• Bryan Singer verdedigt X-Men: Days of Future Past

    Pin it!

    Het zijn spannende dagen voor regisseur/producer Bryan Singer, die na zijn zware Jack the Giant Slayer (2013) flop dringend op zoek is naar een box-office hit. Ook zijn vorige bioscooopfilm Valkyrie (2008) (6 jaar gelden!) was ook met de hakken over de sloot. Daarom keert hij dan ook terug naar meer vertrouwde roots, met X-Men: Days of Future Past (2014), het vervolg op het uitstekende X-Men: First Class (2011) van regisseur Matthew Vaughn. Singer was op dit ogenblik al producer van de film en nu hij geleerd heeft wat hij moet doen, lijkt hij opnieuw de controle te willen overnemen.

    x-men_days_of_future_past_2014_poster.jpg

    Korte inhoud: Het verhaal ontrolt zich af in een alternatieve toekomst waarin Magneto’s Brotherhood een belangrijke senator vermoordt. Als gevolg daarvan wordt de jacht op mutanten geopend en is het aan de X-Men uit het verleden en de X-Men uit de toekomst om samen te werken en ervoor te zorgen dat enkele belangrijke gebeurtenissen die leiden tot deze dystopische toekomst voorkomen worden.

    Het is dus een slim concept op de acteurs uit de oorspronkelijke X-Men films te willen linken met de acteurs uit de Matthew Vaughn film. De vraag aan ieders lippen is dan of dit geen overkill aan personages zal meebrengen die alles nodeloos complexer zal maken. Maar Bryan Singer pareerde meteen de kritiek: " Ik wilde een volledige cast, maar ik wou niet dat het gedwongen aanvoelde. We wilden het organische maken, en niet meteen met de botte bijl het verhaal vertellen. Het was de bedoeling personages samen te brengen met interessante krachten. " Singer voegt er nog aan toe: "De film heeft veel humor in het begin, daarna wanneer de inzet groeit, wordt het donkerder en donkerder..."

    Tegenwoordig moet als "donker" zijn wil het cool zijn en diepgang vertonen. Dus een regisseur die komt vertellen dat zijn film 'donker en duister' is, maakt me spontaan glimlachen. Waar het mij het om te doen is, is 'verhaal en karakter-ontwikkeling', en tot dusver heb ik ook mijn vraagtekens bij de overvloed aan karakters. Anderzijds ben ik wel positief verrast door de nieuwe trailer, en ik heb het gevoel dat deze prent van Fox wel eens de concurrentie kan aangaan met de Avengers van Marvel. Na deze film zou het wel duidelijk kunnen zijn dat Marvel niet in de onmiddellijke toekomst de rechten op X-Men zal terug zien. De scale van de nieuwe X-Film lijkt veel grootser te worden. En X-Men: Apocalypse (2016) zou zelfs exploderen in grootsheid ... dat belooft.

    Toch ben ik nooit een immense fan geweest van Bryan Singer. Zijn geslaagde Apt Pupil en Usual Suspects films zijn op de eerste plaats gebaseerd op briljante scripts (Christopher McQuarrie en Stephen King / Brandon Boyce) waarbij de regisseur niet meteen een meerwaarde bood aan datgene wat al op papier stond. Ook de eerste twee X-Men films overleven nauwelijks de tand des tijds. Hij moet één van de meest overrated filmmakers zijn in Hollywood. Maar laten we hopen op het beste, want ik wil deze franchise wel zien groeien na de uitstekende First Class film. X-Men: Days of Future Past is op 21 mei in de zalen.

    *** X-Men: Days of Future Past trailer ***

  • Twee gespierde Hercules films in 2014

    Pin it!

    Het lijkt tegenwoordig mode te zijn om twee films met dezelfde inhoud te releasen op enkele maanden van mekaar. Zo hadden we vorig jaar nog Olympus Has Fallen (2013) en White House Down (2013), en daarvoor was er ook Friends With Benefits (2011) en No Strings Attached (2011), alsook Deep Impact (1998) en Armageddon (1998), en ga zomaar verder.

    Hercules 2014 poster

    Nu zijn er twee Hercules films die de strijd met elkaar zullen aanbinden; Hercules (2014) van Brett Ratner met Dwayne Johnson in de hoofdrol en The Legend of Hercules (2014) van Renny Harlin met de compleet onbekende Kellan Lutz als Hercules.

    Korte inhoud Hercules: Veertienhonderd jaar geleden, liep een gekwelde ziel op aarde rond, die noch mens of god was. Hercules (Dwayne Johnson) was de machtige zoon van de goddelijke koning Zeus, en daarom kreeg mocht hij de rest van zijn leven gaan lijden en afzien. Na twaalf zware werken en het verlies van zijn familie, keert deze donkere en vermoeide ziel de rug naar de goden en vindt zijn enige troost in bloedige strijd. In de loop der jaren heeft hij een gezelschap gevonden van zes soortgelijke zielen, met als enige levensdoel, die hun liefde voor het vechten en hun band met de dood. Deze mannen en vrouwen vragen nooit waar ze naartoe gaan om te vechten of waarom of wie, enkel maar hoeveel ze zullen worden betaald. Nu heeft de koning van Thracië deze huurlingen ingehuurd om zijn mannen te trainen om het grootste leger aller tijden te vormen. Het is tijd voor deze verloren zielen om eindelijk voor ogen zien hoe ver ze zijn gevallen, als ze nu een leger moeten trainen om net zo meedogenloos en bloeddorstig te worden als dat van hun reputatie.

    Korte inhoud The Legend of Hercules: In het oude Griekenland 1200 voor Christus, bezwijkt een koningin aan de lust van Zeus om een zoon op aarde te zetten om de tirannieke heerschappij van koning Amphitryon (Scott Adkins) ten val te brengen en de vrede te herstellen in dit land. Maar deze prins, Hercules (Kellan Lutz), weet niets van zijn ware identiteit of zijn lot. Hij wil maar een ding: de liefde van Hebe (Gaia Weiss), Prinses van Kreta, die beloofd werd om zijn eigen broer. Toen Hercules wind kreeg van zijn groter doel, moet hij kiezen: te vluchten met zijn ware liefde of zijn ware lot in vervulling brengen als held van deze tijd. Hier wordt het verhaal achter een van de grootste mythen geopenbaard - een verhaal over liefde, opoffering en de kracht van de menselijke geest.

    Ik denk dat er geen twijfel over bestaat dat de popcorn Brett Ratner versie - ondanks het feit dat de film pas op 20 augustus 2014 bij ons in de zalen komt, de betere actiefilm zal zijn en een groter publiek zal aantrekken in tegenstelling tot die B-film achtige Renny Harlin versie die reeds vanaf 19 maart 2014 in de bioscoop is. Die laatste film, met zijn productiebudget van 70 miljoen dollar, is tevens zwaar aan het floppen en zit met moeite aan 40 miljoen dollar. De film wordt door pers en publiek tevens uitgespuwd. "Cheap-looking, poorly acted, and dull, The Legend of Hercules is neither fun enough to qualify as an action movie nor absorbing enough to work on a dramatic level" De film haalt 3% (!!!) op Rotten Tomatoes op 66 reviews, een absoluut diepterecord, en een pijnlijke zaak voor Millennium Films. Maar dat hadden ze maar moeten zien aankomen na hun goedkeuring van B-regisseur Renny Harlin.

    the_legend_of_hercules_2014_poster01.jpgthe_legend_of_hercules_2014_poster03.jpgthe_legend_of_hercules_2014_poster02.jpg

    Brett Ratner is niet veel beter, maar op z'n minst zijn de films die hij maakt nog ontspannend. Maar ook de casting is indrukwekkend, want naast Dwayne Johnson zien we ook Ian McShane, John Hurt en model Irina Shayk, die onlangs nog te zien was in een Agent Provocateur spot. Toch zou ik er niet al teveel van verwachten. Ratner is misschien goed in komedies, maar op dramatisch vlak is hij een dikke nul. Tenzij Hercules een komediefilm wordt denk ik niet dat het indruk zal maken. Hieronder staan de twee trailers.

