• Millennium regisseur maakt Flatliners remake

    Pin it!

    De Deense regisseur Niels Arden Oplev, de maker van de oorspronkelijke Millennium-trilogie, heeft zijn zinnen gezet op een remake van Flatliners (1990). WTF?! Gaan die Denen nu ook al beginnen met remakes?

    niels arden oplev,millennium films,flatliners,peter filardi,kiefer sutherland,kevin bacon,william baldwin,oliver platt,julia roberts,joel schumacher,dead man down,colin farrell,noomi rapace

    Korte inhoud: Een groep medische studenten begint de grens van leven en dood te onderzoeken. Ze laten hun hart stilzetten, om het weer net op tijd op gang brengen. Ze krijgen hierdoor echter nachtmerries over hun kinderjaren, en worden geconfronteerd met slechte dingen die ze in het verleden gedaan hebben.

    In de versie van 1990 zagen we een leuk gezelschap van jonge dokters gespeeld door Kiefer Sutherland, Kevin Bacon, William Baldwin, Oliver Platt en Julia Roberts. Het was één van de betere Joel Schumacher films. De premisse van de film, van scenarist Peter Filardi (The Craft), was geweldig. Mijn enige probleem was dat de prent heel wat vragen opriep, maar geen conclusies of stellingen durfde in te nemen. Het bleef op de vlakte wat betreft de mogelijke antwoorden op het vraagstuk wat er gebeurt na de dood. Ik ben benieuwd of de remake en stap verder zal zetten in de ideologie.

    Wanneer de opnames van start zullen gaan is op dit ogenblik nog niet bekend. Op 3 april 2013 verschijnt wel de Hollywood-debuutfilm van Oplev, Dead Man Down (2013). De film volgt Victor (Colin Farrell), die de rechterhand is van een misdaadbaas in New York. Hij is op zoek naar wraak voor de dood op een familielid, maar wordt verleid en gechanteerd door Beatrice (Noomi Rapace) die een slachtoffer is van een misdrijf en op zoek is naar vergelding. Hun intense chemie leidt uiteindelijk tot een gewelddadige climax.

  • Jennifer Lawrence biedt haar excuses aan voor haar brain fart

    Pin it!

    Jennifer Lawrence zal er gemengde gevoelens aan overhouden aan haar Oscar. Ze was dan wel al een paar weken getipt voor de Oscar voor Beste Actrice in Silver Linings Playbook (2012), het was voor ons zelfs een uitgemaakte zaak, en ze won het beeldje.

    Silver Linings Playbook,Jennifer Lawrence,ang lee,anne hathaway,harvey weinstein,david o russell

    Maar nadien liep het toch enigszins een beetje fout. Eerst stapte ze op haar eigen kleed en viel ze op haar knieën, en nadien wist ze niet goed wat ze moest zeggen. Meer nog, ze bedankte iedereen behalve de twee belangrijkste personen, haar regisseur en haar producer. Nog een geluk heeft ze haar medespeelster niet voor schut gezet zoals Ang Lee dat deed.

    De 22 jarige actrice heeft ondertussen haar weinig flatterende gestamel gezien en een persbericht de wereld ingestuurd met haar excuses aan regisseur David O. Russell en producer Harvey Weinstein. "Ik hoop dat jullie mij deze brain fart kunnen vergeven. Ik kon me niet herinneren wat ik wel en niet had gezegd. Je hersenen doen rare dingen tijdens het meest overweldigende moment in je leven." Ze stuurde haar communiqué op aan het Amerikaanse tijdschrift Entertainment Weekly.

    "Je gelooft niet alleen in je films, maar ook in wat films kunnen doen voor mensen en dat is het belangrijkste dat ik van je leerde", schrijft de actrice aan regisseur Russell. Maar ook voor Hollywood-titan Weinstein had ze een vriendelijk woordje. "Jouw passie en oneindige steun gaven deze film de kans om succesvol te zijn." Het grappige is dat de andere Oscar-winnares Anne Hathaway ook al haar excuses had aangeboden, in dit geval voor haar slechte wardrobe-keuze. "Ik betreur ten zeerste veroorzaakte teleurstelling." Blijkbaar vond iedereen haar Valentino-jurk die ze droeg tijdens haar dans-act, beter dan de Prada-jurk (thanks aan Lou voor de correctie - pic) die ze gans de avond droeg.

  • Michael Biehn zaait terreur in The Divide

    Pin it!

