• Leonardo DiCaprio wint zijn Oscar Voor Beste Acteur

    Pin it!

    De 88e Academy Awards show stond een beetje in het teken van The Revenant (2015), maar het was uiteindelijk Mad Max: Fury Road (2015) die de show voor een groot stuk heeft gestolen, met maar liefst 6 Oscars, wat voor een dergelijke film echt wel ongezien is. Niemand, had dit kunnen voorspellen wanneer het nieuws opdook van een nieuwe Mad Max film.

    leonardo_dicaprio_best_actor_oscar_2016_the_revenant.jpg

    De show werd gehost door Chris Rock, die op zijn manier de gehele #OscarsSoWhite een beetje kon relativeren, en slaagde daar bijzonder wel in. Hij gaf ook een steek naar Will Smith die zich bijzonder boos maakte om het feit dat geen enkele zwarte acteur werd genomineerd. "Ja het is onrechtvaardig, maar zo was zijn vergoeding van 20 miljoen dollar voor Wild Wild West ook." Volgens Chris Rock zou ter compensatie de In Memorian dit jaar ook gevuld worden met zwarte mannen die door politieagenten werden neergeknald op weg naar de cinema. The Academy probeerde zijn imago in ieder geval wat recht te trekken door heel wat zwarte acteurs op te roepen voor diverse presentaties.

    spotlight_oscar_2016_best_movie.jpgalejandro_gonzalez_inarritu_best_director_oscar_2016_the_revenant.jpg

    Naast de vele Mad Max prijzen , werd uiteindelijk uitgekeken naar de eerste Oscar voor Beste Acteur voor Leonardo DiCaprio, en zoals we hier al hadden voorspeld heeft hij zijn nominatie ook kunnen verzilveren. Anderzijds heeft Sylvester Stallone zijn Oscar Voor Beste acteur in een Bijrol zien gaan naar Bridge of Spies (2015) acteur Mark Rylance. De oscar voor Beste Actrice ging naar Brie Larson voor Room (2015).

    brie_larson_best_actress_oscar_2016_room.jpgmark_rylance_best_supporting_actor_oscar_2016_bridge_of_spies.jpgalicia_vikander_best_supporting_actress_oscar_2016_the_danish_girl.jpg

    Zelf ben ik heel tevreden met de verdiende Oscarwinst voor Beste Actrice in een Bijrol van Alicia Vikander voor The Danish Girl en ook wel een beetje teleurgesteld dat Jóhann Jóhannsson niet won voor beste muziek compositie voor de thriller Sicario (2015), maar het is verre van een schande te verliezen van het monument Ennio Morricone die deze nacht zijn EERSTE Oscar won voor de muziek van The Hateful Eight (2015). En dat heeft al veel te lang geduurd.

    En ik zou het nog vergeten vermelden dat de oscar voor Beste Film een beetje verrassend ging naar Spotlight (2015), die ook al de Oscar voor Beste Originele Script won, en de Oscar Voor Beste Regisseur naar Alejandro González Iñárritu. Hier vinden jullie de volledige lijst van de genomineerden en winnaars.

  • Sam Raimi verfilmt Wolrd War III

    Pin it!

    Het is al geleden van de ietwat teleurstellende Oz the Great and Powerful (2013) dat regisseur Sam Raimi (The Evil Dead, Spider-Man I, II & III) nog eens een langspeelfilm heeft geregisseerd. Nu blijkt zijn volgende project wel heel ambitieus te zijn; zomaar eventjes Wolr d War III.

    sam_raimi_by_gage_skidmore.jpg

    Raimi heeft in tussentijd wel niet stil gebleven. Zo heeft hij zijn schouders gezet onder de gloednieuwe Ash vs Evil Dead serie, alsook bepaalde projecten in de startblokken gezet zoals het de verfilming van The Last of Us (2013), zomaar eventjes één van de beste game van de laatste 10 jaar. Laten we hopen dat hij dit ook daadwerkelijk zal regisseren. Daarnaast heeft hij ook een commercial geregisseerd voor Chevrolet, volledig in zijn Evil Dead mode.

