• The Boy Next Door (2015) *½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het is al weer een tijdje geleden dat we een erotische thriller hebben gezien, nu dat Paul Verhoeven en Adriane Lyne blijkbaar een paar Sabbat jaren aan het nemen zijn. Het stond echter in de sterren geschreven dat deze The Boy Next Door (2015) niet veel soeps ging worden. Jennifer Lopez (pics) stapelt de B-films op, scenariste Barbara Curry had nog geen enkele langspeelfilmscript geschreven, een duurtijd van slechts 90 minuten, een minuscuul budget van 4 miljoen dollar en een hit-and-miss regisseur Rob Cohen die eigenlijk voornamelijk missers heeft geregisseerd (Stealth, XXX, Alex Crossn The Skulls, ...).

    the_boy_next_door_2015_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Onderwijzeres Claire (Jennifer Lopez) gaat van haar man (John Corbett) scheiden omdat hij haar heeft bedrogen met een minnares. Hierdoor verhuist ze met haar zoon Kevin (Ian Nelson) naar een nieuwe wijk, waar ze de 19-jarige buurjongen Noah (Ryan Guzman) ontmoet, die bij zijn oom woont nadat zijn ouders bij een verkeersongeval zijn omgekomen. Claire raakt bevriend met de buurjongen en op een avond hebben ze seks. De volgende morgen maakt ze haar excuses, ze heeft zich laten meeslepen, en zal dit niet herhalen. Maar Noah is nog niet klaar met de relatie en stilaan ontpopt er zich een psychopathische karaktertrek.

    Ondanks de R-rating is het eigenlijk nog wel een brave film. Los van het feit dat deze 46 jarige dame er nog heel strak en welgevormd uitziet, houdt ze meestal wel haar kleren aan en veel naakt krijgen we niet te zien. De onberispelijke natuur van de ultieme milf wordt ook in de verf gezet: eigenlijk is er bijna geen sprake van een wederzijdse verleiding - zoals dat wel het geval was in films als Sliver en Fatal Attraction: ze wordt eerst dronken gevoerd en nadien merk je dat ze verschillende keren het voorspel wil afbreken. Je kan nog net niet spreken van verkrachting. Een beetje sympathie voelen voor de jongen zit er dan ook niet in. De toeschouwer wordt meteen duidelijk gemaakt wie het slachtoffer is: een vrouw die al geleden heeft onder het ontrouw van haar man, die zorgt draagt voor haar zoon en die nog eens geplaagd wordt door de buurjongen.

    Eén van de problemen met deze prent is de casting. Ik zal niet beginnen vitten over J-Lo, zoals ik al zei, je zult geen betere milf vinden in Hollwood. Maar met de casting van die jongen zitten ze toch fout. Hij zou goede maatje moeten zijn met de zoon van J-Lo en ook naar diens school gaan, maar de zogenaamde 19-jarige knul ziet er allesbehalve 19 uit. Hij ziet er uit als een 28 jarige man. En kijk, Ryan Guzman is effectief geboren in 1987. Anderzijds was de casting van Kristin Chenoweth - als de vriendin van Claire - wel een goede zaak. Zij doorziet het personage van Noah in een nano-seconde, net zoals het publiek. Maar als je op een regenachtige zondag niets beters te doen hebt, zal deze The Boy Next Door wel geen kwaad kunnen, ook al zijn er betere films is dat genre. Denk maar aan die Marky Mark film Fear (1996).

    The Boy Next Door komt uit op DVD en Blu-ray vanaf 15 juli 2015. En deze editie is zeker de moeite al was het maar om de commentaar van Rob Cohen te horen over de gehele film. Maar daarnaast zijn er ook nog deleted scenes en een making-of.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 29 juni 2015

     

    *** The Boy Next Door trailer ***

  • Luc Besson werkt aan Lucy 2

    Pin it!

    Je houdt het niet voor mogelijk maar de super-producer Luc Besson is nog niet klaar met Lucy (2014) en wil aan deze flauwe actiefilm nog een vervolg breien. Of hoofdrolspeler Scarlett Johansson weer zal meedoen, is nog maar de vraag.

