• The Leftovers seizoen 1 uit op DVD en Blu-ray

    Pin it!

    Nog een serie waar ik van genoten heb is deze The Leftovers (2014 - ) ook al vind ik het wel geen top-serie. Maar dat kan misschien nog komen met het tweede seizoen. De serie werd nog maar eens geschreven door "Lost"-scenarist Damon Lindelof (Prometheus, Star Trek Into Darkness, Tomorrowland). The Leftovers, gebaseerd op de bestseller van Tom Perrotta Ondertussen is het eerste seizoen uit op DVD en Blu-ray.

    the_leftovers_2014_season_1_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: The Leftovers vindt plaats drie jaar na een wereldwijde gebeurtenis waarbij vele mensen zijn verdwenen, bekend als het Plotse Vertrek. Dit zorgde ervoor dat 140 miljoen mensen verdwenen, 2% van de wereldbevolking. Het verhaal focust zich vooral op het gezin Garvey en hun kennissen in de fictieve stad Mapleton, New York. Kevin Garvey (Justin Theroux) is het hoofd van de plaatselijke politie. Zijn vrouw Laurie (Amy Brenneman) sloot zich aan bij een sekte genaamd de Schuldige Overblijvers. Hun zoon Tommy (Chris Zylka) verliet het ouderlijk huis om te gaan studeren en zijn dochter Jill woont bij hem en gaat naar de middelbare school. De verbrokkeling van hun gezin zorgde er echter voor dat Jill (Margaret Qualley) wanhopig op zoek is naar een vorm van aandacht.

    Kevin ligt in conflict met burgemeester Lucy Warburton (Amanda Warren) over haar plan om een parade op te zetten als eerbetoon aan de slachtoffer van het Plotse Vertrek. Hij voorspelt dat de Schuldige Overblijvers een protestactie zullen houden tijdens de parade wat tot geweld zal leiden met de boze bewoners. Achteraf smeekt Kevin zijn vrouw om terug te komen, maar ze weigert met hem te spreken. De toekomstige bruid Megan Abbott (Liv Tyler) arriveert bij het huis van de Schuldige Achterblijvers en vraagt of ze enkele nachten kan blijven overnachten.

    Het is een typische Lindelof serie met tal van verwijzingen naar andere werken. In deze serie krijgen we vooral veel glimpjes van Albert Camus, David Lynch en tevens van Jacques Brel, en een mysterieus verhaal waarin we ons als kijker steeds vragen stellen bij het waarom van alles. Een aflevering lijkt wel op een Rorschach-tekening waarin we proberen te ontwaren wat de betekenis van alles is. Er zijn voldoende raadsels en deze worden niet meteen uitgelegd en dus moet je er wel je kopje bij houden.

    the_leftovers_2014_season_1_blu-ray_pic01.jpgthe_leftovers_2014_season_1_blu-ray_pic02.jpgthe_leftovers_2014_season_1_blu-ray_pic03.jpg
    the_leftovers_2014_season_1_blu-ray_pic04.jpgthe_leftovers_2014_season_1_blu-ray_pic05.jpgthe_leftovers_2014_season_1_blu-ray_pic06.jpg

    Een goede serie kan niet zonder goede acteurs en hier hebben we acteerwerk van een goed niveau. Naast de bovenvermelde namen zien we ook nog de Brit Christopher Eccleston opduiken, naast Carrie Coon, Max Carver en Emily Meade. En ook al ben ik geen fan van Lindelof moet ik toegeven dat de karakters wel goed zijn uitgeschreven, alsook de dialogen. Ik kijk ondertussen uit naar het tweede seizoen.

