• Pers laaiend enthousiast over de horror-komedie Get Out

    Pin it!

    Er is een low budget horrorfilm die indruk maakt tijdens zijn bioscooprelease, en dat is Get Out (2017), het regiedebuut van de comedy acteur Jordan Peele, die deze film ook heeft geschreven.

    get_out_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Get Out' volgt een koppel, Chris (Daniel Kaluuya) en Rose (Allison Williams), dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

    Wij moeten de film nog zien maar want ons is opgevallen dat de film heel wat lovende kritieken krijgt. Met meer dan 230 review haalt de film 99% op Rotten Tomatoes. Zoiets is ongezien voor een horrorfilm. De film mengt komedie met gruwel en mengt alles in een maatschappij kritisch en satirisch sausje en het resultaat zou geweldig goed werken. De regisseur is bekend voor zijn populaire show "Key and Peele", waarmee hij vorig jaar een Emmy won. Ook won de horrorfilm vorige week op festival Imagine de publiekprijs Silver Scream Award.

    In de VS breekt Get Out ondertussen alle records. De film heeft 4,5 miljoen dollar gekost om te maken en heeft ondertussen een kleine190 miljoen dollar opgebracht. Naast het mega-succes van The Fate of the Furious (2017) en Split (2016) zijn het echt wel gouden jaren voor Universal. Peele zou zelfs de eerste Afro-Amerikaanse filmmaker zijn die met een debuutfilm dat bedrag binnensleept. Forbes schreef dat het ook de meest succesvolle bioscooptitel ooit was die niet is gebaseerd is op eerder gepubliceerd materiaal zoals, een bekend boek of een televisieserie, maar deze bewering klopt niet (cf. Split).

    get_out_allison_williams_daniel-kaluuya_pic01.jpgget_out_daniel-kaluuya_pic02.jpgget_out_catherine_keener_bradley_whitford_pic03.jpg
    © 2017 Universal Pictures

    De film werd opgenomen in een recordtijd van 28 dagen. Peele kwam op het idee voor de film na een stand up van Eddie Murphy over een zwarte man die de ouders ontmoet van een blanke vriendin. De eerste poster was een beetje geïnspireerd op La Haine (1995), twee compleet verschillende films maar met gelijkaardige standpunten over culturele verschillen, marginalisering en racisme. Get Out komt bij ons uit op 3 mei 2017.

     

    *** Get Out trailer ***

  • OMG, David Fincher wil World War Z 2 regisseren!

    Pin it!

    Acteur en producer Brad Pitt wil met zijn productiehuis Plan B Entertainment kost wat kost werk maken van de sequel van World War Z (2013), zowat de duurste zombiefilm ooit, die heel wat obstakels kende tijdens zijn productie.

    Het productiehuis Plan B is voornamelijk bekend voor zijn ondersteuning van independent producties, al dan niet met Hollywood acteurs (Moonlight, By the Sea, The Big Short, Selma, 12 Years A Slave, The Tree of Life), maar deze films brengen niet altijd voldoende fondsen binnen. Dus moet er af en toe ook wel eens een commerciële film worden gemaakt, om de machine draaiende te houden. EuropaCorp van Luc Besson functioneert op een gelijkaardige manier, ook al dat ze de laatste jaren voornamelijk hebben ingezet op actiefilms en komedies. Paramount had 190 miljoen dollar in de eerste film geïnvesteerd, maar kwam maar net uit de kosten met een wereldwijde box-office van 540 miljoen. Maar mits een betere budget-controle heeft deze franchise zeker voldoende potentieel om de 600 miljoen te overschrijden.

    world_war_z_2.jpg
    © Paramount Pictures

    De vraag aan ieders lippen is wie de film dan moet regisseren. Eerst kwam de naam van J.A. Bayona opduiken, maar hij kreeg Jurassic World 2 (2018) in zijn schoot geworpen. Als het van Brad Pitt afhangt, wil hij kost wat kost zijn maatje David Fincher (Se7en, Fight Club, The Social Network, Gone Girl) aan boord, een regisseur die normaal gezien GEEN sequels wil maken (na zijn frustratie tijdens de productie van Alien³) en voor de studio ook niet meteen iemand is die gigantisch veel bezoekers trekt met zijn films. Zijn meest succesvolle film blijven Se7en en Gone Girl, en deze twee films hebben wereldwijd slechts +/- 360 miljoen binnengehaald tijdens zijn bioscoop-release. Maar Fincher scoort dan wel weer beter op de Home Cinema markt dan veel andere blockbuster regisseurs, maar Paramount zal toch voorzichtig moeten zijn. Enerzijds willen de fans dat een sequel het origineel overtreft op visueel vlak, en daar hangt een prijskaartje aan vast. World War Z 2 (20??) zal mijn inziens gemakkelijk tussen de 200 en 250 miljoen dollar kosten. Dat betekent dat de film een kleine 500 miljoen zal moeten opbrengen om uit de kosten te komen, iets wat David Fincher tot op heden nog NOOIT heeft bereikt.

    Maar dat is het financieel plaatje. Persoonlijk WIL IK David Fincher achter de camera. Hij kan als geen ander het lugubere accentueren en ons laten afdalen in een ware zombie hel. Een eerste draft van het script zou geschreven zijn door Steven Knight (Allied, Locke, Eastern Promises) gebaseerd op de karakters van Max Brooks, maar ondertussen zou er al een rewrite aan de gang zijn met Dennis Kelly. Een beetje een vreemde keuze gezien deze scenarist eigenlijk niet echt kon overtuigen met zijn Black Sea (2014) script.

    Maar het project moet nog groen licht krijgen dus moeten we nog afwachten hoe dit project vorm zal krijgen. David Fincher is een geniaal regisseur maar ik ben bij deze bijzonder benieuwd of hij ook een blockbuster film kan maken en of Brad hem over de streep kan halen om een sequel te maken. De toekomst zal het uitwijzen en Variety liet nog uitschijnen dat we dicht bij een deal zitten.

  • Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017) ***½ recensie

    Pin it!

    Het was geen eenvoudige klus om één van de grote verrassingen van Marvel, met name Guardians of the Galaxy (2014), te overtreffen met een sequel. Het was een film waar de verwachtingen bij aanvang niet al te groot waren en de studio eigenlijk wel torenhoge risico's mee nam, en dat gebeurt niet vaak met 170 miljoen dollar producties. Maar de film bracht maar liefst 773 miljoen dollar op en bijgevolg hebben we nu Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017).

    guardians_of_the_galaxy_vol_two_2017_poster02.jpg

    Korte inhoud: Guardians of the Galaxy Vol. 2 zet de avonturen van het team voort terwijl ze reizen door de buitenste regionen van de kosmos. De Guardians moeten vechten om hun familie bij elkaar te houden, terwijl ze de mysteries over Peter Quills vader ontrafelen. Oude vijanden worden nieuwe vrienden en schieten hen gedurende de reis te hulp.

    Neen, het is niet zo goed als de eerste film, maar de humor is wederom van de partij. En zoals we van deze nieuwe franchise gewend zijn, nemen de makers zichzelf niet al teveel 'au serieux', en datzelfde kan gezegd worden voor die twee andere succesvolle Marvel films, Ant-Man (2015) en Deadpool (2016). We duiken met deze film een beetje in het Flash Gordon tijdperk met een schitterende vertolking van Kurt Russell die een zalige verjongingskuur heeft gekregen tijdens de proloog en snijden het vader-zoon thema aan met Peter die er geconfronteerd wordt met het feit dat David Hasselhoff misschien toch niet zijn vader is.

    De eerste film bracht niet alleen veel geld op, het werd op handen gedragen door pers en publiek. Een schril contrast met Suicide Squad (2016). En veel had te maken met de keuzes van de regisseur, en cineast/scenarist James Gunn die zowat alle juiste knoppen had ingedrukt, en eigenlijk drukt hij zowat dezelfde knoppen in voor deze prent en dus voelt alles niet zo nieuw meer aan. Het heeft hem 3 jaar gekost deze film op de rails te zetten. En ik ga er wel vanuit dat de pers ook deze sequel goed zal vinden, ook al ben ik zelf iets meer verdeeld. Het is in ieder geval geen film die ik een tweede keer wil zien. Het duurde wat mij betreft allemaal net iets te lang en veel van de grappen zie je toch wat aankomen.

