• Belgische regisseur Fabrice Du Welz ontslagen op Colt 45

    Pin it!

    Het ziet er naar uit dat de Belgische regisseur Fabrice Du Welz, die indruk maakte met zijn horrorfilm Calvaire (2004), ontslaan is door Franse super-producer Thomas Langmann (The Artist, Astérix aux Jeux Olympiques) tijdens de reshoots van Colt 45 (2013), wat zijn derde langspeelfilm moet worden. Fabrice Du Welz blijft zijn naam op de affiche behouden, maar zou geen controle meer hebben over de verdere afwikkeling van de film.

    affiche of poster van colt 45 van fabrice du welz

    Korte inhoud: Colt 45 is een misdaadfilm die draait rond Vincent (Ymanol Perset), een jonge wapenhandelaar en getalenteerd schietinstructeur van de Nationale Politie. Zijn leven wordt op zijn kop gezet wanneer hij wordt meegesleurd in een spiraal van geweld, na zijn ontmoeting met de corrupte flik Milo Cardena (Joey Starr).

    Het is geen Belgische maar wel een Franse productie, en Fransen staan wel bekend voor hun politiefilms. Qua verhaal lijkt het een beetje op een soort Training Day (2001), maar dan met een reeks bekende Franse koppen, waaronder ook Gérard Lanvin, Philippe Nahon en Alice Taglioni.

    De reden van zijn ontslag is niet duidelijk. Van wat wij hier hebben kunnen opvangen zou er een conflict geweest zijn met de rapper Joey Starr (La Marque des Anges), die meestal een zware jongen vertolkt zowel voor de camera als erachter. Voor de reshoot eiste hij zelfs het vertrek van de regisseur of dreigde zelfs niet meer naar de set te komen als Fabrice nog aanwezig was. Langmann die de goede vrede wou behouden en de reshoots echt wel nodig had, gaf de regisseur dan maar de bons. Wie de film nu zal afwerken is ook niet duidelijk gezien de productie er nu wel alles zal aandoen om deze schandvlek zoveel mogelijk te maskeren.

    Dat een producer of filmstudio een regisseur ontslaat omdat deze de productie in het honderd laat lopen en zwaar over budget gaat (cf. 47 ronin, Babylon A.D. ), kan ik nog enigszins begrijpen. Maar dat een rapper, die zelfs geen goed acteur is, er in zou slagen om de regisseur opzij te schuiven, zou ik toch wel kras vinden. Maar dat Joey Starr een moeilijk mens is om mee te werken, dat weet iedereen. Het zou me zelfs verbazen dat Fabrice Du Welz überhaupt met deze omhooggevallen rapper wou werken, en dat dit waarschijnlijk een vraag was van de producer in een poging wat ronkende namen op de affiche te plakken. Echter onbegrijpelijk is dat de producer zomaar de eisen van een acteur zou hebben ingewilligd. Een prent waar de regisseur het is afgebold of waar de regisseur zijn C4 heeft gekregen, werpt altijd een schaduw op de film zelf, en zoiets is nooit goed voor de promotie... Hoewel, ziehier DeFilmBlog die er een artikel over schrijft. Maar wij doen dit in de eerste plaats voor de ondersteuning van een talentvol Belgische filmmaker, die we hopelijk nog in tal van films mogen aantreffen.

    fabrice du welz colt 45thomas langmann colt 45joey starr in La Marque des Anges

    Wij kennen het fijne niet van de zaak, en kunnen enkel maar afgaan op wat insiders ons vertellen, maar in deze kan ik me niet ontdoen van het gevoel dat Langmann hierin waarschijnlijk een belangrijke rol heeft gespeeld. Laten we immers niet vergeten dat het een gehaaide zakenman is die een paar jaar geleden een rechtszaak heeft gewonnen tegen Pathé, en 30% van de netto winsten heeft kunnen opstrijken van Rien à Déclarer (2010) van en met Dany Boon. Claude Berri, de vader van Langmann, had immers een contract voor 3 films met Dany Boon, en er waren er nog maar twee gemaakt La Maison du Bonheur (2006) en de kaskraker Bienvenue chez les Ch'tis (2008). De gewiekste Langmann ging wachten tot de film in de zalen was en succes boekte om een proces te beginnen. Zo nam hij nul risico, stak hij er ook geen energie in en kon hij lopen met 12 miljoen euro. Rien à Déclarer bracht 68 miljoen euro op (30% = 20,4 miljoen, maar de rechter stelde een limiet op van 12 miljoen). Film kan ook harde business zijn, zelfs in Europa.

