The Americans wordt de nieuwe Sopranos

Er komt binnenkort een nieuwe spionagereeks op de buis, genaamd “The Americans” (2013 – ) van Joseph Weisberg (Falling Skies, Damages), en als we de eerste reacties van journalisten mogen geloven dat zou dit de nieuwe Sopranos of The Wire kunnen zijn, twee series die totaal niets met elkaar te maken hebben maar qua drama wel een hoog niveau nastreven. Op het FilmFestival van Gent werd ondertussen al de eerste drie afleveringen vertoond en het resultaat is behoorlijk indrukwekkend.

the americans,the sopranos,keri russell,Matthew Rhys,Holly Taylor,Keidrich Sellati,homeland,Joseph Weisberg

Korte inhoud: De KGB-agenten Mischa en Nadezhda werden in de Sovjet-Unie opgeleid om zich daarna op het einde van de jaren zestig in de Verenigde Staten te gaan nestelen onder de namen Philip (Matthew Rhys) en Elizabeth Jennings (Keri Russell). Overdag werken ze als reisagenten en ’s nachts werken ze verdoken als spionnen. De informatie die ze kunnen vergaren bij hun infiltraties in de politieke wereld van Washington D.C. spelen ze door aan hun KBG-contactpersoon. In 1981 zijn ze inmiddels getrouwd en hebben twee kinderen, de dertienjarige Paige (Holly Taylor) en de tienjarige Henry (Keidrich Sellati), die niets weten van de afkomst en achtergrond van hun ouders.

The Americans is het soort serie die het wij tegen zij principe nog eens in de verf wil zetten, maar dan op een authentieke maar zeer speelse manier. Het staat bijgevolg in schril contrast met een serie zoals “Homeland”, die misschien authentiek oogt maar dit alles ook nog eens met een serieuze toon opvoert. Hier hebben we een serie waar niet zozeer het acteerwerk op de voorgrond treedt, dan wel de kwaliteit van het script. En voor authenticiteit konden ze rekenen op Weisberg, gezien hij jarenlang heeft gewerkt voor de CIA. Het enige nadeel is dat hij elk scenario dat hij schrijft voor een spionagethriller ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de inlichtingendienst, -zodat ze er kunnen op toezien dat er geen staatsgeheimen worden gelekt. Als ervaringsdeskundige had Weisberg ook wel wat kritiek op Homeland, één van zijn lievelingsseries, die het soms niet zo nauw neemt met de gangbare praktijken binnen de CIA. Zo vond hij het onrealistisch dat Carrie, die toen geen lid meer was van de organisatie, zomaar vrij kon rondlopen in het gebouw zonder badge. Kleine foutjes die hij met The Americans nooit zou maken.

Dat de pareltjes van de audio-visuele verhalen nu steeds meer te rapen zijn op het kleine scherm dan op het witte doek, is toch wel opvallend. Het aantal kwaliteitsvolle series, waar diep wordt ingegaan op verhaal en karakters in plaats van CGI en oorverdovende geluidseffecten, is niet meer bij te houden. De grenzen tussen kwaliteitsfilms en tv-series lijken stilaan gewoon te vervagen, en gaan films nu vaak hun inspiratie zoeken in tv-series.


the americans banner

De nieuwe trend is dat steeds meer filmmakers resoluut gaan kiezen om tv-series te maken in plaats van langspeelfilms, waarin ze minder vrijheid hebben en vaak gevangen zitten in welgedefinieerde scenario-structuren. Zelfs Michael R. Roskam is deze toer aan het opgaan met zijn HBO-serie Buda Bridge Bitch die hij momenteel nog aan het schrijven is. De serie speelt vanaf vrijdag wekelijks om 20u40 op Canvas.


*** The Americans trailer ***

2 Comments

  1. Dominiek

    inderdaad een zalige serie, maar om die nu te gaan vergelijken met The Sopranos is misschien wat snel. Karakters zijn sterk, en ben benieuwd hoe ze deze zullen uitwerken in de komende seizoenen.

    Reply
  2. Tom

    De eerste aflevering gezien en het begint in ieder geval al heel intrigerend. Sopranos vond ik zlf wat traag opgang komen, hier vlieg je er meteen in.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *