• Spike Jonze pakt uit met indrukwekkende spot voor Kenzo World

    Pin it!

    Als we denken aan parfum campagnes, hebben we meestal een beeld van een bekend model of Hollywood actrice in slo-mo beelden met een prachtige fotografie. Deze clip is exact het tegenovergestelde. Het is heel veelzijdig en anders; het neemt de toeschouwer ook bij verrassing.

    De nieuwe spot is voor het parfummerk Kenzo World. Regisseur Spike Jonze (Her, Being John Malkovich, Where the Wild Things Are) heeft de danser en actrice Margaret Qualley gecast. De spot heet 'My Mutant Brain' en het draagt duidelijk de stempel van de regisseur. We zien een jonge vrouw zich doodvervelen op één of ander opgekleed buffet terwijl iemand een speech afsteekt. Ze kan toch van tafel glippen en éénmaal in de gang wordt ze overmeesterd door een onweerstaanbare drang om te dansen...en wat voor een dans. Het is uiteraard geen gloednieuw concept, en dat hebben we eerder al gezien in videoclips zoals Fatboy Slim - Weapon Of Choice met Christopher Walken, maar ook DJ Snake, Lil Jon - Turn Down for What en avicii levels. En zo zijn er nog ontelbare clips.

    kenzo_spot_pic01.jpgkenzo_spot_pic02.jpgkenzo_spot_pic03.jpg

    De spot isl heerlijk om naar te kijken, ook al is het gedurende minuten niet duidelijk dat het om een parfum commercial gaat. Enkel op het einde zien we het merk. De choreograaf van de spot is Ryan Hueffington, die ook al een aantal clips van Sia heeft verzorgd. Geniet hieronder van het filmpje.

     

    *** Kenzo trailer ***

    Categories: Clip 2 comments
  • White Girl graaft in de gedrogeerde onderbuik van NY tieners

    Pin it!

    Een film om naar uit te kijken is White Girl (2016), het regiedebuut van Elizabeth Wood die tevens het scenario schreef van de film. De film werd genomineerd voor de Grand Jury Price op het Sundance Filmfestival en zou nog wat meer awards in de wacht kunnen slepen. White Girl slaat niet alleen op het hoofdpersonage, maar is tevens slang voor cocaine.

    white girl,elizabeth wood,morgan saylor,india menuez,brian sene marc,whiplash,captain marvel

    Korte inhoud: Leah (Morgan Saylor) is een tweedejaarsstudente in New York waar ze recent naar een nieuw appartement is verhuisd met haar kamergenote Katie (India Menuez). Wanneer Leah de plaatselijke drugsdealer Blue (Brian 'Sene' Marc) in contact brengt met de hoofdredacteur van haar magazine, om cocaïne te verkopen aan plaatselijke clubhoppers, wordt Blue gearresteerd. Leah laat het er echter niet bij zitten en ze is vastberaden om hem vrij te krijgen, ongeacht wat het kost.

    Nu er steeds meer vrouwen achter de camera kruipen krijgen we ook vaker film te zien waar het hoofdpersonage een vrouw is, en in dit geval een jong meisje die niet verlegen is om haar seksleven en ook geen problemen heeft met het occasionele druggebruik. De film is dan ook niet meteen een prent voor +18 jarigen gezien zijn provocatieve content. En je merkt meteen dat de regisseuse ook heel veel van haar eigen leven in de prent heeft gestoken en dat zijn meestal de meest interessante debuutfilms, een beetje zoals Damien Chazelle in Whiplash (2014). Na deze film zou Elizabeth tevens in de running zijn voor de regie van de nieuwe Captain Marvel film.

    Ik hoop alleen dat deze indie-film ook iets wezenlijks nieuws te vertellen heeft, want het is verre van de enige film met jongeren die experimenteren met seks en drugs en nadien een beetje de pedalen verliezen (Requiem for a Dream, The Doom Generation, Less Than Zero, Another Day In Paradise, Candy, Kids, Spring Breakers, ...). Op 2 september 2016 komt White Girl uit in de States en hopelijk nadien bij ons.

     

    *** White Girl trailer ***

  • Samara komt deze keer uit de flatscreen in Rings trailer

    Pin it!

    Niet altijd een goed teken wanneer je met een trailer van een horrorfilm moet beginnen lachen. Wel dat gebeurde bij mij na het zien van de gloednieuwe trailer van Rings (2016). Het is geen sequel gezien de personages uit de eerste films niet terug van de partij zijn, maar wel een prequel over het ontstaan van Samara. Een nieuwe poging om nog maar eens de franchise uit te melken met zo goed als dezelfde recepten. En wanneer je de trailer bekijkt lijkt deze film vel een crossover te willen maken met Final Destinations (2000).

    f javier gutiérrez,blair witch,the ring,rings,final destinations,alex roe,matilda anna ingrid lutz,vincent donofrio

    Korte inhoud: Deze film gaat over het ontstaan van Samara en haar afschuwelijke schrikbewind en vindt plaats voor de creatie van de anonieme videoband die de hoofdpersonen uit de eerste twee delen van deze trilogie terroriseerde. We volgen Holt (Alex Roe), een jongeman die steeds afstandelijker wordt binnen zijn relatie met Julia (Matilda Anna Ingrid Lutz) nadat hij de dodelijke videoband bekijkt.

    De film werd geregisseerd door F. Javier Gutiérrez, een Spaanse cineast die al een paar awards op zak heeft voor kortfilms en zijn debuutfilm, maar die hier blijkbaar zijn ziel heeft verkocht aan Hollyowood met een cliché-by-the-numbers horrorfilm. Hoe kan ik nu een film beoordelen op basis van een trailer? Good point. Ik heb gewoon een gevoel dat deze film niet veel waard zal zijn puur op basis van mijn ervaring in het lezen van trailers, en zelden is mijn instinct fout. En of het nog niet erg genoeg was heb ik de indruk dat de trailer de gehele film zonet heeft verteld. Ik ben eerder benieuwd in de nieuwe Blair Witch (2016) film.

    Het enige wat ze mij nu wel moeten uitleggen is waarom de film nu digitaal is - wordt blijkbaar al via email verzonden - in plaats van op VHS en we hier uiteindelijk te maken hebben met een prequel (...En ja ze gebruiken zelfs een vast telefoon met draad - maar hebben wel een flatscreen). Lijkt mij wel wat bizar dat Samara de tijd heeft genomen om een nieuwe hedendaagse montage te maken en deze dan geëxporteerd naar een digitaal formaat. Het zou me niet verbazen dat deze prent eigenlijk zelfs geen echte prequel is. Anderzijds moet je Samara wel gelijk geven, als je de wereld wil veroveren, moet je digitaal gaan en liefst nog viraal.

    Meest bekende acteur is Vincent D'Onofrio en hij lijkt hier voornamelijk te zijn voor de paycheck. Goede horror is scary, uitstekende horror heeft geduld, deze lijkt spijtig genoeg alles in te zetten op schrik-effecten. Rings komt bij ons uit vanaf 26 oktober 2016.

     

    *** Rings trailer ***

  • Blood Father (2016) *** recensie

    Pin it!

    Acteur Mel Gibson doet zijn Liam Neeson'ke en heeft binnenkort een nieuwe film in de zalen waar hij wederom een bedreiging vormt voor al wie zijn pad kruist. Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat Mel eigenlijk zo'n 17 jaar gelden nog aan de top van Hollywood stond, en zich tevens ontpopte tot een talentvol filmregisseur. Maar toen begon hij te drinken, maakte hij anti-semitische opmerkingen, sloeg zijn vrouw en kwam vooral in de media met beschamende filmpjes, en het verhaal was uit. Toch blijft de man films maken, maar is nog maar een schim van wat hij ooit is geweest. En toch lijkt hij met deze prent toch te overtuigen.

    blood_father_2016_poster01.jpg

    Blood Father (2016) zou wel eens een begin kunnen betekenen van een mogelijke terugkeer naar de voorgrond. De film was spijtig genoeg in handen van de wat wisselvallige Franse regisseur Jean-François Richet (Assault on Precinct 13, Mesrine), en niet elke scène is overtuigend en het is vooral de ervaring en het charisma van Mel die het niveau van deze back-to-basics actiefilm opkrikt. Het script komt van meer betrouwbare bronnen, en werd geschreven door Peter Craig (Mockinjay part 1 & 2, The Town) en Andrea Berloff (Straight Outta Compton, World Trade Center), en de dialogen zijn echt wel goed voor een dergelijk genre van film. Vooral de tussenkomsten van de dochters zijn soms hilarisch. In de casting zien we nog rollen voor Elisabeth Röhm en Thomas Mann.

    Korte inhoud: Nadat de 16-jarige Lydia (Erin Moriarty) door haar vriendje, een drugsbaron, erin geluisd wordt voor het stelen van een fortuin aan drugsgeld, slaat ze op de vlucht. Ze kan nog maar bij één persoon terecht: haar vader John Link (Mel Gibson), een eeuwige loser die een dronkaard, drugsverslaafde, bendelid en ex-gevangene is geweest. Hij is echter vastberaden om zijn kleine meisje te beschermen en voor één keer in zijn leven het juiste te doen...

    De film heeft wel iets weg van Get the Gringo (2012), ook al is deze net iets grauwer. Gibson is de hightlight van de film en de rest is eigenlijk een beetje bijkomstig. Er zit wel een interessant Sicario/hitman karakter die onze held op de hielen zit, maar zijn screentijd is te beperkt om echt indruk te maken. De rest van de cast bestaat uit bizarre figuren gaande van bikers tot neo-nazi's, en William H. Macy, die de sponsor speelt van Gibson, is eigenlijk het enige "normale" personage uit de gehele film. Anderzijds heeft hij zo goed als geen toegevoegde waarde. En de hoofd-villain is eigenlijk een geobsedeerde boyfriend die op geen enkel moment als een echte bedreiging aanvoelt. Het einde van de film vond ik ook wat teleurstellend in die zin dat ik iets meer drama en actie had verwacht in plaats van een vrij banale shootout.

    blood_father_2016_pic01.jpgblood_father_2016_pic02.jpgblood_father_2016_pic03.jpg

    De film had vorig jaar al in de zalen moeten uitkomen, maar om één of andere reden liep deze productie vertraging op. Hier is trouwens een making of filmpje die ik op You Tube vond, en die me doet vermoeden dat het er op de set echt wel low budget aan toe ging. Een ander punt wat me is opgevallen is dat de regisseur eigenlijk niet veel te zeggen had op de set maar dat Mel Gibson eigenlijk de touwtjes in handen had. En logisch, Jean-François Richet is een nobody, en eigenlijk is dat een Mel Gibson film. Op 7 september 2016 komt Blood Father in de zalen.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 26 augustus 2016

     

    *** Blood Father trailer ***

  • Top 100 Beste Films van de 21e Eeuw

    Pin it!

    Wat een bizarre keuze. Volgens de BBC is de Beste Film van de 21ste eeuw Mulholland Dr. (2001) van David Lynch. De eeuw is wel nog jong maar toch een verbazingwekkende keuze. De BBC nam de enquête bij 177 film critici uit 36 verschillende landen om zo een lijst met 100 films samen te stellen van 2000 tot nu.

    mulholland_drive_2001_poster.jpgin_the_mood_for_love_2000_poster.jpgthere_will_be_blood_2007_poster.jpg

    De top 3 wordt vervolledigd door Wong Kar-Wai's In the Mood for Love (2000) en Paul Thomas Anderson's There Will Be Blood (2007). Wes Anderson, Christopher Nolan, en de Coen broers zijn dan weer de favoriete regisseurs uit het lijstje. Uiteraard is de lijst bijzonder subjectief. Elke filmrecensent bekijkt een film door een compleet andere bril. Jurassic World (2015) is hiervan een uitstekend voorbeeld waarbij de meningen niet verder uit mekaar konden liggen.

    Top 100 Beste Films van de 21e Eeuw
    100. Requiem for a Dream (Darren Aronofsky, 2000)
    99. The Gleaners and I (Agnès Varda, 2000)
    98. Ten (Abbas Kiarostami, 2002)
    97. White Material (Claire Denis, 2009)
    96. Finding Nemo (Andrew Stanton, 2003)
    95. Moonrise Kingdom (Wes Anderson, 2012)
    94. Let the Right One In (Tomas Alfredson, 2008)
    93. Ratatouille (Brad Bird, 2007)
    92. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Andrew Dominik, 2007)
    91. The Secret in Their Eyes (Juan José Campanella, 2009)
    90. The Pianist (Roman Polanski, 2002)
    89. The Headless Woman (Lucrecia Martel, 2008)
    88. Spotlight (Tom McCarthy, 2015)
    87. Amélie (Jean-Pierre Jeunet, 2001)
    86. Far From Heaven (Todd Haynes, 2002)
    85. A Prophet (Jacques Audiard, 2009)
    84. Her (Spike Jonze, 2013)
    83. A.I. artificial-intelligence (Steven Spielberg, 2001)
    82. A Serious Man (Joel and Ethan Coen, 2009)
    81. Shame (Steve McQueen, 2011)
    80. The Return (Andrey Zvyagintsev, 2003)
    79. Almost Famous (Cameron Crowe, 2000)
    78. The Wolf of Wolf Street (Martin Scorsese, 2013)
    77. The Diving Bell and the Butterfly (Julian Schnabel, 2007)
    76. Dogville (Lars von Trier, 2003)
    75. Inherent Vice (Paul Thomas Anderson, 2014)
    74. Spring Breakers (Harmony Korine, 2012)
    73. Before Sunset (Richard Linklater, 2004)
    72. Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch, 2013)
    71. Tabu (Miguel Gomes, 2012)
    70. Stories We Tell (Sarah Polley, 2012)
    69. Carol (Todd Haynes, 2015)
    68. The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001)
    67. The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008)
    66. Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring (Kim Ki-duk, 2003)
    65. Fish Tank (Andrea Arnold, 2009)
    64. The Great Beauty (Paolo Sorrentino, 2013)
    63. The Turin Horse (Béla Tarr and Ágnes Hranitzky, 2011)
    62. Inglourious Basterds (Quentin Tarantino, 2009)
    61. Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)
    60. Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul, 2006)
    59. A History of Violence (David Cronenberg, 2005)
    58. Moolaadé (Ousmane Sembène, 2004)
    57. Zero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012)
    56. Werckmeister Harmonies (Béla Tarr, director; Ágnes Hranitzky, co-director, 2000)
    55. Ida (Paweł Pawlikowski, 2013)
    54. Once Upon a Time in Anatolia (Nuri Bilge Ceylan, 2011)
    53. Moulin Rouge! (Baz Luhrmann, 2001)
    52. Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul, 2004)
    51. Inception (Christopher Nolan, 2010)
    50. The Assassin (Hou Hsiao-hsien, 2015)
    49. Goodbye to Language (Jean-Luc Godard, 2014)
    48. Brooklyn (John Crowley, 2015)
    47. Leviathan (Andrey Zvyagintsev, 2014)
    46. Certified Copy (Abbas Kiarostami, 2010)
    45. Blue Is the Warmest Color (Abdellatif Kechiche, 2013)
    44. 12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013)
    43. Melancholia (Lars von Trier, 2011)
    42. Amour (Michael Haneke, 2012)
    41. Inside Out (Pete Docter, 2015)
    40. Brokeback Mountain (Ang Lee, 2005)
    39. The New World (Terrence Malick, 2005)
    38. City of God (Fernando Meirelles and Kátia Lund, 2002)
    37. Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (Apichatpong Weerasethakul, 2010)
    36. Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2014)
    35. Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee, 2000)
    34. Son of Saul (László Nemes, 2015)
    33. The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)
    32. The Lives of Others (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
    31. Margaret (Kenneth Lonergan, 2011)
    30. Oldboy (Park Chan-wook, 2003)
    29. Wall-E (Andrew Stanton, 2008)
    28. Talk to Her (Pedro Almodóvar, 2002)
    27. The Social Network (David Fincher, 2010)
    26. 25th Hour (Spike Lee, 2002)
    25. Memento (Christopher Nolan, 2000)
    24. The Master (Paul Thomas Anderson, 2012)
    23. Caché (Michael Haneke, 2005)
    22. Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003)
    21. The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
    20. Synecdoche, New York (Charlie Kaufman, 2008)
    19. Mad Max: Fury Road (George Miller, 2015)
    18. The White Ribbon (Michael Haneke, 2009)
    17. Pan's Labyrinth (Guillermo Del Toro, 2006)
    16. Holy Motors (Leos Carax, 2012)
    15. 4 Months, 3 Weeks & 2 Days (Cristian Mungiu, 2007)
    14. The Act of Killing (Joshua Oppenheimer, 2012)
    13. Children of Men (Alfonso Cuarón, 2006)
    12. Zodiac (David Fincher, 2007)
    11. Inside Llewyn Davis (Joel and Ethan Coen, 2013)
    10. No Country for Old Men (Joel and Ethan Coen, 2007)
    9. A Separation (Asghar Farhadi, 2011)
    8. Yi Yi: A One and a Two (Edward Yang, 2000)
    7. The Tree of Life (Terrence Malick, 2011)
    6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)
    5. Boyhood (Richard Linklater, 2014)
    4. Spirited Away (Hayao Miyazaki, 2001)
    3. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007)
    2. In the Mood for Love (Wong Kar-wai, 2000)
    1. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)

  • Triple 9 (2016) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Hier hebben we nog een handheld drama die de moeite is om te zien. Ik had misschien wel iets meer verwacht van Triple 9 (2016), maar het is zeker geen slechte prent.

    triple_9_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: De film volgt een groep criminelen en corrupte agenten die zich in ernstige problemen werken. De Russische maffia chanteert hen, en de enige manier om hen af te schudden is om één van de meest uitdagende heists te ondernemen. De opdracht lijkt onmogelijk, maar Terrell Tompkins (Chiwetel Ejiofor) komt uiteindelijk met een plan op de proppen: aan de ene kant van de stad zullen ze de helft van de crew inzetten om een rookie agent te vermoorden genaamd Chris Allen (Casey Affleck), en terwijl de rest van de ordediensten afgeleid wordt door de 999-oproep ("agent is dood"), zal de andere helft van de corrupte agenten een fameuze kraak ondernemen. Dit alles lijkt alsof het gaat werken tot op het ogenblik dat Allen de aanslag overleeft en terug vecht.

    De toon en intensiteit van de film is de max en het resultaat ziet er uit als een kruising tussen het schitterende Sicario (2015) en Point Break (1991), met een zalige cast bovenop. Het kon niet mis gaan en toch viel hij een beetje onder de radar. De trailer was nochtans goed opgebouwd. Na het zien ervan wist je niet meteen waarover de film ging, maar kreeg je wel de smaak te pakken. Maar de beste scènes zitten in de trailer en de film heeft niet altijd evenveel slagkracht.

    In de casting zien we Kate Winslet (pics), Norman Reedus, Aaron Paul, Woody Harrelson, Anthony Mackie, Teresa Palmer en Gal Gadot. Dit kon gewoon niet verkeerd lopen. Het was in ieder geval een prent waarin de acteur zich konden uitleven in hun rol van criminal of agressieve flik.

    De fotografie van de film werd verzorgd door de Belg Nicolas Karakatsanis, die eerder al de fotografie voor de films van Michael Roskam verzorgde, met name The Drop (2014) en Rundskop (2010). De muziek komt van Atticus Ross (The Girl With The Dragon Tattoo, The Social Network, Gone Girl, The Book of Eli).

    De film werd geregisseerd door John Hillcoat (The Road, Lawless), die eerder in aanmerking kwam om The Revenant (2015) te regisseren, maar het draaide uiteindelijk anders uit. Het script werd in 2010 geschreven door Matt Cook die met dit script zijn debuut maakt, maar ondertussen ook al 3 andere filmscenario's heeft geschreven.

    triple_9_2016_pic04.jpgtriple_9_2016_pic05.jpgtriple_9_2016_pic06.jpg
    triple_9_2016_pic01.jpgtriple_9_2016_pic02.jpgtriple_9_2016_pic03.jpg

    Het probleem met veel heist-films is dat ze vergeleken zullen worden met de Michael Mann prent Heat (1995), een superieur drama over de clash tussen (corrupte) flikken en criminelen en de filterdunne grens tussen beide groepen. De film had alles en heeft meteen de lat wel heel erg hoog gelegd voor dit genre van films. Het goede is dat de makers deze film wijselijk niet hebben laten afspelen in Los Angeles, want dat zou de vergelijking alleen maar hebben versterkt. Het speelt zich af in Atlanta, en in plaats van blauw werd nu alles ondergedompeld in zwart en groen tinten.

    De openingssequentie is echt wel adembenemend, met een fout gelopen bankoverval. Het geld werd beveiligd met rood poeder die de biljetten onbruikbaar kan maken, en terwijl ze met gierende banden wegrijden zien we dat rode poeder in de lucht weg dwarrelen in een soort rookgordijn van gevaar. En dit kleurmotief komt later in de film nog eens voor met roze poeder die gebruikt werd in de bank om te zoeken naar vingerafdrukken, of rode en gele verf die op flikkenauto's werd gegooid. Visueel is hier over nagedacht en het versterkt volledig het op hol geslagen sfeer met zijn al even kleurrijke figuren (zoals de rol van Woody Harrelson), maar het brengt het verhaal spijtig genoeg niet echt verder. Er zitten ook teveel clichés in. Zelfs de rol van award winnende Kate Winslet is toch wel wat karikaturaal en het deed me een beetje denken aan de rol van Eddie Redmayne in Jupiter Ascending, die ook net een award had gewonnen en nadien zich even liet gaan. Maar dat is misschien niet de schuld van de acteurs, dan wel van het weinig ambitieuze script.

    Het is verbazingwekkend maar Triple 9 heeft geen enkele award nominatie gekregen. Zelfs niet in één of ander obscuur filmfestivalletje. En dat is toch wel bizar wat de eerste de beste Vlaamse film die het bekijken nauwelijks waard is kan wel met zekerheid zeggen dat het ergens wel een nominatie zal krijgen. De film werd ook in de States gedumpt in februari 2016, tijdens de Oscar-uitreiking. En dat is misschien deels de reden waarom het niet veel aandacht kreeg. De film flopte ook zwaar aan de box-office. Met een productiebudget van 20 miljoen dollar en een gelijkaardig promotiebudget, haalde het amper 22 miljoen op wereldwijd. Maar geloof me, de film is zeker de moeite waard om te zien, al was het maar om de genieten van de fotografie of het acteerwerk. Maar het is zeker een knappe prestatie voor een film die met zo weinig middelen werd gemaakt. Triple 9 komt op 31 augustus uit op DVD en Blu-ray ... spijtig genoeg zonder extraatjes.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 22 augustus 2016

     

    *** Triple 9 trailer ***

  • Youth (2015) *½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Op internet las ik over Youth (2015) -- de laatste film van Italiaan Paolo Sorrentino die met La grande bellezza een Oscar voor beste buitenlandse film won in 2014 -- “Either you love it or you get nothing from it." Helaas moet ik mij aansluiten bij de laatste groep. Youth is visueel en muzikaal een heel sterke film, maar het verhaal en de personages konden mij niet overtuigen waardoor deze film voor mij langdradig en eclectisch verwarrend overkwam. Ik kan begrijpen dat sommigen dit een prachtige film vonden maar mij deed het dus weinig.

    youth,paolo sorrentino,michael caine,harvey keitel,rachel weisz,paul dano,jane fonda,ed stoppard,madalina ghenea,roly serrano

    Korte inhoud: Componist Fred Ballinger (Michael Caine) trekt zoals elk jaar op vakantie naar een kuuroord in de Zwitserse Alpen waar hij in het gezelschap vertoeft van zijn dochter Lena (Rachel Weisz), filmregisseur Mick Boyle (Harvey Keitel), jonge acteur Jimmy Tree (Paul Dano) en zelfs Diego Maradonna (Roly Serrano) en Miss Universe (Madalina Ghenea).

    Het is een clubje erg diverse personages die elk om hun eigen redenen in Zwitserland zijn en allemaal kampen met hun eigen besognes. Zo krijgt Ballinger bezoek van een gezant van de Britse koningin die hem vraagt of hij zijn beroemdste stuk ‘Simple Songs’ wil komen spelen voor de verjaardag van prins Philip. Ballinger weigert, maar ondanks aandringen van zijn omgeving wil hij niet zeggen waarom.

    Boyle heeft zich met een paar jonge, hip bebaarde scenaristen teruggetrokken om zijn nieuwste film voor te bereiden. Het moet zijn ultieme meesterwerk worden waarvoor hij topactrice Brenda Morel (Jane Fonda) heeft kunnen strikken. Lena wordt dan weer opzij geschoven door haar man Julian (Ed Stoppard), tevens de zoon van Boyle, die verliefd is geworden op zangeres Paloma Faith (die in dit meta-universum zichzelf speelt).

    Trees laatste filmrol was in een blockbuster, maar hij wil herinnerd worden als serieuze acteur en niet als mainstreamacteur waardoor hij zich in de Zwitserse Alpen heeft teruggetrokken om zich te bezinnen over zijn verdere carrière. En dan zijn er nog Diego Maradonna die zo dik is geworden dat hij al aan de zuurstof moet wanneer hij nog maar uit het zwembad komt maar nog wel ellenlang een tennisbal in de lucht kan houden en Miss Universe die vooral het hoofd van de oudere mannen op hol brengt als ze in hun dagelijkse kuurbadje zitten maar ook over een degelijk stel hersenen blijkt te beschikken.

    Dat zijn de voornaamste protagonisten die zich voornamelijk bezighouden met zonnebaden, zwemmen, kuren, eten en heel veel praten. Youth is een trage film, met veel gebabbel en veel tijd om mooie plaatjes te schieten. Dat doet Paolo Sorrentino erg knap. Visueel valt er dan ook niks af te dingen aan Youth. Vooral de scène waarin Caine in een Zwitserse wei zit en in zijn hoofd een compositie maakt met Zwitserse hoorns, koeienbellen en koeiengeloei is mij bijgebleven omwille van de prachtige look en de schitterende muziek.

    youth_2015_blu-ray_pic01.jpgyouth_2015_blu-ray_pic02.jpgyouth_2015_blu-ray_pic03.jpg

    Helaas is het voor mij niet helemaal duidelijk wat Sorrentino met deze film wil zeggen. Wil hij doen nadenken over de rest van zijn/ons leven, of over ons voorbij leven? Dat kan kloppen als we vooral kijken naar de personages van Caine en Keitel die zich vooral bezighouden met hun nalatenschap. Ballinger is allang op pensioen en wil zelfs voor de koningin niet meer optreden, Boyle wil nog één keer schitteren met een laatste film. In die optiek is Youth een film over vergankelijkheid, vriendschap en het leven.

    De uitwerking is echter niet volledig mijn ding. Het gefilosofeer van de personages gaat soms te ver en de humor van Sorrentino (bv. een koppel dat dagenlang zwijgend hun avondmaal eet en de vrouw plots op een avond in woede uitbarst en vertrekt) is niet echt aan mij besteed. De film is soms ook zo langzaam dat het moeite kost om je focus bij de film te houden.

    Sorrentino is een regisseur die graag zijn eigen universum schept, en ook voor Youth is dat zeker gelukt. Onnodig te zeggen dat ik een beetje verloren loop in Sorrentino’s wereld en meer had verwacht van Youth, maar ik kan absoluut begrijpen dat mensen deze film vier of zelfs vijf sterren geven. Youth is een film waarover de meningen sterk verschillen, maar zijn dat niet net de interessantste films?

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 21 augustus 2016

     

    *** Youth trailer ***

  • Tom Cruise en Cobie Smulders in Jack Reacher: Never Go Back

    Pin it!

    We hebben het hier nog niet gehad over Jack Reacher: Never Go Back (2016). De eerste Jack Reacher (2012) werd geregisseerd door Christopher McQuarrie, maar de sequel is nu in handen van Edward Zwick met wie Tom Cruise al heeft samengewerkt op The Last Samurai (2003).

    jack_reacher_never_go_back_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Jack Reacher (Tom Cruise) vertrekt naar zijn vroegere militaire basis in Virginia, waar hij heeft afgesproken met Major Susan Turner (Cobie Smulders). De ontmoeting wordt uitgesteld wanneer blijkt dat Turner is gearresteerd. Er is wel een andere officier die Reacher beschuldigt van een misdaad waarvan hij zich niets kan herinneren. Reacher moet vervolgens op zoek naar Turner zodat hij zijn naam kan zuiveren voordat het leger, de FBI en een aantal criminelen hem weten te achterhalen.

    De film is gebaseerd op het 18de boek van Lee Child's Jack Reacher series. De eerste film was gebaseerd op het 9de boek, dus zou men kunnen afleiden dat het geen rechtstreekse sequel is. Zelf was ik niet helemaal in de wolken van de eerste film, zeker wanneer je al Tom Cruise hebt in een beetje een gelijkaardige rol als Ethan Hunt in de veel betere Mission: Impossible films. Ook al is Jack Reacher eigenlijk een leuker personage dan Ethan Hunt; hij is gemener en zelfs meer bad-ass. Ik hoop gewoon dat de dialogen wat beter zijn in deze sequel. Want datgene wat werkt in het boek lijkt niet altijd te werken op film. De scenarist van Jack Reacher 2 is Richard Wenk, die onlangs nog het script van The Equalizer (2014) schreef.

    Promotiegewijs kende deze prent wel een valse start nadat ze hun ziel hadden verkocht aan het entertainment magazine Entertainment Tonight, die de trailer in twee stukken hadden geknipt om zo even plaats te maken voor wat nodeloos commentaar op de beelden. Omwille van deze reden hebben we ook nagelaten de trailer te publiceren. De nieuwe trailer ziet er in ieder geval veel beter uit. Jack Reacher: Never Go Back komt in de bioscoop vanaf 26 oktober 2016.

    ***Related Post***
    08/05/2013: Jack Reacher filmbespreking

     

    *** Jack Reacher: Never Go Back trailer ***

  • A Walk in the Woods (2015) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    A Walk in the Woods (2015) is een soort roadmovie tussen twee opa’s die beseffen dat ze niet het eeuwige leven hebben en nog snel een jongensdroom willen realiseren. Dit zou een boeiende en originele film kunnen opleveren, denken we maar aan The Straight Story waarin David Lynch Richard Farnsworth liet rondtrekken op een oude grasmaaier. Helaas haalt A Walk in the Woods niet het niveau van The Straight Story en is deze film minder charmant en oppervlakkiger dan die van Lynch.

    a_walk_in_the_woods_2015_dvd.jpg

    Korte inhoud: De Amerikaanse schrijver Bill Bryson (Robert Redford) keert terug naar zijn vaderland na twee decennia in Groot-Brittannië te hebben gewoond met zijn vrouw Catherine (Emma Thompson). Daar wordt hij meteen met de sterfelijkheid van het leven geconfronteerd wanneer hij naar een begrafenis moet. Omdat Bryson zelf ook niet meer van de jongsten is, begint hij na te denken over de rest van zijn leven.

    Hoewel hij gelukkig getrouwd is en ondertussen ook al een paar kleinkinderen heeft, mist Bryson toch nog iets in zijn leven. Per toeval stuit hij op de Appalachian Trail, een trektocht van 2180 mijl door 14 Amerikaanse staten van Georgia tot Maine. Zeer tegen de zin van zijn vrouw besluit Bryson het avontuur aan te gaan. Catherine doet hem wel beloven dat hij de meer dan zes maanden durende tocht niet alleen zal afleggen.

    Maar de meeste van Brysons vrienden verkeren niet meer in optimale gezondheid of verklaren hem doodleuk voor gek. Dan krijgt Bryson een telefoontje van Stephen Katz (Nick Nolte), een oude jeugdvriend die hij al veertig jaar niet meer gezien heeft. Ondanks een titanium linkerknie en een krakkemikkelige rechterknie wil Katz heel graag mee. Maar dat het geen eenvoudige opgave wordt, ervaren de twee avonturiers al na amper een paar kilometers.

    Reeds in 1998 kocht Robert Redford de filmrechten van het boek ‘A Walk in the Woods’ van Bill Bryson. Redford zag het als een uitstekende mogelijkheid om nog eens het scherm te delen met Paul Newman, maar helaas stak Newmans wankele gezondheid daar een stokje voor en Newman overleed in 2008. Enfant terrible Nick Nolte werd uiteindelijk Newmans vervanger.

    Groot verschil met het boek is dat de echte Bryson en Katz de trektocht ondernamen toen ze beiden 44 waren en Redford en Nolte al stevige zeventigers zijn. Het levert soms eigenaardige beelden op wanneer Redford en Nolte in de film zonder een druppel zweet als jonge berggeiten door het landschap huppelen. Overigens hebben beide heren in de loop van hun trektocht ook geen last van baardgroei, gewichtsverlies, slaapgebrek, een kleurtje van de zon of andere uiterlijke kenmerken die hun zware tocht eisen.

    Integendeel het lijkt er wel op of de fysieke ongemakken volledig worden genegeerd en vooral het gekibbel tussen Bryson en Katz op de voorgrond treden. Het is aardig om te volgen en hun gekissebis zorgt hier en daar wel eens voor een glimlach, zoals wanneer de twee heren in pure slapstickstijl moeten vluchten uit een hotel. Maar het blijft verder heel erg braaf en risicoloos.

    Dat geldt ook voor de regie die in handen is van Ken Kwapis die eerder met About a Boy, The Sisterhood of the Traveling Pants en He’s Just Not That Into You gelijkaardige brave, voorspelbare zaterdagavond-onder-een-dekentje-films maakte en ook A Walk in the Woods weinig persoonlijke inbreng meegeeft. Een iets meer gedurfde regie had misschien wat meer pit in de film kunnen steken, maar zelfs de prachtige landschappen van de Appalachian Trail komen niet altijd goed uit de verf.

    a_walk_in_the_woods_2015_blu-ray_pic01.jpga_walk_in_the_woods_2015_blu-ray_pic02.jpga_walk_in_the_woods_2015_blu-ray_pic03.jpg

    Het boek van Bryson is tot filmscenario bewerkt door debutant Bill Holderman en Michael Arndt. Maar het valt af te vragen hoeveel Arndt werkelijk heeft meegeschreven als je ziet dat hij eerder meeschreef aan o.a. Toy Story 3, Inside Out of Star Wars: Episode VII - The Force Awakens, films die toch een fris en sprankelender scenario hadden. Nu beperkt het scenario zich een rechttoe rechtaan-relaas van de gebeurtenissen.

    Op de acteerprestaties valt niets aan te merken. De cast bestaat uit ervaren rotten die het klappen van de zweep kennen. En hoewel Redford en Nolte soms duidelijk op een filmset voor een groen scherm staan dan in de woeste natuur, lijken ze beiden wel plezier te beleven aan deze film. Nolte is trouwens bijna biografisch gecast als oude ex-alcoholist die graag achter de vrouwen aanzit. De rol van Emma Thompson is niet zo groot, maar ook zij slaat geen mal figuur.

    A Walk in the Woods is een brave feelgood-komedie die grote risico’s schuwt en daardoor een beetje voorspelbaar is. Enkele leuke momenten tussen Redford en Nolte zorgen voor een komische toets, maar al bij al springt deze film er niet echt bovenuit. De film wil ons in de eerste plaats leren dat je nooit te oud bent om je dromen te verwezenlijken. Laten we vooral dat onthouden van deze film.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 16 augustus 2016

     

    *** A Walk in the Woods trailer ***

  • The Model met het Deense model Maria Palm

    Pin it!

    Bij ons is er nog geen releasedatum bekend voor The Model (2016) van de Deense cineast Mads Matthiesen, maar ik ben wel benieuwd naar deze prent. Het werd gedraaid met een minuscuul budget van 4 miljoen dollar maar het verhaal lijkt wel aangrijpend en de sfeer deed me wat denken aan Black Swan (2010) van Darren Aronofsky.

    the_model_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: The Model vertelt het verhaal van Emma (Maria Palm), een jong opkomend model die haar weg probeert te vinden in Parijs. Daar wordt ze bevriend met Zofia (Charlotte Tomaszewska) en verzeilt ze in een gevaarlijke relatie met een modefotograaf genaamd Shane White (Ed Skrein).

    Het leuke aan het verhaal is dat de regisseur het risico heeft genomen om te werken met Maria Palm, een 'echt' model en tot hiertoe geen acteerervaring. En het verleden heeft ons geleerd dat de modellen die kunnen acteren een rariteit zijn. Maar toch zijn er een aantal en hiervoor verwijs ik naar onze Top 10 Acterende Modellen. Haar acteerwerk lijkt nu niet meteen geruststellend in de trailer, maar laten we niet vergeten dat het meisje van Deense afkomst is en ze hier wel goed uit de voeten kunt in Engels en Frans. Maar geluk speelt ze tegenover Ed Skrein en hij is nu ook niet meteen de beste acteur.

    Het leven van een model lijkt een droom van aan de buitenkant, maar naast de grote sterren is er heel veel miserie en exploitatie. Meisjes die uitgebuit worden voor allerhande shoots en vaak genoodzaakt zijn om bijna niet meer te eten om zo op gewicht te blijven en te kunnen concurreren met andere modellen. Seks speelt vaak ook een rol in de manier hoe bepaalde modellen opklimmen, en het zijn net dergelijke films die heel wat bestaande verhalen uit de schemerzone halen.

    Maria Palm legt op een bepaald moment uit dar haar spichtige blik vaak werd bespot in Denemarken, maar dat ze nu wordt begeerd in de Parijse modewereld. Zou het kunnen dat schoonheid echt in het oog van de toeschouwer zit? Toch lijkt het dat Claire Tran (die White's assistent speelt), aantrekkelijker is dan de uitgehongerde modellen met verzonken ogen die door hun baas als modevoorbeeld worden gezien. Het is misschien niet helemaal nieuw qua verhaal maar het is spijtig genoeg nog steeds bijzonder actueel.

     

    *** The Model trailer ***

  • Wonder Woman een puinhoop? Patty Jenkins slaat terug

    Pin it!

    Zit er een volgende donderwolk aan te komen voor Warner Bros en DC? Na het teleurstellende Man of Steel (2013) , het zwakke Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) en de ronduit beschamende Suicide Squad (2016), duiken nu geruchten op dat de Wonder Woman (2017) productie een puinhoop is.

    wonder_woman_2017_poster.jpg

    Toch waren die kleine momentjes van Wonder Woman in Batman v Superman hoopvol, is er nu zoveel druk op de schouders van deze productie dat iedereen waarschijnlijk heel gespannen is en de studio iedereen op de hielen zit. Een nieuwe teleurstelling zou wel eens een doodsteek kunnen zijn op hun paradepaardje Justice League (2017). Wonder Woman wordt geregisseerd door Patty Jenkins, die net zoals David Ayer geen regie-ervaring heeft met cgi-films, maar wel haar status als drama-regisseuse heeft bevestigd met Monster (2003). Mijn enige bedenking bij Patty Jenkins is: dát was 13 jaar geleden! Wat heeft ze in tussentijd gedaan? Een handvol episodes in een paar tv-series, ... NUL langspeelfilms. Hoe DC en Warner Bros bij haar zijn gekomen blijft voor mij een mysterie. Was deze film niet beter toevertrouwd aan Kathryn Bigelow? De toekomst zal het uitwijzen.

    De eerste Wonder Woman trailer vond ik zelf nog wel veelbelovend, maar een anonieme insider zou hebben verklaard dat het een puinhoop is. Maar natuurlijk probeert Jenkins dat tegen te spreken. De "party pooper" zou een open brief hebben geschreven naar Warner Bros CEO Kevin Tsujihara, een hoge piet die nog steeds zijn job heeft (naast andere hoge pieten als regisseur Zack Snyder) na verschillende teleurstellingen. En als er ontslagen vallen is dat meestal onderaan de ladder, en de briefschrijver zou een ex-werknemer zijn van de studio. Lees hier de brief.

    Een passage leest als volgt: Waar ben je mee bezig? Ik wens dat jij in je auto moet leven tot je een nummer 1 film kan maken. Dan zou Wonder Woman misschien zo geen puinhoop zijn. Probeer je niet te verschuilen achter de goede trailer. Insiders bevestigen nu al dat het opnieuw rotzooi is. Het is bijna indrukwekkend hoe je dezelfde producenten en leidinggevenden figuren blijft belonen voor het maken van dezelfde fouten. De regisseuse van Wonder Woman is furieus en ging meteen in tegenaanval op Twitter. En ik kan haar geen ongelijk geven. Wat is de waarde van zo'n open brief indien de auteur ervan onbekend is?

    En ja, we hebben hier te maken met iemand die ontslagen werd, dus misschien niet meteen de meest ideale persoon die een oordeel kan vormen over een productie. Dus moeten we dit nieuws met een korrel zout nemen. Daarnaast moeten we ervan bewust zijn dat Wonder Woman nog 10 maanden voor de boeg heeft. Blade Runner had ook een woelige productie, maar uiteindelijk is het één van de beste films ooit geworden. Zelfs recent, over Ant-Man (2015) kwamen er ook geruchten dat na de regisseurswissel deze film zou zuigen als geen ander, wel het is uiteindelijk een schot in de roos geworden. Anderzijds heeft WB een slechte track record, en op dit ogenblik zou het me verbazen dat ze het nu aan het rechte eind hebben en ik heb ondertussen al alle hoop opgegeven voor Justice League. Toch geef ik WW nog het voordeel van de twijfel. En wie weet, met lage verwachtingen kan ik misschien nog aangenaam verrast zijn, cf. Deadpool (2016).

     

    *** Wonder Woman trailer ***
  • The Huntsman: Winter's War (2016) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Mijn vrees dat The Huntsman: Winter's War (2016) zou tegenvallen doordat de onervaren Franse cineast Cedric Nicolas-Troyan het accent zou leggen op de visuele effecten is deels uitgekomen. Het verhaal sloeg nergens op en het aanwezige filmtalent is nog nooit zo onderbenut geweest als in deze prent.

    the huntsman winters war,cedric nicolas-troyan,charlize theron,emily blunt,chris hemsworth,jessica chastain,kristen stewart,rupert sanders,frozen,snow white and the huntsman,nick frost,rob brydon,evan spiliotopoulos,craig mazin,frank darabont,sprookje

    Korte inhoud: Lang voordat de boze koningin Ravenna (Charlize Theron) verslagen werd door het zwaard van Sneeuwwitje, keek ze stilaan toe hoe haar zus Freya (Emily Blunt) verraden werd en hun koninkrijk ontvluchtte. Met Freya's gave om elke vijand te bevriezen heeft de jonge ijskoningin tientallen jaren in een winters paleis een leger aan dodelijke jagers, waaronder de inmiddels tegen haar gekeerde jagers Eric (Chris Hemsworth) en Sara (Jessica Chastain), gecreëerd. Wanneer ze over de ondergang van haar zus hoort, roept ze haar resterende soldaten op om de magische spiegel op te halen. Ze komt er echter achter dat Ravenna terug tot leven gewekt kan worden, om vervolgens hun krachten te bundelen en het betoverde land te bedreigen.

    Op geen enkel moment zit je op het puntje van je stoel, leef je mee met de personages of moet je ook nog maar glimlachen met een grappige quote of uithaal. is zowel een prequel als een sequel, maar vooral all over the place. Het had een gewone sequel moeten worden, maar Kristen Stewart viel uit (waarschijnlijk) na haar geflikflooi met regisseur Rupert Sanders. En nu lijkt het wel dat deze film er is gekomen nadat de studio de box-office cijfer bekeek van Snow White and the Huntsman (2012) en Frozen (2013) en vond dat er geld kon gemaakt worden met een mash up. De toekomst zal het uitwijzen of dit een financieel succesverhaal zal worden, maar mijn vermoeden vertelt me dat het wel eens zwaar zou kunnen tegenvallen.

    Was er een vraag naar een sequel? Na het zien van deze prent ben ik geneigd te zeggen van niet, want ook al was The Huntsman nog een vrij interessant personage, lijkt hij hier wat verloren. Ik vond het vreemd dat ik op een gegeven naar Kristen Stewart verlangde. De chemie tussen Jessica Chastain en Chris Hemsworth, die elk een slecht Schots accent hadden, vond ik niet goed werken. Het voelde op geen enkel moment tastbaar. Anderzijds stal Emily Blunt een beetje de show, maar met een beter script en een betere regie had dit echt wel een glansrol kunnen zijn. Chastain doet dan weer een Katniss-vertolking maar slaagt er nooit in om indruk te maken. Hemsworth lijkt dan weer in een andere film te spelen in vergelijking met Snow White and the Huntsman in een vrij kleurloze vertolking. En gezien we met een fantasy film te maken hebben, krijgen we opnieuw lachwekkende dwergen voorgeschoteld, deze keer gespeeld door de Britten Nick Frost en Rob Brydon. Dat al het aanwezige talent deze film deden voor het geld was meteen duidelijk. Theron en Hemsworth streken elk 10 miljoen dollar op voor hun rol.

    the_huntsman_winters_war_2016_pic01.jpgthe_huntsman_winters_war_2016_pic03.jpgthe_huntsman_winters_war_2016_pic02.jpg

    Het is geen slechte film maar deze double-diva prent van scenaristen Evan Spiliotopoulos en Craig Mazin verdiende een beter script. Eerder was Frank Darabont nog betrokken bij deze productie maar om één of andere reden verliet hij het project. Darabont is niet de meest geschikte persoon, maar hij kan op zijn minst een verhaal vertellen waar we als kijker om de karakters geven. Visueel ziet het er allemaal wel mooi uit. Een zwaar gemiste kans op een geslaagde sprookjes-adaptatie.

    Op 24 augustus 2016 komt The Huntsman: Winter's War uit op DVD en Blu-ray (3D) met audio-commentaar van de regisseur, deleted scenes, gagreel en een hele resem making off filmpjes. Al bij al een zeer verzorgde Blu-ray editie, zoals we van Universal gewend zijn.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 12 augustus 2016

     

    *** The Huntsman: Winter's War trailer ***

  • Aanklacht tegen Suicide Squad voor misleidende promotie

    Pin it!

    Hoe meer ik er over denk, hoe meer ik problemen lijkt te hebben met Suicide Squad (2016) van David Ayer, een film die alle comic-competitie had moeten wegblazen. Spijtig genoeg hebben de makers er een soepje van gemaakt dat ver over datum was. Deze adaptatie had veel weg van een opgezwollen lijk die leek weg te drijven op een vervuilde donker meer, met dode comic antihelden op de bodem. Een uitstorting van bloed en etter uit een diepe wonde die verschillende keren leek opengereten te zijn door manipulatieve geldwolven, en nooit boven het niveau kwam van lachen met mannen die een vrouw in het gezicht slaan. Een drol die verkeerdelijk werd verkocht als een rebelse en slimme comic adaptatie met Harley en The Joker in de hoofdrol, verdoezeld met een ongezonde damp van Axe deodorant en artificieel cool gemaakt met catchy rocknummers.

    suicide_squad_2016_poster2.jpgsuicide_squad_2016_poster3.jpgsuicide_squad_2016_poster4.jpgsuicide_squad_2016_poster5.jpg

    Het grappige is dat er vandaag een rechtszaak lijkt te zijn tegen Warner Bros en DC voor "valse publiciteit" door twee Britse fans. Eén van de grootste pijnpunten van deze film was het ontbreken van een "echte" villain in dit gezelschap van anti-helden, terwijl dé grootste villain uit de comic-wereld, volledig werd onbenut . Toch was The Joker, samen met Harley Quinn, uitgespeeld als de mascottes van de film terwijl The Joker misschien maar 10-15 minuten screentijd had en eigenlijk nooit woog op het verhaal. De aanklacht luidt: false advertising, misleading visual images and gaining a profit from us and millions others due to these acts. Maken ze een kans op een schadevergoeding? Het zou me verbazen, maar het zal wel voor wat aandacht zorgen en wie weet misschien iets veranderen op de manier waarom studio's hun marketing verzorgen.

    Maar anderzijds zou ik hun rechtszaak nog niet meteen afschrijven want waar ze effectief een punt hadden is dat de studio de film had gepromoot met beelden die niet in de film zaten. Zo zaten er specifieke Joker scènes in de trailers die niet in de film voorkwamen. Veel fans hebben dus een filmticket gekocht om deze specifieke beelden te zien in de film, maar uiteindelijk ging de film over iets anders en kwamen deze scènes zelfs nooit aan bod. Maar zo waren er ook scènes met Katana die ontbraken en eerder gebruikt werden als marketing tool. De aanklagers willen ook niet wachten op de 'deluxe premium special directors gold extended supreme cut Blu-ray editie’ om te krijgen waarvoor ze betaald hadden.

    suicide_squad_2016_poster6.jpgsuicide_squad_2016_poster7.jpgsuicide_squad_2016_poster8.jpgsuicide_squad_2016_poster9.jpg

    In de verdediging van de studio, het is en blijft marketing. Het is de aard van het beestje dat een dergelijke film gepromoot wordt nog terwijl de productie op volle toeren draait. Vaak worden er al beelden gebruikt uit de dailies, meestal onder supervisie van de regisseur. De Kong: Skull Island trailer heeft geen beelden van King Kong voor de simpele reden dat deze nog in post-productie zitten. Kan je de makers dan aanklagen omdat ze een film in de zalen brengen met een overvloed aan beelden van King Kong? Ik denk niet dat het de intentie was van Warner of DC om het publiek doelbewust te misleiden. Ik denk dus niet dat WB of DC zich zorgen moet maken, maar hopelijk trekken ze er wel lessen uit, want ik haat filmproducties die NA de release met de belofte komen dat alles duidelijker zal worden met de extended cut. En dat gebeurd de laatste tijd net iets teveel.

  • Ghostbusters sequel geschrapt na rampzalige box-office

    Pin it!

    Het ziet er niet rooskleurig aan de box-office voor Ghostbusters (2016) want het ziet er naar uit dat de film zwaar in het rood zal duiken. Het productiebudget lag op 144 miljoen dollar en daar kwam nog eens een gelijkaardige som bij voor de promotie en distributie van de film. Met andere woorden moet de film ongeveer 288 miljoen dollar binnen halen om nog maar break-even te zijn. Na 4 weken blijven de 'all female busters' steken op 180 miljoen dollar en het ziet er naar uit dat het niet veel hoger zal eindigen.

    De kwaliteit van een film is niet recht evenredig met de box-office cijfers, dat hebben Transformers ons geleerd, maar toch zullen er heel wat mensen zijn die "I told you so" zullen zeggen. Toch had ik de film véél slechter verwacht en heb er uiteindelijk zelf nog van genoten. Net voor de release was Sony nog hoopvol en kwamen ze meteen naar buiten met het nieuws dat er sowieso een sequel zou volgen op deze Paul Feig reboot. Maar na deze cijfers ligt de sequel zo goed als zeker in de prullenmand.

    ghostbusters_2016_flop.jpg

    En zoals we dat vaak horen nadat een franchise ondermaats presteert, wordt er uitgekeken om de franchise via een ander platform te lanceren, met name de animatie-sector. En zo zou er niet alleen gedacht worden aan een animatiefilm én een animatie-tv-serie genaamd Ghostbusters: Ecto Force (2018), beiden onder controle van Ivan Reitman, die ook de productie in handen had van de reboot. De female-cast (Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Kate McKinnon en Leslie Jones) waren contractueel verbonden aan de franchise voor 2 sequel films, maar nu deze plannen van de baan zijn is het nog niet zeker of de ladies zullen terugkeren in een geanimeerde versie. Ik verwacht dat ze misschien jongeren zullen gaan met een teenage cast.

    Maar de Ghostbusters franchise is zijn naam waardig en er is meer dan de film. Zo is er ook het Ghostbusters game, een thema-park in Dubai en de merchandising, want het is cool om een Ghostbusters t-shirt te hebben. En laten we niet vergeten dat de DVD en Blu-ray ook veel goed kan maken. Dus al bij al zal op het einde van de rit de studio wel winst boeken, ook al hadden ze het liever anders gezien. Een andere film die gespannen uitkijkt naar de cijfers van komend weekend is Suicide Squad (2016), want deze film moet zowaar nog meer ophalen voor een break-even en de film had toch wel wat probleempjes.

     

    *** Ghostbusters trailer ***

  • 'Truth or Dare' spel in Nerve met Emma Roberts en Dave Franco

    Pin it!

    Sociale netwerk games zijn de laatste jaren echt 'in' geworden, je zou eens moeten weten hoeveel Pokémon-events er in Brussel zijn en de massa volk het aantrekt. Deze Nerve (2013) met het concept van een online truth or dare concept, lijkt volledig op het juiste moment te komen.

    Korte inhoud: De verlegen en timide Vee (Emma Roberts) is een laatstejaars studente op de middelbare school. Ze gaat een online uitdaging aan op de website NERVE. De website nodigt haar volgers uit om video's in te sturen van zichzelf tijdens het uitvoeren van riskante en gevaarlijke opdrachten in ruil voor prijzen. Alles begint heel onschuldig met het kussen van een onbekende jongen (Dave Franco). Al snel zit Vee gevangen in een spel waarbij elke beweging gemanipuleerd wordt door de anonieme gemeenschap van volgers.

    nerve_2016_poster04.jpgnerve_2016_poster02.jpgnerve_2016_poster03.jpgnerve_2016_poster01.jpg

    De film werd geregisseerd door het Paranormal Activity duo Henry Joost en Ariel Schulman, gebaseerd op de roman van Jeanne Ryan en in scenario gegoten door Jessica Sharzer (American Horror Story). Het productiebudget van deze film bedraagt 20 miljoen en is dus bijzonder low budget voor Hollywood. Maar in vergelijking met de Paranormal Activity films ziet de trailer er fotografisch wel beter uit. De twee regisseur hadden 6 jaar geleden ook de fake documentaire Catfish (2010), die ook al draaide rond de schemerzone van het internet.

    En ook al is het een thriller hebben de makers geprobeerd om er toch een PG13 film van te maken. En de reden lag voor de hand. Dit is een film die bestemd is voor teenagers en via deze weg kunnen ze jongeren waarschuwen van de mogelijke gevaren van internet-spelletjes, ook al staat dit 'truth or dare' game wel mijlenver van de Pokémon rage. Internet is niet goed of slecht, het hangt er vanaf hoe je ermee om gaat. Er werd dan ook een scene geschrapt met een sex-dare, die misschien wel op de Blu-ray zal verschijnen. De film lijkt een soort The Game (1997), maar dan voor de SnapChat-selfie-generatie.

    Het spijtige is dat de trailer wederom heel veel verteld en dat je eigenlijk al het gehele verhaal kan opbouwen met de beats die werden aangeleverd. Maar ik heb wel een boontje voor deze twee jonge acteurs en kijk eigenlijk wel uit naar deze prent. Het verhaal is uiteraard wat over-the-top maar hopelijk is het fun. Op 5 oktober 2016 komt de film bij ons in de zalen.

     

    *** Nerve trailer ***

  • Bradley Cooper in HBO reeks rond het ontstaan van ISIS

    Pin it!

    Ik ben een grote fan van regisseur Todd Phillips, iemand die voornamelijk bekend staat voor geslaagde komedies zoals The Hangover (2009) en Old School (2009). Deze keer lijkt hij zijn energie te willen steken in een drama-reeks voor HBO mét Bradley Cooper.

    bradley_cooper_by_ian_smith.jpg

    De toon werd al wat aangescherpt met War Dogs (2016), over twee twintigers die in Miami wonen ten tijde van de Irak-oorlog die een kleinschalig overheidsinitiatief uitnuiten dat kleine bedrijven toelaat om een gooi te doen naar aanbestedingen van het Amerikaanse leger. Ze beginnen klein maar al snel stroomt het geld binnen. Maar het duo komt in de problemen wanneer ze een deal van 300 miljoen dollar binnenhalen om het Afghaanse leger te bewapenen. Een deal die hen in contact brengt met twijfelachtige figuren, niet in het minst hun eigen regering. De film komt hopelijk eind dit jaar bij ons in de bioscoop.

    De serie zou draaien rond de terreurorganisatie ISIS en gebaseerd zijn op het 2016 Pulitzer Prize-winnende boek Black Flags: The Rise of ISIS van Joby Warrick. Volgens de collega's van Deadline zou Bradley het boek hebben gelezen en het hebben voorgesteld aan Todd. Maar niet alleen Todd, ook scenarist Gregg Hurwitz en tv-serie regisseur Timothy Van Patten (Boardwalk Empire, Game of Thrones, The Sopranos).

    Warrick's boek schetst hoe een groep militante islamfanaten de terreurbeweging een gezicht hebben geven, nadat ze gevangen waren in een afgelegen Jordaanse gevangenis, en met de onrechtstreekse steun van twee Amerikaanse presidenten uiteindelijk hun ideologie vorm hebben gegeven. Het boek vertelt tevens het verhaal van de reis van terroristische meesterbrein Abu Musab al-Zarqawi, die aan de basis stond van ISIS, maar ook de Amerikaanse en internationale middelen die werden ingezet om ISIS te stoppen.

    Er zijn al een paar films en tv-series geweest waarin ISIS een cruciale in rol speelt, maar toch blijf ik het een delicate zaak vinden om een film te maken met deze mediageile gekken. Niet zozeer omdat ze zelf een bedreiging vormen, maar wel omdat hun aanhangers die versnipperd zijn in Europa niet veel nodig hebben om gebrainwashed te worden. Hoe meer de media deze terreurbeweging in de aandacht brengt - ook al tonen ze alle gruwel - hoe meer gekken er hun inspiratie in zullen vinden. Anderzijds kan je niet omheen dat de gruwel die deze mannen veroorzaken niet meteen bestemd zijn voor een mainstream HBO drama-reeks. Todd is ook een regisseur die vooral sterk is in komediefilms, en dit lijkt net iets meer een project voor een regisseur als Paul Greengrass. Maar de toekomst zal uitwijzen hoe dit er zal uitzien.

  • Kung Fu Panda (2016) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    De nieuwe Kung Fu Panda 3 (2016) is deze week uit op DVD, Blu-ray en Blu-ray 3, ondertussen al 8 jaar geleden sinds de eerste Kung Fu Panda (2008).

    Kung Fu Panda,kung fu panda 2,Kung Fu Panda 3,Jack Black,Bryan Cranston,JK Simmons,Dustin Hoffman,Angelina Jolie,Jackie Chan,Seth Rogen,Kate Hudson,Lucy Liu,DreamWorks,Alessandro Carloni,Jennifer Yuh Nelson,Roel Vanderstukken,Pieter Embrechts,Ann Ceurvels

    Korte inhoud: Wanneer Po’s (Jack Black) lang verdwenen pandavader Li Shan (Bryan Cranston) plotseling opduikt, reist het herenigde duo af naar een geheim pandaparadijs om een heleboel hilarische nieuwe panda’s te ontmoeten. Maar wanneer de bovennatuurlijke slechterik Kai (J.K. Simmons) alle Kung Fu meesters begint uit te roeien, staat Po voor een schier onmogelijke taak – een heel dorp vol grappige maar onhandige broeders trainen om de ultieme bende van Kung Fu panda’s te worden.

    De boodschap van de 3 films luidt "Wees Jezelf". Het enige verschil met deze film en de twee vorige edities is dat ik de indruk had dat het verhaal iets minder uitgewerkt was en deze versie iets meer steunt op het succes van de vorige films. Het is hoe dan ook wel geen slechte film. Zowel kinderen als volwassenen kunnen hiervan genieten. De film zit boordevol leuke momenten en kleurrijke visuals, en is wel een mooie voortzetting van de franchise, ondanks dat er geen echte evolutie is bij de karakters zijn er ook geen verrassingen in de premisse.

    Er zit heel wat talent in deze prent, gaande van Dustin Hoffman tot Angelina Jolie, Jackie Chan, Seth Rogen, Kate Hudson en Lucy Liu. Ook al zijn de meeste van de figuren eigenlijk one-joke karakters, en krijg je het gevoel dat er teveel volk rondloopt en er geen tijd is om bepaalde figuren beter uit te werken. Het probleem die heel wat ensemble films hebben en dit is pas echt voelbaar wanneer de 'hoofdpersonages' teleurstellen. Maar DreamWorks zal wel tevreden zijn met de toevloed aan karakters, nu ze extra figuurtjes hebben om te verkopen.

    Kung Fu Panda 3 animated pictureKung Fu Panda 3 animated pictureKung Fu Panda 3 animated picture

    Net zoals zovele animatiefilms is ook deze in 3D, maar ik heb de 2D versie gezien en kan niet oordelen over de 3D. Toch, 3D is niet echt essentieel voor de filmervaring. Ik heb echter het gevoel dat de makers Alessandro Carloni en Jennifer Yuh Nelson niet verrassend genoeg uit de hoek zijn gekomen en ook box-office gewijs zijn de cijfers in dalende lijn. De eerste film bracht 632 miljoen dollar op, de sequel deed zelfs nog iets beter met 666 miljoen dollar, maar deze 3de film bleef stranden op 520 miljoen dollar. Het ziet er dus naar uit dat er waarschijnlijk geen 4de film zal komen, tenzij ze met een geniaal idee komen om deze franchise nieuw leven in te blazen.

    Kung Fu Panda 3 is vanaf 3 augustus verkrijgbaar op Blu-ray en DVD en nu al beschikbaar via Digital HD. In de Vlaamse versie van de film wordt de stem van Po ingesproken door Roel Vanderstukken, zanger en acteur en onder andere bekend van zijn rol in Familie. Hij vertolkte ook in de eerste twee delen van de Kung Fu Panda-reeks de rol van Po. Acteur en zanger Pieter Embrechts en actrice Ann Ceurvels zijn ook weer te horen in de nieuwe film. De 3D Blu-ray, Blu-ray en DVD van de film bevatten allen meer dan een uur aan extra’s. Ontdek de oorsprong van "Skadoosh" en leer knutselen voor een groot pandafeest!

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 6 augustus 2016

     

    *** Kung Fu Panda trailer #3 ***

  • 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi (2016) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het is duidelijk dat Michael Bay als geen andere weet hoe hij actie in beeld moet brengen. De beelden baden in geel en blauw tinten, ook al speelt het gehele verhaal zich voornamelijk 's nachts af, maar het voelt op geen enkel moment fake aan. Het oog voor detail en de creatie van visueel verbluffende shots maakt van deze 13 Hours (2016) een degelijke actiefilm, maar inhoudelijk weet je niets meer van wat er zich daar allemaal heeft afgespeeld.

    13_hours_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Op 11 september 2012 wordt het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië aangevallen door terroristen. Zes leden van het beveiligingsteam vechten voor hun leven om de overige Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur durende aanval tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen. Ex-navy seal Jack Silva (John Krasinski) vecht er samen met vriend Tyrone 'Rone' Woods (James Badge Dale), Kris 'Tanto' Paronto (Pablo Schreiber) en Dave 'Boon' Benton (David Denman). Zij zijn gestationeerd in een geheim CIA compound op een kleine afstand van de ambassade, maar krijgen tijdens de aanval niet de toestemming om in te grijpen.

    Michael Bay is een echte patriot en uiteraard worden de Amerikaanse militairen omschreven als helden die voor hun leven moeten vechten tegenover onmogelijke tegenstand, en de film doet wel wat denken aan Ridley Scott's Black Hawk Down (2001). Het verschil tussen deze twee films is dat de film van Ridley eigenlijk een vrij simpel verhaal was van een rescue missie, daar waar het verhaal van Benghazi toch wel wat ingewikkelder was. Eigenlijk had Bay de film van Ridley moeten maken en vice versa. Bay heeft niet de intelligente/passie van een Ridley of een Oliver Stone om een complex verhaal te vertellen met politieke implicaties en dialogen die de coole onliners overstijgen. 13 Hours heeft een simpele kijk op het verhaal, maar doet op geen enkel moment een poging om te begrijpen wat er die dag werkelijk gebeurd is.

    Het viel me meteen op dat er wel sterk wordt geacteerd en bepaalde tv-acteurs hier werkelijk tot leven komen, maar dat de karakters behoorlijk zwak zijn. We krijgen wel politiek geïnspireerde figuren te zien zoals Bob (David Costabile), maar hun inbreng is zo minimaal dat we nooit echt een duidelijk beeld hebben van wat de motivaties zijn. Er zit ook een mogelijk interessante vrouwelijke rol in met Sona Jillani (Alexia Barlier), maar ook haar inbreng is onderschikt aan het occasionele vuurgevecht en de exhibitie van vuurwapens. Het is duidelijk dat een geslaagde biopic meer moet zijn dan knappe cinematografie en knap camerawerk. Het verhaal leek geschreven door visuele effectenmakers en aan elkaar geknoopt door monteurs.

    13_hours_2016_blu-ray_pic02.jpgmichael bay,13 hours,john krasinski,james badge dale,pablo schreiber,david denman,black hawk down,david costabile,alexia barlier,chuck hogan,american sniper13_hours_2016_blu-ray_pic06.jpg
    13_hours_2016_blu-ray_pic01.jpg13_hours_2016_blu-ray_pic04.jpg13_hours_2016_blu-ray_pic05.jpg

    Toch vind ik deze één van de betere Michael Bay films, en misschien is dat ook het gevolg van de sterke casting. John Krasinski weet deze film toch te dragen en bij momenten vind je het jammer dat het script van Chuck Hogan niet van het niveau was van de vertolkingen. En gelukkig was er ook geen plaats voor Bay-product placement of Bay-strippers, en dat is op zich ook al een prestatie. Hoewel, in plaats van babes met lange benen pakt de regisseur nu uit met blote gespierde mannelijke torso's. Toch duurt de film veel te lang voor datgene wat het maar te vertellen heeft.

    De gebeurtenissen hebben een enorme politieke storm veroorzaakt in de States, met Hillary Clinton die een stapje opzij moest zetten als Secretary of State. Clinton had gefaald om de ambassade voldoende te beveiligen in een gebied dat op springen stond. Maar daar draait deze film niet rond. De naam van Clinton wordt zelfs op geen enkel moment vernoemd. Het is een ode aan militairen die hun leven op het spel zetten tegenover een meute gestoorde moordzuchtige terroristen. American Sniper (2014) is in ieder geval een brave tekenfilm in vergelijking met 13 Hours, want hier vliegen de kogels en de rpg-raketten in het rond en is de sfeer constant gespannen en bedreigend.

    13 Hours komt op 17 augustus 2016 uit op DVD en Blu-ray. Het enige spijtige is dat de film geen extra beeldmateriaal bevat, maar ook geen making of filmpjes of audio-commentaar van de regisseur.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 1 augustus 2016

     

    *** 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi trailer ***