• Wayne Rooney in Write The Future van Nike

    Pin it!

    Hier is nog maar eens een knappe tv-spot voor Nike, in regie van de enige echte Alejandro Gonzalez Inarritu (Babel, Amores Perros, 21 Grams). Deze spot genaamd Write The Future is gemaakt door het agentschap Wieden & Kennedy. En dit hadden ze te vertellen over hun nieuwste voetbal-pareltje:

    “Every four years, the keys to football heaven are dangled in front of the international elite. Players can write their own future by giving the performance of their lives on the ultimate football stage. This is where players play to be remembered. One goal, one pass, one game-saving tackle can be the difference between fame and forgotten. The Write the Future campaign challenges each athlete to be the one who makes the biggest difference and drives his team to victory.”

    Voetballers die jullie wel zullen herkennen (of toch diegene die een beetje het international voetbal volgen), zijn Didier Drogba, Fabio Cannavaro, Cristiano Ronaldo, Ronaldinho, Theo Walcott, Cesc Fabregas, Frank Ribery, Iniesta en Wayne Rooney. Maar ook een aantal bekende koppen als Roger Federer, Kobe Bryant, Homer J. Simpson en acteur Gael Garcia Bernal.

  • Dennis Hopper (1936-2010) overleden

    Pin it!

    Acteur Dennis Hopper is een paar uur geleden overleden aan de gevolgen van prostaatkanker. In januari 2010 was reeds bekend dat Hopper niet meer te behandelen was en terminaal ziek zou zijn. Hopper was 74 jaar. Volgens een vriend waren familie en vrienden aanwezig bij zijn dood in Los Angeles. Hopper was al een tijdje ernstig ziek, maar ging niettemin naar de Hollywood Walk of Fame om er zijn ster in te huldigen.

    Dennis Hopper was een veelzijdige acteur en regisseur die vooral bekend stond voor zijn culthit Easy Rider (1969) die hij zowel regisseerde als in acteerde aan de zij van Peter Fonda. Fonda had net zoals Hopper geen idee waar hij aan begon. Ze hadden nog geen half miljoen dollar aan budget beschikbaar en een idee over motoren, een drugsdeal en een LSD-trip. De film bracht wereldwijd niettemin veertig miljoen dollar op en de bravoure van de twee outsiders brak het Hollywoodbastion open, iets waar een nieuwe generatie filmmakers van Martin Scorsese tot Steven Spielberg de vruchten van plukte.

    Maar de filmfans zullen hem zeker ook wel kennen van zijn eigenzinnige vertolking in Apocalypse Now (1979) van Francis Ford Coppola, Speed (1994) van Jan de Bont en Blue Velvet (1986) van David Lynch. Of nog de roadmovie Red Rock West (1993), het sport-drama Hoosiers (1986), alsook zijn klein maar merkwaardig rolletje in True Romance (1993) van Quentin Tarantino.

    In zijn over 5 decennia overspannende loopbaan won Hopper nooit een Oscar maar kreeg wel 2 Oscar-nominaties (Easy Rider, Hoosiers) en twee Golden Globe-nominaties (Blue Velvet, Hoosiers). Dennis Hopper heeft ook een paar misstappen begaan, waaronder deze van Waterworld (1995) van en met Kevin Costner, waarvoor hij meteen een Razzie Award kreeg. Dennis is hoe dan ook te zien in een kleine 200 films, wat toch uitzinnig veel is. Zijn vertolkingen zullen om ons netvlies blijven plakken. RIP.

    *** Scene uit True Romance - Christopher Walken & Dennis Hopper ***

  • Red Heat (1988) **½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Soms beter dan een remake is de originele film in High Def. En dit kan gezegd worden van Red Heat (1988) die Universal zopas heeft uitgebracht op Blu-ray. Het is een typische Walter Hill prent, met brutale actie en stoere, gespierde mannen met lawaaierige blaffers. Het is een typische 80'ties buddy cop-movie met Arnold Schwarzenegger als de koele Rus van het oude regime en de cynische en grappige Amerikaanse flik gespeeld door James Belushi.

    ed oross,nick nolte,strange days,red heat,walter hill,arnold schwarzenegger,james belushi,eddie murphy,48 hrs,matthew f leonetti,commando,rush hour 2,gina gershon,conan the barbarian,dvd,universal

    Korte inhoud: De Soviet politie kapitein Ivan Danko (Arnold Schwarzenegger) wordt achter een drugsdealer, genaamd Viktor Rostavili (Ed O'Ross), aan gestuurd die naar Amerika gevlucht is. Eenmaal in Chicago aangekomen krijgt hij een tijdelijke partner toegewezen, Det. Sgt. Art Ridzic (James Belushi). Wanneer de drugsdealer ontsnapt moeten de twee hun verschillen zien te overwinnen om hem zo te kunnen pakken.

    Het is uiteindelijk een simpele actiefilm waar je niet al te diep voor hoeft na te denken, maar onder zijn gepolijst Hollywood-omhulsel schuilt toch een opmerkelijke prent. Enerzijds is het bij mijn weten de eerste Amerikaanse actiefilm die zomaar eventjes op het Rode Plein in Moskou kon filmen, en die bovenop een karikatuur maakt van de emotieloze Rus (alsook van de slordige Amerikaan). Je moet trouwens de politieke situatie in het achterhoofd houden. Veel van die actiefilms, en tevens ook de meeste slasherfilms, zitten in een rechts-republikeins-keurslijfje. Maar in tegenstelling tot de actieprenten van bijvoorbeeld Sylvester Stallone (cf. Rocky, Rambo, …) ontwijken de meeste Schwarzenegger films toch al te evidente politieke boodschappen. Ook al zitten we hier met Russen vs Amerikanen, gaat de film niet echt over koude oorlog toestanden, maar uiteindelijk wel over hun gemeenschappelijke vijand: de drugshandel. We bevinden ons eind jaren ’80 met een regering Bush die ook meer interesse had om een nul tolerantie door te voeren op het witte poeder. De film zit ook boordevol zelfkritiek. Zo hoor je Danko zeggen: "This Chicago is very strange city. Your crime is organized, but your police is not." Anderzijds lijkt Danko emotieloos te zijn, behalve op het moment dat iemand praat over de slachtpartijen en misbruiken van het Rode Leger, en hij duidelijk ontzet is door deze geschiedenis. De Franse vertaling van de titel is Double Détente, een mooie verwijzing naar de VS-Soviet detente in de jaren 70.

    Walter Hill houdt ook niet veel van gezwets en valt meteen met de deur in huis met harde actie, waar we een bijna naakte Schwarzenegger zien vechten in een Turks stoombad, om nadien het gevecht verder te zetten in de sneeuw. En dit ritme wordt ook strak aangehouden met vrijwel geen rustpauzes of romantische intermezzo’s. Maar in tegenstelling tot het Nick Nolte / Eddie Murphy duo, in die andere Walter Hill film 48 Hrs. (1982), zijn er weinig vonken te bespeuren tussen Schwarzie en Belushi. Ze spelen elk wel hun rol met brio, die perfect past bij het testosteron-gehalte van deze actieprent, maar er is vrijwel geen geslaagde interactie tussen beide mannen. De humor is ook ver te zoeken tussen die twee, ook al zag je dat het wel de bedoeling was om hier en daar de sfeer wat te ontladen met humor

     red heat review animated picture red heat review animated picture
    © Universal Pictures Benelux

    Maar ook al is er vrijwel geen echte karakter-uitdieping, is de film een explosie van kinetische energie, zoals het chicken-spel met bussen. En je kunt pas genieten van dit spektakel indien je kan rekenen op een afgelikte fotografie. En dit werd verzekerd door de ervaren DoP Matthew F. Leonetti die eerder al Commando (1985) had ingeblikt en later films als Rush Hour 2 (2001) en Strange Days (1995). En je zou het haast vergeten in deze macho-prent, maar er loopt ook een femme fatale rond, met name showgirl Gina Gershon (Face/Off, Bound, The Insider).

    Je hoeft in ieder geval de Blu-ray niet te kopen voor zijn extras, want deze zijn zo goed als waardeloos. Er wordt hoegenaamd niet gepraat over Red Heat. De makers van de blu-ray proberen dit echter te verhelpen door bij de interviews foto's te tonen uit de film. Zo krijg je hilarische toestanden van twee mannen die praten over de rol van Arnold in Conan the Barbarian (1982), terwijl we foto's zien uit Red Heat. WTF?! Er is geen audio-commentaar van de regisseur over de gehele film, Walter Hill en de acteurs komen zelfs niet in de extras aan het woord. Buitengewoon pathetisch. Daarentegen is de conversie naar het digitale formaat best knap, alsook de klank-afwerking. En dit is misschien het belangrijkste element van deze schijf.