    The Leftovers is ondertussen uit op DVD en Blu-ray met audio-commentaar op de piloot-aflevering en de laatste episode. Daarnaast is er ook een interview met Damon Lindelof en Tom Perrotta en nog wat making of filmpjes.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 30 oktober 2015

     

    ***Related Post***
    The Leftovers season 2

    *** The Leftovers TV-series trailer ***

  • Good Kill (2014) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    De oorlog in Afghanistan blijft voor inspiratie zorgen in de filmwereld. Deze keer is het de Nieuw-Zeelander Andrew Niccol die zijn licht laat schijnen op de strijd tegen de Taliban. In Good Kill (2014) volgen we de oorlog niet mee op het strijdtoneel zelf, maar in snikhete containers in de woestijn nabij Las Vegas waar bestuurders van drones vanop afstand hun wapens afvuren. Dat zorgt voor een heel andere kijk op oorlog voeren, eentje waar we niet direct bij stilstaan. Het zorgt ook voor een aardige, zij het net iets te brave film.

    good kill,andrew niccol,ethan hawke,bruce greenwood,zoe kravitz,january jones

    Korte inhoud: Tom Egan (Ethan Hawke) heeft als straaljagerpiloot een handvol missies meegemaakt met het Amerikaanse leger. Nu werkt hij in eigen land als bestuurder van drones. Met die drones voert het Amerikaanse leger op afstand oorlog met de Taliban. In containers in de buurt van Las Vegas zitten Egan en zijn team met een joystick in hun hand dodelijke bommen af te vuren met de hulp van satellietbeelden.

    Aanvankelijk vindt Egan zijn nieuwe job veel praktischer dan vliegen boven Afghanistan. Hij kan meer tijd doorbrengen met zijn gezin en belandt niet meer in gevaarlijke conflicten. Toch verlangt hij ernaar om weer in de cockpit te kruipen. Dan krijgen Egans oversten onder leiding van kolonel Jack Johns (Bruce Greenwood) geheimzinnige orders van de CIA. Deze overheidsinstantie neemt het iets minder nauw met de morele vragen die het bombarderen vanop afstand oproept en Egan en zijn teamleden krijgen het steeds lastiger om de orders blindelings uit te voeren. Dit zet ook zware druk op de relatie met zijn vrouw Molly (January Jones).

    Andrew Niccol is een regisseur die mij altijd al heeft weten boeien omdat de regisseur de ethische kwesties niet uit de weg gaat. Zo vind ik zijn debuutfilm Gattaca over de gevaren van genetische manipulatie (ook al met Ethan Hawke) behoorlijk onderschat en ook In Time over eeuwige jeugd, Lord of War of wapenhandel en S1mOne over de creatie van een digitale droomvrouw vind ik interessante films. Alleen met The Host sloeg Niccol de bal behoorlijk mis, maar ook regisseurs hebben recht op een offday.

    Ook met Good Kill roept Niccol vragen op over de morele consequenties die oorlog voeren vanop afstand stelt. Het is een heel interessant vertrekpunt waarmee Niccol aan het werk gaat. Wat doet het bombarderen vanop afstand met de mensen die de bommen effectief lanceren? Je zit dan wel niet middenin oorlogsgebied en blijft zelf relatief veilig, maar het drukken op een knopje in een ander land kan evengoed onschuldige burgers en kinderen doden.

    Zolang het gaat om militaire doelwitten en aangetoonde misdadigers kunnen Egan en co hun dodelijke acties plaatsen. Maar zodra de CIA zich ermee gaat bemoeien en er steeds meer burgerslachtoffers vallen, zie je Egan en zijn collega’s het steeds lastiger krijgen. Dat vreet aan hen, en heeft ook zijn weerslag met de mensen rondom hen. Egan kan zijn emoties niet uiten, kan niet praten over wat hem dwarszit en daardoor begint zijn huwelijk serieuze barsten te vertonen. Wat mij betreft had Niccol zelfs nog iets meer mogen inzoomen op de mentale toestand van Egan.

    Of zoals een van de lesgevers bij het begin van hun opleiding aan de rekruten meegeeft: jullie zijn allemaal bijzonder sterk met een joystick in jullie hand, maar dit is geen videogame, jullie spelen nu met echte mensenlevens. Dat moet je als kijker ook altijd in je achterhoofd houden. De film speelt zich af in Las Vegas en ook de glamoureuze The Strip en zijn weelderige casino’s komen regelmatig in beeld, maar dit is wel degelijk een oorlogsfilm.

    good_kill_2014_blu-ray_pic01.jpggood_kill_2014_blu-ray_pic02.jpggood_kill_2014_blu-ray_pic03.jpg