  • 5 redenen waarom de 47 Ronin trailer niet deugt

    Pin it!

    Wanneer je de box-office cijfers van vorig jaar analyseert valt meteen op dat de filmstudio’s Warner Bros, Paramount, Sony en Disney de films leveren met de grootste budgetten, terwijl Universal geen al te grote risico’s meer neemt. In de laatste 5 à 10 jaar hebben dergelijke producties voor de studio geen windeieren gelegd (denk maar aan Battleship, Cowboys & Aliens, Green Zone, Land of the Lost, …), enkel hun Fast and Furious franchise lijkt een vaste waarde te zijn. Maar dit jaar gaan ze uitpakken met een ambitieuze productie. Het gaat over 47 Ronin (2013), de remake op de Japanse klassieker The 47 Ronin (1941), met een initieel productiebudget van 175 miljoen dollar. En deze productie zou nu wel eens hun John Carter (2012) catastrofe kunnen worden.

    Korte inhoud: Een groep verbannen samoerai zonder meester, ook wel Ronin genoemd, proberen hun eer te herstellen door wraak te nemen op de verraderlijke Lord Kira (Tadanobu Asano) en zijn gevaarlijke rechterhand Mizuki (Rinko Kikuchi), die verantwoordelijk was voor de dood van hun meester. Kai (Keanu Reeves) is l’enfant terrible van het gezelschap, die met een scheef oog wordt bekeken door de overige leden. Dat wordt alleen maar erger wanneer hij verliefd wordt op Mika (Kô Shibasaki), de dochter van hun gevallen meester. De moed en trouw van alle ronin worden hiermee op de proef gesteld.

    47 ronin,universal,keanu reeves,tadanobu asano,ko shibasaki,carl rinsch,donna langley,hiroyuki sanada,rinko kikuchi47 ronin,universal,keanu reeves,tadanobu asano,ko shibasaki,carl rinsch,donna langley,hiroyuki sanada,rinko kikuchi47 ronin,universal,keanu reeves,tadanobu asano,ko shibasaki,carl rinsch,donna langley,hiroyuki sanada,rinko kikuchi47 ronin,universal,keanu reeves,tadanobu asano,ko shibasaki,carl rinsch,donna langley,hiroyuki sanada,rinko kikuchi

    Er bestaan geen regels van hoe je een succesvolle blockbuster moet maken, anders zou iedereen deze formule gaan toepassen. Eén ding is zeker, de kwaliteit van het verhaal speelt op zich geen al te grote rol. Maar één constante wetmatigheid lijkt toch wel te kloppen voor het behalen van een sterk box-office resultaat: (1) investeer voldoende geld in je productie, (2) gebruikt A-List acteurs én (3) presenteer verbluffende speciale effecten. En voor zover je Keanu Reeves nog steeds als een A-List acteur kan beschouwen (Wat is de laatste Keanu Reeves film die je je voor de geest kan halen? Matrix? Inderdaad, dat is 10 jaar geleden), lijkt deze productie wel de regels te volgen, en toch overtuigt de trailer niet. En dit zou misschien wel eens de eerste film kunnen zijn die de gouden drievuldige regel aan het wankelen brengt.

    En de problemen zijn begonnen toen Universal op het krankzinnig idee kwam om Carl Rinsch als regisseur aan te stellen, een man met enkel kortfilm-ervaring die nu een budget kreeg waarmee je gemakkelijk 3 Hollywood langspeelfilms kon maken. De naam deed bij mij een belletje rinkelen, en na wat research lijkt het dat hij ook al in aanmerking kwam voor de regie van Prometheus (2012), een film die dus nog erger had kunnen worden dan de Ridley Scott versie (Carl Rinsch is de protégé van Ridley, vandaar de royalty treatment). Als we echter de collega's van Collider mogen geloven verloor Rinsch de pedalen op de set, met het gevolg dat de kostprijs ondertussen is opgelopen tot een slordige 225 miljoen dollar. Universal co-chairman Donna Langley greep in en nam de controle over en de regisseur werd ontslagen. Maar blijkbaar zou de eerste edit zelfs niet overtuigen en moest er een reshoot komen met aanvullende close-ups van Reeves, een romance en een eindscene waarin hij wel meer voorkwam in plaats van de scene die Rinsch had gedraaid zonder de hoofdacteur. Maar volgens de regels van de Directors Guild of America (een soort regisseurs vakbond) mag je zomaar niet een regisseur aan de kant zetten. En dus moest hij aanwezig zijn tijdens de reshoots, maar in hoeverre hij iets kon inbrengen was een andere zaak. Maar het is duidelijk, Universal was niet tevreden met het geleverde werk van Rinsch, en damage control drong zich op.

    47 ronin trailer review animated picture47 ronin trailer review animated picture47 ronin trailer review animated picture
    47 ronin trailer review animated picture47 ronin trailer review animated picture47 ronin trailer review animated picture

    En dat is toch wel een bijzonder spijtige zaak want ik keek eigenlijk nog wel uit naar deze prent. Maar toen ik de trailer voor het eerst zag verging meteen mijn enthousiasme. Er zijn 5 zaken die niet goed zitten: [1] Te beginnen met Keanu Reeves die nog steeds de Top 10 Worst Actor lijst alle eer aandoet. Het maakt mij niet uit dat hij er niet Japans uitziet, die kerel is en blijft een houten plank en hij lijkt hier niet thuis te horen. Nog een geluk is er Hiroyuki Sanada, maar hij begint ook iets teveel getypecast te worden als samurai (The Last Samurai, The Wolverine,...) dat je het cliché nog nauwelijks kan omzeilen. [2] De toon van de film die hier een tiener publiek wil aanspreken met zijn overdosis aan visuele effecten, in plaats van een existentieel drama te brengen voor een volwassen publiek over een gevallen samurai die zijn eer wil herstellen. [3] De visuele effecten zien er crappy uit en [4] lijken iets teveel op beelden die we al gezien hebben in andere films (zoals John Carter, The Man With the Iron Fists, Mortal Combat, The Last Samurai). 47 Ronin brengt geen eigen stijl maar stelt zich tevreden met recyclage. En ook [5] de dialogen leken wel neergepend door een 9-jarige. (Mountains of corpses will not stand in our way / You are the only one who can save us / If we do this there is no going back / I'm not afraid of you - You should be). Scenarist Chris Morgan heeft ervaring met snelle, Fast & Furious actiefilms, maar voor een dergelijke film heb je toch iemand nodig met iets meer gewicht zou je denken. Laten we hopen dat de Iraanse co-scenarist Hossein Amini (Drive, Snow White and the Huntsman) de stukjes heeft geschreven die 'niet' in de trailer voorkomen.

    Deze prent had in november van 2012 moeten uitkomen, nadien februari 2013 en nu komt de film pas in de zalen op 18 december 2013. Ik hoop echt dat Universal alsnog greep krijgt om de situatie en net zoals het fel geplaagde World War Z (2013) nog een voortreffelijke crowd pleaser kan afleveren…al lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.

    *** 47 Ronin trailer ***

    ***Related Posts***
    29/03/2014: 47 Ronin filmbespreking
    25/03/2014: Top 10 Box-Office Flops 2013
    01/01/2014: 47 Ronin op weg om grootste box-office flop ooit te worden

  • Jennifer Lawrence krijgt $10 miljoen voor The Hunger Games sequel

    Pin it!