    De sequel heeft opnieuw een 70-80'ties vibe en is wederom opgebouwd op nummers van de Peter Quill’s mix tapes, 'Fox on the Run' en ' Hooked on a Feeling'. Voor de rest is het een nieuwe explosie van kleurrijke beelden, amusante mopjes, een paar grote geweren ... en Baby Groot in actie, zonder twijfel de nieuwe highlight van deze prent. Maar dat is nu eenmaal de kracht van deze franchise. Zij hebben net zoals Deadpool gigantische risico's genomen en nu lijkt het erop dat ze mogen doen wat ze willen. En in alle eerlijkheid, het publiek werd niet verliefd op Guardians omwille van zijn verhaal of de plannen van de villain. Guardians heeft vooral gescoord op vlak van sfeer, humor en de leuke vertolkingen van de aanwezige cast. En meer hoeft dat soms ook niet te zijn.

    Iedereen was meteen verliefd op de cocky Star-Lord (Chris Pratt), de sexy exotische Gamora (Zoe Saldana), de bombastische Drax (Dave Bautista), de bittere en cynische Rocket (Bradley Cooper) en uiteraard de bizarre Groot (Vin Diesel).

    guardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic01.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic02.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic03.jpg
    guardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic05.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic04.jpgguardians_of_the_galaxy_vol_2_2017_pic06.jpg
    © 2017 Walt Disney Studios Motion Pictures

    De rol van Gamora is in deze editie zo goed als onbestaand en overgenomen door haar zus Nebula (Karen Gillan). Ook de villain Ayesha, gespeeld door Elizabeth Debicki (pic) trekt meer aandacht, ook al is haar rol ook ondergeschikt aan de rest. Anderzijds is er toch iets van een onderkoelde romantic interest tussen Drax en Mantis (Pom Klementieff), ook al is het vooral komisch dan romantisch. Drax heeft buiten de begin-scène hier zelfs niet echt veel te doen. Er is zelfs een klein onbenullig rolletje voor Sylvester Stallone, maar de rol van Yondu (Michael Rooker) komt dan wel meer op de voorgrond en wordt toch één van de betere karakters uit deze sequel.

    Er wordt veel aangereikt, ook al wordt geen enkele verhaallijn echt interessant. Visueel allemaal indrukwekkend, maar waar gaat deze film eigenlijk over? In de eerste film had je meteen een duidelijke narratieve structuur. Na 45 minuten weet je nog altijd niet waarover deze film gaat. Het voelt ook heel onsamenhangend en het ritme in deze prent zit niet goed. Ook de cgi in bepaalde segmenten is zelfs ronduit cartoony (bv. het moment waarin karakter in het bos in de lucht worden geslingerd). Veel grappen voelen ook wat getelefoneerd, zeker naar het einde toe.

    Het is vreemd om te zeggen maar ondanks alles kijk ik wel uit naar een 3de deel. De eerste film was hilarisch op zich maar deze editie voelt net iets te machinaal aan, alsof je de formule voor een succesvolle film zomaar kunt herhalen. Hoewel, een slechte film kan nog steeds een hit worden, of nog, een uitstekende prent een gigantische flop. Deze film is noch slecht noch super goed. Ik heb bij momenten zwaar moeten lachen (vooral met zowat alle scenes met Little Groot) en bij andere momenten heb ik naar mijn iphone zitten staren, toch ben ik met een tevreden gevoel uit de zaal gestapt. Blijf vooral zitten in de zaal want er zijn 4 post-credit scenes - hoewel, mocht je de zaal vroeger verlaten zal je niet veel gemist hebben want neen, er zijn geen cross-over onthullingen.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 26 april 2017

     

    *** Guardians of the Galaxy Vol. 2 trailer ***

  • Niet Rounders 2 maar Molly's Game wordt de volgende pokerfilm

    Pin it!

    Zowat drie jaar geleden dook een bericht op dat er een Rounders (1998) sequel in ontwikkeling was, maar tot op heden lijkt het project niet van de grond te komen. Nochtans was Rounders één van de betere poker-films en zowel acteur Matt Damon als scenaristen Brian Koppelman en David Levien waren klaar voor een nieuw partijtje high-stake-poker aan de tafel van Teddy KGB (John Malkovich).

    © 1998 Miramax
    rounders_1998_poster.jpg

    Rounders 2 is echter nog niet dood en begraven. Volgens Damon is er effectief al een script voor de film (zie onderstaande You Tube clip) en zou het zich afspelen in de online-pokerwereld. Iets waar de twee scenaristen al een beetje ervaring mee hadden met de film Runner Runner (2013), ook al ging deze prent niet echt over het poker-spel. Runner Runner met Justin Timberlake was tevens ook geen culthit zoals Rounders.