    Een tijd geleden waren er nog een gesprekken voor een remake van Un Prophète (2009), maar ben ik blij dat hij daar zijn tijd niet aan verspilt. Begrijp me niet verkeerd, de Franse versie van Jacques Audiard is een sterke film en hoeft in principe geen remake. Ik heb trouwens liever dat regisseurs van het kaliber van een Raimi zich bezig houden met originele films. En dit nieuw project lijkt bijzonder veelbelovend.

    De film zou gebaseerd zijn op de non-fictie bestseller van George Friedman, The Next 100 Years: A Forecast for the 21st Century. Het is een boek die de ogen opentrekt voor de nabije toekomst van de VS en de wereld. Het boek poneert dat de beschaving binnenkort aan een nieuw tijdperk zal beginnen. Gebaseerd op grondige analyses en onderzoek vertelt hij ons op een bijzonder lucide manier waar we naar toe gaan. Zo zal de jihadistische oorlog worden vervangen door een nieuwe koude oorlog met Rusland; China's rol als wereldmacht zal verminderen; Mexico zal een belangrijke kracht op de geopolitieke toneel worden; en nieuwe technologieën en culturele trends zullen op radicale wijze onze manier van leven en oorlog voeren drastisch wijzigen.

    We spreken dus effectief van een origineel script die los gebaseerd zal zijn op het werk van Friedman. Op dit ogenblik tasten we dus een beetje in het duister, maar een soort Children of Men (2006) / World War Z (2013) zonder zombies zou wel eens een optie kunnen zijn. Warner Bros zou de film in goede banen leiden. Ondanks de watte zwakke Oz, kijk ik hier in ieder geval naar uit.

     

    *** Chevrolet commercial in regie van Sam Raimi ***

  • 5 duo-filmtickets te winnen voor Belgica van Felix Van Groeningen

    Pin it!

    Op 2 maart brengt Kinepolis Film Distribution de Vlaamse film Belgica (2016) uit. Het vijfde werk van Felix Van Groeningen, ondersteund door een geniale soundtrack van Soulwax. Het resultaat is een echte 'Felix' film over ieders favoriete oord van verderf: Belgica. En voor deze gelegenheid geeft de FilmBlog 5 duo-tickets weg in een bioscoop naar keuze.

    felix van groeningen,belgica,tom vermeir,stef aerts

    Korte inhoud: Jo (Stef Aerts) is een niet erg grote en magere twintiger. Als jonge gast had hij artistieke ambities, maar hij is uiteindelijk - uit liefde voor de muziek - café Belgica begonnen. Frank (Tom Vermeir) is zeven jaar ouder en op alle vlakken de grote broer. Hij is de man van vele plannen die er steeds 100% voor gaat. Hij wordt binnenkort voor de tweede keer vader, heeft een autohandel en wil zijn eigen huis bouwen. Maar toch is Frank ongelukkig met zijn iets te voorspelbare leven. Bij een bezoek aan Jo’s café vinden de broers mekaar weer. Al snel draait het erop uit dat Frank in het café komt helpen. Jo apprecieert de hulp, want cafébaas zijn is zwaar. Frank, van zijn kant, herleeft door de rock 'n roll van het nachtleven. Samen bouwen ze bruine kroeg Belgica in no time uit tot dé hotspot van het uitgaansleven. Jo en Frank zijn het gouden duo, het feest is compleet. Maar elk succesverhaal heeft ook een keerzijde en hoe beter de zaken lopen, hoe meer de broers elkaar verliezen…