    De reden van deze beslissing lag voor de hand, Lucy die gemaakt werd met "slechts" 40 miljoen dollar, bracht wereldwijd een kleine 460 miljoen dollar op. Reden genoeg om nog een rondje te proberen met hetzelfde team, met een licht gewijzigd script. En dat vervolg is eigenlijk opmerkelijk omdat Besson vorig jaar nog zei: "Ik zie niet hoe we dit zouden kunnen doen. De film is er niet voor gemaakt. Als ik iets vind dat ik goed vind, misschien wel, maar voor nu denk ik er niet over." Dat was voor de kassa ging rinkelen. Geld zet de deurt open voor elke film met een gesloten einde, dat leert de recente filmgeschiedenis ons.

    lucy_2_picture_luc_besson.jpg

    Het succes van de film is uitermate ook te danken aan de hoofdrolspeelster, Scarlett Johansson (pics), en niets is op dit moment zeker dat ze terug zal keren. Hoewel, een dikke paycheck maakt onderhandelen wel een stuk gemakkelijker. Komt daar nog bij dat haar draaischema haalbaar zou moeten zijn. Enerzijds heeft ze een bijrol in Captain America: Civil War (2016) en is de productie van Ghost in the Shell (2017) met een jaar opgeschoven. Ook de opnames van Hail, Caesar! (2016), de nieuwe film van de Coen Brothers, zijn achter de rug.

    Lucy was geen slechte film, op z'n minst was het geen leeghoofdige popcorn flick. Toch is het maar een B-film met een wat bespottelijke premisse die de 'science' wat laat varen ten voordele van de 'fiction'. Maar ze kunnen er hoe dan ook een betere film van maken mits het script net dat tikkeltje meer inventiviteit vertoont. We zullen het weldra wel te weten komen.

  • Kingsman: The Secret Service (2014) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Matthew Vaughn (Kick-Ass, X-Men: First Class) had de titel van zijn laatste film aangepast, The Secret Service was uiteindelijk een ietwat banale titel voor de adaptatie van de comic van Mark Millar & Dave Gibbons. Zijn nieuwe film heet nu Kingsman: The Secret Service (2014), en deze titel heeft al iets meer slagkracht, en tevens een betere verwijzing naar het bronmateriaal.

    kingsman_the_secret_service_2014_poster.jpg

    Korte inhoud: Gary (Taron Egerton), een jongeman wiens leven dreigt te ontsporen, vult zijn dagen door elke avond te zuipen met vrienden. Zijn oom Jack, een veteraan MI6 agent (Colin Firth), probeert hem te redden en zodoende niet te laten omgaan met de verkeerde mensen. Hij neemt hem onder zijn vleugels en traint hem in de kunst van spionage.

    Matthew Vaughn zie ik een beetje als de Amerikaanse versie van Guy Ritchie en zijn in-your-face filmstijl blijft ons telkens weer verrassen. En hier begeeft hij zich op het terrein van James Bond, maar in plaats van al teveel de nostalgische toer op te gaan, steekt hij een beetje de draak met de spionage films en is het ook meer een actie-komedie dan een echte spionagethriller. Ook al maakt hij er geen pastiche van. Vaughn is net iets teveel verliefd op dit genre. Wat we voorgeschoteld krijgen is een gewiekst script, doorspekt met infantiele actie en heerlijke 007 verwijzingen. Bij momenten doet de plot wel wat denken aan Wanted (2008), ook al gebaseerd op werk van Mark Millar, over een gewone man in de straat die door een geheime organisatie wordt opgeleid tot een moordmachine. Maar in deze film zien we niet alleen een jonge snuiter die een echte spion wordt, maar tevens Colin Firth in één van zijn meest bloederige actierollen. Zo zit er een geniale scène in een kerk waar hij in een tweetal minuten tientalen mensen close-range de dood injaagt. De choreografie is werkelijk om van te smullen en veel is te danken aan het talent van stunt-coördinator Bradley James Allan.

    Wederom zien we heel wat bekende koppen opduiken, zoals Michael Caine als de leider van de Kingsman organisatie, Mark Strong als de trainer en Mark Hamill in de rol van een professor. Samuel L. Jackson vertolkt de rol van de villain Valentine. Spijtig genoeg vond Jackson het een goed idee om zijn personage te laten lispelen. Hij had zich evengoed een gouden tand kunnen geven of een zwart lederen ooglapje. Gelukkig was er ook het Algeriaanse danstalent Sofia Boutella, een gevaarlijke bodyguard van Valentine met scherpe blades als voeten. Er zijn dan ook een aantal bijzonder knappe vecht-scènes in deze prent met deze vrouwelijke versie van Oddjob.

