• Wall Street: Money Never Sleeps trailer

    Pin it!

    Een beetje zoals op de beurs heeft de eerste Wall Street (1987) film van Oliver Stone een beetje zijn ups and downs. Met zijn schrikwekkend uitgangspunt "Greed is Good" had de film zelfs profetische trekjes in het licht van de recente financiële crisis, maar het was vooral de vertolking van Michael Douglas als de meedogenloze Gordon Gekko die alle aandacht naar zich toe trok. Een gehaaide beursgoeroe, hoog in zijn glazen toren, was op jacht naar het pensioen van de kleine werkman. Daarentegen stond Charlie Sheen die iets minder overtuigend was in de rol van de jonge ambitieuze knaap die de knepen van het vak zou leren van de grootmeester.

    wall_street_2

    Maar nu is er dus de sequel, Wall Street: Money Never Sleeps (2010), wederom in beeld gezet door (de ooit nog controversiële) Oliver Stone. Michael Douglas lijkt niets van zijn pluimen verloren te hebben en zijn nieuwe pupil wordt deze keer vertolkt door Shia LaBeouf.

    Korte inhoud: Na een gevangenisstraf van 14 jaar komt Gordon Gekko (Michael Douglas) vrij. Ondanks zijn pogingen om Wall Street te waarschuwen voor de nakende economische ondergang, gelooft niemand hem door zijn afgenomen status in de financiële wereld. Hij besluit daarom maar om zich te concentreren op z'n privé-leven. Hij wil de verwaterde relatie met z'n dochter Winnie (Carey Mulligan) verbeteren, maar door zijn lange afwezigheid en het feit dat Winnie hem de zelfmoord van haar broer Rudy verwijt, wil ze niks met hem te maken hebben. Ondertussen sterft de mentor van Jacob (Shia LaBeouf), een jonge beursmakelaar die de beleggingsfonds manager Bretton James (Josh Brolin) verdenkt van de moord op z'n mentor. Jacob, die ook de verloofde van Winnie Gekko is, wil wraak en rekent daarbij op de hulp van Gordon. Gordon besluit Jacob te helpen, in de hoop zo dichter bij z'n dochter te raken.

    Opmerkelijk is dat er ook een rol is weggelegd voor Charlie Sheen als Bud Fox, naast Susan Sarandon als de moeder van Jacob en Frank Langella die waarschijnlijk de rol zal vertolken van de vermoorde mentor (maar dat laatste is pure speculatie). Wat betreft de rol van Charlie Sheen…ik heb het vermoeden dat het om een cameo-rol zal gaan, gezien de acteur ook al niet in de ietwat teleurstellende trailer verschijnt. Maar het had leuk geweest mocht GG zijn wraak willen nemen op Fox. Het had meteen de deur op een kier gezet voor een 3de deel en bijgevolg een Wall Street trilogie.

    De film maakt na de toch wel overdreven zware straf van Gekko (hij was uiteindelijk nog geen schurk zoals Bernie Madoff maar wel iemand die het systeem gebruikte en deed wat veel anderen deden) een klein sprongetje van 7 jaar en zet ons in 2008, aan de bron van de wereldwijde financiële crisis. Dat de film dan ook wel zijn inspiratie heeft gevonden in deze recente beursverwikkelingen vind ik zelf een goede zaak. Het maakt de prent alleen maar relevanter, waar verwacht geen kritische uitwerking van het thema dan wel een typische Hollywood prent met stoere verklaringen en leuke one-liners. Maar voor mij is het pure nostalgie en ik kijk hier al naar uit. Los van de foute muziek in de teaser trailer vond ik dat ze alles net dat tikkeltje meer gravitas mochten geven. Hopelijk komt er binnenkort een tweede en veel betere trailer om ons toch wat meer gerust te stellen. De film komt bij ons uit op 21 april 2010.

    *** Wall Street: Money Never Sleeps ***

    ***Related Post***
    28/09/2010: Wall Street 2 review
    30/04/2009: Wall Street 2 met Michael Douglas & Oliver Stone

  • De Ultieme FilmBlog zoekt filmgeeks

    Pin it!