    Een oorlogsfilm waar je het geweld niet rechtstreeks ziet, maar er wel getuige van bent op een klein schermpje. Niccol weet dit gegeven heel knap en indringend in beeld te brengen en de drone-aanvallen zijn levensecht. Tegenover de dreiging van de drones plaatst Niccol luchtbeelden van de wijk waarin Egan en zijn vrouw wonen. Visueel hetzelfde principe als de beelden van de drones. Je zou van minder paranoia worden…

    Ethan Hawke laat zien dat de erkenning die hij kreeg sinds Boyhood zeer terecht is. Hij speelt Egan op een gekwelde manier en langzaamaan zie je hem de dieperik in gaan. Weerwerk komt er van zijn nieuwe collega Vera Suarez die net als Egan vragen begint te stellen bij hun werk. Suarez wordt gespeeld door Zoë Kravitz die uit de schaduw van haar ouders Lenny Kravitz en Lisa Bonnet treedt. De ervaren Bruce Greenwood schudt de rol van kolonel Jack Johns moeiteloos uit zijn mouw en ook January Jones overtuigt als Molly Egan.

    Good Kill is net zoals de meeste films van Niccol een prent die je aan het nadenken zet. Deze keer over een weinig belicht onderdeel van oorlog voeren. Knap in beeld gebracht, goed geacteerd, alleen hadden voor mij de personages nog iets meer uitgewerkt mogen worden en had er best nog wat meer controverse en kritiek op de Amerikaanse visie op oorlog voeren mogen inzitten. Maar Good Kill biedt alleszins wel een meer genuanceerd beeld dan het zeer patriottische American Sniper.

    De film is reeds beschikbaar op Blu-ray en dvd, op de schijfjes staan geen extra’s.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 29 oktober 2015

    ***Related Post***
    06/01/2015: Ethan Hawke als drone piloot in Good Kill van Andrew Niccol

    *** Good Kill trailer ***

  • Demi Lovato en Robert Rodriguez copy-pasten The Rock van Michael Bay

    Pin it!

    Ik ga het niet hebben over 'Hello' de nieuwe clip van Adèle, want hierover kan ik eigenlijk weinig over vertellen, buiten het feit dat de clip geregisseerd werd door het Canadese filmtalent Xavier Dolan (Mommy) en bepaalde shots opgenomen werden et een 70mm camera, ook al zie je nauwelijks het verschil. Het idee was ook een half-retro achtig verhaaltje te vertellen met Adele die geen bereik heeft met haar versleten gsm. Anderzijds zal het nummer wel in heel wat landen op de eerste plaats staan, ze heeft een prachtstem en haar nummers zijn buitengewoon emotioneel. Ik wil het wel even hebben over de nieuwe clip van Demi Lovato, getiteld 'Confident'.

    Ik wil dit nummer bespreken, niet omdat ik van de muziek hou (verre van zelfs) maar wel omdat de clip werd geregisseerd door Robert Rodriguez (Sin City, Machete). En hier op De FilmBlog stond er al een artikel over de opkomende Alita: Battle Angel en het feit dat Rodriguez misschien niet meteen de beste keuze is om de film te regisseren. Deze clip lijkt dit een beetje te bevestigen. Robert Rodriguez is passé, en zijn filmstijl die hij bij elke film lijkt te recycleren werkt niet meer zo goed als in zijn Desperado-periode.

    the_rock_1996_vs_confident_demi_lovato_pic.jpg

    Veel van de scènes uit de clip zijn tevens ge-copy-pasted van The Rock (1996) van Michael Bay. Ik heb eens wat frames uit The Rock gehaald en naast de clip gelegd, en het is duidelijk dat ze echt wel frame voor frame het zaakje gekopieerd hebben. Wellicht is de nieuwe manier is om plagiaat te voorkomen het zodanig overduidelijk kopiëren dan het aanzien wordt als een soort hommage. Hoewel, als men spreekt over hommage dan had een kleine cameo van Michael Bay wel op zijn plaats geweest, of nog maar een filmposter van The Rock. Ik heb meer het gevoel dat het luiheid is van de inspiratieloze makers.