    Rounders werd gemaakt voor 12 miljoen euro en bracht enkel al in de VS zo'n 23 miljoen dollar op, en werd een gigantisch succes op de home-cinema markt. Er bestaan spijtig genoeg geen cijfers over de financiële prestaties in de rest van de wereld, maar we gaan er vanuit dat de film toch zijn productiebudget een paar keer heeft kunnen verdubbelen. En de reden waarom de film er nog niet is gekomen heeft deels te maken met de verkoop van Miramax in 2015 voor 1 miljard dollar, door een mediagroup uit Quatar ganaamd beIN Media Group. Bijgevolg is het nu een rechten-dispuut en lijkt er maar geen schot in de zaak te komen ondanks de roep van menig fans om er werk van te maken. Bob en Harvey Weinstein, die Miramax hebben opgericht en in 2005 het huis hebben verlaten om The Weinstein Company op te richten, hebben nog steeds interesse in de titels van Miramax.

    Dus moeten we nog even geduld hebben en ons geluk zelf maar op de proef stellen in één van de Brusselse casino's, en aan een pokertafel met een doos Oreo-koekjes en een zwaar Russisch accent de alom bekende quotes citeren: "In my club, I will splash the pot whenever the fuck I please." of nog bij een eventueel verlies "Pay that man his money".

    Maar in tussentijd is het uitkijken naar een andere pokerfilm die dit jaar in de bioscoop komt. Molly's Game (2017) is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal van een jonge skiër en voormalig Olympisch atlete, die een succesvol onderneemster wordt wanneer ze een internationaal pokerspel opzet, waarmee ze al snel in het vizier terecht komt van de FBI. Het zou gaan over het regie-debuut van Aaron Sorkin, die tevens het script schreef gebaseerd op de biografie van Molly Bloom. Sorkin (The West Wing, The Newsroom) won een Oscar voor zijn script van The Social Network (2010) en won een Golden Globe voor Steve Jobs. De hoofdrol wordt vertolkt door Jessica Chastain, en zij speelt naast Idris Elba, Kevin Costner, Natalie Krill en Michael Cera. Een film dus om naar uit te kijken, ook al ben je geen poker-fan.

     

    *** Matt Damon over Rounders 2 ***

  • It Comes at Night jaagt ons de stuipen op het lijf

    Pin it!

    Eén van de meest creepy trailers van het moment is deze van It Comes at Night (2017), de tweede film van Trey Edward Shults, die tevens het scenario heeft geschreven.

    it comes at night,trey edward shults,joel edgerton,kelvin harrison jr,carmen ejogo,christopher abbott,riley keough

    Korte inhoud: Wanneer een onnatuurlijke dreiging de wereld terroriseert heeft een man samen met zijn vrouw en zoon zijn toevlucht gezocht in een verlaten woning. Hun leven wordt echter verstoord door de komst van een wanhopige jonge familie die op de vlucht is. Ondanks de beste bedoelingen van beide families beginnen paranoia en wantrouwen de overhand te krijgen als de verschrikkingen buiten steeds dichterbij komen.

    Zeldzaam zijn de filmtrailers die weinig laten zien en toch voldoende om ons verlangen aan te wakkeren. Soms spoilen trailers dat het een lieve lust is of wijken ze compleet af van het verhaal om de film toch maar te verkopen. Heel af en toe krijgen we ook eens een pareltje te zien die duidelijk maakt dat een goede trailer ook een kunst kan zijn. En niet alleen is de montage heel doeltreffend maar ook de klank-montage werkt wonderwel op de beelden. En ik heb het nog niet gehad over die minimalistische posters van deze prent! Zo knap en intrigerend. En gezien deze film afkomstig is van A12 denk ik wel dat we met een kwaliteit horror te maken hebben. Enkel spijtig dat de film niet te zien was op het Filmfestival van de Fantastische Film in Brussel.

    In de cast zien we ondermeer Joel Edgerton, Kelvin Harrison Jr., Carmen Ejogo, Christopher Abbott en Riley Keough. Deze film is gemaakt met een minimum aan middelen maar gigantisch veel mensen zullen deze film willen zien. Ik was verkocht voor deze prent na 15 seconden in deze trailer.