    *** Hercules & The Legend of Hercules trailer ***

  • Bradley Cooper in het vizier als nieuwe Indiana Jones

    Pin it!

    Eind vorig jaar heeft Disney de rechten van Indiana Jones opgekocht van LucasFilm. Er was op dit moment nog geen sprake van een nieuwe Indiana Jones prent onder Buena Vista bewind, maar dat zou wel het logische gevolg zijn van zo'n aankoop. De deal geeft zowel distributie als marketing rechten voor toekomstige Indy films. Paramount blijft wel betrokken als partner. En zo heeft Disney nog maar eens een zeer lucratieve franchise kunnen binnenhalen.

    Bradley Cooper als indiana Jones

    Na de zwaar tegenvallende Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008) zat niemand echt te wachten op een 5de Indiana Jones met Harrison Ford. Laten we eerlijk zijn, Harrison Ford is niet langer een garantie op een box-office succes; de Top Flop 2013 lijst kan hiervan getuigen. Het werd zeker tijd voor nieuw bloed en als we de geruchten mogen geloven zou Bradley Cooper in het vizier staan als mogelijke opvolger.

    Volgens de mensen van Latino Review zou Bradley aan het hoofd staan van een lijstje van acteurs die de hoed en zweep van Ford zullen overnemen. Frank Darabont (The Shawshank Redemption, The Green Mile), die eeder een véél beter script had geschreven voor Crystal Skull had geschreven die uiteindelijk niet werd gekozen, zou nu opnieuw aan het roer zitten van de nieuwe film. En als we de makers mogen geloven zouden ze van het personage een soort 007 figuur willen maken. iets wat uiteindelijk ook de bedoeling was van Steven Spielberg en George Lucas. Indiana Jones was hun James Bond.

    Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat we niet noodzakelijk een steeds maar oudere Indiana Jones aan het werk moeten zien. De James Bond reboot met Daniel Craig heeft bewezen dat zelfs wanneer iedereen moord en brand schreeuwt, de franchise uiteindelijk nog nooit zo succesvol is geweest. Uiteraard zullen ze het goed moeten inkaderen. James Bond werd gemoderniseerd en we zaten niet meer in de Koude Oorlog met schurken in kostuum die met lederen handschoen hun witte kat streelden. Of Indiana Jones een gelijkaardige update zal krijgen valt nog af te wachten. Archeologie is misschien iets meer tijdsgebonden dan het spionage-verhaal, en dus zijn de Nazi's misschien nog niet meteen van de kaart. Wordt vervolgd...

    ***Related Post***
    19/09/2012: Hier is de Indiana Jones Quadrilogy Blu-ray pack
    17/09/2009: Mogelijks Sean Connery in Indiana Jones 5
    15/10/2008: Steven Spielberg en George Lucas hebben Indiana Jones verkracht
    05/10/2008: Harrison Ford klaar voor Indiana Jones 5

  • Top 10 box-office flops van 2013

    Pin it!

    En het was uiteindelijk Iron Man 3 (2013) die met de grootste recette ging lopen in 2013, met een bedrag van 1,2 miljard dollar, wat hem katapulteerde naar de 5de plaats van de grootste box-office recettes. De film werd op de voet gevolg door de Disney animatiefilm Frozen (2013) die ook de 1 miljard dollar grens voorbij schreed. Andere films die het in 2013 ook goed deden waren Despicable Me 2 (2013), The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013), The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013), The Hunger Games: Catching Fire (2013) en Furious 6 (2013).

