• Nocturnal Animals (2016) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Nocturnal Animals (1995) is een beetje van een mind twister in de stijl van de David Lynch films, en eist net iets meer van zijn toeschouwers dan een gewone thriller. Ik raad dus ook aan niet naar het toilet te gaan tijdens de film, want het verhaal is al moeilijk te volgen, en mocht je nog een paart scènes missen zou je compleet niet meer weten wat er gaande is.

    nocturnal_animals_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Het is bijna twintig jaar geleden dat Susan Morrow (Amy Adams) haar eerste man, de ongepubliceerde schrijver Edward Sheffield (Jake Gyllenhaal), verliet. Inmiddels is ze een succesvol kunstenaar en getrouwd met een rijke echtgenoot, Hutton Morrow (Armie Hammer), waarmee ze een dochter heeft (India Menuez). Op een dag ontvangt ze een manuscript van haar ex-man. Susan wordt opgezogen in de roman, die beschrijft hoe een vakantie van een gezin - Edward (Jake Gyllenhaal), Laura (Isla Fisher) en India (Ellie Bamber) - een vreselijke en gewelddadige wending krijgt. Het verhaal doet bij Susan herinneringen naar boven komen over haar eerste huwelijk en confronteert haar met een ongemakkelijke waarheid over zichzelf.

    De geweldige cast zorgt er meteen voor dat we in het verhaal gezogen worden, ook al was het in het begin niet helemaal duidelijk waarom het personage in het boek gespeeld werd door dezelfde acteur die de auteur speelde, met name Jake Gyllenhaal. Maar uiteraard is dit een evidente link van de regisseur Tom Ford om duidelijk te maken dat deze twee verhalen uiteindelijk met elkaar verband houden. ***spoiler*** Susan had een relatie met Edward, maar ze verliet hem voor een rijke man en pleegde zelf abortus. Met de roman wou Edward haar een idee geven van hoe hij zich voelde na deze situatie en dat is ook de reden waarom hij niet kwam opdagen op hun afspraak. Het thema van wraak zit tevens in beide verhaallijnen. ***end spoiler*** Waarom wordt Edward en Tony gespeeld door dezelfde acteur, wel het boek wordt gelezen door Susan en zij kent de auteur en ziet meteen ook hem als zijnde het hoofdpersonage. Dus binnenin de narratie werkt het wel.

    Dit is de tweede film van regisseur Tom Ford, die zijn carrière begon als creatief directeur bij Gucci en Yves Saint Laurent. Stijl en vormgeving zijn hem dus niet vreemd. Zijn vorige film was A Single Man (2009), waarvoor hoofdacteur Colin Firth een Oscar-nominatie voor Beste Acteur kreeg. Ford heeft slechts twee films op zijn palmares en toch al zijn visuele stempel kunnen zetten, ook al is deze prent iets minder stilistisch en fijnzinnig als de vorige. De film begint al sterk met zwaarlijvige vrouwen die halfnaakt aan het dansen zijn en plezier beleven. Dit maakt deel uit van een expositie van Susane, maar is uiteraard een metafoor: "Vrouwen hoeven niet in een keurslijf te zitten om gelukkig te zijn". En dit is net het tegenovergestelde van Susane. Haar leven beantwoordt volledig aan de maatschappelijke codes, ook al ervaart ze leegte in haar bestaan, en ook financieel duiken er donderwolken aan de hemel.

    nocturnal_animals_2016_pic01.jpgnocturnal_animals_2016_pic02.jpgnocturnal_animals_2016_pic03.jpg
    nocturnal_animals_2016_pic04.jpgnocturnal_animals_2016_pic05.jpgnocturnal_animals_2016_pic06.jpg
    © Universal Pictures International

    Ford levert een interessant script op basis van een roman van Austin Wright. Het meest aangrijpende is wanneer een gezin aan de kant wordt gezet door 3 boefjes; Ray Marcus (Aaron Taylor-Johnson), Lou (Karl Glusman) en Turk (Robert Aramayo). Nadien krijgen we een onderzoek naar de vreselijke gebeurtenissen die geleid wordt door detective Bobby Andes, een zalige rol voor Michael Shannon waarvoor hij tevens een Oscar-nominatie voor kreeg. Je blijft als kijker op het puntje van je stoel zitten van begin tot einde.

    Het concept is op zich knap, maar datgene wat minder goed werkt is uiteindelijk het verhaal van Tony, omdat je snel weet dat dit verhaal "fictie" is. En dat is op zich wel een vreemde toestand...in een "fictie film". De gebeurtenissen zijn erg, maar je weet als kijker dat het verzonnen is door Edward en dus lijkt alles net iets minder erg, ondanks het knappe spel van alle acteurs. Vergelijk dit met Lost Highway (1997) waar er eveneens een verhaal is over een man in een depressie en een metafoor van wie hij wou zijn. Als kijker bekijk je alles als twee afzonderlijke verhalen tot op het einde wanneer alles samenkomt. Bij Nocturnal Animals is er geen twijfel. Mits een betere structuur, en ik ben ervan overtuigd dat het kon, had de kijker iets langer in het duister zitten tasten en was de drama net iets sterker kunnen zijn.

    Al bij al heb ik genoten van Nocturnal Animals. Het is een intrigerende psychologische thriller, ook al is het geen David Lynch film. De kracht zit hem in de strakke visuele stijl van de regisseur en de knappe vertolkingen van de acteurs. Op 10 mei 2017 verschijnt de film op DVD en Blu-ray, spijtig genoeg zonder audio-commentaar van de regisseur maar wel met een making-of.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 29 april 2017

     

    *** Nocturnal Animals trailer ***

  • Pers laaiend enthousiast over de horror-komedie Get Out

    Pin it!

    Er is een low budget horrorfilm die indruk maakt tijdens zijn bioscooprelease, en dat is Get Out (2017), het regiedebuut van de comedy acteur Jordan Peele, die deze film ook heeft geschreven.

    get_out_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Get Out' volgt een koppel, Chris (Daniel Kaluuya) en Rose (Allison Williams), dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

    Wij moeten de film nog zien maar want ons is opgevallen dat de film heel wat lovende kritieken krijgt. Met meer dan 230 review haalt de film 99% op Rotten Tomatoes. Zoiets is ongezien voor een horrorfilm. De film mengt komedie met gruwel en mengt alles in een maatschappij kritisch en satirisch sausje en het resultaat zou geweldig goed werken. De regisseur is bekend voor zijn populaire show "Key and Peele", waarmee hij vorig jaar een Emmy won. Ook won de horrorfilm vorige week op festival Imagine de publiekprijs Silver Scream Award.

    In de VS breekt Get Out ondertussen alle records. De film heeft 4,5 miljoen dollar gekost om te maken en heeft ondertussen een kleine190 miljoen dollar opgebracht. Naast het mega-succes van The Fate of the Furious (2017) en Split (2016) zijn het echt wel gouden jaren voor Universal. Peele zou zelfs de eerste Afro-Amerikaanse filmmaker zijn die met een debuutfilm dat bedrag binnensleept. Forbes schreef dat het ook de meest succesvolle bioscooptitel ooit was die niet is gebaseerd is op eerder gepubliceerd materiaal zoals, een bekend boek of een televisieserie, maar deze bewering klopt niet (cf. Split).

    get_out_allison_williams_daniel-kaluuya_pic01.jpgget_out_daniel-kaluuya_pic02.jpgget_out_catherine_keener_bradley_whitford_pic03.jpg
    © 2017 Universal Pictures

    De film werd opgenomen in een recordtijd van 28 dagen. Peele kwam op het idee voor de film na een stand up van Eddie Murphy over een zwarte man die de ouders ontmoet van een blanke vriendin. De eerste poster was een beetje geïnspireerd op La Haine (1995), twee compleet verschillende films maar met gelijkaardige standpunten over culturele verschillen, marginalisering en racisme. Get Out komt bij ons uit op 3 mei 2017.

     

    *** Get Out trailer ***

  • OMG, David Fincher wil World War Z 2 regisseren!

    Pin it!

    Acteur en producer Brad Pitt wil met zijn productiehuis Plan B Entertainment kost wat kost werk maken van de sequel van World War Z (2013), zowat de duurste zombiefilm ooit, die heel wat obstakels kende tijdens zijn productie.

    Het productiehuis Plan B is voornamelijk bekend voor zijn ondersteuning van independent producties, al dan niet met Hollywood acteurs (Moonlight, By the Sea, The Big Short, Selma, 12 Years A Slave, The Tree of Life), maar deze films brengen niet altijd voldoende fondsen binnen. Dus moet er af en toe ook wel eens een commerciële film worden gemaakt, om de machine draaiende te houden. EuropaCorp van Luc Besson functioneert op een gelijkaardige manier, ook al dat ze de laatste jaren voornamelijk hebben ingezet op actiefilms en komedies. Paramount had 190 miljoen dollar in de eerste film geïnvesteerd, maar kwam maar net uit de kosten met een wereldwijde box-office van 540 miljoen. Maar mits een betere budget-controle heeft deze franchise zeker voldoende potentieel om de 600 miljoen te overschrijden.