    Dit is in ieder geval de film die Vaughn verkoos boven de regie van X-Men: Days of Future Past (2014). En dat is wat mij betreft ook de juiste keuze. Je kunt je als filmmaker maar best distantiëren van het eentonige X-Men universum. Hij heeft een uitstekende prequel gemaakt met X-Men: First Class (2011) en hoeft daar niets meer aan toe te voegen. Days of Future Past vond ik zelfs ook niet meteen de film van het jaar. Toch was ik niet geheel verzot op deze Kingsman: The Secret Serviceen had ik er wel wat meer van verwacht. Het mocht wat mij betreft iets minder cartoony (personages die doormidden worden gesneden zonder een druppel bloed, exploderende hoofden met paars vuurwerk, ...) zijn en het tweede deel van de film verliest een beetje zijn kracht. Anderzijds is de mix tussen de old James Bond glamour met zijn klassieke muziekscore en het leven in de Britse achterbuurten van Londen met zijn hedendaagse popmuziek en retro jaren '80 muziek best wel leutig.

    kingsman_the_secret_service_2014_pic01.jpgkingsman_the_secret_service_2014_pic02.jpgkingsman_the_secret_service_2014_pic03.jpg

    Toch wel vreemd dat ze deze prent in het najaar hebben uitgebracht, een periode die normaal bestemd is voor de Oscar-waardige vehikels. Dit leek mij eerder een actiefilm voor het zomer-seizoen. Desondanks de wat bizarre release heeft de film met zijn productiebudget van 80 miljoen dollar toch 400 miljoen opgebracht. Ik vraag me nu wel af of Vaughn hiermee zijn kansen zal vergroten om een 'echte' Bond-film te regisseren. Het is in ieder geval een mooi visitekaartje.

    Kingsman: The Secret Service is uit op DVD en Blu-ray met een prachtige galerie met beeldmateriaal van achter de schermen en foto’s van de filmproductie. De featurette van Kingsman: The Secret Service geeft je in 90 minuten een exclusieve blik in de film zijn iconische stijl, gevechten, gadgets en meer. Maar spijtig genoeg was er geen audio-commentaar van de regisseur over de gehele film. Er zijn ook geen deleted scenes te vinden, ook al werd de schaar in veel scènes gezet.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 26 juni 2015

     

    *** Kingsman: The Secret Service trailer ***

  • American Sniper (2014) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Toen ik de film voor het eerst zag dacht ik gaandeweg waarom American Sniper (2014) was genomineerd voor een Oscar voor Beste Film - dit is meestal geen goed teken wanneer je aandacht in het midden van een film begint weg te deemsteren - , maar toen schoot het me te binnen met de impact van een sniperkogel: Dit is een Clint Eastwood prent, die zowat de Meryl Streep van de regisseurs is geworden. De film won uiteindelijk slechts één oscar, deze van Beste Geluidsmontage.

    american_sniper_2015_poster2.jpg

    En ook al is dit geen Flags of Our Fathers (2006), hij weet ons toch steeds te boeien met zijn patriottisch heroïsme. Enkel spijtig dat de scenarist Jason Hall zo'n flauw script heeft afgeleverd, gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van misschien wel de meest beruchte sniper uit de SEAL geschiedenis. American Sniper mocht al de Oscar niet winnen voor Beste Film, het is verre van een slechte biopic.

    Korte inhoud: Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Bradley Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme in Irak, die na 9/11 van start ging. En bij zijn terugkeer naar zijn vrouw (Sienna Miller) en kinderen zou hij de oorlog nog moeilijk achter zich kunnen laten.

    Clint is nog steeds verzot op wapens en scherpschutters, en de scènes waarin we Bradley in het oorlogsgebied zien zijn echt wel adembenemend. Voornamelijk omdat alles heel realistisch en allesbehalve over-the-top in beeld werd gezet. Daar waar een Ridley Scott (Black Hawk Down) zijn Amerikaanse helden in een vagevuur van kogels zet met rondvliegende helikopters in een afgelikte fotografie, benadert Clint Eastwood zijn Amerikaanse held met enige terughoudendheid in een documentair-achtig setting. Maar beide regisseur brengen wel degelijk fictie, waarin de Amerikaanse helden het moeten opnemen tegen een duivels volk. Het lijkt wel of elke Irakees een handlanger is van Abu Musab al-Zarqawi en elke Amerikaanse soldaat een blanke, volwassen koorknaap wiens benen zijn afgeschoten.

