• Black (2015) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Zoveel lovende woorden in Vlaanderen met een publieksprijs op het Filmfestival van Gent voor Black (2015), de tweede film van Adil El Arbi en Bilall Fallah. Spijtig genoeg was de film ook 'zwart' / wit en niet echt pienter in zijn vertelling, zelfs op het randje van het racisme. Het verbaast me dan ook niet echt dat de film geen wijde bioscooprelease heeft gekregen, ondanks zijn knappe fotografie van Robrecht Heyvaert, die ook de fotografie verzorgde voor die andere Vlaamse prent D'Ardennen (2015). Misschien een tikkeltje té afgelikt gezien de inhoud van de film.

    black_2015_dvd.jpg

    Korte inhoud: Black vertelt het verhaal van de vijftienjarige Mavela (Martha Canga Antonio) - zwart en lid van de gevreesde Brusselse jeugdbende lid van "Black Bronx" uit de Matongewijk. Ze wordt brutaal gedwongen om te kiezen tussen loyaliteit en liefde wanneer ze halsoverkop verliefd wordt op de Marokkaanse jongen Marwan (Aboubakr Bensaihi) uit de rivaliserende gang '1080'. Maar één ding leert Mavela snel: ‘Eens een bendelid, altijd een bendelid; bij de Black Bronx geraak je nooit meer weg.’

    De verdiensten van beide regisseur, die hun visitekaartje hadden gegeven met hun wat tegenvallende debuutfilm Image (2014), is dat Brussel op een wel bijzonder knappe manier in beeld hebben gezet. Ook al ligt het accent misschien wel op de migrantenbuurten. Maar toch toont men niet de vuile en vervallen buurten, maar zoekt men het in de meer grafische wijken met hun grote appartementscomplexen. En op één of andere manier krijg je hierdoor het effect dat deze film niet alleen gaat over een specifieke groep in een specifieke buurt, maar krijg je wel een universeler gevoel.

    Een tweede verdienste is dat de twee regisseurs er toch in slagen om deftige vertolkingen te bekomen van twee onervaren acteurs. Elke onbekwame regisseur kan een scene doen werken met pakweg een Meryl Streep of een Gary Oldman in de hoofdrol, maar het echte talent komt naar boven wanneer ze met een onbekende cast moeten werken.

    Spijtig genoeg mist het script die werd mede-geschreven door Hans Herbots en Nele Meirhaeghe, diepgang en finesse. Alle ingrediënten zijn aanwezig maar de samenstelling levert een fletse en nasmaak achter. Ik had ook het gevoel dat de film wel op een behoorlijk eenzijdige manier werd verteld vanuit het standpunt van de Marokkanen, terwijl deze film wel 'Black' heet. Anderzijds wordt er heel weinig diepgang gegeven aan de zwarte Afrikanen en hebben de makers er een scene in gegooid waarin één van hen op tv naar de gruwel van Rwanda aan het kijken is, alsof dit ook maar iets te maken had met het psychopatisch gedrag.

    black_2015_pic03.jpgblack_2015_pic02.jpgblack_2015_pic01.jpg

    De Marokkanen zijn de (anti-) helden. Zij zondigen wel wat aan kattenkwaad door het stelen van handtassen op een zonnige dag, van idiote Vlamingen (het is cool om een boefje te zijn en flikkenwagens in brand te steken met molotov cocktails). Worden bedreigt door fascistische Vlaamse flikken (nog een geluk is er een zwarte en Marokkaanse flik) en krijgen het aan de stok met door en door gemene, gestoorde en gewelddadige zwarten. Ja het is het eeuwenoude Shakespeare verhaal van Rome & Juliet, maar ik kan me niet herinneren dat één clan de slechte waren end e andere clan de goede. Alle zwarten, met uitzondering van Mavela, zijn karikaturale psychopaten en verkrachters. En wanneer er een Marokkaans meisje verkracht wordt krijgen we dit vreemd genoeg niet te zien, maar de makers hebben klaarblijkelijk wel plezier gehad in het verfilmen van de verkrachting van het halfnaakte zwarte meisje vanuit alle mogelijke hoeken.

    Veel vernieuwing zal je hier ook niet aantreffen. Het is een film gemaakt door mannen die zijn opgegroeid met Amerikaanse cinema en deze stijl met succes hebben overgeplaatst in de straten van Brussel. Had het een commercieel succes geweest dat ging ik hier hen veel felicitaties toewensen, maar dat was het niet. Ondanks de massale promotie-campagnes, de muziek van Oscar and the Wolf met Tsar B en het Slimste Mens kroontje van één van de regisseurs. Maar ik vermoed dat het allemaal net iets te onvolwassen is voor een hedendaagse generatie, die ook al die Amerikaanse films heeft gezien en die iets wat meer vernuft en intellect verwacht van een Vlaamse film. Hoe dan ook is het altijd wel leuk om nog eens een Belgische film te zien zonder Veerle Baetens of Koen de Bouw.

    Op 22 april 2016 is de DVD en Blu-ray van Black beschikbaar met een documentaire over de stadsbendes en de muziekvideo 'Black to Black.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 27 april 2016

     

    *** Black trailer ***

  • Patrick Stewart is neo-nazi leider in Green Room

    Pin it!

    Wij kennen acteur Patrick Stewart voornamelijk een vreedzaam personage uit Star Trek en de X-Men films, maar in Green Room (2015) krijgen we een compleet ander facet van de man te zien. Een meer duister en verontrustende kant.

    green_room_2015_poster01.jpggreen_room_2015_poster02.jpggreen_room_2015_poster03.jpg

    Korte inhoud: Pat (Anton Yelchin), Sam (Alia Shawkat), Reece (Joe Cole), en Tiger (Callum Turner) zijn leden van een punk-band die door een afgelegen gebied van de Pacific Northwest reizen. Ze komen in contact met Tad (David W. Thompson) die hen een optreden regelt in een clubhuis juist buiten Portland. Wanneer ze aankomen merken ze echter dat het om een neo-Nazi skinhead bar gaat nabij een bos. Na hun optreden is Sam echter getuige van een afschuwelijk geweldsmisdrijf in een 'green room' waarbij hij Werm (Brent Werzner) en Amber (Imogen Poots) ziet staan nabij het dode lichaam van een meisje. Doordat ze de enige getuigen zijn, worden ze het doelwit van deze angstaanjagende White Power-skinheads onder leiding van Darcy Banker (Patrick Stewart). Hij is van mening dat alle bewijsmateriaal moet vernietigd worden.

    Het is meteen duidelijk dat we hier te maken hebben met een meer independent filmproject en dus zijn de makers ook minder gestoord door politiek correcte cinema. De studio A24 die zijn schouders onder deze film heeft gezet staan in ieder geval bekend voor degelijke cinema (Enemy, Locke, The Rover, A Most Violent Year, Dark Places, The Witch). De regie van de film en het script was in handen van Jeremy Saulnier die voor deze film zich kon omringen met een pak talentvolle acteurs.

     Green Room picture Green Room picture Green Room picture

    Zijn vorige film Blue Ruin (2013) vond ik in ieder geval een schot in de roos. Het was een loepzuivere vendetta-film die wat deed denken aan Blood Simple, met een clever plot, trillende suspense en bezwerende muziek van Brooke Blair en Will Blair. Die laatste twee hebben opnieuw de score geschreven van de nieuwe film. Laten we hopen dat deze prent al evengoed is. De film komt deze week uit in de States, en naargelang het succes zal er misschien ook een filmrelease zijn in ons land.

     

    *** Green Room trailer ***

  • Het nieuwe seizoen van The X-Files vanavond op BE

    Pin it!

    Binnen een paar uur is het zover en krijgen we de eerste episode op BE te zien (rond 21u15) van de nieuwe en ondertussen 10de seizoen van "The X-Files" (2016) van Chris Carter. Het is ondertussen 14 jaar geleden sinds de laatste episode van seizoen 9, en 8 jaar sinds de laatste film The X Files: I Want to Believe (2008).

    the_x_files_season_10.jpg

    Korte inhoud: Mulder (David Duchovny) en Scully (Gillian Anderson) worden gecontacteerd door de rijke en uiterst conservatieve talkshowhost Tad O’Malley (Joel McHale). O’Malley beweert weet te hebben van een overheidscomplot om de burgers te onderdrukken met behulp van buitenaardse technologie. Deze technologie zou de overheid al meer dan 70 jaar verborgen houden. Ze besluiten O’Malley te helpen om het mysterie te ontrafelen en zo de échte waarheid aan het licht te brengen.

    Het concept van The X-Files kent iedereen: twee FBI-agenten, Fox Mulder en Dana Scully onderzoeken onopgeloste zaken. Meestal zaken die omwille van dat onopgeloste karakter of omwille van de "buitenaardse wezens" die erin voorkomen, gecatalogiseerd worden onder de naam The X-Files. Vaak hebben die zaken een paranormaal of onverklaarbaar randje. Of beter gezegd: Mulder ziet er het bovennatuurlijk van in, terwijl zijn collega Scully altijd op zoek gaat naar een rationele, wetenschappelijke verklaring.

    Toen Mulder 12 jaar oud was, zag hij hoe zijn zus Samantha "werd ontvoerd door aliëns". Sindsdien is hij op zoek naar de waarheid achter die verdwijning. Hij komt in zijn zoektocht niet alleen terecht bij buitenaards leven, maar wordt ook geconfronteerd met complottheorieën en doofpotoperaties van de overheid. Ondertussen zien we dat er ook iets groeit tussen Mulder en Scully, en die gaan intussen beide voor elkaar door het vuur. Maar het blijft, in de serie zelf, bij een platonische relatie. Tijdens de 9 voorafgaande seizoenen zijn ze dus nooit een koppel. In een van de twee The X-Files-films blijkt echter wel dat Mulder en Scully een kortstondige relatie hadden.

    Scully werd in een van de seizoenen in het begin van de reeks ontvoerd door aliëns, waarna ze onvruchtbaar bleek te zijn. In seizoen 8 is Scully echter plots tóch zwanger, en Mulder is de vader van het kind. Omdat bleek dat de baby, die de naam William kreeg, half mens, half aliën was, gaf Scully hem op voor adoptie. Bij het ingaan van het nieuwe seizoen, is William 15 jaar. Volgens Gillian Anderson zal William een belangrijke rol spelen in dat nieuwe seizoen.

    In de laatste seizoenen was de rol van Mulder beperkt en lag de focus steeds meer op Scully. Zij kreeg daarbij hulp van nieuwe agenten Dogget (Robert Patrick), en Reyes (Annabeth Gish). Die laatste zal ook heel even in het nieuwe seizoen te zien zijn. Net als Mulder en Scully zelf, uiteraard. Maar ook FBI-baas Walter Skinner (Mitch Pileggi) keert terug. En de mysterieuze Cigarette-Smoking Man (William B. Davis), die uiteindelijk de biologische vader van Mulder bleek te zijn, heeft een rol in het tiende seizoen.

    Bij aanvang van het tiende seizoen zijn Mulder en Scully geen FBI-agenten meer. Het leven van Mulder is een puinhoop (hij heeft geen job meer en heeft zich afgezonderd van de buitenwereld) en Scully werkt intussen als chirurgisch assistente in een lokaal ziekenhuis. En in tegenstelling tot in een van de The X-Files-films: de twee zijn geen koppel (meer). In het nieuwe seizoen komt zowat alles een beetje terug en hangt er opnieuw een speciale dynamiek tussen de twee hoofdkarakters. Ook een aantal onverklaarbare, nieuwe monsters maken hun opwachting. En net als in de vorige seizoenen, spelen complottheorieën ook nu weer een centrale rol.

     

    *** The X-Files season 10 trailer ***

  • Eerste Jason Bourne trailer maakt indruk

    Pin it!

    Een paar maand geleden verscheen de teaser trailer van de nieuwe Jason Bourne (2016) film, opnieuw in regie van Paul Greengrass, tijdens de Super Bowl. En we keken allemaal wel uit naar de eerste volwaardige trailer, en deze is er nu en ontgoochelt voor geen seconde... ook al heb ik toch een beetje van een déjà vu gevoel bij het zien ervan. Misschien was een nieuwe regisseur aan het roer van deze franchise misschien een beter idee geweest.

    jason_bourne_2016_poster.jpg

    Het is bijna 10 jaar geleden sinds de laatste Matt Damon / Bourne film, met The Bourne Ultimatum (2007). Er is wel een poging ondernomen om de franchise nieuw leven in te blazen met The Bourne Legacy (2012), maar dat liep toch wat op een sisser af, ook al had de film mits een beter script stukken beter konden zijn en tevens bijzonder veelbelovend. Er was een poging om een tweede legacy film te maken, maar iedereen keek toch voornamelijk uit naar een nieuwe Jason Bourne film.

    Korte inhoud: Het is jaren geleden dat Jason Bourne van de radar is verdwenen, maar inmiddels is de meest dodelijke voormalige agent van de CIA uit de schaduw gestapt. In een post-Snowden tijdperk dat bezwijkt onder zware lasten en een financiële crisis waaraan geen einde lijkt te komen, reist Bourne van Athene naar Las Vegas. Weliswaar heeft hij zijn geheugen terug, er zijn nog altijd vragen die beantwoord moeten worden.

    We zijn 12 jaar verwijderd van de gebeurtenissen in The Bourne Ultimatum. We bevinden ons in het post-Snowden tijdperk in een Europa die in elkaar stuikt onder zware lasten en een financiële crisis waaraan geen einde komt. De discussies over 'recht op privacy' en de waarden van de democratie laaien overal op. Bourne mag zich dan wel teruggetrokken hebben, komt hij na al die jaren dan toch terug voor antwoorden. Met dit verschil dat hij deze keer geen geheugenverlies meer heeft. Zijn reis brengt hem van Athene naar Las Vegas.

    jason_bourne_2016_pic001.jpgjason_bourne_2016_pic002.jpg
    jason_bourne_2016_pic003.jpgjason_bourne_2016_pic004.jpg

    In de cast zien we dat Nicky Parsons (Julia Stiles) terug van de partij is, maar voor de rest toch veel nieuwe gezichten voor de franchise. Tot mijn grote verbazing ook een rol voor Alicia Vikander, naast Tommy Lee Jones als CIA agent en Vincent Cassel als de villain. Ook Bridge of Spies acteur Scott Shepherd zou een CIA agent te spelen. Jason Bourne draait vanaf 10 augustus in de bioscoop.

     

    *** Jason Bourne trailer ***

  • Captain America: Civil War (2016) ***½ recensie

    Pin it!

    Na de wat tegenvallende Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) was het uitkijken naar Marvel's Captain America: Civil War (2016) van Anthony Russo en Joe Russo, om de boel wat te kunnen doorspoelen. Gelukkig zijn ze daar grotendeels in geslaagd, ook al heeft deze prent zijn tekortkomingen.

    captain_america_civil_war_2016_poster15.jpg

    Korte inhoud: Captain America: Civil War pikt het verhaal na de gebeurtenissen in Avengers: Age of Ultron op. Steve Rogers (Chris Evans) geeft leiding aan een nieuw team van Avengers, in hun pogingen de mensheid te beschermen. Nadat een nieuw internationaal incident, waar de Avengers bij betrokken zijn, zorgt voor schade, groeit de politieke druk onder leiding van General Thaddeus 'Thunderbolt' Ross (William Hurt) om een systeem op te bouwen waarbij de helden verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun daden. Een regeringsorgaan wordt opgesteld met de zegen van Tony Stark (Robert Downey Jr.), om te bekijken wanneer gebruik gemaakt moet worden van de diensten van het team. De nieuwe status quo zorgt voor een breuk tussen de Avengers, terwijl ze de wereld ook moeten beschermen van een nieuwe dreiging.

    Het is een geslaagde zomer blockbuster met een overdosis aan actiescènes om het toch wat lichte verhaaltje wat in te pakken, want laten we eerlijk zijn: niemand ligt wakker van de villain in deze film. Meer nog, de villain Daniel Brühl speelt eigenlijk een soort van een bijrol, en draait alles tussen de clash tussen de Iron Man clan en de Captain America aanhang, die aangewakkerd wordt nadat het vermoeden bestaat dat de Winter Soldier (Sebastian Stan) achter de aanslag zit van een staatshoofd in de UN. Captain America gelooft in de onschuld van Bucky Barnes en vergezeld zich van Scarlet Witch (Elizabeth Olsen), Falcon (Anthony Mackie), Ant-Man (Paul Rudd) en Hawkeye (Jeremy Renner) om de ware dader te traceren. Iron Man krijgt dan weer de steun van Black Panther (Chadwick Boseman), Black Widow (Scarlett Johansson), Vision (Paul Bettany), War Machine (Don Cheadle) en jawel, Spider-Man (Tom Holland). Een bont gezelschap van superhelden dus.

    Er komen dus een pak karakters aan bod, maar de makers verliezen wel hun hoofdpersonages niet uit het oog. Toch moet ik toegeven dat 146 minuten echt wel iets van het goede teveel is. Het begint met een beetje intrige, nadien krijgen we 85 minuten lang build-up's en set-up's voorgeschoteld, doorspekt met de obligatoire actie-scènes, en uiteindelijk begint de film echt op dreef te komen in de 100e minuut met de komst van Spider-Man en de echte clash tussen de Avengers. En het feit dat dit toch een geslaagde blockbusterfilm is, heeft alles te maken met de liefde die we hebben voor de karakters en de steengoede casting. Van elk van die personages heb je een standalone film gezien of wil je deze zien. Tijdens de actiescènes halen ze dan ook al hun gadgets en vechttechnieken boven om ons telkens weer te verrassen. En ja, de humor is ook aanwezig, vooral in de tweede helft van de film. Het is geen perfecte comic adaptatie, maar deze Avengers films tonen wél hoe je verschillende helden in één verhaal in evenwicht kan brengen; iets waar Batman v Superman moeite mee had met zelfs 3/4 minder karakters.

    captain_america_civil_war_2016_pic04.jpgcaptain_america_civil_war_2016_pic05.jpgcaptain_america_civil_war_2016_pic06.jpg

    "With great power comes great responsibility." We hebben het al vaker gehoord en ook in deze comic-adaptatie is het zo een beetje het grote dilemma. Door actie te ondernemen in een gebeurtenis, draag je meteen ook de verantwoordelijkheid voor de mogelijke collateral damage/slachtoffers, ook al waren de bedoelingen goed. De sympathie en het hart zit bij Captain America, die een beetje de rebel wordt tegenover het gouvernementele apparaat. De rationaliteit zit dan weer bij Tony Stark. Het conflict is dus niet zo zwart/wit als je zou denken. Op het einde snap je als kijker wel niet goed waarom die vriendschap tussen Winter Soldier en Steve Rogers dermate groot is, indien je verder niets afweet van die personages. ***spoiler*** Ook het einde voelt wat bizar aan wanneer Bucky zichzelf laat invriezen, en Captain zoiets heeft van, 'ok, dan'. *** end spoiler ***. Daar hebben de scenaristen Christopher Markus en Joe Russo zich er toch wat gemakkelijk van afgemaakt.

    Er zit een geweldige scène in de film tussen Stark en Peter Parker, ook al voelt deze scène er een beetje bij de haren getrokken als introductie op de nieuwe Spider-Man film. Ik snap de reden waarom, maar dit komt het verhaal en bijgevolg de film niet ten goede. Ik had liever wat meer screentime gezien van Black Panther die toch een meer belangrijke rol had. Ik vond heb tevens één van de meest interessante nieuwkomers, met een gezonde mengeling tussen actie en smarts. Hij zou alles doen voor zijn volk maar heeft ook zijn zwaktes. Zijn personage maakt een echte dramatische evolutie mee en ik ben benieuwd om hem verder te zien evolueren in komende films.

    captain_america_civil_war_2016_pic07.jpgcaptain_america_civil_war_2016_pic08.jpgcaptain_america_civil_war_2016_pic09.jpg

    Het finale gevecht tussen Iron Man en Captain is niet zo groots opgezet als de eerste gevechten en dat was doelbewust zo. De regisseurs begrepen wat nodig was om de kijker te boeien. Qua fotografie had ik de indruk dat ze de gevechtsscènes met een hoge frame rate hadden opgenomen om die nadien met reële snelheid af te spelen, wat alles een stuk meer scherp en schokkerig maakt. Ooit had Steven Spielberg deze trend begonnen met de beginscène uit Saving Private Ryan, ook al is het hier wel een pak minder indrukwekkend. Hier vond ik het eigenlijk wat storend.

    Kortom, ik heb genoten van deze film al was dat misschien deels te maken met mijn liefde voor de personages die ik al in heel wat voorgaande films aan het werk zag. Anderzijds hebben de makers de verschillende personages wel goed in evenwicht gebracht en het oog niet verloren op het centrale thema van de film. De motivaties van elkeen zijn - hoe complex deze ook moge zijn - toch duidelijk. Ja, de film duurt wat mij betreft te lang, het begin is wat rommelig en nooit wordt je echt emotioneel geraakt. Toch is het een plezier om naar te kijken hoe deze makers van iets quasi onverfilmbaar een geslaagde comic adaptatie hebben kunnen boetseren. Captain America: Civil War draait vanaf 27 april bij ons in de zalen.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 19 april 2016

     

    *** Captain America: Civil War trailer ***