    world_war_z_2.jpg
    © Paramount Pictures

    De vraag aan ieders lippen is wie de film dan moet regisseren. Eerst kwam de naam van J.A. Bayona opduiken, maar hij kreeg Jurassic World 2 (2018) in zijn schoot geworpen. Als het van Brad Pitt afhangt, wil hij kost wat kost zijn maatje David Fincher (Se7en, Fight Club, The Social Network, Gone Girl) aan boord, een regisseur die normaal gezien GEEN sequels wil maken (na zijn frustratie tijdens de productie van Alien³) en voor de studio ook niet meteen iemand is die gigantisch veel bezoekers trekt met zijn films. Zijn meest succesvolle film blijven Se7en en Gone Girl, en deze twee films hebben wereldwijd slechts +/- 360 miljoen binnengehaald tijdens zijn bioscoop-release. Maar Fincher scoort dan wel weer beter op de Home Cinema markt dan veel andere blockbuster regisseurs, maar Paramount zal toch voorzichtig moeten zijn. Enerzijds willen de fans dat een sequel het origineel overtreft op visueel vlak, en daar hangt een prijskaartje aan vast. World War Z 2 (20??) zal mijn inziens gemakkelijk tussen de 200 en 250 miljoen dollar kosten. Dat betekent dat de film een kleine 500 miljoen zal moeten opbrengen om uit de kosten te komen, iets wat David Fincher tot op heden nog NOOIT heeft bereikt.

    Maar dat is het financieel plaatje. Persoonlijk WIL IK David Fincher achter de camera. Hij kan als geen ander het lugubere accentueren en ons laten afdalen in een ware zombie hel. Een eerste draft van het script zou geschreven zijn door Steven Knight (Allied, Locke, Eastern Promises) gebaseerd op de karakters van Max Brooks, maar ondertussen zou er al een rewrite aan de gang zijn met Dennis Kelly. Een beetje een vreemde keuze gezien deze scenarist eigenlijk niet echt kon overtuigen met zijn Black Sea (2014) script.

    Maar het project moet nog groen licht krijgen dus moeten we nog afwachten hoe dit project vorm zal krijgen. David Fincher is een geniaal regisseur maar ik ben bij deze bijzonder benieuwd of hij ook een blockbuster film kan maken en of Brad hem over de streep kan halen om een sequel te maken. De toekomst zal het uitwijzen en Variety liet nog uitschijnen dat we dicht bij een deal zitten.

  • Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017) ***½ recensie

    Pin it!

    Het was geen eenvoudige klus om één van de grote verrassingen van Marvel, met name Guardians of the Galaxy (2014), te overtreffen met een sequel. Het was een film waar de verwachtingen bij aanvang niet al te groot waren en de studio eigenlijk wel torenhoge risico's mee nam, en dat gebeurt niet vaak met 170 miljoen dollar producties. Maar de film bracht maar liefst 773 miljoen dollar op en bijgevolg hebben we nu Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017).

    guardians_of_the_galaxy_vol_two_2017_poster02.jpg

    Korte inhoud: Guardians of the Galaxy Vol. 2 zet de avonturen van het team voort terwijl ze reizen door de buitenste regionen van de kosmos. De Guardians moeten vechten om hun familie bij elkaar te houden, terwijl ze de mysteries over Peter Quills vader ontrafelen. Oude vijanden worden nieuwe vrienden en schieten hen gedurende de reis te hulp.

    Neen, het is niet zo goed als de eerste film, maar de humor is wederom van de partij. En zoals we van deze nieuwe franchise gewend zijn, nemen de makers zichzelf niet al teveel 'au serieux', en datzelfde kan gezegd worden voor die twee andere succesvolle Marvel films, Ant-Man (2015) en Deadpool (2016). We duiken met deze film een beetje in het Flash Gordon tijdperk met een schitterende vertolking van Kurt Russell die een zalige verjongingskuur heeft gekregen tijdens de proloog en snijden het vader-zoon thema aan met Peter die er geconfronteerd wordt met het feit dat David Hasselhoff misschien toch niet zijn vader is.

    De eerste film bracht niet alleen veel geld op, het werd op handen gedragen door pers en publiek. Een schril contrast met Suicide Squad (2016). En veel had te maken met de keuzes van de regisseur, en cineast/scenarist James Gunn die zowat alle juiste knoppen had ingedrukt, en eigenlijk drukt hij zowat dezelfde knoppen in voor deze prent en dus voelt alles niet zo nieuw meer aan. Het heeft hem 3 jaar gekost deze film op de rails te zetten. En ik ga er wel vanuit dat de pers ook deze sequel goed zal vinden, ook al ben ik zelf iets meer verdeeld. Het is in ieder geval geen film die ik een tweede keer wil zien. Het duurde wat mij betreft allemaal net iets te lang en veel van de grappen zie je toch wat aankomen.

