• Daybreakers met Ethan Hawke en Willem Dafoe

    Pin it!

    Neen, niet opnieuw een nieuwe vampierenfilm!? Toch wel, en de trailer ziet er uit als een B-film exploitation film, maar dan met talentvolle acteurs. En gezien de Blade-franchise zo goed als begraven is met Wesley Snipes, die aankijkt op 3 jaar celstraf voor belastingontduiking, lijkt de opvolging gegarandeerd met Daybreakers (2009) van Michael en Peter Spierig. Daybreakers zijn geen Daywalkers (cf. Blade) maar het ruikt er wel een beetje naar.

    Daybreakers poster

    Korte inhoud: 2017. Een virus heeft bijna ieder menselijk wezen veranderd in een vampier. Een wetenschapper (Ethan Hawke) zet alles op alles en gaat aan het werk met een groep bekeerde vampiers om het menselijke ras te redden. Met wat geluk raakt Edward in contact met een bende gevluchte mensen onder leiding van Audrey Bennett (Claudia Karvan). Nadat hij help ontsnappen aan een paar hongerige vampiers brengt Audrey de wetenschapper naar Elvis (Willem Dafoe), een ex-vampier die op miraculeuze terugkeerde naar het mens-zijn. Ondertussen zitten de vampier-flikken onder leiding van Charles Bromley (Sam Neill) hen op de hielen.

    Geen enkel creatuur is zoveel verfilmd geweest als de vampier en in vele gevallen blijven de producties op hun manier wel vernieuwend, kijk maar de Twilight films of de nieuwe kick-ass serie "True Blood". Deze wil werd echter niet meteen gesteund door een grote filmstudio maar de Duitse broers konden hun vampieren-project verkopen in Australië en dus werd de film daar ook gemaakt, en met een zeker resultaat gezien de trailer wel indrukwekkend is voor een niet-Hollywood product. En met acteertalent als Ethan Hawke, Willem Dafoe en Sam Neill kan deze film niet meer stuk. Maar gezien het Australisch geld zien we ook een aantal frisse gezichten opduiken, zoals de Australische Isabel Lucas en Emma Randall.

    De houten spies werd in deze fim vervangen door de kruisbook (cf. Blade Trinity) en dat zal wel zorgen voor het nodige wow-effect. De film lijkt licht-verteerbaar met voldoende bloedvergieten en spetterende vechtpartijen. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat de tweelingbroers de vampieren-franchise opnieuw een nieuw gezicht hebben gegeven. Ze hebben niet alleen hun inspiratie gehaald uit de Blade franchise en de True Blood serie, maar tevens van films als The Matrix en 28 Days Later. En uiteraard zou het geen vampierenfilm zijn zonder vampiers die onthoofd worden of die verbranden in het zonlicht. Er is nog geen releasedatum bekend voor België maar met een beetje geluk zal hij te zien zijn op het 28ste Filmfestival van de Fantastische film in Brussel.

    *** Daybreakers trailer ***

  • The Hangover (2009) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het is een uitstekend uitgangspunt voor een geslaagde komedie. Na een uit de hand gelopen vrijgezellen-feestje weten de betrokkenen niet meer wat er precies allemaal is gebeurd. Het ligt in dezelfde lijn als Wedding Crashers (2005), hoewel de humor bij momenten wel iets slimmer mocht, maar The Hangover (2009) is hoe dan ook een leuke prent. En dat is voornamelijk te danken aan de rolverdeling. Bradley Cooper lijkt wel de nieuwe Matthew McConaughey en de revelatie van de film is zonder twijfel Zach Galifianakis.

    Hangover blu-ray

    Korte inhoud: Twee dagen voor zijn bruiloft, rijden Doug (Justin Bartha) en zijn drie vrienden Phil Wenneck (Bradley Cooper), Stu Price (Ed Helms) en Alan Garner (Zach Galifianakis), naar Las Vegas voor een spetterend vrijgezellenfeest dat ze nooit zullen vergeten. Maar wanneer de drie vrienden de volgende ochtend met knallende hoofdpijn wakker worden, kunnen ze zich niets meer herinneren. Hun chique hotelkamer is volledig vernield en de bruidegom is nergens te bekennen. Geen idee hebbend van wat er is gebeurd en met nog zo weinig tijd te gaan, moet het trio trachten om hun slechte beslissingen van de avond ervoor terug te halen om erachter te komen waar het fout is gegaan en hopelijk Doug op tijd terug in L.A. te krijgen voor zijn bruiloft. Echter, des te meer ze ontdekken, hoe meer ze zich realiseren hoe diep ze daadwerkelijk in de nesten zitten.