    Om in de prijzen te vallen stuur je een mailtje naar filmblog[a]gmail.com met de correcte filmtitels, alsook een antwoord op de schiftingsvraag. Vermeld hierbij jullie naam, voornaam, officiële adres en laat ons weten of jullie fan van De FilmBlog zijn (die hebben zoals altijd een streepje voor). Jullie persoonlijke adresgegevens zullen niet publiek gemaakt worden of verzonden aan derden voor commerciële doeleinden. De correcte antwoorden zullen bekend gemaakt worden op onze Facebook pagina.

    belgica_2016_pic01.jpgbelgica_2016_pic02.jpgbelgica_2016_pic03.jpg

    Opgelet! Jullie antwoorden moeten verstuurd worden ten laatste op woensdag 2 maart 2016. Jullie eerste email telt. Antwoorden ingestuurd na de deadline, of antwoorden zonder adres of zonder antwoord op de schiftingsvraag, worden niet meer in rekening genomen. Wanneer ik ook maar het minste vermoeden heb van samenwerkende vennootschappen, copy-paste mailtjes of andere oneerlijke praktijken, behoud ik mij het recht voor om de inzendingen te verwijderen. Slechts één email per persoon/familie/adres.

    Elk correct antwoord levert één punt op. Vijf deelnemers zullen in de prijzen vallen. In geval van ex aequo zal de winnaar bepaald worden aan de hand van de schiftingsvraag.

     

    [ Zoek de filmtitels ]

     

    filmquiz01.jpg
    filmquiz02.jpg
    filmquiz03.jpg
    filmquiz04.jpg
    filmquiz05.jpg
    filmquiz06.jpg
    filmquiz07.jpg
    filmquiz08.jpg
    filmquiz09.jpg
    filmquiz10.jpg

     

    [ Geef een antwoord op de Schiftingsvraag ]

     

    Schiftingsvraag: Hoeveel minuten hebben we aan deze quiz gewerkt?

     

    *** Belgica trailer ***

  • The Visit (2015) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik dacht niet dat ik het ooit over mijn lippen zou krijgen maar The Visit (2015) van M. Night Shyamalan is een iets betere film dan al de troep die hij heeft gemaakt na Signs (2002), Unbreakable (2000) en The Sixth Sense (1999), zowat een eeuwigheid geleden. Spijtig genoeg is het niet beter dan deze drie films.

    the_visit_2015_poster02.jpg

    Korte inhoud: The Visit vertelt het verhaal van een broer (Ed Oxenbould) en zus (Olivia DeJonge) die een week naar de afgelegen boerderij van hun grootouders in Pennsylvania worden gestuurd. Wanneer de kinderen ontdekken dat het oudere paar (Deanna Dunagan en Peter McRobbie) betrokken is bij iets zorgwekkend, zien ze de kansen om terug te keren naar huis met de dag kleiner worden.

    Ga deze film gaan zien zonder veel te lezen over deze prent, want zoals we van Shyamalan gewend zijn komt er opnieuw een gigantische plot twist, en in vergelijk tot heel wat andere 'surprise endings' , zoals deze bij The Village (2004). Ik heb het nooit zien aankomen en ik stond er ook niet op te wachten. Ik dacht dat dit een straightforward drama ging worden, maar de twist kwam als een verrassing en kudos voor de regisseur en zijn knappe script om iemand die al duizenden films heeft gezien en zowat alle truuken van de foor kent, al die tijd aan het lijntje te houden.

    Maar tot zover mijn liefde voor de film. Ik heb het in het verleden ook al niet onder stoelen of banken gestoken, maar ik HAAT FOUND FOOTAGE / HOME MADE films. Ik heb er een gloeiende hekel aan. Meer nog, The Visit had naar mijn gevoel een veel betere film geweest moest het af en toe zijn afgestapt van zijn found footage cinematografie. Alles was voor mij al op een briljante manier in gang gezet en verteld met The Blair Witch Project (1999). En sindsdien is er geen meerwaarde meer geweest op de formule - met misschien als uitzondering de Spaanse horrorfilm Rec (2007).