    De sequel heeft opnieuw een 70-80'ties vibe en is wederom opgebouwd op nummers van de Peter Quill’s mix tapes, 'Fox on the Run' en ' Hooked on a Feeling'. Voor de rest is het een nieuwe explosie van kleurrijke beelden, amusante mopjes, een paar grote geweren ... en Baby Groot in actie, zonder twijfel de nieuwe highlight van deze prent. Maar dat is nu eenmaal de kracht van deze franchise. Zij hebben net zoals Deadpool gigantische risico's genomen en nu lijkt het erop dat ze mogen doen wat ze willen. En in alle eerlijkheid, het publiek werd niet verliefd op Guardians omwille van zijn verhaal of de plannen van de villain. Guardians heeft vooral gescoord op vlak van sfeer, humor en de leuke vertolkingen van de aanwezige cast. En meer hoeft dat soms ook niet te zijn.

    Iedereen was meteen verliefd op de cocky Star-Lord (Chris Pratt), de sexy exotische Gamora (Zoe Saldana), de bombastische Drax (Dave Bautista), de bittere en cynische Rocket (Bradley Cooper) en uiteraard de bizarre Groot (Vin Diesel).

    guardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic01.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic02.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic03.jpg
    guardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic05.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic04.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic06.jpg
    © 2017 Walt Disney Studios Motion Pictures

    De rol van Gamora is in deze editie zo goed als onbestaand en overgenomen door haar zus Nebula (Karen Gillan). Ook de villain Ayesha, gespeeld door Elizabeth Debicki (pic) trekt meer aandacht, ook al is haar rol ook ondergeschikt aan de rest. Anderzijds is er toch iets van een onderkoelde romantic interest tussen Drax en Mantis (Pom Klementieff), ook al is het vooral komisch dan romantisch. Drax heeft buiten de begin-scène hier zelfs niet echt veel te doen. Er is zelfs een klein onbenullig rolletje voor Sylvester Stallone, maar de rol van Yondu (Michael Rooker) komt dan wel meer op de voorgrond en wordt toch één van de betere karakters uit deze sequel.

    Er wordt veel aangereikt, ook al wordt geen enkele verhaallijn echt interessant. Visueel allemaal indrukwekkend, maar waar gaat deze film eigenlijk over? In de eerste film had je meteen een duidelijke narratieve structuur. Na 45 minuten weet je nog altijd niet waarover deze film gaat. Het voelt ook heel onsamenhangend en het ritme in deze prent zit niet goed. Ook de cgi in bepaalde segmenten is zelfs ronduit cartoony (bv. het moment waarin karakter in het bos in de lucht worden geslingerd). Veel grappen voelen ook wat getelefoneerd, zeker naar het einde toe.

    Het is vreemd om te zeggen maar ondanks alles kijk ik wel uit naar een 3de deel. De eerste film was hilarisch op zich maar deze editie voelt net iets te machinaal aan, alsof je de formule voor een succesvolle film zomaar kunt herhalen. Hoewel, een slechte film kan nog steeds een hit worden, of nog, een uitstekende prent een gigantische flop. Deze film is noch slecht noch super goed. Ik heb bij momenten zwaar moeten lachen (vooral met zowat alle scenes met Little Groot) en bij andere momenten heb ik naar mijn iphone zitten staren, toch ben ik met een tevreden gevoel uit de zaal gestapt. Blijf vooral zitten in de zaal want er zijn 4 post-credit scenes - hoewel, mocht je de zaal vroeger verlaten zal je niet veel gemist hebben want neen, er zijn geen cross-over onthullingen.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 26 april 2017

     

    *** Guardians of the Galaxy Vol. 2 trailer ***

  • Niet Rounders 2 maar Molly's Game wordt de volgende pokerfilm

    Pin it!

    Zowat drie jaar geleden dook een bericht op dat er een Rounders (1998) sequel in ontwikkeling was, maar tot op heden lijkt het project niet van de grond te komen. Nochtans was Rounders één van de betere poker-films en zowel acteur Matt Damon als scenaristen Brian Koppelman en David Levien waren klaar voor een nieuw partijtje high-stake-poker aan de tafel van Teddy KGB (John Malkovich).