    De makers van The Hunger Games: Catching Fire (2013) hebben ondertussen hun tweede trailer on-line gezet. Ook al had de eerste The Hunger Games (2012) zijn foutjes, het is en blijft een zeer onderhoudende film die de kleine Canadese filmstudio een gigantische recette opleverde van bijna 700 miljoen dollar.

    Voor de eerste film kreeg Jennifer Lawrence nog een bescheiden bedrag van 500'000 dollar. Maar met zo'n gigantische box-office recette werd haar wedde meteen herzien naar 10 miljoen dollar. Er zou zelfs sprake zijn van een % op de netto winst. Het ziet er dus naar uit dat Jennifer één van de best betaalde actrices aan het worden is in Hollywood.

    the hunger games,catching fire,josh hutcherson,jennifer lawrence,mockingjay,philip seymour hoffman,donald sutherland,suzanne collins,francis lawrencethe hunger games,catching fire,josh hutcherson,jennifer lawrence,mockingjay,philip seymour hoffman,donald sutherland,suzanne collins,francis lawrencethe hunger games,catching fire,josh hutcherson,jennifer lawrence,mockingjay,philip seymour hoffman,donald sutherland,suzanne collins,francis lawrence

    Korte inhoud: Na haar overwinning in de 74ste Jaarlijkse Hongerspelen met haar metgezel Peeta Mellark (Josh Hutcherson) is Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) veilig naar huis teruggekeerd. Deze overwinning betekent echter dat ze opnieuw weg moeten en hun familie moeten achterlaten om op een 'Overwinningstournee' doorheen de districten te vertrekken. Tijdens deze editie van de Hongerspelen nemen alle winnaars van de voorgaande 25 spelen het tegen elkaar op. Onderweg merkt Katniss dat een opstand op til is, maar de Hoofdstad is nog steeds aan de macht wanneer President Snow de 75ste Jaarlijkse Hongerspelen voorbereidt - een wedstrijd die Panem voorgoed kan veranderen.

    Dit is dus de tweede film gebaseerd op het boek van Suzanne Collins. De auteur had drie Hunger Games boeken geschreven, maar het laatste deel The Hunger Games: Mockingjay zou in twee delen zijn opgesplitst, kwestie om er nog eens goed wat dollars uit te slaan. De regisseur van de eerste film, Gary Ross heeft er in ieder geval de brui aan gegeven en de nieuwe film werd geregisseerd door de ex-videoclip-maker Francis Lawrence.

    En de beelden van deze sequel zien er best wel overtuigend uit, ook al ben ik geen grote fan van de regisseur. En ook de aanwezigheid van Philip Seymour Hoffman en Donald Sutherland in een villain-rol maken het er enkel maar beter op. Het is teven één van die weinige trailers die goed in elkaar steekt, zonder al teveel te verklappen van de plot en toch voldoende kunnen meegeven van de verschillende karakters in de film. Ik kan het alleen maar toejuichen. Het is een trailer die onze nieuwsgierigheid opwekt, en zo hoort het ook. Of de film ook de moeite zal zijn, valt nog af te wachten. Het tweede boek is eigenlijk een soort herwerking van het eerste boek, en veel van de originaliteit is er dan ook al vanaf. Maar de setting is wel anders en we hebben uiteraard ook een hele zooi nieuwe karakters. Het derde boek is dan weer een puinhoop, en ik weet dus niet hoe ze hiervan 2 succesvolle films van zullen maken. The Hunger Games: Catching Fire komt bij ons uit op 27 november 2013.

    *** Jennifer Lawrence HQ picture gallery ***
    jennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality pictures
    jennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality pictures
    jennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality pictures
    jennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality pictures
    jennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality pictures
    jennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality pictures
    jennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality pictures
    jennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality picturesjennifer lawrence High quality pictures

    ***Related Posts***
    02/04/2013: Fouten in The Hunger Games
    29/05/2012: Francis Lawrence regisseert The Hunger Games: Catching Fire sequel
    03/02/2012: Nieuwe The Hunger Games trailer

  • G.I. Joe: Retaliation (2013) * Blu-ray recensie

    Pin it!

    Ik heb geen flauw idee wat ik zonet heb gezien. Op de cover stond G.I. Joe: Retaliation (2013), ik heb wat heen en weer geschiet gezien, een paar ninja shurikens, ook Bruce Willis stak even zijn kale knikker in beeld, maar voor de rest ben ik waarschijnlijk ingedommeld door het geluid van zinderende onzin.

    gi joe,gi joe 2,jon m chu,arnold vosloo,jonathan pryce,rhett reese,paul wernick,zombieland,hasbro,dwayne johnson,channing tatum,adrianne palicki,elodie yung,bruce willis,lorenzo di bonaventura

    Korte inhoud: Het G.I. Joe team moet het opnemen tegen Zartan (Arnold Vosloo) en zijn handlangers Storm Shadow en Firefly. Zartan is vermomd als president van de Verenigde Staten (Jonathan Pryce), want handig blijkt te zijn om zo alle wereldleiders in zijn broekzak te hebben, en staat op het punt veel onschuldige slachtoffers te maken.

    Voilà, dat is zowat alle content wat je van deze post-geconverteerde 3D sequel op G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009) mag verwachten. Daar waar de vorige editie ook al een hobbelig parcours had, was het bij deze productie niet anders. En regisseur Jon M. Chu heeft er hier echt wel een zootje van gemaakt. Het verbaast me dat deze prent al bij al nog uit de kosten is gekomen, met een productiebudget van 130 miljoen dollar en een wereldwijde recette van 372 miljoen dollar. Ik durf er niet aan te denken maar een trilogie is met deze cijfers niet geheel ondenkbaar.

    Het vodje papier wat voor deze productie doorging als "script" was geschreven door Rhett Reese, scenarist van meesterwerkjes als Cruel Intentions 3 (2004) en Clifford's Really Big Movie (2004) (I am not joking!), alsook Paul Wernick wiens enige verdienste Zombieland (2009) was (samen met zijn maatje Rhett). Maar ik denk dat ze hier wel op hun plaats waren. Hun werk bestond er hoofdzakelijk in scenes te schrijven met geweren en explosies, zonder zich al teveel te bekommeren over een mogelijk plot, laat staan karakter-ontwikkeling.

    Maar laat me ook duidelijk zijn, dat je bij mainstream actie-blockbusters geen karakters moet gebruiken die uit een boek van van Leo Tolstoy of Anton Chekhow lijken te komen. Je hebt een dosis popcorn nonsens nodig om de explosies en het overtollige cgi vertier verteerbaar te houden – zelfs voor een volwassen publiek. Maar dosering is ook van belang, en wanneer er te weinig substantie is om je verhaal op te bouwen, valt alles in mekaar als een slechte pudding. Ik had echt de indruk dat de lat niet hoger kwam dan de leeftijd van 8 tot 10 jarigen, hoewel ik vermoed dat de verhaaltjes die zij in gedachten hadden terwijl ze met hun G.I. Joe toys speelden van een iets hoger niveau waren. Misschien hadden de scenaristen zich beter hierop gebaseerd. Alles was beter dan wat ze hier bijeen hebben geschreven.

    Maar de fans van actie zullen niet ontevreden zijn. Daar is er zeker genoeg van, het is zelfs het enige wat deze G.I. Joe: Retaliation te bieden heeft. De regisseur heeft Amerikaanse blockbusters goed bestudeerd, spijtig genoeg de meest banale. Wanneer cinema wordt gereduceerd tot een montage van glimmende en gewelddadige actie-sequenties zonder één druppel bloed, dan verander je beter van job, want als regisseur lever je oersaai beeldvertier. In een doorsnee aflevering van The A-Team zit er nog meer finesse. Er zijn goeie PG-13 films die hun doelpubliek nooit uit het oog verliezen en er zijn PG-13 films die eigenlijk de R-rated toer willen opgaan, maar het lef missen om hun overtuiging door te drukken of gewoon alles beginnen faken. The Wolverine (2013) is hier trouwens zo'n voorbeeldje van.