    Maar het waren niet allemaal succesverhalen in 2013. Een film die 10 miljoen dollar kost in productiemiddelen, heeft vaak ook nog eens een promotie en distributie budget van 10 miljoen dollar, ook al worden deze cijfers nooit echt officieel gemaakt. Maar in de regel kunnen we er vanuit gaan dat een film 2 keer zijn productiebudget moet ophalen alvorens het kan beginnen met winst te maken. Het is in ieder geval een gemiddelde hoofdzakelijk bij Amerikaanse filmproducties. Europese films hebben minder grote budgetten en bijgevolg zal er eerder een verhouding zijn van 80% productiekost en 20% promotiekost. Anderzijds kan je ook stellen dat wat de box-office betreft, de promotie vaak even belangrijk is als de kwaliteit van de film. Een goeie film zonder promotie kan floppen (cf. heel wat Europese films), daar waar een draak van een film met een geslaagde promotiecampagne veel geld kan opleveren (cf. Sex and the City, The Da Vinci Code en zo goed als alle Michael Bay films). Maar in de meeste gevallen vinden we in deze Top 10 toch heel wat teleurstellende films met een compleet verkeerde promotie-aanpak.

    Films die net konden ontsnappen aan deze lijst zijn ondermeer Man of Tai Chi (2013), het falende regiedebuut van Keanu Reeves, een prent die nauwelijks het bekijken waard was, om nog maar te zwijgen over het houterig acteerwerk van Reeves. De film heeft 25 miljoen dollar gekost maar werd snel afgevoerd naar de DVD markt. Ook een film als Broken City (2013) met A-List acteurs Russell Crowe en Mark Wahlberg, kon geen potten breken aan de box-office. Maar hier zijn de 10 zwaarste stinkers:

    Top 10 Box-Office Flop van 2013

    10. Oldboy (2013) Spike Lee
    Production cost: $30 million - Worldwide Gross: $4,8 million (FilmDistrict)

    oldboy 2013 flop

    Dat Oldboy een slechte beurt zou maken bij het publiek stond niet meteen in de sterren geschreven. De regisseur had al bewezen dat hij kon uitpakken met sterke films, en Josh Brolin was ook niet meteen de minste van de acteurs. Maar toch, het origineel was nog maar 10 jaar oud en door velen gezien als een absolute cultfilm. Ik kende trouwens niemand in mijn directe vriendenkring die stond te springen voor een Amerikaanse remake en diegene die het origineel niet hadden gezien hadden ook geen zin om deze te gaan ontdekken. Komt daar nog bij dat de regisseur zich tijdens de release van de film allesbehalve sympathiek heeft gedragen en zowaar een Twitter-oorlog heeft ontketend toen hij wel heel plat reageerde op een grafisch designer die had zitten zwoegen op de posters van ZIJN film en belazerd werd met zijn loon. Dergelijk zaken vermijd je best tijdens je filmrelease. Achteraf ging Spike Lee wel klagen dat zijn 140 minuten durende versie werd ingekort naar 105 minuten en een cruciale scene met de hamer werd geknipt. Maar als een film al niet kan overtuigen in 105 minuten, betwijfel ik dat die extra 35 minuten veel zouden veranderen. En tot slot, welk kieken heeft beslist om deze schokkende en confronterende thriller uit te brengen op een Thanksgiving weekend waar iedereen met een brede glimlach wil rondlopen?!?

    9. Paranoia (2013) Robert Luketic
    Production cost: $35 million - Worldwide Gross: $13 million (Relativity)

    Paranoia 2013 flop

    Deze Paranoia bewees één ding, Liam Hemsworth is Chris Hemsworth niet en zelfs Gary Oldman of Harrison Ford konden hier niets aan veranderen. Het hielp ook niet dat de film al snel door zo goed als ALLE critici de grond werd ingeboord en bestempeld als: niet-origineel, traag, saai, suspense-loos en geen karakterontwikkeling of intelligente plotwendingen. Kortom, wegwerp pulp waar je best weg van blijft en dat deed het publiek ook, incluis de meisjes die werden verleid met de belofte van een shirtless Liam.