    © 1998 Miramax
    rounders_1998_poster.jpg

    Rounders 2 is echter nog niet dood en begraven. Volgens Damon is er effectief al een script voor de film (zie onderstaande You Tube clip) en zou het zich afspelen in de online-pokerwereld. Iets waar de twee scenaristen al een beetje ervaring mee hadden met de film Runner Runner (2013), ook al ging deze prent niet echt over het poker-spel. Runner Runner met Justin Timberlake was tevens ook geen culthit zoals Rounders.

    Rounders werd gemaakt voor 12 miljoen euro en bracht enkel al in de VS zo'n 23 miljoen dollar op, en werd een gigantisch succes op de home-cinema markt. Er bestaan spijtig genoeg geen cijfers over de financiële prestaties in de rest van de wereld, maar we gaan er vanuit dat de film toch zijn productiebudget een paar keer heeft kunnen verdubbelen. En de reden waarom de film er nog niet is gekomen heeft deels te maken met de verkoop van Miramax in 2015 voor 1 miljard dollar, door een mediagroup uit Quatar ganaamd beIN Media Group. Bijgevolg is het nu een rechten-dispuut en lijkt er maar geen schot in de zaak te komen ondanks de roep van menig fans om er werk van te maken. Bob en Harvey Weinstein, die Miramax hebben opgericht en in 2005 het huis hebben verlaten om The Weinstein Company op te richten, hebben nog steeds interesse in de titels van Miramax.

    Dus moeten we nog even geduld hebben en ons geluk zelf maar op de proef stellen in één van de Brusselse casino's, en aan een pokertafel met een doos Oreo-koekjes en een zwaar Russisch accent de alom bekende quotes citeren: "In my club, I will splash the pot whenever the fuck I please." of nog bij een eventueel verlies "Pay that man his money".

    Maar in tussentijd is het uitkijken naar een andere pokerfilm die dit jaar in de bioscoop komt. Molly's Game (2017) is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal van een jonge skiër en voormalig Olympisch atlete, die een succesvol onderneemster wordt wanneer ze een internationaal pokerspel opzet, waarmee ze al snel in het vizier terecht komt van de FBI. Het zou gaan over het regie-debuut van Aaron Sorkin, die tevens het script schreef gebaseerd op de biografie van Molly Bloom. Sorkin (The West Wing, The Newsroom) won een Oscar voor zijn script van The Social Network (2010) en won een Golden Globe voor Steve Jobs. De hoofdrol wordt vertolkt door Jessica Chastain, en zij speelt naast Idris Elba, Kevin Costner, Natalie Krill en Michael Cera. Een film dus om naar uit te kijken, ook al ben je geen poker-fan.

     

    *** Matt Damon over Rounders 2 ***

  • It Comes at Night jaagt ons de stuipen op het lijf

    Pin it!

    Eén van de meest creepy trailers van het moment is deze van It Comes at Night (2017), de tweede film van Trey Edward Shults, die tevens het scenario heeft geschreven.

    it comes at night,trey edward shults,joel edgerton,kelvin harrison jr,carmen ejogo,christopher abbott,riley keough

    Korte inhoud: Wanneer een onnatuurlijke dreiging de wereld terroriseert heeft een man samen met zijn vrouw en zoon zijn toevlucht gezocht in een verlaten woning. Hun leven wordt echter verstoord door de komst van een wanhopige jonge familie die op de vlucht is. Ondanks de beste bedoelingen van beide families beginnen paranoia en wantrouwen de overhand te krijgen als de verschrikkingen buiten steeds dichterbij komen.

    Zeldzaam zijn de filmtrailers die weinig laten zien en toch voldoende om ons verlangen aan te wakkeren. Soms spoilen trailers dat het een lieve lust is of wijken ze compleet af van het verhaal om de film toch maar te verkopen. Heel af en toe krijgen we ook eens een pareltje te zien die duidelijk maakt dat een goede trailer ook een kunst kan zijn. En niet alleen is de montage heel doeltreffend maar ook de klank-montage werkt wonderwel op de beelden. En ik heb het nog niet gehad over die minimalistische posters van deze prent! Zo knap en intrigerend. En gezien deze film afkomstig is van A12 denk ik wel dat we met een kwaliteit horror te maken hebben. Enkel spijtig dat de film niet te zien was op het Filmfestival van de Fantastische Film in Brussel.

    In de cast zien we ondermeer Joel Edgerton, Kelvin Harrison Jr., Carmen Ejogo, Christopher Abbott en Riley Keough. Deze film is gemaakt met een minimum aan middelen maar gigantisch veel mensen zullen deze film willen zien. Ik was verkocht voor deze prent na 15 seconden in deze trailer.

     

    *** It Comes at Night trailer ***