    De dure videoclip heeft na meer dan 2 weken al 19 miljoen hits op You Tube VEVO. Lijkt behoorlijk veel te zijn, maar in vergelijking met andere artiesten valt dit toch wat tegen. Lovato heeft op Twitter 31,4 miljoen volgers, wat een pak meer is dan Adele met haar 23,6 miljoen volgers. Toch slaagt Adele erin om met haar clip na één week al een kleine 105 miljoen hits te sprokkelen. Uiteraard moet je geen muziekkenner zijn om meer kwaliteiten te zien in het nummer van Adele, maar dat de actieclip van Lovato niet meer populair is op YouTube dan het sepia getinte snore fest van Adele is toch wel verbazingwekkend. Het valt nog af te wachten of Confident een al even grote hit zal worden als Cool for the Summer van videoclipmaaksters Hannah Lux Davis, met zijn 110 miljoen hits, maar ik vrees er een beetje voor.

    Confident Demi Lovato animated pictureConfident Demi Lovato animated picture

    Het verhaal van de clip lijkt onversneden Rodriguez materiaal, met Lovato in een maximaal beveiligde gevangenis, waar ze gratie krijgt indien ze een WANTED figuur (Michelle Rodriguez) kan klissen. Lovato gaat akkoord met de deal die de US Marshall haar voorstelt en maakt zich klaar voor de strijd. Maar al snel merkt ze dat haar rivale haar een stapje voor is en zien we dat Lovato opnieuw in de boeien wordt geslaan. Tijdens de rit terug naar de gevangenis kan ze op mysterieuze wijze ontsnappen en werpt ze zich op de wagen van haar rivale die blijkbaar de gevangenisbus aan het volgen was. Er ontstaat een fistfight en beide dames beginnen in te zien dat ze eigenlijk werden opgezet door de US marshall. En deze heer krijgt de rekening gepresenteerd op het einde van de clip.

    Confident Demi Lovato animated pictureConfident Demi Lovato animated picture

    Het was Demi Lovato zelf die Rodriguez had gevraagd om de clip te regisseren, nadat ze een klein rolletje had in het tweede seizoen van "From Dusk Till Dawn", waarin ze de rol speelde van Maia (zie afbeelding). Ik hoop dat deze vertolken wel iets beter in beeld gebracht zal worden dan in deze clip, waar de vechtscènes toch maar lullig overkomen, ook al hebben ze deze clip gemaakt met minder middelen en in slechts 2 draaidagen. Demi Lovato is ook geen Taylor Swift, en met haar 1m61, veel rondingen en platte schoenen heb je soms moeite om haar te zien als een geloofwaardige actieheldin, ook al is en blijft het een aantrekkelijke dame. Met een betere regie had alles er misschien veel beter uitgezien. Lady Gaga is slechts 1m55, maar ik heb me die opmerking over lengte nog nooit gemaakt in haar clips.

  • Project T / Tomorrowland (2015) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    In een vorig bericht over Tomorrowland / Project T (2015) hadden we het nog over de oorspronkelijke titel van de film, met name 'Tomorrowland'. Een titel die een beetje in het vaarwater kwam van het mega-techno dancefestival. En bijgevolg, wanneer je de trailer wou opzoeken van Tomorrowland, dan was zoiets geen eenvoudige klus. En om alles nog erger te maken was de naam van Tomorrowland ook gepatenteerd, zoals in Nederland, België, Luxemburg. In de States kon Disney wel Tomorrowland gebruiken, gezien dit ook werd gebruikt voor hun parken en werd het dancefestival omgedoopt tot TomorrowWorld.

    tomorrowland_project_t_2015_blu-ray.jpg

    Deze ondoordachte naamkeuze heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er heel wat verwarring was bij de toeschouwers, maar tevens kwam deze naamverandering ook met een prijskaartje. En de film had al los van de marketing en distributiekost al een prijskaartje van 190 miljoen dollar. Een tot overmaat van ramp deed de film het behoorlijk slecht aan de box-office, met een recette van slechts 208 miljoen dollar. Samen met Pan, Fantastic Four, Jupiter Ascending en Terminator: Genisys werd Project T één van de 5 grootste filmflops van 2015.

