5 redenen waarom The Mummy flopt aan de box-office

We zullen (nog) niet spreken van een algemene flop maar The Mummy (2017) sputtert aan de box-office en flopt wel degelijk in de States, en dat is ondertussen de derde blockbuster die de verwachtingen niet kan inlossen, na Alien: Covenant (2017) en King Arthur: Legend of the Sword (2017).


the_mummy_tom_cruise.jpgthe_mummy_russell_crowe_annabelle_wallis.jpg

© 2017 Universal Pictures International Benelux

Wij hebben de film gezien en hadden niet meteen zin om er een review over te schrijven, voor de simpele reden dat we eigenlijk super ontgoocheld waren. En wij blijkbaar niet alleen want de film wordt door pers en publiek met de grond gelijk gemaakt. Tom Cruise is en blijft een box-office magneet, vooral in het buitenland maar steeds minder in de States. Op Rotten Tomatoes scoort Baywatch (2017) zelfs beter dan The Mummy. De film haalde dit weekend slechts 31 miljoen dollar op aan de box-office in de States en dat is voor een 125 miljoen dollar film véél te weinig. In het buitenland deed de The Mummy het wel beter met een recette van 140 miljoen. Maar we zijn nog wel een eindje verwijderd van de break-even meetlijn van 250 miljoen dollar. Ik zal een poging ondernemen om deze flop in de States te verklaren.

 

5 redenen waarom The Mummy flopt

 

1. Nog geen franchise

Ooit was het zo dat een (1) groot budget + (2) ster acteur + (3) knappe visuele effecten, meestal gelijk stond aan een box-office succes. Tegenwoordig liggen de kaarten anders gezien er steeds meer big budget films in de zalen komen. Er zijn steeds minder garanties, ook al lijken de franchisen nog steeds de beste kaarten in handen te hebben. Deze Mummy lijkt ook een franchise, maar dat is het niet. Het is te ver verwijderd van de vorige mummy films en die gehele ‘Dark Universe’ die Universal Studio’s wil uitwerken – in de nasleep van de MCU en DCU – is blijkbaar nog niet echt aangeslaan bij het grote publiek. Misschien zal dit wel veranderen met The Bride of Frankenstein (2017) in regie van Bill Condon (Beauty and the Beast).

2. Slechte mond-aan-mond reclame

De reviews waren barslecht. Het leek echt wel een mengelmoes van Mission: Impossible meets Suicide Squad, maar zo ver verwijderd van een monsterfilm als het maar kon. 17% op Rotten Tomatoes laat zich wel voelen bij mensen die eigenlijk nog twijfelen. En de echte horrorfans zouden wel meer voor hun geld krijgen met echte horrorfilms als It Comes At Night (2017). Ook de trailer deed veel wenkbrauwen fronsen, zeker nadat ‘The Mummy’ net iets teveel weg had van Enchantress uit Suicide Squad, en dat was nu niet meteen iets waarmee je vergeleken wou worden.

3. Origin stories liggen niet goed in de markt

Overdaad schaadt en dat kan zeker gezegd worden van origin stories. Of het nu over een Spider-Man film gaat, Michael Myers of een Alien film, het publiek lijkt niet meteen verkocht voor het idee. De meeste origin stories volgen een voorspelbaar patroon en de laatste 10 jaar was het soms echt wel huilen met de kwaliteit van de origin verhalen. Toch zijn er ook uitzonderingen die heel origineel uit de hoek kwamen (Deadpool, Ant-Man), maar niets rook naar originaliteit in de Mummy trailers. Het leek de zoveelste ‘Tom Cruise film’.

4. De concurrentie van Wonder Woman is moordend

De persvisie voor Wonder Woman is nu vrijdag, maar aan de overkant van de oceaan zien we al dat de adaptatie op handen wordt gedragen en echt wel indruk aan het maken is. Iedereen lijkt te praten over Wonder Woman, zo goed als niemand praat over The Mummy. Wonder Woman scoort tevens behoorlijk goed op sociale media.

5. De ster van Tom Cruise is aan het doven

Wanneer Tom niet in een franchise zit, merk je dat hij niet altijd evengoed in de markt ligt. Neem nu Oblivion (2013). Met een productiebudget en marketing budget van 250 miljoen dollar, heeft de film wereldwijd slechts 286 miljoen opgebracht, en dat is toch te weinig voor een dergelijke prent. Ook Knight and Day (2010) bleef steken op 262 miljoen dollar wereldwijd, en ook deze film moest minstens 250 miljoen halen voor nog maar een break-even. Strikt gezien geen flops, maar verre van succesverhalen. Enkel Mission: Impossible lijkt goede zaken te doen, ook al is veel te danken aan het gegeven van de ‘franchise’. Een zelfde fenomeen speelt zich af bij Vin Diesel en zijn Fast & Furious franchise. De acteur kon minder overtuigen met de big budget film The Last Witch Hunter (2015).

5 Comments

  1. Gaetan

    De nummer 1 reden is een flauw script! gewoon een slechte film.

    Reply
  2. Klaas Drurrer

    In welke zin is de film een flop. Op een productiebudget van 125 miljoen dollar wordt (wereldwijd) 377 miljoen omzet gedraaid. Dat betekent een brutowinst van 252 miljoen. Natuurlijk zijn er ook kosten aan vertoningen in bioscopen en dus is het lastig om te zeggen hoeveel winst er wordt gemaakt… Maar hier zullen ze toch wel geld aan over houden? In de VS noemen ze het een flop omdat de omzet aldaar (ca. 90 miljoen) de productiekosten niet goed maken.
    En de film? Er is voor gekozen om er een actiefilm van te maken in plaats van de tijd te nemen om karakters wat uit te diepen en meer achtergrond te vertellen. Wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze. Ik zou die in elk geval niet zo extreem gemaakt hebben. Maar goed… smaken verschillen. Een slechte film is het wat mij betreft zeker niet: vermakelijk genoeg om lekker voor te gaan zitten.
    Over tien jaar zal niemand het echter meer hebben over The Mummy. Het is dus zeker geen klassieker. Maar laten we wel zijn; hoeveel van de films in 2017 worden dat wel? Heel weinig.

    Reply
  3. Klaas Drurrer

    In bovenstaande review wordt Wonderwoman als voorbeeld aangehaald van een succesvolle film. Deze film had een productiebudget van 149 miljoen en een wereldwijde omzet van 390 miljoen. Brutowinst is dus 241 miljoen. Dat is minder dan de brutowinst van The Mummy. Je zou toch verwachten dat films met gelijke brutowinsten ook vergelijkbare nettowinsten over houden?

    Reply
  4. DeFilmBlog

    Wereldwijde opzet van Wonderwoman is niet 390 maar wel het dubbele, met name 783 miljoen 😉

    Reply
  5. DeFilmBlog

    Ik denk dat Wonder Woman veel kans maakt om te blijven nazinderen in de toekomst, om nog maar te zwijgen van films als Get Out of Baby Driver en wie weet binnenkort Detroit.
    Mummy is een flop omdat de marketing kost gigantisch groot was, maar deze lijst werd samengesteld als analyse op de flop in de States. De film heeft veel goed kunnen maken in het buitenland maar verre van geruststellend voor de toekomst van de Monster franchise.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *