• The Purge (2013) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het publiek is dol op Ethan Hawke. Ik heb niet meteen een andere verklaring voor het gigantische box-office succes van The Purge (2013) van James DeMonaco (zie hier de poster). Met een productiebudget van 3 miljoen dollar haalde deze prent zowat 85 miljoen dollar op wereldwijd. Zo succesvol dat er momenteel al sprake is van The Purge: Anarchy (2014).

    the prurge,platinum dunes,michael bay,james demonaco,the purge 2,lena headey,max burkholder,adelaide kane,the negotiator,skinwalkers,rhys wakefield

    Korte inhoud: We bevinden ons in 2022. Gezien de overvolle gevangenissen in het land, begint de Amerikaanse overheid periodes van 12 uur vrij te geven waarin alle illegale activiteiten legaal zijn. James (Ethan Hawke) gelooft in het systeem en sluit zichzelf op in zijn hi-tech beveiligde huis tezamen met zijn vrouw Mary (Lena Headey) en hun twee kinderen Charlie (Max Burkholder) en Zoey (Adelaide Kane). Maar wanneer de zoon op een security-camera een dakloze man aantreft die om hulp schreeuwt, opent hij de veiligheidsdeuren om hem in veiligheid te brengen. Maar ogenblikken later staat een bende jongeren aan de deur op zoek naar de dakloze man. En wat begon als een barmhartige daad eindigt snel in een weergaloos bloedbad.

    James DeMonaco is een talentvol scenarist die in het verleden films as The Negotiator en Skinwalkers heeft geschreven, maar het script van The Purge rammelt toch aan alle kanten en ook al is hij in staat een efficiënte sfeer van angst te ontwikkelen kan je toch niet anders dan teleurgesteld zijn. De opzet is nochtans heel intrigerend en relevant voor onze huidige samenleving. We bevinden ons in een toekomst waar de gemeenschap een systeem heeft ontworpen om het geweld te beperken tot 1 dag per jaar. Op deze dag kan de bevolking al zijn frustraties en agressie kwijt van 7 uur ’s avonds tot 7 uur ’s ochtends zonder dat er een vervolging is. De misdaadcijfers zijn volgens deze methode fel gedaald, alsook de werkeloosheid (gedaald tot op 1%). Want de perversie van het systeem ligt hem net in het feit dat armen en werklozen de eerste potentiële slachtoffers zijn van deze Purge. Zij hebben geen beveiligde woningen, laat staan wapens om zich te verdedigen. Dit is nog een stap verder dan het Duitse systeem die stelselmatig de uitkeringen van werklozen afneemt en een deel van hen dumpt in mini-jobs aan een hongerloon, om nadien uit te pakken met de laagste werkeloosheidscijfers in Europa.

    Maar het probleem ligt hem niet zozeer in de grondgedachte, dan wel in zijn executie. De film levert geen evidente verklaring waarom de ene plots verandert in moordlustige psychopaat die elke zin voor moraliteit of zelfs realiteit verliest, terwijl de andere reageert zoals iemand die de uitwerking van het systeem voor het eerst aanschouwt en hierdoor dermate geschokt is. De jongeren bende lijken wel de kinderen van Charles Manson, terwijl de buren plots ook veranderen in psychopaten, maar je hebt als kijker geen aanwijzing van opgekropte woede. Op het einde staan ze dan ook allemaal te wachten tot de klok 7 uur aangeeft, alsof deze psychische stoornis plots zou verdwijnen net zoals een weerwolf zijn vacht en klauwen verliest na het ondergaan van het maanlicht. Bij al deze scènes voel je teveel de scenarist die bepaalde coole scènes in beeld wou brengen, maar vanuit het oogpunt van de personages zijn de motivaties toch wel filterdun, om niet te zeggen onbestaand. Ik kan niet verder uitweiden over de personages zonder teveel van de plot weg te geven, maar zelfs de laatste 20 minuten zijn gewoon te gek voor woorden. He eerste gedeelte van de film was bijna arthouse Battle Royale / Funny Games achtige cinema, maar anderzijds heb je die popcorn-scènes die rechtstreeks komen uit een domme actiefilm.