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 29 mei 2010

     

    *** Red Heat trailer ***

  • Rosie Huntington-Whiteley in Transformers 3, Megan Fox niet

    Pin it!

    Je zou het niet voor mogelijk achten, maar Mr. Blockbuster Michael Bay heeft het besluit genomen om de zo goed als talentloze Megan Fox te dumpen voor Transformers 3 (2011). Ik hoor jullie al zeggen: "Bay zal toch niet kiezen voor echt acteertalent!?" Neen, wees gerust, daar is het in zijn Transformer-films niet om te doen.

    Sideswipe_ROTF

    De rondborstige Megan zou volgens WorstPreview vervangen worden door het al even oogverblindende 23-jarige Victoria's Secret lingeriemodel Rosie Huntington-Whiteley. De Engelse babe heeft zo goed als geen acteer-ervaring heeft…maar ze is wel sexy. Komt daar nog bij dat ze véél minder geld zal vragen voor de rol dan Fox. Voor een prent waar dure cgi de hoofdrol speelt kan dit wel een doorslaggevend argument zijn.

    Megan Fox had zich onlangs geuit over het krankzinnige gedrag van Michael Bay: "He wants to be like Hitler on his sets, and he is. So he's a nightmare to work for but when you get him away from set, and he's not in director mode, I kind of really enjoy his personality because he's so awkward, so hopelessly awkward. He has no social skills at all. And it's endearing to watch him. He's vulnerable and fragile in real life and then on set he's a tyrant."

    Het is niet duidelijk of dit iets te maken heeft met de beslissing van de regisseur om zijn cover-girl te dumpen, maar het zal zeker niet de kansen van Fox hebben verbeterd. Nochtans stond de actrice klaar voor een derde rondje. Megan Fox heeft een aantal projecten lopen, maar niet meteen iets wat de productie van Transformers 3 zou belemmeren. Transformers is toch hoofdzakelijk cgi, en Megan had véél minder screentime dan Shia LaBeouf (met misschien amper 2 maanden voorbereiding en productie).

    Wat betreft de nieuwe film, hierover is nog niet zo heel veel bekend. Ik ben zelf in slaap gevallen tijdens Transformers 2: Revenge of the Fallen (2009), dus heb ik er het raden naar of alle Autobots nu alle Decepticons tot oud-ijzer hebben geslagen. Maar gezien het derde deel veronderstel ik dat er nog een aantal conservedozen overeind zijn gebleven. Misschien kunnen ze de film beginnen met het krantenbericht: Megatron crushed Meganfoxx. Al ze het event ook nog eens willen verfilmen zou ik het misschien overwegen om de film te bekijken.

    Het positieve aan de derde film is de deelname van acteurs als Patrick Dempsey, John Malkovich, Frances McDormand en John Turturro. Maar of zij de kwaliteit enigszins kunnen beïnvloeden valt te betwijfelen. Visueel zijn de films verbluffend, maar die tweede film was buitengewoon saai. Een ander positief punt is dat de verwachtingen wel heel laag liggen, en dit derde vehikel eigenlijk niet slechter kan zijn dan de sequel. In ieder geval spijtig dat Shia de film zelf niet wil regisseren; dan zijn we meteen verlost van Bay en krijgen we meteen ook een andere hoofdacteur.

    Rosie Huntington-Whiteley High Quality Picture Gallery: 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 & 26.

    ***Related Posts***
    30/04/2011: Transformers: Dark of the Moon trailer
    06/09/2010: Figurant afgevoerd met hoofdwonde op Tansformers 3 set
    27/05/2010: Rosie Huntington-Whiteley in Transformers 3, Megan Fox niet
    06/01/2010: Top 10 worst movies of 2009
    15/09/2009: Megan Fox is vulgair, grof, onuitstuitbaar en dom
    01/02/2009: Transformers 2: Revenge of the Fallen teaser trailer
    05/06/2008: Transformers 2 in productie
    24/08/2007: Michael Bay kiest voor Blu-ray
    23/08/2007: Transformers poster
    24/07/2007: Transformers review
    23/02/2007: Transformers 2 en Bad Boys 3 zitten er aan te komen
    21/12/2006: Transformers trailer
    15/06/2006: Transformers on ice
    22/04/2006: Megan Fox in Transformers