    Korte inhoud: De film begint in 1964 met een nog jonge Frank Walker die op een uitvindersbeurs zijn jetpack laat zien aan Nix (Hugh Laurie) die zelf niet meteen onder de indruk is. Daarentegen is zijn vermoedelijke dochter Athena (Raffey Cassidy) dat wel, en ze geeft hem in het geheim een pin met de letter T. Jaren later zien we de tiener Casey (Britt Robertson) die per ongeluk een gelijkaardig geheimzinnig speldje in handen krijgt waarmee ze in een andere dimensie kan komen. Ze zoekt naar een antwoord hoe en waarom dit kan. Deze zoektocht leidt naar het voormalig wonderkind en uitvinder Frank Walker (George Clooney). Ze ontmoet hem in zijn geheime schuilplaats, waar kort daarna Casey en Frank worden overvallen door levensgevaarlijke achtervolgers die het op Frank gemunt hebben. Noodgedwongen moeten ze vluchten naar een andere dimensie. Deze reis gaat via een speciaal ontworpen apparaat.

    Het verhaal werd geschreven door Jeff Jensen, Damon Lindelof en regisseur Brad Bird en lijkt veel op een soort Jules Verne verhaal. Het is een ode aan de zoektocht van de mens naar innovatie en hoop. Een reis rond de wereld 80 dagen, 20.000 mijlen onder zee of een eis naar het centrum van de aarde is al vele keren verteld, en het was dus een beetje zoeken naar iets nieuws, en ik moet toegeven dat de uiteindelijke virtuele wereld eigenlijk wel een geslaagde bestemming is. Het lijkt een soort futuristische wereld, ook al krijgen we er maar flarden van te zien.

    Disney films hebben de gewoonte om moralistisch uit de hoek te komen met hoe we een beter mens kunnen worden, en deze film is niet anders. Frank en Casey zijn eigenlijk twee gelijkaardige individuen, maar met de jaren is Frank steeds meer geïsoleerd en pessimistisch geraakt, en dat contrasteert met het jeugdig optimisme en nieuwsgierigheid van Casey. En Disney maakt duidelijk dat de nieuwe generatie moeten waakzaam blijven op de verzuring van de maatschappij, die innovatie in de weg staat. Een boodschap die wel eens relevant kan zijn voor onze Belgische politiek. Maar zoals we ook van Disney gewend zijn wordt er niet heel erg diep gegraven, en blijft alles heel oppervlakkig. De film is een knipoog naar Disney's futuristische themapark van dezelfde naam, en vaart een iets te commerciële en generieke koers, wat ironisch genoeg, ingaat tegen de boodschap van deze prent.

    tomorrowland_project_t_2015_blu-ray_pic01.jpgtomorrowland_project_t_2015_blu-ray_pic02.jpgtomorrowland_project_t_2015_blu-ray_pic03.jpg
    tomorrowland_project_t_2015_blu-ray_pic04.jpgtomorrowland_project_t_2015_blu-ray_pic05.jpgtomorrowland_project_t_2015_blu-ray_pic06.jpg

    Het beste van de film zit hem in de eerste 50 minuten, nadien begint alles wat te ontsporen. Er zitten een aantal geforceerde grappen in, zoals de verwijzend naar het feit dat Disney nu eigenaar van de rechten van de Star Wars-franchise. Ik heb hier wel mee kunnen lachen. Voor de rest lieten de personages me wat koud en de slotscène is volledig in strijd met de logische ontwikkeling van de film. Het had een belangrijke prent kunnen worden voor zowel een jongeren als een ouder publiek, maar het bleef steken bij teenager-sentimentaliteit. Los van dit is het toch een mooie knipoog van Disney naar de Walt Disney's en de Jules Verne's uit onze geschiedenis. Visueel ziet het er allemaal ook wel knap uit, en dat is dan weer te danken aan het Director of Photography genie Claudio Miranda .