    The Purge animated pictureThe Purge animated pictureThe Purge animated picture
    The Purge animated pictureThe Purge animated pictureThe Purge animated picture

    De productie van de film was in handen van Platinum Dunes, het productiehuis van Michael Bay, die zich voornamelijk bezig houdt met visueel knappe horrorfilms (The Unborn, The Hitcher, TCM, Friday the 13th). De eigenschap van hun films zijn dat ze vaak de vorm boven de inhoud plaatsen, ook al kan je The Purge niet meteen beschouwen als leeghoofdig. En ook al heeft de film net zoveel gekost als een doorsnee Belgische productie, is de fotografie van de film toch wel verzorgd. We hebben nooit de indruk dat het hier om een low budget film gaat.

    Gezien zowat de meeste van de jongeren bende een masker droeg kon je geen gezichten herkennen, maar diegene die zijn masker van zijn gezicht trok was acteur Rhys Wakefield die de leider van de bende speelde. Deze Australische acteur heeft niet alleen buitengewoon veel charisma maar weet met die paar minuten screentime echt wel indruk te maken. Toe ik heb zag had ik meteen iets van: binnen een paar jaartjes zou hij de perfecte Joker kunnen spelen in een mogelijks nieuwe Batman film. Ik twijfel er niet aan dat we nog veel van hem zullen horen. 3.

    The Purge komt op 18 december 2013 uit op Blu-ray met een uitgebreide making-off film Surviving the Night. Voor de rest waren er niet echt veel andere extraatjes te rapen.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 29 november 2013

    ***Related Posts***
    17/11/2014: The Purge: Anarchy review
    07/10/2014: The Purge 3 staat in de startblokken
    09/06/2013: Criminologen spreken zich uit over Sci-Fi thrillers
    02/06/2013: Alle illegale activiteiten legaal in The Purge

  • Hummingbird (2013) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Scenaristen die achter de camera kruipen maken meestal belabberde films, en ook deze Hummingbird (2013) die geschreven en geregisseerd is door Steven Knight (scenarist van Eastern Promises, Dirty Pretty Things) maakt niet direct een goede beurt. Uiteindelijk is het een Jason Statham vehikel geworden, maar dan veel minder overtuigend dan wanneer hij begeleid wordt door Luc Besson of Guy Ritchie. Op 26 november 2013 lag de Blu-ray van Hummingbird in de winkelrekken.

    hummingbird,jason statham,Steven Knight,Agata Buzek,Roadside Attractions,mud,crank,Dario Marianelli,Chris Menges

    Korte inhoud: Joey Jones (Jason Statham) is zijn tijd bij de Special Forces in het Midden-Oosten nooit te boven gekomen en zwerft nu door de straten van Londen. Op de vlucht voor een drugsbende belandt hij in een luxe appartement dat voor de zomer leeg staat. Joey begint stilaan zijn oude zelve terug te vinden en wil kost wat kost het goede proberen doen voor de mensen die voor hem hebben gezorgd en voor mensen die hem in de steek hebben gelaten. Zijn toewijding gaat vooral naar een Poolse non (Agata Buzek) die hem eten gaf en die ook worstelt met haar verleden. Joey gaat ondertussen werken in een Chinees restaurant waar hij al snel gerekruteerd wordt door zijn baas Mr. Choy (Benedict Wong) als schuldvereffenaar en bodyguard.

    De film had een serieus productiebudget van 20 miljoen dollar, maar tegen alle verwachtingen in werd de prent maar in iets minder dan 20 bioscoopzalen vertoond en nadien afgevoerd op VOD. Resultaat, de film bracht wereldwijd slechts 37'000 dollar op. Een zware domper voor de kleine filmdistributeur Roadside Attractions die meteen hun minuscule winst die ze hebben gemaakt met Mud (2012) in rook zagen opgaan. Maar ik heb de indruk dat 2013 geen fameus jaar was voor de filmsector. We zijn nog geen 31 december, maar als we de cijfers bekijken heeft de filmsector 1 miljard dollar minder verdient (9,9 miljard) dan vorig jaar (10,8 miljard). En dat is een serieuze daling in ticketverkoop. Dat de gemiddelde ticketprijs is gestegen van 7,96 dollar naar 8,05 dollar (vooral te wijten aan de duurdere 3D films) zal ook wel een oorzaak zijn.