    Al die found footage films trekken trouwens op mekaar en ik heb een hekel aan (1) het vreselijke shaky camerawerk, het feit dat ze (2) om de vijf minuten leuteren over de aanwezigheid van de camera en waarom hij/zij aan het filmen is, (3) met domme close-up selfies, (4) vreselijke close-up shots, (5) de camera die op de grond valt en met in een Dutch angle verder blijft filmen, (6) video-grainy beelden, (7) iemand die zegt dat ze de camera moeten uitzetten, (8) er gebeurt in feite niks memorabels, (9) het batterij-lampje die begint te knipperen en teveel (10) jump cuts.

    Er zit tevens ook altijd een zware tegenstrijdigheid in de found footage / home made films, met name de scherptestelling. Er zijn grofweg 3 manieren om scherp te stellen, één manier is manuele scherpstelling waar iemand fysiek achter de camera moet staan, een vast scherptepunt waarbij een bepaald deel in beeld scherp is ook al loopt er iemand voor de camera, en te laatste een automatische scherptestelling (wat deze jongeren naar mijn gevoel zouden gebruiken). Maar bij een automatische scherptestelling wordt alles even wazig wanneer iemand voor de camera gezien het brandpunt wordt verlegd. In deze film verandert de camera verandert de camera van automatisch naar manueel, zonder dat iemand de scherpte bediend. Ja, de film gaat zo vervelen dat je op dergelijke details gaat letten.

    the_visit_2015_pic01.jpgthe_visit_2015_pic02.jpgthe_visit_2015_pic03.jpg

    Gelukkig weet Shyamalan wel hoe hij acteurs moet regisseren en de twee ondervaren kinderen brengen wel een overtuigende vertolking, al gaat mijn voorkeur naar het rappende jongetje die namen van vrouwelijke popsterren gebruikt als scheldwoorden. Van wankel acteerwerk is dus gelukkig geen sprake, ook al kond het meisje iets beter gecast zijn. Veel regisseurs hebben geen problemen wanneer ze werken met geroutineerde acteurs als Bruce Willis, Mark Wahlberg of een Mel Gibson, maar de kaarten liggen wel anders wanneer hij moet werken met mensen met weinig tot geen acteer-ervaring. Zelfs de moeder van de twee kinderen, gespeeld door Kathryn Hahn, lijkt bij momenten wel een vertolking van een moeder die aan de pillen zit. De twee oudjes zetten nog het beste acteerwerk neer, ook al is hun rol bijzonder geflipt.

    "Old peoples are having problems with their bodies", dit is zowat de essentie van de film. Oudjes in de film worden op een behoorlijk neerbuigende manier bekeken alsof seniliteit de normaalste zaak is bij mensen van een zekere leeftijd. Ik besef dat er een poging was tot zwarte humor (zeker de scène met de oven die wel leek op een soort Hans en Grietje knipoog), maar de humor komt niet altijd even goed over. En je vraagt je dan af wat het genre is, want een zuivere horrorfilm - zeker wanneer je de vreselijke uitsmijter op het einde bekijkt - is het zeker niet. Shyamalan slaagt er als geen ander in om een goed idee door het slijk te halen, en deze The Visit is daar een mooi voorbeeldje van. Vreselijke cameravoering (inherent aan het found footage genre), soms wat wankel acteerwerk en een script doorspekt met zaken die we al duizenden keren in andere films hebben aangetroffen. E, toch kan ik het geen slechte film noemen en is het zeker het herbekijken waard, al was het maar om te genieten van die kleine momenten waar het wél werkt.

    The Visit komt bij ons uit op DVD en Blu-ray op 16 maart 2016, met een alternatief einde en een aantal deleted scènes.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 25 februari 2016

     

    *** The Visit trailer ***

  • Nieuwe Batman v Superman karakterposters

    Pin it!