    Project T / Tomorrowland is uitgekomen op Blu-ray en DVD met deleted scenes, korte animatiefilm, dagboeken van Brad Bird en heel wat making of filmpjes. Spijtig genoeg is er geen audio-commentaar aanwezig.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 26 oktober 2015

    ***Related Post***
    21/04/2015: Tomorrowland van Brad Bird heeft nieuwe karakterposters

    *** Tomorrowland trailer #2 ***

  • San Andreas (2015) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Volgende week woensdag komt een nieuwe disaster films uit op DVD en Blu-ray. En misschien wel de meest ambitieuze in zijn genre, met name San Andreas (2015), met Dwayne Johnson in de hoofdrol. Spijtig brengt het script minder deining teweeg dan gehoopt.

    san_andreas_2015_poster02.jpg

    Korte inhoud: De beruchte San Andreasbreuk maakt zijn gevreesde reputatie waar. Californië wordt getroffen door een allesverwoestende aardbeving. Een SAR-helikopterpiloot (Dwayne Johnson) is erin geslaagd zijn ex-vrouw (Carla Gugino) op te bikken van tussen te brokstukken en proberen nu al het mogelijke om ook hun enige dochter (Alexandra Daddario) te redden. Maar al snel wordt duidelijk dat deze aarbeving nog niet gedaan en is en een gigantische tsunami de stad van de kaart dreigt te wassen.

    Wat meteen opvalt was dat deze film niet in regie was van disaster-master Roland Emmerich, maar van Brad Peyton. Een Canadees die in zijn 15 jarige carrière nog maar 2 films op zijn actief had staan, en niet meteen langspeelfilms waarmee je kan uitpakken, tenzij je van slappe humor houdt (Journey 2: The Mysterious Island) of slappe humor met beestjes (Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore). In deze San Anreas zijn er geen beestjes, en is er zelfs quasi geen humor te bespeuren. Meer nog, de regisseur slaagt er nooit in enige dreiging op te wekken en alles voelt behoorlijk fake aan. Al van bij het begin worden we getrakteerd met een scène die uit een Final Destination sequel had kunnen komen. We zien een blondine die met haar wagen op een bergpas een aantal gevaarlijke stoten uithaalt met haar gsm en haar sjakos op de achterbank, en dit terwijl er tegenliggers voorbij razen. Maar de dame komt goed weg, tot een aardbeving haar voituurke de ravijn induwt. Je zou er bijna bij juichen dat die trut niet langer een gevaar is op de weg.

    Maar dit is uiteraard een voorproefje van wat komen zal, want analist Lawrence Hayes (Paul Giamatti), die zijn assistent Dr. Kim Park (Will Yun Lee) verloor tijdens een aardschok nabij de Hoover Dam - een scène die wel erg veel weg had van Superman (1978). En misschien was deze film ook wel iets van een inspiratiebron, want Lex Luthor had toen ook een nucleaire raket afgevuurd in de San Andreas breuk om zo Californië van de kaart te vegen. En de film zit eigenlijk vol van zaken die we al in andere films hebben gezien. Neem nu die wolkenkrabbers die in elkaar storten, dit hadden we al eerder gezien in heel wat Transformer films of zelfs 2012 (2009) van Roland Emmerich, inclusief de tsunami's uit die andere Emmerich film The Day After Tomorrow (2004). Alles wordt gerecycleerd en de makers komen met niets nieuws voor de dag.

    Ook het script van Carlton Cuse blinkt niet meteen uit in originaliteit. Het ene cliché volgt het andere op en we voelen ons als toeschouwer telkens 2 stappen verder dan onze hoofdpersonages. Ik vermoed tevens dat de makers weinig kaas hebben gegeten van fysica of aerodynamica, laat staan basis natuurwetten. Ze nemen zelfs een loopje met de geloofwaardigheid. ***spoiler*** Op een gegeven moment zien we de dochter vast zitten in een ruimte van een gebouw die onder water komt te staan na een inslaande tsunami. Haar vader (die daar héél toevallig in de buurt was) slaagt er maar niet in het glas te breken en het meisje verdrinkt. Maar de vader geeft niet op en probeert alsnog het boeltje te forceren en haar naar het oppervlak te brengen. Daar moet hij haar op een tafel zien te leggen (ondertussen zijn we al 4 minuten verder) voor hartmassage. Maar dat lukt niet (meer dan 6 minuten verder). Dan komt plots het rubberen bootje van de moeder in het gebouw binnencrashen, via de stalen roostering en het versterkte glasraam. Het meisje wordt op het bootje gedragen en weggevaren (ondertussen al 10 minuten verder). Opnieuw hartmassage, lukt nog steeds niet. Maar de vader geeft niet op en na een kwartier hersendood komt het meisje dan toch bij bewustzijn, alsof ze even aan het rusten was. Dit moet de langste reanimatie ooit geweest zonder hersenschade. Proficiat! ***end spoiler***