    8. Beautiful Creatures (2013) Richard LaGravenese
    Production cost: $60 million - Worldwide Gross: $60 million (Warner Bros)

    Beautiful Creatures 2013 flop

    Ik heb Beautiful Creatures (nog) niet gezien, maar ik heb wel overal de affiches van de film zien hangen en zelfs getwijfeld om hierover iets op De FilmBlog te schrijven. De trailer sprak me niet meteen aan, maar dat kon niet de reden zijn van deze flop. Critici waren ook niet uitgesproken negatief of positief over de film. Warner hoopte met deze Young Adult prent op een gigantisch Twilight succes, maar het werd dus een flop - vooral in de States. Een reden voor de flop zou kunnen zijn dat de potentiële bezoekers - mensen die het boek hebben gelezen - misnoegd waren met het afwijkende scenario van het bronmateriaal. "They left out too many details, and too much of the story line. I hope they don't make another one. This one is bad enough. Please, DO NOT MAKE ANY MORE". Zo'n commentaren kunnen pijn doen tijdens een release. Mijn aanvoelen is dat de makers iets teveel op de kar van Twilight wilden springen in plaats van een eigen wereld uit te werken.

    7. Bullet to the Head (2013) Walter Hill
    Production cost: $55 million - Worldwide Gross: $9,4 million (Warner Bros)

    Bullet to the Head 2013 flop

    Dat Sylvester Stallone serieus veel geld aan het verdienen is met zijn Expendables films kan niemand ontkennen, maar met Bullet to the Head heeft hij vooral in zijn voet geschoten, met zijn spuuglelijke posters. Het leek wel een exploitation B-film en niet meteen een mainstream actieprent. Ook al heb ik genoten van die nostalgische 80's vibe bleef ik toch wat op mijn honger zitten.

    6. White House Down (2013) Roland Emmerich
    Production cost: $150 million - Worldwide Gross: $205 million (Sony / Columbia)

    White House Down 2013 flop

    Dat er aan soortgelijke White House Down film een paar maand vroeger in de bioscoop had gepasseerd heeft deze actieprent geen windeieren gelegd. Toch is het vreemd dat het publiek weg bleef op iets zo luidruchtig, volgepakt met bekende acteurs. Vergelijk dat met Armageddon (1998) die een paar maand later uitkwam na Deep Impact (1998), en toch een gigantisch box-office succes werd. Maar zowel deze prent als Olympus Has Fallen (2013) waren niet meteen geslaagde actiefilms, en nadat de eerste film een tegenvaller was had het publiek misschien niet meteen zin in een tweede pijnlijke bevalling.

    5. Ender's Game (2013) Gavin Hood
    Production cost: $110 million - Worldwide Gross: $112 million (Lionsgate/Summit)

    Ender's Game 2013 flop

    Ik had de Ender's Game flop al een tijd geleden voorspeld, na het zien van de eerste trailer. Het was enerzijds een typische zomerblockbuster-film die werd afgevoerd naar november wat op zich al menig journalisten-wenkbrauw deed fronsen. De film had een weinig overtuigende cast, de 71-jarige Harrison Ford begint te oud te worden voor dergelijke rollen en Ben Kingsley heeft in het verleden al iets teveel rotzooi meegespeeld dat je deze acteur niet meer au serieus kan nemen. Ook kinderen in een hoofdrol is niet altijd even evident. De regisseur was er eerder in geslaagd om met een gigantisch productiebudget een saaie Wolverine adaptatie af te leveren, en tot slot, de marketing liet uitschijnen dat het om een B-film ging met zijn weinig inspirerende posters. De film op zich was al bij al nog zo slecht niet, maar deze prent lag duidelijk niet in de markt.

    4. The Lone Ranger (2013) Gore Verbinski
    Production cost: $215 million - Worldwide Gross: $260 million (Buena Vista)

    The Lone Ranger 2013 flop

    Na 10 minuten van The Lone Ranger had ik al zin om de film af te zetten. Het sprak me totaal niet aan, en alles wees erop dat Johnny Depp dringend aan herbronning toe was na zijn Pirates of the Caribbean escapades. De film zelf is barslecht! Het visuele plaatje is wel dik in orde maar het hoofdpersonage (Armie Hammer) is ondergeschikt aan het nevenpersonage (Depp) en het verhaal bestaat enkel maar uit explosies, voorbij razende stoomtreinen en eindeloze achtervolgingen in de prairie. Het werd meteen zonneklaar dat de makers de Pirates formule in een western kleedje wilden steken, en het resultaat is vrij inspiratieloos. En neen, de critici zijn niet de oorzaak van deze flop. Critici hebben zo goed als geen echte impact op de box-office, wat we onszelf ook moge wijsmaken.

    3. R.I.P.D. (2013) Robert Schwentke
    Production cost: $130 million - Worldwide Gross: $78 million (Lionsgate/Summit)

    ripd 2013 flop

    Nog een barslechte film die de formule van een andere film (Men in Black) wil gaan nabootsen is deze R.I.P.D.. Voor de rest slaagt de regisseur er nauwelijks in om de spanning op te bouwen. Ook het script van Phil Hay en Matt Manfredi is nooit echt grappig en is nauwelijks te onderscheiden van een aflevering van Scooby-Doo, met dit verschil dat het plot nog een stuk onzinniger was en je er meteen de villain kon uithalen.

    2. Jack the Giant Slayer (2013) Bryan Singer
    Production cost: $195 million - Worldwide Gross: $197 million (Warner Bros)

    Jack the Giant Slayer 2013 flop

    Het zit niet mee met X-Men regisseur Bryan Singer, die niet kon overtuigen met zijn Superman Returns en nu ook zijn Jack the Giant Slayer ziet floppen. Toch kan je er niet omheen dat de studio hier waarschijnlijk een familiefilm van wou maken en dat Singer eerder een volwassen film voor ogen had. En mede door het feit dat deze prent geen grote acteurs heeft in de hoofdrollen (de trailer wil ons wel doen geloven dat Ewan McGregor een grote rol heeft, maar dit is niet het geval), werd het een box-office flop met John Carter allures.

    2. 47 Ronin (2013) Carl Rinsch
    Production cost: $175 million - Worldwide Gross: $147 million (Universal)

    47 ronin 2013 flop

    Maar de hoofdvogel werd geschoten door Ronin 47. Naast Harrison Ford heeft Top 10 Worst Actor Keanu Reeves een slechte beurt gemaakt in 2013. Na het zien van de trailer heb ik hier op De FilmBlog deze flop al voorspeld. De toon van de film wou iets teveel een tiener publiek aanspreken met zijn overdosis aan visuele effecten, in plaats van een existentieel drama te brengen voor een volwassen publiek over een gevallen samurai die zijn eer wil herstellen. Ook de visuele effecten zagen er crappy uit. 47 Ronin bracht tevens geen eigen stijl maar stelde zich tevreden met recyclage van datgene wat we al 1000 keer hadden gezien. Erger nog waren die tenenkrullende dialogen: "Mountains of corpses will not stand in our way / You are the only one who can save us / If we do this there is no going back / I'm not afraid of you - You should be". De film moet bij ons nog uitkomen en donderdag mogen jullie hier een review verwachten.

    ***Related Posts***
    18/02/2015: Top Flop 2014
    05/07/2013: Top Flop 2012
    16/08/2012: Top Flop 2011
    17/08/2011: Top Flop 2010
    08/08/2011: Top Flop 2009
    21/04/2009: Top Flop 2008
    07/04/2009: Top Flop 2007
    27/12/2006: Top Flop 2006

  • Thor: The Dark World (2014) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik ben opgegroeid in de waan dat ik een viking was. Dat was nadat ik Old Shatterhand was en De Rode Ridder. Epische viking metal maakte deel uit van mijn tienerjaren. En nog steeds heb ik een oude voorliefde voor Oud-Europese mythologie. Toch sta ik niet meteen te springen als er een Hollywood-productie komt die de godheden en Oude Werelden op het grote doek wil gooien. We kennen allemaal de absurdistische benadering die mikt op onoverwinnelijke superhelden en speciale effecten.

    thor_the_dark_world_2014_blu-ray.jpg

    Maar als fan van Natalie Portman gaf ik me toch op als vrijwilliger om de DVD van Thor: The Dark World (2014) van Alan Taylor eens te bezien. Een dooie zondagnamiddag na de training, welk moment is er meer geschikt? En Chris Hemsworth neem ik er ook maar bij. En lap, blijkt dat Thor: The Dark World verdikke de sequel is. Gelukkig hoef je net zoals bij "Thuis" niet de vorige aflevering gezien te hebben om te kunnen volgen. Bepaalde zaken doen nu niet meteen ter zake en de verwijzingen naar de vorige prent zijn van een zelfde niveau als wanneer Jommeke een voetnoot in zijn tekstballonnetje heeft, verwijzend naar een vorig nummer.