    Politiek gezien is het duidelijk een film die vooral in de smaak zal vallen voor Amerikaanse Republikeinen en de National Rifle Association. Eastwood, zelf een Republikein, heeft in 2012 nog opgekomen voor de republikeinen tegen Barack Obama met een wel heel mislukte speech die grandioos werd neergesabeld door Jon Stewart. Nochtans was hij zelf tegen de oorlog in Irak en tegen de politiek van George W. Bush. Maar Eastwood draagt wel de militairen in zijn hart en het is eraan te zien. Het lijken allemaal doodeerlijke mensen die elke dag de baarlijke duivel trotseren. Hij is zo verzot op zijn militairen, dat de vijand zelfs nauwelijks aan bod komt in deze prent. En een beetje zoals een scherpschutter de wereld ziet door de loop van een McMillan TAC-338A sniperpistool, bekijkt Eastwood het levensverhaal van de scherpschutter met tunnelvisie en worden er nauwelijks vragen geopperd over het 'waarom' van hun aanwezigheid. We krijgen de beelden te zien van 9/11 en zien hen strijden in Irak, maar op geen enkel moment is er een twijfel waarom ze nog maar eens een deur instampen om de inwoners met hun wapens op de grond te dwingen.

    american_sniper_2014_pic01.jpgamerican_sniper_2014_pic02.jpgamerican_sniper_2014_pic03.jpg

    Bradley Cooper zet een sterke vertolking neer, ook al komt zijn personage nooit echt van de grond. Maar de acteur doet wat hij kan met datgene wat hij aangereikt krijgt. Hij is zelfs 18 kilo bijgekomen voor de rol. Het enige interessante aan zijn personage is het feit dat hij een talentvolle scherpschutter is. Voor de rest is hij niet meteen een figuur die je wil volgen of waarvan je een afschuw hebt. Hij laat ons allemaal koud. Aan de andere kant is er Sienna Miller (pics) die de ondankbare rol heeft om thuis te blijven en te zitten snotteren aan de telefoon.

    Al bij al heb ik me toch niet verveeld, al had ik hier heel wat meer van verwacht. Het is een iets te braaf eerbetoon aan de militairen. Er zitten momenten in van efficiënte cinema en de acteurs maken dit hele verhaal bijna tastbaar met hun kwetsbaarheid. Is American Sniper een pro-oorlogsfilm à la Scott of een anti-oorlogsfilm à la Stone? Eigenlijk wil de film niet meteen de oorlog verheerlijken, maar laat het duidelijk zijn: American Sniper is een oe aan de Amerikaanse soldaat en laat geen spaander heel van het Iraakse volk (met zijn moordenaars, terroristen, kindermishandelaars en verklikkers). En dat is misschien wel de grootste teleurstelling. Normaal had Steven Spielberg de film moeten regisseren, en dit had misschien een meer evenwichtige film kunnen worden. Maar desondanks de inhoud weet Clint nog steeds hoe hij een verhaal moet vertellen en in beeld zetten.

    American Sniper komt volgendeweek dinsdag 30/06 uit op DVD, Video on Demand en Blu-ray. Op de Blu-ray vinden jullie een 'The Making of American Sniper' naast een reportage over de dag van een Amerikaanse sniper. Spijtig genoeg geen audio-commentaar van de regisseur.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 25 juni 2015

    ***Related Post***
    13/11/2014: Clint Eastwood brengt ode aan de American Sniper

     

    *** American Sniper trailer #2 ***

  • Titanic-componist James Horner (1953–2015) overleden na vliegtuigcrash

    Pin it!

    De Oscar-winnende filmcomponist James Horner is omgekomen bij een vliegtuigongeluk. Horner is voornbamelijk bekend voor zijn composities van Titanic (1997), Braveheart en A Beautiful Mind (2001).

    De 61-jarige Amerikaan zat aan het stuur van een klein vliegtuigje toen hij om nog onbekende reden crashte in de buurt van Santa Barbara, Californië. Het nieuws werd bekend gemaakt via Hollywood Reporter. Horner bezit verschillende vliegtuigen en is een ervaren piloot.

    james_horner.jpg

    Horner won twee Oscars in zijn carrière, allebei in 1998 voor zijn bijdrage aan Titanic, waarmee hij de Oscar voor Beste Soundtrack en Beste Titelsong ("My Heart Will Go On", gezongen door Celine Dion) won. Van de soundtrack gingen meer dan 27 miljoen exemplaren over de toonbank. In totaal schreef hij de muziek bij meer dan 100 films.

    james_horner_films.jpg

    Horner was momenteel niet aan het werk aan een filmproject. Zijn laatste film was deze van The Amazing Spider-Man (2012). Zijn muziek is uitermate goed herkenbaar aan het veelvuldig gebruik van de Japanse blokfluit de sakuhachi, en het gebruik van koorstemmen. Ook al kreeg hij de Oscar voor Titanic is deze compositie verre van zijn beste, tenzij je verzot bent op synthesizer koorgeluiden.

    Categories: News 3 comments