  • Angel Heart (1987) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Een uitstekende Blu-ray waar ik al een tijdje op zit te wachten is deze van Angel Heart (1987) van Alan Parker. De regisseur stond bekend voor zijn uitstekende gevangenis-thriller Midnight Express (1978), maar had ook een paar flops op zijn naam staan, met name Shoot the Moon (1982) en Birdy (1984). Parker moest kost wat kost met een blockbuster voor de dag komen, en dus moest hij uitpakken met een mainstream film die zowel grote namen (De Niro, Rourke) omvatte, alsook een redelijk comfortabel productiebudget (17 miljoen dollar). Het werd uiteindelijk geen gigantisch bioscoopsucces. Daarentegen vond het zijn publiek met de video-release.

    angel heart,midnight express,trevor jones,shoot the moon,filmbespreking,birdy,alan parker,mickey rourke,robert de niro,michael seresin,nine   weeks,barfly,lisa bonet,dvd,review,universal

    Korte inhoud: Harry Angel (Mickey Rourke) is een serieuze privédetective. Hij wordt ingehuurd door een man, die zichzelf Louis Cyphre (Robert De Niro) noemt, om de zanger Johnny Favorite op te sporen. Iedere persoon die hij ondervraagt, vertelt hem dat Johnny op mysterieuze wijze vermoord is. Hij ontdekt onbekende dingen over zichzelf en Cyphre, die hem in levensgevaar brengen.

    Angel Heart is bovenal een oefening in stijl en sfeer-schepping. We bevinden ons in een bloedheet New Orleans en snuiven er de occulte sfeer op in een zwart-wit achtige kleurenfotografie van Michael Seresin. Je wordt er niet vrolijk van. Alle felle kleuren zijn uit het beeld gehaald of ondergingen een sterke kleurcorrectie. Jazz-muziek, zwarte magie, zweet, bloed en moord zijn de ingrediënten van deze thriller. Parker komt uit de wereld van de publiciteit en je ziet duidelijk aan bepaalde afgelikte shots dat hij niet vies is om "mooie beeldjes" te maken. Maar in tegenstelling tot een Michael Bay, blijven zijn personages en zijn verhaal bijzonder goed uitgewerkt, en dat maakt van hem een groot filmmaker. Het feit ook dat deze prent nog niet gedateerd is, wijst erop dat we hier te maken hebben met een talentvolle regisseur.

    Rourke is de perfecte cast voor deze film. En ook kwam hij maar net uit de populaire Nine ½ Weeks (1986) waar hij zowat een mannelijk seks-icoon werd, laat hij voor deze film de gezichtcrèmes en de strakke pakjes achterwege. Hier krijgen we een ongeschoren sloddervos te zien die rookt als een Turk en regelmatig last heeft van overtollig zweet. In bepaalde scènes zien we hem ook rondlopen met een belachelijk neus-beschermertje. Rourke had geen beetje schrik om zijn imago van pretty boy oneer aan te doen. Meer nog, ditzelfde jaar zagen we hem ook als dronkenlap in Barfly (1987).

    Daartegenover zien we Robert De Niro in een veredelde cameo-rol, want meer kan je het niet noemen. De acteur staat wel op alle affiches, maar komt met moeite 5 minuten in beeld. En toch werpt hij een donkere en angstaanjagende schaduw over dit verhaal die zijn impact niet mist. Maar laat me duidelijk zijn, ik had hem liever wat meer in actie gezien.

    Kortom, Angel Heart is een geslaagde thriller met knipoogjes naar de film noir genres uit de jaren '50, het fantastische genre, de horrorfilms en zelfs de soft porno films met een naakte, exotische Lisa Bonet (die eveneens breekt met haar imago van brave dochter uit de Cosby show). Een controversiële film met een sfeer die blijft plakken als zweet tijdens een hete zomernacht, versterkt met buitengewoon knappe vertolkingen van zowat alle personages en een geslaagde muziekscore van Trevor Jones. Het verhaal lijkt enorm ingewikkeld met een structuur van een nachtmerrie, maar op het einde, wanneer het bloed is vergoten en het stof is gaan liggen, kunnen we snel de eindjes aan elkaar knopen. Het is het soort film waar je op het einde de gehele film opnieuw door je geest wil halen met de kennis die je pas op het einde hebt gekregen, en ja, alles klopt.

     angel heart review animated picture angel heart review animated picture angel heart review animated picture
    © Universal Pictures Benelux

    Op de Blu-ray, uitgegeven door Universal, vinden jullie niet alleen de audio-commentaar van Alan Parker over de gehele film, maar tevens heel wat documentaires over voodoo. Het grappig is dat ze bijna allemaal vertellen dat de film allesbehalve een realistisch portret maakt van de occulte, maar voornamelijk beruste op sensatiezucht. Toch mooi van de producers om dit ook ongecensureerd duidelijk te maken. We hadden een trailer online gezet, maar deze werd verwijderd door één van de vele distributeurs. Idioten heb je spijtig genoeg overal, en zelfs bij marketing departementen.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 26 mei 2010

  • Ontgoocheling voor Shrek Forever After

    Pin it!

    Aan het Shrek succesverhaal lijkt uiteindelijk een einde te komen. Ook al bracht Shrek Forever After (2010) van Mike Mitchell een slordige 71,3 miljoen dollar in het laatje tijdens het openingsweekend, is dit toch wel een bittere pil voor DreamWorks Animation. Het productiebudget bedroeg 165 miljoen dollar en de winst zal met deze cijfers toch wel beperkt blijven. De verrassing was groot gezien de film de wijdste release kreeg op zowat 4395 schermen! (zelfs een film als Avatar werd maar in 3452 vertoond en deed het nog beter). De marketing-campagne was gigantisch (ook bij ons), Shrek kreeg een ster op de Hollywood Walk of Fame en er werd aangekondigd dat dit de laatste film zou worden. De vorige Shrek the Third (2007) bracht in zijn openingsweekend bijna het dubbele op. Zelfs Shrek 2 (2004) deed een weekend-recette van 108 miljoen dollar. Het is duidelijk dat de verwachtingen voor Shrek Forever After bijzonder hoog lagen.

    Shrek 4
    © DreamWorks Animation

    En neen, dit heeft niets met de release van Iron Man 2 (2010) te maken, die ondertussen al aan zijn derde week was begonnen en in het weekend nog maar een kleine 30 miljoen binnenhaalde. De reden voor de ‘opening in mineur’ heeft misschien wel iets te maken met het feit dat het publiek stilletjes aan genoeg begon te krijgen van de Shrek-franchise . Daarnaast waren de recensenten niet laaiend enthousiast over de prent. Er werd de filmmakers verweten dat ze deze enkel en alleen voor het geld hadden gedaan en weinig ambitie vertoonden om er een goede film van te maken. Het strikt noodzakelijke en de aloude ingrediënten werden in deze 90 minuten durende film gestoken, meer niet. Het zou niet alleen koud onthaald worden door de kinderen, als flets bevonden door de volwassenen. En blijkbaar zouden de grappen ook ver te zoeken zijn. De keuze om een verhaal te vertellen over de midlife-crisis van Shrek was misschien ook niet het meest interessante uitgangspunt.

    Persoonlijk denk ik dat velen zijn afgehaakt na het zien van Shrek the Third, wat toch wel een zwak vervolg was. De film was saai, Eddie Murphy, Mike Myers, en Antonio Banderas mochten wel uitstekende (stem-)vertolkingen geven, hun dialogen waren gewoon niet van niveau. De slimme humor en de cynische ondertoon uit de vorige twee films ontbrak. Je kunt je zelfs afvragen waarom ze überhaupt een 3de film hebben willen maken, laat staan een 4de. Geld. Ja, inderdaad; maar deze keer zouden ze wel eens hun winst van de derde film kunnen verliezen door de tekorten van de 4de. We zullen zien hoe Shrek 4 het de komende weken nog zal doen. Ondertussen zal het moeten opboksen tegen dat ander blockbuster kanon die op 28 mei in de US zal openen, Prince of Persia: The Sands of Time (2010).

    ***Related Posts***
    17/03/2010: Shrek Forever After wordt de laatste Shrek-film
    20/01/2009: Planet 51 heeft veel weg van Shrek
    29/01/2007: Shrek the Third trailer
    03/04/2006: Puss in Boots: The Story of an Ogre Killer
    23/03/2006: Shrek the Third in de maak