Inception is het nieuwe orgelpunt van Christopher Nolan

Pin it!

Christopher Nolan kennen we van de intelligente batmanfilm The Dark Knight (2008). Leonardo Dicaprio liet Martin Scorsese even voor wat hij is en ging met Nolan in zee voor Inception (2010). Een waarschijnlijk knappe combinatie die waarschijnlijk een even knappe film moest afleveren dacht ik en ik liet me dus overhalen door mijn kompanen om naar de studioskoop te trekken. Zaal 1 van de studioskoop lijkt ferm vernieuwd, een mooi nieuw plat strak scherm en ik vermoed ook nieuwe zetels of aankleding. Ik nestelde me vol verwachting in de zetel.

Wooops. Wat is me dat allemaal. Even de ogen wrijven. We worden wakker in een andere setting, knipper met de ogen. Weer een andere setting, nee het is de vorige. Ok, de aandacht even vasthouden. De film springt van de hak op de tak maar algauw heb je door dat DiCaprio en zijn kompanen rare dingen uitvoeren met de mensen hun dromen, of liever in de mensen hun dromen. Ze stelen daar ideeën. Maar sommigen hebben hun onderbewustzijn getraind en bewapend. En dat zorgt natuurlijk voor narigheden. Vooral als ook herinneringen van de personages roet in het eten komen strooien. Wakker worden is dan de boodschap. Genoeg elementen dus om het de kijker niet makkelijk te maken en om de film ook wat meer diepgang te geven en een deftig verhaal uit te werken. Al bij al is het vrij makkelijk te volgen. Voor deze film moet je je even laten gaan. Niet te diep nadenken en gewoon genieten. Want om in een droom een personage te doen dromen om dan in die droom ook nog eens kattenkwaad uit te halen, daar sta je beter niet bij stil.

inception_001.jpginception_002.jpg

Maar laat ik het eerst een beetje hebben over het verhaal. Cobb (Leonardo DiCaprio) is een expert in het extraheren van gedachten uit het onderbewustzijn van mensen. Dit is het best te doen als die mens in kwestie slaapt. Ook de tijd in een droom vliegt vooruit, waardoor ze in 5 minuten in de werkelijkheid, al snel enkele uren hebben in de droom om hun opdracht te vervullen. Maar dan wordt Cobb gevraagd om in plaats van een idee te stelen, een idee te planten. Inception. Hij moet dat idee in de erfgenaam van een energiemagnaat planten. Cobb twijfelt, maar omdat de opdrachtgever hem zijn leven bij zijn kinderen kan teruggeven, waardoor hij niet langer onder moet duiken, stemt hij in. Hij verzamelt een knap team van experts rond hem, waarvan de leuke verschijning van Ellen Page als Ariadne een mooie afwisseling brengt in dit verhaal van actie en snelheid. Het is niet alleen moeilijk voor de kijker om droom en werkelijkheid uit mekaar te houden. Blijkbaar worstelt ook Cobb daar mee en draagt hij een geheim met zich mee dat de hele opdracht kan hypothekeren. Gelukkig houdt Ariadne haar jonge frisse hoofdje koel.

Nolan weet de spanning wel op te bouwen. Toch mis ik iets in de film. Diepgang, of gewoon iets dat me overtuigt. We leren Cobb zijn geheim langzaam maar zeker kennen. Ook naarmate ze steeds dieper in de dromen verzeild geraken en het steeds moeilijker wordt te ontsnappen. Maar Inception is en blijft een kat-en muisspel tegen de tijd. Allemaal leuk en spannend en vooral ontspannend.

Ik liep niet wild van de film. Hersenloos zaterdagavondvertier, zonder popcorn weliswaar, maar niettemin leuk. Vooral de cast is een pluspunt want met onbekende acteurs zou dit toch niet hetzelfde zijn geweest.

***Related Posts***
18/08/10: Joris' Inception review
30/07/10: Dave's Inception review
10/06/10: Hallucinerende Inception banners
22/09/09: Christopher Nolan maakt hedendaagse SF-actie thriller

Commentaren

  • Heb Inception gezien, en voor mij is het de nieuwe Matrix, maar eigenlijk nog beter. Het is fijn om nog eens een "origineel" verhaal te zien in de bioscoop, dat niet van een comic afkomt, of een sequel is. Spannend, inventief en helemaal niet ingewikkeld zolang je je ogen houdt. De eindscene is ook heel sterk. Bravo Christopher Nolan!

  • ik vond de film anders wel briljant. voor een keertje geen remake maar een origineel script met verschillende lagen die voor allerhande vragen opriepen en waarbij alles mooi samenvalt naar het einde toe. uitstekende vertolkingen, muziek om van te rillen en een buitengewone fotografie en setdesign. misschien wat weinig karakter-uitdieping van de nevenpersonages maar de pluspunten wegen toch vooral op tegen de minpunten.

  • Moet hem nog zien. Iedereen heeft het altijd over The Dark Knight, ok hij was goed maar ik vond The Prestige ShitterenD. Da's pas een origineel scenario= van Nolan zelf en doeltreffend gebracht. (btw dus exponentieel beter dan dan the illusionist, die ik heeeel flauw vond.)

  • Iedereen kan een verhaal vertellen, het is maar hoe je het brengt. Deze film is gewoonweg subliem. Uniek in 'zijn genre'. Je wordt volledig in de film gezogen, en op het einde was ik gewoon weggeblazen.
    Het feit dat je vaak op het verkeerde been staat als kijker, is iets wat je tegenwoordig in de moderne film niet vaak meer tegenkomt. Het fantastische er aan is dat op het einde het volledige plaatje klopt. Het gaat verder dan de film, ook al is het scherm zwart.. je blijft nog denken aan de film en over de film. Je hebt een eigen toevoeging, iets exclusief. Dat allemaal en audiovisueel is deze film gewoon fantastisch. Ik stel voor dat je hem nog eens bekijkt.
    Laat Inception in u kruipen, sta er voor open. Hoge verwachtingen en teveel voorbereiding zijn een zware nefast voor een film als deze. Je smijt hier ook wel met veel details uit de film, i don't like that.

    Groetjes

    Pj

  • Vond de film niet heel bijzonder, zeker niet beter dan de matrix. En als je gewoon in eerste instantie ingedachte houd dat niets is wat het lijkt dan verbaasd eigenlijk ook niets meer in de film. Daarnaast toch jammer dat er kleine punten inzitten die het verhaal beter moeten maken maar eigenlijk dat niet doen. Het concept van die totem bijvoorbeeld .... leuk bedacht maar niet goed uitgedacht van de schrijvers .... zo zijn er meer puntjes. Mis echt wat diepgang in de film maar goed het is best leuk om het eens te zien met wat vrienden. Vond persoonlijk Shutter Island heel wat beter gedaan.

  • Had misschien beter geweest mochten ze de overleden vrouw van DiCaprio uit de film hebben geknipt en gezocht naar een beter innerlijk conflict. Al de scènes met tussen DiCaprio en Marion Cotillard waren gewoon niet sterk genoeg en brachten het ritme van de film omlaag.
    Voor de rest, één van de betere films van het jaar.

Post een commentaar

Optional