    Gezien de film Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) heet, werd er tot nog toe weinig gesproken over Lex Luthor, Alfred en Lois Lane. Maar deze 3 figuren hebben een belangrijke rol in de film, naast Wonder Woman natuurlijk die al een tijdlang haar character poster heeft. Deze keer is het de beurt aan deze drie nieuwe figuren. En kijk, Warner Bros heeft zonet een karakter-poster vrijgegeven van Lex, Alfred en Louis Lane.

    Korte inhoud: Uit angst voor het handelen van een god-achtige superheld die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen, neemt Gotham City’s eigen formidabele en krachtige burgerwacht het tegen Metropolis' meest vereerde redder op. Tegelijk worstelt de wereld met de vraag wat voor held het nodig heeft. En met een oorlog die tussen Batman (Ben Affleck) en Superman (Henry Cavill) woedt, komt snel een nieuwe dreiging op, die de mens in groter gevaar dan ooit tevoren brengt.

    batman_v_superman_2016_poster06.jpgbatman_v_superman_2016_poster07.jpgbatman_v_superman_2016_poster05.jpg

    In de tweede trailer kwam Wonder Woman (Gal Gadot) iets meer op de voorgrond. Toch was ik zelf wat teleurgesteld in de trailer, en dan met name de tweede helft waarin het niet meer ging over Batman vs Superman, maar gewoon over hun samenwerking, misschien iets wat ik niet wou zien in een film genaamd Batman vs Superman. Ook Lex Luthor gespeeld door Jesse Eisenberg was allesbehalve overtuigend. Ik begin dus een beetje nerveus te worden en probeer zelf een het nieuws wat te ontwijken. Zelfs de nieuwe posters overtuigen me niet meteen. Het lijkt er wel op alsof ze de rode logo's op de laatste minuut hebben opgeplakt. Ze zien er tevens niet meteen bijzonder origineel uit. Misschien hadden ze de posters tevens iets meer met elkaar moeten verbinden. Promotie is essentieel bij dergelijke producties en ik hoop dat ze dit niet zullen verknallen want er zijn heel wat rivaliserende film in het begin van 2016.

    batman_v_superman_dawn_of_justice_2016_poster02.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_poster04.jpgbatman_v_superman_dawn_of_justice_2016_poster03.jpg

    Het wordt uitkijken naar de vertolking van Jeremy Irons ie een wel heel andere Alfred zal brengen, meer iets van een bodyguard en mechanieker, dan een gewone butler. Ik ben ook benieuwd naar wat Gal Gadot zal aanvangen met haar personage, want tot dusver heeft ze nog niet gesproken in de trailer. Regisseur Zack Snyder heeft gewerkt met ervaren scenaristen Chris Terrio en David Goyer, dus laten we hopen dat de dialogen op z'n minst van een degelijk niveau zijn. Op 23 maart 2016 komt de film bij ons uit.

  • John Oliver haalt uit naar de Hollywood white washing

    Pin it!

    Dit weekend zijn de uitreikingen van de Oscars, en zoals jullie ondertussen wel weten zijn The Academy Awards de enige awards van enig belang. Nobody cares or remembers de winnaars van de Bafta's of de Golden Globes! Iedereen herinnert zich nog vaag de Oscar winnende films en de Oscar-winnende acteurs. Mensen weten zelfs dat Leonardo DiCaprio nog altijd heeft Oscar heeft gewonnen voor Beste Acteur. Maar dit jaar vallen de Oscar vooral op door hun #OscarsSoWhite, een serieuze overreactie die uiteindelijk grappig begint te worden en een ware nest van heethoofden vergezeld aan beide kanten van het spectrum. Twitter er maar op los, ik beloof jullie een bloemlezing van hilariteiten. Deze post is dus in geen geval een pleidooi voor of tegen het systeem, maar er niet de spot mee drijven zou een zonde zijn.