    Maar genoeg over cijfertjes, Hummingbird is al bij al nog zo geen slechte film. Het is in ieder geval een veel betere film dan die Crank vehikels. Hier hebben we nog iets van een karakter-ontwikkeling en een relatie die je niet onberoerd laat, hoe ongeloofwaardig deze bij momenten wel is. Toch kunnen we niet meteen spreken van diepzinnige psychologie, maar nodigt de film ons uit tot een meer literaire lezing van het verhaal, waarin een non moet volstaan om het geweten van Joey voor te stellen. Anderzijds raakt de het verhaal kant noch wal en heeft Steven Knight er echt wel een zootje van gemaakt met iets teveel verhaallijnen die nauwelijks worden uitgewerkt.

    hummingbird,jason statham,steven knight,agata buzek,roadside attractions,mud,crank,dario marianelli,chris mengeshummingbird,jason statham,steven knight,agata buzek,roadside attractions,mud,crank,dario marianelli,chris menges

    Qua verhaal is alles nogal dunnetjes. Daar waar de vorige titel van Redemption slaat op de relaties die Joey heeft, is de Hummingbird titel een verwijzen naar de drones in Afghanistan, maar tevens de politie-helicopters in Londen die Joey aan het bespioneren zijn. Het zijn twee compleet verschillende verhaallijnen, maar uiteindelijk komt het thema van 'redemption' toch iets meer op de voorgrond dan de vlucht van zijn verleden. In één bepaalde scène krijgen we dus echte (wel, eigenlijk cgi) hummingbirds (kolibries) te zien, en dat was dan ook één van de weinige linkjes met de titel. Op een poster zag ik zelfs nog een derde titel, met name Crazy Joe. Ik had de indruk dat het marketing-team zelf niet goed wist waarover de film ging.

    Statham is een charismatisch acteur, getrained in martial-arts, en bijgevolg is hij een uitstekende actiefiguur. Maar het begint stilaan was afgezaagd te worden. Volgendeweek ga ik naar Homefront, nog een film waar Statham zijn medespelers zal gebruiken als punching ball. In ieder geval weet Statham met zijn vaak "harde aanpak" van criminelen de lacunes in zijn acteerspel toch wat te maskeren. Op een gegeven moment doet hij zich voor als homoseksueel, en even kregen we een heel andere acteur te zien. Maar van een Oscar-waardige prestatie kan men spijtig genoeg niet spreken.

    De fotografie van Chris Menges is bijzonder knap, zeker hoe hij schildert met donkere schaduwen en rood/gele kleuraccenten. Maar ook zijn composities zijn vaak om van te smullen. Tevens, de muziek van Dario Marianelli is één van de grote pluspunten. Het zorgt er tevens voor dat deze B-film naar een hoger niveau getild wordt. Toch schiet de film tekort op heel wat vlakken. Het probeert zowel een sociaal drama te zijn, als een actie-thriller, en overtuigt in geen van beide genres.

    *** Hummingbird trailer ***

  • Misnoegde poster designer schrijft open brief aan Spike Lee

    Pin it!

    Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat Amerikaanse filmproducties miljoenen dollars kosten om te maken. Naast de royale vergoedingen voor acteurs en regisseurs, is er een enorme filmploeg en post-productie unit die betaald moeten worden, en daarnaast gaat nog eens de helft van het budget naar distributie en marketing. Maar elke dollar wordt soms twee keer omgedraaid wanneer men lager op de hiërarchische ladder komt. Er wordt vaak heel hard onderhandeld wanneer hotels geboekt moeten worden en figuranten op een filmset moeten vaak gratis of voor een hongerloon urenlang in de kou staan. Maar alles wordt wel draaiend gehouden, voor de liefde van de film. En soms wordt hiervan ook misbruik gemaakt.

    Je zou denken dat een filmposter maken een essentieel onderdeel is van de marketing van een film. Een slechte poster (zoals deze) zal minder impact hebben op de box-office dan een geslaagde poster (zoals deze). Je zou dan ook denken dat de designer van die poster hoog op de hiërarchische ladder staat op het marketing budget. Wel, blijkbaar is dit niet altijd het geval. En als we het verhaal van Juan Luis Garcia mogen geloven, die een open brief schreef aan Spike Lee , is het zelfs ronduit schandalig en verwerpelijk.

    oldboy,spike lee,josh brolin,Sharlto Copley,will smith,steven spielberg,Elizabeth Olsen,Chan-wook ParkJuan Luis Garcia,oldboy,spike leeJuan Luis Garcia,oldboy,spike lee

    Juan is een freelance grafisch designer die het aanbod kreeg om een aantal posters te ontwerpen voor Oldboy (2013), een remake van Spike Lee op de schitterende Oldboy (2004) van Chan-wook Park. Een remake waar eigenlijk niemand op zat te wachten maar waarover al jaren werd gesproken. Wat blijkt nu, het productiehuis van Lee, 40 Acres and a Mule Filmworks hebben deze artiest 2 maanden aan een stuk laten werken; achteraf hiervoor geen cent betaald maar eerder bedreigt om alles op tijd af te leveren. En om de absurditeit nog wat grotesker te maken brachten ze de posters uit op hun Facebook pagina (waarvoor ik hen zelfs geen link voor zal gunnen) MET een Spike Lee copyright logo. En yup, zowat alle filmblogs hebben deze posters ook gebruikt om de film in de aandacht te brengen. Erger nog, de officiële poster lijkt zelfs verdacht veel op het originele ontwerp van Juan Luis Garcia.

    Juan Luis Garcia,oldboy,spike leeJuan Luis Garcia,oldboy,spike leeJuan Luis Garcia,oldboy,spike lee

    Toch moet ik er bij vertellen dat het productiehuis van Lee misschien volledig onschuldig is in deze en zelf rond de tuin werd geleid door het agentschap die instond voor de posters en banners van Oldboy. Vreemd genoeg wordt dit agentschap niet met naam vermeld in de open brief van Juan. Maar we willen hem gerust het voordeel van de twijfel geven, ook al lijkt mij een rechtszaak misschien een beter middel dan een open brief. Maar we zijn hier in ieder geval benieuwd naar het wederwoord van Spike Lee of zijn productiehuis over deze zaak, die zeker nog een staartje zal krijgen. Ondertussen loopt de film in de States in de zalen, en zou hij bij ons binnenkort moeten uitkomen, ook al zijn er nog geen officiële releasedata bekend.

    Update 29/11/2013: En Spike Lee heeft gereageerd via Twitter, op de open brief van Juan Luis Garcia en deed dat naar goede gewoonte op zijn eigen tactloze en ongenuanceerde manier. Doen alsof je neus bloed, terwijl dit gaat over uw EIGEN film gemaakt door uw EIGEN productiehuis is toch wel kras. Het minste wat hij kon antwoorden was dat hij de zaak intern zou bekijken om te zien wat er van aan was.

    Maar neen, hij koos de confrontatie en met bijzonder weinig gevoel voor PR ging hij zelfs nog een stap verder door iemand die op zijn tweet reageerde nog te gaan verwijten. Nergens stond in de open brief dat Spike Lee schuld draagt aan deze affaire, maar enige morele verplichting kan je toch niet uit de weg gaan. Als filmmaker moet je respect hebben voor jouw filmploeg en de mensen die hun tijd en energie steken in het productieproces. De arrogantie waarmee Spike Lee hier tekeer gaat is betreurenswaardig, en ondertussen blijven de reacties binnenstromen. Hieronder vinden jullie een paar gevatte reacties:

    *** Oldboy (2013) trailer ***

    ***Related Post***
    12/07/2013: Oldboy remake trailer met Josh Brolin
    31/08/2011: Josh Brolin en Christian Bale in Oldboy remake
    08/11/2008: Will Smith & Steven Spielberg mikken op Oldboy remake
    24/09/2004: Old Boy review

    Categories: Clash 5 comments
  • Van Damme in komedie Welcome to the Jungle

    Pin it!

    Acteur Jean-Claude Van Damme gooit het duidelijk over een andere boeg. Naast zijn verschijning in tal van leuke tv-spotjes, zoals onlangs die geniale Volvo Trucks-spot, zal hij binnenkort opduiken in de komediefilm Welcome to the Jungle (2013). En ondertussen is de eerste trailer van de film on-line, en het ziet er wel nog 'ok' uit.

    Jean-Claude Van Damme,Welcome to the Jungle,Adam Brody,Rob Huebel,Rob Meltzer,Jeff Kauffmann,Kristen Schaal,Dennis Haysbert

    Korte inhoud: De film vertelt het verhaal van Chris (Adam Brody). Hij is op het werk een slappeling die niet durft op te staan tegen de kantoorpestkop Phil (Rob Huebel). Tijdens een zogenaamde wildernis seminar op een tropisch eiland loopt het mis en wordt coach Storm Rothschild (Van Damme) aangevallen door een poema. Het moment voor Chris om wel op te staan en zich te bewijzen.