    De post-apocalyptische drama’s zijn een filmgenre op zich geworden, met vaak heel deprimerende maar tezelfdertijd angstaanjagende toekomstbeelden, denk maar aan Children of Men (2006), Repo Men (2010), The Road (2009), The Book of Eli (2010), The Crazies (2010), I Am Legend (2007), 28 Weeks Later (2007), Diary of the Dead (2007), Blindness (2008), ...

    the divide,post-apocalypse,xavier gens,frontieres,hitman,michael biehn,milo ventimiglia,rosanna arquette,lauren german,ashton holmes,courtney b vance,michael eklund,jennifer blanc,blindness

    In de meeste van deze vehikels wordt 'de mens' in het licht van zijn overlevingsstrijd herleid tot het meest primaire. En dit lijkt ook van toepassing te zijn in The Divide (2011), de nieuwe prent van Xavier Gens, de Franse cineast die ondermeer bekend is van de horrorprent Frontière(s) (2007) en de teleurstellende Hitman (2007).

    Korte inhoud: Een enorme explosie vindt plaats in New York. Acht vreemden verschuilen zich in de kelder van het appartementencomplex waar ze wonen. Ze hebben voedsel en water genoeg en zijn tenminste veilig van de vreselijke gebeurtenissen die buiten plaatsvinden. Maar dan stormen er plotsklaps mannen in HAZMAT-uniformen de kelder binnen en openen het vuur. De groep vreemden besluit hun krachten te bundelen, om de onbekende vijand een lesje te leren. Maar wie zijn deze HAZMATS, wat willen ze en waarom zijn ze zo genadeloos?

    Ik herinner me nog dat er in de jaren ’80 zo een periode was waarin bunkers een mode-trend waren. Veel mensen waren waarschijnlijk (begrijpelijk) ongerust dat de gek Ronald Regan eens op de knap zou drukken om de nucleaire oorlog in te luiden. Tegenwoordig lijkt deze dreiging niet meer actueel. Ik zie nog niet meteen Barack Obama een racket afvuren terwijl hij 'Yes We Can' declameert. Maar de nucleaire dreiging zal misschien wel terugkeren nadat Iran haar kern-plannen zal herzien, terroristen zo’n centrale kapen, of nog, dat we opnieuw een Fukishima drama zien na een natuurramp. En de vraag die je op dit ogenblik kan stellen is; wil je de nucleaire blast trotseren op het oppervlak, op kies je ervoor om voor onbepaalde tijd te schuilen in een kelder. En dat is de vraag die in The Divide aan de orde is.

    the divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindnessthe divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindnessthe divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindness
    the divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindnessthe divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindnessthe divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindness

    The Divide had een intense en zwartgallige thriller kunnen zijn. Het is in ieder geval leuk om nog eens Michael Biehn aan het werk te zien, die hier terreur zaait onder de overlevenden. Net zoals in Blindness wordt iedereen aan zijn lot overgelaten en breekt er een overlevingsstrijd uit met zijn nare en mensonterende kantjes. In de casting is er tevens een rol weggelegd voor Milo Ventimiglia, Rosanna Arquette, Lauren German, Ashton Holmes, Courtney B. Vance, Michael Eklund en Jennifer Blanc. De film werd gemaakt met een kleine 3 miljoen dollar, maar flopte desondanks aan de box-office en werd snel verwezen naar de dvd-markt.

    Het grootste probleem met de film is dat er geen enkel personage onze sympathie kan opwekken. Bijgevolg maakt het ons ook niet veel uit wat er met hen gebeurt. De film is ook heel slecht gemonteerd en alles duurt gewoon veel te lang voor zijn eigen goed. Alle ingrediënten van een post-apocalyptische film zitten er wel in (moord, bedrog, diefstal, verkrachting, angst en nog eens wat meer verkrachting), maar het verschil met een film als bijvoorbeeld Blindness is dat de regisseur niets te vertellen heeft met zijn film los van de ene geweldsscène na de andere te tonen. Alles is tevens ook zo ongeloofwaardig en het script van Karl Mueller en Eron Sheean is gewoon bespottelijk slecht (slechte set-ups, belachelijke dialogen, ongeloofwaardige karakters, bizarre wendingen,...).

    *** The Divide You Tube trailer ***

  • The Bourne Legacy (2012) ** in Blu-ray box

    Pin it!

    Tony Gilroy, scenarist achter de ijzersterke Bourne trilogie (gebaseerd op de fictiewerken van Robert Ludlum), mocht nu zelf zijn kans wagen achter de camera: Paul Greengrass paste (wijselijk) voor alweer het vierde deel in de gevierde franchise, genaamd The Bourne Legacy (2012).

    jason bourne,the bourne legacy,jeremy renner,tony gilroy,rachel weisz,robert ludlum,the bourne identity,the bourne supremacy,the bourne ultimatum,paul greengrass,edward norton

    Het hoeft niemand te verbazen dat dit ook de zwakste film is uit deze quadrilogie. Niet alleen is de regie stukken minder, ook het plot en de personages laten te wensen over. De film klokt af op 2 uur en 10 minuten, en dat is véél te lang. Alles gaat enorm flitsend en snel, maar tegelijk kan de film niet boeien. Je merkt dat Gilroy echt wel moeilijk had om met een deftige plot op de proppen te komen. De film mist inhoud en een doel.

    Personages krijgen ondanks de lange speeltijd de kans niet om open te bloeien. De suspense ontbreekt zo goed als volledig, en je weet vooral niet waar Gilroy naartoe wil met zijn verhaal. Het open einde maakt de ontgoocheling compleet, want je mist dus nog een act waarin hij in conflict moet komen met zij die hem willen vermoorden, zoals in de vorige Bourne films. Nu krijgt hij het aan de stok met een Aziaat die blijkbaar uit een Terminator film is ontsnapt. En met de tegenvallende box-office cijfers is het nog te zien of er een vervolg komt. The Bourne Legacy is de meest overbodige film van 2012 en ruikt naar een ‘money-grab’ nu Matt Damon op een hoogtepunt afscheid nam. De producers schamen zich er blijkbaar niet voor, want erg subtiel is de schakel tussen deel drie en vier zeker niet.

    Waarom heet de film zelfs Bourne Legacy? We krijgen als kijker enkele geforceerde shots door ons strot geramd van een losgeslagen Jason Bourne en wat personages uit de vorige films (onder meer Joan Allen en Albert Finney) om zo haastig de link te leggen met deze film, maar een diepgaande uitleg wordt er niet gegeven. Zeer goedkoop en weinig doordacht. Men doet amper de moeite om toe te dekken dat The Bourne Legacy enkel in naam een Bourne films is, en in realiteit een lompe actiefilm zonder enige voeling en respect voor de vorige hoofdstukken. Hersenloos vertier is absoluut noodzakelijk tussen de zovele serieuze drama’s die je als kijker te slikken krijgt doorheen een filmjaar, maar dat mag niet de maatstaf zijn als je een Bourne film draait.

    Korte inhoud: Jeremy Renner speelt een ‘supersoldaat’ uit het zelfde universum als Jason Bourne: Aaron Cross is één van de lotgevallen van een tweede tak in het ultrageheim Black ops trainingsprogramma ‘Treadstone’, genaamd ‘Outcome’. Één van de handvol superspionnen met verbeterde mentale en fysieke mogelijkheden– 2 chromosomen werden bij hen kunstmatig gewijzigd – die getraind worden voor de meest risicovolle militaire opdrachten. Een soort Jason Bourne versie 2.0.

    jason bourne,the bourne legacy,jeremy renner,tony gilroy,rachel weisz,robert ludlum,the bourne identity,the bourne supremacy,the bourne ultimatum,paul greengrass,edward nortonjason bourne,the bourne legacy,jeremy renner,tony gilroy,rachel weisz,robert ludlum,the bourne identity,the bourne supremacy,the bourne ultimatum,paul greengrass,edward nortonjason bourne,the bourne legacy,jeremy renner,tony gilroy,rachel weisz,robert ludlum,the bourne identity,the bourne supremacy,the bourne ultimatum,paul greengrass,edward norton
    jason bourne,the bourne legacy,jeremy renner,tony gilroy,rachel weisz,robert ludlum,the bourne identity,the bourne supremacy,the bourne ultimatum,paul greengrass,edward nortonjason bourne,the bourne legacy,jeremy renner,tony gilroy,rachel weisz,robert ludlum,the bourne identity,the bourne supremacy,the bourne ultimatum,paul greengrass,edward nortonjason bourne,the bourne legacy,jeremy renner,tony gilroy,rachel weisz,robert ludlum,the bourne identity,the bourne supremacy,the bourne ultimatum,paul greengrass,edward norton

    Het ultrageheime project wordt stopgezet nadat er lekken ontstaan binnen de organisatie en Jason Bourne voor de nodige paniek zorgde in de drie vorige delen. Alle spionnen en participanten aan het project worden één voor één koelbloedig uitgeschakeld. Aaron Cross is iedereen te slim af, kan ontsnappen en begint een éénmansoorlog tegen zijn voormalige werkgever. Onderweg redt hij nog wetenschapster Marta Shearing (gespeeld door Rachel Weisz) uit de klauwen van de instantie, komt Cross oog in oog met een andere supersoldaat voor een knallende confrontatie en wordt hij continu gevolgd door zijn belagers, onder leiding van kolonel Eric Beyer (een bleke Edward Norton). Een buitensporig lange actiefilm, die niet goed weet waar hij naartoe wil, is het resultaat.