    G.I. Joe: Retaliation review animated pictureG.I. Joe: Retaliation review animated pictureG.I. Joe: Retaliation review animated picture
    G.I. Joe: Retaliation review animated pictureG.I. Joe: Retaliation review animated pictureG.I. Joe: Retaliation review animated picture
    G.I. Joe: Retaliation review animated pictureG.I. Joe: Retaliation review animated pictureG.I. Joe: Retaliation review animated picture

    De film berust op een paar bekende koppen die alles wel in goede banen moeten leiden, zoals Dwayne Johnson en Channing Tatum. Geen bloedmooie Sienna Miller in deze prent (ze mag van geluk spreken), maar wel Adrianne Palicki en de Française Elodie Yung. Maar het mag duidelijk zijn dat zij deel uitmaken van het decor. Bruce Willis die vooraan de affiche prijkt heeft tevens nog minder screentime dan in The Expendables 2 (2012), en het zag er tevens naar uit dat hij er ook geen zin in had. De productie moest ook nog eens afrekenen met reshoots en dit was voornamelijk te wijten aan het feit dat het testpubliek vond dat er te weinig van Channing Tatum te zien was. Bijgevolg werden er wat scènes bijgeschreven met hem, die helemaal niets met het hoofdverhaal te maken hadden. Maar op een zeker ogenblik maakt het allemaal niet veel meer uit. U vraagt wij draaien, zolang u maar naar de film komt zien.

    G.I. Joe: Retaliation komt volgendeweek uit op 31juli 2013 op DVD, Blu-ray en 3D Blu-ray Superset, met deleted scenes, behind de scenes filmpjes en audiocommentaar van Jon M. Chu én de echte regisseur van deze film, Transformers I-II-III producer Lorenzo di Bonaventura. Er is zelfs een extended action cut voor mocht er geen genoeg van krijgen.

    rating

    Beoordeling: 1 / 5
    Recensie door op 26 juli 2013

     

    *** G.I. Joe: Retaliation trailer ***

  • Jack the Giant Slayer (2013) *** recensie

    Pin it!

    Hier hebben we nog eens een 3D film die werd opgenomen met stereoscopische camera’s in plaats van een simpele conversie in post-productie. Dus, het moment is misschien wel aangebroken om uw 3D flatscreen uit te testen met de gloednieuwe Blu-ray van Jack the Giant Slayer (2013), de nieuwe film van X-Men regisseur Bryan Singer . Maar waas ervan bewust dat de 3D technologie zelden tot nooit een meerwaarde blijkt te zijn.

    jack the giant slayer 3D blu-ray cover

    Korte inhoud: We volgen Jack (Nicholas Hoult), een ongelukkige boerenjongen die in het bezit komt van een zakje met magisch zaad waarmee hij onbedoeld een gigantische bonenstaak laat groeien dat het wolkenpakket doorboort en helemaal doorloopt tot aan de hemel, bevolkt door reuzen. Hoewel het onduidelijk is wat deze wezens eten op een regelmatige basis, wordt mensenvlees gezien als een delicatesse. Tijdens het groeiproces van de bonenstaak, raakt Prinses Isabelle (Eleanor Tomlinson), de erfgenaam van het rijk van koning Brahmwell (Ian McShane), verstrengelt in de stengels en naar de hemel getrokken. Jack zet de achtervolging in samen met de beschermers van de prinses, Elmont (Ewan McGregor) en Crawe (Eddie Marsan), en haar toekomstige bruidegom, Roderick (Stanley Tucci). Helaas lijkt het erop dat Roderick een compleet andere agenda heeft die niet gepaard gaat met de redding van Isabelle. Met zijn legendarische kroon wil hij de controle over de reuzen verkrijgen.

    Deze film zit geheel in de nieuwe Hollywood trend van sprookjes-adaptaties, en deze prent is gebaseerd op een Brits sprookje die dateert uit 1711, die al eerder verfilmd werd met de stop-motion film Jack the Giant Slayer (1962). Met films als Snow White and the Huntsman (2012) en Oz the Great and Powerful (2013) proberen ze een meer volwassen publiek aan te trekken, iets waar ze hier wel gedeeltelijk in slagen.

    Voor de mensen die het verhaal reeds kennen zijn er hier geen grote verrassingen. De reuzen, los van deze die dienst doen als comic relief, zijn behoorlijk dreigend, en dan zeker General Fallon (Bill Nighy), en Jack ontpopt zich nog steeds van simpele boerenjongen tot een ware held met Isabelle als zijn love-interest. En voor een PG-13 film zijn de gevechten nogal heftig, ook al waren er naar mijn goesting toch wel iets teveel effecten. Sommige scènes voelen bijgevolg heel artificieel aan en vaak neemt de cgi de bovenhand op het acteerspel van de acteurs. Maar al bij al hebben de makers puik werk geleverd om die fantasiewereld zo tastbaar mogelijk te maken, uiteraard dankzij het goede voorbeeld van films als Lord of the Rings. Enkel de 'giants' zelf zien er nogal fake uit. Voor een film die zoveel geld heeft gekost mochten ze toch wel een betere 3D supervisor hebben aangesteld.

    Jack the Giant Slayer review animated pictureJack the Giant Slayer review animated pictureJack the Giant Slayer review animated picture
    Jack the Giant Slayer review animated pictureJack the Giant Slayer review animated pictureJack the Giant Slayer review animated picture
    Jack the Giant Slayer review animated pictureJack the Giant Slayer review animated pictureJack the Giant Slayer review animated picture

    Jack the Giant Slayer is uiteindelijk een film voor zowel late teenagers als volwassenen, met voldoende ontspanning, droge humor en aangename karakters. Singer heeft dit sprookje omgetoverd tot een grootschalig epische fantasy-film, waar het gevecht op leven en dood niet zomaar een frivoliteit wordt en de reuzen echt wel gevaarlijk zijn. Toch kan je er niet omheen dat de studio hier waarschijnlijk een familiefilm van wou maken en dat Singer eerder een volwassen film voor ogen had. En mede door het feit dat deze prent geen grote acteurs heeft in de hoofdrollen (de trailer wil ons wel doen geloven dat Ewan McGregor een grote rol heeft, maar dit is niet het geval), werd het een box-office flop met John Carter allures. Niemand kent Nicholas Hoult of Eleanor Tomlinson, en om hier dan 195 miljoen dollar (zonder promotie of distributiekost) in te investeren is pure waanzin, die Warner Bros duur zal komen te staan met een box-office resultaat in de States van nauwelijks 65 miljoen dollar (er zou sprake zijn van een verlies van 130 miljoen dollar). Ook voor Bryan Singer beginnen de filmflops stilaan door te wegen.

    Maar los van de verkeerde casting is en blijft Jack the Giant Slayer geen onaardige film. Het al bij al slimme script van Darren Lemke, Christopher McQuarrie en Dan Studney hebben er een spannend avontuur van gemaakt met aantrekkelijke personages, fascinerende mythologieën en die magie waar Disney groot van is geworden. De film nestelt zich in het PG-13 register tenzamen met Pirates of the Caribbean tussen het genre van de familiefilm en de volwassen avonturenprent. Het resultaat is een leuke rollercoaster en moet wat mij betreft niet onderdoen voor The Hobbit: An Unexpected Journey (2012). Jack the Giant Slayer is vanaf 31 juli 2013 beschikbaar op DVD, Blu-ray, 3D Blu-ray en VOD.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 25 juli 2013

     

    *** Jack the Giant Slayer trailer ***