• Easy A (2010) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    De high school tienerkomedie is niet echt een genre dat uitblinkt in originaliteit. De vaste onderwerpen zijn seks (American Pie) of romantiek (Never Been Kissed), met uitzonderingen als shoppen (Clueless), cheerleaders (Bring It On of moord (Scream). Af en toe verschijnt er gelukkig ook een tienerkomedie die de schoolmuren en zijn doelgroep weet te overstijgen, en vaak komt daar een flinke dosis sarcasme aan te pas (bv. Mean Girls of Juno). Ook Easy A (2010), een vermakelijke komedie over een studente wiens leugentje om bestwil helemaal uit de hand loopt, is meer dan de zoveelste tienerfilm.

    easy_a_2010_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Olive Penderghast (Emma Stone) is een modelstudente: ze haalt goede cijfers, kan goed opschieten met haar leraars en heeft goede vrienden en een paar relativerende, liefhebbende ouders. Om niet te hoeven gaan kamperen met haar beste vriendin Rhiannon (Alyson Michalka) en diens wereldvreemde ouders, verzint Olive een vriendje voor het weekend. En bij dat leugentje blijft het niet want maandagmorgen vertelt ze aan Rhiannon dat ze seks hebben gehad…

    Ze worden echter afgeluisterd door de zeer religieuze Marianne (Amanda Bynes), die Olives ‘ontmaagding’ meteen in het roddelcircuit gooit. Het nieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje op East Ojai High School en levert Olive stande pede het etiket ‘schoolslet’ op. Wanneer de homoseksuele Brandon (Dan Byrd) haar smeekt (en betaalt) om te zeggen dat ze naar bed zijn geweest, is het hek helemaal van de dam en voor ze het weet zit Olive tot over haar oren in de leugens.

    De grootste aantrekkingskracht van Easy A is Emma Stone. Net als Ellen Page in Juno, draagt Stone de volledige film en met haar luchtige, ietwat sarcastische, vertolking heeft ze onmiddellijk de sympathie van de kijker. Na enkele bijrollen (o.a. Superbad en Zombieland) toont Stone in Easy A dat ze ook een hoofdrol aan kan, en dat ze een mooie carrière voor de boeg heeft. Hilarisch zijn ook Olives hippie-ouders Dill en Rosemary, die zichtbaar met heel veel plezier gespeeld worden door Stanley Tucci en Patricia Clarkson. Met hun soms overdreven enthousiasme, begrip en een pak humor zorgen zij voor een luchtig tegenwicht voor Olives experimenten en leugens.

    Verder zien we Cam Gigandet als Mariannes vriendje, Malcolm McDowell als het schoolhoofd, Fred Armisen als priester, Penn Badgley als Olives jeugdvriend Todd, Thomas Haden Church als Mr. Griffith en Lisa Kudrow als schoolpsychologe en Mrs. Griffith. De regie is in handen van Will Gluck, van wie onlangs nog Friends with Benefits te zien was. Het scenario werd geschreven door debutant Bert V. Royal, die zich uitstekend heeft ingeleefd in het tienergebeuren en de jongeren ook een eigen woordenschat geeft. De dialoog "There's a higher power that will judge you for your indecency." - "Tom Cruise?" werd onlangs overigens nog genomineerd voor een MTV Movie Award.

    easy a,emma stone,will gluck,stanley tucci,patricia clarkson,thomas haden church,cam gigandet,amanda bynes,alyson michalka,dan byrd,malcolm mcdowell,fred armisen,penn badgley,lisa kudrow,bert v royaleasy a,emma stone,will gluck,stanley tucci,patricia clarkson,thomas haden church,cam gigandet,amanda bynes,alyson michalka,dan byrd,malcolm mcdowell,fred armisen,penn badgley,lisa kudrow,bert v royaleasy a,emma stone,will gluck,stanley tucci,patricia clarkson,thomas haden church,cam gigandet,amanda bynes,alyson michalka,dan byrd,malcolm mcdowell,fred armisen,penn badgley,lisa kudrow,bert v royal

    Easy A is in feite een eerbetoon aan de tienerkomedie uit de jaren '80 en dan vooral die van John Hughes. Dat ontkennen de makers overigens niet want er wordt meermaals expliciet naar Hughes en zijn werk verwezen (Olive: "[…] I want John Cusack holding a boombox outside my window. I wanna ride off on a lawnmower with Patrick Dempsey. I want Jake from Sixteen Candles waiting outside the church for me. I want Judd Nelson thrusting his fist into the air because he knows he got me. Just once I want my life to be like an 80's movie, preferably one with a really awesome musical number for no apparent reason. But no, no, John Hughes did not direct my life.") Halverwege de film zit er bovendien ook een montage met beelden uit enkele van Hughes' films (zoals The Breakfast Club, Ferris Bueller's Day Off, Sixteen Candles).

    De belangrijkste inspiratiebron van de film is echter Nathaniel Hawthornes 'The Scarlet Letter', die de klas van Olive in de film bespreekt. In het boek wordt hoofdpersonage Hester Prynne in de zeventiende eeuw gebrandmerkt voor overspel, in Easy A naait Olive een rode 'a' (van 'adultery') op haar jurk. En dan komen we bij het zedenlesje, dat natuurlijk in de film zit, maar gelukkig niet door je strot geramd wordt zoals in de meeste van dergelijke films.

    easy a,emma stone,will gluck,stanley tucci,patricia clarkson,thomas haden church,cam gigandet,amanda bynes,alyson michalka,dan byrd,malcolm mcdowell,fred armisen,penn badgley,lisa kudrow,bert v royaleasy a,emma stone,will gluck,stanley tucci,patricia clarkson,thomas haden church,cam gigandet,amanda bynes,alyson michalka,dan byrd,malcolm mcdowell,fred armisen,penn badgley,lisa kudrow,bert v royaleasy a,emma stone,will gluck,stanley tucci,patricia clarkson,thomas haden church,cam gigandet,amanda bynes,alyson michalka,dan byrd,malcolm mcdowell,fred armisen,penn badgley,lisa kudrow,bert v royal

    Natuurlijk is Easy A ook niet perfect. Zo is het ietwat moeilijk te geloven dat Olive vrij onopgemerkt door het leven gaat op East Ojai en zelfs nog nooit gekust heeft, maar wel rondloopt met het uiterlijk van Emma Stone. Misschien hebben de high schoolboys wel schrik van Olives droge, intelligente humor? En hoewel de belangrijkste personages uitstekend zijn uitgewerkt en vertolkt, blijven andere — Bijbelfreak Marianne op kop — dan weer hangen in stereotiepe karikaturen.

    Easy A is een film waar je met relatief weinig verwachtingen aan begint, maar uiteindelijk een meer dan aangename verrassing blijkt te zijn. En de charmante Olive Penderghast als hoofdpersonage is ook eens iets anders dan een film over de zoveelste queen bee die prom queen wil worden.

    De blu-ray van de film staat boordevol extra’s zoals 'The Making of Easy A', 'Vocabularity of Hilarity', 'School of Pop Culture', de auditietapes van Emma Stone en bloopers. Er zijn ook twee commentaartracks met regisseur Will Gluck en Emma Stone en de mogelijkheid om tijdens het kijken pop-ups met interessante weetjes en achtergrondinformatie op je scherm te toveren.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 30 juni 2011

    ***Related Posts***
    07/11/2010: Emma Stone in Friends with Benefits
    06/10/2010: Spiderman reboot kiest voor Emma Stone
    12/04/2010: Strijdvaardige Emma Stone in Zombieland

     

    *** Easy A trailer ***

  • Natalie Dormer in Captain America: The First Avenger

    Pin it!

    Marvel lanceert deze zomer een tweede klepper van formaat: Captain America: The First Avenger (2011). Nadat Thor (2011) een succes bleek én haast alle Marvel-films tot op heden een degelijke kwaliteit konden waarborgen, stem ik me hoopvol dat Cap ook in dat rijtje gaat thuishoren. Meer zelfs: ik geloof dat deze iconische, republikeinse propaganda van weleer, wel eens tot het allerbeste uit de Marvel-stal zal behoren.

    captain america,Chris Evans,the first avenger,thor,marvel,Joe Johnston,Chris Hemsworth,Hugo Weaving,Samuel L Jackson,Tommy Lee Jones,Stanley Tucci

    Ja, ik haal hier het woord propaganda boven, want dat was Captain America oorspronkelijk ook. Hij werd onder druk van de Amerikaanse regering door Marvel in het leven geroepen tijdens de 2e Wereldoorlog, als symbool van de Amerikaanse oorlogsmachine die Hitler's regime hielp omver te werpen. Onoverwinnelijkheid en patriottisme waren de twee sleutelelementen voor dit 'oorlogswapen'.