    san_andreas_2015_pic01.jpgsan_andreas_2015_pic02.jpgsan_andreas_2015_pic03.jpg
    san_andreas_2015_pic04.jpgsan_andreas_2015_pic05.jpgsan_andreas_2015_pic06.jpg

    Over Dwayne Johnson heb ik niets op aan te merken. Hij doet wat hij kan met datgene wat hem aangereikt wordt en bewijst nog maar eens dat hij een echte leading man kan zijn. Maar daarnaast hebben we een casting op losse schroeven met soms wel heel bedenkelijk acteerwerk van de intervenanten. De azuurblauwe ogen van Alexandra Daddario kunnen ons nog bekoren, maar de dochter van de protagonist is allesbehalve een personage die we willen volgen. Vreemd genoeg hebben we meer interesse in haar love-interest, gespeeld door de Olly Murs look-alike Ben (Hugo Johnstone-Burt), wiens kleine broertje grappig genoeg Ollie heet.

    De slechterik van dienst wordt gespeeld door ex-Fantastic Four lid Ioan Gruffudd, die met dergelijke rollen zijn carrière geen dienst bewijst. Er zit zelfs een onnozel klein rolletje in voor Kylie Minogue (pics) die iets te nadrukkelijk dienst deed als 'product placement', gezien deze film voor een groot stuk in Australië werd gedraaid en de productie waarschijnlijk goed wou staan met het gastland. Maar zij is verre van de enige productplacement. Er zit zelfs een flagrant Apple shot in een aula van een universiteit waar 90% van de studenten met een Apple laptop de les aan het volgen zijn. Ja, disasterfilms kosten blijkbaar veel geld.

    Op 28 oktober 2015 komt San Andreas uit op DVD, Blu-ray en Video On Demand. Op de schijf staan deleted scenes, gag reel, stunt filmpjes en heel wat making of filmpjes, maar bovenal ook de audio-commentaar van Brad Peyton.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 25 mei 2015

    ***Related Post***
    10/03/2015: 100 miljoen dollar voor een rampenfilm

     

    *** San Andreas trailer #2 ***

  • Les Témoins (2014) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    In het kielzog van de resem Scandinavische 'thriller noir'-series begint ook Frankrijk zich te roeren in het misdaadgenre. Was er eerder al het mysterieuze "Les Revenants" (2012 - ), dan komen de Fransen nu met "Les Témoins" (2014), een thrillerserie die zich afspeelt in het idyllische Normandië. Deze miniserie van zes afleveringen is heel knap in beeld gebracht, maar is net niet spannend genoeg om een topserie te zijn.

    les_temoins_2014_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: In de Normandische kustplaats Tréport worden enkele lijken aangetroffen in een kijkwoning. Zeer vreemd, aangezien elk van de lichamen dagen voordien reeds werd begraven. Iemand heeft dus de onfrisse hobby om lijken op te graven en ze samen met andere, niet-verwante, andere lijken te positioneren in alledaagse situaties. Hoe belanden de lijken in de woning, wat is hier de bedoeling van en vooral wie zit er achter?

    Die vragen krijgt detective Sandra Winckler op haar bord. Samen met haar partner Justin moet ze uitzoeken wat er aan de hand is. Natuurlijk worden er nog meer lijken gevonden, opnieuw in kijkwoningen. De voormalige inspecteur Paul Maisonneuve wordt erbij gehaald wanneer er een foto van hem wordt aangetroffen op een plaats delict. Tegen de zin van Maisonneuve want nadat zijn vrouw is omgekomen bij een auto-ongeluk is hij gestopt bij de politie en leidt hij een teruggetrokken bestaan.

    Belangrijkste personage in "Les Témoins" is misschien wel de Franse streek waar de serie zich afspeelt. De omgeving wordt erg knap in beeld gebracht en het duistere, regenachtige en mistige weer is natuurlijk ideaal voor een misdaadserie. De krijtrotsen komen dreigend maar tegelijk uitnodigend over en de makers deinzen er niet voor terug om de plaatselijke toeristische plekjes onder de aandacht te brengen. Toch wordt het geen reisprogramma, net omdat de sfeer en setting van Normandië zo passend zijn bij het verhaal en er eigenlijk een essentieel deel van uitmaakt.

    En dat verhaal vereist wel een zekere concentratie, "Les Témoins" is immers een serie met een complexe structuur waarvan je best enkele afleveringen na elkaar van kijkt om zo weinig mogelijk te vergeten. Er passeren best veel personages die belangrijk zijn voor het verhaal. Voorop staat Sandra Winckler, gespeeld door Marie Dompnier, een Franse actrice die actief was in de theaterwereld en hier haar schermdebuut maakt. En dat is er niet aan te zien want Dompnier ‘pakt’ goed op camera en speelt met een grote naturel. Zij is naast Normandië een van de troeven van de serie.

    les_temoins_2014_blu-ray_pic01.jpgles_temoins_2014_blu-ray_pic02.jpg

    De mannelijke hoofdrol, de getormenteerde Paul Maisonneuve, wordt gespeeld door Thierry Lhermittee. Niet zo’n bekende acteur bij ons, maar blijkbaar is de man een behoorlijk grote naam in Frankrijk. De partner van Winckler, Justin, wordt gespeeld door de Belg Jan Hammenecker die eerder te zien was in o.a. The Broken Circle Breakdown, De behandeling, "Het goddelijke monster" en "Cordon". De serie is gemaakt door Hervé Hadmar en Marc Herpoux die in Frankrijk al een reputatie hebben opgebouwd met de series "Pigalle, La Nuit" en "Les Oubliées".

    Rode draad in de serie is de relatie tussen Winckler en Maisonneuve. De laatste was een van de docenten tijdens Wincklers opleiding maar blijkbaar is er iets gebeurd waardoor Winckler haar studie drie dagen voor het examen heeft stopgezet. Er wordt regelmatig op gezinspeeld in de serie maar wat er precies is voorgevallen tussen de twee, kom je pas heel laat te weten. En uiteindelijk blijkt deze info niet eens zo cruciaal te zijn.

    les_temoins_2014_blu-ray_pic03.jpgles_temoins_2014_blu-ray_pic04.jpg

    Het tempo ligt vrij laag in "Les Témoins". Dat is iets waar je van moet houden en voor mij mocht het allemaal wel iets sneller gaan. Het is ook opvallend dat er in de laatste minuten van elke aflevering telkens iets heel spannend gebeurt waardoor je toch nog snel de volgende aflevering wil verder kijken, waarna blijkt dat de gebeurtenissen uiteindelijk toch niet zo heel spannend waren. Wat wel pleit voor de makers is dat ze het houden bij zes afleveringen en niet kiezen om het raadsel uit te smeren over 13 of meer afleveringen (met de onvermijdelijke dip in het midden van het seizoen).

    Wie zich niet stoort aan een paar misdaadclichés (zoals er als politieman alleen op uit trekken zonder je partner, schijnbaar keurige burgers die niet zo koosjer blijken te zijn) en houdt van misdaadseries met een traag tempo en goede vertolkingen, zit goed bij "Les Témoins". Wie houdt van spannende en vlugge actiescènes en een nagelbijtend spannend verhaal komt bij deze serie minder aan zijn trekken. Maar iedereen zal wel onder de indruk zijn van het prachtige landschap.

    "Les Témoins" is verschenen op Blu-ray en kan je ook terugvinden in de Netflix-catalogus (onder de Engelse titel "Witnesses"). Een tweede seizoen is in de maak.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 24 oktober 2015

     

    *** Les Témoins opening credits ***