, dat hij in een moment van drieste hoogmoed het Batman script van Ben Affleck naar de prullenmand verwees. Het zou wel eens kunnen dat Warner Bros na de teleurstellende Apes cijfers dan toch het script van Affleck uit de prullenmand zal opvissen.

    Wij hadden War for the Planet of the Apes een 3,5/5 gegeven, wat een uitstekende score is en dat is de film ook. Waarom bleef het publiek dan weg? We zullen een poging ondernemen om dit te analyseren.

     

    5 redenen waarom War for the Planet of the Apes sputtert aan de box-office

     

    1. Aap moeheid

    Dit is de derde Planet of the Apes film en de nieuwigheid is er wel wat van af. De film zet wel in op de vertolkingen en de subtiele interacties tussen de wezens, maar dat is niet meteen iets waar je mee kan uitpakken. In mijn review had ik tevens ook geschreven dat ik vond dat er eigenlijk meer 'War' zat in Dawn dan in de deze derde prent. En franchise moeheid treed overal wel eens op. Denk maar aan de Alien franchise, maar tevens ook bij de comic book adaptaties zie je dat na verloop van tijd de massa afhaakt. Kijk maar naar Spider-Man: Homecoming (2017), op zich een voortreffelijke Spiderman adaptatie, toch blijft deze prent slechts de 5de best scorende Spiderman film in de States op 6. Enkel The Amazing Spider-Man 2 (2014) deed slechter.

    2. Depressieve film in blockbuster seizoen

    Zomerblockbusters en 'fun' gaan hand in hand. Het is dan ook niet te verwonderen dat dramatische films vaak kiezen voor de winter periode. Tenzij je allergisch bent aan de zon ga je niet meteen de blauwe hemel inruilen voor regen en winterweer met 'holocaust' achtige toestanden waar je niet meteen vrolijk van wordt. Misschien had een release in de winter een betere strategie geweest.

    3. Sterke concurrentie

    Niemand had verwacht dat Baby Driver (2017) zo goed ging scoren. De film kwam een week voor Apes uit en bleef heel wat volk trekken ten gevolge van een goede mond-aan-mond-reclame. En uiteraard was er ook de Spider-Man die desondanks de wat lage uitkomst toch behoorlijk veel bezoekers kon aantrekken.

    4. Zwakke marketing

    Tot op heden heb ik de titels van deze films nooit begrepen. Eerst was er Rise of the Planet of the Apes, daarna Dawn of the Planet of the Apes, en uiteindelijk War FOR the Planet of the Apes. Los van het feit dat ik heel weinig mensen de titel niet eens correct uitspreken (meestal hebben ze het over Planets of the Apes 3 of iets wat klinkt op War OF the Planet of the Apes), was mond-aan-mond reclame eigenlijk ook niet zo bijzonder goed. Op vlak van marketing heb je tevens iets spectaculairs nodig of beroemdheden om je film te kunnen verkopen, hier had je apen. En tenzij je King Kong zullen apen op een affiche niet meteen acteurs vervangen. De enige twee menselijke karakters waren Woody Harrelson en Amiah Miller, maar Woody had slechts een screentijd van 10 à 15 minuten en niemand kende Amiah.

    5. Woody Harrelson lag er niet van wakker

    Ik respecteer het werk van Woody Harrelson, maar de man heeft hoegenaamd geen enkele tweet gepost op zijn account (16'000 volgers) over de productie of tijdens de première week, zelfs niet op zijn instagram (70'000 volgers). Films maken kosten veel geld en acteurs worden hiervoor rijkelijk vergoed. Ik vind het dus niet krankzinnig wanneer een acteur zijn medewerking verleend aan een productie, dat hij dit dan ook een heel klein beetje" kan ondersteunen. Ja hij had een kleine rol, maar zoals ik zei in punt 4, was hij één van de weinige mensen in de film.