    Dit nam niet weg dat Marvel een knappe reeks comics op poten zette die verder gingen dan enkel het promoten van de US of A in al zijn (voormalige) macht en glorie. Dankzij een ploeg talentvolle ontwikkelaars, kan Marvel tot op heden de reeks strips verder zetten. Dit gezegd zijnde kan ik enkel maar lof uitspreken over de huidige film. De adaptatie naar het grote scherm verliep tot nog toe vlekkeloos en de nieuwste trailer ziet er zeer indrukwekkend uit. De marketingcampagne en pre-productie waren in tegenstelling tot Thor en Green Lantern (2011) zonder bluts of buil verlopen. Dat is in Hollywood een graadmeter naar de te verwachten kwaliteit van het eindproduct.

    Chris Evans speelt de supersoldaat van dienst. Dit afgetraind wandelend wapen lijkt als twee druppels water op zijn indrukwekkend evenbeeld uit de comic. Het was al enkele jaren duidelijk dat Evans voorbestemd was om grote rollen te dragen: hij is mijn inziens veel meer waard dan wat hij tot noch toe liet uitschijnen. De rol van Private Lorraine wordt gespeeld door Natalie Dormer.

    In matige films als Fantastic Four of The Losers (2010) kwam zijn volledig potentieel niet tot zijn recht. Deze rol wordt naar alle waarschijnlijkheid zijn grote doorbraak. Mooie referentie is Chris Hemsworth in Thor, die daar bewees probleemloos een grote franchise meester te zijn. Wat de film nog interessanter maakt is de omringende cast: de altijd degelijke Tommy Lee Jones speelt de beenharde generaal van dienst, Stanley Tucci de experimentgeile wetenschapper en de zwaar onderschatte Hugo Weaving fungeert als protagonist 'The Red Skull'. Naar Marvels' traditie mag Samuel L. Jackson als heldenronselaar Nick Fury de rode draad opnemen om het opkomende Avengers ensemble verder bij elkaar te sprokkelen.

    Regisseur Joe Johnston (Jurassic Park 3) lijkt in zijn opzet te gaan slagen, want met zijn geweldig ensemble acteurs, leuke premisse, boeiend bronmateriaal en het volle vertrouwen van het Marvel-huis kon de man zijn artistieke vrijheid ten volle benutten om een stevige brok actie af te leveren en tevens een epische recreatie te tonen van de woelige jaren '40.

    Onderstaande trailer voorspelt veel goeds. Indrukwekkende sfeerbeelden en stevige actie gaan er hand in hand. Let vooral op de introductie van booswicht The Red Skull. Ik voorspel alvast dat deze Captain America: The First Avenger de nieuwe nummer 2 gaat worden als beste comicbook-film. The Dark Knight (2008) zal wellicht enkel van zijn troon gestoten kunnen worden door zijn eigen opvolger. Hou deze film zeker in de gaten! De film gaat bij ons op 17 augustus 2011 in première. Bekijk hier de trailer.

    *** Natalie Dormer high quality picture gallery ***
    natalie_dormer_pic001.jpg
    natalie_dormer_pic01.jpgnatalie_dormer_pic02.jpgnatalie_dormer_pic03.jpgnatalie_dormer_pic04.jpgnatalie_dormer_pic05.jpgnatalie_dormer_pic06.jpg
    natalie_dormer_pic07.jpgnatalie_dormer_pic08.jpgnatalie_dormer_pic09.jpgnatalie_dormer_pic10.jpgnatalie_dormer_pic11.jpgnatalie_dormer_pic12.jpg
    natalie_dormer_pic13.jpgnatalie_dormer_pic14.jpgnatalie_dormer_pic15.jpgnatalie_dormer_pic16.jpgnatalie_dormer_pic17.jpgnatalie_dormer_pic18.jpg
    natalie_dormer_pic19.jpgnatalie_dormer_pic20.jpgnatalie_dormer_pic21.jpgnatalie_dormer_pic22.jpgnatalie_dormer_pic23.jpgnatalie_dormer_pic24.jpg

    ***Related Posts***
    08/02/2011: Captain America teaser
    09/06/2010: Captain America afbeeldingen

  • Generation Kill in de voetsporen van Band of Brothers

    Pin it!

    Als fan van oorlogsseries zoals "Band of Brothers" (2001) en "The Pacific" (2010) keek ik uit naar de release van "Generation Kill" (2008). Een HBO serie gebaseerd op de ervaringen van oorlogscorrespondent Evan Wright die "embedded" bij First Recon Battallion de invasie van Irak vanuit Koeweit in 2003 aan de lijve en vanop de eerste linies mocht ervaren.

    generation kill,tv-serie,the pacific,band of brothers,the wire,Stark Sands,alexander skarsgard,jarhead

    Deze serie over de moderne oorlogsvoering anno 2000 werd mede mogelijk gemaakt door de mannen die "The Wire" op hun naam hebben gezet, de ultra-realistische serie over de misdaadbestrijding in Baltimore, waar ik helaas nog maar drie seizoenen van gezien heb.

    Het moet gezegd, oorlog zorgt voor onmenselijk veel leed maar ook hopen inspiratie voor de cinema en de televisie. Je zou denken dat je echt niet meer origineel uit de hoek kunt komen in het onderwerp. Dat is buiten de hedendaagse strategie van het leger gerekend. Geen massale aanvallen meer met heroïsche veldslagen en massaslachtingen. Nee, eerst komt het zwaar geschut en dan trekt de infanterie over het reeds murw gebombardeerde doelwit. Of worden elitetroepen zoals de mariniers ingezet voor de moeilijke klusjes en doelgerichte acties.

    Zo ook het First Recon Battallion van de Amerikaanse mariniers. Dagenlang troepen ze al samen bij de Iraakse grens. Klaar om losgelaten te worden en in actie te schieten. Ze voelen zich heel wat, het machismo druipt er van af, ze zullen die moslims wel eens mores leren. Maar de bevelen komen maar niet. En ondertussen wachten deze soldaten. Wachten en nog eens wachten. Ze zijn getraind om te vechten en te doden. Ze zijn kort gehouden en staan op springen. Hun ergste vijand blijkt niet het Iraakse leger te zijn maar de verveling, hun incompetente commandanten, de slechte logistiek en het feit dat hun bevelen soms indruisen met hun moraal als soldaat. Voor zover deze vechtmachines een moraal hebben natuurlijk.

    In de serie volgen we vooral de ervaringen van Bravo Company onder leiding van luitenant Nate (Stark Sands). Nate is een eerste klas luitenant met heel veel beroepseer. Hij kan rekenen op "Ice Man" Sergeant Brad ( Alexander Skarsgård), een al even koele kikker die ze allemaal op grondig een rijtje heeft en het zootje ongeregeld van het peloton samen kan houden. In de eerste aflevering hebben we een groot Jarhead gevoel. Deze film wist op een flagrant treffende manier de uitzichtloosheid weer te geven van opgefokte soldaten die weken lang niets anders zien dan woestijn en de "grote oorlog" vooral meemaken van horen zeggen. Bravo Company, nochtans het verkennerkorps bij uitstek, leeft ook toe naar die uiteindelijke strijd. Wanneer ze dan eindelijk het bevel krijgen om te strijde te trekken, blijkt dat ze nog uren moeten zitten suffen in hun aftandse humvees. Ook de invasie zelf blijkt een tegenvaller. Maar dan komen langzaam de eerste confrontaties met de vijand eraan.

    De serie legt mooi de klemtoon op het feit dat oorlog nooit is wat je ervan verwacht. Ook niet als soldaat die als eerste in de vuurlinie wordt gestuurd. Het dagenlang doden van de tijd zonder voldoende voorzieningen werkt op de moraal van de mannen. Wanneer blijkt dat bepaalde officieren eigenlijk lichtjes flippen onder de stress, dreigt de moraal van Bravo Company helemaal onder uit te gaan. Bovendien blijkt de vijand niet goed gedefinieerd. Als kijker merk je dat duidelijk ook. Je weet met praktisch zekerheid dat de Irakezen die zomaar neergeschoten worden, meestal gewone boeren zijn die toevallig te dicht bij de vijand kwamen. Je kan je ook terecht vragen stellen bij de rules of engagement in dergelijke situaties. maar zou je zelf ook niet schieten op alles wat beweegt in een vreemd land waar je niet moet rekenen op steun van een groot leger en waar je er meestal alleen voor staat?

    generation kill,tv-serie,the pacific,band of brothers,the wire,Stark Sands,alexander skarsgard,jarhead