     

    *** It Comes at Night trailer ***

  • Incarnate (2016) *½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    'From the producers of Insidious and The Purge' staat er te lezen op het doosje van Incarnate (2016). Ok, Insidious en The Purge waren bij de meest originele horrorfilms van de laatste jaren, maar sinds wanneer is het de naam van de producent die het product moet verkopen? Hadden de marketingjongens echt niks anders om Incarnate aan de man te brengen? Echt niet dus, want Incarnate blijkt een behoorlijk flauwe poging om een nieuwe draai te geven aan het gegeven van bezeten kinderen.

    incarnate_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: In New York leeft Cameron (David Mazouz) samen met zijn Nederlandse moeder Lindsey (Carice van Houten) die gescheiden is van zijn aan alcoholverslaafde vader Dan (Matt Nable). Op een nacht hoort Cameron in de keuken een raar geluid. Wanneer hij gaat kijken wordt hij aangevallen door een dakloze inbreker. Cameron doodt de man maar niet nadat een vreemde entiteit zich in hem nestelt.

    Lindsey schakelt een duivelsuitdrijver van het Vaticaan in, Camilla (Catalina Sandino Moreno), maar ook zij kan de jongen niet bevrijden. Ten einde raad roept Camilla de hulp in van Dr. Ember (Aaron Eckhart), die bekendstaat om zijn omstreden werkwijze. Ember heeft de gave om in de geest van bezeten mensen te kruipen en hen terug te brengen. Deze procedure is echter niet zonder risico’s voor zowel het slachtoffer als Ember zelf en dus laat Ember zich bijstaan door zijn twee assistenten Oliver (Keir O’Donnell) en Riley (Emily Jackson).

    Tijdens eens van de ‘bezoeken’ in het hoofd van Cameron ontdekt Ember dat de jongen bezeten wordt door de demon Maggie die eerder verantwoordelijk was voor de dood van Embers vrouw en kind. Het wordt dus persoonlijk voor Ember, maar tegelijkertijd wordt Maggie ook de zwaarste tegenstander die hij ooit getroffen heeft en zij wil zich niet zonder slag of stoot overgeven.

    Jep, weer eens bezeten kinderen. Van veel originaliteit kan je de makers van Incarnate niet beschuldigen. De film lijkt een redelijk flauw afkooksel van The Exorcist meets Inception. Het scenario van Ronnie Christensen biedt weinig nieuws en verrassends en dit ligt volledig in lijn met zijn vorige films, zoals Passengers, Locked In of Dark Tide. Het blijft allemaal netjes binnen de lijntjes van de gangbare conventies in het genre en getuigt van weinig originaliteit en inspiratie.

    Ook de regie van Brad Peyton blijft vrij braaf en weinig opvallend, en ook dat vormt geen grote stijlbreuk met zijn vorige film San Andreas. Peyton heeft niet altijd een goed oog voor storytelling waardoor het verhaal soms niet logisch lijkt. Zo blijft de politie vreemd genoeg helemaal op de achtergrond hoewel er nochtans doden vallen.

    incarnate_2016_pic01.jpgincarnate_2016_pic02.jpgincarnate_2016_pic03.jpg
    © 2016 Dutch Filmworks

    En als zelfs de acteurs hun automatische piloot aanzetten bij zo’n inspiratieloos gebeuren, dan wordt het helemaal moeilijk om deze film boven de middelmaat te tillen. Aaron Eckhart en Carice Van Houten zijn nochtans acteurs die wel iets in hun mars hebben, maar veel moeite lijken ze niet te doen en het meest opvallende is Van Houtens Nederlandse accent. In een van de bijrollen zien we Catalina Sandino Moreno die in een ver verleden uitblonk in Maria Full of Grace, maar nu via een hoop televisieseries verzeild lijkt geraakt in b-films.

    Een absolute ramp is deze Incarnate echter ook niet, maar als je weet dat de opnames reeds in 2013 plaatsvonden en deze film waarschijnlijk tot treurens toe gehermonteerd werd, biedt hij veel te weinig. Inmiddels ligt de Blu-ray in de winkelrekken. Daarop geen extra’s, maar dat is in dit geval misschien niet eens zo’n slechte zaak.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 23 april 2017

     

    *** Incarnate trailer ***