    Van Damme is al een tijdje van het witte doek verdwenen en zijn films gingen standaard Direct-to-DVD of op Video-on-Demand, en het zijn niet zijn tv-spotjes en zijn rolletjes in The Expendables-sequel of in de Belgische prent JCVD die hier iets aan zou veranderen. Maar hij bleef een grote fanbasis behouden en het lijkt er een beetje op dat hij toch zijn retour aan het maken is, al is het op een heel onconventionele manier. Toch valt het nog af te wachten of deze film een bioscoop-release zal krijgen, wat op dit ogenblik nog niet is bevestigd.

    De film werd geregisseerd door een zekere Rob Meltzer en geschreven door een nog grotere onbekende genaamd Jeff Kauffmann. Het budget van de film ligt op 3,5 miljoen dollar wat eigenlijk overeen komt met het budget van een Belgische filmproductie. Als deze het bioscoop-circuit haalt verwacht ik wel dat deze prent winst gaat boeken. Naast JC, die opnieuw met zichzelf heerlijk kan lachen, hebben we tevens ook nog de grappige Kristen Schaal en de altijd bekoorlijke Dennis Haysbert. Het is entertainment en wat mij betreft zal je hier misschien wel meer plezier aan beleven dan aan één van de zovele actieprenten waar Van Damme de laatste jaren mee heeft uitgepakt.

    *** Welcome to the Jungle trailer ***

  • Road House remake in de maak

    Pin it!

    Ik denk niet dat iemand stond te wachten op de sequel van de geslaagde Patrick Swayze film Road House (1989) van Rowdy Herrington. En dit voor de simpele reden dat Swayze niet van de partij was in Road House 2: Last Call (2006). De acteur was dan ook ernstig verzwakt en stierf een jaar nadat bekend werd dat hij kanker had op 14 september 2009 en dat toen hij nog maar 57-jaar jong was. Vier jaar later lijkt het er op dat de Road House franchise nieuw leven wordt ingeblazen.

    road house 1989 poster

    Korte inhoud: Dalton is een cooler in de bar Double Deuce, waar hij de uitsmijters leiding geeft. Zijn baantje wordt echter steeds ruiger. Zijn pogingen om de zaken weer recht te zetten zorgen er voor dat hij in conflict komt met Brad Wesley, de rijke 'bully' van de stad. Dalton's mentor, Wade Garrett komt ook opdraven om Dalton te helpen. Hij is een wat oudere uitsmijter en degene die Dalton de fijne kneepjes van het vak geleerd heeft. Al bij zijn aankomst raakt hij in een bargevecht verzeild, maar hij toont direct zijn 'skills' door een handje te helpen bij het redden van dranklevering. Maar het conflict ontaard in moord en dan slaan alle stoppen door bij Dalton.

    De film kreeg bakken kritiek over zich heen voor zijn al te goedkope karakter-ontwikkeling, en dan in het bijzonder de relatie tussen Swayze en de blondine gespeeld door Kelly Lynch, maar ook door zijn nogal platte moraal waarmee een vendetta-actie als een heldhaftigheid werd afgeschilderd.

    Allemaal wat vlakke kritiek als je weet dat je hier te maken hebt met een doordeweekse actieprent van producent Joel Silver, met leuke actie-scènes en mooie madammen. De film deed het matig aan de box-office, maar werd een mega-succes tijdens zijn video-release. Het is wat mij betreft één van de leukste B-films die er zijn en verdient zonder enige twijfel zijn cult-status, ondanks de 5 Razzie nominaties.

    En het is niemand minder dan regisseur Rob Cohen (The Fast and the Furious, xXx) die een remake wil maken. Niet meteen een cineast die vernieuwing inboezemt maar wel iemand die toch ervaring heeft met dergelijke vehikels. Het scenario zal geschreven worden door Michael Stokes, een waardeloos scenarist die tijdens zijn 18-jarige loopbaan nog geen enkel script heeft geschreven die nog maar de moeite was om verfilmd te worden. Hoe ze bij die kerel zijn terecht gekomen is mij een groot vraagteken. Hij was waarschijnlijk goedkoop...? En als dit dan ook de ambitie is van deze remake, dan denk ik dat we hier niet al teveel van moeten verwachten. Benieuwd of ze hiervoor Jason Statham zullen typecasten, een acteur die zijn neus niet optrekt voor B-films.

    *** Road House trailer (1989) ***

    ***Related Posts***
    14/11/2005: Patrick Swayze heeft kanker
    14/11/2005: Road House sequel zonder Swayze
    19/07/2005: Road House 2 in de maak