    Boeiend is de uitwerking van de verschillende karakters. In het leger zitten ronduit marginalen. Mariniers zijn bovendien een geval apart, meer macho, meer racist, en dergelijke. Sergeant Brad weet zijn peloton vrij goed in het gareel te houden door respect af te dwingen met zijn onverschrokken serieus en koelbloedigheid. Conflicten met oversten horen daarbij en ook dan wankelt de beste soldaat wel even. Hetzelfde overkomt de luitenant van Bravo Company. De jonge Nate lijkt een opperbeste kerel die voor zijn mannen door het vuur gaat. Als enige met strepen durft hij wel eens tegen de hiërarchie ingaan. Die onredelijkheid samen met het absurde van de situaties waarin ze terecht komen, maakt Nate extra gevoelig. Ondertussen ben ik aan de aflevering gekomen waar Bravo Company een roadblock moet bemannen. Het is duidelijk dat ook deze missie tot de nodige verwarring en frustratie leidt.

    Voor de fans van Jarhead (2005) of liefhebbers die tijdens de voorlopig regenachtige zomer een leuk tijdverdrijf zoeken, raad ik deze serie ten zeerste aan.

    *** Generation Kill trailer ***

  • Peter Falk (1927 - 2011) overleden

    Pin it!

    De Oscar-genomineerde acteur Peter Falk is op 83-jarige leeftijd overleden. Zijn familieleden hebben in een mededeling laten weten dat Falk vredig in zijn huis in Beverly Hills is gestorven. Falk is vooral bekend als inspecteur Columbo in de gelijknamige detectiveserie, waar hij vier Emmy Awards voor kreeg. Wat Peter Falk kenmerkte was zijn rechter kunstoog. Op 3-jarige leeftijd verloor hij zijn oog ten gevolge van een tumor.

    peter falk,columbo,overleden,Murder Inc,Pocketful of Miracles,John Cassavetes,Husbands,A Woman Under the Influencepeter falk,columbo,overleden,Murder Inc,Pocketful of Miracles,John Cassavetes,Husbands,A Woman Under the Influencepeter falk,columbo,overleden,Murder Inc,Pocketful of Miracles,John Cassavetes,Husbands,A Woman Under the Influence

    Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werkte Falk als kok op een marineschip. Na de oorlog ging hij verder studeren, waarna hij op kantoor ging werken. Hij maakte in 1958 zijn tv-debuut met Wind Across the Everglades. Drie jaar later brak hij door met zijn rol in Murder Inc., die hem samen met Pocketful of Miracles drie Oscarnominaties opleverde.

    Falk was goed bevriend met regisseur/acteur John Cassavetes en speelde in Husbands (1970) en de Oscar-genomineerde cultfilm A Woman Under the Influence (1971). Peter leed al langer aan Alzheimer. Waaraan hij overleed is alsnog onbekend. Hij laat zijn vrouw Shera Danese achter en twee dochters, Jackie en Catherine, uit een eerder huwelijk.

    ***Related Posts***
    19/04/2009: Columbo integraal op DVD
    08/03/2009: 11 seizoenen van Columbo op DVD
    09/02/2006: Top 25 Beste TV-series

  • The Experiment (2010) ** Blu-ray recensie

    Pin it!

    The Experiment (2010) is de Amerikaanse remake van de Duitse film Das Experiment (2001) van Oliver Hirschbiegel. En daarmee is zowat het belangrijkste gezegd, want hoewel The Experiment op zich geen slechte film is, blijft natuurlijk de vraag waarom Amerikanen absoluut uitstekende buitenlandse films moeten herkauwen voor hun eigen markt. Dat mochten onlangs ook het Zweedse Låt den rätte komma in of het Oostenrijkse Funny Games nog ondervinden, en momenteel werkt ook Erik Van Looy natuurlijk aan een vergeamerikaniseerde versie van Loft. Buiten de Engelse taal en enkele bekende koppen in de cast voegt The Experiment dan ook weinig toe aan het origineel.

    the_experiment_2010_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Voor een psychologisch experiment wordt een groep van 26 mannen opgedeeld in bewakers en gevangenen. Ze worden veertien dagen opgesloten in een afgelegen hangar, met enkele camera’s die hun handelen registreren. Als ze het zo lang kunnen uithouden zonder ongelukken, krijgen ze elk een flinke som bijgeschreven op hun bankrekening (ongeveer 1000 dollar per dag). Maar al na één etmaal begint het experiment te ontsporen en nemen de ‘bewakers’ hun rol iets te serieus. De bewakers deinzen niet terug voor geweld en terreur, en de gevangenen worden psychologisch gekweld en vernederd. Travis, ofwel gevangene nr. 77 (Adrien Brody), neemt het voortouw en onder zijn leiding breekt er een opstand uit.