    De film heeft wel iets weg van What Happens in Vegas (2008) en Dude, Where is My Car? (2000), maar dan wel beter. The Hangover is een aaneenschakeling van grappen en hilarische situaties, afgewisseld met spannende momenten. Ik heb vaak de indruk dat de hoeveelheid aan grappen in schril contrast staan met de kwaliteit ervan, maar met deze The Hangover valt alles best wel mee en dat is dan weer de verdienste van de scenaristen John Lucas en Scott Moore. Met name Alan, de getikte broer van de bruid die eigenlijk niet echt bevriend is met de andere heren maar wel meegaat naar Vegas, komt elke scène weer verrassend uit de hoek met kurkdroge humor. Alleen al zijn verschijning met baard, bierbuik en wansmakelijke outfit, tekent al een glimlach op je gezicht.

    Maar ook opmerkelijk is de rol van ex-Daily Show journalist Ed Helms die de rol speelt van Stu, als sulletje die onder de duim zit bij z'n vriendin, heeft voor de film zijn stiftandje laten uithalen met dolkomische taferelen tot gevolg. Ook het kleine rolletje van Mike Tyson is te gek. Uiteraard zijn vele scènes voorspelbaar en zie je het einde van de film al aankomen, maar de efficiënte regie van Todd Phillips (Starsky & Hutch, Road Trip) maakt alles hilarisch. The Hangover is waarschijnlijk één van de grappigste komedies van 2009. Ik ik denk als je in het goede gezelschap bent en misschien ook nog eens een glaasje teveel gedronken hebt, dat de film nog grappiger wordt. Het bewijst tevens dat je geen sterren nodig hebt om een geslaagde komedie te maken.

    Op de Blu-ray vinden jullie de Uncut-versie van de film, alsook heerlijke picture-in-picture commentary, naast een aantal making-off filmpjes en de blooper-reel. En als jullie alle foto’s willen bekijken van de digitale camera’s van één van de personages in de film, dan kunnen jullie deze ook bekijken. Het enige spijtige aan deze filmervaring was dat zoveel goede momenten gespoiled werden door de vele trailers die ik voorgeschoteld kreeg.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 25 november 2009

    ***Related Posts***
    20/11/2011: The Hangover part II filmbespreking
    03/05/2009: The Hangover trailer

     

    *** The Hangover trailer ***

  • Public Enemies (2009) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Al sinds Manhunter (1986) was ik verkocht voor de dramatische aanpak van regisseur Michael Mann. Net zoals Ridley Scott is hij een uitstekende verhalen-verteller, maar hij heeft ook een uitgesproken grafische filmstijl. Zijn favoriete genre blijft de misdaad thriller, met Heat (1995) als ultieme referentie. Spijtig genoeg heeft Mann nooit meer het niveau van die film kunnen overtreffen, en werden de hoge verwachtingen vaak niet ingelost, zoals met de verfilming van Miami Vice (2006) naar de gelijknamige serie waarvan hij de touwtjes in handen had. Met Public Enemies (2009) maakt de regisseur in ieder geval opnieuw indruk, net zoals met The Insider (1999) en Collateral (2004) een paar jaar geleden, maar een film classic zal Public Enemies niet worden.

    PE_BD_UK_300

    Korte inhoud: John Dillinger (Johnny Depp) is een uiterst gevaarlijke gangster. Tijdens de zoektocht naar Dillinger en zijn collega's Baby Face Nelson (Stephen Graham) en Pretty Boy Floyd (Channing Tatum) krijgt de politie de hulp van een nieuwe instantie, de eerste federale politiemacht: de Federal Bureau of Investigation. FBI-agent Melvin Purvis (Christian Bale) zit de gangster op de hielen en ziet het als zijn levensdoel om de legendarische crimineel op te pakken. Door zijn grote vasthoudendheid sluit het net rond de crimineel John Dillinger zich steeds vaster.

    Mijn grootste kritiek op de film, en ik val in herhaling, is zijn koppig geloof in de High Definition camera. Michael Mann is verzot op de video-drager, maar daar waar hij een mogelijke meerwaarde had in Collateral (de L.A. by night kreeg een magische en bedreigende sfeer) begin je met dit verhaal echt wel te letten op de belabberde video-fotografie. Met alle respect voor de visie van de regisseur, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Als je de film thuis bekijkt op DVD zal het al bij al nog meevallen, maar in de bioscoop sta je bij momenten te gapen naar die vuile video-beelden. Mann probeert met zijn kleur-correcties dat periode-gevoel wel terug op te wekken, maar dat is een beetje als een baard en snor geven aan een puber in de hoop dat hij aanzien wordt als volwassene.

    Ook het script van Ronan Bennett en Michael Mann lost de hoge verwachtingen niet in. Je hebt vaak het gevoel dat de traditionele misdaad-klassiekers (The Untouchables, The Godfather, Bonnie and Clyde) worden uitgemolken en dat de film eigenlijk weinig nieuws te vertellen heeft. Je verwacht een volwassen misdaaddrama, maar je krijgt een film voorgeschoteld zonder uitgesproken persoonlijkheid. Af en toe heb je toch een beetje het gevoel dat het vormelijke aspect in de film gaat overwegen op het inhoudelijke. En dat is uiterst teleurstellend zeker als je de cast bekijkt (Christian Bale, Johnny Depp, Marion Cotillard en nog een pak andere talentvolle acteurs) En dit is misschien de enige "misdaad" van belang in deze productie. Dit had een verhaal moeten worden die groter was dat het personage van John Dillinger, een verhaal die een onverzettelijk statement brengt, waar de grote depressie van de jaren '30 een mogelijke weerklank zou krijgen. Maar het was allemaal nogal bescheiden en voornamelijk geconcentreerd op het hoofdpersonage. Nochtans sluit het ene het andere niet uit. Kijk maar naar Bonnie and Clyde (1967). Regisseur Arthur Penn had ook oog voor zijn personages, maar in de marge had hij ook wel iets te vertellen over het generatie-conflict, het Amerika van de jaren '60 en de clash tussen vrijheid en conformiteit. Public Enemies is het verhaal van Dillinger, punt.

    Maar het is zeker niet allemaal kommer en kwel. Het is een ontspannend spektakel met genoeg B-film kwaliteiten dat je er toch van kunt smullen. Het blijft ook wel een prent die strak geregisseerd is door een echte perfectionist. Vooral de manier hoe hij Depp in beeld brengt is uiterst efficiënt en zal heel wat vrouwelijke bezoekers kunnen bekoren. Het is trouwens een verademing om Johnny Depp nog eens een keertje bezig te zien in een 'niet-Tim Burton vehikel' en zonder zijn groteske piraten-outfit. En ook al ben je niet verzot op deze Michael Mann film, je zult er bij momenten toch met verwondering naar kijken. De film deed me trouwens een beetje denken aan Mann's The Last of the Mohicans (1992), waar de relatie man-vrouw ook een centraal gegeven was, in tegenstelling tot de oppositie van mannelijke zwaargewichten (Heat, Miami Vice, Collateral, …). Christian Bale valt nauwelijks op in de film, maar Marion Cotillard is echt wel een aanwinst. Het is niet altijd eenvoudig voor een Franse acteur/actrice om in een Engelstalige film te spelen, maar dit is de tweede keer (na A Good Year van Ridley Scott) dat de actrice weet te overtuigen in een Engelstalige prent, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Audrey Tautou.

    Public Enemies 001 pic Public Enemies 002 pic

    Michael Mann benadert het personage van Dillinger ook op een speciale manier. Hij gebruikt de film, Manhattan Melodrama (1934), die Dillinger op een avond aan het zien is als een essentieel onderdeel van zijn verhaal. Dillinger bekijkt de Clark Gable film waarin een nobele schurk aan zijn einde komt terwijl de ordediensten, die niets met de magie van de cinema of met de originaliteit en het talent van de crimineel van doen hebben, zijn opwachting maken. Het is bij momenten echte poëzie. Een beetje meer poëzie had misschien nog een betere film afgeleverd. Public Enemies is geen hoogvlieger, maar vergeleken met de rotzooi die momenteel in de bioscoop draait, is dit de enige film van belang.

    Op de Blu-ray vinden jullie niet alleen een resem documentaires over Dillingers maar ook een aantal making-off reportages en misschien nog belangrijker de audio-commentaar van Michael Mann op de film.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 23 november 2009

    ***Related Post***
    05/03/2009: Public Enemies trailer

     

    *** Public Enemies trailer ***

  • Depp krijgt "slechts" 35 miljoen voor On Stranger Tides

    Pin it!

    Dat Johnny Depp een slordige 35 miljoen dollar zal krijgen voor zijn vertolking in Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011), de 4de Pirates film, is uiteraard schandalig veel, maar het had zelf een jaar geleden nog hoger geweest (geschat op 56 miljoen dollar). Maar uiteindelijk liever een acteur als Depp dan een derderangs-acteur als Chris Tucker die 25 miljoen vroeg voor Rush Hour 3. Die 35 miljoen is overigens niets meer dan een startpremie. Indien de film een hit wordt, wat heel waarschijnlijk is, krijgt Depp ook een deel van de opbrengsten. Daarmee wordt hij Hollywoods best betaalde acteur en geeft hij Tom Cruise, Mel Gibson en Tom Hanks het nakijken.

    Het toch wel hoge bedrag is een beetje logisch gezien Depp voor Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006) al 17 miljoen dollar kreeg en voorAt World's End trouwens de duurste film is ooit met een productiebudget van een slordige 300 miljoen dollar. Het zou me verwonderen mocht hij op deze film al geen 25 miljoen dollar hebben gekregen. De Disneybazen kwamen waarschijnlijk met de enorme som op de proppen nadat de andere sterren uit de vorige drie films, Keira Knightley en Orlando Bloom, weigerden nog eens in hun piratenpak te kruipen.

    Penelope Cruz 001 Johnny Depp 001 Keira Knightley 001

    Geoffrey Rush speelt opnieuw kapitein Barbossa en Penelope Cruz zal vermoedelijk de vrouwelijke hoofdrol spelen. De regisseur van dienst is niet langer Gore Verbinski, maar wel Rob Marshall die we nog kennen van het oersaaie Memoirs of Geisha (2005) en het oerdomme Chicago (2002)…dat belooft.

    Big, Bigger, Biggest, wordt deze film dan Most Biggest? Wel, volgens Disney zal dit niet het geval zijn. Waarschijnlijk met de economische crisis in het achterhoofd hebben ze gekozen om resoluut te kiezen voor verhaal en karakters in plaats van groots opgezette actie-sequenties. Ze hebben met de vorige film een plafond bereikt en willen nu met deze film terugkeren naar de roots van de franchise, en daarom ook waarschijnlijk de vermindering in gage voor Depp van 56 naar 35 miljoen dollar. Een terugkeer naar de roots is in ieder geval iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Ik had liever een andere regisseur gezien aan het roer maar we zullen zien.

    ***Related Post***
    07/10/2008: Depp zou 56 miljoen krijgen voor nieuwe Pirates-film

  • Invictus met Morgan Freeman is Oscar-materiaal

    Pin it!

    invictus_posterActeur Jeff Bridges is ondertussen al 60 geworden, heeft maar liefst 4 Oscar-nominaties op zak (The Contender, Starman, Thunderbolt and Lightfoot, The Last Picture Show), maar heeft tot op heden nog nooit een Oscar op zijn schouw kunnen zetten. Dit zou wel eens kunnen veranderen met de oscarfilm Crazy Heart (2009) die veel weg heeft van The Wrestler (2008). De film komt dan ook net uit op de vooravond van de stemming voor de nominaties van de Oscars, die op 23 januari 2010 zal afgesloten worden (de film komt op 11 december uit in de States).

    Zal Jeff Bridges zijn eerste Oscar winnen, net zoals Kate Winslet vorig jaar haar long-overdue Oscar in ontvangst mocht nemen? Wel dat zal afhangen van de acteerprestatie van Morgan Freeman in de Clint Eastwood film Invictus (2009), waar hij niemand minder dat Nelson Mandela zal vertolken. Nog een Oscar-film.

    Korte inhoud: Het verhaal van Invictus speelt zich af na de val van het Apartheidregime, tijdens de periode dat Zuid-Afrika het wereldkampioenschap rugby organiseerde in 1995. Nelson Mandela (Morgan Freeman) is net bezig aan zijn eerste termijn als president en gebruikt het evenement om decennia van wantrouwen en haat tussen de blanken en zwarten in Zuid-Afrika te beëindigen. Hierbij krijgt Mandela hulp van Francois Pienaar (Matt Damon), de aanvoerder van het Zuid-Afrikaanse rugby team.

    Het boek, Playing the Enemy: Nelson Mandela and the Game that Made a Nation, waarop de film gebaseerd is, komt van John Carlin die vreemd genoeg 2 jaar geleden een artikel schreef waarop Live Free or Die Hard gebaseerd is. Maar deze film is zoals u kon vermoeden alles behalve een actie-blockbuster, maar eerder een ingetogen drama met sterk acteerwerk en een buitengewoon verhaal. Het enige wat misschien wat stroef kan lopen is het accent van Freeman. Aan de andere kant telt de Zuid-Afrikaanse taal ontelbaar veel accenten en dus zou hij op dat punt zeker niet mogen worden afgerekend. Toch zal ik me niet laten misleiden door het Academy-Award-appeal van de film en de film beoordelen op zijn verdiensten, en ik stel voor dat jullie dat ook doen op 17 februari 2010. De oscar zelf, gehost door Steve Martin én Alec Baldwin, zullen geschieden op zondag 7 maart 2010.

    *** Invictus trailer ***