    Jeremy Renner’s personage is absoluut niet zo diepgaand en complex als Jason Bourne, en dat zorgt voor onverschilligheid bij de kijker. De personages krijgen de tijd niet om zich te ontplooien, de actie is zeer generisch en alles is haastig en zonder veel inzicht ingeblikt. Maar wat vooral een dooddoener is, is de abrupte anti-climax die er voor zorgt dat je enorm op je honger zal blijven zitten in de finale. Tony Gilroy had duidelijk weinig zin in dit project en werd gepushed door hogere machten (hebzuchtige studio-excecs) die wilden scoren aan de kassa. The Bourne Ultimatum (2007) was de perfecte afsluiter voor de perfecte actie trilogie. Zonder Matt Damon, zonder Paul Greengrass, met mediocre talent voor en achter de camera is deze film amper het bekijken waard... Maar hoe dan ook vind je deze film samen met de vorige 3 (The Bourne Identity, The Bourne Supremacy, The Bourne Ultimatum) in een speciale Blu-ray box.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 26 februari 2013

     

    *** The Boune Legacy trailer ***

  • Argo wint en Ang Lee wil zijn tijd niet verspillen met vernoemen van cast

    Pin it!

    De 85e Academy Awards verliep zo goed als vlekkeloos onder de leiding van host Seth MacFarlane, de beeldjes werden onder de films verdeeld en er waren bijna geen verrassingen, met uitzondering van misschien de Oscar voor Beste Regie, die dus niet naar Steven Spielberg ging maar wel naar Ang Lee. De show begon met een ferme steek naar acteur Jean Dujardin (The Artist), die vorig jaar een Oscar had gewonnen maar nu blijkbaar moeite zou hebben om door te breken in 'talkies'. Maar voor de rest ging de host niet echt de Ricky Gervais tour op en bleef hij, met de hulp van William Shatner, heel beleefd.

    academy awards,ang lee,steven spielberg,argo,maryl streep,daniel day-lewis,ben affleck,jennifer lawrence,lincoln,william shatner,seth macfarlane

    Maar wanneer de beeldjes verdeeld worden onder de verschillende films, kan je eigenlijk ook wel spreken van verliezers. Lincoln (2012) had maar liefst 12 nominaties en kon er maar slechts 1 verzilveren, die voor Daniel-Day Lewis. Hij bracht dan weer de enige leuke speech van de avond. Toen hij de Oscar uit de handen van Meryl Streep kreeg zei hij het volgende: "Eigenlijk hebben we van rol gewisseld, Meryl Streep en ik. Drie jaar geleden had ik mijn zinnen gezet op de rol van Margaret Thatcher en ik had Meryl weleens mijn rol willen zien spelen. Zij was Stevens eerste optie." Er waren geen grote winnaars maar Life of Pi (2012) verzilverde wel de meeste beeldjes, en kreeg zowaar 4 oscars (cinematografie, visuele effecten, regie en muziek). Les Misérables en Argo kregen er 3 en Django Unchained, Skyfall en Lincoln moesten zich tevreden stellen met 2 beeldjes.

    De flauwste speech kwam van Jennifer Lawrence, die eerst over haar jurk struikelde bij het beklimmen van de trappen, en nadien was het een beetje holderdebolder namen noemen. De speech van Ang Lee heeft me eigenlijk nog het meest doen lachen, hij zei in gebroken Engels over zijn cast het volgende: "I can't waste this time talking about them". Uiteraard bedoelt hij dat het teveel zou zijn om alle acteurs op te noemen, maar in die bewoordingen klok dat niet zo vriendelijk voor zijn cast. Gelukkig had hij wel de tijd om zijn advocaten te bedanken. Ik heb er serieus mee kunnen lachen, dus dank u wel Ang Lee.

    En zoals verwacht heeft Argo (2012) de Oscar voor Beste Film op zak en een geëmotioneerde Ben Affleck gaf zijn goede raad aan alle filmmakers: "I'd just like to say, I was here 15 years ago or something and I had no idea what I was doing. I stood out here in front of you all and really just a kid. I went out and I never thought I would be back here. You have to work harder than you think you possibly can. You can't hold grudges -- it's hard, but you can't hold grudges. And it doesn't matter how you get knocked down in life; that's going happen. All that matters is you've got to get up." Hier hebben jullie de volledige lijst met de winnaars.

    ***Related Posts***
    24/02/2012: Mijn oscar prognose voor 2013
    11/01/2012: De films en mensen die NIET werden genomineerd