    Beide films zijn gebaseerd op het boek ‘Black Box’ van Mario Giordano die zijn inspiratie haalde uit één van de bekendste experimenten uit de sociale psychologie, namelijk het ‘Stanford gevangenisexperiment’. Professor Philip Zimbardo sloot in 1971 24 jonge mannen op in de kelders van de universiteit van Stanford. Bedoeling was om een gevangenissituatie te creëren en de reacties van de proefpersonen te registreren. Door lottrekking werd bepaald wie er tot de groep van 12 bewakers en wie tot de 12 gevangenen hoorde. Na amper zes van de geplande veertien dagen werd het experiment echter stopgezet, omwille van het gedrag van de bewakers en de stress en angst onder de gevangenen.

    Het controversiële experiment leverde niet alleen belangrijke wetenschappelijke inzichten op over o.a. manipulatie, beïnvloeding en gezag, maar dus ook de inspiratie voor een boek en een paar films. En hoewel The Experiment een remake is van Das Experiment vallen er toch een paar belangrijke verschillen te noteren. Ten eerste is de Amerikaanse versie een half uur korter dan de Duitse, maar die laatste is dan weer een pak gewelddadiger, explicieter en, vooral, intenser.

    Grootste verschil is echter dat in The Experiment de personages veel minder uitgewerkt worden dan in zijn Duitse variant. Daardoor blijf je grotendeels in het ongewisse over de precieze redenen waarom ze zo fanatiek in hun toegewezen rol vallen en blijven de meeste personages veel te karikaturaal geportretteerd. Dat geldt vooral voor Barris, het personage van Forest Whitaker, waarvan we weten dat hij op 42-jarige leeftijd nog bij zijn moeder woont, maar een dominante moederfiguur kan toch niet alleen de reden zijn waarom hij zich na amper één dag al ontpopt tot de meest sadistische bewaker? Een gemiste kans, zeker in een film die zijn mosterd haalt uit de psychologie.

    Het is ook spijtig dat de onderzoekers grotendeels buiten beeld blijven. In tegenstelling tot hun Duitse collega’s beschikken zij in The Experiment over een rood licht dat ze kunnen aanzetten wanneer het te gortig wordt. Het is een soort virtuele aanwezigheid, want verder komen de wetenschappers alleen in beeld aan het begin van de film bij de selectieproeven en de uitleg wat het experiment concreet inhoudt. Het valt overigens maar moeilijk te vatten waarom de onderzoekers zo lang wachten om in te grijpen.

    the_experiment_2010_pic01.jpgthe_experiment_2010_pic02.jpg

    Wat wel uitstekend werkt is de wisselwerking tussen Forest Whitaker en Adrien Brody. Zij leren elkaar tijdens de selectieproeven van het experiment kennen en bouwen een zekere kameraadschap op. Deze houdt bij het begin van de proef nog stand wanneer het personage van Whitaker zich geneert om dat van Brody te commanderen, maar algauw neemt het genot van de machtspositie van Barris de overhand op zijn vriendschap met Travis en escaleert hun hele relatie tot een machtspelletje. Het zijn natuurlijk twee Oscarwinnaars die hier tegenover elkaar staan, en dat zie je op het scherm.

    The Experiment werd geregisseerd door Paul Scheuring die zijn weg wel kent in het gevangeniswezen, want Scheuring is ook de man achter de televisiereeks “Prison Break”. De regisseur heeft gekozen voor een flitsende stijl die meteen duidelijk wordt in de aanvangsminuten waarin je beelden te zien krijgt van allerlei diersoorten die elkaar niet al te zachtaardig te lijf gaan. Verder stouwt Scheuring zijn prent vol actie en geweld, en een beetje meer subtiliteit had best gemogen.

    Kortom, The Experiment is een film over een belangrijk psychologisch experiment, maar gek genoeg zijn de makers erin geslaagd vrijwel alle psychologie uit de film te weren, ten koste van geweld en actie. Dat zal de invloed van Hollywood zijn, maar daardoor voegt de remake helemaal niets toe aan het Duitse origineel. Das Experiment is dan ook een pak beter en veel intenser dan The Experiment.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 23 juni 2011

    ***Related Post***
    25/01/2011: Das Experiment remake

     

    *** The Experiment (2010) trailer ***