    Ik wil niet te denigrerend doen. Er is een publiek voor dit soort films en het uitmelken van superheroes en het maken van combinaties tussen verschillende mythologieën, comics en andere helden en franchises is nu eenmaal een geldfontein. Een geldfontein die erg nodig is om het allemaal nog visueel spannend te maken. Thor: The Dark World brengt niets nieuws onder de zon, maar stelt op het visueel vlak ook niet teleur. Het kan niet tippen aan de werelden van The Lord of The Rings, maar hoeft eigenlijk niet onder te doen voor pakweg Star Wars.

    Korte inhoud: Dokter Jane Foster (Natalie Portman) is met haar vrienden op zoek naar Thor (Chris Hemsworth). Door een simpel toeval ontdekt ze een portal naar de andere werelden. In de andere werelden is er eindelijk vrede gekomen. Maar Malekith (Christopher Eccleston), de Dark Lord, zint op wraak na zijn nederlaag. Hij hoopt de Aether, een oerkracht van voor het ontstaan van het heelal, die diep verborgen zit, terug te vinden en daarmee de wereld van Asgard en anderen te vernietigen en de allesomvattende duisternis in ere te herstellen. Helaas voor Jane, heeft de Aether bezit van haar genomen en wordt zij een doelwit voor Malekith en zijn duistere Engelen. Thor ziet zich genoodzaakt haar te redden en zelfs zijn eigen volk voor haar achter te stellen. Zal de liefde tussen Godheid en nietige mens overleven, en zullen zij het kwaad kunnen overwinnen?

    In dergelijke films weet je de uitkomst van te voren. Hoop en verraad. Vertrouwen en bekering. Bedrog en liefde, het loopt allemaal in mekaar over. Gelukkig straalt Chris Hemsworth toch een redelijk overtuigde godheid uit: sterk, blond, redelijk knap ogend en niet te dom. Ook Malekith en zijn handlangers vind ik redelijk goed gecreëerd. Als dienen die toch vooral om neergemaaid te worden. Zelfs Tom Hiddleston als Loki is erg overtuigend voor dergelijke rol. In de film zien we ook nog steeds Anthony Hopkins, Jaimie Alexander en Idris Elba.

     Thor The Dark World animated picture Thor The Dark World animated picture thor_the_dark_world_2013_pic01.jpgthor_the_dark_world_2013_pic02.jpgthor_the_dark_world_2013_pic03.jpg

    De komische noten in de film geven niet echt een meerwaarde, maar stoppen het ritme van de film ook niet te hard gelukkig. En met al die machtige Goden stellen we ook geen vragen bij bepaalde gebeurtenissen. Ik vind het wel leuk dat de Deus ex Machina eerder Homo ex Machina is geworden. Het kan verkeren. Ik heb de film uitgekeken zonder mij enig moment geërgerd te hebben. Zoals gezegd, dit is er eentje voor de liefhebbers.

    De DVD, Blu-ray, VOD en Blu-ray 3D van Thor: The Dark World zijn vanaf 12 maart 2014 beschikbaar. Spijtig genoeg hebben we niet de 3D versie van de film gezien en kunnen we dus ook gniet oordelen over de kwaliteit van de conversie. Wat we wel kunnen meegeven is dat de schijf meekomt met een exclusieve vooruitblik op Captain America: The Winter Soldier (2014), naast wat behind-the-scenes materiaal, deleted & extended scenes en bovenal het audio-commentaar van van regisseur Alan Taylor, producent Kevin Feige, acteur Tom Hiddleston, cinematograaf Kramer Morgenthau.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 24 maart 2014

     

    *** Thor: The Dark World trailer #2 ***