    Sinds een aantal maanden werkt De Ultieme FilmBlog met een aantal medewerkers wiens passie voor film voldoende groot is dat ze dit ook willen delen met alle bezoekers, en dit voor minder dan een hongerloon. Gezien ikzelf nauwelijks nog aan schrijven toekom is het toch een opsteker dat deze blog kon blijven groeien in een gigantische film-databank met opiniestukken en reviews. Wees gerust, ik blijf op post en schrijf af en toe nog wel een epistel met mijn (on)genoegen over recent comics-geweld. Samenwerken met freelancers heeft veel voordelen, maar soms ook nadelen. Soms gebeurt het wel eens dat er zich onregelmatigheden voordoen. Maar dit heb je wel bij elke samenwerking. Daarom is het goed om af en toe eens van ploeg te wisselen.

    filmblog

    Bij deze doe ik dus een oproep voor nieuwe recensenten die hun uitzinnig boeiende opinie willen delen met de lezers van deze blog. Jullie krijgen een vergoeding in natura, dit is te zeggen, met Blu-rays of DVD’s van recente films. Heb je interesse, stuur dan een korte presentatie van jezelf met eventuele referenties naar De Ultieme FilmBlog en ik antwoord zo spoedig mogelijk. Ik zoek filmfreaks tussen 16 en 35 jaar die iets te vertellen hebben en ook wel zonder –dt fouten kunnen schrijven ;)

    Nog veel filmgenot, Dave.

    Categories: News 0 comments
  • Guy Ritchie klaar voor Sherlock Holmes 2

    Pin it!

    Een tijdje geleden was er sprake dat Guy Ritchie de DC Comic Lobo zou gaan verfilmen, maar deze plannen worden (tijdelijk) opgeborgen en gaat alle aandacht naar de sequel op de toch wel succesvolle Sherlock Holmes (2009), die in de States zijn productiebudget van 90 miljoen dollar zomaar eventjes kon verdubbelen. Iets wat voor Ritchie geen alledaagse zaak is. De mensen van First Showing shares: schreven het volgende:

    Joel Silver, who is serving as producer on both projects, says the studio is all about he and Ritchie working on a Sherlock Holmes sequel even if that means bailing on Lobo, but it’s not official yet. Silver elaborated:

    I don’t think he’s going to do it now. I would guess a different director [will take on the project]. The studio wants us and Guy to focus on making another 'Sherlock Holmes'. So I think we’re going to be doing that.

    sherlock_holmes_pic

    Nog nooit hadden we een Sherlock Holmes gezien als dit, en nochtans is deze vertolking dichter bij het bron-materiaal dan heel wat andere Sherlock-Holmes-films. Holmes is een ondeugende man, verzot op vrouwen die geregeld deelneemt aan vechtwedstrijden. En dat er nog ruimte is om het personage verder uit te werken lag voor de hand. Uiteraard is de magie van de vertolking wederom te danken aan het genie van Robert Downey Jr., die net als met Iron Man het personage heel aantrekkelijk weet te maken. De acteur is dus van cruciaal belang voor de sequel. Zonder hem heb je geen film. Maar dat betekent dat de agenda van de acteur grondig moet gewijzigd worden ten voordele van de Hollywoodfilm. Cowboys and Aliens (2011) van Jon Favreau (de regisseur van de Iron Man films) zal bijvoobeeld moeten uitkijken naar een andere acteur wat zijn eerste keuze heeft onverwacht grootse sequel plannen.

    En waarom niet? Ik ben hier eigenlijk wel voor te vinden (ook al was ik benieuwd naar de Lobo-film). Maar de weg die deze Holmes-film heeft ingeslagen is gewoon zo adembenemend dat wij als toeschouwers gewoon snakken naar meer van dat. Een goeie mix van drama, avontuur, actie, humor en alles gesteund door knappe dialogen en een grauwe en contrastrijke fotografie van Philippe Rousselot. Het is een ware reboot van het personage met ontelbaar veel mogelijkheden voor verdere vervolgfilms.

    Wat betreft Lobo, Ik begrijp de keuze van Guy Ritchie volledig. Lobo is minderwaardig aan Sherlock Holmes in het kwadraat. Maar misschien kan het project wel aan een andere regisseur overhandigd worden. Misschien Zack Snyder (Watchmen, 300) mocht hij nog een plaatsje kunnen vrijmaken in zijn druk schema en überhaupt interesse vertonen (ik betwijfel het, maar bon). Het personage zal voldoende uitgewerkt moeten worden, want de strip op zich is nogal plattekes. Lobo lijkt eerder een reactie op andere superhelden, dan daadwerkelijk een karakter met veel diepgang. Maar toch kan dit fun zijn om het personage in een live-action adaptatie te zien.

    ***Related Post***
    04/09/2009: Guy Ritchie interesse in Lobo

  • 2001: A Space Odyssey (1968) ***** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Nog een uitstekende film die vandaag op Blu-ray uitkomt, is 2001: A Space Odyssey (1968) van Stanley Kubrick. Het is een titel die klinkt als iets monumentaals en dat is de film ook. Velen kennen de film van reputatie of hebben de title wel al eens horen vallen op één of andere quiz, maar weinigen hebben de film daadwerkelijk gezien. En zij die de film uiteindelijk hebben bekeken zullen vaak verklaren dat deze langdradig en of zelfs niet geheel hebben begrepen. Wat ik dan meestal zeg tegen die laatste categorie van mensen, is om de film een tweede kans te geven. Wat typisch is voor kunstwerken is dat ze uitgesproken commentaren uitlokken. Deze filmklassieker kun je niet genoeg gezien hebben. De film uitleggen, daar begin ik niet aan, maar wat ik wel kan meegeven is dat er meer dan één grondgedachte achter deze science-fiction steekt.

    2001_a_space_odyssey_1968_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

    2001 is bijzonder onconventioneel in vorm en inhoud. De dialogen zijn tot een minimum beperkt (tot pakweg een half uurtje) en zijn eigenlijk niet zo bijzonder. Het lijkt wel een soort formaliteit te zijn. De personages vullen hun tijd nog net niet met praatjes over het weer. Uiteraard is dit bedoeld. Kubrick wilde de beelden en het geluid het werk laten doen, en het verhaal laten bepalen. Het gebruik van dialoog laat zien hoe triviaal conversaties wel kunnen zijn. De woorden die men gebruikt zijn vaak geheel overbodig, en al zeker in een futuristische context waar alles wordt geleid door computers.

    De film is opgedeeld in 3 grote delen. Het eerste deel begint in de oertijd waarin twee stammen van mensapen elkander bevechten. Ze weten niet precies hoe ze hun ongenoegen kenbaar moeten maken, maar uiteindelijk neemt één van hen een stok en begint ermee te slaan. Cynisch genoeg is met dit gebaar is de mens geboren. Met geweld kan je dingen afdwingen en dat zullen ze geweten hebben en zal hun zoektocht naar eten voor een groot stuk eenvoudiger maken.

    Het tweede deel heeft een eerder traditioneel verloop. Er wordt op de maan een monoliet aangetroffen, een imposante, rechthoekige tafel waar een vreemde resonantie komt. Astronauten Dave Bowman en Frank Poole gaan op onderzoek om te kijken wat er zich nog allemaal op Jupiter bevindt. Deze missie wordt in goede banen geleid door de super AI computer HAL9000 (stem van Douglas Rain). Hij spreekt met een kalme stem, en de emotie die in de stem wordt gelekt lijkt heel artificieel.HAL beweert geen fouten te maken, laat staan agressie die uiteindelijk maar toe te schrijven zijn aan mensen. Maar een artificiële intelligentie kan heel agressief zijn. En dat blijkt wanneer hij zichzelf bedreigt voelt door de twee astronauten die hem willen uitschakelen. Dave weet HAL uiteindelijk uit te schakelen, en dit is het begin van het laatste deel van de film, een spirituele reis door tijd en ruimte, die wordt weergegeven door een bijna 25 minuten durende licht-compositie, in negatief geprojecteerde landschappen en een vervreemdende, inducerende soundtrack. Dave komt uiteindelijk in een helder witte kamer met hoge muren en meubels uit een ver Victoriaans verleden. Momenten later zien we hem als oude man, die geconfronteerd wordt met die fameuze monoliet. Dave sterft, oud en versleten, waarna hij zichtbaar als foetus in de ruimte herboren wordt.

    2001-a-space-odyssey-001 2001-a-space-odyssey-002

    Er bestaan oneindig veel theorieën over de film– het internet alleen biedt een prachtige keur aan meningen, waaronder bijvoorbeeld een religieuze interpretatie die zegt dat de film de opperste waarheid van Krishna bevestigt - wat weinig waarschijnlijk lijkt, aangezien zowel Kubrick als schrijver Arthur C. Clarke voor zover bekend nooit met de Hare Krishna te . Dat is wellicht één van de mooiste dingen die een film ooit kan hopen te bereiken: dat men er 40 jaar later nog steeds niet achter is wat je nu precies wilde zeggen, dat er nog steeds over gediscussieerd wordt, dat het nog steeds een levend onderwerp is.

    2001-a-space-odyssey-003 2001-a-space-odyssey-004

    Afgezien van de inhoud is de film ook een auditief spektakel, met klassieke muziek, buitengewone sfeerbepalende geluidstapijten van de Roemeense componist Ligeti en beangstigende stiltes. Saai is de film alleen maar te noemen volgens een conventionele standaard, die om de zoveel minuten weer een dramatische wending of grootse actie vereist. Dit is een film waar je echt voor moet gaan zitten, met een open instelling, om hem vervolgens in al zijn audiovisuele pracht op je in te laten werken. De geweldige, kleurrijke en overdonderende ruimte sequenties, de prachtige composities, de treffende klassieke muziek: het maakt van '2001' een weergaloze film die met woorden geen recht kan worden gedaan. Deze film moet je beleven, net zoals elk ander kunstwerk.

    rating

    Beoordeling: 5 / 5
    Recensie door op 26 januari 2010

    ***Related Posts***
    22/01/2010: A Clockwork Orange review
    20/01/2010: Full Metal Jacket review
    13/10/2009: The Shining review
    01/01/2009: 2001 in het Amerikaans Filmarchief
    07/08/2008: Wall-E maakt knipoogjes naar 2001
    20/03/2008: Arthur C. Clarke overleden
    23/08/2005: Een leuke analyse van 2001
    19/10/2004: Top 10 Meest Invloedrijke Films

     

    *** 2001: A Space Odyssey trailer ***

  • Erik Van Looy maakt Hollandse Loft remake

    Pin it!

    De succesvolle Belgische filmproductie Loft (2008) krijgt een remake. Niet in de Staten, maar wel in Nederland! Hoezo? Begrijpen die Hollanders dan geen Nederlands met een Vlaams accentje? Wel, eigenlijk heeft het hiermee minder te maken. Nederlanders liggen gewoon niet wakker van Vlaamse acteurs en bijgevolg ook niet van Vlaamse films. Een bittere realiteit waarmee elke Vlaamse filmmaker elke dag mee ontwaakt. Filip Peeters is bij ons charismatisch acteur, en wij Vlamingen zien geen graten in het feit dat hij gecast wordt als vrouwen-verslinder. Maar voor een Nederlands publiek die de acteur niet kennen kan ik me inbeelden dat ze de man als een "ouwe sok" aanzien die compleet niet past in die rol.

    Maar zoveel verschillend zijn onze noorderburen niet van ons. Vlamingen zitten ook niet te wachten op de Belgische release van de Nederlandse Komt een Vrouw bij de Dokter (2009) met Carice van Houten, een film die bij hen mega-succes werd. Deze prent heeft het bij ons nauwelijks een paar weken overleeft. Vlaanderen en Nederland spreken misschien dezelfde taal maar hebben een totaal andere smaak en tevens ook een totaal ander gevoel voor humor (reden waarom De Slimste Mens ook niet aanslaat in Nederland). De grappen van Bart De Pauw zullen dan ook wel herschreven worden door een Nederlander. Maar ook het taalgebruik zal bijgeschroefd moeten worden, want uitdrukkingen als "Ik zie u graag" (die we om de haverklap horen in Loft) kennen ze ginder niet.

    001 002 003

    Koen De Bouw, Filip Peeters, Matthias Schoenaerts, Bruno Vanden Broucke, Koen De Graeve, Veerle Baetens, Tine Reymer, An Miller, Maaike Cafmeyer, Marie Vinck, Jan Decleir, Gene Bervoets, Sara de Roo, zullen dus allemaal plaats moeten ruimen voor Hollandse equivalenten. Enkel Erik Van Looy zal aan het roer blijven als regisseur – ook al moesten de Nederlanders niets weten van De Zaak Alzheimer. Maar ik denk dat er ook wel 'vlaams geld' mee gemoeid zal zijn en er dus een soort quid pro quo moet zijn. En Erik kennende zal hij waarschijnlijk opnieuw beroep willen doen op Danny Elsen voor de fotografie. En hier heb je dan twee cruciale en creatieve posities binnen de filmproductie voor Vlamingen, naast co-productie postjes.

    004 005 006

    Uiteindelijk blijf ik het wel krankzinnig vinden. Wij zitten hier te klagen dat Amerikanen voor de zoveelste keer een Aziatische filmproductie remaken, ook al is deze maar een paar jaar oud, maar wij lusten zelfs nog geen Nederlandstalige films van onze buren. Niet enkel de distributeurs maar ook de media dragen hier een zware verantwoordelijkheid. We praten bitter weinig over de Nederlandse filmmarkt (en vise versa) en hebben jullie deze affiche al aangetroffen in onze Vlaamse straten? Ik ook niet. Laat staan dat we al een trailer hebben gezien van deze film in De Rode Loper. Noppes, nada, niks, nougabollen.

    Ik vond Loft zelf niet meteen een bijzondere film. Ze hadden dan misschien beter De Zaak Alzheimer of Dossier K. met Nederlandse acteurs gespeeld. Maar wat Loft voor een producer zo aantrekkelijk maakt in tegenstelling tot de Jef Geeraerts producties. Loft kost veel minder geld om te maken (zelfs de Vlaamse productie kon het met véél minder doen) én (niet te onderschatten voor de Nederlandse markt) er zit veel seks in. Hoewel dit laatste in de Vlaamse versie tot een minimum werd herleid. Ik hoop dan ook dat Erik een iets minder brave film zal maken. In goede traditie van de Paul Verhoeven thrillers mag het iets meer bloot zijn en iets minder massa-shots waar acteurs doelloos over elkaars tenen trappen en iets minder bekende koppen die een figurantenrol staan te spelen van geen enkel belang en iets minder plottwist's naar het einde toe.

    ***Related Posts***
    02/02/2015: The Loft van Erik Van Looy flopt in zijn openingsweekend
    31/01/2015: The Loft krijgt barslechte kritieken in de States
    21/01/2015: The Loft is nog maar eens verschoven
    16/12/2014: The Loft van Erik Van Looy krijgt nieuwe filmposters
    03/11/2014: The Loft van Erik Van Looy blijft steken op minder dan 100'000 bezoekers in eigen land
    17/10/2014: Juryvoorzitter Bret Easton Ellis maakt The Loft met de grond gelijk
    23/09/2014: The Loft heeft nieuwe Amerikaanse releasedatum
    15/09/2014: The Loft review
    28/06/2014: De release van The Loft wordt nog maar eens uitgesteld
    06/08/2013: Release van The Loft voor de zoveelste keer uitgesteld
    08/03/2013: De Amerikaanse The Loft wordt andermaal uitgesteld
    10/08/2012: Amerikaanse Loft dan toch geen straight-to-dvd film
    24/02/2011: Van Looy maakt zijn Amerikaanse Loft versie
    26/10/2010: Weinig vernieuwende Loft remake
    01/08/2010: Erik Van Looy moet Hollandse Loft-remake redden
    22/02/2010: Erik Van Looy geen zin in Hollandse Loft-remake
    07/06/2008: Erik Van Looy en Bart De Pauw maken film