01-04-10

Marketing is de sleutel tot een box-office hit

Sommige films scoren hoge toppen aan de box-office, andere films floppen en lokken nauwelijks bezoekers. De reden waarom is uiterst moeilijk te bepalen. Het is niet allemaal te wijten aan de deelnemende cast en de kwaliteit van de film, hoewel dit een belangrijke gegeven is. Maar er zijn twee andere factoren die van cruciaal belang zijn. De releasedatum en de promotie.

Er wordt vaak heftig geschoven met releasedatums, en dat heeft zo zijn redenen. Blockbusterfilms mikken op vakantie-periodes, en meer bepaald het zomerverlof tussen juli en augustus. Anderzijds wil men zo ver mogelijk uit de buurt blijven van andere potentiële blockbusters. Toen bekend werd dat Disney (Buena Vista) de sequel Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest (2006) zou uitbrengen op 7 juli 2006, wisten de grote studio's meteen dat ze deze datum moesten mijden als de pest. Enkel een paar documentaires en een Franse film kregen deze datum toegewezen.

Surrogates

Anderzijds is het noodzakelijk dat de film een deftige marketing-campagne heeft met trailers, filmposters, internetbanners, persvisies, interviews, reportages, viral marketing en promotie via filmblogs en -sites. Wanneer dit niet gebeurt of op een slordige en weinig efficiënte manier, dat zal dit repercuties hebben op de box-office resultaten. Neem nu de nieuwste film van Uma Thurman, Motherhood (2009) van Katherine Dieckmann, over een moeder met burn-out. De enige bestaansreden van deze prent was de naam van de Hollywood-actrice. Maar spijtig genoeg was er geld te weinig om de film te promoten, met als gevolg dat de bezoekers wegbleven en veel bioscoop-uitbaters ook niet van plan waren de film uit te brengen. Het werd een gigantische flop.

Amper elf kijklustigen daagden op tijdens het openingsweekend van de prent in Groot-Brittannië, wat meteen goed was voor een recette van … 100 euro. Daarentegen was het openingsweekend van die andere Uma Thurman film, Kill Bill, wel een succes. In de UK bracht de film 150’000 euro op in slechts één zaal. In de States bracht de film 22 miljoen dollar op in 3102 zalen. Het was dus te begrijpen dat de verdeler van Motherhood meteen het besluit nam om de prent uit de zalen te halen. De producer van de film, Jana Edelbaum, zal waarschijnlijk niet geheel tevreden zijn met de mensen die instonden voor de marketing.

Surrogates 001Surrogates 002Surrogates 003Surrogates 004

Daarentegen weet een film als Surrogates (2009) ons wel te prikkelen met een overvloed aan publiciteit. En wat beter om uit te pakken met vrouwelijk schoon, en dan nog wel met mega Clear Channel panelen met de aanstekelijke Radha Mitchell. Let wel, het is een science-fiction film en het aantal seconden vrouwelijk schoon is naar alle waarschijnlijkheid zo goed als verwaarloosbaar. Maar de marketing is zo vernuftig dat er zelfs een aparte-campagne loopt voor de promotie van het fictieve bedrijf Virtual Self, die in de film instaat voor de productie van robots. Surrogates bracht in de UK tijdens zijn openingsweekend 1 miljoen euro op en in de States een slordige 17 miljoen dollar.

***Related Post***
13/07/2009: Surrogates met Bruce Willis

Commentaren

surrogates Spannend is de film nooit en we hebben eigenlijk ook te maken met een slechte vertaling van de comic. Alles ziet er fake uit en je kunt je er nooit echt in het verhaal inleven. De marketing campagne is daarentegen wel enorm geslaagd , maar voor de rest niets van doen met de film.
De paar actiescenes zijn oké maar de climax stelt ook al erg teleur.
Zo zie je dat marketing niet altijd een goede weerspiegeling is van de kwaliteit van de film.

Gepost door: Boris Karloff | 02-04-10

Bruce Willis vind ik een sterke acteur en dat was eigenlijk waarom ik naar de film ben gaan zien. Ik vond het wel een vermakelijke film maar ik vond dat er niet veel actie's in zat. De sfeer voelde ook heel artificieel aan.

Gepost door: Depechia | 04-04-10

Post een commentaar