    John Oliver, de ex-reporter van de Daily Show onder Jon Stewart, heeft in zijn Last Week Tonight de white washing trend aangepakt in Hollywood. Het is een grappig filmpje geworden in de stijl van Cinema Sins! Je kunt niet ontkennen dat het opvallend is dat we nu al met zekerheid kunnen zeggen dat de 4 Oscars voor de acterende rollen zullen gaan naar blanke acteurs van de 20 genomineerden. Maar wat John met dat "How is this still a thing?" filmpje heeft blootgelegd is dat het niet alleen de Oscars zijn, maar gewoon Hollywood die zich misschien voor een stuk moet emanciperen. Het meest pijnlijke is dat er voldoende films waren met niet-blanke acteurs en geregisseerd door niet-blanke regisseurs die zeker een nominatie verdienden. Ook al konden de Oscars 10 films nomineren als beste films, werden er maar 8 weerhouden. Is het verdiend of niet, dat laat ik geheel in het midden. Ik denk zelfs niet dat er een agenda is, maar ja, als je alles op een rijtje zet begint het wel grappig te worden.

    whitewashing_pic01.jpgwhitewashing_pic02.jpg

    Voor mensen die de #OscarsSoWhite een beetje hebben gevolgd zal het filmpje niet veel nieuws vertellen, maar voor zij die er nog niet vertrouwd mee zijn is dat een mooie samenvatting van wat er scheef getrokken is in Hollywood. Het mooiste en meest recente voorbeeld is uiteraard Exodus: Gods and Kings (2014). Je hebt filmmakers die alles zo authentiek mogelijk willen houden, maar gingen dan allemaal blanke acteurs opstellen. De casting van John Turturro als Seti wringt aan alle kanten. Ook de Amerikanen Sigourney Weaver en Aaron Paul of de Australiër Ben Mendelsohn maken een verdienstelijke beurt maar passen gewoon niet in het plaatje. En uiteraard kon de getypecaste Ben Kingsley niet ontbreken. Het was bespottelijk. Ridley Scott flatterde dan met zijn reactie: "Gods and Kings couldn’t have gotten the budget it needed if he’d cast 'Mohammad so-and-so from such-and-such' as his lead actor." En de reactie was meteen boenk erop: Yeah, you needed the white-hot star power of whoever the fuck this guy is - verwijzend naar de vrij onbekende Joel Edgerton.

    whitewashing_pic03.jpg

    Maar ook het publiek heeft door jarenlang Hollywood brainwashing ook zoiets van: "Hmm, een zwarte acteur als lead in Star Wars." Jullie hadden de forums moeten lezen, het was om beschaamd van te worden. Of nog maar de commotie rond een mogelijke zwarte James Bond acteur. Een zwarte James Bond vind ik zelf wat bespottelijk, want dan is het duidelijk dat je een sociale agenda naar voor wil schuiven. Neem gewoon de beste acteur voor de rol en het ras speelt op zich niet zo'n grote rol. Om nog maar al die films over minoriteiten in de maatschappij die verdoken zijn achter de rug van een blanke acteur (cf. The Last Samurai, Dances With Wolves, ...).

    Bekijk het fragment in onderstaand YouTube filmpje. Het is misschien niet het beste filmpje die hij al gemaakt heeft - daarvoor haspelt hij eigenlijk naar het einde toe heel veel zaken door mekaar. Twitter staat ondertussen een beetje in vuur en vlam omwille van dat artikel, maar ik heb zelfs de indruk niet dat John Oliver hier een onrecht wil aankaarten dan gewoon een beetje de draak wil steken met Hollywood. Het grootste probleem is niet zozeer de white washing in Hollywood - zij steken nog altijd heel veel middelen in projecten met bijvoorbeeld zwarte acteurs - maar misschien wel het feit dat buitenlandse cinema geen kans maakt tegen Hollywoodfilms. Maar dat is een compleet andere discussie. Laat me weten wat jullie erover denken in de commentaren.

     

    *** John Oliver Goes After Hollywood Amidst #OscarsSoWhite Controversy ***