• Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Begin dit jaar hebben we één van de beste en meest leuke comic adaptaties gehad met Deadpool (2016), met Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) hebben we een dieptepunt bereikt van saaiheid en onzin. Maar gelukkig is er nu de Blu-ray met een extended cut, en eigenlijk is deze cut eigenlijk wel beter dan de bioscoopversie.

    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_imax_poster.jpg

    Korte inhoud: Uit angst voor het handelen van een god-achtige superheld die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen, neemt Gotham City’s eigen formidabele en krachtige burgerwacht het tegen Metropolis' meest vereerde redder op. Tegelijk worstelt de wereld met de vraag wat voor held het nodig heeft. En met een oorlog die tussen Batman (Ben Affleck) en Superman (Henry Cavill) woedt, komt snel een nieuwe dreiging op, die de mens in groter gevaar dan ooit tevoren brengt.

    Ik had zo'n hoge verwachtingen bij deze film, gezien de visuele stijl van Zack Snyder opnieuw de steun kreeg van Christopher Nolan. Ik was zelfs geen al te grote fan van Man of Steel (2013) en zijn onverklaarbaar terraforming plot, maar het had effectief momenten van genialiteit. Ja zelfs de meer "science-fiction/fantasy" approach vond ik heel goed werken en bijzonder interessant. Maar halverwege viel de film in mekaar en werd het een cgi-fest. Deze Batman v Superman is meer Snyder dan Nolan, en het beetje karakterontwikkeling werd ingeruild voor visueel vertier. Ja, de fotografie ziet er geweldig uit, de visuele effecten waren uitmuntend en de acteurs deden hun best met wat ze kregen. Ik snap niet waarom zoveel mensen van deze film houden, want we zitten niet heel ver van de leeghoofdige wereld van Michael Bay.

    Hoe iemand zo'n beroerde film aflevert met ZOVEEL talent voor en achter de camera, én met zo'n coole franchise als Batman, is mij een raadsel. Ik weet zelfs niet goed waar ik deze review moet beginnen want ik heb na het zien van deze prent niet gezwegen over wat er allemaal fout was. Bij momenten had ik de indruk dat Warner Brothers en Dc Comics een soort introductiefilm aan het maken waren voor hun Justice League (2017) prent, in plaats van een goed verhaal te vertellen met twee comic iconen. Indien je Batman v Superman nog niet hebt gezien, stop dan hier met lezen, want ik kan deze film niet reviewen zonder te spoilen. En gezien deze prent beneden zijn niveau presteert, voel ik mij groepen om een aantal van mijn vingers op de verschillende etterende wonden te leggen.

    Laat ik beginnen met het beste van de film, en dat vind je in de eerste 40 minuten. Ben Affleck is een interessante acteur voor de rol van Batman, ook al vond ik Christian Bale een véél betere Wayne/Batman. Deze Batman is meer muscles over brains, en ik had gehoopt op iets meer vernuft. Anderzijds heeft Ben Affleck heel wat onnozele scènes die het voor hem niet gemakkelijk maakt om zijn personage te ontwikkelen. Ja, ik wil een stand alone Batman film zien met Ben Affleck, maar dan NIET in regie van Zack Snyder. De man heeft twee kansen gehad, laten we iemand anders achter de camera zetten. Superman doet feitelijk niks in deze film. In Man of Steel wil weten wat een held zijn betekent, in deze film zien we Mr. Destruction die Lois Lane redt en boel zoekt met Batman. That's it!

    Snyder kan een film goed inpakken, maar hij is een beroerd verhalen-verteller. Hij probeert de gravitas van Nolan te imiteren, maar met een Michael Bay script en intentie. Het gevolg is dat je een film hebt voor volwassenen met de inhoud voor kleuters. En dat zal volgens mij wel pijn doen aan de box-office, want véél jongeren én volwassenen zullen deze film saai vinden - om compleet verschillende redenen. Bepaalde scènes met Batman zagen er wel bad-ass uit, maar op een gegeven moment werden we getrakteerd op een Robocop-Batman die zijn brains met zijn cape thuis had gelaten en zich transformeerde in een onnozele koelbloedige killer. Er zit tevens geen build-up in de relatie tussen Superman/Clark Kent en Batman/Bruce Wayne. Er zit één conversatie in de film tussen die twee die hooguit 2 minuten duurt en waar ze eigenlijk naast elkaar praten. Hetzelfde kan gezegd worden van Doomsday. Plots is hij er en voelt aan als Sandman in Spider-Man 3 (2007), een film met een clash tussen Spider-Man en Venom, maar dan komt Sandman in actie. Visueel fascinerend personage maar het voelde als een nevenplot van geen enkel belang. Waarom ze geen kleine set-up introductie hebben gemaakt van Doomsday in het begin, is mij een mysterie. Ik dacht dat ze Doomsday gingen teasen! Nope, ze brengen hem erin én ***spoiler*** the death of Superman, hebben ze ook in deze film gestoken. This is so stupid. Waarom moest dit er ook nog bij. Wou Zack Snyder een einde à la Inception? Uiteraard is hij niet dood, maar op dat punt maakte het voor mij niet veel meer uit.

    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_imax_poster03.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_imax_poster02.jpg

    Ik zeg niet dat er teveel karakters in deze prent zitten, maar geen enkele kon me echt overtuigen. Neem nu Wonder Woman. Wat komt dat personage doen in een film genaamd 'Batman v Superman'. Ik heb de indruk dat de makers geen keuze konden maken tussen een Batman v Superman film of een 'Dawn of Justice' introductie film op de Justice League franchise. Het resultaat is dat alles heel onevenwichtig aanvoelt en we van scene naar scene gaan zonder dat we een cohesie voelen. Gal Gadot - die fysiek geen slechte actrice is voor de rol - heeft pakweg 12 dioloogzinnetjes en een screentime van misschien 10 minuten en op geen enkel moment heeft ze een impact op het verhaal of begin je maar een beetje interesse te hebben in haar beweegredenen. Al haar scènes werden tevens zwaar gespoiled in de trailers en haar beste scenes waren deze waarin ze niet sprak - want wanneer ze spreekt komt alles bijzonder houterig over! En Christopher Nolan kon Snyder hiermee niet helpen want hij heeft zelfs een bedenkelijke trackrecord in het regisseren van vrouwen (cf. Rachel Dawes, Talia al Ghul). Er zit een halfbakken plotlijn in met een foto waarop ze poseerde uit WO I (in België nota bene) maar die ze nu uit het Lex Luthor archief wou verwijderen. Op het einde van de rit heb je geen enkel idee wat de bedoeling van haar introductie was, en tijdens het Doomsday gevecht wordt ze er met de haren bijgesleurd. Er zit dan ook zo'n lichtvoetige quote in tussen de twee superhero bro's: "I thought she was with you." Hahaha, mijn lachspieren deden pijn, maar zelfs deze quote is idioot want Batman had Wonder Woman gevraagd te komen helpen om te vechten tegen het monster. Toch waren er momenten tijdens dat gevecht die me een beetje gerust stellen in de toekomstige Wonder Woman, hopelijk mét een andere regisseur aan het roer.

    Een ander personage waar ik bedenkingen mee had was Lex Luthor. Ik vond de vertolking van Jesse Eisenberg niet slecht, maar ik snapte zijn motivaties op geen enkel moment. Ook het feit dat hij de identiteit kent van alle superhero's begrijp je niet waarom hij daar niet eerder mee naar buiten is gekomen. De motivaties van Bruce Wayne zijn daarentegen wel duidelijker, en dat mocht wel in een film van 2 uur en 40 minuten. Het script slaat nergens op. Leg mij eens uit waarom Lex Luthor van Superman af wil? Het wordt gewoon niet uitgelegd. Er is geen motivatie voor alle personages met uitzondering van Batman. Zelfs de motivaties van Superman zijn onduidelijk! De enige motivatie voor Lex die enige logica zou hebben (en die ik zonet uit mijn duim heb gezogen) is dat zijn plan is om Metropolis te vernietigen zodat zijn Lex Corps (waarvan ik niet weet wat ze doen) de stad kan herbouwen, en in een gevecht te creëren tussen Batman en Superman en Doomsday creëert hij vernieling. Maar dat zit NIET in de film. Ook Lois Lane loopt rond in verschillende pakjes maar heeft 0% impact op het verhaal. Waarom heeft zij dan zoveel screentijd? Het enige wat we zien is dat deze 'damsel in distress' ad nauseam gered wordt door Superman. Er waren veel visueel geweldige actiescènes, maar ze lieten me koud omdat ik voor geen bal geïnvesteerd was in de personages. Ben ik een Marvel-geek? Dat heeft er zelfs niets mee te maken. Ik hou van Batman, en in zekere zin ook wel van Superman. Ik geef geen f@#k om Thor, maar ik begrijp Thor zijn motivaties en snap zijn handelingen.

    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic01.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic02.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic03.jpg
    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic04.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic05.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_pic07.jpg

    En dat is misschien wel het grootste probleem, meer dan die talrijke scènes waar je niets van begreep zoals het moment waarin Batman het vrachtvervoer van de Kryptonite wil volgen met een tracking-bug die hij op de truck schiet. Ik vroeg me af, "ok, als hij wil weten waar dat voertuig naar toe rijdt, done! Go home! End of scene. Maar neen, dan besluit hij om nog wat voertuigen kapot te rijden. Why? Geen idee. Waarschijnlijk om er voor te zorgen dat we om de 15 minuten een actie-scène krijgen. En dan botst hij tegen Superman, die blijkbaar meer interesse heeft in een vigilante in een zwart pak, dan in het vervoer van de Kryptonite (in een houten kist en NIET in een loden kist). Ik begreep niet wat Superman daar kwam doen? En zo kan ik de gehele film uit elkaar beginnen raffelen want de logica was vaak zoek. En breek mijn mond niet open over die van de pot gerukte kidnapping van Supermans moeder, alsof ik een Superman wil zien die tegen Batman vecht omdat hij zijn moeder wil redden? WTF?! Welk kieken is met dat plotidee gekomen?! Your mom name is Martha! My mom's name is Martha! Let's be friends! Are you F'ing kidding me?! Dat is nog dommer dan "I got your mommy, now go and get the head of Batman!"

    Ik heb me zo zitten irriteren en vooral omdat ALLE elementen aanwezig waren voor een ijzersterke comic adaptatie. Het script van Chris Terrio en David S. Goyer (die in een niet zo ver verleden ooit beweerde nooit een Batman vs Superman film te maken omdat het een toegeving zou zijn dat de creativiteit op is) is een onsamenhangende puinhoop van losse ideeën en tenenkrullende dialogen. Het is een lui script die teveel beroept deed op de voorkennis van de comic fans in plaats van zorgvuldig de zaken te introduceren. Denken dat ze de motivatie van Lex kunnen onderbouwen met een kleine babbel met de senatrice over bloemen is simplistisch, contextloos en ronduit dwaas. Het einde is belachelijk gezien iedereen weet dat Superman moet terugkomen voor Justice League, maar op dat punt van de film maakte het voor mij geen jota meer uit. Zijn de mensen dan nu tevreden dat Superman het Doomsday monster heeft gedood? Geen idee. Ja, het visuele vertier in de film is knap, maar wat heb je eraan als je geen beetje emotie voelt voor ook maar één van die vele personages. Batman v Superman: Dawn of Justice loopt momenteel in de bioscoop. De twee sterren gaan naar de visuele effecten, en de casting van Jeremy Irons als Alfred en een beetje voor Ben Affleck als Batman en een heel klein beetje voor Gal Gadot als Wonder Woman, ook al wacht ik op de stand alone films.

    Vanaf 3 augustus is Batman v Superman: Dawn of Justice beschikbaar op 3D Blu-ray, Blu-ray, DVD en Video on Demand. De film verschijnt ook als 2 Disc 4K Ultra HD Extended Edition én in exclusieve ULT Digibook - versie. Alle Blu-ray - formaten van de Ultimate Edition bevatten een nog niet eerder vertoonde 30-minuten langere versie van de film. Een must voor elke fan gezien het extra beeldmateriaal eigenlijk voor heel wat verheldering zorgt op de oorspronkelijke versie! Op de Blu-ray versies is er tevens 2 uur bonusmateriaal, boordevol exclusieve video's en featurettes van DC's grootste superhelden.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 29 juli 2016

     

    *** Batman v Superman: Dawn of Justice trailer #2 ***

  • Eerste indrukwekkende Kong: Skull Island trailer !

    Pin it!

    King Kong keert binnenkort terug naar het witte doek met Kong: Skull Island (2017) in regie van Jordan Vogt-Roberts, de regisseur van het niet onaardige The Kings of Summer (2013). Dit zal wel zijn eerste grote potentiële blockbusterfilm te zijn.

    king kong,kong skull island,godzilla,jordan vogt-roberts,tom hiddleston,toby kebbell,brie larsonn,samuel l. jackson,john goodman,john c reilly,thomas mann,max borenstein,derek connolly,john gatins,dan gilroy,godzilla vs kong

    Korte inhoud: De jaren 70. Een gevarieerde groep ontdekkingsreizigers is bij elkaar gekomen om samen naar een nooit eerder ontdekt eiland, gelegen aan de Grote Oceaan en even mooi als verraderlijk, te reizen. Wat ze niet weten is dat ze zich in het domein van de mythische Kong bevinden.

    De film is nog een vol jaar in post-productie maar er is al een eerste trailer uit. De hoofdrollen gaan naar de mogelijks nieuwe James Bond Tom Hiddleston (ook al heeft Daniel Craig ondertussen te kennen gegeven nog wel klaar is voor een nieuwe Bond-film). Hij zou worden bijstaan door Toby Kebbell, Brie Larson, Samuel L. Jackson, John Goodman, John C. Reilly en Thomas Mann. Het script werd geschreven door maar liefst 4 scenaristen Max Borenstein, Derek Connolly, John Gatins en Dan Gilroy.

    Naar verluidt zou Skull Island de baan effenen voor Godzilla vs. Kong (2020), de ultieme clash tussen twee monster-iconen. Maar als de maker het monster uit Godzilla (2014) nemen zullen ze wel een probleem hebben, want dit monster was 108 meter hoog, end at is bijna de grootte van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen. Dat was toch wel een beetje in schril contrast met de Kong van 8 meter uit King Kong (2005). Indien dit een battle zou worden zouden we wel een heel korte film hebben, met een Godzilla die zelfs niet door heeft dat hij King Kong met zijn dikke teen heeft vertrappeld.

    Maar nu ook pakken de makers uit met "groot" nieuws, want de nieuwe Kong zou geen 10 meter, of 20 meter maar wil 30 meter groot worden. En waarschijnlijk zal vervolgens Godzilla een beetje krimpen om de confrontatie tussen beide wel een beetje spannend te houden. Maar 30 meter is in ieder geval ook wel gigantisch hoog voor een aap. Dit wordt meteen ook de grootste King Kong uit de Amerikaanse filmgeschiedenis. Want de King Kong vs Godzilla van de Japanse Toho filmstudio, Kingu Kongu tai Gojira (1962) had een Kong van 45 meter hoog. Dus de nieuwe gorilla zal de 2de grootste worden uit de filmgeschiedenis.

    king_kong_godzilla_size.jpg

    Kong: Skull Island is bij ons te zien vanaf 15 maart 2017. Maar wanneer je de trailer bekijkt lijkt de shoot al grotendeels achter de rug, met dit verschil dat we zo goed als niets zien van King Kong zelf en dat is uiteraard de reden waarom er nog een klein jaar gewerkt moet worden aan de film. De film heeft 190 miljoen dollar gekost dus deze film moet een kleine 400 miljoen opbrengen, en geen kat twijfelt eraan dat ze dit niet zouden halen. Verwacht u begin volgend jaar maar aan een King-size-media-campagne.

     

    *** Kong: Skull Island trailer ***

  • Zootopia (2016) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Deze animatiefilm had niet zo'n enorme promo-machine achter zich dan pakweg Inside Out (2015), maar de Disney prent Zootopia (2016) moet zeker niet onderdoen voor zijn Pixar collega, want het is een voortreffelijke animatiefilm voor jong en oud.

    zootopia,disney,inside out,ginnifer goodwin,jk simmons,idris elba,Jason Bateman,Byron Howard,Rich Moore,Jared Bush,John Lasseter,Fantasia

    Korte inhoud: Judy Hopps (Ginnifer Goodwin) is een konijntje met ambities. Zij wel de eerste politieagent worden onder de konijnen en Mayor Lionheart (J.K. Simmons) heeft daarvoor de deur opengezet door jongere zoogdieren toe te laten tot de ordediensten. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot en Chief Bogo (Idris Elba) begrijpt niet meteen wat ze bij de politie komt zoeken en bant haar naar de parkingmeters. Maar daar krijgt Judy te horen van een vermist zoogdier en roept hiervoor de hulp in van het straatboefje, de vos Nick Wilde (Jason Bateman). De twee moeten een team vormen wanneer blijkt dat ze het doelwit zijn geworden van een samenzwering.

    Visueel ziet de film er puik uit met knappe texturen van dons tot haren, en leuk acteerwerk van de zoogdieren. Het meest aantrekkelijke van deze animatiefilm is echter het mysterieuze verhaaltje met een leuk antagonistisch duo; een onervaren, jonge, koppige flik en een sluwe streetsmart vos. Gaandeweg zien we dat er zowel respect als bewondering is voor mekaar. Het zijn niet meteen bijzonder originele wezens zoals in Inside Out maar het werkt. Het script heeft een dramatische wending genomen van een grappige Police Academy prent naar een neo noir thriller vol mysterie en intrige. De film werd geschreven en geregisseerd door Byron Howard, Rich Moore en Jared Bush. Ook al voelen we zeker ook wel de aanwezigheid van de uitvoerende producent John Lasseter. Want laten we niet vergeten dat deze bijna twee uur durende animatiefilm de tweede langste Disney animatiefilm is sinds Fantasia (1940).

    Thematisch gaan de animatiefilm opnieuw de moralistische toer op, maar deze keer wel iets verder dan de gemiddelde animatiefilm. In Zootopia worden maar al te drieste veralgemeningen op de korrel genomen en in het licht van het islam terrorisme en de groeiende haat tegenover moslims kan deze film wel voor de jongeren verhelderend werken. In de film zien we dat verschillende roofdieren zich agressief gaan opstellen, iets waar Judy dan onbezonnen aan koppelt dat roofdieren eigenlijk nog steeds in het bezit zijn van hun predatorische instincten. Eén stap verder en je krijgt dan ook de bewering dat roofdieren eigenlijk niet te betrouwen zijn, en hiermee worden meteen heel wat roofdieren met de vinger gewezen, alsook de vos Nick.

    Toch zit er een serieuze contradictie in de film, daar waar alle hoge functies eigenlijk worden bekleed door predatoren en je in dit geval niet echt kunt spreken van een onderdrukte minoriteit. De film probeert ook een argument te maken tegen biologische determinisme en haar betoog tegen sociaal geconstrueerde vooroordelen, terwijl heel wat dieren die worden opgevoerd exact handelen volgens hun biologische kenmerken: het konijn is snel, de luiaard is lui, ... Deze animatiefilm probeert een film te zijn waar de boodschap op de voorgrond komt, maar haalt uiteindelijk wel zijn kracht in de beschrijving van de stad Zootopia en zijn kleurrijke figuren. En toch zit er ook een boodschap in voor de vrouwen in een door mannen gedomineerde wereld.

    zootopia_2016_blu-ray_pic01.jpgzootopia_2016_blu-ray_pic02.jpgzootopia_2016_blu-ray_pic03.jpg
    zootopia_2016_blu-ray_pic04.jpgzootopia_2016_blu-ray_pic05.jpgzootopia_2016_blu-ray_pic06.jpg

    Zootopia heeft zijn zwaktes, en de Disney in-jokes of de al te evidente The Godfather referenties zijn niet altijd even geslaagd. Toch is de Zootopia wereld spannend en leuk om te verkennen; de personages zijn levendig, dynamisch, en hun onderlinge relatie is vaak bijzonder tederend en ontroerend. Het is een grappige, brave film, leuk om naar te kijken en gemakkelijk om te lachen. Zootopia is ondertussen uit op DVD, Blu-ray en Blu-ray 3D met een hele resem aan extraatjes, gaande van deleted scenes and characters, tot een blik achter de schermen tijdens de voorbereiding en de productie van deze animatiefilm. En van deleted scnes gesproken, wanneer je ze allemaal bekijkt was het duidelijk dat eigenlijk de vos en niet het konijn de hoofdrol had moeten spelen en dat we uiteindelijk een veel meer donkere film hadden gehad dan deze smilie versie. De film had ook een pop-idool aangetrokken voor deze prent, met name Shakira, en ook zij verschijnt als een wulps zingend zoogdier op het einde van de film. Let wel, de film heeft ook de alternatieve titel Zootropolis.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 25 juli 2016

     

    *** Zootopia trailer ***

  • The Woods was eigenlijk een Blair Witch reboot! Hier de trailer!

    Pin it!

    En zo heeft Lionsgate ons wel een beetje beetgenomen. Op een paar weken van de release hebben ze de titel van hun horrorfilm The Woods (poster) gewijzigd. De film heet nu Blair Witch (2016). Inderdaad, de echte sequel op Eduardo Sanchez en Daniel Myrick enige echte The Blair Witch Project (1999).

    blair witch,The Blair Witch Project,Daniel Myrick,Eduardo Sanchez,Adam Wingard,The Guest,I Saw the Devil,Simon Barrett

    Korte inhoud: Het verhaal volgt een groep studenten die besluit te gaan kamperen in de bossen. Wanneer ze zich in het bos bevinden, realiseren ze zich dat ze niet alleen zijn. Er zit namelijk een duister gevaar verscholen in de bossen...

    En eigenlijk hadden we dat al een tijdje door nadat we de korte inhoud hadden gelezen van het project. De productie hield de lippen ondertussen wel stevig op mekaar maar nu hoeft er geen discretie meer te zijn. De film heeft al een persvisie gehad in de States en de eerste commentaren zijn in ieder geval lovend. En na het zien van de trailer denk ik wel dat we hier misschien wel een echte horrorprent hebben die indruk zal maken, net zoals de eerste Saw (2004) film.

    De film is in regie van Adam Wingard, die binnenkort ook de remake I Saw the Devil (2017) zal maken, gebaseerd op de Koreaanse actie thriller Ang-ma-reul bo-at-da (2010), en die eerder al indruk had gemaakt met The Guest (2014). Het script werd geschreven door Simon Barrett (The Guest). In de cast zien we Corbin Reid, Wes Robinson, Valorie Curry en Callie Hernandez.

    Toch denk ik niet dat het de eerste film zal overtreffen, die eigenlijk het pad heeft geëffend voor de found footage films, maar ook deze film is voor een groot stuk gedraaid in first-person perspectief. Uiteraard denk ik dat de kijkers wel de oorspronkelijke film gezien moeten hebben, of zelfs die eerste flauwe sequel Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000), om ten volle van deze film te kunnen genieten.

    De film begint met het vinden van een nieuwe tape op de plaats waar de crew van Heather Donahue het laatst werd gezien. Het zou blijken dat Heather nog steeds in leven is en haar broer wil met een aantal vrienden naar haar zoeken. Maar nadat ze hun kamp hebben opgezet, beginnen ze zelf in de greep te komen van 'the witch'. En deze film lijkt de grenzen te verleggen van wat iedereen zou kunnen verwachten. Op dit ogenblik weten we nog niet wanneer de film in de zalen gaat uitkomen, maar hopelijk nog ergens dit jaar.

    ***Related Post***
    14/09/2016: Blair Witch filmbespreking

     

    *** Blair Witch trailer ***

  • The Divergent Series: Allegiant (2016) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ondertussen is ook het derde deel van de Divergent trilogie verschenen op DVD en Blu-ray. Allegiant (2016) werd net zoals Insurgent (2015) geregisseerd door de Duitser Robert Schwentke en spijtig genoeg heeft hij niet geleerd uit zijn vorige teleurstelling en is deze film misschien wel de slechtste van de drie.

    allegiant_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Beatrice (Shailene Woodley) en Four (Theo James) besluiten om naar de wereld buiten het hek te reizen. Daar worden ze al snel opgenomen door mysterieuze agenten in dienst van het 'The Bureau of Genetic Welfare'. Ze ontdekken vervolgens de voor hun nog onbekende waarheid over de wereld waarin ze leven.

    Evelyn (Naomi Watts) is het nieuwe hoofd van Chicago geworden en heeft alle volgelingen van Jeanine laten verhoren en executeren. Ze verbiedt iedereen om de stad te verlaten. Toch weten Tris, Four en een paar anderen langs de beveiliging te komen en de muur rondom de stad over te steken. Niet lang daarna merken ze dat de wereld buiten de muren een radioactieve vlakte is met hier en daar meren en vervallen gebouwen. Wanneer ze de overtocht wagen komen ze een onzichtbare muur tegen die hen doorlaat. Aan de andere kant wacht hen echter een leger op.

    Ze worden vervoerd naar een bouwvallige luchthaven en ontsmet (wegens de giftige radioactieve stoffen). Daarna krijgen ze - expositie gewijs - een filmpje te zien dat uitlegt hoe vroeger een bedrijf genetische modificatie uitvoerde op mensen om hun volgende generatie iets beter te maken, maar daar kwamen ook nadelen van. De slimme en stoutmoedigen werden te arrogant en wreed. De zelfverloochenden te zelfverloochenend. De oprechten te eerlijk en ten slotte, de vriendelijken te timide en vergevingsgezind. Een grote kernoorlog of Zuiverheidsoorlog leek onvermijdelijk. Na de oorlog werd het Bureau van Genetisch Welzijn opgericht (de vereniging die hen opgenomen heeft). Daarna wordt Tris meteen gescheiden van de rest en naar het kantoor van David (Jeff Daniels) gebracht, de directeur. Hij gedraagt zich poeslief tegenover haar en vertelt alles over het experiment. Al gauw begint ze door te krijgen dat dit een apartheid is. De genetisch beschadigden (degenen die nog niet van de modificatie zijn genezen) worden door het bureau mishandelt. Ze krijgen ook te horen dat in hun stad een burgeroorlog aan het beginnen is. Een opstandelingengroep, genaamd de Loyalen willen het factiesysteem terug invoeren terwijl de factielozen het juist voor eeuwig en altijd willen stopzetten. David stuurt Peter (Miles Teller) terug naar Chicago om Evelyn over te halen om de loyalen te besmetten met het geheugenserum dat het volledige geheugen van iemand kan wissen. Wat hij haar echter niet vertelt, is dat ze daarmee niet alleen het geheugen van de Loyalen maar van de hele stad wist. Tris verzet zich volledig tegen de plannen van het bureau.

    Dit Hunger Games derivaat is eigenlijk nooit echt goed van de grond gekomen. En wat werkte in boekvorm lijkt helemaal niet te werken in filmversie. De wat onnozele dystopiaanse politiek moet wijken voor nog dwazer utopische politiek. Het lijkt of we met onafhankelijke vrijheidstrijders te maken hebben die zo snel mogelijk een revolutie willen beginnen, maar ze eindigen altijd op dezelfde plaats. The Hunger Games saga had nog een intelligente manier om autoritaire structuren in beeld te brengen en te laten evolueren, de Divergent saga herbezoekt dit thema maar weet er niets nieuws mee aan te vangen. Daarentegen is het herhaling troef van eenzelfde concept. De drie scenaristen (Noah Oppenheim, Adam Cooper en Bill Collage) slagen er maar niet in om de boeken van Veronica Roth dermate te herwerken om alles verrassend en fris te houden.

    allegiant_2016_blu-ray_pic01.jpgallegiant_2016_blu-ray_pic02.jpgallegiant_2016_blu-ray_pic03.jpg
    allegiant_2016_blu-ray_pic04.jpgallegiant_2016_blu-ray_pic05.jpgallegiant_2016_blu-ray_pic06.jpg

    Maar er schort niet alleen iets aan de plot, ook de visuele effecten zijn wat lullig en de dialogen helpen in geen geval het niveau op te krikken. En dat is allemaal wat spijtig voor het gezicht van deze franchise, Shailene Woodley. Op zich geen slechte actrice en zij heeft voor deze franchise waarschijnlijk heel wat projecten moeten afzeggen, en na 3 films is ze binnenkort (waarschijnlijk contractueel vastgelegd) nog te zien in een 4de film, Ascendant (2017), die nu al verbannen werd naar het tv-circuit in plaats van het witte doek. En dat is een beetje logisch gezien de box-office cijfers in vrije val zijn. Daar waar Divergent (2014) en de sequel beiden een kleine 300 miljoen opbrachten, werd deze Allegiant een pijnlijke flop met slechts 180 miljoen opbrengst wereldwijd, en dat met een productiebudget van 110 miljoen (+ een gelijkaardige som voor promotie en distributie). De 4de film zal dus een pak minder moeten kosten.

    The Divergent Series: Allegiant is beschikbaar op Blu-ray, DVD en Video on Demand. Bovendien is er ook een boxset, die de films Divergent, Insurgent én Allegiant bevat. De box bevat naast alle films ook pakken exclusief bonusmateriaal voor elke film en is een absolute must voor elke fan.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 22 juli 2016

    ***Related Posts***
    26/08/2015: Insurgent review
    21/08/2015: Divergent review
    01/11/2014: Shailene Woodley HQ picture gallery

     

    *** Allegiant trailer ***

  • London Has Fallen (2016) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    De eerste film, Olympus Has Fallen (2013) mocht zich dan wel nestellen in de Top 10 Worst Movie of the Year lijstjes, het werd hoe dan ook een redelijk succes met een recette van 161 miljoen dollar. De film kostte wel 70 miljoen in productiekost zonder de marketing en distributie, dus veel zullen ze er toch niet aan hebben overgehouden. Maar desalniettemin is hier de sequel, London Has Fallen (2016), en wat ons betreft maakt deze sequel kan om ook in onze 'Top 10 Worst Movies of 2016' te belanden.

    london_has_fallen_2016_poster03.jpg

    Korte inhoud: In Londen is de Britse premier onder mysterieuze omstandigheden overleden. Zijn begrafenis is een niet te missen evenement voor de leiders van de westerse wereld. Maar wat begint als het meest beveiligde evenement op aarde, verandert in een dodelijk complot om 's werelds meest machtige leiders te doden en elke bekende bezienswaardigheid in de Britse hoofdstad te vernietigen. Slechts drie mensen hebben enige hoop het te stoppen: de Amerikaanse president Benjamin Asher (Aaron Eckhart), zijn hoofd van de geheime dienst Mike Banning (Gerard Butler) en een Engelse MI-6 agent (Charlotte Riley). Maar ook vice-president Speaker Trumbull (Morgan Freeman) is van de partij.

    Gezien de Die Hard franchise zo goed als als afgeschreven is met 2 vreselijke slechte sequels (Live Free or Die Hard, A Good Day to Die Hard) en ze nu zo zot zijn om te willen uitpakken met een van de pot gerukte Die Hard Year One prequel (alsof iemand interesse zou hebben in een jonge John McClane), profiteert Millennium Films te scoren met hun eigen versie van John McClane. En Liam Neeson heeft ondertussen voldoende bewezen dat er geen leeftijd staat op actiehelden. En laten we eerlijk zijn dat we liever deze sequel zien dan een Die Hard prequel, maar het was spijtig genoeg toch wel een zware tegenvaller.

    De dialoog is tenenkrullend slecht, alsof het script werd geschreven door een puber zonder script ervaring. De F-bommen zijn in ieder geval in overvloed aanwezig, en de wijze waarop de agenten van de geheime dienst de president aanspreken heeft weinig blijk van ook maar de minste research naar het taalgebruik van het personeel tegenover hun overste. En ik kan me niet ontdoen van het gevoel dat de acteurs beseffen in welke lichtvoetige film ze aan het spelen zijn, veel complexiteit of verfijning wordt niet gelegd in hun vertolking. De plot is slecht uitgewerkt, onevenwichtig en eigenlijk nooit echt spannend. Je hebt ook de indruk dat de terroristen met duizenden zijn komen opdraven, ook al waren er "draconische veiligheidsmaatregelen" in Londen. Begrijpen wie begrijpen kan. De flaters zijn zelfs van het Trump niveau waarin wordt verwezen naar drone-aanvalen die door de G8 zouden zijn gestuurd. De G8 is een politiek-economische intergouvernementeel forum die zich in geen enkel geval bezig houdt met militaire activiteiten, laat staan dat ze een eigen leger hebben. En ja hier hebben 4 scenaristen op zitten werken (Creighton Rothenberger, Katrin Benedikt, Christian Gudegast en Chad St. John).

    De cgi ziet er niet meteen geweldig uit, maar dat zag er al niet goed uit in de eerste film, dus op z'n minst blijven ze consistent. London Has Fallen had een productiebudget van 60 miljoen dollar en bracht zowat 200 miljoen op wereldwijd, wat toch een aanzienlijk bedrag is. Paris Falling Down zit dus zeker nog binnen het bereik. De regie van London Has Fallen is in handen van de Zweed Babak Najafi, die met deze film zijn eerste grote mainstream film maakt, en hopelijk ook zijn laatste, wat veel bakte hij er niet van.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 20 juli 2016

     

    *** London Has Fallen trailer ***

  • Maryland met Matthias Schoenaerts wordt opgepikt in de States

    Pin it!

    Heeft iemand deze film met Matthias Schoenaerts gezien? Het gaat om Maryland (2015), ook gekend onder de naam van Disorder, in regie van de Française Alice Winocour (Augustine). De film werd vertoond op het filmfestival van Oostende (waar eigenlijk geen kat naar toe gaat) en nadien in de Belgische zalen op 30 september 2015. Maar deze prent is toch ontglipt aan onze radar. Wel na lang onderhandelen heeft de film dan uiteindelijk ook een Amerikaanse release beet.

    maryland,matthias schoenaerts,disorder,diane kruger,alice winocour,percy kemp,robocop

    Korte inhoud: Vincent Loreau (Matthias Schoenaerts), een Franse Special Forces soldaat, is net teruggekeerd uit Afghanistan. Hij lijdt aan posttraumatische stressstoornis en op dit moment is hij niet geschikt om opnieuw te gaan vechten. Hij neemt een baan aan als veiligheidsagent bij de luxe villa van een Libanese zakenman, Imad Whalid (Percy Kemp), - aan de Côte d’Azur - waar een gala-avond plaatsvindt. De volgende dag moet Imad onverwacht op zakenreis naar Genève en Vincent aanvaardt de opdracht om over zijn vrouw Jessie (Diane Kruger) en zoon te waken voor een periode van 48 uur. Hij wordt al snel ondergedompeld in haar privé-leven. Vincent lijkt zich steeds meer te verliezen in paranoia. Tenzij hij gelijk heeft, en het gevaar inderdaad zeer reëel is...

    En gezien de Amerikaanse release is er ook een nieuwe filmposter verschenen en lijkt meteen al iets meer charisma te hebben dan deze nietszeggende vorige poster. De film die werd vertoond op Cannes, maar geen enkele prijs in ontvangst mocht nemen in alle festivals waar de film genomineerd was, wordt toch door de pers op handen gedragen. De film heeft een 82% op Rotten Tomatoes en dat is een gigantisch grote score.

    Matthias is een intense acteur en ook in deze prent lijkt hij het beste van zichzelf te geven. Hij wordt tevens bijgestaan door één van de betere actrices van het moment. Matthias is niet alleen intens, hij heeft een immens acteervermogen en kan eigenlijk heel veel zaken aan; van thrillers (The Drop, Rundskop) en drama (Rust and Bone) tot komedies (de Vlaamse serie Duts). Dat deze film ons compleet is ontgaan is heel bizar want een film met Schoenaerts is meestal een film van een zeker niveau. Ik herinner me nog de weigering van de acteur om de rol te spelen in RoboCop (2014), achteraf beken was het uiteindelijk de juiste beslissing.

    maryland_disorder_pic02.jpgmaryland_disorder_pic03.jpgmaryland_disorder_pic01.jpg

    Het leuke aan deze trailer, ondanks dat er bijna geen dialoog is en alles zwaar lijkt te steunen op atmosfeer, lijkt de film heel wat te vertellen van het verhaal. Het is een uiterst efficiënte trailer, maar misschien hebben ze opnieuw misschien iets teveel van het verhaal willen vertellen. Het meest bizarre is dat de film zo goed als geen marketing heeft gehad, en wanneer je de trailer bekijkt zie je meteen dat er toch wel heel veel commercieel appeal is. De Amerikaanse release valt op 12 augustus, laten we hopen dat de film succes heeft en dat het alsnog een wijde release zal krijgen. En wie weet wordt Matthias zo groot dan Barbara Broccoli hem zal opmerken en overwegen voor de rol van James Bond. Matthias vind ik geknipt voor die rol!!

     

    *** Maryland / Disorder trailer ***

  • The Gift (2015) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Vrijwel iedereen heeft al wel eens de ongemakkelijke situatie meegemaakt waarbij iemand je aanspreekt en beweert je te kennen maar jijzelf de persoon niet meteen kan plaatsen. Meestal blijft het bij een eenmalige zeer gênante vertoning, maar wat als de persoon die je tegenkomt je blijft achtervolgen? Dat is het basisgegeven van The Gift (2015), een spannende psychologische wraakthriller.

    the gift,joel edgerton,jason bateman,rebecca hall

    Korte inhoud: Het koppel Simon (Jason Bateman) en Robyn (Rebecca Hall) verhuist van Chicago naar Simons thuisstreek Californië vanwege de nieuwe job van Simon. De twee hopen daar gauw een eerste kindje te mogen verwelkomen. Terwijl Simon carrière maakt, blijft binnenhuisarchitecte Robyn thuis om het huis in te richten. Tijdens een koopjacht voor spulletjes voor hun prachtige nieuwe huis komen ze Gordon ‘Gordo’ Mosely (Joel Edgerton) tegen. Gordo stelt zichzelf voor als een oude schoolvriend van Simon maar helaas herkent Simon hem niet meteen.

    Na een paar bezoekjes van de man begint Simons geheugen echter langzaam terug te komen. Ondertussen heeft Gordo het koppel al overladen met allerlei kadootjes, gaande van spray om de vele vensters te poetsen tot dure vissen voor hun vijvertje. De vreemde man dringt zich steeds meer op aan het koppel totdat Simon het welletjes vindt. Hij vindt Gordo’s gedrag niet meer normaal en besluit het contact met de man te verbreken.

    Dan verdwijnt plots hun hond Mr Bojangles. Simon en Robyn zijn er rotsvast van overtuigd dat Gordo er iets mee te maken heeft. Even later krijgt het koppel een brief van Gordo met excuses en een zin die refereert naar een gebeurtenis uit het verleden van Simon en Gordo. De nieuwsgierigheid van de ondertussen zwangere Robyn is gewekt en ze gaat graven in het verleden van haar man.

    The Gift deed mij meteen denken aan de Franse film Harry un ami qui vous veut du bien uit 2000. Ook in deze film dringt een vreemdeling met een geheime agenda zich op aan een koppel dat door de gebeurtenissen steeds verder uit elkaar drijft. Beide films moeten het ook hebben van de onderhuidse psychologische spanning en niet van typische thrillerschrikeffecten.

    Het zou me dus niet verbaasd hebben moest The Gift gebaseerd zijn op de Franse film, maar volgens Imdb is het scenario van The Gift origineel geschreven door Joel Edgerton. Edgerton is trouwens ook de regisseur, producent én speelt de rol van Gordo. Het is Edgertons regiedebuut en hij brengt het er niet onaardig vanaf. Van in het begin voel je dat er gevaar dreigt en Edgerton laat dit een tijdje onder de oppervlakte borrelen omdat je er niet precies de vinger op kunt leggen wat er precies aan de hand is met Gordo.

    De spanning neemt geleidelijk toe en er vallen regelmatig een paar lijken uit de kast. Zo blijkt Simon in het verleden niet de aardige man te zijn zoals hij aanvankelijk overkomt. Als kijker sta je ongeveer in de schoenen van Robyn, samen met haar ontdekt je geleidelijk wat er speelt tussen Simon en Gordo.

    Simon wordt gespeeld Jason Bateman, een prima keuze voor deze rol. Bateman is vooral bekend van zijn meer komische rollen en heeft een onschuldig voorkomen, maar kan ook de scherpe kantjes van Simon aan de kijker overbrengen. De transformatie van het personage wordt door Bateman goed gespeeld. Rebecca Hall is Robyn, een rol die vooral dient als speurneus en gids voor de kijker. Haar rol is iets minder sterk uitgewerkt dan die van de mannelijke hoofdpersonages maar Hall weet er toch nog iets van te maken.

    the_gift_2015_blu-ray_pic01.jpgthe_gift_2015_blu-ray_pic02.jpgthe_gift_2015_blu-ray_pic03.jpg

    En regisseur Edgerton speelt zoals gezegd Gordon Mosely. Edgerton balanceert met zijn vertolking voortdurend op de dunne lijn die zijn personage hetzij meelijwekkend hetzij creepy maakt. In sommige scènes wil je het liefst zo snel mogelijk de deur voor Gordo’s neus dichtgooien omdat je voelt dat hij gevaarlijk is, in andere scènes lijkt Gordo alleen maar een beetje wereldvreemd en vooral heel erg eenzaam. Knap hoe Edgerton lang die dualiteit kan vasthouden.

    Het mysterie rond Gordo wordt langzaam opgebouwd en het psychologische spel tussen de twee oude klasgenoten zet de kijker meermaals op het verkeerde been. De uiteindelijke ontknoping is onverwacht maar wel volledig in lijn met de rest van de film. Het einde kan overigens op verschillende manieren geïnterpreteerd worden zodat je na het bekijken van The Gift de film nog even kan laten bezinken.

    Kortom, The Gift is een goedvertolkte, vrij spannende psychologische thriller die vooral Joel Edgerton in de kijker zet als multi-talent. De DVD en Blu-ray zijn inmiddels verkrijgbaar, daarop staan helaas geen extra’s wat wel jammer is want hoe vaak is de regisseur, scenarist, producent en hoofdrolspeler een en dezelfde persoon? Daar had vast een boeiende audiocommentaar in gezeten.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 16 juli 2016

     

    *** The Gift trailer ***

    Categories: Review 1 comment
  • 10 Cloverfield Lane (2016) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Regisseur J.J. Abrams verraste 8 jaar geleden, ondanks het shaky camerawerk om van te kotsen, met de niet onaardige Cloverfield (2008). Het was een’found footage’-spektakel prent over een reuzenhagedis die terreur zaait in New York. Nu komt de superproducent met 10 Cloverfield Lane (2016), geen vervolg, maar zeker een film die ’spiritueel verwant’ is aan de monsteravontuur.

    10 Cloverfield Lane,jj abrams,cloverfield,Mary Elizabeth Winstead,John Goodman,Dan Trachtenberg,Damien Chazelle,Josh Campbell,Matthew Stuecken

    Korte inhoud: De jonge vrouw Michelle (Mary Elizabeth Winstead) wordt wakker na een ernstig auto-ongeluk. Ze bevindt zich in een kelder en vreest dat ze ontvoerd is. Maar haar ontvoerder - de zogenoemde Doomsday Prepper Howard (John Goodman) - beweert juist dat hij haar leven heeft gered van een gigantische chemische aanval en de buitenwereld onbewoonbaar is. Ze kan en wil dit niet geloven en vanaf dat moment staat haar leven in het teken van ontsnappen, ongeacht de verschrikkingen die haar buiten staan te wachten.

    De regisseur van dienst, die dit onheilsspellende kat-en-muisspel in beeld heeft gezet, is de debuterende Dan Trachtenberg. Ik ben in ieder geval wel tevreden dat het geen sequel is, want een herhaling van de eerste film had een slecht idee geweest. Eigenlijk had Damien Chazelle de film moeten regisseren maar toen kreeg hij de kans om Whiplash (2014) te maken, en kwam deze Cloverfield in andere handen terecht.

    En tot onze grote verbazing is deze film ook veel beter dan de eerste Cloverfield film. Het verhaal werd ook ontwikkelt als een standalone genaamd The Cellar, geschreven door Josh Campbell en Matthew Stuecken. De prent is ook een soort claustrofobische Twilight Zone film te zijn, met een slim script die psychologische horror weet te mengen met een supernatural karakter, in een strakke en zelfverzekerde regie. Het feit dat het ook een beginnende regisseur is die gesteund is door een geoliede machine en een serieus productiebudget, maakt dit echt wel een verrassende prent. Het enthousiasme van de regisseur druipt van elk frame af.

    10_cloverfield_lane_2016_blu-ray_pic01.jpg10_cloverfield_lane_2016_blu-ray_pic02.jpg10_cloverfield_lane_2016_blu-ray_pic03.jpg

    En ook al heeft deze Cloverfield weinig te maken met de eerste film, bezit het toch een gelijkaardige schrikwekkende toon, beide met de focus op de karakters en een vleugje science-fiction. Het meest fascinerende is dat het de kijker meermaals in de maling neemt, zelfs mensen met een zware filmbagage. Maar ook de twee hoofdacteurs zitten heerlijk in hun rol. Mary Elizabeth Winstead speelt een uiterst herkenbare rol en ook al krijgt ze geen Award-winnende scenes zet ze hier toch wel een sterke vertolking neer. Maar ook Goodman is verrassend goed, in een mengeling tussen een geloofwaardig goedaardig karakter en een psychopaat, afhankelijk van de scène. Het einde van de film zal misschien een deel van de kijkers teleurstellen, ik vond het eigenlijk wel een mooi slot.

    De DVD en Blu-ray van 10 Cloverfield Lane is vanaf 27 juli 2016 beschikbaar. Op de Blu-ray vinden jullie de audio-commentaar van de regisseur en producer J.J. Abrams, naast heel wat making of filmpjes en uitleg over deze wat bizarre spin-of. En ook al heeft deze film eigenlijk weinig te maken met Cloverfield is er ook een Cloverfield-box verschenen.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 15 juli 2016

     

    *** 10 Cloverfield Lane trailer ***

  • The Witch (2015) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Film met bezeten mensen die zich tegen elkaar keren hebben we al vele malen gezien, maar met The Witch (2015) heeft regisseur en scenarist Robert Eggers hier met zijn independent debuutfilm toch iets heel anders heeft gemaakt, en het resultaat is bijzonder geslaagd.

    the_witch_2015_poster.jpg

    Korte inhoud: New England, 1630. William (Ralph Ineson) en Katherine (Kate Dickie) leiden samen met hun vijf kinderen een toegewijd christelijk leven. Hun huis is gelegen aan de rand van een ondoordringbare wildernis. Wanneer hun pasgeboren zoon op mysterieuze wijze verdwijnt en de oogst ook nog eens mislukt, lopen de spanningen binnen het gezin zeer hoog op. Het verhaal wordt verteld door Thomasin (Anya Taylor-Joy), de teenage dochter. The Witch is een angstaanjagend portret over een gezin dat ten onder gaat aan hun eigen angsten en hen een makkelijke prooi maakt voor een nog groter kwaad.

    Het is op zich wel een beetje een betere versie van The Village (2004) met een iets minder teleurstellende afwikkeling. Het verhaal speelt zich af in het vroegere New England, regio in het uiterste noordoosten van de Verenigde Staten, 30 jaar vóór de Heksenprocessen van Salem in 1692, waarbij achttien mensen werden opgehangen of ter dood gefolterd op beschuldiging van hekserij, alsook een gerechtsdienaar die weigerde nog meer beschuldigden op te sluiten. Onder de negentien slachtoffers bevonden zich zes mannen. De meerderheid waren oudere arme vrouwen.

    Verschillende elementen komen The Witch aan bod, zoals de religie die hier toch wel vanuit een minder vredelievend perspectief wordt benaderd. Alles draait rond schaamte, ellende en de vrees voor het eeuwige hellevuur; bijgeloof is dan ook nooit ver weg. De natuur is dreigend. De bossen zijn gevaarlijk, maar zelfs de dieren in de boerderij lijken slechte bedoelingen te hebben. En de natuur lijkt samen te zweren tegen de familie in de vorm van slechte oogsten en een slechte jacht, en deze mislukking komt zwaar aan voor de vader. En in het midden van dit alles, hebben we Thomasins ontluikende seksualiteit die door de dopelingen gezien wordt als een vreemde verleiding en mogelijk zelfs een bedreiging.

    De film werd vertoond op het Sundance filmfestival en kreeg heel wat lovende kritieken. Het werd zelfs een favoriet van het filmfestival, en de regisseur kreeg de 'Directing Award'. De film biedt een uitstekende mix van een familie-psychodrama en een akelige horrorprent dat uitpakt met de meest vreemde en schokkende taferelen. De recreatie van New England van de 17e eeuw is ook bijzonder geslaagd voor een film die is gemaakt met een relatief klein budget op een recordtijd van 25 dagen. De akelige muziekscore is van de hand van Mark Korven en de knappe fotografie komt van Jarin Blaschke.

    the_witch_2015_blu-ray_pic02.jpgthe_witch_2015_blu-ray_pic03.jpgthe_witch_2015_blu-ray_pic01.jpg

    Op 20 juli 2016 verschijnt The Witch: A New England Folk Tale op DVD en Blu-ray met spijtig genoeg bitter weinig extraatjes, maar de film op zich kan volledig op eigen benen staan. En als de horror-auteur Stephen King als liet optekenen dat hij opgeschrikt was door The Witch heb je geen extra reclame meer nodig. Ik geef nog even mee dat we hier geen scope formaat hebben maar het wat bizarre formaat van 1.66:1, een oud formaat die ook wel aansluit bij het periode-karakter van de film.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 14 juli 2016

    *** The Witch trailer ***

  • The 5th Wave (2016) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Met The 5th Wave (2016) krijgen we na o.a. Twilight, The Hunger Games, Divergent en The Maze Runner opnieuw een tienertrilogie voorgeschoteld. Deze keer zijn het buitenaardse wezens die de aarde bedreigen en is het Chloë Grace Moretz die de heldin mag uithangen. Toch valt The 5th Wave beter mee dan de recensies doen uitschijnen. Enkel het scenario is niet altijd overtuigend maar dat wordt deels goedgemaakt door de vertolkingen en de spannende actie die de vaart erin houdt.

    the_5th_wave_2016_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Cassie Sullivan (Chloë Grace Moretz) is een doodnormale tiener – dat zegt ze overigens zelf aan het begin van de film. Ze woont samen met haar ouders Oliver (Ron Livingston) en Lisa (Maggie Siff) en haar broertje Sam (Zachary Arthur), heeft stiekem een oogje op medestudent Ben Parish (Nick Robinson) en trekt met haar vriendin Lizbeth (Gabriela Lopez) naar hippe feestjes.

    Daar komt echter verandering in wanneer een mysterieus vliegend object door de atmosfeer breekt en rond de aarde begint te cirkelen. Niemand weet wat het ding is, vanwaar het komt of wat de bedoeling is. Maar wanneer plots alle stroom op aarde uitvalt (‘the first wave’), wordt duidelijk dat het ding niet in vrede komt. In de tweede golf is er een gigantische aardbeving waardoor enorme tsunami’s het land overspoelen en in de derde golf breekt vogelgriep uit. Zwakkere mensen worden zo uitgeroeid en de overlevers troepen samen in zelfgemaakte kampen.

    Ook Cassie en haar overgebleven familie komen in een dergelijk kamp terecht. Daar horen ze van het Amerikaanse leger onder leiding van kolonel Vosch (Liev Schreiber) over ‘the fourth wave’. Hierin nemen de aliens de gedaante aan van mensen en wordt het dus aartsmoeilijk om de strijd tegen hen op te nemen. Alle kinderen en jongeren worden meegenomen naar de legerbasis om de strijd tegen de aliens aan te gaan, bij kinderen is het volgens Vosch makkelijker om het onderscheid mens–alien te maken. Door een stom incident worden Cassie en Sam van elkaar gescheiden, maar Cassie zal er alles aan doen om haar broertje terug te vinden, ook al begint ondertussen de vijfde golf.

    The 5th Wave is een actiefilm waarin buitenaardse wezens het nog maar eens op onze aarde gemunt hebben. Want ondanks de opwarming van de aarde, natuurrampen en het gat in de ozonlaag blijft de aarde in de filmwereld een bijzondere aantrekkingskracht uitoefenen op buitenaardse wezens. Die het overigens niet nalaten om steeds als symboolwaarde eerst onze famous landmarks te vernietigen. Zo moet in The 5th Wave o.a. The Tower Bridge eraan geloven.

    Nieuw is het dus allemaal niet wat The 5th Wave de kijker voorschotelt, maar toch is dit helemaal geen slechte film. Of althans niet zo slecht als de meeste critici en websites ons willen doen geloven. Mij heeft deze film alleszins niet verveeld en buiten de typische clichés die je er in dit soort film standaard moet bijnemen, zat het geheel best nog wel goed in elkaar en in de doelgroep van young adults zal The 5th Wave nog wel scoren.

    De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Rick Yancey uit 2013 dat ondertussen in meer dan 30 talen is vertaald en een New York Times Bestseller werd. Het vervolg, ‘The Infinite Sea’ kwam uit in 2014 en het laatste deel ‘The Last Star’ verscheen in mei 2016. Omdat The 5th Wave niet de grote blockbuster werd waarop Columbia Pictures had gehoopt (met 35 miljoen dollar opbrengt voor een budget van 38 miljoen), is het nog niet duidelijk of de andere delen ook verfilmd worden.

    Chloë Grace Moretz draagt zowat het volledige gewicht van de film en doet dat zeker niet slecht. Ondanks haar jeugdige leeftijd – ze is geboren in 1997 – heeft Moretz al heel wat filmervaring. Zo maakte ze haar debuut in 2004 en via gastrollen in o.a. “Desperate Housewives" en “30 Rock" brak ze in 2010 door met Kick-Ass. Moretz is een ideale combinatie van kwetsbaarheid en stoerheid en is na Jennifer Lawrence in The Hunger Games een nieuwe heldin waar de (vrouwelijke) young adultgeneratie zich mee kan vereenzelvigen.

    the_5th_wave_2016_blu-ray_pic01.jpgthe_5th_wave_2016_blu-ray_pic02.jpgthe_5th_wave_2016_blu-ray_pic03.jpg
    © 2016 Columbia Pictures Industries, Inc.

    De rest van de cast bestaat voornamelijk uit jonge acteurs. Zachary Arthur overtuigt als jongere broertje van Cassie, Nick Robinson en Alex Roe mogen strijden voor het hart van Cassie en bij de volwassenen zien we bekende koppen als Liev Schreiber en Maria Bello. Regisseur van dienst is J Blakeson die in 2009 zijn langspeelfilmdebuut maakte met het onderschatte The Disappearance of Alice Creed.

    Het grootste probleem van The 5th Wave is dat de film halverwege een romantische verhaallijn wil bewandelen. Zolang Cassie op zoek is naar Sam en rennend, vechtend en schuilend door het weggevaagde landschap doolt en de film volop de actiekaart trekt, geloof je wat er gebeurt. Wanneer Alex Roe zijn opwachting maakt als Evan Walker slaat de balans door naar romantische film en de makers zijn er niet in geslaagd beide genres succesvol tot een geheel te maken. Laten we hopen dat Cassie Sullivan in de rest van de trilogie meer Katniss Everdeen dan Bella Swan is.

    The 5th Wave verveelt niet, maar blijft ook iets te veel aan de oppervlakte om een hogere quotering te rechtvaardigen. Zo krijgen we geen antwoord op vragen als ‘wie zijn die aliens’ en vooral ‘wat komen ze doen’. Maar misschien komen deze antwoorden nog wel in de volgende delen, als ze er komen. De blu-ray van The 5th Wave ligt inmiddels in de winkelrekken. Daarop vind je enkele extra’s zoals o.a. een audiocommentaar van regisseur J Blakeson en Chloë Grace Moretz, bloopers, een feature waarin Zachary Arthur de filmset verkent en een blik achter de schermen.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 12 juli 2016

     

    *** The 5th Wave trailer ***

  • Person of Interest seizoen 4 op Blu-ray en DVD

    Pin it!

    Het vierde seizoen van "Person of Interest" van Jonathan Nolan is uit op DVD en Blu-ray en gezien we hier het eerste , tweede en derde seizoen hadden besproken, wilden we dit vierde deel ook eens in de aandacht brengen. En ondertussen is het 5de seizoen ook al op antenne geweest.

    person_of_interest_season_4_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: De kwaadwillige Samaritan gaat online in seizoen vier. De wachters zijn nu zelf doelwitten geworden. Reese (Jim Caviezel), Finch (Michael Emerson), Shaw (Sarah Shahi) en Root (Amy Acker) nemen ter bescherming een nieuwe identiteit aan, maar zij en NYPD-detective Fusco (Kevin Chapman) dreigen ontmaskerd te worden terwijl ze de beschermingsmissies van The Machine uitvoeren.

    Het meest verrassende aan deze serie is dat het ondanks zijn afschuwelijk repetitief karakter toch best genietbaar is. De serie staat in onze Top 50 en daar is toch wel een reden voor. Het blijft trouw aan zijn concept maar zorgt toch constant voor de nodige intrige en spanning om alles draaiende te houden. In dit seizoen is de crew zelf de target geworden door kwaadwilligen, maar dit belet niet om nog steeds mensen te redden. The Machine uit de eerste seizoen lijkt nu compleet vervangen door het Samaritan systeem ontwikkeld door Decima, een virtuele intelligentie die een stap verder zet is het opsporen van bedreigingen. Finch vreesde dat het systeem te gevaarlijk was mocht het in de verkeerde handen vallen, en is nu zelf een target geworden. Maar Team Machine ligt nog niet in de touwen en maakt zich klaar voor een tegenaanval.

    person_of_interest_season_4_blu-ray_pic01.jpgperson_of_interest_season_4_blu-ray_pic02.jpgperson_of_interest_season_4_blu-ray_pic03.jpg

    Het eerste seizoen was eigenlijk interessant maar nooit echt opmerkelijk. De serie is vreemd genoeg pas echt van de grond gekomen in seizoen 3, en dit hebben de makers begrepen en zijn op dat elan verder gegaan. Ook al hadden ze hier een risico genomen door op de reset knop te duwen en een nieuwe Wereld Orde had voorgesteld: Panopticon. Panopticon, de naam van de eerste episode, stampt af van de Griekse reus Panoptes met zijn honderden ogen, en verwijst naar de filosoof-econoom Jeremy Bentham die het had over een systeem waarbij 1 gevangenisbewaarder al de gevangen in het oog kon houden. De term panopticum identificeert een systeem waar alle burgers onopgemerkt onder constante en altijd aanwezige surveillance komen te staan. Een surveillance staat. En meer dan ooit biedt dit seizoen een interessante kijk op een dergelijk verontrustend systeem, die er noodgedwongen komt ten gevolge van terrorisme.

    De DVD en Blu-ray van Person of Interest seizoen 4 is ondertussen uitgekomen met heel wat extraatjes, gaande van making of filmpjes, 2014 Comic Con Q&A, een gag-reel en een apart filmpje over de muziek in de tv-serie.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 11 juli 2016

     

    *** Person of Interest season 4 trailer ***

  • Zoolander 2 (2016) *½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Een film die me helemaal koud liet was deze Zoolander 2 (2016), een sequel 15 jaar na datum. Ik vroeg me af of het huidige publiek uiteindelijk storm zou lopen voor een vervolg op een smaakloze fashion spoof. De film had veel goede bedoelingen met zijn kritiek op de pop-cultuur en het artificiële modewereldje, maar de uitwerking liet toch wat de wensen over.

    zoolander,zoolander 2,ben stiller,Owen Wilson,Will Ferrell,Justin Theroux,John Hamburg,Nicholas Stoller,Benedict Cumberbatch,Justin Bieber,Ariana Grande,Demi Lovato,penelope cruz,Kristen Wiig,Kim Kardashian,Kanye West,Olivia Munn

    Korte inhoud: In 'Zoolander 2' keert Derek Zoolander (Ben Stiller), 's werelds knapste model aller tijden, terug. Nu, dik tien jaar later, is hij aardig aan lager wal geraakt. Net als zijn voormalige concurrent Hansel (Owen Wilson) overigens, met wie hij zich nu bespottelijk laat maken in goedkope tv-shows. Hun kansen keren als interpol een beroep op ze doet: Zoolander en Hansel moeten andermaal modegod en superschurk Mugatu (Will Ferrell) zien in te rekenen.

    Ik heb het altijd wat spijtig gevonden dat de twee hoofdfiguren waren afgeschilderd als de Dumb & Dumber van de modewereld, en de humor voornamelijk beperkt werd tot het trekken van gekke bekken. En ook deze sequel slaat dezelfde weg in, enkel spijtig dat geen enkele grap overkomt. De film werd opnieuw geregisseerd door Ben Stiller en hij heeft ook aan het scenario geschreven, naast Justin Theroux en John Hamburg, die ook al een aandeel hadden in de originele film. Scenarist Nicholas Stoller is de enige nieuwkomer die niet meteen een meerwaarde bleek te zijn voor deze komedie en het op geen enkel moment relevant kon maken voor de huidige generatie. Of dat hij dat de jongeren nog zot waren op Justin Bieber?

    Toch blijf ik het opmerkelijk vinden dat er zoveel sterren in de casting zitten, gaande van figuren als Benedict Cumberbatch, pop-idolen Justin Bieber, Ariana Grande en Demi Lovato (pics ). Daarnaast zien we ook Penélope Cruz (pics ) en Kristen Wiig. Zelfs Kim Kardashian en Kanye West zijn van de partij, alsook Olivia Munn (pics ).

    De film begint met een actie-scène waarin pop-idool Justin Bieber wordt doorzeefd met kogels. Je zou denken dat hier veel mensen met plezier zouden naar kijken, maar de scene zit er zo dik op dat alle humor in de kiem versmoord wordt. Op het einde geeft Bieber nog een selfie naar zijn Beliebers, met de vette knipoog dat hij zichzelf toch niet zo serieus neemt en hij best wel gevoel voor humor heeft. De wereld is zo saai, maar gelukkig kunnen we de sleurt doorbreken met narcistische kiekjes van ons eigen op de voorgrond, al dan niet met een glossy photoshop bewerking. Het eigen persoontje als pop-idool. Opnieuw een mogelijk interessant uitgangspunt, maar de film moet het voornamelijk hebben van het opvoeren van excentriekelingen en biedt op geen enkel moment een interessante filosofische invalshoek.

    zoolander_2_2016_blu-ray_pic01.jpgzoolander_2_2016_blu-ray_pic02.jpgzoolander_2_2016_blu-ray_pic03.jpg
    zoolander_2_2016_blu-ray_pic04.jpgzoolander_2_2016_blu-ray_pic05.jpgzoolander_2_2016_blu-ray_pic06.jpg

    De sequel lijkt gemaakt door een bende nitwits die denken dat je geen origineel script van doen hebt, wanneer je alles gewoon 'bigger' maakt. Meer actie, meer sterren, grotere sets, ... en deze camp-explosie zal wel zijn publiek vinden...wel het pakte anders uit. De film had een productiebudget van 50 miljoen dollar (+ een equivalent aan promotiekosten) en haalde wereldwijd slechts 56 miljoen dollar op. Het idee dat Ben Stiller te filmen met een duck face zou volstaan om het publiek plat te krijgen is niet gebeurd. Ik ben geen immense fan van Will Ferrell, maar af en toe kan hij me toch aan het lachen brengen. In deze film...niks. Zelfs geen glimlach.

    De DVD en Blu-ray van Zoolander 2 komt uit op 20 juli 2016 met een pak extraatjes gaande van fake spotjes tot making of filmpjes. Weliswaar geen audio-commentaar, maar wat had je moeten vertellen over zoiets oppervlakkig. Er is ook een double feature editie beschikbaar met de twee Zoolander films voor de echte fans.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 10 juli 2016

     

    *** Zoolander 2 trailer ***

  • Rob Zombie's horrorprent 31 zal je laten schreeuwen

    Pin it!

    Horror-regisseur Rob Zombie heeft met zijn 31 (2016) een nieuwe film klaar die na veel lobbywerk uiteindelijk nog een R-rating kreeg in plaats van het gevreesde NC-17. Bij een R-rating mogen kinderen de film alsnog zien met begeleiding van een ouder, bij een NC-17 mag je simpelweg niet binnen als je niet ouder bent dat 16. En dat verschil voel je aan de kassa. Toch lijkt de trailer echt wel de trashy toer op te gaan.

    31_rob_zombie_2006_poster.jpg

    Korte inhoud: Vijf werknemers van het carnaval worden op de dag voor Halloween ontvoerd. Vervolgens worden ze vastgehouden op een grote plaats bekend als Murder World. Ze hebben 12 uur om een moorddadig spel genaamd 31 te overleven. In het spel zijn er moordlustige maniakken verkleed als clowns, The Heads, die hen opjagen.

    Je bent fan of je kan zijn werk niet uitstaan, maar één ding is zeker, Rob Zombie weet als geen ander hoe hij gruwel in beeld moet zetten. Spijtig genoeg mist hij vaak een goede scenarist die zijn werk tot een hoger niveau kan tillen. Laten we hopen dat deze prent al even ambitieus is dan The Lords of Salem (2012) of intens als The Devil's Rejects (2005). In schril contrast met veel andere horrorfilms hebben we in de films van Rob Zombie meestal wel heel herkenbare en eigenaardige karakters in plaats van cliché karakters.

    De film zou je kunnen zien als Rob's interpretatie van The Running Man (1987) met wat lijkt op een vleugje van Stanley Kubrick's Eyes White Shut (1971) en ook een beetje de ciltfilm The Rocky Horror Picture Show (1975). In cast cast zien we interessante acteurs opduiken zoals Richard Brake, Elizabeth Daily, Malcolm McDowell, Sheri Moon Zombie, Meg Foster, Sandra Rosko en Torsten Voges.

    Ondanks het vele bloed op het scherm is Rob Zombie echt wel een acteurs-regisseur. Rob heeft geen schrik om risico's te nemen. Neem nu de casting van Meg Foster in een belangrijke rol, dat zie ik niet veel regisseurs doen in zo'n een dure horrorfilm. Hij weet hoe hij het beste uit zijn acteurs moet halen en geeft hen voldoende vrijheid om uit te blinken met hun personage. En dat is misschien ook wel het probleem dat veel horrorfans hebben met zijn films, het zijn meestal wel halve hybrid films met ofwel veel drama of actie. Deze lijkt een horror/actiefilm te worden, en de regisseur maakt de beste films wanneer hij materiaal die hij zelf heeft bedacht moet verfilmen. In september komt de film uit in de States, laten we hopen ook spoedig bij ons.

     

    *** 31 trailer ***

  • Top 10 box-office flops van 2015

    Pin it!

    Wat is een filmflop? Wel, wanneer een film er niet in slaagt zijn investeringen compleet terug te verdienen, kan men spreken van een commerciële mislukking of flop. Soms is het mogelijk dat merchandising- en home video/DVD/Blu-ray-opbrengsten er toch voor zorgen dat de film commercieel met een positief saldo eindigt (cf. Waterworld, Showgirls,...), maar in deze lijst houden we alleen maar rekening met de wereldwijde bioscooprecettes.

    Waarom post ik mijn Top 10 Box-Office Flop van 2015 lijst pas in juli? Wel, voor de simpele reden dat heel wat films die in 2015 zijn uitgekomen vaak een uitgestelde release hebben in het buitenland. Bijgevolg zijn de meeste lijstjes die je kan vinden eigenlijk onnauwkeurig. Zo wordt Self/Less (2015) vaak hoog aangeschreven als één van de grootste flops van 2015, maar in wezen had de film een klein budget (26 miljoen dollar) en bracht toch nog 30 miljoen dollar op wereldwijd. Volstaat dit om uit de kosten te komen? Absoluut niet. Deze film heeft ongeveer 50 miljoen gekost inclusief marketing kosten. Maar 20 miljoen in het rood is verre van de 10 grootste flops van 2015.

    En dit is meteen ook de reden waarom er bijna nooit binnenlandse films in de lijst zetten. Belgica (2016) kwam dit jaar uit maar het is nu al duidelijk dat het een gigantische flop is geworden. Maar gezien het minuscuul kleine budget zal deze film nooit worden opgenomen in een Top 10 grootste box-office flops, of we zouden ons moeten beperken tot een Belgische lijst. Maar het probleem hierbij is dat de cijfers niet transparant zijn. Kinepolis, die ook fungeert als distributeur, pakt alleen uit met goed nieuws, maar zwijgt wanneer de film geen volk kan trekken. Dat kan ook gezegd worden van Belga of andere Belgische distributeurs. Er zijn nu eenmaal heel weinig Belgische films die uit de kosten komen, en deze die dat wel doen (vreemd genoeg) zijn vaak niet om aan te zien (en dan heb ik het over die Studio 100 films of de films gebaseerd op tv-series).

    2015 was een gouden jaar voor Hollywood met een maar liefst 7% meer omzet dan in 2014, en dat was vooral te danken aan films als Star Wars: The Force Awakens (2015), Jurassic World (2015), Avengers: Age of Ultron (2015), Inside Out (2015) en Furious 7 (2015). Maar laten we eens een kijkje nemen naar de stinkers van vorig jaar.

    Top 10 Box-Office Flop van 2015

    10. Unfinished Business (2015) Ken Scott
    Production cost: $35 million (Total cost: +/- $70 million) - Worldwide Gross: $14,4 million (Fox)

    Unfinished Business

    Het lijstje begint met Unfinished Business, waarin een hardwerkende, kleine ondernemer (Vince Vaughn) en zijn twee medewerkers (Tom Wilkinson en Dave Franco) reizen af naar Europa om de meest belangrijke deal uit hun leven te sluiten. Maar wat begon als een routine zakenreis loopt volledig uit de hand. Ze belanden onder andere op een massaal seks fetish evenement en een wereldwijde economische top. Het probleem was niet alleen dat het script op de ballen trok, maar het was tevens allesbehalve grappig en de regie was pijnlijk amateuristisch.

    9. The Gunman (2015) Pierre Morel
    Production cost: $40 million (Total cost: +/- $80 million) - Worldwide Gross: $24,2 million (Open Road Films)

    The Gunman

    The Gunman lijkt op twee druppels water op een Luc Besson productie, ceoncept, regisseur, promotie,... En toch heeft de Franse superproducer hier niets mee te maken. En daar waarbij de films van Besson bakken geld opbrengen, is deze film zwaar geflopt aan de box-office. De grootste reden waarom de film niet aansloeg bij het publiek was dat het verhaal behoorlijk cliché en inspiratieloos was. Penn was op zich niet slecht maar verdiende toch wel een veel beter script.

    8. Mortdecai (2015) David Koepp
    Production cost: $60 million (Total cost: +/- $120 million) - Worldwide Gross: $47,3 million (Lionsgate)

    Mortdecai

    Deze film stond in onze top 10 lijst slechtste films van 2015. Maar het was niet alleen een slechte film, Johnny Depp sloeg er niet in om Mortdecai maar een beetje winstgevend te maken. Dit moet tevens 'de slechtste' Johnny Depp film zijn ooit gemaakt. Schoenmaker blijf bij je leest moetsen ze nu gezegd hebben tegen scenarist David Koepp die tegen beter weten in deze film wou regisseren. Laten we hopen dat zijn script van Indiana Jones 5 (2019) beter is.

    7. Fantastic Four (2015) Josh Trank
    Production cost: $120 million (Total cost: +/- $240 million) - Worldwide Gross: $168 million (Fox)

    Fantastic Four

    Wat een gigantische teleurstelling was Fantastic Four. Je zou denken, derde keer goede keer...think again. Normaal had een sequel moeten volgen, na deze ramp werd de sequel afgevoerd en is de toekomst van FF bijzonder onzeker. En dit was toch wel een spijtige zaak, gezien de casting in de verste verte nog zo slecht niet was. De film staat ook hoog aangeschreven in onze top 10 lijst slechtste films van 2015.

    6. Point Break (2015) Ericson Core
    Production cost: $105 million (Total cost: +/- $210 million) - Worldwide Gross: $133,7 million (Warner Bros)

    Point Break

    Deze Point Break remake had NIKS met het origineel te maken, buiten een paar copy paste scenes. Maar in essentie was het een extreme sports documentaire die gefinancierd had kunnen zijn door Red Bull en GoPro. De hoofdacteur was een complete miscast en het verhaal was krankzinnig. Maar de regisseur sloeg de bal volledig mis. Het feit dat deze film nog een beetje volk kon aantrekken was voornamelijk te wijten aan de titel en de goede reputatie van de originele film.

    5. Seventh Son (2015) Sergey Bodrov
    Production cost: $95 million (Total cost: +/- $190 million) - Worldwide Gross: $114 million (Universal)

    Seventh Son

    Deze film stond niet in onze top 10 lijst slechtste films van 2015, voor de simpele reden dat niemand van ons de film had gezien. Hadden we dat wel gedaan, dan had deze zeker een plaats verdiend in de bottom-10. Seventh Son was waardeloos. De regisseur was gewoon incompetent om een dergelijke fantasy-genre film in goede banen te leiden. De studio pompte massaal veel geld in deze film gezien het gebaseerd was op succesvolle fantasy boeken, maar het publiek bleef weg nadat pers en publiek de film met de grond gelijk hadden gemaakt in de eerste week van zijn release.

    4. In the Hearth of the Sea (2015) Ron Howard
    Production cost: $100 million (Total cost: +/- $200 million) - Worldwide Gross: $94 million (Warner Bros)

    In the Hearth of the Sea

    Nog een film die ondermaats scoorde was deze In the Hearth of the Sea. Iedereen verwachte een opwindend Moby Dick verhaal maar kreeg een saai 'Cast Away op een boot' verhaal te zien met een paar luttele minuten van walvis actie. De teleurstelling kon nauwelijks groter zijn. En als je op zoek bent naar een Ron Howard film over een man die geobsedeerd is door water, raad ik Splash aan met Tom Hanks en Daryl Hannah. Anderzijds kan deze prent wel heel wat mensen aanzetten om het boek van Moby Dick ter hand te nemen.

    3. Blackhat (2015) Michael Mann
    Production cost: $70 million (Total cost: +/- $140 million) - Worldwide Gross: $19,7 million (Universal)

    Blackhat

    Ik ben een grote fan van de regisseur maar deze Blackhat was toch wel iets van een teleurstelling. De film had nochtans een 007-plot maar het resultaat was bij momenten toch wat onsamenhangend en uiteindelijk bijzonder troosteloos, waarbij om de haverklap de regisseur alles in leven wil schudden met een actie-scène. Dit is in ieder geval de grootste flop in de filmcarrière van deze toonaangevende cineast. Opmerkelijk ook is dat dit de tweede film is met Chris Hemsworth in de top 10 grootste flops.

    2. Jupiter Ascending (2015) Andy & Lana Wachowski
    Production cost: $176 million (Total cost: +/- $352 million) - Worldwide Gross: $184 million (Warner Bros)

    Jupiter Ascending

    k heb al vervelende science-fiction tv-films gezien, maar deze Jupiter Ascending is echt wel een pareltje van complete nonsens. De film werd geschreven door de Wachowski's maar slaat eigenlijk nergens op. Hoe die twee excentriekelingen zoveel geld bijeen hebben kunnen sprokkelen is mij één groot raadsel, zeker na hun Speed Racer flop. In ieder geval belandde deze prent beneden alle verwachtingen in diep rode cijfers.

    1. Pan (2015) Joe Wright
    Production cost: $150 million (Total cost: +/- $300 million) - Worldwide Gross: $128 million (Warner Bros)

    Pan

    Maar de grootste aderlating kwam van Pan, een film waar NIEMAND op zat te wachten en die ook maar op weinig bijval kon rekenen door de pers. De reden hiervoor is deels de verschuiving van releasedatum, maar vooral ook omdat de concurrentie (met ondermeer The Martian) moordend was. Op Rotten Tomatoes haalde de film slechts 26%, en dat was te danken aan de zwakke regie met een pak tenenkrullende acteerprestaties en visuele effecten waarvan je plaatsvervangende schaamte van kreeg met acteurs die aan kabels worden rondgeslingerd. Pan was één huizenhoog cliché en nodeloze prequel op het Peter Pan verhaal.

  • Room (2015) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Voor degenen die nog nooit eerdere van actrice Brie Larson hebben gehoord, moet u weten dat ze toch één van de betere actrices is van het moment. Dat was al duidelijk met Short Term 12 (2013) en de Oscar voor Beste Actrice voor deze Room (2015) kwam niet uit de lucht gevallen.

    room_2015_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Voor Jack (Jacob Tremblay) is de kamer zijn wereld: de plek waar hij geboren is, waar hij en zijn moeder eten en slapen, spelen en leren. Maar terwijl dit voor Jack als thuis voelt, ervaart zijn moeder (Brie Larson) het als een gevangenis. Dankzij de intense liefde voor haar zoon heeft ze het voor elkaar gekregen om hem te laten opgroeien in een kleine kamer van ongeveer 3 bij 3 meter. Maar doordat Jack steeds nieuwsgieriger begint te worden, weet ze dat de kamer niet voor onbepaalde tijd als thuis gebruikt kan worden.

    In tegenstelling tot veel andere Academy Award films had Room een bescheiden budget van 13 miljoen dollar, en bijgevolg kan het ook geen schoonheidsfoutjes gaan maskeren met verbluffende visuals of groots opgezette scènes. Maar gelukkig had de film niets te verbergen en steunde het volledig op het geweldige script van Emma Donoghue, de strakke regie van Lenny Abrahamson, maar bovenal de ijzersterke vertolkingen van de acteurs. Het verhaal wordt ook verteld vanuit het perspectief van Jack, en dat is op zich een slimme zet van de auteur want zo tast het publiek ook in het duister, en weten niet wat er gaande is en waarom de jongen in de kamer wordt gehouden.

    En ook de cinematografie van Danny Cohen ondersteund deze narratieve aanpak door af en toe in first-person perspectief te shooten. Het zorgt er meteen ook voor dat alles iets realistischer gaat aanvoelen. Het ondersteund dus niet alleen het verhaal maar zorgt ook voor een beklemmend gevoel. Toch is Room geen thriller. In plaats daarvan is een aangrijpend en zelfs opbeurend verhaal van overleven en waardering van de deugden des levens, ver weg van de harde realiteit. De film verliest het drama nooit uit het oog, hoe onvoorspelbaar deze ook moge zijn, maar het diep menselijk en niet manipulatieve kantje zorgt er wel voor dat we gestimuleerd worden om voorbij de toch wel harde situatie heen te kijken van een moeder die haar zoon bij wijze van spreken heeft afgesloten van het echte leven.

    room_2015_blu-ray_pic01.jpgroom_2015_blu-ray_pic02.jpgroom_2015_blu-ray_pic03.jpg

    Maar laat ik niet rond de pot draaien, de toonaangevende vertolking van Brie zorgt dat deze film stand houdt. Ze grijpt de emotionele complexiteit van haar personage met haar instinctief dramatische talent, en de chemistry tussen haar en het jongetje is tastbaar. Ze weet een perfecte balans te vinden tussen een ingetogen natuur en een vastberaden intensiteit. Het is onmogelijk om geen sympathie te voelen voor haar karakter. Maar uiteraard de vertolking van Jacob Tremblay valt niets op aan te merken. Tremblay tilt het acteerniveau van zijn generatie naar een nieuwe hoogte. En dat kereltje was nog maar 8 jaar tijdens de shooting, maar zijn acteerwerk overstijgt ruimschoots datgene wat we normaal gewend zijn van jongeren van zijn leeftijd. Er zijn heel wat films met zoon en moeder relaties, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n intense interactie heb gezien.

    De Blu-ray en DVD van Room komt uit op 6 juli 2016 zonder audio-commentaar van de regisseur maar wel met making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 4 juli 2016

     

    *** Room trailer ***

  • Independence Day (1996) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    We hebben een paar dagen geleden Independence Day: Resurgence (2016) besproken, nu is het de beurt aan de eerste film Independence Day (1996), waarvan een nieuwe Blu-ray editie is verschenen met een extra schijf met meer dan 3 uur aan extraatjes.

    Independence Day,independence day resurgences,Roland Emmerich,Jeff Goldblum,Bill Pullman,Will Smith,Dean Devlin

    Korte inhoud: Gigantische buitenaardse schepen komen richting de aarde, en hangen boven enkele grote steden. Nadat een poging tot communicatie met de aliens tot niets leidt, komt David Levison (Jeff Goldblum) er achter dat de aliens in minder dan een dag aan zullen gaan vallen. Nadat de grote steden compleet verwoest zijn door de buitenaardse schepen besluiten de overlevenden terug te vechten met behulp van een buitenaards schip dat enkele decennia geleden op aarde is neergestort. President Thomas J. Whitmore (Bill Pullman) probeert zijn manschappen moed in te spreken en zien we helden zoals Captain Steven Hiller (Will Smith) het voortouw nemen.

    Het is een typische disaster film met een vleugje sciene-fiction, een overdosis aan spetterende cgi en loeiharde klankband. De film heeft heel veel zwaktes maar het entertainment gehalte is dermate hoog dat de film nooit echt gaat verdelen. Het is een verstand-op-nul fast food blockbuster prent waar niets artistieks, geslepen of vernuftig in zit, maar die ons toch een goed gevoel verschaft, in een toch wel afgelikte regie van Roland Emmerich. Het script kwam van Dean Devlin, die toen enkel nog maar het script van Stargate (1994) geschreven, maar nadien op zijn elan verder ging met Godzilla, The Patriot en nog een aantal tv-series. De film kreeg twee Oscarnominaties (klank en visuele effecten) en stak de Oscar voor Beste Visuele effecten op zak.

    En die visuele effecten waren toch wel indrukwekkend en dit in een periode waar cgi nog in zijn kinderschoenen stond. Meestal waren we in films zilverkleurige vliegende schotels gewend. Maar toen kwam Steven Spielberg met zijn Close Encounters of the Third Kind (1977) en de ruimteschepen werden plots een pak groter, maar Emmerich bouwde ze nog een beetje meer uit en waren ze al zo groot als uit de kluiten gewassen stad. Het leek er wel op dat de mensheid geen greintje kans maakte tegen het overgewicht aan ruimteschepen. Er zit heel wat computer-animatie in, maar de schepen waren voornamelijk op miniatuur schaal gebrachte modellen.

    independence_day_1996_blu-ray_pic01.jpg

    Will Smith werd rijkelijk vergoed voor deze prent en werd met zijn 5 miljoen dollar één van de best betaalde acteurs van zijn generatie. Ondertussen strijkt Smith 20 miljoen op per film en vermoed wordt dat hij misschien niet zo heel veel ging krijgen voor de nieuwe film, en dat dit misschien wel heeft meegespeeld in het feit dat hij niet in de nieuwe film zit. Maar anderzijds is de rol van Smith in ID eigenlijk niet zo heel erg lang, en dat is hoofdzakelijk te wijten aan het feit dat er heel veel sprekende rollen in deze film zitten. En ook al was hij een beetje van een crowd-pleaser moet ik toegeven dat hij toch niet opperbest in zijn rol zat. Ik had zelfs de indruk dat hij regelmatig in een 'Fresh Prince of Bel Air' patroon verviel. Goldblum was het echte hoofdpersonage en dat is hij ook in de nieuwe film. Pullman maakt ook indruk in deze film en mag een zinderende speech afsteken.

    Uiteraard kan je de vele plot holes niet verbergen met cgi, en ID zit er vol van. En dan hebben we nog Goldblum die zomaar eventjes een virus kan schrijven en uploaden in het alien-systeem en zo alles plat kan leggen. We zijn 2016 en hebben nog altijd problemen om data over te zetten van een Mac naar een PC, maar blijkbaar is alien-technologie wel comptabel met onze technologie. Ook het feit dat wij gemakkelijk met alien-schotels kunnen vliegen blijft krankzinnig, maar dat is nu eenmaal het aard van het beestje en ook in de nieuwe film nemen we zonder veel problemen te controles over. Ook het alien moederschip heeft een zwakke plek dat wanneer we deze raken, alles gaat ontploffen. Hebben die aliens dan niets geleerd van de Death Star uit Star Wars? Maar dat de miljoenen individuele alien fighters plots verdwijnen is toch wel wat vreemd en wordt nooit echt verklaard. Maar zoals ik al zei, het is verstand-op-nul-blockbuster-vertier.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 3 juli 2016

     

    *** Independence Day trailer ***

  • Point Break (2015) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Zoals de titel wellicht al doet vermoeden is deze Point Break (2015) een remake van de gelijknamige film met Keanu Reeves en Patrick Swayze uit 1991. Nou ja remake, het is eerder een soort reboot dan een echte shot by shot remake. Of al dat ge-remake nu wel of niet een goed idee is, laten we hier even in het midden, maar Point Break 3D voegt in ieder geval heel weinig toe aan het origineel. In dit geval is het zelfs een overbodige remake.

    review,point break,point break 2,point break 3d,ericson core,kurt wimmer,luke bracey,edgar ramirez,teresa palmer,ray winstone,delroy lindo,max thieriot

    Korte inhoud: Johnny Utah (Luke Bracey) was in zijn jonge jaren een echte waaghals die halsbrekende stunts uithaalde op zijn moto, surfboard of in de lucht. Na een tragisch ongeluk waarbij zijn goede vriend Jeff (Max Thieriot) omkwam, heeft Utah de grote kicks vaarwel gezegd en is hij bij de FBI gegaan. Na een jarenlange intensieve training mag Utah eindelijk beginnen aan het grote werk.

    En dat is niet geheel ontoevallig net een zaak waar zijn gevaarlijk verleden hem goed van pas komt. Er worden immers spectaculaire misdrijven gepleegd waarbij de daders levensgevaarlijke stunts uithalen, zo wordt o.a. een transportvliegtuig bomvol geld in het Afrikaanse luchtruim gekaapt waarna de criminelen het geld uitstrooien waarna ze zelf in een diepe grot landen met hun parachute.

    Utah ontdekt dat de gemaskerde mannen de ‘Ozaki 8’ proberen te voltooien, een reeks van acht supergevaarlijke uitdagingen die bedacht werden om de natuurkrachten te eren. Er zijn maar weinig mensen zo gek om aan deze opdrachten te beginnen, laat staan ze te volbrengen. Utah infiltreert daarom in het groepje van de excentrieke Bodhi (Edgar Ramirez), van wie al snel blijkt dat hij de leider is van de bende. Om Bodhi’s vertrouwen te winnen moet Utah deelnemen aan de volgende proef van de Ozaki 8, een wingsuitvlucht in de Alpen.

    Zoals reeds gezegd hierboven voegt deze Point Break weinig of niets toe aan het origineel. Het valt zelfs af te vragen waarom er – buiten naambekendheid – niet gekozen is voor een andere titel en een nieuwe start. Ik kan me inbeelden dat er een publiek bestaat die een actievolle franchise zoals Point Break kan smaken, uiteindelijk is ‘The Fast and the Furious’-reeks ook al aan deel 8. Maar de hoofdrolspelers in deze film, Luke Bracey en Edgar Ramirez, zijn nog niet half zo charismatisch als Reeves en Swayze in de originele Point Break en het scenario zal niet meedingen naar best script awards.

    Maar eerst het goede nieuws, want de adembenemende actiescènes waarbij de beste extreme sporters uit de wereld hun kunnen tonen zijn bijwijlen indrukwekkend. Deze scènes zitten vol adrenaline en de spanning tijdens de stunts benadert soms de beste thriller. Bovendien zijn ze prachtig in beeld gebracht met vliegende camera’s, met ook oog voor de plaatselijke natuur. Moesten er geen ronkende motoren door beeld vliegen zou je je wanen in een natuurdocumentaire van National Geographic.

    Jammer is dat het omkaderende verhaal rond de actiescènes heel dun uitvalt en bol staat van de clichés. Zo vindt Utah een liefje in Bodhi’s bende (Teresa Palmer), zet deze liefde zijn coverstory op de helling en natuurlijk komt het tot een ultieme confrontatie tussen Utah en Bohdi. Erger is dat de personages soms zelf niet weten waarmee ze bezig zijn en hun motieven zijn quasi onbestaande waardoor ze soms zelf niet echt lijken te beseffen waarom ze hun leven op het spel zetten.

    point_break_2015_blu-ray_pic01.jpgpoint_break_2015_blu-ray_pic02.jpgpoint_break_2015_blu-ray_pic03.jpg
    point_break_2015_blu-ray_pic04.jpgpoint_break_2015_blu-ray_pic05.jpgpoint_break_2015_blu-ray_pic06.jpg

    Nochtans is scenarist Kurt Wimmer geen debutant en met The Thomas Crown Affair, The Recruit en Salt heeft hij toch redelijk degelijke films geschreven. Maar er schort duidelijk iets met het script van Point Break, een hoop clichés bij elkaar zoeken en aan elkaar plakken met – toegegeven – mooie actiescènes maakt geen goed scenario. Regisseur Ericson Core heeft iets minder ervaring en kan enkel het redelijk goed onthaalde sportdrama Invincible met Mark Wahlberg voorleggen. Maar ook Core kan deze prent niet redden.

    De cast bestaat voornamelijk uit jonge onbekende acteurs met op kop Luke Bracey. Deze Australische acteur uit “Home and Away" slaagt er echter in nog houteriger te acteren dan Keanu Reeves. En Ramirez’ charisma komt nog niet in de buurt van dat van Swayze. In de bijrollen zien we een verloren lopende Delroy Lindo als FBI-baas en Ray Winstone als de aparte FBI-agent Pappas.

    Point Break is een lang uitgesponnen filmpje van Red Bull extreme sports. De actiebeelden zijn knap, maar vooral verhaaltechnisch valt deze film erg tegen. Trotse bezitters van een 3D televisie kunnen de film driedimensionaal zien. De anderen moeten zich redden met een haarscherpe blu ray met daarop enkele weinig informationele features over rotsklimmen, snowboarden, motocross en vliegen in een wingsuit.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 2 juli 2016

    ***Related Posts***
    02/01/2016: Point Break remake is een humorloos en saai Red Bull event
    31/05/2015: Point Break remake zoekt het in de extreme sports
    15/05/2008: Point Break 2 goes Indonesia
    15/05/2007: Point Break 2 met Patrick Swayze?

     

    *** trailer ***

  • The Leftovers seizoen 2 op DVD en Blu-ray

    Pin it!

    Trouwe lezers zullen ondertussen wel gemerkt hebben dat ik geen grote fan ben van scenarist Damon Lindelof (Lost, Prometheus, Star Trek Into Darkness, Tomorrowland), maar met het eerste seizoen van "The Leftovers" maakte hij toch wel een sterke beurt en het tweede seizoen was zowaar nog beter.

    the_leftovers_season_2_blu-ray.jpg

    Om even terug het kader te schetsen, het verhaal begon 3 jaar na een mysterieuze gebeurtenis genaamd 'The Departure', waarbij 2% van de wereldbevolking van de aardbol verdween. Het verhaal concentreert zich op het gezin Garvey en hun kennissen in de fictieve stad Mapleton, New York. Kevin Garvey (Justin Theroux) is het hoofd van de plaatselijke politie. Zijn vrouw Laurie (Amy Brenneman) sloot zich aan bij een sekte genaamd de Schuldige Overblijvers. Hun zoon Tommy (Chris Zylka) verliet het ouderlijk huis om te gaan studeren en zijn dochter Jill woont bij hem en gaat naar de middelbare school. De verbrokkeling van hun gezin zorgde er echter voor dat Jill (Margaret Qualley) haar eigen weg wordt gaan.

    Het is Lindelof dus als kijker hebben we weer duizend vragen nog voor de eerste episode van het tweede seizoen begon, en het getuigt van ballen om in de eerste aflevering pas na 45 minuten de hoofdpersonages te introduceren. Het doet wel wat denken aan het tweede seizoen van "The Wire" die ook begon met een lange sequentie aan de dokken met personages die we niet kenden. Het verhaal draait rond the dorpje Miracle, en wat beter om die plek te introduceren met nieuwe karakters. Naar het einde zien we dan de auto op de achtergrond van Kevin en Nora en hebben we toch een mooie payoff.

    En zoals we ook van Lindelof gewend zijn krijgen we opnieuw heel wat scènes te zien met dubbele bodem die waarbij iedereen wel een andere interpretatie voor kan hebben. Een beetje in dezelfde stijl als zoals filmmakers als David Lynch en Frederico Fellini dat deden (zonder dat ik een parallel wil trekken tussen de kwaliteit van hun oeuvre en deze serie). Neem nu de geboorte in de eerste episode of de sequentie met de arend die over het dorp vliegt; dit zijn niet zomaar beelden zonder betekenis. Spijtig genoeg was er geen audio-commentaar om dit alles uit te leggen, maar dat is de aard van het beestje. Dit is dan weer het knappe aan het werk van Lindelof, je weet nooit echt wat je kan verwachten. Van een filmmakers als Michael Bay of Ronald Emmerich weet je precies wat ze zullen brengen, hier tasten we in het duister en ontdekken we telkens iets nieuws. Maar er komt ook wel opheldering want de tweede episode begint dan met een flashback van deze gebeurtenis uit de eerste episode, maar dan vanuit het perspectief van de Garveys.

    the_leftovers_season_2_blu-ray_pic01.jpgthe_leftovers_season_2_blu-ray_pic02.jpg

    Het thema van de reeks gaat niet zozeer over 'rouw', verlies' of 'depressie', maar juist hoe je er vanaf kan geraken. Het centrale punt in The Leftovers draait rond 'escapisme' en de gevolgen ervan. Hoe stop ik mijn rouwproces? Hoe zorg ik er voor dat ik niet meer treur om mijn verlies? In het eerste seizoen waren de bewoners radeloos en wisten niet hoe ze ermee moesten omgaan. In dit seizoen heb je de indruk dat de bewoners weten hoe ze dit verlies moeten verwerken; hoe ze verder moeten gaan vanaf dit punt, hoe ze opnieuw vertrouwen kunnen geven.

    Vorige week is de serie verschenen op DVD en Blu-ray en naar verluidt zou er ondertussen al gewerkt worden aan een derde seizoen.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 1 juli 2016

     

    ***Related Post***
    The Leftovers season 1

    *** The Leftovers season 2 trailer ***